10 januari 11 14:16 Reageer (120) Politiek RSS

Nagel (71) leidt nieuwe seniorenpartij

Voorman Leefbaar-revolte mikt nu alleen op ouderen

Jan Nagel, serieoprichter van politieke partijen als Leefbaar Nederland en de partij van Peter R de Vries, wordt lijsttrekker van zijn nieuwe seniorenpartij 50PLus bij de komende Provinciale Verkiezingen.

NOS meldt:

De ouderenpartij 50Plus werd in 2009 opgericht onder de naam OokU. De partij heeft vorig jaar niet meegedaan aan de Tweede Kamerverkiezingen. Dit jaar wil 50Plus wel in alle provincies meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen.

Op de lijst staat ook de 80-jarige Michel van Hulten, die in het kabinet Den Uyl staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat was voor de PPR. Verder komen op de kieslijsten verschillende bekende Nederlanders voor als lijstduwer, zoals Koos Postema, Klaas Wilting en Jacques D'Ancona.



Laatste Reacties (120) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • daniël Thomas de Heer, vr 12 augustus 2011 11:32 Reageer op daniël Thomas

    daniël Thomas

    Mevr. mr. Martine Baay is geen advocaat zoals staat geschreven op de website van de politieke partij 50+. Sinds haar vertrek naar het mondaine Marbella ruim 10 jaar geleden, is zij een gewone doch chique huisvrouw geweest en sinds vorig jaar (teruggehaald door Nagel) part-time werkzaam als een (onbetaald stagiaire) bij een advocatenkantoor in Hilversum. Haar enige wapenfeit is de A1 spitsstrook rechtszaak. Overigens is Martine Baay daar alleen maar als pion gebruikt door voormalig staatssecretaris Tjerk Westerterp (de bedenker en regisseur van de aanval op het spitsstrook idee om met min. 2 personen in 1 auto gebruik te mogen maken van de strook). Saillant detail is wel, dat het naar links neigende 50+ partij met Martine Baay een zeer rechtse dame binnen haalt. Zij is een groot voorstander van o.a. Geert Wilders, Rita Verdonk en Pim Fortuyn. Daarbij koketteert zij met het kliekje van "grote" mannen zoals Chris Thunissen (van de Monaco tapes http://nos.nl/artikel/64321-nieuw-beeld-relatie-onder-en-bovenwereld.html) en Harry Mens die via "sponsoring" van nieuwe politieke partijen greep proberen te krijgen op de Nederlandse politiek. Nee geen zuivere koek, laat haar maar lekker in Marbella blijven tussen andere vage Nederlanders die hun poetje hebben opgepakt om riant aan de Spaanse kust te gaan wonen. Waarschijnlijk zal ook dit initiatief als een storm in een glas water vanzelf overgaan, maar die slimme Nagel had wel weer een goede marketingmix te pakken voor de uitvoer van zijn ambities om terug te keren in de landelijke politiek!
    Daniel Thomas de Heer
    Bilthoven, 12-08-2011.

  • Henk-Jan Mielke, di 11 januari 2011 14:17 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Over 10 jaar komt meneer Nagel dan natuurlijk weer met 'n nieuwe partij: 60+

  • Ouwe Rukkers, di 11 januari 2011 13:58 Reageer op Ouwe

    Ouwe

    Wellicht is een mastodondenpartij zo gek nog niet. Ruus Lubbers, van Agt, Jan Pronk. Dat kan wel gezellig worden en zijn de partijen van die oude zeurkousen af. Prebleem opgelost.

  • - bromberen -, di 11 januari 2011 12:31 Reageer op -

    -

    De oud Pvdaer probeert het nog een keer weer. Nu moeten de 50+ kiezers hem naar het pluche brengen. Na allerlei mislukkingen, en falen en wegrennende kiezers is dit natuurlijk een ultime moment.

    DE snelgroeiende PVV en VVD, met een overvol midden en links en ultra links, probeert Nagel er weer een partij links en rechts van links op te richten.

    Het zal niet gaan, de PVV trekt teveel kiezers weg uit deze regio. Het beeld is duidelijk, het CDA is voor de helft leeggezogen door de VVD en de PVV. De Pvda en SP worden en werden door de PVV ook gehalveerd.

    Nu probeert Nagel daar nog tussen te komen, tussen SP en Pvda en Groen Links.

    Dit wordt niets. Dat wordt de PVV om waar voor het geld ( stem) te krijgen. Verstandige mensen.

  • rose red, di 11 januari 2011 10:10 Reageer op rose

    rose

    50+ partij, nog 1 jaartje en ik kan er ook op stemmen. De vraag is van mij aan de 50+ partij, denken jullie alleen aan de 50 plussers, of ook aan de kinderen van deze groep mensen die op jullie moeten stemmen, dit zijn ( de meeste ) rond de 25 jaar oud.
    Als ik ga stemmen, ga ik kijken naar hoe ze denken over een samenleving in de toekomst, voor zowel oudere als voor jongere.
    De jongere moeten nog beginnen met opbouwen van werkcarriere, gezin starten, zich kunnen vestigen, kortom, een heel leven hebben ze voor zich, ze geven diezelfde 50+ kleinkinderen, in de toekomst achter kleinkinderen.
    Als ik ga stemmen kijk ik doelgericht naar de toekomstplannen.
    Niet naar een bepaalde groep ( hier 50+) mensen.
    Kortom, als ( binnenkort)50+ gaat Nagel mijn stem niet krijgen.

  • Simon Broerse, di 11 januari 2011 15:08 in reactie op rose red Reageer op Simon

    Simon

    Je moet wel eerst kijken naar het programma en dan pas besluiten of je wel of niet 50+ gaat stemmen.
    In standpunt.nl zei Nagel ook aandacht voor jongeren te hebben 'omdat ouderen graag het beste willen voor hun (klein)kinderen'.
    Daarin heeft hij zeker gelijk. Hij wil b.v. iets doen aan de HRA, maar wel zo, dat vooral jongeren daar baat bij hebben. Ook iets aan successiebelasting. Verder heb ik het programma nog niet gezien.

  • Jan Wijn, di 11 januari 2011 09:59 Reageer op Jan

    Jan

    Een leuke bijverdienste waar ze weinig voor hoeven te doen in het clubje politieke fosielen van Jan Nagel. Wederom worden ouderen in de maling genomen door de zoveelste 50+ snabbelaars van bekende Nederlanders. Eerst een omroep oprichten om hun al weelderig pensioen aan te vullen, nu proberen ze hun aanvulling te halen in pluche van de provinciehuizen.

  • - -, di 11 januari 2011 09:53 Reageer op -

    -

    Niet mijn partij maar ik behoor ook niet tot de doelgroep kiezers waar deze partij het van moet hebben. Desalniettemin is het ontstaan van deze partij een logisch gevolg van de vergrijzing en de tendens om een politieke partij c.q. beweging op te richten deze dagen. Meestal vanuit de context om zich te kunnen 'verzetten' tegen de heersende establishment op dat moment.

    Eh tja Jan Nagel, daar laat ik me maar even niet over uit.

  • Stanley Messi, di 11 januari 2011 00:54 Reageer op Stanley

    Stanley

    Ingegroeide rouwrandnagel.

  • Ferry van Maanen, ma 10 januari 2011 22:51 Reageer op Ferry

    Ferry

    En ja hoor ... daar is hij weer .
    50 plus ... word niks dus

  • Cor Edelenbosch, ma 10 januari 2011 22:19 Reageer op Cor

    Cor

    Geen werkgever wil nog iemand van 50+ in dienst hebben. Het gevolg: ze gaan nu zelf banen creëeren.

  • kees van eck, ma 10 januari 2011 19:45 Reageer op kees

    kees

    Gaan de jongeren niet de rekening betalen voor de baby-boomers die al 10 jaar van de VUT genieten, nu de pensioenleeftijd pas in 2020 met een jaar wordt opgetrokken? Nogal ironisch om dan een one-issue-partij op te richten die de koopkracht voor ouderen moet veiligstellen...

  • Censuur Joop, ma 10 januari 2011 18:53 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik wil een partij voor de ouderen die zich nog jong voelen, nog midden in het leven staan, nog werken en aan de slag zijn en die zich nooit te oud voelen om mee te doen.

    En dat is er voor mij maar één. De SP!

  • , di 11 januari 2011 11:24 in reactie op Censuur Joop Reageer op

    Precies.

  • Henk-Jan Mielke, ma 10 januari 2011 17:46 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Benidorm Bastards was toepasselijker geweest maar ja dat zal wel beschermd zijn.

    Binnenhof Bastards dan maar.

  • Gerald Thus, ma 10 januari 2011 17:34 Reageer op Gerald

    Gerald

    Weer een partij waarbij groepen in de samenleving tegenover elkaar worden gezet: oud versus jong.

  • Zeer Voornaam, ma 10 januari 2011 18:29 in reactie op Gerald Thus Reageer op Zeer

    ?
    Partijen behartigen belangen, het is niet anders, anders had je geen partijen nodig. En ouderen zijn een doelgroep die door alle bestaande partijen in de kou worden gezet ( nee, de PPV is geen partij ), dus is dit een niet onverwachte stap.
    Wilders maakt immers zijn bescherming van ouderen totaal niet waar ( wordt maar rustig ziek want er gaan duizenden banen in ziekenhuizen weg , uhu ). Het CDA laat liever voor 282 miljoen een paar politie agenten in Afghanistan doodschieten dan dat ze ouderen hun leven plezierig verlengt met zustertjes en broedertjes in ziekenhuizen door daar 282 miljoen op te bezuinigen. Verhagen wil over lijken gelijk krijgen.
    Ik ben benieuwd of GR en D66 nu gedoogpartijen worden, kunnen ze mooi bij de PPV aanschuiven.
    Wel jammer dat die wet van GR er nog niet door is om al die ontslagen zustertjes na een halfjaar WW in de bijstand te flikkeren, want we kunnen nog wel meer van dit soort ontslagen verwachten. Mensen die hun hele leven voor een bepaalt vak hebben geleerd, meestal zelf betaald met werken en dus WW premie betaald, worden door de overheid in een keer overcompleet gemaakt. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan GL gaan stemmen bij de provinciale. Ik denk niet dat ik daar een maurice de hond voor nodig heb om dat in te schatten.

  • Piet Knollema, di 11 januari 2011 07:39 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Piet

    Piet

    Oud zeer?

  • , di 11 januari 2011 08:40 in reactie op Gerald Thus Reageer op

    Dat gebeurt al lang, hoor.Of is je de hetze t.o.v. de babyboomers die al een tijdje gaande is nog niet opgevallen?

  • Joe Speedboot, ma 10 januari 2011 17:31 Reageer op Joe

    Joe

    Gelet op de gemiddelde leeftijd van de eerste kamer krijg ik niet de indruk dat 50 plussers er ondervertegenwoordigd zouden zijn..

  • martina ramsteijn, ma 10 januari 2011 17:19 Reageer op martina

    martina

    "Op een aantal lijsten fungeert een bekende Nederlander als lijstduwer zoals journalist en presentator Jacques dÁncona, oud-politievoorlichter Klaas Wilting, tv-presentator Koos Postema, oud-wereldkampioen dammen Ton Sijbrands en de voormalige Nederlandse kampioen schaken John van der Wiel. Verder duwen de Zeeuw en oud-wielrenner Cees Priem en de journalisten Hans Böhm en Alexander Münninghoff diverse lijsten."

    Een van de kandidaten is o.a.Henk Krol -oud VVD voorlichter - zie Buitenhof van afgelopen zondag)

    De oude elite, die niets te kort is gekomen en ook nu niets te kort komt. Ik hoorde Jan Nagel vanmiddag op de radio o.a. zeggen: Onze kandidaten voor de 1ste kamer zijn: Advocaten/rechters, etc., echt niet de eerste de beste die voor deze partij kiezen.
    M.i. een erg narcistische groep mensen bij elkaar. Hebben niets met de gewone arbeiders van 55 jaar en ouder gemeen, maar trachten hen wel te gebruiken voor hun eigen gewin. De rijke ouderen.
    Hoop dat de minder gefortuneerde 55 plusser even nadenkt, alvorens hij/zij, hun stem aan deze partij gaat geven.

  • LEO CUYPERS, ma 10 januari 2011 17:10 Reageer op LEO

    LEO

    Laten we nu eens aannemen dat Nagel stemmers aantrekt.
    Waar haalt ie ze dan weg?

  • Simon Broerse, ma 10 januari 2011 21:19 in reactie op LEO CUYPERS Reageer op Simon

    Simon

    Stemmen worden weggehaald uit alle bestaande partijen, maar vooral uit de twijfelaars. Ik denk, dat veel ouderen er financieel het meeste op achteruit zijn gegaan de laatste jaren. Pensioenen zijn inderdaad niet of nauwelijks geindexeerd, terwijl ambtenaren nog behoorlijke loonsverhogingen konden indexeren.

  • LEO CUYPERS, ma 10 januari 2011 23:37 in reactie op Simon Broerse Reageer op LEO

    LEO

    Hebben ouderen dan geen politieke idiologie meer?
    Ik bedoel te vragen;Trekt hij meer linkse ouderen of rechtse?

  • Piet de Geus, di 11 januari 2011 08:30 in reactie op LEO CUYPERS Reageer op Piet

    Piet

    "Laten we nu eens aannemen dat Nagel stemmers aantrekt.
    Waar haalt ie ze dan weg?"

    Volgens eigen zeggen richt de partij zich op ouderen die teleurgesteld zijn in de PVV vanwege de AOW-ommezwaai. Ze presenteren zich als het fatsoenlijke alternatief voor de PVV, al ontgaat me wat er fatsoenlijk zou zijn aan Nagel. Zoals een commentator in de Volkskrant zei: de PVV minus de rabiate anti-islam is de SP en die partij bestaat al.

  • , di 11 januari 2011 11:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    De pvv is als rabiate Islam-partij begonnen en wilders begreep dat hij ook nog wat andere programmapunten moest hebben om serieus genomen te worden.
    En dus ging hij * proletarisch winkelen* bij de SP.
    Waarom draait een bepaald slag mensen de boel toch steeds om?

  • Piet de Geus, di 11 januari 2011 11:45 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "En dus ging hij * proletarisch winkelen* bij de SP."

    En de SP ging in de jaren 80 proletarisch winkelen bij de CD. Wie wat van wie jat is niet zo relevant, waar het om gaat is dat ze in dezelfde troebele vijver vissen en daarbij hetzelfde populistische aas gebruiken.

  • Simon Broerse, di 11 januari 2011 12:18 in reactie op Piet de Geus Reageer op Simon

    Simon

    Sorry, Piet, maar dit is echt flauwekul, dit meen je toch zelf niet. Misschien kun je dit beargumenteren ? Of duidt je op de brochure 'Gastarbeid en Kapitaal' , iets waar de SP-bashers altijd weer mee aankomen, net als de Exotafles van Marcel van Dam ?

  • Piet de Geus, di 11 januari 2011 13:21 in reactie op Simon Broerse Reageer op Piet

    Piet

    "Of duidt je op de brochure 'Gastarbeid en Kapitaal' , iets waar de SP-bashers altijd weer mee aankomen"

    Wie hebben die brochure weer tot leven gewekt? Of is het je ontgaan dat zowel Marijnissen als Roemer zich onlangs nog over die brochure op de borst hebben geklopt? Ze waren toch apetrots dat ze eerder hadden "gesignaleerd" dan Bolkestein? En dan mag niet op de inhoud van dat signaleren en op de politieke context waarin die brochure tot stand kwam gewezen worden? Het is kiezen of delen: of je geeft toe dat je fout was of je klopt jezelf erover op de borst, allebei kan niet.

    En zeg eens eerlijk, denk jij dat het toeval is dat Wilders bij de SP standpunten is gaan lenen en niet bij pakweg GL, D66 of PvdA? Of ziet iedere gek dat die laatsten hem geen passende handschoenen te bieden hebben?

  • Simon Broerse, di 11 januari 2011 15:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Simon

    Simon

    Wie zegt, dat ik 'Gastarbeid en Kapitaal' geen goede analyse vond ? Ik hoor graag programmapunten, die wél van de CD zouden zijn gepikt. De SP bood trouwens de keuze tussen weggaan met 75000 gulden of integreren, nu zeggen de partijen: integreren of er volgen maatregelen (van uitkering verminderen tot oprotten). Ik denk, dat er momenteel nog aardig wat allochtonen terug willen gaan met 35000 euro bonus, sterker nog, velen denken erover te vertrekken zonder dat ze een premie krijgen, dankzij de onvriendelijker houding van de bevolking hier en die is niet veroorzaakt door de SP.

    Je weet drommels goed, dat de programmapunten, die de PVV gejat heeft van de SP, niet bij de PVV thuis horen, omdat ze daar op geen enkele ideologie gebaseerd zijn. Ze zijn puur gekozen om stemmen te trekken en worden ook even makkelijk gedumpt nadat de verkiezingen geweest zijn (b.v. breekpunt AOW-leeftijd: weg binnen 24 uur).
    Bij de SP zijn al die maatregelen te verdedigen vanuit een ander economisch perspectief, het socialisme. Anders gezegd: de SP wil een economie, waarover de mens de baas is en niet een systeem, waarin velen genoodzaakt worden mee te lopen in een tredmolen, die uitsluitend draait om een kleine groep in luxe te laten leven.
    Dat het de SP niet altijd lukt van dat perspectief een duidelijk beeld te schetsen, is een heel andere zaak. Het uitgangspunt, solidariteit in plaats van rivaliteit, dat deugt. Dat kun je van haatzaaiende partijen als CD en PVV niet zeggen.

  • , di 11 januari 2011 14:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ach, wat een nonsens.
    De SP is van het begin af aan gewoon * de wijken* in gegaan en heeft men mensen gepraat.Ze hadden de CD écht niet nodig om een aantal problemen te zien.
    Het is wel ERG goedkoop om NU te gaan stellen dat de SP zijn meningen bij de CD heeft weggehaald.
    Hoe diep kan een infectie gaan?

  • Piet de Geus, di 11 januari 2011 14:56 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "De SP is van het begin af aan gewoon * de wijken* in gegaan en heeft men mensen gepraat."

    En met welke mensen hebben ze zogenaamd gepraat? Denk je nou echt dat "de mensen" indertijd stonden te wachten om met wat studentjes van een splinterpartij te praten?

    "Ze hadden de CD écht niet nodig om een aantal problemen te zien."

    Terwijl links en progressief de opkomende CD bestreden, zocht de SP welbewust naar manieren om de kiezers daarvan te paaien, omdat ze meenden dat in "de wijken" een achterban te vinden was. Niet voor niets zag iedereen die strategie en die leugenachtige brochure als een populistische klap in het gezicht van de antiracismebeweging!

    "Het is wel ERG goedkoop om NU te gaan stellen dat de SP zijn meningen bij de CD heeft weggehaald."

    Toch was dat de bron en ook de strekking kwam overeen, verpakt in een passend antikapitalistisch sausje.

  • LEO CUYPERS, di 11 januari 2011 13:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op LEO

    LEO

    Dank voor je toelichting Piet.
    Het zou niet best zijn als deze querulant een sleutelpositie in de 1e kamer krijgt.
    Nagel is beter op zijn plaats in een reutelpositie.

  • André Vermeulen, ma 10 januari 2011 17:05 Reageer op André

    André

    Jan Nagel is na al zijn partij-escapades niet meer geloofwaardig. Van Henk Krol heb ik na zijn performance in Buitenhof een positievere indruk. Hij zou in ieder geval landelijk een betere lijsttrekker zijn voor de nieuwe politieke partij " 50+ ", wil die partij nog enige kans maken op zetels in Provinciale Staten en vervolgens in de Eerste Kamer.

  • Zjen Zen, ma 10 januari 2011 16:38 Reageer op Zjen

    Zjen

    50 plussers hebben de toekomst! Yeah !!!!

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 16:56 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    Nee Zjen, die hebben een verleden.

  • Anja Lodewijks, ma 10 januari 2011 18:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Het verleden en de toekomst zijn illusies die alleen in het heden bestaan

  • Anja Lodewijks, ma 10 januari 2011 18:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Er was eens een hele grote sterke leeuw. Alle andere dieren waren zwakker dan hij en beschouwden hem als hun leider. Maar in de loop der jaren ging de leeuw slecht regeren: hij nam beslissingen zonder er de andere ouderen in te kennen en werd een tiran. Zijn onderdanen verloren hun respect voor de leeuw. De oudsten onder hen begonnen te morren. De leeuw was dat gemor meer dan moe. Op een dag riep hij elk dier bij zich en sprak: "Ons dierenrijk gaat erop achteruit. Dat komt doordat de oude dieren ons tot last zijn. Dat eet maar, dat praat maar, en verder doen ze niets. Daarom moeten we ze doodmaken." Deze beslissing verbijsterde iedereen. De enige die het waagde tegen te pruttelen was de neushoorn: "Maar baas, dat kunnen we niet maken. De oude dieren doen toch niemand kwaad? Hun levenswijsheid komt ons juist van pas. Waarom mogen ze niet gewoon één voor één van ouderdom doodgaan, zoals dat al eeuwen gebeurt?"

    De leeuw wilde echter van geen tegenspraak horen: "Die oude knarren steken geen poot uit om hun kost te verdienen. Bovendien doen ze niets anders dan zaniken. Ze zijn een last voor de hele gemeenschap. Ze moeten eraan!" En omdat niemand een confrontatie met de leeuw zag zitten, werden de oude dieren vermoord.

    Niet lang nadien lag de leeuw onder een boom te rusten. Hij had zich net te goed gedaan aan een overdadige maaltijd en was met wijdopen mond in slaap gevallen. Een zwarte mamba kwam voorbij en hield de leeuwenmuil voor een fris hol in de grond. Daar ga ik een lekker tukje doen, dacht de slang. Ze gleed dieper en dieper in de buik van de leeuw.

    Natuurlijk werd de leeuw wakker van de pijn. Hij schreeuwde het uit. Alle dieren kwamen op het geluid af en ontdekten al vlug dat er een slang in de buik van hun leider zat. Maar niemand wist hoe ze die eruit moesten krijgen. De olifant sprak: "Baas, we willen je wel helpen maar hebben geen flauw idee hoe we daaraan moeten beginnen. Uiteindelijk zijn we nog jong, er is zoveel in het leven waar we geen verstand van hebben. Eigenlijk denken we dat het niet goed was de oudjes te doden. Zij hadden zoveel wijsheid verzameld dat ze vast wel hadden geweten hoe we die zwarte mamba uit je buik moeten halen." "Het was een vergissing," kreunde de leeuw. "Ik had nooit dat bevel mogen geven." De haas stapte naar voren en zei: "Beloof je dat je nooit meer de oudjes zult laten vermoorden? En dat je hun raad zal vragen bij je beslissingen?" "Dat beloof ik," zuchtte de leeuw, "als je me maar van die pijn in mijn buik afhelpt." "Luister," ging de haas verder, "toen iedereen de oudjes van de gemeenschap doodde, wou ik hetzelfde doen met mijn moeder. Maar ze was die dag niet thuis. En toen ze thuiskwam kreeg ik het niet over mijn hart haar te doden. Sindsdien houd ik haar verborgen. Misschien weet zij raad." "Haal haar," beval de leeuw, "er zal haar niets overkomen." "Tja," sprak de haas, "normaal wordt mijn moedertje betaald als ze medicijnen gaat zoeken." "Ik zal haar tien stuks vee, twintig schapen en twintig geiten betalen," beloofde de leeuw, "maar haal haar vlug."

    Moeder haas verheugde zich erg op het vee en ging onmiddellijk naar haar patiënt. Ze zei hem: "Ik denk wel dat ik je kan helpen. Maar hoe kan ik er zeker van zijn dat je mij niet zult laten doden als je weer beter bent?" De leeuw beloofde plechtig dat hij nooit meer oudjes zou laten vermoorden, want hij had zijn lesje wel geleerd. Hij wist nu dat de ouderen geen last zijn maar een rijkdom aan wijsheid. Moeder haas ging op zoek naar medicijn. Al vrij gauw kwam ze terug met een kalebas. Daar liet ze de leeuw uit drinken. Door het drankje werd de mamba in de buik van de leeuw onpasselijk. Ze kreeg het gevoel dat ze stikte en kwam uit de muil van de leeuw gekropen, op zoek naar frisse lucht. Prompt was de leeuw beter. De dieren organiseerden een groot feest. Sindsdien kunnen ze van een rustige oude dag genieten, en worden ze tot het einde van hun dagen gerespecteerd.



    * * * EINDE * * *

  • Anja Lodewijks, ma 10 januari 2011 18:55 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    Dit verhaal was niet in reactie op Piet de Geus bedoeld.
    Het zal wel door de ouderdom van mijn toetsenbord komen.

  • Simon Broerse, di 11 januari 2011 16:15 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Simon

    Simon

    Als er geen gekke dingen gebeuren dan zou deze partij het wel eens goed kunnen gaan doen. Het is waar, dat er bij ouderen behoorlijk wat rancune zit over de grepen in de pensioenpotten in het verleden en dat er nu al enkele jaren niets of weinig is bijgekomen. Overal hoor je, dat ouderen het zo goed voor elkaar hebben, maar dit lijkt wel gebruikt te worden als argument om hen nu maar eens flink te korten, want dat is wat er feitelijk gebeurt. Inderdaad, de beter betaalden hebben een goed pensioen en overwaarde van hun huis etc, maar dat is een beperkte groep. De grootste groep heeft het helemaal niet zo breed, die heeft een aanvullend pensioen van enkele honderden euro's in de maand.
    Of een partij gericht op ouderen nu zo'n goed idee is ? Het zou goed kunnen, dat er nu ook een jongerenpartij wordt opgericht, die niet meer wil betalen voor de AOW. Dan krijgen we ook nog de 'war on age'.

  • Simon Broerse, di 11 januari 2011 17:53 in reactie op Simon Broerse Reageer op Simon

    Simon

    Dit was helemaal geen reactie op het sprookje van Anja Lodewijks. Het gebeurt me de laatste tijd el erg vaak, dat een reactie op de verkeerde plek komt.

  • , di 11 januari 2011 08:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Zoals iemand anders al zei, we worden allen 50, ooit, en zijn dan blij met de jaren die ons nogwachten en blij met dat wat we al gehad hebben.

  • Rob van der Hilst, ma 10 januari 2011 16:26 Reageer op Rob

    Rob

    Het wás inderdaad wat stil rond JN, dus er moest weer eens wat komen. Dit dus: soort van achter-de-geraniums-bestrijding.

    Het rare is dat ik van de genoemde 'gezichten' van de partij vrijwel niemand, behalve JN dan, kan betrappen op enige politieke ervaring laat staan op, althans in het actieve beroepsleven ooit, expliciete politieke betrokkenheid met de Publiek Zaak.
    Vandaar: achter-de-geraniums-bestrijding, met ongetwijfeld weer een hoop emotie erbij.

    Met de Seniorenpartij van eertijds nog in het achterhoofd - Die Hadden Wij Ooit - kunnen er op eerste termijn best nog wat Kamerzetels binnengesleept gaan worden ook. Waarna dan het grote uiteenvallen geheid begint, want welke op de maatschappij gerichte idealen - een vrijwel zoekgeraakt begrip in de politiek - hebben JN en de zijnen eigenlijk?

    Maar een initiatief als dit is altijd leuk van de journaille: fanfare op en rond het Binnenhof, maar wat nog (meer)? Geen zinnig mens staat op een verder uiteenvallen van het politieke landschap te wachten.
    In elk geval is JN weer van de straat, waarvoor hij een hele groep senioren heeft weten te charteren.

    Toch knap. :-)

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 16:56 in reactie op Rob van der Hilst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Las ik toch in eerste instantie "chanteren" in plaats van "charteren".

    Maar goed, op de site van de 50Plus beweging zijn best wel wat spraakmakende namen te vinden. Met name de kandidaten voor de eerste kamer. Mieke Hoek was nota bene 9 jaar raadslid van het "Vechtse Verbond". Toch nog altijd een dik vijftal politiek ervarenen en een predikant op die lijst.

  • Tom Meijer, di 11 januari 2011 09:36 in reactie op Rob van der Hilst Reageer op Tom

    Tom

    Behalve JN geen mensen met politieke ervaring? Even niet opgelet zeker. Het zijn er weinig maar ze zijn er wel.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 16:16 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...Voorman Leefbaar-revolte mikt nu alleen op ouderen..."

    Misschien is dat "mikken" gegeven alle discussies op dit moment wat minder goed gekozen.

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 15:42 Reageer op YggY

    YggY

    Volstrekt kansloze missie, Nagel is verkeerd omdat je nauwelijks nog te geloven bent als je in je leven al meerdere keren een partij hebt opgericht.

    De naam 50Plus is zo mogelijk nog veel verkeerder, het heeft in de naam alleen al een vreemde connotatie van, een oudere is iemand vanaf 50, dat zullen een heleboel max-kijkers niet leuk vinden.

    Trouwens je moet ook iets in je naam hebben waar je niets mee hebt verder maar wat wel lekker bekt en dito scoort, een woord als vrijheid bijvoorbeeld want onder dat woord in je partijnaam kun je zo'n beetje alles verbieden wat je onwelgevallig is en dan leg je daarna pas uit dat je ook je persoonlijke vrijheid bedoelde.

    Misschien is onder de huidige politieke omstandigheden en in een maatschappij die geregeerd wordt door twitter, sms of andere turbotaal een afkorting als woord wel geschikt.

    PIZ, bijvoorbeeld

    Pensioen In Zicht.

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 15:54 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Of wervender: 'Gratis Doodskist bij lidmaatschap'...

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 16:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    R.I.B.

    Rollator in beweging

  • Isis Maät, ma 10 januari 2011 16:12 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    LOL
    ;-))))))

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 16:22 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    : )))))

  • Jan Bovenmodaal, ma 10 januari 2011 16:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    ....misplaatste humor????
    Toch jammer dat je op zo'n denigrerende manier over onze ouderen moet praten (jij vind zeker ook dat daar op gekort moet worden....op de mensen die ons land hebben helpen opbouwen)

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 16:21 in reactie op Jan Bovenmodaal Reageer op Joop

    Joop

    Ik ben een jongere oudere. Zo'n gratis kissie zie ik wel liggen.

  • Isis Maät, ma 10 januari 2011 16:24 in reactie op Jan Bovenmodaal Reageer op Isis

    Isis

    Ik behoor tot de doelgroep van Jan Nagel, maar zijn ridicule manier om weer terug te komen in de politiek (voor de duizendste keer), mag voor mij met veel humor gepaard gaan.

  • Hans van der Helm, di 11 januari 2011 10:30 in reactie op Jan Bovenmodaal Reageer op Hans

    Hans

    Ik ben al ruim een kwart eeuw boven de 50 dus ruim 50+, maar ben geen babyboomer wel een opbouwer van na de oorlog.
    Als ik overigens de naam Nagel hoor, dan spits ik mijn oren en denk" acht, zo is hij weer van de straat af" ;-))
    Mijn stem krijgt hij niet, had hij maar beter naar zijn moeder moeten luisteren.!!!

  • Hein van Leeuwen, ma 10 januari 2011 16:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hein

    Hein

    En de mailing is voorzien van zwarte zakdoekjes?

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 16:32 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Joop

    Joop

    Ik dacht eerder aan witte zijde zakdoekjes met een zwart geborduurde randje alsmede twee nikkelen muntjes voor Charon...
    Partners die zich aanmelden krijgen een duokist, twee doekjes en 4 muntjes.
    Triootjes of grotere groepen moeten helaas worden uitgesloten van deelname. Want zoiets is een nagel aan de doodskist van R.I.B..
    Het kan ook te gek....

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 16:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    randjeS

  • Hein van Leeuwen, ma 10 januari 2011 20:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hein

    Hein

    LOL

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 16:59 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gratis Nagel aan je doodskist ;-)

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 19:47 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    : ))))))

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 16:13 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Aannemende dat het, naarmate de leeftijd vordert, het bovendien steeds moeilijker wordt om iets "op te richten", ligt de naam VIAGRA ook wel voor de hand.

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 16:29 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Opa's laatste nummertje ?

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 16:39 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Jacob's?

    http://www.youtube.com/watch?v=cg_oC3o7d-4

  • Gerald Thus, ma 10 januari 2011 21:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gerald

    Gerald

    Mooi toepasselijk nummer, Joop, blijft de hele tijd in mijn hoofd hangen!

    Doepie doepie doep, hanna suzanna....

  • , ma 10 januari 2011 17:11 in reactie op YggY ... Reageer op

    Of Oma's laatste nummertje??

  • Isis Maät, ma 10 januari 2011 17:56 in reactie op Reageer op Isis

    Isis

    Red, wat dacht je hier van?

    http://www.youtube.com/watch?v=BpfjXmN4-Rk

  • , ma 10 januari 2011 18:49 in reactie op Isis Maät Reageer op

    LOL, Isis... dat doe ik nou elke avond even voor de baas.Gewoon een beetje training...................................roflolmao.

  • Isis Maät, ma 10 januari 2011 19:42 in reactie op Reageer op Isis

    Isis

    ;-))

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 19:16 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Een beetje pijnlijk is het wel

  • , di 11 januari 2011 08:45 in reactie op YggY ... Reageer op

    Voor kerels die alleen op piep vallen, misschien....

  • , di 11 januari 2011 14:46 in reactie op YggY ... Reageer op

    Niet zo moeilijk doen, Yggy.
    You'll get what you wanted.

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 19:44 in reactie op Isis Maät Reageer op Joop

    Joop

    : )))

  • El Che, di 11 januari 2011 00:49 in reactie op YggY ... Reageer op El

    El

    http://www.youtube.com/watch?v=kYWqNgfrdls&feature=related

  • hans detorenkraai, ma 10 januari 2011 15:40 Reageer op hans

    hans

    Zou zeggen lees even mee: http://50pluspartij.nl/programma/
    Lijkt op weer een partij die alles uit het midden wil halen en dan enkel voor 50 plussers. Lijkt me daar al knap vol, straks heeft de grootste partij in Nederland een stuk of 20 tot 25 zetels als je dan een meerderheid wilt hebben zit je al snel in een coalitie van pakweg 4 a 5 partijen dat gaat lang formeren worden ben ik bang.

  • Isis Maät, ma 10 januari 2011 15:30 Reageer op Isis

    Isis

    Een gratis internetcursus voor senioren moet in het partijprogramma staan. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=04a-1R7eV50

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 15:23 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Overigens: als ze een deuk in een pakje boter kunnen trappen in de provincies, dan is deze partij natuurlijk een fraaie toevoeging aan de eerste kamer. De lijst van kandidaten voor de eerste kamer is nogal gevarieerd van achtergrond hoewel de eerste drie wel heel veilig een socialistische achtergrond hebben.

    Hoewel ik een beetje twijfel aan Martine Baay (ook bekend van "waar Ferry daar herrie" Hoogendijk) denk ik dat die wat conservatief ingesteld is.

  • Vaclav Klaus, ma 10 januari 2011 15:14 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Wat mij betreft is er voldoende versnippering in het Nederlands politiek landschap. Het lijkt erop dat hij in elk geval meer kwaliteit bij elkaar lijkt te halen dan Wilders, maar ja misschien een andere leeftijdscategorie.

  • , ma 10 januari 2011 15:13 Reageer op

    Ik heb héél even gedacht: wat een aardig initiatief......
    Totdat ik hoorde dat Nagel er weer met beide poten inzat.
    Mijn hemel, die man gaat tot het gáátje, hoor.
    Om maar een baantje in de politiek te hebben.

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 15:00 Reageer op Piet

    Piet

    De grote manipulator blijft het proberen. Noem die partij meteen maar BabyboomPlus. Ben benieuwd wat hij dit keer zal baren, de vorige keer was nogal een succes met Fortuyn.

  • , ma 10 januari 2011 15:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Dit is pure waanzin.
    Dit keer geef ik jou en Aert helemaal gelijk.
    Zit die malle trol van een Nagel nog steeds te zieken.............
    Op zichzelf geen slecht idee, maar prima te vinden in andere partijen.
    Nagel zoekt een baantje.
    Dat moge alvast duidelijk zijn.

    Man, wat moest ik lachen...toen ik het hoorde.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 14:58 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik zoek tevergeefs naar foto's op de website van 50Plus. Ligt dat aan mij? Ik wil toch graag "een beeld" vormen.

  • Jeroen van Arkel, ma 10 januari 2011 16:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Foto's zitten nog in de fixeer.

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 16:16 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op Piet

    Piet

    "Foto's zitten nog in de fixeer."

    Daar blijven ze, want Nagel valt niet te ontwikkelen.

  • clara legêne, ma 10 januari 2011 21:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op clara

    clara

    ["Daar blijven ze, want Nagel valt niet te ontwikkelen."]

    Als enthousiast doka-bezitter moet ik je corrigeren: de volgorde is belichten - ontwikkelaar - stopbad - fixeer - spoelen - drogen - inplakken.

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 21:23 in reactie op clara legêne Reageer op Piet

    Piet

    He bah, je moet het niet kapotredeneren. ;)

    Heb zelf ook jaren een doka gehad (er zelfs een tijd m'n geld verdiend als fotograaf) maar dat inplakken komt me niet echt bekend voor.

  • LEO CUYPERS, di 11 januari 2011 13:02 in reactie op clara legêne Reageer op LEO

    LEO

    Laten we Nagel maar gelijk inplakken.

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 18:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Ik zoek tevergeefs naar foto's op de website van 50Plus.
    =============

    Ze zijn de fotorolletjes kwijt

  • , di 11 januari 2011 11:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik wil me helemaal geen beeld vormen.
    Wat ik ervan zag op TV was er stuitend genoeg.

  • Rouane Rabbit, ma 10 januari 2011 14:56 Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Maar ja, daar haal je geen meerderheid mee. ]---

    Denk jij dat ze voor een meerderheid opteren?

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 15:13 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het zou wel handig zijn. De hoeveelheid zetels is van groot belang voor de invloed van een politieke partij. Ik heb nog nooit van een partij gehoord die vooral de kleinste wil zijn.

  • , ma 10 januari 2011 15:48 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op

    Ah, nee, Rouane, je kunt toch echt Nagel c.s. niet serieus nemen??
    Krol, o.k.
    En hij heeft best een punt.
    Maar alsjeblieft, in hemelsnaam, Nagel niet meer..............

  • Rob Geurtsen, ma 10 januari 2011 14:55 Reageer op Rob

    Rob

    Prachtig initiatief van Jan Nagel. Dat zijn de politici die voor verandering zorgen... avonturier, Piet?
    Zijn marketing is niet gelukkig, 50Plus als' 'ouderenpartij' betitelen is een gotspe.
    Ik loop menig twintigjarige van de sokken, of houdt het langer vol, ben aantrekkelijker voor vrouwen dan menig puisterig broekie...

    'oudere' hou toch op.

    Mijn vriendin... 'dat mag allemaal wel zijn, maar je bent met je vijftigplus toch stokoud', jammer misschien heeft Nagel gelijk.

    Geweldig initiatief... maar de naam...

    Succes Jan Nagel c.s.

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 15:01 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    "Ik loop menig twintigjarige van de sokken, of houdt het langer vol, ben aantrekkelijker voor vrouwen dan menig puisterig broekie..."

    Dat voordeel hebben wij mannen dan weer: wij worden niet oud, alleen rijper en interessanter. :)

  • , ma 10 januari 2011 15:43 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    My God, ik moet er toch even niet aan denken dat ik Nagelmans tegenkom bij het joggen!!

  • Hein van Leeuwen, ma 10 januari 2011 16:14 in reactie op Reageer op Hein

    Hein

    Maar Piet ook niet hoor...:)

  • , ma 10 januari 2011 16:49 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op

    Nee, Piet alsjeblieft ook niet.Ik heb ze leuker in mijn adresboekje staan...................

  • , ma 10 januari 2011 17:12 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op

    Nee, Piet wens ik ook niet tegen te komen.

  • Piet de Geus, ma 10 januari 2011 20:23 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Wees niet bang, ik speel in een heel andere divisie dan de derde klasse zaterdagamateurs oost. Je kunt dus rustig een blokje om op je crocs.

  • , di 11 januari 2011 08:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Gezien de weersomstandigheden hou ik het op Uggs, vandaag.

  • , di 11 januari 2011 08:43 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Misschien had ik het wel helemaal niet over jou.
    Er zijn meer hondjes die pietje heten, hoor.
    Maar als rechtgeaarde egocentrist dacht jij natuurlijk uitsluitend aan de mogelijkheid dat ik jou bedoelde.

  • Hein van Leeuwen, ma 10 januari 2011 16:21 in reactie op Reageer op Hein

    Hein

    Ik val in de doelgroep, maar voel mij niet aangesproken, net zo min als door Max. Ik heb niks met Jan Nagel, maar heb bewondering voor zijn inzet.

  • Jeroen van Arkel, ma 10 januari 2011 16:24 in reactie op Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Gewoon Den Haag en Hilversum mijden :)

  • , ma 10 januari 2011 18:54 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op

    Dat is nogal eenvoudig, voor mij.....;-)

  • Joop Schouten, ma 10 januari 2011 14:53 Reageer op Joop

    Joop

    Naast het feit dat ik het een opportunistische rechtse rakker vind ben ik wel benieuwd naar de inhoud van hun programma.

    Ik hou hun programma namelijk graag eens tegen het licht met die van de SP-er eronder.
    FF globaal kijken wat er nu weer gekopieerd is...

    ; )

  • Piet Knollema, ma 10 januari 2011 14:33 Reageer op Piet

    Piet

    Jan blijft een politieke avonturier tot de dood ons scheidt.

  • YggY ..., ma 10 januari 2011 16:48 in reactie op Piet Knollema Reageer op YggY

    YggY

    En dat kan nooit lang meer duren

  • Jeroen van Arkel, ma 10 januari 2011 14:32 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Ach gut. Ik zou hoe heet ze ook al weer van die regenTON ff bellen, misschien wil die ook wel weer in de krant.

    Zucht.

    Ik denk dat hij lekker thuis moet gaan zitten en zijn ideeen aan de voorzitter van MAX moet geven, die heeft/geeft een veel hoger rendement.

  • Marc 's Mening in de Marge, ma 10 januari 2011 14:31 Reageer op Marc

    Marc

    50+? Ik denk dat er veel vijftigers zijn die heel veel problemen met het stempel oudere hebben. In het verleden behaalde resultaten geven overigens geen zekerheid op toekomstig succes. Verder ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden, net zoals one-issuepartijen.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 14:51 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Reken maar!

  • Rob van Koot, ma 10 januari 2011 14:30 Reageer op Rob

    Rob

    Leuk, en hij heeft ook de leeftijd voor een functie in de Eerste Kamer.

  • , ma 10 januari 2011 15:14 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Er zitten anders best jongeren in de Eerste Kamer, hoor.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 16:24 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ach ja, wat is jong? Maar liefst 9 mensen (12% van het totaal) is jonger dan 50 jaar en 2 daarvan (2,5% van het totaal) zijn jonger dan 40. Onder de 30 is daar niemand.

  • Hein van Leeuwen, ma 10 januari 2011 16:29 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hein

    Hein

    In dat geval is het een representatieve weergave van de Nederlandse bevolking:)

  • , ma 10 januari 2011 17:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ja, je moet denk ik het een en ander aan levenservaring hebben om een dergelijke positie te kunnen bekleden...............

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 18:18 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zo moeilijk is tegenstemmen toch niet?

  • , di 11 januari 2011 08:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Als ik ga stemmen stem ik voor een partij, niet tegen een partij.
    Dat doen overigens de meeste mensen met mij.

  • Rob van Koot, ma 10 januari 2011 17:31 in reactie op Reageer op Rob

    Rob

    Ik vind de 1e Kamer de bejaardesoos van politiek Den Haag. Het enige verschil is dat een gewone bejaardesoos niemand in de weg zit.

  • , di 11 januari 2011 09:54 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Zit de eerste kamert U dan in de weg?
    Grappig.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 10 januari 2011 14:30 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Jan Nagel? Die ging zich toch ook met ToN bemoeien? Overigens lijkt me de term 70+ beter van toepassing hier. Maar ja, daar haal je geen meerderheid mee.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel