28 januari 12 14:23 Reageer (179) Politiek RSS

Sap baalt dat PvdA opschuift naar SP

GroenLinks fractieleider Jolande Sap ziet SP net als PVV meer als een protestpartij

De PvdA beweegt volgens GroenLinks fractieleider Jolande Sap te veel richting de SP. Een beweging die haar niet zint omdat ze graag wil samenwerken met 'progressieve hervormingsgezinde', zei ze bij TROS Kamerbreed.

Op Radio 1 zei ze het 'progressieve hervormingsgezinde' gezicht te missen bij de sociaaldemocraten. Ze had gehoopt dat de PvdA samen met GroenLinks de ambitie had om de hervormingen op de arbeidsmarkt door te voeren, maar of de PvdA daar de goede partij voor is betwijfelt ze.

Sap ziet de SP net als de PVV meer als een protestpartij. "De partij strijdt zeer voor het behoud van verworven rechten", zei ze. Maar om als een links front echt strijdvaardig te kunnen zijn, verwacht ze van de PvdA en D66 een progressievere opstelling. Van D66 hoopt ze dat de partij een minder rechtse koers gaat varen.

"Het belang van toekomstige generaties moet voorop staat", aldus Sap

cc-foto: PvdA
Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (179) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hans Feddema, za 04 februari 2012 13:44 Reageer op Hans

    Hans

    Afgeven op SP (die een 'protestpartij' noemen )en ook de PvdA verwijten dat ze te weinig hervormingsgezind is of dat die 'teveel beweegt richting SP' is niet sterk.Ik ben 1 vd 13 oprichters van GrLinks op de dag dat weals 13 mensen de partij ten doop hielden aan de pers 20 jaar terug, maar was wel eens meer blij dan nu over de koers van GroenLinks.Ik bespeur gebrek aan visie en verdeeldheid in de fractie. Het artikel van Derk Stokman in NRC van vandaag (4-2-12) geeft dat ook aan. Ik wist dat ook, dat er er wat rechtsere krachten zijn in de fractie .Stokmans noemt naar het lijkt terecht ook Braakhuis Klaver en Peters, waarbij de laatste vooral als oud-diplomate in Kabul op buitenlandterrein mijn partij een rechts imago gaf of althans in een rechtsere richting opduwde. Maar Jolande en de fractie heeft dat alles te veel gehonoreerd, waardoor haar profiel steeds onduidelijker wordt.Wil wel enig begrip hebben, omdat ze het nog maar verhoudingswijs kort doet als leider, maar dan afgeven op PvdA en SP is niet sterk

  • Jan Jansen, za 04 februari 2012 00:20 Reageer op Jan

    Jan

    GL is ontstaan uit CPN PSP PPR en EVP.
    Als PSP-partijbestuurslid ben ik destijds afgehaakt, en was niet de enige.

    Ik durf de stelling aan dat elk lid van een van bovengenoemde partijen het schaamrood om de kaken krijgt bij het zien en horen van deze dame.

  • Nieuw!: Veldman, za 04 februari 2012 13:58 in reactie op Jan Jansen Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Fijn om te horen .
    Mijn ouders waren meestal PSP-stemmers - mijn moeder heeft jarenlang nog GroenLinks gestemd maar die zal dat sinds Kunduz nooit meer doen .
    Het doet mij erg veel pijn dat mensen met zulke eerlijke idealen zo genaaid worden door GroenLinks - het was de bedoeling dat klein links met vereende krachten en socialer Nederland zou voorstaan . Zelfs de CPN ging er in mee (waardoor een hoop communisten ook afhaakten) . Van dat hele ideaal is niks meer over . Het is gewoon de zoveelste domme burgertruttenpartij zonder politiek kompas.
    Waarom zou een weldenkend mens op deze partij stemmen . Het is me daadwerkelijk een raadsel dat er nog mensen zijn die hier op stemmen.
    Zullen mensen zijn de de VVD net iets te extreem vinden .

  • Gerard de Bruin, vr 03 februari 2012 13:24 Reageer op Gerard

    Gerard

    Wat mevrouw Sap wellicht een beetje is ontgaan is dat de PvdA leergeld heeft betaald door zich hals over kop op het neo-liberale gedachtengoed te werpen. Mevrouw Sap en haar club doen dat nog steeds. Misschien vindt ze daar en stukje van de verklaring.

  • Nieuw!: Veldman, za 04 februari 2012 15:09 in reactie op Gerard de Bruin Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    zoals iemand hier op joop.nl ooit zo scherp opmerkte
    'alsof je je in 1944 nog net even bij de NSB aansluit'
    over de omhelzing van het Neoliberalisme van GroenLinks

    echt deze partij is absoluut de domste partij die nederland arm is

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders, vr 03 februari 2012 12:40 Reageer op Henk Daalder

    Henk Daalder

    GroenLinks moet haar principes beter volgen
    Groen is niet alleen "natuur", maar ook duurzame energie
    Waar blijft het windpark van de cooperatie van GroenLinks leden?
    De partij roept wel dat ze voor duurzame energie is, maar het blijft bij roepen, terwijl er echt wel wat te doen is, als vereniging. Maar dat doen ze niet
    Lokaal zijn wethouders wel bezig met duurzame energie, maar dat wordt landelijk genegeerd.
    Voorbeelden van je principes ook echt toepassen
    En van ze zelf negeren, landelijk.

    Links
    Soms is het beter als de staat investeert, dan het overlaten aan de markt.
    GroenLinks kan ook in de oppositie laten zien dat samen beter werkt dan allen, door als vereniging dat "samen" ook te doen.
    Een mooi begin is voor het hele land eens op een rijtje te zetten waar ze lokaal mee bezig zijn.

  • Mc. William, vr 03 februari 2012 12:21 Reageer op Mc.

    Mc.

    Zou mevrouw Sap inmiddels door hebben dat haar partij in dezelfde vijver vist als PvdA, SP? Het aandeel " links " wordt daarmee niet groter. Groter worden door elders stemmen te werven, dat kan helpen. Niet door Kunduz, niet door te demonstreren hoe je een stekker uit een kontaktdoos ( excusez le mot ) trekt. Maak een duidelijke keuze en ga ervoor.

  • Gurkan Celik, do 02 februari 2012 18:44 Reageer op Gurkan

    Gurkan

    ja, dit hoort ook bij het politieke spelletje: Opschuiven dus, waar nodig is!

  • Dr. Strangelove, wo 01 februari 2012 10:39 Reageer op Dr.

    Dr.

    "GroenLinks fractieleider Jolande Sap ziet SP net als PVV meer als een protestpartij"

    GroenLinks sluit een compromis met een autoverkoper.
    Wat kost deze Punto uit 1992?
    280.000 euro.
    Ok!

    GroenLinks sluit een compromis om regierungsfahig te worden geacht.
    Wat moeten we daarvoor doen?
    Meedoen met de opbouwmissie in Kunduz.
    Ok!

    GroenLinks sluit een compromis voor een groenere wereld.
    Wat moeten we daarvoor doen?
    Zet je handtekening onder deze kolencentrale.
    Ok!

    Moet je je voorstellen dat we geprotesteert zouden hebben tegen census stemrecht, of verplichte winkelnering. Nee, protest is vies. De beste onderhandelingsresultaten behaal je door je zwak, nederig en weerloos op te stellen, dat snapt iedereen.

    GroenLinks, de niet-partij met de vacuumideologie, ideale prullenmand voor Uw stem.

  • Reitse Schootstra, di 31 januari 2012 18:02 Reageer op Reitse

    Reitse

    Best wel jammer dat ze naast het protest de opbouwende standpunten van de SP niet ziet.

    Alle argumenten die jan marijnissen destijds tegen de euro in heeft gebracht werden des tijds ook als protest-geneuzel gezien. Achteraf had hij overal gelijk in.

    Partijen als de VVD protesteren juist als je het over solidariteit hebt. Of over de parasiterende onderdelen van de financiële sector.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 14:35 Reageer op Joop

    Joop

    'PvdA kan wel scheut 'Blue Labour' gebruiken'
    (En GroenLinks óók.)

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3143404/2012/01/30/PvdA-kan-wel-scheut-Blue-Labour-gebruiken.dhtml

  • Gaius S. Tranquilles, ma 30 januari 2012 15:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Spekman, Mosselman en Glasman: teveel 'mannen' in 1 artikel :)?

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 15:44 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Joop

    Joop

    : )))

    Opvallend grappig inderdaad.

  • Truus Beek, ma 30 januari 2012 13:53 Reageer op Truus

    Truus

    Sap heeft een keer gelijk. SP en PVV hebben sociaal economisch een partijprogram die meer aansluiting met elkaar geven dan het partij program SP versus GL of D66. PvdA zegt u, die waait met alle winden mee en zal zich als een schoothondje gedragen naar de SP

  • Jelle Pietersen, ma 30 januari 2012 10:05 Reageer op Jelle

    Jelle

    Mensen, dit is nu framing.

    Sap zet de PvdA in de extreme(re) en conservatieve(re) hoek van de SP en zet GroenLinks neer als het meer gematigde en progressieve links. Zeg maar wat de PvdA was, aldus Sap. Hiermee hoopt zij de PvdA verder in de marge te drukken en gedesillusioneerde PvdA-stemmers naar GroenLinks te lokken. Want waarom zou je op een linksere PvdA stemmen als je ook op het echte werk kan stemmen; de SP? En als je zelf als kiezer hervormingsgezind en progressief links bent (zie je hoe ze het begrippenpaar hervormingsgezind en progressief aan elkaar koppelt?) dan moet je dus in het vervolg bij GroenLinks zijn en niet meer bij de PvdA. En het mooie is, de pers slikt het voor zoete koek. Benieuwd of de strategie werkt.

  • Dennis Mollis, ma 30 januari 2012 02:58 Reageer op Dennis

    Dennis

    Wie verlost Goen Links van de stelselmatige brokkenpiloot Sap?

    Dat is nog de enige relevante vraag die mijns inziens gesteld kan worden na de zoveelste uitglijder van deze knullig opererende fractievoorzitter die deze partij nu al heel veel stemmen heeft gekost met haar optreden en als ze door gaat nog zal doen.

    Jammer voor de pluriformiteit dat deze sloper zo ongestoord haar gang kan gaan maar het schept wel enige duidelijkheid op linkerkant van het politieke spectrum.

  • Joop Schouten, zo 29 januari 2012 23:05 Reageer op Joop

    Joop

    Jammer dat Jolande zo denkt.

    De SP is verre van conservatief, verre van negatief manipulerend populistisch en zeer goed onderleg.
    Zoals vaker gezegd; de SP is trots op haar verleden, en zal de humaan bedoelde socialistische waarden nooit afvallen, daarnaast zijn er veel meer lessen dien ze geleerd hebben en dit zal nooit stoppen.
    Jolande moet beseffen dat de SP geen 'gevaar' vormt voor nieuwe ontwikkelingen. De SP gaat wél uit van de praktijk. Misschien dat daar het grote verschil zit.
    Dat neoliberale marktwerking niet deugt begrijpt Jolande ook wel naar mijn idee, haar gewenste flexibilisering op de arbeidsmarkt is echter niet heilig. Kijk naar de praktijk. Een onzeker inkomen, steeds een andere werkplek, constant onderweg zijn en een groot inkomensverlies als het tegenzit. Dit zal niet iedere flexwerker overkomen, maar de voorbeelden zijn bekend.

    Jolande De Spanning moeten lezen.

  • Joop Schouten, zo 29 januari 2012 23:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Corr.:
    'daarnaast zijn er veel meer lessen die ze geleerd hebben, en dit zal nooit stoppen.'
    'Jolande zou De Spanning eens kunnen lezen.'

    prdn

  • Gaius S. Tranquilles, zo 29 januari 2012 22:02 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Dit zure gezeur van Sap jegens de PvdA vind ik een regelrechte gotspe. Wat zij eigenlijk doet is de PvdA verwijten, terug te keren naar hun oude idealen; idealen die haar partij al jaren geleden, of op zijn minst sinds Kunduz, te grabbel gegooid heeft.
    Misschien moet mevr Sap maar eens onder ogen zien, dat GL inmiddels ideologisch dichter bij D'66 staat, dan bij de PvdA. GL is verworden tot een liberale partij met een onduidelijke boodschap; net als D'66.
    En aangezien de VVD allang geen liberale partij meer is, maar een conservatieve, zure law-and-orderpartij met politici die beter bij het CDA zouden passen, is dat een prima wending voor GL. Dus als D'66 een tikkie naar rechts schuift, dan kan GL op de plek van D'66 gaan zitten. En dan nog de naam GroenLinks durven te veranderen in GroenRechts, en klaar is Sap.

    Had ik het woord gotspe al in de mond genomen? Nouja, hierbij dan nog een keer: het is een gotspe mevr Sap!

  • Bataafs Republikein, zo 29 januari 2012 18:40 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Meisjemeisje Sap moet gewoon eens een keer de realiteit onder ogen zien. VVD is niet de vriend van GL, dus ga zonder morren dat bondgenootschap met SP en PvdA aan en vegeet niet D66 en Dieren daarin te betrekken. Dat eeuwige geneuzel en zelfprofilering om de eigen belangen, eigen koers bla bla bla. Ga eens denken in het landsbelang en hou op met die holländische Parteigeschäfte!

  • Home Cinema, zo 29 januari 2012 19:28 in reactie op Bataafs Republikein Reageer op Home

    Home

    U ben voor een tweepartijenstelsel ?.

  • Bataafs Republikein, zo 29 januari 2012 22:25 in reactie op Home Cinema Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Nee. Ik ben voor een statutair als Unitaire staat opgetekende Bataafse Republiek gebaseerd op de principes van de Verlichting, de Franse Revolutie en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring. Welke;
    1) staatsrechtelijk semi-presidentieel functionereert,
    2) waarbij een coalitie gesloten moet worden,
    3) de Voorzitter van het Uitvoerend Bewind [aka President respectievelijk Kabinet]
    a- middels directe verkiezingen wordt gekozen,
    b- zowel Staats -als Regeringshoofd is,
    c- individueel het Recht van Initiatief heeft c/q mag ontplooien,
    4) het Uitvoerend Bewind verantwoording af heeft te leggen aan de Nationale Assemblee [die nu de 2K der SG v/h Kon. d. NL'en heet] en dus ook met een Motie van Wantrouwen weggestuurd kan worden,
    5) de Senaat [die nu de 1K der SG v/h Kon. d. NL'en heet] net als de Nationale Assemblee middels directe verkiezingen wordt gekozen,
    6) Het capaciteitskiesrecht in te voeren zodat mensen met het IQ van een garnaal nooit meer de pretentie hoeven op te houden mee te kunnen praten over politiek, en het land dus niet meer zal verpauperen zoals het nu doet!
    7) elke aspirant politicus vooreerst van top tot teen en binnenstebuiten na te laten trekken door de Kiesraad, om te voorkomen dat er harlekijnen komen binnenwandelen die er niks te zoeken hebben. De politiek verproletariseert zienderogen, daar moet paal en perk aan gesteld worden willen we de politiek weer op het niveau van capabele en fatsoenlijke mensen zoals Voorhoeve, Van Mierlo, Marijnissen en dergelijke krijgen.

  • cor mol, zo 29 januari 2012 18:13 Reageer op cor

    cor

    Als we dit even in een historische context plaatsen van het in memoriam van Marcus Bakker, toen sprak GL al grotendeeld in de voltooid verleden tijd over het sociale engagement:

    "Als Kamerlid maakte Bakker naam met zijn in humor verpakte kritiek. Volgens partijvoorzitter Henk Nijhof verwierf Bakker respect in de Kamer van vriend en vijand omdat hij “een geweldig debater was”. Nadat de CPN was opgegaan in GroenLinks bleef Bakker wel lid. Eind jaren negentig zegde hij zijn lidmaatschap op na steun van GroenLinks voor de NAVO-bombardementen op Kosovo en het voormalige Joegoslavië.

    Nijhof wijst erop dat Bakker na verkeerde keuzes van de CPN, zoals steun voor het neerslaan door de Sovjet-Unie van de opstand in Hongarije, voor veel goede zaken heeft gestaan. In het huidige GroenLinks is nog steeds het sociale engagement terug te vinden dat de CPN had, al bestond dat ook bij andere voorgangers als de PSP en de PPR, stelt Nijhof."

  • dr. Bob, zo 29 januari 2012 17:51 Reageer op dr.

    dr.

    Ik mag lijen dat heel groen links, samen met het CDA instort.
    Een paar dagen geleden nog een interview gehoord met de inmiddels 88 jarige Fred v.d. Spek, één van de oprichters van de PSP.
    Achtentachtig, je zou er dankbaar voor moeten zijn. Maar zo'n Sap vrouw, het huidige opperhoofd van de suffe hypocrieten club waar je de partij aan verkwanseld hebt. Wat een treurnis !
    Grijs, grijzer, grijst. Als dát de prijs is voor macht, dan liever dood.

  • Amarinde Bovendorp, zo 29 januari 2012 15:17 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Het zou voor het GL bestaansrecht, de GL leden en achterban fijn zijn als mevrouw Sap politiek volwassen gaat worden. Dat gedraai, gemekker in de marge en gezeur over de koers van andere partijen getuigd van een Calimero inzicht. Daar lossen we de problematiek niet mee op.

    De bevolking geeft uitermate duidelijk aan niet de conservatieve rechtse koers te willen, de leden en achterban van GL straffen de huidig opstelling van GL af.

    Het lijkt me dan ook een veel verstandiger benadering deze wens van de kiezers te volgen ipv. hautain te lopen zeuren.

    GL, keer terug naar uw basis politiek, die van voor de draai van Femke naar rechts.

  • Sto Lat, zo 29 januari 2012 16:23 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Sto

    Sto

    Was het maar waar dat de GroenLinks-leden de opstelling van hun partij afkeuren. Dan zouden we eindelijk weer wat hebben aan die partij.

    Het huidige GroenRechts is de naam GroenLinks niet waard!

  • Dehnus Nörder, zo 29 januari 2012 15:04 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Sapperdeflapje toch! Dat klinkt als nestbevuiling, wat moet de oude Communistische partij wel denken die in jullie is opgegaan. Misschien moet je daar maar eens weer naar gaan luisteren, gaat Groenlinks ook weer eens populairder worden.

  • Panthera Leo Leo, zo 29 januari 2012 12:34 Reageer op Panthera

    Panthera

    Het was niet zo zeer de steun aan de Urzuzganmissie van Sap's GL, maar meer dat het van haar koste wat kost geen militaire missie genoemd mocht worden. Dit terwijl hooggeplaatste Afghaanse overheidsdienaren verklaarden dat het wel militair is. Bestaat er eigenlijk nog wel een PSP-contingent binnen GL?
    En wat betreft de andere bloedgroepen (CPN, PPR en EVP) dan? Dit zijn partijen die blijkbaar ooit eens voor het gepeupel opkwamen en die zich vervolgens schaapachtig hebben geconsolideerd in een orgaan dat nu rust in het lichaam van een elitair opgetutte madam.

  • Home Cinema, zo 29 januari 2012 11:51 Reageer op Home

    Home

    Hoewel ik Sap gelijk geef, stond mevrouw Sap naast de heer Cohen en de heer Roemer. In de zoveelste poging om een "links" blok te vormen verkocht ook mevrouw Sap haar ziel. Ook mevrouw Sap huppelde vrolijk achter de oppositieleider de heer Roemer aan. (gelijk aan de heer Cohen)

    Dit moet een feestje voor de SP zijn geweest! Twee partijen die gewoon mee gillen met de heer Roemer!. Mevrouw Sap, het verhaal van GL moet centraal staan, wat de heer Roemer zegt of schrijft is voor uw partij van ondergeschikt belang!.

    Ik geloof in een sterke oppositie, zeg ik als VVD-er!.

    " Maar om als een links front echt strijdvaardig te kunnen zijn, verwacht ze van de PvdA en D66 een progressievere opstelling. Van D66 hoopt ze dat de partij een minder rechtse koers gaat varen."

    Mevrouw Sap zit nog steeds vast in het zwart/ wit denken (lees links/ rechts)..Jammer.....

  • Michiel Online, zo 29 januari 2012 13:38 in reactie op Home Cinema Reageer op Michiel

    Michiel

    "Ik geloof in een sterke oppositie, zeg ik als VVD-er!."

    Een sterke oppositie bestaat niet zonder een sterk kabinet.

  • Home Cinema, zo 29 januari 2012 17:51 in reactie op Michiel Online Reageer op Home

    Home

    Een sterke oppositie bestaat niet zonder een sterk kabinet.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

    Juist wel.......

  • Truus Beek, ma 30 januari 2012 13:47 in reactie op Michiel Online Reageer op Truus

    Truus

    ??? !!!

  • Erwin Lamme, zo 29 januari 2012 10:05 Reageer op Erwin

    Erwin

    Hoewel Jolande Sap en Alexander Pechtold uitstekende leiders zijn, is links ernstig verzwakt omdat de PvdA een ruk naar links gemaakt heeft en daardoor niet meer geloofwaardig is als bestuurderspartij. De kern van politiek is dat je de financien op orde hebt - dat wist Bos, dat wist Kok - maar Cohen wil liever dat het socialer en eerlijker gaat. Cohen bewijst daarmee geen inzicht te hebben in de Nederlandse politiek. Het probleem van de overheidsfinancien is niet dat rijken te weinig belasting betalen, maar is wel dat de overheid te veel uitgeeft vooral aan zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Hoewel dit essentiele verworvenheden zijn, zijn de uitgaven uit de hand gelopen. In het onderwijs is het afgelopen decennium veel geld geinvesteerd zonder veel rendement. In de zorg dreigen door een ouder wordende bevolking de uitgaven onbeheersbaar te worden. En de sociale zekerheid is zijn doel voorbij geschoten; er zijn 1,4 miljoen uitkeringsontvangers, van wie er minstens 0,5 miljoen kunnen werken om in ieder geval de 100.000 openstaande vacatures te vervullen.

    De Nederlandse overheid kostte in 2011 zo'n 260 miljard euro. Dat is veel te veel voor een land met een BNP van 'slechts' 600 miljard. Het gevolg is dat de belastingdruk in Nederland hoog is. En zoals iedereen weet gaan hoge belastingen ten koste van economische groei en dus ten koste van banen. Als Nederland zijn welvaart, banen en sociale zekerheid wil behouden, dan moet de economie op zijn minst groeien met de hoogte van de inflatie. Dat is nu zeker niet het geval. Om de economie een boost te geven, moeten de belastingen omlaag. Dat is wat de PvdA moet willen als arbeiderspartij. De belastingen moeten omlaag vooral voor de lage inkomens, en dit kan betaald worden door de HRA geleidelijk af te bouwen en direct af te toppen, door te snijden in overbodige onderwijsoverheadskosten, door de sociale zekerheid te hervormen, en door te snijden in de zorgkosten. Zodoende kunnen de belastingen omlaag naar 20% voor lage inkomens, 30% voor middeninkomens en 40% voor de rijksten. Ook de belastingen voor ondernemers moeten flink omlaag. Zodoende krijgt de economie een boost, blijven de banen behouden en heeft de overheid zijn begroting weer op orde.

  • Nieuw!: Veldman, zo 29 januari 2012 11:19 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Neoliberalisme is een dwaalleer - en Cohen zit daar nog net zo vrolijk aan mee te doen als GroenLinks.
    Sap wilde gewoon juist een rechtse neoliberale koers inslaan en moet nu met lede ogen aanzien dat men helemaal niet zit te wachten op de zoveelste partij voor de grootgraaiers
    Dat jij in de waan leeft dat rechts neoliberalisme betekend dat je de financien op orde heeft doet vermoeden dat niet echt om je heen gekeken hebt de laatste jaren .

  • marietje jansen, zo 29 januari 2012 11:44 in reactie op Erwin Lamme Reageer op marietje

    marietje

    Ik deel je conclusie, maar niet je redenering. Als je uitgaat dat er zo krankzinnig veel geld bij de 10% rijken ligt, die het niet uitgeven (zelfs rijken hebben maar één wasmachine), en als zodanig niet terugbrengen naar de 'normale' economie. In plaats daarvan speculeren ze ermee, waardoor je precies de abstracte economische bubbel krijgt die nu geknapt is.
    Daarbij, de 'overhead' in het onderwijs, de jeugdzorg etc, bestaat juist uit die interim-managers en zogenaamde toezichthouders, die slecht zijn voor de normale economie. Daarbij zijn dat ook de mensen die maximaal profiteren van de HRA. Ik ben het niet met je eens dat Sap een goede bestuurder is. Direct na haar aantreden zo'n fout maken als Kunduz, dat heeft GL een hoop stemmen gekost.

  • Huub Geluk, zo 29 januari 2012 08:53 Reageer op Huub

    Huub

    Het is exemplarisch dat gerenomeerde PVV adepten alhier Mw. Sap nu omarmen. Jolanda, ik zou zeggen, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

  • Wiljan Hoes, zo 29 januari 2012 11:18 in reactie op Huub Geluk Reageer op Wiljan

    Wiljan

    U bent vast een gerenommeerde SP gezien uw 'gerenomeerd' ? Ook het woord 'exemplarisch' is hier niet goed gekozen . Waarom kom ik hier mee? Omdat ik denk dat de gemiddelde SP- er evenmin als de PVV- er een grote denker is. Dat viel me de laatste dagen op.

  • Frans Akkermans, zo 29 januari 2012 15:54 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Frans

    Frans

    "Omdat ik denk dat de gemiddelde SP- er evenmin als de PVV- er een grote denker is."

    Dat geldt voor elke partijganger toch.

  • Wiljan Hoes, zo 29 januari 2012 16:26 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Mmm, weet ik niet zeker. Ik vind persoonlijk de denkkracht binnen het CDA wel groter, zitten niet zo aan ideologie vast, wat vaak de makke is...Interessant onderwerp! En ja, partijGANGERS, klinkt als gangsters: ))

  • Dennis Mollis, zo 29 januari 2012 20:58 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Dennis

    Dennis

    "Ik vind persoonlijk de denkkracht binnen het CDA wel groter, zitten niet zo aan ideologie vast, wat vaak de makke is.."

    Iemand die het begrip ideologie en het verband daarmee aangaande het CDA niet kan leggen kijk dat noem ik nou eens blijkgeven van een ernstig gebrek aan denkkracht.

  • Wiljan Hoes, ma 30 januari 2012 07:04 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Onderbouw die opmerking eens.

  • Dennis Mollis, ma 30 januari 2012 13:42 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Dennis

    Dennis

    Wat is de ideologie waar het CDA uit voortkomt?

  • Klaas Slager, zo 29 januari 2012 08:52 Reageer op Klaas

    Klaas

    Sap ziet in Kunduz een vredesmissie, in een soap lang geleden was er Sytze Vliegen.

  • Herman , zo 29 januari 2012 00:14 Reageer op Herman

    Herman

    Vervolgens was zij aan de Universiteit van Amsterdam drie jaar onderzoeker. Zij deed onderzoek naar het verschil in loon tussen mannen en vrouwen????????

    Tot op heden Jolande kan ik niet vrolijk worden van wat uit Venlo komt helaas.
    Toevallig heb ik vanmorgen het interview gehoord en kan daar geen commentaar op geven zonder seksistisch te worden en dat kan niet.
    Sorry vrouwtje maar het teiltje was gelijk vol.

  • Steven ten Brinke, za 28 januari 2012 22:37 Reageer op Steven

    Steven

    De samenvatting van Saps betoog verwringt wat ze werkelijk gezegd heeft. Als je de radioweergave beluistert hoor je een genuanceerd verhaal, niet het primitieve dat hierboven staat. De reageerders reageren dus op iets imaginairs.

  • Jan B, zo 29 januari 2012 02:17 in reactie op Steven ten Brinke Reageer op Jan

    Jan

    Aan een beroepsbevolking die uit ZZPers bestaat is niets genuanceerds.

  • Lok Rup, zo 29 januari 2012 04:40 in reactie op Steven ten Brinke Reageer op Lok

    Lok

    Ik ken die radioweergave niet (woon in Indonesie).

    Zou u bereid zijn mij te vertellen wat vlg. u de kern van het verhaal van mw. Sap is ?
    -GL moet opschuiven naar "links" ?
    -Hervorming van sociale arrangementen omwille van de toekomst voor alles ?
    -Of teleurgesteld in PvdA van "Spekman" als mogelijke toekomstige coalitiepartner ?
    -Of iets heel anders: het protestgehalte van overlopers van PVV naar SP dat zorgen oproept ?

    Overigens (mijn eigen observatie): de economie, "geholpen" door de technologie is al geruime tijd structureel zwaar aan het veranderen (nauwelijks meer agrariers oude stijl, zware lichamelijke -industriele- arbeid steeds meer vervangen door slimme apparaten, dienstensector groeit verder, ict is trekker wereldwijd en globalisering is onomkeerbaar, maar kan "slimmer").

    Tot hoever al deze veranderingen ? Dat zou voor mij de politieke kernvraag moeten zijn.
    Met als onherroelijke volgvraag: is eea politiek -en zeker op nationaal niveau- nog wel bij te sturen ?
    -en daarbij zouden belangen van lagergeschoolden net zo'n grote rol moeten spelen als die van hooggeschoolden;
    -van jongeren net zo'n grote rol als die van ouderen;
    -van vrouwen net zo'n grote rol als die van mannen;
    -is discriminatie van individuen en groepen vandaag en morgen net zo verwerpelijk als gisteren.

    Gegeven al deze structurele verschuivingen, die "we" zelf de afgelopen 60 jaar politiek en cultureel hebben bewerkstelligd om redenen die nu niet meer zo dominant gelden als toen (we zijn nu AL WEL DEGELIJK een relatief rijke, open en moderne, relatief hoogopgeleide, geindividualiseerde, geemancipeerde, seculiere en etnisch pluriforme samenleving geworden) is het Nederland van nu en morgen niet meer het Nederland van de tijd van bijv. de massale arbeidersbeweging.

    Het is nu een Nederland dat bloot staat aan wereldwijde concurrentie: voor goedkope, standaard industriele producten, maar ook al voor hoogwaardige kennisproducten en binnen de EU nu ook in toenemende mate voor immigratiedruk vanuit landen met goedkope(re) arbeid.

    Dat schreeuwt om nieuwe oplossingen.
    Net zoals mijn ouderworden om andere levensinvullingen vraagt dan toen ik nog jong was.
    Leven, samenleving, beschavingen, ze evolueren, willens nillens.
    Omdat ze functioneren binnen een groter geheel, waarop niet altijd evenveel invloed kan worden uitgeoefend.
    En die evolutie pakt niet altijd voor iedereen even gunstig uit.
    Dat is het eigenlijke probleem. Daar ligt de pijn, mede gezien het tempo waarin al deze veranderingen zich nu in en in de "omgeving" van Nederland voltrekken.

    En voor het delen van die pijn is er een medicijn: "solidaritei".
    Een medicijn dat nationaal en internationaal steeds meer vervangen wordt door een "roes", het vooruitgangsgeloof, de "economische groei"roes !
    Is dat een elitair gezichtspunt ? Neen, ik denk eerder een realistische optiek.
    Zeker als je al een tijdje in het economisch bruisende ZO-Azie woont.
    Dan maak je de "bedreigingen" voor een overrijp, overgeindividualiseerd land als Nederland aan den lijve mee.

    Een volgende vraag is: hoe kun je tav deze massale uitdagingen in een samenleving met een verdoorgeschoten individualisering nog gemeenschappelijke politieke ankerpunten vinden ?

    Mij persoonlijk lukt dat niet meer zo goed.
    Ook ik zwabber. Maar niet uit protest omwille van het protest, maar om een "balans" te vinden, waar ik mij als mens goed bij kan voelen.
    Ik vond mw Halsema bijv. te libertair geworden (ondanks haar zeer grote verdiensten als parlementarier). Dacht dat mw.Sap meer naar links wilde opschuiven. En nu dit weer.

    Maar ook: is het dan zo verwonderlijk dat in een maatschappij die ik met de term postmodern (= einde grote, ideologische verhalen; dominantie eigen kleine verhalen) aanduid en de daaronder liggende verschuivende krachtenvelden ook politieke partijen meebewegen ??
    Heet dat niet gewoon democratie ??
    En de meest gedurfde vraag waar bijna geen politiek denker nog aandurft: "Is deze vorm van democratie nog wel werkbaar voor alle vraagstukken die uitgaan boven het eigen "lokale" niveau (directe woon- en leefomgeving) ?".

    Dat mw. Sap bezorgd is -gezien de gemakkelijk digitale overstap van PVV-kiezers (Synovate 1 op 5) van PVV naar SP- kan ik me indenken.
    Ik ben ook bezorgd voor de invloed van proteststemmers die het louter om het protesteren. te doen is (N.B. De (digitale) technologie biedt daar ook ruime -anonieme en tamelijk "gemakkelijke"- mogelijkheden voor).
    Omdat dat contraproductief is voor de samenleving als geheel.
    Dat is zoiets als tegen het leven aantrappen omdat je toch eens dood gaat.
    Basaal: angst. Even basaal: afgunst, woede, rancune !

    En al is dat alles menselijk, het is tevens ontwrichtend voor een samenleving op weg naar een uitdagende toekomst die er nooit meer zal uitzien als de "dag van gisteren".

  • Jan de Boer, za 28 januari 2012 21:41 Reageer op Jan

    Jan

    Ze zoekt 'progressieve hervormingsgezinde'. Zeker om iedereen in het walhalla van de ZPP te laten belanden. Jaja, dat zou nog eens flexibele arbeidsmarkt zijn. Lekker progressief terug naar de 19e eeuw :$

  • Zeer Voornaam, za 28 januari 2012 21:09 Reageer op Zeer

    Het is wat. Groen links baalt ervan dat de pvda socialer en eerlijker wordt...

    Hervormen.
    Waarom zegt GL niet dat ze de arbeiders markt wil "verbeteren" ipv "hervormen"? Dan kunnen we het er eens over hebben voor wie ze die wil "verbeteren"; voor de werkgevers, de werknemers of het mileu.

    Ik zie nog niet wat ik eraan heb als iedereen boven de 40 makkelijk op straat gegooit kan worden om vervolgens om de 5 jaar vervangen te gaan worden door een nieuwe lichting dommere ongeschoolde. Vooral niet als die 40+ ers dan na een half jaar de bijstand in kunnen om vervolgens te gaan asperge steken tot hun 68ste.

    Noem mij dan maar "conservatief" en "behoudend".
    Nergens in de plannen van GL staat enige garantie dat de arbeiders het beter gaan krijgen, alleen een hoop dat het met arbeiders beter zal gaan als eerst de rijke en de werkgevers het veel beter krijgen.
    Echter, nergens in de wereld is een voorbeeld te vinden dat dat ook zo werkt.
    Dan nog even de zzp. Dat is wel het domste ooit.
    Iedereen z'n eigen winkeltje. Alsof iedereen én goed in zakendoen én goed in hutsefluts is ( whatever de zzper beweerd goed in te zijn ).
    Vooralsnog worden de meest kwalitatieven dingen gemaakt door groepjes slimme mensen die goed met elkaar kunnen samenwerken.
    Of dat nu de rollingstones/beatles zijn of een clubje bij ASML dat de slimste waiverstepper maakt. Het zijn goed samenwerkende teams die op elkaar zijn afgestemt om meer dan de som te worden. Niet eenlingen in ieder z'n eigen busje die niet weet wat voor of na hen komt. Afschaffen, en wel per direct!
    Eenlingen zijn stumpers. Ooit een dagblad of politieke partij van een eenling gezien? Diep trieste bedoelingen.
    Gl ( kleine l ) ... Richt je op natuur, vrede en passifisme. Dat geleuter over de nieuwe arbeiders helpt helemaal niemand.

  • El Che, zo 29 januari 2012 00:06 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op El

    El

    Juist, ik ben het volledig met jou eens.

  • De Directeur, zo 29 januari 2012 00:49 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op De

    De

    "Het is wat. Groen links baalt ervan dat de pvda socialer en eerlijker wordt..."

    Ach, wat is eerlijk, iedereen noemt zichzelf eerlijk. Ik kan van zo'n omschrijving niet wakker liggen.

    "Noem mij dan maar "conservatief" en "behoudend"."

    Jij bent conservatief en behoudend. Dat is een slechte zaak in een wereld die verandert. Je kan, bijvoorbeeld, wel klagen dat mensen na hun veertigste hun baan verliezen, in het geval dat ze "dom" werk doen.

    Het is wel goed om te beseffen, dat wanneer je een bedrijf verbiedt om iemand te ontslaan omdat hij twee keer zoveel verdient dan zijn werk oplevert, of concurrentie dat werk laat doen, dat het bedrijf failliet gaat, en dat die persoon waar je het over hebt toch wordt ontslagen.

    Maar niet hij alleen, ook zijn collega's

    Het is inderdaad behoudend en conservatief om te denken dat Nederland nog steeds het handwerkersland kan zijn van de zestiger jaren.

    Op dat terrein hebben we de concurrentieslag verloren.

    Zo is het nu eenmaal, en dat is best zielig voor die mensen van boven de veertig die een leven lang vonden dat ze niks hoefden te leren.
    Daarom is het belangrijk om die mensen aan te zetten tot studie. En dat doe je niet door ze een baangarantie te geven bij een gesubsidieerd bedrijf.

  • Rene Janssen, zo 29 januari 2012 12:56 in reactie op De Directeur Reageer op Rene

    Rene

    Nederland is nooit een handwerkers land geweest. Sorry voor het feit dat ik dat ter discussie moet brengen.
    Overigens was het al Den Uijl in 1956, JA 1956, die stelde dat Nederland moest streven naar een kennis- cq dienstverlenende economie met verhouding 80/20.
    Het is moeilijk te verteren voor liberalen dat zij het nog nooit ten uitvoer gebracht hebben kunnen omdat ze altijd op het verkeerde bezuinigen. Het tekent in ieder geval de onmacht van een liberale regering waarvan ik in ieder geval hoop dat mevrouw Sap en haar partij nooit zullen deelnemen gezien de onzin die ze nu al uitkraamt.
    Sap ter linkerzijde hoeft voor mij ook niet gezien het achterlijke pakket maatregelen dat zij in petto heeft voor de gewone mens.
    En ja, beetje terug naar sociaal democratie met behoud van werk en inkomen is een eerste fase naar herstel van de economie!!!

  • Jac Schmidt, za 28 januari 2012 21:03 Reageer op Jac

    Jac

    De tijd zal het leren maar ik denk dat politici als Sap op het verkeerde paard wedden.
    De argumenten die ze gebruiken om het neo-liberalisme aan de mensen te verkopen zullen leiden naar een kaste stelsel á la India.
    Om concurerend te zijn met China en India sloopt men in Europa de verzorgingsstaat en ontneemt men de werkende langzaan aan alle verworven rechten.

    Dit is natuurlijk een heilloze weg want het gevolg zal zijn dat mensen in China en India nog verder in de ellende terecht komen want die landen zullen ook in de arbeidsvoorwaarden gaan snijden zo die al hebben.

    Veel beter is het volgens mij om mondiaal tot afspraken te komen wat betreft het produceren.
    In de eerste plaats is het nodig dat zoveel mogelijk produkten in de landen gemaakt worden waar ze ook gekocht worden.
    Industrialiseren dus in de ontwikkelingslanden en herindustrialiseren in de oude industrie centra.
    daarnaast zal een zekere vorm van protectionisme noodzakelijk zijn wil men staten niet kapot concureren.

    Juist om te komen tot een eerlijke arbeidsverdeling en een goed sociaal stelsel zou Europa een voorbeeld voor de rest van de wereld moeten zijn.
    Maar in plaats daarvan verleiden de captains of industry onze politici
    tot een ratraca tussen volkeren
    Dit is dus een neerwaardse spiraal.

  • De Directeur, zo 29 januari 2012 00:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op De

    De

    "De argumenten die ze gebruiken om het neo-liberalisme aan de mensen te verkopen zullen leiden naar een kaste stelsel á la India."

    Ik geloof niet dat jij zo veel weet van het Indiase kastenstelsel.

    Een van de belangrijkste kenmerken is dat je niet uit je kaste kunt komen. Het maakt niet uit hoe slim of dom je bent, hoe handig of onhandig.

    Wie in een bepaalde kaste is geboren mag die niet verlaten.

    Gelukkig denken ze niet in heel India zo. Maar het komt nog steeds veel voor.

  • Jac Schmidt, zo 29 januari 2012 12:14 in reactie op De Directeur Reageer op Jac

    Jac

    Mijnheer de Directeur.
    U ziet een verschil tussen het kastenstelsel in India en de westerse wereld.
    U schrijft dat als je in het kastenstelsel in India geboren bent je er niet uit kunt komen. dit integenstelling met de kanslozen in het westen.

    Dat geloof ik best maar denkt u dat als je in de sloppenwijken in New york, Londen, Sao Paulo, Mexico of Parijs geboren bent er wel uit kunt geraken?
    In theorie misschien wel maar praktisch zal dat nooit lukken, de barricades zijn daarvoor veel te groot al ben je nog zo inteligent.
    Het komt op hetzelfde neer als in het kastenstelsel, daar kun je weliswaar niet uit maar je kunt er in theorie wel aan ontsnappen als je b.v. emigreert.
    Alleen dat ontsnappen is maar voor een enkeling weg gelegd zowel uit een kaste als een sloppenwijk.

    Het kastenstelsel is volgens u in India op zijn retour, dat is een ontwikkeling ten goede.
    In het westen zie je echter het omgekeerde, steeds meer mensen raken achterop en halen dat nooit meer in.
    Wat denkt u van die 50 % jonge werklozen in Spanje hoeveel van hen denk je dat zij hun droom kunnen waarmaken?

  • Rene Janssen, ma 30 januari 2012 12:49 in reactie op De Directeur Reageer op Rene

    Rene

    Dat willen ze hier toch ook? Alleen noemen de liberalen het anders.
    Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje.
    Knechten en geknecht worden is het momenteel.

  • Maria Spaai, za 28 januari 2012 21:01 Reageer op Maria

    Maria

    GL is gewoon een neo-liberale partij met een gifgroen sausje geworden. Neem nou de hervorming van de arbeidsmarkt, die zij als speerpunt gebruikt om te laten zien hoe liberaal hervomingsgezind GL zou zijn. Gewoon ordinair neoliberaal marktdenken ten koste van de werknemers. Past zeker binnen de Grachtengordel maar niet bij de rest van Nederland. En dan die steun aan die nutteloze missie in Kunduz.
    Nou GL blijf maar lekker aanleunen en zelfs ongepaste steun verlenen aan Rutte en Verhagen/Wilders. De SP wordt steeds meer een vertrouwd baken in deze tijd van rechts afbraakbeleid en bij Sap en GL dooft het licht.

  • De Directeur, zo 29 januari 2012 00:55 in reactie op Maria Spaai Reageer op De

    De

    "Gewoon ordinair neoliberaal marktdenken ten koste van de werknemers"

    Je bedoelt dat de SP ordinair socialistisch denkt?

    Noem mij eens een socialistisch land waar de werknemers het zo goed hebben als in het westen waar een gedeeltelijk vrije markt is?

    Dat bestaat niet, en de reden is duidelijk. Socialisme is de weg naar armoede. Mensen doen niet hun best als ze baan- en loongarantie hebben.

    Dat zie je keer op keer, overal ter wereld.

  • Maria Spaai, ma 30 januari 2012 11:57 in reactie op De Directeur Reageer op Maria

    Maria

    Ik doel helemal helemaal niet op op een socialistisch land. Die zijn er buiten Noord-Korea overigens niet eens meer.
    Wat het neo-liberale marktdenken gebracht heeft ondervinden we iedere dag aan den lijve in de door rechts geregeerde landen in Europa.
    Marktwerking is op zich prima in handel en industrie, maar niet op het gebied van overheidstaken en werkvelden, die opgebracht worden door premies en belastingen.
    Alsof bijvoorbeeld de zorg, volkshuisvesting, water- en energievoorziening er zo veel beter op geworden zijn sind de privatiseringen en verzelfstandigingen.
    Het arbeidsmarktbeleid dat GL voorstaat is even verwerpelijk als dat van VVD en CDA. Flexibel, ja voor de werkgevers, maar de medewerkers zijn de dupe en moeten met allelei bijbaantjes het hoofd boven water houden. AH draait zijn mamoet winsten vriijwel alleen op scholieren en flex-contracten. En dat de huidige economische en financiële crisis veroorzaakt is door het doorgeschoten neo-liberale marktdenken wordt door vrijwel alle top economen wereldwijd onderschreven.

  • Herman Buls, za 28 januari 2012 20:03 Reageer op Herman

    Herman

    Wat doet RUTTE dat toch goed: Verdeel en heers.

    Met vrienden als Sap heeft links Nederland geen vijanden meer nodig...

  • Mees ., za 28 januari 2012 19:51 Reageer op Mees

    Mees

    Job Cohen zometeen bij Paul de Leeuw

  • Peet Van Velzen, za 28 januari 2012 20:36 in reactie op Mees . Reageer op Peet

    Peet

    Twee mannen in de nadagen van hun loopbaan.

  • drs Zen, za 28 januari 2012 22:34 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op drs

    drs

    Wees blij, dat levert jou aandacht op. Geniet ervan. :-)

  • marnix deWitt, za 28 januari 2012 19:38 Reageer op marnix

    marnix

    Misschien moet Sap aan zelfreflectie gaan doen.
    Geef GL nog even met Sap aan het hoofd en hoppa weg zijn zij.

  • Cor Edelenbosch, za 28 januari 2012 19:24 Reageer op Cor

    Cor

    Op 27 januari jl. was het 55 jaar geleden, dat de PSP werd opgericht. Deze partij stond en staat voor een pacifistisch socialisme. In 1991 ging echter een deel van de partij op in GroenLinks met de belofte: “dat de idealen behouden zouden blijven.”
    Een deel was hier echter niet zo zeker van en al snel bleek hun gelijk. Zij richten dan ook in 1992 de PSP’92 op. Zowel het pacifisme als het socialisme werd binnen GroenLinks al snel verlaten.
    Inmiddels is GroenLinks verworden tot een liberale partij die zich geheel heeft geconformeerd tot het kapitalisme. Gelukkig blijven de achterblijvers wel trouw aan hun idealen en zij blijven zich dan ook inzetten voor een samenleving waar iedereen telt.

  • Wouter Boersen, za 28 januari 2012 19:21 Reageer op Wouter

    Wouter

    Groen links is best een sympathieke partij met goede uitgangspunten.

    Helaas hangt er ook een zweem van de " grachtengordel " omheen.
    Zoiets van:
    Met de leuke hippe kleine (wel zuinige) auto, lekker shoppen in een exclusief winkel-straatje om mooie kleertjes (wel fair trade natuurlijk) te kopen en daarna weer naar je (historische) grachten-pandje om lekker macrobiotisch verantwoord te gaan eten.

    Helemaal niets mis mee, maar voor de gemiddelde werknemer die in zwaar weer komt weinig aansprekend en vertrouwenwekkend.

    Bij het woord "hervormen"krijg ik altijd argwaan, want in de praktijk betekend dat meestal dat het voor de "gewone' man (veel) minder wordt en voor de top beter.

  • Stuur Dogger, za 28 januari 2012 18:18 Reageer op Stuur

    Stuur

    Sap snapt het niet. De pvda tracht op deze wijze de sp de grondbeginselen bij te brengen van de sociaaldemocratie. Dat is in het belang van een optimaal functioneren van de sp binnen ons parlementair stelsel. Laat maar zeggen de finishing touch voor de sp. Mede ook in het belang van het feit dat medio 2012 verkiezingen zijn en de sp wellicht regeerverantwoordelijkheid gaat nemen en wellicht de premier gaat leveren. De pvda zorgt er voor dat de sp er klaar voor is. Goede zaak toch. Nu groenlinks nog aansluiten. Op naar een beter Nederland.

  • Wim van Delft, za 28 januari 2012 18:06 Reageer op Wim

    Wim

    Het elitaire karakter van 'juffrouw' Sap cs. peelt haar parten en dat lijkt structureel.

    Juist door dit soort lieden ben ik voorstander van samenwerking tussen principieel linkse en principieel rechtse politiek (SP en PVV). Dan weet het land tenminste wat het krijgt.
    Het arrogante, identiteitsarme en door voortdurend draaien onbetrouwbare politieke middenveld mag eventueel aansluiten. Maar dan eerst eens tijdje in de wachterkamer.

  • de heer Meijerink, za 28 januari 2012 20:17 in reactie op Wim van Delft Reageer op de heer

    de heer

    Hé Wim, in een andere thread van Joop wordt je reactie gevraagd.
    Maar de pvv op het pluche lijkt me geen goed idee, want dan gaan ze vechten of problemen verzinnen, in plaats van door het parlement vastgesteld beleid uitvoeren.

  • Centurio Veritas, za 28 januari 2012 20:27 in reactie op Wim van Delft Reageer op Centurio

    Centurio

    Wat een onzin. Zowel de SP en PVV komen niet met werkbare oplossingen maar slechts met populair geroeptoeter. Beide zijn oerconservatief en hebben ook inhoudelijk veel overeenkomsten.

    Het is prima dat deze partijen er zijn maar niet in een regering.

    Sap heeft overigens zeer zeker een punt. GL wil vooruit en dat ziet zij in een samenwerking met PvdA en SP niet gebeuren als PvdA opschuift naar het conservatisme van SP. GL zou daarom terecht opschuiven naar D66 welke op hun beurt flirt met VVD/CDA.

    Dat zou mooi zijn, om PVV en SP er buiten te houden. Ondanks hun populariteit, is het beter dat deze twee partijen niet over Nederland gaan beslissen.

  • Jan B, zo 29 januari 2012 02:15 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Ondanks hun populariteit, is het beter dat deze twee partijen niet over Nederland gaan beslissen.

    Dan wenst ik je veel succes met de vorming van de volgende coalitie. Kunt u rekenen of bent u van de VVD?

  • El Che, za 28 januari 2012 18:02 Reageer op El

    El

    Sap bevestigt hiermee het failliet van groen links. Triest dat een partij die voort komt uit partijen met linkse en sociale principes, zover is afgegleden.
    Alhoewel ik zelf nooit op groenlinks gestemd heb en in confrontatie met bewonersbelangen, hiermee flink in de clinche gelegen heb, doet het mij wel pijn als ik bedenk hoe groen links de principes van haar vroegere partijen verkwanseld heeft.

  • - drammer -, za 28 januari 2012 18:00 Reageer op - drammer

    - drammer

    Ik begin steeds meer waardering voor Sap te krijgen, Ze bindt de linkse kat een luidruchtige bel aan. Ze is duidelijk, en het blijkt dat de stekker er nu wel in heeft gezeten.

    Sap wil regeren en met een afdruipende Pvda en en tegenpartij als de SP ziet ze de bui al hangen. Dat wordt niks, en moet de Pvda weer terug in het hok.

    Dat kan ook, nu Timmermans is afgewezen door de PVV in een belangrijke Europese functie en weer beschikbaar komt voor de leiding binnen de Pvda,.

    Lodewijk Asscher als partijleider en Timmermans als Partijvoorzitter maakt dat de Pvda weer groot kan worden,

    Samen met Sap een mooi links blok? Ik denk van wel.

  • El Che, za 28 januari 2012 19:05 in reactie op - drammer - Reageer op El

    El

    Nou Sap als drammer je omarmt zou ik toch maar eens vraagtekens bij mezelf gaan plaatsen. Dan is er toch ergens iets goed fout.

  • YggY ..., za 28 januari 2012 19:58 in reactie op El Che Reageer op YggY

    YggY

    Als mevrouw Sap dat leest zal ze ongetwijfeld denken, ach het is drammer maar.

    Als het nou iemand was geweest met verstand van politiek.

  • - drammer -, za 28 januari 2012 20:27 in reactie op El Che Reageer op - drammer

    - drammer

    Waardering is toch iets anders.

  • het geweten, zo 29 januari 2012 00:47 in reactie op - drammer - Reageer op het

    het

    Wat? Een links blok??
    Wil niet en zal er ook nooit komen, en das goed nieuws voor alle inwoners van Nederland.

  • Rinze Pluut, za 28 januari 2012 17:55 Reageer op Rinze

    Rinze

    Groen Links wordt vermalen tussen PvdA en SP, GL is gedoemd te verdwijnen. Het is steeds weer veel van hetzelfde bij de linkse partijen, PvdA, SP en GL. Nog geen maand geleden zouden ze een blok vormen, tegen de rest Ha Ha Ha. Ze "Sap" zal haar ondergang niet kunnen afwenden. Jammer voor haar en de Appelgroene achtergrond van haar partij, want nu moet ze toch zelf de stekker er uit halen.

  • Dennis Mollis, za 28 januari 2012 17:40 Reageer op Dennis

    Dennis

    Ik zou tegen mevrouw Sap willen zeggen niet gaan klagen en janken maar kom met een aansprekende boodschap waar mensen die anders SP zouden stemmen zich ook in kunnen vinden. Dat vergroot wellicht voor hen de keuzemogelijkheid en biedt Groen Links kansen op groei.

    Het nogal gratuit om nu tegen de SP te gaan schoppen alsof zij opeens de spelregels of hun eigen standpunten veranderd hebben.

  • Piet de Geus, zo 29 januari 2012 00:12 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Piet

    Piet

    "Ik zou tegen mevrouw Sap willen zeggen niet gaan klagen en janken maar kom met een aansprekende boodschap waar mensen die anders SP zouden stemmen zich ook in kunnen vinden."

    Sommige wensen van sommige mensen moet je niet willen faciliteren.

  • Dennis Mollis, zo 29 januari 2012 21:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dennis

    Dennis

    "Sommige wensen van sommige mensen moet je niet willen faciliteren."

    Dan moet je niet zeuren en blaffen naar anderen als je partij daarom klein blijft. Je hebt wel een probleem als je machtsgeil bent zoals mevrouw Sap en haar Groen Links 2e kamerfractie

  • xp joffer, za 28 januari 2012 17:40 Reageer op xp

    xp

    hoewel jolande er hot uit ziet op deze foto ben ik het vaak niet met haar eens, ze speelde een slechte rol in het marico peters gedoe; zoiets kunnen de meisjes bij g.l. toch niet helemaal goed oplossen.
    echter ik zit ook niet te wachten op dat arbeideristisch gedoe van onze lasser die nu partijvoorzitter is geworden...
    een beetje wel to do sociaal democraat die tegen een terugtredende overheid is heeft nergens meer een plekje, en met die commies van de s.p. wil ik niets van doen hebben want zij komen alleen maar voor uitkeringstrekkers op, ook belangrijk hoor maar ze zijn wat simpel en hebben geen oplossingen... ik ben partijloos geraakt

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:26 Reageer op Jan

    Jan

    Groenexlinks progressief? Hervormingsgezind? Die groengeverfde neoliberalen willen niets liever dan een weg die al bijna 30 jaar bewandeld wordt blijven volgen. Conservatisme ten top, met funeste maatschappelijke gevolgen. GexL is passe, van binnenuit aangetast door neolib-rot. Sap zal nog wel meer balen.

  • Centurio Veritas, za 28 januari 2012 19:42 in reactie op Jan B Reageer op Centurio

    Centurio

    Jij hebt ook niets nieuws te brengen dan: alles aan de rechterkant van SP is neo-liberaal, conservatief, fascistisch, kapitalitisch, enz.

    Open je ogen eens, man.

  • Jan B, zo 29 januari 2012 02:06 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Alles wat rechts van de SP zit is neoliberaal? Ja, daar komt het zo onderhand wel op neer. Kwestie van je ogen en oren open houden.

  • Bataafs Republikein, za 28 januari 2012 17:18 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Als GL überhaupt politiek wil overleven dan moet het figuren zoals Sap en Peters er onmiddelijk uitgooien. Maar voorlopig zijn ze overbodig: op links is er de SP, en op groen Dieren -die onvergelijkbaar beter in het duurzaamheidsdossier zitten. Thieme is een geweldenaar. Wel nogal door de mand gevallen natuurlijk want manlief is ex jager nu slager, maar toch....

  • - drammer -, za 28 januari 2012 17:15 Reageer op - drammer

    - drammer

    HIermee heeft Sap de SP omkaderd en laat zien hoe zijn over de SP denkt. Niet constructief overal tegen, te laag niveau, vul zelf maar verder in.

    Lees maar tussen de regels door.

  • Peet Van Velzen, za 28 januari 2012 17:06 Reageer op Peet

    Peet

    GroenLinks stijgt wel in mijn achting. Inderdaad: de SP gaat op de populistische toer, en de PvdA gaat voor elke losse stem en zijn bereid hun programma te verkopen aan de duivel voor een paar stemmen.

  • Kitty In Nederland, za 28 januari 2012 17:03 Reageer op Kitty

    Kitty

    GL onnavolgbare partij geworden na het vetrek van Femke.
    Sap vliegt alle kanten op, een paar weken geleden nog vol overtuiging op de bres voor een ander Nederland met het Linkse Alternatief. Nu weer balen over de PvdA en de SP. Yolande make up your mind, met deze instelling komt er van dat Linkse alternatief niets terecht :-(

  • Henk Verwoerd, za 28 januari 2012 19:33 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Henk

    Henk

    ""Sap vliegt alle kanten op""

    Heb begrip, het is puur biologisch. Vrouwen van 50 krijgen opvliegers.

  • Kitty In Nederland, za 28 januari 2012 20:17 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Kitty

    Kitty

    Lol Henk
    Ik mag toch hopen dat je er deze keer naast zit :-)

  • Gerard Bakker, za 28 januari 2012 16:51 Reageer op Gerard

    Gerard

    Vrij simpel toch? Gewoon niet meer de missie in Afghanistan steunen. Dan komen de weglopers weer terug.

  • marietje jansen, za 28 januari 2012 17:43 in reactie op Gerard Bakker Reageer op marietje

    marietje

    Ik dacht het niet.

  • Hugo Freutel, za 28 januari 2012 16:48 Reageer op Hugo

    Hugo

    GL en D66 hebben best potentie, jammer dat deze partijen geen brug kunnen bouwen. Iedereen wordt verketterd, GL en D66 vinden zichzelf helig. Ga eens samenwerken, denk eens in oplossingen i.pv. problemen.

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:37 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Jan

    Jan

    GL IS een probleem. Naief, zweverige standpunten, als het even kan geen regeringsverantwoordelijkheid willen nemen (tenzij de lijsttrekker het wel lekker vindt om voor haar afscheid nog even op het pluche te zitten), geen daadkracht, trendhopper, splijtzwam. Tel uit je winst. De Nederlandse politiek is beter af zonder deze club. Dan komen linkse stemmen in ieder geval terecht bij partijen met professionals in de leiding ipv een stelletje hobbyisten die hun tijd in de leerlingenraad van hun middelbare school nooit ontgroeit zijn.

  • Irma Noord, za 28 januari 2012 16:36 Reageer op Irma

    Irma

    Natuurlijk mevrouw Sap, zoveel mogelijk veranderen. Alles "flexibiliseren", iedereen een uitzendbaantje, niemand een eigen huis, iedereen een studieschuld, geen enkele vastigheid in het leven, dát is pas hoe het zou moeten..... NOT

  • Bataafs Republikein, za 28 januari 2012 17:28 in reactie op Irma Noord Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Ze heeft -net als D66- wel een punt over het versoepelen van het ontslagrecht. Probeer maar eens als kersverse academicus een baan op niveau te vinden! alles wordt verdorrie bezetgehouden door de eeuwig zittende gerocntocratie. Alles boven de 45 jaar heeft wat mij betreft geen enkele ontslagbescherming meer. Die lui hebben zich hartstikke goed ingedekt met hele dure en op arbeidsvoowaarden hele gunstige contracten. Een oudere werknemer teert op oud succes, is vastgeroest in diens studietheorie van destijds, en levert niks meer op voor de werkgever. Die kóst alleen maar geld. Maar een jongeling die vol met nieuwe ideetjes zit en diens sporen graag wil verdienen brengt geld bínnen én kost minder. Vandaar dat oudere werknemers er bij reorganisaties of overnamen terecht als eerste uit vligen. En niet alleen in bedrijfsleven. Overheid idem dito. Alle interessante posities woden vastgehouden door een Old Boys Network. Ik wil ook weleens Secretaris Generaal van het Ministerie van Defensie zijn, om maar eens wat te noemen.... Nogmaals: alles boven de 45 wordt wat mij betreft vogelvrij verklaard. De jongerenwerkloosheid is GI-GA-GROOT en de gerontocratie is financieel toch al binnen, dus ik zou zeggen: maak plaats en emigreer vooral. Let wel, ik heb het uiteraard alleen over het ontslagrecht in de hoogste regionen! Het lagere, uitvoerende segment blijft wat mij betreft ongemoeid. Wat heeft ontslagversoepeling in de bouwnijverheid nou voor zin? Om maar wat te noemen.

  • W.J. v/d Straat, za 28 januari 2012 16:30 Reageer op W.J.

    W.J.

    Haarkloverij op de vierkante centimeter, wat links steeds de das omdoet !

    Het valt mij erg tegen van lekker Sapje dat ze de SP met de pvv vergelijkt, dat is dom: De SP is een fatsoenlijke partij en de pvv is dat niet.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:03 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op kees

    kees

    fatsoen is slechts een mening, dat u geen "fatsoenlijke" argumenten heeft zegt genoeg.

  • W.J. v/d Straat, za 28 januari 2012 19:19 in reactie op kees kortekaas Reageer op W.J.

    W.J.

    Fatsoen is net zoals smaak. Over goede smaak valt namelijk wel degelijk te twisten ! Of gaat u nu beweren dat voetbal-hooligans ook fatsoen hebben ? pvv'ers vallen namelijk in die categorie en menen te bestrijden wat zij zelf zijn.....

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 20:31 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op kees

    kees

    ik ben het met u eens, maar het is nog steeds een argument van niets..

  • wim jansen, za 28 januari 2012 16:24 Reageer op wim

    wim

    De partij van Sap van heden die zich Groen-links noemt zwalkt van links naar rechts en vice-versa. Het "radicale midden" zou haar beter passen, en dat wil zij ook graag, maar dit politieke 'octrooi' is al door het CDA geclaimd.
    Sap (er)kent ook het verschil niet tussen de populariteit onder de bevolking voor de SP en het politiek populisme van de PVV.

    Wat is er trouwens mis aan om te blijven strijden voor de alreeds verworven rechten? zoals de SP voorstaat.
    Er niet voor vechten, betekent dat je ze opgeeft, en dat heeft niets met vernieuwing te maken.
    De hedendaagse vernieuwing die m.n. Groen-Links en D'66 voorstaan
    speelt het neo-liberalisme volledig in de kaart.
    Flexibilisering van alles en nog wat is een puur kapitalistische visie
    ten faveure van de rijken, die al eeuwen oud is.

    Onderstaande is dus kennelijk onjuist, jammer.

    GroenLinks schuift onder Sap op naar links
    Jan Hoedeman, Kim van Keken − 17/12/11, 05:00

    Femke Halsema en Jolande Sap op een partijcongres van GroenLinks
    In het eerste jaar onder het fractievoorzitterschap van Jolande Sap is GroenLinks in de Tweede Kamer naar links opgeschoven. Dit blijkt uit een vergelijking van het stemgedrag in het afgelopen jaar en de jaren daarvoor, toen Femke Halsema de fractie nog leidde.

    GroenLinks zit nu veel meer op de lijn van de SP. Tussen 2006 en 2010 steunde Groenlinks 72 procent van de SP-moties in de Kamer. Na het aantreden van Jolande Sap steeg dat naar 85 procent. Kennelijk vindt de SP dat GroenLinks ook linkser is geworden. De moties van Saps fractie worden in negen van de tien gevallen gesteund door de fractie van Emile Roemer. Onder Halsema gebeurde dat slechts in twee van de drie gevallen.

    In de Volkskrant kijken GroenLinksers vandaag terug op de machtswisseling, deze week een jaar geleden, en het jaar dat daarop volgde. Dat werd gekenmerkt door de worsteling over de missie naar Kunduz, de affaire rond het Kamerlid Mariko Peters en de slechte recensies die Jolande Sap kreeg bij haar eerste Algemene Politieke Beschouwingen. Op het Binnenhof is de koerswisseling niet onopgemerkt gebleven. Halsema profileerde de partij bij voorkeur als links-liberaal en zocht nauw contact met D66. Onder Sap is die vrijage gestopt.

  • Simon Broerse, za 28 januari 2012 17:48 in reactie op wim jansen Reageer op Simon

    Simon

    "Wat is er trouwens mis aan om te blijven strijden voor de alreeds verworven rechten? zoals de SP voorstaat.
    Er niet voor vechten, betekent dat je ze opgeeft, en dat heeft niets met vernieuwing te maken.
    De hedendaagse vernieuwing die m.n. Groen-Links en D'66 voorstaan
    speelt het neo-liberalisme volledig in de kaart.
    Flexibilisering van alles en nog wat is een puur kapitalistische visie
    ten faveure van de rijken, die al eeuwen oud is."

    Ja Jolanda Sap, laat dit nu eens tot je doordringen. We moeten naar een economie, waarin DE MENS voorop staat. Onderzoek toont steeds weer aan, dat op de eerste plaats bestaanszekerheid komt: niet alleen vandaag eten en onderdak hebben, maar ook de zekerheid, dat je dat morgen hebt. De sociale voorzieningen zorgen voor bestaanszekerheid. Als dat niet kan in dit economische systeem, omdat we moeten blijven groeien en concurreren, dan moet aan dat systeem iets veranderd worden. GL en D'66 accepteren dit systeem, waarin WINST MAKEN het doel is. Met de 'arbeidshervormingen' , spelen ze de ondernemers in de kaart, de concurrentiekracht wordt vergroot over de ruggen van de werknemers. Toevallig Zembla nog gezien over flexwerkers bij TNT-post ? Dat is de toekomst voor steeds meer werknemers als de politiek van GL en D'66 (en natuurlijk ook VVD en CDA ,maar nu even niet) uitgevoerd gaat worden. Dat is allesbehalve progressief, dat is een stap terug naar minder zekerheid, minder inkomen en meer stress.

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 19:57 in reactie op Simon Broerse Reageer op Piet

    Piet

    "Toevallig Zembla nog gezien over flexwerkers bij TNT-post ? Dat is de toekomst voor steeds meer werknemers als de politiek van GL en D'66 (en natuurlijk ook VVD en CDA ,maar nu even niet) uitgevoerd gaat worden."

    Nee, dat is puur een gevolg van de conservatieve politiek van een deel van links, dat welbewust de flexwerkers de klappen op laat vangen voor de eigen aanhang met een vast contract. Door het te vertikken de arbeidsmarkt te hervormen ontstaat er een steeds grotere schil van flexwerkers die de klappen op mag vangen. Natuurlijk zullen ze daar lippendienst aan bewijzen, maar ondertussen gaan ze keihard door met het behartigen van de gevestigde belangen. Waarom denk je dat de vakbonden leeglopen en vergrijzen? Mensen laten zich niet langer door die conservatieven belazeren.

  • El Che, za 28 januari 2012 21:02 in reactie op Piet de Geus Reageer op El

    El

    Je draait oorzaak en gevolg om!

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 21:50 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Het lijkt me eerder dat de vakbonden leeglopen vanwege het jarenlange beleid van consensus.
    Het poldermodel is plat gegaan, en de vakbonden hebben zich dat te laat gerealiseerd. Als u uw oor te luisteren legt dan zult u horen dat de krachteloosheid van de vakbonden juist het probleem is.
    Verder is de arbeidsmarkt in Nederland al flexibel genoeg, en bied het geen toegevoegde waarde om hem verder flexibiliseren, ook al is dat op Europees niveau al besloten.
    Er is namelijk wereldwijd momenteel niet echt een successtory te vinden die flexibilisering van arbeid nu zo een goed idee maakt.
    Het is wel een mooie dooddoener, omdat de arbeidsmarkt niet flexibel genoeg is, hebben de flexwerkers problemen.
    Maar natuurlijk.

  • Piet de Geus, zo 29 januari 2012 00:06 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    "Verder is de arbeidsmarkt in Nederland al flexibel genoeg"

    Alleen zijn de arbeidsvoorwaarden daar nooit op aangepast. Nog steeds gaat het om het beschermen van de mensen met vaste contracten over de ruggen van de flexwerkers.

    "Het is wel een mooie dooddoener, omdat de arbeidsmarkt niet flexibel genoeg is, hebben de flexwerkers problemen."

    Nee, de flexwerkers hebben problemen omdat hun belangen niet worden behartigd.

  • Tijl Uilenspiegel, za 28 januari 2012 16:21 Reageer op Tijl

    Tijl

    Triest om als je zelf geen gezicht meer hebt je ten koste van een ander te moeten profileren.
    En wat is er mis met het strijden voor verworven rechten als rijk bezig is zich te verrijken?
    Niet de SP is te (behoudend) links, maar GroenLinks is juist te rechts geworden.
    Sap zou zich beter druk maken om het afbraakbeleid van Bruin I, dan om het succes van Roemer.

  • milow rambaldy, za 28 januari 2012 16:05 Reageer op milow

    milow

    Ik zou nooit stemmen op een partij die instemt met oorlog. GL, PVV,PVDA, VVD of wat dan ook. Als je in stemt om onschuldige mensen te vermoorden dan ben je mijn stem niet waar! wat daar ook de economische/ politieke redeneringen erachter zitten. daarom stem ik sinds de oorlog met Irak en Afghanistan altijd blanco!

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:04 in reactie op milow rambaldy Reageer op kees

    kees

    politie opleiden is tegenwoordig hetzelfde als oorlog steunen?

  • Sjouke Boonstra, za 28 januari 2012 21:00 in reactie op kees kortekaas Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == politie opleiden is tegenwoordig hetzelfde als oorlog steunen? ==

    De smoes van "politie opleiden" is al lang doorgeprikt. Wel blijven opletten.

  • kees kortekaas, zo 29 januari 2012 08:09 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op kees

    kees

    met wie zijn we in oorlog dan?

  • Sjouke Boonstra, zo 29 januari 2012 22:16 in reactie op kees kortekaas Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == met wie zijn we in oorlog dan? ==

    Als er alleen maar politieagenten getraind worden, waarom moeten er dan 500 militairen en een aantal F16's mee?

  • Kees Apollo, za 28 januari 2012 16:05 Reageer op Kees

    Kees

    De PvdA doet er goed aan om programmatisch naar links op te schuiven. Al 30 jaar zitten ze nu in dat onbestemde midden. En met een coalitie met CDA/VVD dus steeds in het rechtse kamp.

    Met als gevolg steeds het neo-liberale beleid wat we allemaal zo goed kennen.
    Aldoor belastingverlagingen waardoor de overheidstekorten oplopen, HRAsubsidie, afbraak sociale voorzieningen enz.

    Om in het midden uit te komen als PvdA moet je een links program hebben. Een coalitie met Groenlinks (of beter Groenmidden?) en D66 levert alweer een neo-liberale combinatie op.

  • patrick faas, za 28 januari 2012 16:03 Reageer op patrick

    patrick

    Internationale politiek is belangrijker dan nationale hervormingen, hoe nodig die ook mogen zijn. Zolang Sap enthousiast is over Afghanistan heeft ze geen poot om op te staan. Voorwaarts met bloedige terreur en onderdrukking noem ik niet "progressief."

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 15:26 Reageer op Johannes

    Johannes

    De toekomstige generaties dagloners zullen mevrouw Sap eeuwig dankbaar zijn.

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:27 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jan

    Jan

    Die komen er niet. Want mevrouw Sap komt er niet.

  • johan n., zo 29 januari 2012 11:20 in reactie op Jan B Reageer op johan

    johan

    Ik ben ooit lid geweest van de PSP, wij hebben ook wel eens GL gestemd, maar al sinds Halsema heb ik geen idee waar die partij nog voor staat, iets wat me trouwens ook bij D66 overkomt(waar mijn partner ooit lid van was.)
    Zolang ik niet weet welke koers die partijen volgen,- ik vind dat ze niet eens een koers aangeven - , zullen ze mijn stem niet krijgen.
    Ook al ben ik me er van bewust dat een partij als die meeregeert water bij de wijn moet doen, ben ik er op tegen wanneer een oppositiepartij met alle winden meedraait.
    Dat meedraaien betekent in mijn ogen dat programma en eventuele beloftes iets te makkelijk opzij gezet kunnenworden om kortstondig te mogen meedoen.

    Een partij die zich Groen Links noemt, waar een groot deel van de aanhang pacifistisch is, die ten eerste niet groen, ten tweede niet links en ten derde beslist niet pacifistisch bezig is draagt de verkeerde naam

    Iets dat ook geldt voor CDA, VVD, PVV en PvdA
    De namen kloppen niet meer. Al heel lang niet meer.

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:29 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jan

    Jan

    Een andere treffende omschrijving die ik van de week las: de PVV is het Limburgse filiaal, de SP het Brabantse.

    Wat voor meuk leest u eigenlijk? Het plaatselijk sufferdje of zo?

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 19:20 in reactie op Jan B Reageer op Johannes

    Johannes

    Ho Gandalf, oude strijdmakker op het weblog van Marijnissen (als ik me niet vergis) de uitspraak was van Piet de Geus.
    Verder doelde ik met mijn sneer over dagloners dat dit toekomst is als je de verdwaasden van GL hun gang laat gaan.

  • Jan B, zo 29 januari 2012 02:08 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jan

    Jan

    Verder doelde ik met mijn sneer over dagloners dat dit toekomst is als je de verdwaasden van GL hun gang laat gaan.

    Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

  • Jan B, zo 29 januari 2012 02:10 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jan

    Jan

    Klopt, mijn reactie is op de verkeerde plaats gekomen. Excuses.

  • Piet de Geus, zo 29 januari 2012 00:10 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Wat voor meuk leest u eigenlijk?"

    Iets anders dan de Tribune. Zou je ook eens moeten doen, dan ben je niet iedere keer zo verrast dat de rest van de wereld de SP niet pruimt.

  • Michiel Online, za 28 januari 2012 15:17 Reageer op Michiel

    Michiel

    Sap heeft ergens wel gelijk dat de SP niet 100% progressief kan zijn. De SP hangt erg veel naar links en voor een land als Nederland die tot de rijkste ter wereld behoren is het natuurlijk funest als de SP zou gaan regeren in het kabinet.

    Ik denk dat GL wel de grootste toekomst heeft als het gaat over de natuur en duurzaamheid.

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 15:38 in reactie op Michiel Online Reageer op Johannes

    Johannes

    Dat vinden ze in Groningen ook met die kolen centrale.
    Groen links is een beste partij, ze heeft alleen de verkeerde naam.
    Echt groen zijn ze niet, en echt links ook niet.
    Wat zou u denken van ER?
    Elitair rechts?

  • Pieter Pan, za 28 januari 2012 15:54 in reactie op Michiel Online Reageer op Pieter

    Pieter

    We zouden waarschijnlijk net zo rijk blijven, maar de rijkdom zou beter verdeeld worden..

  • Isis Maät, za 28 januari 2012 15:17 Reageer op Isis

    Isis

    Om je als PvdA nou te conformeren aan een elitaire partij voor hoger opgeleiden dan teken je pas echt je doodvonnis.

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 15:40 in reactie op Isis Maät Reageer op Piet

    Piet

    Gadver, elitaire hoogopgeleiden, dat moet je niet willen. Laat de PvdA zich dus snel conformeren aan een volkse partij ongeschoolden met als voornaamste programmapunt: breek het onderwijs af, weg met de hoogopgeleiden!

  • drs Zen, za 28 januari 2012 16:50 in reactie op Piet de Geus Reageer op drs

    drs

    '...breek het onderwijs af, weg met de hoogopgeleiden!'
    Hoeft de PvdA niet te doen, gebeurt nu al. Kom op Piet.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:06 in reactie op drs Zen Reageer op kees

    kees

    oh, mijn kinderen gaan nog gewoon naar school, ik heb niets gemerkt?
    Waar wordt het onderwijs dan afgebroken?

  • johan n., za 28 januari 2012 16:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op johan

    johan

    Joechee!!

  • Isis Maät, za 28 januari 2012 17:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op Isis

    Isis

    Hoogopgeleide niet-elitaire politici die voor het gewone volk opkomen, daar heb ik nou eenmaal meer vertrouwen in.

  • W.J. v/d Straat, za 28 januari 2012 17:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op W.J.

    W.J.

    "breek het onderwijs af"

    daar hebben we de pvvd al voor

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:44 in reactie op Isis Maät Reageer op Jan

    Jan

    GexL elitair? Welnee. GexL is een excuuspartij voor beter gesitueerden in gewetensnood of met een imagoprobleem. Men wil zich enerzijds links voordoen maar is anderzijds verknocht aan welvaart, luxe en privileges (een soort NIMBY-socialisten). Dus wordt er GexL gestemd: het kan geen kwaad want de partij is toch ongeschikt/niet bereid te regeren en je reputatie is gered.

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:18 in reactie op Isis Maät Reageer op Tom

    Tom

    "Om je als PvdA nou te conformeren aan een elitaire partij voor hoger opgeleiden dan teken je pas echt je doodvonnis."

    Sorrie hoor maar wat een bullshit
    Beseft U eigenlijk wel dat alle partijen, PVV en SP incluis, elitair zijn? En zo hoort het ook.

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 22:01 in reactie op Tom Meijer Reageer op Johannes

    Johannes

    Onzin, met Jan Marijnissen kon ik heel gemoedelijk een saffie roken in 2004, op een bijeenkomst in Utrecht, en over koetjes en kalfjes praten.
    In 1978 kon ik met Den Uyl in Hilversum nog gewoon wat brainstormen, daar nam hij de tijd voor. Hij de eminence grise, ik de rebelse punker.
    Beiden gaven aan hun twijfels en onzekerheden te kennen, kortom gewone mensen in een ingewikkelde wereld
    Ze wisten hun idealen terug te brengen tot proporties die voor normale stervelingen nog te bevatten zijn.
    Nee ze vroegen geen offers voor generaties over 30 jaar, ze waren niet zo arrogant dat ze meenden de wereld te kunnen sturen over zo een lange tijd.

  • Erwin Lamme, za 28 januari 2012 15:12 Reageer op Erwin

    Erwin

    Jolande Sap heeft groot gelijk. Links moet zich hard maken voor Europa, voor de economie en voor duurzame energie. Dat gezeur van de SP en de PvdA over de armen en zwakken kunnen ze beter in Amerika doen waar nauwelijks een sociaal vangnet is. Maar in Nederland bedragen de sociale uitgaven 70 miljard en dat is eigenlijk net iets te veel. Maar niemand hoeft honger te hebben en dat moet natuurlijk zo blijven. Maar tegelijk moet er hervormd worden. De belastingen moeten omlaag, met name voor lage inkomens. Zo wordt arbeid goedkoper en hebben de lage inkomens meer te besteden. Dit kan betaald worden door de HRA af te toppen. Verder moet de pensioenleeftijd omhoog. En de staatsschuld moet omlaag. Maar wat vooral nodig is, is dat Europa hervormd wordt. Er moet een gekozen president komen en een democratische federale regering, en het parlement moet meer macht krijgen. Het einddoel moet zijn een democratische, welvarende, sociale en groene Verenigde Staten van Europa.

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 15:57 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Johannes

    Johannes

    Dat is waar, links moet zich hardmaken voor de economie.
    Sommige partijen die zich links noemen zoals GL, die maken zich hard voor het Angelsaksische model, en anderen voor het Rijnlandse model.
    Het is maar waar je keuzes liggen.
    In navolging van Labour in Engeland, die een herbezinning beleefd, en nu met (wiki maar) de gedachte van bleu labour komt, heeft ook het wetenschappelijk bureau van de PvdA onderkent dat de derde weg waar u nog een vervent voorstander van bent volledig gefaald heeft.
    Ook daar zie je een terugkeren naar de oude idealen en zekerheden.
    Dus heer Lamme, of ga door op de heilloze weg en ontworteling die zoveel schade heeft aangericht, of probeer eens te denken vanuit gemeenschapszin en de menselijke maat en waardes te laten prevaleren.
    Economie heeft maar 1 doel. De mens. En niet andersom

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:20 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Tom

    Tom

    "links moet zich hardmaken voor de economie."

    Dat is natuurlijk ook waar links voor ontstaan was.

  • Jan Oomen, za 28 januari 2012 17:10 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Jan

    Jan

    "Maar niemand hoeft honger te hebben en dat moet natuurlijk zo blijven".

    En waarom dan toch die run op de vordselbanken?

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 20:00 in reactie op Jan Oomen Reageer op Piet

    Piet

    "En waarom dan toch die run op de vordselbanken? "

    Omdat sommige mensen een gat in de hand hebben en zich te diep in de schulden steken, waardoor ze in de schuldhulpverlening terechtkomen. Maar dat wist je toch wel?

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 15:10 Reageer op Piet

    Piet

    Is er ook beeld van Sap die de stekker uit de linkse "samenwerking" trekt?

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Tom

    Tom

    "uit de linkse "samenwerking" trekt?"

    Die samenwerking is er niet, nooit geweest ook, ondanks alle grootspraak. En een stekker is er al helemaal niet. Er valt niet veel te trekken dus.

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 19:49 in reactie op Tom Meijer Reageer op Piet

    Piet

    "Er valt niet veel te trekken dus."

    Ik had ook allang gezien dat die stekkerdoos van Sap helemaal niet op de stroom was aangesloten, alleen dat beeld van Sap met die kijk-mij-nou-toch kop had ik nog weleens in de herhaling willen zien. Opdat GroenLinks heel snel een capabele vervanger gaat zoeken.

  • frank 001, za 28 januari 2012 14:52 Reageer op frank

    frank

    Met de keuze voor Kunduz kon ik al niet mee leven. De partij is meer groen dan links. Met hervormingen van de arbeidsmarkt worden de rechten van arbeiders (die Sap wil) nog verder uitgekleed. Vanavond kun je de gevolgen voor arbeiders op het programma Zembla wel zien.
    Ik zie niks in deze hervormingen - ik zie alleen het spookbeeld een maatschappij zoals de VS. Dat moet je niet willen Sap

  • theo gerris, za 28 januari 2012 14:51 Reageer op theo

    theo

    Jolande Sap baalt, omdat de neo- liberale standpunten van de PVDA nog eens nader bekeken gaan worden.
    Groen Links heeft de PVDA rechts ingehaald.
    Neo-liberale politiek is de oorzaak van de huidige crisis.
    En men verhaalt de kosten ervan op de gewone burger.

  • Peter Visser, za 28 januari 2012 19:41 in reactie op theo gerris Reageer op Peter

    Peter

    Groen Links heeft de PVDA rechts ingehaald.


    Dat hebben ze in 2010 goed gezien bij de installatie in de Tweede Kamer na de verkiezingen door GL rechts van de PvdA te laten plaatsnemen.

  • Frans Lenaen, za 28 januari 2012 14:47 Reageer op Frans

    Frans

    Ach: de SP implodeert vanzelf als ze regereingsverantwoordelijkheid krijgen.

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:32 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Jan

    Jan

    Net zoals het CDA nu bedoel je?

  • Coos van Leeuwen, za 28 januari 2012 14:46 Reageer op Coos

    Coos

    Sap schijnt helemaal vergeten te zijn waar de oorsprong van Groen Links ligt.
    Dus mevrouw Sap zullen er nog meer van de GL-stemmers hun heil elders zoeken.

  • Sjouke Boonstra, za 28 januari 2012 15:04 in reactie op Coos van Leeuwen Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Sap schijnt helemaal vergeten te zijn waar de oorsprong van Groen Links ligt.
    Dus mevrouw Sap zullen er nog meer van de GL-stemmers hun heil elders zoeken. ==

    Marcus Bakker draait zich om in zijn graf.
    Hoe déze club in vredesnaam uit de CPN, PPR, PSP en EVP heeft kunnen voortkomen is me werkelijk een raadsel.

  • Jan B, za 28 januari 2012 17:31 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Jan

    Jan

    Vrouwen aan de top. Het einde van alle redelijkheid.

    (En nu maar kijken wie er als eerste hapt)

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 15:12 in reactie op Coos van Leeuwen Reageer op Piet

    Piet

    "Sap schijnt helemaal vergeten te zijn waar de oorsprong van Groen Links ligt."

    Onvergeeflijk. Net zoals het onvergeeflijk is dat jij helemaal vergeten bent waar de oorsprong van de mens ligt. Een beetje op twee benen rondlopen alsof dat doodnormaal is. Ga eens gauw terug de boom in!

  • Isis Maät, za 28 januari 2012 15:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op Isis

    Isis

    Waarschijnlijk waren we toen wel een stuk gelukkiger en vrijer.
    Hadden we nog geen weet van meer, meer, meer en groeien, groeien, groeien met die economie.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:05 in reactie op Isis Maät Reageer op kees

    kees

    ik ben gelukkig hoor, waarom zijn "we" niet gelukkig?
    We hebben onderwijs, eten, onderdak, zekerheid, veiligheid... waar bent u ongelukkig over?

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:24 in reactie op Isis Maät Reageer op Tom

    Tom

    "Waarschijnlijk waren we toen wel een stuk gelukkiger en vrijer."

    Dat is wel zeker niet zo. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat toen het besef van vrijheid/onvrijheid, geluk/ongeluk al aanwezig was.

  • Coos van Leeuwen, za 28 januari 2012 16:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Coos

    Coos

    'Onvergeeflijk. Net zoals het onvergeeflijk is dat jij helemaal vergeten bent waar de oorsprong van de mens ligt. Een beetje op twee benen rondlopen alsof dat doodnormaal is. Ga eens gauw terug de boom in!'

    Wat een inhoudelijk vlijmscherpe reactie. *proest* ;-))

  • Schrijvende Rechter, za 28 januari 2012 14:45 Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Kortom, Jolande wil dat iedereen richting GroenLinks komt, want dat is de enige ware weg. Heilloos doel, mevr. Sap.

  • Mad Pride, za 28 januari 2012 14:41 Reageer op Mad

    Mad

    Ben ik nou de enige, die de villeine retoriek van het steeds weer in één adem noemen van de SP en de PVV, zoals GroenDom dat nu toch alweer langere tijd doet, heel erg merkwaardig acht?

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 15:17 in reactie op Mad Pride Reageer op Piet

    Piet

    Je zult vast wel wat SP'ers en PVV'ers aan je zijde kunnen verzamelen die dat merkwaardig vinden. Maar buiten die kringen focust men minder op de verschilletjes en ziet vooral de overeenkomsten. In de Volkskrant stond het vandaag fraai omschreven: het zijn objectieve bondgenoten, zoals de Fransen dat noemen.

    Ze vissen in dezelfde vijver en staan grosso modo voor dezelfde nationaal-conservatieve populistische politiek. Een andere treffende omschrijving die ik van de week las: de PVV is het Limburgse filiaal, de SP het Brabantse.

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 15:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Yep, en GL het filiaal uit de grachtengordel, en D66 uit Wassenaar.

  • Piet de Geus, za 28 januari 2012 17:09 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    Daar zal de VVD in Wassenaar niet blij mee zijn.

  • Mad Pride, za 28 januari 2012 17:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Mad

    Mad

    Onzin... Alles op een hoop gooien zoals je het uitkomt, heeft weinig met politieke realiteit te maken. Het gaat me bij de "villeine" retoriek niet om de verschillen en overeenkomsten tussen beide partijen, maar om het doel, dat deze retoriek nastreeft. En je hoeft echt geen SP-er of PVV-er te zijn, om dat te kunnen zien...

  • Dennis Mollis, za 28 januari 2012 17:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dennis

    Dennis

    "In de Volkskrant stond het vandaag fraai omschreven: het zijn objectieve bondgenoten, zoals de Fransen dat noemen."

    Dat is uit een artikel van de hand van Martin Sommer die nou niet bekend staat om zijn linkse opvattingen en hij is zeker niet representatief voor de Volkskrant zoals jij hier onterecht doet voorkomen.

    "Ze vissen in dezelfde vijver en staan grosso modo voor dezelfde nationaal-conservatieve populistische politiek. "

    Alle partijen vissen in dezelfde vijver en ik weet zeker dat mevrouw Sap van de door jou beminde Groen Links ook blij zou zijn met de virtuele stemmen of denk je van niet?

    Ik geloof verder, kijkende naar de mensen die ik ken die SP stemmen en de politiek die de tweede kamer fractie van die partij uitdraagt, niet dat deze doordesemd zijn van nationaal-conservatief populisme.

    Wat ik zie bij de SP is een politiek die niet zomaar zonder slag of stoot alle principes bij de vuilnisbelt legt in ruil voor beperkte macht en beperkte invloed.

    Dat mensen die laag of ongeschoold zijn zich kunnen vinden in bepaalde standpunten van de SP moet je deze partij niet verwijten.

    Wellicht kan je mevrouw Sap adviseren het beleid en de standpunten van je geliefde Groen Links eens wat ontdoen van de elitaire en paternalistische standpunten dan kunnen jullie misschien ook een deel van die denkbeeldige vissen uit die vijver aan je binden of zijn jullie daar te elitair voor?

    Zitten klagen en zoeken naar overeenkomsten tussen de SP en de PVV, met als doel de SP als populistisch weg te zetten, heeft niet zo veel zin en staat zo flauw Piet alhoewel ik me kan voorstellen dat de druiven je als SP hater zuur smaken deze dagen.

  • Piet de Geus, zo 29 januari 2012 00:30 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Piet

    Piet

    "Wellicht kan je mevrouw Sap adviseren het beleid en de standpunten van je geliefde Groen Links eens wat ontdoen van de elitaire en paternalistische standpunten dan kunnen jullie misschien ook een deel van die denkbeeldige vissen uit die vijver aan je binden of zijn jullie daar te elitair voor?"

    Mijn geliefde GroenLinks? Ik ben geen partijganger. En al helemaal geen fan van Sap. Maar ik mag toch hopen dat GroenLinks te elitair blijft om in de troebele vijver van het platvloerse populisme te vissen. Twee van dat soort partijen zijn er al twee teveel.

  • Piet de Geus, zo 29 januari 2012 04:27 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Piet

    Piet

    "Dat is uit een artikel van de hand van Martin Sommer die nou niet bekend staat om zijn linkse opvattingen"

    Kennelijk wil jij alleen meningen horen van medestanders.

    "hij is zeker niet representatief voor de Volkskrant zoals jij hier onterecht doet voorkomen"

    Ik schreef: "In de Volkskrant stond het vandaag fraai omschreven". Op wat voor manier meen jij daaruit te kunnen concluderen dat ik het doe voorkomen alsof dat representatief is?

    Het lijkt er wel erg op dat je geen argumenten hebt en dus maar een beetje moet draaien om de realiteit te ontkennen: buiten de SPVV ziet men vooral de overeenkomsten en niet de minieme verschillen tussen de populistische partijen.

    Martin Sommer is bepaald geen uitzondering. Talloze politici en commentatoren hebben er inmiddels al op gewezen dat we hier met tweelingpartijen te maken hebben. Dan kun je wel iedere keer weer proberen de boodschapper in een kwaad daglicht te stellen maar het zou een stuk verstandiger zijn om eens te bedenken waarom iedere buitenstaander dat oordeel deelt en daar lessen uit te trekken.

  • Dennis Mollis, zo 29 januari 2012 21:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dennis

    Dennis

    "buiten de SPVV ziet men vooral de overeenkomsten en niet de minieme verschillen tussen de populistische partijen."

    Je maakt jezelf hiermee onsterfelijk belachelijk of moet ik je, met name het laaste gedeelte van je uitspraak, vanwege het tijdstip dat je dit opschreef dit niet te zwaar aanrekenen?

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 15:35 in reactie op Mad Pride Reageer op Johannes

    Johannes

    Ja dat is inderdaad vilein, en de tomeloze arrogantie van de kosmopolieten, die vauit een ivoren intellectueel torentje zichzelf enorm verheven voelen boven dat domme volk, dat gepeupel, wat toch niet weet wat het beste voor hun is.
    En ze hopen toch zo dat ze eindelijk eens een keertje mogen meeregeren.
    Al moeten ze daar de VVD rechts voor inhalen.

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:32 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Tom

    Tom

    "de tomeloze arrogantie van de kosmopolieten, die vauit een ivoren intellectueel torentje zichzelf enorm verheven voelen boven dat domme volk, dat gepeupel, wat toch niet weet wat het beste voor hun is."

    Ik ben niet van GL maar voel me toch ver verheven boven dit gezwets.

  • Johannes Zeilstra, za 28 januari 2012 19:23 in reactie op Tom Meijer Reageer op Johannes

    Johannes

    Dan zou ik zeggen lees de beoordeling vanuit het wetenschappelijk breau van de PvdA over GL maar eens na, en de afstand die ze genomen hebben van inderdaad het gewone volk.
    Het is een elitair clubje.

  • Kalmpjes aan graag, za 28 januari 2012 17:40 in reactie op Mad Pride Reageer op Kalmpjes

    Kalmpjes

    Zelfde oogkleppen politiek, ander smaakje.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:08 in reactie op Mad Pride Reageer op kees

    kees

    ik vind het inderdaad merkwaardig dat dat nu pas gebeurd. De PVV is op veel gebeiden (behalve "veiligheid") in ieder geval veel linkser dan de PVDA.

  • Tom Meijer, za 28 januari 2012 18:29 in reactie op Mad Pride Reageer op Tom

    Tom

    "Ben ik nou de enige, die de villeine retoriek van het steeds weer in één adem noemen van de SP en de PVV, zoals GroenDom dat nu toch alweer langere tijd doet, heel erg merkwaardig acht?"

    Je bent bepaald niet de enige. Ik ben van geen van beide partijen maar een vergelijking tussen beide is ronduit onbeschoft en doet de waarheid geen recht. Het argument dat beide in dezelfde vijver vissen is ronduit onbenullig. Er vissen wel meer parijen in dezelfde vijver maar die worden nooit in één adem genoemd. Het is vooral SP-bashen volgens mij, vooral in zwang bij heel rechtse mensen.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 19:36 in reactie op Tom Meijer Reageer op kees

    kees

    ik zie toch veel overeenkomsten, met name op gebied van pensioenen, zorg e.t.c. Op gebied van veiligheid en medemenselijkheid inderdaad een groot verschil.

  • Addy Stoker, za 28 januari 2012 14:36 Reageer op Addy

    Addy

    de PVDA wordt weer wat linkser, GroenLinks steeds liberaler. De SP te behoudend en te anti Europees.. Daarom ben ik maar lid geworden van het kleine in Friesland ontstane Verenigd Links - Feriene Lofts.
    Ze werken aan de basis zonder dure, allesbepalende hoofdkantoren.

  • johan n., za 28 januari 2012 14:35 Reageer op johan

    johan

    Tja.
    Dat kan.
    Het was al redelijk duidelijk dat GL (GODBETERT) out of all, opkroop tegen de VVD.
    GL, ooit een samensmelting van de PSP, de PPR, de CPN en - ik meen de EVP, die nu aanschurkt tegen VVD, CDA en PVV.

    Gatsamme.
    Getverdemme.

  • johan n., za 28 januari 2012 17:54 in reactie op johan n. Reageer op johan

    johan

    Sterker nog..............hoewel het idee me echt weerzinwekkend voorkomt, Lady Sap is helemaal in voor een lap-dance met Rutte & co.

    Een van die dingen die je niet wenst te weten.

  • kees kortekaas, za 28 januari 2012 18:10 in reactie op johan n. Reageer op kees

    kees

    ik neem aan dat u uw lidmaatschap heeft opgezegd?
    Zo niet, waar maakt u zich druk om?

  • het geweten, za 28 januari 2012 14:35 Reageer op het

    het

    Tja...
    Als iemand onzeker is, zoekt hij of zij een voorbeeld of persoon waar hij of zij zich gelukkig bij voelt.
    Herkent U dit??
    Nou Job Cohen in ieder geval wel, want hij wil maar al te graag de broer van Emile Roemer zijn.
    Of zou hij dan...................
    Nou??

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven