24 januari 10 15:00 Reageer (38) Politiek RSS

Referendum over kilometerheffing?

Commitment van Eurlings met ANWB-peiling zet politiek debat op scherp

In politiek Den Haag is fel debat over de vraag of de ANWB-peiling over de kilometerheffing het standpunt van de regering Balkenende IV bepaalt. Minister Eurlings wil dat, maar de oppositie vindt dat zo het parlement buitenspel wordt gezet. In Buitenhof duikt de vraag op of er dan niet beter een referendum kan worden georganiseerd.

Door redactie Joop

Bij Buitenhof gingen drie politiek stromingen met elkaar in debat: Kees Vendrik, die als Kamerlid van GroenLinks zijn achterban opriep om vooral ook mee te doen aan de ANWB-peiling, en de senatoren Hans Hillen (CDA) en Hans Engels (D66).

Op de vraag van presentator Peter van Ingen waarom minister Eurlings niet gewoon kiest voor een landelijk referendum (in plaats van een door stakeholder ANWB eigenhandig georkestreerde online peiling) ontstaat een duidelijk verschil van inzicht tussen CDA (Hillen) en GroenLinks (Vendrik) over het democratisch gehalte en de politieke intenties van het kabinet, en dan met name de verantwoordelijke minister Eurlings. Die lijkt zijn beslissing volledig te laten afhangen van wat de ANWB-leden gaan zeggen.

Hillen verklaart dat het CDA tegen dit soort referenda is.

"Het CDA is altijd tegen het referendum geweest omdat het CDA vindt dat e kabinet voor vier jaar z'n mandaat heeft. Eurlings is op geen enkele manier van zins om daar van af te wijken, alleen houdt hij el zeer nauwkeurig de maatschappelijke deining in de gaten. (...) De minister is de enige die hierover een afweging moet maken en hij doet dat steeds in goed overleg met de Tweede Kamer. Ik zou zeggen: hijs hem op de schouders en wees blij met zo'n minister"

 Vendrik is het daar hartgrondig mee oneens:

"Onzin. Een minister die gewoon zijn elementaire taak verzaakt, ga ik niet op de schouders hijsen. Er gebeurt hier iets anders: minister Eurlings kijkt naar de zwakte van dit kabinet. Hij denkt: ik zit hier met de kilometerheffing, die wordt straks behandeld in de Tweede Kamer, maar straks zit die club er niet meer en word ik ermee geidentificeerd. Minister Eurlings is afscheid aan het nemen van dit kabinet. Hij durft de verantwoordelijkheid niet meer te nemen voor dit wetsvoorstel."

Vendrik stelde eerder in het debat dat CDA-kabinetten zich niet altijd evenveel aantrekken van het parlement. Bekijk de video voor het hele debat over al dan niet een referendum over de kilometerheffing.


Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Annemiek Onstenk, ma 25 januari 2010 12:42 Reageer op Annemiek

    Annemiek

    Laten we ouderen in verzorgingshuizen en woon/zorgvoorzieningen in een referendum vragen of zij van mening zijn dat zij zelf voor 'wonen' moeten gaan betalen en alleen 'zorg' uit de AWBZ wordt vergoed. Is er geen draagvlak voor deze voorgenomen maatregel, dan komt die er niet.
    Vraag scholieren of hun school meer uren les per jaar moet gaan geven en geiten zonder Q-koorts of ze geruimd moeten worden. Laten we zorggebruikers de vraag voorleggen of ze vinden dat de maandelijkse zorgtoeslag omlaag kan en Afghanen of Nederland de missie in Uruzgan moet verlengen of stoppen.
    Een algemene volksraadpleging zal uitwijzen of er een drie vierde meerderheid is voor de revolutionaire CDA-proef voor zelfbestuur die heden ten dage ons land beroert.

  • Steven Geurts, ma 25 januari 2010 12:24 Reageer op Steven

    Steven

    Waar blijven de opmerkingen over privacy in deze discussie? Met bezoekers die de linkse partijen niet schuwen had ik met dit artikel http://www.nrcnext.nl/blog/2010/01/25/politieke-partijen-geven-weinig-om-privacy/ in het achterhoofd toch wel meer verwacht?

    Ik ben in ieder geval van mening dat de overheid helemaal niet precies hoeft te weten waar ik heenrij. Als de overheid in mijn kastje kan kijken, kunnen hackers dat ook.

    Dat wat ooit het symbool van vrijheid was, is dat imago helemaal kwijt. Of is vrijheid sowieso maar een illusie in deze tijden?

  • Florian Lichti, ma 25 januari 2010 13:01 in reactie op Steven Geurts Reageer op Florian

    Florian

    MEE EENS!

    Helemaal niemand lijkt te vallen over het belangrijkste aspect van het rekeningrijden: het totale wegvagen van privacy en gaan en staan waar je wilt ZONDER dat de overheid meekijkt!

    Ik vind dit ronduit een schande....maargoed....onze privacy is toch al aan een laatste stuiptrekking bezig....of dat rekeningrijden er nu komt of niet.....

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 14:54 in reactie op Steven Geurts Reageer op Prins

    Prins

    Privacy is helemaal geen issue. Althans hoeft helemaal geen issue te zijn. Net zoals dat de satellieten waarop Tomtommetjes navigeren geen data opslaan hoeven ze dat ook niet te doen als er gebruik wordt gemaakt van de kilometerheffingskastjes (waar overigens ook een Tomtom in ingebouwd kan worden).

    Ik vind dat kastjes dus geen issue, en de kilometerheffing ook niet - dat is beter dan wegenbelasting en BPM, omdat dan de vervuiler betaalt. Wel vind ik het spitstarief slecht, want mensen mijden de spits al als het enigzins kan.

  • Florian Lichti, ma 25 januari 2010 16:06 in reactie op Prins Pils Reageer op Florian

    Florian

    Privacy is WEL DEGELIJK een issue v.w.b het huidige voorstel met betrekking tot rekening rijden!

    Er is helemaal geen uitspraak gedaan dat deze informatie niet verzameld zou worden.
    Ofwel: de informatie word WEL verzameld en zal naar ik heb vernomen toegangelijk zijn voor overheidsdiensten "indien nodig".

    Alle overheidsdiensten als poltie en geheime dienst en de belasting kunnen in hun handen wrijven: NOG meer informatie! (naast vingerafdrukken, internetgegevens, belgegevens, etc etc etc)

    Dat er iets moet veranderen aan het in rekening brengen van autorijden dat snapt elke 3-jarige nog wel. Maar waarom met dit waanzinnig uitgebreide nog nooit eerder geprobeerder systeem?

    Het antwoord is eenvoudig: de overheid wil dolgraag "de kastjes" ....de DDR zou hier stikjaloers op zijn geweest!

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 16:48 in reactie op Florian Lichti Reageer op Prins

    Prins

    Volgens mij moet je eens een ontspanningscursus gaan doen: http://www.volkskrant.nl/archief_betaald/article1339042.ece/Te_weinig_orde_in_je_leven_Bedenk_een_complottheorie

    En vervolgens iets beter lezen: *Althans hoeft helemaal geen issue te zijn.* Net zoals dat de satellieten waarop Tomtommetjes navigeren geen data opslaan hoeven ze dat ook niet te doen als er gebruik wordt gemaakt van de kilometerheffingskastjes (waar overigens ook een Tomtom in ingebouwd kan worden).

    De data kunnen in de kastjes zelf opgeslagen worden en eens per jaar uitgelezen en (per internet) doorgestuurd naar het Bureau Kilometerheffing.

    Het enige wat je nu hoeft te doen is een mail sturen naar de woordvoerder Verkeer van je politieke partij en melden dat je je op zich wel zou kunnen vinden in kilometerheffing (niet spitstarief), maar dat je wilt dat alleen de kastjes de data opslaan en dat die na doorzending alleen voor andere doeleinden dan belasting gebruikt mogen worden na toestemming van de rechter-commissaris in een gerechtelijk onderzoek.

    Beetje creatief denken.

  • karin karin, ma 25 januari 2010 09:12 Reageer op karin

    karin

    ik heb maar één vraag eigenlijk:

    Waar was Eurlings het hele afgelopen weekend?

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 07:43 Reageer op Prins

    Prins

    Eurlings had dat nooit zo mogen stellen, dat bij een 'nee' van de ANWB-leden het - hele - plan niet doorgaat. Zeker niet nu duidelijk is geworden, bij het invullen van de enquête, dat kilometerheffing en spitstarief onafhankelijke zaken zijn. Een afgewogen beslissing zou dus ook kunnen zijn dat spitstarief niet, maar kilometerheffing wel doorgaat.

    Ik was en ben tegen spitstarief omdat ik denk dat mensen nu al de spits mijden als dat enigzins mogelijk is. Maar ik ben voor alleen kilometerheffing i.p.v. wegenbelasting. Het idee van de vervuiler betaalt zit daar achter, en dat vind ik goed.

    Over het kastje maak ik me geen zorgen, noch over de techniek noch over de privacy.

  • De VVD, ma 25 januari 2010 05:32 Reageer op De

    De

    Het CDA was altijd tegen een referendum en wil dat nu via een omweggetje organiseren. Gaat er wel eens een week voorbij zonder dat het CDA de kiezer, de kamer of de coalitie bedondert?

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 10:08 in reactie op De VVD Reageer op Prins

    Prins

    Je bent gewoon allergisch voor alles wat niet PVV is en denkt dat het met de PVV allemaal vééél beter gaat. Keep dreaming - zie het 'kabinet' met de LPF en later met die van (nu) TON. Die ooit eens voorstelde dat er op straat alleen nog maar Nederlands gesproken mocht worden. Stel je het even voor: politieagent op de Dam tegen Brit: "Sorry meneer, maar u moet hier Nederlands spreken." Brit: "Excuse me? I don't speak Dutch." Juut: "Iedereen moet Nederlands spreken op straat hier!" Brit: "What?"

    En die PVV-figuren zijn net zo dom. Zie de kamervragen die ze stellen, en de artikelen in HP/DT.

  • De VVD, ma 25 januari 2010 10:27 in reactie op Prins Pils Reageer op De

    De

    Bullshit Pils, ik ben liberaal, VVD-er zo je wilt. Actief VVD-er zowaar.
    Ik ben allergisch voor religieuze radicalen. Dat dan weer wel.

    Ik bewonder uw onbevooroordeelde houding...

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 11:07 in reactie op De VVD Reageer op Prins

    Prins

    Gezien wat je allemaal schrijft zit je dan wel heel dicht tegen de PVV aan. Ben je op zijn minst een Wiegeliaan, welke vindt dat Wilders - met al zijn grofheden, scheldpartijen, onterechte verbanden en nonoplossingen - gewoon weer in de VVD-familie opgenomen moet worden. Waar of niet?

    En over VVD'ers gesproken, hier een lijstje van VVD'ers die er een potje van gemaakt hebben:

    * Hans Hoogervorst (VWS): zijn (invoering van) Marktwering in de Zorg heeft kapitalen gekost, en die in de ziekenhuiszorg heeft nog niets opgeleverd. En gaat ook niets opleveren, omdat mensen voor niet al te bijzondere aandoeningen naar een ziekenhuis in de buurt willen, wat de ziekenhuizen een machtspositie geeft. En er zijn nog meer redenen waarom marktwerking in de ziekenhuiszorg niet gaat werken.

    * Johan Remkes (BiZa): zijn bekeuringenhoeveelheidcontract met de politie heeft alleen maar wrevel gewekt, en waarschijnlijk zelfs een verschuiving weg van wat de mensen wel belangrijk vinden: bestrijding van jeugdcriminaliteit.

    * Annemarie Jorritsma (Verkeer): haar invoering van liberalisatie van de taxiwereld is een faisco geworden.

    * Korthals-Altes (Justitie in Kok II): staat bekend als de minister die niks deed, en alles maar op zijn beloop liet.

    * Laetitia Griffith (VVD-woordvoerder Justitie): ik heb haar eens voorgesteld in Nederland een progressief strafsysteem in te voeren, waarbij de maximumstraf meegroeit met het aantal en de zwaarte van al gepleegde delicten in het verleden. Vond ze geen goed idee, terwijl de meeste jeugdcriminaliteit gepleegd wordt door draaideurcriminelen.

    * Gerrit Zalm in de DSB-affaire.

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 14:49 in reactie op Prins Pils Reageer op Prins

    Prins

    En niet te vergeten het gehele VVD-smaldeel van Balkenende I en II, die net zo verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring van de Irak-oorlog als het CDA.

    Wat mij betreft de politieke doodzonde van de laatste 50 jaar, want de Irak-oorlog:
    * was zwaar invalide gemandateerd; de VN-veiligheidsraad c.q. -AV is zelfs vals voorgelicht door de Amerikanen over de aanwezigheid van MVW's;
    * was niet nodig; naast dat er geen MVW's waren, hadden we Saddam ook op andere wijzen weg kunnen krijgen;
    * was wáánzinnig duur, waardoor de Amerikanen veel te weinig geld hadden om de financiële crisis te bestrijden waardoor die over de hele wereld is uitgerold;
    * heeft de haat jegens het Westen onder de Arabieren zwaar aangewakkerd, waardoor we decennia lang last zullen houden van (veel zwaardere) terreurdreiging;
    * heeft ontelbaar meer levens en andere slachtoffers gekost in de afgelopen oorlogsjaren dan onder het regime van Saddam slachtoffer geworden zouden zijn;
    * onttrok bijna alle mankracht en materieel aan Afghanistan, waardoor men daar nu nog steeds aan het klo.en is in de modder, terwijl de boel allang behoorlijk op de rails had kunnen staan.

    Ik zeg niet dat de PvdA (of het CDA) een foutloze partij is, want het gebrek aan goed integratiebeleid en bestrijdingsbeleid jeugdcriminaliteit is hen aan te rekenen. Maar hou alsjeblief op met dat de andere partijen dan de VVD elke week de kamer, kiezer en coalitie bedonderen. Dat is echt walgelijk hautain. Kom liever met realistische en effectieve oplossingen.

  • Prins Pils, ma 25 januari 2010 18:59 in reactie op Prins Pils Reageer op Prins

    Prins

    Correctie: Korthals, niet Korthals-Altes was minister van Justitie in Kok II.

  • De VVD, wo 27 januari 2010 12:53 in reactie op Prins Pils Reageer op De

    De

    Ik had reeds eerder gereageerd

  • Prins Pils, wo 27 januari 2010 13:05 in reactie op De VVD Reageer op Prins

    Prins

    Je hebt helemaal niet eerder gereageerd. Je weet gewoon niet hoe te reageren op deze lijst van VVD-wanbeleiden. Je moet gewoon erkennen dat regeren mensenwerk is en niet zo'n grote broek aantrekken steeds.

  • Marco Lucas, ma 25 januari 2010 01:05 Reageer op Marco

    Marco

    Tenenkrommend te zien hoe doorzichtig de heer Eurlings te werk gaat. De jongeman heeft zich natuurlijk volkomen vertild aan dit dossier. Begrijpelijk voor iemand met zo weinig ervaring en kunde. Bovendien gaat het een CDA-er nooit om een principe, maar alleen om DAT standpunt waar je zolang mogelijk mee op het pluche kunt blijven zitten. Dus je bedenkt een zogenaamd geniaal plan waarmee JIJ de geschiedenis ingaat als degene die de files heeft opgelost. Dan laat je doorrekenen dat dat goed uitpakt, kilometerheffing dus en je kroonprinselijke titel is verzilverd. Vervolgens blijken de politieke kaarten anders te liggen. De verzuiling is immers iets dat tot het verleden behoort en zie je de bui al hangen. Je kunt niet terug komen op je plan. Dat is gezichtsverlies, je wilt immers maar één ding, premier worden, dus je verzint een list. Je laat een instantie waarvan je weet dat ze je plan niet steunen, een uitspraak doen, de ANWB. En vervolgens zeg je: als zo'n grote groep het niet ziet zitten, gaat het niet door. Geniaal. Dan begrijp je dus echt hoe CDA-stront werkt. Glibberen en draaien en maar lekker op dat pluche blijven zitten. Juiste kapsel op je kop, goede aftershave en een mooi kostuum.......... en kassa. En iedereen maar CDA stemmen. Hoe dom is Nederland !!!
    Mensen, trap toch niet in die CDA-stront !!!!

    Het getuigt eveneens van staatsrechtelijk onbenul dat je zomaar de Tweede Kamer buitenspel te kunnen zetten. En dan bij Buitenhof onze nationale CDA-bejaarde Hans Hillen. Ook zo'n drol die nooit meer onder je hak vandaan gaat. Die zit al 600 jaar in de Tweede en Eerste Kamer, dus praat het uiteraard helemaal goed wat jongetje Eurlings uitspookt. Wanneer worden we eens verlost van dit soort flauwekul. Help !!!

  • De VVD, ma 25 januari 2010 10:30 in reactie op Marco Lucas Reageer op De

    De

    Dat van dat kostuum ben ik niet met je eens.

  • Andre Kortland, ma 25 januari 2010 00:06 Reageer op Andre

    Andre

    Hoe oud mag je zijn om nog in sprookjes te geloven?

    De kilometerheffing is een op voorhand doodgeboren kind en gezien de te verwachten (on)kosten wordt het (na "het kwartje van KOK") "het knaakje van Eurlings".

    Technisch gezien is het systeem te complex en te kwetsbaar om te kunnen werken en juridisch een zeer onhaalbaar en niet handhaafbaar gedrocht.

    Ik ben bang dat deze en komende regeringen zich zullen verslikken in dit prestigeproject. Het zou mij overigens niet verbazen als al in de eerste fase de problemen zo groot zullen zijn dat men zal moeten kiezen tussen 'doorgaan als een blind paard' en erkennen dat men zich voor de zoveelste keer door een stelletje 'gelovigen' in de maling heeft laten nemen.

    Ik durf met iedereen die het maar wil een weddenschap af te sluiten om een kistje wijn naar keuze, dat:
    1. Het systeem niet werkt door technische mankementen;
    2. Het systeem juridisch vastloopt door schadeclaims en beroepsprocedures;
    3. Het aantal files NIET significant afneemt na invoering van de Km-heffing.

    Mag ik de eerste weddenschap afluiten met meneer Eurlings?

  • Joop Schouten, ma 25 januari 2010 09:15 in reactie op Andre Kortland Reageer op Joop

    Joop

    Exact Andre...

    Hier nr. 4:
    Ik denk dat tijdens de verplichte keuring de km-stand simpelweg via de computer landelijke doorgegeven en geregistreerd kan worden.

    Een gemiddeld percentage buitenlandtrips kan worden weggezet voor Europese wegenbelastingen.

    Simpel en een stuk goedkoper.

  • M Haarlemmer, ma 25 januari 2010 14:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op M

    M

    Belasting puur op basis van kilometers heeft natuurlijk weinig zin. Dan kun je net zo goed benzine duurder maken. Het is een essentieel onderdeel van een dergelijke regeling dat je kunt differentiëren op tijd en plaats. Iemand die elke ochtend over de A10 rijdt moet meer betalen dan iemand die 's middags over de provinciale weg rijdt in een rustig gebied.

    Over de werking, veiligheid en betrouwbaarheid van een registratiesysteem moet je natuurlijk wel goed nadenken. Wanneer een besluit over de uitgangspunten van een dergelijk systeem is genomen, DAN zou je moeten kijken hoe je dit kunt realiseren. Dus niet, zoals nu, eerst helemaal bedenken hoe het uitgevoerd moet worden, waarbij het bedrijfsleven er al helemaal in betrokken is, dan de wet aannemen, en vervolgens wachten tot de kosten de pan uitrijzen.

  • Harry Robinson, zo 24 januari 2010 23:48 Reageer op Harry

    Harry

    Invoeren van rekeningrijden is in 1 woord te beschrijven: schofterig. Er zullen altijd mensen zijn die flink de dupe zullen worden van dit politieke paradepaardje. De mensen die momenteel de grootste steen bijdragen in de samenleven zullen de rekening betalen. Denken we echt de het gros van de mensen de luxe heeft buiten de spits om te werken / reizen? En hoe zit het dan met die overvolle treinen in de randstad? De mensen die 10km moeten reizen tot het 1e treinstation (en daar een uur over doen met de bus). Waar is onze VOC mentaliteit gebleven? Kunnen we in een land als Nederland dan echt niets beters meer verzinnen. Wat een collectief falen in Den Haag!

  • Adriana v.d. Berg, zo 24 januari 2010 23:16 Reageer op Adriana

    Adriana

    Het CDA (en haar kiezers) is altijd tegen enige vorm van km-heffing geweest. Dat ze nu voor is, komt door de opkomst de komende jaren van de elektrische auto. Hoe meer van deze auto's met een eigen oplaadpunt voor de deur, hoe minder inkomsten in de staatskas vanwege wegvallen accijns bij de pomp. Door de belasting (km-heffing) tankonafhankelijk te maken, blijven de inkomsten.
    Maar laten ze dat dan eerlijk zeggen!!

    Door de dalende peilingen voor het CDA ziet hij nu weer een escape via de anwb.

    Nog een opmerking aan de redactie van Joop. Nu staat er 2 x een item op deze site over de km-heffing. Waarom niet Klink in Buitenhof aangehaald? Deed het goed. Lange termijn visie op de zorg in ziekenhuizen en goed antwoord op de onrustige specialisten.

    Goede column van Desanne had van mij ook gemogen, maar dan zou het hier weer over Wilders gaan..

  • Meneer Dick, zo 24 januari 2010 21:54 Reageer op Meneer

    Meneer

    Ik doe mijn ogen dicht, en ik zie in mijn gedachten Eurlings als nieuwe CDA-lijsttrekker.
    Balkenende heeft er ondertussen wel genoeg van. En wil eindelijk in het bedrijfsleven boven zijn norm cashen. Verhaagen ligt een beetje moeilijk.
    Welk effect zou Eurlings hebben op de kiezers die twijfelen op CDA te stemmen?

  • Piet Knollema, zo 24 januari 2010 21:44 Reageer op Piet

    Piet

    Ik denk dat Venderik gelijk heeft dat Eurlings om - al of niet in overleg met zijn CDA achterban - bezig is met terugtrekkende bewegingen.

  • wijnand krabman, zo 24 januari 2010 21:26 Reageer op wijnand

    wijnand

    Op het eerste gezicht lijkt de handelwijze van minister Eurlings zeer democratisch. Onze Emiel vindt het niet toereikend om met een mandaat verkregen na de laatste verkiezingen beleid te bepalen, maar wil tussentijds het volk raadplegen. Nu denk ik niet dat referenda een goed democratisch werktuig zijn, maar het is natuurlijk altijd goed om als bestuurder eens te peilen wat de bevolking wil, voordat je weer iets doms wil gaan doen. Daarom ook verdient deze minister een beetje begrip. Wat wel weer te denken geeft is het feit dat dit onderzoek onder Anwb leden gehouden gaat worden. Wat zijn Anwb leden voor een mensen, in hoeverre verschillen ze van niet Anwb leden? Anwb mensen zijn heel erg truttig, ze gaan naar Frankrijk op vakantie omdat de Anwb in Lyon een steunpunt heeft. Ze hebben allemaal een sleurhut die helemaal is ingericht met door zegeltjes plakken gespaarde spullen. Is dat erg? Nee enkele van mijn beste vrienden zijn Anwb lid.
    Anwb leden zijn ook wat volgzamer als niet Anwb leden. Daarom ook zijn ze en-masse de Mexicaanse griepprik gaan halen. Wat ze echter niet wisten is het feit dat minister Eurlings in het vaccin miniatuur chipjes heeft gestopt. Als onze Emiel op een knop drukt gaan deze chipjes als gekken endorfine aanmaken. Zoals u weet geeft dit een gelukzalige gevoel waarmee het prettig is om vragen te beantwoorden. Elke keer wanneer er moeilijke of niet moeilijke beslissingen genomen moeten worden drukt het kabinet op de knop. Aan het einde van de kabinetsperiode lopen alle anwb leden stoned rond, en dat voor een partij die zo tegen drugs is!

  • Bob Crebas, zo 24 januari 2010 20:37 Reageer op Bob

    Bob

    Goh, heb al twee VVD' ers voor de kilometerheffing laten stemmen op de site van de Telegraaf.
    Niet serieus te nemen tendentieuze vragenstellerij.

  • Jager Verzamelaar, zo 24 januari 2010 20:20 Reageer op Jager

    Jager

    "Het CDA is altijd tegen het referendum geweest omdat het CDA vindt dat e kabinet voor vier jaar z'n mandaat heeft"

    en nu vier jaar je bek houden dus
    terwijl kiezersbedrog gewoon is toegestaan in onze democratie onder het mom van compromissen sluiten

  • Zingende Zaag, zo 24 januari 2010 18:30 Reageer op Zingende

    Zingende

    Wat een vreemd verhaal is het toch eigenlijk. Er is niets nieuws bekend over de extreme beheerkosten en de matige opbrengsten, de zeer grote privacy bezwaren, enz enz. Misschien kan ik wel voor zijn, misschien niet. In deze context vind ik de bezwaren veel groter en gevaarlijker voor onze privacy, dan de zeer beperkte opbrengsten voor het milieu. Bovendien, tot nu toe viel elk groot overheidsproject zwaar tegen: Betuwelijn, HSL, inburgering en de lijst is nog veel langer. Alleen al daarom moeten we héél kritisch zijn.

    We zijn dus geen steek verder. En dan komt de minister met deze move? Heel vreemd, want waar kunnen we over besluiten?
    Is het een heel zwakke vlucht vooruit? Een gehaaide draai? Gewoon echt respect voor de kiezer buiten het referendum om? Het kan allemaal, maar vreemd vind ik het wel?

    Dit is voor mij een precedent vanuit deze partij. Daar kunnen we nog veel aan hebben.

  • Bos Hout, zo 24 januari 2010 18:24 Reageer op Bos

    Bos

    Poppenkast weer allemaal. De minister stelt voor en de Kamer beslist. Zo doen we dat in Nederland, wat Camiel Eurlings er ook over zegt.
    En belangenverenigingen zoals de ANWB zorgen er zelf met hun gelobby wel voor dat zowel de minister als de Kamer weten wat hun leden vinden.
    En de noodzaak voor een referendum zie ik al helemaal niet, maar dat zie ik dan ook zelden.

  • Marijn Lems, zo 24 januari 2010 16:57 Reageer op Marijn

    Marijn

    Het citaat van Vendrik klopt niet. Hij zegt: Een minister die zijn elementaire taak VERZAAKT, ga ik niet op de schouders hijsen. Niet: Een minister die gewoon zijn elementaire taak UITVOERT, ga ik niet op de schouders hijsen.

  • Jeroen Mirck, zo 24 januari 2010 17:21 in reactie op Marijn Lems Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Dank, is inmiddels aangepast. Ook het simpelweg uitvoeren van een elementaire taak is trouwens geen reden om iemand 'op de schouders te hijsen'. Curieus stukje retorica van Hillen. Alsof we zouden moeten juichen dat Eurlings zowaar luistert naar het parlement. Deze overdrijving is vermoedelijk een reactie op Vendriks eerdere opmerking dat CDA-kabinetten weinig op hebben met de Tweede Kamer.

  • Anneke Achttien, zo 24 januari 2010 16:15 Reageer op Anneke

    Anneke

    Deze discussie over ANWB/Eurling is klein bier. De iets dieper liggende vraag lijkt mij in hoeverre dit kabinet kiezersmandaat heeft voor het nemen van ingrijpende beslissingen die niet aan de kiezer zijn voorgelegd. Als je stelt dat Tweede Kamer het laatste woord heeft over het uit te voeren beleid, en standpunten van belangengroepen er minder toe doen, dan eigent dit kabinet zich het mandaat toe om zonder overleg met samenleving en voor de verkiezingen van 2011 ingrijpende bezuinigingsplannen te realiseren.

    Voor het uitvoeren van die plannen hebben ze in de 2e Kamer immers een meerderheid. Groen Links is voor de kmheffing en er voor dat de Kamer hierin het laatste woord dient te hebben. Als het kabinet straks met de plannen voor miljarden bezuinigingen op de proppen komt slaan ze GL met hun huidige standpunt over laatste woord van de Kamer om de oren en hebben ze vrij spel.

    Op dit moment formuleert Femke als oppositeleider immers het meest effectief standpunten in de 2e Kamer. Het is niet voor niets dat Bos in debat over Irak zou schaapachtig stond te lachen en hij de vraag van Femke naar waarom hij zo stond te lachen niet wenste te beantwoorden. Dit kabinet lijkt er op uit de tegenkracht die Halsema nu geeft uit te schakelen. En dat is groot bier.

    Wat mij betreft ontwerpen politieke partijen bezuinigingsplannen ter waarde van 35 miljard en worden er voor invoering verkiezingen uitgeschreven. In een democratie hoort het wat mij betreft niet zo te zijn dat ambtenaren bepalen welke beleidskeuzes er gemaakt moeten worden. De overheid is er namelijk voor de burgers en het is aan burgers om een regering te mandateren. Aan die mandatering dient een verkiezingen ten grondslag te liggen. Die eis vloeit voort uit ons democratisch bestel. Of doet regering het weer zonder mandaat zoals dit ook het geval was bij de steun aan de Iraakse oorlog.
    Het zijn toch geen ezels ? Toch ?

  • Mary de France, zo 24 januari 2010 15:55 Reageer op Mary

    Mary

    Ja, toch weet ik het niet met referenda hoor. Dan voeren toch weer de grootste schreeuwers en de negatievelingen de boventoon. Het anti-gevoel, het nee-sentiment. Alles eindigt dan uiteindelijke in een "het gaat niet door" hoera...
    Gewoon geen gezeur en doorgaan nu met die kilometerheffing, hoppa

  • Frank Walters, zo 24 januari 2010 15:45 Reageer op Frank

    Frank

    De vraag is niet alleen of er per kilometer betaald moet worden maar ook hoe. En daar gaat de arrogantie zelve Hendrik aan voorbij. Zoals een echte groenlinkser kiest hij voor de persoonlijke aanval op Eurlings. Verder vind hij het belangrijk om te zeggen dat niet het volk maar de tweede kamer de baas is in Nederland. Het probleem met dit besluit is dat het in het westen wordt genomen, het westen waar OV echt een alternatief is. In de rest van het land waar dus niet structureel 80% van de overheidsuitgaven naar toe gaan, is het huilen met de pet op met het OV.

  • Peter Hasperhoven, zo 24 januari 2010 17:39 in reactie op Frank Walters Reageer op Peter

    Peter

    "En daar gaat de arrogantie zelve Hendrik aan voorbij. Zoals een echte groenlinkser kiest hij voor de persoonlijke aanval op Eurlings."

    Dit is uiteraard geen persoonlijke aanval op Vendrik. :-)

  • Max 58, zo 24 januari 2010 18:23 in reactie op Frank Walters Reageer op Max

    Max

    Klopt: bij mij rijdt het openbaar vervoer in het weekend helemaal niet, en door-de-weeks ééns per uur. Of ik moet 6 km fietsen, of met de auto gaan: raden waar ik dan voor " kies"! Zou best, à la België, de auto willen inruilen voor een OV-abonnement, maar, zeker in de huidige weersomstandigheden is dat a. in dit land geen optie,( zo'n inruil-actie kennen wij hier niet) en b. voor mij geen " redelijk alternatief". Het is inderdaad een "Randstad-discussie": op het platteland, in mijn geval Overijssel ( toch 1 mln inwoners) hoor ik de vertegenwoordigers van " links" niet. Dat het CDA, toch bepaald mijn partij niet, de oren meer laat hangen naar plattelandsbewoners, ook in deze discussie, begrijp ik dus wel. Dat Vendrik, die volgens mij het verschil tussen een koe en een schaap niet weet er weer politieke munt uit probeert te slaan vind ik alleen maar verachtelijk: reden om nooit maar dan ook nooit Groenlinks te stemmen. Jullie kennis gaat niet verder dan de Herengracht/Leidseplein! ( waar ik trouwens zelf geboren ben en 21 jaar gewoond heb: ben 57)

  • Vaclav Klaus, ma 25 januari 2010 10:09 in reactie op Frank Walters Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het volk = de Tweede Kamer. Het volk is niet de ANWB. Vendrik heeft dus groot gelijk.

    En in de rest van Nederland hoef je ook geen spitstarief te betalen. Als je minder dan 15.000 km rijdt ga je er dus op vooruit:) Wat is er sowieso mis mee dat je betaald per kilometer? Lijkt mij veel logischer!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel