07 april 10 19:30 Reageer (33) Politiek RSS

Peiling: Winst voor VVD, D66 verliest

7/4 Hoe staan de partijen er voor volgens Maurice de Hond, Nova, Volkskrant?

De nieuwste peilingen van Maurice de Hond (DWDD), Synovate (Nova) en NIPO (Volkskrant)


Laatste Reacties (33) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • , do 08 april 2010 15:17 Reageer op

    Hemeltjelief.
    Zitten we hier met zijn allen te orakelen over zegge en schrijve EEN conceptprogramma!!
    Waar ongetwijfeld nog aan wordt gesleuteld.
    Alle andere programma's zijn nog niet erg duidelijk, en moeten ook nog door de diverse congressen en jaarvergaderingen heen.
    Manman, zullen we eerst eens afwachten wat al die anderen er uiteindelijk van bakken?

  • zorba de griek, do 08 april 2010 15:00 Reageer op zorba

    zorba

    We gaan een VVD-premier krijgen, Cohen wordt gewoon fractievoorzitter.

  • Meneer Dick, do 08 april 2010 15:15 in reactie op zorba de griek Reageer op Meneer

    Meneer

    Er komt een primeur in Nederland, een premier van twee partijen gezamenlijk.

  • Piet Knollema, wo 07 april 2010 22:55 Reageer op Piet

    Piet

    Wat heeft het nou voor zin om dit te publiceren. De verschillen met de vorige week zijn zo gering dat ze eerder lijken te zijn ontstaan door foutmarges dan door verschuivingen onder de kiezers.

  • Jonathan Leguat, wo 07 april 2010 23:13 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jonathan

    Jonathan

    trends amigo

    De trends is dat Pechtold en Wilders dalen en dat de Cohen Hosanna niet zo groot is als de media ons had willen doen geloven.

    Bij de publicatie van de opgang van de heer Cohen vond U het prachtig
    Nu verliest ie en staat u op de achterste poten (I know ik chargeer maar toch)

    Verklaar U ander ?

  • Piet Knollema, do 08 april 2010 00:06 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Piet

    Piet

    Niks trends. daarvoor zijn de verschillen ten opzichten van vorige peilingen te gering.
    Het enige wat je er met wat goede wil uit kunt halen is dat er niets is veranderd. Voor meer inzicht zouden percentages gepubliceerd moeten worden. Een tiende van een procent kan in dit systeem al werken naar een zetel meer of minder.
    WN: ga dan maar eens bij De Hond vragen hoe groot volgens hem de foutmarge is in zijn peilingen.

  • Jonathan Leguat, do 08 april 2010 00:33 in reactie op Piet Knollema Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Je hebt gelijk
    Vandaar dat ik spreek over een trend

    Vandaar dat ook Femke bij DWDD zei: ik denk dat de 'spindokters' een grotere winst hadden verwacht na de ten troon bestijging van Cohen.
    Wat haar natuurlijk kwalijk werd genomen door de Cohen herauten van Nieuwkerk en Rottenberg.

    Het Cohen effect lijkt voorbij
    Aangezien ook Wilders zijn kruit heeft verschoten lijkt het allemaal nogal pathetisch wat de PvdA vrriendelijke media ons wil laten geloven: de strijd tussen Cohen en Wilders.

    Nu gaat het om de strijd tussen links en rechts
    Wil je een zo links mogelijk kabinet stem dan op Groen Links
    Wil je een stem op het CDA uitbrengen, stem dan op Balkenende
    Beide fiuguren die religie hoog in hun vaandel hebben staan alleen Balkie heeft nog het fatsoen om het niet te misbruiken voor integratie.

  • Jonathan Leguat, do 08 april 2010 00:42 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ik bedoel natuurlijk Cohen.

    Een stem op Cohen is een stem op Balkenende

    Ik ben zeer teleurgesteld in het programma van de PvdA.
    Alles gaat op de lange termijn.

    Ga linksom
    Maak keuzes
    Geef ons alternatieven
    het is so easy om in je programma te schrijven dat we in de verre toekomst flinke maatregelen gaan nemen
    Maar dan zit er allang een ander kabinet
    Ik wil weten wat de PvdA NU wil
    Niet dat gedroomvlucht !

  • Rouane Rabbit, do 08 april 2010 00:55 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Ik bedoel natuurlijk Cohen. Een stem op Cohen is een stem op Balkenende]----

    Ik zei toch, bedtijd.

  • Rouane Rabbit, do 08 april 2010 00:54 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    Piet Knollema: "Niks trends. daarvoor zijn de verschillen ten opzichten van vorige peilingen te gering."

    Jonathan Leguat: "Je hebt gelijk. Vandaar dat ik spreek over een trend"

    Volgens mij bedtijd, Jonathan, dan is het weer snel morgen en dan kun je de commentaren in De Telegraaf lezen, en wij zullen dan in de loop van de dag wel getrakteerd worden op citaten daaruit, daarvan ben ik overtuigd.

  • Piet Knollema, do 08 april 2010 07:59 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Piet

    Piet

    Je lijkt wel een spindokter van Groen Links!

  • zorba de griek, do 08 april 2010 09:10 in reactie op Piet Knollema Reageer op zorba

    zorba

    ---- Wat heeft het nou voor zin om dit te publiceren.---

    Dan kunt u vast wennen aan het idee van een regering met een hele grote en hele rechtse VVD.

  • zorba de griek, do 08 april 2010 09:13 in reactie op Piet Knollema Reageer op zorba

    zorba

    Heeft iemand de VVD wel eens horen zeggen dat men met Groen Links wil regeren?

  • Aert Willem d'Holbach, do 08 april 2010 09:29 in reactie op zorba de griek Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De VVD heeft in ieder geval niet aangegeven niet met Groen Links in een kabinet te willen stappen. Ik denk dat we eerste maar eens 9 juni moeten afwachten.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 07 april 2010 21:42 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    We moeten 9 juni nog afwachten maar ik kan een tevreden glimlach niet onderdrukken. Jammer van het verlies voor D66. De basis D66 - GroenLinks - VVD spreekt mij nog steeds aan.

  • Rik S, wo 07 april 2010 22:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rik

    Rik

    Met de PvdA erbij dan?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 07 april 2010 23:28 in reactie op Rik S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    desnoods

  • Rik S, wo 07 april 2010 23:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rik

    Rik

    D66 - GroenLinks - VVD lijkt samen voorlopig nog lang geen 75 zetels te halen, dus er moet bij die combi wel een vierde partij bij. De PvdA lijkt mij de meest logische keuze in dat geval.

    Natuurlijk is 9 juni nog wel even van ons verwijderd, maar toch.

  • Aert Willem d'Holbach, do 08 april 2010 00:41 in reactie op Rik S Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een stuk of 50, da's een aardig machtsblok.

    Ik zag vandaag Femke toch naar oud-links overhellen. Jammerdebammer. En ze kon zo goed leren.

  • Rob Geurtsen, do 08 april 2010 12:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Ooh Meester Aert

    Hoe voorspelbaar uw behoefte aan het economisch liberaal geluid.
    Maar inderdaad wat zou ik het leuk vinden als VVD, GL PvdA een mogelijke coalitie is na de verkiezing. laat het CDA maar weer eens even in de oppositiebanken. Dan is er misschien sprake van structureel wisselende machtsevenwichten. Tenslotte was Paars wat dat betreft een verademing.
    En D'66 even niet mee doen, wat een ontnuchtering. Ook gezond.

  • Rik S, do 08 april 2010 12:54 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Rik

    Rik

    Hmmm inderdaad, als de VVD, PvdA en/of GroenLinks er nog wat zeteltjes bij weten te snoepen de komende tijd, zou D66 niet eens meer "nodig" zijn. Hoe dan ook; inderdaad een interessante potentiële coalitie, dat ben ik met u en "meester Aert" eens.

  • Aert Willem d'Holbach, do 08 april 2010 19:51 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zou het liefst zien dat zowel de PvdA als het CDA even op het strafbankje plaatsnemen maar dat zal getalsmatig niet lukken. Toch ben ik persoonlijk het gelieg van Balkenende meer beu dan het gedraai van Bos. Om die reden zeg ik PvdA maar dan wordt het wel erg links in het kabinet...

    Paars+

    hmzzzz...

  • Alex Alexander, wo 07 april 2010 22:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Alex

    Alex

    Ik heb ook een tevreden glimlach tot nu toe :)

    Op naar een goede campagne :) Go Rutte!

  • R Fijnzo, wo 07 april 2010 20:16 Reageer op R

    R

    Oei... volgens mij is er een VVD, CDA, PVV en SGP meerderheid. Good old Bas vd Vlies als vice premier!

  • Renée Olsthoorn, wo 07 april 2010 20:36 in reactie op R Fijnzo Reageer op Renée

    Renée

    SGP in de regering! Da's pas een nachtmerrie... LOL!

  • S. Prozac, wo 07 april 2010 20:46 in reactie op R Fijnzo Reageer op S.

    S.

    Bas vd Vlies stapt uit de politiek na de verkiezingen.

  • Jonathan Leguat, wo 07 april 2010 21:14 in reactie op S. Prozac Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Sneu
    Net voor de glorieuze overwinning voor het grijpen lag.

    Zij stapje
    Op zich merkwaardig, maar ik vertrouw die Bas wel, een integere vent, terwijl zijn partij zo'n beetje alles vertegenwoordigd waar ik van walg.

  • Rouane Rabbit, wo 07 april 2010 22:08 in reactie op R Fijnzo Reageer op Rouane

    Rouane

    Van der Vlies heeft de politiek verlaten

  • Ernst Anepool, wo 07 april 2010 20:03 Reageer op Ernst

    Ernst

    Het was mooi geweest als er wat partijnamen ingevuld waren onder het grafiekje ;-)

  • Jonathan Leguat, wo 07 april 2010 19:54 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    85 zetels CDA-VVD-PvdA

    Merkwaardig genoeg peilt de Hond alleen maar:
    73 zetels PVV+VVD+CDA
    70 zetels PvdA+CDA+D66
    65 zetels PVDA+SP+GrLinks+D66
    64 zetels VVD-CDA-D'66

    Feitelijk wisselen we het sociaal linkse CU dus uit voor het sociaal rechtse VVD

    Groen Links houd goed stand
    SP blijft stabiel

    Het is met name D'66 geweest die heeft betaald voor de opkomst van Cohen terwijl hij SP en Groen LInks (voorlopig) nog klein houdt.
    De grote winnaar was niet Wilders (zoals ik voordien al betoogde omdat deze kwast niet wil, kan en zal regeren) maar Rutten.

    Ik vermoed dat Femke nog terrein gaat terugwinnen.
    De glans lijkt er wel van af
    Ik waarschuwde al voor een boemerang effect
    De massale gelijkgeschakelde kritiekloze hosanna stemming bij Cohen zou weleens aversie op kunnen wekken bij ede kiezer.
    Ook 'doet' Cohen het niet goed 'in de Provincie'.

    feitelijk komt alles uit waar ik al voor waarschuwde.
    Rechts groeit
    PvdA wordt de grootste maar blijft steken op zo'n 30 zetels
    Links wordt klein gehouden
    En de rol van Pechtold is (lijkt?) uitgespeeld.

    Ik ben benieuwd naar de komende debatten want vooral Pechtold zal flink van leer moeten trekken.

    De PVV zal nog een paar zetels verliezen die terecht zullen komen bij VVD.
    Stel dat Rutten nog verder inloopt dan zou je wellicht echt een echte presidents-strijd kunnen krijgen.

    Echter ik bemerk ook in mijn omgeving dat Groen Linksers GL trouw blijven en SP'rs de SP.
    Op hen heeft het Cohen effect geen invloed.
    Toch mag niet ontkent worden dat de PvdA is herrezen.
    Echter de 60 zetels van Bos zullen toekomst-muziek blijken.

    Al met al zal het volgende geschieden
    "voor het belang van het land, blabladibla, slaan we de hand ineen en gaan we (CDA-VVD en PvdA) samen regeren".

  • Rouane Rabbit, wo 07 april 2010 22:10 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik snap niet waarom je paars niet noemt, maar het zal zijn redenen hebben.

    VVD + PvdA + D66 = 72

  • Jonathan Leguat, wo 07 april 2010 22:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Omdat ze simpelweg tekort komen en dat de gigantische winst van de PvdA juist komt van D'66.
    Simpele mathemathiek.

    En begrijp me niet erkeerd
    Ik zie het liefste paars

    VVD-GL-PvdA (met vanderLaan/zonder Cohen)-D'66

    Dus net als U ben ik van het Paars+ experiment
    Maar itt. U zie ik dat deze verder weg is dan ooit.
    Mede dankzij de Cohen heisa.

    Pechtold capituleert
    Wel ben ik blij dat Femke stand houdt.
    Maar de grote winnaar is momenteel de VVD

  • Rouane Rabbit, wo 07 april 2010 23:31 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Omdat ze simpelweg tekort komen en dat de gigantische winst van de PvdA juist komt van D'66.
    Simpele mathemathiek.]----

    Waarom noemde je dan wel andere die tekort komen, vier-vijfde van de combinaties die je noemt komen tekort.

    Het Pechtold bashen en Cohen bashen, meestal zonder onderbouwing is werkelijk kinderachtig.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel