06 februari 11 13:55 Reageer (73) Politiek RSS

Missie Kunduz: Doet GroenLinks wat het PvdA verwijt?

Sap had tegen missie gestemd als kabinet daardoor was gevallen maar verwijt PvdA opportunisme

De Tweede Kamerfractie van GroenLinks zou geen steun hebben verleend aan de missie in Kunduz als daardoor het kabinet ten val had kunnen komen. Dat zei fractievoorzitter Jolande Sap zaterdag tjdens het partijcongres in Utrecht. Op Twitter wordt hierop verbolgen gereageerd door Diederik Samsom van de PvdA. Sap zei afgelopen week in een interview met Vrij Nederland dat juist de PvdA haar principes in de vriezer heeft gezet. Wie is er nu principiëler? GroenLinks of de PvdA?

Door redactie Joop

Op het partijcongres van GroenLinks was de steun aan de politietrainingsmissie naar de Afghaanse provincie Kunduz het hete hangijzer. Hoewel een motie werd aangenomen waarin de gang van zaken werd betreurd, besloot de partij toch eensgezind achter Sap te gaan staan. 

In de video is vanaf minuut 2.40 te horen dat de fractie van GroenLinks geen steun had verleend aan de missie Kunduz als het kabinet daardoor ten val was gekomen.

In Vrij Nederland haalde Sap uit naar de PvdA vanwege de houding van de partij in het hele debat over de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan. Zij zei in een interview:

"Martijn van Dam van de PvdA heeft zelfs gezegd: als Maxime Verhagen oren naar zo’n missie heeft, is er iets mis. Zo diep zijn de wonden die het vorige kabinet heeft achtergelaten. De PvdA zet haar idealen van internationale betrokkenheid in de diepvries vanwege de binnenlandse politiek van het moment. Dat betreur ik zeer. Ook in barre omstandigheden moet je proberen nét dat beetje binnen te halen dat verschil kan maken. Anders zet je jezelf voor een behoorlijke periode buitenspel."

Diederik Samsom twitterde naar aanleiding van Sap's uitspraken op het congres (in de video vanaf) en in Vrij Nederland het volgende:

Begrijp dus dat GL tégen missie had gestemd als Kabinet erdoor was gevallen. Dan was dit - bit.ly/g1Liaj - wel een heel raar verwijt.

Foto Diederik Samsom: Roel1943

Laatste Reacties (73) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • - bromberen -, ma 07 februari 2011 12:40 Reageer op -

    -

    Groen Lins en de Pvda,


    een haat liefde verhouding? De Pvda heeft zicht bekeerd naar de linkse kant van het linkse spectrum. Richting SP, om samen met Roemer te proberen de schade te beperken. ( Aankomende verkiezingen) Een front te vormen tegen de PVV, die maar blijft groeien.

    Groen Links beweegt zich duidelijk richting liberaal gedachtengoed en vind op haar weg D66. Samen optreden en de positie die de Pvda ooit had van neorechtsociaal door Wouter Bos over te nemen. In de hoogtijdagen had de Pvda toen 63 zetels.


    Wat opvalt dat Sap in destabisatie akt, het kabinet op partijbelangen naar huis zou sturen( dus niet gelinkt aan landbelang).
    Maar nu met de missie Afghanistan dit kabinet stabaliaseert omdat Groen Links en met name Sap niet in staat is dit kabinet met de gedoogsteun van de PVV te beeindigen. Machtdenken als het zo uit komt? Het plan van deze regering vleugels te geven?

    Het geeft de totale verwarring aan waar Groen Links zich in bevindt. Drie zetels kwijt en drie week voor de verkiezingen een puinhoop in de partij met weglopers en nieuwkomers.

    Het inschikken van de linkse partijen in het linkse smaldeel zal al pijnlijk genoeg zijn nu de PVV zich met groot succes gaat mengen in de politiek van alle provincies. Men raakt macht en baantjes kwijt, pijnlijk en niet plezierig.

    Het wordt weer leuk in de politiek.

  • Hugo Freutel, ma 07 februari 2011 00:20 Reageer op Hugo

    Hugo

    Nu breekt mijn klomp.
    Afghanistan bewapenen is dus kennelijk een ordinair politiek gezelschapsspel en geen principieel standpunt van GL.
    Deze partij zakt nu echt door het ijs van zuivere humane afwegingen.
    Wie vertegenwoordigt deze partij haar TK fractie, haar leden of haar kiezers?

  • Rouane Rabbit, ma 07 februari 2011 09:25 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Afghanistan bewapenen is dus kennelijk een ordinair politiek gezelschapsspel en geen principieel standpunt van GL.]---

    Sinds wanneer is politiek een ordinair spel? Je hebt het over niets minder dan onze democratie en de regels die haar vorm geven.

    Als het kabinet was gevallen, ook een doel van GL, dan was er binnen een half jaar een nieuw kabinet, en dan had Afghanistan weer op de agenda gestaan.

    Overigens zou ik niet spreken van Afghanistan bewapenen, die paar politiepistooltjes zijn amper een toevoeging aan de enorme hoeveelheden wapens die in Afghanistan aanwezig zijn.

  • Hugo Freutel, ma 07 februari 2011 10:57 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hugo

    Hugo

    ..".( Als het kabinet was gevallen, ook een doel van GL, dan was er binnen een half jaar een nieuw kabinet, en dan had Afghanistan weer op de agenda gestaan.)...."

    Pure speculatie.

    GL beoordeelt kabinetsvoorstellen dus of ze "het kabinet kan wippen "en niet op de merites van de voorstellen zelf. Dat noem ik geen opbouwende optimistische politiek, maar "cynische afbraak politiek". Om in de terminilogie van GL te blijven.

  • Art van Remundt, zo 06 februari 2011 23:43 Reageer op Art

    Art

    Zouden we het moeten gaan hebben over de politionele acties in Afghanistan.

  • Jan Otter, zo 06 februari 2011 22:24 Reageer op Jan

    Jan

    Ook bij GL gaat partijbelang voor internationaal belang .... Als de regering hierdoor kon vallen hadden de Afghanen die we nu gaan helpen gewoon pech gehad. Dat zet de boodschap van marico wel weer in perspectief.
    GL laat de afghanen niet in de steek, tenzij het GL nationaal even niet uitkomt.
    Hm. Wel eerlijk van Jolande. GL toont het ware gezicht.

  • , ma 07 februari 2011 08:17 in reactie op Jan Otter Reageer op

    We gaan daar helemaal geen afghanen helpen.
    We gaan daar a.s. talibanstrijders opleiden en bewapenen.

  • Rouane Rabbit, ma 07 februari 2011 08:53 in reactie op Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[We gaan daar a.s. talibanstrijders opleiden en bewapenen. ]---

    Jij dacht dat de Taliban nut heeft van mensen die geleerd hebben een proces verbaal te schrijven?

    Schieten met een AK47 leer je op een middag in de tuin, daar heb je geen politie-opleiding voor nodig. Er zijn in Afrika kind-soldaten die stijf staan van de speed, die snappen het gelijk.

    De wapens waarmee de politie schiet zijn trouwens in oorlog nutteloos.

  • , ma 07 februari 2011 10:35 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op

    Nee, we gaan mensen opleiden om de wet te handhaven. Het is dan wel van belang WELKE wet gehandhaafd wordt, en de vrees is niet helemaal onterecht dat dat wel eens de wetten en regels van de Taliban zouden kunnen zijn....
    Dat is nou precies waar door velen voor gewaarschuwd wordt........

  • Paradox !, zo 06 februari 2011 19:05 Reageer op Paradox

    Paradox

    gaat goed, die linkse samenwerking.

  • NL 4NL, zo 06 februari 2011 19:03 Reageer op NL

    NL

    Ineke van Gent riep op om een niet-aanvalsverdrag te hanteren tussen GroenLinks.
    Sap had dat woordje 'niet' waarschijnlijk niet goed meegekregen, want de dag erna viel ze in een interview de PVDA al vol aan.

    Uiteraard laat de PVDA zich nu niet onbetuigt, want wie de bal kaatst, krijgt hem terug.

    mijn prognose is dan ook voor de komende SP verkiezingen:

    VVD 18
    PVV 14
    PVDA 11
    SP 10
    CDA 7
    D66 6
    GL 4
    CU 2
    SGP 2
    PvdD 1

  • Piet Knollema, ma 07 februari 2011 07:30 in reactie op NL 4NL Reageer op Piet

    Piet

    In welke provincie?

  • NL 4NL, ma 07 februari 2011 10:43 in reactie op Piet Knollema Reageer op NL

    NL

    Verhouding in de Eerste Kamer.
    Wat de uitslag der provincies is, vind ik een stuk minder interessant, zo niet, geheel oninteressant.

  • jan pietersen, zo 06 februari 2011 18:47 Reageer op jan

    jan

    Dit lijkt mij een achterhoedegevecht. De PvdA heeft zich buitenspel gezet door nog niet eens een kleine poging te wagen om een goede deal met het kabinet te maken. Daarmee hebben ze zich gepromoveerd tot de anti-partij. De vraag blijft, wat willen ze dan wel?

  • Hein van Leeuwen, zo 06 februari 2011 20:03 in reactie op jan pietersen Reageer op Hein

    Hein

    Denk je dat de kiezer die helemaal geen nieuwe Afghanistanmissie wil, daar ook zo over denkt? Die stemt op partijen die tegen hebben gestemd.

  • Tom Meijer, zo 06 februari 2011 20:22 in reactie op jan pietersen Reageer op Tom

    Tom

    Wat een superbe analyse!

  • Joop Schouten, zo 06 februari 2011 17:10 Reageer op Joop

    Joop

    Tja... Zullen we het maar weer eens over de inhoud hebben.: Wat je er mee opschiet daar bommenvlees te gaan opleiden?

  • Henk-Jan Mielke, zo 06 februari 2011 18:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Wat zou u dan willen doen om de Taliban te stoppen?

  • Joop Schouten, zo 06 februari 2011 18:58 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Joop

    Joop

    Niets.

  • Henk-Jan Mielke, zo 06 februari 2011 19:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Duidelijk.

  • Tom Meijer, zo 06 februari 2011 20:23 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tom

    Tom

    "Niets"
    Dat is veel te veel.

  • Henk-Jan Mielke, zo 06 februari 2011 22:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    En om steniging van vermeend overspelige vrouwen te voorkomen? En om afgehakte handen van mensen die hun gezin willen voeden te voorkomen? En om opgeknoopte homoseksuelen te voorkomen? En om Taliban-controle over Pakistaanse atoomwapens(met dank aan NL overigens, die wapens) te voorkomen? Niets? Daar zullen die mensen u dankbaar voor zijn.

  • Joop Schouten, zo 06 februari 2011 22:24 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Joop

    Joop

    Inderdaad erg griezelig.

  • Henk-Jan Mielke, zo 06 februari 2011 22:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Daar wilt u dus niets tegen ondernemen? Niet eens een poging doen zulks te voorkomen, is niet erg sociaal...

  • Joop Schouten, ma 07 februari 2011 11:02 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb in een andere reactie argumenten opgenoemd met een andere benadering...

    Punt.

  • Henk-Jan Mielke, ma 07 februari 2011 13:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat is niet "niets" :-)

  • Mat Salleh, ma 07 februari 2011 04:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Mat

    Mat

    "Inderdaad erg griezelig."

    Maar daar hoeft dus in jouw visie niets aan te gebeuren en de slachtoffers niet geholpen want jij wil "niets" doen.

    Ik kan me voorstellen dat mensen deze missie niet de juiste oplossing vinden en liever hadden gezien dat met andere middelen het Afghaanse volk gesteund werd om hun leven in vrijheid te leven, maar niets. Nee daar kan ik me niks bij voorstellen.

    Leg eens uit waarom er volgens jouw niets hoeft te gebeuren, misschien dat ik je ga begrijpen.

  • Frenck Mahon, ma 07 februari 2011 12:25 in reactie op Mat Salleh Reageer op Frenck

    Frenck

    Ik denk dat Joop bedoeld dat Nederland op militair gebied beter niets kan doen. Het is niet zo dat Nederland de Afghanen behoedt voor de Taliban. Als Nederland echt iets voor de Afghanen wil beteken zou er hulp geboden moeten worden waarmee het Land vooruit geholpen wordt.
    Zelfs al zou de gehele ISAF zich terugtrekken uit Afghanistan zal dit geen gevolg hebben voor de Chinezen. Zij zullen doorgaan met de aanleg van wegen, elektriciteitscentrales en mijnen. Dit zal op termijn werk voor de Afghanen gaan opleveren . Werk is de basis die de verandering in gang gaat zetten.

  • Rob van Koot, zo 06 februari 2011 22:40 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Rob

    Rob

    Het is beleid op links om daar niets aan te doen inderdaad. Solidariteit is daar een binnenlands begrip.

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 23:19 in reactie op Rob van Koot Reageer op Rouane

    Rouane

    Misschien is het handig als je niet overal de links/rechts clichés bij sleept. Zeker in de Afghanistan-kwestie gaan ze niet op.

    Ze leiden alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.

  • Henk-Jan Mielke, ma 07 februari 2011 15:22 in reactie op Rob van Koot Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Dat solidariteit voor sommige partijen een binnenlands begrip is, is niet het monopolie van links hoor, zowel de socialistische partij als de partij voor de vrijheid hebben wat dat betreft wederom vergelijkbare standpunten. hand in hand Kameraden.

  • NL 4NL, zo 06 februari 2011 19:18 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op NL

    NL

    ***{Wat zou u dan willen doen om de Taliban te stoppen?}***

    Alle stoplichten op rood.

  • Zeer Voornaam, zo 06 februari 2011 22:15 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Zeer

    " Wat zou u dan willen doen om de Taliban te stoppen? "

    Waarmee moeten ze stoppen, en waar moeten ze daarmee stoppen?
    Moeten wij zeggen wat Afghanen in Afghanistan wel en niet moeten?

  • Henk-Jan Mielke, zo 06 februari 2011 22:49 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Excuses, er is natuurlijk niets mis met de Taliban. Kijk de Afghanen hoeven van mij niet allemaal aan de Coca-Cola of zo. Maar wetende waar de Taliban toe in staat zijn...Wir haben es wohl gewußt.

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 16:47 Reageer op Rouane

    Rouane

    Twitter, het oneliner medium pur sang.

  • Frenck Mahon, zo 06 februari 2011 17:21 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Frenck

    Frenck

    Soms behoeft de waarheid weinig woorden.

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 21:50 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Rouane

    Rouane

    De waarheid bestaat niet, ieder heeft zijn eigen waarheid, en als je die in 100 karakters kunt samenvatten, dat is er niet sprake van veel nuance

  • Zeer Voornaam, zo 06 februari 2011 22:18 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Zeer

    " Soms behoeft de waarheid weinig woorden. "

    Misschien kunt u bij "de grot van Plato" beginnen.

  • Johannes Zeilstra, zo 06 februari 2011 16:19 Reageer op Johannes

    Johannes

    Er is behoefte aan dudielijkheid in waar de partijen staan.
    GL heeft aangegeven niets meer te zien in de onderkant van de culturele klasse, en het electoraat wat daar bij hoort.
    GL wil heel graag regeren, en zou dat het liefste doen met VVD en D66.
    Kunnen we dan nu eindelijk eens vaststellen, dat GL hoort bij de VVD, ze is wat linkser, maar dat is dan ook alles.
    Het is een groenige VVD.
    Laat Roemer zijn bedel sessies over samenwerken nu eens achterwege laten.
    Hij wil toch ook niet met de VVD samenwerken ?
    Tout est fini, de linkse lente, ooit eens bezongen door mevrouw Halsema in 2005, is overgegaan in een een dorre zomer, een stormachtige herfst, en een grimmige winter.
    Klassiek links bestaat alleen nog maar uit de SP en de PvdD, en een beetje PvdA.
    Verder verwijs ik u door naar Piet Paulusma.

  • Bram van O., zo 06 februari 2011 16:36 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Bram

    Bram

    Met haar culturele standpunten en standpunten over de grootte van de rol van de overheid en de herverdeling van de welvaart is GroenLinks nog altijd als een duidelijk linkse partij te klassificeren. Terecht durft GL als enige linkse partij wel de effectiviteit van de huidige verzorgingsstaat ter discussie te stellen (hoezo is het eerlijk dat werkloosheidsuitkeringen afhangen van je arbeidsverleden? En geldt de ww alleen voor mensen met een vast contract, wat gebeurt er met flexwerkers en (vaak lager opgeleide) mensen zonder vast contract) en pleit de partij voor een scandinavisch model waar emancipatie en werk centraal staat. Ik ben trots op deze partij die de meest kwetsbaren, outsiders, minderheden voorop stelt, en strijdt voor werkzekerheid en emancipatie. Het is niet sociaal om mensen op te schepen met een (lage) uitkering en geen kansen te bieden aan outsiders, wat de pvda en de sp wel schijnen te denken.

  • Ben Wil, zo 06 februari 2011 17:24 in reactie op Bram van O. Reageer op Ben

    Ben

    hoezo is het eerlijk dat werkloosheidsuitkeringen afhangen van je arbeidsverleden?

    Wat dacht je van de reden dat men aan een werkeloosheids verzekering betaald?
    Dus des te meer betaald des te meer je opgebouwd hebt,net als met pensioen.
    Lijkt me wel eerlijk.
    Of vind jij het systeem van 1 dag kamerlid en recht op een paar jaar wachtgeld eerlijk?

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 17:39 in reactie op Ben Wil Reageer op Rouane

    Rouane

    lijkt mij behoorlijk off topic, de discussie over de WW

  • cengiz solak, zo 06 februari 2011 20:32 in reactie op Bram van O. Reageer op cengiz

    cengiz

    Inderdaad off topic, doch:

    'En geldt de ww alleen voor mensen met een vast contract, wat gebeurt er met flexwerkers en (vaak lager opgeleide) mensen zonder vast contract)'

    Volstrekte onzin. Eenieder die 26 weken als werknemer gewerkt heeft, heeft in principe een recht op uitkering WW opgebouwd. Vast contract of niet doet niet ter zake.

  • Johannes Zeilstra, ma 07 februari 2011 00:13 in reactie op Bram van O. Reageer op Johannes

    Johannes

    Werkzekerheid is totale onzin.
    We leven in een markt economie, waar arbeid een product is.
    Is er vraag naar, dan is er werk, is er geen vraag naar dan ben je werkeloos.
    Jobhoppen kan, als je een jonge hoog opgeleide professional bent, maar op latere leeftijd wordt dat lastig, ook al volg je de ene na de andere opleiding, en spendeer je iedere week naast je werk minimaal 10 uur aan scholing. (persoonlijke ervaring, ik draai mee in dat wereldje van ontwikkelen scholen, bijscholen, verder studeren)
    De oplossing van GL en D66 is om van iedereen flexwerkers te maken, want dat zou de mogelijkheid om werk te vinden vergroten.
    Het is op geen enkele manier aangetoond dat dit zou werken, er bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor.
    Dus we moeten maar aannemen dat de flexibilisereing van de arbeidsmarkt goed gaat uitpakken, net zoals we maar moeten aannemen dat de 500.000 Euro die we investeren in een politie agent in Afghanistan er voor gaat zorgen dat het daar veilig gaat worden.
    Gl is verworden tot een partij waar het beslissings niveau ligt op de hoogte van 6 benevelde dorps notabelen aan een stamtafel

  • Piet de Geus, zo 06 februari 2011 20:19 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    "GL heeft aangegeven niets meer te zien in de onderkant van de culturele klasse, en het electoraat wat daar bij hoort."

    Mooi toch? Anders zou de de afbraak van kunst en cultuur toe moeten juichen en dat zie ik je nou ook weer niet doen. Of zie je toch meer in de knuffelbarbaar?

  • Johannes Zeilstra, ma 07 februari 2011 00:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Piet, ik kan genieten van een avondje Concertgebouw, van doordreunen met Punk, en van meelallen met Sjaan uit de Jordaan.
    Ik geniet van wat ik vind goede films en je kunt me vaak vinden bij Louis Hartlooper, maar een Amerikaanse SF, of een gruwelijke horror film op zaterdag avond laat vind ik ook niet te versmaden.
    Alleen met boeken ben ik wat kritischer.
    Ik bepaal niet wat goed of slecht is, over smaak valt niet te twisten.
    Filmtip van mij , the Road, heb ik vorig jaar gezien, pakkend.
    Vanavond heb ik de voorpremiere van Incendies gezien.
    Over een fictief land (ze doelen op Libanon) en hoe levens gestuurd worden door oorlog.

  • dr. Bob, zo 06 februari 2011 16:03 Reageer op dr.

    dr.

    Het is te verschrikkelijk voor woorden, al die potten die ketels verwijten, al dat gedraai en gekonkel en krompraterij.
    Uit dat soort kinderachtige dispuutjes blijkt maar weer eens dat in werkelijkheid helemaal niemand ene moer geeft om het welzijn van Afghaanse wat dan ook, alleen de macht telt.
    Je zou er bijna helemaal niet meer door gaan stemmen.

  • cor mol, zo 06 februari 2011 16:35 in reactie op dr. Bob Reageer op cor

    cor

    Maar meneer dr. Bob , waar hebben we het over? In twee jaar trainen de Nederlanders 1000 politieagenten dat is dus 42 politieagenten per maand. Per maand sneuvelen er 80 politieagenten in Afghanistan [januari 2011] . Dus per maand boert Afghanistan 38 politieagenten achteruit. Met die missie slaan we dus geen deuk in een pak boter maar maken we natuurlijk wel het verschil met de "Dutch approach featured by GL". "Nederland was Femkeland" en wordt nu een "Sapland", in Afghanistan zal nog heel wat sap vloeien.

  • Amarinde Bovendorp, zo 06 februari 2011 15:22 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Mevrouw Sap heeft deze missie misbruikt om persoonlijk in de schijnwerpers te komen van wispelturige politici die alles doen voor het pluche.

    Kiezers zijn belangrijk ca. 4 weken voor verkiezingen daarna is het overtollige ballast en worden ze monddood gemaakt en gehouden.

    Aan geloofwaardiheid heeft dame Sap geen streepje meer over.
    Dat betekent ook dat juist het t.o. gestelde van wat zij zegt meer waarheid bevat dan wat zij beweerd.

    Populisme schijnt inderdaad erg besmettelijk te zijn.

    Ik vraag me af wanneer GR en D66 samen verder gaan.
    Alhoewel, Heer Pechtold en dame Sap willen beide de hoogste toon voeren en de macht veroveren..... daar kan een probleem voor een fusie zitten want ik geloof niet dat dame Sap nu nog genoegen zal nemen met 2e viool spelen nu ze zo ver van de GL principes wilde afwijken om zelf belangrijk gevonden te worden.

    Het is wel prettig deze duidelijkheid maar erg jammer en vooral diep beschamend voor de werkelijke achterban die alleen een betere politiek wil en geen gedraai.
    Nu hun eigen partij daar ook meester in is gebleken is er nog weinig perspectief anders dan de SP.

  • Gesus , zo 06 februari 2011 15:13 Reageer op Gesus

    Gesus

    Pot verwijdt de ketel zullen we maar zeggen.

  • Mees ., zo 06 februari 2011 15:10 Reageer op Mees

    Mees

    We weten allemaal wie het duidelijkst en eerlijk is geweest in de hele afghanistankwestie....dat is altijd de PvdA geweest.
    WikiLeaks heeft daar alle duidelijkheid over gegeven.
    Andere partijen kunnen proberen wat ze willen maar de realtiteit spreekt voor zich.
    Het gedraai door andere partijen daarover zegt zeer veel over die partijen zelf.

  • Rob van Koot, zo 06 februari 2011 15:55 in reactie op Mees . Reageer op Rob

    Rob

    Nou het is niet mijn partij maar ik denk dat aan de linkerzijde alleen de SP altijd duidelijk is geweest hoor.

  • Tom Meijer, zo 06 februari 2011 20:27 in reactie op Rob van Koot Reageer op Tom

    Tom

    Dan heb je echt niet goed opgelet hoor.

  • hans mandemakers, zo 06 februari 2011 17:29 in reactie op Mees . Reageer op hans

    hans

    "Met de PvdA valt te praten over een Nederlandse politiemissie in Afghanistan, ook als er 250 militairen mee moeten om de agenten te beschermen. Dat zegt PvdA-lijsttrekker Cohen zondagavond in het tv-programma 'Oog in Oog' van de KRO."

    leg me dit dan eens uit mees. of moet ik dan die hele wikileaks door gaan worstelen?

  • Zeer Voornaam, zo 06 februari 2011 22:24 in reactie op hans mandemakers Reageer op Zeer

    " of moet ik dan die hele wikileaks door gaan worstelen? "

    Je had nog niet gehoord dat Bos onder druk is gezet? Of althans dat dat verzoek vanuit cda gelederen is gemaakt.

  • hans mandemakers, ma 07 februari 2011 09:35 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op hans

    hans

    ? Bos is onder druk gezet? ....volgens mij is het citaat van cohen en wel nadat het kabiner al was gevallen over uruzgan......Lees eerst eens goed voordat je van alles bazelt.... en afgezien daarvan , de "grote bankenredder"moet toch wel tegen een beetje druk kunnen...?

  • Bram van O., zo 06 februari 2011 14:50 Reageer op Bram

    Bram

    huh? Waar zegt Sap dan dat ze kabinet zou laten vallen -om Kunduz!- als dat kon? Volgens mij heeft ze eerder aangegeven dat ze dat niet met dit onderwerp zou doen.. Mooie spin van Diederik Samson dus, helaas wel onwaar

  • Reinaert de Vos, zo 06 februari 2011 15:13 in reactie op Bram van O. Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Nee hoor, ze zegt gewoon dat ze niet had ingestemd als het kabinet er om zou vallen. Dit is werkelijk ongelooflijk. Geen vertrouwen in het kabinet zegt ze maar toch vertrouwen dat het kabinet de opdracht van GL precies gaat uitvoeren. Naiviteit is nog te zwak uitgedrukt. Verbijsterend.

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 15:34 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Geen vertrouwen in het kabinet zegt ze maar toch vertrouwen dat het kabinet de opdracht van GL precies gaat uitvoeren.]---

    Genuanceerd denken is aan jou niet besteed.

    Als je in grote lijn ervoor bent dat een kabinet valt, betekent dat niet dat je op geen enkel punt het kabinet vertrouwt.

  • Jager Verzamelaar, zo 06 februari 2011 16:07 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Jager

    Jager

    Moet wel erg naïef zijn als je dít kabinet vertrouwd.
    Zou jij een tweede hands auto kopen van verhagen????

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 16:45 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Zou jij een tweede hands auto kopen van verhagen???? ]---

    Ik zou mijn buurman meenemen, die is automonteur

  • Winston V., zo 06 februari 2011 16:10 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Winston

    Winston

    Een enkele keer, Rouane, is "ongenuanceerd" gelijk aan "duidelijk" en soms is "genuanceerd" gewoon "inconsequent opportunistisch gewauwel."

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 16:47 in reactie op Winston V. Reageer op Rouane

    Rouane

    Hier betekent ongenuanceerd dat je niet genuanceerd nadenkt.

    Of het kabinet is goed, of het kabinet is fout, er is in denken van betreffend persoon geen enkele nuance mogelijk. Dat heet dan ongenuanceerd denken.

    Kun je je voorstellen dat ik dit vermoeiend vindt?

  • Winston V., zo 06 februari 2011 17:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Winston

    Winston

    "Kun je je voorstellen dat ik dit vermoeiend vindt?"

    Ja.

  • Ruud Wiemer, ma 07 februari 2011 14:03 in reactie op Winston V. Reageer op Ruud

    Ruud

    [dat ik dit vermoeiend vindt?"]

    Ik vind dit zeer vermoeiend!

  • Reinaert de Vos, zo 06 februari 2011 17:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ho ho Rouane. Ik hou erg van nuance. Maar het is erg naief als je veronderstelt dat dit kabinet (of vooruit welk ander kabinet dan ook) eerlijk gaat vertellen dat de opdracht niet lukt zoals GL dit wil want daar kun je vergif op innemen. Er komen geen gezellige wijkagenten. Er moet gewoon gevochten worden. de F16's worden ingezet bij gevechtsoperaties etc. Ik ben daar overigens niet perse tegen maar de 'waarheids'geschiedenis' als het om dit soort missies gaat is de afgelopen 8 jaar niet echt heel fraai geweest.

    Denk jij nou echt dat Rutte over een jaar eerlijk gaat zeggen, Jolande, er moet inderdaad gevochten worden als hij weet dat GL de stekker er dan uit gaat trekken? Als je nu al aangeeft dat je weinig vertrouwen hebt in dit kabinet dan is dat geen bijster goed teken lijkt me. 'Ik werk niet op basis van vertrouwen met dit kabinet' zegt ze echt. En ja natuurlijk, GL zal echt niet op alle punten zonder vertrouwen zijn, wie wel. Maar het is fijn dat jij er wel vertrouwen in hebt. Hebben ze hard nodig.

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 22:26 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Denk jij nou echt dat Rutte over een jaar eerlijk gaat zeggen, Jolande, er moet inderdaad gevochten worden als hij weet dat GL de stekker er dan uit gaat trekken]---

    GL heeft Rutte niet nodig voor waarheidsvinding.

  • Renée Olsthoorn, zo 06 februari 2011 16:38 in reactie op Bram van O. Reageer op Renée

    Renée

    Dat liet ze zich ontvallen in haar interview met Twan Huys. Ze zou tegen hebben gestemd als kabinet erdoor zou zijn gevallen, maar volgens haar zou het kabinet door GL tegenstem helemaal niet zijn gevallen...

  • Rouane Rabbit, zo 06 februari 2011 17:42 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Rouane

    Rouane

    Ieder woordje op een goudweegschaaltje, doet me denken aan een boek over de reformatie dat ik kortgeleden heb gelezen, die overigens nog steeds doorgaat.

    Nederlanders zijn daar goed in. Muggeziften.

  • , zo 06 februari 2011 14:50 Reageer op

    De pvdA.lijkt me.

  • Marc 's Mening in de Marge, zo 06 februari 2011 14:41 Reageer op Marc

    Marc

    Een groot deel van de GL achterban zet kennelijk ook zijn principes in de diepvries, omdat ze het eerder met de PvdA eens zijn, dan met de fractie van GL. Erg beledigend allemaal.

  • Joe Speedboot, zo 06 februari 2011 14:38 Reageer op Joe

    Joe

    Sap legt de vinger op de zere plek.

  • robert vd heide, ma 07 februari 2011 11:13 in reactie op Joe Speedboot Reageer op robert

    robert

    sap is de zere plek

    sinds haar aantreden is mijn sympathy voor groenlinks er vantussen gegaan,,en is er een afwachtend wantrouwen (wat doen ze, wat gaan ze doen) voor in de plaats gekomen
    niet erg sterk van een fractieleider om de kiezer weg te jagen ,al zal ze uit een andere vijver vast weer anderen vinden
    mischien naamsverandering voor groenlinks
    prf progressief regerings fehig

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel