05 december 11 11:00 Reageer (48) Politiek RSS

Kansloze kandidaat sputtert over 'SP-imago' Hans Spekman

Succesvol Tweede Kamerlid en oud-gemeentebestuurder zou te links zijn om partijvoorzitter van de PvdA te worden

Een echte strijd lijkt het niet te gaan worden. Toch wil kandidaat-PvdA voorzitter René Kronenberg nog even zijn ei kwijt. Hij vindt favoriet Hans Spekman te links. Hij verwacht dat de toekomstige partijvoorzitter zeker op het vlak van veiligheid en economie, de speerpunten van het kabinet, een liberaal geluid laat horen.

Spekman heeft de steun van PvdA-leider Job Cohen en de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher, de gedoodverfde opvolger van Cohen. Spekman wil uit de Kamer om als partijvoorzitter de PvdA weer op de rails te zetten. Zijn concurrent, de Rotterdamse deelgemeentebestuurder Kronenberg, vindt dat Spekman vooral in de Kamer moet blijven: 

"Spekman is links, SP'ers noemen hem hun zestiende SP'er in de Kamer. Daar is niks mee, maar dat is niet het juiste profiel voor een PvdA-voorzitter. Met een linkse voorzitter voelen andere sociaal-democraten zich buitengesloten […] Hij moet in de fractie blijven en zijn politieke zichtbaarheid gebruiken om verandering te bewerkstelligen", zegt hij in de Volkskrant.

Klinkklare onzin zegt Spekman: 

"Ja, ik heb de portefeuille armoedebestrijding, en ja, ik huil niet mee met iedereen die zegt dat uitkeringsgerechtigden lui zijn. Maar als wethouder Sociale Zaken in Utrecht was ik streng voor wie onterecht een uitkering had. Ik was gespitst op een sterk fraudebeleid."

PvdA'ers kunnen vanaf donderdag stemmen op de opvolger van Lilianne Ploumen, die in januari haar functie neerlegt. De stemming duurt tot en met 16 december en de uitslag wordt 21 december bekend gemaakt.
Volkskrant: Concurrent: Spekman is 'te SP' als gezicht PvdA
Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (48) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • frank 001, di 06 december 2011 09:42 Reageer op frank

    frank

    Ik hoop dat Spekman de voorzitter wordt van de Pvda.
    Hij komt oprecht over. Ik geloof dat hij samen met Cohen de boodschap goed kan overbrengen, want hij weet wat er bij de mensen leeft. Ik hoop dat de Pvda een meer linkse koers gaat varen.
    Ik hoop dat de SP openstaat voor samenwerking en dat de SP ook bereid is om wat realistischer te worden.
    Het is overduidelijk dat de economische groei voorbij is. Deels hebben we op een te grote voet geleefd. En nu moet er bezuinigd worden. Er moet vooral socialer bezuinigd worden. De klappen moeten niet alleen bij de lage en middeninkomens vallen. Het moet socialer en het kan socialer.
    Het moet afgelopen zijn met de macht van de aandeelhouders en grootbanken. Spekman er is werk aan de winkel en vooral over links!

  • Home Cinema, di 06 december 2011 01:08 Reageer op Home

    Home

    René Kronenberg heeft in mijn ogen gewoon gelijk.

    Maar het probleem zit veel dieper bij de Pvda, daar kan de heer Spekman nu en in de toekomst niets aan doen!. De Pvda is totaal maar dan ook totaal de weg kwijt..Waar o waar zijn de virtuele zetels van de Pvda gebleven....

    Zitten die het CDA, dat lijkt mij niet. Het CDA zit zelf ook in zwaar weer.

    Bij de VVD?. Toon een foto van de heer Cohen en de rillingen lopen over de rug van de "gemiddelde" VVD-er.

    Bij de PVV dan?? Ja, echter Cohen is geen politicus en verliest keer op keer de wedstrijd van de heer Wilders. Wilders zoekt de heer Cohen dan ook keer op keer bewust op. Dit is niet gemeen of vals van Wilders, dit hoort bij het politieke spel.

    In 1 noemer d66/ GL, veel van deze kiezers gaven hun vertrouwen aan de Pvda teneinde deze partij de "grootste" te maken! Zoals wij allemaal weten is dit mislukt. Dan moet je als Pvda zijnde een verdomd goed verhaal hebben om deze mensen "vast" te houden in de oppositie. Dit verhaal is er domweg niet.

    De SP zou de uitweg kunnen zijn voor de "zieltjes" voor de Pvda.

    De gem. Nederlander weet echt niet verschil tussen de SP/ Pvda..
    De SP brengt "haar" (ook de langste zelfmoord brief, persoonlijke mening, lees achter regenboog staat de pot met honing) boodschap wat beter dan de Pvda, meer is het niet...

    Toch lopen er binnen de Pvda genoeg mensen rond waarvoor ik diep buig, zeg ik als VVD-er. Ja de kennis is in huis binnen de Pvda, maar deze mensen komen nooit aan het woord!

    Kortom, gratis tip van een VVD-er...De Pvda moet zich onderscheiden van D66, GL en de SP/PVV, dit doet men niet!

    Ps, de PVV/SP (jawel in 1 noemer) zijn vrij eenvoudig te verslaan, tenminste als men het over inhoud heeft!

    Op inhoud zijn D66 en GL voor de Pvda inmiddels niet meer te verslaan. Op de emotie ook niet meer, heeft iets te maken met een ezel en een steen voor kiezers die naar het oude nest terugkeren, en daar ook blijven...

    Dus ja, René Kronenberg heeft in mijn ogen gewoon gelijk!.

    "Spekman is links, SP'ers noemen hem hun zestiende SP'er in de Kamer."

    Dit beeld bestaat ook bij mij, zeg ik als VVD-er...Die NOOIT maar dan ook NOOIT op de SP/ PVV/ Pvda zal stemmen....Toch is de heer Spekman/ danwel de Pvda uit op zieltjes die er nooit komen....

    Kansen liggen er wel binnen de PVV/ SP voor de Pvda, voor virtueel gewin! Juist dit gevecht gaat men niet aan.....

    Blub, blub de Pvda verzuipt, jammer maar wel terecht!

  • hans detorenkraai, ma 05 december 2011 22:50 Reageer op hans

    hans

    Maakt niet veel uit de heer Spekman of een andere voorzitter, de voorzitter is nog het kleinste probleem wat de PVDA heeft. De club is volledig passé en komt niet meer terug is uit de oude doos vergelijkbaar met het CDA hebben de omslag door te veel belangen buiten de politiek en verstrengeling met de banen bank niet kunnen maken. Echt links en rechts zullen steeds groter worden en voor clubjes als CDA, PVDA en D66 is het over en uit. En als GL niet oplet gaan die de zelfde richting op nl die van het volledig verdampen.

  • Wim Groeneveld, ma 05 december 2011 19:20 Reageer op Wim

    Wim

    PVDA is bij lange na niet LINKS genoeg lijkt daardoor erg op CDA.
    Altijd een beetje links of rechts om maar te blijven zitten!

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 05 december 2011 19:16 Reageer op Marc

    Marc

    Pfft Hij is even kansloos als partijger Boekhoudt uit Grunn' Dus zet 'Spekman er nu gewoon maar neer. Dan kan de PvdA lekker een links blok gaan vormen met SP en Bonden en als wat nog enigszins progressief is stapt over naar GL en D'66.

  • Jacqueline Wouters, ma 05 december 2011 18:34 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Wat een zielig mannetje zeg die Rene Kronenberg een type ala Ploumen Persoonlijk denk ik dat Hans Spekman de juiste kandidaat is ook al zal ik hem wel een beetje missen in de tweede kamer. Voor Job Cohen een aanwinst Spekman zal Job Cohen aanvullen en tot steun zijn. Voor Hans Spekman misschien ook wel goed een andere uitdaging te hebben.

    Ik wens Hans Spekman succes

  • Michel Reiziger, ma 05 december 2011 19:21 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Michel

    Michel

    Spekman verwoordt wat veel oud PVDA'ers weer terug willen zien in de partij. Een sociaal gezicht en een sociaal en duidelijk verhaal. Het vlotte pak open bloesje gehalte past niet bij een partij wat "arbeid" in zijn naam heeft staan.

    Ik ben echter bang dat het te laat is. De partij (zelf paar jaar lid van geweest) hangt van ellebogen aan elkaar, dat gaat niet meer weg. Dat zie je veel minder bij de SP.

    Een redding voor de PvdA kan zijn een duidelijke samenwerking met de SP, maar ja of de SP dat wil.

  • Peter Brand, ma 05 december 2011 18:07 Reageer op Peter

    Peter

    Als PVV-stemmer vind ik Spekman. Hij had het over "we moeten Marokkaanse jongeren vernederen!" Een uitspraak waar Janmaat voor veroordeeld zou zijn geworden, maar de tijden veranderen. Goed om te zien dat ook de linkse reaguurders achter Spekman staan. Hulde.

  • YggY ..., ma 05 december 2011 19:08 in reactie op Peter Brand Reageer op YggY

    YggY

    Typisch PVV om iemand positief te waarderen omdat hij taal met ballen gebruikt richting criminele allochtonen.

  • Peter Brand, ma 05 december 2011 19:22 in reactie op YggY ... Reageer op Peter

    Peter

    Typisch Yggi om zijn eigen tekorten niet te zien ;-)))

    Wat vind jij er nou van dat deze man uitspraken doet waar Janmaat de bak voor in was gegaan? Of heb je geen antwoord?

  • YggY ..., ma 05 december 2011 19:45 in reactie op Peter Brand Reageer op YggY

    YggY

    Wat vind jij er nou van dat deze man uitspraken doet waar Janmaat de bak voor in was gegaan? Of heb je geen antwoord?
    ===========

    In één reactie een vraag stellen en zelf het antwoord geven vind ik ook niet echt slim.

    Niet echt slim is trouwens ook een PVV-kwalificatie.

    De naam is trouwens YggY.

  • Peter Brand, ma 05 december 2011 20:18 in reactie op YggY ... Reageer op Peter

    Peter

    Kom kom Yggy, geef eens antwoord... Je kunt het ;-)

  • , di 06 december 2011 08:28 in reactie op Peter Brand Reageer op

    Zoals Yggy al zei, je gaf zelf het antwoord al.
    Niets aan toe te voegen.

  • Peet Van Velzen, ma 05 december 2011 19:46 in reactie op Peter Brand Reageer op Peet

    Peet

    Ja, dan is het even stil.
    Spekman is inderdaad op dit gebied wel een goeie.

  • Huub Geluk, ma 05 december 2011 20:01 in reactie op Peter Brand Reageer op Huub

    Huub

    Ik vind spekman een goede kandidaat, maar de uitspraak waar jij aan refereert erg dom. Maar het is hem vergeven.

  • YggY ..., ma 05 december 2011 17:54 Reageer op YggY

    YggY

    Hoewel ik niets meer heb voor de PvdA dan wat milde sympathie vind ik Spekman wel een goede keuze, Spekman is authentiek en hij heeft iets wat moderne politici missen, idealen en een visie. Hij behoort in ieder geval niet bij dat legertje van koele berekende managers dat nu de tweede Kamer bevolkt.

    Hij doet me met enige regelmaat denken aan Jan Schaefer, u weet wel de man in het spijkerpak en van de onsterfelijke uitspraken:

    "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"

    en

    "In geouwehoer kan je niet wonen"

    Spekman lijkt me een goede en iemand die de sociale agenda bij de PvdA weer wat kan opfrissen.

  • , ma 05 december 2011 18:35 in reactie op YggY ... Reageer op

    Sterker nog, ik denk dat Spekman er een is die de samenwerking tussen PvdA en SP kan aanzwengelen.
    Dat lijkt me vooral voor de PvdA van het hoogste belang.

  • sjaak de intellectueel, ma 05 december 2011 21:28 in reactie op Reageer op sjaak

    sjaak

    ----Dat lijkt me vooral voor de PvdA van het hoogste belang. ----

    Als ze alle hoogopgeleide en intelligente mensen kwijt willen raken aan D66 of groenlinks wel ja.

  • Piet de Geus, di 06 december 2011 00:33 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Dat lijkt me vooral voor de PvdA van het hoogste belang."

    Wat heeft de PvdA dan te winnen bij samenwerking met de SP? Als de PvdA het cordon sanitair doorbreekt zal een deel van de achterban gillend weglopen en een ander deel zal denken: dan kies ik ook meteen maar voor the real thing en gaat SP stemmen.

    Behalve electoraal verlies is er nog een nadeel: door samenwerking met de SP manoeuvreert de PvdA zich langdurig de oppositie in. De enige kans voor de PvdA om te regeren is over het midden. Links heeft nooit een meerderheid gehad en er is geen enkele reden om aan te nemen dat daarin iets zal veranderen.

    Door samen te werken met de SP bouwt de PvdA een soort Berlijnse muur tussen zichzelf en de rest van de partijen: niemand zal zin hebben om dat mijnenveld over te steken.

  • , di 06 december 2011 13:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    De PvdA heeft op dit moment enkel nog te winnen bij samenwerking met de SP.
    Te verliezen hebben ze nauwelijks nog iets.
    Het is de godvergeten eigenwijsheid van de PvdA dat ze het altijd (tot nog toe) verdomd hebben om samen te werken met welke club dan ook.

    Het resultaat van deze zelfingenomen houding vind je in de peilingen.

  • Vaclav Klaus, ma 05 december 2011 17:24 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Spekman heeft een SP uitstraling, daar geef ik Kronenberg gelijk in. Maar Spekman weet dondersgoed waarom hij niet bij de SP zit. Spekman weet hoe hij zijn partij weer groot kan krijgen. Spekman heeft brede steun (linker & rechtervleugel - waaronder Asscher) in de partij. Spekman heeft de autoriteit binnen de partij om dingen te veranderen en is niet bang op iemands lange tenen te stappen.

    Oftewel uit deze drie de beste kandidaat die gemakkelijk de verkiezingen gaat winnen. Met dit mandaat kan hij hopelijk een positieve spirit in de partij terugkrijgen.

    Ik had liever gehad dat hij gewoon een jasje zou dragen. Maar ja, dat is Spekman.

  • patrick faas, ma 05 december 2011 17:20 Reageer op patrick

    patrick

    Hans Spekman, hartelijk gefeliciteerd met deze PR overwinning, gratis in uw schoot geworpen. Ik kende u nog niet, maar tegenstand van de afschuwelijke René Kronenberg maakt u meteen geliefd. De kritiek van Kronenberg, dat u te links zou zijn, is helemaal in uw voordeel. Even checken en, ja, mijn stem (lid PvdA) heeft u. Fijn dat Kronenberg uw geschiktheid onder de aandacht gebracht heeft.

    PS Flikker figuren als Kronenberg alstublieft uit de partij. De PvdA is niet meer groot genoeg voor zoveel kamers dat zelfs figuren als Kronenburg, die eigenlijk thuishoren bij extreem-rechts, nog op lijsten staan. Iets meer socialistische partijlijn graag.

  • patrick faas, ma 05 december 2011 17:36 in reactie op patrick faas Reageer op patrick

    patrick

    PPS "Lodewijk Asscher, de gedoodverfde opvolger van Cohen."
    en Hans Spekman als partijvoorzitter. Klinkt goed.

  • dr. Bob, ma 05 december 2011 16:45 Reageer op dr.

    dr.

    Ik kan niet wachten tot Spekman de baas wordt bij de Partij v.d. Arrebeid. Ik loop bijna over van de schadenfreude, erg hè ?
    Tjonge jonge wat gaan ze daar een spijt van krijgen.
    De grote massa is simpel en, zoals we gezien hebben, verbazingwekkend makkelijk manipuleerbaar, maar Spekman als boegbeeld ! ? Ik denk dat de partij meer kans maakt met Pipo de clown. Sorry.

  • Roy Bouten, ma 05 december 2011 16:14 Reageer op Roy

    Roy

    Ben zelf zo'n paarse links-liberaal (leve het hokjesdenken), maar ook voor mij is Spekman dé man voor die functie. Ik geloof namelijk in zijn programma voor de partij.

    http://roybouten.wordpress.com/2011/12/03/hans-spekman/

  • Kitty In Nederland, ma 05 december 2011 14:56 Reageer op Kitty

    Kitty

    Begrijp me niet verkeerd katz.
    Ik doelde met mijn reactie natuurlijk op het commentaar van
    de kansloze en verbitterde Rene Kronenberg.
    Wat mij betreft mag Hans Spekman het worden!

  • Kitty In Nederland, ma 05 december 2011 15:07 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Kitty

    Kitty

    Dit was een reactie op Red Cat
    Maar hij is op verkeerde plaats terecht gekomen.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 05 december 2011 14:24 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zo zie je maar dat zelfs een kansloze het nog tot voorzitterskandidaat kan schoppen bij de PvdA.

    Hans Spekman mag het van mij wel worden, die is lekker oorspronkelijkk en absoluut geen SP-figuur. Anders had hij daar allang gezeten. Goede herinneringen aan die man uit de tijd dat ik nog in Utrecht woonde. Dus ik gun het hem.
    Voor het overige denk ik niet dat Hans Spekman de juiste voorzitter zou zijn maar dat is niet erg, wat verdere uitstroom uit de PvdA kan geen kwaad.

  • Christiaan Huygens, ma 05 december 2011 14:22 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Meneer Kronenburg zal wel hebben "gestudeerd" en weinig empathie hebben met de medemens die het niet zo breed hebben. Daar zit de PvdA vol mee.

  • jg dommerholt, ma 05 december 2011 13:50 Reageer op jg

    jg

    hallo
    spekman te links wat een flauwe kul,spekman is juist de man die de pvda nodig heeft,hij staat garant voor de werkende mens en dat is nodig,de pvda van nu is veel te rechts,en moet terug naar waar het voor is opgericht,dus is spekman een prima voorzitter voor de pvda
    maar ik denk dat de rest van het bestuur weer dwars gaat liggen die doen liever mee met vvd en d66,groenlinks
    groeten dommerholt

  • Zwarte Piet, ma 05 december 2011 12:31 Reageer op Zwarte

    Zwarte

    Zijn imago schade komt niet verder dan zijn trui dus dan is het een prima kandidaat voor zo'n plek. Iemand die goed weet welke belangen er spelen en redelijk en slim is.

  • Reinaert de Vos, ma 05 december 2011 12:30 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Kronenberg heeft gelijk natuurlijk, de vraag is of dat erg is. Als Spekman alleen de zetels terug wil van de SP door een SP-gezicht te tonen is dat prima. Als het ook SP-beleid gaat voorstellen dan zullen ze hard onderuit gaan.

  • Mat Salleh, ma 05 december 2011 12:23 Reageer op Mat

    Mat

    Gaat weer lekker hier.

  • Kees Gelijkhebber, ma 05 december 2011 11:57 Reageer op Kees

    Kees

    Net als het FNV zal ook de PvdA opsplitsen. De Spekmannen gaan samen met de SP. De links-liberalen schuiven richting GL en D'66. Volgend onderwerp.

  • , ma 05 december 2011 12:13 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op

    Lijkt me geweldig.
    In dat geval namelijk is de SP in één klap de grootste partij en GL de derde( na D66).

  • Hjalmar Hoort, ma 05 december 2011 13:46 in reactie op Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Virtueel natuurlijk. Denk dat best veel mensen zich in het hokje bedenken en alsnog strategisch PvdA zullen stemmen.

  • , ma 05 december 2011 14:03 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op

    Kuch, ik had het over een opsplitsing, jij niet?

  • Hjalmar Hoort, ma 05 december 2011 21:37 in reactie op Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Sjah! je hebt helemaal gelijk. Blijft virtueel natuurlijk, maar inderdaad. Stel je eens voor zeg: hele grote SP en hele grote D66 + GL. Dat zou mooi zijn voor Paars plus.... Misschien zelfs wel genoeg om zonder de CDA & PVV verder te kunnen.

  • Joop Schouten, ma 05 december 2011 11:54 Reageer op Joop

    Joop

    Spekman ziet veel verschil tussen hem en de SP. Dat gaf hij laatst aan in een uitzending van Holland Sport tijdens een gesprek met Wilfried de Jong (...).

  • snert :, ma 05 december 2011 17:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op snert

    snert

    Motel de Jong heet zijn nieuwe programma .

  • Joop Schouten, ma 05 december 2011 22:47 in reactie op snert : Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Tnx. Ik zag het 'voorbij komen'.

  • Artois Arnhem, ma 05 december 2011 22:44 in reactie op Joop Schouten Reageer op Artois

    Artois

    Uiteraard ziet Spekman verschil tussen hem en de SP. Spekman is een real sociaal democraat (net zoals ik, maar dat terzijde). Het verschil met de SP is daarom evident. Ik moet ineens denken aan de voormalig hoofdredactrice van het SP blad. De reden dat ze voormalig werd was omdat ze kritiek uitte binnen de SP. Mar ja, de SP is daar niet hypocriet over anders zou de partij wel SPD genoemd worden toch?
    Hoed u voor valse profeten en stem Spekman!

  • Kitty In Nederland, ma 05 december 2011 11:33 Reageer op Kitty

    Kitty

    Heerlijk die eenheid binnen de PvdA.
    Het moddergooien is weer niet van de lucht.
    Het is nu alweer de dikke ik, en niet het belang van de partij!
    Dat belooft niet veel goeds.

  • , ma 05 december 2011 13:34 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op

    Niet echt terecht, Kitty, ik denk dat Spekman echt en oprecht het wel van de PvdA beoogt.
    Of dat helpt weet ik niet....Ik hoop van wel.

  • , ma 05 december 2011 11:20 Reageer op

    Ja, de PvdA moet vooral een meer liberaal geluid laten horen, dan kunnen ze zich net zo makkelijk geluidloos laten opgaan in D66 en GL.
    Waarom heffen die gasten die zo redeneren zichzelf gewoon niet op?

  • Joop Schouten, ma 05 december 2011 11:56 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Exact.
    ; )

  • , di 06 december 2011 13:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Aangezien de meeste PvdA-ers die zijn weggelopen toch al naar de SP en GL zijn gegaan..........
    Ja, dan moet je je afvragen of de PvdA nog wel zindelijk bezig is.

  • - drammer -, di 06 december 2011 12:10 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    De Pvda is voor het grooste gedeelte al opgegaan in de PVV, de rest volgt ook? Als er een schaap over de dam is...?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel