02 september 10 12:26 Reageer (44) Politiek RSS

SP'er wil goedkope directeur GVB worden

Ivens wil Balkenendenorm voor GVB-directeur afdwingen door zelf te solliciteren

Laurens Ivens, fractievoorzitter van de Amsterdamse SP werpt zich op als nieuwe directeur van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam. Dat doet hij uit protest tegen het gigantische salaris van voormalig GVB-directeur Gertjan Kroon. De vacature voor GVB-directeur staat al 9 maanden uit zonder enig succes.

"Ik heb veel verstand van openbaar vervoer en heb duidelijke ideeën over de manier waarop het GVB zich de komende jaren moet ontwikkelen. Bijkomend voordeel is dat ik het voor zeker 180.000 euro minder doe dan de Amsterdamse belastingbetaler de afgelopen jaren moest ophoesten voor zijn GVB-directeur", schrijft Ivens in zijn brief.

Het steekt de SP'er dat de Amsterdamse burger lange tijd heeft moeten opdraaien voor het riante salaris van Kroon. Hij verdiende 269.000 euro per jaar, een bedrag ver boven de Balkenendenorm van 181.000 euro. De gemeente Amsterdam zei in 2006 de norm te hanteren voor salarissen van medewerkers van de gemeente. Maar in mei 2010 zei het college dat het kan voorkomen dat voor een salaris van 181.000 euro 'geen voldoende gekwalificeerde' directeur is te vinden. De vacature voor GBV-directeur staat sinds december 2009 uit. Sindsdien is nog geen geschikte kandidaat gevonden. 

Ivens wil laten zien dat er wel directeuren zijn die voor de Balkenendenorm willen werken. Hij vindt het bovendien absurd dat het college een goede GVB-directeur willen strikken door hem een 'marktconform' salaris aan te bieden. Dat past volgens hem niet in lijn van de huidige beslissingen, want "vorige week werd bekend dat het openbaar vervoer in Amsterdam definitief niet wordt vermarkt", aldus de SP'er.

cc-foto: Newsphoto

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Roelf Turksema, do 02 september 2010 18:52 Reageer op Roelf

    Roelf

    Linkse hobby zeker, veel doen voor weinig. Hij zal dat baantje nooit krijgen, met zo'n linkse rakker kan je geen slinkse dealtjes maken.

  • Wilbert Boeijen, do 02 september 2010 18:43 Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Als een SP'er wil bezuinigen, blijkt het ineens niet nodig te zijn. Misschien een ideetje om ze eens een tijdje in de regering te zetten.

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 20:14 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Piet

    Piet

    "Als een SP'er wil bezuinigen, blijkt het ineens niet nodig te zijn."

    Hoe verzin je het toch om het bezuinigen te noemen als iemand die als enige werkervaring het verhuren van wat auto's heeft de Balkenendenorm claimt? Dat is geen bezuinigen maar zwaar overbetaalde afbraak.

  • Wilbert Boeijen, do 02 september 2010 22:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Dat is geen verzinnen. Dat is wéten. En dit is een goede manier om gekwalificeerde mensen op het idee te brengen om óók voor de helft van de Balkenendenorm op die post te solliciteren.

    Bijvoorbeeld iemand van D66.

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 00:07 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Piet

    Piet

    "En dit is een goede manier om gekwalificeerde mensen op het idee te brengen om óók voor de helft van de Balkenendenorm op die post te solliciteren."

    Hoe zou je gekwalificeerde mensen op het idee brengen door als ongekwalificeerde ver boven je stand te solliciteren? Inspelen op angst? Zo van: oh jee, als het GVB op zo'n manier naar de klote dreigt te gaan dan solliciteer ik snel voor dezelfde prijs om het te redden? Ik zie het niet gebeuren, want niemand neemt dit serieus.

  • Wilbert Boeijen, vr 03 september 2010 01:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Of jij de hint wel of niet begrijpt, is helemaal niet belangrijk. Iedereen heeft het over bezuinigen. En Ivens laat even zien, hoe dat er uit ziet.

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 14:52 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Piet

    Piet

    Nee, Ivens laat zien hoe het eruit ziet als je jezelf tot belachelijke proporties opblaast.

  • Wilbert Boeijen, vr 03 september 2010 16:22 in reactie op Piet de Geus Reageer op Wilbert

    Wilbert

    It takes one to know one, denk ik dan, want ik zie dat niet zo. Ik zie alleen een SP'er, die concreet aangeeft, waar de gemeente Amsterdam kan bezuinigen en ik zie een Piet de Geus, die zich daar erg druk om maakt.

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 18:56 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Piet

    Piet

    "Ik zie alleen een SP'er, die concreet aangeeft, waar de gemeente Amsterdam kan bezuinigen"

    Door gekwalificeerd personeel te vervangen door mensen die het op een koopje willen doen...

    "en ik zie een Piet de Geus, die zich daar erg druk om maakt."

    Dat ik van mijn stoel val van verbazing dat wederom niemand in de SP durft te zeggen dat dit wel heel ver over de top is, betekent nog niet dat ik me druk maak om zo'n kansloze actie.

  • Wilbert Boeijen, vr 03 september 2010 22:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Dat je je druk maakt, leid ik af uit het hoge Groucho Marx-gehalte op deze discussie, het feit dat je er op een andere discussie ook over begint en het feit, dat je steeds vermijdt het over deze mogelijkheid van bezuinigen te hebben, ondanks mijn suggestie dat ook een gekwalificeerd iemand van D66 voor de helft van de Balkenendenorm op deze functie zou kunnen solliciteren.

    Maar misschien vergis ik me en sta je in het echt heel erg open voor de SP.

    Mij een biet.

    PS
    Van het vervangen van gekwalificeerd personeel, zoals jij zegt, is geen sprake.
    Zie: http://amsterdam.sp.nl/nieuws/berichten.php?itemid=3893.
    Lees maar eens, dan weet je waar het over gaat.

  • Piet de Geus, za 04 september 2010 01:03 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Piet

    Piet

    "Dat je je druk maakt, leid ik af uit het hoge Groucho Marx-gehalte op deze discussie"

    Dat is toch niet zo gek: het hele voorstel zou 100% Groucho Marxistisch zijn... als hij het niet meende.

    Desalniettemin is het natuurlijk dolkomisch dat iemand met 0,0 relevante werkervaring een sollicitatiebrief stuurt waarin hij beweert veel verstand van openbaar vervoer te hebben (terwijl er een manager wordt gevraagd). Zijn salariseis is bovendien op geen enkele manier in overeenstemming met zijn capaciteiten, hoezeer hij zichzelf ook als een koopje aanprijst.

    En wat nog grappiger is: in de hele partij is er niemand die hem terugroept omdat hij ze voor gek zet. En Roemer maar bij de EO-jongens als stoorzender de discussie onderbreken met de opmerking dat hij er ook nog is. Gek toch, dat de anderen steeds weer over gingen tot de orde van de dag.

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 03 september 2010 02:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Als je iets wist van het fuctioneren van mensen op top posities dan zou je je realiseren dat kennis van de materie doorgaans maar een ondergeschikte rol speelt. Net als ministers doodleuk totaal andere posten in een volgend kabinet kunnen innemen en soms maar een heel simpele achtergrond hebben kan dat met een dergelijk iemand.

    De clou is dat de organisatie als zodanig al de expertise in huis heeft, maar dat het gaat om het leidinggeven, het op de juiste manier mensen stimuleren door middels samenwerking en ontwikkeling van toekomstvisie tot de meest optimale koers te komen. Persoonlijke, contactuele en leidinggevende capaciteiten zijn doorgaans eigenschappen die fractieleiders van partijen waarin veel discussie en controverse plaatsvindt doorgaans wel over moeten beschikken, anders hadden ze zich op een dergelijke plek nooit kunnen handhaven.

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 14:47 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Piet

    Piet

    "Als je iets wist van het fuctioneren van mensen op top posities dan zou je je realiseren dat kennis van de materie doorgaans maar een ondergeschikte rol speelt."

    Als jij ook maar een beetje kon lezen dan wist je dat ik vakinhoudelijke kennis nergens heb genoemd. Wel de vaardigheden om een bedrijf met zo'n 4000 medewerkers managen.

  • Christina de Vries, do 02 september 2010 23:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Christina

    Christina

    Hoe verzin je het toch om het bezuinigen te noemen.......
    =============================
    Dan noem je anders, verspilling van gemeenschapsgeld bijvoorbeeld.

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 02 september 2010 17:18 Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Ik heb ook veel ervaring met het OV, en ben een gemotiveerde werken. Ik doe het voor 69K, besparen jullie 200K.
    Graag Gedaan.

  • Erik van Erne, do 02 september 2010 16:49 Reageer op Erik

    Erik

    Goed plan, denk dat meer mensen dat zouden moeten doen. Solliciteren naar een toppositie en dan genoegen nemen met minder salaris. Briljant.

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 16:01 Reageer op Piet

    Piet

    Chirurgen schijnen ook nogal eens boven de Balkenendenorm te verdienen. Kan hij zich niet in een moeite door beschikbaar stellen voor het verrichten van openhartoperaties? Uiteraard ver beneden de prijs van een chirurg maar ver boven zijn eigen waarde, wat dan weer mooi meegenomen is.

  • , do 02 september 2010 16:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Tja.
    Dat komt, beste Piet, omdat chirurgen vaak gewoon vrije ondernemers zijn, en directeuren van GEMEENTELIJKE vervoersbedrijven niet.

    Zoals bijvoorbeeld psychiaters en psychotherapeuten gewoon een vrij beroep hebben, om maar te zeggen, een eigen bedrijfje.

    Met alle risico's van dien.
    Maar als je het goed doet, verdien je ook best leuk.

    Ik heb vaag het vermoeden dat je dát geen probleem vindt??

  • Joe Speedboot, do 02 september 2010 17:05 in reactie op Reageer op Joe

    Joe

    Vrije ondernemers? Ahum..De overgrote meerderheid van de specialisten doet nog steeds alsof ze ondernemer zijn terwijl ze maar één opdrachtgever hebben, te weten het ziekenhuis waar ze werken. Volgens de wet kom je als normale ondernemer dan niet in aanmerking voor de fiscale voordelen van vrij ondernemen, maar specialisten hebben een speciale status bedongen. Gisteren stond er toevallig een stuk over in het Parool, wat helaas al onderin de kattenbak ligt.

  • , do 02 september 2010 17:37 in reactie op Joe Speedboot Reageer op

    Moppie.
    Je weet niet waarover je praat.
    Ken je erg veel vrijgevestigde specialisten.
    Ann je reactie te zien,niet.

  • Kalmpjes aan graag, do 02 september 2010 17:10 in reactie op Reageer op Kalmpjes

    Kalmpjes

    Ik denk dat de vele jaren studie en toetsbare kundigheid er ook in mee spelen.
    Dit is een zware post waar onkundig optreden verstrekkende gevolgen kunnen hebben, dat gezegd is het een slechte zaak dat deze positie al zo lang onbezet is.

    Ik denk niet dat je het verschil moet maken tussen vrije ondernemers en de top van gemeentelijke bedrijven, dit zou insinueren dat de persoonlijke verantwoordelijkheid ongelijk zou zijn.
    Ik weet dat het de huidige trend is om dat niet zo te zien, daar ben ik het alleen geheel niet mee eens .
    Een salaris op basis van lange termijn resultaten, geen paar jaar zitten je C.V oppoetsen en de functie overdragen. Een minimum van 6 tot 8 jaar voor volledig top salaris.

    Dit zijn geen kleine bedrijven die je even bestuurd vanuit je losse pols bestuurd, dit zijn gecompliceerde bedrijven met enorme maatschappelijke verantwoordelijkheid.
    Daar wil je gekwalificeerd top talent voor hebben.

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 17:24 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Zoals bijvoorbeeld psychiaters en psychotherapeuten gewoon een vrij beroep hebben, om maar te zeggen, een eigen bedrijfje."

    Misschien is het je ontgaan maar ook als ze in loondienst werken zitten ze vaak boven de Balkenendenorm. Ze zijn daarentegen wel gekwalificeerd voor de baan waar ze ooit naar solliciteerden, dat dan weer wel.

  • Zjen Zen, do 02 september 2010 15:53 Reageer op Zjen

    Zjen

    Zo'n actie laat zien hoe we ons laten bedonderen door dat gezeik over; maar voor dat lage salaris krijgen we niemand.
    En dat is de boodschap.

  • Henk-Jan Mielke, do 02 september 2010 15:44 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Goedkoop is duurkoop zegt men weleens.

    Dat meneer de fractievoorzitter voor de B-norm directeur wil worden wil niet zeggen dat hij geschikt is. Als hij inderdaad aan alle eisen voldoet om directeur van het GVB te worden mag hij dat best voor minder geld doen, of wordt het resterende bedrag dan volgens goed socialistisch gebruik in de partijkas gestort, maar dat lees ik er niet aan af.

  • Joop Schouten, do 02 september 2010 15:58 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Joop

    Joop

    Daar gaat het niet om Henk-jan.

    Het 'overige geld' blijft uiteraard in de gemeentekas.

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 17:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Het 'overige geld' blijft uiteraard in de gemeentekas."

    Of naar de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, want die premie zal in dit geval best pittig uitvallen ;)

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 20:16 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Piet

    Piet

    "Goedkoop is duurkoop zegt men weleens."

    En niet te vergeten: if you pay peanuts you get monkeys. Het eerste aapje heeft zich zojuist gemeld.

  • Ton evertsen, do 02 september 2010 15:36 Reageer op Ton

    Ton

    je zou zeggen dat als ze al 9 maanden geen directeur hebben je er ook geen 1 nodig hebt

  • Sernin Kabel, do 02 september 2010 15:27 Reageer op Sernin

    Sernin

    Gezien het OV in Amsterdam en de blunders de laatste tijd denk ik niet dat het mogelijk is meer verkeerde beslissingen te nemen dan de duurbetaalde voorganger.
    Gewoon een hele goede actie.
    Een hoog salaris is, net als in het bedrijfsleven, geen garantie voor goed werk, en vaak zelfs een stimulans om slecht werk af te leveren !

  • Grolschje ., do 02 september 2010 15:19 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Haha, denk niet dat hij de man is die ze willen.
    Meneer heeft 1 baantje gehad als autoverhuurder. En heeft verder wat jaartjes in de gemeenteraad gezeten.
    M'n neefje van 14 wil ook wel werken voor de balkenende norm, ow en en de stratenmaker 2 huizen verderop ook wel.

    Weer zo'n populistische actie van een sp-ert. Hij weet zelf ook wel dat hij 0,0 kans maakt op die baan, zonder eerdere ervaring in die branche en functie.

  • Irma Noord, do 02 september 2010 20:05 in reactie op Grolschje . Reageer op Irma

    Irma

    Het is duidelijk dat u niets weet over dhr. Ivens. Hij is al lange tijd in vaste dienst als fractiemedwerker van de Tweede Kamerfractie.

    Maar ja, schoppen is makkelijker dan een beetje waardering opbrengen voor iemand die eindelijk eens wil doen waar iedereen over praat: publieke werken goedkoper maken!

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 00:15 in reactie op Irma Noord Reageer op Piet

    Piet

    "Hij is al lange tijd in vaste dienst als fractiemedwerker van de Tweede Kamerfractie."

    En als hulpje van een kamerlid leer je een bedrijf met zo'n 4000 medewerkers managen? Doe toch niet zo gek.

  • Pierre Laroi, vr 03 september 2010 13:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Pierre

    Pierre

    "En als hulpje van een kamerlid leer je een bedrijf met zo'n 4000 medewerkers managen? Doe toch niet zo gek. "

    Wilde u beweren dat iedereen die veel verdient daarom wel capabel is? Of wilde u beweren dat iemand die genoegen neemt met minder dan het absolute maximum een sul is? Of dat iemand die verder denkt dan zijn neus lang is en een sociaal standpunt inneemt eigenlijk een mislukkeling is?

    Of wilde u alleen maar even iets lulligs zeggen???

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 14:49 in reactie op Pierre Laroi Reageer op Piet

    Piet

    Mooi rijtje omkeringen maar zoals verwacht een totaal gebrek aan inhoud. Iemand die wat auto's heeft verhuurd en loopjongen is geweest van de fractie heeft niet de managementkwaliteiten om een groot bedrijf te runnen. En dat er weleens mensen boven komen drijven die niet over de juiste capaciteiten beschikken is al helemaal geen reden om dan maar op voorhand incapabelen in te huren omdat het zo lekker goedkoop is.

  • Sernin Kabel, vr 03 september 2010 02:36 in reactie op Grolschje . Reageer op Sernin

    Sernin

    Toch zou het leuk zijn hem eens een kans te geven.
    Ik denk dat de capaciteiten van de o zo ervaren bestuurders soms ook wel met een korreltje zout moeten worden genomen. Het zou me niets verbazen als deze man het net zo goed kan. En een SP-er aan het hoofd van een bedrijf, dat zou natuurlijk ook wat zijn;)

  • Fatima Bloodhooft, vr 03 september 2010 10:50 in reactie op Grolschje . Reageer op Fatima

    Fatima

    Vervang de naam door een willekeurige PVV-aanbidder...

  • , do 02 september 2010 15:13 Reageer op

    Een super-actie.
    Daar was een niet-SP-er niet zo snel opgekomen.............
    HULDE.

  • kees kortekaas, do 02 september 2010 15:49 in reactie op Reageer op kees

    kees

    Nee, die snappen dat er meer voor nodig is dan geen ervaring. Ik denk dat de gemiddelde tram bestuurder ook wel voor dat salaris aan de gang wil, en die hebben ook verstand van OV en ideeen hoe het beter moet..

  • , do 02 september 2010 16:18 in reactie op kees kortekaas Reageer op

    Wat een kul nu weer.
    Wie heeft geconstateerd dat hij het niet zou kunnen?
    Zat JIJ in de beoordelingscommissie??
    En zo ja, wat zijn jouw antecedenten??
    Dus jij bent er eigenlijk ook wel voor dat een willekeurige dikke deur van willekeurig wat voor overheidsbedrijf ook, méér verdient dan 180.000 Euri??

    Ik hoor het graag van je.
    Want jouw reactie ging alleen TEGEN de SP, en je dacht ff niet na( neem ik maar aan)

  • , do 02 september 2010 17:42 in reactie op kees kortekaas Reageer op

    En dus komen daar VVD-vrindjes op af die meteen de wens te kennen geven dat ze ver boven de Balkenende norm wensen te verdienen.Of ze hun verhaal kunnen waarmaken is zéér de vraag, want meestal wordt het een puinzooi.
    Niemand die ze vraagt naar hun kundig- en vaardigheden, en altijd bereid om het gajes zich te laten verrijken.........
    Ja, Dát bedoelde je toch??

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 17:25 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Daar was een niet-SP-er niet zo snel opgekomen."

    Nee, die verregaande vorm van zelfoverschatting hebben jullie inderdaad patent op.

  • Harm de Vos, do 02 september 2010 17:34 in reactie op Piet de Geus Reageer op Harm

    Harm

    Smaakt die sigaar

  • Piet de Geus, do 02 september 2010 20:15 in reactie op Harm de Vos Reageer op Piet

    Piet

    Heb je de mouwen van je jasje aan de partij af moeten staan?

  • Vaclav Klaus, do 02 september 2010 14:53 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Dat vind ik wel een leuke actie.

    Natuurlijk als een directeur voor minder geld verkeerde beslissingen neemt, dan ben je uiteindelijk duurder uit. Echter voor de Balkenende norm moet je iemand kunnen vinden.

    Waarom eigenlijk niet JP zelf? Die houdt ook van vervoer en wil voor zijn eigen norm werken... en hij moet toch ook een baantje vinden.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven