29 november 10 09:00 Reageer (107) Politiek RSS

Opstelten gaat namen blowende scholieren openbaren

'Jongeren die dingen verkeerd doen, moeten nadrukkelijk zichtbaar zijn'

Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) gaat de namen bekend maken van scholieren die blowen. De ouders wil hij 'keihard' aanspreken.

Opstelten geeft daarmee gehoor aan de wens van Telegraaf-lezers. De kabinetskrant peilde dat een meerderheid van de lezers het een goed idee vinden om kinderen aan de schandpaal te nagelen.

Het AD schrijft:

Een meldplicht voor scholen van betrapte blowers bij de politie, zoals een meerderheid van de ondervraagden wil, gaat de minister nog te ver. Het onder de pet houden van drugsmeldingen uit vrees voor reputatieschade werkt volgens Opstelten averechts. "Maar de reputatie van een school staat juist meer onder druk als dit soort zaken niet gemeld worden."


cc-foto: Bastian

Laatste Reacties (107) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • fruitvlieg mandarijn, di 30 november 2010 17:18 Reageer op fruitvlieg

    fruitvlieg

    Is de "geest veruimend heid" soms de bedreiging.........

  • Vandaag Verteld, di 30 november 2010 17:59 in reactie op fruitvlieg mandarijn Reageer op Vandaag

    Vandaag

    Inderdaad. Je geest onderdrukken en lamleggen tot in coma door middel van alcohol is prima. Maar verder denken en andere inzichten krijgen door het gebruik van cannabis, is gewoon onbeschoft!

  • clara legêne, di 30 november 2010 14:00 Reageer op clara

    clara

    ["De ouders wil hij 'keihard' aanspreken."]

    Gehoorbeschadiging is volksziekte nummero 1.

  • Pieter Pan, di 30 november 2010 01:52 Reageer op Pieter

    Pieter

    Goed idee van Ivo..

    Ik wil ook graag lijsten zien van alle mensen die wel eens dronken zijn geweest. Foto en naam graag in de telegraaf.
    Ik wil ook graag lijsten zien van alle mensen die wel eens belasting hebben ontdoken.
    Ik wil ook graag lijsten zien van alle mensen die zwart hebben gewerkt.
    Ik wil ook graag lijsten zien van alle mensen die wel eens zwart hebben gereden.
    Ik wil ook graag lijsten zien van mensen die wel eens cocaine hebben gebruikt
    Ik wil ook graag lijsten zien van mensen die wel eens te hard hebben gereden.
    Ik wll ook graag lijsten zien van mensen die geld in het buitenland op een rekening hebben staan.
    Ik wil ook graag lijsten zien van mensen die met voorkennis op de beurs hebben gehandeld.
    Ik wil ook graag lijsten zien van bankbestuurders die de kredietcrisis op hun geweten hebben.
    Ik wil ook graag lijsten zien van mensen die wel eens een huurachterstand hebben gehad.
    Ik wil ook graag lijsten zien van mensen die wel eens wat bij een postorderbedrijf hebben besteld en dat niet hebben betaald.

    De lijst is eindeloos maar toch wil ik er een lijst van..

  • arjan doorgeest, ma 29 november 2010 23:12 Reageer op arjan

    arjan

    Ivo slaat door in zijn hang naar law and order.

    De politiestaat die hij kennelijk voor ogen heeft, begint al aardig vorm te krijgen.

    Ga eens wat aan de witteboordencriminaliteit doen van de eigen achterban, zou ik zo zeggen. Belastingontduiking, wegschrijfconstructies, het leegzuigen van onderneminingen door directeur-eigenaren.

    Da's ook forse maatschappelijke schade. Blowertjes namen and shamen? Dat worden waslijsten met 100.000den jeugdige gebruikers. Leuk voor de telegraaf, wellicht, als de overheid al die pagina's met namen betaald opvult. Verder begint 't allemaal bedenkelijk en laakbaar en nogal vervelend te worden...

    Onfris beleid van een onfrisse partij...

  • M. NaastDirksland, ma 29 november 2010 22:14 Reageer op M.

    M.

    het merendeel van ouders van kinderen willen niet dat kinderen deze rotzooi gebruiken. Dit is geen punt van discussie, dit staat vast.
    Gezien alle gevaren van blowen en harddrugs voor de samenleving en de volksgezondheid moeten we deze zoveel als mogelijk uit de samenleving zien weg te houden.
    Stap 1 is inderdaad zorgen dat onze kinderen in een veilige omgeving op kunnen groeien en naar school kunnen gaan.
    Ik kan hier zo een aantal maatregelen oplepelen die kunnen helpen om dit uit te voeren.
    Echter: benodigd hiervoor is draagvlak: we moeten met zijn allen dit op geen enkele manier meer tolereren of toestaan.
    En ik ben bang dat er nog te veel mensen rondlopen die dit nog steeds vergoelijken.
    Maar, Opstelten, ga door, laat je niet door tegenwind tegenhouden!!

  • Vandaag Verteld, di 30 november 2010 11:11 in reactie op M. NaastDirksland Reageer op Vandaag

    Vandaag

    Yeah right M. Naastdirksland, alsof dat gaat gebeuren.

    Zolang er vraag naar softdrugs is, blijft er aanbod bestaan. Net als dat als er aanbod is, er vraag naar blijft.

    Het conservatieve beeld tegenover softdrugs dat jij hebt, en de daarbij door jou gesuggereerde ontwikkelingen blijken al meerdere keren in de geschiedenis te zijn gefaald.

    In de jaren dertig heeft met dit geprobeerd in de Verenigde Staten. Tientallen films, boeken en krantenartikelen kwamen uit om Marijuana in een kwaad daglicht te zetten. Interessant is dat men vandaag de dag nog steeds films als 'Reefer Madness' en 'Assassin of Youth' online kan vinden. Al met al mislukte dit experiment, en al gauw werd Marijuana weer populair onder de Jazz muzikanten, kunstenaars en jongeren.
    De tweede poging was in de jaren zeventig onder Ronald Reagan, die de War on Drugs startte. En door de toen gestarte maatregelen en het 'heldhaftige' optreden van de DEA gaan er vandaag de dag 1 miljoen onschuldige softdrugsbezitters of gebruikers het Amerikaanse gevangenissysteem in. Het kostte de Amerikaanse overheid dit jaar maarliefst 45 miljard dollar om deze doelloze oorlog te bekostigen. Terwijl deze oorlog al jaren gaande is lijkt het aantal drugsgebruikers op geen enkele manier te verminderen, zelfs niet door elke gebruiker in de gevangenis te stoppen (te straffen zeg maar).

    De mens maakt als sinds het begin der tijden gebruik van bewustzijnsveranderende middelen. Van 'heilige paddestoelen' tot de lianen in oerwouden voor 'Ayahuasca'. Zoals ik al eerder schreef is de 'drug of choice' momenteel alcohol, en voor een kleiner percentage ook wiet en hasj.

    Get over it already...

  • Victor Viool, ma 29 november 2010 21:43 Reageer op Victor

    Victor

    Wat een onzin.
    Heb dat zelf in mijn jonge tienerjaren ook gedaan.
    Zag zojuist dat filmpje op GeenStijl van die blowende scholieren,
    en dat ontroerde mij, het was of ik mijzelf terug zag.
    Veel plezierige herinneringen aan die tijd.
    Natuurlijk is dat niet echt goed op die leeftijd,
    maar de drang naar spanning, avontuur, en verboden vruchten was te sterk.
    Toch is dat allemaal wel goed gekomen met mij, en mijn vrienden van toen.
    Overigens heb wel eens gelezen dat er in de toiletten van het Europese, het Duitse, en ook het Nederlandse Parlement sporen van cocaïne zijn gevonden.
    Daar maak ik mij nu wel zorgen om.
    Zie ook wel eens op de TV mensen met een verantwoordelijke positie, met een euforie, en een ogen,
    dat ik denk, dat kan niet, aan het eind van een lange werkdag.
    Moet er niet aan denken dat wij het in tijden van crisis moeten hebben van politici die al voor de deelname aan een debat een dosis coke nodig hebben.
    Wil dan ook pleiten voor een harddruggstest voor politici, maar ook voor bijv. medici, rechters, advocaten, etc.

    Tot slot:
    Recent kwam ik ergens een filmpje tegen waarin een bekende TV-presentator schaamteloos propaganda maakte voor het gebruik van cocaïne. Kon helemaal geen kwaad, meldde hij.
    Ben zijn naam even kwijt, maar hij ligt wel eens in het hospitaal voor een klaplong.
    Denk dat zo een uitspraak uit de mond van deze man schadelijker is voor de jeugd, dan alle coffeeshops bij elkaar.

  • Vandaag Verteld, ma 29 november 2010 21:23 Reageer op Vandaag

    Vandaag

    Maar ik vind ook niet dat je ouders moet gaan bestraffen op wat een kind uitvoert, zeker niet bij tieners. De ouders zijn inderdaad verantwoordelijk, maar het is irrationeel om ouders financieel te laten lijden voor een fout van hun kind.

    Daarbij komt, dat het gebruik van softdrugs in mijn ogen ook niet als fout moet worden gezien. Overal in ons burgerlijk land staan cafeetjes en slijterijen. Alcohol wordt door de hedendaagse jeugd, en volwassenen als redelijk acceptabel middel om je bewustzijnstoestand te beïnvloeden. Maar als het om softdrugs gaat, zoals wiet of hasj, dan zijn ouders massaal overstuur. Zie je de hypocrisie?

    Misschien ligt de oplossing wel niet bij financiële of sociale straffen, maar bij voorkomen. Dit zou kunnen door het voorlichten van ouders over softdrugs. Wat is acceptabel, wat niet? Wat zijn de gevaren?
    Neutraal, misschien zelfs een tikje positief om de eenzijdigheid van hun informatie wat te verminderen.

  • Bert Veldwijk, ma 29 november 2010 22:27 in reactie op Vandaag Verteld Reageer op Bert

    Bert

    Een mix van aanpak en toegesneden op de situatie is redelijk en waarschijnlijk ook het beste maar...er zijn situaties voorstelbaar van gezinnen die stelselmatig weigeren iets te doen aan de opvoeding van hun kinderen...en dan kan een sanctie middels geld goed werken. Soft drugs zijn spannend voor jong volwassenen maar wel degelijk schadelijk. Ik heb veel te maken gehad met jongeren, werk, school, werkritme...ik kan je verzekeren dat het gebruik hun leven behoorlijk ontwrichtte. Een aantal van die personen kom ik nu een enkele keer tegen. Achteraf waren ze blij met die "harde" aanpak. Ze waren op zoek naar grenzen en ik gaf ze die. Dat ze nu zijn wie ze zijn is hun verdienste, ik gaf de richting aan, soms goedschiks en kwaadschiks d.m.v. een sanctie. Het werkt gewoon en zij doen dat nog steeds!! Als je begrijpt wat ik bedoel!!

  • Zjen Zen, ma 29 november 2010 19:53 Reageer op Zjen

    Zjen

    Opstelten is van de ratten besnuffeld.
    Aan de schandpaal nagelen doet de Taliban.

    Als je een puber echt naar de Filistijnen wil helpen dan laat je hem de rest van zijn leven lijden onder het puberale gedrag en stommiteiten die we allemaal als puber uitgehaald hebben.

    Pedagogisch inzicht ontbreekt bij Opstelten totaal.

  • Benno Verdammen, ma 29 november 2010 21:22 in reactie op Zjen Zen Reageer op Benno

    Benno

    Pedagogisch inzicht ontbreekt bij Opstelten totaal.
    ------------------------------------------------------------------------------
    Op dat pedagosich inzicht zou ik me niet te veel beroepen, als ik u was. Dat pedagogisch inzicht heeft er in ieder geval niet toe geleid dat een VMBO-er op een fatsoenlijke manier een spijker in een plank kan slaan of twee pijpen aan elkaar kan lassen.

  • Rouane Rabbit, ma 29 november 2010 22:34 in reactie op Benno Verdammen Reageer op Rouane

    Rouane

    Wat vind jij van de plannen van Opstelten? Dat was me niet duidelijk geworden uit jouw reactie.

  • Benno Verdammen, di 30 november 2010 02:15 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Benno

    Benno

    Voorstander

    Niet gelijk zo'n plan afserveren
    Als het niet werkt bijstellen.
    We zien wel hoe het uitpakt
    Maar een ding is zeker
    Er moet weer een veilige en vooral gestruktureerde leeromgeving komen.
    Er moet een keuze gemaakt worden voor de leerling die gemotiveerd is en wil leren en waarvan wij het moeten hebben in de toekomst.
    "De boel bij elkaar houden" als wij de goede leerlingen daarmee tekort doen, is voor mij geen optie.
    Ik wil er vanaf dat we voor de kant van de blowers en comadrinkers kiezen We moeten 20% talenten opleiden die voor de overige 80% -waaronder die blowers en comadrinkers- werk genereren.
    Zo niet dan zetten de BRIC-landen Nederland op zwart.
    .
    Opstelten krijgt van mij een kans.
    We zien wel.

  • Vandaag Verteld, ma 29 november 2010 19:44 Reageer op Vandaag

    Vandaag

    Gewoon de kinderbijslag stopzetten? Waarom dan?
    Waarom zouden jongeren gestraft moeten worden omdat ze experimenteren met drugs"?

    Is dat niet iets van alle tijden, is dat niet iets dat meneer Opstelten zelf waarschijnlijk ook gedaan heeft? Of zijn kinderen (als die er zijn) misschien zelfs wel.

    Blowen, drinken en sex horen nou eenmaal bij het leven van een tiener. School hoort daar ook bij, maar natuurlijk niet in combinatie met elkaar. Op school vind ik dat men niet hoort te blowen, maar daarbuiten heeft de school er toch helemaal niks mee te maken?

    Als jongeren gepakt worden met softdrugs, lijkt het me een oplossing als erover gesproken wordt met de ouders, en de persoon in kwestie een verplichte cursus moet doen over de gevolgen van drugs. Maar de naam van die leerling hoeft toch niet in alle ouders' mailbox (of iets dergelijks) binnen te komen?

    Het enge aan zo'n uitspraak is natuurlijk, dat dit voorstel heel gemakkelijk in werking gezet kan worden. Meer bendes oppakken kost geld, en daar heb je ook een goedlopend politiekorps voor nodig. Die maatregel zal dus onderop de stapel blijven liggen. Deze niet.

  • Bert Veldwijk, ma 29 november 2010 19:59 in reactie op Vandaag Verteld Reageer op Bert

    Bert

    "Als jongeren gepakt worden met softdrugs, lijkt het me een oplossing als erover gesproken wordt met de ouders, en de persoon in kwestie een verplichte cursus moet doen over de gevolgen van drugs" precies; ouders en kind ter verantwoording roepen. Het is hun kind en hun verantwoordelijkheid. Wanneer ouders het maar op z'n beloop laten dan financieel aanpakken. Het eindeloos pamperen is niet meer van deze tijd. Geld is een prima prikkelaar om gedrag te veranderen....verkeersboetes leveren uiteindelijk ook meer veiligheid op en minder doden. Te vaak gezien dat eindeloos gedogen niet werkt. En van gedogen moeten we hier niet zoveel hebben toch??

  • Marcus Lucas, ma 29 november 2010 18:15 Reageer op Marcus

    Marcus

    Hilarisch, die foto.

  • Bert Veldwijk, ma 29 november 2010 18:10 Reageer op Bert

    Bert

    Gewoon de Kinderbijslag stopzetten en ouders ter verantwoording roepen!! Geld is echt een fantastisch middel om te sturen. Werkt altijd!!

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, ma 29 november 2010 18:05 Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Jongeren mogen niet blowen, niet drinken en niet uitgaan, maar moeten in de maat lopen, met gedempte toon praten, alle vrije tijd besteden aan studie en bijbaantje, hun studie binnen de kortst mogelijke termijn afronden met zo min mogelijk studiefinanciering en mogen verder geen overlast veroorzaken door zich op straat te bevinden zodat de oudere generaties zich eraan storen of de samenleving geld kosten.

    Jongeren zijn de nieuwe slaven van de toekomst. Alles wordt geregistreerd, of je blowt, een biertje drinkt, uitgaat in het weekend in plaats van huiswerk maken, hoe lang je over je studie doet enz. Via de OV chipkaart, je mobieltje of zelfs een chip in de arm zal worden bekeken waar je je bevindt en hoe lang je je op 1 plek ophoudt, wanneer je langer als 10 min stilstaat in het bijzijn van andere jongeren krijg je een waarschuwing en boete per SMS voor "ongeauthoriseerde samenscholing" oftewel "hangen".

  • Jager Verzamelaar, ma 29 november 2010 19:39 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Jager

    Jager

    zo is dat

  • Benno Verdammen, ma 29 november 2010 19:52 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Benno

    Benno

    Jongeren zijn de nieuwe slaven van de toekomst.
    -------------------------------------------------------------------------
    Niet van ons Nederlanders maar van de Chinezen.
    Binnenkort staan die blowers, die menen dat de welvaart hier in Nederland tot in het oneindige zal voortduren, gymschoenen in te plakken voor de Chinezen.
    "How cool is that!!"

    Er zal weer geleerd moeten worden en een beetje strakke leiding op school kan geen kwaad.

    Het wordt tijd wat minder te luisteren naar die lui die al jaren bij ieder maatregel opdit gebied verkondigen . "Het kan niet......., het lukt toch niet......, het heeft een averechtse werking........".

    Het wordt tijd de zaken eens over een ander boeg te gooien en het op te nemen voor leerlingen die in een veilige omgeving en ongestoord willen leren. Leerlingen van wie wij het moeten hebben in de toekomst.

    Er wordt geen cent meer geinvesteerd in blowende, hangende en rellende loosers. Dat geld gaat naar die leerlingen die hard studeren en ambitie tonen.

  • Zjen Zen, ma 29 november 2010 20:52 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Zjen

    Zjen

    Je hebt een heel heldere kijk op wat de toekomst onze jongeren gaat brengen ...gecontroleerd van geboorte tot graf.

    Vlucht!
    Ren voor je vrijheid...pubers aller landen,verenigt U!

  • Janssen zelf, ma 29 november 2010 17:31 Reageer op Janssen

    Janssen

    Zoals al eerder gezegd. Weinig liberale reactie van een partij die vaak hamert op het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

  • Erik Does, ma 29 november 2010 17:19 Reageer op Erik

    Erik

    Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik ben op het gebied van handhaving iets rechtser dan zo’n beetje op alle andere gebieden waar de politiek zich mee bemoeit en waar het mij vaak niet links genoeg kan ;). Een beetje consequenter in gezagshandhaving kan naar mijn mening geen kwaad.

    Of dit idee van De Telegraaf / Opstelten goed of slecht is, ik weet het niet. Dit voorstel lijkt me eigenlijk ook een vorm van inmenging van de staat in de persoonlijke levenssfeer, waarbij ik wel de vraag heb aan de VVD: waarom hier dan wel en op tal van andere terreinen zeggen dat het de eigen verantwoordelijkheid van mensen is. Gezond lijkt het blowen op jeugdige leeftijd me overigens niet. Ik kan me ook voorstellen dat het overlast veroorzaakt op scholen.

    Maar wat me zo langzamerhand wel begint op te vallen is dat Opstelten de aankondiging van zijn plannen bewust lijkt te verspreiden over de weken dat hij minister is, om maar zo veel mogelijk de indruk te wekken dat hij daadkrachtig is.

    Volgens mij hebben hij een Rutte een keertje bij elkaar gezeten met het lijstje van mogelijke voornemens en heeft Rutte toen gezegd: da's mooi, maar kondig elke week een of twee dingen aan en niet alles tegelijk.

    Ik denk overigens ook dat dit zijn effect op de kiezer niet mist en dat met name om deze dingen de VVD het tot nog toe niet slecht doet in de peilingen.

  • Isis Maät, ma 29 november 2010 17:43 in reactie op Erik Does Reageer op Isis

    Isis

    De VVD in de rat-race met de PVV. Opstelten wil zich daar kennelijk wel voor lenen.
    Hij heeft zich helemaal aangepast aan Wilders. Veel geschreeuw voor de bühne, weinig wol.

  • Vandaag Verteld, ma 29 november 2010 16:51 Reageer op Vandaag

    Vandaag

    Blowende jongeren aan de schandpaal? Gevaarlijk, en hypocriet. WAAROM? Lees verder...

    Opstelten wil dat scholen verplicht melding maken van jongeren die gepakt zijn met softdrugs of deze gebruikt hebben. Dit wordt vandaag de dag niet veel gedaan, omdat men bang is voor reputatieschade. Hij pleit voor meldplicht met het volgende argument:

    "Maar de reputatie van een school staat juist meer onder druk als dit soort zaken niet gemeld worden."

    Maar, een meldplicht voor scholen aan de politie gaat hem vervolgens 'te ver'. Elk rationeel denkend mens ziet dat dit is, omdat het percentage minderjarige drugsgebruikers en drugs-gerelateerde misdrijven hierdoor enorm zal stijgen.
    En dat betekent voor Nederland --> Reputatieschade. Nederland heeft momenteel juist zo'n mooi laag percentage jonge drugsgebruikers, dat willen we toch niet anders?


    Hierij komt dat het aan de schandpaal nagelen van blowende jongeren in mijn ogen juist averechts werkt. Blowen wordt al gezien als 'cool' en als leerlingen er om bekent gaan staan, is dat alleen maar 'cooler'. Het echte probleem zit het hem in de sociale isolatie die hierop volgt. Niet door de leerlingen, maar door de ouders van de leerlingen. Geen ouder wil dat hun kind met een 'drugsgebruiker' omgaat.


    EN FINALLY, kan iemand mij alsjeblieft vertellen of de naam Opstelten een pseudoniem is. Daar lijkt het wel op met zijn onrealistische radicale plannen.

  • Sjiek Ismigdat, ma 29 november 2010 15:48 Reageer op Sjiek

    Sjiek

    Meteen ook alle kamerleden bij ingang van het parlement op drank drugs en aids testen.

  • YggY ..., ma 29 november 2010 15:39 Reageer op YggY

    YggY

    Wat is er in vredesnaam nou weer mis met blowen.

    Als de leden van het kabinet eens wat vaker een joint op zouden steken zouden ze een stuk minder overspannen reageren.

  • Isis Maät, ma 29 november 2010 16:00 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    Wordt het misschien nog een keer gezellig!

    http://www.youtube.com/watch?v=rcTr_j4Y-ho

    ;-)

  • YggY ..., ma 29 november 2010 16:25 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Ja kan ook

    Space-cake is ook een optie

    http://www.jointjedraaien.nl/wietrecepten/spacecake.php

  • dr. Bob, ma 29 november 2010 15:37 Reageer op dr.

    dr.

    Die Ivo O. is me een grappenmaker. Ik hoor 't hem al roepen met die totaal ongeloofwaardige Nijenrodense "boze bestuurders" stem. Wat riep ie ook al weer in R'dam ? Het lijkt wel alsof er een wedstrijd gaande is wie de meeste loze kreten kan slaken. Diederik Samson ook al, met z'n 150 euro boete voor straatvervuiling.
    Allemaal moeten ze plotseling Geert W. overtreffen met de "tough guy" aanpak. "Pathetic" zeggen de Engelsen dan zo treffend.

  • Piet Knollema, ma 29 november 2010 15:06 Reageer op Piet

    Piet

    Zo hoort dat!
    De schandpaal op het schoolplein!

    Dat zal ze leren!

  • Rouane Rabbit, ma 29 november 2010 15:31 in reactie op Piet Knollema Reageer op Rouane

    Rouane

    Ook een goede aanleiding om nuttig gebruik te maken van de overproductie aan tomaten (in Duitsland "Wasserbomben" genoemd), die nu doorgedraaid worden.

    Wellicht kunnen eieren ook ingezet worden.

  • - -, ma 29 november 2010 14:21 Reageer op -

    -

    Belachelijke maatregel. Ten eerste zal het volstrekt niet werken omdat de meeste ouders, terecht, er niet zwaar aan zullen tillen dat hun kind zo nu en dan blowt en ten tweede is het niet aan de overheid om bij eventuele excessen onder jongeren die problemen ondervinden met betrekking tot het roken van wiet aan te pakken.

    Het is puur symbool politiek en Opstelten heeft duidelijk niet begrepen dat het probleem niet ligt bij jongeren die zo nu en dan een jointje roken maar bij jongeren die serieus verslaafd zijn en hier problemen bij ondervinden. Die 'help' je niet door ze aan de schandpaal te nagelen maar die help je bij het geven van ondersteuning c.q. begeleiding hetgeen het schoolbestuur in samenwerking veel beter kan realiseren dan een paternalistische overheid die de persoon in kwestie niet eens kent.

  • Ruud Wiemer, ma 29 november 2010 15:44 in reactie op - - Reageer op Ruud

    Ruud

    [...Het is puur symbool politiek en Opstelten heeft duidelijk niet begrepen dat het probleem niet ligt bij jongeren...]

    Citaat uit NRC-next vanochtend;
    Opstelten, minister van vorm, niet van inhoud.
    Het is jammer dat een veelbelovende minister zo vroeg in zijn termijn al betrapt moet worden op kletskoek!!!

  • - -, ma 29 november 2010 18:01 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op -

    -

    Precies!

  • Rob van Koot, ma 29 november 2010 14:16 Reageer op Rob

    Rob

    Vreemde maatregel maar het toenemend gebruik van drugs is wel een bom onder onze samenleving. Signaal van verslapping bij ouders en de jeugd die vlucht in hallucinatie in plaats van aan te pakken. Je moet toch labiel zijn om ermee te beginnen en anders word je het wel door gebruik.

  • Gracchus Babeuf, ma 29 november 2010 17:15 in reactie op Rob van Koot Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Even een gewetensvraag Rob. Welke bom onder de samenleving heb je liever? De PVV of een stevige neut?

    De ene is een vorm van bewustzijnsvernauwing en de ander verwijdt de bloedvaten.

  • sam tosha, ma 29 november 2010 17:46 in reactie op Rob van Koot Reageer op sam

    sam

    Met mate kan een zoektocht met spiritualiën reuze leerzaam en helend zijn.

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, ma 29 november 2010 20:26 in reactie op Rob van Koot Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    Rob van Koot heb je wel eens geblowd? Bij blowen hallucineer je echt niet hoor. Alleen als je dus speciaal hele dure sterk geconcentreerde hash(olie) rookt kan het wel gebeuren. Maar dat is zeldzaam en de hash moet zo geconcentreerd zijn en een extreem hoge THC waarde hebben dat het eigenlijk geen soft drugs meer is.

    Blowen is niet zo erg als je denkt, minder ingrijpend en schadelijk in je leven als alcohol in ieder geval. Ik heb zowel geblowd als alcohol gedronken tot 6 jaar geleden. Met alcohol ben ik 6 jaar geleden compleet gestopt omdat het mij emotioneel te veel beinvloedt en ofwel agressief, depressief of extreem uitbundig maakte. Blowen doe ik nog steeds wel een of twee keer per jaar maar ook dat heb ik sterk geminderd. Van blowen word je loom, geniet je meer van muziek en het gezelschap van je vrienden, en verder heeft blowen zelden zulke drastische effecten als alcohol. Iemand die te veel heeft geblowd zakt in elkaar op een bankje en kijkt loom voor zich uit. Iemand die te veel heeft gedronken slaat vaak de boel kort en klein.

    Het is niet verstandig dat scholieren blowen of alcohol drinken maar een verschrikkelijk grote ramp is het ook weer niet als het beperkt blijft tot af en toe in het weekend tijdens het uitgaan. De meeste jongens delen 1 joint met ongeveer 4 tot 6 man en proberen vaak stiekem allemaal zo min mogelijk te inhaleren. Slechts een klein percentage blowt regelmatig en veel. Het effect is dus bij de meeste blowers niet zo groot, zeker vergeleken met het coma zuipen van alcohol drinkende jongeren.

  • sam tosha, ma 29 november 2010 13:41 Reageer op sam

    sam

    Naakt met een joint in hun hol aan het schoolhek ketenen. Dat zal ze leren!

  • Reinaert de Vos, ma 29 november 2010 13:20 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Compleet, maar dan ook compleet gestoord. In wat voor maatschappij wil die man leven?

    En bovendien, met welk recht mag hij de privacy van kinderen op deze wijze schenden? Blowen is niet verboden dacht ik zelf. Gaan we dat dan ook met drank doen, door het rode licht rijden, spijbelen etc.
    En dan blijft zo'n schandpaal zeker nog bestaan tot dat je de AOW in gaat.

    Over fascisme gesproken.

  • sam tosha, ma 29 november 2010 13:41 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op sam

    sam

    In een politiestaat

  • Prins Pils, ma 29 november 2010 14:25 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Prins

    Prins

    ++ Reinaert de Vos, ma 29 november 2010 13:20 ++
    >> Helemaal met je eens. Schandalig populistische politiek weer!

  • Sjiek Ismigdat, ma 29 november 2010 13:18 Reageer op Sjiek

    Sjiek

    Wikileaks Versie NL.

  • Isis Maät, ma 29 november 2010 12:57 Reageer op Isis

    Isis

    Een druk baasje die Opstelten:

    - Blowende scholieren hard aanpakken
    - de strijd tegen overvallers wordt de komende jaren landelijk flink opgevoerd
    - Zedenmisdrijven tegen kinderen verjaren niet langer
    - Opstelten wil verjaring afschaffen
    - Twee miljoen extra voor stoppende hoeren
    - Opstelten wil meer bendes vervolgen
    - Opstelten wil zware misdrijven harder aanpakken
    - Rechters moeten op stage in gevangenis
    - Straf bij geweld tegen politiehond
    - Extra inzet tegen wapenhandel in Amsterdam

    Maar de 3000 extra agenten komen er niet.

  • Sjiek Ismigdat, ma 29 november 2010 13:13 in reactie op Isis Maät Reageer op Sjiek

    Sjiek

    Creatief met kurk.

  • Isis Maät, ma 29 november 2010 13:35 in reactie op Sjiek Ismigdat Reageer op Isis

    Isis

    LOL
    ;-)))))

  • Jan B, ma 29 november 2010 14:29 in reactie op Sjiek Ismigdat Reageer op Jan

    Jan

    Hij zit weer.

  • Mostafa Mouktafi, ma 29 november 2010 13:22 in reactie op Isis Maät Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Was dat geen goed idee om de heer Opstelten met rust te laten en met zijn pensioen en potjes vissen te laten genieten in plaats van hem te roepen om te formeren?
    Tijdens het formeren riep de heer Opstelten uit een raampje :'' Het gaat prima''
    JA! maar welke formateur op dat moment durft tegen de journalisten uit dat raampje te roepen: ''Jongens!! het gaat hier nergens op""

  • Piet Knollema, ma 29 november 2010 16:16 in reactie op Isis Maät Reageer op Piet

    Piet

    Jarenlang heeft hij wethouder~s naar de mond moeten praten, nu kan hij eindelijk - door Wilders gedoogd - eens laten horen wat hij er zelf van vindt.
    Daar wordt een redelijk mens niet vrolijk van!

  • Jan B, ma 29 november 2010 12:29 Reageer op Jan

    Jan

    Oh ja, het is ook nog strijdig met privacywetgeving.

  • Jan B, ma 29 november 2010 12:28 Reageer op Jan

    Jan

    Hoe denkt Opstelten aan informatie te komen of iemand wel of niet blowt.

  • Piet de Geus, ma 29 november 2010 14:49 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Opstelten aan informatie te komen of iemand wel of niet blowt"

    Bij de detectiepoortjes bij de ingang van de school moet iedere leerling op maandagochtend een haar afstaan.

  • Jan B, ma 29 november 2010 15:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Aha, op die manier, nu is het me tenminste duidelijk. En de biologie-amanuensis (als men die nog heeft) gaat die haren vervolgens allemaal een voor een analyseren. Ja, ik denk dit het project op deze wijze wel kans van slagen heeft.

  • Censuur Joop, ma 29 november 2010 17:01 in reactie op Jan B Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "En de biologie-amanuensis (als men die nog heeft) gaat die haren vervolgens allemaal een voor een analyseren."

    Als hij er maar geen vier jaar over doet anders wordt hij gekort op z'n salaris.

  • Jan B, ma 29 november 2010 12:27 Reageer op Jan

    Jan

    Sinds wanneer bepaald een klein deel van de nederlandse bevolking, in dit geval de telegraaflezers, bij referendum het politieke beleid? Dit deugt niet. Opstelten is in feite ongrondwettelijk bezig.

  • Piet de Geus, ma 29 november 2010 12:00 Reageer op Piet

    Piet

    Komt er ook een Opsteltenlijst met zuipkeetbezoekers en andere comazuipers?

  • Christiaan Kramer, ma 29 november 2010 12:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Christiaan

    Christiaan

    En ik wil ook een lijst met chocolade-eters! Al die gelukzalige gezichten die het eten van chocolade veroorzaken, zijn mij een doorn in het oog :P

  • Piet de Geus, ma 29 november 2010 15:39 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Piet

    Piet

    "En ik wil ook een lijst met chocolade-eters!"

    Dat kan helaas niet doorgaan, want het registreren van chocoladeverslaafden dient als seksistisch aangemerkt te worden.

  • Gracchus Babeuf, ma 29 november 2010 12:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Een schandpaal voor te lang studerende ministers en staatssecretarissen die studenten willen afknijpen is ook een goed idee. Het kan uitgebreid worden tot andere prominenten.
    http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/545920/2010/11/29/Ministers-studeerden-zelf-lang-en-goedkoop.dhtml

  • Vaclav Klaus, ma 29 november 2010 11:53 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Was hij niet lid van de "liberale" VVD?

    Hou toch op met deze onzin. Coffeeshops en wiet zijn maar een klein probleem in onze samenleving, alcohol is een veel groter probleem bij de jeugd.

    Natuurlijk als jongeren zware overlast veroorzaken dan is het goed te checken hoe zij op school presteren. Overleg tussen politie & scholen is cruciaal - hopelijk doen ouders mee in dat overleg.

  • Ruud Wiemer, ma 29 november 2010 15:49 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Ruud

    Ruud

    [...Was hij niet lid van de "liberale" VVD?...]

    De Liberale VVD is in de onderste lade van zijn buro opgeborgen.

  • M leen, ma 29 november 2010 11:47 Reageer op M

    M

    Ik vind het ontzettend hypocriet om softdrugs gebruik zo aan de schandpaal te nagelen terwijl bijna heel het land alcohol gebruikt, een drug waar mensen agressiever van worden, net zo makkelijk verslaafd aan raken maar die veel ernstigere gevolgen heeft.

    Ik heb nog nooit gehoord van jongeren die coma-blowen.

  • NL 4NL, ma 29 november 2010 12:25 in reactie op M leen Reageer op NL

    NL

    ***[Ik heb nog nooit gehoord van jongeren die coma-blowen. ]***

    Neem maar can deze ervaringsdeskundige aan dat dat wel degelijk gebeurt, het coma-blowe.
    Ook blowers die zo ziek worden dat ze naar 't ziekenhuis moeten.
    Psychoses zijn ook een bewezen resultaat van cannabis.
    Dus doe niet of het kaugom is, want dat is het echt niet.

  • Jan B, ma 29 november 2010 12:47 in reactie op NL 4NL Reageer op Jan

    Jan

    En om hoeveel gevallen gaat het daarbij per jaar? Bovendien: jongeren doen zich dit zelf aan. Zolang er daarbij geen strafbare feiten worden gepleegd is er sowieso geen enkel maatschappelijk belang om in deze iets over iemands identiteit openbaar te maken. Of kickt u ook op een lijst met comazuipers, gewonden in het verkeer als gevolg van roekeloos gedrag, jongeren met ernstige sportblessures, annorexiapatienten etc.?

  • M leen, ma 29 november 2010 13:51 in reactie op NL 4NL Reageer op M

    M

    Psychoses zijn geen resultaat van cannabis gebruik, er is enkel bewezen dat cannabis gebruik de kans op het krijgen van een psychose bij sommige mensen, die daar overigens al aanleg voor hebben, kan vergroten.

    Er zijn ook genoeg mensen die jaren zonder probleem kunnen blowen, niet crimineel zijn en wel meedoen in de samenleving. Moeten die dan ook aan de schandpaal omdat ze voor een jointje kiezen in plaats van een jenevertje?

  • Florian Lichti, ma 29 november 2010 11:22 Reageer op Florian

    Florian

    Totaal truttige bemoeizucht maatregel.

    Valt me nog mee dat die kinderen niet meteen bij de politie worden 'aangegeven'!
    Vroeger kregen kinderen gewoon een draai om hun oren, tegenwoordig word meteen de politie erbij gesleept.

    V.w.b alle linkse mensen hier: ik heb linkse partijen de afgelopen jaren OOK op menig 50er jaren voorstel EN de nodige bemoeizucht kunnen betrappen.

    Totale vertrutting en bemoeizucht is blijkbaar geen enkele partij in de 2e kamer vreemd.

    Bah!

  • Christiaan Kramer, ma 29 november 2010 12:05 in reactie op Florian Lichti Reageer op Christiaan

    Christiaan

    In Nederland, waar een uiterst conservatief volkje woont, heeft links en rechts geen andere betekenis dan een persoonlijke. De begrippen links en rechts in de politiek heeft dan ook niets te betekenen. Wat Wallage en van den Berg 30-35 jaar geleden als rechtse hobby's bestempelden (cultuur) wordt door Wilders, Rutte en Verhagen nu linkse hobby's genoemd.

    De termen links en rechts gewoon niet meer gebruiken in de politiek dus! Schept alleen maar meer onduidelijkheid.

  • Jan B, ma 29 november 2010 12:49 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Ja, en straks blijkt ook nog dat de betreffende lijst aangevoerd wordt door kindertjes uit Wassenaar, Bloemendaal en Laren die zich mateloos vervelen.

  • Florian Lichti, ma 29 november 2010 13:17 in reactie op Jan B Reageer op Florian

    Florian

    Onzinnige reactie.
    Was is nu uw punt>?

  • Jan B, ma 29 november 2010 14:29 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Zoek dat zelf maar uit.

  • Florian Lichti, ma 29 november 2010 19:38 in reactie op Jan B Reageer op Florian

    Florian

    Dankuwel voor uw reactie!
    Zeer inhoudelijk en het draagt OOK nog eens wat bij aan de discussie.

    Proficiat!

  • Jan B, ma 29 november 2010 22:01 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan

    Jan

    Graag gedaan.

  • Leo J Bouwman, ma 29 november 2010 10:56 Reageer op Leo J

    Leo J

    Weer een cadeautje voor de conservatieven dat niets kost. Sinterklaas bestaat echt, hij is erelid van de VVD.

    Maar wanneer gaat dit kabinet nu eens de dringende vraagstukken als de modernisering van de HRA, de snelle verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd, het starre ontslagrecht en verkorting van de WW tot een jaar aanpakken? Wanneer toont dit kabinet van de rechtse lange vingers eens lef in plaats van hun reactionaire'kiezers te gerieven?

  • cor mol, ma 29 november 2010 10:53 Reageer op cor

    cor

    Ikhebookgeblowed.com

  • Mw. Oeverloos, ma 29 november 2010 10:45 Reageer op Mw.

    Mw.

    Kunnen de ouders, na thuiskomst van het werk, even op www.watheeftmijnkindvandaagweeruitgevroten.nl inloggen (Nu: met Uw eigen DigiD!).
    Blijven ze toch nog een beetje betrokken bij de opvoeding.

  • , ma 29 november 2010 11:50 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op

    LOL, Oeverloos.Zo droog dat ik er dorst van krijg!

  • Stephen Colbert, ma 29 november 2010 10:37 Reageer op Stephen

    Stephen

    Je kunt wel merken dat het kabinet voornamelijk bestaat uit seniele mastodonten. Denken ze dat we nog in de jaren 50 leven of zo? Wat een flauwekul zeg.

  • Censuur Joop, ma 29 november 2010 11:25 in reactie op Stephen Colbert Reageer op Censuur

    Censuur

    Het zijn juist degenen die eeuwig over hun pretstudie hebben gedaan (Verhagen ELF jaar over een simpele studie geschiedenis), er op los leefden en heel wat blowtjes achter de rug hebben. Mijn generatie dus. En dat waren geen lieverdjes, vooral niet die een pa met geld hadden.

    Huichelarij voert de boventoon in dit kabinet. Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien.

  • Tom Nuit, ma 29 november 2010 16:51 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tom

    Tom

    Je hebt helemaal gelijk Tomaat. Maar dat geschiedenis niet zo'n simpele studie is als dat jij hier roept daar ben jij meestal ook weer een mooi voorbeeld van.

  • Censuur Joop, ma 29 november 2010 17:05 in reactie op Tom Nuit Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Maar dat geschiedenis niet zo'n simpele studie is als dat jij hier roept daar ben jij meestal ook weer een mooi voorbeeld van. "

    Enige uitleg is wel op z'n plaats aangezien ik geen bal snap van wat jij hier denkt beweren. Wat wil jij me aanrekenen? Maak me eens wijzer zodat ik het mezelf kwalijk kan nemen.

  • Sjiek Ismigdat, ma 29 november 2010 10:35 Reageer op Sjiek

    Sjiek

    Het kabinet van de onnozele maatregelen:
    1. rookverbod opheffen voor kleine horeca,
    2. 130 km op snelwegen,
    3. blowen openbaar maken.

  • Christiaan Kramer, ma 29 november 2010 10:29 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Allereerst: Sinds wanneer is het rapalje aan Telegraaf-lezers de baas in Nederland?

    Wat weer een idioterie uit Den Haag.

    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar de ouders.
    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar al die fietsers op het trottoir.
    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar automobilisten die door rood licht rijden of weigeren bij een zebrapad te stoppen.
    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar politici als Balkenende, Verhagen, Rutte, Wilders enz. die Nederland verraden.
    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar de opportunistische babyboomers die de buit binnen hebben.
    Niet de blowende kids aan de schandpaal, maar diegenen waarom die kids blowen: zij die deze kids hun toekomst hebben afgenomen zodat zij hun misere voor een poosje kunnen vergeten.

    De schandpaal mag van mij terug. Kan eenvoudig en digitaal op een boevenboek.nl. Bij elke overtreding naam en foto en en reden van plaatsing vermelden. Kan direct bij het bekeuren gebeuren. Het is tegenwoordig een makkie met de hoeveelheid techniek die we hebben om dat te regelen. Pas na betaling van de boete of uitzitten van de straf wordt de vermelding verwijdert.

  • Erik Jans, ma 29 november 2010 10:49 in reactie op Christiaan Kramer Reageer op Erik

    Erik

    "Allereerst: Sinds wanneer is het rapalje aan Telegraaf-lezers de baas in Nederland?"

    Toevoeging van Joop, lijkt mij. Anderzijds geeft het duidelijk het ridicule aan van zowel de Telegraaf lezers, alsook de enorme naiviteit van dhr. Opstelten. Daarom een leuke toevoeging. Ik moest ook twee keer lezen.

  • , ma 29 november 2010 10:28 Reageer op

    Dat moet hij vooral doen.Dat werkt meestal averechts, want dan wordt het opeens *cool* om op die lijst te staan.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 29 november 2010 10:16 Reageer op Marc

    Marc

    Blowen is niet illegaal. Ministers van justitie moeten zich ook aan privacyregels houden. Het grootste deel van de jongeren gaat de openbaarmaking waarschijnlijk inlijsten en vol trots aan de muur hangen.

  • Ton evertsen, ma 29 november 2010 10:25 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Ton

    Ton

    de scholieren waarover het hier gaat zijn minderjarig en dan is het wel degelijk illegaal

    voeg de aanzuigende werking en vaak nog het dealen om de eigen verslaving te bekostigen er aan toe en je hebt een probleem

  • - -, ma 29 november 2010 14:24 in reactie op Ton evertsen Reageer op -

    -

    Louter aannames. In mijn tijd rookte mijn vrienden vaak genoeg een jointje, ze hebben allemaal een fantastische carrière en geen van allen een strafblad.

    De drogreden dat van het één de weg opent naar een ander delict is typisch een cliché retoriek van mensen die er geen know-how van hebben, toon eerst maar eens een gedegen onderbouwen op basis van onderzoek waaruit blijkt dat het roken van een joint een aanzuigende werking heeft en resulteert tot kwalijke zaken.

  • Erik Jans, ma 29 november 2010 10:47 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Erik

    Erik

    Dat zal inderdaad geschieden. Herinner je het populaire van het hebben van een strafblad/ in de cel te hebben gezeten.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 29 november 2010 10:55 in reactie op Erik Jans Reageer op Marc

    Marc

    Je krijgt green strafblad voor een blowtje, je wordt hooguit naar HALT gestuurd voor een belerend lesje en of een dagje plantsoenendienst.

  • Mostafa Mouktafi, ma 29 november 2010 09:36 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Toen de heer Opstelten aan het formeren met Wilder was , vond hij het openbaar maken van zaken bij Wilders onnodig? Van misdrijven, wet overtreding tot met financiering van de PVV.
    Niets openbaar maken als het om eigen belang gaat, alles openbaar maken als je al op de macht stoel zit?
    Het openbaar maken van misdrijvenen en wet overtredingen moet bij onze volksvertegenwoordigers beginnen, eigenlijk!

  • Rebecca van Putten, ma 29 november 2010 09:35 Reageer op Rebecca

    Rebecca

    Als het Gesundes Volksempfinden het zegt zal het wel een goed idee zijn. Laten we jongeren lekker aan de schandpaal nagelen en met eieren laten bekogelen op het schoolplein (wellicht live op de televisie) door de brave burger. Wat een geweldig plan. Zuipende en liegende (volwassen) politici laten we natuurlijk buiten schot. Want dat is een zaak voor de partij zelf. En ach, iedereen rijdt toch wel eens met 130km per uur door een woonwijk? Ja toch? Niet dan?

  • Bernie Whistler, ma 29 november 2010 09:31 Reageer op Bernie

    Bernie

    Dit verbaast me helemaal niets en ik verwacht dat er op juridisch niveau nog veel meer privacy gevoelige kwesties uit de VVD-onderbuik het daglicht gaan zien. U roept, Opstelten perst het er wel uit.

    Pek & veren en afvoeren. Wat een adagium voor deze rechtse regering. Blowende kids aan de openbare schandpaal. De volgende stap is misschien elke drugsgebruiker schandnagelen. Naast natuurlijk winkeldieven, zedendelinquenten, spijbelaars, moslims, foute politici en journalisten.

  • Jan vdH, ma 29 november 2010 09:57 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Jan

    Jan

    Alcoholisten niet vergeten. Ook jongeren van < 18 jaar die roken moeten aan de schandpaal. Ook het fietsen zonder licht, knallen met carbid, opvoeren van brommers, Boe roepen tijdens het voetballen,

    Iedereen aan de schandpaal!

    We zetten gewoon een lijst op het internet van alle jongeren onder de 18 die naar school gaan.

  • Censuur Joop, ma 29 november 2010 11:26 in reactie op Jan vdH Reageer op Censuur

    Censuur

    Ze moeten eigenlijk gewoon de pubertijd verbieden!

  • - -, ma 29 november 2010 15:33 in reactie op Censuur Joop Reageer op -

    -

    :)

  • Henk Schäfer, ma 29 november 2010 09:29 Reageer op Henk

    Henk

    Sinds wanneer is Opstelten lid van de CU?

  • Peet Van Velzen, ma 29 november 2010 09:28 Reageer op Peet

    Peet

    Goed plan.

  • jan pietersen, ma 29 november 2010 09:28 Reageer op jan

    jan

    Goeie zaak om de verloedering van de jeugd bij de bron aan te pakken.

  • Erik Jans, ma 29 november 2010 10:45 in reactie op jan pietersen Reageer op Erik

    Erik

    Verloedering van de jeugd begint bij hun opvoeding, of juist het gebrek daaraan.

  • , ma 29 november 2010 11:40 in reactie op jan pietersen Reageer op

    bij de ouders, dus?

  • Gracchus Babeuf, ma 29 november 2010 09:25 Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Waarom alleen jongeren? Het lijkt me nogal stigmatiserend om hen eruit te pikken. Wat te denken van notoire verkeersovertreders, notoire valsparkeerders, hoerenlopers, witte boorden criminelen....

  • , ma 29 november 2010 11:43 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op

    Niet te vergeten notoire zuipschuiten, vrouwenmishandelaars, pornoboeren, fraudeurs, leugenaars en mannen die misbruik maken van hun positie in het leger en zodoende ontucht plegen?
    Als dát zou kunnen...........

  • Gracchus Babeuf, ma 29 november 2010 14:58 in reactie op Reageer op Gracchus

    Gracchus

    'Links' had toch afgesproken dat als deze lieden blijven drijven zij als heks verbrand moesten worden? :-)

  • Pink Pink, ma 29 november 2010 09:23 Reageer op Pink

    Pink

    Nou ja zeg!!! Dit vind ik wel erg overdreven. Opstelten kan beter boeven, winkeldieven enz. aan de schanpaal zetten.

  • jan pietersen, ma 29 november 2010 11:09 in reactie op Pink Pink Reageer op jan

    jan

    Die zijn al vroeg in hun jeugd aan het blowen geslagen. Dus waarom niet eerder aanpakken?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel