18 maart 10 22:42 Reageer (78) Politiek RSS

[Video] Peiling Nova: PvdA stijgt van 26 naar 33 zetels

Cohen-effect zichtbaar in politieke barometer

De PvdA maakt een reuzensprong in de peilingen. Volgens de politieke barometer van Synovate in opdracht van tv-programma Nova stijgen de sociaal-democraten van 26 naar 33 zetels. Politicoloog André Krouwel analyseert de resultaten.

Daarmee zou de PvdA nu veruit de grootste partij van Nederland zijn. Het effect is volgens politicoloog André Krouwel, vanavond aanwezig in de Nova-studio, toe te schrijven aan het 'Cohen-effect'

De meeste andere partijen verliezen terrein. CDA blijft stabiel, stijgt zelfs van 27 naar 28 zetels. De dalers: PVV 23 (-1), VVD 20 (-2), D66 15 (-3), GroenLinks 11 (-1), SP 8 (-1) en PvdD 2 (-1). De ChristenUnie blijft stabiel op 7 zetels. Trots op Nederland herovert die ene zetel die Rita Verdonk momenteel ook heeft in de Tweede Kamer.

Laatste Reacties (78) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Zingende Zaag, vr 19 maart 2010 16:09 Reageer op Zingende

    Zingende

    Ik voorspel de PVDA een nog veel zonniger toekomst wanneer deze lijn - van vertrouweling van de heer Wouter Bos - de partijlijn zou worden. (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/260970/CPBdirecteur-Teulings-Immigratieverdragen-omzeilen.htm)

  • zorba de griek, vr 19 maart 2010 16:34 in reactie op Zingende Zaag Reageer op zorba

    zorba

    1600 Slag bij nieuwpoort
    19 maart 2010 Prominent PvdA'er erkent gelijk van Wilders.*

    Een van de belangrijkste regeringsadviseurs zegt hardop wat Wilders al jaren hardop zegt. Weer een reden minder om op de PVV te stemmen.

  • Zingende Zaag, vr 19 maart 2010 16:41 in reactie op zorba de griek Reageer op Zingende

    Zingende

    En dat deze inzichten nu ook via Joop beschikbaar komen, vind ik ook zo'n heuglijke zaak. Had er eerlijk gezegd niet op gerekend.

  • GJ Huisman, vr 19 maart 2010 18:15 in reactie op Zingende Zaag Reageer op GJ

    GJ

    Voor Coen Teulings heb ik altijd veel respect gehad. Zeer slimme man, op jonge leeftijd al hoogleraar. Maar eerlijk gezegd trapt hij hier wel een enorme open deur in. Natuurlijk kan de Nederlandse samenleving de (uitkerings)druk van grote groepen kansarme immigranten niet aan. Het is de vraag of Cohen luistert naar Teulings.

  • Marcel Boogaart van den, vr 19 maart 2010 12:22 Reageer op Marcel

    Marcel

    Alles is goed, zolang PVV maar verdwijnt

  • Svetan Kosaric, vr 19 maart 2010 13:28 in reactie op Marcel Boogaart van den Reageer op Svetan

    Svetan

    dan zullen eerst een aantal grote problemen in de samenleving hard aangepakt moeten worden. Daar acht ik Cohen niet toe in staat. Als de PvdA gaat regeren zal de pvv op de lange termijn alleen maar groeien.

  • , vr 19 maart 2010 13:42 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op

    Zwets niet zo.
    Je hebt geen flauw benul van de capaciteiten van Cohen.
    Wat de man ook gaat doen, het is altijd 100% beter dan wat de geblondeerde onderbuikheld eventueel zou kunnen gaan doen.

  • Meneer Dick, vr 19 maart 2010 18:35 in reactie op Reageer op Meneer

    Meneer

    Wat?
    Heeft die held zich nu ook bloot gegeven?

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 13:48 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Daar acht ik Cohen niet toe in staat.]-

    Cohen doet het niet alleen, achter hem staan in dat geval meerdere politieke partijen met deskundigen, en een team van ministers en staatssecretarissen en een heel leger ambtenaren.

    Vooral die laatsten zijn van het allergrootste belang.
    Ambtenaren kunnen ministers maken en breken.

    "Ministers komen en gaan maar een ambtenaar blijft bestaan", is het gevleugelde gezegde.

  • Anthonie De Wig, vr 19 maart 2010 11:54 Reageer op Anthonie

    Anthonie

    Ja leuk voor de PvdA maar per saldo winnen ze niet tov de vorige kamerverkiezing. De SP staat echter voor een megaverlies, als de peilingen kloppen zouden ze 2/3 van hun zetels verliezen. En D66 is natuurlijk wel een beetje progressief maar is toch vooral liberaal.

  • Frederik van Leeuwen, vr 19 maart 2010 15:33 in reactie op Anthonie De Wig Reageer op Frederik

    Frederik

    Niks mis met liberaal, vrij van dogma's en religie.
    Zolang de menselijke maat en realiteitszin blijven prevaleren is het o.k.
    Tot dusverre heeft D66 in 44 jaar slechts vage verhalen geproduceerd.
    Afwachten of Pechtold nu met iets inhoudelijks weet te komen, naast de zinnige aandacht voor beter onderwijs.
    Tot dusverre heeft de partij weinig blijk gegeven van enig besef van de economie, en daar draait de politieke portemonnaie om.

  • Jonathan Leguat, vr 19 maart 2010 11:47 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Kennelijk ben ik de enige die het monstrom ziet naderen.

    Cohen haalt geen zetels weg bij het CDA.
    In tegendeel die groeit zelfs.

    Wel opvallend dat bij de Hond de VVD 1 zetel groeit en bij Synovate 2 zetels daalt.
    Sowieso liggen die peilingen gigantisch uit elkaar.

    En toch
    Call me a cynic
    Ben ik er heilig van overtuigd dat de 3 grootste partijen gaan regeren.

    CDA-VVD-PvdA

    Ik lees hier veel geluiden over Paars
    PvdA-VVD-D'66-Groen Links (Nu 79 zetels)

    of centrum links
    PvdA-CDA-D'66 (76 zetels)

    Maar kennelijk ziet niemand het zo gevreesde monstrom
    PvdA-CDA-VVD (81 zetels)

    Het CDA houdt van VVD
    Wanneer die twee partijen stiekem een deal sluiten dan heeft de PvdA niks te willen.
    De bal ligt m.i. volledig bij de VVD en CDA

    Daar komt nog bij
    Hoe groter de PvdA hoe kleiner Groen Links en D'66

    Iedereen juist terecht dat Wilders een beetje zakt (1 zetel naar 23 zetels)
    Maar Wilders is niet van belang die zal nooit mee regeren.

    Tegelijkertijd is de SP weggevaagd, wordt Groen Links klein gehouden en dondert D'66 in elkaar.

    Ik denk dat heel veel mensen diep en diep teleurgesteld gaan worden.

    Of er moet nu plotsklaps beweging komen in het electoraat die er voor zorg gaat dragen dat Links in gaat breken op rechts.

  • Vaclav Klaus, vr 19 maart 2010 12:54 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Ja, daar kan iets in zitten... al is het de vraag hoe graag CDA graat regeren als zij zo fors verliezen. Misschien gokken zij dan dat 4 jaar paars groei voor CDA zal betekenen.

    Het is nu eigenlijk allemaal te voorbarig. Hopelijk verliest PVV meer van haar glans... misschien gaat het doordringen dat Wilders voor afschaffing van het minimumloon was (of is???), voor versoepeling van ontslagrecht was en voor de vlak tax is (of was???).

    In elk geval vanuit het perspectief van een niet veel verdiende burger die in een "pracht", "kracht" of "vogelaar"wijk woont niet echt een verstandige keuze vanuit financieel perspectief.

  • ron de boer, vr 19 maart 2010 13:04 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op ron

    ron

    Ik denk dat heel veel mensen diep en diep teleurgesteld gaan worden.

    Dan hebben ze zichzelf een rad voor de ogen gedraaid. Van SP tm D66 zijn de afgelopen jaren gezamenlijk nooit boven de 70 zetels geweest in de peilingen.
    Dat betekent dat of de VVD of het CDA nodig is, mocht de boeg over links gaan.

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 13:50 in reactie op ron de boer Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Dat betekent dat of de VVD of het CDA nodig is, mocht de boeg over links gaan. ]-

    Persoonlijk vind ik dat erg geruststellend indien er een conservatief/rechtse partij aan de regering meedoet. Gelukkig is het in Nederland nog nooit anders geweest.

  • Zingende Zaag, vr 19 maart 2010 11:22 Reageer op Zingende

    Zingende

    In de komende maanden tot 9 juni zullen de ambtelijke werkgroepen hun bezuinigingsopties presenteren en zullen alle politieke partijen daarop hun visie geven.

    Daarmee kunnen we als kiezer ons een beeld vormen van wat het o.a. voor onze knip gaat betekenen wanneer links, centrum links of centrum rechts aan de macht zou komen.

    De SP heeft in op dat punt al de spits afgebeten: plm eenderde van het totale bedrag bezuinigen en de rest wegbelasten. Dit lijkt me toch een volstrekt onvoldoende antwoord is op vragen rond overheidsinrichting en -financiering, onderwijs, gezondheidszorg, immigratie/integratie en vele vele andere onderwerpen. Ik zie dit toch vooral als weglopen voor regeringsverantwoordelijkheid en in principe geen andere move als het onwrikbaar vasthouden aan ongrondwettelijke plannen van een bekende middenpartij.
    De ontmaskering is begonnen.


    Ik verwacht daar uiteindelijk meer van dan van de wisseling van de wacht binnen de PVDA. Sluit niet uit dat dit ook een waardering van de virtuele kiezer is voor een andere koers binnen de PVDA dan de heer Bos voorstond.

  • Frederik van Leeuwen, vr 19 maart 2010 11:05 Reageer op Frederik

    Frederik

    Dit is het Wouter Bos effekt van strak beleid dat doordreunt.

  • vanessa s., vr 19 maart 2010 10:32 Reageer op vanessa

    vanessa

    Ik begrijp er niets van, al die vreugde over Cohen. Wat is er gebeurd? Een jonge ambitieuze man wordt vervangen door een partijdinosaurus van een generatie ouder. In de SP gebeurt hetzelfde, een vlotte Agnes Kant wordt vervangen door een politieke Fred Flintstone. Ik zou het graag horen op welke visionaire acties Cohen zich kan beroepen, maar ik herinner me er uit al die jaren niet eentje. Als we van links iets willen verbeteren aan de huidige situatie, zullen we er echt eens achter moeten komen hoe we al die LPF-ers, PVV-ers en Leefbaren gekweekt hebben, want het is ons falen dat die er zijn. Cohen is nu juist een exponent van de generatie die blindelings de oorzaak hiervan geweest is en voor alles blind is voor de oplossingen die nu nodig zijn. Ook missen ze de denkwijze die daar nu voor nodig is. Maar nee, we gaan de boel weer bij elkaar houden. Sire, "de boel'' bestaat niet meer, dat is nu juist het probleem.

  • karuna waaijer, vr 19 maart 2010 11:38 in reactie op vanessa s. Reageer op karuna

    karuna

    Het lijkt me veel te ver gaan om de verantwoordelijkheid voor de LPF'ers enz alleen bij de Nederlandse politiek te leggen.
    Natuurlijk heeft de politiek invloed op hoe slecht of goed het in Nederland gaat.

    Maar veel is ook een gevolg wat wij noemen: de vooruitgang.
    De rechten van de mens zijn een geweldige vooruitgang.
    Maar ze betekenen natuurlijk meer dan alleen maar 'mijn rechten'.
    Het maakt ook dat anderen van onze welvaart willen mee eten.
    Geef ze eens ongelijk.

    Democratie is een vooruitgang. Maar ook dat heeft een betekenis.
    Dat betekent dat er geprobeerd wordt voor iedereen een zo goed mogelijk bestaan mogelijk te maken. Voor iedereen dus, gelijkheidsbeginsel.
    Dat lijkt alleen maar makkelijk, maar is hartstikke moeilijk.

    Dan hebben we nog de techniek. Die staat voor niets. Ik krijg dagelijks over me heen wat er voor ellende in de hele wereld gebeurt.
    Dat heeft heus een effect. Dat voelt onveilig. Dat maakt toch echt dat ik EXTRA wil dat mijn directe omgeving zo veilig mogelijk voelt.
    Daarbij, de techniek waar wij zo van profiteren maakt ook dat iedereen naar ons kan komen.

    Dan hebben we nog het wijdverbreide 'meer, meer en nog eens meer' fenomeen. Wat de techniek en de globalisering alleen maar aanjaagt.
    Enz, enz.

    Allemaal zaken waar de politiek geen invloed op heeft maar waar het binnen moet functioneren.

    De meest werkelijke reden van de onvrede is dat we onze 'vooruitgang' niet bij kunnen houden.
    Emotioneel gezien en anderszins.

  • Jef van Leeuwen, vr 19 maart 2010 13:02 in reactie op vanessa s. Reageer op Jef

    Jef

    Gaan wij met Cohen niet terug naar de spruitjeslucht,of mag ik dit niet zeggen? Ik zie ook nergens waarin Cohen progressiever zou zijn dan Bos.De komende debatten zullen het uitwijzen.Ik ben niet onder de indruk van huidige jubelstemming.Doet mij denken aan Oranjegekte.

  • babs haanstra, vr 19 maart 2010 15:20 in reactie op vanessa s. Reageer op babs

    babs

    Goh, wat een kreten, Vanessa.
    Al die figuren interesseren me niets: Cohen, Wilders, Balkenende, Rutte, Rouvoet, etc. Waar het om gaat, HOORT TE GAAN, is datgene waar zij voor staan: hun partijprogramma.
    Maar ja....

  • Han van der Horst, vr 19 maart 2010 10:25 Reageer op Han

    Han

    Wat wij zien, is stuivertje wisselen binnen links. De PvdA groeit ten koste van de geestverwante partijen die allemaal krimpen. Aan de rechterkant zal dat de komende maanden minder het geval zijn, omdat de PVV de erfenis van Fortuyn zonder twijfel zal binnenhalen. Als daardoor een centrum-links kabinet de enige mogelijkheid wordt, dan krijgen we weer zo'n tegen-heug-en-meug-regering als het vierde kabinet Balkenende, maar voor hetzelfde geld laat zich zo geen meerderheid vormen. Het is onregeerbaarheid wat de klok slaat, althans als het electoraat niet stevig in beweging komt.

  • Kees Maf, vr 19 maart 2010 10:08 Reageer op Kees

    Kees

    Dit ziet er niet goed uit.

    De PvdA als grootste als we aan de vooravond van een mega-bezuinigingsoperatie staan? Dan is het wel weer duidelijk waar gesnoeid gaat worden. Exit hypotheekrenteaftrek en natuurlijk belastingverhoging voor de 'rijken'. 'Rijken' bewust tussen aanhalingstekens, want als 't 29mrd moet opleveren, zul je al bij jaarinkomens vanaf 40.000 moeten gaan snoeien.

    En dát, beste linksdenkers, is nu funest voor de onderkant van de samenleving. Als mijn belastingen verder worden verhoogd, ga ik voortaan mijn eigen muurtjes wel stucen en huur ik ook geen schoonmaker weer in. Wie heeft daar het meeste last van?

  • George Beltram, vr 19 maart 2010 10:19 in reactie op Kees Maf Reageer op George

    George

    In grote lijnen deel ik je kritiek op de PVDA Kees. Ik vind het ook belachelijk dat de PVDA (en andere linkse partijen met hen) mensen die 1.5 x modaal verdienen als rijk bestempelt. Daarmee sluiten ze trouwens ook voor een hoop potentieel sociale stemmers (waarvan ik er zelf ook een ben) de deur.

    Hypotheekrenteaftrek nu afschaffen zou ook dramatisch zijn voor het vertrouwen van de mensen op de - toch al zo onzekere - woningmarkt. Als starter wordt het verder er nog lastiger op om een nieuw huis te kopen, willen ze studenten en starters straks 20 jaar in een huurhuis houden? Het gat tussen het huur segment en de koopsector wordt veel te groot.

    Een interessanter voorstel lijkt mij egalisatie van het tarief waartegen afgetrokken kan worden (bijvoorbeeld iedereen met een koopwoning trekt af tegen box1 belastingtarief). Sociale maatregel, vermindert de impact op de woningmarkt en verhindert ook het probleem dat starters anders niet aan een eerste woning komen.

    Zo dat was even een flinke afwijking van het thema.

  • Kees Maf, vr 19 maart 2010 11:14 in reactie op George Beltram Reageer op Kees

    Kees

    Kijk George, (nog even door off-topicen, @redactie ik zal 't daarna niet meer doen!) ondanks dat ik me duidelijk aan de rechterkant van het politieke spectrum bevind, ben ik realist genoeg om te zien dat de hypotheekrenteaftrek op lange termijn niet houdbaar is. Sterker nog, hij moet verdwijnen. Maar, onder twee zeer belangrijke voorwaarden: 1.) durf ook de huursubsidie af te schaffen en 2.) het moet budgetneutraal: de voordelen van afschaffen van hr-aftrek en huursubsidie moeten volledig worden doorberekend in de vorm van verlaging van de inkomstenbelasting. En omdat ik in een sociale bui ben, mag dat best de laagste schijf zijn!

  • George Beltram, vr 19 maart 2010 10:05 Reageer op George

    George

    Ik moet nog zien of PVDA dit vast gaat houden. Natuurlijk is Job een aimabele, charismatische man, maar hij staat natuurlijk niet bekend als een groot debater. Ik denk dat de kans reëel is dat hij een beetje onder zal sneeuwen in het debat tegen Wilders. Het zal in ieder geval interessant zijn om te zien hoe de PVDA er na de grote lijsttrekkers debatten zal voorstaan Laten we in ieder geval niet opportunistisch met zijn allen achter zeer vroege peilingen aan gaan hobbelen, het Cohen-shockeffect is een feit, maar reken je niet rijk.

  • Vaclav Klaus, vr 19 maart 2010 10:54 in reactie op George Beltram Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Hij staat niet bekend als groot debater, omdat hij nooit te zien was in grote debatten.

    Wilders is erg voorspelbaar, daar moet op te trainen zijn. Frans Timmermans en ook bijv. Wouter Bos moeten daar een goede rol in kunnen spelen.

  • Mw. Oeverloos, vr 19 maart 2010 09:53 Reageer op Mw.

    Mw.

    Ik voel me toch geroepen even een paar dompers op de feestvreugde te zetten:
    1. Het CDA is gegroeid, ondanks dat Balkie nog steeds lijsttrekker is.
    2. De PVV verliest maar 1 zetel, en anders dan sommigen hier van mij denken hadden dat er van mij wel een paar meer mogen zijn.
    3. We zijn nog niet van Tante Rita af, die blijft maar plakken.

    Ik hoop wel dat de verdeling in Juni zo is dat er een kabinet door niet meer dan drie partijen gevormd kan worden, maar dat wordt nog een lastige klus.

  • Renée Olsthoorn, vr 19 maart 2010 10:07 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Renée

    Renée

    Het is inderdaad zaak nuchter te blijven, @Mw. Oeverloos, ben het helemaal met u eens, maar het zegt in ieder geval wel veel van het gezag dat Job Cohen uitstraalt, en dat geeft mij als burger moed. Fatsoen en intelligentie, niet polariseren maar bruggen bouwen, tellen toch nog mee in Nederland. :)

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 11:07 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rouane

    Rouane

    -[3. We zijn nog niet van Tante Rita af, die blijft maar plakken. ]-

    Ik denk dat die stuivertje wisselt met de PVV. je ziet wel vaker dat de peilingsgrafieken PVV-TON elkaars complementairen vormen

  • Truus Beek, vr 19 maart 2010 09:15 Reageer op Truus

    Truus

    Arme midden klasse

  • TheReal Siddhartha, vr 19 maart 2010 09:14 Reageer op TheReal

    TheReal

    @ GJ:
    Mi heeft de opleving naar 33 gisteren niets met de inhoud te maken, maar alles met de verpakking. Tenminste..dit is mijn speculatie:
    De snel verveelde moderne mens heeft behoefte aan nieuwe prikkels. Job Cohen is de verfrissing, net lang genoeg uit Den Haag weggeweest.

    3 mndn voor de verkiezingen zijn we er nog niet, maar ik geloof ook dat de lijsttrekkers de vleesgeworden kiezersmagneten zullen moeten blijken te zijn. In dat opzicht staan de meesten er goed voor, waarbij ik betwijfel of de SP troefkaart gaat werken. Denk k niet.
    Ik zet in op PvdA, D'66, Groen Links: mits PvdA zo slim is om andere partij coryfeën in te zetten zodat Job genoeg rust krijgt (hij kan er nu al zo vermoeid uitzien, terwijl de klus nog moet beginnen) en niet "boring" wordt. Teveel optreden, teveel boodschap gaat het niet worden. Fris blijven.
    En, 2e uitdaging, als de Partij zo slim is om hem intern keihard aan te pakken in debat training op dossiers zodat hij gelijkwaardig sterk kan overkomen tov Wilders. Daarbij mag hij niet Haags klinken.
    Halsma, Pechtold, Rutte zullen fatsoenlijke "vechters" in het lijsttrekkersdebat zijn, Balkende niet maar wie wil hem nog "horen"..
    Als PvdA met Cohen niet te vroeg piekt, maar fris blijft klinken, zal de kiezer hen belonen en mogen zij in deze economisch financieel dramatische tijden de hete kolen uit het vuur gaan halen...met een sociaal gezicht. Ja, t kan ;-)

  • Piet Knollema, vr 19 maart 2010 09:59 in reactie op TheReal Siddhartha Reageer op Piet

    Piet

    Dat lijkt mij een goede anlyse.
    Ik ben het met je eens dat de campagnestrategen vande PvdA zuinig moeten zijn op Cohen.
    Hopelijk loopt een "verkiezingscongres" straks Cohen niet voor de voeten zoals in 2006 wel het geval was met Bos. En een beetje betere campagneleiding dan toen, kan denk ik ook al wonderen doen.

  • Rob van Koot, vr 19 maart 2010 08:56 Reageer op Rob

    Rob

    PVV gaat nu verder dalen ook agv de situatie in Almere. PvdA gaat winnen denk ik en de coalitie die Paul hier schetst lijkt mij reeel.

  • , vr 19 maart 2010 08:17 Reageer op

    De pvv gezakt van 32 zetels vlak voor het zomerreces tot 23 zetels nu.
    23 zetels is minder dan 16%.
    Goddank wonen er dus nog voldoende - ruim 84% - verstandige lieden in ons land.

  • zorba de griek, vr 19 maart 2010 09:08 in reactie op Reageer op zorba

    zorba

    Wilmarin,

    De PVV heeft zelfs op 33 gestaan. Ik gun je je vreugde over de val van de PVV van harte. Ik hoop dat je mij ook mijn pleziertje gunt.

    ?Het betekent dat Pechtold op de achtergrond raakt, die moeten nu heel erg opletten dat ze niet helemaal onbelangrijk worden?

    ?Groen Links zal niet zo heel veel dalen, ik denk dat die wel 6, 7, 8 zetels haalt.?

    Mocht Groen Links op 6 zetels uitkomen dan heeft ?kandidaat-premier? Halsema een unieke prestatie geleverd omdat GL dan onder haar fractievoorzitterschap 3 keer de 2e kamerverkiezingen heeft verloren. Kom er maar in Felix.

  • , vr 19 maart 2010 09:25 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Ja, GL en D66 lopen terug.
    Kennelijk stabiliseert de situatie zich richting status quo.
    Alleen het CDA zal waarschijnlijk sterk wegzakken.
    Dat wordt een centrum-links of een paarsgroen kabinet.
    Alles beter dan wat er de afgelopen jaren heeft gezeten.
    Maar er kan nog veel gebeuren, een partij die in een paar weken van 15 naar 33 zetels gaat, een andere partij die in diezelfde paar weken naar 28 zetels terugzakt, de PVV die in een half jaar 10 zetels verliest, er schuift nogal wat in dit land.
    "t Wordt spannend.

  • zorba de griek, vr 19 maart 2010 10:00 in reactie op Reageer op zorba

    zorba

    Wat achteraf gezien ongelofelijk jammer is, is dat de PvdA in 2002 de verkiezingen nipt heeft verloren. Dan had Bos Cohen nu kunnen vervangen in plaats van omgekeerd.

    Bos en Cohen steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit op links. De tragiek is dat Bos de visie van morgen heeft (soft-hard, paars, van der Laan, de realos binnen de PvdA) terwijl Cohen juist de visie van gisteren (soft, rood, Vogelaar, de fundis binnen de PvdA) vertegenwoordigd.

  • GJ Huisman, vr 19 maart 2010 10:26 in reactie op Reageer op GJ

    GJ

    Dat het CDA wegzakt is meer uw wens dan een realistische verwachting. Het CDA wint t.o.v. de vorige peiling zelfs weer een zetel. In grote lijnen is alles behoorlijk stabiel, alleen de PvdA groeit t.o.v. de overige linkse partijen en D66.

  • Piet Knollema, vr 19 maart 2010 11:01 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Daar maak je toch een vergissing. De PvdA heeft in de peilingen van de Barometer nooit op 15 zetels gestaan. Dat was het geval in peilingen van De Hond. Het zou mij verbazen als de PvdA zondag a.s. in die peiling ook op meer dan 30 komt.

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 11:09 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    -[?kandidaat-premier? Halsema]-

    Zo noem jij haar, zelf heeft ze dat niet een keer gedaan.

    Je doet dat vaker, je plakt een onmogelijke ambitie aan iemand en lacht dan dat hij die niet haalt.

  • GJ Huisman, vr 19 maart 2010 08:12 Reageer op GJ

    GJ

    Wat ik niet snap is dat kennelijk veel D66 stemmers weer teruglopen naar de PvdA nu Cohen lijsttrekker is. Waarom is dat? D66 staat voor sociaal-liberaal en seculier.

    Maar Cohen is ten eerste veel linkser en minder liberaal dan Bos, daarnaast heeft hij een veel minder seculiere uitstraling door b.v. de dossiers 'Westermoskee' en 'compenserende neutraliteit'.

    Waarom zou je dan als kiezer naar de PvdA gaan die nu een veel minder liberale en seculiere uitstraling krijgt?

  • GJ Huisman, vr 19 maart 2010 08:07 Reageer op GJ

    GJ

    Links dus stabiel rond de 52 zetels, als je D66 meerekent nog ruim onder de 70.

    Balkenende heeft al aangekondigd niet in de 2e kamer te gaan zitten als hij geen premier wordt, dus die ruimt het veld als de PvdA de grootste wordt. Conclusie: zoals het er nu uitziet wordt het PvdA met CDA en D66, dan heeft Cohen een stabielere en linksere coalitie dan bij paars plus.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 01:31 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    We hebben nog bijna 3 maanden te gaan...

  • Prins Pils, vr 19 maart 2010 02:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Prins

    Prins

    Inderdaad. Als dit tempo zich doorzet, krijgt de PvdA nog de absolute meerderheid.... Dat bedoelde je toch, AW? ;-)

  • Een BeetjeNuanceGraag, vr 19 maart 2010 07:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Een

    Een

    Hou je vooral groot ;-)

    De PVV heeft een duikvlucht ingezet. Dit land heeft genoeg van het geschreeuw en elkaar overschreeuwen. Na acht jaar gestuntel van Balkenende hebben eindelijk iemand die brede groepen aanspreekt en aan wie we echt de sleutel van het land toe vertrouwen.

    Voor jou informatie: Mark Rutte is dat duidelijk niet. Die blijft teveel tegen Wilders aanschurken en komt over als een jongetje die zijn lesje van buiten heeft geleerd en dit overal en altijd opdreunt...

  • Renée Olsthoorn, vr 19 maart 2010 08:53 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Renée

    Renée

    Eens. Mark Rutte is een sympathieke kerel, ziet er verzorgd uit, goed van de tongriem gesneden, maar hij heeft de X-factor niet. Het is vervelend voor hem, maar waar.

  • , vr 19 maart 2010 09:17 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op

    Ben het helemaal met je eens.
    Rutte is inderdaad een aardige kerel, maar heeft weinig charisma.
    Wat mij echter tegenvalt is dat hij is bepaalde opzichten teveel de huik naar wilders laat hangen.
    Hij zou mij sympathieker worden wanneer hij bepaalde gedragingen en uitspraken van wilders eens streng afkeurde.

  • Renée Olsthoorn, vr 19 maart 2010 09:52 in reactie op Reageer op Renée

    Renée

    "Wat mij echter tegenvalt is dat hij is bepaalde opzichten teveel de huik naar wilders laat hangen."

    Da's politiek, hij wil natuurlijk het VVD-deel dat neigt naar PVV vasthouden, en dat deel dat al weg is voor zich proberen terug te winnen. Anderzijds heeft hij Wilders ook duidelijk gemaakt dat de Marokkaanse gemeenschap niet het patent op criminaliteit heeft, dat de Antillianen er ook wat van kunnen en dat die niets met de islam te maken hebben. Dat vond ik zeer te waarderen.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 09:48 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gaat het om de uitstraling of om de inhoud?

  • Renée Olsthoorn, vr 19 maart 2010 10:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Renée

    Renée

    @Aert, ik weet net zo goed als jij dat het om de inhoud gaat, maar ik besef ook dat het in de praktijk om degene gaat die die inhoud overbrengt, of we dat nu leuk vinden of niet.

  • , vr 19 maart 2010 07:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ja, geweldig, hé? ;-)
    Zo kort bezig en dan , in nog geen twee weken tijd, veruit de grootste partij worden!!
    En Cohen is daarbij zo'n aimabele en geliefde lijsttrekker, dat het naar alle waarschijnlijkheid géén hype is, maar een blijvertje.
    Als deze trend zich doorzet kan de PvdA straks op z'n gemak uitzoeken met zie ze samen willen regeren!
    Tja Aert:
    't kan verkeren.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 10:13 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het kan verkeren inderdaad en niets is zo veranderlijk als de politiek. We zullen 9 juni geduldig afwachten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 10:22 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als ik alle commentaren eens op me in laat werken, lijkt de sleutel tot een nieuw kabinet in handen te zijn van de VVD. Groot zijn is aardig, een beslissende rol spelen is ook niet verkeerd. Ik begeleid momenteel onderhandeling in enkele gemeentes en kom steeds weer tot die conclusie: de grootste partij heeft niet altijd de sterkste kaarten in handen.

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 11:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rouane

    Rouane

    -[de grootste partij heeft niet altijd de sterkste kaarten in handen. ]-

    Maar wel het initiatief

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 16:10 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja, dat kunnen we in Almere heel goed zien.

  • Jonas F., vr 19 maart 2010 01:07 Reageer op Jonas

    Jonas

    Leuk zo'n peiling. Ongetwijfeld gecorrigeerd zodat het enigzins representatief is, maar een paar duizend van een aantal miljoen stemgerechtigden, mwa...

    Hoe dan ook moeten we constateren dat Bos met de PvdA te veel naar rechts leunde, eventueel noodgedwongen, maar toch. Met Cohen en zijn uitspraak over progressief links, doet de PvdA een grote stap naar links. En dat trekt Groen Links, D66 en wellicht ook D66 stemmers.

    Links is er niet groter op geworden, de aantallen hebben zich wel meer geconcentreerd (eindelijk een goede ontwikkeling, stel je voor een coalitie van 4 partijen....), maar een oplossing is er niet verder mee gekomen.

    PvdA en VVD zijn zo tegengesteld in hun principes: PvdArbeid, die opkomt voor de werknemers en de lager opgeleiden tot middenklasse. VVD juist voor de werkgevers en de ondernemers, eerder de middenklasse en daarboven.

    Uiteraard kan het wel, wellicht met Groen Links. Een interessante combinatie. Dat kan alleen als de VVD de Groenrechtse koers (die het anderhalf jaar geleden aankondigde). Maar goed, dan moeten ze wel genoeg zetels halen.

    Belangrijkste lijkt me dat het CDA lekker in de oppositie gaat. Hoe zat dat ook alweer met geen leiderschap en Balkenende? Iets met een rapport waarin dat werd vastgesteld? Vervolgens weer geen leiderschap kunnen tonen, tsja dan mag je gewoon lekker naar huis achter de geraniums wachten op de sneeuw (kan je lang wachten :P) en dan de stoep schoonvegen.

    Een echte leider weet wanneer te stoppen, Bos realiseerde zich dat hij door samenwerking met het CDA naar rechts is getrokken en dat image blijft bij de kiezer hangen. Door poppetjes te wisselen kan men opnieuw beginnen, zonder continue aan de afgelopen 3 jaar te plakken.

    Ik ben benieuwd of de PVV-stemmers doorhebben dat wat er in Almere gebeurt ook in de Tweede Kamer zal gebeuren. Dat Wilders die politieke spelletjes net zo speelt, of wellicht veel erger: kiezersbedrog! Dat wat de PVV-stemmers juist niet wilden, hebben ze gekregen. Het is triest.

  • Jonathan Leguat, vr 19 maart 2010 01:49 in reactie op Jonas F. Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Oké dan gaan we voor Paars

    Dan ligt de bal volledig bij de VVD.

    Hoe schat je die kansen in ?

  • Rob Geurtsen, vr 19 maart 2010 02:09 in reactie op Jonas F. Reageer op Rob

    Rob

    Auw!

    Dit commentaar mist inzicht. Representativiteit van de peiling behoeft geen tienduizend subjecten op een minder dan 15 miljoen stemgerechtigden.

    Basis wiskunde en statistiek.

  • Jonathan Leguat, vr 19 maart 2010 00:01 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Kan iemand mij uitleggen waarom het CDA er geen CDA-VVD-PvdA kabinet van gaat maken ?
    Ze hebben tenslotte 5 zetels voorsprong op een CDA-D'66-PVDA kabinet.

    Gewoon realistisch

  • Jeroen Mirck, vr 19 maart 2010 00:05 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Jeroen

    Jeroen

    @Jonathan: Coalitievorming is geen wedstrijdje van louter zetels tellen.
    Bovendien is de grootste partij als eerste aan zet. Dat is CDA nu niet.

  • Jonathan Leguat, vr 19 maart 2010 00:20 in reactie op Jeroen Mirck Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Daar heb je natuurlijk gelijk in Jeroen maar ergens bekruipt me een akelig gevoel.

    De PvdA is afhankelijk van het CDA.
    Daar ligt de macht.
    Dankzij de keuze voor Cohen is de macht verschoven van VVD/D'66 naar het CDA
    Wat ik al vreesde
    De natuurlijke bondgenoot van het CDA is de VVD

    Het lijkt erop dat Cohen links klein houdt en D'66 leegzuigt.
    Hoe groter de PvdA, hoe kleiner D'66

    Op een gegeven moment krijgen we een zeer groot PvdA, een groot CDA en een forse VVD.
    Cohen haalt geen enkele stem weg bij rechts (alhoewel die twee zetels verlies van Rutten me wel intrigeren. Zouden die echt naar Cohen vloeien ?)

    Desondanks
    We stevenen recht op een CDA-VVD-PvdA kabinet af.

    Kunnen we dit onheil op een of andere manier nog afwenden

  • Piet de Geus, vr 19 maart 2010 00:16 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Piet

    Piet

    Als PvdA en VVD samenwerken, wat ligt er dan meer voor de hand dan de religieuze partijen er buiten te laten? Dat was toch ook de grote winst van paars: geen loos gezeur over normen en waarden maar met fatsoenlijke partijen beleid maken.

    En pimpelpaars staat er goed voor: 79 zetels. Het kan dus prima.

  • Jonathan Leguat, vr 19 maart 2010 00:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jonathan

    Jonathan

    ik ben het zowel met Piet als Moustafa volmondig eens

    maar daar heb ik het niet over.
    Ik heb het over realisme.

    CDA kiest altijd voor de VVD en paars lukt niet kwa aantallen.

    Dus ik hoop hetzelfde als jullie
    Niet weer die religieuze crap
    Maar is dat reëel ?

    En DAT is de reden waarom ik voor v/d Laan was en niet voor Cohen.
    Want Cohen polariseert terwijl v/dLaan zou hebben kunnen inbreken op rechts.

    Maar nogmaals de vraag
    Waarom denken jullie in hemelsnaam (dus niet wensdenken maar gewoon machiavelliaans denken) dat Balkenende niet met de VVD in bed zal kruipen ?

  • Mostafa Mouktafi, vr 19 maart 2010 01:05 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De VVD was altijd goed voor de Nederlandse economie, een feit. Maar niet alle VOC-mentaliteit van het CDA van Balkenende, maar met moderne manieren van geldverdienen en laten rollen.
    Een CDA die ook de volwassenen wil opvoeden met bepaalde normen en waarden is wel lachwekkend.
    Een CDA zonder normen en waarden? Ga ik wel over nadenken, nu niet meer.

  • Piet de Geus, vr 19 maart 2010 01:41 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Piet

    Piet

    De voorkeur van Balkenende doet er alleen toe als het CDA de grootste wordt. Vooralsnog lijkt het daar niet op en is het initiatief dus aan anderen.

    Het is overigens wel te hopen dat de PvdA D66 en Groenlinks niet te veel leegzuigt, want er is wel een behoorlijk liberaal tegenwicht nodig om te voorkomen dat het sociaal-economisch een ramp wordt.

    En je weet natuurlijk nooit wat de PvdA doet. Ik ben een keer zo dom geweest om strategisch op Bos te stemmen opdat het CDA niet de grootste werd... en vervolgens wist de PvdA niet hoe snel ze die christenen weer terug in de regering moesten halen. Ik heb nog steeds kuilen in mijn voorhoofd van het met de kop tegen de muur bonken.

  • Mostafa Mouktafi, vr 19 maart 2010 00:20 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Omdat wij juist God van ver afstand willen houden.
    Wil je toch bidden, ga naar de kerk, moskee of synagoge.

  • Sir Charles, do 18 maart 2010 23:34 Reageer op Sir

    Sir

    Paars-Groen = 79 + SP 8

    :)

  • john van hal, do 18 maart 2010 23:34 Reageer op john

    john

    Het wordt een spannende verkiezingscampagne. Het is als te meer duidelijk dat men nog niet op inhoud kijkt.
    Maar meer op de persoon.
    Natuurlijk Cohen is een kundig politicus en eentje met veel ervaring maar dat wil niet zeggen dat de inhoud ook altijd goed is van een politicus/ partij.

    Ben benieuwd

  • Jonathan Leguat, do 18 maart 2010 23:31 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Zoals voorspeld

    Op naar een CDA-VVD-PVDA regering

    Conservatief en religieus.

  • zorba de griek, do 18 maart 2010 23:24 Reageer op zorba

    zorba

    PvdA+CDA+D'66=76=Groen Links oppositie.

  • Zjen Zen, do 18 maart 2010 23:35 in reactie op zorba de griek Reageer op Zjen

    Zjen

    77

  • zorba de griek, vr 19 maart 2010 00:07 in reactie op Zjen Zen Reageer op zorba

    zorba

    76

  • Joop Schouten, vr 19 maart 2010 09:38 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    78.
    Wie biedt nog meer?

  • Een BeetjeNuanceGraag, do 18 maart 2010 23:01 Reageer op Een

    Een

    Op menig partijbureau zal lichte paniek ontstaan denk ik zo. Het grote 'Job-bashen' zal nu wel snel beginnen. Ik verwacht wat dat betreft een weinig verheffende campagne met smerige pogingen over en weer om elkaar onder de gordel te raken.

    Ik hoop en vertrouw op de stevige teflonlaag van Cohen.

  • , vr 19 maart 2010 09:26 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op

    Ik hoop en vertrouw niet alleen op zijn teflon-laag, maar ook op zijn beschaving, zijn rust, en zijn "wise-old-man"factor.

  • Joop Schouten, do 18 maart 2010 22:58 Reageer op Joop

    Joop

    ...Als ze de SP straks maar uitnodigen als dit zo blijft.

  • , vr 19 maart 2010 13:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Als dit zo blijft kunnen ze uitnodigen wie ze willen.
    En DAAR hoort de SP wél bij.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel