11 februari 10 08:26 Reageer (30) Politiek RSS

Mogelijk toch doorstart vliegveld Twente

Meerderheid Provinciale Staten Overijssel nu voor

In de Provinciale Staten van Overijssel is een meerderheid ontstaan voor een doorstart van vliegveld Twente.

Dat meldt de Volkskrant. De fractie van de Partij van de Arbeid is nu voor een doorstart, maar wel onder strengere voorwaarden. Zo werden onder meer strengere geluidsnormen geëist en werd er opgeroepen tot samenwerking met het vliegveld Münster/Osnabrück. Er is in de regio veel verzet tegen het vliegveld. Cabaretier Herman Finkers is daar het gezicht van geworden.

 

 

Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 12 februari 2010 01:14 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik woon dichtbij een gebied waar een forse geluidsoverlast is van de ex-militaire luchthaven Weeze-Lahrbruch. Dat is inmiddels een tamelijk succesvolle luchthaven geworden ondanks dat er binnen een straal van 50 km ook Nederlandse en Duitse luchthavens liggen.

    Maar ja, wij hadden geen meneer Finkers die als bekende Nederlander alle media aandacht kwam opvragen. En ook niemand die hem corrigeerde door te zeggen dat het vliegveld Eindhoven net zover van Weeze-Lahrbruch ligt als het door hem steeds aangevoerde vliegveld van Osnabrueck.

    Wat willen we nu eigenlijk? Moet echt iedereen koste wat kost gedwongen worden om naar dat gigantische onoverzichtelijke monster genaamd Schiphol te gaan? Schiphol dat zo gefixeerd is op uitbreiden dat ze alle oog voor de geluidsoverlast van hun buren verloren hebben.

    Is het trouwens ook niet vreemd dat als het om militaire doeleinden gaat alles bij definitie mag, maar zodra het voor gewone burgers is dan kunnen we de mestkar wel leeggooien.

    De toekomst is aan de kleine luchthavens waar je niet 12 km verderop je wagen moet parkeren in een geweldige oceaan van auto's tegen woekerprijzen voor parkeertarieven. Het feit dat veel mensen tot diezelfde conclusie kwamen en nu al Schiphol mijden waar ze kunnen geeft Twente een goede duw in de rug. Ik wens hen veel succes toe.

  • Meneer Dick, do 11 februari 2010 16:47 Reageer op Meneer

    Meneer

    Als ik goed geïnformeerd ben, was hier vroeger een militair vliegveld. En in de plannen voor het nieuwe vliegveld krijgt de luchtmacht ook een plek. In deze regio was, als ik mij goed herinner, Fokker gevestigd. Met de komst van de JSF kan hier veel werkgelegenheid terugkeren. Er is nog knowhow achtergebleven, de vaklieden zijn nog niet uitgestorven.

    Hebben de Provinciale Staten ons nu al volledig geïnformeerd over de grote mogelijkheden van het nieuwe vliegveld? Of bewaren zij het luchtmacht/JSF- aspect voor later?

  • YggY ..., do 11 februari 2010 13:32 Reageer op YggY

    YggY

    Hoewel ik me dagelijks kan verbazen over de arrogantie van de macht komt het nu wel heel dichtbij. Als inwoner van Twente zie ik hoe een prachtig stukje Nederland stukje bij beetje wordt vernield c.q. volgebouwd door volstrekt overbodige bedrijventerreinen en nu, met stip op 1, de doorstart van een vliegveld. Een hobby van een totaal doorgedraaide wethouder werd eerder door de PvdA verworpen maar zoals de PvdA van tegenwoordig wel vaker de drol weer intrekt zo is ook nu de PvdA plotseling weer voor. De landelijke trend dat de PvdA absoluut geen enkele notie heeft wat er onder de burgers leeft vertaalt zich nu ook naar de regio, mijn regio in dit geval.

    Even verderop, een kleine 50 kilometer ligt al een vliegveld maar ondanks dat is de al eerder genoemde, doorgedraaide wethouder, van mening dat een doorstart een toename van de werkgelegenheid zal brengen. Dat het hier om een verschuiving van bestaande werkgelegenheid gaat vergeet hij even te melden. Dit beoogde vliegveld is slecht voor iedereen, voor de mensen die daar wonen, voor de natuur in het bijzonder en voor het milieu in het algemeen. Het is een hobby van een enkeling.

    Het enige positieve aan het geheel is dat de voorwaarden waaronder die doorstart zal moeten plaatsvinden dermate streng zijn dat dit een voordelige exploitatie in de weg staat maar ik vraag me af of de regionale politiek de wijsheid heeft om dit ook te zien en derhalve af te zien van dit onzalige vliegveldplan.

    Politiek, individuele burger belangen en wijsheid gaat nu niet echt goed samen.

  • Meneer Dick, do 11 februari 2010 13:54 in reactie op YggY ... Reageer op Meneer

    Meneer

    ".. verbazen over de arrogantie van de macht .."
    Wat schrijf je voor een onzin. Ben je soms geen democraat?

    Je kunt pro of contra zijn, maar indien gewoon op een democratische manier tot dat vliegveld wordt besloten, is er geen sprake van "arrogantie van de macht".

    Geldt bij de huisregels van Joop niet, dat je op z'n minst democraat bent?

  • YggY ..., do 11 februari 2010 14:07 in reactie op Meneer Dick Reageer op YggY

    YggY

    Wellicht ten overvloede wijs ik je er even op dat democratie niet is de wil van de helft plus 1. Democratie is geheel iets anders maar dat kennen we hier nog niet.

  • Meneer Dick, do 11 februari 2010 14:14 in reactie op Meneer Dick Reageer op Meneer

    Meneer

    Je hoeft mij de democratie niet uit te leggen.
    In jouw hele verhaal keer jij tegen het vliegveld, prima.
    Maar waar is de arrogantie van de macht?
    De macht van de democratie is niet arrogant.

  • YggY ..., do 11 februari 2010 14:21 in reactie op Meneer Dick Reageer op YggY

    YggY

    De arrogantie is om ondanks grote maatschappelijke tegenstand gewoon door te gaan met je politieke hobby's.

  • De VVD, do 11 februari 2010 14:42 in reactie op YggY ... Reageer op De

    De

    Die "grote maatschappelijke weerstand" zie ik vooral als nimby gedrag. Conservatief nimby gedrag, de onwil om te ontwikkelen.

  • YggY ..., do 11 februari 2010 15:06 in reactie op De VVD Reageer op YggY

    YggY

    Een vliegveld bouwen terwijl er 50 kilometer verder al een vliegveld ligt vind ik nauwelijks een vorm van ontwikkelen. Ik vind het meer een wiel opnieuw uitvinden of het zwarte garen.

  • Vaclav Klaus, do 11 februari 2010 15:10 in reactie op De VVD Reageer op Vaclav

    Vaclav

    My backyard is heel ver weg. Toch vind ik het een raar en onzalig plan.

    Het wordt niks met zo'n vliegveldje, dat gaat echt niet voor enorme werkgelegenheid zorgen. Hoeveel banen heeft Airport Eindhoven opgeleverd?

    Kom met iets beters en minder verpestend voor de mooie omgeving.

  • Meneer Dick, do 11 februari 2010 16:06 in reactie op YggY ... Reageer op Meneer

    Meneer

    Nu kom je aanzetten met: ".. grote maatschappelijke tegenstand ..".

    Wat je ook hieronder allemaal verstaat, het is ondergeschikt aan het proces van democratische besluitvorming. Als de overheid klaar is met een democratisch besluit, kunnen actiegroepen inpakken.

    De democratische overheid is DE macht. Als jij deze arrogant noemt, ben jij kampioen arrogantie. Op 3 maart zijn ook in Twente verkiezingen; als jij de gekozen raadsleden arrogant noemt, ben jij geen democraat.

  • YggY ..., do 11 februari 2010 16:12 in reactie op Meneer Dick Reageer op YggY

    YggY

    Aangezien ik geen enkel idee heb wat je me nu precies verwijt zou ik zeggen, ga zo door mijn zoon en laat de eeuwige vreugde uw neus omkringelen.

  • Frank Versteeg, do 11 februari 2010 12:30 Reageer op Frank

    Frank

    Dat de politiek verkeerde keuzes maakt e.d. lijkt me duidelijk, maar laten we toch niet vergeten dat het bedrijfsleven een net zo grote vinger in de pap heeft.

    Wordt het niet eens hoogst tijd dat we onze focus eens wat gaan verbreden?

  • Stan B., do 11 februari 2010 11:52 Reageer op Stan

    Stan

    Inderdaad, wat een weerzinwekkend, maar helaas kenmerkend draaikontengedrag van de PvdA hier wederom. Bijna niemand zit te wachten op de doorstart van dit zieltogend vliegveldje, waarvandaan wekelijks drie krakkemikkige propellorvliegtuigjes opstijgen, als er tenminste geen roedels everzwijnen liggen te slapen op de landingsbaan. Maar nee, we moeten in Twente meedraaien in de vaart der volkeren. Dat wordt dus weer een fiasco van miljardenformaat, waar over vijf jaar tien commissies zich mee moeten bezighouden om de onderste steen boven te krijgen. Maar dan zitten de verantwoordelijke bestuurders al pensioen te genieten in het tweede huis in Frankrijk. Bijzonder vermoeiend.

  • Vaclav Klaus, do 11 februari 2010 11:21 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Regionale vliegvelden doen het op dit moment matig. Het is zeer de vraag wat het effect is op de werkgelegenheid... Het lijkt mij veel slimmer geld te steken in een ander project dat meer banen creeert en minder vervuilend is.

    Dan blijft er tenminste een mooie recreatiegebied over, zonder herrie!

    Willen wij prestige op vlieggebied - Schiphol in zee!:)

  • J.D. Boot, do 11 februari 2010 10:32 Reageer op J.D.

    J.D.

    En weer daalt het vertrouwen in de politiek verder.

  • karin karin, do 11 februari 2010 09:57 Reageer op karin

    karin

    de strengere eisen leiden feitelijk tot een verkapte weigering, geen vliegveld kan aan zulke eisen voldoen. Hoop dat ze dat beseffen voor er geinvesteerd wordt.

  • , do 11 februari 2010 09:55 Reageer op

    Zwolle heeft de doorslag gegeven.
    Altijd makkelijk, een vliegveld laten bouwen in anderman's gebied!

  • Joop Schouten, do 11 februari 2010 09:20 Reageer op Joop

    Joop

    Draaikonten!

  • De VVD, do 11 februari 2010 09:11 Reageer op De

    De

    Maar natuurlijk is Finkers daartegen, hij hoeft er niet van te leven. Hij zou voor de lol eens moeten lezen wat een en ander betekent voor de werkgelegenheid in die regio, in deze tijd.

  • Doortje Messing, do 11 februari 2010 11:26 in reactie op De VVD Reageer op Doortje

    Doortje

    Dat heeft hij gedaan, en hij komt tot de conclusie dat de cijfers daarover zo zacht als boter zijn, en het met name het verplaatsen van banan betreft. Netto winst: minder banen in de nu bloeiende toeristenindustrie, iets meer hoogwaardige banen rondom het vliegveld, beetje extra banen op het vliegveld zelf.
    En dat allemaal met cijfers van planbureau's die betaald worden door de voorstanders, en met in het achterhoofd de prestaties van het Centraal Planbureau in deze crisis, die laten zien hoe moeilijk de economie te voorspellen of te sturen valt.
    Tel daar de overlast en de enorme investeringskosten bij op, plus het feit dat op 60 kilometer afstand al een vliegveld ligt en Duitsland bereid is een nieuwe rechtstreekse spoorlijn naar daar naar Hengelo te betalen, en Finkers heeft steeds meer gelijk.

  • De VVD, do 11 februari 2010 14:33 in reactie op Doortje Messing Reageer op De

    De

    Ja, die Duitsers snappen het wél. Die investeren graag in groei. Die wel! Kennelijk is een (zelfs maar beetje) minder werkeloosheid helemaal geen issue meer. Er is immers ook geen crisis.

  • , do 11 februari 2010 11:32 in reactie op De VVD Reageer op

    Je zou een punt hebben als er daadwerkelijk een forse groei van de werkgelegenheid te verwachten viel.
    Dat is er niet.
    Groningen en Munster incl Düsseldorf liggen veel te dichtbij.
    Als het al een succes wordt, is er werkgelegenheid "geroofd"van andere vliegvelden.
    Ik heb echter hetb gevoel dat er niet meer mensen gaan vliegen.
    En dat het dus, behalve veel onrust en vernietiging van de natuur, niets gaat opleveren.
    Integendeel, het toerisme, altijd een goede bron van inkomsten in die regio, zal achteruit gaan.

  • De VVD, do 11 februari 2010 14:35 in reactie op Reageer op De

    De

    Wat is er mis met een bescheiden groei? Sociale gedachte hoor.

    "Ik heb echter het gevoel" telt niet.

  • Frank Versteeg, do 11 februari 2010 11:49 in reactie op De VVD Reageer op Frank

    Frank

    U bedoelt dezelfde werkgelegenheid als die bij de Betuwelijn en de Noord-Zuidlijn?

  • De VVD, do 11 februari 2010 14:37 in reactie op Frank Versteeg Reageer op De

    De

    De Noord-Zuidlijn levert alleen werkgelegenheid op tijdens de bouw, daarna uitsluitend tijdwinst.

    En verder is dit gewoon een drogreden.

  • , vr 12 februari 2010 08:10 in reactie op De VVD Reageer op

    En natuurlijk een totaal vernietigd beeld van de Amsterdamse binnenstad.
    Zoals de natuur in Twente. Maar dat geeft niet hé?
    Tijdwinst. Daar hebben we wat aan.
    Er zijn, dunkt me, takken van bedrijvigheid te bedenken waarbij niet, zoals zo vaak met dit soort krankjoreme projecten, de hele omgeving wordt verziekt.
    Zoals is ik zei: het gebied is perfect voor toerisme.

    Totdat dat vliegveld er is, natuurlijk.

  • Censuur Joop, do 11 februari 2010 18:42 in reactie op De VVD Reageer op Censuur

    Censuur

    Nou wat mij betreft mogen ze Rotterdam/The Hague Airport (Den Haag die mee profiteert maar Rotterdammers/Schiedammers die onder de herrie lijden) daar in Twente ook hebben, als dat de werkgelegenheid ten goede komt. Ook niet als het niet ten goede komt.

  • Censuur Joop, do 11 februari 2010 20:57 in reactie op Censuur Joop Reageer op Censuur

    Censuur

    Eén keer niet teveel. Aert, je brengt me altijd weer in de war. Je bent ook veel te aantrekkelijk met je mooie krullen.

  • Ton evertsen, do 11 februari 2010 09:09 Reageer op Ton

    Ton

    puur prestige project, het vliegveld van munster is er al en het werkt, geen economisch fundament, geen steun uit de bevolking maar een blinde politieke mars naar een ongewenst resultaat

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel