18 september 11 20:51 Reageer (37) Politiek RSS

Schrikbewind bij organisatie asielopvang

Update: Leers verlaagt salaris en stelt een onderzoek in ... 'Bestuursvoorzitter Nurten Albayrak (VVD) creëert angstcultuur met beleid'

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft een verziekte bedrijfscultuur. Medewerkers wijten dit aan de managementstijl van bestuursvoorzitter Nurten Albayrak. Zij zou een angstcultuur creëren. Medewerkers zijn bang haar tegen te spreken 'want dan gaat je hoofd op het hakblok'. Dat meldt NOS.

Eén van de gevolgen van het schrikbewind zou het grote verloop onder directieleden zijn. Zo'n twintig directeuren zijn sinds de aanstelling van Albayrak als voorzitter van de Raad van Bestuur in 2004 vertrokken. Onvrijwillig of uit onvrede.

De bestuursstijl van Albayrak zou gevolgen hebben op de bedrijfsvoering. Er wordt niet goed geluisterd naar adviezen van 'de mensen op de werkvloer', wat uiteindelijk te veel gemeenschapsgeld kost.

NOS schrijft:

Het COA heeft jaarlijks een half miljard euro te besteden om asielzoekers op te vangen. Het aantal asielzoekers dat een opvangplek nodig heeft, is de afgelopen 10 jaar enorm afgenomen. Van 83.000 in 2001 naar 18.500 op dit moment. Dat betekent dat de organisatie steeds kleiner wordt en dat er snel gereageerd moet worden als er te veel leegstand dreigt in de asielzoekerscentra (azc's).

Medewerkers van het Centraal orgaan opvang asielzoekers hebben bij NOS aan de bel getrokken omdat eerdere meldingen bij onder andere het ministerie van Binnenlandse Zaken niets hebben opgeleverd. Ook Loek Hermans, voorzitter van de Raad van Toezicht heeft geen gehoor gegeven aan de noodkreten.

Update maandag 19 september

Het salaris van Nurten Albayrak wordt verlaagd naar de Balkenendenorm van 188.000 euro. Dat heeft minister Leers maandagavond bekend gemaakt. Hij is geschrokken van de bevindingen. Ook wil de minister weten hoe het komt dat het personeel de signalen over een cultuur van angst nooit hebben opgepakt. Daarom moet er volgens hem een onafhankelijk onderzoek ingesteld worden, zei hij maandagavond in Nieuwsuur.

Lees meer over de kwestie bij NOS:
Angstcultuur onder personeel COA
COA-baas Albayrak herkent kritiek niet
Verantwoording: de anonieme COA-bronnen
'Maak je een fout, dan gaat je kop eraf'

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Truus Beek, ma 19 september 2011 19:32 Reageer op Truus

    Truus

    de politieke kleur van Coen Teulings werd niet door u genoemd (pvdA)
    selectief??

  • xp joffer, ma 19 september 2011 12:23 Reageer op xp

    xp

    Het is heel relevant om hier de politieke afkomst van iemand in dit soort functies te benoemen. Al die hoge posten bij met name de ambtenarij worden bezet door mensen die een politieke achtergrond hebben. Het gaat niet om hoe politiek de functie is maar om de invloed die je kunt aanwenden en uitoefenen door je politieke vrienden hiervoor te gebruiken. Even interessant om te aanschouwen hoe de Vvd gaat reageren want tot nu toe zijn ze stil gebleven..

  • Ton evertsen, ma 19 september 2011 23:39 in reactie op xp joffer Reageer op Ton

    Ton

    ze zit er al sinds 2004 en heeft dus al vvd,cda en pvda bazen gehad

    hoge ambtenaren zijn wel politiek van herkomst maar loyaler aan hun functie dan aan hun achtergrond (of vaak ministers)

  • YggY ..., ma 19 september 2011 12:23 Reageer op YggY

    YggY

    En dan zijn er nog steeds mensen die durven te beweren dat de integratie niet werkt, nou deze mevrouw overtuigt ons van het tegendeel, zij is volledig naar de Nederlandse normen en waarden geïntegreerd.

    Ze heeft zelfs het graaigedrag overgenomen.

  • Steven Loyens, ma 19 september 2011 14:50 in reactie op YggY ... Reageer op Steven

    Steven

    Want dat zijn typisch Nederlandse normen?

  • YggY ..., ma 19 september 2011 17:59 in reactie op Steven Loyens Reageer op YggY

    YggY

    Dat graaien, ja dat zijn Nederlandse normen.

    En als men eenmaal de boel bij elkaar heeft gegraaid ja dan is hebben houden.

    http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/nederlandse_superrijken_willen_niet_extra_betalen/

  • Steven Loyens, ma 19 september 2011 20:37 in reactie op YggY ... Reageer op Steven

    Steven

    Ja in andere landen komt graaien niet voor. Chinezen doen dat niet. Egyptenaren niet. In Indonesië zou het niet voorkomen, etc etc.
    Gaap...

  • joost klaassen, ma 19 september 2011 20:02 in reactie op YggY ... Reageer op joost

    joost

    Wat zegt u dat deze mevrouw geen oerhollandse graaimevrouw is ?
    Haar naam ?

    Maar u heeft gelijk : zo (intensief) hoeft er van mij ook niet geintegreerd te worden.

    Geld wegsmijten ten faveure van eigenwaan en ten nadele van opvang van asielzoekers ; hoe aso wil je het hebben. Ga dan ergens anders, in de echte markt, de quasi-directeur uithangen.

  • YggY ..., ma 19 september 2011 21:21 in reactie op joost klaassen Reageer op YggY

    YggY

    Nurten Albayrak is de dochter van Turkse ouders, moeder van twee kinderen en de nicht van PvdA-kamerlid Nebahat Albayrak

  • joost klaassen, di 20 september 2011 10:30 in reactie op YggY ... Reageer op joost

    joost

    Precies, een Hollandse graaimadam, die zelf niets met integratie te maken heeft.

  • xp joffer, ma 19 september 2011 12:11 Reageer op xp

    xp

    over het vertrek van directeuren; het klopt dat er wel veel wisselingen aan de top zijn geweest, echter had dit ook te maken met het opheffen van een leidingevende laag gericht op bezuinigingen. Wat minder goed is is dat Nurten al erg lang op haar plek zit en een driemanschap rond zich heeft geformeerd die de dienst uitmaakt. Verder heeft het Coa bestuur, die zetelt in Rijswijk, vreemd genoeg al jaren een ZEER HOOG VVD gehalte aan bestuurders.. Spekman (Pvda) weet dit natuurlijk en voor hem zijn deze problemen bij het Coa gefundenes fressen; op zijn boertige manier wil hij de zaak wel even op scherp zetten maar alles mislukt bij deze praatjesmaker.
    Haar auto zal echt niet bijdragen aan de hoge kosten en verspilling van belastinggeld haar salaris ie te hoog maar Nurten zit er al van ver voor de Balkenende norm; het is populistisch om dit soort zaken te suggereren.. Het niet mogen spreken met de pers slaat op dat niet elke medewerker zo maar van alles in het algemeen over de opvang de ether in mag slingeren. Daar zijn voorlichters voor en dat is professioneel; wat dat betreft is het Coa een normaal bedrijf die overigens als zelfstandig bestuursorgaan (Zbo) volledig onder het ministerie van justitie valt! Fred Teeven zal zich in alle bochten moet wringen om de zaak weer recht te breien en de beschadigde Vvd vrinden te redden.. Ik blijf het volgen...

  • Mat Salleh, ma 19 september 2011 09:26 Reageer op Mat

    Mat

    "Bestuursvoorzitter Nurten Albayrak (VVD)"

    Waarom is de vermelding dat ze VVD-lid is relevant?
    Het COA voorzitterschap lijkt me geen politieke functie.
    Daarnaast, weet Joop zeker dat ze (nog) lid is?

  • Marq Pas, ma 19 september 2011 09:43 in reactie op Mat Salleh Reageer op Marq

    Marq

    Misschien vanwege die andere VVD-ster die een angstcultuur schiep en haar macht grof misbruikte in Schiedam? Het kan toeval zijn natuurlijk.
    Zou Verver nog lid zijn, of al in de partijdoofpot zitten?

  • Aert Willem d'Holbach, ma 19 september 2011 10:18 in reactie op Marq Pas Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En dat is reden voor een objectieve politieke opiniesite zoals Joop.nl om maar wat in het ongerijmde te speculeren? Zoiets als: "Verdonk was ooit PSP-ster, dus wat Verdonk fout doet, komt uit de koker van de PSP..."?

    Ik heb ook wat input geleverd voor het Liberaal Manifest en ik ken die hele Albayrak niet uit die periode. Sterker nog, er waren mensen van ver buiten de VVD die input geleverd hebben, tot fractievoorzitters van andere grote landelijke partijen aan toe.

  • Mat Salleh, ma 19 september 2011 10:58 in reactie op Marq Pas Reageer op Mat

    Mat

    Daar was het wel relevant, het burgemeesterschap is een politieke functie. Zonder lid te zijn van een van de grote partijen maak je geen enkele kans op die baan.

    In dit geval zie ik geen toegevoegde waarde.

    Wat denk je zou dit bericht wanneer ze net als haar nichtje PvdA lid was geweest überhaupt dit blog gehaald hebben? Ik waag het te betwijfelen.

  • bert bartels, ma 19 september 2011 13:18 in reactie op Mat Salleh Reageer op bert

    bert

    Het burgemeesterschap is dus GEEN politieke functie. Dat politieke partijen deze posten onder elkaar toespelen, is eigenlijk een foute uitwas die blijkbaar tot (norm)aliteit is geworden

  • gerrie de vries, di 20 september 2011 07:36 in reactie op Marq Pas Reageer op gerrie

    gerrie

    Vergis je niet in haar tante hangt ook de filmster uit.

  • Sjaak Leijten, ma 19 september 2011 10:41 in reactie op Mat Salleh Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Komt het jou niet goed uit dat de vermelding VVD wordt gedaan???
    Als ze dat niet deden is het dan minder erg????
    Als iemand van een andere partij deze kwestie aan de hand had zou die dan ook niet mogen worden vernoemd????
    Of had jij liever gehad dat het de Albayrak van de PvdA was geweest???

  • Mat Salleh, ma 19 september 2011 11:21 in reactie op Sjaak Leijten Reageer op Mat

    Mat

    "Komt het jou niet goed uit dat de vermelding VVD wordt gedaan???"

    Persoonlijk is me het een rotzorg of ze wel of niet lid is van de VVD, maar het is niet relevant in deze context. Waarom ik erop wijs is omdat hier regelmatig berichten verschijnen dat andere (rechtse) media zich schuldig maken aan framing en tendentieuze berichtgeving wanneer het over linkse politici gaat. Terecht want wat er af en toe op geenstijl en aanverwanten verschijnt daar lusten de honden geen brood van.

    Maar als je je daar als links blog echt zorgen over maakt dan doe je dat zelf dus niet, het komt anders nogal hypocriet over.

  • hans detorenkraai, ma 19 september 2011 12:08 in reactie op Mat Salleh Reageer op hans

    hans

    U heeft gelijk het is slechte tendentieuze niet terzake doende rommel zo'n kop. Trouwens wat een zooitje daar bij dat COA er zijn er nu twintig weg TWINTIG !???!!. Dat zijn er veel en dat moet onvoorstelbaar veel gekost hebben. Wat deden die 20 directieleden dan allemaal!!

  • Steef van Reenen, ma 19 september 2011 09:21 Reageer op Steef

    Steef

    20 directeuren???? hoeveel directeuren heeft zo'n organisatie nodig! Belachelijk

  • Aert Willem d'Holbach, ma 19 september 2011 11:47 in reactie op Steef van Reenen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wellicht heeft u het woord "vertrokken" over het hoofd gezien?

  • de heer Meijerink, ma 19 september 2011 09:05 Reageer op de heer

    de heer

    Albayrak en Hermans losten de problemen vast op via de in hun VVD-kringen gebruikelijke 'amice-briefjes', de bekende rechtse hobby om tot een vergelijk te komen.

  • Roelf Turksema, ma 19 september 2011 08:30 Reageer op Roelf

    Roelf

    20 directeuren in 7 jaar, dat is niks vreemds.
    Kijk eens hoeveel directeuren er bij de banken uitgevlogen zijn. Lijkt me een goed opgezette lastercampagne...media van tegenwoordig zegt me niets meer. Niet dat ik van de VVD ben, integendeel, maar dit gaat net even te gesmeerd, goed opgezet. Wil ze geen speciale opdrachten van bovenaf uitvoeren soms?

    Even in de gaten houden. Wordt een leuke gouden handdruk overigens.....niemand die haar kent?

  • Ingenieur Paul, zo 18 september 2011 22:34 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Wat een hysterisch bericht. Er is een klacht over de management stijl. Iedereen weet dat er veen management stijlen zijn en het hangt maar af van de cultuur van het bedrijf welke stijl het beste past.
    Ik ken het asielwereldje niet zo, maar ik kan me voorstellen het het doordrenkt is met socialogen, pedagogen, psychologen en alle gogen die je maar kunt verzinnen. En wat juristen natuurlijk.
    Als daar een wat top down manager boven staat,dan zal iedereen wel snel in huilen uitbarsten. Het is ook een zeer snel krimpende organisatie dus er zal wel een stoelendans bezig zijn; dat komt de sfeer niet ten goede

    De politieke geaardheid doet niet ter zake en is overbodige informatie, net als de vermelding dat dit het nichtje is van d PVDA Nebahat Albayrak. Succesvolle familie blijkbaar.

  • Pierre Laroi, ma 19 september 2011 00:00 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Pierre

    Pierre

    het nichtje is van een geheel ander kaliber, meneer de afgestudeerde

  • Sjaak Leijten, ma 19 september 2011 10:44 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Plus de demagogen van de VVD

  • Julian Haverkamp, zo 18 september 2011 22:24 Reageer op Julian

    Julian

    Een half miljard te besteden voor de opvang van 18500 asielzoekers? Volgens mij een mooie post om te bezuinigen!

  • Roelf Turksema, ma 19 september 2011 08:26 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Roelf

    Roelf

    En hoe wil jij dat dan gaan doen? Ga je oorlogsslachtoffers terugsturen, fijne kerel? Hoeveel betaal jij daar aan mee?

  • Censuur Joop, zo 18 september 2011 22:10 Reageer op Censuur

    Censuur

    De zoveelste walgelijke rechtse blunder. Houdt het dan nooit op?

    Hoeveel pikken we nog van dat zooitje neo-liberale incompetente machtsgeile nitwits?

  • Joop Schouten, zo 18 september 2011 21:34 Reageer op Joop

    Joop

    Er wordt dus voortdurend ad hoc gereageerd op situaties ten koste werkelijk prioriteiten zoals veiligheid in de opvang !
    Lekker dan...

    In Directieraadverslagen komt het woord asielzoekers maar weinig voor.
    Mensen zijn cijfers voor VVD-ers.

    VVD-senator Loek Hermans schijnt Nurten Albayrak (VVD) de hand boven het hoofd te houden.
    Dit stinkt aan alle kanten.

    ...

    Alweer een VVD-er die met 'geld-geil-gek management' een bedrijf vernaggeld en gemeenschapsgeld verbrast.

  • Joop Schouten, zo 18 september 2011 21:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    '...ten koste VAN werkelijk prioriteiten...'

  • Marc 's Mening in de Marge, zo 18 september 2011 21:28 Reageer op Marc

    Marc

    De nicht van Nebahat, maar dat doet uiteraard niet ter zake. Wat is het toch met Vrouwelijke VVD'ers en schrikbewinden?

  • Neo- nozem, zo 18 september 2011 21:31 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Neo-

    Neo-

    VVD is een kweekvijver voor nare mensen

  • Hein van Leeuwen, zo 18 september 2011 21:49 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Hein

    Hein

    Als het niet ter zake doet, waarom vermeld je het dan? Zo doet de Telegraaf het ook.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 19 september 2011 12:43 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Marc

    Marc

    De Telegraaf laat het als een verdachtmaking in de lucht hangen. Op deze manier ben ik ze voor :p

  • Herman , zo 18 september 2011 23:40 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Herman

    Herman

    Wat is het toch met Vrouwelijke VVD'ers en schrikbewinden?

    Misschien een te hoog libido?
    Maar goed voor €278.000 per jaar kun je ook niet te veel verwachten Mark.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel