23 april 10 07:51 Reageer (44) Politiek RSS

Populariteit Balkenende op historisch dieptepunt

31% heeft vertrouwen in de premier ... Verhagen: geen ambitie partijleider te worden

TNS Nipo deed samen met de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar de populariteit van premier Balkenende en het CDA.

Dat schrijft de Volkskrant. Nooit eerder had een Nederlandse premier het vertrouwen van slechts 31% van de bevolking. Het aantal CDA-stemmers dat van hem af wil is inmiddels gestegen van 25 naar 35%.

Het probleem voor het CDA is dat er niet echt een alternatief is. In een interview met het AD zegt Maxim Verhagen vandaag dat hij geen ambitie heeft om partijleider van het CDA te worden. En Gerd Leers is weliswaar in het land populairder dan Balkenende, maar hij ligt minder goed binnen het CDA.

Opvallend in het onderzoek is dat er vooral weinig vertrouwen bestaat in de oplossingen die het CDA aandraagt voor het herstel van de economische crisis. Zowel de VVD als de PvdA scoren veel beter op dat vlak.

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ineke Ellens, za 24 april 2010 10:22 Reageer op Ineke

    Ineke

    JP als leider c.q. mp was en wordt ook nooit iets, persoonlijk zou ik graag een staatsman zien i.p.v een leider, heb een beetje moeite met de term leider.

  • Fatima Bloodhooft, za 24 april 2010 11:00 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Fatima

    Fatima

    Het zou mooi zijn als een minister-president los zou staan van een partij. Dus een volkomen neutraliteit die écht boven alle partijen staat. Zal wel een nooit vervulde wens blijven.

  • Gesus , vr 23 april 2010 21:46 Reageer op Gesus

    Gesus

    Het ergste van Balkenende wordt nu vast zijn opvolger(es).

  • Peter Edens, vr 23 april 2010 19:54 Reageer op Peter

    Peter

    erg hè.... geen vertrouwen ? maar niet getreurd,
    het nederlandse volk .......
    zorgt er wel voor dat of BALKIE weer chef wordt of een andere CDA-figuur, en men gaat daar weer massaal op stemmen, want de CDA is....degelijk en betrouwbaar.
    Ja, u heeft het begrepen .... het is om te HUILEN !!!!
    De burger krijgt wat het verdient, heb ik horen zeggen....

  • Mostafa Mouktafi, vr 23 april 2010 19:50 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maak van het CDA een Kleine Vaticaan en klaar is Cees. laat de religieuzen buiten Den haag, 2000 jaar zijn wij verder, met religies, niemand begrijpt de iemand. De religie maakt polititie egoisten en eigen rechter.
    De politiek die God kent houdt van liegen, kijk naar Israel, Iran en naar de Arabische wereld. het klopt van géén meter.
    Deze praten namens God en hun burgers afslachten namens de grote mond!

  • Pablo Moleman, vr 23 april 2010 19:15 Reageer op Pablo

    Pablo

    Kleine correctie voor de kop. Moet daar niet staan "Populariteit Balkenende wás historisch dieptepunt"?

  • Dik Brix, vr 23 april 2010 18:29 Reageer op Dik

    Dik

    Ik denk dat al die peilingen weinig uitmaken. Het CDA blijft gewoon 1 van de grootste partijen helaas, daar valt weinig aan te doen.
    En JPB is de lijsttrekker, dat doet daar niets aan af.
    Het zijn trouwe kiezers, met als basis christelijk of agrariër, laatste telt dubbel. De stelling dat een CDA-kiezer geen vertrouwen heeft in JPB wil niet zeggen dat ze niet op CDA zouden stemmen.
    Het schuift misschien wat heen en weer tussen CDA en VVD, beide zijn even erg.

  • Fatima Bloodhooft, za 24 april 2010 11:04 in reactie op Dik Brix Reageer op Fatima

    Fatima

    Beiden hebben de meeste conservatieve stemmers in hun gelederen. Bang om er (financieel) slechter op te worden.

  • Piet Puck, vr 23 april 2010 18:23 Reageer op Piet

    Piet

    Jan Peter Balkenende is nooit een goede leider geweest.
    Wanneer er een leider in Nederland nodig was dan was Balkenende er niet.
    Hij heeft geen enkel kabinet volbracht en heeft zijn kansen daarmee verspeeld.
    Nederland is toe aan een echte leider.

  • daniel teeboom, vr 23 april 2010 16:24 Reageer op daniel

    daniel

    De man is nooit echt populair geweest, hij heeft van de impopulariteit van zijn tegenstanders genoten.

  • De Bouffaine, vr 23 april 2010 16:13 Reageer op De

    De

    31% is toch ontzettend veel, gezien de staat van dienst van de man. Ik tast werkelijk in het duister waar zo'n immens hoog percentage door te verklaren valt. Je kan het een dieptepunt noemen, vooral omdat het vertrouwen in Balkenende geen enkele basis meer heeft. Een enorm interessant verschijnsel.

  • Zelfstandig Denker, vr 23 april 2010 14:48 Reageer op Zelfstandig

    Zelfstandig

    {Goed, hé?? Omdat ieder zinnig denkend mens zou KUNNEN weten dat zowel wilders als balkje totaal niks - meer - kunnen klaarmaken.}
    En hoe denkt een zinnig denkend mens?

  • Zelfstandig Denker, vr 23 april 2010 17:31 in reactie op Zelfstandig Denker Reageer op Zelfstandig

    Zelfstandig

    Dit was een reactie op red cat, vr 23 april 2010 14:10

  • vanessa s., vr 23 april 2010 14:29 Reageer op vanessa

    vanessa

    Er is echt iets anders aan de hand. Ben ik nou de enige die dat opvalt??? Er is een generatie veertigers/vijfigers aan de macht die vastgelopen is. Nu is dat niet zo vreemd, elke generatie loopt een keer vast: wat wel erg vreemd is, dat ze allemaal door OUDEREN varvangen worden, door hun voorgangers eigenlijk. Bos door de oudere Cohen, Kant door de (iets) oudere Roemer, Rutte wordt gevraagd of hij de bejaarde Neelie Smit of Opstelten tot zijn kandidaat premier wil benoemen, en Alexander Pechtold komt met de oudgedienden Rinnooy Kan en Wijers als kandidaat ministers. Je zou verwachten dat ze door jongeren opgevolgd worden, maar daar zijn ze dus nog te jong voor. Dit is echt een generatie die door haar eigen onkunde en gebrek aan ideeen compleet in een crisis is geraakt, en masse de politiek verlaten en tot overmaat van paniek hun voorgangers (uit de tijd van de hippie-generatie) terug aan de macht brengen. Een groter zwaktebod is nauwelijks mogelijk. Dus Jan Peter, wordt het Lubbers of van Agt? Of Jaap de Hoop Scheffer?

  • Zeer Voornaam, vr 23 april 2010 14:56 in reactie op vanessa s. Reageer op Zeer

    Wat ben jij toch een schatje! heerlijk zoals jouw brein werkt.

    Reg: All right, but apart from the sanitation, medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system and public health, what has JPB ever done for us?
    Attendee: Brought peace?
    Reg: Oh, - shut up!

  • LEO CUYPERS, vr 23 april 2010 17:16 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op LEO

    LEO

    Joeri,
    Volgens mij werkt Vanessa's brein meer dan uitstekend.
    Jouw commentaar valt echter onder de noemer BARPRAAT!

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 23 april 2010 17:22 in reactie op vanessa s. Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Er zit wel iets in wat je daar zegt. Mensen die te jong en te onervaren en dus onbedachtzaam aan een job zijn begonnen. In sommige gevallen met de gedachte dat ze de wereld weleens even snel zouden gaan verbeteren maar zonder de kennis en ervaring in huis om dat dan daadwerkelijk te kunnen doen. En dan vervolgens om afgebrand te zijn.

    Overigens denk ik dat Roemers niet erg in je lijstje past. Ik denk dat hij juist wel in de tussenliggende generatie ligt die in een normale maatschappij zonder al dat ophemelen van onervarenheid aan het roer komt te staan. Als ik even aan de debatten op de Britse tv denk dan zou hij daar qua leeftijd prima tussen passen.

    Rap van de tong zijn en razendsnel balletjes terugkaatsen in de Tweede Kamer mag voor het grote publiek een vorm van competentie lijken maar het zegt absoluut niets over de persoon's capaciteiten om dingen te relativeren en goed door te denken. Ik denk dat juist daar de zwakke plek in onze huidige denkwijze ligt.

  • Paradox !, vr 23 april 2010 13:43 Reageer op Paradox

    Paradox

    Het gebeurt iedere persoon die erg lang op het pluche zit. Zelfs Putin of Blair wisten dat er een punt kwam waarop de coulissen te preferen is.

    Ik vind het verbazend dat het merk Balkenende nog zo lang mee is gegaan / gaat.

  • YggY ..., vr 23 april 2010 12:33 Reageer op YggY

    YggY

    Deze brekebeen en stuntelaar die er een ongelooflijk zootje van heeft gemaakt krijgt nog vertrouwen van 31% van de kiezers?

    Wat ziet die 31% wat ik absoluut niet kan ontdekken.

  • Marco Boerdijk, vr 23 april 2010 15:31 in reactie op YggY ... Reageer op Marco

    Marco

    Ja inderdaad, dat vraag ik me dus ook af!

  • Vaclav Klaus, vr 23 april 2010 12:12 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    CDA regelt alles vooraf.

    Er zijn 3 uitkomsten mogelijk:

    1. CDA grootste - JPB premier
    2. CDA niet de grootste maar in de regering, JP stopt, MV - VP, JdV fractievoorzitter
    3. CDA niet de grootste en in de oppositie, zowel JP als MV stoppen - Ab Klink wordt fractievoorzitter

  • Truus Beek, vr 23 april 2010 12:12 Reageer op Truus

    Truus

    31% is nog altijd 45 zetels

  • Ruud Wiemer, vr 23 april 2010 13:05 in reactie op Truus Beek Reageer op Ruud

    Ruud

    Als je vertrouwen hebt in iemand wil nog niet zeggen dat je op hem gaat stemmen.

  • Rob Geurtsen, vr 23 april 2010 13:15 in reactie op Truus Beek Reageer op Rob

    Rob

    Onzin, ik heb vertrouwen in Rutte als politicus, maar kan me niet voorstellen dat ik in afzienbare tijd op de VVD zal stemmen.

  • Fatima Bloodhooft, za 24 april 2010 11:01 in reactie op Truus Beek Reageer op Fatima

    Fatima

    45 Zetels? Dat wordt nog hard werken dan.

  • Mat Salleh, vr 23 april 2010 12:05 Reageer op Mat

    Mat

    Misschien sneuvelt hij wel dit weekend op het congres.
    Liever niet, een zwak CDA kan de weg vrij maken naar Paars (+).

  • Erik van Erne, vr 23 april 2010 11:51 Reageer op Erik

    Erik

    Lijkt mij logisch. Goed bericht ook dat Balkenende mogelijk afziet van lijsttrekkerschap als hij geen prmier kan worden.

    De kans op Balkende V, VI, VII, enz lijkt mij bijzonder klein.

  • Piet Knollema, vr 23 april 2010 09:53 Reageer op Piet

    Piet

    Zolang Balkenende de eerdte man van et CDA is, zal geen weldenkend CDA-er zich publiekelijk melden als mogelijke opvolger.
    Pas als Balkenende opstapt zal blijken dat de opvolgers er wel zijn. Al was het maar onder het mom van "als de partij roept dan moet ik wel".

  • Zeer Voornaam, vr 23 april 2010 14:46 in reactie op Piet Knollema Reageer op Zeer

    Precies, MV zegt geen opvolger te zijn omdat hij JPB geen mes in de rug wil steken. Hij zegt niet dat hij geen MP wil zijn als JPB vrijwillig ophoepelt.

  • Zeer Voornaam, vr 23 april 2010 14:51 in reactie op Piet Knollema Reageer op Zeer

    " Verhagen: geen ambitie partijleider te worden "

    Ik las eigenlijk ~Verhagen: NOG geen ambitie partijleider te worden~
    Want wat hij zegt is: Geen zin JPB mes in rug te steken. En hij wil geen partijleider worden als het CDA flink heeft verloren. Ook te begrijpen want meestal mag je dan de partij wel opbouwen maar niet in de volgende regering. Dus zijn de plannen van MV om dan maar "tegen wil en dank" het stokje van Ab over te nemen om in het na volgende kabinet te gaan zitten.

  • Vaclav Klaus, vr 23 april 2010 09:53 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    31% lijkt mij behoorlijk hoog als je de CV van Jan Peter Balkenende bekijkt!

  • GJ Huisman, vr 23 april 2010 09:09 Reageer op GJ

    GJ

    En dan tóch nog zo vlak achter de PvdA in de peilingen. Slecht nieuws voor de PvdA, dit bericht.

  • Truus Beek, vr 23 april 2010 10:20 in reactie op GJ Huisman Reageer op Truus

    Truus

    Dat lijkt mij ook, zonder een GROOT LEIDER en ROERGANGER als nu de PvdA heeft.

  • Joop den Uil, vr 23 april 2010 08:58 Reageer op Joop

    Joop

    een diepte-onderzoek van de VK, met een te verwachten uitkomst.
    het cda zal er des te strijdvaardiger door worden.

  • Hans Dekkers, vr 23 april 2010 09:06 in reactie op Joop den Uil Reageer op Hans

    Hans

    correctie: een onderzoek van de universiteit van Amsterdam en TNS Nipo (in opdracht van de VK)

  • , vr 23 april 2010 09:10 in reactie op Joop den Uil Reageer op

    Het CDA strijdvaardig?
    Huh?

  • Mw. Oeverloos, vr 23 april 2010 08:46 Reageer op Mw.

    Mw.

    Dat worden dan toch weer 46 zetels

  • Hans Dekkers, vr 23 april 2010 08:20 Reageer op Hans

    Hans

    31%? Dat kan niet kloppen, dat lijkt me veel te hoog.

  • , vr 23 april 2010 08:39 in reactie op Hans Dekkers Reageer op

    Mij lijkt dat ook nogal hoog.
    17% voor wilders, 31% voor Balkje, betekent 48% van de Nederlanders die totaal de weg kwijt zijn?
    Dat geloof ik niet.

  • Zelfstandig Denker, vr 23 april 2010 10:33 in reactie op Reageer op Zelfstandig

    Zelfstandig

    Dus als iemand andere opvattingen heeft als u is die persoon totaal de weg kwijt? Vreemd.

  • , vr 23 april 2010 14:10 in reactie op Zelfstandig Denker Reageer op

    Ja.
    Goed, hé??
    Omdat ieder zinnig denkend mens zou KUNNEN weten dat zowel wilders als balkje totaal niks - meer - kunnen klaarmaken.
    Dat ze het niet WILLEN weten, is een andere story.
    Daaruit blijkt dat ze danig de weg kwijt zijn.

  • Contra Sinister, vr 23 april 2010 19:50 in reactie op Reageer op Contra

    Contra

    Cursus 'Van objectief naar subjectief in twee stappen' gevolgd?

  • , za 24 april 2010 08:51 in reactie op Contra Sinister Reageer op

    Nee, hoor, dat heeft lang geduurd want het viel niet mee,, maar ik had dan ook een perfect voorbeeld:
    de pvv en zijn aanhang.

  • , vr 23 april 2010 08:16 Reageer op

    Ik wist niet dat het CDA met oplossingen kwam?
    Ik begreep alleen dat ze gericht waren op oplossingen.
    Welke oplossingen, dáár blijft men vooralsnog vaag over.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven