31 augustus 11 07:33 Reageer (90) Politiek RSS

'Rutte hakt knopen niet door'

Hervorming Randstad met veel aplomb aangekondigd… Concrete plannen blijven uit

Premier Mark Rutte wilde de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland samen laten smelten. Dat staat in hoofdstuk één van het regeerakkoord. De onderhandelingen zijn van start, maar minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) is nog niet met concrete plannen gekomen. Wat wel duidelijk is: Zuid-Holland doet niet mee en blijft zelfstandig.

De Volkskrant schrijft:

"Het ontrafelen van de bestuurlijke kluwen in Nederland is een paradepaardje van Rutte. Onder zijn leiding onderhandelt een zware regeringsdelegatie nu in het Catshuis met lokale bestuurders om de impasse te doorbreken. Het idee van één Randstadprovincie is in elk geval losgelaten, melden bronnen. Wel wordt gesproken over verregaande samenwerking tussen Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Zuid-Holland zou zelfstandig blijven."

Donner zou voor de zomer een visie op bestuurlijke hervorming van de Randstad presenteren, maar deze bleef uit. In plaats daarvan stuurde hij de lokale bestuurders een 'grove schets' waarin hij aandringt op verregaande samenwerking, maar de bal bij de bestuurders legt: 'Ik wacht uw stappen in deze af'.

D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw reageert: "Na vijftien jaar van rapporten wordt het tijd dat Rutte knopen doorhakt." Hij herinnert de premier er aan dat 'een krachtig bestuur' in hoofdstuk één van het regeerakkoord met 'veel aplomb' staat aangekondigd.

Het kabinet zegt minder bestuurslagen te willen, maar lijkt vooralsnog niet te weten hoe de bestuurlijke kluwen te ontrafelen. Zo is het van plan de 'Infrastructuur Autoritair' op te richten, een instituut dat alles rond wegen en openbaar vervoer moet regelen. De oprichting hiervan betekent echter dat er juist een bestuurslaag bijkomt.

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (90) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Opinius Media, do 01 september 2011 18:41 Reageer op Opinius

    Opinius

    http://www.youtube.com/watch?v=qlfUEQXDz_Q

  • anton groeneveld, do 01 september 2011 11:06 Reageer op anton

    anton

    een inter-a-sociale coup onder het mom van een randstad hervorming vraagt niet om het doorhakken van knopen temeer in dezelfde randstad al sinds mensenheugenis met de botte bijl gehakt word : legio voorbeelden : en voor alle duidelijkheid te rekenen vanaf 5 mei 1945 toen de bevrijding - letterlijk en figuurlijk - gevierd werd ....

    platte - buiten - landers weten - al of niet beroepsmatig - hun ongenoegen altijd al in amsterdam te kunnen spuien : desnoods met alle geweld en ten koste van ....

  • alex berkens, do 01 september 2011 08:42 Reageer op alex

    alex

    de rechtse elite maakt ons sociale stelsel kapot ik als ex pvv stemmer eis een linkse regering.zie dit artikel wat ze ons hebben aangedaan en de economie http://nieuwsbreker.punt.nl/?id=639145&r=1&tbl_archief=&

  • Michiel Online, do 01 september 2011 11:49 in reactie op alex berkens Reageer op Michiel

    Michiel

    "de rechtse elite maakt ons sociale stelsel kapot ik als ex pvv stemmer eis een linkse regering.zie dit artikel wat ze ons hebben aangedaan en de economie http://nieuwsbreker.punt.nl/?id=639145&r=1&tbl_archief=&"

    Ik weet niet precies waar het aan ligt maar ik ben niet zo'n fan van deze man. Soms heeft hij wel gelijk maar soms heeft hij ook lopen goochelen met cijfertjes en feiten.

  • Joop Schouten, vr 02 september 2011 10:58 in reactie op alex berkens Reageer op Joop

    Joop

    TNX, 'ex PPV-stemmer'.

    : )

  • Anja Lodewijks, wo 31 augustus 2011 23:33 Reageer op Anja

    Anja

    Of denkt Rutte bij knopen doorhakken alleen aan dansen?http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=N4bVN3ZTZ7U

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 07:55 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zou van humor mijn beroep maken, als ik u was.

  • Mostafa Mouktafi, wo 31 augustus 2011 23:16 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Hoort bij mij vorige reactie, zeker!
    Eerst de knopen knoppen dan de knopen doorhakken.

  • Mostafa Mouktafi, wo 31 augustus 2011 23:12 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Knoeinde met de knopen knoopt de kop van de knopen niet.
    Of kip zonder kop knoopt geen knop, zegt mijn kop!

  • Maria Spaai, wo 31 augustus 2011 22:03 Reageer op Maria

    Maria

    Onze Nationale praatjesmaker no. 1 bewijst keer op keer dat hij behalve- gladde praatjes en Haagse bluf - geen enkele inhoudelijke kennis en echte body heeft. Zelfs voor rekenen, toch een hoofdvak voor een premier, scoort hij dik onvoldoende.
    Maar ja hij wordt gesteund dan wel gedoogd door tenminste even domme en kortzichtige figuren als Verhagen en Wilders en dan maakt het allemaal weinig uit, want het gaat hun om macht en niet om de inhoud.
    En zolang en maar voldoende domme en/of naïeve politici en kiezers hun steunen verandert er niets. Maar zoals altijd de tijd lost alles op.
    Es geht alles vorüber zong Lale Andersen in de WO-II en dat prachtige lied is nog steeds actueel.

  • anton groeneveld, do 01 september 2011 11:29 in reactie op Maria Spaai Reageer op anton

    anton

    Es geht allen vorüber, es geht alles vorbei

    Auf Posten in einsamer Nacht,
    da steht ein Soldat und hält Wacht,
    träumt von Hanne und dem Glück,
    das zuhause blieb zurück.
    Die Wolken am Himmel, sie ziehn
    ja alle zur Heimat dahin,
    und Dein Herz, das denkt ganz still an sich :
    "Dahin ziehe einmal auch ich."

    Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei,
    auf jeden Dezember folgt wieder ein Mai.
    Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei,
    doch zwei, die sich lieben, die bleiben sich treu.

    Und als sie voll Sehnsucht ihn rief,
    da schrieb er ihr gleich einen Brief :
    "Liebe Hanne, bleib mir gut
    und verliere nicht den Mut.
    Denn gibt es auch Zunder und Dreck,
    das alles, das geht wieder weg.
    Und vom Schützen bis zum Leutenant,
    da ist die Parole bekannt.
    Es geht...
    Doch endlich kommt auch mal die Zeit,
    auf die sich der Landser schon freut,
    denn beim Spiess, da liegt schon sein
    unterschriebner Urlaubsschein.
    Dann ruht er bei Hanne zuhaus
    im Federbett gründlich sich aus.
    Darum fällt der Abschied doppelt schwer,
    doch sie sagt:
    "Jetzt wein ich nicht mehr !"

  • El Che, wo 31 augustus 2011 22:02 Reageer op El

    El

    Rutte zit gevangen in een gordiaanse knoop met zijn gedoogconstructie.

  • Censuur Joop, wo 31 augustus 2011 21:16 Reageer op Censuur

    Censuur

    Natuurlijk hakt Rutte geen knopen door. Hij kan nog niet eens zijn veters strikken. Daarom struikelt hij ook keer op keer.

  • kees kortekaas, wo 31 augustus 2011 22:16 in reactie op Censuur Joop Reageer op kees

    kees

    Beter goede voornemens die niet lukken dan helemaal geen voornemens..

  • Mostafa Mouktafi, wo 31 augustus 2011 22:21 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maaaaar die kan heel goed de veters van de schoenen van Wilders goed strikken, nota bene extra strak. Je ziet het toch in de rode bollige wangen van wilders en die lijkt altijd bijna in zijn woorden te stikken, te strak dus!
    Op je opmerking wil ik het volgende adviseren: een Afrikkaans sandaal is het geen goede idee? want dan heb je geen veters voor nodig!
    Ik ben alleen bang dat als zijn voeten beginen te zwijten gaat hij een paar stapjes voor zijn sandaal lopen, want door zwijt gijmen die sandaal naar achter waardoor hij met blote voeten en paar stapjes voor dat ding loopt!!

  • Dennis Mollis, wo 31 augustus 2011 18:51 Reageer op Dennis

    Dennis

    Dit kabinet is een showroom kabinet met een keurige welbespraakte premier die een enorme media appeal heeft. Het probleem is echter dat zowel hij als de rest van zijn pretkabinet niets klaar maakt en van alles dat ze aanpakken een rommeltje maken zoals je hebt het drama in Libië.

    Hierbij vertelde de “great communicator” doodleuk dat hij alle fractievoorzitters had geïnformeerd maar dat bleek gewoon totaal niet te kloppen.

    Zo kan ik nog even doorgaan met als hoogte of ,zo u wilt, dieptepunt tot nu toe het beeld van een zelfverzekerd ogende premier die eerst zegt na 8 uur vergaderen goed in de cijfers te zitten en dat die journalist die iets vroeg toevoegde dat deze “nog aan boord moet komen”.

    Toen ik dat als toeschouwer zag dacht ik, nou die is goed bij de pinken.
    Ontluisterend was om vast te stellen dat Rutte, en in denk voor veel vvders met plaatsvervangende schaamte, duidelijk heeft laten blijken niet te kunnen rekenen.

    Het ernstige aan de zaak is dat meneer dat niet wilde toegeven met een heel debat als gevolg terwijl er zoveel belangrijke zaken zijn die de aandacht van de regering vragen.

    Als deze premier voor elke keer dat hij creatief omgaat met de waarheid naar de kamer geroepen moet worden dan staan hem nog veel debatten te wachten

  • Aert Willem d'Holbach, wo 31 augustus 2011 18:22 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    We hebben nog drieëneenhalf jaar te gaan... geen paniek.

  • Marc Schouten, wo 31 augustus 2011 23:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    Drie en een half ...klinkt als een eeuwigheid...zoveel geduld kan Nederland niet opbrengen.

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 08:01 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Och... ik kan dat op zich wel en ik denk dat er meer Nederlanders zijn die ongeduld als een slechte deugd zien.

  • Opinius Media, do 01 september 2011 15:05 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    behalve uw club die zo ongeduldig was om op het pluche te komen.
    uw club was zo ongeduldig dat uw ongeduldige vvd club de club van jan hagel er toe voor op de koop nam.

    over smaak en stijl valt niet te twisten.
    maar laat het aspect "geduld" liever weg heer Aert in uw ventilatie.
    u en uw club had het nergens uit hebzucht en pluchegeilheid.

    menige wijze politieke club toonde meer geduld als de uwe .

    dat weet u toch?

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 18:56 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Voor zover ik kan begrijpen wat u schreef, begrijp ik het...

    Of zoiets

  • Opinius Media, vr 02 september 2011 10:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    u toont zich anders vaak als eentje die niet zo erg snel van begrip is.
    efin de toenemende wanstallige antwoorden opmerkingen en rekensommen zijn er dan ook naar.
    uw gepoch over u zelf hier en daar , kan dit helaas niet verbloemen,en is derhalve uit bovenstaand verlengde nogal wat dom .
    maar goed ,men moet dan toch nog wat, nietwaar?

    alles gaat voorbij.
    gelukkig

  • Adrie Kooijman, wo 31 augustus 2011 17:24 Reageer op Adrie

    Adrie

    Ze dronken een glas,
    Ze deden een plas,
    En alles bleef precies zoals het was ...

    Overigens zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat, na diepgaande analyse van de bestuursvormen en de implementatie daarvan, de conclusie is dat het allemaal prima geregeld is en er niets hoeft te veranderen. Of hebben bestuurders nog steeds die sterke drang om dingen te willen veranderen, of dat nou nodig is of niet? Leve de daadkracht.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 31 augustus 2011 20:34 in reactie op Adrie Kooijman Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een analyse kun je niet implementeren.

  • Marc Schouten, wo 31 augustus 2011 23:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    maar de bestuursvormen wel...

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 08:04 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zou minder ongeduldig zijn en een tussenstap of wat nemen:

    1 analyse
    2 strategische doelen en opties
    3 strategische keuzes
    4 oplossingen
    5 implementatie

    Als je van een analyse naar een implementatie wilt springen, maak je fouten

  • Huub Geluk, do 01 september 2011 10:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Goh Aert,

    Jij kan veel mooie termen typen! Chapeaux

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 18:56 in reactie op Huub Geluk Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Moet u nagaan, met die vijf termen verdien ik een ruime balkenendefooi.

    Makkie

  • Opinius Media, do 01 september 2011 14:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    citaat :
    Als je van een analyse naar een implementatie wilt springen, maak je fouten ."

    Bravo U heeft opgelet in de klas met Uw rijtje,jammer van U kort geheugen.

    de pech van Uw vvd is dat : "wij van de vvd wc eend " niet vies zijn om wat van die stappen over te springen intellectueel zo wij van de vvd wc eend zijn aan het gezwind-bewind.

    mooi!

    overeenstemmig zijn de wanstallige " uitkomsten uit de vvd rekensommen" er dan ook gezwind naar .

    dus nog even oefenen en opnieuw examen heren vvd .
    succes!

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 18:57 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja man... het is allemaal wat.

  • Opinius Media, do 01 september 2011 09:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    "Een analyse kun je niet implementeren."

    maar wel uit de conclusie van de analyse.

    Alvorens is het een dringende noodzaak dat men daartoe zeer scherp en helder moet kunnen analyseren .

    over rekenen zullen we het dan maar later hebben.

  • Hans van der Helm, do 01 september 2011 11:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Waar heb je dat geleerd Aert?

    Geweldig, maar klopt niet, en dat weet je wel, maar het staat ontzettend geleerd zal ik maar zeggen.
    Als je voorbeelden wil van een lang vervlogen tijd geef ik ze je graag, daar werden analyses ook geïmplementeerd.

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 19:04 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dus gaat u me nu uitleggen hoe het wel klopt. Of kunt u leven met het rijtje:

    1 analyse
    2 synthese en opties
    3 waardering en strategische keuze
    4 uitwerking en planning
    5 implementatie en monitoring

    Maakt mij niet uit hoor. Zo lang u me maar niet aan mijn hoofd gaat zeuren dat u ooit een topstrateeg geweest bent.

  • Hans van der Helm, vr 02 september 2011 10:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hans

    Hans

    Ik ben nog uit de tijd van de "netwerkplanning" en de logistieke bestuurskunde.
    Wellicht zou het daar in kunnen zitten?
    Werkte ik vast anders, maar het was zoals het was.
    Strateeg en groot is niet van belang in deze.
    Overigen groot heb ik geen moeite mee was 1.94 cm. en ben teruggezakt tot 1.92 cm. (dat komt door de ouderdom) maar loop nog steeds kaarsrecht, borst vooruit en buik (die heb ik overigens niet) ingetrokken.
    Moet je ook proberen, is bijzonder goed voor je rug en houd je gezond.

  • Joop Schouten, wo 31 augustus 2011 15:11 Reageer op Joop

    Joop

    Ik wil Rutte's boordknoopje wel even doorhakken.

    Overdrachtelijk gesproken.

  • Tim de Boer, wo 31 augustus 2011 14:35 Reageer op Tim

    Tim

    Het samenvoegen van provincies lijkt me niet echt een goed idee. Over het algemeen is het besturen van een groter gebied lastiger dan het besturen van een kleiner gebied. Kijk maar naar de EU.

    Bezuinigingstechnisch is het wel een stap voorwaarts, maar ja, dan heb je altijd weer mensen die tegenwerken omdat die bang zijn voor hun baantje.

  • Gerald Thus, wo 31 augustus 2011 13:24 Reageer op Gerald

    Gerald

    De wittebroodsweken zijn voorbij. Nu met de billen bloot!

  • Joop Schouten, wo 31 augustus 2011 16:16 in reactie op Gerald Thus Reageer op Joop

    Joop

    ... En de hals.

    ; )

  • Donald Duck, wo 31 augustus 2011 13:20 Reageer op Donald

    Donald

    Dat terwijl de zaak heel eenvoudig ligt. Ontsla het hele bestuur en laat hen vervolgens soliciteren op de banen in de nieuwe organisatie. Kunnen ze meteen van de rotte appels afkomen. Zo gaat dat in het bedrijfsleven ook. Zo blijven bedrijven slank en vitaal.

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 14:43 in reactie op Donald Duck Reageer op Hein

    Hein

    Het is maar goed dat jij geen organisatie-adviseur bent. Begin met eens na te denken over de taken van een provincie en pas daarna hoe je het zou willen inrichten.

  • de heer Meijerink, wo 31 augustus 2011 12:56 Reageer op de heer

    de heer

    Markje heeft geen tijd om knopen door te hakken, hij zit immers zijn rechtse vingertjes af te likken. Dat vanwege het behaalde mega-succes 130 Kmh op stukjes (nieuw) asfalt!

  • Joop Schouten, wo 31 augustus 2011 12:26 Reageer op Joop

    Joop

    Rutte kan er geen touw aan vastknopen.

  • Ron Seurling, wo 31 augustus 2011 12:05 Reageer op Ron

    Je moet de knopen niet doorhakken als je een sterk touw wil hebben.

  • Prof ter Braak, wo 31 augustus 2011 11:25 Reageer op Prof

    Prof

    Schaalvergroting gaat niet alles spontaan beter maken, het leidt hoogstens tot een extra bestuurslaag die extra ver van de werkvloer afstaat.

    In plaats van fuseren van provincies is het daarom beter om op andere manieren samen te werken. Bijvoorbeeld het harmoniseren van provincie (en gemeente) ICT, dus alle provincies dezelfde software. Een geharmoniseerde inkoop strategieën. En een departement (BZK?) dat gezamenlijke problematiek opspoort en laat oplossen zodat niet elke provincie steeds het wiel moet uitvinden.

  • Opinius Media, do 01 september 2011 14:28 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Opinius

    Opinius

    Citaat: het leidt hoogstens tot een extra bestuurslaag die extra ver van de werkvloer afstaat."


    U meent het?
    goh alweer ?
    tis wat met alle nieuwe functionerende hervormormingen.
    vooral dat fuctionerende en kostenbesparende uiteraard omdat de werkvloer goed en scherp door en door-geanalyseerd is.
    jowwww
    het gaat zooooo goed

  • Opinius Media, do 01 september 2011 16:40 in reactie op Opinius Media Reageer op Opinius

    Opinius

    PS een werkvloer röntgen betekent alle lagen (door)zien van die werkvloer.
    tot de parkeerwachter buiten en de interieurverzorgster binnen .

    heeft men dat in het huiswerk achterwege gelaten (naar de rijtjes ener model aert) kan men beter de lobbytoppers vergeten met hun fröbelrapporteringen die aangereikt worden door de toppers in hun bedrijf die zelf hun bedrijf onderzochten.
    lachen
    dit rapport analyse gang van zaken etc kennen "we" nu toch onderhand?
    is oud en achterhaald.
    het nieuwe kost meer moed!

  • Opinius Media, do 01 september 2011 18:38 in reactie op Opinius Media Reageer op Opinius

    Opinius

    Daarom worden er geen knopen doorgehakt.
    door al die vrije liberale (befrijfs)rapporten
    wie hangt zich zelf al, of hakt zijn eigen gelegde knoop door?
    Ik durf zelfs te beweren dat de vele jaren van paars die lef niet hadden.
    dat suffig gemengd rood en blauw.
    want geen van beide durfde daarin zijn aandeel voor het paars te bekennen die zich het
    paars boetekleed aan had mogen aantrekken.

    nu zitten we met een gedoogdwaas voor een dapperedodo vvd
    die zich spastisch aan de touwtjes voort beweegt op het pluche.






    alles gaat voorbij.
    gelukkig

  • - drammer -, wo 31 augustus 2011 11:24 Reageer op - drammer

    - drammer

    Als je knopen wilt door hakken, dan zullen er knopen moet zijn. Door de schuldencrisis is een operatie als deze in deze tijd gewaagd, en zal de nodige gelden gaat vragen. ( gewoon een dure operatie) Dat maakt de knopen toch wat lasteriger doorhakken.

    Denk maar eens aan het verhuizen van ambtenaren, het "bedanken" van overtollige ambtenaren en diensten die dubbel zullen worden. Gesaneerd moet er worden in allerlei bestuurslagen en aanverwante zaken.

    Beter is het on de derde dinsdag van september maar eens af te wachten en om vanuit die visie en kennis te kijken wat mogelijk en onmogelijk is.

    Door de ECB wordt allerij rommel opgekocht, wat z.g. waardepapieren inhoud van de Zuid Europese landen, als zich dat tegen ons keert zal de staatsruif leeg worden gegeten door de Zuid Europese landen. De politiek kreeg het niet voor elkaar om de burger er voor op te laten draaien, nu gaat de ECB ( ondemokratisch) dit wel even doen. Waardoor de schuld van de Zuid Europese landen toch bij de belastingbetaler terecht komt.

    We zullen het geld hard nodig kunnen hebben voor het op poten houden van onze bankensector en de economie. Mensen werk en inkomen moeten laten houden.

    Het is verstandig om nu geen knopen door te hakken, die onomkeerbaar zijn en veel geld gaan kosten. Ook al om dat de betrokken ambtenaren de bui zien hangen en een eventuele samenvoeging niet van harte zullen ondersteunen. Baangaranties etc?


    Maar Rutte laat samen met VVD en PVV en CDA, eerst de ramp "Euro" en Europa en schuldenkrisis op zich af komen.

    Knopen doorhakken kan altijd nog.
    Afwachten in deze is de grootste wijsheid. Goed kabinet en verstandige partijen die nu de lakens uitdelen.

    Je kunt een Euro maar een keer uitgeven, alleen dat besef is er nog niet bij de Zuid Europese landen. Ze krijgen op deze wijze "gratis geld" van de Noord Europese landen.

    Knopen doorhakken kan altijd nog, als er dan nog "knopen" zijn om door te hakken.

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 11:49 in reactie op - drammer - Reageer op Hein

    Hein

    U heeft het nog altijd niet door dat het verschil in beleving van de Euro tussen de noordelijke en zuidelijke Europese landen weer niets te maken heeft met de provinciale besturing in Nederland.

    Het wordt echter wel tijd dat u zich realiseert dat wij hebben besloten voor 1 munt als EU en dat we ons ook eindelijk op die manier leren te gedragen. Er is geen verschil tussen de euro's in Griekenland en de euro's in Nederland.

  • b Engel, wo 31 augustus 2011 15:59 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op b

    b

    Alles heeft met elkaar te maken.

    Remember: "Shit always rolls down the hill."

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 16:54 in reactie op b Engel Reageer op Hein

    Hein

    Ja, kent u nog een paar open deuren?

  • b Engel, wo 31 augustus 2011 20:51 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op b

    b

    De huidige bezuinigingen die doorgevoerd worden binnen de gemeenten en provincies hebben alles te maken met de kredietcrisis en alles met het financieringstekort van de Nederlandse Staat. Uw geleuter over: "een euro is een euro" getuigt van een absolute blindheid/onkunde over de effecten van de schuldencrisis. Er is nog niemand die heeft kunnen aantonen dat de "extra welvaart" door invoering van de euro niet was bereikt als we de deze niet hadden ingevoerd. Dit geldt zeker voor Nederland dat voor 70% afhankelijk is van import/export/doorvoer van en naar de Noordelijke Eurolanden. Dit zou echt niet minder geweest zijn zonder de euro. Ook is er nergens aangetoond dat het "uit de euro stappen" funest voor Nederland zou zijn. Wel is het een feit dat de invoering van de euro geleidt heeft tot een enorme verborgen inflatie (o.a. huizenbubble) en nu de enorme financieringslast van de Zuidelijke lidstaten. Kijk, en dat "Jan met de Pet" dit allemaal gaat betalen is geen noodzaak maar een politieke keuze.

  • Hein van Leeuwen, do 01 september 2011 12:37 in reactie op b Engel Reageer op Hein

    Hein

    De eerste gedachten over het samenvoegen van NH,Utrecht en ZH waren er gedurende het kabinet Kok 1 er was toen, zoals u ongetwijfeld weet, nog geen sprake van een krediet/schuldencrisis. Het was wel een gedachte die uit de koker van de VVD kwam en die Rutte een vervolg wil geven.

    Voordat u mij het leuteren verwijt, verwacht ik ook dat u mijn bijdrage ook echt leest. Ik heb namelijk geen oordeel afgegeven over de al dan niet terechte keuze voor de Euro. Ik heb echter gezegd dat nu die keuze nu eenmaal is gemaakt er ook naar gehandeld moet worden.

    Op dit moment verliest de politiek al zijn geloofwaardigheid door weinig daadkracht te vertonen, er is weinig leiderschap merkbaar en daarmee wordt Europa niet sterker.

  • Mostafa Mouktafi, wo 31 augustus 2011 11:17 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Balkenende gaf ons minimaal een valse hoop, maar toch een hoop door te toeteren dat: '' na het zuur komt zoet''..
    Rutte lijkt direct te zijn en belooft niets, doet niets, weet niets, snapt niets....alleen een ding doet hij goed: Wilders goed te gedogen en te beschermen. Een gedoog-specialist schijnt hij dat wel.
    Hou je kop Mostafa!
    Nee.

  • b Engel, wo 31 augustus 2011 11:10 Reageer op b

    b

    Nog 3 weekjes wachten....

  • Semolina Pilchard, wo 31 augustus 2011 10:07 Reageer op Semolina

    Semolina

    Reeds twintig jaar hoor ik politici over bestuurlijke vernieuwing blaten. Er gebeurt nooit iets, want de vierde macht verzet zich met hand en tand. 'k Ben bevriend met twee ambtenaren in gemeentes. Hun standaardreactie op dergelijke plannen: 'vast wel'.

  • Addy Stoker, wo 31 augustus 2011 09:49 Reageer op Addy

    Addy

    ik ben van mening dat je bij elke bestuurlijke herindeling de mening van de bevolking moet vragen. Dat zou bepalend moeten zijn en niet het gesteggel tussen bestuurders en bestuurslagen onderling. wij als Verenigd Links - Feriene Lofts hebben hier in Friesland de ervaring dat veel bestuurder bang zijn een referendum te houden om werkelijk de mening van de bevolking te peilen. Dan is er dus geen sprake van een echt democratisch proces. Een bestuurlijke herindeling moet je alleen doen van onder op.

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 11:52 in reactie op Addy Stoker Reageer op Hein

    Hein

    Het is nog altijd niet zo dat de deskundigheid van de kiezer groter is. Het is juist de bedoeling dat de gekozene acteert in de volle overtuiging te werken met het mandaat van de kiezer. Mocht dat niet zo zijn, zal dat blijken bij de eerstvolgende verkiezingen.

  • Addy Stoker, wo 31 augustus 2011 13:45 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Addy

    Addy

    zo kun je er naar kijken, maar politici moeten in staat zijn om hun standpunten goed uit te leggen aan de mensen, anders doen ze hun werk dus niet goed. Daarom hoeft een goed politicus ook niet bang te zijn voor een referendum. Herindeling vraagt draagvlak, is dat er niet dan moet je het ook niet doen.

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 14:24 in reactie op Addy Stoker Reageer op Hein

    Hein

    Ik deel uw mening dat de gekozene in staat moet zijn uit te leggen wat hij wil bereiken. Iets anders is of we bij iedere zaak van belang een referendum moeten houden om te weten of de bevolking voor of tegen is, het vervelende daarvan is dat er maar weinig onderwerpen zijn die met een ja of nee kunnen worden aangenomen of afgewezen.

    De nuancering ligt hem vaak in de onderhandeling, niet zozeer in de keuze zelf.

  • Addy Stoker, wo 31 augustus 2011 15:57 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Addy

    Addy

    klopt, maar een herindeling is dusdanig ingrijpend dat ik van mening ben dat je als burger daarover het laatste woord moet hebben.

  • Hein van Leeuwen, wo 31 augustus 2011 19:48 in reactie op Addy Stoker Reageer op Hein

    Hein

    Ingrijpend voor wie? De provincie als bestuurlijk lichaam heeft toch al niet zo'n bijzonder profiel bij de burger. Wel bij lokale overheden en andere overheidslichamen.

  • Christiaan Huygens, wo 31 augustus 2011 09:21 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Rutte blijkt geen groot staatsman te zijn. Gewoon een doorsnee kamerlid die van veel dingen geen verstand heeft.

    Niet de gehele waarheid vertellen is zijn handelsmerk. Dit om nog een beetje overeind te blijven.

  • Louis Break, wo 31 augustus 2011 09:15 Reageer op Louis

    Louis

    In de bestuurslaag zitten natuurlijk ook veel personen van de oppositie die dan hun baan zien verliezen. Deze zullen alles doen om hun baantjes te houden. Dus om nu de schuld weer helemaal bij Rutte te leggen gaat wel erg ver.

  • hr. arryo, wo 31 augustus 2011 09:49 in reactie op Louis Break Reageer op hr.

    hr.

    Ach ja natuurlijk, dat zal het zijn. En Rutte, de arme ziel, rest dan natuurlijk niets anders dan toe te kijken hoe het allemaal vanzelf wel weer goed komt.
    Slim mannetje, die premier van ons...

  • Bobby Byrd, wo 31 augustus 2011 09:13 Reageer op Bobby

    Bobby

    Tsja, dat heb je met die liberalen:

    een hoop gelul en weinig wol.

  • Gouden Ui, wo 31 augustus 2011 10:47 in reactie op Bobby Byrd Reageer op Gouden

    Gouden

    U vindt 18 mld bezuinigen "weinig wol" ?

  • Joe Speedboot, wo 31 augustus 2011 11:23 in reactie op Gouden Ui Reageer op Joe

    Joe

    Die 18 miljard gaan ze op geen stukken na halen

  • Jan O., wo 31 augustus 2011 12:22 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Ik heb laatst in een al wat oudere Vrij Nederland gelezen dat het grootste gedeelte van die bezuinigingen (als ze dat al halen) is ingezet door Bos.(de zg. Bosbelasting, wat dat dan ook moge zijn).
    En dat de rest niet gehaald wordt wegens Kunduz, JSF en gebrek aan daadkracht inzake de hypotheekrenteaftrek.
    Rutte rekent zich rijk met de daadkracht van Bos, dus.

  • Donald Duck, wo 31 augustus 2011 13:17 in reactie op Jan O. Reageer op Donald

    Donald

    "ik heb laatst in een al wat oudere Vrij Nederland gelezen dat het grootste gedeelte van die bezuinigingen (als ze dat al halen) is ingezet door Bos.(de zg. Bosbelasting, wat dat dan ook moge zijn)."

    Typisch linkse manier ban bezuinigen. Nieuwe belastingen invoeren.

  • Marc Schouten, wo 31 augustus 2011 17:45 in reactie op Donald Duck Reageer op Marc

    Marc

    "Typisch linkse manier ban bezuinigen. Nieuwe belastingen invoeren."

    Typisch rechtse manier van bezuinigen. De Dooh Nibor methode; het stelen van de armen om het aan de rijken te geven

  • hans groen, wo 31 augustus 2011 22:07 in reactie op Donald Duck Reageer op hans

    hans

    Dit kabinet heeft in de 18 miljard de 3 miljard meegerekend die het vorig kabinet had ingezet. Daarnaast zijn de overige bezuinigingen stuk voor stuk lastenverzwaringen. Zoals het verhogen van BTW op bepaalde goederen en diensten. [van 6 naar 19] Dus net zo goed belasting opvoeren zoals jij Links verwijt.

  • Jan O., vr 02 september 2011 10:51 in reactie op Donald Duck Reageer op Jan

    Jan

    De bezuinigingen die de nieuwe regering onde de Heer Rutte invoert zijn vrijwel uitsluitend belastingverhogingen.
    En ik meen dat de Bosbelasting iets te maken had met hoger belastbaar maken van pensioenen, waar met name de VVD en het CDA absoluut achter stonden.
    Wat heeft dat redeloze geageer tegen Bos, die het honderd maal beter deed dan wie dan ook in deze regering, toch voor zin?

  • Opinius Media, do 01 september 2011 15:45 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Opinius

    Opinius

    Tuurlijk gaan zij 18 miljard snel snellen, en de internationale rest net zo
    de vvd kan heus tellen?
    in de rekensom van koppensnellen

  • Jan Jansen, wo 31 augustus 2011 10:51 in reactie op Bobby Byrd Reageer op Jan

    Jan

    Zaten er maar liberalen in de vvd i.p.v. de neo-conservatieven.
    Dan zou de regering er anders uitzien...

  • Tom Meijer, wo 31 augustus 2011 21:07 in reactie op Jan Jansen Reageer op Tom

    Tom

    "Zaten er maar liberalen in de vvd i.p.v. de neo-conservatieven."

    Vraag nou niet het onmogelijke.

  • de heer Meijerink, wo 31 augustus 2011 08:58 Reageer op de heer

    de heer

    Zonder het glaasje spraakwater in de hand zijn de VVD-ers al jaren veel minder spraakzaak en daadkrachtig.
    Al jaren brallen ze 's avonds over de 'significante zaken' die ze gaan veranderen, maar de morgen erop is alles vergeten en is het enige doel 4 jaar in het pluche te blijven.
    Ga maar na wat ze allemaal gingen veranderen (meer asfalt, minder regels), je zou er als VVD-bal je vinges bij aflikken! Nou, ik hoor de vrindjes tot op nu alleen maar klagen.

  • Meta Foor, wo 31 augustus 2011 08:03 Reageer op Meta

    Meta

    dat het kabinet niet helemaal uit de verf komt , komt door de professionele en eensgezinde oppositie

  • Jan O., wo 31 augustus 2011 08:32 in reactie op Meta Foor Reageer op Jan

    Jan

    Ik geloof dat het met die eensgezindheid van de oppositie wel meevalt.
    Ik zie er niet veel van.

  • de heer Meijerink, wo 31 augustus 2011 09:00 in reactie op Jan O. Reageer op de heer

    de heer

    De regering reageert dan niet, maar de Grote Gedoger (de echte baas?) doet dat dan voor hen!

  • Jan O., wo 31 augustus 2011 12:23 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Jan

    Jan

    En wat doet doe dan allemaal?
    Ik merk daar niets van.
    Staat niets van in de kranten.

  • Duidelijk Rechts, wo 31 augustus 2011 10:40 in reactie op Jan O. Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Kijk dan eens als voorbeeld naar Griekenland en meer hoe eensgezind, zij zorgen dat er veel geld naar toe kan blijven gaan.
    Dat alles dankzij GL en de PVDA.
    Afganistan, dankzij, GL
    Nee dit kabinet heeft veel gedoogpartners, dat zit wel goed.

  • hr. arryo, wo 31 augustus 2011 11:50 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op hr.

    hr.

    Yep!
    Kutte met Rutte...

  • Jan O., vr 02 september 2011 10:46 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Jan

    Jan

    Dat is geen antwoord op de vraag wat Wilders allemaal aan goeds doet in deze regering.

  • A.G.M. Waelpoel, wo 31 augustus 2011 10:34 in reactie op Meta Foor Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Dream on!

  • Aert Willem d'Holbach, wo 31 augustus 2011 18:24 in reactie op Meta Foor Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het enige waar de oppositie het over eens is, is over het feit dat ze maar geen eensgezinde oppositie kunnen smeden.

  • Marc Schouten, wo 31 augustus 2011 23:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    Ik moet je hier helaas gelijk in geven. Maar ook de regering faalt in een hoop voorgenomen plannen.

    Laten we ze allebei nog een beetje tijd geven, misschien wordt er dan snel echte politiek gevoerd... wie weet

  • Aert Willem d'Holbach, do 01 september 2011 08:00 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik wil het geen falen noemen. Je kunt niet verwachten dat het hele regeerakkoord binnen een jaar is uitgevoerd. Sterker nog, bij de presentatie daarvan werd al gezegd dat het eigenlijk een akkoord is waar je 8 jaar voor nodig hebt.

    Een belangrijk moment in de beleidscyclus is bovendien de begroting. Die komt op 20 september aan de orde en pas dan kan dit kabinet de pikketpaaltjes begrotingstechnisch goed slaan. Dat weet de oppositie en daarom spelen ze op dit moment dit spelletje gezellig mee.

  • Huub Geluk, do 01 september 2011 10:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Inderdaad, pik het paaltjes. Van wie zullen we het geld pikken, waarmee mijn vrinden in het bedrijfsleven hun kas kunnen spekken?

    Een grappige vertyping van je, Aert, die je waere aerd goed weergeeft.

    En van humor zou ik ook mijn vak niet maken.

  • Opinius Media, do 01 september 2011 14:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    misschien zijn die allemaal, in tegenstelling tot uw vvd niet pluche-geil genoeg

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel