12 juli 10 17:03 Reageer (73) Politiek RSS

Informateurs: 'PaarsPlus vrijblijvendheid ver voorbij'

Jacques Wallage (PvdA): 'Opmerkelijk goede onderlinge verstandhouding'

De onderhandelingen over een mogelijke PaarsPlus-coalitie van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks verlopen stevig en constructief. Dat hebben de informateurs Wallage (PvdA) en Rosenthal (VVD) verklaard tijdens een persconferentie. Het was voor het eerst sinds het begin van de gesprekken vorige week dat er informatie over de coalitievorming naar buiten werd gebracht.

De Volkskrant schrijft:

Rosenthal omschrijft de gesprekken die afgelopen week zijn gevoerd als stevig en serieus. 'De fractievoorzitters zijn op zoek naar wat hun partijen verbindt, niet wat hen scheidt. Op het gebied van bezuinigingen en de begroting is al 'flink wat in kaart gebracht'. Het gaat daarbij onder andere over aanpassingen van de AOW, de WW, reintegratie, scholing en vereenvoudiging van allerlei regelingen, aldus Rosenthal.

Desgevraagd voegde Rosenthal toe dat ook gezondheidszorg tot die onderwerpen behoort. De informateurs laten de vier partijen vooral met elkaar praten en doen af en toe suggesties voor mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld door te wijzen op adviezen van buiten. De informateurs ontvangen volgens eigen zeggen dagelijks zo'n 80 adviezen.

De informateurs konden nog niet zeggen of er echt een PaarsPlus-kabinet gaat komen. Volgens Rosenthal zijn de gesprekken wel de vrijblijvendheid ver voorbij.

Laatste Reacties (73) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Hofman, di 13 juli 2010 19:42 Reageer op Wim

    Wim

    Paars heeft ons veel goeds gebracht. Wat dacht u van het openbreken van de postmarkt waardoor nu 15.000 postbodes op straat komen te staan. En marktwerking bij de woningcorporaties, waar de bestuurders hun zakken vullen. En het toelaten van de DSB-bank, waardoor vele gezinnen tot hun nek in de schulden zitten.
    Maar de kiezers zijn dat alweer vergeten, en rennen als een blind paard achter PaarsPlus aan.

  • - -, wo 14 juli 2010 00:21 in reactie op Wim Hofman Reageer op -

    -

    Marktwerking, is dat geen paradepaardje voor de VVD?

    Maar ik deel uw mening, 'Paars' heeft Nederland veel goeds gebracht. Paars+ is mijns inziens dan ook de enige optie.

  • Teun de Beuker, di 13 juli 2010 16:27 Reageer op Teun

    Teun

    Nederland zit niet op Paars+ te wachten.
    Laten de onderhandelingen zo snel mogenlijk stoppen.
    Het is allemaal verloren tijd want de verschillen tussen links en rechts zijn echt onoverbrugbaar.

  • - -, di 13 juli 2010 18:34 in reactie op Teun de Beuker Reageer op -

    -

    Neuh, gewoon doorgaan met die onderhandelingen natuurlijk.

    Als "Nederland" ergens niet op zit te wachten is het opnieuw onderhandelingen voeren met een extreem rechts nationalistische flut partij.

  • Thomas J, di 13 juli 2010 13:13 Reageer op Thomas

    Thomas

    Hup Hup Hup Paars Plus!!!

  • Henk Verwoerd, di 13 juli 2010 12:05 Reageer op Henk

    Henk

    Zullen we niet eerst eens wachten totdat de heren hun ei hebben gelegd. Tot dan is iedere discussie oeverloos.

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 16:50 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Joop

    Joop

    Alle eieren met een neoliberale insteek rotten.
    Het maakt niet uit wat er uitrolt.

    De afgelopen 35 jaar zijn er het bewijs van.

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 10:59 Reageer op Joop

    Joop

    Moge de onderhandelingen zo spoedig als mogelijk worden beeïndigd.

    Mensen hebben een slecht geheugen.
    Paars heeft vroeger al zoveel vernaggeld en asocialer gemaakt in dit landje dat PaarsPlus slechts een cosmetische wijziging zou worden.

    Het blijft gewoon ouwe zure neoliberale wijn in nieuwe zakken.
    Zure wijn waar zelfs GroenLinks zich niet voor schaamt.
    Laat het woord 'Links' in het vervolg dus maar achterwege.

  • Mostafa Mouktafi, di 13 juli 2010 11:30 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Paars-min, zonder Groenlinks, zou heel mooi zijn.

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 16:48 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb toch liever Groen(semi)Links boven de neoliberale VVD-engerds Mostafa.
    En ik zie D'66 als de VVD in schaapskleren.
    Ook niets voor mij dus.

  • YggY ..., di 13 juli 2010 11:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    Er moet toch een regering gevormd worden en hoewel ik begrijp in welke spagaat jij je bevindt, dezelfde waar ik mij ook in bevind, moet ik er niet aan denken dat we een regering krijgen met deelname van een racistische, xenofobe partij als de PVV. De PVV maakt niet alleen ons land en haar inwoners belachelijk, ze maakt Nederland binnen de EU ook volkomen belachelijk, de PVV is volslagen belachelijk als politieke beweging, dus ik herhaal maar wat ik al eerder heb gezegd,

    Ik ben voor iedere coalitie waar de PVV geen deel van uitmaakt.

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 16:44 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Gerard. Ik ben alleen voor een coalitie zonder xenofoben, fascistoïde idioten, fundamentele gelovigen of aanhangers van het neoliberalisme.

    Uiteraard met Roemer als MP.
    ;-)

  • YggY ..., di 13 juli 2010 16:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    Ik mis af en toe Agnes nog wel eens.

    en Jan zien we ook steeds minder

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 21:50 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Ygg, ik mis deze twee ook in beeld en woord.
    De huidige SP-kamerleden hebben 'het sociale estafettestokje' goed aangereikt gekregen.
    Ook groeit de SP (inhoudelijk) nog steeds. Zoals altijd.
    Hun wetenschappelijk bureau levert gedegen onderzoek, argumenten en goede denkstof.
    Vaag gelul zal je daar niet horen. : )
    Kortom, naar mijn idee zijn Jan en Agnes niet vervangbaar maar wel op te volgen.

    (Sorry voor de late reactie.)

  • Hjalmar Hoort, di 13 juli 2010 11:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Joop, wat voor kabinet zou dan de oplossing zijn?

  • Joop Schouten, di 13 juli 2010 16:51 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Joop

    Joop

    Zie mijn andere reacties.

  • Hjalmar Hoort, di 13 juli 2010 10:29 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Uri.... serieus.... (in reactie op de headline foto)

    Krijtstreep pak?
    Horizontaal geruit overhemd?
    Diagonaal geruite das?

    3x patroon is dikke stijl no-go! Kom op man. Ook al is ie VVD, dan nog is het een ambtenaar zo te zien.

  • Rob van Koot, di 13 juli 2010 09:04 Reageer op Rob

    Rob

    Ook opvallend weinig resultaat las ik vanmorgen in de krant. Namelijk nog niks...

  • Wim Hofman, di 13 juli 2010 02:40 Reageer op Wim

    Wim

    Fijn dat de VVD samen gaat werken met de PvdA en GL, terwijl Rutte voor de kiezers een heel ander verhaal hield.
    Fijn dat Beatrix in het geheim aanstuurt op een kabinet met de PvdA.

    Fijn dat Tjeenk Willink zogenaamd onafhankelijk is.
    Fijn dat Beatrix voorstelt om voorstellen van de Tweede Kamer te verwerpen.
    Fijn om in een schijndemocratie te wonen.

  • Mat Salleh, di 13 juli 2010 08:27 in reactie op Wim Hofman Reageer op Mat

    Mat

    Ik ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt.

  • Joop Pooj, di 13 juli 2010 09:13 in reactie op Wim Hofman Reageer op Joop

    Joop

    Bea stuurt inderdaad op een PvdA kabinet aan. Het is geen geheim dat Cohen wil gedogen dat Maxima's vader de de kroning van KWA bijwoont. Cohen heeft het gezegd in 'zijn' NOVA uitzending vlak voor de verkiezingen.

  • , di 13 juli 2010 09:24 in reactie op Wim Hofman Reageer op

    *Fijn dat Beatrix voorstellen van de tweede kamer verwerpt*
    Welke voorstellen?
    En hoezo verwerpen?
    Rosenthal stelde de Koninging voor twee informateurs te nemen, één van de VVD en één van de PvdA.
    En.........raad eens wie er nu bezig zijn?..................

  • - -, di 13 juli 2010 09:26 in reactie op Wim Hofman Reageer op -

    -

    Ja Wim, het allemaal één groot geheim links complot, 'The Twilight Zone' melodietje op de achtergrond maakt het plaatje dan ook compleet. Nu nog een pakkende titel en het zal ongetwijfeld een blockbuster worden. Voor de kids verschijnt dan een lichte versie onder de naam 'Purple Power', de menselijke protagonist wordt dan vervangen door een gemuteerde paarse schildpad...

    ...voor ieder wat wils...

  • Piet Knollema, di 13 juli 2010 09:37 in reactie op Wim Hofman Reageer op Piet

    Piet

    Het wordt pas echt fijn als jij een beetje inzicht krijgt in ons staatsbestel!

  • jan horst, di 13 juli 2010 10:10 in reactie op Wim Hofman Reageer op jan

    jan

    Fijn dat cynisme ons land naar de *** helpt

  • Gracchus Babeuf, di 13 juli 2010 12:55 in reactie op Wim Hofman Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Je hebt gelijk: het is één grote SAMENZWERING. Wie weet komen ZE je straks ook nog halen.

  • Jens Gombert, di 13 juli 2010 20:13 in reactie op Wim Hofman Reageer op Jens

    Jens

    Ik ben het met je eens.

  • Han van der Horst, di 13 juli 2010 01:00 Reageer op Han

    Han

    Het gaat daarbij onder andere over aanpassingen van de AOW, de WW, reintegratie, scholing en vereenvoudiging van allerlei regelingen, zegt Uri Rosenthal om aan te tonen dat er zo vruchtbaar wordt gediscussieerd door de deelnemers aan de onderhandelingen voor paars plus. Ook zijn zij stevig en serieus.

    Vroeger toen ik nog jong was en opstandig, maakten we ons altijd vrolijk over de kameraadschappelijke besprekingen die de leiding van de Sovjet Unie met de zetbazen in de andere oostblokstaten voerden. Daar doen die .opmerkingen over de serieusheid van de besprekingen sterk aan denken.l Eigenlijk betekenen deze woorden: bemoei je niet, publiek, met zaken die je niet aangaan.

    Dat is nog tot daar aan toe. |Erger is wat Rossenthal over de inhoudvan de serieuze besprekingen prijs gaft. Het gaat niet over een andere of een nieuwe koers, het gaat niet over vernieuwingen, het gaat over aanpassingen. Het gaat over m i n d e r van hetzelfde.

    Daar komen we niet mee uit de crisis.

  • Rob Geurtsen, di 13 juli 2010 08:01 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob

    Rob

    "|Erger is wat Rossenthal over de inhoudvan de serieuze besprekingen prijs gaft. Het gaat niet over een andere of een nieuwe koers, het gaat niet over vernieuwingen, het gaat over aanpassingen."

    Goede waarneming... ik heb de persconferentie herluisterd, het lijkt te kloppen. Schokkend typisch Rosenthal - maar als het waar is dan zijn de beloftes van hervorming in de besprekingen verwaterd.

    Zouden deze politici hun eigen verhaal over de problemen nog geloven? Zouden ze niet door hebben dat er met dit soort onderhandelingen niets opgelost wordt?

  • Rob van Koot, di 13 juli 2010 09:54 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob

    Rob

    Minder van hetzelfde...je hebt gelijk. Dat is vrij ernstig. Niks verniewing. Gewoon doorpolderen. Dat gaat dit kabinet straks doen.... Maar goed mensen, wat hadden we ook verwacht? Om grote dingen te doen moet je echt allemaal dezelfde ideeen en drive hebben. Dit kabinet is programmatisch erg verdeeld. Dus je kunt ook zeggen: dit is het hoogst haalbare bij een brede coalitie.

  • Winston Link, di 13 juli 2010 00:42 Reageer op Winston

    Winston

    Wallage en Rosenthal zien er op de foto uit als die twee mopperende oude mannetjes uit de Muppet Show. Wat zegt dat?

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 00:51 in reactie op Winston Link Reageer op Henk

    Henk

    Dat ze plezier hebben in het opbloeiende vertrouwen
    Je vergeet dat die oude mannen vooral plezier hadden

  • Arie Paap, di 13 juli 2010 00:23 Reageer op Arie

    Arie

    De formateur(s) zouden wel willen, maar... "water en olie kan je niet mengen"dan loop de motor vast! dat schijnen de heren niet te weten, zij willen ten kosten van alles de wens van TRIX tot stand brengen! Rutte je pleegt kiezers bedrog als je hierin trapt en dat is een electorale DOODZONDE!(en kom niet aan met... ik kan niet anders gel..! het Deensmodel (werkt uitstekend) een minderheidskabinet is niet eens onderzocht), Met Provinciale Verkiezingen (eerste kamer) maart 2011 rekenen de kiezers met de VVD af met dank aan Rutte!!

  • , di 13 juli 2010 07:40 in reactie op Arie Paap Reageer op

    Doe toch niet zo overdreven.

    Een regering met de pvv, dat was pas een nachtmerrie geworden, of net zo'n beestencircus als Balkenende 1.
    Maar goed, wilders en zijn fans zwijmelen in de slachtofferrol, en wie ben ik om ze dat pleziertje te ontnemen??

  • Piet Knollema, di 13 juli 2010 09:41 in reactie op Arie Paap Reageer op Piet

    Piet

    Een minderheidskabinet is het laatste in een rij van mogeljkheden.
    Maar een PvdA-D66-Groen Links minderhediskabinet lijkt mij inderdaad een oplossing!

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 00:19 Reageer op Henk

    Henk

    De formateurs zijn vooral met vertrouwen bezig.
    De 4 partijen hebben dat ook hard nodig, omdat er veel beta problemen zijn, en er te weinig beta gehalte aan tafel zit.

    Ze bespreken dus ook beta problemen en keuzes waar ze de ballen van snappen.
    Dat geeft onzekerheid en gebrek aan vertrouwen.
    Daarom zou het goed zijn als ze een keer wat beta mensen vertrouwen die stellen dat duurzame energie geld kan opleveren, waardoor de bezuinigingen gemakkelijk worden.
    Windmolens op het land kunnen 2 miljard per jaar opleveren.

    En kerncentrales zijn juist peperduur, een regering die wil bezuinigen kan zich dergelijke dingen helemaal niet veroorloven, ook als ze door een buitenlandse investeerder worden betaalt, die heeft dan gewoon net een vette aardgas deal met EZ gesloten.
    Vertrouw die maatschappij bewuste beta mensen nu eens als ze dat zeggen.
    Kijk alleen naar het feit dat de wereld sinds 2009 meer windparken dan fossiele centrales bouwt, in MW uitgedrukt.
    Windmolens komen uit fabrieken waar ze efficiënt en goedkoop gemaakt worden. Daar kan de enkelstuks door bouwvakkers gebouwde centrale nooit tegenop.
    Kolen- en kerncentrales verstoken belastinggeld, meneer Rutte.
    En die windmolens kunnen de regionale nederlandse burger 2 miljard per jaar opleveren
    http://bit.ly/windwinst

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 01:24 in reactie op Henk Daalder Reageer op Piet

    Piet

    Hou nou toch eens op met die eeuwige mantra over windmolens die je overal te pas en vooral te onpas bijsleept. Windmolens leveren geen energie maar draaien juist op energie.

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 09:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op Henk

    Henk

    Elke windmolen is met een dikke kabel aangesloten op het elektriciteitsnet.
    Door die kabel stroom elektriciteit van de molen naar het net.
    Zonder die winst zou er geen molen gebouwd worden.
    Maar de wereld bouwt sinds 2009 elk uur een nieuwe windmolen.
    De onderhandelaars moeten weten dat dat gebeurt, omdat ze anders de verkeerde keuzes maken, zoals zo'n peperdure kerncentrale met zijn monumentale vervuiling.
    De onderhandelaars zijn allemaal niet-beta mensen. Ze hebben geen verstand van beta onderwerpen zoals energie en duurzaamheid. Daar om beseffen ze niet welke winstkansen er in zijn te halen, waarmee ze het bezuinigings probleem kunnen versimpelen, als ze het belang van windmolens begrijpen.
    Daarom is het de moeite waard om het er over te hebben. Zouden meer mensen moeten doen. De beta helft van Nederland begrijpt het.
    85% van alle Nederlanders is het er mee eens.
    Zo'n 7000 mensen zijn al eigenaar van een windmolen en een groot deel daarvan krijgt een veel grotere rente op een lening aan hun windmolencoöperatie dan ze spaarrente van de bank zouden krijgen.
    Juist omdat windmolens geld opleveren.

    De onderhandelaars bezuinigen zichzelf arm en Nederland erbij, terwijl er overal in Nederland geld is te verdienen.

  • Piet Knollema, di 13 juli 2010 10:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    Don Quichot vocht ook tegen windmolens.

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 11:55 in reactie op Piet Knollema Reageer op Piet

    Piet

    Maar dat waren tenminste mooie windmolens.

  • Piet Knollema, di 13 juli 2010 13:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    Zelfs daar kan je verschillend over denken.

  • Mw. Oeverloos, di 13 juli 2010 10:39 in reactie op Henk Daalder Reageer op Mw.

    Mw.

    Even de link aanklikken dan maar, zomaar wat duurzaamheid:
    "Bossen, natuur, ehs, agrarisch gebied, het is allemaal mogelijk zoekgebied."
    "Natura 2000 gebied? Technisch en juridisch is het mogelijk"

    Meestal ga ik niet in op spam, maar hieruit blijkt wel dat Daalder, de spreekbuis van de energiebedrijven, bezig is het failliet van het landschap te promoten.

  • liebe man, ma 12 juli 2010 22:18 Reageer op liebe

    liebe

    Ik ben niet verrast als bij de volgende verkiezingen de PVV een monsterzege haalt. Nederland is zijn vertrouwen in de politiek kwijt. VVD stemmers willen geen paars kabinet.

  • Gavi Mensch, ma 12 juli 2010 22:41 in reactie op liebe man Reageer op Gavi

    Gavi

    Tja liebe mensch, da's nou toch ook wat,
    [Ik ben niet verrast als bij de volgende verkiezingen de PVV een monsterzege haalt. Nederland is zijn vertrouwen in de politiek kwijt. VVD stemmers willen geen paars kabinet.]

    wat blijkt:
    1.De volgende verkiezingen zijn nog niet in zicht,
    2.Nederland is zijn vertrouwen in de politiek kwijt, is uw achternaam Nederland of praat u voor 16 miljoen mensen tegelijk en
    3. de VVD stemmers) (het deel waar u op doelt, ik neem aan dat u hen niet allemaal persoonlijk gesproken hebt) hebben niet zo veel te willen. Ze hebben gestemd en klaar! Nu moet er nog een kabinet gevormd worden, een regering en de VVD is daar slechts een onderdeeltje van. Ze kunnen het (gotzijdank) niet alleen....en als coalitie heb je rekening met elkaar te houden.
    Volgende keer dan maar PVV voor U?

  • - -, ma 12 juli 2010 23:49 in reactie op Gavi Mensch Reageer op -

    -

    Gavi schreef: "2.Nederland is zijn vertrouwen in de politiek kwijt, is uw achternaam Nederland of praat u voor 16 miljoen mensen tegelijk en"

    LOL :D

  • liebe man, di 13 juli 2010 10:56 in reactie op Gavi Mensch Reageer op liebe

    liebe

    De VVD stemmers zijn wel degelijk ontevreden.
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/269798/VVDkiezer-ziet-niets-in-kabinet-Paarsplus.htm

    Maar ook nederland heeft geen zin in paars.
    http://aahn.nl/2010/07/zes-op-de-tien-kiezers-willen-geen-paars-plus/

    De volgende verkiezingen nog lang niet in zicht? Ik weet niet hoe laang dit verstandshuwelijk stand zal houden.

  • Gavi Mensch, di 13 juli 2010 16:46 in reactie op liebe man Reageer op Gavi

    Gavi

    [De VVD stemmers zijn wel degelijk ontevreden.
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/269798/dé V V D kiezer-ziet-niets-in-kabinet-Paarsplus.htm]
    Ontevreden zijn en niet willen zijn twee verschillende zaken, dat ze ontevreden zijn ligt aan de VVD zelf, als die een voor iedereen acceptabel partijprogramma en verkiezingspamflet had gemaakt hadden ws alle Nederlanders op de VVD gestemd

    [Maar ook nederland heeft geen zin in paars.
    http://aahn.nl/2010/07/zes-op-de-tien-kiezers-willen-geen-paars-plus/]
    We hebben het wel over paars + natuurlijk en niet over paars. Ik hou het voor het gemak even op Paars+ .....
    Daar gaan we dan weer, heel Nederland min één is niet heel Nederland, ik ken heel veel mensen die het de beste optie vinden.

    [De volgende verkiezingen nog lang niet in zicht? Ik weet niet hoe laang dit verstandshuwelijk stand zal houden.]

    Is er iemand getrouwd zonder dat ik het wist....?
    En stel dat er sprake is van een verstandshuwelijk.... ik ben niet zo van trouwen , maar als je het dan toch doet, doe het dan verstandig.
    Romantische zaken en verliefd ge neuzel houden soms nog geen week stand, dan wordt mebn geconfronteerd met de werkelijkheid. Bij een serieus overleg, zoals dit, daar ga ik van uit, moet men wel de voors en tegens afwegen, niemand is gebaat bij een weekje flirten en hup een andere relatie.....

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 00:08 in reactie op liebe man Reageer op Henk

    Henk

    Als Paars Groen het land goed bestuurd, met de VVD, dan groeit de VVD gewoon verder.
    Als ze ook nog de politiek minder validen goed gaan informeren, dan stemmen die mensen de volgende keer op een zindelijk werkende partij.

    Blijft de politiek de burger buiten sluiten, dan groeien holle herrieschoppers, wie dat ook zijn.

    Lees Marja Wagenaar Het einde van de de buitenspelcultuur

  • , di 13 juli 2010 07:18 in reactie op liebe man Reageer op

    Liebe man
    De VVD-stemmers zijn Nederland niet.
    Ik was even mijn vertrouwen in Nederland kwijt, en vooral in de stemmers, maar goddank krijg ik de laatste weken weer wat vertrouwen terug.
    Wij zien de toekomst met groot vertrouwen tegemoet.

  • Anne Theuns, di 13 juli 2010 09:50 in reactie op Reageer op Anne

    Anne

    Mag ik hier even "amen" op zeggen?
    Paars plus heeft al vanaf ver voor de verkiezingen mijn voorkeur.
    Dus dit deeltje Nederland is in ieder geval zeker NIET zwaar teleurgesteld.

  • Erik van Erne, ma 12 juli 2010 22:12 Reageer op Erik

    Erik

    Ook mooi --> Wallage: Wat wij merken als informateurs als wij met de fractievoorzitters spreken is dat zij vinden dat deze tijd om daadkracht en vernieuwing vraagt en het interessante is, dat terwijl de problemen groot en de complexiteit groot is de ambitie dat ook is. De onderhandelaars realiseren zich dat de mix die je nodig hebt de komende jaren uit bezuinigen, hervormen en investeren bestaat en dat maakt de opgave niet altijd makkelijk.

    Daadkracht is toch vooral dingen doen en op dit moment gaat het praten vrolijk verder. Ik zou zeggen: Geen Woorden, maar Daden.

  • Piet de Geus, ma 12 juli 2010 23:39 in reactie op Erik van Erne Reageer op Piet

    Piet

    "Ik zou zeggen: Geen Woorden, maar Daden."

    Zou het niet handig zijn om het er eerst over eens te worden welke daden nodig zijn? Het schiet natuurlijk niet op als iedereen maar een beetje in het wilde weg daadkrachtig gaat lopen doen.

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 00:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Henk

    Henk

    Alle daden die het verdien vermogen van de samenleving verhogen
    - Regionale windparken leveren 2 miljard per jaar op, geld dat niet bezuinigd hoeft te worden
    De offshore industrie Nederlandse windparken op zee laten bouwen
    Aannemers die woningen gaan isoleren, het levert hen geld op en de bewoner heeft lagere woonlasten.
    De staat krijgt weer meer inkomstenbelasting.
    Ze krijgen nu minder aardgasbaten, maar het gas kan later voor een hogere prijs alsnog verkocht worden

  • , di 13 juli 2010 09:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    En hoe weet jij dat ze niet op dit moment precies bezig zijn met * die daden * te formuleren??

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 09:26 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Even goed lezen Willemarin, volgens mij zijn ze juist bezig om die daden en de richting die ze uit willen gaan te formuleren. En afgaande op wat ik hoor over het samenvoegen van departementen e.d. zijn ze daarbij goed bezig ook.

  • Henk Jansen, ma 12 juli 2010 21:02 Reageer op Henk

    Henk

    ='De fractievoorzitters zijn op zoek naar wat hun partijen verbindt, niet wat hen scheidt.'=

    Ze zou zeggen dat als Rutte het PvdA-programma "de langste zelfmoordbrief uit de geschiedenis" vindt, je snel klaar bent met "zoeken".

  • Henk Daalder, di 13 juli 2010 00:23 in reactie op Henk Jansen Reageer op Henk

    Henk

    Rutte is veroordeeld om met de PvdA te regeren
    Alleen als ze dat tot een inspirerend succes maken, blijft de VVD doorgroeien.
    Het wordt tijd dat de echte VVD'ers zich melden om dat inspirerende succes waar te maken.
    VVD'ers, het land heeft u nodig, om de partij groter te maken.
    U mag vanaf vandaag investeren in een windmolen coöperatie, want die dingen leveren goud geld op.
    Zelfs zonder subsidie.

    En meer rente dan de bank.
    http://bit.ly/kieswind

  • Henk Jansen, di 13 juli 2010 02:51 in reactie op Henk Daalder Reageer op Henk

    Henk

    Rutte is idd veroordeeld tot een coalitie met de PvdA, omdat het CDA een kabinet over rechts blokkeert. Feit is echter dat de VVD-achterban een Paars kabinet het minste ziet zitten. De kiezer zal de VVD afstraffen mocht Paars er komen. Veel VVD prominenten zitten daarom dus niet te springen om straks deel te nemen aan deze coalitie. En inspirerend zal het helemaal niet worden.

  • Hjalmar Hoort, di 13 juli 2010 10:23 in reactie op Henk Daalder Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ik call graag een SPAM warning bij meneer Daalder. Leuk dat je pro windmolens bent, maar hou het wel graag non commercieel.

  • Joop Pooj, ma 12 juli 2010 17:31 Reageer op Joop

    Joop

    Ik snap het effe niet: de INformateurs willen praten met ministerskandidaten?

    PS Hoe zit het met dat bericht in de Volkskrant dat Tjeenk Willink heeft aanbevolen dat ministers hun handtekening niet zouden moeten zetten onder door het parlement aangenomen initiatiefwetten die zouden indruisen tegen nederland's internationale belangen of bepaalde groepen in de samenlving zouden kunnen benadelen.

  • Ernst Anepool, ma 12 juli 2010 18:45 in reactie op Joop Pooj Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat is toch simpel, als een wet in strijd is met de Grondwet, *mogen* ze er niet eens voor tekenen.


    En ik neem aan dat je Artikel 1 van onze grondwet toch wel kent ?

    EN dat informateurs (informatie vergaarders ten behoeve van de vorming van een kabinet) kijken welke personen al dan niet de toets der kritiek kunnen doorstaan eer ze überhaupt voorgedragen worden voor een ministers post lijkt me niet meer dan logisch gezien het drama Bomhof et al.

  • Joop Pooj, ma 12 juli 2010 20:06 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Joop

    Joop

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6201/Tjeenk_Willink_gaat_in_de_politiek

  • Geen Mening, ma 12 juli 2010 20:45 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Geen

    Geen

    Maar het kan wel. Daarom is het te hopen dat Halsema nu haar idee van het schrappen van het toetsingsverbod tevoorschijn haalt.

  • Huub Geluk, di 13 juli 2010 13:32 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Huub

    Huub

    Ernst,

    Ik ben bang dat het zo niet werkt. In Nederland worden wetten niet getoetst aan de Grondwet, zoals in andere landen wel gebeurt. Hier wordt er eenvoudigweg van uit gegaan dat de kamer er voor zorgt dat een wet niet in strijd is met de Grondwet. Van een verbod om de wet dan te tekenen, is echter geen sprake.

    Steeds meer zie je hiervan de gevolgen. Omdat in de tweede kamer steeds minder kennis, en met name juridische kennis, aanwezig is, worden er steeds meer onmogelijke wetten aangenomen. Onmogelijk in juridische zin. Puur omdat de wetgever te dom is, om het gechargeerd te zeggen.

    Omdat de rechter in Nederland wel mag toetsen of een wet aan een internationaal verdrag voldoet, ligt hier voor de burger wel nog een mogelijkheid om de wetgever aan kwaliteitseisen te houden. Toesten aan de Grondwet mag een rechter niet.

    De belofte dat een tweede kamer lid zijn best doet, biedt onvoldoende garantie op kwaliteit.

  • Piet Knollema, di 13 juli 2010 09:47 in reactie op Joop Pooj Reageer op Piet

    Piet

    Als de ministers hun handtekeningen weigeren te zetten kan de kamer een motie van wantrouwen aannnemen. De regering treedt dan af en er komen naar alle waarschijnlijkheid nieuwe verkiezingen, tenzij er in de kamer een duidelijke meerderheid is voor een andere regering.
    Minister zijn geen ambtenaren van de kamer.
    Helaas blijkt telkens weer dat ook reageerders hier vaak weinig kaas hebben gegeten van ons staatsbstel.

  • Rob Geurtsen, ma 12 juli 2010 17:31 Reageer op Rob

    Rob

    Duimen of teleurgesteld?

    Het zoeken naar wat bindt is prachtig maar zeker niet voldoende voor een succesvolle regeringsperiode van >3 jaar.
    De partijen moeten elkaar iets willen gunnen (Amsterdamse stijl, eenje waar overigens D'66 geen kaas kan maken), zonder dat je het er persoonlijk of qua partijpolitiek mee eens bent.

    Laat je dat aan de debatten in de Tweede Kamer over dan is dat net zo goed een bron van conflicten als de breekpunten van het CDA.

    Het journaille, van Van Weezel tot elke willkeurige nieuwling, vroeg niet door op Tjeenk Willink's stuk. Ook verontrustend.

  • Piet de Geus, ma 12 juli 2010 23:43 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    "Amsterdamse stijl, eenje waar overigens D'66 geen kaas kan maken"

    Laat de PvdA landelijk vooral niet overgaan tot de Amsterdamse stijl, want dan is de formatie bij voorbaat mislukt. Toevallig het interview met Van der Laan gelezen in het Parool? Asscher speelde nog veel meer dubieuze dubbelrollen: zowel Van der Laan vragen als bemiddelaar als konkelfoezen over diens burgemeesterschap (Asscher wist al dat Cohen zou stoppen), waarmee hij Van der Laans integriteit ernstig in gevaar heeft gebracht.

  • Rob Geurtsen, di 13 juli 2010 00:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob

    Rob

    Appels en peren!

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 01:25 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    Maar wel de fruitige kern van Breznjev aan de Amstel.

  • Rob Geurtsen, di 13 juli 2010 07:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob

    Rob

    Flauw beeldspraak cliché.

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 09:22 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    Ik begrijp dat je niet inhoudelijk in wenst te gaan op de manier waarop Asscher Van der Laan voor schut heeft gezet? Na zijn dubieuze driedbbelrol als loco, onderhandelaar en medeopsteller van de begroting? D66 heeft onhandig opgetreden in Amsterdam, maar inhoudelijk hadden ze volkomen gelijk. Het was in de achterkamertjes zelfs nog een paar graden erger dan zij dachten.

  • Ruud Wiemer, di 13 juli 2010 10:44 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ruud

    Ruud

    Je zegt dat D66 onhandig heeft opgetreden in Amsterdam. Dit is een eufemisme van de bovenste plank. Het optreden van de onderhandelaar voor het nieuwe college mevrTelleman was oerdom en treurig amateuristisch. Ze is dan ook opgestapt en heeft de politiek verlaten.

  • Piet de Geus, di 13 juli 2010 11:57 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Piet

    Piet

    "Dit is een eufemisme van de bovenste plank"

    Dat heb je goed gezien. En zoals je zelf al zegt: ze is afgevoerd. Asscher daarentegen zit nog steeds op het schild. Dat gaat de stad nog veel ellende opleveren.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven