12 juli 11 22:22 Reageer (108) Politiek RSS

Rutte ziet ze vliegen

Ongelukkige uitspraak premier ... 'Kunduz missie is om invliegende 747's te voorkomen' ... Pechtold (D66) reageert verontwaardigd ... Zelfmoordaanslagen in Kunduz nemen toe

Waarom gingen we ook al weer naar Kunduz? In gesprek met NOS kon premier Rutte zich dinsdagavond nog één ding helder voor de geest halen. "We zijn daar omdat we niet willen dat 747's hier het Binnenhof in vliegen - of in Amerika in kantoortorens - omdat we tegelijkertijd willen dat Afghanistan in staat is zich daartegen te beschermen."

De uitspraak van Rutte is op zijn zachts gezegd een flinke flater. Met veel moeite wist hij een meerderheid in de Kamer te krijgen voor de politiemissie naar Kunduz. Nu de eerste trainers in Afghanistan zijn aangekomen, blijkt toch dat de argumenten voor de Kunduz-missie niet meer zo helder in het hoofd van de premier zitten.

D66 fractieleider Alexander Pechtold gaf direct een reactie via Twitter:

"Uitspraak @minpres Rutte over 747 op Binnenhof bij #NOS is toch op z'n minst erg ongelukkig #Kunduz."

NOS Amerika correspondent Eelco Bosch van Rosenthal tweet:

“Rutte en zijn 747: grote woorden voor een piepkleine missie...”

Rutte heeft altijd gezegd dat er geen militair offensief naar Afghanistan zal afreizen en dat een vechtmissie is uitgesloten. Politietrainers zouden louter agenten in Kunduz de kneepjes van het vak bijbrengen om zich te verweren tegen de Taliban. Tegenstanders van de missie hebben altijd al getwijfeld of een politietraining zin had tegen terroristisch geweld van de Taliban. En zo blijkt nu, in Kunduz neemt de dreiging van terrorisme toe. "Aan de ene kant is de algemene veiligheidssituatie in Kunduz verbetert. Aan de andere kant zien we meer zelfmoordaanslagen en daarom is absolute scherpte geboden", zei Rutte tegen NOS.

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (108) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rob Geurtsen, wo 13 juli 2011 16:32 Reageer op Rob

    Rob

    Beetje dom van lachebekkie Prutte...

    Maar vergeet niet dat heel veel deskundigen, leden van onze intelligentsia en de domme Wilderianen denken dat de taliban ons de oorlog verklaad heeft. Dat is niet zo... El Quaeda heeft dat gedaan... en die is volgens strategisch denken wat gelukkig hier en daar in de amerikaanse legertop nog wel aanwezig vrijwel verslagen.

    Kunduz heeft niets te maken emt de oorlog tegen die goser die nou opgevreten is in de Indische Oceaan... Bos en hamer hebben dat goed gezien...

    Sappie lift mee op oorloghitserij van Prutte om ontwikkelingswerk te doen... kan maar is niet altijd slim.

    Dus laten we nou niet al te veel vallen over Rutte vrijwel iedereen denkt er zo over - en tegelijkertijd is het onzin. De domheid van internationaal verlamde boerenlullen die niet over de dijk heen kunnen kijken, of niet voorbij doggersbank willen varen.

    Nederland oh Nederland...

  • daniella van den boomen, wo 13 juli 2011 17:04 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op daniella

    daniella

    Osama Bin Laden was toch een familievriend van de Bushe's ten gevolge van de steun van de VS aan de strijd van de afghanen tegen de russen?

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 13 juli 2011 14:28 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Hoewel een vechtmissie inderdaad niet het uitgangspunt is, begrijp ik uw reactie als rechtgeaarde PVV'er niet.

    Dhr. Wilders is uitgesproken tegen. Hij haalt het terrorisme liever nog naar Nederland toe, door voortdurend Nederland internationaal op de kaart te zetten met zijn 'wijze 'uitspraken over de Islam, dan dat hij daar wilt vechten om Europa te verdedigen tegen het grote kwaad.

    Of is zijn voorliefde voor Israel zo groot dat hij hoopt dat ze over Israel heen naar Europa komen vliegen. En wie weet heeft hij dhr. Rutte wel ingefluisterd dat ze onderweg zijn in 747.

    De coalitie genoten beginnen toch al steeds meer in zijn missie te geloven, je weet maar nooit hoe dat onbewust in het brein van dhr. Rutte doorwerkt.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 13 juli 2011 14:37 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Deze reactie was bedoeld voor balorig

  • sam tosha, wo 13 juli 2011 14:26 Reageer op sam

    sam

    Zie wat voor een simpel geest Rutte het Nederlandse volk toedicht. Gooi er een doemscenario tegenaan en je kunt je daden verkopen.

    En dan te bedenken dat je met het opleiden van politie in Kunduz eventuele aanslagen in het Westen zou voorkomen.

  • roher vogel, wo 13 juli 2011 14:19 Reageer op roher

    roher

    ik hoop maar dat deze uitspraak los staat van de kwaliteit van bewaking van ons luchtruim, incheck procedures op de luchthavens
    en monitoring van brevet opleidingen.

  • - balorig -, wo 13 juli 2011 12:56 Reageer op -

    -

    Om eerlijk ter zijn heeft Rutte gelijk, we zijn daar inderdaad om terreur te bestrijden. Islamitsche , Taliban, Binn Laden en Co.,terreur.
    Schijnbaar zijn de linkse partijen vergeten waarom we daar zitten en waarom we daar in Afhanistan gezeten hebben.

    Zoals Johan Kruyff het zo mooi stelde, het voetbalt het best op de helft van de tegenstander.

    Het hoofddoel is om aanslagen te voorkomen in ons land en bevriende landen. Daarom trekken we in Navo verband op. Het is mooi meegenomen dat we de Afghanen leren om hun eigen zooi op te ruimen en er een veilig land van maken.

    Als dit een flater van Rutte is? Nee, hij zegt precies waar het om gaat. Als men het met een mond vol meel gezegd wil hebben kan D66 toch altijd bij zijn eigen partij terecht.

    Maar het hoofdoel blijft, onze eigen veiligheid. Het hemd is altijd nog nader als de rok. Rutte zegt precies waar de bedoeling is. Onze veiligheid wordt in Afghanistan bevochten.

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 13:27 in reactie op - balorig - Reageer op Herman

    Herman

    Probleem is dat Rutte in de kamerdebatten steeds heeft gezegd dat wij juist niet daarvoor naar Kunduz gaan. Rutte heeft de kamer dus voorgelogen.

  • sam tosha, wo 13 juli 2011 14:22 in reactie op - balorig - Reageer op sam

    sam

    De reden dat we in Afghanistan zitten is, omdat het westen de Taliban heeft opgericht om de vorige zo nodige vijand van het "vrije westen" te de voormalige Sovjet Unie te bevechten. Zo nodig, omdat de westerse machthebbers een vijand nodig hebben om achterban te genereren.

  • Winston V., wo 13 juli 2011 14:53 in reactie op - balorig - Reageer op Winston

    Winston

    Kijk, als je zelfs de namen van je Nederlandse helden niet goed kunt spellen is het misschien een goed idee dat vlaggetje te vervangen door iets anders. Het is Cruijff, niet Kruyff. Bovendien heeft Cruijff in al zijn wijsheid (*ahum*) ook gezegd: "elk nadeel heb z'n voordeel." Dus heb elk voordeel ook z'n nadeel... Begrijp je wel..?

  • - balorig -, wo 13 juli 2011 19:58 in reactie op Winston V. Reageer op -

    -

    Wat Cruyff aangaat heb jij gelijk, het had geen Kruyff moeten zijn, maar nog steeds voetbalt het volgens Cruyff beter op de helft van de tegenstander. Het verandert daar niets aan. Vooral nu de VS, de computer van Laden in de handen hebben.

    Daarom zit de hele Westerse wereld in Afghanistan. Simpel om de terreurcellen direct te kunnen aanpakken.

    Ja, ieder voordeel heeft zijn voordeel, vraag maar aan Cruyff.

  • Rob Geurtsen, wo 13 juli 2011 16:35 in reactie op - balorig - Reageer op Rob

    Rob

    Onze veiligheid is het meeste gebaat bij een open geëmancipeerde multi culturele internationale houding ten opzichte van vriend en vijand...

    en een streepje belangrijkers is het welzijn en de welvaart van kansrijk en kansarm.

    Dus onze veilighied is het meest gebaat bij het in de houdgreep nemen van de PVV-leiding.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 21:51 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Centurio

    Centurio

    Ook al vind je de mening van 1,6 mln mensen niet leuk, het is wel wat Nederland een écht vrij land maakt. Veel van deze mensen vinden waarschijnlijk ook uw mening niet zo leuk, maar jij mag die wel hebben. En daar hoef jij toch ook niet voor in de houdgreep? Of wel?

  • Sylvia Stuurman, do 14 juli 2011 07:49 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ook al vind je de mening van 1,6 mln mensen niet leuk,]

    Haha, die 1,6 miljoen mensen hebben *tegen* een missie in Afghanistan gestemd, ook tegen een politiemissie.

    Dat Wilders z'n mond houdt betekent niet dat die PVV-stemmers nu opeens VVD-stemmers zijn geworden...

  • hans detorenkraai, do 14 juli 2011 13:05 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op hans

    hans

    Geachte Rob een dialoog met de taliban lijkt me nu niet bepaald een verheffend gebeuren. Ik persoonlijk zou niet met dat tuig aan een tafel willen zitten. Wat betreft het in de houtgreep nemen van een politieke vereniging zie ik evenmin iets in. Het monddood maken van meningen heeft een verschrikkelijke uitwerking op onze democratie dus wees blij met de diversiteit in politieke voorkeur.

  • Gerwin van Eersel, wo 13 juli 2011 12:54 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Dt is toch geen nieuws? Dit is altijd al een militaire bezettingmacht die politietrainingsmissie wordt genoemd om het verraad van GroenLinks te kunnen maskeren. Daar hoeft Pechtold toch Rutte niet voor aan te spreken? Moet ie voor bij Sap zijn.

  • Jan Jansen, wo 13 juli 2011 12:38 Reageer op Jan

    We zijn met z,n allen een belachelijk landje aan het worden.

  • Hein van Leeuwen, wo 13 juli 2011 12:37 Reageer op Hein

    Hein

    Jongens, jongens, het is komkommertijd en we leggen weer op alle slakken zout.

  • clara legêne, wo 13 juli 2011 12:31 Reageer op clara

    clara

    [""Aan de ene kant is de algemene veiligheidssituatie in Kunduz verbetert. Aan de andere kant zien we meer zelfmoordaanslagen en daarom is absolute scherpte geboden", zei Rutte tegen NOS."]

    Ik vind het schokkender om te zien dat hij verbetert met een t zei. Van een minister-president mag je toch verwachten dat hij een beetje kan spellen.

  • Sonja van Geloven, wo 13 juli 2011 12:31 Reageer op Sonja

    Sonja

    In het programma NOVA op 28 juni 2007 meldde Hans van Baalen het volgende: "Je bevecht het terrorisme, je bevecht de Taliban en Al Qaida, opdat ze niet hier komen."
    Zijn de Nederlandse militairen naar Afghanistan gestuurd om te voorkomen dat Talibantroepen in Nederland zouden gaan vechten? Zou de Taliban in uitgeholde boomstammen bij Lobith ons land binnenkomen? Blijkbaar wel, want Twan Huys liet het onweersproken passeren, en alle andere 'kwaliteitsmedia' ook.

    Complottheorie? Nee, want de grootste complottheorie is altijd nog de officiëel goedgekeurde werkelijkheid. Dat blijkt ook nu weer.

  • Arnold Witjes, wo 13 juli 2011 19:25 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Arnold

    Arnold

    Premier Rutte haalt ten onrechte 9/11 aan. Echter, doe het dan goed: de WTC werden op de 11de september 2001 niet getroffen door 747’s maar door twee Boeing’s 767. Maar het is de sop de kool niet waard. Waar het om gaat verwoord Sonja juist “Complottheorie? Nee, want de grootste complottheorie… “, een terechte opmerking.

  • Jan Lul, wo 13 juli 2011 12:24 Reageer op Jan

    Jan

    Mark zei het ''of the record'', niet goed geciteerd, niet goed begrepen, niet in functie van MP, in zn vacantietyd.

    Of had hij toevallig de tekst die op prinsjedag voorgelezen moest worden.

    Kom op Sap : dit raakt je persoonlijk .... terugroepen die hap voor een spoed debat

  • Ieder - eenwilvrijzijn, wo 13 juli 2011 12:24 Reageer op Ieder

    Ieder

    Wat een lekker ding is die Rutte toch ...

    Hoe moet mevrouw Jolande Sap zich hier nou uitpraten ?

    * Nee.. Alexander Pechtold.. je begrijpt Rutte niet goed...
    wat de premier bedoelt.. is dat we voor de meisjes en vrouwen in Kunduz zijn...
    We gaan ze leren vliegen.. en kaartlezen..
    zodat ze onderweg niet verdwalen en per ongeluk het Binnenhof binnenvliegen. *

  • kees van eck, wo 13 juli 2011 12:22 Reageer op kees

    kees

    Die man is toe aan vakantie... een moment van bezinning en reflectie...

  • Rob van Koot, wo 13 juli 2011 12:18 Reageer op Rob

    Rob

    Een verspreking die het gevolg is van zijn flair. Ik heb er geen moeite mee. Het is dit of de toon van Balkenende. Ik weet het dan wel. Rutte is en blijft een verademing voor de politiek. En voor het land natuurlijk.

  • Isis Maät, wo 13 juli 2011 12:55 in reactie op Rob van Koot Reageer op Isis

    Isis

    "Het is dit of de toon van Balkenende."
    ----------------------------
    C'est le ton qui fait la musique.

    In beide gevallen is dit niet de toon van een MP.

    Helaas ontbreekt het Nederland al jaren aan een leider met charisma, wijsheid, een leider die vertrouwen inboezemt, een leider die bindend is, om maar een paar kwaliteiten te noemen.

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 13:29 in reactie op Rob van Koot Reageer op Herman

    Herman

    wil je mij er buiten laten ajb

  • Isis Maät, wo 13 juli 2011 12:15 Reageer op Isis

    Isis

    Bij een cabaretier had deze opmerking een lachsalvo opgeleverd.

  • Zingende Zaag, wo 13 juli 2011 11:57 Reageer op Zingende

    Zingende

    Wie gelooft er trouwens dat het een politiemissie is. Willen alle 5 de NL-ers die dat geloven even hun vinger opsteken?
    Dat het een politiemissie is geloof ik pas als ik Koos Spee richting Kunduz zie gaan. Die heeft nu tijd genoeg, en daar kunnen ze daar mega van profiteren.
    Dus zo bekeken is de uitspraak van de heer Rutte mogelijk eerlijker dan we in eerste instantie vermoedden.

  • Jan Wijn, wo 13 juli 2011 11:23 Reageer op Jan

    Jan

    "We zijn daar omdat we niet willen dat 747's hier het Binnenhof in vliegen.
    Nu begrijp ik ook waarom de PVV zo fel tegen een missie was die moest voorkomen dat er een 747 Het Torentje in zou vliegen: moeten ze nog langer wachten om de macht van Rutte over te nemen.
    Het is dus puur een beveiligings missie voor de regeringsclub van Rutte.

  • Ruud Wiemer, wo 13 juli 2011 11:10 Reageer op Ruud

    Ruud

    Die Rutte, in zijn voortdurende ijver tot window-dressing is hij volledig door de mand gevallen. Wat een onzin kraamt de man uit, het is totaal onbegrijpelijk dat er nog mensen achter deze windbuil aanlopen.

  • Jac Schmidt, wo 13 juli 2011 11:06 Reageer op Jac

    Jac

    Dat zal Jolande Sap leuk vinden.

  • daniella van den boomen, wo 13 juli 2011 16:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op daniella

    daniella

    Volgens mij had Femke een voorgevoel of kennis en dacht, dit gaat mijn zorgvuldig opgebouwde imago schaden.
    Sap zei, mij kennen ze nog niet, ik heb niets te verliezen dus neem ik de shame voor mijn rekening.

    Blijft Femke even 'fout' natuurlijk.

  • Joseph Francis, wo 13 juli 2011 10:54 Reageer op Joseph

    Joseph

    Sorry hoor maar zo'n Jip-en-Janneke taalgebruik van onze MP zelf is toch de VVD onwaardig wat mij betreft!

  • Frank Lenssen, wo 13 juli 2011 10:38 Reageer op Frank

    Frank

    Voor het Binnenhof is lijkt me een Piper Cup, of een Cessna, of zelfs een UHU-vliegtuig, dik voldoende. Dat van die Jumbo is pure zelfoverschatting, van Mark R.

    Eh bien, maar wat bedoelt hij met 'omdat we tegelijkertijd willen dat Afghanistan in staat is zich daartegen te beschermen'?

    Cryptisch. Het gevaar dat 747's zich in een tentenkamp in dat land, of in een rots in Tora Bora gaan boren, dat lijkt me nihil. Of bedoelt de MP: dat er vanuit Afghanistan geen vliegtuigen met zulk een doel zullen vertrekken, naar Nederland? Die uitleg is al even belachelijk.

  • Michael Blok, wo 13 juli 2011 10:25 Reageer op Michael

    Michael

    Met hoeveel leugens, verdraaiingen, ingeslikte verkiezingsbeloften en grondwetnegeren gaan we nog moeten leren leven?

  • Gewoon Rechts, wo 13 juli 2011 10:03 Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Hahaha, ik moet toch zo lachen om GL, zo naïef om voor te stemmen.
    Rutte verklapt per ongeluk even de werkelijke reden van onze aanwezigheid.
    GL, noemt zich pacifistisch, nee het blijkt dat het gewoon een oorlogszuchtige partij is, ook GL valt bij deze door de mand.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 13 juli 2011 08:37 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'hij is een beetje dom...""

    Aan het verloop van de politietraining in Kunduz zal blijken hoe dom...

    of hoe succesvol.... politiek voeren is niet altijd zonder risico's,

    het punt is alleen dat politici zelden het lijdend voorwerp zijn als het fout gaat...

  • Social Darwinist, wo 13 juli 2011 08:16 Reageer op Social

    Social

    Hij begint steeds meer te lijken op de langstudeerders uit Jiskefet. "Heb je nog gen***t vandaag"?

    De weg kan hij niet kwijt zijn. Die heeft hij nooit voor ogen gehad. Wat een corpsbal !

  • Zingende Zaag, wo 13 juli 2011 10:23 in reactie op Social Darwinist Reageer op Zingende

    Zingende

    Gen***t of niet, gen**id zijn we wél

  • Mostafa Mouktafi, wo 13 juli 2011 08:15 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Liberaal of Lieberman?!

  • Stuur Dogger, wo 13 juli 2011 08:06 Reageer op Stuur

    Stuur

    Rutte neemt de "stoere" mannentaal van G.W. Bush over. Dat is niet des Nederlands. Wij houden niet van oorlogstaal. Rutte was toch zo goed op dreef. Onder zijn leiding is onder meer de pvv verworden tot stemvee in de 2e kamer, mogen ongekwalificeerde bestuurders 130 km/u en sneller rijden, neemt het fijn stof op en nabij onze wegen drastisch toe, roken in cafees mag weer, blijft de grootste subsidiepot hypotheekrenteaftrek gehandhaafd, neemt de werkeloosheid toe. Nu dat gerealiseerd is, is er tijd voor "stoere" mannentaal. En nu maar hopen dat het volk achter de grote leider Rutte staat. Ik niet in ieder geval. Echte schooljongenspolitiek en dat in deze moeilijke tijden. Lachend helpt Rutte ons, de H&I, van de wal in de sloot en is hij inmiddels het lachertje van de internationale politiek.

  • Gerard Bakker, wo 13 juli 2011 07:50 Reageer op Gerard

    Gerard

    Rutte zag Johnny Hoogerland toch vliegen?

  • , wo 13 juli 2011 07:42 Reageer op

    De enige die niet in de gaten had dat ze werd belazerd door rutte en zijn kornuiten, was mevrouw Sap.
    Enfin, die weet het dan nu.

  • de heer Meijerink, wo 13 juli 2011 07:39 Reageer op de heer

    de heer

    Ik wil een parlementaire enquete naar de reden van deze lachwwekkende uitspraak van Markje én het commentaar van zijn moeder daarop! Hoelang heeft hij nu huisarrest gekregen?

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 11:33 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Herman

    Herman

    Je vergeet het commentaar van Jort

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 11:44 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Herman

    Herman

    Dus Rutte heeft in de 2e kamer gelogen over de werkelijke reden van de "politiemissie", zoals ik van het begin af aan al wist.
    Het is nooit de bedoeling geweest om Afghaanse politiemensen op te leiden om boeven te vangen. Hier worden soldaten opgeleid met alle risico's en kosten van dien.
    Wordt het rechts Nederland nu nog niet duidelijk ? De grootste boef zit gewoon in het torentje.

  • Bernie Whistler, wo 13 juli 2011 06:52 Reageer op Bernie

    Bernie

    Rutte en oorlogstaal. Klinkt hier echt niet veel beter dan als een keffertje zonder stembanden en een vals gebitje, tegenover een troep zwaargewichten.

    Gelukkig voor de VS blijkt Rutte nog steeds Atlantischer dan gedacht. Het gaat de kille VVD''er blijkbaar nog steeds aan het hart dat voormalig president Bush jr. Bin Laden en de rest van de Arabische wereld dermate had opgefokt dat ze uit frustratie een paar flatgebouwen op Manhattan binnenvlogen. Duidelijk dat Mark de Sloper zich dat zo aantrok dat hij zich er tegenwoordig, vele jaren later, nog steeds mee vereenzelvigt.

    ...En blijkt over drie jaar dat het enige vliegtuigje dat ooit zijn Torentje binnenvloog een handig gevouwen exemplaar is, namens de 100.000'en zeer boze en belazerde Henken & Ingrids en Rodericks & Jeanne's.

  • Hans Kuhn, wo 13 juli 2011 02:18 Reageer op Hans

    Hans

    Nederland heeft zich belachelijk en ongeloofwaardig gemaakt in de angelsaxsische wereld, in de arabische wereld, binnen de navo en de EG. Op gegeven moment wordt je irrelevant en dan stuurt er niemad een 747 naar je toe, waarom zouden ze?

  • Piet Knollema, wo 13 juli 2011 10:37 in reactie op Hans Kuhn Reageer op Piet

    Piet

    Zo heeft dus ook dit nadeel en voordeel!

  • Marc Schouten, wo 13 juli 2011 02:07 Reageer op Marc

    Marc

    "Penis aqua rosa"

    Wat een angstzaaier, wat een lul. Dit kan je niet maken al als MP. Zeker niet bijna 10 jaar na 09-11.

    Door dit soort people moeten we ons uitkleden op de luchthavens en krijgen moslimhatende partijen grote aanhang.

    Alles gebaseerd op angst.

  • Mat Salleh, wo 13 juli 2011 02:03 Reageer op Mat

    Mat

    Als Rutte dat wil voorkomen kan hij beter een missie in Saoudi Arabië starten.

  • Mostafa Mouktafi, wo 13 juli 2011 07:33 in reactie op Mat Salleh Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Luid en duidelijk opmerking en laat zien hoe hypocriet de Westerse politici zijn, inclusief Rutte.

  • jose van leeuwen, wo 13 juli 2011 08:09 in reactie op Mat Salleh Reageer op jose

    jose

    http://www.fpif.org/articles/tracking_the_saudi_arms_deal
    Op 20 oktober 2010 maakte de regering Obama bekend dat ze voor 60 miljard dollar aan wapenverkopen aan Saoedi-Arabië voor de komende 15 jaar wilde goedkeuren. Het gaat daarbij om het opkalefateren van de Saoedische F-15 gevechtsvliegtuigen, 85 F-15s van een nieuw type, 190 militaire helikopters, 12.667 raketten en 18.350 bommen waaronder 1000 Direct Attack Munitions voor ‘slimme’ bommen. Dit artikel probeert de geldstromen en andere details die verband houden met deze gigantische order te traceren. De conclusie is dat de VS proberen de Arabische lente in te dammen door de belangrijkste reactionaire macht in de regio zwaar te bewapenen.
    Rutte weet heel goed dat SA goed bewapend is en daar geen verhaal kan halen.

  • jose van leeuwen, wo 13 juli 2011 08:10 in reactie op Mat Salleh Reageer op jose

    jose

    20 miljard dollar jaarlijks voor airconditioned oorlog voeren in Irak en Afghanistan

    Volgens brigadegeneraal b.d. Steven Anderson, vroeger hoofd logistiek van het Amerikaanse leger in Irak, bedraagt de jaarlijkse rekening voor airconditioning van de VS-troepen in Irak en Afghanistan 20,2 miljard dollar. Dat is meer dan de hele begroting van de ruimtevaartorganisatie NASA, en ook meer dan de schade die tot nu toe door BP is uitgekeerd voor de olieramp in de golf van Mexico. Het Pentagon is het niet eens met zijn berekening, maar Anderson neemt de kosten mee die gemaakt worden om bijvoorbeeld brandstof voor airconditioning te verschepen naar buitenposten in Afghanistan. Hij zegt dat bij brandstofkonvooien meer dan 1000 militairen zijn gesneuveld, het zijn prime targets voor aanvallers.

    Bron: NPR (National Public Radio – VS), 25 juni 2011

  • Jan van Rongen, wo 13 juli 2011 00:46 Reageer op Jan

    Jan

    Het lulkoekiaans van deze MP stijgt tot grote en wellicht eenzame hoogten.

    Straks hebben we wat analfabete Afghaanse politie-agenten opgeleid a raison van 500.000 euro pp en wat lijkkisten met gesneuvelde opleiders. En kraait Rutte victorie: is er nog steeds geen 747 in de Ridderzaal geland.

  • Albert Hofmann, wo 13 juli 2011 00:41 Reageer op Albert

    Albert

    Ik denk dat Rutte door het economische nieuws uit Italie een beetje uit zijn doen is gehaald vandaag. Het zelfverzekerde kwam nog iets meer geforceerd over. En dan die uitspraak...een hoog Palin niveau...

  • , wo 13 juli 2011 11:08 in reactie op Albert Hofmann Reageer op

    Zo zie je maar dat zo'n gemeenschappelijke BBQ, met iets te veel vochtige versnaperingen, nog lang een vervelende nawerking kan hebben.

  • Albert Hofmann, wo 13 juli 2011 11:43 in reactie op Reageer op Albert

    Albert

    LOL...inderdaad.
    En ach geschiedenis en rechten studenten uit Leiden staan nu eenmaal bekend om niet al te slimme uitspraken

  • Piet de Geus, wo 13 juli 2011 00:14 Reageer op Piet

    Piet

    747's de goede kan op laten vliegen... Is het nu ineens een luchtverkeerspolitiemissie?

  • dr. Bob, di 12 juli 2011 23:53 Reageer op dr.

    dr.

    Dat Markje R. ze ziet vliegen, nou ja ach, dat valt te verwachten van zijn club, maar dat vrouw Sap zich heeft laten verleiden om méé te vliegen is veel en veel erger.
    Trouwens, het waren geen 747's die de Twin Towers binnenvlogen hoor. Maar ja, weet Markje veel, er zaten vleugels aan dus het zullen wel 747's geweest zijn. Staat lekker populair en dan lijkt het net alsof ik weet waar ik het over heb, zal ie wel gedacht hebben.

  • Kees de Werker, di 12 juli 2011 23:36 Reageer op Kees

    Kees

    Geen 747's het Binnenhof zien binnenvliegen? Als hij daar serieus bevreesd voor is lijkt een coalitie met Geert - 'oorlog aan de islam! - Wilders me niet de slimste zet.

  • Joop Schouten, di 12 juli 2011 23:31 Reageer op Joop

    Joop

    Hij schijnt mijn minister president te willen zijn.
    Lullo.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, wo 13 juli 2011 00:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold

    Berthold

    Stalin en Lenin zijn dood. U staat alleen.

  • Joop Schouten, wo 13 juli 2011 09:44 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Joop

    Joop

    O.

  • Gracchus Babeuf, wo 13 juli 2011 10:15 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Hitler en Mussolini zijn ook dood en smurfen bestaan niet.
    Smurfenlied
    http://www.youtube.com/watch?v=Hon6rSejsFE

  • Anja Lodewijks, di 12 juli 2011 23:29 Reageer op Anja

    Anja

    Waarom zijn wij in Afganistan?
    http://www.ditrianum.org/nederlands/Artikelen/Maatschappij/0027.htm
    http://www.courtfool.info/nl_Pijpleidingen_naar_11_september.htm
    http://home.tiscali.nl/gibbon/waterput/0041-pijpleidingen-turkmenistan-en-afghanistan.htm
    http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=998

  • Michiel Online, wo 13 juli 2011 00:07 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Michiel

    Michiel

    "Waarom zijn wij in Afganistan?"

    Ik denk dat we dat soort bronnen als van ditrianium niet moeten gebruiken. Ze hebben het daar namelijk ook over UFO's, vandaar...:-P

  • Anja Lodewijks, wo 13 juli 2011 06:57 in reactie op Michiel Online Reageer op Anja

    Anja

    Het zijn de pijpleidingen door Afganistan waar veel belangen mee gemoeid zijn. Het gaat om steeds dezelfde boodschap, er zijn nog veel meer links te vinden. Via de dagelijkse berichtgeving hoor je dit (nog) niet.

  • Tsjeard Aidoo, di 12 juli 2011 23:26 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Wat een infantiel gedoe zeg, dat getwitter. Ik had het nog nooit gezien, maar als het bovenstaande een voorbeeld ervan is dan begrijp ik de populariteit ervan wel. Zo kun je heel goed verbloemen dat je een leeghoofd bent. Voor de totaal leeghoofdigen een omschrijving van leeghoofd: Domkop, Kwast, Onbenul, Oppervlakkig ijdel persoon. Geen idee welke omschrijving het meest toepasselijk is, maar dat zo iemand niet meer dan 150 lettertekens achter elkaar krijgt zonder dat het betekenisloos wordt lijkt me duidelijk.

  • Censuur Joop, di 12 juli 2011 23:24 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik wil een echte premier.

    Geen miezemuisje, geen studentje, geen engerlingetje, geen dombo-tje, geen achtereind van een ezel, maar een kerel die er is voor iedereen in Nederland. Iedereen! Voor links en rechts, voor arm en rijk, voor jong en oud, voor dik en dun, door dik en dun, voor jou en mij, voor zwart en wit, voor moslim en jood, voor christen en atheïst, voor de elite en de burgerij. Ik wil geen landverradende, voor de PVV zwichtende VVD-er die de dienst uitmaakt, ik wil iemand die boven de partijen staat, die eerlijk en oprecht is, verstandig en capabel!

    Ik wil een echte premier die weet waarom hij aan het hoofd van een land staat en zich daar dan ook naar gedraagt. En niet eentje die zich opgewerkt heeft tot 's lands hofnar.

    Als Rutte geen premier van ALLE Nederlanders kan of wil zijn, dan mag die Boeing landen op het Binnenhof, net op het moment dat hij langs komt huppelen.

  • marietje jansen, wo 13 juli 2011 01:50 in reactie op Censuur Joop Reageer op marietje

    marietje

    mee eens!

  • jopie bakkert, wo 13 juli 2011 06:32 in reactie op Censuur Joop Reageer op jopie

    jopie

    wie had u in gedachten? ik zelf aan felix rottenberg of clown bassie!

  • Contra Sinister, wo 13 juli 2011 10:39 in reactie op Censuur Joop Reageer op Contra

    Contra

    U wenst hem dood, lees ik dat goed?

  • Mark Mark, wo 13 juli 2011 11:01 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mark

    Mark

    leuke post hoor mevrouwtje maar zoals vaker niet gespeend van veel realiteitszin

    een premier die er zou zijn voor u, is er automatisch niet voor mij. want wat u krijgt, moet ik maar even ophoesten. en wat u "sociaal" en "solidair" acht dien ik te betalen. dus nee dank u ;)

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 11:29 in reactie op Mark Mark Reageer op Herman

    Herman

    En dat geldt omgekeerd ook Mark Mark, jij laat mij en veel anderen nu (het gelag) betalen voor al die onzinnige ideetjes van de partijen die nu "aan de macht" zijn, waarschijnlijk omdat jij op ze gestemd hebt. JSF, villa-belasting, Kunduz, 130 km, auto's van de zaak enz. En dat geld halen jullie weg bij de mensen die het meest weerloos zijn.
    Wees er maar trots op ! Jouw realiteitszin is er een van de a-sociale soort.

  • Mark Mark, wo 13 juli 2011 11:57 in reactie op Herman AS Reageer op Mark

    Mark

    waarom denkt u dat ik de door u genoemde zaken wel belangrijk vind?

    o en "geld weghalen" en minder geld toegeschoven krijgen zijn twee verschillende dingen

  • Herman AS, wo 13 juli 2011 12:16 in reactie op Mark Mark Reageer op Herman

    Herman

    Ik neem aan dat jouw definitie van toeschuiven betekent dat je eigenlijk vind dat die mensen het niet verdienen ?
    Ik denk overigens dat in die definitie er heel veel mensen zijn die weliswaar een baan hebben, maar die het geld ook "toegeschoven" krijgen.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 13:39 in reactie op Herman AS Reageer op Centurio

    Centurio

    Dat doet er ook niet toe. Mark geeft daarmee aan dat de bijdrage van Fatima kant noch wal raakt.

  • daniella van den boomen, wo 13 juli 2011 15:44 in reactie op Centurio Veritas Reageer op daniella

    daniella

    Een PM die voor alle nederlanders opkomt. Slaat kant nog wal?

    Voordat ik in de WAO terechtkwam heb ik zelf ook gewerkt voor mijn uitkering. Net zoals zoveel familieleden van mij gewoon werken en premie's afstaan aan de overheid, betalen zij ook indirekt mee aan mijn WAO.

    Mark's bijdrage aan mijn WAO krijgt hij waarschijnlijk meer dan ruim gecompenseerd door de HRA en andere belastingvoordeeltjes. Hij moet niet doen of hij alleen mijn uitkering moet opbrengen, dat doen alle nederlanders.

  • daniella van den boomen, wo 13 juli 2011 16:15 in reactie op daniella van den boomen Reageer op daniella

    daniella

    Slaat kant nog wal slaat kant noch wal.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 21:37 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Centurio

    Centurio

    Je verwart enkele dingen. De opmerking van Fatima B. slaat in z'n geheel kant noch wal. Niet één element uit die opmerking.

    En je doet er verstandig aan om eens van de illusie af te stappen dat mensen met een huis van een miljoen euro, en zogenaamde belastingvoordeeltjes over het geheel van hun inkomen minder belasting betalen, dan de laagste inkomens. Het tegendeel is namelijk meer dan waar. De hoogste inkomens dragen meer dan de helft af. Begrijp dat eens, scheelt je een hoop frustratie.

  • daniella van den boomen, do 14 juli 2011 07:12 in reactie op Centurio Veritas Reageer op daniella

    daniella

    Ik zeg toch niet dat ze minder belasting afdragen. Hij moet niet doen alsof alleen de inkomens vanaf modaal naar boven het gelag van ons sociaal systeem betalen. Wat er nog van over is tenminste.

    Ik vraag me af of deze mensen zouden willen ruilen want zo slecht heeft de onderlaag het toch niet?

    Dan heb je geen oogkleppen meer op, maar is het licht totaal uit je donder verdwenen.

    Als ik het alleen op mijzelf zou betrekken, wat wel meer mensen beweren, waarom zit ik me dan druk zitten te maken op een landelijke opinie-site en niet heel egoistisch, ik denk aan ik, enkel en alleen aan mijn eigen hachje te werken in de anonimiteit?

  • Contra Sinister, di 12 juli 2011 23:14 Reageer op Contra

    Contra

    non nieuws

  • Des Duivels, di 12 juli 2011 23:09 Reageer op Des

    Des

    Eerlijk duurt het langst zal Rutte gedacht hebben..

  • Centurio Veritas, di 12 juli 2011 23:06 Reageer op Centurio

    Centurio

    Wat is er mis mee om in Jip-en-Jannke-taal uit te leggen dat we geen aanslagen op eigen bodem meer willen?

  • Censuur Joop, di 12 juli 2011 23:27 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur

    Censuur

    Jip en Janneketaal is over het algemeen bedoeld voor mensen die niet zelf kunnen lezen en/of zelf kunnen denken. En die dus ook makkelijk op een dwaalspoor te brengen zijn en makkelijk voor de gek worden gehouden.

    Maar als Jip en Janneke jouw niveau is, dan moet je maar goed naar Rutte luisteren.

  • Oog van de Kraai, di 12 juli 2011 23:46 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Oog

    Oog

    " dat we geen aanslagen op eigen bodem meer willen "

    Hoeveel aanslagen op onze bodem hebben de Afghanen al gepleegd volgens jou?

    Andermans bodem is niet erg?

    En wat gaat de politiemacht doen tegen aanslagen met vliegtuigen in Europa of elders?

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 11:00 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Centurio

    Centurio

    Volgen mij? Ik geef mijn mening niet. Rutte zegt "Binnenhof" wat je kunt uitleggen als eigen bodem. Hij noemt ook "kantoortorens in Amerika" wat je ook kunt uitleggen als eigen bodem, in die zin van bondgenoten.

    Hoe je het ook wendt of keert, de meeste mensen huiverden meer van de aanslagen in Madrid, dan ten tijde van die in Karachi. Ik zeg nergens wat het voor mij betekent. Maar wegens de aanvallende modus waarin jij en je kompanen zitten moet je zo denken, natuurlijk.

  • Edwin Vink, wo 13 juli 2011 14:39 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Edwin

    Edwin

    Goed dan is het een leugen, kunt u daar misschien kritiek op hebben, in plaats van de leugen verdedigen, omdat die in Jip en Janneke taal gemaakt is. De bodem van een bondgenoot is de bodem van een bondgenoot en geen eigen bodem. LEUGEN dus.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 21:43 in reactie op Edwin Vink Reageer op Centurio

    Centurio

    Oh, gaan we zo beginnen. Feitelijk is de bodem van Belgie niet onze "eigen" bodem, in de zin dat ze daar een andere nationaliteit hebben als je daar op wilt meten. Echter, zodra Belgie een ramp treft zullen wij ons dat in Nederland meer aantrekken, dan wanneer dat bijvoorbeeld in Namibie gebeurt. Dat heeft te maken met verbondenheid. Een gevoelskwestie dus.

    Jij interpreteert het als een leugen omdat je het als zodanig wilt zien. Succes daarmee.

  • , wo 13 juli 2011 07:43 in reactie op Centurio Veritas Reageer op

    Als het om rutte gaat heb je ineens géén bezwaar meer tegen jip-en janneke taal?
    Curieus.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 10:52 in reactie op Reageer op Centurio

    Centurio

    Waar heb ik daar wel bezwaar tegen gemaakt dan? Tell me.

  • , wo 13 juli 2011 11:40 in reactie op Centurio Veritas Reageer op

    De rechtse kliek hier maakt regelmatig opmerkingen over de jip-en janneketaal van links of vermeend links.
    Vandaar.
    Het was niet zozeer persoonlijk bedoeld als wel in het algemeen.

  • Centurio Veritas, wo 13 juli 2011 21:38 in reactie op Reageer op Centurio

    Centurio

    Waarom behoor ik volgens jou tot 'rechtse kliek'?

  • Azazel semjasa, di 12 juli 2011 23:05 Reageer op Azazel

    Azazel

    Lachen een zeven vier zeven door het binnenhof zien vliegen, VVD humor zeker. Alsof Nederland zo hoog in de top zoveel van mogelijke terroristische aanslagen staat.

    En natuurlijk gaan we niet vechten in Afghanistan we zijn er alleen om bonnen uit te schrijven en we schieten vooral niet, als we zelf worden beschoten, dat leren we die agenten ook.
    Dat geloof jezelf toch niet zo gauw die agenten een beetje gericht kunnen schieten rennen die alm roepende Allah Akbar de woestijn of de bergen in om te vechten tegen de Taliban.

  • YggY ..., di 12 juli 2011 22:58 Reageer op YggY

    YggY

    Rutte ziet ze vliegen..............

    Ja, in meerdere opzichten.

  • Edgar Matzinger, di 12 juli 2011 22:46 Reageer op Edgar

    Edgar

    Ach ja, nu komt de ware reden voor de Kunduz-missie boven water.

  • - balorig -, wo 13 juli 2011 12:59 in reactie op Edgar Matzinger Reageer op -

    -

    Als je naar een oorlogsgebied gaat, dan zal bloemen plukken toch op een ander tijdstip moeten gebeuren.

    Maar laten ze onze veilgheid aldaar maar mooi zeker stellen, dan kunnen er altijd nog bloemen geplukt worden...

  • Jager Verzamelaar, di 12 juli 2011 22:39 Reageer op Jager

    Jager

    maakt het uit
    GroenLinks staat achter U heer Rutte

    Keihard emanciperen !

  • Oog van de Kraai, di 12 juli 2011 23:48 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Oog

    Oog

    " GroenLinks staat achter U heer Rutte "

    Ik denk niet dat Groenlinks achter deze uitspraak staat. Maar een uitglijer is ook geen beleid. De missie staat omschreven in een kabinetsbesluit, en daarin komen geen aanslagen met vliegtuigen voor.

    Rutte was gewoon een beetje populistisch aan het dromen, zeg maar, cowboy spelen.

  • Jager Verzamelaar, wo 13 juli 2011 00:02 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Jager

    Jager

    reken maar dat groenlinks daar achter staat

  • Oog van de Kraai, wo 13 juli 2011 00:55 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Oog

    Oog

    Onderbouw dat eens

  • Paradox !, wo 13 juli 2011 09:47 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Paradox

    Paradox

    De politie wordt niet opgeleid om parkeerboetes uit te delen. Het wordt politie is vrij universeel, en het mag duidelijk zijn dat de functie hier iets anders bekleed dan daar. De Kunduz politie worden door onze militairen opgeleid tot militair achter het front. De primaire taak zal zijn de taliban aanslagen onmogelijk te maken. Tot dusverre zijn D66 en GL het met Rutte eens.

    De uitgleider; aanslagen voorkomen oke, maar dan wel binnenlandse aanslagen. Mocht de kunduz politie op wondebaarlijke wijze een buitenlandse aanslag voorkomen staan de sponsors van de missie op de eerste rij om credits te eisen. Een non-relletje dus.

  • Grolschje ., di 12 juli 2011 22:35 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    "" . Terroristische aanslagen in Kunduz nemen toe ""
    Daarom is die missie er toch?

  • Joaquim Campesino, di 12 juli 2011 23:38 in reactie op Grolschje . Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Ehhh.... Neen!

  • Jager Verzamelaar, wo 13 juli 2011 00:03 in reactie op Grolschje . Reageer op Jager

    Jager

    nee die missie is daar om vrouwen te emanciperen

  • , wo 13 juli 2011 09:09 in reactie op Grolschje . Reageer op

    Je hebt weer niet opgelet, hé?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel