04 maart 11 15:53 Reageer (87) Politiek RSS

Omstreden bezoek koningin Beatrix aan Oman gaat door

Protesten in het land van bevolking tegen de overheid bruut neergeslagen. Rutte: Niet gaan is partij kiezen. Tweede Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) gaat spoeddebat aanvragen

De koninklijke familie gaat volgende week toch naar Oman. Dat meldt de NOS. Dinsdagavond hebben koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima een privédiner met de sultan van het land, waar protesten van de bevolking tegen de overheid keihard zijn neergeslagen. Dat heeft minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer geschreven.

Een officieel staatsbezoek aan Oman werd deze week uitgesteld, vanwege de onrust in het Arabische land, aldus de NOS. De koningin is nu ingegaan op een persoonlijke invitatie van sultan Kabus. Dat is gebeurd in het kader van het goede overleg tussen Oman en Nederland, schrijft Rosenthal.

Premier Rutte zei tijdens zijn wekelijkse persconferentie dat het uitstellen van het staatsbezoek zou kunnen worden uitgelegd als partij kiezen door de Nederlandse regering in een binnenlandse aangelegenheid.

De reis van de koningin is omstreden. In een eerste reactie op Twitter zegt Tweede Kamerlid Ineke van Gent dat ze een spoeddebat zal aanvragen hierover:

Ik ga dinsdag een spoeddebat aanvragen met de minister president en met de minister van buitenlandse zaken. #privébezoek #Oman #beatrix

Update

 

SP-Kamerlid Harry van Bommel noemt het "ongehoord". Dat meldt de Volkskrant. Ook hij wil Rutte ter verantwoording roepen in de Kamer. Hij wijst er op dat de hele Kamer het onverstandig vond om het staatsbezoek door te laten gaan. "Via een achterdeur gaat het nu toch gebeuren", zei Van Bommel vrijdag tegen RTLZ.
Volgens de SP'er gaat hier een "volstrekt verkeerd signaal" van uit. De sultan zal het bezoek uitzenden op tv en de kranten zullen er vol van staan, voorspelt hij. "Het krijgt toch het karakter van een staatsbezoek."

PvdA-Kamerlid Frans Timmermans vindt het "onverstandig" dat de koninklijke familie dinsdagavond een privédiner heeft bij sultan Qaboos bin Said al-Said van Oman. Dat meldt De Pers. "Het kunstmatige onderscheid tussen openbaar en privé klinkt niet heel overtuigend", aldus de politicus vrijdag.

Lees meer bij de NOS: Koningin Beatrix toch naar Oman

De Pers: Timmermans: bezoek sultan Oman onverstandig

Laatste Reacties (87) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ieder - eenwilvrijzijn, za 05 maart 2011 20:06 Reageer op Ieder

    Ieder

    Ik weet niet zeker of je me begrepen hebt Aert ...

    [.. If it ain't broken, don't fix it ..]

    It has never been unbroken ie intact ..

    [.. Waar zitten de scheurtjes dan? ..]

    Je bent zo op de zaterdagochtend zeker gezellig wat aan het dollen ..

    Maar voor het geval je mijn antwoord echt niet begrijpt .. ik bedoelde :
    unbroken i.d.z.v. onbeschadigd .. heel ..
    intact i.d.z.v. gaaf .. zonder gebreken .. onbeschadigd ..

    M.a.w. dat hele monarchieëngedoe is één gebrek.

    Maar hoe dan ook Koninginnetje spelen is echt niet meer van deze tijd.

  • I.E. Jeffrey, za 05 maart 2011 18:00 Reageer op I.E.

    I.E.

    Als het bezoek naar Oman als prive ontmoeting wordt omgezet, wie betaalt dan de reis. De koniging zelf, of moeten wij allemaal voor de kosten opdraaien?

  • marjan driessen, zo 06 maart 2011 19:24 in reactie op I.E. Jeffrey Reageer op marjan

    marjan

    Grote kans dat wij natuurlijk weer hiervoor opdraaien.
    Heel Nederland moet maar gaan bezuinigen (met name de mensen die sowieso al niet veel hebben) maar bezuinigen op het koningshuis daar wordt niet eens aan gedacht.
    Ja hoor,wij trekken onze broekriem nog maar eens aan zodat de koninklijke familie lekker naar Oman kan gaan voor een gezellig etentje.

  • Ben Joosten, za 05 maart 2011 17:12 Reageer op Ben

    Ben

    Sultan Qaboos lijkt mij, zonder dat ik me overigens al te veel in de man heb verdiept, een vorst van het type verlicht despoot. Iemand die het goed meent maar die maar moeilijk wennen kan aan nieuwigheden als democratie. Te vergelijken met de koning van Marokko, al is die een stuk jonger en niet zo verkalkt.
    Misschien dat Beatrix hem kan vertellen dat het allemaal best wel meevalt, democratie. Dat je soms denkt, "wat heeft het volk nu weer voor idioten gekozen", maar dat je dat vooral niet hardop moet zeggen. Het zijn tenslotte ook maar mensen. "Niet ons soort mensen", zal ze zeggen, "maar dat begrijpt u wel."

  • Rob van Koot, za 05 maart 2011 16:40 Reageer op Rob

    Rob

    Heeft men hier op Joop niet altijd de mond vol van de dialoog ipv oorlog voeren? Welnu, de koningin gaat erheen om te praten. Informeel. Dat werkt vaak het best.

  • W.J. v/d Straat, za 05 maart 2011 11:30 Reageer op W.J.

    W.J.

    Waarom heb ik nou een beetje het gevoel dat ze "moet" van Mark, Geert en Maxime?

  • Jan Wijn, za 05 maart 2011 10:58 Reageer op Jan

    Jan

    "Rutte: Niet gaan is partij kiezen".
    Wat is er mis met partij kiezen voor democratische hervormingen?

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 11:54 in reactie op Jan Wijn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat zijn democratische hervormingen? En indien specifiek gemaakt, kunt u de garantie geven dat die eventuele hervormingen democratisch zullen zijn?

  • Han van der Horst, za 05 maart 2011 10:20 Reageer op Han

    Han

    Het protest in Oman gaat door, meldt El Jazeera. De oppositionelen benadrukken dat zij achter de monarchie staan. Zij eisen wel hervormingen. Lees hier: http://english.aljazeera.net//video/middleeast/2011/03/20113565533194678.html

    Kijken hoe dat afloopt. Sultan Quaboos is een alleenheerser maar geen waanzinnige tiran van het model Khadaffi. En evenmin iemand wiens karakter, normen en waarden niet tegen de macht bestand waren, zoals Mubarak.

    Hij schijnt er wel een lijfgarde op na te houden van het soort dat Khadaffi om zich heen verzameld heeft. Alleen zijn het geen vrouwen, maar juist wel mannen.

    Ook leeft de sultan er goed van, zo blijkt uit dit wikipedia artikel
    http://en.wikipedia.org/wiki/Qaboos_bin_Said_al_Said

    Hoe dan ook, je zou denken dat Oman nu net als Bahrayn een verstandige kroonprins nodig heeft die openingen biedt aan het volk, want de oude baas zal daar wel niet flexibel genoeg meer voor zijn.
    ben benieuwd of Beatrix straks aan de dis zal vragen: "En, hoe gaat het nou?"

    Over zo'n kroonprins kan ik niks vinden. De sultan heeft wel omes (heel oud natuurlijk) en neven. Dat is geen goed teken. Het ontbreken van een duidelijke troonopvolger is gevaarlijk voor koningshuizen die een crisis meemaken.

  • jose van leeuwen, za 05 maart 2011 10:41 in reactie op Han van der Horst Reageer op jose

    jose

    http://www.vno-ncw.nl/Publicaties/Nieuws/Pages/Goed_dat_bezoek_Qatar_wel_doorgaat_1889.aspx?source=%2fPages%2fDefault.aspx
    Wientjes is helemaal opgewonden over het doorgaan van de missie om economische redenen.
    Verder heeft hij geen slapeloze nachten over opstanden,doden en gewonden.Nooit gehad trouwens,wel slapeloze nachten over Wilders maar hij is nu helemaal in zijn nopjes. VVD,PVV en CDA alle drie harteloze partijen waar geld voor mensenrechten gaan.

  • jose van leeuwen, za 05 maart 2011 09:49 Reageer op jose

    jose

    http://broekstukken.blogspot.com/2011/03/oman-wapenhandel-en-hangjongeren.html
    Ach Bea en Maxima weten natuurlijk heel goed hoe het is om corrupt te zijn en wat te doen met lastige burgers.
    Hebben ze in Oman en Libie nog vliegtuigen die lastige burgers kunnen laten verdwijnen,water genoeg rondom Libie en Oman.

    http://www.vredesmuseum.nl/download/pensioengeld.pdf
    As van het kwaad als klant
    Alle contracten met de Amerikaanse krijgsmacht weerhouden Halliburton er niet
    van ook verklaarde tegenstanders van de Verenigde Staten als klant te hebben. In
    2005 sloot het bedrijf een contract met Iran voor de ontginning van een gasveld. Een
    algeheel Amerikaans verbod op exporten naar Iran, was volgens Halliburton geen
    obstakel, want alleen niet-Amerikaanse werknemers zouden het daadwerkelijke
    werk gaan verrichten. Met dit contract is aanwezigheid van Halliburton in Iran tot
    medio 2009 verzekerd.172
    Eerder deed Halliburton al uitgebreid zaken met het regime van Saddam
    Hussein in Irak.173 Ook Libië was al klant van het bedrijf toen het nog als
    'schurkenstaat' beschouwd werd. Vanwege deze contracten sprak toenmalig
    directeur Cheney zich in 1998 nog uit tegen economische sancties tegen landen die
    verdacht werden van terroristische activiteiten.174 Een opmerkelijke uitspraak voor
    een 'havik' in het huidige Amerikaanse buitenlands beleid.

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 15:38 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Beetje zwak om Maxima op te zadelen met iets waar ze niet voor verantwoordelijk is. Beneden alle peil in feite.

  • Anja Lodewijks, vr 04 maart 2011 22:59 Reageer op Anja

    Anja

    Beatrix stuurde woensdag haar grootmeester Marko Hennis - de baas van haar hofhouding en ouddiplomaat - speciaal naar de sultan om tekst en uitleg te geven. Die visite werd in de Omaanse media breed uitgemeten, zoals overigens alle bezoekers van de sultan aandacht krijgen, vergezeld van het bericht dat de Nederlandse koningin een boodschap van vriendschap had laten overbrengen. Over uitstel van een staatsbezoek geen woord. (ANP)

    --------------------------------------------------------------------------------
    Wij zijn vriendjes, Qaboos en ik.
    Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
    http://www.youtube.com/watch?v=V8_lSXdip70&NR=1

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 22:44 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het schijnt dat de sultan bijzonder lekkere kebab kan maken. Dat is de reden dan Beatrix er heen wil. De koningin is zo dol op zijn recept dat ze hem liefkozend de "smultan" is gaan noemen.

  • Anja Lodewijks, vr 04 maart 2011 23:25 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Mooi, hij is vrijgezel, kan ze gelijk bij hem intrekken. Het schijnt dat hij ook een yachtje bezit, nog een klik die ze samen hebben.
    En alle twee ook heel veel neefjes en nichtjes.

  • Han van der Horst, za 05 maart 2011 11:33 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Han

    Han

    Kijk naar wat ik heb geschreven over des sultans lijfgarde

  • Joop Vermaat, vr 04 maart 2011 21:26 Reageer op Joop

    Joop

    Ik vind het bezoek goed omdat het volledig in lijn is met hetgeen ze in de haar voormalige ongecensureerde Kerstboodschappen zei; Verdraagzaamheid en respect voor andere culturen.

  • Dr.Prof. van Wapenhoven, vr 04 maart 2011 20:45 Reageer op Dr.Prof.

    Dr.Prof.

    Het is wel degelijke een officieel bezoek. Voor het gemak nu even een privé bezoek genoemd. Maar wat doet dat Nederlandse Marine schip er dan? Toeval? Wel nee! Het marine schip doet dienst als officieel ontvangstruimte voor genodigden enzo! Niks mis mee. Handel enzo, moet u maar bedenken. Kijk, en dat is ook meteen de reden van onze marine. Staatsbezoekjes begeleiden. Staat toch leuk zo'n bootje voor de deur. Kun je er meteen een paar van verkopen. Rondleidingtje geven, door een verrekijker laten turen en een paar keer schieten met het kanon. Zo verkoop je spullen. Is allemaal goed voor de economie zullen we maar zeggen. Maaaaaar je moet niet die presentatie bootjes met dito mannetjes en vrouwtjes in mooi gestreken uniformpjes, geen oorlogshandelingen laten uitvoeren. Want dat gaat fout.

  • Theo Joubert, vr 04 maart 2011 20:16 Reageer op Theo

    Theo

    Graag alleen nog maar staatsbezoeken aan democratische landen....

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 04 maart 2011 21:54 in reactie op Theo Joubert Reageer op Fred

    Fred

    In dat geval is het voor het koningshuis wel een heen reis maar geen terugreis.

  • dr. Bob, vr 04 maart 2011 19:39 Reageer op dr.

    dr.

    Ik denk dat er iets heel onschuldigs aan de hand is ; bijvoorbeeld dat prins Water Wim en zijn Gade hun alternatieve vacantieverblijf gaan inspecteren.
    Het vorige verblijf in Mozambique werd immers afgekeurd door diezelfde kleinzielige politieke heikneuters en het royale gezin zal toch érgens moeten kunnen snorkelen niet waar ?
    Zoiets denk ik hoor, vermoed ik.
    Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, misschien is de sultan z'n moeder jarig en hadden ze al beloofd te komen, en hadden ze al gebak besteld bij de Hema. Zonde om weg te gooien toch ?

  • Ieder - eenwilvrijzijn, vr 04 maart 2011 18:07 Reageer op Ieder

    Ieder

    Het is tijd om dat hele koninginnengedoe op te heffen.!

  • Eric Jan Taapken, vr 04 maart 2011 18:57 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Maar een meerderheid van de bevolking wil dat helaas niet, ook al ben ik het 100% met je eens, helaas, ze staan veraf van het volk maar denken zelf dat zij dichtbij het volk staan, grappig he!?

  • Mo Disarkullanmak, vr 04 maart 2011 19:56 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Mo

    Mo

    ("Maar een meerderheid van de bevolking wil dat helaas niet")

    Er zou een gekwalificeerde meerderheid van tegenstanders nodig zijn, een minderheid kan grondwetswijzigingen tegenhouden.

    Nederland haalde zijn schouders op toen de absolute monarchie werd opgericht. Nederland zou ook zijn schouders ophalen als de monarchie werd afgeschaft. Maar Nederland haalt ook zijn schouders op als er wat gedaan moet worden om het af te schaffen. Er valt nog meer te doen.

    Sommige naties hebben graag een sterke persoon als symbool. De Fransen en Russen hebben de koning een kopje kleiner gemaakt. En vervolgens van hun president een sterke man gemaakt. Dat schiet niet op. De Canadezen en Australiërs lijken heel goed zonder te kunnen.

  • Lalex Serra, vr 04 maart 2011 22:00 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Lalex

    Lalex

    De Canadeze en Australiërs hebben ook een Koningin: Queen Elizabeth II, Ze horen bij The Commonwealth.

  • Ben Joosten, vr 04 maart 2011 22:48 in reactie op Lalex Serra Reageer op Ben

    Ben

    Officieel wel. Maar ik vraag me af hoeveel Australiërs en Canadezen zich echt Brits onderdaan voelen.

  • Ben Joosten, vr 04 maart 2011 22:55 in reactie op Lalex Serra Reageer op Ben

    Ben

    Tja. Nu heet het dat niet gaan op partij kiezen zou lijken.
    Wel gaan is natuurlijk ook partij kiezen.
    En dat voor een vorstin die nooit gebruik maakt van haar stemrecht!

  • Ben Joosten, vr 04 maart 2011 23:15 in reactie op Ben Joosten Reageer op Ben

    Ben

    Deze staat hier verkeerd. Geen reactie op Lalex Serra, had gewoon bovenin moeten staan.

  • Lalex Serra, vr 04 maart 2011 22:05 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Lalex

    Lalex

    "Rutte: Niet gaan is partij kiezen". Wel gaan is partij kiezen voor de Sultan. Voor de Sultan kiezen zelfs voor de handels belang lijk niet zo slim. Als je volgt wat het in de midden-oost aan het gebeuren is, kan de Sultan zomaaar weg moeten of een boel mensen vermoorden...het zou wel "good for business"zijn...;-)

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 19:04 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    If it ain't broken, don't fix it.

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sam

    sam

    Ook al is datgene wat (nog) niet gebroken is een meedogenloos dictatoriaal regiem. Moet ze ook vanuit Oman linea recta door vliegen naar Noord Korea dunkt me.

    Oeps sorry Aert, d'r zit geen olie in Noord Korea.

    Foutje bedankt.

  • Ieder - eenwilvrijzijn, vr 04 maart 2011 20:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ieder

    Ieder

    [.. If it ain't broken, don't fix it ..]

    It has never been unbroken ie intact .. Aert

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 11:50 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Waar zitten de scheurtjes dan?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 04 maart 2011 22:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Fred

    Fred

    De heer d'Holbach,

    Bent u werkelijk eens met het principe van een machts principe op basis van generatieoverdracht?

    Verkiest u principieel een koningshuis boven een gekozen staatshoofd?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 23:45 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het maakt me eerlijk gezegd geen drol uit. Ik voel mij niet onderdrukt door het koningshuis en ik heb ook niet de indruk dat het koningshuis tot het uiterste probeert om mijn leven in te richten naar hun normen en waarden. Ik voel mij vrij in Nederland.
    Ik denk dat een president meer zou proberen zijn stempel op de samenleving te drukken. Daar zit ik niet op te wachten. Veel presidenten proberen hun macht op te rekken, zoals Berlusconi, Chavez of Castro. En anderzijds, weet u wie Christian Wulff is?

    En doorziet u op dit moment ook de fout in mijn betoog? Het gaat er niet om wie de baas is, koning of president. Het gaat er om wie de macht heeft en wie zich president waant.

    Zolang ik er geen last van heb, maakt het me niet uit. En kostentechnisch? Ach, niemand heeft het ooit goed uitgerekend. Pragmatisme en Nederlandse koelte...

    Noem mij nu eens één sterke president, één president die er geen zootje van gemaakt heeft?

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:43 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op sam

    sam

    Er zijn stemmen die van mening zijn dat niemand vrij is, maar iedereen wordt bewogen wordt dor zijn of haar beweegredenen.

    Die spreeuwen alhier waren een schoon voorbeeld ervan. Er zijn door de geschiedenis heen ook lelijke voorbeelden (met namen onder de mens) geweest.

    Quote uit een ergens hier gepost radio interview met een pvv stemmer: Het spijt me verschrikkelijk maar die kop van Marijnissen en Cohen, die zou ik er zo vanaf kunnen schieten.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 04 maart 2011 17:52 Reageer op Marc

    Marc

    Als het mis gaat kunnen ze er altijd nog een Lynx-helicopter op af sturen...

  • NL4 NL, vr 04 maart 2011 17:43 Reageer op NL4

    NL4

    Liever te vriend blijven met de onderdrukker dan partij kiezen voor de onderdrukten.

    Wat zijn we toch blij met ons koningshuis.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 04 maart 2011 17:55 in reactie op NL4 NL Reageer op Marc

    Marc

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Qabus_bin_Said.jpg

    Zeg nou zelf, is ie niet schattig.

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:31 in reactie op NL4 NL Reageer op sam

    sam

    Had de pvv maar de ballen om partij te kiezen voor (Moslim) onderdrukten. Heb ze niet over de rebellie voor democratisering in de Arabische landen gehoord, tot dat er vluchtelingen uit die landen naar ONS leken te komen, gehoord. Logisch want democratie en de Islam gaat volgens de pvv niet samen. Past niet in hun paranoïde Eurabia fobie. Doet de wortels van de zielige beweging die ze is, rotten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 19:43 in reactie op sam tosha Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dit heeft toch niets met Wilders te maken gekkie...

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 17:27 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Privézaken. Klaar.

    Laat de oppositie zich maar eens met zinnige zaken gaan bezighouden.

  • Anja Lodewijks, vr 04 maart 2011 18:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Helemaal niets privé. We blijven niet aan de gang.
    En dit kan niet in de koninklijke doofpot en ook niet onder de hermelijnen dekmantel.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 19:01 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De koningin heeft een privé uitnodiging ontvangen nadat ze het officiële staatsbezoek voorlopig uitgesteld heeft.

    Moet kunnen.

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sam

    sam

    Gaat ze dan met of zonder hoedje?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 19:42 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hier: goed kijken hoor.

    http://nos.nl/video/223284-de-persconferentie-van-premier-rutte.html

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 21:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het is carnaval. Wat denkt u zelf?

  • Anja Lodewijks, vr 04 maart 2011 21:39 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Oman
    Oppositie en vrije pers is verboden
    Politieke partijen zijn verboden
    Geen onafhankelijke media, geen vrouwenrechten en geen vakbonden
    De koninklijke familie van Oman is één groot wespennest. Qaboos’ opa Taimur werd in 1932 afgezet door vader Said, en Said zelf werd naar Engeland verbannen door Qaboos.

    Ondertussen is vrijdagmiddag (lokale tijd) wel het Nederlandse marineschip Hr. Ms. De Ruyter aangekomen in de Sultan Qaboos haven van de Omaanse hoofdstad Muscat. Het luchtverdedigings- en commandofregat zou daar zondag dienst doen als ontvangstruimte voor de Nederlandse gemeenschap in het sultanaat bij het staatsbezoek van koningin Beatrix.

    En ondanks het uitstel van het bezoek, heeft De Ruyter, deelnemer aan de actie Ocean Shield ter bestrijding van piraterij voor de kust van zijn reis naar Muscat niet afgebroken. Het fregat was opgetrommeld als vervanger voor Hr. Ms. Tromp, dat plotseling moest worden ingezet bij de evacuatie van buitenlanders uit Libië.

    Een privédiner bij de sultan van Oman valt niet buiten het staatsrechtelijke functioneren van het staatshoofd. Dat zei hoogleraar staatsrecht Paul Bovend'Eert van de Radboud Universiteit in Nijmegen vrijdag. ,,Een privébezoek van de koningin raakt ook het openbaar belang'', aldus Bovend'Eert. ,,De Tweede Kamer kan de minister-president hiervoor ter verantwoording roepen.'' Volgens de hoogleraar ging het een keer eerder mis op het moment dat koningin Beatrix vakantie vierde in Oostenrijk toen de omstreden rechts-extreme politicus Jorg Haider daar aan de macht was. Toenmalig premier Wim Kok zei dat het een privébezoek betrof waar hij zich niet mee wilde bemoeien. ,,Dat was een foute handeling'', aldus Bovend'Eert.

    Nederlanders hebben in Oman hooggekwalificeerde functies, onder meer in de olie-industrie. Verwacht wordt dat over twintig jaar de olie op is.

    En dan Qatar.
    Tegenstanders van de emir van oliestaat Qatar hebben op Facebook een oproep gedaan sjeik Hamad bin Khalifa Al-Thani af te zetten. Het is de eerste publieke uiting van verzet tegen de koninklijke familie, die in het schatrijke Qatar alle macht in handen heeft.

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 09:49 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat heeft Qatar daar nu weer mee te maken?

  • Anja Lodewijks, za 05 maart 2011 22:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Hare Majesteit de Koningin brengt van 6 tot en met 8 maart op uitnodiging van Sultan Qaboos bin Said al-Said een staatsbezoek aan Oman en aansluitend 9 en 10 maart op uitnodiging van Emir Hamad bin Khalifa Al-Thani een staatsbezoek aan Qatar.

  • Jan Jansen, za 05 maart 2011 03:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Dat advies past beter bij de coalitie. Heb jij al met 130 km p/u over de Afsluitdijk gereden?

  • El Che, vr 04 maart 2011 17:17 Reageer op El

    El

    Zeer onverstandig en politiek een verkeerd signaal.

  • Anja Lodewijks, vr 04 maart 2011 17:10 Reageer op Anja

    Anja

    De familie neemt het niet zo net met hun familie en kennissen.
    De oranjes hebben altijd wel “iets” gehad met landen waar het onrustig was.

  • , za 05 maart 2011 09:21 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Ze hebben ook heel vak iets met politici waar * een luchtje * aan zit.
    Te beginnen met Benno, en te eindigen met - voorlopig - papa Zorreguieta.

  • Bernd Lehmann, vr 04 maart 2011 17:09 Reageer op Bernd

    Bernd

    Wel gaan...!
    ...en vooral blijven!

  • Bernd Lehmann, vr 04 maart 2011 18:52 in reactie op Bernd Lehmann Reageer op Bernd

    Bernd

    Nog even een aanvulling:
    http://www.republikeinen.nl/artikel/190/Een-vorkje-prikken/

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 04 maart 2011 21:58 in reactie op Bernd Lehmann Reageer op Fred

    Fred

    Eens!

    Leve den republiek!

  • jan pietersen, vr 04 maart 2011 17:06 Reageer op jan

    jan

    In oorlogstijden is het goed zakendoen.

  • Ineke Ellens, vr 04 maart 2011 16:50 Reageer op Ineke

    Ineke

    Shell.... of is dit een erg domme opmerking???

  • Michiel Online, vr 04 maart 2011 17:40 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Michiel

    Michiel

    Shell.

    Dat woord zegt zo veel.

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:44 in reactie op Michiel Online Reageer op sam

    sam

    Yes we Shell!

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 22:51 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Best wel.

  • Leo J Bouwman, vr 04 maart 2011 16:41 Reageer op Leo J

    Leo J

    Eerst heette het toch dat in overleg met elkaar het staatsbezoek was afgelast?
    En nu gaat het staatsbezoek weer door. De minister president is al net zo als zijn voorganger de regie kwijt.
    Het staatshoofd vindt blijkbaar dat ze genoeg is geschoffeerd en trotseert de minister president. Precies Koningin Wilhelmina.

  • Bernie Whistler, vr 04 maart 2011 16:34 Reageer op Bernie

    Bernie

    Rubberen Rutte: "..niet gaan is partij kiezen." Ok dan, happie gaan eten met actief molesterende dictator is dat volgens VVD-norm niet?

    Beatrix. Oranje is toch iets van een mix van een kleurrijk palet ofzo?

    Kleurrijk is de dame beslist. Zo schuift ze moeiteloos aan bij Jorge Zorreguieta, die destijds als landbouwminister medeverantwoordelijk was voor de slachtpartij op pakweg 30.000 (vooral) jongeren. Vindt Trix geen punt, ze laat zelfs 's mans dochter haar familie introuwen.

    Een andere keer een vorkje prikken met de chef van Oman, die momenteel qua razende burgerij nogal stevig onder vuur ligt wegens het uitoefenen van zwaar repressieve praktijken.

    De Oranjes en het knuffelen met moordenaars en dictators, zou de prak van de sultan in elk geval wél lichtverteerbaar zijn?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 19:03 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wie weet kan onze vorstin nog iets met stille diplomatie bereiken? Ooit van gehoord, van stille diplomatie?

  • Kitty In Nederland, vr 04 maart 2011 20:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Wat zou ze daar dan met haar stille diplomatie kunnen bereiken meneer Aert?
    Ben je echt zo naief om te denken dat de Sultan zich ook maar iets aantrekt van wat Trix daar zou gaan zeggen, en dat hij het zou waarderens als een staatshoofd van een ander land zich zou gaan mengen in binnenlandse aangelegenheden in Oman.
    Je weet toch wel beter....

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 21:51 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja, zo naïef ben ik wel. Bedankt voor deze fraaie ad hominem. Staat mooi in de verzameling. Ik ben zwaar onder de indruk.

    Heeft u zich wel eens diplomatiek moeten opstellen? Begon u toen met een neerbuigende opmerking? Nog wat bereikt toen? Nee hè?

    Twee dingen:
    1. De goede banden tussen deze staatshoofden zouden enige ontspanning kunnen geven in Oman. De koningin kan best haar zorgen uitspreken hoor. Dat is redelijk normaal onder mensen die elkaar respecteren, die kunnen ook zorgen over elkaars daden uitspreken. Ooit wel eens geprobeerd of gooit u meteen met tomaten?
    2. In de regio zitten drie Nederlandse militairen vast. Oman is een staat met gezag in de regio en de banden tussen de landen, grenzend aan die van de oorspronkelijke Arabische liga, zijn redelijk stabiel. Het is niet uit te sluiten dat de koningin haar betrekkingen met Oman gebruikt om beweging in de situatie met Libië te krijgen.

    Niets moet je uitsluiten, in stiaties als deze.

    Heeft u wel eens onderhandeld?

    Noem mij naïef, ik kan ook voor u een typering bedenken.

  • Kitty In Nederland, vr 04 maart 2011 22:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Het is op dit moment helemaal niet van toegevoegde waarde
    dat ons koningshuis op bezoek gaat in Oman.
    U heeft mij ook nog niet uitgelegd wat u hiervan verwacht
    en wat deze zogenaamde stille diplomatie zou kunnen opbrengen.

    Over u laatste opmerking zou ik willen zeggen verrast u
    mij eens meneer Aert ; - ))

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 22:43 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik ga u niet verrassen, ik ben fatsoenlijk opgevoed.

  • Kitty In Nederland, za 05 maart 2011 00:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Meneer Aert,

    Ik begrijp nu dat u last lijkt te hebben van een gevalletje
    extreem lange tenen.En dat u nogal beledigt lijkt te zijn over het feit
    dat ik u in mijn vorige reactie naief heb genoemd.
    Nu zie ik het woord naief niet als een belediging.
    Maar aangezien ook ik netjes ben opgevoed mijn excuses.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 22:48 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    A propos, een bijna overbodige vraag maar oké, ik stel hem uit fatsoen.

    Welke twee effecten denkt u dat ik denk dat Beatrix zou kunnen bewerkstellingen, gegeven de twee door mij beschreven zaken?

  • Kitty In Nederland, za 05 maart 2011 00:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Aert Willem d'Holbach, vr 04 maart 2011 22:48 in reactie op Kitty ergens in Nederland Reageer op Aert Willem A propos, een bijna overbodige vraag maar oké, ik stel hem uit fatsoen.

    Welke twee effecten denkt u dat ik denk dat Beatrix zou kunnen bewerkstellingen, gegeven de twee door mij beschreven zaken?

    Beste meneer Aert.
    Dan zal ik daar uit goed fatsoen een antwoord op geven.
    U doet nu net alsof Ghadaffi gevoelig zal zijn voor de diplomatie
    uit Oman, of druk vanuit de Arabische Liga. Ghadaffi is niet meer
    voor rede vatbaar. Heeft u de afgelopen dagen het nieuws niet gevolgd, en deze totaal doorgeslagen man niet horen spreken?
    Dus dat argument is wat mij betreft totaal onzinnig.
    Bemoeienis van het koningshuis zal hij vertalen in een poging de
    militairen ( die hij spionnen) noemt vrij te krijgen, en in het slechtse
    geval kan hij dat ook nog eens tegen deze mensen gebruiken.

    De goede banden tussen het koningshuis en de de Sultan:

    Dat u er van uitgaat dat Beatrix zich tegenover de Sultan negatief zal uitlaten over de situatie in Oman deel ik ook niet met u.
    Beatrix zal zich niet uitlaten over de situatie, ze zal haar goede vriend
    niet afvallen. Niet face to face en ook niet in het openbaar. Juist om
    deze goede vriendschap en nauwe banden tussen het koningshuis en de Sultan niet te schaden. En natuurlijk ook de grote Nederlandse belangen te beschermen.
    Dit bezoek zal geen enkel effect hebben en zal de situatie van de gevangen genomen soldaten niet veranderen, net zo min als het enig effect zal hebben op de situatie
    in Libie.

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 10:02 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Heb ik het over negatief uitlaten?

    Kijk, daar zit hem nu precies de nuance. Je bezorgdheid uitspreken, als vrienden onder elkaar, is iets totaal anders dan je negatief uitlaten. Dat is nu juist het genuanceerde verschil tussen diplomatie en met tomaten gooien.

    U zit te zwaar verstrikt in uw "zwart-witte vijanddenken". Probeer eens te denken vanuit "beheersing" en start daarbij eens met zelfbeheersing. Denk in kansen, niet in bedreigingen.

  • Kitty In Nederland, za 05 maart 2011 14:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Vreemde reactie van u meneer Aert,
    ik reageer op uw bijdrage met een excuus en u
    reageert daarop met meer verwijten.
    ik weet niet precies wat u had
    vewacht. Maar u verwijten over mijn
    over mijn gebrek aan zelfbeheersing en
    zwart/wit denken, gelden in de zelde mate
    voor u lijkt me.
    Deze discussie is wat mij betreft gesloten.
    Een fijne dag nog meneer Aert.
    En tot in een volgende discussie met hopenlijk
    zelfbeheersing en geen vorm van zwart/ wit denken.

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 15:41 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Bent u nu echt zo naïef?

  • Kitty In Nederland, za 05 maart 2011 19:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Kitty

    Kitty

    Nee hoor ik weet nu in ieder geval wel wat u niveau van discusieren
    inhoud, zal daar dan ook rekening mee houden.

  • Jan Jansen, za 05 maart 2011 03:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Misschien had Hare Majesteit die "stille diplomatie" beter al kunnen gebruiken toen ze de prive uitnodiging kreeg?

  • Aert Willem d'Holbach, za 05 maart 2011 11:48 in reactie op Jan Jansen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Heeft u aanwijzingen dat dat niet gebeurd is?

  • Jan Jansen, za 05 maart 2011 15:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Heeft u aanwijzingen dat dat wel is gebeurd?

  • Joop Schouten, vr 04 maart 2011 16:19 Reageer op Joop

    Joop

    Dit lijkt me geen beleefdheidsbezoekje.
    Heeft ZKH soms een handeltje te bespreken met deze despoot?
    Bootje? Geweertjes? Gebouwtjes? Zandbakvulling?

  • Nico ., vr 04 maart 2011 17:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Nico

    Nico

    Heeft ZKH soms een handeltje te bespreken met deze despoot?
    Bootje? Geweertjes? Gebouwtjes? Zandbakvulling?

    ============================


    Wat denk jezelf?

  • sam tosha, vr 04 maart 2011 19:37 in reactie op Nico . Reageer op sam

    sam

    U heeft de neiging vragen met vragen te beantwoorden.

    Zou voor wederzijds begrip van meer waarde zijn wanneer u eens een onderbouwd antwoord geeft. Wordt een beetje van: wat je zegt ben je zelf pvv geblaat. Het is al erg genoeg dat die beweging van u het politieke debat daartoe verlaagd heeft, maar volgens mij is het de bedoeling van Joop een open debat te creëren. Ik daag u uit, uit de kast te komen.

  • Nico ., vr 04 maart 2011 23:43 in reactie op sam tosha Reageer op Nico

    Nico

    Zou voor wederzijds begrip van meer waarde zijn wanneer u eens een onderbouwd antwoord geeft.


    =========================================

    Word mij een vraag gesteld dan?

  • Ferry van Maanen, vr 04 maart 2011 16:18 Reageer op Ferry

    Ferry

    Als het maar gezellûg is bij de sultan ..

  • emma de voogt, za 05 maart 2011 08:19 in reactie op Ferry van Maanen Reageer op emma

    emma

    lekker kletsen over het domme klootjesvolk..

  • C Boog, vr 04 maart 2011 16:15 Reageer op C

    C

    Prins William zegt rustig zijn bezoek aan Dubai af maar wij... wij blijven pootjes geven en geven juist het signaal af dat "wij" pro dit regime zijn.
    Had Rutte net voor de verkiezingen bekend laten maken dit besluit...
    #walgelijke #politiek

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, vr 04 maart 2011 21:57 in reactie op C Boog Reageer op Fred

    Fred

    Dit bezoek stond al voor het aantreden van de regering.

    Opportunisme om de huidige regering hiervan de schuld te geven.

    Wees dan consequent en steun den republiek!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel