-
, wo 08 september 2010 08:37
Reageer op
De mop.
Rutte dacht het zaakje even met handjeklap te kunnen ritselen in een volstrekt respectloze actie t.o.v. de Koningin.
Mis poes, smurf, even geduld hebben.
-
Laat deze 3 maar een tijdje regeren.
Ik voorspel u dat wij binnen 1 jaar weer naar de stembus kunnen.
Het CDA valt uit elkaar en de PVV stemmers voelen zich genaaid en zullen net zo snel weer verdwijnen als dat ze gekomen zijn.
Ik verheug mij er nu al op.
-
Wat een geweldig nieuws! Had niet gedacht dit zinnetje weer zo snel hier op JOOP te kunnen typen, maar ik doe het gaarne.
Ieder linksmens dat vrijdag een gat in de lucht heeft gesprongen bij het nieuws dat de formatie "geklapt" was, heeft de boemerang vandaag keihard in z'n gezicht teruggekregen.
Wilders heeft goed nagedacht en beseft dat géén PVV bijna automatisch leidt tot een kabinet met de PvdAfbraak. Toen zijn maag bij deze gedachte omdraaide, heeft hij de toegereikte hand van Rutte weer snel aangenomen.
Wat de koningin adviseert doet er totáál niet toe. Behalve dat haar rol in het formatieproces een slechte invloed is, hebben de drie heren een politieke wil die niet te stuiten is. Er zat even een Klink in de kabel, maar die is er inmiddels uit gehaald.
Het regeerakkoord wordt een stuk waar we onze vingers bij af kunnen likken (nou ja, voor mij en Ingrid dan). Daar had zelfs Bolkestijn niet van kunnen dromen in zijn tijd...
Geert I gaat er komen en nobody can stop us.
-
Prins Pils, di 07 september 2010 16:15
in reactie op Henk Jansen
Reageer op Prins
+++ Geert I gaat er komen en nobody can stop us. +++
>>> Dan wil je voor je eigen gemoedsrust vast nog wel even de volgende punten weerleggen, die duidelijk maken dat Wilders' voorstellen gebaseerd zijn op waanideeën en dat zijn weg een doodlopende is.
Zo:
* is er -- ook in de toekomst -- helemaal geen islamisering in Nederland (zie verder voor de problemen in stadswijken),
* is het onzin dat de aanwezige moslims in Nederland een bedreiging vormen voor samenleving,
* is de jeugdcriminaliteit onder Antillianen nog hoger dan die onder Marokkanen maar die onder Turken een stuk lager,
* heeft Nederland zelf Marokkanen en Turken naar Nederland gehaald om in de vraag naar arbeidskrachten te voorzien,
* is de islam internationaal gezien helemaal geen ideologie die gezien moet worden als hét kwaad,
* is het onzin dat veel van het ontwikkelingsgeld niet goed terecht zou komen,
* is gesubsidieerde cultuur net zo goed een rechtse hobby, en
* is het Nederland economisch en financieel nog nooit zo goed gegaan als onder de Kok-kabinetten (Paars I en II).
Er zijn problemen met de grote hoeveelheden islamieten/slecht geïntegreerde etnisch allochtonen in bepaalde wijken in Nederland, dat kan en mag niet ontkend worden. Maar een beleid daartegen, middels de Vogelaaraanpak wat voor spreiding zorgde, werd door Wilders afgeserveerd!
En er zijn problemen met bepaalde landen met fundamentalistisch-islamitische regimes. Maar daartegen ten strijde trekken zoals Wilders wil, is gekkenwerk en leidt tot grootschalige en geldverslindende oorlog. Bovendien zijn er diverse andere dictatoriale regimes die niet islamitisch zijn, zoals die in Birma en Noord-Korea. De manier om al die regimes te bestrijden is om de VN zodanig te hervormen dat alleen landen die aan de basisvoorwaarden van goed bestuur voldoen, inclusief een grondwet en dagelijkse praktijk die discriminatie verbiedt, spreek- en stemrecht hebben. Maar daar zal Wilders niet aan mee willen werken, want dan zou Nederland ook zijn stemrecht verliezen, als Wilders zijn grondwetswijzigingen erdoor zou krijgen!
-
Prins Pils, di 07 september 2010 20:37
in reactie op Prins Pils
Reageer op Prins
+++ Prins Pils, di 07 september 2010 16:15 +++
>>> Je kunt ze helemaal niet weerleggen? Hoe sus jij je geweten dan? Want Wilders bedrijft politiek gebaseerd op leugens, dat is toch wel duidelijk?
-
Het gedraai van Rutte, Verhagen en Wilders toont in feite aan hoe instabiel dat PVC kabinet gaat worden.
CDA
Stap uit deze wanstaltige vertoning en bedenk dat jullie belangrijkste partijideoloog al het loodje heeft gelegd in dit proces. Bedenk ook dat als PVC doorgaat dit ook wel eens de laatste coalitie zou kunnen zijn waar jullie nog aan te pas komen. Kijk naar wat jullie de ruk naar rechts onder Balkenende heeft opgeleverd. Hoe ver willen jullie eigenlijk gaan. Tot aan het opheffingscongres?
-
En hij flikt het weer. Alle ogen gericht op de hoofdrolspeler: de blonde kruisridder, met in de coulissen de machtsgeile Rutte en Verhagen. Het begint een beetje kolderiek te worden. Eerst springt het licht op groen, dan weer op rood en daarna weer op groen. In Nederland is altijd wat te doen.
Het is een gotspe.
-
Helaas kan ik niet goed tekenen, want ik heb al een tijdje een beeld van een cartoon voor me:
Bij het hek van een fabriek in NL staan hordes woedende werknemers te staken met grote borden. Hierop is te lezen:
- Wij willen meer loon voor onze direkteur!!
en..
- Wij willen 20% inleveren, nu! Geef dit aan ons management!
De direkteur komt onder luid applaus aanrijden, de mensen joelen hem toe. Een pvv leider ter plekke: "Ja, deze mensen staken omdat ze perse hun loon willen afstaan t.b.v. de rechtse hobbies van de direkteur, HRA, wegen voor zijn BMW, belastingverlaging voor rijken, ect."
Ik kijk en luister naar ze maar snappen doe ik ze echt niet, die pvv-stemmers. Ben gelukkig niet de enige..
-
Zo is het ook wel....
Die PVV adepten hebben echt niet in de gaten aan wie zij hun ziel en zaligheid hebben verkocht.
Het gekke is dat juist onder de laagste klassen van Nederland het hoogst % PVV stemmers zitten en deze groep de hardste klappen van zowel VVD, CDA als ook de PVV gaat krijgen.
Je vraagt je echt in alle oprechtheid af of het klopt en dat die PVV-ers echt hartstikke dom zijn.
Want welke malloot stemt er op een partij die jou tot de bedelstaf wil terug zetten en het opgebouwde sociaal stelsel wil afschaffen.
Als moet ik zeggen dat de VVD de kroon spant in de afbraak maar Wilders is akkoord en heeft zijn kiezers uitgeleverd en verkocht voor anti islam punten waar niets van terecht komt omdat deze tegen de grondwet ingaan.
Je moet niet eens proberen een PVV-er te doorgronden denk ik.... ze snappen zichzelf denk ik niet eens :)
-
Nou, ik heb niet de illusie een pvv-er (kamerlid) te begrijpen, wellicht wel een beetje de pvv-stemmer.
Ik denk eigenlijk (met anderen) zelf dat er een bepaalde prijs is die zij (pvv stemmers) bereid zijn te betalen voor het zich laten regeren en vooral het voor zich laten denken door GW. Lekker gemakkelijk, geen sores, pappa GW weet het beter voor ze, wat ie ook zwalkt. Voorheen werd dat voor een deel van die kiezers door het cda gedaan. Triest, maar waar...
ps. Is niet dé grote kritiek van pvv op het pvda dat ze zo betuttelend zijn?? Tja, potten en ketels..
-
Just Lurking, di 07 september 2010 13:31
in reactie op Pieter Janssen
Reageer op Just
hahaha, geestig!
-
We willen het nu allemaal met eigen ogen wel eens zien dat regeerakkoord waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt.
Is niet meer voor weg te lopen Rutte,kijken of je het dan ook nog zo van de hoge toren blaast of diepe schaamte voelt
-
En geen gedoogkabinet meer...gewoon mee regeren met zijn grote mond.
Dus Rutte....als je zo graag wilt sta je daar ook voor en ben je niet zo laf.
-
Ook CDA wil onderhandelingen met VVD en PVV hervatten zegt Verhagen...
Als Verhagen zijn ministerschap maar kan behouden,daar doet hij alles voor.
Zelfs het hele CDA naar de verdoemenis helpen.
-
Wilders en Rutte willen beiden nu iets anders dan wat ze Beatrix geadviseerd hebben:
Gewoon weer oppakken waar ze gebleven waren, in plaats van Rutte een proeve laten schrijven.
Hoezo consistentie? LOL
http://www.nrc.nl/binnenland/article2616009.ece/PVV_en_VVD_willen_onderhandelingen_formatie_hervatten
-
Hoi Just, bedankt voor de link.
Uit die link: > Wilders heeft dat vanmorgen na zijn fractievergadering gezegd.>
Hij wist het gisteravond nog niet maar Hij wist het vanochtend wel. Wat een klucht.
-
Just Lurking, di 07 september 2010 13:23
in reactie op G.B. Piranesi
Reageer op Just
CDA doet inmiddels ook weer mee! Wat een klucht, inderdaad, niet te geloven. hahaha
-
En Ferry, hoe lang denk jij dat de formatie van een rechts kabinet nog zal gaan duren?
http://www.youtube.com/watch?v=K_rmlvTrWG8&feature=related
-
LAATSTE NIEUWS:
Ook het CDA wil weer praten over de vorming van een PVC regering. Het komt allemaal goed.
-
Wat een treurnis.
-
Wilders sloopt het systeem en en passant het CDA.
-
Formateur opgestapt....alle fractieleiders langs geweest bij de Koningin.
Nu gaat meneer dit roepen wetende dat de Koningin zich laat adviseren en er een ander voorstel zal komen.
Gaat Wilders straks roepen:
"Ik wou toch wel maar de koningin wilde niet"
Meneer is voortdurend de media aan het bewerken en zijn slachtofferpositie uit te buiten.
Smerige vieze spelletjes speelt hij.
Ik zeg tegen de media....negeer die man en als je het wel over hem hebt zet hem neer als grote nar,wat hij is.
-
De media in Nederland is geen deerde macht meer, maar de Eerste.
-
Inmiddels gaat het nieuws door: daags na de politieke moord op Ab Klink en met het CDA in diepe rouw meldt lijkenpikker Wilders zich.
Wie zich nu nog niet walgend afwendt van deze lieden moet wel heel erg verhard zijn.
-
Just Lurking, di 07 september 2010 12:42
in reactie op Leo J Bouwman
Reageer op Just
[...] Wie zich nu nog niet walgend afwendt van deze lieden moet wel heel erg verhard zijn [...]
Tja, het wordt er allemaal niet vrolijker op, vooral niet omdat sommige lieden - m.i. niet de best bedeelden in de maatschappij en ook niet de meest geletterden aan hun taalgebruik te zien - blijkbaar keihard moeten lachen om het feit dat de verzorgingsstaat (waar al niet veel meer van over is) nog verder wordt uitgehold, met daarbovenop ook nog eens een gedogen door ooit fatsoenlijke partijen van de openlijke discriminatie van een specifieke groep mensen.
Maar ik blijf gewoon hoop houden en geloven in de kracht van onze democratie. :)
-
Ach, ook de 1e kamer kan een kabinet naar huis sturen/blokkeren. Niet gebruikelijk, maar het moet dan maar in dit geval.
-
Een goed doordacht alternatief:
'WIJFFELS EN MARIJNISSEN ALS INFORMATEURS VAN CENTRUMLINKS'
'De mogelijkheden van een leidende rol van de VVD zijn op dit moment uitgeput geraakt. Het voorstel van de SP is daarom om nu eerst de mogelijkheden te onderzoeken van alternatieve, stabiele meerderheidskabinetten die kunnen rekenen op goede samenwerking met de Staten-Generaal.? Dat heeft SP-leider Emile Roemer vanochtend geadviseerd aan koningin Beatrix. Roemer stelt voor om de heren Herman Wijffels en Jan Marijnissen te benoemen tot informateur: 'De drie linkse partijen kunnen met het CDA ? en mogelijk andere partijen, een stabiel kabinet vormen, dat in beide Kamers over een meerderheid beschikt.'
Het volledige advies van Roemer aan koningin Beatrix:
Majesteit,
In mijn eerste advies van 11 juni 2010 schreef ik U dat de uitslag van de verkiezingen een gecompliceerd beeld oplevert en dat de formatie van een stabiele coalitie geen sinecure zal zijn. Het stuklopen van de onderhandelingen voor een rechts kabinet toont aan, evenals de eerder gestrande gesprekken voor de totstandkoming van een kabinet van de paarsplus-partijen, dat in de uitslag van de verkiezingen niet op voorhand een voorkeurscoalitie besloten ligt. Wat we inmiddels wel weten is dat na het voeren van uitvoerige onderhandelingen twee mogelijkheden, namelijk een paarsplus- of rechts kabinet, definitief van de baan zijn.
Hoe nu verder?
De heer Rutte heeft aangekondigd niets te zien in nieuwe gesprekken met PvdA, D66 en GroenLinks voor de totstandkoming van een paarsplus-kabinet. Een verdedigbaar standpunt, immers over deze combinatie is uitgebreid gesproken tussen betrokken partijen. Het ligt op dit moment nog minder voor de hand dat de heer Rutte zelfstandig gaat schrijven aan een conceptregeerakkoord, te meer omdat twee mogelijke formaties onder leiding van de VVD op dit moment reeds onderzocht zijn. Een gezamenlijk schrijven van de heer Rutte en de heer Cohen lijkt geen haalbare weg nu de heer Rutte die optie heeft afgewezen, maar ook omdat een gezamenlijk schrijven niet automatisch leidt tot gesprekken tussen potentiële partners. Eén en ander zou dreigen te verzanden in een nieuwe fase van onzekerheid, terwijl meer realistische alternatieven nog niet onderzocht zijn.
Mijn fractie is geneigd vast te stellen dat de mogelijkheden voor een leidende rol van de VVD uitgeput zijn geraakt en dat een alternatieve invalshoek gewenst is. Het voorstel van de SP is daarom om nu eerst de mogelijkheden te onderzoeken van alternatieve, stabiele meerderheidskabinetten die kunnen rekenen op goede samenwerking met de Staten-Generaal. Eén van de te onderzoeken opties zou, wat de SP betreft, een centrumlinkse coalitie van PvdA, CDA, GroenLinks en SP moeten zijn.
De fractie van de SP stelt voor om tot informateurs te benoemen de heren Herman Wijffels en Jan Marijnissen. Ons inziens vraagt de huidige politieke constellatie om een doorbraak. De kiezers hebben gekozen zoals ze hebben gedaan. Daarbij hebben ze PvdA, SP en GroenLinks even groot gemaakt als VVD en PVV en groter dan VVD en CDA. De drie linkse partijen kunnen met het CDA ? en mogelijk andere partijen, een stabiel kabinet vormen, dat in beide Kamers over een meerderheid beschikt.
Hoogachtend,
Namens de Tweede Kamerfractie van de Socialistische Partij,
Emile Roemer
fractievoorzitter
Bron: www.sp.nl
-
Heel mooi, erg bedankt voor je informatie.
-
Piet de Geus, di 07 september 2010 13:04
in reactie op Joop Schouten
Reageer op Piet
"Het volledige advies van Roemer aan koningin Beatrix"
Wat gek nou toch, ik heb de naar van Roemer nergens gezien in het rijtje fractievoorzitters dat Beatrix vandaag om advies vraagt.
-
Toen was je nog niet wakker.
-
Piet de Geus, di 07 september 2010 15:22
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op Piet
Nee, ik was te vroeg wakker. Toen werd er nog in de krant gemeld dat 4 fractievoorzitters bij Trix langs zouden gaan. Later bleek een hele optocht te zijn langs geweest.
Het gaat allemaal een beetje snel op het moment. Ik geloof dat de PVV niet zo blij was met de benaming Bruin 1 en nu gaat voor het kabinet Knipperlicht 1.
-
Laatste nieuws:
Wilders wil verder onderhandelen.
Reden....de belangrijkste criticus binnen het CDA is opgestapt.
haha
kom maar op
Er zijn nog veel meer criticasters binnen het CDA
Daarbij,laat gebeuren dit,deze drie partijen graven hun eigen graf.
Denk maar eens aan het commentaar wat Le Monde gaf over de Nederlandse formatie en het toelaten van een rechts extremistische partij,die VVD en CDA door ermee te onderhandelen salonfahig maken.
-
Er schuilt een kleine Wilders achter Rutte en Verhagen.
-
WILDERS IS DOOR DE BOCHT!!!
IK KAN HET WEL U I T S C H R E E U W E N VAN PLEZIER ROUANE!!!
ZO EN NOG DRIE UITROEPTEKENS ERACHTER!!!
DAT KABINET RUTTE 1 GAAT ER KOMEN ROUANE!!!
-
, di 07 september 2010 12:22
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op
Wilders praat weer eens voor zijn beurt.
Het staatshoofd bepaald nu wat er gaat gebeuren.
Dat krijg je ervan, wanneer je de stekker er uit trekt.
-
Mees ., di 07 september 2010 12:38
in reactie op
Reageer op Mees
Wilders komt nu met dit bericht naar buiten omdat hij weet dat de Koningin nu aan zet is.
Als zij iets anders doet dan heeft het weer niet aan hem gelegen...snap je.
Dat is zijn werkwijze...anderen voortdurend beschuldigen en zelf niet thuisgeven.
-
Zjen Zen, di 07 september 2010 12:53
in reactie op Mees .
Reageer op Zjen
De pauze die er altijd is tussen het advies van de fractievoorzitters en het aanwijzen van een informateur door de koningin is nadrukkelijk ingecalculeerd om alles weer op scherp te zetten. Wat een machtsspelletjes..
-
Hahaha de Koningin zegt:
Oke, Wilders u wilt regeren, bewijs dat maar.
Ik geef u de opdracht samen met blaaskaakje Rutte te gaan regeren en zoek maar een gedoog partij of laat alles door de kamer gaan.
Lachen wordt dat want dan staat Markyboy mooi in zijn bruine hemdje te kijk voor het oog van de wereld, een vies stinkend luchtje blijft levenslang om Mark heen hangen.
Eigen schuld dikke bult, en hij kiest alsnog eieren voor zijn geld en belt in tranen Cohen "HELP"
-
Jan B, di 07 september 2010 12:42
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Jan
Het bewijs is nu eindelijk daar,
De verwijten zijn al rond,
De critici staan handenwrijvend klaar,
Want ook Wilders draait dus met zijn kont.
-
Prins Pils, di 07 september 2010 12:44
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op Prins
+++ DAT KABINET RUTTE 1 GAAT ER KOMEN ROUANE!!! +++
>>> Wellicht. Maar met de grote bek van Wilders valt het na een jaar alweer. En in dat jaar is er niets veranderd omdat er in de Eerste Kamer geen meerderheid is.
-
Doch ook voor Teun de Beuker
wordt het leven dan niet leuker.
Want om die achttien miljard te halen
laten ze hem mede de rekening betalen.
-
Teun de Beuker, di 07 september 2010 17:46
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Teun
En dat doe ik graag Han al was het alleen maar om mijn kinderen en kleinkinderen niet met een erfenis (skyhigh staatsschuld en een failliet land) op te zadelen!
-
JE KAN WEL SCHREEUWEN... NOU DAT DOE JE AL WEKEN!!!
-
Tuurlijk moet Rutte dat doen. Links spartelt nog wat tegen maar lets face it: CDA, VVD en PVV willen samen.
-
Prins Pils, di 07 september 2010 12:24
in reactie op Peet Van Velzen
Reageer op Prins
+++ Links spartelt nog wat tegen maar lets face it: CDA, VVD en PVV willen samen. +++
>>> Als je de wens van de achterban omzet in accorderende Kamerzetels kom je tekort voor een meerderheid. Een wezenlijk percentage van de CDA-stemmers en een significant percentage van de VVD-ers willen niet met Wilders samen regeren. Dat gaat zich vroeg of laat wreken.
-
Ja dat willen ze en mijn zegen hebben ze.
Nu al instabiel en draaien, draaien, draaien, en nog maar eens draaien.
Hoe lang gaat dit goed.
Jammer dat we hier geen poll kunnen houden.
Ik ga voor 6 maanden hooguit en dan hoppa plat.
Of de VVD, CDA of PVV dissidenten gaan zelf naar eer en geweten (nu hebben weinig PVV-ers kennis van een geweten laat staan dit kan spreken) Stemmen of er ontstaat door geroeptoeter van Wilders een onmogelijke situatie waarbij de achterban van VVD en CDA gaat morren.
Dus voor eind maart 2011 is het zaakje ontploft.
-
En van je bimmelebammelebom
sloeg Bea op Neerlands trom
dikkertje dap sprong van de trap
met zijn innig holmaatje Jan Rap
op zoek naar blonde Greet
en gebroederlijk kropen ze in zijn ......
-
Vanmiddag om 14.00 uur zit ik te genieten van het debat over de mislukkig van het rechtse kabinet. Volgens mij wilt Wilders gewoon niet de regering steunen en wilt de PVV het liefst een partij worden die eeuwen lang in de oppositie zit. Als de PVV verantwoordelijkheid moet nemen dan is het de VVD-light.
-
Mijn vraag in het algemeen als reactie op de domme poging van Rutte om te proberen de baas te blijven spelen, was: " Hoeveel kansen moet iemand krijgen om te bewijzen dat hij een mislukkeling is? "
En wat antwoord Beukje als jijbakje, en kijk, ik citeer letterlijk zijn intelligente reactietje: "Jij maar eentje. Want bij je eerste posting was het mij al duidelijk. "
Dank je wel, schatje, nu weet ik zeker dat niet ik de mislukkeling ben...
-
Just Lurking, di 07 september 2010 11:16
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op Just
De Beuker? De Beuker? Wie is dat...? ;)
[...] " Hoeveel kansen moet iemand krijgen om te bewijzen dat hij een mislukkeling is? " [...]
Hopelijk heeft hij zijn kansen verspeeld, @To. Enough is enough. :)
-
Gerard Gewoon, di 07 september 2010 11:33
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op Gerard
Hoeveel kansen moet iemand krijgen om te bewijzen dat hij een mislukkeling is? "
++++++++++++++++++++++++++++
Het antwoord is zo simpel:
Wie jong is en niet links heeft geen hart, wie oud is en niet rechts heeft geen verstand"
-
Sorry Gerard Gewoon, ik doe echt mijn uiterste best jou serieus te nemen, maar ik overvraag mezelf daarmee.
-
Gerard Gewoon, di 07 september 2010 11:50
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op Gerard
PVV-leider Geert Wilders wil de onderhandelingen over een rechts kabinet met de VVD en het CDA hertvatten.
============================
Top, komt alles toch nog voor elkaar, PVC, heeft dit land nodig, nu snel en daadkrachtig de onderhandelingen hervatten en snel tot samenwerking komen, 15 Sept op het bordes, want dan is Geert weer terug uit Amerika.
-
, di 07 september 2010 12:17
in reactie op Gerard Gewoon
Reageer op
Misschien moet hij éven wachten tot van bovenaf wordt gezegd dat dat kan.
Doet hij nou ook al net alsof hij het staatshoofd is?
Daar zijn toch echt in de psychiatrie een aantal passende termen voor.
Hoogmoedswaan is er één van.
En bovendien, ons manneke heeft zelf de stekker eruit getrokken, dus nu is het éventjes niet aan HEM om te beslissen wanneer, en vooral HOE, die stekker er weer in gaat.
-
En bovendien, ons manneke
========================
Ik ben blij dat jij hem heimelijk ons noemt, kom er maar gewoon vooruit dat je ook op de PVV hebt gestemd, je bent in goed gezelschap.
-
Het is geen kwestie van hopen, rechts is momenteel de enige mogelijkheid om een regering te vormen.
Hopenlijk zijn met een paar dagen (effe lekker goed de druk opvoeren) Koppejan en Ferrier vertrokken en dan is het slechts een kwestie van dagen voordat het nieuwe kabinet Rutte 1 aantreed.
Nog even terugkomen op de vurige "laatste" wens van Cohen om erbij te mogen horen. Van Bea mag hij (zijn vriendjes) maar in realiteit heeft Cohen geen schijn van kans.
Maxime Verhagen heeft n.l. een bloedhekel aan de PvdA, en hoe de VVD over de PvdA denk is algemeen bekend.
SP en PvdA zijn water en vuur op de linker flank.
Alle Joper bij mekaar kunnen nu wel moord en brand schreeuwen, op hun hoofd gaan staan, schande spreken van Wilders etc. maar dat RECHTSE KABINET gaat er komen!!!
-
Over hopen gesproken.
Verwijzend naar mijn eigen bijdrage op 6 sept 2010 21.01 u bij het Klink onderwerp, is inderdaad een bruin kabinet nu mogelijk. Helaas zal het door gebrek aan meerderheid in 1e kamer, niets kunnen uitvoeren. Bij de provincie verkiezingen zullen linkse cda kiezers en laagbetaalde pvv stemmers precies zien hoeveel dat voor hun portemonnee gaat beteken. (18 miljard keiharde bezuinigingen, voornamelijk voor onder modaal inkomens)
Helaas voor u zullen ze dan eieren voor hun goede geld kiezen en "anders" gaan stemmen.
Alweer geen meerderheid 1e kamer dus kabinet valt....
-
A de Leeuw, di 07 september 2010 12:54
in reactie op Pieter Janssen
Reageer op A
Dat is niet waar. Waarom vergeet toch iedereen dat de leefbaren ook in de eerste kamer zitten? En waarom vergeet iedereen dat paars plus ook geen meerderheid in de eerste kamer heeft?
-
'Rechts is momenteel de enige mogelijkheid om een regering te vormen'.
Wie houd je voor de gek? Er zijn talloze mogelijkheden om andere regeringen te vormen. Ook meerderheidsregeringen, die per definitie meer recht doen aan de uitslag van de democratische verkiezingen.
Dat die andere mogelijkheden geen realiteit worden, komt niet omdat ze niet *kunnen* maar omdat de rechtse partijen - de VVD voorop - dat niet willen.
Laat rechts het niet wagen om een rechts minderheidskabinet te verkopen als 'het kon niet anders'. Want dat is een regelrechte leugen.
-
kees van eck, di 07 september 2010 10:55
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op kees
Ik hoop het ook. Duurzaam zal het niet zijn, maar dan hebben we het in elk geval gehad... (u geeft het zelf al aan... eerst moeten de mensen (zijn het er twee of meer?) met een kritische noot de mond worden gesnoerd, precies in de geest van GW... het CDA zal snel snappen dat dat het einde is van een eigen geluid/visie = bestaansrecht)
-
---[rechts is momenteel de enige mogelijkheid om een regering te vormen.]---
Dit is onjuist
-
---[RECHTSE KABINET]---
Je hoeft niet te SCHREEUWEN!
-
...Maxime Verhagen heeft n.l. een bloedhekel aan de PvdA...
Dus omdat de heer Verhagen een bloedhekel heeft aan de PvdA mogen alle stemmers op de PvdA (tweede partij van het land met 30 zetels) genegeerd worden. Maar die stemmers op de heer Wilders moeten coute que coute serieus genomen worden. Vreemde logica.
-
Dames en heren gaan we het dan toch meemaken? De geboorte van het eerste kabinet zonder enige linkse inmenging? Vanaf vandaag heet dit kabinet voor mij
hoop 1
-
De kern van je betoog komt neer op: Links is goed, de PVV is fout. Wel erg veel tekst hoor
-
Heeft betrekking op Astrid
-
Je bent nog niet zo oud, begrijp ik? Er zijn in het verleden vele kabinetten geweest 'zonder linkse inmenging'. Nog afgezien van het feit dat je het D66 van Boris Dittrich, in Balkenende-2, met de beste wil van de wereld niet 'links' zou kunnen noemen.
-
De scholen zijn toch alweer begonnen?
-
Onder welke steen heeft u zich al die tijd verstopt?
"het eerste kabinet zonder links"
O ik begrijp het al, u bent nog maar enkele jaren in het bezit van enige kennis van de Nederlandse politiek......
U kent alleen nog maar de laatste 3 jaar Balkenende.......
De rest van uw kennis is de leugen van Rechts ......
Het is u vergeven........
Maar toch..... doe wat aan uw feiten kennis voor u
zich echt onsterfelijk belachelijk maakt door meer van dit
te gaan roeptoeteren :)
-
cengiz solak, di 07 september 2010 13:40
in reactie op Baruch de Spinoza
Reageer op cengiz
Dan hoop ik voor u dat u nimmer afhankelijk wordt van een uitkering. Dan wordt hoop snel wanhoop.
-
RECHTSE COALITIE VAN DE BAAN /ZEGEN VOOR NEDERLAND!
Om het einde van mijn commentaar te citeren
''
De voortgang van de formatiebesprekingen is nog onduidelijk
Bekend is echter, dat Rutte de Koningin heeft geadviseerd, een concept regeeraccoord te willen schrijven [19]
Niet alleen is dat voorbarig, maar sterk wekt hij de indruk, de PVV van Wilders zo via een achterdeurtje terug te willen halen
Hopelijk slaagt hij niet in deze opzet
Uiteraard is de reden gelegen in het extreem-rechtse karakter van de PVV
Zie ook voor link commentaar:
http://ovl.indymedia.org/news/2010/09/30633.php
INLEIDING:
Geachte Redactie en lezers,
Voor de tijdlijjn Nederlandse kabinetsformatie
Zie
http://www.nu.nl/politiek/2294302/kabinetsformatie-2010.html
De dreiging van een minderheidscoalitie met de extreem-rechtse PVV is niet meer
Na
Om met de woorden van SP fractievoorzitter Roemer te spreken, is dit een ''zegen voor het land''
PVV deelname zou, ook in gedoogvorm, aan de landsregering niet alleen destructief geweest zijn voor asiel, immigratie en integratie, maar vooral ook een definitieve grens hebben overschreden, waarbij de rechtsstaat vaarwel zou zijn gezegd
Hieronder doe ik u mijn commentaar op dit verheugende feit toekomen
Omdat het opgezegde vertrouwen van Wilders in het CDA vooral te danken is aan de drie CDA ''dissidenten'' Klink, Ferrier en Koppejan, vermeld ik geheel onder de waarderingsbrieven, die ik hen geschreven heb.
Ook VVD raadslid de heer Geerdink en CDA [ex] fractielid, de heer Schinkelshoek, die de moed hadden, de consequenties te trekken uit de onderhandelingen met de PVV, heb ik aangeschreven.
In dergelijke voor dit land extreme omstandigheden leert men werkelijk moedige mensen kennen, waarop Nederland trots mag zijn
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
COMMENTAAR:
De dreiging van een minderheidscoalitie met PVV gedoogsteun is van de baan [1]
Naar mijn mening is dit een zegen voor dit land!
Een cruciale rol hebben hierin gespeeld CDA fractielid en demissionnair minister Klink, die stopte met de formatieonderhandelingen [2] en de dissidente CDA fractieleden mevrouw Ferrier en de heer Koppejan
GEVAAR VOOR DE RECHTSSTAAT:
De PVV is een racistische en discriiminatoire partij.
Niet alleen discrimineert zij moslims, eveneens laat zij zich in racistische zin uit over ''niet-westerse'' allochtonen
Bovendien voert zij een voortdurende hetze tegen vluchtelingen, die vanwege armoede, oorlog of vervolging hun land van herkomst noodgedwongen hebben moeten verlaten
Dergelijke standpunten zijn in strijd met de artikelen 1 [verbod op discriminatie] en 6 [vrijheid van godsdienst], Nederlandse Grondwet en zijn daarom een ondergraving van de beginselen rechtsstaat, zoals wij deze in Nederland tot nu toe hebben gekend [3]
Terecht heeft dan ook de Anne Frank Stichting deze partij gekwalificeerd als extreem-rechts [4]
Het moge duidelijk zijn, dat een dergelijke partij op geen enkele manier deel moet uitmaken van het landsbestuur, noch als regeer, noch als gedoogpartij [5]
Onderhandelingen met deze club, hadden trouwens van meet aan niet moeten hebben plaatsvinden en zeker niet door het CDA
Fractieleider Verhagen had zich immers bij diverse gelegenheden in het verleden als fervent criticus van de PVV opgeworpen [6]
CDA VERZET
Van meet af aan is tegen deze onderhandelingen binnen het CDA verzet geweest, zowel van de zijde van prominenten [7] als van ''onderop'', zoals het Manifest ''Wij staan voor onze grondrechten'', dat opriep tot beeindiging van de onderhandelingen met de PVV
Ik citeer uit een deel van het Manifest:
''In haar politieke uitingen en verkiezingsprogramma tornt de PVV aan verschillende van onze Grondrechten, met name het recht op gelijke behandeling en het recht onze levensovertuiging vrij te belijden.
De PVV stigmatiseert een aanzienlijke minderheid van onze bevolking, maakt deze tot zondebok van vrijwel alle problemen van onze samenleving.
Zo bedreigt de PVV niet alleen de vrijheden van moslims, maar ook de beginselen van onze rechtsstaat en daarmee de vrijheid van ons allen'' [8]
Ook is is byzonder te noemen het vertrek uit het CDA van ex CDA Kamerlid van Schinkelshoek [9]
Hoewel hij op de 27 ste plaats in de fractierangorde stond, was aan te nemen, dat hij toch nog fractielid zou kunnen worden bij de doorstroming van fractieleden naar ministersposten bij een eventueel accoord tussen CDA, VVD en PVV [10]]
Hiermee was hij op dat moment de enige niet oud CDA politicus, die stelling nam.tegen de samenwerking met de PVV.
Ook hebben oud-politici van verschillende partijen zich gekeerd tegen PVV gedoogdeelname in een minderheidsoalitie [11]
COMITE VOOR DE RECHTSSTAAT:
Een ander maatschappelijk initiatief was het niet aan een partij gebonden Comite voor de Rechtsstaat
In een aan de CDA en VVD fractieleden gedane oproep wordt o.a. gesteld:
''U bent lid van een fractie die met de gedoogverklaring heeft ingestemd. Wij vragen u alsnog daar in een publieke verklaring ondubbelzinnig afstand van te nemen en uit te spreken dat u elke aanslag op de grondslagen van onze liberale rechtsstaat afkeurt en het ook niet acceptabel acht als gedoogpartners van een door u gesteund kabinet dat wel doen.'' [12]
VVD
Vrijwel stil was het in VVD kringen, op het verzet van de oud-politici Weisglas en Voorhoeve na [13]
Grote waardering valt toe aan het nu ex VVD raadslid uit Rheden, de heer Geerdink, die uit de partij stapte vanwege de samenwerking met de PVV [14]
CDA DISSIDENTEN:
De grootste invloed op het afblazen, door Wilders, van de onderhandelingen is uitgeoefend door het moedige optreden van de VVD dissidenten Klink, Ferrier en Koppejan
Weliswaar ging Klink nog mee met de PVV koers door zijn rol als mede-onderhandelaar, maar daarop is hij teruggekomen [15]
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Inmiddels is hierdoor Klinks politieke lot bezegeld en is hij uit de CDA-fractie getreden [16]
Kamerleden Ferrier en Koppejan hebben destijds weliswaar ingestemd met de onderhandelingen met de PVV, maar spreidden later principiele bezwaren ten toon
Daarvoor is moed nodig [17]
VERHAGEN
De rol van Verhagen is ronduit opportunistisch en dubbelhartig te noemen
Van de zogenaamde ''man van principes'' [18], werd hij ''de man van de uitverkoop van de rechtsstaat''
VOORTGANG:
De voortgang van de formatiebesprekingen is nog onduidelijk
Bekend is echter, dat Rutte de Koningin heeft geadviseerd, een concept regeeraccoord te willen schrijven [19]
Niet alleen is dat voorbarig, maar sterk wekt hij de indruk, de PVV van Wilders zo via een achterdeurtje terug te willen halen [20]
Hopelijk slaagt hij niet in deze opzet
EPILOOG
Een minderheidscoalitie met PVV gedoogsteun was een ramp voor dit land geworden
Niet alleen zou het destructief zijn voor asiel, migratie en integratie [de thema's waar de PVV inbreng in wilde hebben], maar vooral zouden hiermee de racistische opvattingen van Wilders zijn gelegitimeerd
De tegenstellingen tussen ''allochtonen'' en ''autochtonen'' zouden onrustbarend zijn toegenomen
De fundamenten van de rechtsstaat, zoals wij die kennen, is gehandhaafd, al dient gezegd, dat deze reeds jarenlang systematisch worden geschonden tegenover vluchtelingen [21]
Met het zwaard van Damocles van de PVV echter op het gebied van migratie zou Nederland voor vluchtelingen in een rechtstreekse nachtmerrie belanden [22]
Welke coalitie er uiteindelijk ook uit de bus komt, deze zal bestaan uit partijen, die zich in ieder geval baseren op de beginselen van de Grondwet, zoals gelijke behandeling van iedereen en godsdienstvrijheid
Met PVV deelname aan de landsregering in Nederland zou een onomkeerbaar pad zijn ingeslagen, waarbij vrijheid, gelijkheid en broederschap zouden zijn vervangen door ongelijkheid, haat en verdeeldheid.
Astrid Essed
[1]
VOLKSKRANT
3 SEPTEMBER 2010
''WILDERS HEEFT GEEN VERTROUWEN IN CDA EN BLAAST FORMATIE OP''
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1415968.ece/Wilders_heeft_geen_vertrouwen_in_CDA_en_blaast_formatie_op
[2]
NRC
1 SEPTEMBER 2010
KLINK WIL DEFINITIEF NIET VERDER MET PVV
http://www.nrc.nl/binnenland/article2612812.ece/Klink_wil_definitief_niet_verder_met_PVV
BRIEF KLINK AAN VERHAGEN [FRACTIEVOORZITTER EN HOOFDONDERHANDELAAR] EN BLEKER [PARTIJVOORZITTER]
http://content70b.omroep.nl/667cfc2477ef27427bb814d23cdcdbd0/4c84d4d2/09/nos/docs/010910_klink.pdf
BRON:
http://www.nrc.nl/binnenland/article2612812.ece/Klink_wil_definitief_niet_verder_met_PVV
[3]
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
[4]
NOS
18 NOVEMBER 2009
ANNE FRANK STICHTING: WILDERS EXTREEM-RECHTS
http://nos.nl/artikel/81111-anne-frank-stichting-wilders-extreemrechts.html
[5]
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
[6]
NIIEUWS.NL
8 APRIL 2009
VERHAGEN: WILDERS ZAAIT VERDEELDHEID
http://binnenland.nieuws.nl/552598
[7]
NU.NL
28 MEI 2010
VAN AGT MOGELIJK LID AF BIJ SAMENWERKING CDA MET PVV
http://www.nu.nl/nieuws/2256561/van-agt-mogelijk-lid-af-bij-samenwerking-cda-met-pvv.html
HET PAROOL
''KRITIEK OP VERHAGEN GROEIT IN CDA''
24 AUGUSTUS 2010
http://www.parool.nl/parool/nl/2264/TWEEDE-KAMERVERKIEZINGEN/article/detail/1004355/2010/08/24/Kritiek-op-Verhagen-groeit-in-CDA.dhtml
TROUW
28 AUGUSTUS 2010
CDA PROMINENTEN/STOP DEZE ONDERHANDELINGEN
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3183374.ece/CDA-prominenten__stop_deze_onderhandelingen.html
[8]
MANIFEST
''WIJ STAAN VOOR ONZE GRONDRECHTEN
http://wijstaanvooronzegrondrechten.org/
[9]
TROUW
31 AUGUSTUS 2010
CDA'er SCHINKELSHOEK VERLAAT POLITIEK OM PVV
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3187284.ece/CDA_er_Schinkelshoek_verlaat_politiek_om_PVV.html
[10]
''Door de verkiezingsnederlaag van het CDA keerde Schinkelshoek vanwege zijn 27e plaats op de lijst niet terug in de Tweede Kamer. Hij maakte wel kans in het parlement te komen als straks CDA-Kamerleden zouden doorschuiven naar een post in het nieuwe kabinet.''
Bron:
TROUW
31 AUGUSTUS 2010
CDA'er SCHINKELSHOEK VERLAAT POLITIEK OM PVV
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3187284.ece/CDA_er_Schinkelshoek_verlaat_politiek_om_PVV.html
[11]
NU.NL
30 AUGUSTUS 2010
OUD POLITICI DOEN APPEL OP VVD EN CDA
http://www.nu.nl/politiek/2322287/oud-politici-doen-appel-vvd-en-cda.html
[12]
COMITE VOOR DE RECHTSSTAAT
DE OPROEP
http://jandirksnel.web-log.nl/jandirksnel/2010/08/comit%C3%A9-voor-de-rechtsstaat-de-oproep.html
[13]
NU.NL
WEISGLAS FEL TEGEN COALITIE MET PVV
10 JUNI 2010
http://www.nu.nl/nieuws/2267246/weisglas-fel-coalitie-met-pvv.html
TROUW
WEISGLAS: TE WEINIG BEZWAREN VVD TEGEN PVV''
1 AUGUSTUS 2010
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3148063.ece/Weisglas__te_weinig_bezwaren_VVD_tegen_PVV.html
NU.NL
VOORHOEVE KRITISCH OVER SAMENWERKING MET PVV
15 AUGUSTUS 2010
http://www.nu.nl/politiek/2312990/voorhoeve-kritisch-samenwerking-met-pvv.html
[14]
TROUW
24 AUGUSTUS 2010
VVD RAADSLID VERTREKT OM SAMENWERKING MET PVV
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3178414.ece/VVD-raadslid_vertrekt_om_samenwerking_met_PVV.html
[15]
NRC
1 SEPTEMBER 2010
KLINK WIL DEFINITIEF NIET VERDER MET PVV
http://www.nrc.nl/binnenland/article2612812.ece/Klink_wil_definitief_niet_verder_met_PVV
BRIEF KLINK AAN VERHAGEN [FRACTIEVOORZITTER EN ONDERHANDELAAR] EN BLEKER [PARTIJVOORZITTER]
http://content70b.omroep.nl/51bbf32a4411147509520a7d2ba743c0/4c85bec7/09/nos/docs/010910_klink.pdf
[16]
TROUW
6 SEPTEMBER 2010
KLINK STAPT UIT CDA FRACTIE
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3196402.ece/Ab_Klink_stapt_uit_CDA-fractie.html
[17]
VOLKSKRANT
3 SEPTEMBER 2010
CDA DISSIDENTEN FERRIER EN KOPPEJAN HOUDEN BEZWAREN
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1415221.ece/CDA-dissidenten_Ferrier_en_Koppejan_houden_bezwaren
[18]
NIIEUWS.NL
8 APRIL 2009
VERHAGEN: WILDERS ZAAIT VERDEELDHEID
http://binnenland.nieuws.nl/552598
[19]
NRC
6 SEPTEMBER 2010
RUTTE WIL CONCEPT REGEERACCOORD ALLEEN SCHRIJVEN
http://www.nrc.nl/binnenland/article2615089.ece/Rutte_wil_concept-regeerakkoord_alleen_schrijven
[20]
VOLKSKRANT
6 SEPTEMBER 2010
RUTTE SLUIT RECHTS KABINET NOG NIET UIT
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1416747.ece/Rutte_bij_koningin
[21]
UITPERS
JANUARI 2008
VREEMDELINGENDETENTIE [NOG STEEDS ACTUEEL]
http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1886
UITPERS
NOVEMBER 2006
POSITIE ASIELKINDEREN IN NEDERLAND
NOG STEEDS ACTUEEL [OP WIJZIGINGEN IN DE AC PROCEDURES NA]
http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1481
[22]
PVV ''VISIE''
''''De massa-immigratie is een geldverslindende linkse hobby. De miljarden die opgaan aan extra gevangenissen, extra politie, extra huizen, extra zorg, extra onderwijs, extra uitkeringen moeten toch ergens vandaan komen. Wie betaalt de prijs voor de multiculturele samenleving? Wie moet steeds de portemonnee trekken? Dat bent u, dat zijn de gewone hardwerkende Nederlanders die nooit gevraagd hebben om de massa-immigratie.''
http://pvv.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2651&Itemid=204
PVV IMMIGRATIEPLAN
''ACHTTIEN MAATREGELEN OM DE STROOM ECHT IN TE DAMMEN''
http://pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=716&Itemid=121
Zie ook:
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
BRIEVEN AAN DE HEREN KLINK, KOPPEJAN EN MEVROUW FERRIER
BRIEF AAN DE HEER KLINK:
AAN DE HEER KLINK
CDA FRACTIELID VOOR TWEEDE KAMER DER STATEN GENERAAL EN DEMISSIONAIR MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Geachte heer Klink,
Langs deze weg wil ik u van harte bedanken voor uw terugtrekking uit de formatiebesprekingen voor een minderheidscoalitie met PVV gedoogsteun
Het is mede door uw opstelling en de stellingnames van uw collega fractieleden mevrouw Ferrier en de heer Koppejan, dat PVV leider Wilders de stekker uit de onderhandelingen heeft getrokken, waardoor er geen minderheidscoalitie kan worden gevormd met PVV gedoogsteun
Naar mijn mening is dit een zegen voor dit land, omdat hiermee de grondbeginselen van de rechtsstaat, als vastgelegd in de Grondwet, onaangetast zijn gebleven.
De PVV is een gevaar voor de rechtsstaat, aangezien zij niet alleen moslims discrimineert, maar ook racistisch is tegenover ''niet-westerse'' allochtonen en een hetze voert tegen vluchtelingen, die noodgedwongen hun land hebben moeten verlaten voor armoede, oorlog of vervolging
Als zodanig is zij in strijd met de artikelen 1 en 6 van de Nederlandse Grondwet
Zie ook:
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
Deze partij zaait door haar discriminatoire opstelling haat en verdeeldheid tussen ''allochtonen'' en ''autochtonen;'.
Deelname door de PVV aan de regering, ook in gedoogfunctie, zou niet alleen destructief zijn op gebied van asiel, immigratie en integratie, maar bovenal de discriminatoire standpunten van Wilders legitimeren
Nu kan er uitgekeken worden naar een regeringscoalitie met partijen, die in ieder geval wel gebaseerd zijn op de beginselen van de Grondwet en daarmee de rechtsstaat
Nogmaals hartelijk bedankt voor uw bijdrage hieraan
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
BRIEF AAN MEVROUW FERRIER
AAN MEVROUW K FERRIER
CDA FRACTIELID VOOR TWEEDE KAMER DER STATEN GENERAAL
Geachte mevrouw Ferrier,
Langs deze weg wil ik u van harte bedanken voor de door u geuite principiele bezwaren tegen de PVV gedoogdeelname aan een CDA/VVD minderheidscoalitie
Naar mijn mening hebben u en de heer Koppejan zich daarin belangrijke verdedigers betoond van de handhaving van de Nederlandse rechtsstaat, gebaseerd op de Nederlandse Grondwet
Ook het terugtrekken uit de onderhandelingen van de heer Klink heb ik zeer gewaardeerd
Mede aan uw inzet is het dan ook te danken, dat PVV leider Wilders de stekker uit de onderhandelingen heeft getrokken, waardoor er geen minderheidscoalitie kan worden gevormd met PVV gedoogsteun
Dit is, zo zie ik het, een zegen voor dit land
De PVV discrimineert niet alleen moslims, maar is ook racistisch tegenover ''niet-westerse'' allochtonen en voert een hetze tegen vluchtelingen, die noodgedwongen hun land hebben moeten verlaten voor armoede, oorlog of vervolging
Als zodanig is zij in strijd met de artikelen 1 en 6 van de Nederlandse Grondwet
Zie ook:
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
Deze partij zaait door haar discriminatoire opstelling haat en verdeeldheid tussen ''allochtonen'' en ''autochtonen;'.
Deelname aan de regering, ook in gedoogfunctie, zou niet alleen destructief zijn op gebied van asiel, immigratie en integratie, maar bovenal de discriminatoire standpunten van Wilders legitimeren
Nu kan er uitgekeken worden naar een regeringscoalitie met partijen, die in ieder geval wel gebaseerd zijn op de beginselen van de Grondwet en daarmee de rechtsstaat
Nogmaals heel hartelijk bedankt voor uw principiele opstelling
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
BRIEF AAN DE HEER KOPPEJAN:
AAN DE HEER KOPPEJAN
CDA FRACTIELID VOOR TWEEDE KAMER DER STATEN GENERAAL
Geachte heer Koppejan,
Langs deze weg wil ik u van harte bedanken voor de door u geuite principiele bezwaren tegen de PVV gedoogsteun aan een CDA/VVD minderheidscoalitie
Naar mijn mening hebben u en mevrouw Ferrier zich daarin belangrijke verdedigers betoond van de handhaving van de Nederlandse rechtsstaat, gebaseerd op de Nederlandse Grondwet
Ook het terugtrekken uit de onderhandelingen van de heer Klink heb ik zeer gewaardeerd
Mede aan uw inzet is het dan ook te danken, dat PVV leider Wilders de stekker uit de onderhandelingen heeft getrokken, waardoor er geen minderheidscoalitie kan worden gevormd met PVV gedoogsteun
Dit is, zo zie ik het, een zegen voor dit land
De PVV discrimineert niet alleen moslims, maar is ook racistisch tegenover ''niet-westerse'' allochtonen en voert een hetze tegen vluchtelingen, die noodgedwongen hun land hebben moeten verlaten voor armoede, oorlog of vervolging
Als zodanig is zij in strijd met de artikelen 1 en 6 van de Nederlandse Grondwet
Zie ook:
http://www.ekudos.nl/artikel/263239/minderheidscoalitie_cdavvd_met_gedoogsteun_pvveinde_nederlandse_rechtsstaat
Deze partij zaait door haar discriminatoire opstelling haat en verdeeldheid tussen ''allochtonen'' en ''autochtonen;'.
Deelname aan de regering, ook in gedoogfunctie, zou niet alleen destructief zijn op gebied van asiel, immigratie en integratie, maar bovenal de discriminatoire standpunten van Wilders legitimeren
Nu kan er in ieder geval uitgekeken worden naar een regeringscoalitie met partijen, die wel gebaseerd zijn op de beginselen van de Grondwet en daarmee de rechtsstaat
Nogmaals heel hartelijk bedankt voor uw principiele opstelling
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
-
Piet de Geus, di 07 september 2010 15:23
in reactie op Astrid Essed
Reageer op Piet
Dat wordt weer voorpaginanieuws!
-
Prins Pils, di 07 september 2010 16:39
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Prins
+++ Dat wordt weer voorpaginanieuws! +++
>>> Dan mag, als het die krant betreft, de Volkskrant eerst wel weer terug naar het oude formaat... (Sorry Astrid, maar zulke lange lappen tekst, daar heb ik echt geen tijd voor.)
-
Het lijkt me dat wilders meedeed aan de mogelijke formatie van het bruine kopvoddenkabinet om te testen wat het inleveren van zijn soc. economische linkse standpunten voor een "keihard anti-islam" beleid van dit beoogd kabinet zou opleveren. Waarschijnlijk dus veel te weinig en daarom heeft hij maar de stekker eruit getrokken.
Als er een -anders dan bruin- kabinet gaat komen, ga ik ervan uit dat pvv, weer in de kamer, zoals in verkiezingsprogram, weer vrolijk "links" gaat stemmen op economisch gebied. Ik zie anders geen electorale winst voor hen, en wil niet elke partij dat?
Volgens mij is er in de 2e kamer dan nooit een meerderheid voor een rechtse -economische- agenda van welk kabinet dan ook, toch?
Voor anti-islam is in dat geval volgens mij ook geen meerderheid.
Er zal dus maar weinig van ppv program gerealiseerd worden in de komende jaren.
-
ppv = pvv
-
Bedankt, ik lees zelf de kraten hoor.
-
Tot nu toe zijn de formatie-pogingen een soap om je vingers bij af te likken mede dankzij Rutte.
-
Kletspraat en alleen bedoeld om Rutte af te branden en de 'geboren integere bestuurder' Cohen in het zadel te helpen. Kabinetsformatie is coalitievorming en je kan Rutte geen verwijten maken voor het gedrag van andere partijen. Als hij twee keer informateur was geweest die als een Balkenende de zaken op zijn beloop laat dan is er recht van spreken. Hier was en is geen sprake van. Rutte heeft van begin af aan gezegd een rechts kabinet te willen vormen. In het begin wilde het CDA niet waardoor ook de PVV geen behoefte had aan gesprekken. Vervolgens Paars-plus. Een door Beatrix geforceerde poging om de PVV buiten de regering te houden. Absolute zelfmoord voor de VVD. Geen enkele VVD-stemmer wilde Paars-Plus. Grote weerstand in de partij. Weerstand in omvang groter dan die in het CDA tegen samenwerking met Wilders. Dan de PVV-gedoogvariant. Voorspoedige gesprekken die door acties vanuit het CDA worden geblokkkeerd. Wilders trekt de stekker er uit. Maar, zo lees ik in de linkse media, het is toch de schuld van Rutte.
-
Rouane Rabbit, di 07 september 2010 09:47
in reactie op Kees Gelijkhebber
Reageer op Rouane
---[zo lees ik in de linkse media, het is toch de schuld van Rutte]---
Het gaat niet om schuld, maar om oorzaak. Het is toch Rutte die zijn gesprekspartners uitzoekt, en als hij daar niet mee verder komt, dan heeft hij kennelijk de verkeerden uitgezocht.
Daar kun je toch niet om heen, of wel?
-
Hij is begonnen met Cohen. dat lukte ook niet.
-
, di 07 september 2010 10:26
in reactie op Hjalmar Hoort
Reageer op
Hij is niet begonnen met Cohen.
Er waren eerst al gesprekken met CDA en pvv.
Toen wilde CDA niet
Toen ging hij met Cohen praten, dat heeft hij bewust laten vallen want hij wilde met de pvv.
Cda, standvastig als altijd, schoof bij.
Wilders wilde gedogen.....mocht óók nog.
Wilders mocht een grote scheur opntrekken.
Mocht allemaal nog.
Is ie toch nog in z'n taas gepakt door wilders, uiteindelijk......
En nou gaat de oen het nóg eens proberen, alwéér op rechts........
Hij wil zich persé door blondie in het pak laten naaien en aan de neus laten ronddraaien....
Ik weet niet of het staatshoofd dat goed vindt.
-
Zwakke onderbouwing. Rutte moet partijen uitkiezen die willen praten ook al pleegt hij hiermee kiezersbedrog omdat zijn achterban dat niet wil. Dan het kiezen van gesprekspartners. Als ik je lijn doortrek dan heeft Cohen schuld aan het feit dat de VVD niet met hem wil praten over samenwerking.
Links wil kost wat het kost de PVV niet in de regering. Alles wordt uit de kast gehaald. Recht praten wat krom is, verdachtmakingen aan het adres van personen die voor samenwerken met de PVV zijn en verheelijken van minderheden in een partij die tegen de PVV zijn.
-
Citaat: "Maar, zo lees ik in de linkse media, het is toch de schuld van Rutte. "
Da's gek... zo lees ik in alle rechtse media, het is toch de schuld van Klink of van Cohen of van iedereen behalve van Wilders en Rutte en Wilders.
-
Nergens staat dat Cohen schuld heeft aan het stopzetten van de onderhandelingen door Wilders. Jij wil gewoon niet dat de gedoogvariant van de grond komt.
-
Just Lurking, di 07 september 2010 11:20
in reactie op Kees Gelijkhebber
Reageer op Just
[...] Jij wil gewoon niet dat de gedoogvariant van de grond komt. [...]
De open deur van de dag. LOL
-
Citaat: "
De open deur van de dag. LOL "
Die hoeven we tenminste niet meer in te trappen. ;D
-
'Derde kans'?
Eerste kans: praten met Wilders over regeringsverantwoordelijkheid. Mislukt. Wilders wilde niet. Verhagen zei dat het moest. Rutte kon onvoldoende vertrouwen wekken bij Wilders om überhaupt aan tafel plaats te nemen.
Tweede kans: Paars-plus. Twee weken lang 'constructief' vergaderen, tot Rutte zijn 'piketpaaltjes' gebruikte om er tussenuit te knijpen. Het ging hem iets té voorspoedig.
Derde kans: een meerderheidskabinet over rechts. Zoals de opdracht van het staatshoofd aan de informateur luidde. Rutte stuurde de informateur weg, die liet zich graag wegsturen, en aan het eind van de rit bleek een meerderheidskabinet over rechts (76 zetels) niet haalbaar. Naar verluidt omdat het CDA geen Wilders in de regering wilde, en Rutte het CDA niet kon ompraten.
Vierde kans: een minderheidskabinet over rechts. We weten allemaal hoe het afliep. Rutte stuurde aan op deze 'favoriete' variant met voorbijgaan van de bezwaren van Klink. Die had Rutte even niet opgemerkt, en hij heeft er kennelijk ook niet naar gevraagd. Te druk bezig met strategieën te bedenken hoe het CDA-congres het zicht op Wilders te onthouden. Mislukt.
Dan is Rutte nu toe aan zijn VIJFDE kans, niet zijn derde.
-
cor mol, di 07 september 2010 10:19
in reactie op Hannes Minkema
Reageer op cor
Een neerrlandicus die kan tellen. Chapeau! Je zou inderdaad de tel kwijt raken.
-
Cor Mol schreef: "Een neerrlandicus die kan tellen".
Daarvan zijn er meer dan van beta's die kunnen spellen, is mijn ervaring. Waarvan akte. :-)
-
G.B. Piranesi, di 07 september 2010 10:45
in reactie op Hannes Minkema
Reageer op G.B.
Goedemorgen Hannes,
Bedankt voor de verheldering.
Het 'three strikes out' principe geldt dus niet voor begunstigde politici. Nog meer tweedeling.
-
Je hebt helemaal gelijk, Hannes.
Het zou uitermate belachelijk en ongeloofwaardig zijn om Rutte te blijven leren tellen. Wat er niet in zit komt er namelijk ook niet uit.
-
Lekker belangrijk zeg
-
Als je niet kunt tellen is het ook niet belangrijk maar gewoon moeilijk te snappen.
-
Schaamteloze Nederlandse Politieke Intriges.
Erge van alles is dat de hoofdrol spelers in deze doorzichtige klucht ook daadwerkelijk het geloof hebben dat zij goed doen voor Nederland.
Dit betekent dat deze 3 partijleiders totaal geen zicht hebben op de Nederlandse samenleving en hoe deze in elkaar zit.
Deze heren zijn zeer beperkt in hun visie en kijk op Nederland.
Na het gedonder van schaamteloze omvang in de Katholieke Kerk zien we de aard van die beestjes nu terug in het CDA.
Gewetenloze egoïsten die voor alleen eigenbelang opkomen en alle medemensen die niet kunnen of willen aansluiten aan hun ideologie worden weg bezuinigd en aan hun lot overgelaten.
Nederland huilt waar het eens heeft gelachen.
De grote groep die Nederland heeft opgebouwd en de grote groep die Nederland in leven houdt worden uitgeknepen en bij het grof vuil gezet voor graaizucht van de elite.
-
Rutte heeft twee pogingen geprobeerd ( rechts en Paars-plus) en er is nu geen andere weg voor Rutte. Nu probeert hij de benen te nemen in een zwaktebod, door zelf het regeerakkoord zelf te wilen schrijven.Rutte mag doen wat hij wil en mag hij zijn kans van zijn leven niet laten wegvaren maar het lukt hem toch niet om de meerderheid van de partijnen te laten intekenen, hij werd ook geen informateur, terwijl hij elk munite het wenst!
Juist, de bal ligt bij Cohen, de Ajaxid ( met 1 zeteltje minder van Rutte) om als man met aanzien de plooien glad te strijken in dit te trage formatieproces.
-
Een onzinnig idee: immers de VVD is in het economisch-politieke spectrum van Nederland de meest extreem rechtse partij, er is niets ter rechterzijde van hen omdat Wilders op sociaal gebied eerder midden-links staat, zelfs dingen van de SP overnam.
Als in plaats van Rutte de SP leider Roemer met zo'n voorstel was gekomen had iedereen gereageerd met "zinloos, dat kan niet" maar toch zou het precies hetzelfde zijn.
Dit soort dingen kan alleen worden geschreven vanuit een centrum positie waarbij te denken valt aan D'66-CDA-PvdA of iets in die geest. Vanuit de extreme linker- of rechterhoek is het meer een manipulatie van de publieke opinie.
Of het moet alweer een doorgestoken kaart zijn tussen Rutte en Verhagen, die suggestie is al eerder geopperd bij het mislukken van het Paars Plus kabinet. Echte handveste bewijzen heb ik daar overigens nooit van gezien.
IK ben overigens wel benieuwd of de koningin zich door Rutte zo onder druk laat zetten, dat zou wel een unicum zijn.
-
Hannes Minkema, di 07 september 2010 09:20
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op Hannes
En jij denkt dat Wilders die sociaal-economische paragraaf van hem serieus neemt? Zeker net zo serieus als zijn 'enige breekpunt', de AOW-leeftijd, die hij zonder enige aanleiding al op de ochtend na de verkiezingen prijsgaf.
Vergeet niet dat Wilders een rechtse VVD-er is, altijd geweest, altijd het rechtse sociaal-economische programma gesteund. Die man is echt niet van gedachten veranderd hoor. Zijn sociaal-economische paragraaf is puur een lokkertje voor de kiezers, en wordt onmiddellijk prijsgegeven als wisselgeld voor een anti-immigrantenkoers bij de onderhandelingen over een rechts kabinet.
-
Eerlijk gezegd laat me om het even wat Wilders vindt. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het hem primair gaat om zijn afkeer tegen andere culturen de ruimte te geven en natuurlijk zijn zelfgenoegzaamheid bij zoveel mensen die achter hem aanlopen.
Wat mensen vergeten is dat VVD en PVV samen 55 zetels hebben, niet veel meer dan éénderde van het totale aantal zetels in het parlement. Ik vind het verbijsterend hoe zich het hele land onder leiding van de media laat gijzelen door de idee-fixe dat dat een meerderheid zou representeren waar je niet omheen kunt.
-
Hannes Minkema, di 07 september 2010 13:36
in reactie op uitgeschreven uitgeschreven
Reageer op Hannes
VVD en PVV vormen een tweetal 'waar je niet omheen kunt' zolang de VVD per se de PVV in het kabinet wil halen. En dat wil de VVD uit angst voor een nog grotere leegloop richting Wilders. Eigenbelang dus.
Mark durft niet zonder Geert. Markt durft überhaupt niets kritisch te zeggen over de PVV. Heb jij hem soms horen reageren op de VVD-dissidenten Frans Weisglas en Gijs de Vries? Dat durft de partijleider niet, althans niet publiekelijk.
Om met Geert te kunnen regeren kan Mark weer niet zonder het CDA. Komt dat even goed uit dat Maxime er geen bezwaar tegen heeft en zelfs zijn fractiegenoten uitverkoopt als Mark en Geert daar om vragen! Het 'One down, two to go' van Wilders laat Maxime ook passeren, wat veel zegt over zijn karakter. Vandaag bleek hij ook onmiddellijk weer alle vertrouwen in Wilders te hebben, een paar seconden nadat Wilders weer zijn vertrouwen in het CDA heeft geuit.
Wat ook goed uitkomt, is dat het CDA de VVD steunt in zijn sociaal-economische programma. Ik weet niet of het CDA nu een soort VVD is maar dan met god, of de VVD een soort goddeloos CDA. In ieder geval passen ze perfect bij elkaar. Wilders kan het allemaal niks schelen, als hij maar zijn zin krijgt. Daarvoor stopt hij desnoods persoonlijk zijn eigen sociaal-economische paragraaf door de hakselmachine.
Nee, zolang het aan Mark ligt, is het duidelijk waarom we niet om het tweetal Mark & Geert heen kunnen. Omdat Mark niks anders durft, en omdat de Koningin hem toestaat een minderheidskabinet te vormen.
Dat laatste vind *ik* nu weer onbegrijpelijk. In een democratie doet een meerderheidscoalitie per definitie meer recht aan een verkiezing dan een minderheidscoalitie. Een minderheidscoalitie is voor noodgevallen: oorlogen, burgeroorlogen, katastrofes, bezettingsmachten, wegvagen van het parlement of de regeringszetel, politiek handgemeen. Daarvan is nu geen sprake. Er komt geen minderheidscoalitie omdat het niet anders *kan*, maar omdat de leider van de grootste partij (met minder dan een procent verschil) niet anders *wil*.
Ik begrijp niet dat de Koningin hem daar in zijn zin geeft.
Ik zeg: zorg dat er een meerderheidscoalitie komt. Dwing Wilders om in te stappen en vuile handen te maken. En als hij dat niet wil: de eerste groep politieke partijen die zich na 11 september meldt als meerderheidscoalitie, mag direct aan de slag.
Dat zou normaal zijn. Niet dit verwrongen achterbakse spelletje.
-
IK ben het helemaal met je eens. Alleen, het feit dat Wilders uit de VVD komt zegt me op zich niet zoveel. Tenslotte is de VVD op haar beurt een afsplitsing van de PvdA en dat zou je tegenwoordig ook niet zeggen.
Nee, mij verbaast meer de blufpokerige manier waarop er maar wordt ingehamerd dat "rechts" een meerderheid zou hebben, en dat Rutte hoewel slechts één zetel verschil met de PvdA een soort vanzelfsprekend recht op het premierschap heeft.
Voor mij staat rechts niet gelijk met fascistisch, hoewel rechts er wel heel veel meer tolerantie voor blijkt te hebben. Rechts voor mij zijn de VVD en SGP, dan heb je "half-rechts" ofte wel het CDA.
De rest is midden of linksdenkend. Wilders past in geen enkele categorie omdat hij qua politieke lijn maar wat aanrommelt, in feite is zijn enige interesse de moslim medemens te grazen te nemen door hen van alles denkbare de schuld te geven.
Voor mij is het een cruciale denkfout om aan Wilders een economisch-politieke positie te duiden. Ik ken een aantal mensen die op hem stemden en ik kan je verzekeren dat ongeveer de helft van hen mensen zijn die economisch gezien altijd links stemden maar zichzelf wijsmaken dat een stem op de PVV hen van de allochtonen zal verlossen.
-
Het is ligt nogal voor de hand wat er gaat gebeuren. Rutte wil graag met PVV en CDA verder en zal dat wat hij heeft bereikt na drie weken onderhandelen met Verhagen en Wilders in een nieuwe verpakking doen. Het heet dan geen coalitie- en/of gedoogakkoord meer, maar een conceptregeerakkoord. Het CDA en PVV mogen dan kiezen tussen ja of nee en zullen allebei ja zeggen, want in principe zijn de drie heren het al met elkaar eens.
De belangrijkste reden voor Wilders om zogenaamd de stekker eruit te trekken is zijn aanstaande bezoek aan NYC waar hij tegen het Cordoba Project zal ageren. Nu de besprekingen zijn stopgezet hoeft hij zich met zijn anti-Islam en anti-moslim campagnes niet meer in te houden. Na zijn optreden in NYC zal hij verder in populariteit stijgen, want de Nederlandse media zullen uitvoerig verslag van zijn toespraak. Na dit evenement ligt er een conceptregeerakkoord wat hij alleen maar hoeft te ondertekenen, verder niets.
Zodra Bruin 1 er is worden het spannende tijden. Rutte en Verhagen geloven serieus dat ze Wilders kunnen temmen, maar die krijgt van de de vrijheid en de ruimte en om zijn radicalisering en polarisering uit te bouwen. Er zal vooral bezuinigd worden op de onderkant van de samenleving, wat alleen maar lukt wanneer je mensen en groepen tegen elkaar uitspeelt.
Voor de revanchist Wilders is de voorgestelde constructie een godsgeschenk, hij verzint wat sociale standpunten om 'het volk' te paaien en kan vast rekenen op het stemvee dat kiest voor ferme taal en intimidatie. Hij hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen maar kan het regeringsbeleid wel meebepalen. De VVD zal verder kiezers verliezen aan de PVV, want die kunnen niets verkeerd doen en hebben niets te verliezen. Het CDA zal verscheurd worden door de gedoogsteun aan de rechtsextremist Wilders.
Het land wordt alleen maar onbestuurbaar, ook omdat er geen concrete alternatieven zijn voor Bruin 1.
-
, di 07 september 2010 07:56
in reactie op wltr biesbosch
Reageer op
Rutte zou verstandig moeten zijn en wilders dwingen mee te doen, mede verantwoording te dragen en ministers te leveren.
Dan gaan we binnenkort wel weer naar de stembus, maar het scheelt beslist in de peilingen..........
-
Natuurlijk zijn er concrete alternatieven voor Bruin-1. Het middenkabinet is een concreet alternatief. Paars-plus is een concreet alternatief. VVD-CDA-CU-GL-D66 is een concreet alternatief, al is het niet waarschijnlijk.
Het enige dat ontbreekt is de wil, niet de mogelijkheid. De VVD heeft geen poot om op te staan als ze beweert dat een minderheidskabinet 'moet' omdat meerderheidskabinetten niet 'kunnen'. Het is een kwestie van willen, niet kunnen.
Het staatshoofd had er daarom beter aan gedaan om vast te houden aan een meerderheidskabinet. Er is geen oorlog, geen burgeroorlog, geen nationale katastrofe, of een andere speciale situatie die noopt tot het inzetten van een minderheidskabinet. De enige reden dat er een minderheidskabinet komt is omdat rechts dat *wil* en zo de verkiezingen kaapt.
Beter dan een minderheidskabinet met de PVV in een onverantwoordelijke gedoogrol zag ik de PVV opgenomen worden in de regering. We zullen straks zien wat Wilders waard is. Want elke partij kan straks intekenen op Ruttes concept-regeerakkoord. Dat kan Wilders wel of niet doen, zonder zich daarbij aan het CDA te storen. Tekent hij *niet*, dan wil hij kennelijk liever gedogen dan regeren. Maar voor die optie ontbreken m.i. de voorwaarden. Daarom zeg ik: Wilders dan maar in een meerderheidsregering, en zo snel mogelijk vuile handen maken. Ik betwijfel of Wilders daartoe in staat is en of zijn beweging dan nog stand houdt.
-
Ik ben het met je eens dat het een kwestie van willen is, niet van kunnen. Een concreet alternatief is dat partijen het in hoofdlijnen eens zijn. Na drie maanden ligt er niets dan een nog inhoudelijk onbekend rechts akkoord tussen Rutte, Verhagen en Wilders.
Ik ben het ook met je eens dat Wilders maar moet meeregeren, dan zou het snel afgelopen met de charlatanerie. Het vervelende is dat het CDA en de VVD alleen de steun van Wilders zoeken, en zo in feite een extreemrechtse ondemocratische partij legitimeren die verder vrij is van enige verantwoordelijkheid. Ongeacht wat de uitkomst zal zijn, CDA en VVD zullen verliezen en Wilders kan alleen maar winnen.
-
In het kader van complotdenken op de vroege ochtend: nog slechter zou zijn poging 3 laten mislukken en dan aansturen op nieuwe verkiezingen, waar de partijen vvd, cda en pvv sterker uit naar voren komen en met 2 vingers in de neus een parlementaire meerderheid halen.
-
, di 07 september 2010 07:27
in reactie op Zingende Zaag
Reageer op
Voor zover ik het begrepen heb staat de VVD op 25, het CDA op 12 en de pvv op 34 zetels in de peilingen.
Dan zou wilders het voortouw moeten nemen en dáár trapt écht helemaal niemand in..........
-
En jij denkt dat VVD en CDA nieuwe verkiezingen willen? Heb je de peilingen wel bekeken? Zouden ze echt bereid zijn hun eigen partij te decimeren om Blonde Geert op de premierstoel te hijsen? Dachtet niet.
-
Ik hoop op nadere informatie van wat zich tijdens de informatie achter de schermen heeft afgespeeld.
Daarvan laat ik mijn definitieve oordeel afhangen.
De heer Opstelten zal in zijn toelichting moeten bewijzen dat hij nog steeds de man van allure is, die hij in R'dam was.
Hoe ver wil hij gaan in zijn openheid.
In zijn reactie op Klink was hij reuze zuinig wat die openheid betreft.
En Maxime noch Geert zullen er veel voor voelen hun handjeklap publiekelijk te maken.
Gezien de verkiezingsuitslag lijkt mij echter inderdaad "rechts" nog steeds als eerste aan zet.
Intekenen op een proeve van een regeerakkoord geschreven door Rutte lijkt mij een allerlaatste kans die Rutte moet krijgen, ook al om de investering van de afgelopen weken niet geheel verloren te doen gaan.
Voor mij is echter cruciaal wat deze intekenconstructie Wilders voor kansen biedt.
De gedoogconstructie gaf hem alle voordelen van "free rider's'" gedrag.
Dat leek mij volstrekt onjuist.
Intekenen op Rutte door de PVV moet dus iets anders zijn dan het eerdere gedogen (door de PVV).
Als dat zo is (absoluut contre coeur, maar wel te rationaliseren) laat die 3 van "rechts" dan maar SAMEN (en volwaardig samen dus incl. de poppetjes) een kabinet trachten te vormen.
Dan kunnen we pas zien hoe betrouwbaar zij alle 3 in de praktijk zijn en hoe zij hun onderlinge wantrouwen zullen weten te beteugelen (vooral CDA vs PVV en vice versa).
Vergeet niet: de kiezers hebben op 9 juni door hun stem Nederland op een rechts kompas gezet. En na het vertrek van Klink lijkt mij de verdere verrechtsing van het CDA onbetwistbaar.
En dat is voor mij nog steeds het meest fundamentele ijkpunt, ondanks mijn persoonlijke diepe weerzin tegen het PVV-gedachtengoed.
-
Ide schreef: "De kiezers hebben op 9 juni door hun stem Nederland op een rechts kompas gezet".
Nou niet overdrijven. 'Rechts' heeft maar 78 zetels. de SGP inbegrepen. Dat is een meerderheid van 3 zetels. Nederland blijkt juist flink verdeeld in rechts en een bijna even groot links. Dat beeld wordt nog sterker als je bedenkt dat de sociaal-economische paragraaf van de PVV (24 zetels) in feite links is.
Niet dat de PVV zijn eigen sociaal-economische paragraaf serieus neemt - die dient slechts als wisselgeld voor de formatieonderhandelingen - maar een deel van het PVV-electoraat zal zeker voor die 'linkse' punten (weinig bezuinigen op zorg, AOW behouden) te porren zijn.
Sociaal-economisch denk ik dus dat de kiezers helemaal geen rechtse koers of rechts kompas willen, en dat dit duidelijk uit de verkiezingsuitslag blijkt.
-
Lok Rup, di 07 september 2010 09:59
in reactie op Hannes Minkema
Reageer op Lok
Formeel blijkt die kleine zetelmeerderheid een keihard formatiegegeven.
Immers ook Cohen vond dat er maar eerst over "rechts" ge(in)formeerd moest worden.
Ten tweede uit pelingen bleek/blijkt dat er bij andere partijen nog een reservoir aan PVV-sympathisanten aanwezig was, die (nog) niet op de PVV hadden gestemd.
Mij is nog steeds onduidelijk of dat reservoir zich ook niet ter linkerzijde bevond/bevindt, m.n. in SP en PvdA.
Ik hoor eigenlijk nog maar weinig echt "links" geluid in de politieke actualiteit, zelfs hier op de "rode" Joop.
Als ik het mis heb, zal ik alleen maar buitengewoon verheugd zijn.
Maar vele commentatoren op de belangrijkste online kranten (ik lees Telegraaf en AD niet) hebben mij dan in hun commentaren ook op het verkeerde been gezet !
-
Wat is dit voor idioterie? Gaat die malle Rutte nou als een of andere kandidaat-klassenvertegenwoordiger van 4 havo doodleuk doen alsof er niet net een paar weken verspild zijn met dat plan. En hij komt er nog mee weg ook?
Klink had nooit op moeten stappen, dit heeft zoals Joeri Kassenaar al zegt inderdaad weinig meer met democratie te maken. Wat walg ik hier ontzettend van.
-
Hoeveel kansen moet iemand krijgen om te bewijzen dat hij een mislukkeling is?
-
Teun de Beuker, di 07 september 2010 10:07
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op Teun
Jij maar eentje.
Want bij je eerste posting was het mij al duidelijk.
-
, di 07 september 2010 10:13
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op
Jij geen eentje.
Ook dat was bij je eerste posting al helder.
-
Ik weet wie het zegt, Cat, en erg hoog in mijn achting staat dat persoon niet. Zelfs "niet erg hoog in mijn achting" is dan een poging om hem nog als fatsoenlijk mens te zien om de verhoudingen juist te houden. Maar dat is moeilijk, hoor, bij iemand die mij een mislukkeling noemt terwijl hij zelf niet al te hoog grijpt. ;D
-
G.B. Piranesi, di 07 september 2010 10:59
in reactie op Teun de Beuker
Reageer op G.B.
Vuilnisman, mag deze zak ook mee?
Is mijn eerste gedachte. Maar laten we Joop niet met zo'n toon persoonlijk maken.
-
haha, briljant
-
Haha, wat een briljante inhoudelijke reactie!
-
Rare bedoeling.
En maar over die kiezers praten, maar vertegenwoordigers ( die kiezers hebben gekozen ) met een andere mening mogen oprotten...
Onze democratie de vuilnisbak in.
-
Krijgt Rutte niet voor elkaar,koningin gaat een ander pad op
-
Co Wiersma, di 07 september 2010 04:35
in reactie op Mees .
Reageer op Co
De Koningin kan en mag haar eigen wil niet laten voorgaan. Wat die wil ook zou zijn.
Zo zit ons staatsbestel gelukkig niet in elkaar.
-
, di 07 september 2010 07:21
in reactie op Co Wiersma
Reageer op
Nee, zo zit het staatsbestel niet in elkaar.
Maar ze kan wel tegen Rutte zeggen dat het nu wel welletjes is met het spelletjes spelen.
Dat er nu maar eens iemand anders aan bod moet komen.
-
Rob van Koot, di 07 september 2010 08:24
in reactie op Co Wiersma
Reageer op Rob
Ik wou dat dat waar was. De macht van Beatrix gaat veel verder dan goed is voor onze democratie hoor. Zo hada Thorbecke het niet bedoeld maar zo vult onze vorstin het wel in. Kwalijk dat we het gedogen.
-
, di 07 september 2010 10:27
in reactie op Rob van Koot
Reageer op
Wat had jij in gedachten?
Zolang de meerderheid in de beide kamers voor de monarchie is hebben we het gewoon te gedogen.....
-
Zo vreemd is dat toch niet. Nu Verhagen de fractie heeft doen zuiveren van de belangrijkste dissident, ligt de weg weer volledig open voor de Bruine PVC-coalitie. Liever dat dan met de sociaaldemocraten aan één tafel te gaan zitten.
Dat zal zo'n beetje de gedachtengang zijn van Maxime.
Vrij naar Wikipedia:
Het alternatief, een linkse regering bestaande uit communisten en socialisten zou in hun ogen hun belangen te zeer schaden, en Wilders zou hun smalle machtsbasis kunnen verbreden. Ze meenden dat ze hem konden "temmen".
-
Ach die Rutte. Alfa-mannetje is hij niet. Wilders en Verhagen walsen over hem heen. Nummer drie is hij in deze roedel. Maar hij mag schrijven van die twee, en met Klink uit de weg is het weer 76:74. Zielig, arm Nederland dat hem als premier zou kunnen krijgen.
-
Wat is passend cynisme in dit geval?
Mijn fantasie gaat niet verder dan hoe rechts zijn vingers straks ook kan aflikken.
En dat rechts kabinet dat komt er toch wel...