16 januari 12 07:26 Reageer (182) Politiek RSS

Slimmeriken genoeg, vindt de staatssecretaris

Staatssecretaris Zijlstra streeft niet langer naar meer hoogopgeleiden... Hij gaat daarmee tegen Europese afspraken in... 'Er moet geen druk op de opleidingen komen'

Een hoog percentage hoger opgeleiden moet geen doel op zich zijn, vindt staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD). Dat schrijft de Volkskrant maandag.

Tot nu toe had Nederland zich verbonden aan Europese afspraken om het percentage jongeren dat hoger onderwijs heeft gevolgd op te krikken naar veertig procent in 2020."Als er druk komt op de kwaliteit van het hoger onderwijs, dan moet het percentage aan de kant", zei Zijlstra zondag tijdens een door de Volkskrant georganiseerd openbaar interview in het Amsterdamse debatcentrum De Rode Hoed.

Internationaal

De staatssecretaris vindt het belangrijker dat het Nederlands hoger onderwijs internationaal gezien 'echt als hoog geldt'. "Jammer dan als we zo'n percentage niet halen."

Toch is het volgens hem geen probleem als technische universiteiten in hun onderwijs snoeien om de studies te verlichten. Er zou steeds meer in de opleidingen zijn gestoken.

"Het is goed om te kijken welke vakken horen bij een specifieke opleiding en om de verouderde vakken eruit te halen." Hij wees er verder op dat keuringsinstantie NVAO het niveau in de gaten houdt.

NRC: Zijlstra laat Europese norm los, meer hoger opgeleiden geen doel meer

Wat betreft het middelbaar onderwijs: Steeds meer leerlingen gaan na de basisschool naar de havo of het vwo. Dat lijkt hoop te bieden, maar aan het einde van de rit zijn er minder scholieren over. Zo'n 89 procent van de vwo scholieren haalde in 2009/ 2010 hun diploma. Bij de havoleerlingen ging het om 85 procent. Dat schrijft de Volkskrant.

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (182) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bataafs Republikein, vr 20 januari 2012 01:49 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Heeft iemand trouwens ook maar één seconde enig idee waarom de Stas dit door wil zetten? Hmmm..... doe eens een gok? Omdat deze club Realpolitiker alle interessante posities invult en allerminst van plan is op te geven. Momenteel probeert de kersvers afgestudeerde lichting door te breken tot deze posities en de "elite" -kuch- vind dat maar niks. Dus wat doet men? Voila, we schaffen het hoger onderwijs maar eigenlijk gewoon af zodat op termijn niemand nog aan onze troon kan komen. Gewoon de ouderwetse trek de ladder met je mee omhoog-formule. De heersers heersen, like always..... So therefore: REVOLUTIE!!!! De steun van het leger hebben we al en iedereen weet dat macht uit de loop van een geweer komt.....

  • Ginger Ted, di 17 januari 2012 08:59 Reageer op Ginger

    Ginger

    Lijkt me terecht. De druk moet weer meer bij de studenten komen te liggen.

    Als je er al mee begint vanuit het P.O. meer kinderen toe te laten tot HAVO en VWO terwijl er geen aanleiding is te veronderstellen dat er zoiets als een evolutionaire sprong qua intelligentie is gemaakt in de afgelopen paar generaties(iemand die opgelet heeft bij biologie kan dat weten), de werk- leerhouding bij jeugd vanwege decadentie door de huidige rijkdom (hoe graag sommigen minder rijkdom ook armoede noemen) en daarom een gebrek aan noodzaak tot het volgen van een hogere opleiding die meer dan normale inspanning vergt, kun je nagaan dat de huidige oogst zo slecht nog niet is. Degenen die dus alsnog een studie op niveau weten af te ronden verdienen meer. Je dient dat aantal succesvol afgeronde studies niet te verhogen door de moeilijkheidsgraad van de studie te verminderen, de druk bij de docenten te leggen, maar de te luie studenten duidelijker laten zien wat ze er voor over moeten hebben willen ze werkelijk iets bereiken. Buiten dat is het al mooi dat er gekeken wordt naar het nut van enige verouderde onderdelen van de studies, maar ik zou ook daar goed in de gaten blijven houden dat er toch niet op inhoud wordt gesnoeid. De aanstaande crisis kan voor de huidige slappe mentaliteit van een deel van de studenten met werkelijke aspiraties overigens wonderen doen. Wacht maar af. En anders gaan ze maar gewoon aan het werk. Er is werk zat. Kunnen ze als ze spijt krijgen altijd nog vooral zelfbekostigde deeltijdstijdstudies volgen. Gezond voor de geest. Dat is een toegeven aan de huidige pampercultuur waarin alles aan de instituties ligt zeker niet.

  • Bataafs Republikein, di 17 januari 2012 18:16 in reactie op Ginger Ted Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Zou het geen goed idee zijn om juist de mensen die in armoede leven en wel de intellectuele vermogens hebben om WO te doen, maar om wat voor omstandigheden dan ook de kans daartoe niet hebben gekregen extra te stimuleren/faciliteren? Iemand die in een diep dal zit heeft doorgaans de enorme motivatie om daar uit te komen, de wil tot lotsvebetering zeg maar. Niet?

  • Ginger Ted, di 17 januari 2012 23:41 in reactie op Bataafs Republikein Reageer op Ginger

    Ginger

    Juist door die motivatie zal deze persoon dit dus ook kunnen bereiken ook als dat aanvankelijk door een gebrekkige opvoeding of andere omstandigheden wordt ge- of verhinderd. Deze persoon zal de wegen die er zijn vroeg of laat zeker vinden. Ik heb zelf door jeugdige decadentie ook een omweg van ± 13 jaar via ongeschoold werk gevolgd voordat ik door deeltijdstudie, naast een volledige baan, en zelf betaald vanuit een karig inkomen, mijn weg omhoog heb gevonden.

  • Bataafs Republikein, wo 18 januari 2012 17:48 in reactie op Ginger Ted Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Nou ja, ik bedoelde het ietsje anders. Bijvoorbeeld mensen met bepaalde handicaps die gegeven hun belemmeringen werken én studeren tegelijkertijd niet kunnen, hele specifieke gevallen die de aandacht verdienen om bekeken te worden. Begrijpt u wat ik bedoel? Die zou je op bepaalde manieren ter dienste kunnen zijn. Geef ze bijvoorbeeld een uitkering waar genoeg van te leven valt, zodat ze de handen vrij hebben om te studeren. Nadien kunnen deze mensen op eigen benen staan, zich ontplooien door een plek middenin de samenleving te verwerven en een volwaardig bestaan op te bouwen. Dat is een investering die zich terugbetaalt als je het mij vraagt. En natuurlijk moet het collegegeld er gewoon uit. Onderwijs is een publiek goed waar we met ons allen belasting voor betalen. Collegeld is kunstmatige werkgelegenheid instand houden, alleen maar heen en weer schuiven van geld-bureaucratie. Centraliseer het budget gewoon bij de onderwijsinstellingen, dan ben je klaar en kan dat hele Korps Pennenlikkers dat DUO heet uit de Staatsbegroting gesneden worden. Waarom hoor je geen enkele partij dit balletje opgooien? Dat kun je ook in z'n totaliteit bezien: waarom heen en weer schuiven met inkomens en fondsen die reeds uit de algemene middelen komen? Waarom betaalt een werknemer in dienst van de overheid belasting? Dat is toch heel inefficiënt? In Frankrijk is het belastingsysteem ook veel intelligenter. Daar is het gewoon heel slagvaardig 1x one way traffic binnenhalen en er bestaan geen toeslagen of wat dan ook. Je betaalt gewoon minder belasting als je kinderen hebt, gehandicapd bent, een huis koopt, or whatever. Dat land zit fiscaal heel goed in elkaar. Dat is rationeel, er is over nagedacht en het werkt. Alleen in Nederland doet men masochistich idioot moeilijk terwijl het juist zo makkelijk en zoveel kosteneffectiever kan. Sturen op processen is men wars van. Rare jongens, die Hollanders.

  • Klaas Slager, di 17 januari 2012 08:53 Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik zie hier twee misverstanden.

    Het eerste is dat hoogopgeleiden slim zijn in ons land.
    Ik denk dat vele hoogintelligenten onze hoge opleidngen niet afmaken uit verveling, het niveau is gewoon te laag.

    Het tweede is dat wij veel hoogopgeleiden nodig hebben.
    Onze werkgelegenheid komt voornamelijk uit het midden en klein bedrijf.
    Aan academici is daar weinig behoefte.
    Verder merkte al lang geleden een hoogopgeleide macro econoom op dat hij was opgeleid voor minister van financiën, maar dat er daarvan maar één was.

    Als er weer eisen worden gesteld aan opleidingen lopen de aantallen vanzelf terug, dat heeft drie voordelen: het bespaart geld, een diploma stelt weer wat voor, en we krijgen meer mensen waar we wat aan hebben.

  • Bataafs Republikein, di 17 januari 2012 00:30 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Waarvan akte. Wat hem betreft blijven dus alleen over: de Britse/Amerikaanse/Franse/Duitse scholen, plus Webster en Neyenrode. Duidelijk. We gaan dus alleen nog de kinderen van expats en toekomstige emigranten opleiden, verdienen daar geen piek aan, veroorzaken een brain push en verpauperen dus de eigen economie. Hoe lang duurt het voordat Nederland is afgezakt tot het niveau van de Filipijnen/Vietnam? Jaartje of 20, 25? Als het niet eerder is. Een tweede Griekenland ligt al op de loer... Tenzij de geperoxideerde zelfverklaarde Grote Leider gewoon -zoals altijd- keurig in de pas blijft lopen, kunnen we in Maart/April naar de stembus. En dan zul je zien dat deze club gewoon weer terugkomt want het volk is dom én hardleers.....

  • de heer Meijerink, ma 16 januari 2012 22:44 Reageer op de heer

    de heer

    Hier wellicht ook van toepassing: Halve Zoolstra?

  • W.J. v/d Straat, ma 16 januari 2012 21:30 Reageer op W.J.

    W.J.

    Correctie op een eerder bericht van mij: Halve Schoolstra :-)

  • Roland Bruynesteyn, ma 16 januari 2012 20:51 Reageer op Roland

    Roland

    Goed punt van Halbe. Het zijn de MBO'ers en de vakmensen die we de komende jaren nodig hebben

  • El Che, di 17 januari 2012 00:59 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op El

    El

    "Goed punt van Halbe. Het zijn de MBO'ers en de vakmensen die we de komende jaren nodig hebben"

    Dat onderwijs wordt tot op het bot uitgekleed. Daar vind een ontslagronde van docenten plaats die zijn weergave niet kent.

  • Wiljan Hoes, di 17 januari 2012 10:19 in reactie op El Che Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Ben jij voor de weerga 'slimerikken' of voor 'slimmeriken' , El?

  • Wim Groeneveld, ma 16 januari 2012 19:18 Reageer op Wim

    Wim

    Hij lijkt zelf niet erg hoog opgeleid !
    Volgens zeggen ook nog nooit in een museum geweest.

  • El Che, ma 16 januari 2012 17:25 Reageer op El

    El

    "Zijlstra laat Europese norm los, meer hoger opgeleiden geen doel meer "

    Lageropgeleiden ook geen doel meer, want dat onderwijs bezuinigt hij ook kapot!

  • Wiljan Hoes, ma 16 januari 2012 18:46 in reactie op El Che Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Jij belazert de boel, El Che. Je citaat "Zijlstra laat Europese norm los, meer hoger opgeleiden geen doel meer " heb je vervalst, door de woorden 'op zich' er uit te laten. Het correcte citaat is: "Zijlstra laat Europese norm los, meer hoger opgeleiden geen doel op zich meer "

    Of je hebt niet begrepen wat Zijlstra zegt.

  • El Che, ma 16 januari 2012 22:28 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op El

    El

    Je hebt gelijk, Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart is in eerste instantie verantwoordelijk voor de afbraak van het onderwijs voor lageropgeleiden.
    Maar als staatsecretaris van onderwijs is halve zoolstra toch op z'n minst mede verantwoordelijk voor de afbraak.
    Want daar zijn ze als duo goed in: het afbreken van het totale onderwijs.

  • Wiljan Hoes, ma 16 januari 2012 23:28 in reactie op El Che Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Waarom ga je niet op mij in ?

  • Arjan Smit, ma 16 januari 2012 17:14 Reageer op Arjan

    Arjan

    Aha, ik begin het grote plan te begrijpen:
    Hoger onderwijs wordt wegbezuinigd, want we stellen gunstige voorwaarden aan de immigratie van hoogopgeleide mensen uit landen als India en China - dat scheelt Nederland in de opleidingskosten.
    Bedrijven hebben laagopgeleide mensen nodig - die halen we goedkoop uit Polen en Roemenië.
    Wat doen we dan met de grote massa Nederlanders die uit de boot vallen? Kamp heeft al een puntje van de sluier opgelicht: die moeten verhuizen naar een plek waar wel werk is. Dus naar landen als Roemenië of Oekraïne (want de Oekraïeners werken al in Polen).

  • het geweten, ma 16 januari 2012 16:31 Reageer op het

    het

    [Slimmeriken genoeg.]

    Maar aan de andere kant, zitten slimmeriken niet in de politiek en helemaal niet bij die ambtenarenkorps.
    Punt.

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 18:51 in reactie op het geweten Reageer op Nico

    Nico

    En zeker niet bij die PVV.

  • het geweten, ma 16 januari 2012 22:19 in reactie op Nico de Ligt Reageer op het

    het

    Riep eem ambtenaar. ;-)

  • dr. Bob, ma 16 januari 2012 16:31 Reageer op dr.

    dr.

    "Too many chiefs and no indians". Dat loopt van eigens fout, daar heb je "Clever Dicky" Zijlstra echt niet voor nodig.

  • Jan Hooivork, ma 16 januari 2012 14:22 Reageer op Jan

    Jan

    Het gaat er ook om hoe de hoogopgeleiden ingezet worden. Sommige instituten groeien alleen maar in het aantal staffunctionarissen, terwijl het aantal praktijkbeoefenaars slinkt.

    Dit is vooral het geval geweest in het onderwijs en in de hulpverlening.

  • Pieter Pan, ma 16 januari 2012 14:38 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Pieter

    Pieter

    En dat kost bakken vol met geld...

  • Michel Reiziger, ma 16 januari 2012 16:39 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Michel

    Michel

    Ah....beleidsmakers..beleidsmedewerkers....probleem industrie.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 17:21 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Jan

    Jan

    15-20% inproductieve maar hoogbetaalde managementfunccties is ook in de industrie geen uitzondering meer hoor.

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 18:49 in reactie op Jan B Reageer op Nico

    Nico

    Bedrijven in een kartel maken daar inderdaad geen punt van, de consument betaald toch via de prijs afspraken.

  • Frans Lenaen, ma 16 januari 2012 14:20 Reageer op Frans

    Frans

    Het valt me op dat de 'usual suspects' onmiddelijk in blinde razernij de uitspraken van Zijlstra neerknuppelen.
    Het niet ter zake doende woord 'neo-liberaal' wordt er maar weer eens bijgehaald.
    Al gaat Zijlstra morgen de plannen van de SP integraal uitvoeren, dan nog zullen deze lieden alles verkeerd aan deze man vinden.
    Polarisatie anno 2012 in Nederland. We lijken de VS wel...

    Terwijl de inhoud naar mijn mening tamelijk genuanceerd is. Zijlstra stelt dat het om de kwaliteit gaat, niet om het halen van allerlei percentages. Lijkt me toch geen onredelijk punt.

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 15:49 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Joop

    Joop

    Jij denkt dat 'het niet ter zake doende is'? Zet je bril eens af man!
    Neo-liberalisme heeft ons ons maatschappelijk bestel tot in de haarvaatjes vergiftigt. Zo ook ons onderwijssysteem.
    Zijlstra's uitgangspunten zijn gestoeld op Bruin-1's neo-liberale kaalslag.

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 16:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    min een onsje

  • Julius Vold, ma 16 januari 2012 18:31 in reactie op Joop Schouten Reageer op Julius

    Julius

    Niet op ingaan, Frans. Joop wilt de glasharde realiteit omtrent de welvaart in NL niet zien; fact free poliics heet dat.

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 19:41 in reactie op Julius Vold Reageer op Joop

    Joop

    ...'de glasharde realiteit omtrent de welvaart...'

    ?

    Welke 'realiteit' en welke 'welvaart' berdoelje ?
    Mijn 'realiteit' is die van een hoop lege 'rijkdom' én enorme schuldenlasten. Er komt een zeer sombere toekomst aan als men doorgaat op de huidige ingeslagen weg.

    Zoals ik al elders schreef worden we met de handen op de rug gebonden naar de afgrond geduwd.

  • W.J. v/d Straat, ma 16 januari 2012 16:11 in reactie op Frans Lenaen Reageer op W.J.

    W.J.

    "Het valt me op dat de 'usual suspects' onmiddelijk in blinde razernij de uitspraken van Zijlstra neerknuppelen."

    Dat heeft Half Sole, Demi Semelle, Halbe Sohle toch echt aan zichzelf te danken en niet aan degenen die een mening hebben over 's mans beleid. Na diens 'excerties' bij de culturele sector, is nu blijkbaar het onderwijs aan de beurt; "What's next?", zoals de Fransen zeggen.

    Als bedenker (maar vast niet de enige) van de bijnaam van dit (be)wind-s-persoon, stel ik nu voor die te wijzigen in Halve Sloopstra.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 14:10 Reageer op Jan

    Jan

    Dit is gewoon een opmaat naar het uitkleden van het hoger onderwijs. Gewoon eerst een plausibel klinkend excuus in de rondte blaten en vervolgens in relatieve stilte de budgetten korten. Let wel ALLE budgetten, ook die voor onderzoek en de betarichtingen. Vertrouw nooit een bruine politicus!

  • Eline W, ma 16 januari 2012 15:02 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Dat kan het volk niets schelen, die zien die budgetten en de gevolgen niet. Daarop kan dat ongezien gebeurren. Ik had een tijdje geleden het idee om een website te beginnen waar mensen slachtoffers van Halve Zoolstra konden melden, dit zouden dan slachtoffers zijn in de vorm van studenten, maar ook in de vorm van wetenschappers of onderzoeksgroepen.

    Helaas heb ik geen tijd om het uit te voeren, maar het is van levensbelang dat dit goed gaat gebeuren, ook in het kader van de wederopbouw.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 15:07 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Eens! En zeker geen politicus die zelf qua opleiding niet verder is gekomen dan een doctoraaltje sociologie en HBO marketing.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 23:28 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Eline

    Eline

    Dat dat soort mensen ons land moeten besturen (en dus ook macht hebben over zaken waar ze geen snars van begrijpen) is gelijk de kern van het probleem.

    Halbe Zijlstra weet waarschijnlijk amper wat wetenschap is, toch heeft hij er veel over te zeggen. Dit moet en kan anders.

  • Frans Akkermans, di 17 januari 2012 09:22 in reactie op Eline W Reageer op Frans

    Frans

    Je kunt dus (vijfien jaar geleden) drs. in de sociologie worden en niet weten wat wetenschap is? Als dat waar is, dan ligt dat toch echt niet aan Zijlstra of aan dit kabinet.

  • Eline W, di 17 januari 2012 10:37 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Eline

    Eline

    Hij zal waarschijnlijk el wetenschapsfilosofie hebben gehad, maar het probleem met sociologen is dat ze bakken met theorieën over de maatschappij hebben die per definitie niet te testen zijn. Deze alfa's hebben een volledig ander beeld van wetenschap, eentje waar feiten amper bestaan. Hierdoor hebben ze moeite met het nut en de werkwijze van natuurwetenschap. Alle sociologen die ik over hun vak heb horen praten lijken ook het bestaan van natuurwetenschap totaal te negeren.

  • Frans Akkermans, di 17 januari 2012 14:29 in reactie op Eline W Reageer op Frans

    Frans

    Ok, het ligt dus niet aan hem maar eerder aan zijn tak van sport. Het wordt al wat minder persoonlijk en wat meer objectief.
    U vindt dat je de samenleving of samenlevingsverbanden
    niet kunt bestuderen, niet op zoek kan gaan naar de wetmatigheden die ze beheersen?
    Je kunt de waarde van een wetenschap toch niet alleen afmeten aan de beoefenaren die er een potje van maken?

  • Reinaert de Vos, ma 16 januari 2012 13:19 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Het opleidingspeil is in de breedte enorm toegenomen in de afgelopen veertig jaar. De meerderheid van de bevolking heeft iets van een vervolgopleiding gedaan na de middelbare school. Je kunt ook stellen dat er een keer een eind aan komt. Daarnaast, wat hebben we er aan om vervolgens allemaal lassers uit Polen te halen.

  • Henny Thomassen, ma 16 januari 2012 13:19 Reageer op Henny

    Henny

    Ik ben het voor het eerst met Halbe eens. Laten we het geld maar steken in goede beroepsopleidingen zodat we straks ook nog goede loodgieters, timmerluie etch. hebben.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 14:23 in reactie op Henny Thomassen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Hoezo kom je die te kort ?

  • , ma 16 januari 2012 14:56 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Ja, volgens mij zijn dat nu net diegenen die strakjes dank zij deze regering zonder werk zitten.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 23:32 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Dat lijkt me sterkt, want er zijn niet opeens minder loodgieters nodig omdat het kabinet dat wil. Ik bedoel, mensen gooien nog steeds evenveel zooi in de wc hoor.

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 14:25 in reactie op Henny Thomassen Reageer op Nico

    Nico

    Ik ben het voor het eerst met Halbe eens. Laten we het geld maar steken in goede beroepsopleidingen zodat we straks ook nog goede loodgieters, timmerluie etch. hebben.

    Maar geef deze vakmensen dan ook een goed salaris,want een goeie vakman zijn is ook een vorm van intelligentie en moet als zodanig beloond worden. Het verschil tussen hoger opgeleiden en een vakman is veel te groot.

  • W.J. v/d Straat, ma 16 januari 2012 17:09 in reactie op Nico de Ligt Reageer op W.J.

    W.J.

    Zolang ik voor de 'vakman' 70 euro per uur moet betalen, terwijl hij het minimum loon uitbetaald krijgt van z'n baas, die vanuit een vrijstaande woning in een Hummer het werk (onnodig) op komt nemen, ga ik wel naar de Gamma.

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 18:41 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Nico

    Nico

    Dit precies wat ik met mijn reactie bedoelde,er word een hoge uurprijs berekend maar de vakman krijgt een schijntje daarvan.

    Maar geef deze vakmensen dan ook een goed salaris,want een goeie vakman zijn is ook een vorm van intelligentie en moet als zodanig beloond worden. Het verschil tussen hoger opgeleiden en een vakman is veel te groot.

  • Wiljan Hoes, ma 16 januari 2012 13:01 Reageer op Wiljan

    Wiljan

    1. Zowel slimmerikken als slimmeriken wordt gebezigd.
    2. De titel vind ik nogal misleidend. Het is geen juiste weergave van wat de staatssecretaris vindt. Kortom, het is een stroman.

  • Wim van Delft, ma 16 januari 2012 12:40 Reageer op Wim

    Wim

    Europese afspraken ???
    Nederland is Nederland en moet juist het verschil maken.
    Hoogte opleiding doet verder totaal niet terzake.

  • Evert van Vliet, ma 16 januari 2012 13:13 in reactie op Wim van Delft Reageer op Evert

    Evert

    Welk verschil?

  • Wim van Delft, ma 16 januari 2012 13:44 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Wim

    Wim

    Het verschil dat NEDERLAND heet.

  • Evert van Vliet, ma 16 januari 2012 14:27 in reactie op Wim van Delft Reageer op Evert

    Evert

    ...en staat stampvoetend naar de planeet te wijzen.

  • Gandalf the Grey, ma 16 januari 2012 13:16 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Hoogte opleiding doet verder totaal niet terzake.
    ==============

    Niet voor mensen die zelf niet hoog zijn opgeleid, zo veel is wel duidelijk.

  • Evert van Vliet, ma 16 januari 2012 13:28 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Evert

    Evert

    Allemaal leuk en aardig maar wat kan nou eigenlijk als 'onderwijs' worden gekwalificeerd?

  • Jan B, ma 16 januari 2012 14:14 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan

    Jan

    Hoogte opleiding doet verder totaal niet terzake.

    Zie hier de zesjesmentaliteit waar Nederland door naar de kloten gaat.

  • Wim van Delft, ma 16 januari 2012 14:52 in reactie op Jan B Reageer op Wim

    Wim

    Zie hier het het onhaalbare ideaalbeeld van de perfecte eenheidsworst waardoor zoveel mensen naar de kloten gaan.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 17:01 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan

    Jan

    Opleidingen hebben niets met eenheidsworst te maken.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 14:36 in reactie op Wim van Delft Reageer op Joe

    Joe

    'Hoogte opleiding doet verder totaal niet terzake. '

    Nou heb ik iets met vliegtuigjes gestudeerd en leken zie ik zo'n A-380 toch niet snel bouwen of repareren, net zoals ik die geen nieuwe medicijnen zie ontwikkelen of bijvoorbeeld harttransplantaties zie doen. Daar heb je toch echt de kennis die je op die hoge opleidingen vergaart voor nodig. Je kan daar wel op neerkijken maar zonder hoogopgeleiden zouden we hier snel een derde wereld land worden.

  • Wim van Delft, ma 16 januari 2012 14:57 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Wim

    Wim

    'T is maar wat je hoogopgeleid noemt..
    Laten we ook de laagopgeleiden waarderen, waardoor we onze loodgieeters e.d. niet meer uit Polen hoeven te halen.

    En Europa.. tja.. het wordt zielig dat dikke bord met smakeloze eenheidsworst voor de ogen.

  • Gandalf the Grey, ma 16 januari 2012 16:06 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gandalf

    Gandalf

    En Europa.. tja.. het wordt zielig dat dikke bord met smakeloze eenheidsworst voor de ogen.
    ============

    Nou lees ik op de site: http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck?job-id=8160240000000

    Dat een worstenmaker al gauw 1435 Euro netto per maand verdient.

    Ik weet echter niet of dit ook geldt voor een eenheidsworstenmaker.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 16:18 in reactie op Wim van Delft Reageer op Joe

    Joe

    'Laten we ook de laagopgeleiden waarderen,'

    Dat doe ik ook want ik besef dat we ze net zo hard nodig hebben als hoogopgeleiden en maak qua waardering geen verschil.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 16:45 in reactie op Wim van Delft Reageer op Joe

    Joe

    'En Europa.. tja.. het wordt zielig dat dikke bord met smakeloze eenheidsworst voor de ogen'

    Waar heb je het over? Dacht je nou serieus dat wij het hier in ons priegellandje alleen af zouden kunnen. Wil je meedoen in deze wereld dan blijkt Nederland in vrijwel alle gevallen al heel snel te klein omdat onze kennis en kunde simpelweg ontoereikend is. De wereld is al één 'global village' en dat draaien we echt niet meer terug.

  • Wim van Delft, ma 16 januari 2012 18:08 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Wim

    Wim

    Priegellandje, waar heb je het over.. Nederland is groot en kundig zat. De Nederlandse maatstaf ligt in Nederland en niet in buitenland.

    Wie echter alleen buitenland voor ogen heeft, die ziet het eigen land niet meer, da's waar :-)

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 18:59 in reactie op Wim van Delft Reageer op Joe

    Joe

    'Nederland is groot en kundig zat'

    Ja voor jou misschien, als je in de innovatieve sector zit zoals ik dan kom je nergens als je in het Nederlands gaat zitten googelen. En ja Nederland is een priegellandje want als ik weer eens uit Shanghai terugkom, een stad die inclusief voorsteden meer inwoners heeft als NL, denk ik altijd 'wat wonen we toch in een schatting landje' en snap ik die toeristen ineens weer want Amsterdam is net een groot poppenhuis in vergelijking met die aziatische megacities.

  • Piet de Geus, ma 16 januari 2012 15:07 in reactie op Wim van Delft Reageer op Piet

    Piet

    "Hoogte opleiding doet verder totaal niet terzake."

    Ik ken iemand die reuze handig is met zijn handjes. Je kunt je ook voor een zacht prijsje bij hem vervoegen voor een openhartoperatie. Derde caravan rechts, even omlopen en aankloppen bij het schuurtje.

  • Rob van Voorst, ma 16 januari 2012 16:39 in reactie op Wim van Delft Reageer op Rob

    Rob

    Zelfde domme praat als de grote Ajax-leider.

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 18:59 in reactie op Rob van Voorst Reageer op Nico

    Nico

    Zelfde domme praat als de grote Ajax-leider.

    De grote meerderheid in het voetbalwereldje zijn het helaas niet met u eens.

  • 'Klaas Jeltsma, ma 16 januari 2012 12:39 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    *Zucht*

    Het is allemaal heel simpel. Je moet niet allemaal doelen stellen en daar naar toe werken.. je moet gewoon de kwaliteit verbeteren en dan worden er vanzelf mijlpalen behaald.

    Gewoon de kwaliteit verbeteren? Maar dat is toch heel moeilijk? Welnee joh, je moet de studenten gewoon heel actief met stof bezig laten zijn en toetsen op een manier waaruit blijkt dat de student het snapt (of een product waaruit blijkt dat de student de vaardigheid bezit).
    Nu is het vaak gewoon een kwestie van de stof meedelen, keertje leren, halfbakken MCtoets en daarna nooit meer gebruiken. Je leert daarna het meeste op je werk.

  • Semolina Pilchard, ma 16 januari 2012 12:28 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wel. we hebben dan ook meer behoefte aan vaklieden, niet zozeer na meer hbo'ers die menen dat ze, met hun opleiding Media en Entertainment, een ton moeten verdienen.

  • Pieter Pan, ma 16 januari 2012 14:08 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Pieter

    Pieter

    Ik zou willen zeggen: school jezelf om tot timmerman..

  • Frank Schutte, ma 16 januari 2012 12:21 Reageer op Frank

    Frank

    Opgeleid van halfwas naar meesterschap volgens de logica van Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid H. Kamp en Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap H. Zijlstra.

    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/kamp_morrelt_stiekem_aan_ontslagrecht/

  • Des Duivels, ma 16 januari 2012 12:17 Reageer op Des

    Des

    Binnen 5 jaar zal Nederland economisch moeten veranderen naar een maak industrie. Dit vanwege de hoge olieprijzen die het niet meer interessant maakt om veel goederen in China te laten produceren.

    Opleidingen moeten daar dus op aangepast gaan worden. Techniek.. techniek... techniek

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 14:21 in reactie op Des Duivels Reageer op Joe

    Joe

    Flauwekul, al zou transport 3 keer zo duur worden dan kan het voor veel producten nog steeds uit om ze elders te laten maken. Ik heb veel spullen in China laten maken en in een 40 voet container waarvan er duizenden op een moderne carrier passen kan je van de meeste producten heel veel versturen tegen erg lage kosten. Daarnaast zijn het vaak de arbeidsintensieve zaken die je daar laat maken. Bijvoorbeeld een matrijs is daar zoveel goedkoper dat zelfs (duur) luchttransport moeiteloos uit kan.

    Dat er meer technici moeten worden opgeleid ben ik wel met je eens, maar dan juist ook de hogere opleidingen omdat er op dat gebied wel steeds meer concurrentie komt uit lage lonen landen.

  • Gerald Thus, ma 16 januari 2012 12:07 Reageer op Gerald

    Gerald

    Duidelijk, de VVD willen de mensen vooral dom houden.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 12:27 in reactie op Gerald Thus Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Tuurlijk; zo kweek je VVD stemmers en Politici

    Rutte en Wilders zijn duidelijk het resultaat van jarenlang geklooi met onderwijs .

  • Pepijn Nostrinite, ma 16 januari 2012 12:37 in reactie op Gerald Thus Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Aan de andere kant: wat heb je aan louter hooggeschoolde mensen als niemand meer in staat is een boiler te installeren? Alsof dat 'vieze'beroepen zijn. MBO- vakmanschap mag wel wat meer waardering krijgen: de installateurs, de timmermannen en loodgieters. We hebben ze harder nodig dan consultants. Dat is niet dom houden door de VVD maar het werk goed verdelen. We kunnen niet allemaal aan de top staan. Van mij mag de drempel voor een drs titel flink omhoog.

  • Gerald Thus, ma 16 januari 2012 13:20 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Gerald

    Gerald

    scholing is niet alleen hooggeschooldheid maar ook goede technische vakscholing.

  • Heinz Brauswasser, ma 16 januari 2012 14:01 in reactie op Gerald Thus Reageer op Heinz

    Heinz

    Bijna goed.
    Goede technische vakscholing ofwel vakmensen opleiden die werkelijk iets kunnen. Zoals de bedrijfsscholen dat in de jaren 60 deden.
    Geen gamma-klussers want die zijn er al genoeg.

  • Heinz Brauswasser, ma 16 januari 2012 14:41 in reactie op Gerald Thus Reageer op Heinz

    Heinz

    Gerald.
    Ik volg al een tijd ook jou reacties. Dat je anti-pvv bent is duidelijk en snap ik. Waarom ben jij zo anti tegen alles wat niet links is ?
    Hoe zou jij reageren met een fors betalende baan ?
    Uiteindelijk hebben wij alles de laatste jaren gehad. CDA-PVDA. CDA-VVD. VVD-PVDA-D66. Was dan alles slecht en alleen de schuld van het CDA en de VVD ? Of hebben wij allemaal op onze eigen manier de boel omzeep gebracht, met de alles mag- en kan-politiek. Geef hier eens een reactie op.

  • sjaak de intellectueel, ma 16 januari 2012 15:40 in reactie op Gerald Thus Reageer op sjaak

    sjaak

    Domme oneliner zonder diepere gedachtengang. Jammer.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 12:07 Reageer op Jan

    Jan

    Toch is het volgens hem geen probleem als technische universiteiten in hun onderwijs snoeien om de studies te verlichten. Er zou steeds meer in de opleidingen zijn gestoken.

    Volslagen waanzin.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 12:04 Reageer op Jan

    Jan

    Straks komt Zijlstra ook geen enkele universiteit meer in.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 12:35 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Waarom niet ?
    Die waren toch voor de plannen van de VVD ?

  • Eline W, ma 16 januari 2012 13:04 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Eline

    Eline

    Er zijn meer studenten dan bestuurders...

  • Jan B, ma 16 januari 2012 14:16 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Jan

    Jan

    De colleges van bestuur waren voor de VVD-plannen. Die zitten tegenwoordig vol met managers.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 17:47 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ze zitten overal ook - en overal gaat de kwaliteit achteruit en de prijs omhoog

    Wat begrijp ik nu niet ?

  • , ma 16 januari 2012 13:05 in reactie op Jan B Reageer op

    Hoezo, is die daar dan ooit in geweest?

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 11:47 Reageer op Joop

    Joop

    Rutte tegen Zijlstra: 'Houd jij ze dom, dan kleed ik ze uit.'

  • , ma 16 januari 2012 11:17 Reageer op

    *Slimmerikken genoeg,zegt de Staatssecretaris*

    Waarmee bewezen is dat hij daar zelf in elk geval niet bij hoort.

  • Pepijn Nostrinite, ma 16 januari 2012 12:38 in reactie op Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Nee maar de consultingbedrijven kunnen hun wijsneuzen nergens meer kwijt. En geloof mij: het zjin dure werklozen hoor.

  • de heer Meijerink, ma 16 januari 2012 11:13 Reageer op de heer

    de heer

    Samengevat: hij wil meer dom en slaafs volgend arbeidsvee, dat braaf doet wat de leidinggevende opdraagt. En als dit voertuigen met vierkante wielen oplevert of een huis met een kelder als bovenste verdieping is: maakt niet uit. De baas had het zo opgedragen en die heeft altijd gelijk!

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 10:56 Reageer op Joop

    Joop

    'Een toename van het broeikasgas koolstofdioxide in zee kan volgens wetenschappers erg slecht zijn voor de hersenen en het centraal zenuwstelsel van vissen. De effecten kunnen zo ernstig zijn, dat de dieren moeite hebben om te overleven.'

    Ik vraag me af of dit ook voor mensen geldt. Dan loopt het aantal slimmerds vanzelf terug.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3123262/2012/01/16/Toename-kooldioxide-in-zeewater-hindert-vissen.dhtml

  • drs Zen, ma 16 januari 2012 11:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op drs

    drs

    'Ik vraag me af of dit ook voor mensen geldt. Dan loopt het aantal slimmerds vanzelf terug.'
    Klepel en klok, u bent een beetje warm. De waterstofperoxyde-gassen veroorzaken hersenfalen. U zult begrijpen dat vooral de PVV-, maar ook VVD-, CDA- en de regering hiervan het slachtoffer zijn :-))

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 11:22 in reactie op drs Zen Reageer op Joop

    Joop

    : )

  • Eline W, ma 16 januari 2012 12:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op Eline

    Eline

    Bij die concentratie zijn we nog lang niet, en ik vrees dat we andere problemen hebben voordat dat zover is.

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 13:27 in reactie op Eline W Reageer op Joop

    Joop

    Da's waar.
    ; )

  • Robbert Heijmans, ma 16 januari 2012 13:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Robbert

    Robbert

    Beste Joop Schouten,
    Je hebt het weer voor elkaar, iets totaal irrelevant posten over dit onderwerp. Alleen jij zou Nederland al slimmer kunnen maken door gewoon te stoppen met het posten van deze onzin.

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 13:26 in reactie op Robbert Heijmans Reageer op Joop

    Joop

    : ))))

    Je opmerking geeft me meer energie andere afwijkende invalshoeken te verzinnen.

  • Robbert Heijmans, ma 16 januari 2012 14:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Robbert

    Robbert

    In dat geval: "Wat mooi relevant artikel heb je toch gepost!"

  • Joop Schouten, ma 16 januari 2012 15:53 in reactie op Robbert Heijmans Reageer op Joop

    Joop

    "Wat mooi relevant artikel heb je toch gepost!"

    Ja ho effe. Geef mij maar kritiek. Daar kan ik wél tegen.

    ; )

  • Evert van Vliet, ma 16 januari 2012 10:56 Reageer op Evert

    Evert

    "Het is goed om te kijken welke vakken horen bij een specifieke opleiding en om de verouderde vakken eruit te halen."

    Verreweg de meeste specifieke opleidingen zijn zo antiek als de pest.

  • drs Zen, ma 16 januari 2012 11:14 in reactie op Evert van Vliet Reageer op drs

    drs

    We kunnen het inderdaad best stellen zonder masters manden en klompen maken.

  • Evert van Vliet, ma 16 januari 2012 11:19 in reactie op drs Zen Reageer op Evert

    Evert

    Goed beschouwd zijn dat nou juist specifieke opleidingen die opgenomen dienen te worden in het arsenaal vs. kapitaal.

  • Censuur Joop, ma 16 januari 2012 10:51 Reageer op Censuur

    Censuur

    Zijlstra spreekt waarschijnlijk uit eigen ervaring. Zeg nu zelf, wat en nu in het gedoogkabinet zit blinkt niet uit door intelligentie...

  • cor mol, ma 16 januari 2012 10:49 Reageer op cor

    cor

    Dat heb je met journalisten die hun stukken niet lezen. Knapen in brief Eerste Kamer d.d.24/10/2011 http://tinyurl.com/8xbkwch, Wat is hier dus nieuw aan, het is gewoon bestaand beleid:

    "Mede omdat het aantal hoger opgeleiden in Nederland reeds boven de Europese doelstelling van ten minste 40% in 2020 is gestegen – het aandeel hoger opgeleiden is in Nederland 41% en de verwachting is dat het nog stijgt – ligt de nadruk van Nederland op het verder verbeteren van de kwaliteit van het hoger onderwijs. Het door de Commissie bepleitte verhogen van de kwaliteit van het hoger onderwijs, profileren en het belonen van excellentie, vormen dan ook kernpunten uit de Nederlandse Strategische Agenda."
    Maar dat laatste was gewoon een wollige verkoopbrochure van Verhagen.

    En onze relatieve positie (voor wat het waard is, in deze appels en peren vergelijking):
    http://tinyurl.com/79558r7

  • Frans Akkermans, ma 16 januari 2012 15:01 in reactie op cor mol Reageer op Frans

    Frans

    Goed dat u blijft opletten.

  • Anja Lodewijks, ma 16 januari 2012 10:47 Reageer op Anja

    Anja

    In Nederland mag je niet eens te intelligent zijn, dan kun je nog voor dom worden versleten ook.
    Ik heb een neefje van 8 jaar, die op school beschouwd werd als een dwarsliggend kind terwijl hij zich tijdens de schooltijd stierlijk zat te vervelen.
    Nu is gebleken dat hij een IQ heeft van tegen de 150. Het kind is in zijn hoofd niet bezig met de voor hem te simpele sommetjes, maar met moeilijke vraagstukken over het leven.

    Het reguliere onderwijs let juist op wat een kind niet kan of doet.
    De ouders moeten nu kijken voor een andere school.
    En zo zijn heel veel onbegrepen, achteraf hoogbegaafde kinderen naast de boot gevallen.

  • Dehnus Nörder, ma 16 januari 2012 10:38 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    LOL! er kwam geen druk op kwaliteit, maar in der Nederlanden kreeg je hetzelfde als in de VS. Iedereen ging maar Economie en management studies doen en er werd een hetze tegen Wiskunde gevoerd. Waar ook nog eens bij komt dat alles zo prestatie gericht was dat mensen gingen sjoemellen.

    Maar het "het gaat ten koste van de kwaliteit" excuus word al zoooo lang gebruikt door de politiek om het af te knijpen dat terwijl op de exacte/technische opleidingen er serieus een tekort is aan mensen! Ja meneer Zijlstra een TEKORT! Dankzij uw en u gelijkgestemden haar hetze tegen Wiskunde en exacte vakken!

  • Eline W, ma 16 januari 2012 12:14 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Eline

    Eline

    Daar is niet alleen de politiek maar ook de media schuldig aan. Kijk eens hoe bang bepaalde figuren zijn voor exacte mensen. Kijk voor de grap eens de aflevering van 24 uur met... met Maarten van der Weijden, dit geeft heel mooi het probleem weer.

    Anyway, ik lag om half drie in mijn bed vanwege een vak dat sterrenkunde practicum heet, en aan het weer te zien vanavond weer, heb hoofdpijn en ben op weg naar de Universiteit (geluk dat ik niet om 9 uur les had).

    Soms wil ik wel eens ruilen meg mensen die de hele dag in hun bed kunnen blijven liggen...

  • Eline W, ma 16 januari 2012 10:33 Reageer op Eline

    Eline

    Hij heeft gelijk, maar omdat ik weet wie het zegt is het zeer ongeloofwaardig. Hij zal zich niet druk maken om de kwaliteit maar gewoon weer geld willen besparen.

  • Pieter Pan, ma 16 januari 2012 10:28 Reageer op Pieter

    Pieter

    Goed hoor..

    Gooi de kenniseconomie maar in de prulle(n)bak...


    Waardeloos ...kabinet!

  • snert :, ma 16 januari 2012 11:00 in reactie op Pieter Pan Reageer op snert

    snert

    En die Rutte maar beweren dat we sterker uit de crisis komen.

    De komende 30 jaar spreken we over de puinhopen van rechts.

  • , ma 16 januari 2012 16:16 in reactie op snert : Reageer op

    Daar ben ik ook bang voor.
    Wat nu in nog geen jaar al is vernietigd valt in geen jaren meer op te bouwen.
    Het is zo verrekte treurig, maar het treurigste vind ik dat zo weinig mensen dit zien.

  • Louis Break, ma 16 januari 2012 10:21 Reageer op Louis

    Louis

    Is toch niet meer al logisch. Kwaliteit gaat voor kwantiteit.
    Wat hebben wij aan onderwijs dat fake diploma's uitgeeft om alleen de doelstellingen te halen.

  • Zingende Zaag, ma 16 januari 2012 10:20 Reageer op Zingende

    Zingende

    Vreemde gedachte en zwak beleid. Er blijk genoeg geld te zijn, al is het verkeerd besteed in de zin van zonder meeropbrengst volgens het SPB. Als we dat geld nou eens goed besteden?

  • Co Stuifbergen, ma 16 januari 2012 10:06 Reageer op Co

    Co

    Het kan op 2 manieren:
    - maak studies zwaarder, zodat meer mensen een lagere opleiding (moeten) kiezen
    - maak studies duurder, zodat minder mensen een opleiding volgen

    Het tweede is natuurlijk makkelijk te realiseren door een regering.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 10:20 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En conform de PVVD-filosofie.
    Opleidingen beter maken?
    Stuur ze gewoon naar het buitenland zouden ze zeggen bij de PVVD - de VS natuurlijk dat is het baken van beschaving voor Mark en Wilders

  • Eline W, ma 16 januari 2012 12:16 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Eline

    Eline

    In de VS schijnt het onderwijs echt slecht te zijn, op die paar onbetaalbare topuniversiteiten na dan.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 16:54 in reactie op Eline W Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Dat bedoelde ik dus ook .
    En zelfs die zitten bijna in de zak van het bedrijfsleven waarbij je binnenkort ook daar aan moet gaan twijfelen .

  • Pieter Pan, ma 16 januari 2012 10:30 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Pieter

    Pieter

    Precies, terug naar die goede oude tijd toen Jan met de pet op zijn knietjes moest om een tegemoetkoming in de studiekosten te krijgen.

    Ze hadden beter de stufi kunnen beperken tot de laagste inkomens, dan zouden de kosten niet zo hoog zijn opgelopen..

  • Pieter Pan, ma 16 januari 2012 10:33 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Pieter

    Pieter

    Je eerste punt is overigens waar..

  • Nico de Ligt, ma 16 januari 2012 10:34 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Nico

    Nico

    Het tweede is natuurlijk makkelijk te realiseren door een regering.

    Het tweede is natuurlijk veel asocialer en onverstandig want een nieuwe Einstein kan nog steeds in een volksbuurt geboren worden.

  • Michiel Online, ma 16 januari 2012 09:27 Reageer op Michiel

    Michiel

    "Als er druk komt op de kwaliteit van het hoger onderwijs, dan moet het percentage aan de kant"

    Waar slaat dat op? Het hoger onderwijs gaat al nergens meer over. Is dit soms weer een leugen om huidige problematiek te verhullen?

  • Pepijn Nostrinite, ma 16 januari 2012 09:25 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    MBO'ers hebben we nodig, vakmensen! En zoals Klaas al zegt zijn hoogopgeleide mensen zeker niet meer altijd slim. En dat is een ramp voor de economie: mensen die denken dat ze slim zijn maar het helemaal niet zijn. Dat worden managers om te huilen. Dus omhoog die drempel en het kaf van het koren scheiden.

  • Peet Van Velzen, ma 16 januari 2012 10:42 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Peet

    Peet

    Inderdaad.
    En binnenkort hebben we allemaal mensen die Vrijetijdskunde hebben "gestudeerd" en die geen baan hebben, terwijl we geschoolde lassers en timmermannen en electotechneuten nodig hebben.

  • Dehnus Nörder, ma 16 januari 2012 10:47 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Dat komt omdat ze het zo op prestatie beoordelen en een hetze tegen Wiskunde en exacte vakken hebben gevoerd. Ook jegens het MBO werd een hetze gevoerd.

    Dit "Kwaliteit over kwantiteit" excuus is er eentje om het af te knijpen niet om het te stimuleren. Er is namelijk een serieus te kort aan exacte vakken studenten/Techniek studenten. Maar deze vakken worden gedemoniseerd in Nederland, je krijgt onderbetaalt als je klaar bent en je moet soms een hogere schuld opbouwen dan iemand die "LOL MANAGEMENT!" aan Inholland heeft gevolgd. Dit omdat met exacte vakken op de Universiteit (zoals Toegepaste Natuurkunde) je wel eens uitloop met je thesis.

    Maar ja daar word in dit "HETZE TEGEN WISKUNDE RAAAH!" land al jaren geen rekening meer mee gehouden. Loop voor een dag mee met een open dag team/promotie team van een Universiteit op een exacte studie/technische studie faculteit. En je schrikt hoe weinig mensen er geintereseerd voor zijn.

    Aan het eind van zo'n dag zaten we soms de ouders te smeken bijna. "Maar ja kunt er bijna overal mee terecht, dit is zeker weten wel een hele goede studie voor uw zoon!" maar Zoonlief stond al bij "Facilitair Management" of "Bedrijfskunde" te kijken. Gebruikelijk op het eind van zo'n dag gingen we dan maar proefjes doen, leuke dingen die je zelf met Vloeibaar Stikstof kunt doen als er niemand in de buurt is :).

    Een kennismakings studie dag bijvoorbeeld, waarin iemand een dag meedraait en de vakken leert kennen. 8 man!! vergeleken met de niet exacte studies was dit een lachertje. Toen ook nog eens bleek dat de meesten er zaten omdat ze laat waren met het opgeven van een studie kennismakings dag op hun school, het verplicht was voor het cijfer en deze studies de enige nog waren die nog over waren (plaatsen hadden).... dan zinkt je het hart helemaal in de schoenen. "Wiskunde getsiederrie!!" kregen we vaak te horen die dag.

    Stop eens met die anti Wiskunde hetze, en stimuleer het eens. Laat mensen zien hoe leuk het is. Bedrijfs leven investeer eens in jullie technisch personeel.. ze verdienen het! En Halbe.. zorg voor een stimulerings regeling zoals lager college geld voor exacte studies. Deze mensen heeft Nederland hard nodig, bankmanagers hebben ze al genoeg. Een MBO technische studie is zwaarder en moet daardoor meer aanzien genieten dan een HBO huppelkutten economie studie!

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 11:51 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Voor mijn beleving is Wiskunde juist heilig .
    Men ziet Wiskundigen als behoorlijk slim en alles wat dat niet begrijpt als behoorlijk dom (even bot gesteld) nou sorry slimmerd .
    Sommige mensen zijn verdomd goed in andere zaken en voor Wiskunde gebruiken wij normale stervelingen machines - als sinds het telraam trouwens.
    Onderwijs moet af van haar fixatie hiërarchische vakken .
    Alfa, Beta en Omegalgemaal - We hebben de luxe mensen met alles te kunnen leren - voor het eerst in de geschiedenis . En wat doen we er mee?
    We verprutsen het door een achterhaald systeem uit de 19e eeuw steeds maar op te lappen .
    Wiskunde is tot op zekere hoogte essentieel maar voor 99% van de mensen is het grootste deel overbodig .
    Geldt overigens voor de meeste schoolvakken.
    Bij een hogere opleiding krijg je overigens droogjes nog even alle stof die je je hele schooltijd hebt moeten leren over .
    Kennelijk zijn dan 3 maanden genoeg .
    De mens is een leergierig wezen dat moet het uitgangspunt zijn .
    Het uitgangspunt nu is discipline en indoctrinatie en basiskennis voor lopendeband werk, je boekhouding begrijpen (want elke Nederlander moet verplicht een boekhoudgenie zijn anders kom je in de problemen) en een sollicitatiebrief schrijven .
    Vroeger stikte het in Europa van de wonderkinderen - op een uitzondering na ; waar zijn die nu? Let wel dat die wonderkinderen over het algemeen ook nog eens uit een veel kleinere bevolking voortkwamen en ook nog eens exclusief uit de adelijke families - het moet massaal geweest zijn dat wonderkind syndroom
    Zijn we genetisch gedegenereerd?
    Nee we hebben geen ruimte meer voor genialiteit .
    Een genie tegenwoordig is een slim zakenman . Iemand die zijn concurrenten te slim af was en hun werk in eigen zak gestoken heeft .
    Dat was vroeger overigens ook wel zo - neem die Edison
    Maar toen werden mensen daarom niet geprezen .
    Nu zijn de geniën mensen die openlijk de kluit belazerd hebben zoals die flapdrol van Apple of die andere flapdrol van Microsoft - en dat bewonderen we dan.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 12:40 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Eline

    Eline

    Toch heeft de UvA nu zoveel 1e jaars Natuurkunde dat het een probleem dreigt te worden. Al weet ik niet hoeveel er nu nog over zijn. Ik doe zelf geen open dagen maar soms wel eens evenementen voor algemeen publiek of basisscholen en begin middelbare school. Daar vinden ze het altijd heel erg leuk, de vraag is dan waar het mis gaat. Ik zie het ook bij mijn zusje, die is heel goed in wiskunde. Toen ze een profiel moest kiezen koos ze NG even verbouwde ze dat zo dat ze eigenlijk NT deed, maar ze bleef roepen dat dat niet het geval was. Nu studeert ze biologie.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 14:29 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Jan

    Jan

    je krijgt onderbetaalt als je klaar bent

    Klopt. De salarissen voor echte betafuncties staan in geen verhouding tot die van de praatjesmakers en de grossiers in one-liners. Laatst deed iemand met een geschiedenisachtergrond hier op Joop een uitspraak over zijn salaris als account-manager aan het begin van zijn carriere. Dat was 50% hoger dan mijn inkomen als SENIOR Technologist (dr-titel en de nodige werkervaring) bij een multinational. U leest het goed: 50% meer salaris voor een broekie dat net van de universiteit komt en een vage functie luisterend naar de term account-manager vervult (bijna iedereen managet (hoe schrijf je deze "newspeak" eigenlijk) tegenwoordig accounts heb ik het idee (wat doen die lui eigenlijk precies? rekeningafschriften bijhouden of zo?)). Allicht dat een groot aantal weldenkenden niet voor exact maar voor de lulpraat gaat.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 14:58 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ze denken "verantwoordelijkheid" te hebben. En hun "bazen" zijn bang dat ze naar het buitenland vluchten als ze niet genoeg geld krijgen.

    Ik zal ze eens een geheimpje vertellen, dat gebeurt met onderbebetaalde wetenschappers ook.

  • Piet de Geus, ma 16 januari 2012 16:17 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Laatst deed iemand met een geschiedenisachtergrond hier op Joop een uitspraak over zijn salaris als account-manager aan het begin van zijn carriere. Dat was 50% hoger dan mijn inkomen als SENIOR Technologist (dr-titel en de nodige werkervaring) bij een multinational."

    Kennelijk bracht hij meer op. Is natuurlijk wel zuur als je alleen vanwege het geld voor techniek en werken bij een multinational hebt gekozen.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 17:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    'Kennelijk bracht hij meer op'

    Bij een accountmanager laat zich de opbrengst wat rechtstreekser meten dus daarom hebben velen die indruk. Gaan bijvoorbeeld verkopen ineens 5x over target omdat een ontwerp erg goed verkoopt dan is het gebruikelijk dat de accountmanager die het vorige matig verkopende product ook begeleidde de credits krijgt terwijl niet hij maar de ontwerper de prestatie heeft geleverd.

  • Piet de Geus, ma 16 januari 2012 17:19 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    "Bij een accountmanager laat zich de opbrengst wat rechtstreekser meten"

    En doorgaans worden hun prestaties dan ook onderling vergeleken om targets en bonussen vast te stellen. Vergelijken met een slechter product is natuurlijk niet zinvol.

    Hoe zuur het voor sommigen ook is: het zijn vaak de babbelaars die het werk voor velen binnenhalen. Net zoals onopgeleide voetballers voor een vol stadion zorgen.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 17:25 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Bij een accountmanager laat zich de opbrengst wat rechtstreekser meten dus daarom hebben velen die indruk.

    Ik zou eerder zeggen dat die zich in het voorbeeld dat je geeft nauwelijks laat meten. Het primaat voor succes ligt volledig bij de ontwerper.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 19:22 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Wat ik bedoel is dat die rechtstreeks op die targets wordt afgerekend door zijn baas die dat in zijn spreadsheets ziet.

    Wat Piet zegt over die babbelaars is mijn ervaring deels waar. Wat ik om me heen zie is dat bedrijven de laatste twee decennia steeds meer in de macht van die babbelaars zijn gekomen wat inmiddels tot grote ongelukken, stagnatie en massa's waardeloze producten heeft geleid. Logisch is dat bedrijven die wel vanuit innovatie en design denken zoals bijvoorbeeld de Duitse autoindustrie en bedrijven zoals Apple nu de sterksten blijken te zijn omdat ze itt marketing gestuurde bedrijven vooruit ipv achteruit kijken.

  • Jan B, di 17 januari 2012 00:42 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Wat je van die babbelaars zegt klopt. Hele bedrijven zijn daaraan ten onder gegaan. Een voorbeeld is HP.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 17:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Toch is geld een belangrijke motivatie. Voor het interessant technologisch werk ga je namelijk niet meer naar multinationals. Wat ze daar onder technologie verstaan is slaapverwekkend. Zesjeswerk om zo maar te zeggen. En dat een (account) manager meer opbrengt dan een technoloog valt niet eens te verifieren in termen van harde cijfers. Hoe druk je immers het effect van managementgelul dat stijf staat van de vaagheden en oneliners uit in harde euro's. Het probleem met dat soort blaatfiguren is wel dat ze DENKEN een zekere meerwaarde te hebben. Mijn ervaring is echter het tegenovergestelde. Bij ons liepen werkzaamheden pas lekker (met dito resultaten voor de firma) als het management zich uit de buurt hield.

  • Piet de Geus, ma 16 januari 2012 18:25 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Toch is geld een belangrijke motivatie. Voor het interessant technologisch werk ga je namelijk niet meer naar multinationals."

    Voor het geld ook niet. Tenzij je van plan bent door te dringen tot de hogere echelons.

    "En dat een (account) manager meer opbrengt dan een technoloog valt niet eens te verifieren in termen van harde cijfers. Hoe druk je immers het effect van managementgelul dat stijf staat van de vaagheden en oneliners uit in harde euro's."

    Nu heb je het ineens over iets heel anders dan account-managers. Dat zijn geen peoples managers maar gewoon ordinaire verkopers. En wat zij presteren valt prima te kwantificeren.

    Ik heb qua type niet zoveel op met sales-figuren en als ik ze bezig zie, dan vraag ik me vaak af: trapt daar nou echt iemand in? Het antwoord op de vraag is tot mijn verbazing vaak geweest: ja, daar trappen kennelijk genoeg mensen in. Net zoals mensen vroeger vaak in de praatjes trapten van die sleetse figuren die met encyclopedieën en stuifzuigers langs de deuren liepen te leuren.

    "Bij ons liepen werkzaamheden pas lekker (met dito resultaten voor de firma) als het management zich uit de buurt hield."

    Maar account-managers behoren helemaal niet tot het management. Managers managen het bedrijf, account-managers managen klanten.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 18:57 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    De term account-manager wordt vaak in een breder verband gebruikt. Het is iemand die een bepaald "dossier" beheert. Dat kunnen individuele klanten zijn, een categorie van producten, een groep klanten etc.. Het zijn een soort regelneefjes. Het lagere (people) management is dat vaak ook.

  • Joe Speedboot, ma 16 januari 2012 19:44 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    'dat ze DENKEN een zekere meerwaarde te hebben.'

    Eens, erg maar waar, ik gebruik dat weleens bewust door een manager het idee te geven dat hij een oplossing zelf heeft verzonnen die ik stiekem op een dienblaadje heb aanrijkt. Zoiets vinden de Halbe Zijlstraatjes van deze wereld heerlijk voor hun ego en ze worden er heel meegaand van, wat dat betreft zijn het net kinderen ;)

  • Jan B, di 17 januari 2012 00:26 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Pronken met andermans veren staat ook in hun functieomschrijving.

  • Piet de Geus, di 17 januari 2012 00:59 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Pronken met andermans veren staat ook in hun functieomschrijving."

    Dan is het niet meer dan redelijk dat ze daar ook voor worden beloond.

  • Joe Speedboot, di 17 januari 2012 09:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    'Dan is het niet meer dan redelijk dat ze daar ook voor worden beloond. '

    Het is maar hoe je organisatie werkt.. Mijn ervaring is dat veel bedrijven die R&D als core hebben (zoals autofabrikanten) die afdelingen tegenwoordig vrijwel rechtstreeks aansturen vanuit de RvB waardoor er geen blabla managers meer tussen zitten.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 18:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Wat is meer opleveren? Als je de mensen die echt iets doen weghaalt hebben de managers niets meer te managen. Haal.een gedeelte van de mannagers weg en alles zal prima blijven functioneren.

    Nog eventjes en ik word daadwerkelijk depressief van deze mentaliteit. Nou denk ik nu dat het me helemaal niets kan schelen wat ik later verdien. Want als ik werk moet doen wat ik niet leuk vind voor meer geld kan ik mezelf net zo goed gelijk ophangen. Maar toch, waarom hebben mensen doe iets aansturen of geld beheren meer aanzien dan mensen die revolutionaire dingen bedenken?

  • Piet de Geus, ma 16 januari 2012 18:42 in reactie op Eline W Reageer op Piet

    Piet

    "Als je de mensen die echt iets doen weghaalt hebben de managers niets meer te managen."

    Ken je die gloeilampenfabriek in het zuiden des lands? Moet je voor de lol eens kijken wat voor patenten van superieure producten die in de la hebben liggen. Misschien herinner je je hun videosysteem nog of hun cd-video? Zonder mensen die de boel weten te managen en te verkopen kunnen ze "echt iets doen" tot ze een ons wegen maar blijven ze een kostenpost die werkt aan het volgende patent dat diep in een la verdwijnt.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 22:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Ik zeg niet dat mensen die iets verkopen niet nuttig zijn. Maar ze moeten niet hoger gewaardeerd worden dan de mensen die het ontworpen hebben, zeker niet als die laatste een veel zwaardere studie gevolgd hebben. Ook impliceert dat dat mensen dingen kunnen verkopen die niet gemaakt zijn, wat in sommige gevallen wel gebeurt maar toch zeker niet de bedoeling kan zijn.

  • Piet de Geus, di 17 januari 2012 00:47 in reactie op Eline W Reageer op Piet

    Piet

    "Ik zeg niet dat mensen die iets verkopen niet nuttig zijn. Maar ze moeten niet hoger gewaardeerd worden dan de mensen die het ontworpen hebben, zeker niet als die laatste een veel zwaardere studie gevolgd hebben."

    En dat is nou een misverstand dat we wel vaker zien: dat je beloond wordt voor de studie die je hebt gevolgd en ook nog eens voor de zwaarte ervan. Maar het afgerond hebben van een zware studie is zeker geen garantie dat jouw werk ook meer waard is. Het zou in potentie zo kunnen zijn, maar het is nog maar de vraag of dat er ook uitkomt. En je wordt betaald voor het resultaat en niet voor het soort belofte dat een papiertje inhoudt.

    Als jij een technische studie hebt afgerond en je weet met daarbij de nodige praktijkervaring door te dringen tot de kern van het ontwerpteam van Volkswagen, dan verdien je echt een stuk meer dan die account-managers. Schop je het ondanks datzelfde papiertje niet verder dan techneut duizendenzoveel op uitvoerend niveau, dan zal het salaris daar ook naar zijn.

    Het verschil in waardering met account-managers ligt doorgaans niet in het aanvangssalaris maar in de meetbaarheid van het resultaat, waardoor het flexibele deel van de beloning veel hoger is. Als techneut moet je je nog maar bewijzen, bij een account-manager wordt dat direct gemeten en afgetikt. (Hoewel je natuurlijk niet meteen de zwaarste dossiers krijgt.)

    Daar staat overigens wel tegenover dat onderpresteren meteen opvalt, met alle gevolgen van dien. Als techneut kun je wellicht een carrière lang in de schaduw van een team meedraaien, zonder ooit echt op je individuele prestatie te worden afgerekend. Alles heeft zo zijn voors en tegens.

  • Jan B, di 17 januari 2012 00:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Managen en verkopen zijn 2 verschillende dingen. Ik heb managers meegemaakt die een spaak in de wielen van de organisatie waren (was trouwens meer regel dan uitzondering) en ik heb een marketeer meegemaakt waarvoor bij klanten de rode loper uit werd gerold. Die marketeer was wel een ex-ontwikkelaar en wist precies wat technisch wel of niet haalbaar was en wat er op de planken lag aan technologie. Aan blaters zonder kennis van zaken heb je ook in de verkoop niets.

  • Joe Speedboot, di 17 januari 2012 09:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Op die manier was Philips in de jaren 90 idd hard bezig haar eigen graf te graven, maar gelukkig hebben ze dat model (technology driven) inmiddels verlaten en gaan ze net zoals Apple, BMW etc uit van de gebruiker.

  • Piet de Geus, di 17 januari 2012 10:07 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet

    Piet

    Er was bij Philips nog wel wat meer aan de hand. Zij gingen niet minder van de klant uit dan de concurrentie, maar ze waren te eigenwijs om samen te werken. Het management ging er keer op keer vanuit dat hun product zo superieur was dat de klant het wel zou kopen en dat de concurrentie hun standaard wel moest accepteren en uiteindelijk in licentie zou gaan produceren.

    Die concurrenten waren niet gek en lieten zich dus niet in de hoek drukken: die maakten hun gezamenlijke technologie (die inferieur was aan die van Philips) tot standaard en Philips had het nakijken.

    Wat duidelijk maakt dat je aan alleen techniek niets hebt. Je moet het ook weten te verkopen en je zult ook een beetje slim politiek moeten bedrijven om je concurrenten erachter te krijgen zonder ze helemaal afhankelijk te maken.

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 11:35 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    we hebben straks alleen nog mensen die weten hoe het moet ,maar voor de rest over twee linkerhanden beschikken,een bedrijf met 10 managers die 3000 in de maand willen met een dikke audi a4,die 150 polen gaan aansturen die ingehuurd worden voor 12,5 ex per uur bij uitzendbureau en dan begint hoogopgeleid links weer te janken dat het slavenarbeid is.
    wat je op de werkvloer bespaard steekt het management in zijn grote zakken,MBO techniek moet weer normaal worden en niet dat je op de kleuterschool al word geleerd dat je later moet zorgen dat je op een stoel komt te zitten met een computer voor je neus,aan industrie word geld verdient niet aan allerlei gecreerde kantoorbaantjes waar ze elkaar bezig houden met stapeltjes papier ,en mailtjes over en weer sturen.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 12:32 in reactie op Hein Eken . Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Da's allemaal leuk en aardig maar die arbeiders van je zitten voor een hongerloontje kanker op te lopen in azië

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 13:32 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    wij zijn kennisland geworden,wij verzinnen wat,laten het die chinees zien,doen het nog twee keer voor,chinees veranderd er een boutje en een moertje aan waardoor patent vervalt,chinees gaat produceren en gigantisch verdienen,nederland blijft met lege handen.

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 13:42 in reactie op Hein Eken . Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En met een laaggeschoold arbeidersleger die niet graag willen werken zonder CAO en 20 ct per uur gaan we natuurlijk China helemaal weg concurreren .

  • 'Klaas Jeltsma, ma 16 januari 2012 12:46 in reactie op Hein Eken . Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    amen

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 15:39 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    was ik maar pastoor,dan kon ik flauwekul verkopen,een goed salaris, en ook nog voor niks wonen op kosten van de kerkgemeenschap.
    helaas niet voor mij weggelegd moet het met handjes verdienen ,ben ook helemaal niet blij met plannen van staatssecretaris,laat iedereen maar hbo/universiteit doen,des te duurderik me handjes kan verkopen aan de hoger opgeleiden,nu alleen er nog voor zorgen dat al die studenten wat meer aan eigen opleiding gaan bijdragen scheelt mij aan belastingafdracht.

  • Biff Everwood, ma 16 januari 2012 09:18 Reageer op Biff

    Biff

    Zijlstra heeft groot gelijk. Het niveau 'hoog' moet eerst gewaarborgd worden alvorens over percentages te kunnen praten.

  • Dehnus Nörder, ma 16 januari 2012 10:54 in reactie op Biff Everwood Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Het niveau IS HOOG! Maar er moet verdeomme eens gestopt worden met de hetze tegen het exacte. Vanuit het bedrijfsleven, politiek en van huis uit worden techniscche en exacte vakken verfoeid. Hierdoor zijn deze opleidingen bijna helemaal leeg!

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 09:15 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik roep het al tijden op joop.nl
    de conform de neoliberale marktstrategie is importeren van kennis goedkoper dan het zelf maken.
    Dit bevestigd precies wat ik zei over hoe Bruin tegenover kennis staat.

  • Pepijn Nostrinite, ma 16 januari 2012 10:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Pepijn

    Pepijn

    [Dit bevestigd precies wat ik zei over hoe Bruin tegenover kennis staat.]

    En hoe het met jouw eigen taalkennis zit. Bevestigt is in dit geval namelijk met een t. En nu maar hopen dat je geen hoge opleiding hebt gevolgd.... .

  • Nieuw!: Veldman, ma 16 januari 2012 11:32 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Nederlands is gewoon nooit mijn sterkste kant geweest .
    En wilde ik er vroeger nog opletten .
    Toen ik een vers Groen Boekje onder mijn neus kreeg toen ik nog niet zo lang van school was besloot ik dat het wel best was met die correct Nederlands.
    Zo lang men mij maar verstaat .

  • W.J. v/d Straat, ma 16 januari 2012 09:07 Reageer op W.J.

    W.J.

    Ach, men moet toch wat verzinnen om het aantal pvvd-stemmers te behouden.....

  • Jan Tervoort, ma 16 januari 2012 09:03 Reageer op Jan

    Jan

    Daar heeft Zijlstra volstrekt gelijk in. Het gemiddelde niveau op universiteiten is te laag en wordt veroorzaakt door een perverterend systeem waarbij de universiteit geld krijgt op basis van het aantal geslaagde studenten. Het onderwijs wordt daarmee afgesteld op de zwakste studenten.

    Door dit systeem af te schaffen en weer te gaan werken met vaste budgetten stel je de universiteiten in staat om strenger te beoordelen en te selecteren tijdens het propedeuse jaar.

  • emma de voogt, ma 16 januari 2012 08:53 Reageer op emma

    emma

    volgens Kamp moet iedereen blijven leren leren, en nu dit bericht,tja houdt het volk dom toch.....

  • , ma 16 januari 2012 08:50 Reageer op

    Het is echter wel handig om ze in huis te hebben.
    Ik wordt graag door een kundig chirurg geopereerd en liever niet door een leerlingverpleegster.

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 16:16 in reactie op Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    dooddoener van de dag

  • Eline W, ma 16 januari 2012 23:30 in reactie op Hein Eken . Reageer op Eline

    Eline

    Is het niet waar dan?

  • Bernie Whistler, ma 16 januari 2012 08:48 Reageer op Bernie

    Bernie

    De makkelijke weg dunkt me. Na eerst de cultuur te hebben uitgehold, heeft Zeilstra vervolgens het onderwijsklimaat in Nederland grondig verziekt en elitair gemaakt. De handvol spruiten van VVD-komaf die dankzij hun geldschietende ouders de rit in de collegebankjes nog kunnen uitzitten, zijn vast niet voldoende om het cijfer naar buiten toe nog prettig op te krikken.

  • Klaas Slager, ma 16 januari 2012 08:32 Reageer op Klaas

    Klaas

    Helaas zijn hoogopgeleiden in osn land lang niet altijd slimmerikken.

  • drs Zen, ma 16 januari 2012 09:42 in reactie op Klaas Slager Reageer op drs

    drs

    Tot zover de kenniseconomie. Halbe zool Zijlstra weer.

  • Thomas Luijben, ma 16 januari 2012 10:57 in reactie op Klaas Slager Reageer op Thomas

    Thomas

    Slimmeriken. ;D

  • Anja Lodewijks, ma 16 januari 2012 11:09 in reactie op Klaas Slager Reageer op Anja

    Anja

    Zeker maar daarbij worden wijze, intelligente mensen vaak niet begrepen en genegeerd in onze maatschappij.

    Niet onbelangrijk is dat sommige slimme mensen psychopatische trekjes hebben, waardoor hun slimheid meer sluwheid is.

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 16:13 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    onze welvaart hebben we volgens mij meer aan sluwheid dan aan intelligentie te danken dus zo'n beroerde eigenschap is dat volgens mij niet ,voor de welvaart heeft shell,albert heyn,BAM,ASML en nog wat van die multinationals meer betekent dan een of andere wiskundige die ooit een een nobelprijs heeft gewonnen.en sluwheid heeft niks met psychopatische trekjes te maken maar kansen grijpen en risico's durven nemen,maar dat zal het klootjesvolk nooit erkennen.

  • Jan B, ma 16 januari 2012 19:05 in reactie op Hein Eken . Reageer op Jan

    Jan

    Er zijn geen nobelprijzen voor wiskunde. Verder stoelen bedrijven als ASML op de resultaten van fundamenteel onderzoek. Zonder wis-, natuur- en scheikunde had ASML trouwens nooit bestaan. Philips ook niet. En shell had z'n olie nergens kunnen verkopen omdat niemand er iets mee kon (je kunt in aardolie namelijk geen friet bakken die ook nog goed smaakt, als autobrandstof komt het spul echter veel beter tot z'n recht). U begaat hier de grootste misvatting die je tav hoogwaardige technologie en een daarop gebaseerde industrie kunt maken: het bagatelliseren van het belang van fundamenteel onderzoek. In China wordt daar heel anders over gedacht. En van handel alleen kun je als samenleving niet leven. Je moet ook nog iets te verhandelen hebben.

  • Hein Eken ., ma 16 januari 2012 20:45 in reactie op Jan B Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    ik ben het helemaal met je eens maar iemand die slim is en daar ontzettend veel geld mee kan verdienen word als sluw gezien ipv bovengemiddeld slim.

  • Eline W, ma 16 januari 2012 23:23 in reactie op Hein Eken . Reageer op Eline

    Eline

    Maar is geld verdienen het doel? Een samenleving waarin iedereen alleen maar geld kan verdienen val technologisch stil.

    Er zij nieuwe ideeën en misschien wel volledig nieuwe vakgebieden nodig om verder te kopen. Vaak lijken deze ideeën op het eerste gezicht zeer nutteloos, maar blijkt jaren later dat je er heel veel mee kan. Door je alleen nog maar op toegepaste zaken te richten sluit je dat soort ontwikkelingen uit en kan je door totdat er op basis van de huidige kennis niet veel te vinden is. Ook dit demonstreert weer hoe slecht mensen zijn in het overzien van een lange termijn.

    In principe is alle welvaart die we hebben te danken aan fundamentele wetenschap. Hoe kunnen die multinationals waar u het over heeft functioneren zonder dat ze iets hebben om te doen. Overigens houden dat soort bedrijven ook vaak technologie tegen omdat er met de huidige technologie veel meer geld te verdienen is, is dat een goede zaak?

  • Eline W, ma 16 januari 2012 22:38 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ik begrijp wel dat wiskunde voor veel mensen niet goed in waarde geschat kan worden. Voor mij als meer experimenteel ingestelde natuurkunde student (maar wel weer zeer fundamenteel) is wiskunde meestal niet meer dan een zeer handig hulpmiddel, persoonlijk snap ik ook niet veel van mensen die (al heb ik al zes jaar een relatie met eentje) wiskunde als doel opzichte zien. Daarnaast zal de meerderheid van de mensen het nut van iets als het Higgs boson niet inzien. Op die manier kan je de boel van fundamenteel naar steeds toegepaster rangschikken, op meerdere manieren. Al vindt mijn zusje in haar rol van bioloog het niet leuk dat ze met genoeg kennis en een onvoorstelbaar grote computer nutteloos zal zijn.

    Nou is het grote verschil tussen hoe ik naar wiskunde kijk en hoe bepaalde mensen naar fundamentele wetenschap kijken dat ik het nut van wiskunde inzien en het gebruik. Misschien dat deze mensen hier wat van kunnen leren.

    Dit is erg uit de hand gelopen voor een telefoonpost, mijn excuses voor de vele autocorrectie fouten die er ongetwijfeld in zullen zitten.

  • Jan B, di 17 januari 2012 00:23 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Zonder wiskunde als doel ook geen wiskunde als hulpmiddel. Over die aversie tegen wiskunde bij het grote publiek heb ik geloof ik al eens wat gezegd: pure frustratie resterend uit de middelbare schoolperiode.

  • Eline W, di 17 januari 2012 09:25 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ik dacht dat ik dat ook duidelijk maakte, maar die alinea ben ik blijkbaar vergeten.

    Als frustratie uit middelbare schooltijd zo een groot effect heeft op de samenleving en zelfs op de economie, dan klopt er toch iets niet?

  • Anja Lodewijks, di 17 januari 2012 09:07 in reactie op Hein Eken . Reageer op Anja

    Anja

    Ik zeg dat sommige slimme mensen psychopatische trekjes hebben, dit is uitgezocht en het blijkt om zo'n 5-10% te gaan van de werkzame mensen op alle levels.

    Deze mensen kunnen in eerste instantie nog charismatisch overkomen ook, dat is het misleidende. En hun sluwheid is zeker geen verdienste en kan veel kapot maken op menselijk, economisch en andere gebieden.

    De oliemagnaten en de andere grote multinationals hebben van het begin van aan mensen in dienst gehad die al het nodige werk voor hen hebben verricht.
    Lees maar eens over hoe het toeging bij de eerste oliebaronnen. Dit zijn zeker geen fraaie verhalen.

  • drs Zen, ma 16 januari 2012 11:15 in reactie op Klaas Slager Reageer op drs

    drs

    U heeft het door, u bent wel slim :-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel