31 januari 12 10:24 Reageer (51) Politiek RSS

Nederland wil tanks aan Indonesië slijten, GroenLinks in verzet

Kans dat tanks ingezet worden tegen eigen bevolking reëel

Domein Cabour, Adinkerke

Een afvaardiging van het Indonesische leger komt naar Nederland om de Leopardtanks te bekijken. Defensie heeft de honderd tanks wegbezuinigd, en Indonesië is geinteresseerd in de aankoop ervan. Een vreselijk plan, vindt GroenLinks. Kamerlid Arjan El Fassed vreest dat de tanks ingezet zullen worden tegen de eigen bevolking.

El Fassed: "De afgelopen maanden heeft het Indonesische leger flink huisgehouden in West-Papoea."

GroenLinks hoopt in de PVV een bondgenoot te zullen vinden om de verkoop tegen te gaan. El Fassed maakt hierbij gebruik van het anti-islam sentiment van de PVV, die tegen het exporteren van wapens naar islamitische landen is. Het Tweede Kamerlid onderstreept wel dat GroenLinks en de PVV niet dezelfde beweegredenen hebben, maar in deze wel hetzelfde doel.

De verkoop van de honderd tanks staat nog niet vast. Een afvaardiging van het leger komt nu bekijken of de tanks nog bruikbaar zijn.

NOS: Indonesië komt Leopardtanks bekijken
De Pers: Verzet tegen verkoop tanks

cc-foto: Erfgoed-be

Verzet je er niet tegen: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (51) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Daniel Heart, do 02 februari 2012 13:24 Reageer op Daniel

    Daniel

    Er zitten nog wel meer haken en ogen aan.Het is niet alleen Nederland die akkoord zou moeten gaan met de verkoop maar ook Duitsland.Het betreft namelijk tanks van Duitse makelij.Op de foto staat een oude Leopard 1.Het betreft hier de nieuwere Leopard 2A6 de meest moderne en technisch geavanceerde tank in de wereld.Het is ook bizar dat Nederland ze verkoopt en zelf geen tanks meer wil terwijl landen als Canada die van plan waren hun tanks af te stoten in ruil voor lichter materieel juist recent op die beslissing zijn terug gekomen.Maar defensie in Nederland is niet gebaseerd op werkelijke behoefte of het veiligheids klimaat in de wereld maar puur op economische beweegredenen.Kunnen we zonder tanks? Kunnen we zonder schoenen en geweren? Kunnen we onze militairen niet met een witte vlag op missie sturen? Dat is het goedkoopte.Dat zijn de overwegingen.De perceptie is overigens altijd geweest dat rechts beter voor defensie zorgde dan links maar links heeft over de jaren beter gezorgd voor defensie dan rechts dat de grootste bezuinigen heeft gedaan.

  • wim jansen, wo 01 februari 2012 10:33 Reageer op wim

    wim

    GL wil het tanende imago wat opvijzelen met een quasi anti- oorlog
    idee.
    Je moet toch wat na de politieopleiding in Kunduz.

    Maar gisterenavond bij monde van Jesse Klaver weer eens rechts uit
    de pas geschoten door middel van het z.g. "moderniseren" van de
    pensioenen zonder een gedegen financiële onderbouwing, en het uitspelen van de jongeren tegen de ouderen.

    " Kortingen laten ingaan op 1 april a.s. Verhoging van de pensioen leeftijd idem dito. Nabestaande pensioen afschaffen. Een nationaal pensioenplan.Gaat daarbij nog verder dan de minister van VVD huize."

    Hoe groen? hoezo links.

  • Henk Verwoerd, di 31 januari 2012 19:58 Reageer op Henk

    Henk

    Als die tanks nou alleen voor opleidingsdoeleinden mogen worden gebruikt, mag het dan wel van GroenLinks?

  • R. van Nuijsenburg, di 31 januari 2012 18:14 Reageer op R.

    R.

    Ohhh, tanks mogen niet ingezet worden tegen de eigen bevolking.
    Wel tegen andere bevolkingsgroepen?

    Het enige goede voorstel dat GL in deze zaak kan doen is: slopen.

    Of misschien hebben ze de opbrengst van de verkoop nodig om wel 500 politiefunctionarissen in Kunduz (à E 500.000) te financieren?

  • dr. Bob, di 31 januari 2012 17:41 Reageer op dr.

    dr.

    Bargain ! Honderd van die leuke multifunctionele Leopards voor slechts 210 miljoen.
    En die aardige Indonesische generaals weten dondersgoed dat ze in tip top conditie zullen zijn want dat kun je wel overlaten aan de Belanda's.
    Kunnen wij toch mooi anderhalve JSF straaljager van kopen, om daar vervolgens confetti en suikergoed mee te strooien. (want verder heb je er niet zo veel aan)
    En de Papua's in Irian Jaya (zo heet dat tegenwoordig), zullen ook dolgelukkig zijn met al die tanks in de jungle. Je kan er goed bomen mee omver rijden geloof ik.
    En die nare PNG'ers van het lijf houden natuurlijk.
    Ik zeg ; meteen doen die deal. Vrede zij met u.

  • Gaius S. Tranquilles, di 31 januari 2012 17:59 in reactie op dr. Bob Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Ik weet uit eigen ervaring dat je er inderdaad goed bomen mee omver kun rijden. Maar juist in junglegebieden kun je geen donder met die dingen, en in de sawa's ook niet. Het is mij werkelijk een raadsel wat je in een eilandenrijk met tanks wil, waarvan het bruggewicht 60 ton is.

  • dr. Bob, di 31 januari 2012 19:17 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op dr.

    dr.

    Dat bedoelde ik nou juist te zeggen. (ben helaas ook ervaringsdeskundige maar dan op een pantserwagen)
    Ik hoop dat de generaals inderdaad zo dom zijn om die dingen in jungle en sawa te gaan gebruiken, dan is de wereld er snel vanaf.
    Maar ik vrees van niet. De enige logische toepassing die ik kan bedenken voor zware tanks in landen zonder directe buren is, mega schade aanrichten in de (eigen) grote steden.

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 18:14 in reactie op dr. Bob Reageer op Heinz

    Heinz

    Dit is gewoon een PRIJSKNALLER. Normaal zijn ze duurder.

  • Michel Reiziger, di 31 januari 2012 17:26 Reageer op Michel

    Michel

    Groenlinks..is dat niet die club die toestaat om wapens inclusief manschappen te stationeren in Afghanistan om het regime in Kabul te beschermen?

    Groen...maak daar maar legergroen van en laat links maar weg.

  • Gaius S. Tranquilles, di 31 januari 2012 17:55 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Is GroenLinks in hun eentje verantwoordelijk voor die uitzending? Goh, dan heb ik zeker iets gemist, want ik dacht dat er een kamermeerderheid nodig was voor dat besluit.

  • Michel Reiziger, wo 01 februari 2012 16:11 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Michel

    Michel

    Nee dat zeg ik ook niet, ze staan er wel achter..binnenkort stonden.

  • Gaius S. Tranquilles, di 31 januari 2012 16:56 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Oh..maar deze verkoop past toch in een mooie traditie van wapenverkopen aan dubieuze regimes? Karel Doorman, anyone? Die Leopard's 1 hebben we in de jaren 90 zo lekker kunnen verkopen aan Chili en dan nu zijn opvolger aan Indonesie. Wij doen het niet voor minder hier, je dacht toch niet dat wij ze gaan verkopen aan keurig democratisch land? Dan heb je er geen lol van.

  • Henk De Bree, di 31 januari 2012 20:21 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op Henk

    Henk

    Je vergeet de NF-5 en 104's, YP's aan Turkye die in nederland voornamelijk gepoetst zijn en in Turkye tegen de Kurden gebruikt worden.

    Maar los van dit alles, verkopen die hap. Ik weet niet of het om de L2A6 gaat van Oirschot of een restant 1V's die nog in de MOB stonden. Maar wat wil je er anders mee. Verkopen geld in de staats kas en dat scheelt dan weer opslag, en verdere kapitaal vernietiging.

    En PaInfs die zich proberen te vergelijken met Cavaleristen omdat er tracks onder hun doos zaten is lame :)

  • Gaius S. Tranquilles, wo 01 februari 2012 01:17 in reactie op Henk De Bree Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Ik was de F-5 en de Starfighters niet vergeten, maar wilde Turkije niet direct onder dat soort regime's scharen. Maar had ik wel kunnen doen, eigenlijk.
    En ik als ex-huzaar deel uw sentiment tav pantserinfanteristen met hun 'gebakjes'. Een Leo2 is toch wel het echte werk. Machtig mooi om midden in de nacht met 80KM p/u door de uitgestrekte Duitse bossen te crossen. Onvergetelijke ervaringen met dat ding, hoewel ik verder helemaal niks met het leger heb.

  • Ms. Margarine, di 31 januari 2012 16:03 Reageer op Ms.

    Ms.

    [QUOTE: Jan B] "Gewoon die tanks in de motteballen zetten."
    Daar zitten ze in vredestijd al in, men wil nu juist van de onderhouds kosten (personeel) af, logish in deze tijd.. Wat je niet hebt, hoef je niet te leveren en dus niet te betalen. Bovendien vrees ik dat we deze (of eerstvolgende) oorlog geen bal meer hebben aan tanks, meer aan cyber-beveiliging en geavanceerd afweergeschut; Techno-diefstal, terreur en piraterij dus. Een robbertje knokken in de woestijn laten we nu voorlopig wel even uit ons hoofd, hoop ik. Eigen problemen eerst.. ;-) ..!

    Mèh.. Naar het OUD IJZER zeg ik u! WIE in vredesnaam kan/mag, ja/nee legitiem verantwoord met wapentuig omgaan?!? Als atheïst zie ik de grens tussen strikt goede en kwaade bevolkings groepen niet, het verschil tussen goed en kwaad WILLENDEN des te beter. Uiteindelijk was ieder dodelijk slachtoffer ooit eens.. Een WERELDBURGER!

    Nee, de godsdienst kwestie gaat hier niet op, achteraf blijken we toch telkens de verkeerden op een verkeerde manier 'geholpen' te hebben om verkeerde redenen; Godsdienstige extremisten zijn allemaal even bloeddorstig en knetter gek, de zg. 'vrede-bewaarders', dictators dan wel wereld-leiders blunderen er op los terwijl het volk lang-zaam begint te beseffen dat leuk is om een WERELDBURGER te zijn en dat de macht van het volk groter kán zijn dan dat van hun dictators met al hun wapens! En ja, de Taliban en gelijken zijn óók dictators (slechts wat traag van begrip).. Dat geeft hoop.. ^x^ ..!!!

    --5 Centen van 'n oude hippie--

  • Piet de Geus, di 31 januari 2012 15:06 Reageer op Piet

    Piet

    Als Rutte die tanks wit schildert met wat mooie schuine blauw-rode strepen erop en dan met Sap aan de keukentafel gaat zitten, dan komen ze er vast wel uit: het zijn politietanks voor civiel gebruik.

  • Joe Speedboot, di 31 januari 2012 15:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Lol :)

  • Kitty In Nederland, di 31 januari 2012 18:16 in reactie op Piet de Geus Reageer op Kitty

    Kitty

    Proest
    RAAK vandaag!

  • Henk De Bree, di 31 januari 2012 20:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Henk

    Henk

    Dan moeten de 105 of 120mm geschuts torens eraf dat moest ook van GL toen we naar Srebrenica gingen, YPR zonder Turret en 25mm snelvuur kanon. Want dat zou agressie uitstralen. Het tegenover gestelde is de waarheid, maar goed, dat zie je bij GL wel vaker Idealisme verwarren met realisme.

  • het geweten, di 31 januari 2012 14:55 Reageer op het

    het

    Groen Links in verzet.
    Wat nou!!
    Die tanks zijn toch groen.

  • Klaas Slager, di 31 januari 2012 14:48 Reageer op Klaas

    Klaas

    Raar clubje, Groen Links.
    In Afghanistan de bezetter helpen, maar geen tanks voor een legitieme regering.

  • Bataafs Republikein, di 31 januari 2012 15:18 in reactie op Klaas Slager Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Een waar woord m'n beste! GL heeft de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. die troep is trouwens onbruikbaar. Tijdens die wegverplaatsing op de A2 vorig jaar is er een drijfwiel afgebroken (want zo gaar zijn die dingen) en bijna een Volkswagen ingerold.... My information comes first hand.... De Leopard loopt op z'n laatste benen, ze zijn OP. Dat chassis is gewoon he-le-maal tot op de draad versleten. Het enige goede onderdeel aan het apparaat is het kanon dat er nog niet zo lang in zit, zelfs de optroniek is verouderd. Ze mogen ze voor een symbolisch bedrag van me hebben, want de dagwaarde is gewoon 0,0.

  • Michiel Online, di 31 januari 2012 13:01 Reageer op Michiel

    Michiel

    Het enige wat ik van GroenLinks wil horen, is NEE.

  • Bataafs Republikein, di 31 januari 2012 15:20 in reactie op Michiel Online Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Meisjemeisje Eigenwijsje Peters met haar civiele politietrainers..... Fantastisch, echt heerlijk naïef dat kind.

  • Joop Schouten, di 31 januari 2012 12:43 Reageer op Joop

    Joop

    Indonesische overheidsfunctionarissen kunnen in Rawagade wel een tank gebruiken om die 7 overgebleven oudjes van het bloedbad onder druk te zetten hun schadevergoeding te delen.

  • Cor Edelenbosch, di 31 januari 2012 12:02 Reageer op Cor

    Cor

    "Smeed zwaarden om tot ploegscharen." Met voeding bereik je sneller een vreedzame wereld.

  • het geweten, di 31 januari 2012 14:57 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op het

    het

    Ja dwaze mensen zijn van alle tijden. ;-)
    Neem maar van mij aan: zo lang er mensen op deze aardkloot leven, zo lang zal er altijd oorlog zijn.
    Punt.

  • Mostafa Mouktafi, di 31 januari 2012 12:01 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Heel raar gedrag van het Westen, lachwekkend ook: Eerst schieten ze je dood met een wapen en daarna verkopen de zelfde wapen aan de overgeblijven?! Nou zeg!
    Zoals in Irak : Eerst schoten de Amerikanen de Irakezen met zware Wapens dood, een paar jaar later verkoopt Amerika dezelfde wapens aan Irak in ruil met olie.
    Heet het Westen naast ''democratie'' ook het verstand?! Of lopen zij met hun hersenen naast het hoof?!

  • Nieuw!: Veldman, di 31 januari 2012 12:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    De LEIDERS in het westen zijn gewoon compleet van de pot gerukt .
    En die van GroenLinks mogelijk nog wel het allerergst

  • Truus Beek, di 31 januari 2012 11:51 Reageer op Truus

    Truus

    Indonesie is een islamitische staat dus met de mensen rechten zit het wel goed.

  • emma de voogt, di 31 januari 2012 11:29 Reageer op emma

    emma

    heel eng ook in verband met de islamisering van indonesie, agressie tegen vrouwen homo's en bv punkers, pas nog, en hoeveel ontwikkelingshulp krijgt indonesie ook alweer van ons???

  • Spel Checker, di 31 januari 2012 11:27 Reageer op Spel

    Spel

    De mensenrechtensituatie van de Papoea’s in voormalig Nederlands Nieuw-Guinea is onverminderd slecht. Nederland heeft t.a.v. dat volk natuurlijk een bijzondere verantwoordelijkheid. Wij hebben hen in de zestiger jaren - daartoe weliswaar gedwongen door de VS - in de steek gelaten. De aanspraken die Indonesië toentertijd maakte op het westelijk deel van Nieuw-Guinea ontbeerden en ontberen iedere redelijke juridische of volkenrechtelijke onderbouwing. Het blote feit dat ze beiden onder Nederlands koloniaal bewind zuchtten en geografisch niet al te ver bij elkaar uit de buurt liggen is op zichzelf natuurlijk geen valide rechtsgrond om Indonesië jurisdictie over dat gebied te geven. Ook wat een voormalige kolonisator daar in 1949 wel of niet over toegezegd zou hebben speelt volkenrechtelijk natuurlijk geen rol.

    Dat Indonesië zelf ook beseft dat het daar 'naturgemäss' niets te zoeken heeft, blijkt wel uit het feit dat ze geen aanspraak doet gelden op het oorspronkelijk Australische deel van Nieuw-Guinea. Inmiddels heeft Indonesië het westelijke deel ruimschoots bevolkt met eigen mensen, waardoor de oorspronkelijke bevolking een minderheid in eigen land dreigt te worden. Weliswaar heeft Jakarta het gebied onder druk van de VS enige autonomie verleent maar men behandelt het nog steeds als een koloniaal wingewest en eigent zich schaamteloos de vele delfstoffen toe.

    Het zou Nederland sieren als ze, wellicht nu samen met de VS, de Papoea’s zou steunen in hun gerechtvaardigde eis voor meer autonomie en hun zaak nadrukkelijk bij de VN op de agenda zou houden. Het is de hoogste tijd dat we déze faux pas uit de westerse koloniale geschiedenis proberen te herstellen. Nederland heeft een ereschuld aan de oorspronkelijke bewoners van westelijk Nieuw-Guinea. De levering van tanks die ingezet zouden kunnen worden bij de onderdrukking van de oorspronkelijke bevolking staat daar natuurlijk haaks op!

  • daniel teeboom, di 31 januari 2012 13:28 in reactie op Spel Checker Reageer op daniel

    daniel

    "De mensenrechtensituatie van de Papoea’s in voormalig Nederlands Nieuw-Guinea is onverminderd slecht"

    Dat zal wel, maar je hoort de VN er niet over en linkse mensenrechtenorganisaties interesseert het ook al geen biet. Dus bestaat het conflict niet, is er niks aan de hand en gaan we vrolijk verder met het schelden op het westen voor dat o zo heerlijke rechtvaardigheidsgevoel.

    Want alleen dat is belangrijk. Al dat bevlogen gedoe, masturbatie is het.

  • Klaas Slager, di 31 januari 2012 14:49 in reactie op Spel Checker Reageer op Klaas

    Klaas

    Lachen, we ontdekten de Wisselmeren pas nadat we de rest van Nederlands Indië kwijtgeraakt waren.

  • Dehnus Nörder, di 31 januari 2012 11:11 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Het valt me mee dat Geert Wilders niet in Protest komt. Indonesië is het grootste Moslimland van de wereld! Hij zou hier toch makkelijk mee kunnen scoren en lekker kunnen schoppen om wat van die zeteltjes van de SP terug te snoepen.

  • drs Zen, di 31 januari 2012 11:27 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op drs

    drs

    Misschien heeft Geert Wilders verre familieleden die vriendjes zijn met het huidige Indonesische regime.

  • Semolina Pilchard, di 31 januari 2012 11:09 Reageer op Semolina

    Semolina

    Tanks worden altijd ingezet tegen onschuldigen.

  • Jan B, di 31 januari 2012 11:05 Reageer op Jan

    Jan

    Gewoon die tanks in de motteballen zetten. Kunnen altijd nog van pas komen. Per slot van rekening is er behoefte aan een sterke europese defensiemacht.

  • Dehnus Nörder, di 31 januari 2012 11:57 in reactie op Jan B Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Gewoon een eerder plan van Hillen uitbreiden. Samen met Noorwegen en Denemarken wapen inkopen doen maar ook verder gaan. Zoals deze tanks in een soort van depot waar zowel Denemarken, Nederland als Noorwegen er gebruik van kunnen maken voor onderdelen voor de actieve tanks (die je dan terugbrengt tot een mooi rond aantal) of als reserve mocht een actieve tank de geest geven.

  • Henk De Bree, di 31 januari 2012 20:32 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Henk

    Henk

    Bedoel je met dat ronde getal 0 want we hebben geen actieve tank eskadrons meer in Nederland.

  • Jan B, wo 01 februari 2012 01:59 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Jan

    Jan

    Nee, gewoon in een inzetbare toestand houden. Verder wat personeel achter de hand houden dat er mee om kan gaan (ook qua onderhoud).

  • het geweten, di 31 januari 2012 14:59 in reactie op Jan B Reageer op het

    het

    Ja, de derde wereldoorlog begint in Europa!

  • Frits Demeyer, di 31 januari 2012 11:04 Reageer op Frits

    Frits

    De GL man heeft natuurlijk wel een punt, islamitische landen nemen het helaas niet zo nauw met de rechten/levens van hun eigen burgers. Is dat waar de PVV zo bang voor is?

  • Klaas Slager, di 31 januari 2012 14:50 in reactie op Frits Demeyer Reageer op Klaas

    Klaas

    Gelukkig handhaaft de VS overal de mensenrechten, vooral deed de VS dat op 11 sept 2001.

  • Bataafs Republikein, di 31 januari 2012 15:19 in reactie op Frits Demeyer Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Waar bent u de afgelopen 10 jaar geweest? Niet op Guantanamo Bay, dat staat vast....

  • Pieter Pan, di 31 januari 2012 10:57 Reageer op Pieter

    Pieter

    De pvv heeft de afgelopen maanden flink huisgehouden tegen de mosilms in Nederland maar dat is het Groen Links kamerlid kennelijk ontgaan.

    zou het niet verstandiger zijn om eerst steun te zoeken bij de PvdA, CDA. d'66, SP, Partij voor de dieren, SGP etc.?

  • Mark Sinops, di 31 januari 2012 10:51 Reageer op Mark

    Mark

    Als ze ervan uit gaan dat die tanks door geëmancipeerde vrouwen bemand gaat worden, dan is dit best te rationaliseren.

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 10:48 Reageer op Heinz

    Heinz

    El Fassed maakt hierbij gebruik van het anti-islam sentiment van de PVV.
    Gewoon gebruikmaken van discriminatie door GroenLinks.
    Met deze actie discrimineert GroenLinks op dezelfde manier een land als de PVV.
    Dus als deze tanks worden verkocht aan Vaticaanstad, dan stemt GL voor.
    Wat een partij dat GroenLinks. Net als Afghanistan. Als ze op onze agenten schieten gaan wij naar huis. Onze padvinders laten niet op zich schieten. Dat de Taliban dat maar weet.

  • Reinout van Schouwen, di 31 januari 2012 12:55 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Reinout

    Reinout

    Kolere zeg. Als GroenLinks iets doet dan is het hier altijd niet goed of het deugt niet. Steunt de partij Kunduz om daar een rechtsstaat op te bouwen dan verloochenen ze de pacifistische achterban. Creëren ze een strategische politieke meerderheid om inzet van tanks tegen burgers te voorkomen dan is dat moreel weer niet in de haak. Kunnen we nou niet gewoon eens voor een keer ruimhartig zeggen dat El Fassed hiervoor steun verdient??

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 17:43 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op Heinz

    Heinz

    Creëren ze een strategische politieke meerderheid ? Dat is schrikken.
    GL gaat over de plantjes. PVV gaat over de diertjes. Dit zijn tanks.

  • Evert van Vliet, di 31 januari 2012 10:38 Reageer op Evert

    Evert

    Hypocriet om het anti-islam sentiment nu wel aan te wenden.

    Gewoon een vuist maken tegen (wapen)tuig zit er weer niet in.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel