12 november 11 11:45 Reageer (32) Politiek RSS

NL Megapower Top 200

Volkskrant zet invloedrijkste Nederlanders op rij

VNO-NCW topman Bernard Wientjes is voor het tweede jaar achtereen top invloedrijkste Nederlander verklaard door de Volkskrant. De krant maakte voor de zesde keer een rangschikking van de tweehonderd machtigste personen in Nederland. Ze komen vooral uit het bedrijfsleven.

Wat opvalt is dat de krant aan actieve politici amper invloed toekent. Democratisch gekozen vertegenwoordigers hebben in Nederland nauwelijks iets te vertellen. De eerste gekozen politicus staat op nummer 40: Loek Hermans, VVD-fractievoorzitter in de Eerste Kamer en recent onder vuur gekomen vanwege de graaicultuur bij asielzoekersopvangdienst COA waar hij bestuursvoorzitter is.

Voor de rest is het vooral een old boys network dat de dienst in Nederland uitmaakt.

De Volkskrant:

De vernieuwing en verjonging van de bestuurlijke elite verloopt zeer traag. De toename van het aantal vrouwen en 'allochtonen' stagneert. De lijst telt twee vrouwen meer dan vorig jaar, 45, ruim 22 procent. Er staan vier bestuurders van allochtone herkomst op de lijst, evenveel als vorig jaar. Staatsraad Lilian Gonçalves is de hoogste genoteerde, op 43. De gemiddelde leeftijd is 58,4 jaar. Vorig jaar was dat 59,1. Voormalig VVD-leider Frits Bolkestein (1933) is de oudste bestuurder op de lijst. De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (1974) komt nieuw binnen en is nu de jongste van de Volkskrant Top 200.

Bekijk de Top 200:



Oefen ook invloed uit: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (32) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Sjaak Leijten, di 15 november 2011 22:07 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Tenzij anders vermeld zijn de rest of VVd of CDA

  • Sjaak Leijten, di 15 november 2011 22:01 Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Hoeveel VVDers zitten in dit sterrenlegioen????

  • Piet de Geus, zo 13 november 2011 01:43 Reageer op Piet

    Piet

    "De eerste gekozen politicus staat op nummer 40: Loek Hermans, VVD-fractievoorzitter in de Eerste Kamer"

    Om een Eerste Kamerlid gekozen te noemen, is nogal vergezocht. Loek Hermans staat daar bovendien vooral vanwege zijn andere werk.

    Dat er geen gekozen politici in de lijst staan en ook geen kabinetsleden, is niet meer dan logisch. Want waar zou die top 200 van invloedrijkste Nederlanders anders de meeste invloed op moeten hebben dan op uitgerekend die 150 gekozenen en het kabinet?

    Schrijven "dat de krant aan actieve politici amper invloed toekent" betekent dat je niet weet waarvan het de top 200 is. Het is geen top 200 van mensen die de meeste invloed op zichzelf hebben.

    Om nu nog te spreken van het "old boys network" is overigens net zo'n vergissing. In de tijd dat Jan Mertens over zijn 200 sprak (1968) bestond dat netwerk nog. Maar sinds 1968 is er nogal wat veranderd in de samenleving. Een van die dingen is dat het old boys network van mensen die uit oude invloedrijke geslachten kwamen grotendeels is vervangen door een soort meritocratisch netwerk, waarbij niet afkomst maar opleiding en prestatie telt. Deze wisseling van de macht is een rechtstreeks gevolg van de opwaartse sociale mobiliteit die ontstond toen het vanaf de jaren 60 voor iedereen die de capaciteiten heeft mogelijk werd om te studeren. Een interessant artikel stond 23-02-2011 in de special van De Groene Amsterdammer over de elite.

  • mandarijn fruitvlieg, zo 13 november 2011 11:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Interessante invalshoek.

    In het verlengde daarvan denk ik wederom een wisseling van de macht aan te zien komen mede door de komst van internet.

    Soms is het jammer dat je over een onderwerp niet even rustig kan bomen met iemand, dus bij deze moet je het even doen met wat losse gedachten mijner zijds.

    Ik denk dat internet "het volk" en dat bedoel ik mondiaal, in tegen stelling tot wat je zou verwachten, nader tot elkaar aan het brengen is. Door uitdagende stellingen vind er soms onderlinge educatie plaats, oo weer met behulp van internet. Dit maakt mijns inziens.......even vele gedachtensprongen verder.......dat "het volk" begint te beseffen dat zij de dienst uitmaken.

    Er begint zelfs op enkele essentiele punten in de samenleving consensus te bestaan, een soort hernieuwde solidariteit omtrent enkele zaken.

    Zo zie ik bijvoorbeeld consensus in het onderwerp, de financiele markten en het daarin verhandelen van wan producten welke mede schuldig is aan de crisis. Tevens zie ik consensus dat er door politici ruimte gegeven word aan deze financiele instellingen.

    Ik zie ook de consensus dat de mens meer centraal zou moeten staan.
    Maar ok de consensus dat we nu moeten investeren in hernieuwbare energie.

    en zo kan ik best even doorgaan en al deze punten gaan dwars door elk gedeelte van het politieke spectrum heen.

    We leven dan ook, mijns inziens, in een hele bijzondere tijd. Wat we nu doen op basis van deze consensus is alles bepalend voor de wereld waar we onze oude dag in slijten , de wereld waarin onze kinderen een toekomst opbouwen en onze kleinkinderen geboren mogen worden.

  • Winston V., zo 13 november 2011 11:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Winston

    Winston

    Piet... ik ben het met je eens... verhip. :-)

  • Piet de Geus, zo 13 november 2011 14:14 in reactie op Winston V. Reageer op Piet

    Piet

    Laat het niet te vaak gebeuren Winston!

    De criteria voor die lijst staan overigens gewoon in de papieren Volkskrant.

  • mohammed dareisalaam, zo 13 november 2011 12:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op mohammed

    mohammed

    "Loek Hermans staat daar bovendien vooral vanwege zijn andere werk."

    Voorzitter van Raad van Toezicht van COA, waar nu Nuri Albayrak voor wordt geofferd?

  • Piet de Geus, zo 13 november 2011 14:12 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Voorzitter van Raad van Toezicht van COA, waar nu Nuri Albayrak voor wordt geofferd?"

    Plus de rest. Ik copy-paste maar even uit zijn profiel op de VVD-site:

    Nevenfuncties

    huidige

    - voorzitter Care Nederland, vanaf 1 juli 2008

    - voorzitter Stichting Katholieke Universiteit Nijmegen, vanaf april 2008

    - voorzitter Adviescommissie Waddenfonds, vanaf 1 november 2007

    - voorzitter Raad van Toezicht "Anno", promotiebureau voor de Nederlandse geschiedenis, vanaf mei 2007

    - voorzitter Stichting Vrienden van het Nationaal Archief, vanaf 2007

    - voorzitter Voorselectiecommissie topmanagement ABD (Algemene Bestuursdienst), vanaf 1 juli 2006

    - lid Raad van Commissarissen De Facultatieve

    - lid Raad van Commissarissen Luzac College

    - Lid Raad van Commissarissen ING Residential - en Detail fund

    - voorzitter Raad van Toezicht Revalidatie Friesland

    - voorzitter Raad van Toezicht COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers), vanaf 1 juli 2006

    - adviseur Ernst & Young

    - adviseur Boer & Croon

    - lid Raad van Advies DDB Amsterdam

    - lid bestuur Syntens

    - lid bestuur Academie voor Wetgeving

    - lid bestuur Schouwburg "De Lawei" te Drachten

    - lid Raad van Advies Stichting Instituut GAK

    - lid bestuur Stichting voor de Jaarverslaggeving

    - lid bestuur Raad van de Centrale Ondernemersorganisaties

    - lid Bankraad

    - lid bestuur Stichting van de Arbeid

    - lid Raad van Commissarissen S.C. Heerenveen, vanaf juli 2003

    - lid (en lid dagelijks bestuur) SER (Sociaal-Economische Raad), vanaf 2003

    - voorzitter Nederlands Uitgeversverbond, vanaf november 2002

    - voorzitter Stichting Innovatiealliantie

  • mandarijn fruitvlieg, za 12 november 2011 23:04 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    De lijst is onzin.

    De meest invloedrijke Nederlanders zijn de inwoners van Nederland.

  • Centurio Veritas, zo 13 november 2011 01:20 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Centurio

    Centurio

    De lijst gaat niet over meervoud. NederlandeRRR.

  • mandarijn fruitvlieg, zo 13 november 2011 10:58 in reactie op Centurio Veritas Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Vandaar dat er top 200 staat....

  • Centurio Veritas, zo 13 november 2011 18:36 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Centurio

    Centurio

    Juist. 200 individuen.

  • mandarijn fruitvlieg, zo 13 november 2011 19:17 in reactie op Centurio Veritas Reageer op mandarijn

    mandarijn

    En daarvan zeg ik dus lulkoek, de inwoners van een land (de wereld) (ook individuen) zijn de mensen die de dienst uit maken niet perse deze 200 individuen.

    Heb je daar ook nog een inhoudelijke gedachte over?

  • Michel Reiziger, za 12 november 2011 22:53 Reageer op Michel

    Michel

    Ik had me zelf wel in de top 50 verwacht..ach in de top 100 is ook niet slecht natuurlijk ;-)

  • Hans van der Helm, za 12 november 2011 20:50 Reageer op Hans

    Hans

    Al heel lang geleden was er Mertens die de juiste mensen met macht wist aan te wijzen.
    Was toen een schok voor velen.
    Nu haal je je schouders op en zegt: " we zien het volgend jaar wel weer"

  • Ben Joosten, za 12 november 2011 19:21 Reageer op Ben

    Ben

    "De krant maakte voor de zesde keer een rangschikking van de tweehonderd machtigste personen in Nederland. Ze komen vooral uit het bedrijfsleven."

    Er is dus niets veranderd.
    Ergens aan het eind van de jaren '60 had toenmalig NKV voorzitter Jan Mertens het over de mensen die het in Nederland voor het zeggen hadden. Dat waren er zo'n 200 en het waren dezelfden als nu, al heetten ze natuurlijk anders. Sindsdien had men het over de "Tweehonderd van Mertens".

  • Johan Bakker, za 12 november 2011 16:15 Reageer op Johan

    Johan

    "De eerste gekozen politicus staat op nummer 40: Loek Hermans"

    Ruud Lubbers is in het verleden toch wel degelijk gekozen. Van der Laan, trouwens ook hoewel hij nu als burgemeester benoemd is.

  • Jan Peters, za 12 november 2011 14:06 Reageer op Jan

    Jan

    Tja, wat moet ik hier mee. Uiteindelijk nemen zijn geen beslissingen met uitzondering van de organisaties waar ze lid van zijn. Zij hebben contact met politici maar het is maar helemaal de vraag ze iets door kunnen drukken. Meestal zal sprake zijn van wisselwerking en gaan politici naar hun toe voor advies. Ik denk dat het allemaal zwaar overschat wordt. Ze vertegenwoordigen maar zijn afhankelijk van achterbannen en andere belanghebbende. Ieder van hen zal ooit wel eens in een specifieke situatie een doorslaggevende rol hebben gespeeld maar volgens mij is er geen sprake van de een van deze personen individueel ff iets door drukt. Zo werkt het niet.

  • Jan B, za 12 november 2011 13:50 Reageer op Jan

    Jan

    Er zit iets goed fout in Nederland. De meest invloedrijke figuren komen niet uit de politiek maar uit het bedrijfsleven dat daardoor ook grotendeels aan controle ontsnapt. In feite is Nederland daarmee een bananenrepubliek.

  • Tim Tim, za 12 november 2011 17:18 in reactie op Jan B Reageer op Tim

    Tim

    Ik denk dat dat internationaal niet anders is, historisch overigens ook niet. Geld bepaald, dat is nooit echt anders geweest.
    Ben overigens van mening dat de meeste invloed uit de media komt, links of rechts. Die bepalen toch in zekere mate hoe wij de wereld zien.

  • Winston V., za 12 november 2011 19:46 in reactie op Jan B Reageer op Winston

    Winston

    "In feite is Nederland daarmee een bananenrepubliek."

    Juist. Het is een schande.

  • Marc 's Mening in de Marge, za 12 november 2011 13:43 Reageer op Marc

    Marc

    Ik mis de moeder van Mark Rutte.

  • , za 12 november 2011 14:47 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op

    ;-)))

  • , za 12 november 2011 14:47 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op

    Wie zitten er eigenlijk achter die witgemaakte aangekruiste fotootjes??

  • Joop Schouten, za 12 november 2011 13:08 Reageer op Joop

    Joop

    'De eerste gekozen politicus staat op nummer 40: Loek Hermans, VVD-fractievoorzitter in de Eerste Kamer ...'

    Ja, en hij is weer het billenmaatje van Wientjes...

    Neoliberale creeps.

  • Johan Bakker, za 12 november 2011 16:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Johan

    Johan

    Schnabel en Van der Laan zijn geen neo-liberalen voor zover die bestaan in Nederland.

  • Michel Reiziger, za 12 november 2011 22:56 in reactie op Johan Bakker Reageer op Michel

    Michel

    Een neo-liberaal...wat is dat? Een VVD''er die twittert?

  • mandarijn fruitvlieg, zo 13 november 2011 10:52 in reactie op Johan Bakker Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Je had het ook gewoon zelf even op kunnen zoeken. (leterlijk 10 sec. werk)
    Ik doe dit niet snel maar heb een goede bui:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Neoliberalisme

  • Reinaert de Vos, za 12 november 2011 13:03 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ik mis Dion Graus

  • Klaas Blondeman, za 12 november 2011 23:01 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Klaas

    Klaas

    Hoezo? Bel hem dan even of zo. Hoe is hij eigenlijk, persoonljk?

  • Reinaert de Vos, zo 13 november 2011 00:30 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Reinaert

    Reinaert

    :-)

  • , zo 13 november 2011 10:01 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op

    ;-))

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel