-
Zoals altijd geldt ook nu weer:
Gevestigde orde maakt onverklaarbare sprongen!
-
Woont de staatssecretaris in de buurt van het helicopterplatform?
-
Ik weet dat politici allergisch zijn voor als...dan-vragen. Maar als het voor de dierbaren van de heer Atsma, of voor hemzelf noodzakelijk is, om i.v.m. levensbedreiging, vervoerd te worden met een traumahelokopter, dan vraag ik me af, hoe zal hij dan reageren als de heli niet mag vliegen?
-
Waar het om gaat in dit soort gevallen is of de helicopter is uitgerust met "nachtvlieg" apparatuur en of de piloot de desbetreffende brevetten heeft. Wat ik er van begrepen heb is dat aan allebei de voorwaarden is voldaan.
Riekt naar ambtelijke langsmekaarwerkerij en incompetentie.
Tegen de tijd dat e.e.a. is uitgezocht lig jij daar te kreperen en te wachten tot de zon opkomt.
-
[...Riekt naar ambtelijke langsmekaarwerkerij en incompetentie...]
Bij Atsma kan het beide zijn, bij hem ga ik in dit geval toch maar voor incompetentie.
-
Dadelijk is Atsma de enige die ze ziet vliegen
-
Wat een flauwekul, die piloten maakt het geen moer uit of het licht of donker is.
-
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/01_januari/07/binnenland/atsma-wil-s-nachts-toch-traumaheli.xml
Geven we nog even een update?
-
Vreemde naam eigenlijk; 'traumahelikopter'.
-
Niet als je weet dat ze in tegenstelling tot wat iedereen denkt, vrijwel alleen ingezet worden voor trauma's of te wel snel een art ed die spoedeisende hulpverleend, waarna de patient via een ambulance vervoert wordt naar het ziekenhuis.
Verder dienen de toestellen voor vervoer van artsen die specifieke opdrachten doen in andere ziekenhuizen, denk aan ok werk.
Er is maar een zeer beperkt vervoer vanaf een locatie naar het ziekenhuis, ook omdat niet ieder ziekenhuis een dek heeft.
-
Tsja, Atsma van het CDA was ook aan de beurt voor een baantje als staatssecretaris en dat zullen we weten. De traumahelikopters s'nachts laten opstijgen vindt hij te gevaarlijk, ze mogen s'nachts wel landen. De man was als parlementarier al totaal de weg kwijt, toen wilde hij de publieke omroep afschaffen.
-
Je zal maar een transplantatie nodig hebben... Dan moet je dus een dagje wachten van Atsma.
-
De traumaheli verbonden aan het UMC Nijmegen is gewoon 's nachts inzetbaar. Deze man lijkt wel erg uit zijn nek te kletsen.
-
, vr 07 januari 2011 12:38
in reactie op Jan B
Reageer op
Het ging geloof ik ook alleen maar om Groningen UMCG en de VUMC in Amsterdam.
Overigens hoorde ik net dat Atsma nu alweer terugkrabbelt.
Daadkrachtig kabinet, eerst met veel poeha wat roepen en dan op je knietjes weer terugkrabbelen.
Resultaat: nul.
-
Jan B, vr 07 januari 2011 16:02
in reactie op
Reageer op Jan
Klopt, maar als Nijmegen een 24/7 inzetbare heli heeft waarom kan dat dan niet in Amsterdam en Groningen. In het zuid-oosten is het 's nachts even donker als rond Amsterdam en Groningen. Dat was mijn punt. Het argument dat 's nachts vliegen teveel risico's met zich meebrengt deugt niet.
-
Atsma zal na dat onderzoek waarschijnlijk zeggen: 'verbluffend, ik wist niet dat er technische hulpmiddelen bestonden waarmee het in het donker op een beeldschermpje net lijkt alsof het dag is'...
-
, za 08 januari 2011 10:02
in reactie op Jan B
Reageer op
Ja, dat moet je mij niet vragen.Ik heb die idioterie niet bedacht!!
-
Eline W, vr 07 januari 2011 13:05
in reactie op Jan B
Reageer op Eline
Ja, en dat erkent hij ook, het gaat om uitbreiding naar Groningen en Amsterdam ook per helikopter toch nog een flink stuk je vliegen.
-
De staatssecretaris moet een afweging maken waarin hij het belang van veiligheid moet afwegen tegenover het belang van slachtoffers. Het vergt lef om te zeggen dat het belang van slachtoffers kan uitstijgen boven het belang van veiligheid. Dat lef moet je dan overigens wel hebben.
-
Ton evertsen, vr 07 januari 2011 12:07
in reactie op Hein van Leeuwen
Reageer op Ton
niet dus
regel 1 voor elke hulpverlener is eigen veiligheid eerst immers je helpt niemand als je zelf in de problemen komt integendeel je maakt het aantal slachtoffers groter
bovendien gaat het hier om vluchten boven een dichtbevolkt land, ja je wil die 1 of 2 patiënten ophalen, maar niet ten koste van een bemanning en eventueel de mensen waar hij bovenop valt
dus veiligheid kan en mag nooit voor de slachtoffers gaan
-
Dat weet ik ook wel, de vraag is alleen of dat risico echt zo groot is. Boven de grote steden in de VS vliegen ook helikopters 's nachts, inclusief die van de politie. Het maakt integraal deel uit van onze samenleving. Risico's kun je nooit uitsluiten, het gaat er om of je bereid bent je nek er voor uit te steken en daar is moed voor nodig.
-
Gerald Thus, vr 07 januari 2011 12:16
in reactie op Hein van Leeuwen
Reageer op Gerald
Dan ga je niet per definitie de traumaheli's aan de grond houden!
-
Rustig maar...goed lezen: ik ben het met je eens:)
-
Gerald Thus, vr 07 januari 2011 12:19
in reactie op Hein van Leeuwen
Reageer op Gerald
Atsma zat 4 jaar naast Wilders in zijn Kamerbankje. Dan is ie zelf rijp voor een traumahelicopter.
-
Ohh.. Dat is het... Omdat hij naast wilders zat is elke beslissing zoiezo slecht....
Persoonlijk kan ik helemaal niet inschatten wat het risico is, ik vind het toch bijzonder dat iedereen daar gelijk zo'n mening over heeft.
-
Jan B, vr 07 januari 2011 16:08
in reactie op Gerald Thus
Reageer op Jan
LOL.
-
Menner Atsma is blijkbaar een beetje van het padje, hij zou bijvoorbeeld eens een nachtvlucht kunnen maken en tot de ontdekking komen dat er in Nederland 's-nachts geen plek te vinden is die niet is verlicht. Neem willekeurig waar in Nederland 's-nachts maar eens de auto en probeer een stuk onverlichte weg te vinden.
Ach en voor die simpele gezagsgetrouwe Nederlander die begint te schermen met geluidsoverlast, zo vaak gaan die trauma-helikopters ook weer niet de lucht in.
Trouwens vanaf de site van het ministerie van Verkeer en Waterstaat:
Is Schiphol ’s nachts open?
Ja, Schiphol is ’s nachts open. Het is dan echter een stuk minder druk dan overdag. Het aandeel van de nachtvluchten (tussen 23.00 en 06.00 uur) in het totaal aantal vluchten bedraagt ongeveer vijf procent. De belangrijkste reden dat Schiphol ’s nachts open is, ligt in het verschil tussen dag en nacht over de hele wereld. Vooral bij vluchten tussen het Verre Oosten en Europa worden zoveel tijdzones overschreden, dat het bijna niet mogelijk is overdag te vertrekken en ook overdag aan te komen. Dat geldt vooral sterk voor het vrachtvervoer, dat voor meer dan 85 procent intercontinentaal vervoer is. Een kwart van de nachtvluchten is een vrachtvlucht.
Ik rust mijn koffer.
-
Ik vlieg regelmatig met zo'n luchtbrommer, tot wel 4 keer op een dag, soms wel 14 keer per week, donker of licht, maakt niet uit.
Wat Atsma uitkraamt is pure flauwekul, piloten vliegen net zo makkelijk in het donker, dat maakt ze echt niets uit, je moet de landingsplaats goed coördineren, anders niet landen, simpel zat.
Gewoon een ordinaire bezuinigings maatregel met weer een leugen.
Het ''volk'' slikt het toch wel.
Nu maar hopen dat Atsma de eerste is die een trauma heli nodig heeft in de nacht en niet een ander onschuldig slachtoffer.
-
Jan B, vr 07 januari 2011 16:10
in reactie op Roelf Turksema
Reageer op Jan
Ik vlieg regelmatig met zo'n luchtbrommer, tot wel 4 keer op een dag, soms wel 14 keer per week, donker of licht, maakt niet uit.
Booreiland of defensie?
-
Sattelietjes, productie- en boortorentjes.
-
Goed besluit van Atsma. Wat een visionair!
Het volgende besluit van Atsma zal zijn dat het vanaf nu ook verboden is om 's avonds ongelukken te veroorzaken.
Dat zal ze leren, al die verkeersslachtoffers die het wagen om na zessen zwaargewond te raken !
-
In een grotemensenstad zoals Sao Paulo heb je landingsplaatsen voor helicopters op de daken van alle grote zakengebouwen. Dat komt omdat captains of industry daar met de helicopter naar hun werk gaan. Dat doen ze onder meer omdat het heel statusrijk is en omdat je anders reddeloos vastloopt in het verkeer. Er gaat nooit wat mis.
Dit kabinet heeft beloofd op te treden tegen het maniakale in de Nederlandse regelzucht. Ook daar brengt het niets van terecht.
-
Dit heeft met de nachtrust van bewoners van doen, that's all.
-
Aha, dus de mensen die komen aanscheuren bij de SEH, ambulances zijn minder erg de gehele dag. Voor die paar vluchten.
Ik heb in het MCRZ gewerkt en keek uit op shiphol, zo heet het dek, en in 1 jaar zijn er meer Cougars van de luchtmacht geweest om te landen dan de PH-ULP PH-ELP ed.
En iedereen is blij dat die dingen er zijn, ondanks het lawaai. Ook al is het niet plezierig dat die dingen nodig zijn.
Ik heb jaren lang naast de mariniers kazerne gewoond en over ons huis was de aanvliegroute naar het doornse gat. En neem van mij aan dat de Lynx veel meer herrie maakt dan deze dingen en die vluchten werden alleen 's nachts uitgevoerd.
-
Ruud Wiemer, za 08 januari 2011 09:53
in reactie op Semolina Pilchard
Reageer op Ruud
[...Dit heeft met de nachtrust van bewoners van doen, that's all...]
Onzin wat je zegt. Ze mogen van Atsma niet opstijgen wel landen!!
-
Was toch al een tijdje bekend en de piloten werden er zelfs voor opgeleid. Onbegrijpelijk dat Atsma er nu mee komt. Wat zal zijn beweegredenen zijn?
-
Dit is het kabinet van veiligheid-boven-alles. Blijkbaar is nu Atsma aan de beurt om daadkrachtig de vermeende onveiligheid aan te pakken.
-
Ruud Wiemer, vr 07 januari 2011 14:10
in reactie op José Sijstermans
Reageer op Ruud
[...Dit is het kabinet van veiligheid-boven-alles...]
De maximum snelheid wordt verhoogd naar 130, dit houdt in dat er x maal meer doden gaan vallen. En jij vindt dat het kabinet de veiligheid boven alles stelt, laat me niet lachen.
-
De ANWB die eigenaar is van de traumahelikopters is verbaasd over het besluit.
Dat geloof ik graag, ze derven nu inkomsten. Het is tenslotte big business voor de ANWB. Ik lees trouwens dat er wel geland mag worden.
-
Wat heb je aan landen als je niet op kunt stijgen.
ANWB heeft nou eenmaal die helikopters, ziekenhuizen zelf kunnen die niet betalen en ze stil laten staan kost meer geld en levens dan ze door ervaren piloten op te laten stijgen. Ze moeten nou eenmaal altijd stand-by zijn en een piloot dus altijd alert. Of denkt de "staats-secretaris" dat het in de nacht zo donker is dat men geen hand voor ogen ziet?
Ik heb een keer van nabij zo'n traumahelikopter in actie gezien en mijn respect gaat uit naar de deskundigheid en snelheid van de teams!
Die Atsma is gewoon een nachtblinde machthebber die nu een kans ziet zijn macht uit te oefenen.
-
x x, vr 07 januari 2011 11:03
in reactie op Censuur Joop
Reageer op x
Wat heb je aan landen als je niet op kunt stijgen.
------------------------------------------------------
Dat is handig als je bij licht bent opgestegen en dan wel in het donker mag landen...
-
Er ontgaat mij iets aan jouw reactie. Het zal wel donker zijn op m'n beeldscherm...
-
x x, vr 07 januari 2011 20:55
in reactie op Censuur Joop
Reageer op x
Heli's mogen niet opstijgen (van de staatsseceretaris) in het donker, wel landen. Dus als je opstijgt bij licht (zeg in de winter om 16 uur) en na 2 uren terug komt met patient (dan is het donker) mag je wel landen en hoef je niet uittewijken naar een (militair) vliegveld...
-
Eens, helemaal.
Dus vliegen met die handel. En alle beperkende factoren negeren!
Wacht maar toch Atsma een familie lid in het noord oosten bloedend op een kruispunt heeft waar hij woont terwijl hij aan de gsm achterin de dienst wagen naar huis vliegt, om te horen dat de ambulances er te lang over gaan doen om iets te doen.
De Trauma helicopter die wordt niet voor niets ingezet bij calamiteiten. Er is wel een catagorie die minder kan, en dat zijn vluchten waarbij artsen van Rotterdam naar Groningen gevlogen worden. Die vluchten bestaan ook!
-
Ha! Direct weer de zwarte piet naar de big business!
Het is werkelijk op het maniakale af!
-
Zo zie je maar weer wat een competente staatssecretaris we hebben.
Deze man heeft altijd baantjes gehad om zijn ego te strelen maar niet om te besturen.
Verders was hij de 'vieze tv programma's jager'.
Volgens mijn gevoel heeft hij als steunpilaar van Verhagen het staatssecretariaat gekregen. Of het is armoe in het CDA.
-
Citaat: "Volgens mijn gevoel heeft hij als steunpilaar van Verhagen het staatssecretariaat gekregen. Of het is armoe in het CDA. "
Beide.
-
Onbegrijpelijk!!!
-
Ik had begrepen dat er eerder problemen waren met de geluidsoverlast 's nachts.
-
Jan Jansen, vr 07 januari 2011 10:24
in reactie op Peet Van Velzen
Reageer op Jan
ja, dat klopt. Slaapgenot gaat voor het redden van mensen toch?
Ingrid en Henk moeten 's morgens weer fris aan het werk kunnen.
-
Henk en Ingrid zal het boeien, het zijn voornamelijk mensen die overal tegen zijn als het niet om het milieu gaat die tegen zijn.
-
Truus Beek, vr 07 januari 2011 10:46
in reactie op Peet Van Velzen
Reageer op Truus
Als het om bevoorrading gaat van olieplatvorms e.d, dan heb ik voor een verbod begrip, maar voor het redden van mensen doe ik een oogje dicht
( opene in dit geval)
-
Heel goed Truus. Als je daar van wakker wordt ben je blij dat je in je eigen bedje ligt en hoop je dat ze er snel genoeg bij zijn.
Of wij nu een dag eerder of later de broodjes krijgen, dat maakt echt niks uit, we hebben wel een voorraadje :-).
-
en als dat platform in de bebouwde kom lag zou dat ook zo zijn.
nu wordt dat in principe ook niet gedaan tenzij noodzaak ertoe dwingt
-
Dat is nou grappig...die vliegen wel in het donker, maar dan schijnen de meeuwen te slapen en dus worden er geen windmolens gebouwd, want anders moeten die helikopters hoger vliegen en verbruiken ze teveel brandstof en dat is weer slecht voor de oliemaatschappijen en voor het milieu. En dat die windmolens waren bedoeld om minder olie te stoken...euh, kun je er nog chocola van maken?
-
Citaat: "Ik had begrepen dat er eerder problemen waren met de geluidsoverlast 's nachts. "
Dan doe je maar oordoppen in. Kun je gelijk het gegil van de zwaargewonden die niet geholpen worden ook niet meer horen!
Maar kom 's nachts eens bij Zestienhoven luisteren. Of bij Schiphol.
-
lijkt me dat landen op een goed verlichte pad bij een ziekenhuis geen probleem kan zijn, defensie opereert toch ook niet alleen bij mooi weer en daglicht.
Ongetwijfeld zal bij het ongeluk landen lastiger zijn maar dan nog
-
Probleem met deze helikopters was altijd dat ze niet waren uitgerust met apparatuur om in het donker te opereren. Is dat nu wel zo dan ? En zo ja, dan is het inderdaad belachelijk dat ze niet s' nachts mogen opstijgen.