01 juni 10 10:44 Reageer (113) Politiek RSS

Peiling Volkskrant: SP wint 4 zetels

PVV, D66 en GroenLinks leveren in, VVD vergroot voorsprong

De laatste peilingen van DWWD (Maurice de Hond), Nova (Synovate) en de Volkskrant (TNS Nipo)

Laatste Reacties (113) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Paula Pop, di 01 juni 2010 17:44 Reageer op Paula

    Paula

    Na heel, heel, heel veel lezen en nadenken, ga ik toch voor (links van) het midden. Het artikel in de VK over de VVD die veel wil snijden in kunst en cultuur, werd me teveel. K&C vind ik te belangrijk. Ook het te weinig groene karakter (ik ben een beetje milieufreak) van de VVD, doet mij verschuiven naar links. Bovendien griezel ik van de PVV en wil perse niet dat die gaan meeregeren.
    De VVD redt het zonder mijn stem ook nog wel.

  • William P, di 01 juni 2010 18:19 in reactie op Paula Pop Reageer op William

    William

    Ik denk dat in deze tijd kunst en cultuur toch wel helemaal geschrapt kunnen worden. We mogen blij zijn als we als land volgend jaar nog niet failliet zijn, als we de berichten over en uit Duitsland mogen geloven. Als deze waar zijn, dan is dit nog maar het tipje van de crisis. De jaren 30 van de vorige eeuw staan vrees ik voor de deur. Dat krijg je met spilzieke overheden.

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 19:55 in reactie op William P Reageer op Renée

    Renée

    [...] Ik denk dat in deze tijd kunst en cultuur toch wel helemaal geschrapt kunnen worden [...]

    Tuurlijk, joh, zolang de HRA maar blijft bestaan, kunnen we een wereldberoemd orkest als het Concertgebouworkest wel missen, of waarom verkopen we de zeventiende eeuwse meesters uit het Rijksmuseum niet? Zijn we zo uit de schulden! Laten de dan ook de hele Mondriaancollectie van het Haagse Gemeentemuseum op de markt gooien en meteen ook maar het Meisje met de parel van Vermeer...

    Wat een armoe!

  • William P, di 01 juni 2010 23:48 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op William

    William

    Wat heeft de HRA hier nu weer mee te maken? Heb ik niet in de mond genomen. Alle uitgaven van de overheid moeten aan banden en de schuldenlast zsm weggewerkt, anders net als Duitsland op faillisement afstevenen. Is kijken of een avondje naar een zwaar gesubsidieerd concert waar bijna niemand naar kijkt dan nog zo broodnodig is.

  • Rob van Koot, di 01 juni 2010 20:46 in reactie op William P Reageer op Rob

    Rob

    Ik vrees dat je gelijk hebt. De crisis is nog maar net begonnen.

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 18:54 in reactie op Paula Pop Reageer op Renée

    Renée

    Kudos to you! :D

  • Piet Knollema, di 01 juni 2010 19:23 in reactie op Paula Pop Reageer op Piet

    Piet

    Maar laten we hopen dat na jou meer mensen het licht zien!

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 16:43 Reageer op Joop

    Joop

    de regenboogcoalitie lijkt noodzakelijk

    voor iedereen wat wils in het coalitieakkoord van 352 kantjes

    lastendruk omhoog bij in de marktsector gelijkblijvende salarissen betekent wel dat het gemaal (ik denk aan polderen) straks vastloopt en het financiële water ons tot boven de lippen zal stijgen (dus zorg ervoor dat je niet verkouden bent tegen die tijd).

    die huizenprijzen blijven dus dalen, goede gelegenheid om de overdrachtsbelasting af te schaffen tegenover andere behandeling hypotheekrente

    Belangrijkste lange termijn conclusie toch: groei onder de CPB-verwachting van 1.75%, koopkrachtplaatsjes zijn te positief, evenals verwachtingen voor staatsschuld. Nederlanders die alleen maar aan geld denken moeten emigreren naar Canada, Zwitserland, Australië of Noorwegen, of als ze geen belang aan democratie hechten evt naar Hong Kong, Singapore of VAE.

    In de jaren die ik nog heb (ik ben sub 50 (dus 40-plus)) zal Jan Modaal (dus Henk al dan niet met Ingrid) er nooit meer een paar jaar achterelkaar op vooruit gaan.

    Asset Deflation Has Come To Town! Het wordt een kwestie van minder, niet van minder meer.

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 15:31 Reageer op Renée

    Renée

    De SP wint 4 zetels? SP stíjgt 4 zetels in de peilingen. Soms lijkt het of de peilingen een weergave zijn van de feitelijke verkiezingen.

    No offense, SP-aanhang, ik haal dit aan als voorbeeld van hoe merkwaardig de zaken zo langzamerhand worden voorgesteld in de media.

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 14:57 Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik denk al, wat is Dijkhuis stil, maar zijn lievelingskabinet heeft in deze peiling geen meerderheid.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 15:11 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja, ga hem effe uitdagen Rouane!
    Sssssstt!

  • - -, di 01 juni 2010 15:20 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op -

    -

    Ach, er bestaat vast altijd wel zoiets als een Fin's model ;-)

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 16:21 in reactie op - - Reageer op Renée

    Renée

    Moest even nadenken, @Mic. LOL!

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 17:36 in reactie op - - Reageer op zorba

    zorba

    En als dat niet lukt kan men altijd nog kiezen voor het Spaanse model van de PvdA.

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 15:26 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Renée

    Renée

    Ben blij als hij zich even koest houdt, wordt een beetje ziek van zijn gebruik te pas en te onpas van de uitdrukking 'natte droom'. :)))

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 15:53 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Rouane

    Rouane

    wwuuu..eee...hhhh jakkes...

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 16:25 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    VVD-CDA-PVV heeft er inderdaad 2 zetels bijgekregen deze week.

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 18:49 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    het begint een beetje ranzig te worden, die natte dromen...

    kun je dat niet ergens anders doen Paul?

  • vanessa s., di 01 juni 2010 13:47 Reageer op vanessa

    vanessa

    Voorlopig is essentieel voor de uitkomst op 9 juni of PVV-VVD-CDA net onder of boven de 75 zetels gaan eindigen. Als dat eronder is liggen de onderhandelingsposities compleet anders. Als D'66 en Groenlinks geen echt volksverraad gaan plegen (waar ik beide overigens best toe in staat acht) wordt het enige vorm van Paars, en vooral het CDA heeft zich dan geheel buiten alle mogelijkheden gemanoevreerd.

  • - -, di 01 juni 2010 14:31 in reactie op vanessa s. Reageer op -

    -

    Volksverraad?

    Het betreft verkiezingen, geen Shakespeare.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 14:47 in reactie op - - Reageer op Zjen

    Zjen

    Richard:
    "O coward conscience, how dost thou afflict me!"
    King Richard III (V, iii, 179)

  • Alex Alexander, di 01 juni 2010 13:30 Reageer op Alex

    Alex

    VVD blijft het goed doen.

    Ik denk dat ik bijzonder vrolijk zal zijn op 9 én 10 juni. Go Rutte! :)

    Ook applaus voor Roemer, lijkt goed werk te verrichten voor zijn partij. Niet dat ik iets met de SP heb, maar aangezien hij uit Boxmeer komt gun ik het hem wel ;)

  • Vaclav Klaus, di 01 juni 2010 13:29 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Wederom zijn de verschillen met andere peiling behoorlijk groot...

    Het enige dat echt duidelijk is dat de VVD er met kop en schouders bovenuit steekt.

    Het lijkt erop dat veel Nederlanders in sprookjes geloven. We gaan flink bezuinigen EN niemand gaat erop achteruit!

    Of het is erger, het kan een groot gedeelte niet schelen dat andere mensen die ziek worden of hun baan verliezen ernstig in de problemen gaan komen met dit programma!

  • Truus Beek, di 01 juni 2010 15:35 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Truus

    Truus

    Als VVDer denk ik dat ik de komende jaren maandelijks minder zal overhouden

  • Hjalmar Hoort, di 01 juni 2010 16:17 in reactie op Truus Beek Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Als VVder WEET ik dat die HRA er toch wel aangaat op termijn. Toch ga ik dit jaar voor het eerst D66 stemmen. 9 juni wordt meui.

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 13:09 Reageer op Joop

    Joop

    Hear hear.
    Om maar ff simpel uit te drukken

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 14:09 in reactie op Joop Schouten Reageer op zorba

    zorba

    Joop,

    De SP heeft het momentum aan haar zijde 1 week voor de verkiezingen. De andere drie zijn het momentum juist kwijt. Hoe wil je het hebben als SP. Ze kunnen wel eens dicht in de buurt van de 20 zetels uitkomen volgende week.

    Het zou me ook niet verbazen als ze voor het eind van het jaar de grootste partij zijn op links. Er is vraag naar partijen die opkomen voor de portemonnee van de gewone man. En er is vraag naar authentieke mensen. Daarnaast kan Roemer de SP van haar extreme imago af helpen.

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 15:04 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    Misschien kan dat Bananarama liedje van stal worden gehaald:

    "I heard The Roemer"

    (1980s britpop was toch wel grappig, niet?)

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 15:13 in reactie op Joop Pooj Reageer op Zjen

    Zjen

    Heb je een link voor dat liedje Pooj?

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 15:52 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    i heard a rumour, should do the trick

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 17:58 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Voor de echte fans van Mark Rutle: "All you need is cash"

    http://www.youtube.com/watch?v=5-3MT1p4RvY&feature=related

    Binnenkort ook verkrijgbaar: "Can't buy me lunch"

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 15:09 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    SP profileert zich duidelijk vanuit haar eigen kracht en zegt niet angstig dat een stem op de VVD een stem op de PVV is bij het uitdragen van haar linkse boodschap.

    Het PvdA team kan daar, gratis en voor niks, nog wat van leren.

    Go Emile, Go. En kom niet met slogans dat een stem op de PvdA een stem op de VVD of het CDA is omdat de grote samenbindende regent toch wel erg graag op het pluche zit.

  • Eric Jan Taapken, di 01 juni 2010 18:57 in reactie op zorba de griek Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Wat is er nou zo extreem aan de SP dan?

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 19:29 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    Kartika Liotard gooit net roet in het eten terwijl ze het bijltje erbij neerlegt.
    Alweer gezeik over de afdracht regeling, miscommunicatie en emotionele gedoe.
    Daar gaan de 4 zeteltjes weer.

  • Joop Schouten, wo 02 juni 2010 11:27 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    Ja, gek eigenlijk Paul, Momentum.

    Een uitkomst gebaseerd op emoties van het giga grote aantal zwevende kiezers.
    Het kan nog alle kanten op denk ik.

  • - -, di 01 juni 2010 13:01 Reageer op -

    -

    Ik hoor niemand over mevrouw Verdonk. En dat is op zichzelf best opmerkelijk want zij staat al weken op '0' zetels ondanks dat zij volhard in haar overtuiging er 10 te halen. Zo vertelde zij dit aan een journalist van Netwerk waar zij gisteren het format 'blind date' met haar verschijning invulde. Zo verzuurd en 'op' had ik zelden iemand gezien.

    'The Iron Lady' betrof een verkeerde metafoor, de corrosie is namelijk duidelijk zichtbaar. De eens zo actieve en ogenschijnlijk goedgemutste dame die recht door zee liep als een verlichte Jezus loopt nu rond als een verzuurde oude Volvo die stuiptrekkend de laatste meters aflegt op het restant benzine dat haar rest. De eens, in potentie, 'krachtige' politica van betekenis die een dertigtal zetels optekenende bij haar vertrek uit de VVD samen met een tweetal spinnende doktoren; aan elke zijde één.

    Ze werd door Netwerk meegenomen naar het Media gebouw, het enige mooie gebouw dat de gemeente Hilversum bezit, een gemeente waarbij de vergelijking met Kandahar niet misstaat.
    Daar werd zij voor een televisie gedeponeerd waar ze zelf een programma mocht samenstellen. Het raakte een verkeerde zenuw, ze stond krakend op en maakte kenbaar hier niet aan mee te willen werken. De exacte toedracht bleef onbekend, zoals zoveel motivaties bij Verdonk in volstrekte duisternis verscholen blijven. Op de vraag 'waarom de publieke zenders' naar 1 zender moeten worden teruggebracht kwam Verdonk niet verder dan een wat schuchter antwoord: "trots...op.....nederland, ja dat zijn we, we zijn trots toch?", als een in zichzelf gekeerde Gollum die mompelend z'n mantra's opsomt nadat hij z'n ring voor de zoveelste maal verloren heeft.

    Wie verlost Verdonk uit haar lijden? Want de eens door mij verafschuwde politica kan nu bij mij rekenen op barmhartigheid. Aangeschoten wild vormt immers geen uitdaging voor verbale jagers.
    Verdonk zal verlost worden als zij 0 zetels zal halen. Want hoe wreed ben je als je een politica zoals Verdonk met één zetel de kamer inwerpt waar zij dagelijks tegen de lange neus van Rutte moet aankijken? Verdonk zal op een voetstuk worden geplaatst, waar eens Gonny van Oudenallen op mocht plaatsnemen, en daar mag zij de rol als joker in de Tweede Kamer vervullen. Verdonk zal worden beschimpt, gehoond en haar stotterende oneliners zullen in een programma als DWDD breed worden uitgemeten en op een zondag worden herkauwd.

    Help Verdonk, stem niet op haar!

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 13:53 in reactie op - - Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Ze werd door Netwerk meegenomen naar het Media gebouw, het enige mooie gebouw dat de gemeente Hilversum bezit]---

    Nou, nou, jij bent niet bekend in Hilversum.

    Ooit het voormalige stadhuis,
    http://cache.virtualtourist.com/2761823-Raadhuis_Hilversum_Architect_Dudok-Hilversum.jpg
    http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/upload/Dudok_benzinestation_09s.JPG
    http://fotovanhilversum.punt.nl/upload/Multatulischool_08.JPG
    http://fotovanhilversum.punt.nl/upload/mini-Noorderbegraafplaats_013s.JPG
    en vele andere gebouwen van Dudok. Wereldberoemd.

    Dudok heeft 75 gebouwen voor Hilversum ontworpen, scholen, basisschool, middelbare school, een klein aantal zijn afgebroken

  • - -, di 01 juni 2010 14:11 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op -

    -

    Ik chargeer, zoveel mag toch duidelijk zijn.

    Ik ken alleen Hilversum Sportpark waar ik ooit een opleiding muziektechnologie aan de hoge school van de kunsten volgde en het centrum waar vlakbij ik werkzaam als art director werkte in een mediabedrijf.

    Nu ken ik alleen het Media Park dat naast het mediagebouw ligt en enkele klanten van mij zitten. Dus nee, ik geef toe, echt goed ken ik Hilversum niet. Maar van wat ik me kan herinneren vond ik het maar een kille bedoeling.

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 14:20 in reactie op - - Reageer op Rouane

    Rouane

    Niet zo belangrijk, maar als je over Hilversumse architectuur praat, dan moet je Dudok noemen. Anders wordt Hilversum (waar ik niet woon) heel boos op jou, en dat wil je toch niet?

  • - -, di 01 juni 2010 14:34 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op -

    -

    Nee, ik wil niet dat Hilversum boos wordt op mij inderdaad....

  • - -, di 01 juni 2010 14:37 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op -

    -

    In twee van de drie peilingen die ik hier aantref zakt de PVV. Goede zaak.

  • S. Prozac, di 01 juni 2010 13:57 in reactie op - - Reageer op S.

    S.

    Mooi geformuleerd. Verdonk is een soort afgetakelde mix tussen Margaret Thatcher en Geert Wilders. Ik verwacht niet dat ze een zetel zal halen.

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 14:19 in reactie op - - Reageer op zorba

    zorba

    Nu we het toch over Verdonk hebben, ken je deze klassieker?

    http://www.youtube.com/watch?v=VBSXjOBGROU

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 14:35 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    Let op, ze krijgt 10 zetels, ik hoorde het haar zeggen.

  • - -, di 01 juni 2010 14:41 in reactie op zorba de griek Reageer op -

    -

    Die herinner ik me nog ja :)

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 14:37 in reactie op - - Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Help Verdonk, stem niet op haar! ]---

    Ze heeft het goed gedaan met de gemeenteraadsverkiezing. Haar lokale partijen zullen het zonder leidsvrouw in het parlement moeten doen.

    zelf staat ze buitenspel, maar haar pupillen zitten in de gemeenteraden.

  • Truus Beek, di 01 juni 2010 12:31 Reageer op Truus

    Truus

    Nog even en Halsema eindigt weer zonder winst zoals ze de afgelopen
    kamerverkiezing ook heeft gedaan. Blijkbaar is ze toch geen stemmen trekker

  • Erik van Erne, di 01 juni 2010 12:22 Reageer op Erik

    Erik

    Opvallend bij VK is verschil tussen PvdA en CDA tien zetels en bij DWDD slechts 3. Dat de SP stijgt is logisch en dat GL helemaal wegzakt lijkt mij meer dan logisch.

    Heb nog steeds niet begrepen waarom Femke zo nodig dispensatie heeft gekregen. Het resultaat spreekt voor zich. Wel grappig dat het juist Femke is die zich richt op het puur denkbeeldig formeren van een regering. http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/dwdd_femke_formeert_live_nieuw_paars/

  • Steven Geurts, di 01 juni 2010 11:57 Reageer op Steven

    Steven

    Let op he, de laatste VK peiling was 2 weken geleden. Vergelijk 19/5 maar eens met DWDD. Het enige wat deze peiling bewijst is dat peilingen niet betrouwbaar zijn.

    De Hond peilt tegenwoordig onder 4000 mensen. Die steekproef is groot genoeg, maar er zijn nog wel wat hiaten. Is de groep random gekozen? Mensen die zich registreren op zijn website zijn niet random namelijk. Bij de NOVA en VK peilingen kun je je hetzelfde afvragen.

  • GJ Huisman, di 01 juni 2010 12:42 in reactie op Steven Geurts Reageer op GJ

    GJ

    Als De Hond echt werkt met een steekproef van personen die zichzelf hebben aangemeld neem ik 'm nooit meer serieus. Dat is per definitie geen 'at random' bestand uit de Nederlandse populatie.

    Hoe moeilijk moet het zijn om volledig gerandomiseerd een panel samen te stellen van pak 'm beet 10.000 Nederlanders en die groep herhaaldelijk enquêteren?

  • , di 01 juni 2010 13:11 in reactie op GJ Huisman Reageer op

    Het is voor opiniepeilingen niet nodig om 10.000 mensen te benaderen. Het gaat erom een zo getrouw mogelijke representatie te krijgen van de bevolking, op basis van geslacht/economische en culturele klasse/woonplaats (stad-platteland)/opleiding/inkomen enz. enz. Het lijkt me toch dat ook de Hond die wetenschappelijke basis heeft onder zijn peilingen. Vaak zijn 1000 of 2000 mensen al genoeg, soms al een paar honderd. Verkiezingspeilingen zijn echter linke boel, want er spelen op de dag zelf allerlei factoren die moeilijk in te schatten zijn: zwevende kiezers die op het laatste moment beslissen, opkomst van verschillende groepen enz. Grappig is dat in de VS de verkiezingspeiling die het meest simpel lijkt, vroeger het meest accuraat bleek. Voor de presidentsverkiezingen is tientallen jaren lang door een kruidenier de volgende poll gedaan: de klant kon kiezen om zijn boodschappen in een papieren zak van kandidaat 1 of kandidaat 2 te doen. Vlak voor de verkiezingen telde de kruidenier de uitgegeven zakken. Hij had het vrijwel altijd bij het goede eind!

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 13:35 in reactie op Steven Geurts Reageer op Joop

    Joop

    TNS is een internationale marktonderzoeker - hebben zij beter track record?

  • Joop Pooj, di 01 juni 2010 13:40 in reactie op Steven Geurts Reageer op Joop

    Joop

    Als De Hond alleen mensen in zijn sample onderzoekt en niet voor die zelfselectie corrigeert zou, met de/mijn natte vinger, dat in zijn poll kunnen leiden tot onderschatting van partijen die goed liggen bij ouderen en minder bedeelden. Voor CDA (ouderen) lijken de peilingen niet die kant op te wijzen, voor SP en PvdA wel.

  • Piet Knollema, di 01 juni 2010 16:19 in reactie op Steven Geurts Reageer op Piet

    Piet

    Bovendien wist De Hond te vertellen dat slechts een derde van de kiezers zegt zeker te weten op welke partij hij of zij straks zal gaan stemmen.
    Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel potentiële kiezers zeggen straks swieso niet te zullen gaan stemmen. Dat zal toch zeker wel weer 1/5 deel van die kiezers zijn.

  • david ricardo, di 01 juni 2010 11:52 Reageer op david

    david

    zoals de peilingen er nu naar uit zien, wordt de vvd( ongeveer 38 a 40 zetels) de grootste. Ik denk dat de pvda en cda ongeveer gelijk gaan eindigen rond de 25 zetels.

    de sp zal wel door stijgen naar de 15 en pvv zakken naar de 15.

    groenlinks en d66 rond de 10.

    Ik ben het totaal niet eens met de ideeen van de SP of PVV, maar ze zijn wel nodig, deze partijen houden vaak de middenpartijen wakker met extreme ideeen, die in een later traject worden omgevormd in een meer gematigd voorstel.

    ik gok op een coalitie vvd, cda en d66.

  • jan horst, di 01 juni 2010 11:43 Reageer op jan

    jan

    staatje klopt niet, vvd wint 4 zetels, geen 3
    (helaas)

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 01 juni 2010 11:57 in reactie op jan horst Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Afrondingsverschilletje in excel waarschijnlijk.

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 11:36 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mooi! De VVD wint in de Volkskrantpeiling ook 4 zetels. Althans, mijn casio zegt mij dat 37 - 33 ook 4 is.

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 11:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op zorba

    zorba

    Halsema en Pechtold leveren maar liefst 5 zetels in. De natte droom van elke PVV-er omdat het de belangrijkste concurrenten zijn van Wilders in de race wie er straks mee mag doen met Mark.

    En uiteraard gun ik Emiel zijn 4 oppositie-zetels van harte. Hoe meer hoe beter. Op naar de 20 zetels.

    Misschien is iedereen de afgelopen week wakker geschud met die huilende bijstandsmoeder en de rekenvoorbeelden van Femke. Het gaat menens worden en dus stijgt de partij die als geen ander opkomt voor de portemonnee van de gewone Nederlander. En heeft Nederland even geen boodschap aan de toeters en bellen van Femke en Alexander.

    Erst kommt das Essen, dann kommt die Moral.

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 12:34 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    --[Halsema en Pechtold leveren maar liefst 5 zetels in. De natte droom van elke PVV-er omdat het de belangrijkste concurrenten zijn van Wilders in de race wie er straks mee mag doen met Mark.]---

    Jij bent de laatste Nederlander die de peilingen letterlijk neemt, en dan ook nog per bedrijf selectief shopt.

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 13:00 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    Hi Rouane,

    Wat denk jij, gaat de PvdA Hamer nog inzetten in de campagne of houden ze haar tot het eind tot buiten beeld? Ik heb namelijk iedereen voorbij zien komen de afgelopen weken behalve de fractievoorzitter van de PvdA. Dat kan haast geen toeval zijn.

    Hoe zie jij dit?

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 13:55 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik heb geen idee, ik ben geen PvdA spotter.

    Hamer staat toch hoog op de lijst?

  • - -, di 01 juni 2010 12:37 in reactie op zorba de griek Reageer op -

    -

    Paul schreef: "Halsema en Pechtold leveren maar liefst 5 zetels in. De natte droom van elke PVV-er "

    In een notendop ook het probleem van de PVV'er, die denken met hun *gecensureerd* en plaats met hun verstand.

  • Irma Noord, di 01 juni 2010 12:47 in reactie op zorba de griek Reageer op Irma

    Irma

    Aan de ene kant wel een logisch gevolg van de daling van Wilders. Zowel Pechtold als Halsema hebben veel winst gemaakt met hun anti-Wilders aanpak. Nu Wilders steeds dieper wegzakt is het een goed gevolg dat ook D66 en GL (D66 is niet democratisch want voor Europa en GL is niet links want keiliberaal) mee het drijfzand in verdwijnen.

  • Piet Knollema, di 01 juni 2010 17:30 in reactie op zorba de griek Reageer op Piet

    Piet

    Ben jij ooit verder gekomen dan het essen?

  • Paradox !, di 01 juni 2010 11:32 Reageer op Paradox

    Paradox

    Het gaat spannend worden!

  • GJ Huisman, di 01 juni 2010 11:29 Reageer op GJ

    GJ

    Toch blijf ik benieuwd naar de manier van peilen. Een aantal partijen zit dicht op elkaar bij alle peilingen, maar bij CDA, SP en GL vind ik de verschillen opvallend. Wat is de onderzoekspopulatie, hoe worden steekproeven getrokken, wat zijn de betrouwbaarheidsintervallen en foutmarges etc.

  • N van Gogh, di 01 juni 2010 11:29 Reageer op N

    N

    Roemer de verrassing?
    Hij geeft vertrouwen, is humorvol en is duidelijk.

  • P Lucas, di 01 juni 2010 11:24 Reageer op P

    P

    De NOVA uitzending gisteravond gezien? Wat een belachelijke optreden weer, zeg! Wat mij betreft mag de PVV nog omlaag gaan (naar rond 10 zetels, hoop ik)!

  • Mees ., di 01 juni 2010 17:42 in reactie op P Lucas Reageer op Mees

    Mees

    Ik vind die Wilders een hele vreemde man,in zijn sociale contacten uiterst vreemd,vond ik trouwens altijd al,vanaf het eerste begin dat ik hem ontwaarde bij de VVD,net als Verdonk.
    Ik stond ervan te kijken toen dat die Verdonk ooit in de peilingen 30 zetels haalde.
    Dacht echt...zien de mensen niet hoe gek dat mens is?
    Bij de verkiezingen binnen de VVD over het lijsttrekkerschap tussen Rutte en Verdonk haalde Rutte 51% en Verdonk 49%.
    Zegt dat niet genoeg?
    Als je Verdonk hoort spreken dan denk je echt....hoe is het mogelijk dat 49% van de VVD haar als lijsttrekker prefereerde.
    Is er iets niet heel goed mis binnen die partij?
    Verdonk en Wilders komen niet voor niets uit de VVD voort.
    Wiegel heeft altijd gezegd dat hij zulke mensen het liefst binnenboord hield bij de VVD....ze zouden veel rechtse stemmers trekken.
    Voor mij is het allang duidelijk dat de VVD steeds meer extremer rechts wordt.
    Geen gezonde ontwikkeling.

  • Irma Noord, di 01 juni 2010 11:22 Reageer op Irma

    Irma

    De 25 van 2006 zullen ze niet halen, maar met een grote SP-fractie worden de coalitiepartijen in elk geval gedwongen het een beetje sociaal te houden.

    Immers zonder de SP was er nooit een onderzoek naar de oorzaken van de crisis gekomen (commissie De Wit), geen onderzoek naar de illegale oorlog in Irak, zaten we stevig nog 2 jaar in Afghanistan, was de verplichte aanbesteding thuiszorg gewoon gebleven, etc., etc.

    Het zou geweldig zijn als ze mee konden regeren, maar groot moeten ze in elk geval blijven!

  • Mat Salleh, di 01 juni 2010 11:17 Reageer op Mat

    Mat

    Het zijn alleen verschuivingen binnen de blokken:
    VVD wint van PVV.
    SP wint van D'66 en Groen Links.

    De verhouding tussen links en rechts veranderen niet, en Rutte is hoogst waarschijnlijk de volgende Premier.

    Vind vooral het rijtje achter TON wel grappig, net de Toto uitslagen.

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 11:35 in reactie op Mat Salleh Reageer op Piet

    Piet

    "De verhouding tussen links en rechts veranderen niet"

    Alleen wordt coalitievorming een stuk moeilijker door de ruk naar conservatief binnen het linkse blok. Links komt er zo alleen maar zwakker uit: minder in het machtscentrum en meer in de marge.

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 11:37 in reactie op Mat Salleh Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dus de 4 zetels winst van de VVD komen uitsluitend door de 3 zetels verlies van de PVV en TON?

  • Mat Salleh, di 01 juni 2010 11:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Mat

    Mat

    "Dus de 4 zetels winst van de VVD komen uitsluitend door de 3 zetels verlies van de PVV en TON?"

    De VVD wint er 3 en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die van Ton en PVV komen

    Rechts schuift langzaam van "extreem" naar "gematigd" en links van "gematigd" naar "conservatief".

  • , di 01 juni 2010 16:03 in reactie op Mat Salleh Reageer op

    "Conservatief"heet in mijn woorden extreem

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 17:25 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Zijn we het er eindelijk over eens dat de SP een extreem conservatieve partij is.

  • Mat Salleh, di 01 juni 2010 11:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Mat

    Mat

    Zijn er inderdaad 4! Nou dan komt er eentje van D'66 :)

  • Aert Willem d'Holbach, di 01 juni 2010 12:16 in reactie op Mat Salleh Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dan zijn we het daar over eens ;-)

  • Mat Salleh, di 01 juni 2010 12:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Mat

    Mat

    Ja, helaas wel. Ik heb na lang aarzelen toch maar weer het vakje bij D'66 roodgekleurd, ik woon in het buitenland en stem per brief vandaar dat ik nu al kan stemmen. Ik heb gewikt en gewogen tussen VVD, Groen Links en D'66, de 3 min of meer liberale partijen. De VVD viel af omdat ze samenwerking met de PVV niet uitsluiten en Groen Links viel af omdat ik behalve Femke Halsema, die ik hoog heb zitten, weinig echt liberale geluiden in die partij kan ontdekken.

    Blijft over (opnieuw) D'66, ik stem in ieder geval de laatste verkiezingen consquent op dezelfde partij.

    Off Topic: Het stemmen vanuit het buitenland is nogal omslachtig, ik begrijp niet zo goed waarom ik wel mijn belastingaangifte via internet kan doen maar moet stemmen per post. We hebben toch allemaal een DigiID.

  • Hjalmar Hoort, di 01 juni 2010 14:08 in reactie op Mat Salleh Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Opassen met die DigiD. Met een BSN nummer kan je vrij makkelijk een nieuw ID aanvragen, en daarna alles inzien/veranderen. Die dingen zijn niet uniek.

  • TBD  , di 01 juni 2010 11:17 Reageer op TBD

    TBD

    SP wint ten koste van PvdA, dat wel. Ook wel logisch, linkse stemmers gaan dan toch liever (en terecht) op iemand met een heldere, duidelijke boodschap stemmen als Roemer in plaats van draaiende, stundelende Job 'ik heb de cijfers niet paraat' Cohen. Al ben ik het absoluut niet met de standpunten van de SP eens, heb ik toch zeer waardering voor de manier waarop Roemer het aanpakt, zeker in de debatten. Wat dat betreft is het jammer dat Roemer ervoor zo onzichtbaar was, waardoor alle stemmen naar de PvdA gingen...

  • , di 01 juni 2010 11:34 in reactie op TBD   Reageer op

    Albert.
    Even goed kijken graag.
    De SP krijgt er vier zetels bij, de PvdA gaat er geen een op achteruit.

  • Prins Adriaan, di 01 juni 2010 16:30 in reactie op TBD   Reageer op Prins

    Prins

    [..SP wint ten koste van PvdA, dat wel. Ook wel logisch, linkse stemmers gaan dan toch liever (en terecht) op iemand met een heldere, duidelijke boodschap stemmen als Roemer in plaats van draaiende, stundelende Job 'ik heb de cijfers niet paraat' Cohen...]

    De Hond 30-05-2010
    http://www.peil.nl/?2972

    TK 2006: 16% van het electoraat koos voor SP.
    Verdeelt naar inkomen: Hoog 7%
    Midden 16%
    Laag 26%

    EP 2009: 9% electoraat voor SP
    Hoog 3%
    Midden 11%
    laag 14%

    Eind mei 2010: electoraat 7% kiest SP
    Hoog 3%
    Midden 7%
    Laag 12%

    Verder heeft liggen de +kansen van div . partijen als volgt:

    VVD 22%
    D66 21%
    GL 17%
    PvdA 15%
    SP 12%
    Zelfs de lage inkomens trekken aan hun stutten.
    Ze zouden er verstandig aan doen om de oorzaak daarvan eens boven water te halen

  • Piet Knollema, di 01 juni 2010 19:25 in reactie op TBD   Reageer op Piet

    Piet

    Dat zal Rutte weten te waarderen!

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 11:12 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik ben vergeten in welk programma gisteren dat gebeurde maar;
    er was uitgesplitst tussen mannen en vrouwen.
    Vrouwen kiezen nadrukkelijk voor links.
    Als het aan de vrouwen van Nederland lag dan zouden we een links kabinet hebben na 9 juni.
    Mannen kiezen rechts.

  • david ricardo, di 01 juni 2010 11:25 in reactie op Zjen Zen Reageer op david

    david

    dit is waarschijnlijk, omdat mannen vaak wat harder zijn en de ´rechtse´partijen hardere maatregelen willen. Vrouwen zijn over het algemeen wat zachtaardiger en verzorgend zijn, en linkse partijen meer zachte maatregelen hebben.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 11:45 in reactie op david ricardo Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik denk dat het testosteron gehalte bij mannen hun blik vertroebelt.
    Egocentrisch.Ik=gericht.

    Vrouwen kijken meer in gehelen en zorgen voor allen in hun omgeving.
    Het geheel moet kloppen.
    Niet alleen voor hun eigen ikje moet het oke zijn maar voor de hele situatie en groep.
    En dan stem je links.

  • david ricardo, di 01 juni 2010 12:00 in reactie op Zjen Zen Reageer op david

    david

    Zen, ik denk dat je niet dat Adam smith en the wealth of nations kent. Maar daarin wordt uitgelegd over de Hidden hand of the invisible hand, waarin hij uitlegd dat egocentrisme niet slecht hoeft te zijn. Als je het best voor je zelf wilt, doe automatisch iets terug voor de gehele maatschappij waarbij je andere helpt en voorspoed brengt. Dit meestal sneller dan als je gericht bent om andere eerst probeert te helpen.

  • Tim Tim, di 01 juni 2010 11:32 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tim

    Tim

    Dat was DWDD, Maurice de Hond liet dat zien. Bij vrouwen eindigde de VVD en PvdA gelijk, bij mannen de VVD op 42 zetels en PvdA ergens laag in de twintig.
    Je zult dus wel blij zijn dat er in Nederland meer vrouwen zijn dan mannen ;)

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 11:38 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Vrouwen kiezen nadrukkelijk voor links."

    Dat zal alles te maken hebben met het buitensporig grote aantal vrouwen in Nederland dat niet werkt of maar een klein baantje heeft. Kennelijk kiezen die allemaal voor de eigen portemonnee.

  • sam tosha, di 01 juni 2010 12:08 in reactie op Piet de Geus Reageer op sam

    sam

    Och och links staat weer voor niet werken.

  • Renée Olsthoorn, di 01 juni 2010 12:45 in reactie op sam tosha Reageer op Renée

    Renée

    Nee, links staat voor vróúwen die niet werken. Zeldzaam melige reactie van @Piet. Ik heb hem weleens geestiger meegemaakt. :)

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 13:19 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Piet

    Piet

    Inderdaad een beetje melig. Ik anticipeerde op iets met de van nature sociale aard van de vrouw (het woord sociaal moest erin voorkomen) versus iets met het woord "warm" of met "menselijk". Maar Zjen wil vandaag niet zo meewerken, dus die fles blijft nog even in het rek ;)

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 13:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik zit tot aan mijn strot vol met oxytocine maar jouw testosteron gehalte verhindert jou om mee te werken.

    En die fles, die drink je maar met je maten.

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 14:09 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Ik zit tot aan mijn strot vol met oxytocine"

    Och arme, zit je helemaal vol met roestig gif?

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 15:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    onleuk

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 12:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Kennelijk kiezen die allemaal voor de eigen portemonnee.]---

    Waarom is links goed voor de portemonnee van niet werkende vrouwen?
    Ik dacht dat de CU van de aanrecht-subsidie was?

  • david ricardo, di 01 juni 2010 13:02 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op david

    david

    Omdat links goed is voor de portemonnee van de niet-werkende.

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 13:56 in reactie op david ricardo Reageer op Rouane

    Rouane

    Dar denkt menig Gooise vrouw anders over.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 14:06 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Wheohahahaha.
    Die heeft 6000 euro per maand nodig om alleen haar gezicht rimpelloos te houden Hahahahahaaa.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 12:58 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    @ UberPiet;
    Het gaat om hormonen;
    Testosteron versus oxytocine.
    Je hebt , zoals de meeste mannen, last van je hormonen.

  • , di 01 juni 2010 15:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Oh, Piet.
    Wat vind ik dat een weerzinwekkende conclusie van je.
    Walgelijk.
    Denk voortaan s.v.p.even na voor je iets roeptoetert

  • Wobbel van Baalen, di 01 juni 2010 11:07 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    Prima voor Emile Roemer. Nog ruim 1 week te gaan. Komt wel goed.

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 11:05 Reageer op zorba

    zorba

    Roemer Rules! SP back in business!

  • Rouane Rabbit, di 01 juni 2010 10:57 Reageer op Rouane

    Rouane

    De SP is inderdaad in opmars, alle peilingen tonen diezelfde trend. De VVD ook. En de PVV krimpt.

    Wat betreft CDA, D66, GL en PvdA zijn de trends niet in alle peilingen duidelijk of zelfs tegenstrijdig.

    Kortom, het wordt een verrassing wat er uitkomt volgende week.

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 11:08 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    Hoogmoed komt voor de val. Groen Links 8e partij van Nederland.

  • Reinout van Schouwen, di 01 juni 2010 11:36 in reactie op zorba de griek Reageer op Reinout

    Reinout

    Verklaar u nader?

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 12:05 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op zorba

    zorba

    --- Verklaar u nader?---

    Als je premier wilt worden, beweert de leider van links te zijn en je kan het na al die jaren in de kamer nog geeneens winnen van Rouvoet terwijl groen hotter is dan ooit dan denk ik dat er iets niet klopt.

    Of de kiezer begrijpt Halsema niet of Halsema begrijpt de kiezer niet. In allebei de gevallen heeft Halsema een probleem. Die haalt de Kerstmis niet volgens mijn glazen bol.

  • gitaar freak, di 01 juni 2010 12:56 in reactie op zorba de griek Reageer op gitaar

    gitaar

    In mijn glazen bool heeft ze het al gehaald. Daar dwarrelen namelijk van zulke sneeuwvlokjes doorheen ;)

    Even inhoudelijk: ik ben blij dat volgens de peilingen paars (+) nog steeds tot de mogelijkheden behoort

  • zorba de griek, di 01 juni 2010 13:14 in reactie op gitaar freak Reageer op zorba

    zorba

    --- In mijn glazen bool heeft ze het al gehaald. Daar dwarrelen namelijk van zulke sneeuwvlokjes doorheen ;)----

    Ziet u Halsema tussen de sneeuwvlokjes? Kijk, dat bedoel ik ;)

  • Truus Beek, di 01 juni 2010 12:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Truus

    Truus

    Stuurt nog altijd aan op een groot verlies voor de SP
    van 25 naar ...

  • Bart Bartus, di 01 juni 2010 10:52 Reageer op Bart

    Bart

    There is a Roemer in town!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel