26 april 11 22:59 Reageer (116) Politiek RSS

'Nederland moet Gaza-vloot blokkeren'

ChristenUnie wil dat Rosenthal met gerichte actie komt om Nederlandse opvarenden tegen te houden

Eind mei vertrekken vijftien schepen met zo’n 1.500 pro-Palestijnen activisten richting Gaza. Ook een Nederlandse delegatie vaart mee. Minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) wil de Nederlandse organisaties die meedoen oproepen om niet te gaan. Volgens de minister draagt het initiatief 'allerminst bij aan een oplossing van het Israël-Palestina conflict'. Over de Nederlandse deelname aan de Gazavloot wordt donderdag gediscussieerd in de Tweede Kamer.

Update woensdag 17.00:

De ChristenUnie wil er alles aan doen om te voorkomen dat Nederlandse organisaties meedoen aan de Freedom Flotilla 2-vloot richting Gaza. Kamerlid Joel Voordewind zegt dat Nederland een groot risico neemt en in een diplomatieke rel verzeild raakt met Israël als ze mee doet.

Eind mei zullen zo'n dertig Nederlanders meevaren op een schip dat gedeeld wordt met de Italianen. Volgens Voordewind hebben de internationale schepen niets in Gaza te zoeken. "Gaza wordt bezet door een terroristische organisatie, namelijk Hamas. Als Friesland doelen in Den Haag gaat beschieten willen we ook niet dat andere landen schepen laten aanmeren in Harlingen", zegt hij tegen NU.nl

Voordewind vindt dat Rosenthal zich nog lichtjes heeft uitgedrukt. Volgens hem is het helemaal niet nodig om eigenhandig humanitaire middelen te leveren. "Hulpgoederen kunnen ook geleverd worden via Ashdod of via Egypte, dat hoeft niet via de Gazastrook." Hij roept Rosenthal op met een gerichte actie te komen om de Nederlandse opvarenden tegen te houden.

De voorbereidingen voor de missie zijn volgens de Israëlische krant Haaretz in volle gang. De in totaal 23 organisaties van over de hele wereld willen naar eigen zeggen de illegale Israëlische blokkade doorbrengen. De schepen zullen humanitaire goederen naar Gaza brengen.

In februari was al bekend dat de Nederlandse organisaties: Een ander Joods Geluid, de Federatie Islamitische Organisaties Nederland, Het Nederlands Instituut Palestina/Israël en de Internationale Socialisten zouden meevaren in het konvooi. Verwacht wordt dat de schepen eind mei vertrekken vanuit Griekenland en op 31 mei arriveren in Gaza. Het is dan precies een jaar geleden dat het Turks schip Mavi Marmara werd aangevallen door de Israëlische marine. Negen opvarenden kwamen daar bij om het leven. Mavi Marmara doet ook dit jaar weer mee.

Lees meer bij NRC: Plannen nieuw hulpkonvooi Gaza in laatste stadium

Laatste Reacties (116) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • N N, za 30 april 2011 13:50 Reageer op N

    N

    Een simpel overzichtskaart van het overzicht: http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/media/landloss.gif

    Palestinian loss of land, 1946-2000
    - Pre 1947: 100% Palestinian land
    - 1947: UN Partition Plan: 48% Palestinian land
    - 1967 de facto line: 22% Palestinian land
    - As of 2005: 12% Palestinian land

  • N N, za 30 april 2011 14:04 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Correctie: Een simpel overzichtskaart van het gestolen land: http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/media/landloss.gif

  • Florian Lichti, wo 27 april 2011 23:26 Reageer op Florian

    Florian

    Nu met een grote bek uitvaren, dadelijk lekker provoceren en vervolgens is het 'huilie huilie' als dit soort sukkels gearresteerd op hun boten omdat ze op onterechte gronden de wateren van Israël binnenvaren.

  • Evert van Vliet, do 28 april 2011 11:25 in reactie op Florian Lichti Reageer op Evert

    Evert

    ".......op onterechte gronden de wateren van Israël........." . uit

    Het zijn namelijk de wateren der planeet, net als de gronden die verkracht worden.

  • Mike DB, do 28 april 2011 14:17 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Mike

    Mike

    "Het zijn namelijk de wateren der planeet, net als de gronden die verkracht worden."

    Na mijn korte wetenschappelijk onderzoek naar deze materie, kan ik de volgende conclusies met u delen:

    - De gronden hebben geen aangifte gedaan van verkrachting;
    - Er is dan ook geen onderzoek verricht naar deze vermeende gebeurtenis;
    - Er zijn dus geen aanwijzingen die uw beschuldiging ondersteunen.

  • N N, do 28 april 2011 22:44 in reactie op Florian Lichti Reageer op N

    N

    Een aantal feiten:

    De wateren zijn Internationaal en voor de kust van Gaza van de Palestijnen. Het enige wat illegaal is, is de decennialange bezetting van Palestina en de daarbij behorende blokkade die collectief mensen straft.

  • Reinaert de Vos, wo 27 april 2011 22:25 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Gekker moet het niet worden. Een schip tegenhouden dat hulpgoederen gaat brengen? Op welke juridische basis wordt dat schip dan tegengehouden? Ben benieuwd welke stasi-methoden er nu weer zullen worden toegepast.

  • Marc Schouten, wo 27 april 2011 21:07 Reageer op Marc

    Marc

    'Nederland moet Gaza-vloot blokkeren'

    Nederland moet niks maar kan zich politiek wat meer inzetten om het zionistisch Israël een halt toe te roepen en het landje veroveren te stoppen.

  • Eric Jan Taapken, wo 27 april 2011 21:47 in reactie op Marc Schouten Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Marc,
    We hebben bijna de herdenking van de 5 jarige bezetting en vieren dat in stilte, laat nou Palestina al een tijdje langer bezet zijn, maar ja daar zit die Christen Unie helemaal niet mee he, nee ik ben niet tegen Israel maar wel voor een 2 Statenoplossing!

  • Evert van Vliet, do 28 april 2011 12:08 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Evert

    Evert

    Hoe je 'het' ook wendt e/o keert het geheel blijft 1 planeet die aan een constante staat van ontbinding wordt onderworpen.

  • N N, wo 27 april 2011 20:01 Reageer op N

    N

    Het tij is gekeerd voor dit soort Zionistische propaganda. Ook de PVV en Wilders zullen hier weinig aan kunnen doen. ;-)

    Het conflict is Internationaal gezien erg simpel op te lossen:
    1. Nederzettingen: Stop de uitbreiding van en ontmantel de nederzettingen in bezet gebied. Deze nederzettingen zijn in een oorlogssituatie verkregen en daarom illegaal volgens Internationaal Recht.
    2. Grenzen: Israël moet zich terugtrekken uit Gaza en de West Bank, zo heeft het Internationaal Gerechtshof in 2004 bepaald.
    3. Jeruzalem: Volgens het Internationaal Gerechtshof ook Palestijns bezet gebied, maar de Palestijnen zijn bereid tot concessies om een bepaald deel aan Israël te geven.
    4. Vluchtelingen: Volgens Internationaal Recht mogen alle gevluchte Palestijnen terugkeren naar hun eigen grond. Ook hier zijn de Palestijnen bereid om concessies te doen en het aantal te bepalen.

    Voor de geinteresseerden: - “What happens when a former Israeli Foreign Minister debates a scholar known as one of the world’s foremost critics of Israeli policy?': http://www.normanfinkelstein.com/democracy-now-debate-with-finkelstein-shlomo-ben-ami/
    - The Middle East's oldest dictatorship: http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/04/201142114189933416.html

  • Anton Chigurh, wo 27 april 2011 19:53 Reageer op Anton

    Anton

    De Israëlische aanval op de Freedom Flotilla, die voer in internationale wateren, werd doorregeringen in de hele wereld veroordeeld. Onderzoekers van de VN Mensenrechtenraad noemden de manier waarop de opvarenden werden behandeld, bruut en buitenproportioneel. Het rapport van de VN Waarheidscommissie van de Mensenrechtenraad stelt vast: "Er is overtuigend bewijs om vervolging op grond van artikel 147 van de vierde Conventie van Genève te ondersteunen met betrekking tot de volgende misdaden: moord, marteling en inhumane behandeling; opzettelijk toebrengen van ernstig lijden en zwaar letsel aan het lichaam of gezondheid.”

    Het Internationale Comité van het Rode Kruis beschouwt de Israëlische blokkade van de Gazastrook als illegaal omdat het een collectieve bestraffinginhoudt van de Palestijnse burgers in Gaza. Het rapport van de VN Waarheidscommissiebevestigt, dat "de blokkade onrechtmatig is en op geen enkele juridische grond gerechtvaardigd kan worden.” Overheden zijn wettelijk verplicht om op te treden tegen schendingen van het international recht en schendingen van mensenrechten. Dit betreft niet alleen de blokkade van de Gazastrook en het aanhoudende geweld tegen de burgerbevolking daar, maar ook de kolonisatie van de Westelijke Jordaanoever, de annexatie van oost-Jeruzalem en het bouwen van de muur,die illegaal verklaard is doorhet Internationaal Gerechtshof in Den Haag in 2004. Echter, de internationale gemeenschap zwijgt waardoor zij de Israëlische misdaden impliciet goedkeurt in plaats van er tegen op te treden. "In het licht van de huidige vreedzame protesten in het Midden-Oosten, verwachten we van onze overheden om consistent te zijn in hun buitenland politiek: het veroordelen van alle vormen van mensenrechtenschendingen tegen geweldloze burgerinitiatieven, ongeacht wie de dader is.”

    Bron: http://www.nederland-gaza.nl/nl/?artid=240

    Hechten we nog aan het internationaal recht of hoe zit dat?

  • Wim van Delft, wo 27 april 2011 18:26 Reageer op Wim

    Wim

    Kan 'Ander Joods Geluid' niet tegen zichzelf beschermd worden? Zieke figuren zonder historisch besef. Ze brengt zichzelf en andere joden in gevaar door te heulen met notoire jodenhaters.

  • N N, wo 27 april 2011 19:29 in reactie op Wim van Delft Reageer op N

    N

    "Ze brengt zichzelf en andere joden in gevaar door te heulen met notoire jodenhaters."

    Met welke jodenhaters?

  • , do 28 april 2011 08:22 in reactie op N N Reageer op

    Van Delft lult zoals gewoonlijk weer verschrikkelijk uit zijn nek. Zo praten over * een ander Joods geluid* is het ultieme signaal dat je een aktief discriminerend anti-semiet bent.

  • Gerald Thus, do 28 april 2011 09:09 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gerald

    Gerald

    Ik denk dat dit harder geldt voor de Rechtsche Horde met al hun haatzaaiïngen op deze site.

  • Contra Sinister, wo 27 april 2011 18:11 Reageer op Contra

    Contra

    Aan alle linkse dromers en wereldverbeteraars het advies het verhaal van de 36-jarige Italiaan Vittorio Arrigoni vóór vertrek tot zich te nemen. Echte lieverdjes daar.

    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/294735/Italiaanse-activist-na-ontvoering-dood-gevonden-in-Gaza.htm?rss=true

  • N N, wo 27 april 2011 19:01 in reactie op Contra Sinister Reageer op N

    N

    Waarom zo een klein voorbeeld? Laatst nog negen (9) humanitaire activisten vermoord op een humanitair hulpkonvooi in Internationale wateren. Dat was door Israël, ja.

    Vaak laten dit soort mensen zich niet tegen houden, politieke activisten hebben wel het lef om op te komen voor de onderdrukten. Net zoals sommige Nederlanders durfden op te komen voor de joden in het verleden.

    Je bent walgelijk bezig trouwens, door de dood van deze menslievende activist te gebruiken in dienst van de politiek waar hij tegen was. Je bent waarschijnlijk ook laf in woord en daad.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:03 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Oh kijk aan, nieuwe feiten. Altijd weer en verrassing.

    Ik vind dat die actievoerders alle vrijheid moeten hebben om hun mening te geven, waar ook ter wereld. Alleen moeten ze daarbij ook beseffen welk gevaar ze lopen en daar alle verantwoordelijkheid zelf voor dragen. Nederland kan namelijk bitter weinig doen daar, in die boze buitenwereld die Gaza heet.

  • N N, do 28 april 2011 01:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Het tij is gekeerd voor dit soort Zionistische propaganda. Ook de PVV en Wilders zullen hier weinig aan kunnen doen. ;-)

    Het conflict is Internationaal gezien erg simpel op te lossen:
    1. Nederzettingen: Stop de uitbreiding van en ontmantel de nederzettingen in bezet gebied. Deze nederzettingen zijn in een oorlogssituatie verkregen en daarom illegaal volgens Internationaal Recht.
    2. Grenzen: Israël moet zich terugtrekken uit Gaza en de West Bank, zo heeft het Internationaal Gerechtshof in 2004 bepaald.
    3. Jeruzalem: Volgens het Internationaal Gerechtshof ook Palestijns bezet gebied, maar de Palestijnen zijn bereid tot concessies om een bepaald deel aan Israël te geven.
    4. Vluchtelingen: Volgens Internationaal Recht mogen alle gevluchte Palestijnen terugkeren naar hun eigen grond. Ook hier zijn de Palestijnen bereid om concessies te doen en het aantal te bepalen.

    Voor de geinteresseerden: - “What happens when a former Israeli Foreign Minister debates a scholar known as one of the world’s foremost critics of Israeli policy?': http://www.normanfinkelstein.com/democracy-now-debate-with-finkelstein-shlomo-ben-ami/
    - The Middle East's oldest dictatorship: http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/04/201142114189933416.html

  • , do 28 april 2011 09:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Gossie, zijn die negen mensen op dat Turkse schip door mensen uit de Gazastrook aangevallen?
    Dat is helemaal nieuw.
    Over selectieve nieuwsgaring gesproken.

  • Mike DB, wo 27 april 2011 16:49 Reageer op Mike

    Mike

    "De in totaal 23 organisaties van over de hele wereld willen naar eigen zeggen de illegale Israëlische blokkade doorbrengen. De schepen zullen humanitaire goederen naar Gaza brengen."

    De blokkade is niet illegaal. Het (proberen te) doorbreken van 'n maritieme blokkade is dat per definitie wel. En aan 'humanitaire goederen' is in Gaza net zo veel gebrek als aan verzelfstandigde uitvoeringsorganen in Nederland.

    Wel mooi dat ze 't allemaal zo keurig aankondigen. Dan weet de Israëlische marine wanneer ze de torpedo's op scherp moeten zetten.

  • N N, wo 27 april 2011 17:10 in reactie op Mike DB Reageer op N

    N

    Volgens de VN en het Internationaal Recht is de blokkade illegaal.

  • Theo Joubert, wo 27 april 2011 18:09 in reactie op N N Reageer op Theo

    Theo

    waar staat dat dan?

  • N N, wo 27 april 2011 18:52 in reactie op Theo Joubert Reageer op N

    N

    U heeft de volledige vrijheid dat zelf op te zoeken en dan hoor ik graag wat u daarvan vindt.

  • sjaak de intellectueel, wo 27 april 2011 16:36 Reageer op sjaak

    sjaak

    Die Uri Rosenthal begrijpt er werkelijk niets van. Dit hulpconvooi gaat er ook echt niet vanuit dat ze hierdoor het midden-oosten conflict kunnen verhelpen, maar ze willen gewoon wat goeds doen voor de palestijnen die het over het algemeen bepaald niet breed hebben. Wat is er in godsnaam mis om hulpgoederen aan mensen te geven? Hoe verzint Israel dat dit provocerend is? Waarom is Uri Rosenthal erop tegen dat het palestijnse volk zo een iets verdraagzamere situatie krijgt? Allemaal vragen die denk ik niemand kan beantwoorden.

  • dr. Bob, wo 27 april 2011 13:04 Reageer op dr.

    dr.

    "Humanitaire goederen", "hulpconvooi". Wat dan, waarvoor dan ?
    En dan flink moord & brand schreeuwen als ze door die stoute Joden worden tegengehouden.
    Provocatie !? Welnee, we kwamen alleen wat pluche knuffels brengen.
    Nou ze doen maar.

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 14:16 in reactie op dr. Bob Reageer op Jager

    Jager

    tegengehouden?

    vermoord !

  • daniel teeboom, wo 27 april 2011 12:44 Reageer op daniel

    daniel

    Gaat er ook nog iemand op een bootje naar Syrie?

    Al is het maar o uit te leggen waarom we geen aandacht voor ze hebben.

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 17:59 in reactie op daniel teeboom Reageer op jose

    jose

    Daniel, vraag eens aan Uri wanneer hij het nabuurschap en de associatie akkoorden met dictaturen zoals Syrie gaat stoppen.
    Wanneer hij het geld gaat terug halen wat de EU aan dictators heeft gegeven of geinvesteerd?
    Zelfs met volgens hem "schurkenstaat Iran"doen wij gewoon zaken.

  • Spreeuw de, wo 27 april 2011 11:45 Reageer op Spreeuw

    Spreeuw

    "Volgens de minister draagt het initiatief 'allerminst bij aan een oplossing van het Israël-Palestina conflict'."

    Welke acties van minister Rosenthal, of eerdere minsters, hebben (wel) bijgedragen aan de oplossing van het Israel-Palestina conflict?

    Wat bedoelt minister Rosenthal eigenlijk precies met het Israel-Palestina conflict? Wel +1 dat Rosenthal 'Palestina' durft te zeggen. Zei hij dat letterlijk?

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 12:06 in reactie op Spreeuw de Reageer op Evert

    Evert

    Een beetje staatsman/vrouw kan niet buiten de lijnen redeneren die hij/zij zelve vertegenwoordigt.
    Dat het de gemiddelde 'activisten' helemaal niet gaat om politieke onzin excuses wil d'r dan ook niet in.

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 10:37 Reageer op Evert

    Evert

    De Israëlische blokkade omzeilen is toch zeker niet per definitie pro-Palestijns?
    "zo’n 1.500 pro-Palestijnen activisten richting Gaza" is klinkklare onzin, vóór humane omgang zij is toch echt iets anders.

    Rosenthal kan wel zoveel willen maar als hij in 'zijn' 'functie' 'vergeet' de blokkade-opwerpers met klem te veroordelen op het anti-humane gehalte staat hij compleet buitenspel....

    Advies aan Rosenthal: Treedt op of treedt af.

  • Albert Hofmann, wo 27 april 2011 11:40 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Albert

    Albert

    Blokkade omzeilen per definitie niet, maar de levering van humanitaire goederen aan bewoners van de Palestijnse gebieden wel. Net zoals wapen leveranciers van de VS aan Israel pro Israëlisch zijn.

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 11:48 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Evert

    Evert

    Pro-humaan is niet hetzelfde als pro-indoctri-natie.

  • N N, wo 27 april 2011 16:58 in reactie op Evert van Vliet Reageer op N

    N

    LOL

  • N N, wo 27 april 2011 12:12 in reactie op Albert Hofmann Reageer op N

    N

    Illegale blokkade wel te verstaan, die mensen collectief straft voor hun democratische stem op een partij die Israël niet zo leuk vindt.

    Dit is een misdaad tegen de menselijkheid, zoals bepaald in het Internationaal Recht en door de VN.

  • Jan Wijn, wo 27 april 2011 10:25 Reageer op Jan

    Jan

    Ik hoop dat de hulpverleners zich niets gelegen laten liggen aan de oproep van de politieke hooligans van deze Nederlandse regering en zijn gedogers, even dimmen dus Rosenthal. Het is al schandalig genoeg dat de regering Rutte en Rosenthal in het bijzonder de grootste supporters zijn van de misdadige Israëlische junta.

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 10:11 Reageer op Truus

    Truus

    Tip voor de actievoerders die voet op Gazaland zetten
    ook bij en na een uiteraard zeer uitbundig onthaal door Hamas, denk aan Vittorio Arrigoni en kijk goed om u heen. Er zal in dat geval geen euro door Nedrland betaald worden.

    U kunt u goederen ook afgeven in de haven van Egypte en na een uurtje ( op kosten van de VN) rijden bent u in de GAZA met AL uw goederen. Goedkoper en effectiever!

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 10:50 in reactie op Truus Beek Reageer op Evert

    Evert

    Sinds wanneer is het aan 'derden' te bepalen wie hoe waar naartoe gaat en goederen af wil leveren?
    Om eerst gecontrol-eerd te worden?

    Dit soort controle dwang kun je maar moeilijk selectief toepassen.
    Wat mij betreft mag iedere boot met wapentuig e/o lading ten bate van het eigenaartje spelen van hele stukken van de planeet (zo niet de gehele aardkloot) naar de Filistijnen gaan.
    Was Mozes d'r nog maar, kon die de zee open (laten) splijten.

    "De Israëlieten staren zich blind op de omstandigheden van het moment en begrijpen Gods bedoelingen met hen niet."

    http://bijbelstudie.110mb.com/BW/02Ex.php

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 12:18 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Truus

    Truus

    Heeft iets te maken met veiligheid en je eigen burgers beschermen
    dat wordt door de burgers van elke staat verlangd

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 12:30 in reactie op Truus Beek Reageer op Evert

    Evert

    Ik ben mezelf en heb nooit gevraag dom door een aangeleerd en opgedrongen collectief tot de orde te worden geroepen dan wel in bescherming te worden genomen tegen (andere) indoctri-naties.

    Die indoctri-naties staan namelijk stuk voor stuk een ieders veiligheid maar danig in de weg op het pad van het eeuwige gelijk halen dat ze nooit hebben.

    Zalig zijn de verstandsverbijsterden.

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 13:19 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Truus

    Truus

    Ik denk dat de gemiddelde Israelische burger daar, gezien de omstandigheden, iets anders over denkt.

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 13:48 in reactie op Truus Beek Reageer op Evert

    Evert

    Tja als 'we' over gemiddelden gaan 'discussiëren'.....is dat nou net waarom indoctri-naties zo geweldig aanslaan?

    Beetje verplicht nonderwijs d'r op los gelaten en voila...hullie zijn den barbaar!

    Stuk voor stuk ge(he)groepeerd rondom klinkklare nonsens en nog eens erfplichtelijk ook.

    Ik kan daar (en de gevolgen daarvan) niet onder enige indruk van zijn, laat staan wat 'men' er zoal over 'denkt'!

    Bespottelijk!..maar dat mag niet, das' beledigend!

  • N N, wo 27 april 2011 16:19 in reactie op Truus Beek Reageer op N

    N

    Hoe denk je dat de gemiddelde Palestijn onder een decennialange bezetting denkt?

  • N N, wo 27 april 2011 12:31 in reactie op Truus Beek Reageer op N

    N

    Om in jouw retoriek mee te gaan hebben de Palestijnen het recht om Israël hermetisch af te sluiten en te bepalen wat er wel en niet in komt? Om zo de Israëlische bevolking, tegen alle Internationale verdragen en wetten in, collectief te straffen.

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 17:55 in reactie op Truus Beek Reageer op jose

    jose

    Truus,sorry hoor maar ik twijfel toch echt aan je kennis over politiek en het gedrag van Israel.
    Je kunt niet zomaar Gaza in en ook niet via de grens met Egypte.

  • N N, wo 27 april 2011 09:29 Reageer op N

    N

    Deze minister zou hetzelfde zeggen als er een hulpkonvooi naar zuid-Afrika zou gaan, toen Mandela nog als terrorist werd bestempeld.

    Minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) wil de Nederlandse organisaties die meedoen oproepen om niet te gaan. Volgens de minister draagt het initiatief 'allerminst bij aan een oplossing van het Zuid-Afrikaanse Apartheidsconflict.'

    Laf en de geschiedenis zal het leren.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 09:59 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Daar zit wat in. Een belangrijke taak van een Minister van Buitenlandse Zaken is het behartigen van belangen van Nederlanders in het buitenland voor zover dat hun veiligheid betreft. Dat een Minister van Buitenlandse Zaken Nederlanders adviseert omtrent de situatie in risicogebieden is daarom volstrekt legitiem en daarmee neemt die minister zijn verantwoordelijkheid.

  • Jan O., wo 27 april 2011 10:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Jan

    Dat snap ik niet. Hoe lopen die hulporganisaties risico?
    Hebben ze gevaar te verwachten van de Israeli's of van de palestijnen?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:35 in reactie op Jan O. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik neem aan dat we het er over eens zijn dat de situatie rondom Gaza niet bepaald stabiel te noemen is toch?

    Ofnie?

    Dus noemen we dat een risicogebied. En wat doen mensen in een risicogebied? In een risicogebied lopen mensen risico. En wat doet de minister dan? Die waarschuwt mensen voor dat risico.
    En natuurlijk kan Rosenthal de telefoon pakken en naar Israel bellen met de stevige woorden: "zis is ze minister of furren uffairs of ze Netherlands, I warren yoe: don't shoot ze Dutch!" maar ik denk persoonlijk dat dat geen indruk maakt. Ik kan me voorstellen dat N N wel zoiets zou bedenken maar de internationale verhoudingen zijn toch anders. Er is daar sprake van een internationaal gewapend conflict, niet zomaar van een blokkade met twee auto's en een spandoek waarop "boe" of iets dergelijks staat. Enfin, we hebben een jaar geleden kunnen zien wat de risico's zijn.
    Ik denk overigens niet dat we de kopstukken uit Nederland op die boot gaan zien. Ik neem aan dat Gretta, Van Bommel en René Danen toevallig andere verplichtingen hebben.

  • Kevin Amsterdam, wo 27 april 2011 10:42 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kevin

    Kevin

    .... en daarmee neemt de minister een aandeel in de verdrukking, verarming, verhongering en dehumanisering van de palestijnen

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:39 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat moet u me nog eens uitleggen. Door op de risico's van een aktie te wijzen kiest een minister partij in een conflict?

  • N N, wo 27 april 2011 10:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Hij zou Israël moeten waarschuwen om een humanitair boot met Nederlandse burgers, die een illegale blokkade wil doorbreken om mensen in openluchtgevangenis te helpen, niet durven aan te vallen. Dat zou een Meneer de Minister voor haar burgers moeten doen.

  • Jan O., wo 27 april 2011 10:54 in reactie op N N Reageer op Jan

    Jan

    Dat lijkt mij ook.
    Bovendien is het een beetje raar om de Israeli's aan de ene kant je vrienden te noemen en er tegelijk voor te waarschuwen dat ze je kunnen aanvallen...........is meneer Rosenthal een beetje de weg kwijt?
    Het lijkt er wel op.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:09 in reactie op Jan O. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Domme redenering. Die internationale provocateurs handelen niet in opdracht van Nederland. Sterker nog, ze slaan een advies van Nederland om het niet te doen in de wind.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:58 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En anders?

    Wat als de Israeli's wel gaan schieten?

  • , wo 27 april 2011 14:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Dat doen ze toch niet?
    Dat is toch een bevriende natie??

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:08 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ze schiten niet op Nederland hoor.

  • N N, wo 27 april 2011 16:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Bent u werkelijk zo blind voor u hypocrisie. Als er werkelijk dreiging is van Israël dat ze op Nederlandse burgers zullen schieten. Is het dan niet de taak van de Minister om Israël, op z'n minst, hierover aan te spreken. Op z'n minst!

    Het aanvallen, blokkeren of bezetten van schepen die in Internationale wateren varen, kunnen we onder piraterij of in het geval van Israël onder Internationaal staatsterrorisme plaatsen.

    Ik denk dus dat er ter bescherming van de Nederlandse burgers en de humanitaire schepen er een Nederlandse marineschip onder VN vrede-vlag moet meegaan. Er verregaande sancties tegen de regering van Israel moeten worden uitgevoerd en politieke banden aangescherpt.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:11 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het conflict opzoeken, dat zou pas hypocriet zijn. U houdt wel van een smeuïg internationaal conflictje? Paar doden erbij?

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 10:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Grappig wel weer, als je bij 'bevriende' indoctri-naties achter slot en grendel belandt laat Buza je keihard vallen met de mededeling dat het een binnenlandse aangelegenheid is waar zij zich niet in wil mengen, ook al zit je duizend keer onschuldig vast tussen mede-(on)schuldigen die ook zijn overgeleverd aan het 'recht' der sterkste van je pot.

    Hypocrisie ten top.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 12:43 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee.

  • N N, wo 27 april 2011 16:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Trol.

  • N N, wo 27 april 2011 09:25 Reageer op N

    N

    The Middle East's oldest dictatorship

    http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/04/201142114189933416.html

  • , wo 27 april 2011 09:04 Reageer op

    Wat een bezopen advies weer.
    Het gaat Rosenthal geen ene mallemoer aan wie er al of niet meegaan op een schip met hulpgoederen voor Gaza.
    Laat ons brekebeentje zich maar eens bezighouden met zijn eigen imago, dat wordt met de dag beroerder.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:02 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En als het schip beschoten wordt en er worden mensen gevangen genomen mag de minister zich weer in alle bochten wringen om de eigenwijze klootzakjes vrij te krijgen?

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 11:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Nee dan is het zijn taak de plopper-hanteerders op het matje te roepen.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 12:45 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja, dat zal pas indruk maken; de plopper-hanteerders op het matje roepen.

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 13:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Nee 'indruk' maken op de minder brave onderdean schiet lekker...op.

  • Jan O., do 28 april 2011 09:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Jan

    Dat zijn toch de plopper-hanteerders van een bevriende natie?
    Die zou je niet ter verantwoording kunnen of mogen roepen?
    Als dat vrienden zijn, geef mij dan maar vijanden.

  • Jan O., wo 27 april 2011 14:29 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Jan

    Israel is toch een bevriende natie?
    Vallen die hun vrienden aan?
    Zo ja, wat voor soort vrienden is dat?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:07 in reactie op Jan O. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zijn internationale provocateurs vrienden van Israel? En is Israel dan de vriend van die internationale provocateurs?

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 23:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Waar heb je het over?...provovateurs en de internationale vorm nog wel??

    Realisten kun je wel je geheel 'eigen' versie van de norm-aal serveren maar wat heeft dat te maken provoceren?????

    Naties bestaan helemaal niet net als de geveinsde goden en meningen....tuurlijk heb je alle vrijheid om daar tegen vele malen beter weten in toch als een kleuter 'rechten' aan op te komen eisen...het staat toch zeker in de wet?

  • , za 30 april 2011 14:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee, dat zijn vrienden van mensen hier in Nederland.
    Moeite mee, Aertje?

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 08:14 Reageer op jose

    jose

    Met diplomatie is Israel nog nooit bereidt geweest om ook maar iets te doen , illegaal gebouwde muur op Palestijns grondgebied, verkoop van producten geteeld op Palestijns grondgebied onder Israelische naam,stelen van water, huizen en het collectief straffen van een bevolking.
    Het testen van wapens op mensen in Gaza en het liquideren van tegenstanders. Het opsluiten van mensen zonder proces, zelfs kinderen en dan nog zeggen dat het een democratie is.
    Wordt er ook aan de Christenen voor Israel gevraagd om te stoppen met hulp/geld aan Israel, wordt er aan hen gevraagd om niet te gaan zoeken naar joodse mensen in Oost Europa om hen naar Israel te verhuizen?
    Wordt er een de joodse jongere groep gevraagd om te stoppen met schietlessen in Nederland en dan naar de West Bank te gaan?
    Nee,Uri ik ben niet onder de indruk. Internationaal recht is het recht van elke burger om daar gehoor aan te geven.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:37 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Volgens mij begrijpt u de boodschap van Uri niet helemaal.

  • Evert van Vliet, do 28 april 2011 11:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Wellicht heeft niet iedereen een boodschap aan die boodschap?

  • de heer Meijerink, wo 27 april 2011 07:38 Reageer op de heer

    de heer

    We zijn schijnbaar te ver afgedreven van het kamp met de 'klakkeloos volgers' van het doen en laten van Israel, de Israel-knuffelaars en nu wil Uri dat we ond weer bij die kudde aansluiten.
    De meeste mensen die meevaren zijn volgens mij niet anti-Israel maar vinden dat het beleid van Israel ook wel eens kritisch op de daden mag worden beoordeeld.
    Het is blaartrekkend genant te moeten aanschouwen dat een volk dat 65 jaar geleden bijna helemaal is uitgeroeid door een voorganger van de GBL nu zelf haast dezelfde middelen hanteert tegen de bewoners van een gebied dat zij rücksichlos toeëigenen. Allemaal gebasseerd op een serie mondeling doorgegeven sagen en volksvertellingen van meer dan 2000 jaar geleden. En het wordt ook nog blind gesteund door een groot deel van de wereld!
    Palestijnen en Joden hebben evenveel rechten!

  • , wo 27 april 2011 08:49 in reactie op de heer Meijerink Reageer op

    *nu zelf haast dezelfde middelen hanteert..*
    Ze hadden goede leermeesters en habben goed opgelet...............
    Dat brengen ze nu in toepassing.

  • Jan Jansen, wo 27 april 2011 02:28 Reageer op Jan

    "anti-semitische ressentimenten." Hij is weer toppie.

  • Jan Jansen, wo 27 april 2011 17:44 in reactie op Jan Jansen Reageer op Jan

    Reactie op onze huisframert AWd'H.

  • Bas Haanstra, wo 27 april 2011 01:52 Reageer op Bas

    Bas

    Altijd fijn als Rosenthal even reclame maakt zodat er wat meer mensen komen.
    Wat betreft de opmerking van Aert, die extra grappig is gezien zijn banner: hoe kom je er nu weer bij dat het gaat om anti-semitisme? Weet je eigenlijk wel dat de organisatie Een Ander Joods Geluid een joodse club is? En hoe lang denken mensen het vol te kunnen houden om te doen alsof kritiek op de staat Israël gelijk staat aan antisemitisme? Daar trapt toch niemand meer in joh! Als je tegen de illegale blokkade van Gaza bent en tegen mensenrechtenschendingen door Israël, wil dat absoluut niet zeggen dat je tegen joden bent, of voor Hamas, of tegen bloemkolen of voor appels. Het wil gewoon zeggen... jawel, dat je tegen de blokkade en de mensenrechtenschendingen bent.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 00:34 Reageer op Piet

    Piet

    Ben benieuwd of running gag Hedy Epstein voor de vijfde keer op het laatste nippertje toch maar niet meegaat.

    Vraag me af wat voor consequenties Rosenthal aan het niet opvolgen van dat advies verbindt: geen cent uitgeven aan consulaire ondersteuning lijkt me wel passend.

  • jaap vos, wo 27 april 2011 08:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op jaap

    jaap

    de organisaties die meegaan hebben geen cent subsidie gehad hoor, wees maar niet ongerust !!

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 12:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Evert

    Evert

    Tja Piet zelfs je medemens helpen kost poen bij de gratie van wat ook alweer?

    Maar niet getreurd, de consuls lopen over het algemeen niet snel warm voor individuele ondersteuning maar staan vooraan in de rij om de handel een veilige wandel te verschaffen.

  • Jager Verzamelaar, di 26 april 2011 23:33 Reageer op Jager

    Jager

    Als Rosenthal het zegt wil ik ook mee

    zelfs met een roeiboot om een doos Knolskoek te brengen.

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 00:03 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    Knolskoek? Maar dat is niet kosher. Dan wordt de platschuit geënterd, jij gekneveld en geïntimideerd. Zo niet erger...

    Met Jodekoeken maak je meer kans het er levend van af te brengen...

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 08:22 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    : )))

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 13:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Nou een doos negerzoenen dan maar .

    Of is dat ook al niet goed?

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:06 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    Om te zoenen...

    : )

  • Wout Berlinck, wo 27 april 2011 03:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Wout

    Wout

    Niks mis mee. Ligt op het pad naar Irak waar U Hawjin zou gaan redden. Wel even een reisverzekering nog, hè.

  • Joop Schouten, di 26 april 2011 23:13 Reageer op Joop

    Joop

    'Ga niet mee op activistenboot' of wat?

  • Grolschje ., di 26 april 2011 23:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Of niks. Het is een advies.

  • Aert Willem d'Holbach, di 26 april 2011 23:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik denk dat in het verlengde van dit advies, dat zoals het kleintje pils ook al zegt, een advies is, de waarschuwing zit "wij kunnen als Nederland uw veiligheid niet garanderen". Maar dat zal ongetwijfeld in het debat uitgelegd worden. En verder, dat kunt u nu al lezen, helpt deze provocatie niet mee om de instabiele situatie te verbeteren. Diplomatie vraagt om een neutrale houding, niet om anti-semitische ressentimenten.

  • Arjan Smit, wo 27 april 2011 00:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Arjan

    Arjan

    Inderdaad, diplomatie vraagt om een neutrale houding. Laat die nu net ver te zoeken zijn bij deze Nederlandse regering.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 08:05 in reactie op Arjan Smit Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Te gemakkelijk. Welke macht heeft de Nederlandse regering in dit conflict? Het lijkt verdacht veel op de "Gerrie van Boven heroïek", die maakt weinig indruk maar is natuurljk wel lachwekkend.

  • N N, wo 27 april 2011 11:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Welke politieke invloed heeft Nederland in het binnenlandse conflict in Syrië en toch hoor je hem dat wel veroordelen, nietwaar? Dat heet hypocrisie, dus als je dat bent, kom er gewoon eerlijk voor uit, dan hoeven we ook niet verder te discussiëren.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 12:42 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U leidt af van de kern van de zaak met deze jij-bak in de richting van Rosenthal. Bovendien vergelijkt u een binnenlands conflict met een internationaal conflict.

  • N N, wo 27 april 2011 16:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Ik wijk niet af, u wijkt af van de situatie, de hypocrisie en de dubbele morele maatstaven.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:05 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat heeft Syrië dan te maken met het conflict tussen Israel en Palestina?

  • , do 28 april 2011 14:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik denk dat de volmaakte willekeur waarmee Rosenwater de ene club steunt en de ander laakt, op veel mensen , laat ik het voorzichtig zeggen, niet geheel consistent overkomt.Try to think about that.

  • Rob Geurtsen, wo 27 april 2011 02:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Wat een flauwekul. Deze situatie vraagt niet om een neutrale houding. Deze situatie vraagt om helder aan te tonen waar inhumaanbeleid zit, namelijk de blokkade van de havens van Gaza. Er is geen internationaal recht dat dit toestaat.

    De confrontatie op inhumaan gedrag is een uiterst zinvolle handeling om het probleem te duiden. Mocht het probleem daardoor een andere definitie en kleur krijgen dan Israel wil, dan lijkt me het aan Israel om te zorgen dat zei helderheid verschaft over hoe zij het probleem in werkelijkheid ziet.

    Dat de staat Israel en haar bewoners niet in de capaciteit tonen om tot een intelligent humaan en op samenleven gericht antwoord op de crises te komen, is een zelf-ondermijning van hun internationale geloofwaardigheid van de civiliteit en redelijkheid van de bewoners en de door hun min of meer democratisch gekozen leiders.

    Dat vind ik oprecht jammer, het ware voor alle betrokkenen beter als de Israeliërs hun intelligentie zouden aanwenden om deze crises op te lossen.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 08:33 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    "De confrontatie op inhumaan gedrag is een uiterst zinvolle handeling om het probleem te duiden."

    Zeker. Maar dan toch niet volgens het principe dat mijn vijands vijanden mijn vrienden zijn.

  • Mike Crosland, wo 27 april 2011 02:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Mike

    Mike

    Hoezo 'anti-semitisch'? Zijn Palestijnen ook niet semieten? En sinds wanneer worden humanitaire goederen als "provocatie" beschouwd? Hoezo "neutraal"? Neutraliteit bestaat alleen als beide partijen gelijk zijn, en in Gaza is dat duidelijk niet het geval.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 07:55 in reactie op Mike Crosland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U begrijpt ongetwijfeld de context van mijn uitlating. Daarom is het niet nodig om op elke slak zout te leggen en de discussie om semantische redenen dood te slaan.

  • jaap vos, wo 27 april 2011 08:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op jaap

    jaap

    "Diplomatie vraagt om een neutrale houding, niet om anti-semitische ressentimenten". Ten eerste wil jij met droge ogen beweren dat nederland in al die jaren neutraal is geweest ?? En ten tweede val je weer in de valkuil dat de joden te pas en te onpas die eeuwige sjoha er weer bij halen !? Zelfs weer bij een discussie over ritueel slachten wordt die er weer bij gesleept. Wordt eens volwassen zoals Abraham Burg (ex-knesset) in zijn boek 'De holocaust is voorbij schrijft' en neem eens verantwoording voor je eiegen daden zonder direct weer als een kind te zeggen "maar hij begon hoor !!!". Het is nu tijd om eens moed te tonen en op te komen voor de echte onderdrukten en dat zijn in deze wel de Palestijnen en wel al 65 jaar !!! Mede door ons goedvinden en wegkijken al die jaren !!!

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 11:03 in reactie op jaap vos Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb het toch niet over de holocaust?

  • , wo 27 april 2011 09:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Sinds wanneer is een schip met hulpgoederen een provocatie?
    Ah.
    Ik weet het al.
    Sinds Israël dat vindt, en meent dat het kapot schieten van mensen die op zo'n schip zitten daarmee gerechtvaardigd is.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 10:04 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    In ieder geval ziet u al wel in welk risico er aan deze provocatie verbonden is. Dat is in ieder geval al winst.

  • N N, wo 27 april 2011 16:58 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    Ja, de risico's zijn dat Israël een humanitaire schip aanvalt, dat noem je terrorisme en in dit geval staatsterrorisme. De minister en de Internationale gemeenschap dienen dat ten strengste te veroordelen en zoveel mogelijk te voorkomen.

  • , do 28 april 2011 11:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    En als Israel iets vindt, vindt l....... Rosenwater, pardon Rosethal het ook.

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 10:12 in reactie op Reageer op Truus

    Truus

    Zonder problemen kunnen de goederen via Egypte op kosten van de VN de Gaza ingevoerd worden, Uiteraard is er controle aan de grens.

  • , wo 27 april 2011 11:07 in reactie op Truus Beek Reageer op

    Ik zie niet in waarom een Nederlands schip zou moeten uitwijken voor wederrechtelijke acties in open zee van een bevriende natie.
    Lafheid is kennelijk ook een vak.,

  • N N, wo 27 april 2011 17:03 in reactie op Truus Beek Reageer op N

    N

    Oja, welke land wou ook alweer dat Mubarak aanbleef? Juist Israel. Zodra het volk in Egypte werkelijk iets te zeggen krijgt zullen de grenzen zich openen, maakt u zich daar maar niet druk om. De opiniepeilingen bewijzen al wat de Egyptenaren denken over de bezetting van Palestina.

  • Wout Berlinck, wo 27 april 2011 03:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Wout

    Wout

    Het is als de waarschuwing op uw pakkie sjek. Het is aan U om de boodschap ter harte te nemen of te negeren. U kennende gok ik op de kont en krib optie. Van harte gegund :-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel