08 september 10 23:29 Reageer (33) Politiek RSS

SP en VVD: 'Gemeenten moeten stoppen met ontwikkelingshulp'

'Het is niet hun taak en ze hebben niet de kennis en expertise in huis'

De overheid delegeert ontwikkelingsprojecten naar gemeenten wanneer zij betere kennis en expertise in huis hebben dan het rijk. De populariteit voor ontwikkelingshulp groeit bij gemeenten, maar Tweede Kamerlid Ewout Irrgang (SP) wil dat het stopt, zo zei hij in Uitgesproken WNL.

In een jaar gaven 148 gemeenten in Nederland 16 miljoen euro uit aan ontwikkelingshulp. Onbegrijpelijk vindt Irrgang. "We willen vooral betere ontwikkelingshulp. En ontwikkelingshulp door gemeenten, daar zien we eigenlijk helemaal niets in. Het behoort niet tot de taak van gemeenten en ze hebben ook niet de kennis en expertise in huis om zich daar mee bezig te gaan houden."

De gemeente Amsterdam gaf afgelopen jaar 7 ton uit aan ontwikkelingshulp en wil dat budget komend jaar bijna verdubbelen. Raadslid van de VVD Robert Flos vindt dat vreemd nu juist 250 miljoen euro bezuinigd moet worden en op landelijke niveau zelf sterk bezuinigd wordt op ontwikkelingshulp. "Gemeenten moeten deze zaken stoppen en afbouwen." Geld voor ontwikkelingshulp is volgens hem geen primaire taak in tijden van bezuinigingen.

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Almere speelt de discussie over gemeentelijke ontwikkelingshulp. Burgemeester Annemarie Jorritsma bespreekt het onderwerp morgen in haar gemeenteraad.

Laatste Reacties (33) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jeroen Mens, do 09 september 2010 18:07 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Ik vond dat WNL goed aan hoor en wederhoor deden. De thema's waren meer richting de rechterkant, maar ze lieten wel steeds alle partijen aan het woord. Netjes gedaan. Ochtendspits kijk ik nooit, want dan zit ik zelf in de spits.

  • Rob Heusdens, do 09 september 2010 14:56 Reageer op Rob

    Rob

    Tsjone jonge jonge. We zitten voor miljarden in de schulden door de malafide banken, en het enige waar WNL mee komt is dat er ook een paar grijpstuivers naar ontwikkelingshulp gaan via gemeenten. Alsof dat de crisis oplost!
    En juist daar moet op bezuinigd worden!
    Ze kunnen beter nagaan of die gemeentelijke ontwikkelingshulp ook effectief is.

  • Riko Rechtsaf, do 09 september 2010 15:35 in reactie op Rob Heusdens Reageer op Riko

    Riko

    EUR 16 miljoen aan belastinggeld noem jij grijpstuivers ?

  • Rob Heusdens, do 09 september 2010 14:45 Reageer op Rob

    Rob

    Weer een zeer populistisch thema, net iets voor de Telegraaf om daar op in te gaan.

    Wat is er op tegen als er kennis- en expertise uitwisseling plaatsvindt?

  • J. Tabak, do 09 september 2010 13:17 Reageer op J.

    J.

    Ik vind dat ze wel een punt hebben om ontwikkelingshulp niet ook nog eens door de gemeentes te laten doen terwijl er vanuit Den Haag dat ook al geregeld wordt. De gemeentes moeten ook bezuinigen en dan is het een kwestie van prioriteiten stellen en dan komt de gemeentelijke ontwikkelingshulp wel op de laatste plaats. Een eventuele aparte potje voor noodhulp bij rampen daar kan ik me nog wel in vinden maar daar moet het ook wel bij blijven.

  • Rob van Koot, do 09 september 2010 12:10 Reageer op Rob

    Rob

    Nou, wel een goed punt om over te hebben. Ik zou het inderdaad centraal houden maar ik ben niet terzake kundig. In zijn algemeenheid lijkt het me gewoon verstandig. Ik zou liever zien dat gemeenten dan geld steken in achterstandswijken. Want de gemeentepot moet wel worden besteed aan gemeentezaken.

  • Rob Heusdens, vr 10 september 2010 20:23 in reactie op Rob van Koot Reageer op Rob

    Rob

    "Nou, wel een goed punt om over te hebben. Ik zou het inderdaad centraal houden maar ik ben niet terzake kundig. In zijn algemeenheid lijkt het me gewoon verstandig. Ik zou liever zien dat gemeenten dan geld steken in achterstandswijken. Want de gemeentepot moet wel worden besteed aan gemeentezaken."

    Wat een flauwekul. Er is geen hogere prioriteit dan de internationale humaniteit en solidariteit. Liever daar wat geld aan uitgeven dan dat het in zinloze prestige projecten wordt gestopt.

  • Rouane Rabbit, do 09 september 2010 12:05 Reageer op Rouane

    Rouane

    Gemeenten mogen zelf beslissen hoe ze hun geld besteden. De burgers kiezen daartoe gemeenteraden.

    Ontwikkelingshulp, je kan het ook partner-banden met andere steden noemen. Als een gemeente dat zinvol vindt moet ze dat doen.
    Ik zag gisteren in een voorbeeld dat Amsterdam een Turkse stad helpt met vuilnis verwerking. Wellicht kan zo'n partner-band ook op andere terreinen nuttig zijn, en misschien zelfs geld opleveren.

    Ik heb geen idee welke relaties een rol spelen, die verdieping was er niet in het onderwerp.
    Journalistiek die zich beperkt tot dogmatisch afkeuren heb ik niet nodig, dan kan ik net zo goed even bij de buurman een borrel drinken.

    Den Haag moet niet proberen de macht over de gemeenten te krijgen, het is immers niet voor niets dat er een gelaagde bestuur-structuur is

  • Irma Noord, do 09 september 2010 11:02 Reageer op Irma

    Irma

    Geen wonder dat Gemeenten steeds meer externen moeten inhuren, ze doen zaken die ze niet horen te doen!

    De ramp in Tahiti was heel erg. Maar dat er, zonder mijn instemming, namens mij 4 x geld werd overgemaakt door de verschillende politieke gremia is toch waanzin? Europa betaalde, Nederland betaalde, de Provincie betaalde en de gemeente betaalde.... oh en ik werd ook nog verzocht zelf geld over te maken. Maar dat geld was toch al namens en van mij?

  • uitgeschreven uitgeschreven, do 09 september 2010 10:30 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Het woord gemeente komt van "gemeenschap". Een kleinere of grotere groep die samen ergens leeft. Mensen die samen dingen willen of niet willen.

    We hebben een landelijke overheid om de dingen die we niet per gemeenschap kunnen regelen nationaal te regelen. Een nutsverband dus.

    Het is niet aan een landelijke overheid om een monopolie op het verlenen van hulp te claimen door het aan gemeenschappen te verbieden om hulp die zij specifiek willen geven te verbieden. Er kunnen heel goede redenen zijn waarom een gemeenschap zich betrokken voelt, met name als mensen uit hun midden ergens als vrijwilliger heen gaan en het thuisfront steun wil geven, of als een gemeente een zustergemeente in een ander land heeft geadopteerd.

    Dit soort dingen schept aan de ontvangende kant ook een bepaald gerechtvaardigd verwachtingspatroon. Mensen hebben dingen opgezet uit de belofte om ondersteund te worden. Ik zie de landelijke overheid nog niet zover gaan dat ze die ondersteuningsbeloften gaat overnemen.

    Of moeten we voortaan tegen onze partners maar zeggen: bouwt U Uw project gerust op, maar we hebben een overheid die ons zo kan gaan verbieden U verder te ondersteunen dus het werk zou wel eens totaal voor niets kunnen zijn? Wij zijn zulke betrouwbare mensen, wij Nederlanders...

  • Johannes Doper de, do 09 september 2010 09:07 Reageer op Johannes

    Johannes

    Tja dit is echt weer iets voor een ultra linkse raad, die moeten zich bezig houden met de stad, daar hebben ze het druk zat mee, zeker als je naar 020 kijkt, wat een bagger stad is dat, ga daar eerst eens je werk doen.

  • , do 09 september 2010 09:45 in reactie op Johannes Doper de Reageer op

    Johannes knul.
    Wat noem jij uiterst links?
    Had je niet begrepen dat het oa. uiterst links was die protesteerde??
    Zul je voortaan eerste even lezen wat er staat voor je een reactie geeft svp??

  • - -, do 09 september 2010 09:49 in reactie op Johannes Doper de Reageer op -

    -

    De VVD ultra links? U zwetst.

  • Dehnus Nörder, do 09 september 2010 10:30 in reactie op Johannes Doper de Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Zoals Fortuijn naar een journalist nu naar jouw:"Ach Kerel ga koken!"

  • Geen Mening, do 09 september 2010 12:09 in reactie op Johannes Doper de Reageer op Geen

    Geen

    HE! Kijk naar je eigen stad joh!

  • Rudolf Charel, do 09 september 2010 01:11 Reageer op Rudolf

    Rudolf

    Al die heisa over net iets meer dan 1 cent per volwassen persoon per dag.

    Vraag liever eens waar Wilders en de PVV hun geld vandaan halen. Ik wed dat het niet de stemmers zijn.

  • Jan L., do 09 september 2010 09:11 in reactie op Rudolf Charel Reageer op Jan

    Jan

    Dit is wel de meest krampachtige poging om Wilders met zijn peroxide haartjes bij het onderwerp van dit artikel te slepen.

  • Riko Rechtsaf, do 09 september 2010 15:41 in reactie op Rudolf Charel Reageer op Riko

    Riko

    EUR 16 miljoen meneer, dus da's dan ongeveer 100x zoveel als je denkt.

  • Henk Jansen, do 09 september 2010 01:09 Reageer op Henk

    Henk

    Een van de weinige keren dat ik het met de SP eens ben.

  • , do 09 september 2010 09:04 in reactie op Henk Jansen Reageer op

    Een van de weinige keren dat ik het met de VVD eens ben.

  • Jan L., do 09 september 2010 14:48 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Een van de weinige keren dat de SP het met de VVD eens is. ;-)

  • Jeroen Mens, do 09 september 2010 18:09 in reactie op Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Ben je het wel eens oneens geweest met de SP?

  • , do 09 september 2010 18:38 in reactie op Jeroen Mens Reageer op

    Ja, hoor.
    Luid en duidelijk, zelfs tot in het congres.
    Ik ben het niet eens met de mening van de SP over Euthanasie.
    Lange discussie via email over gehad, en uiteindelijk dus, met Agnes op een congres.

  • Tjop de jong, do 09 september 2010 01:07 Reageer op Tjop

    Tjop

    Jammer dat in dit artikel geen: hoor en wederhoor is toegepast, zoals wel in de uitzending.
    Wethouder in Amsterdam C. Gehrels geeft daarin aan dat er in de gemeentes wél de nodige kennis en expertise aanwezig is.

    Als we zo kunnen voorkomen dat er nóg veel meer mensen naar het westen zullen trekken op zoek naar een betere economische situatie (lees: omdat ze gewoon honger hebben) dan moet het toch z'n nut hebben.

  • Leo J Bouwman, do 09 september 2010 00:22 Reageer op Leo J

    Leo J

    Als de VVD en de SP hier niets in zien staat het hen vrij dat in de Raad van Amsterdam in te brengen. De VVD zit in het Collega dus wat let haar.
    Het valt niet te verwachten dat de VVD veel bijval krijgt in Raad of College, ze zijn daar ver in de minderheid. Dat heet democratie.
    Het bijstaan van andere gemeenschappen op bestuurlijk terrein is overigens wel effectief gebleken. De suggestie dat ontwikkelingsgeld per definitie verkeerd terecht komt is een van de populistische broodjes aap.

  • rob hoed, do 09 september 2010 00:04 Reageer op rob

    rob

    Het gaat me nog niet eens over het geld ,zo veel is dat niet.

    Het gaat me om de taakopvatting , die deugt niet.

    Wegstemmen die lui.

  • Han van der Horst, wo 08 september 2010 23:56 Reageer op Han

    Han

    Ik wil hier toch een kanttekening bij plaatsen. De Vereniging Nederlandse Gemeentes maakt deel uit van een wereldorganisatie de International Union of Local Authorities (IULA) die nota bene ook nog in ons land is opgericht, al in 1913. Een van de doelstellingen is het uitwisselen van ervaringen en het van elkaar leren. Het is vaak heel effectief als collega's uit verschillende werelddelen elkaar helpen en inspireren, elkaars problemen bekijken en helpen oplossen. Een kritische houding ten opzichte van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking is gewettigd, maar je moet niet het kind met het badwater weggooien.

  • Jaap Aap, do 09 september 2010 01:51 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jaap

    Jaap

    Is ook weer zo, bedankt voor de nuancering.

  • wltr biesbosch, do 09 september 2010 07:35 in reactie op Han van der Horst Reageer op wltr

    wltr

    Ik geloof niet dat de horde geïnteresseerd is in geschiedenis, feiten of nuances.

    Het gaat ook in de discussie over de te vormen regering en het gewenste beleid niet over inhoud en argumenten, alleen hard schreeuwen met zoveel mogelijk medestanders telt en wint dus, omdat het andere volgens de 'winnaars' gewoon niet meetelt.

    De logica van een voetbalwedstrijd ongeacht welke klasse.

  • Ton evertsen, do 09 september 2010 09:41 in reactie op Han van der Horst Reageer op Ton

    Ton

    er is nog een groot verschil tussen kennis uitwisselen en geld...

    Gemeenten hebben als 1e prioriteit de inwoners, daarbuiten is het taak van de nationale overheid

  • Jan vdH, wo 08 september 2010 23:56 Reageer op Jan

    Jan

    duidelijk niet doen, per direct mee stoppen

  • Johannes Zeilstra, wo 08 september 2010 23:46 Reageer op Johannes

    Johannes

    Laat gemeenten zich richten op hun kerntaken, en zaken zoals ontwikkelingshulp aan het rijk overlaten.

  • Jaap Aap, wo 08 september 2010 23:43 Reageer op Jaap

    Jaap

    Ja, stoppen daarmee aub.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel