06 januari 12 10:31 Reageer (110) Politiek RSS

PVV komt op voor blanke Afrikaner

Kamerleden Bontes en Driessen stellen vragen over lokale politiek Zuid-Afrika. Martin Bosma vreest 'vernietiging' Afrikaners

De PVV blijkt een warm plekje in haar hart te hebben voor de blanke Zuid-Afrikanen. De beweging van Geert Wilders vreest dat regeringspartij ANC (oftewel de zwarten) bezit van de blanken zal afpakken, zoals in Zimbabwe is gebeurd. Maar PVV-ideoloog Martin Bosma vreest ook met grote vreze voor het verdwijnen van het Afrikaans, een verbastering van het Nederlands en zelfs de volledige uitroeiing van de Afrikaners. De PVV-ideologie voor immigranten, aanpassen aan de plaatselijke cultuur, gaat blijkbaar niet op voor Nederlanders van de zoveelste generatie in Zuid-Afrika.

Redactie Joop

De PVV-Kamerleden Bontes en Driessen stelden in december van het afgelopen jaar schriftelijke vragen aan de minister van Buitenlandse Zaken Rosenthal over de verkiezing van de omstreden Julius Malema op een provinciale functie. Malema was voorheen de leider van de jongerenorganisatie van regeringspartij ANC (ANCYL). In het verleden is hij veroordeeld wegens haat zaaien tegen blanke Zuid-Afrikanen en werd hij door het ANC geschorst omdat hij ook binnen zijn eigen partij voor verdeeldheid zorgde. Hij werd gedwongen zijn positie als leider van de ANCYL op te geven. Desondanks blijft hij populair binnen de partij en heeft hij nog altijd de steun van president Jacob Zuma en de voorzitter van de provincie Limpopo waar hij nu dus deel uitmaakt van de provinciale raad. Toch is de verkiezing van Malema ook binnen Zuid-Afrika en het ANC niet onomstreden

Bontes en Driessen vrezen voor de belangen van de blanke Afrikaners, omdat Malema in het verleden heeft opgeroepen tot de nationalisatie van mijnen en boerderijen, die grotendeels in bezit zijn van blanken. Hij deed dit bij een bezoek aan buurland Zimbabwe, waar president Mugabe al opdracht gaf tot dergelijke onteigeningen. Maar de uitspraken van Malema werden zowel in Zimbabwe, onder andere door premier Tsvangirai, als in eigen land breed veroordeeld.

De vrees voor herverdeling bij de PVV lijkt ook voort te komen uit de gedachte dat het ANC socialistisch zou zijn. Zo noemen Bontes en Driessen de Zuid-Afrikaanse regeringspartij althans in hun Kamervragen.

Bange Bosma

Hun collega Martin Bosma sprak zijn vrees voor de zwarte Zuid-Afrikanen uit in het Parool van zaterdag 29 oktober 2011. Onderzoeksblog Sargasso wijdde een artikel aan deze uitspraak van Bosma, waaruit haast een verlangen spreekt naar de tijden van Apartheid:

Spijtig dat links Nederland het ANC aan de macht heeft geholpen. Het Afrikaans en het Afrikaner volk zullen waarschijnlijk vernietigd worden. Dankjewel, Ed van Thijn voor je onbaatzuchtige idealisme.

Sargasso stelt Bosma gerust:

Allereerst heeft Nederland weinig tot niets gedaan om het ANC aan de macht te helpen. Zingende Nederlandse voetballers hebben het Voortrekkersmonument niet aan het wankelen gebracht en activisten als Klaas de Jonge evenmin. Het waren de Afrikaners zelf die onder toenemende druk uit binnen- en buitenland (waarbij inderdaad ook Nederland een rolletje speelde) het ANC legaliseerden, Mandela vrij lieten en uiteindelijk vrije verkiezingen voor iedereen uitschreven. Het volk van Zuid-Afrika heeft Mandela’s ANC aan de macht geholpen. Op democratische wijze. Kennelijk heeft Bosma het niet zo op democratie en de macht van de meerderheid. Het zou me niets verbazen.

De op zich vreedzame omverwerping van de apartheid in Zuid-Afrika werd gekenmerkt door bende-oorlogen tussen zwarte groeperingen en gewelddadige en bloedige wanhoopsacties van Afrikaners. Ondanks jarenlange uitbuiting, moord, onderdrukking en marginalisering van de zwarte meerderheid, en ondanks het stijfkoppige verzet tot op het laatste moment, besloot het ANC dat ook Afrikaans één van de officiële talen van het nieuwe Zuid-Afrika moest zijn. Afrikaners, hun taal, hun godsdienst en hun cultuur werd geen strobreed in de weg gelegd. Sterker nog: echte hardliners hebben al een beginnetje van een gedroomde, etnisch zuiver Afrikaner Volksstaat gecreëerd: Orania.

Bronnen: Kamervragen 23 december 2011/ Parool/weblog Edge of Europe/

Sargasso: Het gevaar Martin Bosma

Independent Online (IOL): Malema set to win new ANC post

Foto-cc: Steven W. Belcher

Laatste Reacties (110) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Rene Janssen, di 10 januari 2012 15:58 Reageer op Rene

    Rene

    Dacht dat het wk voetbal zou bijdragen aan begrip in alle lagen van de bevolking aldaar. Ben ik weer bedonderd door die k...Blatter:)

  • Rene Janssen, di 10 januari 2012 15:45 Reageer op Rene

    Rene

    Ik stel voor dat de gehele kamerfractie van de PVV daar een diepgaand onderzoek instelt. Ze mogen alle tijd nemen, minstens 5 jaar. Zijn we daar ook van af.

  • alex warnaar, ma 09 januari 2012 20:58 Reageer op alex

    alex

    Het idee dat zwarte afrikanen niet racistisch kunnen zijn, of niet in staat zijn tot etnische zuiveringen is ook een vorm van racisme. Er is bovendien geen enkele reden om binnenlandse politieke ontwikkelingen of dubbele standaards met betrekking tot mensenrechten van de PVV een rol te laten spelen in de discussie over het toegenomen geweld tegen blanke zuid-afrikanen. Mensenrechten zijn er voor iedereen, dus ook voor blanke zuid-afrikanen, en iedereen is in staat tot mensenrechtenschendingen, dus ook zwarte zuid-afrikanen.

  • Christo Pretorius, za 07 januari 2012 12:04 Reageer op Christo

    Christo

    Gedurende 1992 het die Ierse reisiger, Dervla Murphy, die 'New South Africa' besoek. Sy het daarvan berig in haar boek 'South of the Limpopo'. Een van haar gewaarwordings is dat dit simplisties is om te dink die stryd in Suid-Afrika is net 'n wit-swart stryd. As etniese-Afrikaner bly ek verbaas oor die simplistiese beelde en opvattings wat heers. Ek is eweneens ontgogeld oor die dubbele morele standaarde wat toegepas word wanneer die Afrikaner ter sake is. Dit is asof alle nugterheid kwyn en haat etter. Die Fabians het al eerder, by monde van Arthur Conan Doyle, die Afrikaner volk beskou as 'collatoral damage'. Is dit dieselfde gees wat steeds heers - omdat groter volke soos Nederland, Duitsland en veilig agter hulle massokrasie sit, is die stryd van 'n minderheidsvolk om sy taal, gebruike, waardes en godsdiens (in terme van Internasionale reg) nie noemenswaardig nie. Nee, ek het genoeg gehad van westerse immoraliteit. As die Afrikaan sy identiteit en voortgang uitroep is die geregverdig, maar as die Afrikaner smeek vir ruimte- dan is dit rassisme, fascisme etc. etc. http://jonathanball.bookslive.co.za/blog/2009/09/07/anthea-jefferys-peoples-war-launched-in-johannesburg/

  • Le Chat Botté, za 07 januari 2012 01:08 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Interessant. Hoopt Bosma op een massale vlucht van blanke Afrikaners naar Nederland? Wellicht verwacht hij wat extra stemmen binnen te hengelen. Snap ik heel goed. De politieke verwantschap is evident. Alleen... het zijn wel niet-westerse immigranten, die apartheidsboeren. En blank zijn ze ook niet echt, met die geblakerde koppen.
    Ach ja, geen probleem. Henk en Ingrid vreten immers kiezersbedrog als ware het manna.

  • de heer Meijerink, za 07 januari 2012 19:45 in reactie op Le Chat Botté Reageer op de heer

    de heer

    Bosma vergeet alleen dat de diehard Afrikaanders Wilders niet zullen pruimen, want die is een minderwaardige halfbloed. De rest van hen is veel gematigder en zal geruisloos assimileren in de maatschappij. En dus qua ideologie opgaan in alle poltieke partijen.

  • Pieter Oosthuizen, vr 06 januari 2012 22:31 Reageer op Pieter

    Pieter

    Die PVV is n ligpunt vir Afrikaners in Suid Afrika, wat aan n moderne volksmoord blootgestel word.
    Ons situasie is al verby 'n post-volksmoord, post-oorlog, en is nou al n sistemiese massaslagting van Afrikaners in die moderne tyd.
    Ons is vasgevang in situasie wat erger as oorlog is, en ek kan nie verstaan dat die PVV die enigste mense is, wat dit besef in Nederland nie ?

  • Theo Prinse, vr 06 januari 2012 19:57 Reageer op Theo

    Theo

    Die stryd van die mensdom is die van die innoverende entrepreneurs teen diegene wat aan redistributie 'n godsdienstige, sosiale of politieke leerstellingsverskille vorm gee.
    Vir die huidige situasie in kommunistiese Suid-Afrika moet 'n aansienlik groter outonomie vir die Provincies en gebiede bereik word op die gebied van financien, border control en migrasie beleid.
    Vir die rasist is daar GEEN ooreenkoms met die kommunistiese klasse begrip MAAR omgekeer is IN die kommunistiese leerstelling, rassiste 'n sub-klas. (Gefundenes fressen).
    Ras, klas en kaste is verouderde, studeerkamer kategorië wat voorgee dat alle mense in die samelewing mekaar die hele dag moet beoordeel op vooronderstelde quasi verskille in ekonomiese prestasie, politiek insig, morele krag en dat .. asof dit kunsmatige onderskeid onveranderlik sou wees.
    Die intellek skuil in die Europese kultuur en NIE in die blanke velkleur.
    Die eeue-oue stagnasie van die Arabiese wêreld sit in die leerstellingsverskille Islam en nie in die blanke velkleur.
    Die verskille tussen die Wes-Europese (blanke) kultuur versus die nie-Europese kultuur is enkel en alleen histories.
    BEE en AA is nie net puur rassistisch maar met die regstelling onder die dekmantel van ekonomiese regverdiging anti-historiese vervanging van goed opgeleide en betaalde blankes deur sleg opgeleide en swak betaalde swartes met 'n stagnante ekonomie tot gevolg.
    Begrippe soos rashygiene, ras klassifikasie, ras instink, raskenmerk, ras kleur, rasse diskriminasie, rasse gelykheid, rasse haat, rasse ideologie, rasse justisie, rasse kunde, rasse kwessie, rasse leer, rasse moord, rasse ondersoek, rasse onlusten, rasse skande ens ens ens, maar ook non racial society (ANC) .... is alle linkse intellectualistische verheerliking van die wens van die kommuniste, sosialiste, liberale om die begrip ras en alle afgeleides akademiese as sub-klasse begrip ondergeskik te maak aan hul leuen van die kommunistiese indeling van die samelewing in klasse en of die van die liberale en sosiaal-democraten en hul leuen van die multikulturele of reënboog samelewing.
    Die nasionale sosialistiese begrip Volk het 'n redistributieve duiding maar patriotiese innoverende is' n beter.

  • Theo Prinse, vr 06 januari 2012 20:42 in reactie op Theo Prinse Reageer op Theo

    Theo

    leerstellingsverskille = dogmatiese

  • Hank Nozemans, vr 06 januari 2012 23:07 in reactie op Theo Prinse Reageer op Hank

    Hank

    bedankt voor uw lokale inzicht, erg interessant.

  • Kitty In Nederland, vr 06 januari 2012 19:00 Reageer op Kitty

    Kitty

    De PVV heeft het er maar druk mee.
    Eerst een excuus eisen voor de jodenvervolging.
    Nu komt men weer op voor de blanke Afrikanen.
    Wat moeten we hier nou weer van denken?

  • Mostafa Mouktafi, vr 06 januari 2012 18:35 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Waarom heet de Zimbabwe diamanten ''bloed-diamanten'' en de Zuid Afrikkaanse diamanten heeft gewoon diamanten?!!
    Trouwens, wie is wees geworden door het Zuid Afrikkaanse dure goud en dure diamanten?

  • Mostafa Mouktafi, vr 06 januari 2012 19:14 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wijs..
    Correctie.

  • Ginger Ted, vr 06 januari 2012 16:42 Reageer op Ginger

    Ginger

    Omdat er in het verleden blanke racisten waren die de diverse zwarte bevolking benadeelden, uitbuitten, en mishandelden mogen andere blanken, in het tegenwoordige Zuid-Afrika wel eens een koekje van eigen deeg krijgen of zich daar anders niet al te veel over beklagen? En je dan moreel beter achten dan iedere andere racist?

    Voordat de blanken Afrika koloniseerden was dit continent grotendeels een kluwen van elkaar bestrijdende, en onderwerpende volken. Dat is nog steeds zo. Deze bestreden elkaar niet zozeer op huidskleur, maar op stam, familiale banden, bende, regio, maatschappelijke status etc. Als er al rust was, dan bestond die er niet zelden in dat het ene volk, hoe dan ook bepaald, aan het andere onderworpen was.

    Het elkaar als slaaf houden was er al traditie voordat een blanke het gebruik overnam. Dit was in het het oude Afrika overigens ook niet zozeer op huidskleur maar eveneens op stam, familiale banden, regio, maatschappelijke status etc. De notie dat de 'ander' wel of niet een andere kleur had maakte daarbij niet of nauwelijks iets uit.

    Degenen hier die dus het benadelen van de blanken in Zuid-Afrika als iets aardigs of niet al te ergs zien zijn geen haar beter dan de vroegere en huidige blanke, en vroegere en huidige zwarte racisten. En bovendien menen zij ten onrechte dat die misdaden iets is wat zwarten elkaar niet aandoen terwijl ook juist vele goedwillende zwarten onder de terreur van deze misdadigers lijden in het 'bevrijdde' Zuid-Afrika.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 17:11 in reactie op Ginger Ted Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Omdat er in het verleden blanke racisten waren die de diverse zwarte bevolking benadeelden, uitbuitten, en mishandelden mogen andere blanken, in het tegenwoordige Zuid-Afrika wel eens een koekje van eigen deeg krijgen of zich daar anders niet al te veel over beklagen?]

    Er is niemand die dat beweert.

    Waar het om gaat is dat Bosma moord en brand schreeuwt om dat hij bang is dat dat gaat gebeuren, en dat het Afrikaans verdwijnt.

    Hij is, laten we zeggen, op z'n minst nogal selectief in z'n angst en verontwaardiging...

  • Ginger Ted, vr 06 januari 2012 17:43 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Ginger

    Ginger

    Hij niet alleen.

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 19:37 in reactie op Ginger Ted Reageer op drs

    drs

    U ook?

  • Mees ., vr 06 januari 2012 17:39 in reactie op Ginger Ted Reageer op Mees

    Mees

    Laat Bosma maar eens in discussie gaan met Adriaan van Dis....dat durft ie alleen niet.
    Tis ook wat als je net als je heer en meester zo weinig van de geschiedenis snapt.

    Complexe zaken worden door PVVers versimpelt in de door hun gewenste richting.
    Vol vooroordelen,zeer geringe feitenkennis,ongenuanceerdheid,feiten en omstandigheden die ze niet uitkomen worden simpelweg genegeerd en feiten en omstandigheden worden naar hun eigen vooroordelen toegeredeneerd met een natuurlijk niet erg zorgvuldige redeneertrant.

    Kortom....geschiedenis voor dummies

  • Ginger Ted, vr 06 januari 2012 19:15 in reactie op Mees . Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik kwam met mijn reactie niet op voor Bosma en reageerde ook niet vanwege hem. Als jij en anderen dat lezen dan spijt mij het dat ik die indruk niet heb weten te voorkomen. Het ging me om het begrip en zelfs de besmuikte lol die sommigen in de reacties hadden over de misdaden gepleegd tegen blanke Zuid-Afrikanen.

    Ik ben het met je eens dat niet Bosma, maar van Dis een betere pleitbezorger is voor de belangen van deze prachtige en rijke taal die zoals gezegd niet alleen door blanken wordt gesproken.

    En ook geloof ik niet dat Bosma de aangewezen verdediger is van mensen, blanken, zwarten, gelen, en bruinen, in Zuid-Afrika tegen de misdaad, ingegeven oor raciaal denken, stammen- of bendebelangen, of gewoon zoals ik al schreef tegen misdaad in het algemeen.

    Ik wil kortom dat eenieder daartegen beschermt wordt en dat iedereen die dat doet daarbij geen onderscheid moet maken. Dat doen verscheidene in de reacties hier wel. Zij vinden dat de blanken die nu belaagd worden een koekje van eigen deeg krijgen, noemen het zelfs rechtvaardig.

  • Pieter Oosthuizen, vr 06 januari 2012 22:36 in reactie op Ginger Ted Reageer op Pieter

    Pieter

    Afrikaners het nie Suid Afrika gekoloniseer nie, maar die grondgebied gekoop, of verower wat gelaat is in die vakuum van Sjaka se Dfeqane op die kontinent.
    Afrikaners het reeds in 1852, hul eie internasionaal erkende en soewereine Republieke gehad. Dit is dan ook so erken deur verskeie internasionale lande, by die Sandrivier Konvensie.
    Hierdie Afrikaner-Republieke was onwettig ingedring deur die Britte, en in die daaropvolgende volksmoord in die Britse Konsentrasie/verkragtingskampe, is die Afrikaners tot oorgawe gedwing deur die Britte.
    Die verontregte persone en kultuurgroep in Suid Afrika, is die Afrikaners, wat deur onwettige indringers van soewereine grond geroof is.

  • Bert Bachstra, vr 06 januari 2012 16:17 Reageer op Bert

    Bert

    Het lijkt me helder dat wat het ANC daar momenteel doet niet als echt lekker fris is te bestempelen. Ik zie angstige gelijkenis met Zimbabwe waar het toch echt de verkeerde kant op is gegaan. Armoede en verval in het hele land. Blijkbaar vindt het ANC dat geen bezwaar.
    Je kunt het Afrikaans wel een taal noemen. Daarvoor woenen ze er al lang genoeg. Of Bosman terecht vreest voor vernietiging van alle Afrikaners lijkt me wat overdreven. Enige zorg over de situatie in Zuid Afrika lijkt me toch wel op zijn plek. Het gaat niet richting een stabiele democratie.

  • Gerald Thus, vr 06 januari 2012 16:13 Reageer op Gerald

    Gerald

    Uit het Parool: PVV is fascistische partij in vergevormd stadium.

    http://www.parool.nl/parool/nl/984/SHOWNIEUWS/article/detail/3108822/2012/01/06/Sylvie-weer-met-lange-lokken-door-het-leven.dhtml

  • Nieuw!: Veldman, vr 06 januari 2012 16:45 in reactie op Gerald Thus Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    deze link is een stuk beter : http://bd.nl/nieuws/tilburg-stad/tien-voor-scriptie-over-fascisme-pvv-1.135109?localLinksEnabled=false

  • Gerald Thus, vr 06 januari 2012 16:46 in reactie op Gerald Thus Reageer op Gerald

    Gerald

    Verkeerd URL.

    Moet zijn: http://bit.ly/wgVGWm

  • Mees ., vr 06 januari 2012 16:57 in reactie op Gerald Thus Reageer op Mees

    Mees

    Je had verkeerde link doorgegeven...denk dat je deze bedoelde:

    http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3108821/2012/01/06/Student-krijgt-tien-voor-scriptie-over-fascistische-PVV.dhtml

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 15:49 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik vind dit een prachtige reactie op Bosma's hijgerige angst over de teloorgang van het Afrikaans:
    http://www.dafrique.nl/nl/dossiers/dossier-taalstrijd/hoera-bosma-maakt-zich-sterk-voor-allochtone-taal.html

  • Hassan Derbi, vr 06 januari 2012 15:34 Reageer op Hassan

    Hassan

    Niks aan de hand, de PVV probeert gewoon vanuit de 2e Kamer banden aan te gaan met een zusterorganisatie te Zuid-Afrika genaamd Afrikaner Volksstaat Orania, middels hun bekende hielenlikkerij die ze eerder bij Israël en (ultra) consevatief christelijk Amerika hebben vertoond. Ze willen internationaal gaan maar vinden weinig vrienden en zijn dus veroordeeld tot dat soort gespuis. Soort zoekt soort zal ik maar zeggen.

  • Jakoba van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:32 Reageer op Jakoba

    Jakoba

    De PVV zit in de luwte.

    Mensen hebben andere zaken aan de kop dan Moslims, het is crisis.
    De PVV steunt een rechts kabinet, en een pro-Europa kabinet, en moet daar de aandacht van af leiden.
    Mensen neigen naar links, dus komt Bosma met zijn jaarlijkse verhaaltje dat links gevaarlijk is.

    Vorig jaar was Hitler nog lid van de PvdA, en nu is het ANC een PvdA-onderafdeling en is Cohen verantwoordelijk voor wat er in SA gebeurt.

    Tja, en Nederland hobbelt weer braaf mee met de hype die nergens overgaat en volslagen onbelangrijk is.

    Zelfs ik maak een account aan, maar ik ga gelijk weer weg, ik zie mijn vergissing in.

    Er is niets aan de hand mensen, Bosma kakelt, dat is alles, gewoon doorlopen....

  • Dehnus Nörder, vr 06 januari 2012 15:24 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Hij begint wel extreem te worden he? Nog even en hij haalt Winnie Mandela in met haar crimineel gedrag en geweld goedpraterij (Ja sorry ik moet dat mensen niet, Nelson is een pracht kerel, maar Winnie heeft gewoon bloed aan haar handen).

    Hou hem in de gaten Meneer Wilders, Bosma voldoet aan alle trekken van zo'n psychopatische Second in Command. Die weet dat de schaduw hem wel veilig houdt en Geert Wilders voor zijn ideeen wel de schuld krijgt. Nu zeg ik niet dat Bosma een massamoordenaar is of een Goebels, maar het is een eng kereltje.

  • YggY ..., vr 06 januari 2012 15:18 Reageer op YggY

    YggY

    Aangezien racisme het fundament is waarop de PVV is gebouwd wekt dit bericht bij mij in ieder geval geen verbazing.

  • - drammer -, vr 06 januari 2012 16:01 in reactie op YggY ... Reageer op - drammer

    - drammer

    Nou, maak dat fundament dan eens aanschouwelijk, leg aan eenieder op joop eens uit wat dat is en wat de contouren van dat geheel zijn.
    Kun je ook gelijk het racisme en het facisme in beeld brengen. ( Maar let wel de Maoistische SP heeft voor 99% het partijprogramma van de PVV gecopieerd) Knippen en plakken, copypasted etc etc. ( Het is bij de Chinezen af en Mao zag van "boven af" dat het goed was.)

    Ik zou zeggen je mag weer vol op het orgel. Succes.!.!

  • Frenck Mahon, vr 06 januari 2012 16:42 in reactie op - drammer - Reageer op Frenck

    Frenck

    Dat van het fascisme wordt goed uitgelegd door een student aan de Universiteit van Tilburg, zo goed eigenlijk dat hij een tien met griffel kreeg.
    http://bd.nl/nieuws/tilburg-stad/tien-voor-scriptie-over-fascisme-pvv-1.135109

  • Corine Essien van Platerink, di 31 januari 2012 12:22 in reactie op - drammer - Reageer op Corine

    Corine

    Beste El Che, probeer niet zo zwart wit te reageren. Wat wij blanken in Zuid Afrika al eeuwen lang hebben uitgespookt, valt niet goed te praten. Maar vergeet niet dat tijdens de laatste "stuiptrekkingen" van de Apartheid er aardig wat blanken lid waren van het ANC, en juichten toen Mandiba vrij werd gelaten. Zij steunden de apartheid niet. Ik ben tegen de Afrikaner Weerstandsbeweging, geloof me, en ben gelukkig getrouwd met mijn Ghaneze man. Om op de PVV terug te komen. Ik ben blij dat ze steeds meer zetels verliezen, nog even en ze zijn uit de politiek verdwenen, en raken ze net als de LPF in de vergetelheid.

  • Daniël Willemsen, vr 06 januari 2012 16:26 in reactie op YggY ... Reageer op Daniël

    Daniël

    Een mooi voorbeeld van hoe de boodschapper wordt aangepakt. De inhoud van de boodschap doet u klaarblijkelijk niets, waarmee de ware racist zich ontpopt.

  • Des Duivels, vr 06 januari 2012 16:36 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Des

    Des

    Tja, zo makkelijk kan het leven zijn als je het leven leeft volgens boekjes.

  • Pieter Oosthuizen, vr 06 januari 2012 22:41 in reactie op YggY ... Reageer op Pieter

    Pieter

    Almal wat van die liberale multikulturele geloofsbelydenis verskil, is hulle rassisties?
    Wees meer kreatief as dit en begin die liberale eerder die hedendaagse pro-volksmoordenaars, of pro-holocausters noem. Dan is die berig of opinie eerder nader aan die waarheid.

  • Niels van Lobberegt, vr 06 januari 2012 14:57 Reageer op Niels

    Niels

    'Een mens die een ander mens van zijn vrijheid berooft, is een gevangene van de haat, opgesloten achter de tralies van vooroordelen en kleingeestigheid.'

    Fascinerend om te zien dat menig reaguurder van links signatuur op deze site de plank volledig mis slaat..

  • Jakoba van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:18 in reactie op Niels van Lobberegt Reageer op Jakoba

    Jakoba

    Fascinerend om te zien dat jij, reaguurder van generaliserend rechts signatuur op deze site de plank volledig mis slaat..

    Want wat is er fout aan het zinnetje dat je bekritiseert.

    Het zal niet voor niets zijn dat de onderbouwing ontbreekt.

  • Niels van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:45 in reactie op Jakoba van Lobberegt Reageer op Niels

    Niels

    Als eerst wil ik je complimenteren met je achternaam. Daarna wil ik wel even inhoudelijk op jouw vraag ingaan. Ik bekritiseer het zinnetje niet, maar plaats hem juist, lijkt mij een klein nuanceverschil in deze. Ik vind het fascinerend om te zien dat veel mensen die zich ‘links’ noemen degene zijn die zich niets van dat ene ‘zinnetje’ aantrekken. Daarnaast vind ik jouw aanname van een ‘reaguurder van generaliserend rechts signatuur’ een nogal arrogante. Helemaal omdat wij Van Lobberegtjes dat totaal niet zijn. Vraagje, weet jij ook van wie deze uitspraak is?

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 16:02 in reactie op Niels van Lobberegt Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ik vind het fascinerend om te zien dat veel mensen die zich ‘links’ noemen degene zijn die zich niets van dat ene ‘zinnetje’ aantrekken.]

    Je mag wel even uitleggen waar je dat precies ziet.
    Of vind je dat wie zich links noemt de gevangenissen moet bestormen om iedereen vrij te laten, misschien? In dat geval zie ik het verband met het onderwerp niet.

  • Niels van Lobberegt, vr 06 januari 2012 16:57 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Niels

    Niels

    U hebt het over gevangenissen, ik heb het over wegzetten van complete bevolkingsgroepen, of deze nou zwart zijn of wit. Als je geen oog hebt voor jouw ‘tegenstander’ (let op de aanhalingstekens!) en verblind wordt door haat, dan ben je geen onderdeel van de oplossing, maar oorzaak van het probleem. En als ik dan de comments lees, dan zie ik vooral de blinde, arrogante haat van ‘linkse’ reaguurders. Let wel, die zijn er ook van ‘rechtse’ reaguurders, maar op deze site lang niet zoveel als bij ‘linkse’ reaguurders. Daarom vind ik het zo onthutsend dat men aan linkerzijde zo weinig hebben geleerd van een grootheid zoals Nelson Mandela.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 17:12 in reactie op Niels van Lobberegt Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [U hebt het over gevangenissen, ik heb het over wegzetten van complete bevolkingsgroepen, of deze nou zwart zijn of wit.]

    Wie zet hier welke complete bevolkingsgroepen weg, volgens jou?

  • Niels van Lobberegt, vr 06 januari 2012 17:44 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Niels

    Niels

    U.

    En daarmee bent u geen haar beter dan wat u zegt te bestrijden.

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 15:45 in reactie op Niels van Lobberegt Reageer op drs

    drs

    'Fascinerend om te zien dat menig reaguurder van links signatuur op deze site de plank volledig mis slaat..'
    'He, doe is normaal en rustig man. Kijk is naar je eige.' Mijn reactie op uw PVV-niveau van communicatie.
    http://www.youtube.com/watch?v=ANY81Rzs1Eo

  • Niels van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:51 in reactie op drs Zen Reageer op Niels

    Niels

    Ik quote Nelson Mandela en u noemt mij een PVV-er?

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 16:56 in reactie op Niels van Lobberegt Reageer op drs

    drs

    Maar u bent Nelson Mandela niet. Of wel? Inderdaad herken ik PVV-taal. Als u de schoen niet past, trekt u hem toch gewoon niet aan? "Doe effe normaal, man." :-)

  • Mostafa Mouktafi, vr 06 januari 2012 14:55 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    La Terre Blanche.

    De overleden Zuid-Afrikaanse racist Eugene Terre’Blanche liet zijn brigade er achter en hebben een speciaal kleding: hun hemden zijn khaki en op de revers hebben ze de oude vlag van Zuid-Afrika in oranje, blauw en wit. Sommigen dragen camouflagebroeken, anderen hebben hun sokken tot onder de knie opgetrokken.
    Wil je deze mensen in Nederland hebben? of heeft wilders tekort aan racisten en radicALEN?

  • Jan Vreesman, vr 06 januari 2012 15:23 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Jan

    Jan

    Dankzij Mandela is er reeds lang geleden een verzoening geweest. Voor die bittereinders van La Terre Blanche en Julius Malema heeft dat niet gewerkt.

    Het zou Mandela eer aandoen om bij dit soort discussies, zoals nu bij Joop.nl, zijn lijn aan te houden.
    Het gezamenlijk probleem is de werkloosheid.
    De opruiing van die bittereinders en Julius Malema leiden alleen maar af van een mooie toekomst voor ieder.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 06 januari 2012 14:24 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik kan niet zeggen dat ik het verdrijven van de blanken niet begrijp. Ze zijn daar binnengevallen en hebben de boel gekoloniseerd en de talrijke, oorspronkelijke negroïde bewoners gemarginaliseerd. Het zijn vijandige Europese immigranten. Dat de Nederlanders met pek en veren uit Indonesië zijn verjaagd vind ik ook niet meer dan rechtvaardig. Van het land van een ander heb je met je poten af te blijven.

    Dit mes snijdt wel aan twee kanten voor mij. Stel je hebt hier in Nederland Marokkanen die een misdrijf begaan, dan zeg ik ook: terug naar je land van herkomst. Qua immigratie ben ik dus niet zonder meer "pro zwarte" of "pro blanke". Zolang de identiteit van het land wordt gerespecteerd.

    Ik vraag me af wat het verdrijven van de blanken met de Zuid-Afrikaanse economie zal doen. Zal het net zoals de meeste Afrikaanse economieën een bananenrepubliek worden? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk.

  • Wiljan Hoes, vr 06 januari 2012 14:36 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Zo simpel als in Indonesië ligt het niet voor Z.A. Ook de voorouders van Mandela waren immigranten. De stammen die nu groot zijn waren aan het volksverhuizen in dezelfde tijd als de Blanken.
    Van internet:
    'Voordat de Europese kolonisten voet aan wal zetten in Zuid Afrika, werd het land bewoond door de San en Khoikhoi. Bantoe stammen zoals de Zulu, Tschwane, Xhosa, Swazi en Ndebele vestigden zich later en zijn ontstaan uit de Nguni stam.'

    De Xhosa's vormen die tak van de Bantoesprekende volkeren die het verst in zuidwestelijke richting doorgedrongen waren in wat voordien door de Khoikhoi en San bevolkt gebied moet zijn geweest. '

  • patrick faas, vr 06 januari 2012 14:50 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op patrick

    patrick

    "Dat de Nederlanders met pek en veren uit Indonesië zijn verjaagd vind ik ook niet meer dan rechtvaardig."
    Bij de dekolonisatie van Suriname konden alle inwoners kiezen of ze een Surinaams of een Nederlands paspoort wilden, ongeacht huidskleur, etniciteit, geloof, politieke overtuiging, geslacht of sexuele geaardheid en dat was toch een stuk beter.

  • Joe Speedboot, vr 06 januari 2012 15:16 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Joe

    Joe

    'Het zijn vijandige Europese immigranten'

    Dat waren ze vroeger. Ik heb toevallig wat familie wonen in Z.A. en de jonge generaties (zeg maar jonger dan 50) hebben helemaal niets meer met apartheid. Die mensen iets kwalijk nemen is net stompzinnig als 'rotmof' zeggen tegen een Duitser die de oorlog niet heeft meegemaakt.

  • Joe Speedboot, vr 06 januari 2012 15:49 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Joe

    Joe

    Aanvulling: Er is er nog eentje over van die oude garde die inmiddels in de negentig is waar inmiddels niemand iets meer mee te maken wil hebben omdat ze haar foute ideeën nog weleens wilde ventileren op feestjes en partijtjes.

  • Daniel Hoogland, vr 06 januari 2012 14:23 Reageer op Daniel

    Daniel

    Van buitenaf bezien lijkt het of Bosma werkelijk erop uit is, een een op een kopi te willen worden van Goebbels. En wel in alle opzichten: De techniek, de rethoriek én het gedachtengoed lijken als twee druppels water op elkaar.
    Over die agenda hangt een vieze geur van onvervalst racistisch fascisme: ten grondslag ligt de overtuiging dat het blanke ras superieur is én door ondermaatse invloeden (negers, moslims en ander gespuis) wordt bedreigd. Ik twijfel er niet aan, waar deze bende voor staat. Foei !

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 19:54 in reactie op Daniel Hoogland Reageer op drs

    drs

    Goebbels had doorgeleerd, geschiedenis en literatuur. Wikipedia: 'Joseph Goebbels was een zoon van Fritz Goebbels en Maria Oldenhausen. Hij werd in de Eerste Wereldoorlog afgekeurd voor militaire dienst wegens een misvormde voet. In Kerkrade (Nederland) volgde hij in 1917 een opleiding aan het Jongenspensionaat Bleijerheide. Hij studeerde aan verschillende Duitse universiteiten en promoveerde in 1921 in Heidelberg.' Als hij nu geleefd had was hij niet bij de PVV aan de bak gekomen, als historicus. U weet wel hoeveel bagger opiniemakers die historici over zich heen krijgen.
    Er was aan hem wel meer misvormd dan een voet.

  • El Che, vr 06 januari 2012 14:15 Reageer op El

    El

    Och het lijkt er op dat boontje om zijn loontje komt. De blanken afrikaners krijgen eindelijk de rekening gepresenteerd van hun jarenlange egoistische uitbuiting en discriminatie van de afrikaanse bevolking. Lijkt mij niets mis mee.
    En dat het afrikaans verdwijnt, lijkt mij ook logisch. Het resultaat van diegenen, die jarenlang misbruik hebben gemaakt. De taal van de uitbuiters en machtsmisbruikers. Kan dan ook maar beter verdwijnen. Is niets mee verloren.

  • Frans Akkermans, vr 06 januari 2012 14:51 in reactie op El Che Reageer op Frans

    Frans

    Rancune zoals u dat voorstaat heeft economisch rampzalig uitgepakt in Afrika. Bijna nergens is er een welvaartsniveau dat overeenkomt met dat van het jaar dat men het koloniale juk afwierp.
    Progressieve intellectuelen in het westen hebben er nog steeds moeite mee dat geerde vrijheidsstrijders zich tot tirannen hebben ontwikkeld.
    U die zich hier El Che noemt getuigt daar voortdurend van. U kent toch wel het mislukte avontuur van EL Che in voormalig Belgisch Congo?

  • El Che, vr 06 januari 2012 15:23 in reactie op Frans Akkermans Reageer op El

    El

    Ik heb ook nooit beweerd dat ik alles wat Che gedaan heeft goedkeur. In Afrika had hij niets te zoeken en daar is hij zelf ook achter gekomen.
    Maar dat staat los van het feit dat veel blanke afrikaners hun macht en bezittingen,bij elkaar gegraaid hebben door uitbuiting en onderdrukking. Het lijkt mij logisch dat ze daar nu de rekening voor betalen. Een deel kan ook beter vertrekken, waar naar toe weet ik niet, liefst niet naar Nederland. althans ik zit niet verlegen om dat soort mensen met een mentaliteit van uitbuiters.

  • Frans Akkermans, vr 06 januari 2012 16:38 in reactie op El Che Reageer op Frans

    Frans

    "Het lijkt mij logisch dat ze daar nu de rekening voor betalen."

    Rancune als kompas voor de toekomst, ik hoop dat het ANC verstandiger is.

  • El Che, vr 06 januari 2012 17:47 in reactie op Frans Akkermans Reageer op El

    El

    ""Het lijkt mij logisch dat ze daar nu de rekening voor betalen."

    Rancune als kompas voor de toekomst, ik hoop dat het ANC verstandiger is."

    Rancune: nee, gerechtigheid. Het land, zijn bezittingen, kansen op een fatsoenlijk bestaan, eerlijk verdelen. Dit lijkt mij niet meer dan logisch, want de bezittingen van de blanken zijn door roof en uitbuiting verkregen. Dus verdelen en iedereen kansen bieden lijkt mij het meest logisch en rechtvaardig. Kan natuurlijk ook d.m.v. cooperaties en dergelijke.

  • Frans Akkermans, vr 06 januari 2012 19:31 in reactie op El Che Reageer op Frans

    Frans

    "Dit lijkt mij niet meer dan logisch, want de bezittingen van de blanken zijn door roof en uitbuiting verkregen."

    Dat is uiteindelijk met alle bezit het geval maar ik ben blij dat het ANC er nog anders over denkt. Gevaar is dat, nu de beloofde gerechtigheid, uitblijft, terwijl ze aan de macht zijn, ze op zoek gaan naar een zondebokken. En dat zijn niet falende ANC-ers.

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 17:48 in reactie op El Che Reageer op GJ

    GJ

    Toen Mandela werd vrijgelaten liet hij zijn grootsheid zien door een verzoeningscommissie in te stellen, waar massale wraakacties op blanken (ook onschuldige burgers) ook mogelijk waren. Helaas lijkt het ANC nu toch weg te zakken richting haat, racisme en geweld.

    Dat jij dat eigenlijk wel prima vindt maakt duidelijk dat je niet in het kamp van moedige mensen en vredestichters als Mandela hoort.

  • El Che, vr 06 januari 2012 18:56 in reactie op GJ Huisman Reageer op El

    El

    Wat heeft een verzoeningscommissie te maken met het verdelen van oneigenlijk toegeeigende rijkdommen? Waardoor kansen ontstaan voor iedereen. Leg mij dat nu eens uit?

  • El Che, vr 06 januari 2012 19:25 in reactie op El Che Reageer op El

    El

    Wanneer er in Nederland een crimineel opgepakt wordt, gaat Justitie hem ook financieel uitkleden. Dus wat is het verschil?

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 19:52 in reactie op El Che Reageer op GJ

    GJ

    Het verschil??? Dat het maar zéér de vraag is of je die blanke onteigenden als 'criminelen' kunt betitelen zoals jij doet!

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 19:41 in reactie op El Che Reageer op GJ

    GJ

    Kansen voor iedereen? Net als in Zimbabwe bedoel je, waar blanken ook uit racistische motieven van hun boerderijen gejaagd worden?

    Het is zeer tragisch dat Mandela niet voor goede opvolging heeft gezorgd. Nu zit er een ANC president die een stuk of wat vrouwen 'bezit', die het aids probleem niet onderkent en die Zuid-Afrika weer laat wegzakken in rassenrellen.

  • El Che, vr 06 januari 2012 20:11 in reactie op GJ Huisman Reageer op El

    El

    Je komt met van alles en nog wat aan en waarschijnlijk kun je nog veel meer vinden. Maar je reageert niet op wat ik zeg!
    Leg mij maar eens uit wat het verschil is tussen een crimineel in Nederland, die door handel in drugs, roof, etc zijn kapitaal bijeengegraaid heeft en een crimineel in zuid afrika, die zijn kapitaal bijeengeroofd heeft door roof en uitbuiting en net zulke machtsmiddelen en geweld gebruikt als die crimineel in Nederland?
    Of discrimeer jij criminelen? Is de ene crimineel minder of meer dan de ander, afhankelijk waar hij geboren is?

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 20:34 in reactie op El Che Reageer op GJ

    GJ

    Nee, jíj gaat er gemakshalve maar vanuit dat de blanken die nu worden verdreven, criminelen zijn die hun bezit onrechtmatig hebben verkregen. Ik betwijfel dat ten zeerste, vooral ook vanwege de toon die het ANC aanslaat. Dat is namelijk precies dezelfde toon als die van blanke racisten: zoek een zondebok die gekenmerkt wordt door uiterlijke / raciale kenmerken, beschuldig die zondebok van allerlei ellende en criminaliteit, en het is gerechtvaardigd dat die zondebok wordt 'aangepakt'. Zie je echt niet dat er geen enkel verschil bestaat tussen 'zwart' en 'wit' racisme?

  • El Che, vr 06 januari 2012 20:57 in reactie op GJ Huisman Reageer op El

    El

    De blanken hebben hun rijkdommen vergaart door de Afrikanen voor niets te laten werken. Zij hebben daar de vruchten van geplukt. Het is dan toch logisch dat op z'n minst een deel van die gestolen rijkdom, terug gaat naar het volk, wat door diezelfde blanken uitgebuit is. Dit is toch niets meer of minder dan gerechtigheid, dat de blanken fors betalen voor de opbouw van het volk en het land. Je kunt dit ook zien als uitgesteld loon, wat nu betaald moet worden, om het land te ontwikkelen en het welzijn van al zijn bewoners te verbeteren.
    En er blijft echt nog wel een goed belegde boterham over voor de kennis van de blanke afrikanen, maar het uitbuiten gaat stoppen. Hoe dan ook.

  • Jan Vreesman, vr 06 januari 2012 14:13 Reageer op Jan

    Jan

    Van wat ik van Z-Afrika begrijp is dat het al snel na de omslag overgegaan is van een etnisch naar een economisch probleem.

    De hedendaagse discriminerende maatregelen zoals het Black Economic Empowerment programma en schreeuwers als Julius Malema lijken er meer op gericht om de achterban gerust te stellen. Partij politiek.

    Feit is wel dat ze nu al bijna 20 jaar verder zijn en dat er nog steeds hoge werkloosheid en rente is.

    Niemand in Z-Afrika zit hier op te wachten, maar het ANC kent nog steeds veel ongeschoolde aanhang die zich laat leiden.

    Tsja, wat doe je er aan vanuit NL?
    Wie weet breekt het DA van Zille nog eens door naar de rest van het land.

  • Peter Brand, vr 06 januari 2012 13:54 Reageer op Peter

    Peter

    Jeetje, kennelijk weten jullie echt niet wat er speelt in Zuid-Afrika. De haat tegen blanken begint racistische vormen aan te nemen, inclusief racistische moorden en verkrachtingen. Daarover hebben al genoeg journalisten (ook linkse) gepubliceerd. Maar ja, blanken die worden vermoord uit racistisch oogpunt kan natuurlijk helemaal niet, toch?

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 15:52 in reactie op Peter Brand Reageer op drs

    drs

    'Maar ja, blanken die worden vermoord uit racistisch oogpunt kan natuurlijk helemaal niet, toch?'
    Wie beweert dat? Racisme heb je in soorten en maten. Chinezen en Japanners hebben ook al duizenden jaren bonje met elkaar. Wie noemde wie ook alweer gele apen? Ik ben het even kwijt. Even generaliserend: Surinaamse Hindostanen en 'Creolen' zijn ook niet altijd even dol op elkaar. Javanen bungelen helemaal onderaan in Suriname en onder Surinamers hier. Zwarte Surinamers en Antillianen zijn ook niet dol op elkaar, merk ik soms.

  • Ine Sessink, vr 06 januari 2012 13:47 Reageer op Ine

    Ine

    Raar groepje om op te komen voor de vroegere bezetters van Zuid-Afrika, net zoals ze opkomen voor de bezetters van de palestijnse gebieden. Was het niet ook Bosma die vond dat Nederland Israel moest helpen met de omstreden spoorlijn over bezet gebied, toen Duitsland het om die reden opgaf?
    Dat de PVV graag de geschiedenis herschrijft wisten we al. Dat doen ze ook al met Nederland met de Joods-christelijke tradities, die er nooit is geweest. En met de leugens over links, dat die de schuld zouden zijn aan alles wat fout is.
    Helaas zijn er teveel in die leugens getrapt, waardoor we nu met een extreem rechts kabinet te maken hebben met alle gevolgen. De dictatuur van de helft pls één. Een meerderheid die er alleen maar is omdat de PVV de restzetel kreeg ten koste van de PvdD.

  • Frans Lenaen, vr 06 januari 2012 13:26 Reageer op Frans

    Frans

    Misschien interessant om te weten, voor alle brulapen hier, is dat Afrikaans vooral gesproken wordt door zwarte mensen.
    De vraag van de PVV vind ik nauwelijks onredelijk. Zimbabwe is toch niet hét voorbeeldland...

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 13:54 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Misschien interessant om te weten, voor alle brulapen hier, is dat Afrikaans vooral gesproken wordt door zwarte mensen.]

    Waarmee je laat zien dat Martin Bosma's angst voor het verdwijnen van het Afrikaans onzin is.

  • Frans Lenaen, vr 06 januari 2012 14:46 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Inderdaad: los van het feit dat het niet erg relevant is dat een Nederlandse politicus zich hierover druk maakt.
    Wat betreft de situatie van de blanken vind ik het een ander verhaal.
    Zimbabwe was ooit de graanschuur van zuidelijk Afrika. Na de apartheids politiek van Mugabe is het een volstrekt achterlijk land geworden.
    Enige zorg is op haar plaats.

  • Jakoba van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:23 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Jakoba

    Jakoba

    Apartheidspolitiek is een ander woord voor achterlijkheid.

    Mensen discrimineren op ras of religie is domweg achterlijk.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 16:57 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Na de apartheids politiek van Mugabe is het een volstrekt achterlijk land geworden.
    Enige zorg is op haar plaats. ]

    Het ANC is volgens jou hetzelfde als Mugabe?
    Of bedoel je te zeggen dat er overal ter wereld, ook in Nederland, voor moet worden opgepast dat er geen maatregelen als die van Mugabe worden genomen?

  • Han van der Horst, vr 06 januari 2012 13:20 Reageer op Han

    Han

    Het is onjuist om Afrikaans een verbastering te noemen van het Nederlands. Het is een complete en rijke taal die in een proces van eeuwen is ontstaan in Zuid-Afrika en zich om zo te zeggen heeft afgesplitst van het Nederlands.

    Wie weet dat het beste? Adriaan van Dis want die is daar het beste in.

    Afrikaans wordt in Zuid-Afrika en Namibië op grote schaal gesproken, niet alleen door blanken maar ook door miljoenen kleurlingen en mensen van andere etnische afkomst. . Het hoort net zo bij Zuid-Afrika als alle andere talen die daar vanouds gesproken worden. Omdat de aanhangers van de Apartheid zich onder meer baseerden op het Afrikaner nationalisme, zijn er vooral in kringen van het ANC nogal wat belangrijke mensen die de pest hebben aan het Afrikaans. Daarmee ontkennen zij een wezenlijke facet van de Zuid-Afrikaanse diamant en zij stellen geheel ten onrechte het Afrikaans op een lijn met de apartheid van weleer.

    Maar er is ook in het Afrikaans veel anti-apartheidsliteratuur geschreven.

    Nederlands en Afrikaans zijn nauw verwant: Ik ben er wel voor die neef te helpen. Want ik ken zijn werkelijk karakter.

    Lees hier het wikipedia-artikel over Afrikaans: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaans

  • Hassan Derbi, vr 06 januari 2012 17:41 in reactie op Han van der Horst Reageer op Hassan

    Hassan

    Juist.

  • Johannes Zeilstra, vr 06 januari 2012 13:16 Reageer op Johannes

    Johannes

    Een beetje nuance is wel op zijn plaats.
    Het ANC is niet socialistisch, maar in economisch opzicht zelfs liberaal.
    Zorgen over ontwikkelingen richting zoals Mugabe het gedaan heeft zijn prematuur, maar wel terecht, die sentimenten leven er wel degelijk in ZA.

  • Nieuw!: Veldman, vr 06 januari 2012 13:42 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Voor de PVV is alles socialistisch dat niet extreem rechts is

  • de heer Meijerink, vr 06 januari 2012 13:10 Reageer op de heer

    de heer

    Jahoor, het is bijna Carnaval en daar komen de eerste clowns weer uit de koffer gekropen.
    Maar wel verheugend is te mogen constateren dan 'het buitenland' van de GBL en zijn boefjes is vergroot van alleen Vlaanderen en Israel naar Vlaanderen, Israel en Zuid-Afrika. Een gouden tip van mij is om het nog verder uit te breiden met Suriname, want daar wordt immers ook Nederland gesproken.

    Verder kan ik ze slechts adviseren naar Zuid-Afrika te emigreren, als ze zich willen gaan inzetten voor het Zuidafrikaanse binnenlandse beleid. In de plaats Orania is vast nog wel plek voor ze. Wel jammer voor ze is daarbij dat de GBL zelf, als halfbloed daar niet mag wonen, want het is in die plaats nog steeds 'slegs vir blankes'!

    Hier meer informatie voor hen: http://www.orania.co.za/ en
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Orania_(Zuid-Afrika)

  • Joop Schouten, vr 06 januari 2012 13:09 Reageer op Joop

    Joop

    '...de volledige uitroeiing van de Afrikaners...'

    Fascistentaal.

  • Pieter Oosthuizen, vr 06 januari 2012 22:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Pieter

    Pieter

    Ontkenning van die volksmoord van Afrikaners, en hulle uitroeiing, is
    "Honeyball Lecter"-taal.
    Kompleet kannibalistiese psigopatiese en pro-volksmoord stelling.
    Diesulkes sal ek nie by gaan kuier as hulle my nooi vir ete nie..

  • Bernie Whistler, vr 06 januari 2012 13:08 Reageer op Bernie

    Bernie

    Gaat het hier om het integer opkomen voor mensenrechten, of om een uitbreiding van het trieste kopvoddenrukken richting Zuid Afrika? Ik vrees het laatste. Alweer een geweldig staaltje van ongeleid spuitpoepen. De PVV'ers overtreffen hier opnieuw hun vaardigheden in het herschrijven van de geschiedenis, Oops...ik bedoel natuurlijk: geschiedsvervalsing.

    Ik heb me vorig jaar kostelijk geamuseerd toen Edge in Sargossa goed gefundeerd met deze PVV-dweilen de vloer aanveegde. Bij het beantwoorden van Kamervragen kan Rosenthal (mits hij nog standaard Nederlands kan lezen) dan ook volstaan volstaan met het voordragen van dit stuk.

  • Nieuw!: Veldman, vr 06 januari 2012 13:08 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ach die hysterische blanke suprematisten van de PVV

  • Hjalmar Hoort, vr 06 januari 2012 13:00 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Iemand weleens een tender gezien van een Zuid Afrikaanse staatsonderneming? Lachon!

  • Wiljan Hoes, vr 06 januari 2012 12:56 Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Citaat van Joop: ' De PVV-ideologie voor immigranten, aanpassen aan de plaatselijke cultuur, gaat blijkbaar niet op voor Nederlanders van de zoveelste generatie in Zuid-Afrika.'
    Nee, logisch, want het zijn geen immigranten, zoals in het 2e deel van het citaat al gesteld.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 13:26 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Besef je dat je hiermee stelt dat de derde-generatie Moslim zich *niet* hoeft aan te passen aan de Nederlandse cultuur?

    Ik ben het daarin volkomen met je eens (en uiteraard ook wat de tweede en eerste generatie betreft, en ook voor niet-Moslims: ik ben er voor dat iedereen mag leven hoe hij wil, binnen de grenzen van de wet).
    Maar het verbaast me dat jij daar ook zo over denkt.
    Complimenten!

  • Wiljan Hoes, vr 06 januari 2012 14:27 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Stuurman, ik begrijp niet goed waarom je verbaasd bent.Ik zie wel licht tussen ons. Maar je ziet ook de fout van Joop! Compliment.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 14:45 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Sylvia

    Sylvia

    De fout van Joop?

    Ik heb niets gezegd over de definitie van immigrant.
    Ik heb aangegeven dat ik het belachelijk vind dat wie dan ook zich moet aanpassen aan de cultuur van de meerderheid, of iemand nou immigrant is of niet.

    Hoe jij daar een fout van Joop in denkt te zien is me een raadsel.

  • Wiljan Hoes, vr 06 januari 2012 15:06 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Wiljan

    Wiljan

    Oh.. . Ik vind het toch een opvallende fout om mensen met enkel een ZuidAfrikaans paspoort, die daar geboren zijn, immigranten te noemen.

  • Jakoba van Lobberegt, vr 06 januari 2012 15:29 in reactie op Wiljan Hoes Reageer op Jakoba

    Jakoba

    "Ik vind het toch een opvallende fout om mensen met enkel een ZuidAfrikaans paspoort, die daar geboren zijn, immigranten te noemen."

    In Nederland hebben ze daar geen probleem mee,

    Ze worden dan tweede of derde generatie allochtoon genoemd, en vervolgens worden er allerlei discriminerende rechtsmogelijkheden van toepassing gewenst door Bosma cum suis.

    Bijvoorbeeld knieën schieten, het leger ertegen inzetten, godsdienstige beperkingen, verbod op eigen godsdienstig onderwijs, geen religieuze gebouwen erbij, een exclusief verbod op dames alleen zwemmen, verbod op vrije keuze van hoofddeksel in bus, verbod van hun heilige boeken, land uitzetten bij crimineel gedrag, .... .... ....

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 16:33 in reactie op Jakoba van Lobberegt Reageer op drs

    drs

    'Ze worden dan tweede of derde generatie allochtoon genoemd, en vervolgens worden er allerlei discriminerende rechtsmogelijkheden van toepassing gewenst door Bosma cum suis.'
    Vermoed ik ook, ook als ze blank zijn. Tenzij ze van Bosma c.s. een thuisland in NL aangewezen krijgen, met een hek erom heen. Naam voor het thuisland? een voorzet Afrikanerstan.

  • azazel semjasa, vr 06 januari 2012 12:52 Reageer op azazel

    azazel

    A toch een beetje buitenlands politiek beleid van de hobbyclub van Wilders. Opkomen van de rechten van blanken in Zuid-Afrika, nazaten van de blanken die gehele stukkenland hebben afgepikt van de oorspronkelijke inwoners, ze jaren lang hebben vernederd, gediscrimineerd, gemarteld en vermoord. Ja, ja het ware gezicht van deze hobbyclub vereniging komt steeds verder naar boven drijven. Henk en Ingrid zullen het wel roerend met ze eens zijn.

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 13:19 in reactie op azazel semjasa Reageer op GJ

    GJ

    Sorry, maar is het 'nazaat zijn van blanke afpikkers' een rechtvaardiging om land van mensen af te nemen?

    Het zou goed zijn om dit niet al te gepreoccupeerd door huidskleur te beoordelen. Goh, wat waren we begin jaren 80 blij met Mugabe als president van Zimbabwe... en die heeft trouwens ook grond gejat van blanke boeren. Puur racisme, maar dan andersom.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 13:56 in reactie op GJ Huisman Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Sorry, maar is het 'nazaat zijn van blanke afpikkers' een rechtvaardiging om land van mensen af te nemen? ]

    Het zou erg vreemd zijn als dat niet het geval is. De kunstschatten die de Duitsers van de Joden hebben afgepikt en die in handen van kunsthandelaars zijn gekomen, worden toch ook allemaal netjes teruggegeven?

  • GJ Huisman, vr 06 januari 2012 14:29 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op GJ

    GJ

    Ik heb geen idee hoeveel tijd / generaties ertussen zitten. Moet ik persoonlijk nog aansprakelijk worden gesteld omdat mijn voorouders in de 18e eeuw misschien wel slaven handelden?

    Er is in Z-Afrika sprake van evident racisme richting blanken door ANC-bendes. Ik vind het hogelijk verbazend dat sommigen die altijd vooraan staan om fascisme en racisme te bestrijden, nu de andere kant opkijken omdat de daders zwart zijn en de slachtoffers blank. Dát is pas racisme, je oordeel laten afhangen van huidskleur i.p.v. de begane misdaad.

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 14:43 in reactie op GJ Huisman Reageer op Sylvia

    Sylvia

    De Apartheid bestond al in 1931, maar werd pas echt leidend in 1948.
    Pas in de jaren 90 kwam er een einde aan de Apartheid.

    Ik weet niet hoeveel generaties jij in 20 jaar weet te stoppen, maar erg veel kunnen dat er niet zijn.

  • Frans Akkermans, vr 06 januari 2012 16:40 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Begrijp ik nu goed dat u hier een lans breekt voor de rampzalige grondpolitiek van Mugabe?

  • Sylvia Stuurman, vr 06 januari 2012 19:06 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Uiteraard niet.
    Lees maar terug waar ik *wel* op reageer.

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 16:58 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op drs

    drs

    En in voormalige Oost-Blok landen krijgen mensen soms hun door de Communisten geconfisqueerde bezittingen terug. Meestal zijn daar rechtszaken voor nodig.

  • Hassan Derbi, vr 06 januari 2012 17:58 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Hassan

    Hassan

    Ja maar de ene schuldeiser is de andere niet in deze wereld. Veel hangt af van welke middelen je er ter beschikking staan.

  • Frans Akkermans, vr 06 januari 2012 19:48 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Kunstroof is heel iets anders. In strijd met het oorlogsrecht.
    Het ANC betwist niet dat blanke boeren in Zuid-Afrika de rechtmatige eigenaren kunnen zijn van hun grond. Het ANC is niet van plan blanke boeren zonder vergoeding uit te kopen. Het landhervormingsbeleid van het ANC kun je niet geslaagd noemen.

  • Social Darwinist, vr 06 januari 2012 14:12 in reactie op GJ Huisman Reageer op Social

    Social

    Jatten? Het confisceren van rechtmatige eigendommen zal je bedoelen.


    http://www.ajol.info/index.php/tvl/article/viewFile/29719/22657

  • drs Zen, vr 06 januari 2012 15:55 in reactie op GJ Huisman Reageer op drs

    drs

    Daar heb je gelijk in. Mugabe is steeds verder geradicaliseerd en doorgeslagen. Vooral ook ten opzichte van zijn eigen landgenoten. Ghadaffi overigens ook.

  • Hassan Derbi, vr 06 januari 2012 17:56 in reactie op GJ Huisman Reageer op Hassan

    Hassan

    Het ging Mugabe niet om de sociale ongelijkheid in zijn land teniet te doen maar eerder om zelf aan de macht te blijven door het volk op te stuwen tegen een "vijand", de blanke boeren, Zimbabweanen nota bene. Met de valse belofte dat iedere arme Zimbabweaan een prachtige boederij zou krijgen. Dit alles om de aandacht af te leiden van andere problemen met de oppositie en de macht te kunnen behouden en de daarbij horende rijkdom. Dat dit tot racistische moorden heeft geleid is geen wonder, in Afrika hoeft maar iets te gebeuren of er vallen al doden. Dat wist die Mugabe maar al te goed.

    Sorry hoor, maar dat zie ik in ZA echt niet gebeuren. Er valt af en toe nog een dode te betreuren door racistische motieven maar de overheid treedt er tegen op i.p.v. het aan te stichten en aan te moedigen zoals bij de buren.

    Als het Afrikaans verwijnt dan is dat omdat er te weinig mensen over zijn die het wensen te leren. Gebeurt wel vaker met een taal. Sommige talen sterven uit door gebrek aan "aanhang" zal ik maar zeggen.

    Ze hebben daat 12 nationaal erkende talen waarvan er maar één symbool stond voor de Apartheidsregime. Je behoeft niet een geleerde te zijn om te begrijpen dat zwarte Zuid-Afrikanen niet veel op hebben met die taal en er verder ook niet geïnteresseerd zijn in de schoonheid ervan. Ze hebben immers genoeg keus.
    .

  • Pieter Oosthuizen, vr 06 januari 2012 22:48 in reactie op Hassan Derbi Reageer op Pieter

    Pieter

    Alle moorde van Afrikaners gaan gepaard met ekstreme geweld en verminkings, bykans alle moorde word deur swartmense gepleeg.
    Verder word meer as die helfte van die moorde gekenmerk deur rassistiese slagspreuke van rassehaat teen Afrikaners.
    Die staatspropaganda-masjinerie van die koerante, radios, en televisie, versprei daagliks rassehaat teenoor Afrikaners.
    En die rassistiese wette wat Afrikaners gelyke regte en kanse in die werksplek gee, is een van die grootste rassistiese optredes in die moderne tyd, en daarmee vind julle geen probleem nie? Dit is niks anders as n staatsgeinduseerde hongersnood van Afrikaners nie.
    Maar sekerlik is die aspekte nie vir die liberale Nederlanders nie, want die slagoffers is 'mos maar net Afrikaners'; en daarom onbeduidend. Ruik ek die moeder van alle hipokritiese en eenogige standpunte hier rond uitslaan?

  • Hassan Derbi, za 07 januari 2012 11:30 in reactie op Pieter Oosthuizen Reageer op Hassan

    Hassan

    Beste Pieter,

    Ik was werkelijk niet op de hoogte van hetgeen je nu schrijft. Ik schrik ervan een beetje. Hier in Nederland lijkt ZA niet zo'n extreem land en we lezen er eigelijk te weinig over.
    Wat we weten is dat de overgang naar de democratie onder leiding van Mandela vredig en vrijwel vlekkeloos is verlopen. Ik dacht daarom dat het met de racistische moorden wel meeviel. Een enkele keer hoor je hier op TV iets in die trant zoals de dood van de leider van Terre Blanche.
    Dat de regering (ANC) verder geweld aanwakkert, zeg jij, maar is hier onbekend. Ook tijdens het WK, ZA stond toen zwaar in de picture, werd gesproken over armoede, corruptie, kansloosheid enz.. maar niet over racisme. Als het dus waar is wat jij schrijft, dan valt dat mij heel erg tegen van het ANC.
    Afrikaners hebben net zo veel recht op een goed en veilig leven als ieder ander. Het zijn Zuid-Afrikanen die de moed hadden om te blijven in ZA. Dat hun taal uitsterft is jammer te noemen maar zo gaat dat soms met talen. Ondanks de schoonheid ervan, heeft het nooit de plaats van Engels kunnen innemen of zich eraan kunnen meten. Het is ook geen academische taal waar wetenschap in de breedste zin van het woord mee wordt bedreven.
    However, als blijkt dat de Zuid-Afrikaanse regering niet optreedt tegen racistische moorden, die waarschijnlijk door jalouzie op rijkdom zijn ingegeven, dan is het geen haar beter dan het Apartheidsregime.

    Ik vergoeilijk moorden nooit! Op niemand! Mischien op Kadhafi dan, maar het argument dat ze nu een koekje van eigen deeg krijgen is kul. Veel blanke Zuid-Afrikanen hebben dan wel economisch geprofiteerd van Apartheid maar kunnen onmogelijk verantwoordelijk woorden gehouden voor het regime en haar misdaden. Bovendien is afgesproken dat het verleden begraven zou worden na de waarheidscommissie.

    Wat zegt Mandela hiervan?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel