17 februari 10 13:31 Reageer (153) Politiek RSS

NOS: Kabinetscrisis nabij

PvdA zegt definitief nee tegen NAVO-verzoek … Partijtop donderdag bijeen over crisis … verhoudingen kabinet op scherp ... Bos: Kabinet moet vrijdag einde missie bevestigen ... Verhagen: Kabinet neemt vrijdag geen besluit ... Rouvoet: Onderhandelingen muurvast ... Hamer: Nee hoor, er is geen crisis

De PvdA heeft het verzoek van de NAVO om een jaar langer militair actief te blijven in de Afghaanse provincie Uruzgan definitief afgewezen. Vicepremier en PvdA-leider Wouter Bos zei dit woensdag tegen coalitiegenoten CDA en ChristenUnie. De PvdA eist nu dat het kabinet vrijdag het besluit bevestigt om eind dit jaar uit Uruzgan te vertrekken. Daarmee komen de onderhandelingen over de missie in Uruzgan op scherp te staan en dreigt een kabinetscrisis. Dat melden media woensdag.

Door redactie Joop

Volgens de NOS is een kabinetscrisis nabij en NRC Handelsblad kopt: Val kabinet dreigt over Uruzgan

De betrokken ministers waren woensdagochtend bijeen op het Torentje van premier Balkenende. Het overleg was rond 13.00 uur afgelopen. Buiten zei vicepremier Wouter Bos (PvdA):

"Wij hebben twee jaar geleden de burger beloofd dat de laatste militair uit Uruzgan verdwijnt. Ik heb hier medegedeeld dat wij van plan zijn ons aan die belofte te houden."

Vicepremier Rouvoet (ChristenUnie) was boos: "Het zit muurvast."
Zijn partijgenoot, minister Van Middelkoop van Defensie: "We zijn geen millimeter opgeschoten."

Minister Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA) hield het erop dat het kabinet vrijdag geen besluit zal nemen.

Bos en Verhagen botsten vorige week over het verzoek van de Navo om langer in Uruzgan te blijven. Bos zei verrast te zijn door dit verzoek, maar Verhagen hield vol dat Bos op de hoogte was. Uiteindelijk kwamen ze met een gezamelijke verklaring dat het geen botsing was, maar een misverstand.

Toch leek Verhagen het conflict op de spits te willen drijven door dinsdag in het vragenuur in de Tweede Kamer te herhalen dat het 'misverstand' alleen bij Wouter Bos zou liggen.

De militaire missie in de Afghaanse provincie Uruzgan eindigt in augustus. In de maanden daarna zouden de Nederlandse militairen moeten worden teruggetrokken.
De Tweede Kamer wil een spoeddebat.

Update 17:00 Premier Balkenende roept de PvdA op ‘zorgvuldig’ om te gaan met het besluit over een toekomstige Nederlandse rol in Afghanistan, meldt de Volkskrant

Update 18:30 De partijtop van de PvdA komt donderdagochtend bijeen twittert Politiek24.nl

Update 19:50 Het kabinet houdt weer beraad over de kwestie meldt de NOS 

Update 20:11 Volgens PvdA-fractieleider Hamer is er helemaal geen sprake van een dreigende kabinetscrisis. "Ik zie altijd een uitweg" verklaarde ze tegenover het ANP.

Lees ook: Crisis in kabinet om rol in Afghanistan
                 Standpunten over Uruzgan

      

Laatste Reacties (153) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Verver, vr 19 februari 2010 00:40 Reageer op Wim

    Wim

    Verhagen schijnt de dienst hier uit te maken. Vrijdag neemt het kabinet geen besluit beslist hij. Die arme PJ wordt helemaal voor gek gezet.
    Het moge onderhand duidelijk zijn dat ze het toch niet eens kunnen worden dus waarom niet zo snel mogelijk uitsluitsel geven. Niet verder in Uruzgan. Als Verhagen dat niet belieft dan zal hij het kabinet moeten opblazen. Ik merk een sterke behoefte bij het CDA dat ze het Bos willen laten zeggen. Als hij verstandig is dan zegt hij dat voor hem doorregeren met deze club voor hem geen onverkomelijke bezwaren heeft

  • Opinius Media, do 18 februari 2010 13:22 Reageer op Opinius

    Opinius

    Vandaag moet er stelling genomen worden over het heen en weer gezeik van wel of niet verdere militaire steun .
    Afspraak is afspraak.
    Aan welke heeft balkenbrei zich ooit gehouden?
    Ik hoop dat de pvda de poot nu eens écht stijf houdt en op de strepen blijft staan.
    Het onderlinge politiek gemarchandeer binnen vastgelegde afspraken is anders intussen De grote afgang waar geen hond elkaar nog ooit kan vertrouwen.
    Als Bos nu weer de keutel intrekt heeft de pvda elke geloofwaadigheid als partij voorgoed verloren.

  • Frederik van Leeuwen, do 18 februari 2010 10:19 Reageer op Frederik

    Frederik

    Balkende is de Nederlandse tea party pendant van Sarah Palin.
    Wouter Bos ziet het gevaar en maakt er een eind aan :)

    http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/photoalbum/detail/1089/150105/0/Joep-Bertrams.dhtml

  • Jan Stroomer, do 18 februari 2010 01:09 Reageer op Jan

    Jan

    De 'oplossing' is natuurlijk een 'grotere' missie in een willekeurige andere provincie van Afghanistan. Bos roept tenslotte de hele tijd keurig Uruzgan, en niet Afghanistan.

    Niet dat er ook maar één partij* praktisch baat heeft bij het verplaatsen van de Nederlandse missie in Afghanistan, maar ja, als de van de 'kiezersbelofte' de letter belangrijker wordt dan de geest, kun je natuurlijk wachten op een wanstaltig compromis. Met de nadruk op mis?

    * tenzij je de Taliban als partij in het compromis ziet wellicht.

  • Andre Kortland, do 18 februari 2010 00:23 Reageer op Andre

    Andre

    Crisis?
    Nee hoor, echt niet!

    Balkenende meldt vrijdag aan het einde van de ministerraad gewoon "dat de regering er nog niet uit is"
    Dat er welliswaar TOEN met de kennis van TOEN is besloten om in 2010 te vertrekken, maar NU met de kennis van NU er heel anders naar gekeken moet worden.
    En wie geloofd er dat Hamer in de Tweede Kamer de stekker er uit zal trekken als Balkenende -met verwijzing naar de nieuwe afspraken n.a.v. "Davids"- juist nu zorgvuldigheid wil betrachten?

    Crisis?
    Nee hoor, echt niet!

  • Frederik van Leeuwen, do 18 februari 2010 00:30 in reactie op Andre Kortland Reageer op Frederik

    Frederik

    Ik denk dat Balkenende heel erg gelukkig is wanneer iemand dezer dagen de stekker eruit trekt.
    Zelf is hij te laf hiervoor.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 23:44 Reageer op Zingende

    Zingende

    Hoe lang geldt krediet?

    Met de eerste missie hebben we internationaal bij de Navo krediet opgebouwd. Met de verlenging onder strikte voorwarden van de Tweede Kamer bouwden we nog meer krediet op. Nu is het zo ver om de afgesproken overdracht voor te bereiden.

    Nu dreigen we ons kostbaar opgebouwde krediet in eens te verspelen en dreigen we een paria te worden binnen de Navo?

    Hoe zit dat dan met landen die tot nu toe slechts een heel klein aantal soldaten of adviseurs gestuurd hebben, zoals in vergelijking met: Netherlands 1,950; Australia 1,550; Spain 1,065; Romania 900; Sweden 830; Denmark 740; Belgium 545; Norway 499; Bulgaria 495; Czech Republic 370; Hungary 315; Croatia 290; Albania 245; Slovakia 240; New Zealand 220; Georgia 175; Latvia 175; Macedonia 165; Lithuania 155; Estonia 150; Portugal 105; Finland 90; Azerbaijan 90; Slovenia 70; Singapore 38; Bosnia and Herzegovina 10; Ukraine 10; Ireland 7; Iceland 4; Austria 3; Armenia 0 & Jordan 0 soldaten/adviseurs.
    Ze hiervoor: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Security_Assistance_Force

    Verreweg de meeste landen doen dus al veel minder dan Nederland en die zijn kennelijk geen paria.


    Wanneer je je als kabinet zo onderdruk laat zetten heb je vanaf het begin beroerd onderhandeld, maar is dat nog steeds geen reden om nu langer te blijven, zeker niet wanneer daar geen enkele opbrengst tegenover staat. Sterker nog, we dreigen uit de G20+ geknikkerd te worden als ik de laatste berichten goed begrijp.

    Als het krediet dan alleen duurt voor de lengte van de missie, waarom zouden we dan een tweede verlenging aan gaan? Dus wel de stick, maar niet de carrot? Geen aantrekkelijk aanbod van de Navo dus.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 23:52 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Frederik

    Frederik

    De grote vraag blijft:

    Waarom drammen de CDA ministers zo door over Uruzgan en de JSF?
    Wat is hun ( persoonlijke ) belang?
    Tijd voor een parlementair onderzoek...

  • Bernie Whistler, wo 17 februari 2010 23:16 Reageer op Bernie

    Bernie

    Dit kabinet verkeert al langere tijd in verregaande staat van ontbinding, met een rottend geurspoor van Den Haag naar Bagdad en Kaboel. Met een premier die zo schaamteloos heeft staan liegen en bovendien als manager incompetent is gebleken, is het enige dat nog rest de stekker eruit te trekken en wel zo snel mogelijk.

    Vervolgens met de nieuwe ploeg graag een volwassen parlementair onderzoek naar de werkelijke verrichtingen van Balkenende cs. tijdens zijn vier regeerpogingen in relatie tot Irak & Afghanistan.

  • Winston V., wo 17 februari 2010 22:49 Reageer op Winston

    Winston

    "Omdat je 2010 niet met 1992 kunt vergelijken, Joop!!!" Waarom vervolg je dan met precies die vergelijking, Nelma? Bovendien kunnen we alleen vergelijken met andere plaatsen of andere tijden, in het laatste geval noodgedwongen met *verleden tijden*; we kunnen niet in de toekomst kijken. Dus kun je 1992, 1692 en het jaar 1 best wel met 2010 vergelijken; je zult wel *moeten*, wil je lering trekken voor de toekomst die we niet kunnen zien.

    Bovendien maakt Joop hier een scherpe opmerking; de geschiedenis dreigt zich, met de kennis en parameters van nu, te herhalen.

  • Winston V., wo 17 februari 2010 23:06 in reactie op Winston V. Reageer op Winston

    Winston

    't is alweer een tijdje geleden zie ik...; dit was een reactie op . Franke, wo 17 februari 2010 21:41

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 23:25 in reactie op Winston V. Reageer op Joop

    Joop

    Ik dacht al.
    Het is je vergeven (...).

    Ben benieuwd naar je nieuwe bijdrages.

    Nog wat van John Galt gehoord?

  • Winston V., wo 17 februari 2010 23:58 in reactie op Joop Schouten Reageer op Winston

    Winston

    Nog niets van John gezien... Maar ik ben ook een tijdje weg geweest: John duikt vroeg of laat ook wel ergens weer op, althans dat hoop ik. Altijd leuke discussies met hem :-)

  • Fatima Bloodhooft, wo 17 februari 2010 23:47 in reactie op Winston V. Reageer op Fatima

    Fatima

    Ja hoor, Winston. Je hebt gelijk. Helemaal. Daag.

  • William P, wo 17 februari 2010 22:30 Reageer op William

    William

    Ik denk dat als Nederland besluit om weg te gaan uit Uruzgan we over een jaar heel anders tegen deze beslissing aan zullen kijken. Maar dan wel met veel spijt en ellende, want de VS zal dit niet over zijn kant laten gaan. Obama is toch al klaar met Europa en richt zijn pijlen nu op China. Dit zou het alleen maar versterken en de relatie met de VS ondermijnen. Als Nederland in de toekomst nog iets wil betekenen op economisch gebied, dan moeten we gewoon blijven. Het is gewoon politiek, niets meer en niet minder.

  • Robin Hoed, wo 17 februari 2010 23:04 in reactie op William P Reageer op Robin

    Robin

    Ik ben het hier mee eens. De PVV gaat hier een sleutelrol in spelen , let op mijn woorden.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 23:16 in reactie op William P Reageer op Frederik

    Frederik

    China de sterkere partij richt zijn pijlen op de VS.
    Gisteren was er al een waarschuwing.
    China deed even gereserveerd over de Amerikaanse staatsleningen, en de dollar kelderde.

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 23:42 in reactie op William P Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Haha de crisis in Spanje is zeker veroorzaakt door de VS nadat ze zich uit Irak terugtrokken na het verlies van Aznar?

    Get alive!

  • William P, do 18 februari 2010 18:40 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op William

    William

    Volgens mij hebben we het hier over Nederland en geen Spanje. Beide landen kun je niet met elkaar vergelijken. So get a live yourself!

  • Jonathan Leguat, wo 17 februari 2010 22:19 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Bos was duidelijk.
    En wederom stak ie een dolk in de rug van Hamer
    Maar misschien was dat nodig.
    Broodnodig

    Het is nu aan Balkenende (of zit ie nog ergens in een arresleetje of formule 1 automobieletje ?)

    Er zijn in mijn optiek 3 mogelijkheden

    1) Of het CDA gaat diep door de knieën
    2) Of de PvdA draait weer en verliest haar allerlaatste restje geloofwaardigheid
    3) het kabinet valt

  • martin poos, wo 17 februari 2010 22:11 Reageer op martin

    martin

    Er is mijns inziens nog geen reden om aan te nemen dat het kabinet zal vallen. Ik ben nog steeds van mening dat de PvdA gisteren in het Irak debat niet voor niets zo aardig was voor het CDA (lees Balkenende) Hij mocht blijven! Oké, dan zal naar alle waarschijnlijkheid Het CDA nu een flinke scheut water in de wijn doen en is......óók deze zaak weer opgelost en worden de kiezers gewoon wéér in de maling genomen. Het pluche plakt nu eenmaal heel erg.

  • Bos Hout, wo 17 februari 2010 22:03 Reageer op Bos

    Bos

    Eén ding is zeker bij Balkenende: hij heeft inmiddels veel ervaring met het afwenden van crises. Kans is groot dat dat nu met een of andere list ook weer gebeurt.
    Een US-ontwikkelingsmissie met Nederlandse gedetacheerde politietrainers. Of zoiets.

  • Sjouke Boonstra, wo 17 februari 2010 21:54 Reageer op Sjouke

    Sjouke

    "Vicepremier Rouvoet (ChristenUnie) was boos: "Het zit muurvast."
    Zijn partijgenoot, minister Van Middelkoop van Defensie: "We zijn geen millimeter opgeschoten."

    Oók ChristenUnie: "De regering is verantwoordelijk een besluit te nemen wanneer de Navo om militaire inzet van Nederland vraagt in Afghanistan na 2010. Maar het kabinet zal in dat geval wel rekening moeten houden met alle uitspraken en beloften die gedaan zijn toen besloten werd tot verlenging van de Taskforce Uruzgan tot augustus 2010. De rode draad van die beloften was: Het Nederlandse leger vertrekt uiterlijk einde 2010 uit Uruzgan." (http://www.joelvoordewind.nl/k/n12064/news/view/367052/147318/ChristenUnie-dient-motie-in-over-Uruzgan.html )

    CU-kamerlid Joël Voordewind diende hierover op 1 oktober 2009 een motie in, die door een kamermeerderheid werd aangenomen ( http://www.depers.nl/binnenland/342727/Kamer-tegen-nieuwe-missie.html ).

    En nu schreeuwt diezelfde CU moord en brand omdat de PvdA die motie ook werkelijk wil UITVOEREN? Wie is er nou gek?

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 22:08 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Zjen

    Zjen

    De missie eindigt in augustus 2010, waarna in december de ontmanteling klaar zal zijn. Letterlijk vraagt de motie aan de regering om vast te houden aan dat op 30 november 2007 genomen besluit en om ,,nadrukkelijk rekening te houden'' met de wens van de Tweede Kamer in de Afghaanse provincie geen nieuwe missie te beginnen.

  • Sjouke Boonstra, wo 17 februari 2010 22:53 in reactie op Zjen Zen Reageer op Sjouke

    Sjouke

    Zjen van der laar:"Letterlijk vraagt de motie aan de regering om vast te houden aan dat op 30 november 2007 genomen besluit en om ,,nadrukkelijk rekening te houden'' met de wens van de Tweede Kamer in de Afghaanse provincie geen nieuwe missie te beginnen."

    Dat klopt, Zjen. Er is dus een duidelijk besluit uit 2007, er is een motie van vier maanden geleden die door een meerderheid van de Tweede Kamer is aangenomen, waarin het kabinet nogmaals dringend wordt verzocht om aan de destijds gedane belofte te voldoen, duidelijker kan het bijna niet, zou je zeggen.

    Toch menen CDA en CU nu met heilige verontwaardiging te kunnen roepen dat het standpunt van de PvdA "onverwacht" is. Vandaar mijn vraag: wie is er nou gek?

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 23:52 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Zjen

    Zjen

    Bos heeft het vanavond ook zo nog eens gezegd.

    De Kamermeerderheid is tegen langer blijven dus het kabinet kan niks anders.
    Waar maakt Verhagen dan nu zo'n toestand over?
    Denkt ie dat ie de Kamer terzijde zou kunnen schuiven?

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 21:33 Reageer op Joop

    Joop

    Ook wordt misplaatste sympathie en sentiment opgeroepen door de militaire vakbonden met een domme drogreden.

    Zij reageerden woensdag teleurgesteld: ?Ik nodig de PvdA uit om aan de nabestaanden en de gewonden uit te leggen dat de missie naar Uruzgan helemaal voor niets is geweest?, aldus voorzitter Jan Kleian van de militaire vakbond ACOM.'

    Het wordt mij nu ook duidelijk dat de soldaten het slachtoffer van deze poltiek zijn geworden.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 21:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frederik

    Frederik

    Door te blijven zullen nog meer soldaten sneuvelen, en de doden kunnen we niet meer tot leven wekken.
    Zouden nog meer doden de familie van eerder overledenen troosten?

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 22:11 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Joop

    Joop

    Wat je zegt besef ik ook.

    Ik hoor net Balkenende op het journaal zeggen dat 'wij' internationale verplichtingen hebben.

    Hij vergat te zeggen dat we (inderdaad) al 21 mensen hebben verloren en( in vergelijking met de coalitietroepen) onze 'afspraak' ruimschoots hebben vervuld.

    Hij is vast bang dat er geen geld meer valt te verdienen aan de handel. Bloedgeld dus.

  • Henk Hollander, wo 17 februari 2010 23:16 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Henk

    Henk

    Wat denk je van de doden die al zijn gevallen. We hebben beloofd te vertrekken 3 jaar geleden. Dus we gaan. Dank u wel voor uw offers We zijn nog niet klaar. Maar voor het eerst in de geschiedenis willen we een belofte houden. uw sterven was voor niets. Maar ja, verkiezingen!

  • Meneer Dick, wo 17 februari 2010 21:22 Reageer op Meneer

    Meneer

    Wouter Bos zal zelf degene zijn, die zijn eigen ultimatum moet volvoeren. CDA en CU willen hem graag wijzen waar de stekker van het kabinet zit.

    Zodra het kabinet demissionair is, zijn Tweede Kamerleden geheel vrij om een initiatief te nemen tot een besluit om in Uruzgan te blijven.

  • Henk Hollander, wo 17 februari 2010 20:44 Reageer op Henk

    Henk

    Ach, ach. ach. En Hamer weet weer niet waar het over gaat en wat er aan de hand is. Bos zet de coalitie op scherp en Hamer is weer verblind door de zonnebank.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 20:27 Reageer op Frederik

    Frederik

    Martijn van Dam zo dadelijk op Ned. 2 Netwerk over de crisis.

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 20:52 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Zjen

    Zjen

    Hij wordt vies onder druk gezet door de NCRV presentatrice.
    Ze probeert hem te laten zeggen dat er een breuk is en komt vrijdag.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 21:04 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frederik

    Frederik

    Martijn heeft konsekwent prima duidelijk gemaakt waar het om gaat.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 21:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Druk of geen druk.
    Had hij maar wel duidelijk gezegd dat het een breuk waard is als de coalitiepartners hun onredelijke poot stijf houden.
    Dan ben je eerlijk.

  • Joop den Uil, wo 17 februari 2010 20:18 Reageer op Joop

    Joop

    Een opvallende parallel met 1992 !
    De 2 coalities toen (VVD, CDA) rolden ook over straat, en allebei kwamen ze als overwinnaar bij de gemeenteraadsverkiezingen van enkele weken later.
    Het lijkt erop dat zowel Bos als Balkenende de geschiedenis hopen te herhalen !

  • Fatima Bloodhooft, wo 17 februari 2010 20:30 in reactie op Joop den Uil Reageer op Fatima

    Fatima

    In 1992 was Wilders nog gewoon beleidsmedewerker bij de VVD. Nu niet meer.

  • Joop den Uil, wo 17 februari 2010 20:50 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Joop

    Joop

    tsja,
    en Maxiempje had nog jongensdromen , ipv ''uitgekomen jongensdromen''.

    wat heeft wilders er nu weer mee te maken .. laat die maar in zn eigen nachtmerries

  • Fatima Bloodhooft, wo 17 februari 2010 21:41 in reactie op Joop den Uil Reageer op Fatima

    Fatima

    Omdat je 2010 niet met 1992 kunt vergelijken, Joop!!!

    Toen was er geen Wilders die er voor zorgt dat men uit angst aan het pluche vastgeplakt blijft zitten en ze elkaar allemaal het gedraai en gelieg vergeven.
    Allemaal bang dat Wilders de verkiezingen wint en zowel Bos als Balkenende weggevaagd worden.

    Dus er is geen herhaling van de geschiedenis, hoe graag jij dat ook in je naïviteit wil geloven.

    Dus denk eerst na voor je iets concludeer!

  • Mostafa Mouktafi, wo 17 februari 2010 20:04 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een terecht vraag, volgens mijn oma en ik.
    Het vallen van het Kabinet Balkenende op dit moment zal een positieve of negatieve invloed op de vervolging van Wilders?
    Vergeet niet de anti-moslims lobbys, in alle sectoren, zijn ook aan het werk.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 23:20 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Joop

    Joop

    De rechterlijke macht is geheel onafhankelijk en zal daarom geen invoed voelen van wat er verder over politiek wordt besproken.

    Maar ik ben ook benieuwd naar de uitspraak.

  • Janssen zelf, wo 17 februari 2010 19:47 Reageer op Janssen

    Janssen

    Ik sluit me in deze trouwens aan bij de voorzitter van de militaire vakbond.

    Er worden op basis van concessie-besluiten, data vastgesteld die eigenlijk niet realistisch zijn. En vlak voor de verkiezingen ga je je principieel vasthouden aan die data. Had dat nou wat betreft de AOW-kwestie gedaan, iets wat de PvdA achterban veel belangrijker vindt. Of geef je hier nou dan in principe toch toe dat de AOW-leeftijd verhoging onvermijdelijk was?

    Hoe is het trouwens met Godelieve van Heteren afgelopen. De enige PvdA-er die in 2006 tegenstemde voor het verlengen van de ISAF missie in Afghanistan.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 20:07 in reactie op Janssen zelf Reageer op Frederik

    Frederik

    Gelukkig bepalen militairen niet de politiek,
    Zij zijn ambtenaren die slechts dienen uit te voeren wat de regering namens het volk opdraagt.

  • Janssen zelf, do 18 februari 2010 01:05 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Janssen

    Janssen

    "Zij zijn ambtenaren die slechts dienen uit te voeren wat de regering namens het volk opdraagt"

    Natuurlijk Frederik.
    Het volk is immers alwetend, niet te beïnvloeden, en feilloos in zijn oordeel. Om die beslissing te nemen is een weerwoord van de vakmensen wel het laatste wat we nodig hebben.
    Ik vraag me in jouw geval af hoe je over IND-ambtenaren dacht/denkt, toen minister Verdonk aan de macht was.

    Vraag jij je trouwens wel eens af waarom dat bijna alle grote overheidsprojecten mislukken, ondanks die alwetende, besluitvaardige bestuurders die we hier hebben?

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 21:27 in reactie op Janssen zelf Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Hoe is het trouwens met Godelieve van Heteren afgelopen?

    Tsja ligt voor de hand he, ze werd de eerstvolgende verkiezingen in 2006 niet op de kandidatenlijst gezet.

    Zo gaat de PvdA echt om met mensen die kritiek hebben op de Irak en Afganistan- oorlogen.

  • Hans Laros, wo 17 februari 2010 19:16 Reageer op Hans

    Hans

    Wat een poppenkast, als het er op aankomt zullen we toch wel weer de VS achterna lopen.
    Hoelang nog voordat Nederland/Europa inziet dat de VS niet meer is wat het geweest is?

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 20:01 in reactie op Hans Laros Reageer op Frederik

    Frederik

    Dat ''aardige'' Amerika bestaat al lang niet meer.
    De Amerikaanse droom is een nachtmerrie geworden, waarin veel mensen in een zwart gat vallen omdat ze niet kunnen meekomen.
    De regelmatige random schietpartijen zijn hiervan een uitwas.
    Kijk naar vrouw Clinton die met verbeten mondje de moslimstaten beschuldigt van alles en nog wat.

    De Amerikanen weten dat hun imperium aan het einde is, en dat valt nauwelijks te verkroppen.
    We zullen nog vreemde moves van de VS zien.
    Des te meer reden om afstand te houden, en meer dan voorheen op de
    Europese koers te varen.

  • zorba de griek, wo 17 februari 2010 20:21 in reactie op Hans Laros Reageer op zorba

    zorba

    OK, goed plan, we gooien de oude schoenen weg.

    En wat worden de nieuwe schoenen, de Organization Of Islamitic Conference?

    Misschien helemaal niet zo'n gek idee in deze tijden van crisis. Een bermbom of kromzwaard is een stuk goedkoper dan een JSF. En dan zijn we ook gelijk van dat gezeur over die Arabische verkiezingsposters af.

  • Hans Laros, do 18 februari 2010 15:32 in reactie op zorba de griek Reageer op Hans

    Hans

    Ik ben van mening dat wij helemaal geen bondgenoten nodig hebben, maar dat is natuurlijk nadat ik zoveel regels heb doorgevoerd dat Nederland, een groot Utopia is.
    Als we naar de situatie van nu kijken, denk ik dat we beter snel met de Chinezen en de rest van Azië kunnen aanpappen.

  • Patrick Altena, wo 17 februari 2010 18:46 Reageer op Patrick

    Patrick

    hopen dat het dit keer wél gaat lukken...

  • Olav L, wo 17 februari 2010 17:55 Reageer op Olav

    Olav

    Op naar Balkenende V.

    Dat na enige tijd óók zal gaan vallen. Waarna, hopelijk, eindelijk, de ogen van veel mensen open zullen gaan.

  • Jager Verzamelaar, wo 17 februari 2010 18:23 in reactie op Olav L Reageer op Jager

    Jager

    Nooit meer Balkenende. De ergste na-oorlogse kabinetten!

  • Mostafa Mouktafi, wo 17 februari 2010 19:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nog erger, Balkenende is een christen democraat. Namens de christenen democratie, heeft hij samen de gelovige Bush Irak en Irakezen geslopen en nu wil hij ook niet de onschuldige afghanen besparen van de dood. Want er vallen nog steeds onschuldige Afghanen dood.
    Moslims moeten niet de proefkonijn van Amerikaanse nieuwe wapens worden. Wij zijn ook mensen en hebben ook het recht om te leven en niet alles op ons kop proberen.

  • Jager Verzamelaar, do 18 februari 2010 00:44 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Jager

    Jager

    Nou dan moeten jullie moslims ook niet boven op een bult olie gaan zitten! ;-)

  • Jager Verzamelaar, wo 17 februari 2010 19:22 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Jager

    Jager

    Na-oorlogs ?

    Dat had ik niet moeten zeggen.
    Het zijn tenslotte oorlogskabinetten geweest medeschuldig aan de dood van zo'n 1,5 miljoen mensen.

  • Ellen Stapraden, wo 17 februari 2010 17:41 Reageer op Ellen

    Ellen

    Ja, deze dingen gebeuren als je in een compromissen-kabinet zit.
    Maar door de hypes eromheen is over dit onderwerp nauwelijks meer OPEN te discussiëren en verstandige besluiten te nemen.
    In het geval van Uruzgan valt voor beide standpunten wat te zeggen. Het valt te prijzen van Bos dat hij zijn belofte aan zijn achterban wil nakomen, maar zou dat ook nog steeds zijn EIGEN huidige standpunt zijn, in de situatie van NU ??
    De vraag van de NAVO om dat ene jaar dat Obama voorstelde, nog solidair te zijn met de Afghanen, om e.e.a. af te ronden, lijkt mij heel redelijk. Daar hebben we nu eenmaal een leger voor, en nu we er tóch eenmaal zijn met alles wat daarbij hoort, is dat natuurlijk het meest efficient.
    Daarom heb ik ook begrip voor Balkenende die wél die medeverantwoordelijkheid wil dragen en de zaken zo goed mogelijk wil overdragen.
    Voor Bos een moeilijk dilemma, het starre deel van zijn achterban zal hem er praktisch zeker op afrekenenen als hij e.e.a. nog eens overweegt en toegeeft aan dat verzoek. ( hoewel, er zijn ook PVDAers die hier soepeler mee omgaan)
    Natuurlijk zouden die starre kiezers geen rol mogen spelen, situaties en inzichten zijn aan verandering onderhevig. En ook besluiten moeten herzien kunnen worden, daar voor zit je in een regering, die keer op keer in nieuwe situaties moet kunnen overwegen. Maar voor hem schijnt het toch bijna een onmogelijkheid om tégen zijn achterban in te gaan, met hoeveel redelijkheid hij dat ook zou proberen uit te leggen. Zij zijn als terriers. Dus....
    Je bent als politicus in DIT land nu eenmaal al heel snel en bij voortduring een "draaikont". Dat ligt ieder die het "beter weet" vooraan in de mond.

    Het is een blamage als het kabinet hierop zou gaan vallen, maar ik vrees het ergste. Tenzij ze samen nog een andere oplossing kunnen vinden, of dat Balkenende dit keer water bij de wijn doet en zich aansluit bij Bos. Per slot, de ene dienst....

    Alle anti-Uruzganners moeten zich wel realiseren dat na Uruzgan er elders ook nog vele VN-taken voor onze jongens elders liggen, waarover we dan weer opnieuw kunnen steggelen.

  • Olav L, wo 17 februari 2010 18:41 in reactie op Ellen Stapraden Reageer op Olav

    Olav

    Ellen: "De vraag van de NAVO om dat ene jaar dat Obama voorstelde, nog solidair te zijn met de Afghanen, om e.e.a. af te ronden, lijkt mij heel redelijk."

    Sinds wanneer zitten we in Afghanistan om solidair te zijn met de Afghanen? We gingen er toch heen om Taliban (dat zijn óók Afghanen, mind you) af te knallen?

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 17:21 Reageer op Zjen

    Zjen

    DEN HAAG - Vicepremier André Rouvoet is woensdag opnieuw naar het Torentje van premier Jan Peter Balkenende gegaan over overleg over Afghanistan. Rouvoet zei dat het gesprek op zijn initiatief plaatsheeft om de stand van zaken te bespreken, nu de PvdA eerder woensdag het NAVO-verzoek definitief heeft afgewezen.

    De politiek leider van de ChistenUnie sprak van een 'onverwachte wending' zoals het nu gaat. Hij was er onaangenaam door verrast, zei hij voordat hij het Torentje inging. Vicepremier Wouter Bos is niet bij het gesprek.

    Rouvoet ziet het nog niet voor zich dat het kabinet vrijdag een besluit neemt over Afghanistan. Hij zei dat hij nog geen 'voldragen concept' heeft gezien op basis waarvan het kabinet vrijdag een besluit kan nemen over de NAVO-optie.

    Die optie houdt in dat Nederland een jaar langer in Uruzgan blijft, met een trainingsmissie en een opbouwteam.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 17:32 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frederik

    Frederik

    Indien vrijdag geen beslissing valt over Uruzgan, zal Bos terecht zelf de stekker eruit trekken.

    Wouter heeft zijn coalitie''partners'' genoeg gedoogd.
    Kappen met de christelijke charade!

  • Beau Massa, wo 17 februari 2010 19:20 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Beau

    Beau

    Vergis je niet , weg uit Afganistan betekent wel dat we binnen de kortste keren in Afrika zitten.

    Congo of Soedan , want dat is wel de grootste wens van Coenders

  • Ineke Ellens, wo 17 februari 2010 17:17 Reageer op Ineke

    Ineke

    Gisteren verbaasde de passieve houding in het debat van mevr. Hamers mij al, heeft ze gedacht ach of het vandaag of morgen springt, springen doet het toch wel.

    Ik hoop alleen dat Bos zijn poot strak houdt en zijn verkiezingsbelofte nu eens waar maakt, (Pvda sluit teveel compromissen), ook al zit de kans er in dat Balkenende bij de volgende verkiezing weer gewoon als mp terugkomt.

    En dan met PVV en VVD en dat wordt een kabinet van hooguit 30 dagen, ik zou er smakelijk om kunnen lachen als het niet zo triest is dat er niet een normaal kabinet gevormd kan worden.

  • Mary de France, wo 17 februari 2010 17:16 Reageer op Mary

    Mary

    Het mag van mij nou ook weleens afgelopen zijn!

  • Fe Ramoran, wo 17 februari 2010 16:53 Reageer op Fe

    Fe

    Het verbaast me allemaal niks, van Balkenende en consorten (vooral CU en zo), niet dat ik wil generaliseren, ik ben zelf streng "christelijk" opgevoed, maar juist dat heeft me doen inzien dat het CDA en christelijke consorten hypocrisie als DE boodschap van de bijbel zien: wie kent het nou niet van vroeger, de uitspraken als: "nee hoor, ik kijk nooit porno", maar dan staat er op zolder wel een videorecorder die intensief als de kinders op bed liggen gebruikt worden. nogmaals, niks tegen de persoon Balkenende en consorten, maar hypocrisie is ze in ieder geval niet vreemd. En dat blijkt maar weer. Grappig ook dat ik heel veel met zoals men dat noemt "gematigde" moslims heb gewerkt vanuit een project in onze gemeente, gesteund door destijds minister Verdonk, waarin wij hun ondersteunden in hun "weg vinden in Nederland" en "integratie" dat ik vaak de opmerking kreeg dat men het maar vreemd vond dat die president van ons zo lang aan de macht was, men vroeg mij altijd hoe dat kon, omdat het hier een democratie is, en alleen een dictator zo lang aan de macht blijft in hun landen.

    Ik kon daar nooit een perfect antwoord op geven, maar ik vind wel dat na de zoveelste val van het kabinet BALK ELLENDE die man maar es op moet stappen, dit deugt van geen kant meer. En dat hoor ik van alle kanten.

    Nou ja, ik wind me hierover op, maar eigenlijk mag dat niet eens omdat ik van mijn arts me niet meer op mag winden, maar man man man, dit is toch geen president meer, dit is een leugenachtige zolder hypocriet. het wordt tijd voor wat frisse gezichten nederland.

    Sorry joop als dit wat te ver ging, hoop wel dat de boodschap begrepen wordt. WEG UIT URUZGAN, breng onze jongens en meiden terug! Geen slachtoffers meer aan onze zijde, we hebben genoeg gedaan!

  • Xavio dBdv, wo 17 februari 2010 18:32 in reactie op Fe Ramoran Reageer op Xavio

    Xavio

    Wat is een "zolder hypocriet" ?

  • Rik van den Berg, wo 17 februari 2010 16:23 Reageer op Rik

    Rik

    NOS meldt niet dat kabinetscrisis nabij is, alleen dat de mogelijkheid niet is uitgesloten. En dat er een crisisachtige sfeer is. Belangrijke nuance!

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 16:33 in reactie op Rik van den Berg Reageer op Rouane

    Rouane

    En Balkenende kennende lult hij er weer een grote punt aan

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 17:50 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Zijn verweer en beschuldiging zal zijn; Wij waren zorgvuldig maar ZIJ niet.

  • zorba de griek, wo 17 februari 2010 16:04 Reageer op zorba

    zorba

    We hebben een helderziende in het parlement!

    Algemene beschouwingen 2009

    Mevrouw de Voorzitter. Het is over. Het Kabinet is vastgelopen!
    http://www.youtube.com/watch?v=zcmwrdoPFFg

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 16:22 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    Dat riep hij elke week.

  • zorba de griek, wo 17 februari 2010 17:39 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    En steeds meer partijen zijn hem na gaan doen, met als hoogtepunt het debat van gisteren. Groen Links, D'66, SP, Partij voor de Dieren. En eerder heeft de VVD al een motie van wantrouwen gesteund.

    Kijk, dat bedoel ik nu met een helderziende in het parlement.

  • De VVD, wo 17 februari 2010 18:20 in reactie op zorba de griek Reageer op De

    De

    Echt helderziende hoef je daarvoor niet te zijn.

  • Dennis Mollis, wo 17 februari 2010 16:28 in reactie op zorba de griek Reageer op Dennis

    Dennis

    Wacht even laat me raden wie dat is.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 16:03 Reageer op Frederik

    Frederik

    Balkenende alweer over internationale verantwoordelijkheid en een verzoek van de Navo waarop ''dient te worden ingegaan''.
    JPB luistert naar his masters voice. ( VS/Navo )

    Wij willen een premier die luistert naar het Nederlandse volk...

  • Frank Schutte, wo 17 februari 2010 15:54 Reageer op Frank

    Frank

    Beste Zjen,
    Maar die ene zin was bewust uitgekozen, door Mevr. Hamer en nu door mij.
    Als je er als partij uit was geweest had je namelijk niet deze woorden gebruikt, maar de woorden van Wouter Bos;""Wij hebben twee jaar geleden de burger beloofd dat de laatste militair uit Uruzgan verdwijnt. Ik kan hierook mededelen dat wij van plan zijn ons aan die belofte te houden."
    Dan is het woord optie nooit mogelijk.

  • Paula Pop, wo 17 februari 2010 15:53 Reageer op Paula

    Paula

    Van mij hoeft het kabinet niet te vallen, maar half Nederland schreeuwt erom. Voorop gaan de mensen in de media. Kunnen ze de komende weken hun krant of TV programma weer vullen.
    En dan, als het kabinet gevallen is? Dan gaan we naar de stembus? Wint Geert Wilders en gaan we over een half jaar weer naar de stembus?
    Tuurlijk moeten we eens weg uit dat Uruzgan, maar om daar nou een kabinet voor op te blazen. Laat die kabinet nou ff tot het einde doorrommelen. Ik verwacht niet dat er al politici zijn, die klaar zijn voor een stabieler kabinet dan er nu zit. De problemen zijn te groot, of worden te groot gemaakt!

  • Olav L, wo 17 februari 2010 16:33 in reactie op Paula Pop Reageer op Olav

    Olav

    Paula: "En dan, als het kabinet gevallen is? Dan gaan we naar de stembus? Wint Geert Wilders en gaan we over een half jaar weer naar de stembus?"

    Lijkt me een uitstekend scenario. Zijn we gelijk van die geblondeerde af en kunnen we weer vooruit. Nu blijft het maar als een soort verlammende dreiging boven Den Haag hangen. Even door de zure appel heen bijten!

  • Paula Pop, wo 17 februari 2010 17:44 in reactie op Olav L Reageer op Paula

    Paula

    Is wel zo Olav, maar het kost weer zoveel geld. We zitten al genoeg in de financiele problemen.

  • karin karin, wo 17 februari 2010 15:51 Reageer op karin

    karin

    *zal ook vlag uithangen*

    Bos wil kabinet niet laten vallen over een oorlog waaraan NL niet actief heeft bijgedragen.
    Daarom kabinetscrisis over Afganistan.

    Het maakt mij niet meer uit waarover het valt, als het maar valt.
    Als Bos nu de stekker er uit trekt, heeft hij mijn stem bij de volgende verkiezingen (sorry Femke)

  • Bos Hout, wo 17 februari 2010 15:51 Reageer op Bos

    Bos

    Het zou natuurlijk ook een misverstand kunnen zijn.

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 16:07 in reactie op Bos Hout Reageer op Rouane

    Rouane

    De kans is zelfs heel groot

  • Max 58, wo 17 februari 2010 15:46 Reageer op Max

    Max

    Het zal allemaal wel schitterend principieël zijn, als dit kabinet klapt, en er zullen heus wel wat stemmers trots zijn op de rechte rug van Wouter.
    Ben echter wél benieuwd hoe trots de pvda-achterban, ná verkiezingen, een ongetwijfeld rechtse coalitie ( we weten toch wat Rutte wil!) vinden van de wijze waarop de aanstormende bezuinigingen zullen worden ingevuld. En hoe links knarsetandend langs de zijlijn staat.
    En of we dán nog, " met de kennis van vandaag" trots zijn op de rechte rug van Wouter.

  • Piet Knollema, wo 17 februari 2010 16:12 in reactie op Max 58 Reageer op Piet

    Piet

    Als het kiezersvolk een rechtse regering wil dan verdient ze die toch.
    Dat dat zelfde volk daar binnen een jaar ook weer grote spijt zal hebben - en via reacties op sites als deze zal etaleren - staat als een paal boven water.
    Ieder volk scheldt op de regering die ze verdient.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 17:49 in reactie op Piet Knollema Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Piet. Zoals ik eerder citeerde:
    'Het stemvee kiest z'n eigen slager.'

    Ik denk ook dat het eerst erger wordt met alweer rechtse partijen die de piketpaaltjes (asociaal) gaan plaatsen.
    Ik geloof dat dit helaas niet op een andere wijze zal gaan gezien de aanhang van de PVV, CDA, VVD en D66. Allemaal neoliberalen

    Het duurt altijd even voordat het stemvee over de inhoud van partijprogramma's gaan nadenken.
    Dat wordt vanzelf zichtbaar als dit in de praktijk duidelijk wordt.

    Het wordt een harde maar helaas noodzakelijke les denk ik.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 18:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Pleonasme:
    'Dat wordt vanzelf zichtbaar als dit in de praktijk duidelijk wordt.'
    moet zijn":
    'Dat wordt vanzelf zichtbaar in de praktijk.'

    Excuses aan taalpuristen.

  • Truus Beek, wo 17 februari 2010 16:19 in reactie op Max 58 Reageer op Truus

    Truus

    Tja dat is dus verder denken dan je neus lang is

  • Sir Charles, wo 17 februari 2010 15:39 Reageer op Sir

    Sir

    Hoop dat ze gauw weg gaan daar al is het alleen al maar dat mijn vrienden in het leger daar heelhuids terugkomen.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 15:51 in reactie op Sir Charles Reageer op Frederik

    Frederik

    Wij sociaal democraten wensen alle landgenoten een behouden thuiskomst.

  • Sir Charles, wo 17 februari 2010 17:31 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Sir

    Sir

    Ik wens met je mee echter uiteraard ook voor de Amerikanen en andere nationaliteiten.

  • Johan Pimpelnel, wo 17 februari 2010 15:35 Reageer op Johan

    Johan

    Hallo!
    Gaan we ook nog eens regeren? Wat dachten we van de economische crisis, die zich waarschijnlijk nog zal verdiepen?
    Hebben onze leiders geen belangstelling meer voor de crisis?

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 15:46 in reactie op Johan Pimpelnel Reageer op Rouane

    Rouane

    Lijkt mij ook, persoonlijk vind ik het van de zotte dat ze niet drie maanden langer willen blijven, zoals voorgesteld. En dat allemaal vanwege de gemeenteraadsverkiezingen om hun gezicht te redden.
    (zowel CDA als PvdA)
    Werkelijk jammer dat er niet meer nuchter naar politieke zaken wordt gekeken, maar dat alles komt te staan in het teken van electorale naijver.

    Het is werkelijk een slechte tijd voor verkiezingen. Drie maanden demissionair, daarna coalitie-besprekingen, die ook toch wel minimaal een of twee maanden duren (alleen al de informatie-ronde), dus zeg maar minimaal 4 maanden of misschien wel zes tot acht maanden zonder slagvaardige regering.

    Onverantwoord.

    Persoonlijk krijgt van mij Verhagen een dikke onvoldoende omdat hij vanwege zijn gezicht redden het kabinet in gevaar brengt.
    En Bos krijgt een dikke onvoldoende dat hij niet het lef heeft om tegen de kiezer en partij te zeggen dat de soldaten drie maanden langer in Uruzgan blijven.

  • De VVD, wo 17 februari 2010 15:34 Reageer op De

    De

    *Champagne klaarzet*

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 15:40 in reactie op De VVD Reageer op Rouane

    Rouane

    Alweer, ik hoop dat je dit keer de kurk er even op laat totdat het zover is.

  • De VVD, wo 17 februari 2010 16:01 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op De

    De

    In het andere geval gaat hij ook open, als troost ;-)

  • Gracchus Babeuf, wo 17 februari 2010 17:46 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Kurken van champagneflessen zijn ook nog eens gevaarlijke projectielen, dus niet te hard schudden die fles, Aert. Zou toch jammer zijn als Joop een van 's werelds scherpzinnigste politiek analisten zou moeten missen. Op dr. Clavan na natuurlijk, die was de meeste scherpzinnigste!

    http://www.youtube.com/watch?v=Inl-nCqpU2I

  • Mostafa Mouktafi, wo 17 februari 2010 20:23 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Luxe dure kurken knallen het hardste, zeggen ze.
    Je hoort páaffffffffffffff en niet pákkk!
    Ik las ooit in de Telegraaf, tijdens doen of niet mee doen met de orlogen van Bush: ''Wij moeten ons vrienden( amerikanen) in de steek laten, gelijk hebben ze of niet'' sommigen hadden het constant over dat zonder Amerika zou Nederland nu nog steeds Duits spreekt'' en meer met dat soort verhaaltjes, van bekende Nederlanders en media!!
    Hier versta ik winterwortel.

  • Mostafa Mouktafi, wo 17 februari 2010 21:31 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    .....niet in de steek laten, bedoelde ik naatuurlijk!!

  • Gracchus Babeuf, wo 17 februari 2010 22:14 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Met winterwortel kun je heel creatief zijn, maar ook met kurk.

    http://www.youtube.com/watch?v=d-sTL75OUoM

    Kunnen we het CDA met kurk isoleren? Hardstikke leuk en speels!

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 23:45 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Bovendien, als je iemands oog beschadigd met een knallende kurk loop je serieus kans dat in't nieuwe regeerakkoord het CDA champagne laat verbieden!

  • Mees ., wo 17 februari 2010 15:48 in reactie op De VVD Reageer op Mees

    Mees

    Drink hem maar langzaam op dan,de laatste fles die u zich nog aan kan schaffen.
    Nederland met de PVV straks de risee van Europa...Nederland verdwijnt financieel de afgrond in....proost

    Ik dan al die gezichten zien van de mensen die Wilders steunden en van hem een zware trap na krijgen

  • De VVD, wo 17 februari 2010 16:03 in reactie op Mees . Reageer op De

    De

    Ik heb niet de indruk dat de PVV een meerderheid voor een nieuw kabinet kan mobiliseren. En die indruk hou ik graag vast.

    Als ik op dit moment in zou moeten zetten, zou dat op vrijdenkers zijn: VVD - D66 - GL en helaas aangevuld met CDA

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 16:27 in reactie op De VVD Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"VVD - D66 - GL en helaas aangevuld met CDA "----

    Het geeft de politieke spagaat aan waarin ons land verkeert.
    GL in een rechts kabinet, dat past niet. Zou kunnen, maar zeer moeilijk.

    Maar een andere oplossing is er bijna niet, het alternatief, de PVV in plaats van GL maakt D66 ongeloofwaardig, dat zal dus ook heel moeizaam gaan.

    Het wordt een lange formatie, dit keer, en daarna een kort durend kabinet. Vergelijkbaar met de LPF tijd. Balkenende 5 dus.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 16:18 in reactie op De VVD Reageer op Joop

    Joop

    Ja, voor alle vrienden die aan het feestje meedoen één fles de man.
    (Geheelonthouders krijgen kinderchampagne. Die moeten ze delen.)

    Kom je ook?

  • De VVD, wo 17 februari 2010 16:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op De

    De

    Maar natuurlijk Joop!

  • Winston V., wo 17 februari 2010 15:31 Reageer op Winston

    Winston

    "Het theater van gisteravond," zoals Joop Schouten het terecht noemt, was van een deplorabele kwaliteit. Met Zjen van Laar (in een andere discussie) ben ik het van harte eens dat de Partij voor de Dieren als enige echt relevante vragen heeft gesteld. Mevrouw Thieme was de enige die blijkbaar buiten de kaders van de standaard discussie durft te treden, en het verband legt met de geopolitieke doelen van Amerika (olie). Als enige noemde ze het telefoongesprek van JPB waaruit blijkt dat zowel Nederland als Engeland en Amerika bereid waren Blix te volgen, *zolang* dat de plannen om Irak binnen te vallen niet zou dwarsbomen. JPB sprak zelfs de vrees uit dat de conclusies van Blix deze inval daadwerkelijk zouden belemmeren (Saddam zou steeds meer bereid zijn mee te werken aan de wapeninspecties). Bovendien was mevrouw Thieme zo moedig iedereen in de zaal nadrukkelijk te wijzen op het feit dat het debat uiteindelijk ging over duizenden doden en alle andere ellende die bij oorlog hoort.

    Daar had het debat ook over moeten gaan, maar we werden getrakteerd op een stukje waardeloos theater over een compleet irrelevant "Volkenrechtelijk Mandaat..." Al vanaf het begin was duidelijk dat de Amerikanen niet zouden wachten op een dergelijk mandaat. Ziet u het nog voor u? Bush die recht in de camera kijkt en tegenover de wereld verkondigt: "You're either with us, or you're with the terrorists..." Deze mensen erkennen ook het Internationaal Gerechtshof niet; hun politici staan op teveel "wanted" lijsten. Vanaf het begin werd door de "coalition of the willing" duidelijk gemaakt dat men geen behoefte had aan internationale erkenning van hun nieuwe speeltje, de "pre-emptive war." Of zijn we dat ook vergeten? "We moeten ze *daar* bevechten, voordat ze ons *hier* komen vermoorden," dat was toch de reden?

    Uren lang moeten we luisteren (nou ja, niets *moet* natuurlijk) naar een discussie waarvan de uitkomst acht jaar geleden al vast stond. En bovendien waren de PvdA'ers die ertoe doen het gewoon met de politieke steun eens (Koenders, Bos); ook dat werd duidelijk uit het rapport Davids.

    Maar wat ik het ergste vind, is dat eens te meer duidelijk is geworden hoe zwak onze democratie is, hoe nietszeggend. Ik heb nooit begrepen hoe mensen geheimen en geheimhouding kunnen rijmen met democratie. We zijn Irak en Afghanistan in gerommeld doordat politici wereldwijd woorden *kunnen* en *mogen* gebruiken als: "De inhoud van de rapporten is uiteraard geheim, maar als u zou weten welke gruwelijkheden ik daarin heb gelezen, dan zou u geen moment twijfelen alles in het werk te stellen deze misdadigers hun welverdiende straf te laten ondergaan." Sinds de war on terror zijn deze zwakke excuses aan de orde van de dag. Te vaak hoor ik burgers zeggen "logisch dat ze niet alles openbaar kunnen maken, want...," gevolgd door een zwak excuus als zouden wij gewone burgers het toch allemaal niet kunnen begrijpen.

    Er *kunnen* geen geheimen bestaan in een democratie, en al helemaal niet in een vertegenwoordigende democratie. Dat is gisteravond wel bewezen in mijn ogen.

    Nu dus Afghanistan. Ik ben geen PvdA'er, maar ik denk dat Wouter Bos zijn partij nu kan redden. Maar dan moet hij wel *nu* de stekker uit dit kabinet trekken en even diep door het stof gaan. Ik denk dat Nederland rijp is voor zo'n nobel gebaar. Immers, niemand verwacht dat de PvdA ook maar een schim van een kans maakt als er nu verkiezingen zouden zijn. Nederland wil weg uit Afghanistan, denk ik, en de Afghanen willen de buitenlandse troepen ook weg uit hun land, denk ik. We weten allemaal dat zowel de Irakezen als de Afghanen er niets beter op zijn geworden... Als Bos de stekker eruit trekt, zo'n gebaar van zelfopoffering ten behoeve van een groter doel maakt, denk ik dat de PvdA ineens een heleboel van de oude sympathie terugwint. Niet dat ik daar erg vrolijk van zou worden hoor, maar ik denk dat het zou werken...

  • jan janssen, wo 17 februari 2010 15:52 in reactie op Winston V. Reageer op jan

    jan

    Goed stuk Winston. We zijn hier met ons allen vergeten wat de ware betekenis van democratie is, en daar hoort goede en gedegen informatievoorziening naar de kiezers bij.

    Al vraag ik me af of er een kabinet gaat vallen. Welk belang heeft het CDA erbij om de troepen in Uruzgan te houden? Ik kan me voorstellen dat het CDA een knieval naar de PvdA gaat maken zodat het kabinet zijn rit uit kan zitten. Zeker gezien de kritiekloze houding gisteravond van de PvdA richting de MP, acht ik deze optie niet uitgesloten. Voor wat hoort wat ... niet waar?

    Laat me hopen dat ik het mis heb.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 16:41 in reactie op Winston V. Reageer op Joop

    Joop

    Top Winston, to the point, helemaal mee eens!

    Ik hoop dat de laatste regels die je schreef de waarheid wordt:
    'Als Bos de stekker eruit trekt, zo'n gebaar van zelfopoffering ten behoeve van een groter doel maakt, denk ik dat de PvdA ineens een heleboel van de oude sympathie terugwint. Niet dat ik daar erg vrolijk van zou worden hoor, maar ik denk dat het zou werken...
    Als aanvulling hoop ik dat de PvdA dan direct samenwerking met de echt links-sociale partijen zoekt.
    Deze keer zonder onderhandelingen met een 'ratten mentaliteit' als die van Tichelaar.

    Ik zie al een paar 'wijze mannen' voor me die een goede basis zouden kunnen leggen voor een regeerakkoord: Marcel van Dam, Jan Marijnissen, Pieter Winsemius (...), Herman Wijffels, Arnold Heertje, Godfried Engbersen én Dick Swaab!

    ...En nog bedankt voor je compliment.

  • Winston V., wo 17 februari 2010 23:55 in reactie op Joop Schouten Reageer op Winston

    Winston

    "Ik zie al een paar 'wijze mannen' voor me die een goede basis zouden kunnen leggen voor een regeerakkoord: Marcel van Dam, Jan Marijnissen, Pieter Winsemius (...), Herman Wijffels, Arnold Heertje, Godfried Engbersen én Dick Swaab!" Als dromen toch eens werkelijkheid konden worden... Deze wijze mannen zie ik ook wel zitten, Joop.

    Ik weet alleen niet of de PvdA na vervroegde verkiezingen meteen aan regeren zal toekomen. Ik had in gedachten dat Bos zijn partij kan redden, maar of hij meteen groot genoeg zal zijn voor een sterke linkse coalitie? Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat we eerst even door een erg zure en erg rechtse appel heen moeten bijten...

    Maar je weet 't nooit! Laten we hopen op een vervroegde linkse revolutie.

  • Hannes de Paauw, wo 17 februari 2010 16:55 in reactie op Winston V. Reageer op Hannes

    Hannes

    Helemaal mee eens Winston!

    Het enige wat de PvDA nu kan doen is het laten escaleren. Een boerenwijsheid is: het eerste verlies is het beste verlies!

    In mei 2010 verkiezingen?

  • Munkar en Nakir, wo 17 februari 2010 15:27 Reageer op Munkar en

    Munkar en

    Wilders 1 wil de troepen die nu in Afghanistan zijn inzetten in de Vogelaarwijken. Goede zaak! Munkar en ik werken allebei in het onderwijs, betalen ons scheel aan belasting, zijn nimmer met de politie in aanraking geweest en worden toch aan alle kanten genaaid door de overheid.

    Wij kunnen beter Marokkaan worden en aankondigen dat-we-wel-eens-zouden-kunnen-gaan-rellen. Begrotinkje indienen hoe wij denken dat dat we dat kunnen voorkomen en de overheid betaald dan wel uit.

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 15:39 in reactie op Munkar en Nakir Reageer op Rouane

    Rouane

    Beste mensen, je zit in de verkeerde discussie. Discussies over Wilders zijn hier heel veel, maar deze gaat over het kabinet en Uruzgan.

    ----"Wij kunnen beter Marokkaan worden en aankondigen dat-we-wel-eens-zouden-kunnen-gaan-rellen."----

    Ik vind het zielig dat jullie geen Marokkanen zijn, ik had het jullie gegund, maar dat moet je echt elders regelen.

    Sterkte.

  • YggY ..., wo 17 februari 2010 15:24 Reageer op YggY

    YggY

    De Irak-oorlog was illegaal zoveel staat wel vast, maar hoe zat het ook alweer met Afghanistan.

    Met welke VN-afspraak zitten we ook alweer in Afghanistan?

  • Truus Beek, wo 17 februari 2010 15:49 in reactie op YggY ... Reageer op Truus

    Truus

    Ze zitten er met volledig mandaat vn de VN

    mag ik u er aan herinneren dat Bert de Vries een prominent Pvdaer
    eind jaren 90 begin 2000 heeft gezegd dat in bepaalde geval ook een oorlog zonder mandaat gevoerd mag en kan worden.

  • Hans Dekkers, wo 17 februari 2010 15:53 in reactie op Truus Beek Reageer op Hans

    Hans

    Bert de Vries is van het CDA

  • Truus Beek, wo 17 februari 2010 16:21 in reactie op Hans Dekkers Reageer op Truus

    Truus

    Pardon Klaas de Vries

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 15:58 in reactie op Truus Beek Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"mag ik u er aan herinneren dat Bert de Vries een prominent Pvdaer
    eind jaren 90 begin 2000 heeft gezegd dat in bepaalde geval ook een oorlog zonder mandaat gevoerd mag en kan worden"----

    Het kabinet heeft onlangs (2007 in regeerakkoord) nog besloten dat een 'adequaat volkenrechtelijk mandaat' noodzakelijk is als Nederlandse militairen deelnemen aan internationale missies.
    Het lijkt mij een duidelijke afspraak.

  • Ben jansen, wo 17 februari 2010 18:28 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ben

    Ben

    In 2003 vonden Koenders en Bos nog van niet.

  • Truus Beek, wo 17 februari 2010 15:57 in reactie op YggY ... Reageer op Truus

    Truus

    Ik denk dat voor veel geld als symboolpolitiek een deel verplaatst wordt en een ander deel terugkomt. Ieder zijn zin en we modderen weer door.

  • Bos Hout, wo 17 februari 2010 15:17 Reageer op Bos

    Bos

    Laat PvdA en CDA voor één keer en zonder vooroverleg in de Kamer de NAVO-brief bespreken. Daar is die Kamer ooit voor verzonnen. Voor ons, het volk, om de discussies te horen die onze vertegenwoordigers en bestuurders voeren over bijvoorbeeld oorlog.

    Wij mogen nu keer op keer afwachten wat Balkenende/Bos aan voorleesteksten leveren die Hamer/vGeel in de Kamer braaf mogen opdreunen, gevolgd door kuddestemmen.
    Nul dualisme, nul transparantie, alleen maar eigen hachie redden.

  • Truus Beek, wo 17 februari 2010 15:13 Reageer op Truus

    Truus

    Pvda heeft met de AOW in dit kabinet zijn kiezers al bedrogen
    en dat is veel belangrijker dan eventueel kiezersbedrog inzake Afghanistan

  • Frank Schutte, wo 17 februari 2010 15:10 Reageer op Frank

    Frank

    Wouter Bos is gepikeerd en weet niet meer wat Mevr.Hamer in het Radio 1 debat heeft gezegd,"het opleiden van soldaten is een interessante optie?.
    Deze uitspraak moet wel afgesteld zijn met Wouter Bos.
    Wederom laat hij haar in de kou staan, je zal maar zo'n lijsttrekker hebben.

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 15:23 in reactie op Frank Schutte Reageer op Zjen

    Zjen

    Je pikt er 1 zinnetje uit..je vergeet wat Hamer verder zei en dat was dat de bescherming van de opleiders en de hele rompslomp eromheen betekende dat er in praktische zin niets zou veranderen en dat er een ander woord, training geven, aan geven niet zou helpen.

  • Dead Rising, wo 17 februari 2010 15:06 Reageer op Dead

    Dead

    Ook ik, als rechts georienteerd persoon, vind het volkomen nutteloos dat we in Afghanistan zijn. Verspilling van geld en mensen.

    Maar wat is de ware reden dat we daar zijn? Echt niet om Afghanen te helpen, op te bouwen, of om 'democratie te brengen' of zoiets.

    Ik denk dat we daar zijn om met de grote jongens mee te mogen praten bij bv. de G20 / G22. Ik denk dus ook dat we daar gewoon blijven na de komende verkiezingen; er van uit gaande dat de plucheplakkers van het CDA in het kabinet blijven en de VVD erbij komt.

    En: als een vaste plek bij de G20 de economische positie van Nederland te goede komt, en Nederland verdient die plek door mee te blijven doen in Afghanistan - dan is het wellciht wel goed daar te blijven. Gewoon een kosten baten analyse maken.

    Maar dat zouden ze dan wel eerlijk moeten communiceren; en niet moeten huichelen over opbouwhulp o.i.d.

  • Dennis Mollis, wo 17 februari 2010 15:49 in reactie op Dead Rising Reageer op Dennis

    Dennis

    En wij moeten nu allemaal onze linkse morele verontwaardiging laten blijken over jouw inmiddels bekende en genuanceerde maatschappij opvatting.

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 15:53 in reactie op Dead Rising Reageer op Rouane

    Rouane

    ---"dan is het wellciht wel goed daar te blijven. Gewoon een kosten baten analyse maken. "----

    Ik ben het maar heel zelden met je eens, maar ik vind ook dat Nederland best die paar maanden had kunnen verlengen, zoals gevraagd is aan ons.

    De PvdA laat zich ringeloren door het electoraat. Ze zijn zo hard gedaald dat ze niet meer tegen de kiezer in durven te handelen. Dat is het probleem. En daar hebben ze ook weer gelijk in, want in het Nederlandse politieke landschap hoort een grote sociaal-democratische partij.

    Dus uiteindelijk is het heel begrijpelijk dat het zover komt, maar ook jammer.

  • jan janssen, wo 17 februari 2010 14:48 Reageer op jan

    jan

    De PvdA hield zich opvallend stilletjes in het debat gisteravond rond het onderzoeksrapport Davids.

    Is de beloning voor deze stilte de terugtrekking van troepen uit Uruzgan?

    De geloofwaardigheid van Bos staat of valt hiermee, vooral nu is gebleken dat de PvdA ongeloofwaardig is ten aanzien van de MP en zijn steun aan de Irakoorlog.

    Achter de schermen vindt een ordinair handjeklap plaats met als inzet
    aan de ene kant een kritiekloos PvdA ten aanzien van de steun aan de Irakoorlog, en aan de andere kant de terugtrekking uit Uruzgan.

    De achterkamertjespolitiek viert nog steeds hoogtijdagen. Ik vergeef het CDA deze manier van politiek bedrijven, zij weten niet beter, maar het PvdA heeft 'haar lessen' in deze nog steeds niet geleerd.

    Het kabinet is ten dode opgeschreven.

  • Piet Knollema, wo 17 februari 2010 14:31 Reageer op Piet

    Piet

    Ik bezie het toch met gemengde gevoelens.
    Er zijn mij teveel reacties van mensen die niet in de eerste plaaats uit Aghanistan willen maar die het gebruiken om van dit kabinet af te komen.
    Dat zijn in mijn ogen de draaikonten onder de kiezers!

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 14:43 in reactie op Piet Knollema Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik kan je wel volgen Piet.

    Ik persoonlijk zie een missie , een verlengde missie is Afghanistan niet zitten.
    Trainers zijn er niet genoeg in het Nederlandse leger,, ze hebben militairen nodig van eigen land om zich te beschermen en zich te verplaatsen..opbouwwerk wordt ongedaan gemaakt als er geen steekpenningen meer betaald worden..in welke vorm dan ook.

    Het Nederlandse leger is een klein en dapper en goed leger maar deze taak is boven het hoofd gegroeid.

    Maar eerlijk is eerlijk...het is een goed ding als het kabinet hierover valt.
    Dat is eervol. Hier mag je de lijn in het zand voor trekken.

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 14:53 in reactie op Piet Knollema Reageer op Joop

    Joop

    Klopt Piet.
    Het maakt me in dit speciale geval helemaal niets uit.
    (Ik ben daar zelf trots op.)

    Ik hoop dat met een eventueel aftreden de sociale verwoesting en polarisatie in dit landje die (mede) door de huidige regering is veroorzaakt definitief stopt.

    Dan roep ik als eerste van de daken:
    de premier is niet meer, leve de premier!

    (En ik steek de vlag uit.)

  • Steven Geurts, wo 17 februari 2010 14:28 Reageer op Steven

    Steven

    Ook in Den Haag beginnen ze door te krijgen dat het klaar is met dit kabinet. Het enige wat rest is de schuld in de schoenen van de PvdA te schuiven, dan kan het CDA weer lekker een periode door..

    Ugh.

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 14:27 Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat gaat grappig worden..
    Balkenende en Verhagen die hun gezicht moeten redden bij de Navo.
    Hoe gaan ze dat aanpakken?.door de PvdA tot schuldige te maken. Bos! Die heeft het gedaan!
    En wie gaat daarin trappen?

    Ik hoop van harte dat we ,als kiezer, slimmer zijn geworden.

  • Beau Massa, wo 17 februari 2010 14:26 Reageer op Beau

    Beau

    Dit wordt echt een win-win situatie voor ons land.

    1. Weg uit Afganistan , dat moet toch echt een smak geld besparen
    2. Kabinet moet nu wel vallen.

    Het kan eigenlijk niet beter

  • Dead Rising, wo 17 februari 2010 14:20 Reageer op Dead

    Dead

    Hehe, eindelijk ruggegraat bij de PvdA.

    Ze hebben duidelijk een vruchtbare vergadering gehad, waarbij de enige juiste conclusie is getrokken: hoe langer we blijven door etteren met dit kabinet, hoe groter het electorale verlies zal zijn. Beter nu het verlies pakken en er uit gaan met een pose van daadkracht en het idee dat er 'naar de wensen van de kiezer' wordt geluisterd; valt het verlies misschien nog mee.

    Gedecimeerd wordt het PvdA hoedanook; beter nu dan over een jaar nog erger. Hoog spel; want de kans dat Wilders de grootste gaat worden is niet denkbeeldig.

    Het kabinet moet wel vallen nu; ik kan me niet voorstellen dat ze weer terug gaan krabbelen...

    Kabinet VVD, PVV, CDA; kan er eindelijk orde op zaken worden gesteld in dit land.

  • Sander Visser, wo 17 februari 2010 14:28 in reactie op Dead Rising Reageer op Sander

    Sander

    'eindelijk orde op zaken stellen'...

    Verklaar u nader... want ik ben heel benieuwd welke 'orde' de PVV gaat stellen in dit land, mochten ze (God of wie dan ook behoede) de grootste worden.

  • Piet Knollema, wo 17 februari 2010 16:07 in reactie op Sander Visser Reageer op Piet

    Piet

    Allah denk ik!

  • Gerwin van Eersel, wo 17 februari 2010 16:09 in reactie op Dead Rising Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Zelfs als het kabinet hierop valt (voor mij geld eerst zien, dan geloven) Dan nog is dit geen ruggegraat van de PvdA, al willen ze dat ons natuurlijk graag laten geloven.

    Dit is window dressing in de hoop electoraal nog iets te kunnen redden de komende 2 verkiezingen.

    Tegen de tijd dat de PvdA weer nodig is voor een meerderheid schuiven ze heus wel weer aan, ook als we dan nog steeds in afganistan zitten.

  • Sander Visser, wo 17 februari 2010 14:19 Reageer op Sander

    Sander

    De vlag gaat bij mij uit wanneer de PvdA echt woord houdt en hier aan vast blijft houden. Het gaat mij er al bijna niet meer om wat hiervoor in de plaats komt, maar het wordt nu zo op de spits gedreven dat het het belangrijkste is dat Bos c.s. zijn / haar rug recht houdt. Het is te merken dan Bos moed en energie heeft geput uit het lijsttrekkersdebat wat voor hem (en de PvdA dus) goed verlopen is.
    Nu nog die r.t van een Verhage eronder krijgen en er gloort weer een beetje zon aan de bleke rode horizon.

  • Zingende Zaag, wo 17 februari 2010 14:19 Reageer op Zingende

    Zingende

    Dit lijkt m.i. eerder op windowdressing dan op wat anders: het cda heeft deze bombarie nodig om tegen de achterban te kunnen zeggen: ze/de pvda wilden echt niet; we deden er alles aan, maar ze wilden écht niet. Heel vervelend allemaal..., maar in het landsbelang kunnen we nu geen kabinetscrisis hebben.

    De pvda heeft vóór de gemeenteraadsverkiezingen de opsteker nodig van het niet door gaan van de verlening van de missie om het beschadigde blazoen wat op te poetsen, én om nog wat zetels in de peilingen over te houden.

    Dat zou m.i. helemaal passen in de 'Real Politik' waarvan we gisteren allemaal getuige waren. Nu nog even een nieuwe uitdaging, ehhh een baantje zoeken voor mevrouw Hamer en we beginnen gewoon van voren af aan.

    Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.

  • Vaclav Klaus, wo 17 februari 2010 14:11 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Verhagen was ook niet echt handig gisteren. Ben benieuwd of ze er toch weer uitkomen. Trainingsmissie in een andere regio?

    Of zal het nu echt afgelopen zijn?

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 14:01 Reageer op Frederik

    Frederik

    HOERA en APPLAUS voor Wouter c.s.

    Het ultra rechtse CDA krijgt eindelijk lik op stuk.

  • Dennis Mollis, wo 17 februari 2010 14:27 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Dennis

    Dennis

    Frederik, je bent er weer.
    Ik heb je gemist de afgelopen tijd en maakte me al zorgen.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 14:38 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Frederik

    Frederik

    Het toestaan van ( belachelijke ) persoonlijke beschuldigingen en aanvallen door de moderatie deed me twijfelen of het nog zinvol was tijd te stoppen in een site die mogelijk zou afglijden zoals vele hiervoor.

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 14:52 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Zjen

    Zjen

    Is het verbeterd nu Fred?
    Je bent tenminste weer terug.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 14:57 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frederik

    Frederik

    Ik miste jou :-)

    En de PvdA verdient alle steun!
    Wouter Bos wordt met de dag beter!

  • Hannes de Paauw, wo 17 februari 2010 16:56 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Hannes

    Hannes

    en grijzer :-)

  • De VVD, wo 17 februari 2010 17:36 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op De

    De

    Ik wist niet dat hij ziek was.

  • Frederik van Leeuwen, wo 17 februari 2010 15:09 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frederik

    Frederik

    Balkenende zegt in intervieuw:
    ''We hebben grote internationale verantwoordelijkheden''.
    Deze hebben we meer dan evenredig reeds vervuld in Afghanistan!

    Meneer Balkenende, u heeft in onze democratie voor alles verantwoordelijkheden tegenover het Nederlandse volk.
    Uw trouw aan de VS en Israel lijkt vele malen belangrijker dan die aan het eigen volk.

    En waar staat in onze grondwet dat wij deze specifieke voor het volk onbegrijpelijke ''grote internationale verantwoordelijkheden'' hebben???
    Hoe en aan wie heeft u c.q. het CDA zich persoonlijk gecommit??
    Wat zijn de buitenlandse belangen van CDA ministers?

  • Zjen Zen, wo 17 februari 2010 15:27 in reactie op Frederik van Leeuwen Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat zinnetje van Balkenende viel mij eerder ook al op..
    Over die grote internationale verantwoordelijkheden.

    Ik zie alleen niet waarom die verantwoordelijkheden er niet meer zouden zijn als Balkenende weg is..daarmee zijn die verantwoordelijkheden niet weg.
    Hoe die ingevuld gaan worden...dat is een zaak van de kiezer in Nederland.

    Lief van je om te zeggen dat je me miste. Ik jou ook.

  • Rouane Rabbit, wo 17 februari 2010 17:17 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane

    Rouane

    ----"Lief van je om te zeggen dat je me miste. Ik jou ook."-----

    ahhh... schattig..... (in deze barre tijden)

  • Joop Schouten, wo 17 februari 2010 14:00 Reageer op Joop

    Joop

    En nu maar hopen dat het CDA eindelijk de handdoek in de ring gooit.
    (Hoogstwaarschijnlijk ijdele hoop.)

    Aan de andere kant denkt m'n gezonde achterdocht dat dit ook een pro forma toneelstukje kan zijn.
    (Lijkt me logischer gezien het theater van gisteravond.)

  • Sto Lat, wo 17 februari 2010 13:57 Reageer op Sto

    Sto

    Goed zo PvdA. Eindelijk duidelijkheid. Dan zijn we van het gezeur af. En van het kabinet! Mooi moment, zo kort voor de verkiezingen.
    't Is alleen afwachten of stijfkoppige CDA'ers nu wel accepteren dat dit kabinet niet meer kan doorgaan.

  • Alex Schutte, wo 17 februari 2010 16:13 in reactie op Sto Lat Reageer op Alex

    Alex

    @ Sto Lat

    Stijfkoppige CDA-ers ? Met de wetenschap van nu had ik toen een andere beslissing genomen ?

    Nee, het is duidelijk geen vredig huwelijk tussen PvdA en CDA. Maar ligt dit nu aan het CDA ?

    Wouter Bos kan zich beter aanmelden als lid van VVD of CDA. Hamer, Ploumen, Halsema en Kant kunnen ze beter in de wachtgeldregeling sturen.

  • Sto Lat, wo 17 februari 2010 17:24 in reactie op Alex Schutte Reageer op Sto

    Sto

    Ja Alex, het ligt m.i. aan die CDA'ers en volgens mij ze zijn naar buiten toe ongelooflijk vreemd bezig! Alleen al in de afgelopen 24 uur heb ik met grote verbazing Balkenende en Verhagen aangehoord. En slechts een paar dagen geleden was JdHS ook flink in de weer met z'n puberale gedrag. Met zulke mensen kun je toch geen politiek bedrijven! Er valt niet met ze te praten, laat staan te werken! Eerlijke antwoorden op vragen zijn schaars; elke reactie van anders denkenden wordt op onbehoorlijke wijze de mond gesnoerd en intussen denken ze gewoon door te kunnen gaan. Dát is de tegenwoordige CDA-norm, en die is behoorlijk beneden peil!
    Ik ben blij dat de grens eindelijk bereikt is bij de PvdA en dat ze verdere stappen durven te zetten.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven