06 maart 10 13:49 Reageer (44) Politiek RSS

Utrechtse Top-5 van Trots op Nederland weigert raadszetel

Lijsttrekker John Koenders heeft geen tijd

De Utrechtse afdeling van Trots op Nederland geeft haar enige zetel in de gemeenteraad aan nummer zes op de kandidatenlijst. Lijsttrekker John Koenders heeft geen tijd voor het raadswerk.

Door redactie Joop

Koenders laat weten dat het werk in de raad niet te combineren is met zijn ondernemerschap, zo meldt de Volkskrant. De partij heeft nummer zes op de lijst, politieagent Paul Werensteijn, naar voren geschoven om in de raad te gaan. Een woordvoerder:

"Werensteijn is een goede debater. Daarom hebben nummer twee tot en met vijf afgezien van hun zetel."

De partij trok 3,8% van de stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen en moest daarmee genoegen nemen met één zetel. In de aanloop naar de verkiezingen rekende ToN nogop vijf à zes zetels.

In Utrecht haalde de broer van Rita Verdonk als lijstduwer 1200 voorkeursstemmen, zo meldt NOS.nl. Daarmee passeerde hij Werensteijn, die nog geen honderd stemmen kreeg, maar ook Verdonk gaat niet in de raad zitten.

 

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Just Lurking, zo 07 maart 2010 15:26 Reageer op Just

    Just

    Het feit dat Verdonk aan alle kanten faalt, is eigenlijk heel jammer. De PVV zal er namelijk garen bij spinnen, in ieder geval in meerdere mate dan de VVD. :(

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 07 maart 2010 19:03 in reactie op Just Lurking Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    zie jij dan zo'n groot verschil tussen die schreeuwende dame in de 2e kamer en het domme blondje? Ze verschijnen alle twee meer niet dan wel. En qua uitspraken, nou ja.....

  • Just Lurking, zo 07 maart 2010 19:33 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Just

    Just

    "zie jij dan zo'n groot verschil tussen die schreeuwende dame in de 2e kamer en het domme blondje?"

    LOL, Paul ik moest even nadenken. Dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf blond ben, iets minder onecht overigens dan degene die jij bedoelt. ;)

    Hoe dan ook, nee, tussen die twee zie ik niet veel verschil, hoewel Verdonk wat minder xenofoob lijkt te zijn, maar het zou rechts in ieder geval meer verdeeld houden. En dat lijkt me niet verkeerd.

  • , ma 08 maart 2010 08:42 in reactie op Just Lurking Reageer op

    Inmiddels zitten er zowel in Almere als in Den Haag zogenaamde lijsttrekkers van de pvv die liever en voornamelijk in de kamer blijven zitten, maar wél graag het dubbele salaris willen hebben.
    Valt dáár niemand over??

  • Just Lurking, ma 08 maart 2010 08:59 in reactie op Reageer op Just

    Just

    Ik ben het ook niet eens met dergelijke dubbelfuncties, het wordt er niet transparanter op. Volgens mij ontvangt een gemeenteraadslid geen salaris maar een zgn. raadsvergoeding. De meeste gemeenteraadsleden die niet in college zitten, hebben er een beroep naast.

  • Just Lurking, ma 08 maart 2010 09:14 in reactie op Just Lurking Reageer op Just

    Just

    ...klikte te snel.

    Dus, wat mij betreft is het geld niet het belangrijkste probleem.

  • , ma 08 maart 2010 10:06 in reactie op Just Lurking Reageer op

    Klopt.
    En in een middelgrote stad is die vergoeding al gauw zo'n 1500 Euri.
    In Den Haag 2250 (ongeveer).
    Nooit weg als extraatje waar je niets voor doet, toch??

  • Just Lurking, ma 08 maart 2010 10:56 in reactie op Reageer op Just

    Just

    "Nooit weg als extraatje waar je niets voor doet, toch??"

    Is dat per definitie dan zo? Dat men er niets voor doet? Dan is dat zeker een leuk extraatje.

    Wérkt men er echter voor, dan is het slechts een vergoeding in vergelijking met het honorarium van een TW lidmaatschap.

    Gelukkig vloeit er na aftrek van premies en IB grosso modo de helft in de schatkist terug. ;-)

  • Just Lurking, ma 08 maart 2010 11:11 in reactie op Just Lurking Reageer op Just

    Just

    "TK" bedoel ik natuurlijk oh oh, W zit niet eens in de buurt van K

  • Ernst Anepool, zo 07 maart 2010 12:46 Reageer op Ernst

    Ernst

    "Ik zie de politie liever op straat,
    dan in de gemeenteraad!"

    Sterker nog, het is een ernstige vorm van *corruptie* van de rechtsstaat.

    We kennen hier immers de Trias Politica. (scheiding der machten)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_politica

    Op het moment dat je als deel van de uitvoerende macht, plaats gaat nemen in de wetgevende macht, kun je dus je eigen regels gaan vormgeven, terwijl de Trias Politica nu juist ingevoerd is om zulks te voorkomen, ter voorkoming van een politiestaat.

    Dat er mensen meedoen aan verkiezingen zonder de verantwoordelijkheid te nemen om te gaan besturen als ze gekozen worden zijn, is ad absurdum.

    Zou het soms komen doordat ze er opeens achterkwamen dat een raadszetel niet net als een 2deKamer zetel 6400 euri per maand oplevert, moet best wel veel teleurstelling hebben opgeleverd. :-)

  • Real Press, zo 07 maart 2010 13:44 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Real

    Real

    De Trias Politica staat niet gelijk aan "scheiding der machten" !

    De trias politica (ook de driemachtenleer genoemd) is een UITWERKING van het idee van scheiding der machten binnen een staat, niet meer en niet minder.

    Hoogleraar rechtssociologie De Groot-Van Leeuwen van de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft onderzoek gedaan naar dubbelfuncties binnen de wetgevende en rechterlijke macht in Nederland. Een van haar conclusies was dat dit steeds vaker voorkomt.

    Wat voor een rechter van toepassing is, geldt vanzelfsprekend voor een diender en deze kan dan ook kan zonder enig probleem een zetel in een gemeenteraad innemen, zelfs als dit in de gemeente is, waarin zijn korps haar taken vervult.

    Of dit handig en (politiek) wenselijk is, is een geheel andere vraag.

  • Real Press, zo 07 maart 2010 14:22 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Real

    Real

    Voor de goede orde de definitie van het woord corruptie :

    "Het aannemen of opeisen van illegitieme giften of beloften van of bij derden met het oog op een voor die derden gunstig optreden (van ongeoorloofd belang); hier is sprake van een driehoeksverhouding tussen omkoper, omgekochte en benadeelde"

    Met de zin

    "Sterker nog, het is een ernstige vorm van *corruptie* van de rechtsstaat"

    is volstrekt onduidelijk wat hiermede bedoeld wordt.

  • Harry Moentezool, zo 07 maart 2010 12:35 Reageer op Harry

    Harry

    TON verrast door het eigen 'succes' en niet wetende daar naar te handelen?

  • Erik van Erne, zo 07 maart 2010 09:11 Reageer op Erik

    Erik

    Geweldig voorbeeld hoe politici de afstand tot de burger in rap tempo weten te vergroten. We wachten maar even af wie er uiteindelijk wel in de gemeenteraad gaan zitten. In Utrecht zijn we wel wat gewend. Afgelopen tig jaar al sprake van wanbeleid, slecht bestuur en een opeenvolging van zaken opbouwen en weer afbreken.

    Singel dicht, singel open is ook een mooi voorbeeld.

  • , zo 07 maart 2010 08:57 Reageer op

    Als je geen raadswerk wilt doen, waarom word je dan lijsttrekker?
    Dat heet kiezersbedrog.

  • vanessa s., za 06 maart 2010 21:49 Reageer op vanessa

    vanessa

    Dit soort partijen aan de rechterkant zijn een snel muterend virus. In nog geen tien jaar van Leefbaar Nederland, naar Pim Fortuyn, naar de LPF, via wat zijstraten naar Wilders, dan naar Rita V. en nu naar Wilders terug. Net als een gewoon virus stoot het telkens zijn kop, muteert en wordt sterker. Schamper doen is dus weinig productief. Gelukkig zegt Martine hier wat zinnige dingen, want je zult echt inzicht in die mensen (die zaten vroeger gewoon naast je in de klas en daar kun je mee praten) en hun beweegredenen moeten krijgen. Hannah Arendt schreef hier al lang geleden over, maar het bezit van een boek (een plat ding met blaadjes) lijkt uit de tijd. Net doen alsof we van scratch hier ineens plotsklaps achter moeten komen is niet snugger: er is veel over beschreven en ik heb niet de indruk dat veel hier daar kennis van nemen. Als je Hannah Arendt, The Origins of Totalitarialism leest, ben je een heel eind. Aan het einde van de eerste pagina moet je omslaan en dan op de volgende pagina verder lezen, en dat dan een paar honderd keer.

  • Gerwin van Eersel, za 06 maart 2010 19:32 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    HaHa dit konden de 5 niet van tevoren bedenken? Regeren is ...?

  • babs haanstra, za 06 maart 2010 19:29 Reageer op babs

    babs

    Geen normaal denkend mens zal verbaasd zijn over deze gang van zaken. De oorzaken liggen voor de hand. Erger dan figuren als Verdonk en Wilders (beiden voortgekomen uit het establishment van de VVD en dus behorend tot de 'politieke elite' van het 'Haagse gedoe'), is de groep van mensen die achter dit soort volksmenners aanloopt. Denk daarbij aan 1 op de 10 stemgerechtigden (50 % opkomst, 20 % stemt op deze mensen), grofweg.
    Er is hoop: 9 van de 10 stemmen anders (of niet, dus), en deze bewegingen lossen op termijn zelf het probleem wel op.

  • Just Lurking, zo 07 maart 2010 13:14 in reactie op babs haanstra Reageer op Just

    Just

    Ik help het je hopen, Babs. :)

  • Prins Pils, za 06 maart 2010 18:43 Reageer op Prins

    Prins

    Het lijk erop dat TON, net als de LPF, een zichzelf oplossend probleem is.

  • Real Press, za 06 maart 2010 18:33 Reageer op Real

    Real

    Daarom, het is heilzaam als de grote blonde leider gaat winnen.

    Dan zal blijken wat de mensen in het Haagse, waartoe hij zelf al zo lang behoort, in hun mars moeten hebben om het werk aldaar naar behoren te verrichten.

    Zet er een zeer goede fles wijn op dat het exact zo eindigt als destijds met de LPF, één grote bende.

    Daarna geven wij hen een nationaal en integraal uitgezonden uitgeleide, Israël lijkt in dit geval een uitstekende bestemming, daar weet men wel raad met opstandelingen en heeft men zeker wederom emplooi voor Geert Wilders.

    Blijft echter wel het probleem met de grote groep ontevredenen, verongelijkten en gefrustreerden, aangezien zij deze deceptie na 1 - 2 jaar alweer vergeten zijn en daarna wederom achter de volgende grote leider aanlopen.

  • Rouane Rabbit, zo 07 maart 2010 07:26 in reactie op Real Press Reageer op Rouane

    Rouane

    -[daarna wederom achter de volgende grote leider aanlopen. ]-

    Niet alle leiders zijn even succesvol. Wilders heeft uitzonderlijk talent tot demagogie, een volgende moet dat misschien ontberen.
    (hoewel je met de juiste financiering veel gedaan kan krijgen)
    Daarnaast, die krachtige anti-islam-component is toch echt iets van Wilders. Verdonk probeert op Wilders te lijken (en zijn succes te delen), dus kopieert veel.

    Misschien dat de volgelingen van extreem-rechts verteld moet worden dat hoofddoekjes niet het probleem is.

  • Real Press, ma 08 maart 2010 01:30 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Real

    Real

    Ok, aan de slag en vertel het ze !

  • Peter van Eck, za 06 maart 2010 18:05 Reageer op Peter

    Peter

    Ik zie de politie liever op straat,
    dan in de gemeenteraad!

  • Jan Wijn, za 06 maart 2010 17:35 Reageer op Jan

    Jan

    Tijdens de kampanje in Eindhoven stond Rita naast de lijstaanvoerster te folderen, maar Rita dacht desgevraagd dat nummer een op de lijst Trots een man was. Zou ze op Rita lijken?
    Jammer genoeg haalde 'Trots' toch nog een zetel, voordeel is dat we nu weten en trots kunnen zijn dat er maar 2000 kiezers in Eindhoven wonen die het lager onderwijs niet volbracht hebben. Hoeveel zijn er dat in Utrecht?

  • martina ramsteijn, za 06 maart 2010 20:09 in reactie op Jan Wijn Reageer op martina

    martina

    "Die het lager onderwijs niet volbracht hebben"

    Mijn advies:
    Die zich misschien minder/anders verdiept hebben in.....?

    Jan,
    Op jouw manier kleineer je de mensen die op die organisatie gestemd hebben. Ze zijn de weglopers van andere partijen of ze zijn nog nooit gaan stemmen. Mogelijk stemmen ze op de PVV, omdat ze het GEVOEL hebben, dat zij nooit gehoord/gezien worden. (in elk geval te weinig) De PVV heeft niet alleen aanhang onder de lager opgeleiden, maar ook uit de middenklasse (ook Christelijken) en hoger opgeleiden. (Zie van Roon - Almere, is een oud procureur -generaal).
    Misschien kun je in je vrije tijd wat nuttigs gaan doen. B.v. wat
    informatie overbrengen aan hen en met hen discussieren. Dat lijkt mij veel zinniger, dan anderen wegzetten. Zo kan je hen misschien tot een ander inzicht brengen. Misschien kan je ze overtuigen van jouw inzichten. Als je daar geen trek in hebt, dan begin je met je opmerking wel aardig op Wilders te lijken, want die zet jou en mij en een hele bevolkingsgroep ook weg en het gevolg is dat hij mijn en jouw stem niet krijgt.

  • Real Press, za 06 maart 2010 21:12 in reactie op martina ramsteijn Reageer op Real

    Real

    Zeer correct !

  • , ma 08 maart 2010 10:13 in reactie op martina ramsteijn Reageer op

    Het is idd niet belangrijk wat voor onderwijs je hebt gehad.
    Het is echter wél belangrijk dat je de consequenties van je stemgedrag goed overdenkt, en dat je een verstandige keuze maakt.
    Dat kunnen mensen met alleen lager onderwijs ook.

    Maar, sorry, TON en pvv -stemmers in mijn ogen niet.
    En met name die groep, die dus uit rancune, of meedoen-met-de-rest-gevoel, of dwarsheid, of bozigheid op dit soort had-je-me-maar partijen gaat stemmen, veroorzaakt daarmee een enorm probleem.

  • Ton Kroon, za 06 maart 2010 17:33 Reageer op Ton

    Ton

    Tsja, op zoiets kon je wachten. Jammer dat al die TON-stemmers nu nog een paar maanden hebben om dit in de gaten te krijgen. Laten we het geheim houden. Ssst, niks zeggen over de rommelTON en zeker niet verklappen dat de PVV bestaat...

  • YggY ..., za 06 maart 2010 17:29 Reageer op YggY

    YggY

    Wordt het niet eens de hoogste tijd dat er regels worden opgesteld voor politieke partijen die mee doen aan de verkiezingen en wordt het niet eens tijd om mensen op de kieslijst te zetten die ook daadwerkelijk verkiesbaar zijn want dit riekt toch naar fraude, net als het systeem van de lijstduwers die wel stemmen trekken maar verder geen enkele actie willen, dat heeft toch zo geen zin.

    Allerlei dingen worden verzonnen om mensen maar te laten stemmen maar met deze TON-fratsen houd je de stemmers niet echt aan boord. Wil je serieus genomen worden als politieke beweging dan zul je toch eerst de mensen, de stemmers serieus moeten nemen. Wat TON hier flikt kan dus echt niet.

  • Piet Knollema, za 06 maart 2010 17:23 Reageer op Piet

    Piet

    Daar is maar één woord voor: Kiezersbedrog!

  • Ton evertsen, za 06 maart 2010 17:36 in reactie op Piet Knollema Reageer op Ton

    Ton

    en ik neem aan dat van rossem en mevr pechtold hun gewonnen zetels gaan bezetten?

  • YggY ..., za 06 maart 2010 17:59 in reactie op Ton evertsen Reageer op YggY

    YggY

    Nee, die twee bedriegen ook

  • Ineke , za 06 maart 2010 21:19 in reactie op Ton evertsen Reageer op Ineke

    Ineke

    Mevr. Pechtholt en Maartren van Rossem waren geen lijsttrekkers. Een lijstduwer is toch wel weer anders.

  • Piet Knollema, zo 07 maart 2010 00:09 in reactie op Ton evertsen Reageer op Piet

    Piet

    Gelijke monniken gelijke kappen heb ik geleerd.
    Maar volgens mij zijn hier de monniken niet gelijk.

  • Shoarma is Döner dan Kebab, za 06 maart 2010 17:07 Reageer op Shoarma is

    Shoarma is

    En de ton die viel in duigen... shalalali, shlalala...

  • Ineke , za 06 maart 2010 17:01 Reageer op Ineke

    Ineke

    Als je geen tijd hebt om in de Gemeenteraad te gaan, moet je je ook niet kandidaatstellen en al helemaal niet als lijsttrekker.
    Raar clubje, dat TON of is het nu TROTS (al dan niet op haar kandidaten).

  • Cees Soeterbroek, za 06 maart 2010 16:57 Reageer op Cees

    Cees

    mevrouw verdonk was zo trots op de zorgvuldige selectieprocedures in haar partij. als je een zetel wint en je lijsttrekker heeft geen tijd voor de raad....................
    enfin, eigenlijk is ieder commentaar overbodig. dat heet TE GEK VOOR WOORDEN

  • Sto Lat, za 06 maart 2010 16:11 Reageer op Sto

    Sto

    Wel een mooie jongen, die Paul Werensteijn!

  • Just Lurking, za 06 maart 2010 16:03 Reageer op Just

    Just

    What a joke...

    "Door de ton gaan" oud spreekwoord voor bankroet gaan. ;)

  • Sjaak Trekhaak, za 06 maart 2010 15:20 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Ondanks dat het niet anders kan dat alle politieke smaken bij de politie terug te vinden zijn vind ik het geen fijn idee... TON bij de politie, brrr.

  • Eugène Maatje, za 06 maart 2010 14:11 Reageer op Eugène

    Eugène

    Tot zover het vertrouwen in TON...

  • Gracchus Babeuf, za 06 maart 2010 14:49 in reactie op Eugène Maatje Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Holle TONnen klinken het hardst.

  • Steven Geurts, za 06 maart 2010 14:02 Reageer op Steven

    Steven

    Trots neemt zichzelf niet eens serieus..

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven