15 juni 10 15:32 Reageer (51) Politiek RSS

Pia Dijkstra en Sabine Uitslag toch in Kamer

Record aantal vrouwen in nieuw parlement: 41,3% ... Slechts twee lager geplaatste kandidaten met voorkeurstemmen verkozen ... Rita Verdonk haalt als persoon voldoende stemmen, haar partij niet

De Kiesraad heeft bekendgemaakt welke 150 kandidaten zijn verkozen voor de Tweede Kamer. Slechts twee lager geplaatste kandidaten werden met voorkeurstemmen gekozen: Pia Dijkstra (D66) en Sabine Uitslag (CDA).

Dijkstra stond 13e op de kandidatenlijst van D66, maar haalde nipt de kiesdrempel van 15.694 stemmen. Datzelfde geldt voor Uitslag, die 31e stond op de CDA-lijst. 

In totaal haalden dertig personen voldoende stemmen om persoonlijk verkozen te worden, waaronder ook twee personen wier partij de kiesdrempel niet haalde: Rita Verdonk (TON) en Lea Manders (MenS).

De teruggetreden CDA-leider Jan Peter Balkenende is met 950.000 voorkeurstemmen de best scorende persoon die afziet van zijn zetel. Na Rutte (1,5 miljoen), Cohen (1,5 miljoen) en Wilders (1,3 miljoen) was hij de vierde persoon met de meeste stemmen.

Met een quotum van 41,3% vrouwen zet de Tweede Kamer een nieuw emancipatierecord.

 

Laatste Reacties (51) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • kees van eck, wo 16 juni 2010 22:05 Reageer op kees

    kees

    De media als machtscentrum andermaal bewezen...

  • Wim Jansen, wo 16 juni 2010 20:03 Reageer op Wim

    Wim

    Dijkstra in de kamer, wat een politieke armoede.

  • Piet de Geus, wo 16 juni 2010 20:25 in reactie op Wim Jansen Reageer op Piet

    Piet

    "Dijkstra in de kamer, wat een politieke armoede."

    Ik neem aan dat je Sharon Dijkstra bedoelt? Inderdaad, veel lager kan het niet.

  • Henk-Jan Mielke, wo 16 juni 2010 16:36 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Ik kan me geen plaatjes op mijn stembiljet herinneren, dan zal het wel hun uitzonderlijk politieke talent zijn dat dit rechtvaardigt? Zo zie je maar als je genoeg met je hoofd op tv komt, kun je altijd nog de politiek in, waar een charme offensief van DWDD niet goed voor kan zijn.

  • Wald Shepu, wo 16 juni 2010 08:56 Reageer op Wald

    Wald

    Wat een jaren-60 opmerking is dit. Die maakte mijn moeder destijds ook.

  • Wald Shepu, wo 16 juni 2010 09:25 in reactie op Wald Shepu Reageer op Wald

    Wald

    Was bedoeld als reactie op Roher.

  • JON VHEEMST, wo 16 juni 2010 08:49 Reageer op JON

    JON

    Nu nog de oranje jurkjes

  • roher vogel, wo 16 juni 2010 08:33 Reageer op roher

    roher

    examenvraag op een kappersschool:

    Wie van deze twee dames mag wel eens een kam door het haar halen?

  • zorba de griek, wo 16 juni 2010 08:21 Reageer op zorba

    zorba

    D66 654.167 stemmen
    Groen Links 628.096 stemmen

    Dat betekent dat D66 formeel de 6e partij van Nederland is geworden, gefeliciteerd Alexander.

    Voor Groen Links is het uniek in de geschiedenis dat de partij is afgezakt naar de 7e plek. De partij is sinds haar oprichting altijd de 5e/6e partij geweest. Maar goed, feit blijft dat Nederland kan niet meer om Groen Links kan.

    Volgens Groen Links wel te verstaan.

  • Rouane Rabbit, wo 16 juni 2010 12:03 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    Heb je de moeite genomen om dat op te zoeken, paul?
    Geeft wel aan hoe jouw gevoelens zijn naar Groenlinks toe.
    Dat is opvallend.

    Wat was je drive om dat te doen?

  • Mary de France, wo 16 juni 2010 03:45 Reageer op Mary

    Mary

    ik zie wel heel veel opmerkingen over het uiterlijk schoon. zullen we eens over capaciteiten hebben?

  • harry harrysen, wo 16 juni 2010 00:46 Reageer op harry

    harry

    Leuk al die vrouwen in de tweede kamer (al heeft Pia wel een heel erg d66 hoofd) maar Nederland heeft nog altijd geen vrouweljke premier gehad. Volslagen belachelijk. Anno 2010. En maar zeiken over landen als Pakistan en Bangladesh...waar vrouwen al jaaaaaaren geleden premier waren....

  • Irma Noord, di 15 juni 2010 21:40 Reageer op Irma

    Irma

    Als je eigen partij je op plek 31 zet, dan zul je wel klasse zijn.....

  • Mende III, wo 16 juni 2010 09:28 in reactie op Irma Noord Reageer op Mende

    Mende

    gisteren in het NRC: CDA-ers willen einde aan commando's uit de top.

    Bezie je dat bericht dan ben je wat kort door de bocht met de reactie. Het zou kunnen dat ze kwaliteiten ontbeert volgens vda top, het zou ook kunnen dat ze minder in het pulletje past.

  • Kordotium -, di 15 juni 2010 20:30 Reageer op Kordotium

    Kordotium

    Jammer voor Marty Smits. Een partner uit het bedrijfsleven had D66 goed kunnen gebruiken.

    Overigens ook complimenten voor Pia Dijkstra. Goede campagne gevoerd.
    D66 had gewoon 11 zetels moeten halen ;)

  • Dik Brix, di 15 juni 2010 20:26 Reageer op Dik

    Dik

    Vraag is nu hoeveel mannen of vrouwen op deze kandidaten hebben gestemd. Daar ben ik wel benieuwd naar.

  • zorba de griek, di 15 juni 2010 19:32 Reageer op zorba

    zorba

    Hoe meer vrouwen in de kamer, hoe kleiner de kans dat er weer eens iemand opstapt om tijd te besteden aan zijn gezin.

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 20:17 in reactie op zorba de griek Reageer op Just

    Just

    LOL!

  • Jan B, di 15 juni 2010 23:58 in reactie op zorba de griek Reageer op Jan

    Jan

    Vieze man!

  • Piet Paaltjes, di 15 juni 2010 16:53 Reageer op Piet

    Piet

    Mi Lei Vos jammer genoeg niet.
    Juist zij maakt deel uit van een nieuwe , jonge, generatie socialisten met idealen.

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 17:07 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Just

    Just

    Oeps... ik was iets te snel, ik wilde er nog aan toevoegen 'en ze houdt van Bach' :))

  • YggY ..., di 15 juni 2010 17:25 in reactie op Just Lurking Reageer op YggY

    YggY

    Vreemd maar de combinatie van een mooie jonge vrouw met een voorliefde voor een klassiek componist doet me altijd denken aan de film Love Story.

    Preppie

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 18:59 in reactie op YggY ... Reageer op Just

    Just

    Hm... dat wat die hoofdrolspeelster had, wens ik haar toch niet toe :(

  • YggY ..., di 15 juni 2010 19:03 in reactie op Just Lurking Reageer op YggY

    YggY

    nee, nee, nee daar gaat het me helemaal niet om het ging me om de associatie en sinds ik het opschreef zit ik me nu te bedenken, wat zei hij ook alweer, ik heb die film wel 30 keer gezien maar hield ze nou van Bach en the Beatles of Beethoven and The Beatles.

    Volgens mij was het Bach

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 20:12 in reactie op YggY ... Reageer op Just

    Just

    Ja, Bach en The Beatles :)

  • M. de Lange, di 15 juni 2010 16:35 Reageer op M.

    M.

    Tsja. Van Sabine Uitslag kan ik me dat zeer goed voorstellen.
    Wat een prachtige vrouw is dat zeg.

  • YggY ..., di 15 juni 2010 16:46 in reactie op M. de Lange Reageer op YggY

    YggY

    Gij zult de vrouw van uw medemens niet begeren

    Genoeg weer voor vandaag

  • M. de Lange, di 15 juni 2010 16:52 in reactie op YggY ... Reageer op M.

    M.

    LOL. Het feit dat je gelijk aan begeren denkt verraad iets van jezelf. :)

  • YggY ..., di 15 juni 2010 17:07 in reactie op M. de Lange Reageer op YggY

    YggY

    Foute interpretatie maar als ik uw naam aan zie komen dan denk ik altijd, daar komt de statenbijbel weer aan.

    Maar ik word gelukkig niet gehinderd door een religieuze beleving

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 17:05 in reactie op YggY ... Reageer op Just

    Just

    Mensen hebben hun ogen nu eenmaal niet in hun zak, @Yggy, en ook gelovigen zijn niet ongevoelig voor vrouwelijk dan wel mannelijk schoon.

    ;)

  • - Puszkin, di 15 juni 2010 18:05 in reactie op M. de Lange Reageer op -

    -

    M.de Lange
    "Tsja. Van Sabine Uitslag kan ik me dat zeer goed voorstellen.
    Wat een prachtige vrouw is dat zeg. "

    Wat heeft uw opmerking met capaciteiten van deze mevrouw te maken, capaciteiten die nuttig zijn om publieke zak te dienen.
    U en uw soortgelijken is niets vreemd hé, oppervlakkigheid vooraan.

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 20:14 in reactie op - Puszkin Reageer op Just

    Just

    [...] capaciteiten die nuttig zijn om publieke zak te dienen [...]

    Als dit geen freudiaanse verspreking is... ;-)

  • YggY ..., di 15 juni 2010 20:26 in reactie op Just Lurking Reageer op YggY

    YggY

    Is een vrouw die een publieke zaak dient een publieke vrouw.

    Deze oprisping kwam door die zak

  • - Puszkin, wo 16 juni 2010 08:00 in reactie op YggY ... Reageer op -

    -

    Aan Yggy GeWebe:
    "Deze oprisping kwam door die zak "

    Inderdaad : door de zaak of toch door de zak ... .

    Wat ik nog meer wil toevoegen: Deze mevrouw kan niet zingen.
    En ze is alles behalve mooi. En verkeerde partij ook nog.

    Voor de rest vind ik deze discussie - nonsens- discussie.

    Toen ik dit artikel klikte hoopte ik iets te weten komen over de standpunten, toekomstvisie ... en dat soort onzin, maar helaas , het gaat alleen maar over de ?inhoud?. Mag ik dat jammer vinden?

  • Jan haagsma, di 15 juni 2010 21:05 in reactie op Just Lurking Reageer op Jan

    Jan

    hahaha

  • M. de Lange, di 15 juni 2010 21:45 in reactie op - Puszkin Reageer op M.

    M.

    Nou ja zeg, ik mag toch wel constateren dat mevrouw Uitslag een zeer aangename verschijning is. Net zoals Mei Li Vos.

  • Jeff Publius, di 15 juni 2010 23:33 in reactie op - Puszkin Reageer op Jeff

    Jeff

    Ik begrijp dat u zelf nooit naar een mooie vrouw of man kijkt? Enige huichelarij is u niet vreemd, blijkbaar. Me dunkt dat breder oog voor de medemens in plaats van alleen het functionele ons allen goed zou doen. Ik sluit me overigens bij de Lange aan: wat een aangename verschijningen zijn deze dames.

  • Eric Jan Taapken, wo 16 juni 2010 07:04 in reactie op Jeff Publius Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik zag gisteren een bijzonder gesprek tussen Yerli en Vincent Bijloo en dan hoor de wereld van een blinde, iets waar ik nooit bij stil gestaan heb, Bijloo word vaak omringt door mooie vrouwen omdat vrouwen voelen dat hij geen gevaar voor hen is en hij iedereen hetzelfde zal benaderen, mooi of lelijk, interessant gesprek en erg verhelderend zal ik maar zeggen, vind Bijloo toch een duidelijke mening hebben en dat staat mij bij hem wel aan!

  • Eric Jan Taapken, di 15 juni 2010 19:25 in reactie op M. de Lange Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ja, toch vind ik Femke Halsema mooier, smaken verschillen, hopelijk stemmen mensen niet op een mooi gezicht want dat zou ik wel triest vinden en U?

  • M. de Lange, di 15 juni 2010 21:58 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op M.

    M.

    Ik ook niet, mijn favoriete lijsttrekker is beduidend minder aantrekkelijk.

  • Piet de Geus, wo 16 juni 2010 01:07 in reactie op M. de Lange Reageer op Piet

    Piet

    "mijn favoriete lijsttrekker is beduidend minder aantrekkelijk"

    Het zijn vooral zijn standpunten die minder aantrekkelijk zijn, anders had Henk Krol met alle liefde campagne voor hem gevoerd.

  • Truus Beek, di 15 juni 2010 16:31 Reageer op Truus

    Truus

    De drempel om met voorkeurstemmen te worden gekozen bedroeg 25 procent van de kiesdeler (62.773), te weten 15.694 stemmen.

    Brinkman weet hopelijk zijn plaats.

  • Rouane Rabbit, di 15 juni 2010 22:38 in reactie op Truus Beek Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik hoop het niet, ik hoop dat Brinkman aandringt op democratisering

  • YggY ..., di 15 juni 2010 16:24 Reageer op YggY

    YggY

    Sabine Uitslag heeft een vrij groot babe-gehalte en Pia Dijkstra heeft ooit eens iets voor het journaal gedaan.

    Maar ze zijn natuurlijk gekozen vanwege hun politieke inhoud, toch.

  • Lucas Lay, di 15 juni 2010 16:22 Reageer op Lucas

    Lucas

    Job Cohen, de man van 1,5 miljoen!

  • Just Lurking, di 15 juni 2010 15:57 Reageer op Just

    Just

    Leuk voor Sabine en Pia. Twee prima vrouwen, vind ik.

    De ettelijke honderdduizenden voorkeursstemmen voor Hero Brinkman waren, zoals Paul Dijkhuis het nogal eens pleegt uit te drukken, een natte droom voor de man. Het werden er ruim 18.000. :))

  • Bas Haanstra, di 15 juni 2010 15:56 Reageer op Bas

    Bas

    "In totaal haalden dertig personen de kiesdrempel, waaronder ook twee personen wier partij de kiesdeler niet haalde: Rita Verdonk (TON) en Lea Manders (MenS). "

    In Nederland is de kiesdeler gelijk aan de kiesdrempel, dus leg uit?

  • Biff Everwood, di 15 juni 2010 16:13 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Biff

    Biff

    volgens mij niet. Er waren zo'n 65.000 stemmen nodig voor een zetel. Blijkbaar is de kiesdrempel een stuk lager.

  • J. Heerlevelde, di 15 juni 2010 16:27 in reactie op Bas Haanstra Reageer op J.

    J.

    Om het heel simpel te stellen: Een lijsttrekker kan als één persoon wel stemmen krijgen voor twintig zetels, hij kan er echter enkel op één plaatsnemen. Vandaar het verschil.

  • Jeroen Mirck, di 15 juni 2010 16:34 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Jeroen

    Jeroen

    @Bas: Ik zal het even zorgvuldiger formuleren: "In totaal haalden dertig personen voldoende stemmen om persoonlijk verkozen te worden, waaronder ook twee personen wier partij de kiesdrempel niet haalde: Rita Verdonk (TON) en Lea Manders (MenS)."

    Een partij komt alleen in de Kamer als het de kiesdrempel haalt, die bestaat uit 1/150e van het aantal uitgebrachte stemmen. Wie met voorkeurstemmen verkozen wil worden, moet minimaal een kwart van dat aantal halen.

  • Piet Knollema, di 15 juni 2010 19:51 in reactie op Jeroen Mirck Reageer op Piet

    Piet

    En die kwart noemt de kiesraad de voorkeursdrempel.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven