-
Het gaat niet over anafalbeten maar over het onvermogen begrijpend te lezen. Wel hetzelfde opleidingsprobleem, maar analfabeten kunnen vrijwel altijd geen dieptevragen analyseren. Taalgehandicapten daarentegen veelal wel. Dus toch weer stigmatiserend.
Overigens ook de vragen, had niet echt met cultuur en identiteit te maken. Ga niet te ver in de Wildersfobie.
-
Paul schreef:
"Het enige wat een analfabeet in zijn of haar hoofd moet inprinten is hoe die paar lettercombinaties als VVD, CDA, SP enzovoorts eruit zien op een stembiljet waar ze nota bene al een voorbeeld van thuis in de bus krijgen."
Leuke gedachte Paul maar stel je de situatie nu eens anders voor:
Jij zit in een Arabisch land en het enige wat je hoeft te doen is die paar lettercombinaties in je hoofd te prenten, wel van rechts naar links natuurlijk en achterste voren......
En dan ben jij nog niet eens een echte analfabeet...
Zelfs voor een nederlandse analfabeet is het alfabet letterlijk geheimschrift dat velen van hen eenvoudigweg niet onder de knie krijgen omdat ze het verband niet zien.
Dyslexie maar dan heel erg.
Het zegt je gewoon niks.
Dat zo iemand echter wel in staat kan zijn om zonder handleiding een auto compleet uit elkaar te nemen, te restaureren en weer piekfijn in elkaar te schroeven lijkt wel haast een wonder maar hij vindt dat niet.
Het is toch duidelijk hoe een auto in elkaar zit?
Ja voor hem wel maar ik kom niet verder dan een band verwisselen.
En jij?
-
De Nederlandse taal is geen taal maar een stamppot van talen.
De Nederlandse taal kent honderden Franse woorden, terwijl de generatie van tegenwoordig Frans haten. Nederlanders van toen houden juist van Frans en spreken nog steeds goed Frans. Engels hier is de moderne taal, terwijl Nederlands halve Frans is.
Hou je mond Mostafa!
Ok.
-
"de generatie van tegenwoordig"??? Bestaat er zoiets?
Betekent dat dat je vindt dat de meerderheid van ons, de intussen wat ouder wordende babyboomers niet meer "van tegenwoordig" zijn?
Door de eeuwen heen hebben we alle levende mensen tussen 0 en 100 jaar (en waar mogelijk zelfs daarboven) als relevant gezien.
Het is waar, mijn kinderen spreken ook nauwelijks Frans, tot mijn grote leedwezen overigens. Maar dat is niet hun keuze, maar doordat alle reclame uitingen in de media en in de winkels het zo presenteren. Ik herinner me nog hoe mijn kinderen me rond 1982 corrigeerden dat ik niet van tapijten maar karpetten moest spreken en niet van lippestift maar van lipstick. Dat hadden ze zo in o.a. de V@D winkels geleerd.
Nu wil iemand een 24-uurs kookprogramma lanceren, en in plaats van 24Koken of 24Keuken noemt die halve gare het 24Kitchen.
Maar de belangrijkste bron voor het Nederlands is niet het Frans maar het oud-Germaans, beste Mostafa. Ga maar eens kijken naar oude Duitse documenten uit de Middeleeuwen. Op heel veel vlakken zie je dat daar meer Nederlands dan Duits uit spreekt.
Het Frans is pas in de 18e eeuw in onze taal doorgedrongen, en daarna (gelukkig!) ook in delen van onze keuken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar ons vleesbeleg, maar ook ons brood zelf.
Dat Frans loopt langzaam terug, en we kunnen slechts hopen dat dat ooit voor het Engels ook zo zal gaan. Ik ben een verwoed Europeaan, zou het liefste een zo hecht mogelijke unie tussen onze EU-landen zien, maar juist om dat te kunnen doen heb je gevoel voor de waarde van je eigen taal en cultuur nodig. In dat opzicht verbaas ik me nog wel eens over lieden als Wilders die het gevaar uit Moslim landen menen te zien komen terwijl ze de cultuurvernietiging door de overgang naar de Engelse taal en cultuur volstrekt over het hoofd zien.
-
Zeer bedankt voor je informatieve reactie, Paul.
Met veel plezier twee keer gelezen.
-
Mostafa, je praat totale onzin:
-elke taal komt voort uit een eerdere taal, elke taal heeft leenwoorden.
-engels kent meer leenwoorden uit het frans dan nederlands
-slechts een heel klein percentage nederlanders spraak vroeger frans, minder dan vandaag
-nederlands is veel verwanter met engels dan met frans (germaanse taalfamilie vs latijnse familie)
-
Arabische en Hebreeuws zijn talen, waar de beschaving gebaseerd was.
Raar dat Nederland deze twee talen niet veel bekend bij Nederlanders.
In Andaloesie waar Hebreeuws naast Arabische op scholen werd geleerd en deze twee gemeenschappen gingen aan de slag hebbben ze voor ons alles bedacht en ontwikkeld. De wetenschappers van toen en die van nu zijn twee aparte dingen.
Als China machtig wordt, gaan wij hier ook Chinees leren.
Wij volgen van de taal van de sterkste!
-
Eerlijk gezegd brengt me dit initiatief op andere, waarschijnlijk onuitvoerbare gedachten. Komend uit een gezin waarin met name mijn vader geen enkel idee had waarop hij stemde (wel het waarom, hij was solidair met zijn baas en stemde wat die vond dat hij moest stemmen), heb ik altijd een wantrouwen gehad naar mensen die brullen en schreeuwen dat je toch vooral moet stemmen, zelfs al heb je geen benul van wat de diverse politieke partijen voorstaan.
Nu heeft analfabetisme helemaal niets te maken met een al dan niet aanwezige kennis van wat er in de politiek speelt. Ook een analfabeet kan prima volgen wat er in discussieprogramma's en andere verkiezingsuitzendingen op radio en TV worden gezegd.
Om die reden vind ik dat plaatjesgedoe volstrekte onzin. Het enige wat een analfabeet in zijn of haar hoofd moet inprinten is hoe die paar lettercombinaties als VVD, CDA, SP enzovoorts eruit zien op een stembiljet waar ze nota bene al een voorbeeld van thuis in de bus krijgen. En ter plekke kunnen ze de hulp van een van de mensen die de stempost bemannen om op de door hen gewenste partij te stemmen.
Dat knullige plaatjesgedoe lijkt meer te duiden op een extreme versimpeling die de politieke keuzen die gemaakt kunnen worden absoluut geen recht doen. En ik vrees dat dat wellicht voor heel wat mensen die geen analfabeet zijn ook hoognodig zou kunnen zijn. Op een of andere manier vind ik dat we op moeten houden met dat idiote democratiegevoel door de percentuele deelname van mensen bij verkiezingen. Stemmen die worden uitgebracht zonder hoegenaamd enigerlei kennis zijn niet alleen waardeloos maar vertekenen het beeld van wat we als bevolking werkelijk willen.
Misschien moeten we ons eens gaan realiseren dat de programma's die over politiek gaan zelden of nooit aansluiten bij de kennis die de vele minder hoog opgeleiden in ons land. En niet alleen ten tijde van de verkiezingen. Toen Bos-Balkenende enorme fortuinen richting banken schoven om deze overeind te houden zijn er allerlei economie professoren aan het woord geweest. Met dat soort verhalen kan iemand met een vmbo opleiding echt helemaal niets beginnen. En toch willen wij dat zo iemand ook gaat stemmen. Is het dan niet aan ons, aan de media en aan de politieke partijen om op een eerlijke en heldere manier aan hen uit te leggen wat elke partij precies voor beleid voert en wat dat voor jou als burger betekent?
Alleen een stem die bewust met kennis van zaken wordt uitgebracht is een stem die in democratische zin van waarde is!
-
Maar in de praktijk lijden nu honderden niet-Westerse Nederlandse analfabete vijftigers aan het onbegrip van dat inburgeringscursus, kost hun veel geld en veel energie, en is onmenselijk. Deze mensen moeten ook kinderen opvoeden en werken zoals alle Nederlanders. Maar wat ze daar leren is buiten alle beschaving een kotselijke situatie.
Een voorbeeld: mag een man op straat een andere man zoenen? Staat ook in dat programma. Ze leren veel over Kerstmis,kerstboom, Maria, Jezus, Pasen. Terwijl de les gaat over de ''Nieuwe Nederlandse feesten''.
Mijn vrouw doet ook mee, geen grap. Ik vind het een onbeschoft en belachelijk programma. Heeft niets te maken met Nederlands leren en schrijven, helemaal niets.
Natuurlijk is het broodnodig om de taal te leren waar je werkt en woont en wil leven, maar verdorie niet op deze manier. Verdonk is weg maar haar on-Hollandse en onmenselijke lessen blijven nog in de inburgeringsscusrsus hangen.
PvdA! Lees die vraag nog één keer!
-
Hoi Mostafa,
Allereerst bedankt voor je eerdere compliment. Ik wil graag proberen op deze bijdrage te reageren, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik niet op alle punten helemaal zeker ben van je bedoeling.
Mijn stukje over "niet begrijpen wat de politieke standpunten van de diverse partijen inhouden" is niet op allochtonen gericht. Ik ken erg veel Nederlanders - en daarmee doel ik niet alleen op Wilders stemmers - die nauwelijks iets weten van wat een partij voorstaat maar bijvoorbeeld de lijsttrekker zo sympathiek vindt. Via stemmen geef je aan hoe je wilt dat het land bestuurd wordt, het is geen miss of mister verkiezing.
Over de zaken die jij aanroert: we zijn altijd een domineesvolk geweest, helaas. In de jaren 50 waren de Nederlandse katholieken veel intensiever bezig met missionariswerk dan welk ander land dan ook. De Nederlandse generatie '68 was veel idealistischer dan in verreweg de meeste andere landen. En helaas, in onze tijd zijn de mensen die schreeuwen om langere en hardere straffen veel excessiever dan in de meeste andere landen. We zijn een land van doordrijvers.
Dat uit zich ook waar we spreken van allerlei aspecten in de samenleving. Ik groeide op in een tijd dat homo's vanaf de kansel door dominees en pastoors ongeveer net zo werden verduiveld als pedo's nu. Ergens tijdens de rit zijn we erachter gekomen dat dat een onmenselijke houding is, en nu nemen we andere landen de maat op zo'n onderwerp, zelfs al liggen ze op allerlei andere gebieden ver achter ons. Wij hebben iets ontdekt dus zij moeten dan die noodsprong maar maken, ook al zijn ze er als maatschappij nog niet aan toe.
Dat begrip "Nieuwe Nederlandse feesten" is natuurlijk net zo zot maar past in datzelfde patroon. Zelfs al woont er een groot aantal Nederlandse immigranten in Australië zou niemand het in zijn hoofd halen om de Engelstalige Australiërs ons Sinterklaasfeest op te dringen. Het is gewoon een kwestie van leven en laten leven, maar dat is een les die wij nog lang niet hebben geleerd. Maar met politiek heeft het - of in elk geval zou het nooit iets van doen moeten hebben. Bij politiek is kennis nodig om te kunnen stemmen, bij een fatsoenlijke samenleving is begrip en respect voor je medemens een absoluut vereiste. In het Brabantse dorp waarin ik opgroeide droeg bijna elke vrouw een hoofddoek, en toch was er niet één Moslima bij. Dat querulanten daar nu ineens een punt van willen maken is ronduit beschamend.
-
Een goed initiatief maar er kan nog wel wat gewerkt worden aan de duidelijkheid van de meeste cartoons.
Maar het is overigens wel een feit dat ongeletterde en laag geletterden weer andere mentale capaciteiten hebben die gemiddeld beter zijn dan die van de lezende massa. Zoals het geheugen en misschien ook wel de kunst om plaatjes te lezen.
-
Het is verschrikkelijk moeilijk om met behulp van plaatjes dingen duidelijk te maken zo dat iedereen ze begrijpt want hoe je tekeningen opvat heeft heel erg veel te maken met je thuiscultuur. Een mooi en oud voorbeeld is een campagne tegen luizen die een jaar of veertig geleden in Mozambique geloof ik gehouden werd. Daarbij vertoonde men dia's van luizen onder de microscoop. Het merkwaardige is nu dat bij de evaluatie (ontwikkelingsprojecten worden al decennia lang uit en te na geëvalueerd en de rapporten zijn openbaar) bleek dat de informatie heel goed was overgekomen. Tegelijkertijd paste niemand de gezondheidsadviezen toe. Men deed nog een onderzoek en de respondenten zeiden dat ze blij waren dat bij hun kennelijk in tegenstelling tot in Europa zulke afschuwelijke monsters gelukkig niet voortkwamen. Ik bedoel maar.
-
Maar goed dat er tekst onder de plaatjes stond anders had ik bij god niet begrepen wat de vraag was. Komend weekend krijg ik een Engelse logé. Die is weliswaar geen analfabeet, integendeel hij is docent op een internationale school, maar spreekt/leest absoluut geen Nederlands. Benieuwd of hij er chocola van kan maken.
-
en juist de doelgroep heeft problemen met de tekst
mijn parner, die naast NT2 ook les aan laag geletterden geeft geeft moest echt lachen om deze test en de opzet. Kommentaar van mijn partner, de makers hebben gezien de teksten totaal niet met kennis naar de doelgroep gekeken. elke zijn geeft vragen bij de doelgroep.
Mijn partner zag gistermorgen de test in Trouw en was zeer enthousiast voor haar doelgroep maar nadat ze het s'avonds had doorgenomen heeft ze het als onbruikbaar aan de kant gelegd.
-
Zoals gewoonlijk kom ik uit op GroenLinks/PvdA met een klein beetje D66.
Bij de vraag over euthaniasie werd een engel op een wolk afgebeeld.
Zouden de makers uit CDA hoek afkomstig zijn?
Hoe dan ook, het lijkt me wel duidelijk. De tekeningen zijn een beetje infantiel, basisschoolachtig, terwijl een analfabeet natuurlijk niet dom is of hoeft te zijn, maar gewoon niet kan lezen om welke reden dan ook. Ik heb begrepen dat er 1,5 miljoen analfabeten zijn, waaronder een grote groep autochtone Nederlanders. Een veel grotere groep dan men vaak denkt.
-
Ahmed is een slager, een 52 jarige ex-analfabeet, Ahmed had met succes de inbugeringscursus gevolgd, Ahmed kan nu schrijven en lezen, de Nederlandse taal.
Meneer Naaktgeboren is zijn buurman, hij is een Hollander die zijn taal niet kan lezen en schrijven.
Ahmed helpt momenteel Naaktgeboren om zijn formulieren in te vullen en drinken vaak samen koffie.
Is dat niet lachwekend?
Ze hebben van ons analfabeten waardige mensen gemaakt en lieten de Hollanders in de steek?
Was dat de bedoeling van politici die schreeuwen dat niet-Westerse allochtonen Nederlands moeten leren schrijven en lezen?!!
Nederland kent een kwart miljoen Hollandse analfebeten.
-
Een ding wil ik graag erbij zeggen: ik heb wel het respect voor analfabete mensen en zou ze heel graag helpen, natuurlijk leer ik ook heel veel mooie dingen van ze.
Ik ben gek op mijn lieve intelligente analbabete oma.
Bedankt mensen.
-
Wat bedoel je hier mee?
-
Denk even na.
-
Wat probeer je te zeggen?
-
Mark! Mark! Mark!! waar ben je mee bezig, jondgen! had je zeker vaak gehoort van je oma.
-
Ik geef t op
-
Ik weet dat het niet mogelijk is (onbewust lees je het toch), maar probeer sommige stellingen eens te begrijpen door middel van het plaatje alleen. Wel leuk dat de overheid nu al duidelijk maakt waar er zoal op gekort gaat worden: zorg, politie, leraren e.d. (die poppetjes worden minder, rijksambtenaren zullen niets inleveren). Vraag 20 is ook vrij moeilijk aan het plaatje alleen op te maken. 21 ook trouwens. Vraag 25 lijkt meer op 'alle auslander raus' dan uitgeprocedeerde asielzoekers. Vraag 27 illustreet heel mooi dat in afrika alleen maar bosmannetjes rondlopen met speren, en in india iedereen klassiek hindu is (India heeft volgens mij de grootste diversiteit aan godsdientsen in de wereld).
Hilarisch ook dat de belastingambtenaar wordt afgebeeld als een droeftoeter in een bruin pak, met bruin overhemd en bril (vr 17 geloof ik) terwijl iedereen die veel verdiend in krijtstreep rondloopt en zes auto's heeft (en een zwembad!). Lekker strooien met de platitudes!
Heb voor de vorm maar even een rabiate extreem PVV houding aangenomen, en mijn visuele kieskompas geeft aan dat ik VVD moet stemmen. Krijg dat ding niet op de PVV, ook al volg ik het programma. Markant. CDA is rechtser dan TON, D66 is rechtser dan PVV, PvdA is de meest linkse partij op de SP na?!
"Dikke, dikke Fail" zoals wij verschrikkelijke jeugd tegenwoordig zeggen.
-
Eline W, di 25 mei 2010 17:44
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op Eline
De positie van de partijen in het spectrum klopt wel hoor. De PVV staat in het midden omdat ze een aantal SP standpunten hebben en dat middelt uit.
-
Epische fail, zouden wij ouderen zeggen.
-
YggY ..., di 25 mei 2010 17:59
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op YggY
Ik heb het kunnen lezen en schrijven altijd een bijzonder voorrecht gevonden maar als ik uw stukje zo lees dan valt het mij op dat je de kunst van het schrijven en lezen ook kunt gebruiken voor je minachting uitspreken over zij die die kunst niet machtig zijn.
Er verschijnen hier soms prachtig geschreven teksten die ik met plezier voor zou lezen aan zij die dat niet kunnen, maar die diarree die u hier het toetsenbord uit laat stromen zou ik niet voor durven lezen aan iemand die die kunst niet beheert.
Ik weet nog niet wie beter af is, u die deze rotzooi schrijft of degene die het toch niet kan lezen, voorlopig houd ik het op de laatste groep.
-
Die plaatjes zijn wel heel erg grappig. En dan komt kieskompas aan het einde weer met dat vlak. Ik denk niet dat een analfabeet dat vlak begrijpt.
De plaatjes bij die studiefinanciering vraag kloppen niet. Je ziet op het eerste plaatje 2 studenten die geld ontvangen, op het 2e plaatje 2 studenten die geld geven. Je zou dus zeggen, daar ben ik het niet mee eens. Maar de stelling is: "De studiefinanciering moet onaangetast blijven." Dit is gewoon fout.
-
Sjonge, ik ben weer onder de indruk van sommige commentaren hier variërend qua toon van lui tot achterlijk. Als je bij een groep zit die iets niet kan wat voor 95% van de mensen de normaalste zaak van de wereld is dan voel je je beschaamd. Maar volgens een enkeling hier moet je gewoon over die schaamte heen stappen, die enkeling hier die trouwens geen enkel idee heeft hoe groot die schaamte wel niet is. Alhoewel het wel past in de huidige maatschappij van snelheid, dynamiek en groot verdieners en het past in een maatschappij waar mensen die iets meer afwijkend zijn ten opzichte van de meerderheid keihard uitgespuugd worden.
Zij die niet kunnen lezen en schrijven horen niet bij ons, en bedankt maar weer.
-
Dit staat wel haaks op de opvatting van links dat men eigenlijk een stemdiploma zou moeten halen.
-
Eline W, di 25 mei 2010 17:39
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Eline
Sinds wanneer is dat de opvatting van links? Ik heb hier ooit gezegd dat ik het vreemd vind dat mensen die niet eens het verschil weten tussen parlement en regering macht hebben in dit land. En stemdiploma zou daar een oplossing voor kunnen zijn.
Zolang iedere idioot mag stemmen ben ik echter heel blij met deze stemwijzer. Het geeft mensen die anders op geen enkele manier aan informatie over standpunten van politieke partijen kunnen komen de kans om enigszins gefundeerd een keuze te maken. Zodat voorkomen kan worden dat deze mensen zomaar stemmen op de persoon die het best kan praten op tv.
-
Wat een schitterende contradictie Eline.
-
Eline W, wo 26 mei 2010 19:43
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Eline
Klopt, en daar ben ik me van bewust.
Er zijn 2 situaties, als situatie A het geval zou zijn dan is mijn mening C, is zoals nu situatie B het geval, dan is mijn mening D. Ik zie niet wat daar mis mee is, de beginsituatie is anders.
Daarbij wil niet kunnen lezen niet per definitie zeggen dat je niets van politiek kan weten (al zit daar in de meeste gevallen natuurlijk wel enig verband tussen).
-
"En stemdiploma zou daar een oplossing voor kunnen zijn."
Wordt aan gewerkt. Het duurt alleen nog even voordat alle vragen zijn omgezet in pictogrammen.
Zie het trouwens al helemaal voor me: al die analfabeten die zich in het stemhokje rot zoeken naar het pictogram waarnaast ze een vakje rood moeten maken van de stemwijzer.
Vraag me overigens wel af wat analfabeten met een pc moeten. Het intikken van kieskompas.nl moet een onneembare horde zijn en een Google met pictogrammen om de site op te zoeken is er ook al niet.
-
o ,ik dacht dat het uit de hoek wilders kwam, die daar nou juist gezien hun heisa bij de gemeenteverkiezingen een punt maakte ,waarmee een herverkiezing geprovoceerd werd,...die geen doorgang vond .
Ondanks de camera opnames,waar familieleden er even niet uitkwamen. en hulp aan elkaar vroegen.
Waar ik gelijkertijd mee zeg ,..(zo ben ik wel) alochtonen (vrouwen) verplicht naar school !Leer PLICHT!!
Taal moet in een land waar je woont-leeft en werkt,en onderdeel wil zijn van deze samenleving ,en daaroe een stem krijgt,als honoratie en erkenning daarin naar ieder !
Elke "stem "móet leren lezen en spreken niet alleen in het stem hokje via de man of familielid ,dan klopt er iets niet .
lezen en orienteren m.b.t de samenleving waar je deel van bent
en geen gezeur.
-
Eline W, wo 26 mei 2010 19:46
in reactie op Opinius Media
Reageer op Eline
Toch is het zo dat veel mensen die uit de laagste leerwegen van het vmbo komen tegenwoordig functioneel analfabeet zijn. Ze mogen dan misschien wel hebben leren lezen op de basisschool, ze doen het nooit, na de 2e krijgen ze amper meer uit boeken les, en de boeken die ze kregen waren toch al heel eenvoudig geschreven.
Kortom, ze houden het leesniveau van een zeer slechte groep 8 leerling, dat genoeg om je stembiljet te kunnen lezen, maar niet genoeg om echte informatie tot je te nemen.
-
Paradox !, di 25 mei 2010 18:52
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Paradox
De souverein moet de filosoof-koning zijn! Niks, mis met slaven en vrouwen, maar politiek snappen die niks van.
-
Grappig dat plaatje... 2 poppetjes naast een zwarte brievenbus
-
, di 25 mei 2010 16:29
Reageer op
Heerlijk, het plaatje bij de vraag of uitgeprocedeerde asielzoekers het land moeten worden uitgezet. Je ziet een gehandicapte met een half been in een rolstoel, een moslima in burka met rugzak en ouders met kindertjes. Ach gut, wat zielig, is de toon. Dan stem je toch meteen tegen. Hoezo gekleurd?
-
Je bent natuurlijk ook niets voor niets analfabeet:'P Zo'n Anne Frank-achtige stichting, natuurlijk totaal niet politiek gekleurd.
-
Ah, uitgeprocedeerde asielzoekers zijn niet zielig? Ik meen dat het mislukken van een toekomstdroom of het vervliegen van hoop op een veiliger bestaan tamelijk zielig is.
Wanneer bent u zelf zielig? Als er 's avonds na kantoortijd 35km file staat op weg naar huis?
-
Precies wat ik bedoel in mijn posting. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat de leesgehandicapten (die zijn toch niet gehandicapt ? ze hebben het gewoon nooit geleerd. Als ik niet kan tennissen omdat ik het nooit geleerd heb ben ik toch niet "tennisgehandicapt" ?) deze kant op gestuurd zouden worden.
-
Goed initiatief en best aardig opgezet. De illustraties zijn soms erg simplistisch, maar dat terzijde.
-
Mhhhm, dus dat kompas gaat een kiesprogramma dat " te ingewikkeld voor hen is" versimpelen tot Nijntje.Het zal me benieuwen hoe dat gedaan is en welke kant men deze "leesgehandicapten" opduwt in deze vereenvoudiging waarin uiteraard de nuance wat lastig te verbeelden is. Als je geinterreseerd bent in politiek moet je leren lezen. Doe je die moeite niet, pech gehad. Waarom moet dergelijke passiviteit nu weer gefaciliteerd worden ?
-
Huh? Maar prinses laurentien is toch een rechtse neo liberale graaiende vvd stemmende facist van het nazi koningshuis??
Ben het overigens 100% eens met Peter Volta: enorm triest dat we dus weer bezig zijn om luiheid te subsidieren. Als je je zo schaamt, waarom doe je er dan niets mee?
Als ik na een wilde avond stappen sta te wildplassen, dan komt de politie toch ook niet een bakje eronder houden?
Daarbuiten: ik heb echt nul vertrouwen in de kieswijzers en kompassen. De vraagstelling is enorm suggestief, verschrikkelijk zwart wit, en kan geen rekening houden met nuances in de standpunten van partijen: ook weer een vorm van passiviteit faciliteren.
-
Ik denk dat het wellicht een beetje kort te bocht is om te zeggen dat mensen 'dan maar moeten leren lezen en schrijven'. Wellicht zitten er ook mensen tussen die dat dmv een bepaalde aandoening simpelweg niet kunnen.
Het laatste wat je zegt Hjalmar, ben ik het echter hélemaal mee eens. De kieskompas is vertekenend, incorrect en schept een verkeerd beeld.
-
Is dat een significante groep?
-
Eline W, di 25 mei 2010 17:52
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Eline
Ja, die heten verstandelijk gehandicapt.
-
Eline W, di 25 mei 2010 17:28
in reactie op Peter Volta
Reageer op Eline
Het zijn gewoon dezelfde stellingen hoor. Maar dan voorgelezen met een dom getekend plaatje erbij. Er is helemaal niets versimpelt ten opzichte van de normale kieskompas.