07 april 11 21:13 Reageer (174) Politiek RSS

Kabinet: Maar we kopen wel een tweede JSF...

'Hillen heeft bord voor z'n kop' ... 6000 gedwongen ontslagen defensie, maar wel een tweede JSF voor Koninginnedag ... grove bezuinigingsoperatie bij defensie ... JSF later aanschaffen kost te veel geld volgens Hillen

Het kabinet gaat akkoord met de ingrijpende bezuinigingsoperatie bij Defensie, zo meldt de Volkskrant. Minister Hans Hillen van Defensie heeft dat vandaag na afloop van de wekelijkse ministerraad gemeld. Hij zal de grote lijnen van de maatregelen later toelichten.

Update 22:45

GroenLinks reageert:

“Minister Hillen heeft een bord voor zijn kop door hardnekkig het miljardenfiasco van de JSF te blijven doorzetten. Transportvliegtuigen en – helikopters worden wegbezuinigd, terwijl daar wereldwijd een groot tekort aan is. De minister kiest duidelijk voor duur speelgoed in plaats van een moderne en gespecialiseerde krijgsmacht”, aldus GL Tweede Kamerlid Arjan El Fassed.

Update 17.30

Hans Hillen maakte vandaag wel bekend voor 30 april een tweede JSF aan te schaffen. Het eerste testtoestel wordt naar verwachting in augustus 2012 geleverd en het tweede in maart 2013. Nederlandse piloten worden dan in de Verenigde Staten opgeleid.

Update 15.45

Volgens de Volkskrant wordt de komende jaren 30 procent van de staffuncties geschrapt. Verder worden alle tanks en cougar-helikopters wegbezuinigd, en moeten er 6000 mensen gedwongen worden ontslagen. Hillen moet de komende jaren 1 miljard euro besparen. Eerder deze week lekte al uit dat de bezuinigingen naar verwachting zullen leiden tot het gedwongen ontslag van ongeveer zesduizend mensen. In totaal zullen 12.300 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de organisatie.

Minister Hans Hillen heeft zijn excuses aangeboden voor de gedwongen ontslagen die bij Defensie zullen vallen. Donderdag werd bekend dat er meer arbeidsplekken zullen verdwijnen dan voorheen aangenomen. Een anonieme bron heeft de plannen bevestigd aan de NOS. Minister Hillen heeft de plannen niet bevestigd, maar biedt wel vast zijn excuses aan.

In totaal zullen er circa 12.300 arbeidsplekken verdwijnen. Deels door openstaande vacatures niet meer in te vullen, deels door natuurlijk verloop, maar deels ook door gedwongen ontslagen. NOS meldt, op basis van een goed ingewijde bron, dat er zesduizend gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden. Dit zijn er duizend meer dan eerder aangekondigd door de minister.

Minister Hillen heeft donderdag tijdens een bijeenkomst van de SGP in het Tweede Kamergebouw zijn excuses aangeboden voor 'de wissel die op hen getrokken zal worden'. Het spijt hem dat hij Defensie-werknemers opzadelt met 'een dof gevoel van ellende'.

De Volkskrant rekent uit dat omgerekend één op de zes werknemers zijn baan zal verliezen. 

NOS: zesduizend gedwongen ontslagen bij Defensie

Laatste Reacties (174) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Harry Robinson, zo 10 april 2011 10:43 Reageer op Harry

    Harry

    Wat een stelletje prutsers daar in den Haag. We doen onze superieure Leopard tanks, met goedgetrainde bemanning massaal in de uitverkoop, en wat kopen we terug? Een overrated vliegtuig!
    En dat terwijl de F16 toch al superieur is in de lucht, die superioriteit bieden de Amerikanen al in operaties. Prutsers, doek dan direct het hele leger op, stel hypocrieten.

  • Louis Break, zo 10 april 2011 09:27 Reageer op Louis

    Louis

    Het is zeer opmerkelijk dat wanneer er mensen ontslagen worden hier ineens voor het leger wordt gekozen en wanneer vliegtuigen gekocht worden men weer tegen is.Een modern leger bestaat uit steeds minder soldaten maar wel meer uit high-tech materiaal en dat kost geld. Dus wat is het probleem?

  • W.J. v/d Straat, zo 10 april 2011 11:43 in reactie op Louis Break Reageer op W.J.

    W.J.

    Werkgelegenheid, wellicht ?

    (zelfs ouderwetse pacifisten zouden niet staan te juichen, als deze mensen hun baan verliezen, namelijk)

  • Ernst Anepool, ma 11 april 2011 19:03 in reactie op Louis Break Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat dat geld er niet is natuurlijk, het is toch absurd dat je 6000 man gedwongen moet gaan ontslaan omn nota bene maar 2 ja je leest het goed, twee van die onzichtbare (geloof jij het?) Vlieg-tuig-en te kopen?


    Ik snap dat echt niet als je geen geld hebt doe je je vrouw toch ook niet de deur uit omdat je perse de laatste versie van de Impreza wilt ?

  • Anja Lodewijks, zo 10 april 2011 09:10 Reageer op Anja

    Anja

    Afspraken met de globale allianties wel of niet in het belang van Nederland, worden niet ongedaan gemaakt. Jsf is daar een voorbeeld van. Dat het plebs een ondergeschikte rol heeft, is van alle tijden.
    De V.S. heeft de belangen die het zich heeft verworven als 'bevrijder van Europa' volledig kunnen uitbuiten met investeringen.
    Rutte en zijn ministers gaan al meer geautomatiseerd lijken in hun mimiek en uitspraken. Net als Balkenende, alsof het gevoel eruit is en ze op afstand radiografisch bestuurd worden.

    Ik ben erg benieuwd welke kant het opgaat in de wereld. Ik denk dat de houding zoals Joop Schouten die gisteren liet zien in Rondom 10, een goede houding is, rustig, toeschouwend en trouw aan jezelf blijven.

  • Bert Veldwijk, zo 10 april 2011 08:57 Reageer op Bert

    Bert

    Defensie heeft altijd royaal in de jas gezeten qua menskracht. Onvoorstelbare projecten welke bakken met geld kostten. Werkdruk bij defensie....laat me niet lachen. Ik durf het bijna een veredeld werkgelegenheidsproject te noemen. Veel militairen hebben een veel te riant loon voor de prestaties die ze leveren. Intussen maar klagen dat "buiten" veel beter, het bedrijfsleven, veel beter betaald. Ja, maar daar moet je wel presteren. Dat er zoveel arbeidsplaatsen worden ingeleverd is niet meer dan logisch te noemen. Veel teveel mensen voor te weinig werk. Prima aanpak van Hillen (ben geen fan van deze man) en dat het mes er in gaat; eindelijk. Ik maak me meer zorgen om de wsw, de afbraak van de sociale zekerheid, de zorg. Helemaal mee eens dat ze een compact en slagvaardig leger opbouwen met goede spullen. Het mooiste zou zijn wanneer het gewoonweg niet nodig hoefde te zijn. Maar ja, dat is voorlopig een utopie. Enne, met de vergrijzing in zicht zijn er straks voldoende banen elders. Die tijd breekt aan.

  • jose van leeuwen, zo 10 april 2011 08:37 Reageer op jose

    jose

    De JSF zal de economie van de VS een stootje in de rug geven en de NL pensioenfondsen ook.
    Waar halen ze de onbemande vliegtuigen vandaan die door iemand in een commando centrum aangestuurd wordt?
    Met een controler spelen in een commando centrum en dan op de knop drukken en de bom laten vallen. Komt geen gevaar aan te pas,geen bloedspetter te zien of te voelen, de vouw in je broek zit nog steeds even recht en na een verdiende boterham met kaas weer naar huis. Geen PTSS want je ziet toch geen slachtoffer,je ruikt toch geen benzine lucht of dood vlees. Stoere computerspelletjes worden werkelijkheid.

  • Michiel Online, za 09 april 2011 23:24 Reageer op Michiel

    Michiel

    ik denk dat als deze racismemachine zich doorzet er gewoon nieuwe tanks etc. komen :)

  • Zeer Voornaam, za 09 april 2011 23:11 Reageer op Zeer

    En maar opscheppen die rutte, maar 6000 nederlanders op straat voor een amerikaanse jsf is dus weer niet Nederland voor de nederlanders.
    Gewoon weer : amerikanen gaan voor eigen volk.

  • Sjaak Leijten, ma 11 april 2011 12:54 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Even `n beetje historie; Jozias v Aertsen zei eens in `n intervieuw dat de V V D van Nederland het New York van Europa wil maken.
    Mijns inziens is dat bijna voltooid.

  • Ruud Wiemer, za 09 april 2011 19:32 Reageer op Ruud

    Ruud

    Ondanks de omvangrijke bezuinigingsopdracht waar de overheid als gevolg van de kredietcrisis voor stond, stelde de VVD in hun verkiezingsprogramma nog ferm dat de "dalende lijn" in de Defensiebegroting "een halt" moest worden teruggeroepen. De voorgenomen bezuinigingen op de krijgsmacht zouden worden teruggedraaid, zo beloofde het programma.
    De realiteit van de VVD nu staat hier haaks op, ze zijn niet te vertrouwen!

  • El Che, za 09 april 2011 22:51 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op El

    El

    Bezuinigingen op het huidige leger 1 miljard. Geraamde uitgave voor JSF 14,6 miljard. Dus hoezo bezuinigen?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Joint_Strike_Fighter-programma

  • - bromberen -, ma 11 april 2011 09:07 in reactie op El Che Reageer op -

    -

    Betekend dat er nu 14 jaar kan worden gespaard en dad cash afrekenen. Scheelt een hoop rente.

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 23:05 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat zijn ze ook nooit geweest, het altijd al van alles beloven en nooit iets doen (behalve zakkenvullen en baantjesjagen)...

  • Pot Blok, za 09 april 2011 15:48 Reageer op Pot

    Pot

    laten we deze week maar eerst de kamerdebatten afwachten; dan zullen we zien wie er echt tegen is om zo een 2e apparaat aan te schaffen.

    Ik vrees dat er enkele -zich vroeger ''links'' noemende- partijen JA , MITS zullen zeggen, waarna de Lobby van NL vliegtuigbouwertjes zich weer in de handen kunnen wrijven en we richting 3e JSF geduwd worden ...

  • , za 09 april 2011 16:16 in reactie op Pot Blok Reageer op

    Ik weet in elk geval wel welke partijen nee, nee, en nog eens nee zullen zeggen..........

  • Pot Blok, za 09 april 2011 17:13 in reactie op Reageer op Pot

    Pot

    oja ?
    wie dan ?
    en wie gok je op een JA, MITS ?

    en wie kan het allemaal niet bommen ?

  • Sonja van Geloven, za 09 april 2011 17:17 in reactie op Reageer op Sonja

    Sonja

    Officieel ja.

  • kees kortekaas, za 09 april 2011 18:00 in reactie op Reageer op kees

    kees

    er is een partij die altijd nee zegt, dus als ze voorstellen de JSF niet aan te schaffen, dan komt hij er toch.

  • El Che, za 09 april 2011 15:26 Reageer op El

    El

    Als er straks een JSF een buiklanding maakt zoals die F16 in Belgie, staan er weer minstens 10.000 man op straat.

  • Piet de Geus, zo 10 april 2011 03:02 in reactie op El Che Reageer op Piet

    Piet

    Nog even doorrekenen en we komen straat tekort. Kunnen ze meteen aan de slag als stratenmaker of opperman. En dan gaan die soldaatjes niet al op hun 55e met pensioen maar op een normale leeftijd maar moeten ze minstens 10 jaar langer werken. Echt werken.

  • sjaak de intellectueel, za 09 april 2011 14:41 Reageer op sjaak

    sjaak

    Mensen van defensie kunnen het beste inschatten welke wapens het beste zijn en horen bij een ''moderne'' oorlog. Blijkbaar begint de tank uit de tijd te raken. Daar kan een tweede kamerlid (en ook wij) niet over oordelen omdat wij simpel weg gewoon niet gespecificeerd zijn op dit gebied.

  • wijnand krabman, za 09 april 2011 14:33 Reageer op wijnand

    wijnand

    Hoorde minister Hillen gisteren zeggen dat; de maatschappij een dergelijke dure krijgsmacht niet wilde! Krijgen wij weer de schuld! Ik ben een pacifist maar heb wel mijn bijdrage aan de verdediging van het vaderland geleverd door 14 maanden van mijn leven te dienen. Wat heeft mij dat opgeleverd? Een flink overgewicht vanwege het slechte voedsel op de kazerne, een breuk in mijn arbeidsloopbaan en hardnekkige voetschimmel veroorzaakt door lange speedmarsen waarbij het zand onbekommerd toegang kreeg tot de open wonden op mijn voetzolen veroorzaakt door extreme blaarvorming. Ja ik ben dus voorstander van nog verdergaande bezuinigingen dan die nu voor liggen. Waarom moet een klein land als nederland, omgeven door bevriende naties, een landmacht , luchtmacht en marine hebben? In het moderne denken past enige specialisatie. Dus waarom niet de landmacht en luchtmacht afgeschaft, dan zijn we meteen van die Jsf rammelkast af? Van oudsher was Nederland een zeebevarende supermacht dus waarom ons niet beperken tot alleen een marine? Het argument dat Nederland zonder leger een makkelijke prooi is voor een bezettingsmacht is onzin. De boosheid die momenteel door Nederland waart doet elke agressor wel twee keer nadenken voordat hij hier een voet durft te zetten.

  • W.J. v/d Straat, za 09 april 2011 12:05 Reageer op W.J.

    W.J.

    Keer op keer blijkt hoe ondermaats dit kabinot is. Dat er aan de 'uitgavenkant" het een en ander gedaan moest worden is langer bekend dan een een jaar. Het regooraccoord kan daar dus volledig mee rekenen. Maar nee, er is geen enkele visie ontwikkeld, consequenties zijn niet voorzien.

    Dat ontslagen moeten worden gecompenseerd met bij voorkeur ander werk, dat sociale lasten daardoor kunnen stijgen, er anderen indirect ernstig worden gedupeerd, dat afspraken wellicht niet nagekomen kunnen worden, er wel klanten moeten zijn voor het oud-ijzer. Dit geldt dan alleen nog defensie, maar uiteraard ook elders.

    Is het de bedoeling dat straks de ene helft van de bevolking tegen behoud van verlaagde uitkering "werkt" en de andere helft salaris ontvangt, vaak god-weet-waarvoor ? Geen visie, geen enkele visie, geen horizon, geen doel anders dan krimp dus geen perspectief.

    Er is slechts één voordeel: het electoraal draagvlak zal nu snel verdwijnen, behalve misschien (helaas) voor een deel van de volgelingen van de gele gedoger, maar zelfs dat begint 'begrijpelijk' te worden; die kunnen er namelijk toch niet nóg slechter afkomen dan nu.

  • El Che, za 09 april 2011 11:12 Reageer op El

    El

    Tegen wie kunnen we ons verdedigen met een JSF. Tegen marsmannentjes?

  • Sonja van Geloven, za 09 april 2011 17:20 in reactie op El Che Reageer op Sonja

    Sonja

    Ja, maar we kunnen de arme NAVO toch niet in de steek laten?

  • El Che, za 09 april 2011 17:40 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op El

    El

    Nee dat is waar. Die moeten we sponseren.

  • Andy P, za 09 april 2011 10:46 Reageer op Andy

    Andy

    De JSF is een internationaal project waar al voor dit kabinet afspraken over zijn gemaakt. Hier kan Hillen helaas niet meer omheen, dus moet hij op een ander gebied bezuinigen. Bezuinigen op mensen is nooit leuk, maar ik heb liever dat er op offensie euh.. defensie wordt bezuinigd dan nog meer op zorg o.i.d.

  • Hein van Leeuwen, za 09 april 2011 12:33 in reactie op Andy P Reageer op Hein

    Hein

    Nee hoor, dit kabinet kan gewoon onder de JSF uit, zelfs het Amerikaanse Congres heeft het daarover.
    De hoofsheid naar de Amerikanen is zo groot dat we dat niet durven.

  • Zeer Voornaam, za 09 april 2011 12:39 in reactie op Andy P Reageer op Zeer

    Hillen gaat niet over zorg, daar kan hij dus niet op bezuinigen.

    Jsf zijn afspraken zeg je, dat is natuurlijk onzin, die werknemers zijn ook afspraken. Die 6.000 ontslaan gaat heel veel geld kosten.
    Minstens een maandloon per gewerkte jaar. En dan gaan ze alleen van het ene departiment naar het andere, die 6.000 niksnutten vinden echt niet zomaar een echte baan en kunnen heus niet bij de slager aan de slag. Het is niet voor niets dat GL het ontslag wil versoepelen en dan op de WW wil korten. O wacht... Wat zeg ik nu GL? Ik bedoel natuurlijk GR.

  • kees kortekaas, za 09 april 2011 18:02 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op kees

    kees

    " Minstens een maandloon per gewerkte jaar. "
    Verdiep je even in de stof voor je wat roept. Het gaat om ambtenaren, daar gelden die regels niet.

  • Roelf Turksema, za 09 april 2011 10:27 Reageer op Roelf

    Roelf

    Je zal toch gekozen hebben voor een vaste baan, levenslange carrière bij het rijk, eigen huisje met dikke hypotheek, je werkt immers toch bij het rijk.
    Als eigenhuis bezitter en militair kun je alleen rechts stemmen natuurlijk, lekker veilig, die snappen tenminste dat een leger moet, dat zijn niet van die halve zachten.
    Okay, net terug van Afghanistan, niets gedaan dan op bed liggen, videospelletjes doen en de dagen aftellen, maar toch.
    Ben je overgeleverd aan die subsidie slurpers van het UWV, kan je je handje ophouden.

    Eigenlijk zou ik op mijn knieën moeten liggen te schateren van het lachen met de tranen in de ogen, maar dat doe ik niet.
    Ik ken de situatie in Den Helder, het gaat al niet zo best en dit treft niet alleen de jongens en meisjes van het leger, hier hangt een hele economie aan vast, je kunt gerust stellen dat voor 1 leger ontslag
    1 1/2 burger zijn baan ook verliest. Dit los je niet zo even op.

    Ik zou het toejuichen dat het hele leger afgeschaft werd, maar dan in de loop van een jaar of twintig, misschien langer zelfs. Dit kunnen Helder en Oirschot niet aan, dit los je ook niet op met een zak geld.
    Dit is amateurisme ten top.

    Leuk zo'n regering die tenminste beslissingen durft te nemen nietwaar? Zoveel geïnvesteerd in die rechtse hobby, nu maken ze er een links probleem van, want die Hillen zit er echt niet mee en de rest van CDA en VVD ook echt niet.

    Het zou me ten zeerste verbazen als dit plan niet ontsproten is na ''goede gesprekken en overleg'' ( lobby ) met de Amerikanen, die JSF moet hoe dan ook door, koste wat kost. Nu weet U wat dat kost.
    Misschien weet iemand of er onlangs weer een delegatie langs is geweest?

    Ooit hebben de Amerikanen de Canadese regering wijsgemaakt dat vliegtuigen uit waren, alles zou met raketten en onbemande vliegtuigen uitgevochten worden, de Canadezen gaven hun hele fighter (http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_CF-105_Arrow ) industrie op, we weten hoe dat is afgelopen, er is zelfs een hele goede documentaire van.

    Bezuinigen is een ding, gevolgen kunnen overzien is een hele andere kunst.

  • Joop Schouten, za 09 april 2011 11:11 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Joop

    Joop

    Goeie kijk en en info op het probleem Roelf.
    Ik zal dit voor vanavond in gedachte houden (...).

  • Hans van der Helm, za 09 april 2011 12:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hans

    Hans

    Joop,
    Wat wil je voor informatie?
    Ik kan je wel iets vertellen want in de 70 tiger jaren begon het bij de KM al met bezuinigingen.
    Er was een groep die heette COBALNED of te wel coördinatie bemanningslijsten Nederland waar gekeken werd of het personeel kon worden verminderd.
    Het personeelsbestand werd hierdoor behoorlijk ingekrompen en daarna kwam de afschaffing van de dienstplicht die ook weer een achteruitgang van personeel tot gevolg had.
    Toen ik in 1952 bij de KM kwam, was er net een overeenkomst gesloten met de USA en kreeg Nederland onderzeeërs en fregatten van de USA, waarvoor ik (had goede kennis van technisch Engels) aangewezen om waarloo (reserve) onderdelen boeken over te zetten in het Nederlands.
    Groot te kort aan personeel en werd overal personeel vandaan gehaald. Ambacht scholen, MULO's, handelsavondscholen, huishoudscholen en noem maar op.
    In Den Helder had je ook nog de Rijkswerf waar een groot deel van de inwoners van Den Helder hun brood verdienden.
    Je vond er in die tijd "geweldige" vakmensen, zowel op technisch als administratief vlak.
    Die werf bestaat niet meer en is nu een monument "Willemsoord" waar veel horeca is gevestigd en bioscopen ook vind je er het reddingsmuseum en het marine museum.
    Er liggen oude schepen en vorige week is de oude scheepshelling weer in oude glorie hersteld zodat er weer gedokt kan worden.
    Men wil daar overigens ook huizen bouwen, terwijl het een krimpgemeente is.
    Ik heb in de loop der jaren Den Helder zien ontvolken en ook na deze dreun, die overigens niet is tegen te houden, zal Den Helder verder leeglopen.
    De enige redding zou kunnen zijn dat men deze "leegloop" bij de KM gefaseerd invoert, zodat met andere activiteiten, op economisch gebied, deze gaten kunnen worden ingevuld.
    Er liggen genoeg mogelijkheden in deze "schone" en met bos en zee omringde fijne woonstad.
    Goed openbaar vervoer en huizen prijzen die nog te betalen zijn.
    Genoeg reclame ;-))
    Mocht je meer willen weten geef een gil.
    Het is jammer dat de KM niet meer is de "rooie" KM uit 1933 (de Zeven provinciën) dat was na de loonsverhoging in 1958 (door de VVD), op een enkeling na afgelopen. Ik heb het allemaal zien gebeuren.
    Terwijl het de PvdA was die zorgde voor de F16 en de Leopard, de nieuwe fregatten en mijnenjagers, maar nu is het een "linkse hobby" ;-))
    In het "oude" geval (1933-1958) zouden er nu de KM personeel op de barricade staan.
    Wens je veel succes vanavond en praat alleen maar over de zaken waar je zeker van bent en je niet laten verleiden tot "als" vragen, die moet je direct van tafel vegen.
    Houd je bij de echte en aantoonbare zaken. !!!!

  • Roelf Turksema, za 09 april 2011 16:21 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Roelf

    Roelf

    Heel goed. Den Helder is inderdaad aan de beurt als ze dit doorzetten, dat kan veel beter. Maar dan moeten ze zelf de kar ook trekken en niet als makke lammeren naar de slachtbank.....

  • Joop Schouten, zo 10 april 2011 00:44 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Joop

    Joop

    Ik lees dit nu pas Hans. Helaas te laat.
    ....
    Het is lastig praten over een land zonder leger 'onder de lampen'.
    Ik kon in ieder geval 'Costa Rica' en 'V.O.C-leger' oplepelen.
    Een klein begin.

    Erg onwennig allemaal.

    Je had mee kunnen gaan bedenk ik me net...

    Ik ga me afschmincken.

    ; )

  • Kees Gelijkhebber, zo 10 april 2011 11:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op Kees

    Kees

    Ja Joop, dat viel niet mee. Dapper dat je het toch durfde al ben ik het totaal niet eens met je standpunt. Het is volgens mij erg gemakkelijk om voor pacifisme te zijn want wie is er nou voor oorlog. Zo is het ook gemakkelijk om voor de natuur, voor de vluchtelingen, voor de zieken en voor alles wat weerloos is te zijn. De realisatie is een ander verhaal.

    Het Bussinktype in de uitzending had wel een goed punt. Zo lang de onveiligheid niet uit de wereld is kunnen we niet zonder leger. De jaren dertig hebben dat bewezen. Engeland en Frankrijk hebben, met de slachtpartij van 14-18 in het achterhoofd, te lang gewacht met het aanpakken van Hitler. Miljoenen mensen (vooral Russen, Duitsers, Polen en Joden) hebben dat met de dood moeten bekopen.

    Verder is het zo dat wij gewoon betalen voor de olie en andere grondstoffen. Waar denk je dat Kadaffi van leefde?

  • Joop Schouten, zo 10 april 2011 14:55 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Joop

    Joop

    Andere landen kunnen wel zonder.
    Wij dus ook.

  • Piet de Geus, zo 10 april 2011 03:09 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Piet

    Piet

    "Dit kunnen Helder en Oirschot niet aan"

    Dus die 8,5 miljard per jaar betalen we om Den Helder en Oirschot op de been te houden? Ik durf niet eens uit te rekenen hoeveel dat per inwoner is.

  • Hans van der Helm, zo 10 april 2011 11:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hans

    Hans

    Piet, als ik je zo lees vraag ik me af, ben je nu zo dom of doe je alsof.
    Ik ben van jou betere vragen en antwoorden gewend.
    Die 8,5 miljard is natuurlijk niet voor Oirschot of Den Helder, maar dat weet je best.
    Ik zal je een paar kleine zaken noemen uit mijn "lange marinetijd".
    Karel Doorman weg (2600 man)
    Zeven Provincien (1200 man)
    De Ruyter (1200-1600 man)
    Marine Opkomst Centrum Voorschoten (600 man)
    Marine Opkomstcentrum Hilversum (120 man)
    Marine Opleidingskamp Hilversum (2000 - 3000 man)
    Wachtschip Hertog Hendrik (400 man)
    Wachtschip Neptunus (400 man)
    Wachtschip Tromp (200 man)
    Opleiding Zeearend
    Sociaal Medische Dienst Leiden
    Centrale Ziekenboeg (100 man)
    Marine Hospitaal Overveen (150 man)
    Marine Vliegkamp Valkenburg (2000) man
    Afstoten van Fregatten, A en B jagers, mijnenvegers
    Verificatie Lands- zee- en luchtvaartinstrumenten (300 man)

    Zo zijn er nog veel meer, te veel om op te noemen.
    Den Helder, Leiden, Haarlem, Oegstgeest en vele andere plaatsen hebben al geleden (toeleveringsbedrijven en middenstand) onder de bezuinings drang dus alles is iets genuanceerder dan alleen Maar Den Helder en Oirschot.
    Den Helder heeft overigens de grootste veer moeten laten vandaar dat men zich daar grote zorgen maakt.
    Het sluiten is alleen heel stil gebeurd op een paar grote sluitingen na.
    Hopelijk is je volgende antwoord er weer een die ik van jou kan verwachten. ;-))

  • Piet de Geus, zo 10 april 2011 21:40 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Piet

    Piet

    "Die 8,5 miljard is natuurlijk niet voor Oirschot of Den Helder"

    Ik gebruik dat dan ook niet als argument. En in feite is jouw lange verhaal van hetzelfde laken een pak: je somt op hoeveel mensen waar werken bij defensie, alsof we die 8,5 miljard besteden aan een werkgelegenheidsproject. Dat zijn dan verdomd dure werklozen.

    Volgens mij hebben we een defensie om bepaalde taken te verrichten. Hoeveel mensen daarvoor nodig zijn is het resultaat daarvan, niet de motivatie.

  • Jo Wekker, za 09 april 2011 10:16 Reageer op Jo

    Jo

    Het vervelende is dat met al deze bezuinigingen men alleen maar aan symtoom bestrijding doet. Men neemt de oorzaak niet weg waarom er bezuinigd moet worden. De economische crisis is er 1 maar niet de hoofdreden. Nee er zijn andere oorzaken en die moet je bestrijden. We hebben jaren op een te grote voet geleefd, teveel geld uitgegeven aan allerlei politiek hobby's. Wat betreft Defensie, krijgen de militairen nu de rekening van Afhganistan gepresenteerd. Dit avontuur heeft zoveel geld gekost zodat er een structureel onderhoudsachterstand is dat ingelopen moet worden. Dat kost miljarden. Materiaal moet nieuw aangekocht worden omdat het in dat land kapot is gegaan, kost ook miljarden. De regering heeft Defensie geen geld erbij willen geven om dit avontuur te betalen. M.a.w. de soldaat betaalt de rekening van het loyaal zijn, de rekening van een aantal prutsende politici die geen knip voor de neus waard zijn, uit eigen zak door thuis te moeten gaan zitten en zijn uitkering te ontvangen. 1 miljard bezuinigen op defensie, waarvan 500 miljoen op personeel, betekent 350 miljoen aan uitkeringen. Nou wat hebben we gewonnen want de staatkas wint er vrijwel niets van. Nee allerlei bedrijven die handel deden met Defensie zullen het lootje leggen. Ik voorspel dat macro deze bezuinging geld kost en niet oplevert.

  • kees van eck, za 09 april 2011 10:53 in reactie op Jo Wekker Reageer op kees

    kees

    "We hebben jaren op een te grote voet geleefd, teveel geld uitgegeven aan allerlei politiek hobby's."

    Nouja, politieke hobbies, het geld gaat vnl. naar onderwijs, sociale zekerheid en gezondheidszorg.

    Je kunt je inderdaad afvragen waar de Maastrichtnorm, die voorschrijft dat de staatsschuld ten hoogste 60 % van het bruto binnenlands product mag bedragen, op is gebaseerd...

  • Hein van Leeuwen, za 09 april 2011 09:37 Reageer op Hein

    Hein

    Ik heb niet zoveel moeite met de bezuinigingen, maar ik heb wel moeite met het gebrek aan visie over wat voor een soort leger wij nu eigenlijk willen hebben. Om nieuwe investeringen bij een nieuw kabinet neer te leggen (citaat Hillen) komt mij voor alsof we nu alleen maar aan het snijden zijn om een miljard euro te besparen, dat zal ook wel dit kabinet inschattende.

  • Kees Gelijkhebber, za 09 april 2011 09:05 Reageer op Kees

    Kees

    Het is hoog tijd dat er bij Defensie eens goed naar de niet-militaire taken wordt gekeken. Veel sporten, beurzen aflopen, wandelen in de stad, ATV, vroeg naar huis en cursussen. In het kort een belangrijk deel van de dagbesteding van de gemiddelde defensie-medewerker.

    Een krijgsmacht van ruim 70.000 medewerkers had moeite om een operatie van maximaal 2000 man in te vullen. Alles zelf doen, technische dingetjes bedenken en vooral niet slim inkopen. Dure officieren met goudgerande petten waarvan de functie niet duidelijk is. Allemaal over en sluiten.

    De JSF is t een toestel van een andere generatie. De F16 is echt aan het eind van zijn technische leven. Kochten we eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ruim 200 F16'. Nu zal het bij maximaal 45 toestellen blijven. Kunnen we weer 30 jaar verder.

  • Onne Knol, za 09 april 2011 11:19 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Onne

    Onne

    De JSF is een peperduur speeltje, die z'n nut nog lang niet bewezen heeft. Defensie had in Europa zo vliegtuigen van de plank kunnen kopen, voor een fractie van het bedrag dat voor die JSF wordt uitgetrokken. En over al die extra banen die dit project zou opleveren, hoor je ook niemand meer...

  • Kees Gelijkhebber, za 09 april 2011 15:42 in reactie op Onne Knol Reageer op Kees

    Kees

    Dat was ook mijn gedachte. De ontwerpen van de Eurofighter en Rafael zijn nog van jaren 80. Een Eurofighter kost al gauw ook 100 miljoen per stuk.

  • Cor Edelenbosch, za 09 april 2011 08:56 Reageer op Cor

    Cor

    Dat GroenLinks niet pacifistisch is dat is inmiddels duidelijk. Maar dat ze nu ook al gaan pleiten voor gevechtshelikopters en transportvliegtuigen. Ja, dat kan maar één ding betekenen: GroenLinks wil graag meedoen en idealen zitten dan natuurlijk in de weg.

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 01:40 Reageer op Ernst

    Ernst

    `Geweldig een spindoctor als minister van Defensie, die de teksate van de minister van Financieen op gaat lezen in niuewsuur :-)


    Minister Hillen (Defensie) vanavond in Nieuwsuur:
    "mijn taak als minister van financieen om dat wat meer in beeld te brengen"

    Het is toch gewoon niet te geloven dat er alleen nog maar spindoctors en tekstschrijvers minister zijn, en er geen een meer tussen zit met enige competentie op eigen beleidsterrein...

    6000 gedwongen ontslagen, massieve uitverkoop van bijna al het materieel, alleen maar omdat Hillen als minister van Financieen alleen maar kijkt waar ie geld kan liquideren...

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 01:39 Reageer op Ernst

    Ernst

    `Geweldig een spindoctor als minister van Defensie, die de teksate van de minister van Financieen op gaat lezen in niuewsuur :-)


    Minister Hillen (Defensie) vanavond in Nieuwsuur:
    "mijn taak als minister van financieen om dat wat meer in beeld te brengen"

    Het is toch gewoon niet te geloven dat er alleen nog maar spindoctors en tekstschrijvers minister zijn, en er geen een meer tussen zit met enige competentie op eigen beleidsterrein...

    6000 gedwongen ontslagen, massieve uitverkoop van bijna al het materieel, alleen maar omdat Hillen als minister van Financieen alleen maar kijkt waar ie geld kan liquideren...

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 10:25 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ernst

    Ernst

    Oh en ik maak dus niet de fout dat ik Defensie door financieen verwissel, maar dat deed Hillen dus toen hij door mevrouw tweebeeke doorgezaagd werd, het is erg spijtig dat Clairy Polak het lsachtoffer is geworden van de staatscensuur, maar wat hebben we er weer een fijnslijper bijgekregen, heerlijk.


    Eigenlijk zou de Vara dat aan moeten durven, nu Uitgesproken uitgesproken lijkt, een nieuw onderzoeks/actualiteiten programma "Twee Vrouwen" met Tweebeeke en Polak als Anchor Women, dat zou nog eens spetterende interviews geven :-)

    Al durft er dan waarschijnlijk geen enkele spindoctor, ehhh minister meer te komen ...

  • Kitty In Nederland, vr 08 april 2011 23:21 Reageer op Kitty

    Kitty

    Onze anders zo vrolijke MP
    lijkt not amused te zijn op de foto bij dit artikel.
    Helaas heb ik de uitzending niet gezien,
    ben echter benieuwd. Wie is er in geslaagd
    om onze anders zo olijke Mark zo uit zijn hum te krijgen ; - ))

  • sjaak de intellectueel, vr 08 april 2011 23:11 Reageer op sjaak

    sjaak

    Hillen is aan de pillen.

  • Sonja van Geloven, vr 08 april 2011 22:23 Reageer op Sonja

    Sonja

    't Is toch niet te geloven die zwendel... En dan #@$% nog excuses maken voor de bezuiniging bij Defensie, aan Defensie, maar nog nooit heeft iemand eens excuses gemaakt naar al die mensen die het heel erg moeilijk gaan krijgen door de bezuinigingen.

  • Albert Hofmann, vr 08 april 2011 22:19 Reageer op Albert

    Albert

    zo'n korte tijd in dienst, zo'n schade al berokkend in binnen- en buitenland, de grootste kostenpost waarop bezuinigd kan worden en niet alleen voor defensie is dhr. Hillen.

  • Hugo Freutel, vr 08 april 2011 22:04 Reageer op Hugo

    Hugo

    Zal je zien dat Libië uitloopt op een ouderwetse tankoorlog ....
    Weer 'n JSF erbij. Misschien kan Nederland er uiteindelijk 10 betalen.
    Scheelt weer personeel, brandstof, onderhoud en overhead.
    Wat een slanke organisatie zal het worden: de interventie macht van Nederland.

    Passieve defensie is uit, actief geweld inzetten is in. Betaalt door BZ, OSW , EZ en het ministerie van Oorlog. Kostbare avonturen met twijfelachtig langetermijn resultaat. Betaald door de belastingbetaler.

    Atlantische speculanten in geweld met ons belastinggeld.
    Azië zal profiteren.

  • Ernst Anepool, vr 08 april 2011 21:42 Reageer op Ernst

    Ernst

    We hebben de afgekopen jaren al 26 F-16 verkocht, kennelijk hebben we dus geen straaljagers nodig, waarom dan *nieuwe* kopen als we potdorie 18 Miljard rood staan/


    Welke gek gaat er nou een nieuwe auto kopen als de oude het nog doet en hij duizenden euro's rood staat??


    Word het niet hoog tijd dat die man onder curatele word gezet, al drie keer eerder een enorme blunder...


    Was het niet de VVD die riep "trhree strikes = out" ?





    Welke dwaas gaater noumiljarden uitgeven die hij niet heeft, en omzijn nieuwe speelgoed te bekostigen ooknog eens 6000 man en vrouw *ontslaan* ?


    Moet je eens uitrekenen wat het kost al die werkelozen die hillen aakt,en niet alleen aan uitkering,aar ooknog aan gederfde BTW...

    Want nu kopen dieuitgezonden jongens en eisjes een dikke auto van het uitzendgeld, waar de staat dus 45% BPMen 19% BTW over vangt.

    En 6000 inder verkochte auto's flatscreens etc, zalook een flinke deuk in de economie slaan...



    Penny wise, Pound Foolish

  • Aert Willem d'Holbach, za 09 april 2011 02:47 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kunt u dit ook in het Nederlands vertalen?

  • Nico ., za 09 april 2011 10:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Nico

    Nico

    Geen touw aan vast te knopen...

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 23:08 in reactie op Nico . Reageer op Ernst

    Ernst

    Aert is zijn iegen taal kennelijk nog niet eens machtig, en Engels is kennelijk al veel te hoog gegrepen, goed zal ik het in Jip & Janneke taal vertalen:


    Centjes slim, Euro dom.

  • , za 09 april 2011 17:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ja,als je dat al niet kunt.

  • cor mol, vr 08 april 2011 21:28 Reageer op cor

    cor

    Leuk om het regeerakkoord zoals samengevat in het reformatorisch dagblad door luitenant kolonel de Haas eens tegen de huidige plannen te houden.
    Blijkt dat de PVV toch haar zin krijgt m.u.z. de JSF en dat de VVD haar verkiezingsprogramma in het geheel niet nakomt:
    http://www.refdag.nl/opinie/opinie/nieuwe_regeerakkoord_desastreus_voor_defensie_1_506157
    De aanschaf van een tweede JSF is overigens dus helemaal geen nieuws.

    Links kan de bezuiniging op defensie inderdaad beter aan de VVD en CDA overlaten.
    http://www.depers.nl/binnenland/559772/Leeg-leger-leegst-ons-leger.html

  • de heer Meijerink, vr 08 april 2011 20:38 Reageer op de heer

    de heer

    Waar kunnen we wedden op de ontslagdag van Hans Hillen als minister van defensie en wat zijn de opbrengsten daarbij? Die vent is helemaal de weg kwijt!

  • Pot Blok, vr 08 april 2011 20:27 Reageer op Pot

    Pot

    iedere automatisering kost arbeidsplaatsen ...

    iedere automatisering creeert arbeidsplaatsen ... alleen op een hoger niveau

  • sjaak de intellectueel, vr 08 april 2011 22:25 in reactie op Pot Blok Reageer op sjaak

    sjaak

    zo wat een kapitalisitsche redenering voor iemand met een chinese vlag als logo!

  • Jo Wekker, vr 08 april 2011 20:19 Reageer op Jo

    Jo

    JSF later aanschaffen kost te veel geld volgens Hillen
    ==============
    JSF helemaal niet aanschaffen levert geld op, zelfs miljarden. Wat heeft de Luchtmacht gedaan met de F16. We hebben er 87 en kunnen er maar 15 inzetten. Dat is een verlies aan vermogen voor iets dat niet presteert.

  • Jo Wekker, vr 08 april 2011 20:14 Reageer op Jo

    Jo

    Als je een 2e JSF toestel koopt ben je van plan het JSF project door te zetten. Door dit project te schrappen had men miljarden kunnen besparen. Door gewoon de F16's te modificeren hadden we zeker voor 10 jaar een goed toestel gehad. Quick Win. Maar nee, wij verwachten tegenstanders zoals Amerika en daarom moeten we goede vliegtuigen hebben. Rutte wil van de reservebank af komen en dat ten koste van met name oorlogshelden die in Afghanistan hebben gevochten.

  • Anja Lodewijks, vr 08 april 2011 19:16 Reageer op Anja

    Anja

    Ministerie van Defensie
    Postbus 20701
    2500 ES Den Haag

    T.a.v. minister Hillen,

    Middels deze brief bevestigen wij dat u op staande voet en met onmiddellijke ingang ontslagen bent. De reden hiervoor is kort samengevat als volgt: het onverantwoord omgaan met landgenoten, landseigendommen en financiën, waarvan een heel volk getuige is.

    De hierboven beschreven omstandigheden vormen een dringende reden in de zin van artikel 7:678 BW op grond waarvan wij uw arbeidsovereenkomst per direct beëindigd hebben.
    Door dit ontslag op staande voet bent u bovendien schadeplichtig geworden. Wij behouden ons dan ook het recht voor om deze schade op u te verhalen en/of deze schade te verrekenen met de eindafrekening van uw arbeidsovereenkomst.

    Alle Nederlanders die de heer Hillen niet meer willen.

  • Sonja van Geloven, vr 08 april 2011 22:35 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Sonja

    Sonja

    I like it :)

  • Joop Schouten, za 09 april 2011 00:15 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop

    Joop

    : )))))

  • jan pietersen, vr 08 april 2011 19:01 Reageer op jan

    jan

    Toch wel grappig om notoire tegenstanders van een leger te zien nuilen om een reorganisatie van onze krijgsmacht.

  • Eline W, vr 08 april 2011 19:52 in reactie op jan pietersen Reageer op Eline

    Eline

    Niemand huilt hier, maar u bent er er toch ook wel mee eens dat het absurd is duizenden mensen te gaan ontslaan om dat je zo nodig een nieuw vliegtuig (waar straks niemand in kan vliegen) nodig hebt.

  • Jan-Peter Scheffer, vr 08 april 2011 18:59 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Al is het niet meer dan terecht dat nu eindelijk een lid van het Kabinet "zijn excuses heeft aangeboden voor 'de wissel die op -vul zelf in- getrokken zal worden'." en dat "Het hem spijt dat hij -vul zelf in- opzadelt met 'een dof gevoel van ellende'.", het is en blijft mosterd na de opgewarmde kliek van eergisteren, die voor het eerst opgediend al smerig was.

  • Eline W, vr 08 april 2011 18:56 Reageer op Eline

    Eline

    En wie moet er straks met dat speeltje gaan spelen?

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 18:36 Reageer op Dr.

    Dr.

    bezuinigingen op defensie: 1 miljard euro.
    kosten JSF (laatste stand): 7.6 miljard euro.

    je zal als rechtgeaarde liberaal/conservatief/telegraafslachtoffer maar op deze idioten gestemd hebben.

    Geert Wilders:

    "Natuurlijk moeten we ‘nee’ zeggen tegen het speeltje van de supersonische staatssecretaris, de staatssecretaris die nu zelf dreigt neer te storten. Geen testtoestellen dus. In deze tijden van economische crisis is het ongepast om te praten over de aanschaf van peperdure vliegtuigen. Geen nieuwe voordat de oude op zijn. De F16 gaat zeker nog 15 jaar mee. Dus laten we de beslissing nemen in 2019. Laten we er dan over praten. Ik heb nog wel een gaatje vrij in mijn agenda."

    PVV: volksverlakkerij met islamitische bliksemafleider. Ik heb niet graag gelijk, maar wat zich na formatie ontvouwt was volkomen voorspelbaar.

  • , vr 08 april 2011 18:33 Reageer op

    Niet te geloven...........hij flikkert er 6000 tot 12000 mensen uit om een vliegtuigje te kunnen aanschaffen?

    Soms wil ik er nog wel even over nadenken, maar hier houdt het op.

  • Ingrid de Graaf, vr 08 april 2011 18:29 Reageer op Ingrid

    Ingrid

    Dit gedoogkabinet is echt volledig de weg kwijt. Zwaar bezuinigen op mensen en materiaal en tegelijkertijd in een peperduur JSF project stappen wat alleen maar duurder wordt...

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 18:25 Reageer op Jager

    Jager

    LEVE DE JSF

    ik was natuurlijk altijd tegen deze geldverspilling maar als het totale budget voor defensie nu gebruikt voornamelijk besteed wordt aan een vliegtuig dat militair niks voor stelt en derhalve geen slachtoffers kan maken op grote schaal en dan ook nog eens zorgt voor het ontslagen van vele potentiele oorlogsmisdadigers ben ik van mening dat de JSF de grootste zegen is voor Nederland in jaren !!!

    Laten we er nog 4 aanschaffen opdat we het hele leger kunnen opdoeken!

    LEVE DE JSF!
    leve de volkeren van Libië, Somalië, Irak. Afghanistan en Nederland !


    En LEVE HILLEN !!! : De grootste pacifist die de Nederlandse politiek ooit gekend heeft!!!

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 18:47 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dr.

    Dr.

    zeg, ik steun je streven naar een wereld zonder geweld.

    stel jij woont ergens op een mooi plekje, gelukkig met je gezin.

    en dan kom ik langs met een zwaar machinegeweer.

    ik zeg: pipo, optiefen, mijn huis. neem je kinderen mee, je vrouw mag blijven.

    kan je je vervolgacties specificeren?

    ik ben vehement pro-internationaal recht. en vehement tegen oorlog. ik ben niet tegen het hebben van de mogelijkheid om je te verdedigen tegen misdadigers. waarom denk je dat internationaal recht heel veel verbiedt, behalve je verdedigen tegen vijanden?

    past jouw ideaal wel in deze -echte- wereld? is de mens wel voldoende geëvolueerd om jouw visie werkelijkheid te kunnen laten worden? is jouw wensdroom realistisch, als je niet eerst alle wapens uit de wereld verbant? Hoe controleer je dat? Met welk machtsmiddel sluit je wapenproducenten die niet luisteren?

    ik ben niet sarcastisch. ik meen het serieus. ik zie het gewoon niet voor me.

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 19:20 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jager

    Jager

    Ik ben er niet tegen om mensen te helpen die onderdrukt en vermoord worden .

    Wij zijn echter die onderdrukkers en moordenaars .


    Waarom vielen we irak binnen?
    Om leugens
    1,5 miljoen doden inmiddels
    En dan nog woorden gebruiken als vrijheid en democratie

    hetzelfde verhaal is afghanistan
    en nu ook weer libië

    somalie bestrijden we mensen die vechten tegen de het dumpen van radioactiefafval en het leegplunderen van de visgronden

    Ons geneesmiddel voor een puist is onthoofding

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 19:42 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op kees

    kees

    Waarom vielen we irak binnen?
    Epic fail: Daar deed nederland helemaal niet aan mee.

  • YggY ..., vr 08 april 2011 20:16 in reactie op kees kortekaas Reageer op YggY

    YggY

    De tweede hint was natuurlijk de befaamde persconferentie in Katar. De hoogste Amerikaanse commandant, Tommy Franks, gaf zijn eerste live uitgezonden persconferentie over de aanval op Irak. Naast de andere vertegenwoordigers van de 'Coalition of the Willing', Engeland, Australië en Denemarken stond de Nederlandse luitenant-kolonel Jan Blom. Het zou om een "vergissing" gaan, maar demissionair minister Kamp gaf toe dat zijn ministerie er zelf toestemming voor had gegeven.

    Bron : http://www.ravagedigitaal.org/archief2003/2003archief/0703ar03.htm

  • Sjouke Boonstra, vr 08 april 2011 20:46 in reactie op kees kortekaas Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Waarom vielen we irak binnen?
    Epic fail: Daar deed nederland helemaal niet aan mee. ==

    Nee, Nederland officieel niet, er waren wel Nederlanders, maar eh...

    "Het Nederlandse kabinet-Balkenende I verleende officieel slechts 'politieke steun' aan de oorlog; premier Balkenende verklaarde dat van militaire deelname geen sprake zou zijn. Uit eigen onderzoek concludeerde het VPRO-radioprogramma Argos vier jaar na dato echter dat ook Nederlandse commando's en F-16's van de Koninklijke Luchtmacht aan de eerste fase van de oorlog hebben deelgenomen, onder andere met verkenningsvluchten boven Irak. Op 27 januari 2009 meldde RTL Nieuws dat het kabinet ook de inzet van een fregat heeft overwogen hoewel premier Balkenende dit tegenover de Tweede Kamer altijd had ontkend."(Wikipedia)

    En uit Vrij Nederland van 5 april 2003:
    "Neem die Nederlandse onderzeeër, waar de Australische minister van Defensie Hill zo hoog van opgaf. Die is inderdaad drie dagen vóór het uitbreken van de oorlog vanuit Den Helder vertrokken, bevestigt het ministerie van Defensie. Het gaat om de Hr.Ms. Walrus, een door RDM gebouwd hypermodern, 470 miljoen gulden kostend pronkjuweel van de marinevloot, gespecialiseerd in het afluisteren van radio- en telefoonverkeer. Geruisloos vanwege de dieselaangedreven accu's: als die eenmaal zijn opgeladen, horen vijandelijke troepen er helemaal niets van.

    Zó geruisloos vertrok de Walrus, dat de Tweede Kamer er pas donderdag 27 maart over werd ingelicht, een week na hun collega's Down Under. Over Iraqi Freedom, zoals het parlement in Australië te horen kreeg, geen woord. De boot, zei Kamp, zou worden ingezet vanwege Enduring Freedom, de oorlog tegen de Taliban in Afghanistan. Een lezing die de woordvoerder van minister De Hoop Scheffer tegenover VN volhoudt.

    Maar alleen al geografisch lijkt dat niet erg geloofwaardig. Afghanistan ligt op honderden kilometers afstand van het dichtstbijzijnde strand; onbereikbaar voor de spionerende Walrus. Bovendien dook de Walrus al eens eerder op uit de Perzische Golf. Dat was in november 2002, in de haven van Dubai, ter gelegenheid van een bezoek van staatssecretaris van Defensie Cees van der Knaap. Destijds kon de bewindspersoon meereizende RTL-verslaggevers haarfijn uitleggen wat de spionageonderzeeër daar te zoeken had. Met Enduring Freedom had het niets van doen. Van der Knaap: 'De Amerikanen zijn heel druk bezig dit gebied te verkennen. Het is de toegangsweg tot Irak (...). In dat kader moet u ook de aanwezigheid van deze onderzeeboot zien.' Een slip of the tongue – heette het later volgens Haagse 'damage controllers'. Dat laatste was een leugentje om bestwil.

    Volgens de toelichting bij de Defensie-begroting 2003 is de onderzeeër vanaf juni 2002 'onder operationeel bevel van de Verenigde Staten gesteld'. Het ministerie van Defensie bevestigt dat daarin geen verandering is gekomen. CentCom-opperbevelhebber Tommy Franks bepaalt uiteindelijk waar en wanneer de Walrus zijn militaire taken verricht: op dit moment is dat de Golf, waar de Amerikanen het schip goed kunnen gebruiken. Enduring Freedom, Iraqi Freedom – de Amerikanen zien het als één operatie. Ze hebben daar overigens nooit enig misverstand over laten bestaan.

    Alle informatie die de Walrus opvangt, wordt doorgestuurd naar Centcom. Amerikaanse cryptoanalisten beoordelen het materiaal. Mochten zij informatie tegenkomen over snode ontsnappingsplannen van de Republikeinse Garde van Saddam, dan zal Franks geen moment aarzelen om toe te slaan.

    De Amerikaanse generaal stuurt nog meer Nederlands wapentuig aan. Zoals het fregat waar de Australische minister van Defensie op doelde, de Hr.Ms. Van Nes. Het schip, met 166 militairen aan boord, vaart ter hoogte van de Verenigde Arabische Emiraten, waar het verdachte vaartuigen aanhoudt en bevriende schepen escorteert. 'Het fregat moet zelfmoordaanslagen met rubberbootjes voorkomen,' bevestigt een woordvoerder van de marine. Als Franks opdracht geeft de Amerikaanse vierde divisie veilig de Perzische Golf in te loodsen – afgelopen maandag verliet het laatste schip van het konvooi het Suezkanaal, op weg naar Koeweit – dan zal de Van Nes dat konvooi escorteren. 'Militaire vaartuigen begeleiden hoort bij de taakstelling,' zegt de marinewoordvoerder. In plaats van de Van Nes kan het trouwens ook de Karel Doorman zijn – dat fregat zal binnenkort de Van Nes in de Golfregio aflossen, zo bevestigt hij desgevraagd.

    Bert Koenders, defensiewoordvoerder van de PvdA laat weten dat de inzet van Walrus of Van Nes op die manier 'hem een militaire bijdrage aan de oorlog in Irak lijkt. Er is ons toegezegd dat dit niet zou gebeuren.' Maar het gebeurt al. Op donderdag 27 maart begeleidde de Van Nes het Amerikaanse marineschip de USS Grapple dat op weg was naar Irak.

    Bij het escorteren van Amerikaans of Brits materieel is ook de P-3C Orion buitengewoon handig. Het Nederlandse marinevliegtuig dat in de Verenigde Arabische Emiraten is gestationeerd, bijgestaan door drieëntwintig militairen, 'voert reguliere taken uit in het kader van inlichtingenvergaring en escortering ten behoeve van de maritieme operaties in het gebied van Central Command' (brief aan de Kamer van minister Kamp, 14 februari 2003).

    In het kader van Active Endeavour, de Navo-bijdrage aan de strijd tegen het internationale terrorisme, levert Nederland nog twee oorlogsschepen.

    Defensiespecialist en LPF-fractievoorzitter Mat Herben vat al die inzet van mankracht en materieel handzaam samen. 'Nederland levert geen actieve militaire bijdrage? Apekool! We doen niet mee aan gevechtshandelingen, dat klopt. Maar we leveren wél logistieke steun en intelligence.' De terminologie 'geen actieve militaire steun' lijkt Herben 'een typische studeerkamerformule van Donner'. De informateur heeft met deze bezwerende woorden de kabinetsformatie gered – the making of het 'kabinet-Balkenbos' noemt Herben dat. Maar het slaat allemaal echt nergens op. 'Iemand die passief steunt heet volgens mij een toeschouwer. Nederland kijkt helemaal niet toe, we doen gewoon mee.'"

  • kees kortekaas, za 09 april 2011 18:12 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op kees

    kees

    De dag voor het begin van de aanval op irak zijn alle nederlanders van amerikaanse en engelse schepen e.d. gehaald, om vooral maar niet mee te doen. Dit tot grote ergernis van de amerikanen.
    Dat verhaal doet het natuurlijk niet goed in de krant, maar dat is de waarheid.

  • Sjouke Boonstra, za 09 april 2011 20:30 in reactie op kees kortekaas Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Dat verhaal doet het natuurlijk niet goed in de krant, maar dat is de waarheid. ==

    Er deden Nederlandse militairen mee, op Nederlandse schepen onder Amerikaans commando. Je wilt dat misschien wel niet horen, maar het is wel de waarheid.

  • kees kortekaas, za 09 april 2011 22:13 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op kees

    kees

    Nederlandse schepen onder amerikaans commando?
    Welk schip?

    Er heeft een schip de plaats van een amerikaans schip ingenomen (niet onder amerikaans command) in de middelandse zee omdat de amerikanen naar de golf gingen.

    Even specifiek graag, dan zoeken we de locatie van het schip onder amerikaans commando op dat moment op...
    En dan weten we dat u onzin praat...

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 20:46 in reactie op kees kortekaas Reageer op Dr.

    Dr.

    Epic fail: Daar deed nederland helemaal niet aan mee.

    Galactic fail: Daar deed Nederland wel aan mee.

    Heel veel logistiek. Het een belangrijk logistiek coördinatiepunt van de VS zit hier in NL. En beschermende taken voor de aanvallende schepen.

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 21:11 in reactie op kees kortekaas Reageer op Jager

    Jager

    We deden niet mee aan de inval maar we steunden deze wel.
    Later was ons leger daar ook actief .
    We staan nog steeds achter de verschrikkelijkste massamoord van deze eeuw.
    Met de kennis van nu weigeren we zelfs ook maar toe te geven dat we schuldig zijn aan massamoord!

    Gelukkig stem ik niet en kan ik het op jullie afschuiven.
    Het was democratisch besloten tenslotte ; ondanks dat de meerderheid van de bevolking van Nederland het niet wilde

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 19:45 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op kees

    kees

    -somalie bestrijden we mensen die vechten tegen de het dumpen van radioactiefafval en het leegplunderen van de visgronden-

    Tuurlijk, we betalen even 2 ton om door het suez kanaal te varen en te gaan vissen...

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 21:40 in reactie op kees kortekaas Reageer op Dr.

    Dr.

    "Tuurlijk, we betalen even 2 ton om door het suez kanaal te varen en te gaan vissen..."

    Gek is dat. 100 meter verderop zit een viswinkel, en ik heb nog nooit een vistrawler door de straat zien varen.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 21:22 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dr.

    Dr.

    "Ik ben er niet tegen om mensen te helpen die onderdrukt en vermoord worden . Wij zijn echter die onderdrukkers en
    moordenaars ."

    Inderdaad, overigens niet alleen wij hoor.

    "Waarom vielen we irak binnen?
    Om leugens
    1,5 miljoen doden inmiddels
    En dan nog woorden gebruiken als vrijheid en democratie"

    wel, we deden mee aan de illegale invasie van Irak om er beter van te worden (nouja, 'we', het landsbelang zullen we maar zeggen). historisch gezien is dat een vrij veel voorkomend motief. er is een geofossiel eindspel gaande, de stupide optie van de korte termijn hebzucht.

    "hetzelfde verhaal is afghanistan
    en nu ook weer libië"

    ja, nou ja Libie, je kan wellicht beter zeggen het contrast Egypte/Tunesie enerzijds en Libie anderzijds. Maar dan dwalen we af.

    "somalie bestrijden we mensen die vechten tegen de het dumpen van radioactiefafval en het leegplunderen van de visgronden"

    beide waar, maar ook niet het hele verhaal. er zijn ook heel erg gemene somaliers hoor, net als bij de chinezen, de russen, de amerikanen, en de belgen. komt overal voor eigenlijk.

    "Ons geneesmiddel voor een puist is onthoofding"

    we doden of vooral uit onverschilligheid, omdat we er beter van kunnen worden.

    maar dan zijn we er nog niet uit toch?

    mijn punt is meer: als je met dit nobel streven enig debat ingaat, kan je na 1.5 minuut naar huis. mensen zien gewoon dat dit niet gaat werken in deze wereld, en ik geef ze geen ongelijk. het staat te ver van mensen af, en dus bereik je er niets mee.

    is het niet een beter idee om te streven naar het aan banden leggen van wapenhandel, en het oprecht respecteren en afdwingen van de regels die we al hebben? we hebben een moreel probleem, niet alleen geopolitiek, maar ook in onze banken, in ons democratisch huis, in de bouwwereld, in de gemeenteraad, en op straat.

    Een man als deze Hillen bijvoorbeeld, 'gaf advies' aan Philip Morris. Advies geven is de moderne term voor incasseren, want het is duidelijk welke kant het geld op gaat. Tony Blair doet dat ook, lezingen geven om zijn steun aan de Irak oorlog (hij overtrad de Engelse wet) uitbetaald te zien - hij haalde miljoenen op. En dat weinigen op het advies van Hillen zitten te wachten lijkt me evident. Het kabinet beperkte het rookverbod. Bovendien was Hillen zijn belangenverstrengeling het vergeten te melden. Ik kan me tijden herinneren waarin het ondenkbaar was geweest dat hij minister werd, of zelfs in de kamer bleef. Iemand waar de overige politici niet mee geassocieerd wilden worden. Omdat WIJ dat niet pikten.

    Denk aan Balkenende. De premier die beweert dat zolang je maar doet alsof je niet weet dat iets strafbaar is, het gewoon mag. Als dit volk enig gevoel voor rechtsorde had gehad, dan was hij met pek en veren het land uitgejaagd door een woedende menigte van linkse en rechtse mensen.
    Om een te lang verhaal kort te maken: denk ook strategisch. Stel geen eind doelen die zover van ons af liggen dat ze op geen enkele steun kunnen rekenen. Pak het beetje bij beetje aan. Laten we beginnen met het serieus nemen van de regels die we al hebben, en het vervolgen van degen die ze overtreden. Echt, dat is al heel wat.

  • , vr 08 april 2011 18:47 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Foei, Jager ;;--))

  • dr. Bob, vr 08 april 2011 18:23 Reageer op dr.

    dr.

    Goh, wie had dat nou gedacht ?
    Doorgestoken kaart, een vies spelletje van chantage en hebberigheid dat al tijdens WOII in gang is gezet.
    Al zou de JSF niet eens van de grond komen, al zou ie alleen geschikt blijken om luchtreclames te schrijven, komen zál ie er. (á minimaal 120 miljoen per stuk)

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 18:21 Reageer op Jager

    Jager

    @de regering

    [Een obsessie is dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee. Een persoon die ergens door geobsedeerd is, kan de gedachten niet uit zijn hoofd zetten, hoewel hij of zij dit meestal wel wil. Het dwangmatig denken leidt vaak tot dwanghandelingen, ook wel compulsies genoemd..]

  • zorba de griek, vr 08 april 2011 21:16 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op zorba

    zorba

    Mijn complimenten voor de getoonde zelfkennis.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 17:37 Reageer op Dr.

    Dr.

    Bezuinigingen? Waarom?

    http://www.pbs.org/moyers/journal/04032009/watch.html

  • Michiel Online, vr 08 april 2011 18:28 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Michiel

    Michiel

    "Bezuinigingen? Waarom?

    http://www.pbs.org/moyers/journal/04032009/watch.html"

    Wat een adembenemend prachtig interview. Bedankt voor de link.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 19:06 in reactie op Michiel Online Reageer op Dr.

    Dr.

    graag gedaan. professor William Black heeft ook een paar pracht boeken geschreven, waaronder
    The best way to rob a bank is to own one.
    The best way to rob a country is to own a bank.
    Iemand die door bankiers met de dood bedreigt wordt verdient het gelezen te worden.

    Als je meer wilt weten, google ook eens op professor Michael Hudson, nog zo'n econooom waar je wat aan hebt.

  • Sonja van Geloven, za 09 april 2011 17:25 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Sonja

    Sonja

    "Bezuinigingen? Waarom?"

    Omdat we een crimineel syndicaat in stand willen houden: http://www.youtube.com/watch?v=Nw-HnAvkj6w

  • El Che, vr 08 april 2011 17:13 Reageer op El

    El

    Er zal nog wel een addertje onder het gras zitten. En dat addertje heet JSF.

  • Rob Heusdens, vr 08 april 2011 17:05 Reageer op Rob

    Rob

    Toch nog iets wat we dit kabinet moeten nageven, ze bezuinigen flink op defensie.

    Alleen hadden ze die tanks niet een jaartje of twee eerder kunnen afschaffen, er was vast nog wel ergens in Noord afrika een dictator die nog wel wat tanks kon gebruiken.

    Nu leveren ze alleen de oud-ijzer prijs op...

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 16:58 Reageer op Joop

    Joop

    Rutte licht mega-bezuinigingen Defensie toe:
    'Zware missie kan nog'
    Nederland zal ook in de toekomst militaire missies „in het hoogste geweldsspectrum” kunnen blijven uitvoeren. Premier Rutte zei dat vrijdag in een toelichting op de bezuinigingen bij het ministerie van Defensie.

    ...

    Lullo...

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 18:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Met het hoogste geweldsspectrum vereist gewoon een paar kapmessen en een weerloze burgerbevolking

    Gewoon propaganda van Rutte

    Hans Hillen is een Held !!

    Die zorgt voor iets waar ik al jaren op hoop; geen Nederlanders meer schuldig aan oorlogsmisdaden !!!

    Hans Hillen 4 President!

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 16:28 Reageer op Joop

    Joop

    Ik kreeg net een telefoontje van Ferdi Schrooten. Een redacteur van Rondom 10.
    Morgenavond is er een live debat voor over de bezuinigingen op defensie.
    Hij was me op het spoor gekomen aan de hand van een bijdrage op de SP-site in 2008 waar ik 'Costa Rica' als voorbeeld gaf als welvarend land zonder leger...
    Zeer waarschijnlijk krijg ik later op de dag een officiële uitnodiging om mee te komen praten vertelde hij me (...).
    ...
    Ik vind het wel een beetje griezelig.
    Wat nu? Doen? Zijn er nog suggesties?

  • Hein van Leeuwen, vr 08 april 2011 16:58 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hein

    Hein

    Het is niet zo moeilijk, er zijn een paar regels:

    Zeg wat je vind, en hou het kort, geen bijzinnen, probeer de nuance zoveel mogelijk te vermijden, want ze kunnen je dan niet meer volgen.

    Maak een onderscheid in wat je weet en wat je vermoed of wat je denkt.

    Als je het niet weet, zeg dat dan ook. Je kunt gewoon niet alles weten.

    Voor de rest veel plezier.

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 18:40 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Joop

    Joop

    Bedankt voor je tips Hein.
    : )

    Maar misschien die ik tóch het tegenovergestelde....
    : ))))))

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 21:46 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Joop

    Joop

    Sorry Hein. Corr.
    '...doe ik tóch het tegenovergestelde...'
    ....En het gaat door.

    Ik ben benieuwd....

  • Kees Gelijkhebber, vr 08 april 2011 17:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op Kees

    Kees

    Ik ben benieuwd waar je de raakvlakken ziet tussen Nederland en Costa Rica.

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 18:38 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Joop

    Joop

    Het zijn landen en er wonen mensen.

  • Kees Gelijkhebber, za 09 april 2011 10:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Kees

    Kees

    Ik hoop voor jou dat je op de TV een wat betere onderbouwing kan geven. Of ben je gewoon een moralist in de leunstoel. Idealen verkondigen waar niemand tegen kan zijn zonder na te denken over de dagelijkse gang van zaken in de wereld.

  • Joop Schouten, zo 10 april 2011 00:54 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Joop

    Joop

    Daar heb ik nog niet over nagedacht.

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 19:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Met opgeheven hoofd je de grond in laten trappen

    als je mocht roken in het publiek zou ik zijn langsgekomen als klapvee

    als heb je mij iets uit te leggen voor het gejuich van de SP over de aanval op Libië

    Ps

    ik heb een stukje geschreven over hans hillen

    (http://zwembaddezeeman.blogspot.com/2011/04/hans-hillen-is-een-held.html)

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 23:13 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb onderstaande als reactie geplaatst Verzamelaar.
    (Met wat correcties.)

    : Sterk verhaal, goeie argumenten Verzamelaar.

    Vraagje.

    '...Dat betekend dat Nederland ook geen luchtmacht meer heeft die fatsoenlijk een soeverein land kan aanvallen. ...'

    Hoe zit het met de duikboten?
    En ik denk dat JSF's wel op lange afstanden kunnen worden ingezet.

    ...

    We krijgen een krijgsmacht 'van de plank' om
    economische neo-belangen op afstand te 'ondersteunen begrijp ik'.
    (De agressie die dit vanzelfsprekend weer veroorzaakt houdt de visiueuze cirkel van haat en onbegrip in stand.)

    De wereldeconomie moet veranderen. Afspraken moeten transparant en controleerbaar zijn.
    Ik zie meer in een 'leger' van technici, artsen, hulpverleners en onderwijzers.

    Heb je die 'Libische mobieltjesscalpverzameling' van de opstandelingen gezien in Nieuwsuur?

    Khadaffi gaat flink tekeer. Dat moet eerst stoppen.

    Mahatma Ghandi zei eens: 'Als ik moet kiezen voor lafheid of geweld, kies ik voor geweld'.

    (....)

  • Peter van Dijk, vr 08 april 2011 16:09 Reageer op Peter

    Peter

    Dit rechtse kabinet moet zich eens achter de oren krabben en de erfenis van de Flower Power loslaten.

  • Jan-Peter Scheffer, vr 08 april 2011 16:50 in reactie op Peter van Dijk Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Neem nog een Bosma, hij staat al koud.

  • Hein van Leeuwen, vr 08 april 2011 16:54 in reactie op Peter van Dijk Reageer op Hein

    Hein

    Welke erfenis?

  • A.G.M. Waelpoel, vr 08 april 2011 14:31 Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Geloof maar niet dat de excuses van deze plucheaanbidder gemeend zijn. Dit is hypocrisie ten top.

  • rose red, vr 08 april 2011 13:03 Reageer op rose

    rose

    Goh, defensie lijkt wel een "werkgever". Alleen bied Hillen alvast excuses aan voor een reogeranisatie.
    Hoe harder er hier op bezuinigd word hoe beter. Praktisch iedereen heeft last van de bezuinigingen, defensie kan niet achterblijven.
    Zo zie je maar.
    Het personeel is net als ieder ander personeel voor de werkgever.
    ze zullen vast wel betere begeleiding krijgen en een extra goed woordje tijdens het solliciteren en zoeken naar ander werk. Ik durf te wedden dat de vertrekpremie's,omscholingen, beter zijn geregeld dan bij ander personeel die ontslagen zijn wegens reorganisatie's.
    In iedergeval veel sterkte voor al het personeel. die slecht bericht krijgen.

  • Censuur Joop, vr 08 april 2011 13:42 in reactie op rose red Reageer op Censuur

    Censuur

    Dat wat jij nu opsomt is maar zeer de vraag. Er vallen altijd mensen buiten de boot! Zelfs ambtenaren komen niet meer zo makkelijk aan het werk. Of je moet een kruiwagen hebben van hier tot China.

  • Michiel Online, vr 08 april 2011 17:48 in reactie op rose red Reageer op Michiel

    Michiel

    Werken bij Defensie is wel een rotbaan. En dat is het ook want vechten en je familie uiteenrukken is niet fijn ;)

  • Marq Pas, vr 08 april 2011 10:04 Reageer op Marq

    Marq

    Een pacifistisch kabinet had dit niet voor elkaar gekregen.

    Wonderlijke zaak natuurlijk, maar een goede.
    Het geeft waarschijnlijk aan tot welke enorme grootte het waterhoofd op Defensie gezwollen was.

  • Hein van Leeuwen, vr 08 april 2011 10:23 in reactie op Marq Pas Reageer op Hein

    Hein

    Je weet dus niet waar je het inhoudelijk over hebt.
    Wanneer heeft dit land een pacifistisch kabinet gehad?

  • Huub Geluk, vr 08 april 2011 16:49 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Huub

    Huub

    Een pacifistisch kabinet had dit inderdaad nooit voor elkaar gekregen. En nee Hein, een pacifistisch kabinet hebben we inderdaad nog niet gehad. :)
    Grappig dat het meest fascistische kabinet ooit nu het kabinet wordt dat het leger afschaft. Grappig..

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 19:56 in reactie op Huub Geluk Reageer op kees

    kees

    hetgeen gelijk bewijst dat het niet fascistisch is..

  • Marq Pas, za 09 april 2011 13:20 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Marq

    Marq

    "Een pacifistisch kabinet had dit niet voor elkaar gekregen."

    Het lijkt me niet mis te verstaan Nederlands.
    Knap dat u het 'inhoudelijk' toch nog anders op wist te vatten.

  • Hein van Leeuwen, vr 08 april 2011 09:55 Reageer op Hein

    Hein

    Huilie huilie Hillen? Zeker niet in dienst geweest.

  • erik van velzen, vr 08 april 2011 09:45 Reageer op erik

    erik

    Uit het verkiezingsprogramma van de VVD:

    De VVD bezuinigt niet op veiligheid en dus ook niet op onze soldaten en veteranen. Het dalende defensiebudget wil de VVD dan ook een halt toeroepen. In de toekomst wil de VVD dat onze veelzijdig inzetbare krijgsmacht een evenredige bijdrage blijft leveren aan vredesondersteunende operaties. De VVD wil de omvang van het ontwikkelingsbudget terugbrengen door het te laten aansluiten bij het Europese gemiddelde.

  • Alex Alexander, vr 08 april 2011 09:21 Reageer op Alex

    Alex

    Lachwekkend... die reacties hier.

    Zoals Rob van Koot onderaan al aangeeft: men doet hier alsof de soldaten geen mensen zijn.

    Nu ben ik wel voorstander van bezuinigingen op defensie, maar ik ben ook van mening dat het wel een effectief en werkzaam orgaan moet blijven.

  • Hein van Leeuwen, vr 08 april 2011 15:20 in reactie op Alex Alexander Reageer op Hein

    Hein

    Dat doet het ook.

  • de heer Meijerink, vr 08 april 2011 08:52 Reageer op de heer

    de heer

    Zo: iedereen die bij de laatste parlementverkiezingen op het CDA heeft gestemd moet nu een rooie kop krijgen. O ja, die van de PVVD mogen ook meegloeien!
    Maar vanzelf zullen de drie clubs binnenkort aantonen dt het eigenlijk allemaal weer een Links Complot blijkt te zijn.

  • Piet de Geus, vr 08 april 2011 00:31 Reageer op Piet

    Piet

    Excuses voor ontslag? Als Hillen er nou ook nog een beetje bij gaat huilen, kan hij zo in Japan aan de slag.

  • Dr. Strangelove, do 07 april 2011 23:43 Reageer op Dr.

    Dr.

    Waarom knotten juist de transatlantici op militair personeel en materieel?

    Omdat de transatlantici opdracht hebben gekregen om de JSF te kopen. Veel belangrijker dan een adequate eigen legermacht. Dat hebben we toch niet nodig, want we hebben ons onderworpen.

  • Joop Schouten, do 07 april 2011 23:36 Reageer op Joop

    Joop

    Sorry Jan. Soldaatje spelen is over. Het geld is op.
    Protesteren helpt niet. Ik ben de baas.
    En je kent toch de comando regels uit 'het Handboek voor de Soldaat' uit 1974 toch nog wel? Befhel ist befehl !
    Trouwens, je bent nog maar 58 jaar oud. Iemand met deze achtergrond vindt zo weer een baantje. In de beveiligingsbranche, of als parkeerwachter.
    Kom op man. Kansen kun je zelf maken.

    Met vriendelijke groet,

    Je Baas.
    Kille Hillen

    http://www.moorsmagazine.com/humorenzo/handboeksoldaat.html:

  • Hugo Gündel, vr 08 april 2011 00:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hugo

    Hugo

    U geeft de boodschapper een draai om zijn oren. Dat leidt tot niets.

  • Joop Schouten, vr 08 april 2011 09:01 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Joop

    Joop

    bedankt voor je 'boodschap'. Hugo. Heel leerzaam...
    Waar zijn jouw oren overigens?

  • Censuur Joop, vr 08 april 2011 12:48 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Censuur

    Censuur

    Ontslag leidt tot iets?

  • Joop Schouten, za 09 april 2011 00:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Joop

    Joop

    Er komt altijd 'iets'.
    'Wat' is gedeeltelijk voorspelbaar. Onzekerheid voor vele gezinnen bijvoorbeeld.

    Hoewel ik zelf een leger onnodig (...) blijf vinden, zijn we 'verantwoordelijk' voor de voor mensen die ontslagen worden, 'leveranciers', middenstand én de maatschappelijke gevolgen. Het is een somber scenario.
    Er moet all een sociaal plan klaarliggen... Zo niet, is het uitermate grof.

    De kille benadering van deze Neoliberale regering doet mij echter het ergste vrezen (...).
    Cijfers vinden zij immers nog steeds belangrijker dan emoties, discussies over ethiek en de praktijk.
    : )

  • Kitty In Nederland, do 07 april 2011 23:18 Reageer op Kitty

    Kitty

    Hillen pakt het deze keer anders aan,
    en maakt van te voren al excuses.
    Dat scheelt als strakd de gevolgen van deze
    kaalslag bezuinigingen duidelijk zichtebaar
    zullen worden. Hoeft hij achteraf niet meer
    zo diep door het stof in de Tweede Kamer.
    Hij had immers bij voorbaat al zijn excuses
    gemaakt : - ((

  • Michiel Online, do 07 april 2011 22:55 Reageer op Michiel

    Michiel

    ik hoorde een tijdje geleden een vriend van me in het leger zeggen dat hij op VVD stemde omdat dat de enige partij was die in het leger investeerde...

    Misschien maakte hij een grapje ofzo. Hillen is ook van CDA, maar wel zuur dat als de VVD verreweg de grootste partij is én in de tweede kamer zit er dan in 1 keer 6000 man weg moeten.

    Daarvoor heb je als militair toch niet op VVD gestemd lijkt me zo...

  • Censuur Joop, do 07 april 2011 22:48 Reageer op Censuur

    Censuur

    Zesduizend? In de bijstand? Kost dat?

    Geeft verder niks, hoor. De taken kunnen wel over genomen worden door politie-agenten. We hebben er toch drieduizend over. Plus vijfhonderd caviawachters.

  • Nihilist #1375, do 07 april 2011 22:08 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    ' Minister Hans Hillen heeft zijn excuses aangeboden voor de gedwongen ontslagen die bij Defensie zullen plaatsvinden.'

    Vreemd. Ik ga er altijd vanuit dat excuses alleen aangeboden worden als iemand een fout heeft gemaakt en hier berouw om heeft. De opties voor Hillen zijn dan ook duidelijk:

    1. De bezuinigingen terugdraaien;
    2. Aftreden omdat hij het niet eens is met de foute beslissing die genomen is.

    Excuses maken en dan gewoon doorgaan met de 'foute' beslissing geeft aan dat de betreffende excuses niet gemeend zijn.

  • , vr 08 april 2011 09:20 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op

    Ja, maar nihilist..............het pluche......................
    Mannuh, luisteruh.
    Mijn baasje heeft me gezegd dat er 6000 tot 12000 mannuh uit moetuh, dus sowwysowwy alvast......mijn baantje is belangrijker voor me dan dat van jullie...........en ik sta op dit moment al een beetje op de tocht dus..............nogmaals sowwy.
    Want hoe moet ik strakjes anders die JSF's betalen??

    (Overigens, die mensen krijgen een stevig wachtgeld, dus schiet het eigenlijk wel op, financiëel gezien?)

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 11:02 in reactie op Reageer op kees

    kees

    Wachtgeld bestaat niet echt meer, het huidige SBK is zo dat op het moment dat iemand "ontslagen" wordt hij nog 2 jaar in dienst mag blijven (zegmaar een opzeg termijn van 2 jaar), als je dan binnen een paar maanden weg bent is er een oprot premie.. Als je die 2 jaar vol maakt is er daarna nog een jaar dat 10% wordt aangevuld op de WW.

    Dit SBK loopt alleen nog een jaar, deze onstlagen zullen nog wel een jaartje op zich laten wachten. Hoe dus het daadwerkelijke SBK wordt moet nog uitonderhandeld worden met de vakbonden, maar de algemene indruk is dat die veel soberder wordt, anders leveren de bezuinigignen niet genoeg op.

    De defensie vakbonden en minister praten al een jaar niet met elkaar omdat na de 1% cao verhoging van 2 jaar terug het bod vorig jaar 0% was...(praten heeft dan dus niet zo veel zin :-) )

    Als je de inflatie meerekend met het niet meer verhogen van de CAO's, daarnaast het afschaffen van de toelages is het zittende personeel er straks 10% in salaris op achteruit. Iedereen snapt dat in het kader van gebrekkige overheids financien het magere jaren zijn, maar de moraal is wel eens hoger geweest..

  • Kapitan Laipose, do 07 april 2011 22:03 Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Hij biedt in ieder geval zijn excuses aan. Op wie zou defensiepersoneel dan moeten stemmen?

  • dr. Bob, do 07 april 2011 21:58 Reageer op dr.

    dr.

    "Arbeidsplekken" ! Dan kom je toch niet meer bij ? Een baan bij het ministerie van moord en doodslag heet tegenwoordig een arbeidsplek ! Alsof het om een eerzaam baantje als bankemployee gaat (sorry, slecht voorbeeld).
    "Zo Jannie, en wat doet jou verloofde tegenwoordig voor de kost ? Nou, Herman loopt in z'n camouflagepak met z'n punt 50 vrede te zaaien in een ver land ". "Oh, ik dacht dat ie loodgieter was ? Ja dat was ie ook, maar deze "arbeidsplaats" betaald beter en hij kreeg meteenst een contract voor 4 jaar, da's toch wel wat waard in deze tijden toch ? "
    Aan de andere kant wel jammer dat deze "arbeidsplaatsen" verdwijnen want je weet nu tenminste wáár ze zitten, deze "arbeiders".

  • Frans Akkermans, do 07 april 2011 23:16 in reactie op dr. Bob Reageer op Frans

    Frans

    "Mensen die onze waarden verdedigen kunnen we missen als kiespijn."

    Lees ik het goed? En welke waarden kunnen ' we' dan missen?

  • , vr 08 april 2011 07:55 in reactie op Frans Akkermans Reageer op

    De normen en waarden van Balkje & Co.
    Daar hielden hij en zijn kornuiten zich zelf ook niet aan, dus waarom nog verdedigen?

  • Ernst Anepool, vr 08 april 2011 22:20 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat waarden stelen in andere landen, want dat is wat er gebeurt, we zaaien geen vrede, we beschermen gewoon onze industrie die er de olie en andere grondstoffen uit de grond stelen.

    Als Afghanistan niet zo'n bijzonder rijke bodem had, zou er nog geen twee dagen om gevochten worden...

    je kunt het bijna uitrekenen, Irak een van de grootste olievoorraden 10tallen jaren oorlog, afghanissatan rijke voorraden aan allerhande delfstoffen inmiddels al 240 jaar oorlog om de bodemschatten...

    Libya heeft maar een beetje olie, dus ik schat 2,5 jaar gekibbel wie het mag hebben...

  • Frans Akkermans, do 07 april 2011 23:20 in reactie op dr. Bob Reageer op Frans

    Frans

    U bent ook tegen het inzetten van militairen onder bijv. de vlag van de verenigde naties om burgers te beschermen of conflicten niet verder uit de hand te laten lopen of om agressie in te dammen. Bijv. in DR Congo waar de grootste VN legermacht is gestationeerd?

  • jose van leeuwen, vr 08 april 2011 08:19 in reactie op Frans Akkermans Reageer op jose

    jose

    Ja,daar hebben de mensen in Congo echt iets van gemerkt,5 miljoen doden,is niets als je het snel zegt.
    5.000.000 lijkt meer maar is het zelfde.
    Vrede en veiligheid,waar dan in Irak,Afghanistan?
    Gewoon oorlogen om grondstoffen en strategische ligging.
    http://www.vrede.be/component/content/article/2108-wordt-libie-vernietigd-om-het-te-kunnen-redden
    Geweldig,bommen met DU op Libie, misschien kan Achmea nog wat ziektekostenverzekeringen gaan afsluiten voor het geval mensen kanker krijgen.15 jarige kinderen die gelokt worden met spannende en stoere spotjes voor het stoerste beroep ,soldaatje spelen.
    Opendagen van defensie waar kinderen mogen schieten, zich in uniformen mogen hijsen, in tanks mogen zitten en mogen kijken hoe bommen in vliegtuigen worden gehangen!
    Jongeren van 18 jaar die nog geen ei kunnen bakken gaan waarden en normen aanleren in Irak en Afghanistan. pfff hoop dat iedereen werk kan vinden maar ik ben er niet rouwig om,gelukkig minder PTSS

  • Frans Akkermans, vr 08 april 2011 16:35 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Frans

    Frans

    Die VN-macht werd pas actief in DR Congo toen die miljoenen al omgekomen waren. Dus te laat. U bent een grote optimist als het om het oplossen van conflicten gaat. U kunt zich geloof ik niet voorstellen dat er burgers zijn die de hulp van militairen inroepen om zich te kunnen beschermen tegen geweld.

  • Censuur Joop, vr 08 april 2011 13:38 in reactie op dr. Bob Reageer op Censuur

    Censuur

    Ja, arbeidsplekken, ja! Defensie is een werkgever en de mensen die er werken zijn werknemers. Werknemers die er voor gekozen hebben jou en je familie te beschermen en verdedigen of anderen bij te staan in hun nood en ellende.

    Als er 6000 arbeiders bij defensie zonder werk komen, zijn dat 6000 werkelozen meer in een tijd waarvan de regering en het rechtse gepeupel telkens mekkert dat er voor iedereen werk is als ze maar willen werken.

    Maar weet je wat? We scholen ze allemaal op tot arbeiders bij de politie. Hebben we zelfs 3000 man meer dan ons beloofd werd! Kan zelfs de caviapolitie er nog een paar bij krijgen om muizenkeuteltjes op te ruimen voor de voeten van poes Miesje zodat ze niet struikelt als ze het muisje wil vangen.

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 02:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op Ernst

    Ernst

    Nee, ook bij de politie worden er 4500 ontslagen en vervangen door BOA's...

  • Frans Hotel, do 07 april 2011 21:48 Reageer op Frans

    Frans

    Als voormalig lid van de PSP juich ik dit natuurlijk van harte toe. Mensen die onze waarden verdedigen kunnen we missen als kiespijn. Dan kunnen we voor andere ambtenaren weer meer salaris eisen.

  • Kees Gelijkhebber, do 07 april 2011 22:50 in reactie op Frans Hotel Reageer op Kees

    Kees

    Wie zijn we en waarom zouden ambtenaren meer geld moeten krijgen?

  • Rob van Koot, vr 08 april 2011 08:56 in reactie op Frans Hotel Reageer op Rob

    Rob

    Typisch PSP denken. Ontslagen bij TNT zijn een schande maar bij defensie geen probleem, dat zijn namelijk geen mensen maar soldaten. Die kunnen wel zonder werk. Ga je schamen voor zo'n verkokerde denkwijze zeg.

  • , za 09 april 2011 16:16 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Bewijs deze stelling eens?
    Het is geen axioma, toch?

  • Censuur Joop, vr 08 april 2011 12:54 in reactie op Frans Hotel Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat een vreselijke kul. Het leger in Nederland is een beroepsleger, d.w.z. dat iedereen die daar werkt een beroep heeft, een vak uitoefent, gezien wordt als een werknemer.

    En als je een werknemer ontslaat is dat weer een werkeloze extra. Precies wat jij toch niet wilt? Bankhangen en neuspeuteren? En dan moet je dat 6000-voudig voorstellen.

    Of denk je dat b.v. een scherpschutter wel werk vindt in het plantsoen van de exercitieplaats van het vreemdelingenlegioen?

  • Joaquim Campesino, vr 08 april 2011 16:17 in reactie op Censuur Joop Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Ach kom het zijn vooral veel jonge mannen. Die hebben nu een leven voor zich waarin ze niet zonder reden andere jonge mannen in Afghanistan hoeven dood te schieten. Minder oorlog voeren betekent minder oorlogsveteranen met een trauma. De hele dag in zo'n tank zitten te wachten tot er een bom op valt lijkt me ook geen pretje. Ontslagen zijn is niet fijn maar we kunnen hopen dat ze een riante afvloei regeling krijgen. Misschien moeten we ze allemaal omscholen tot windmolen monteur? Werk genoeg.

  • Censuur Joop, vr 08 april 2011 19:52 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Censuur

    Censuur

    Meest jonge mannen? In wat voor land leef jij?

  • Ben Joosten, do 07 april 2011 21:34 Reageer op Ben

    Ben

    Ik zal er niet om treuren.
    Hoe minder er overblijven, hoe beter het is.
    Hoe leger het leger...

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 11:05 in reactie op Ben Joosten Reageer op kees

    kees

    Tikte hij op een toestenbord uit china dat met een schip beveiligd door het nederlandse leger hier naartoe is gevaren.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 17:12 in reactie op kees kortekaas Reageer op Dr.

    Dr.

    is het niet frappant hoe goed kapitalisme gedijt in een dictatuur?

  • kees kortekaas, vr 08 april 2011 19:50 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op kees

    kees

    Ik doelde op het feit dat iedereen wel graag goedkope rommel uit china koopt, maar dat die schepen alleen hier komen en niet onderweg gekaapt worden in de golf van aden dankzij de marine(s).

    Het nederlandse leger doet meer dan Afghanistan, maar bijvoorbeeld ook beveiliging van schiphol, vangen van drugsbootjes bij de antillen, het brengen van voorraden en opereren van gewonden bij de aardbeving in Haiti.

    Zelfs als je pacifist bent kun je daar toch niet zoveel moeite mee hebben.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 21:34 in reactie op kees kortekaas Reageer op Dr.

    Dr.

    ok, eens. behalve dan over de golf van Aden, want dat is wel ietsie complexer dan het in de media wordt voorgeschoteld. Italiaanse maffia die daar het goorste afval dumpt. Gek genoeg doen al die marineschepen daar heel weinig tegen.

    Botsen we wel meteen tegen een dilemma: wat jij zegt werkt alleen als het volk, en dus het leger goed en oprecht geïnformeerd is over de doelstellingen van hun inzet. Daar moeten we dus voor waken en daar hebben we wel een eufemistisch steekje laten vallen.

  • kees kortekaas, za 09 april 2011 22:15 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op kees

    kees

    Het leger doet gewoon wat ze wordt opgedragen door de politiek. We leven in een democratie, niet in een militaire dictatuur. Je kunt het leger geen enkele missie verwijten want ze doen wat de meerderheid van de bevolking (via de parlementaire democratie) wil.

  • Jager Verzamelaar, vr 08 april 2011 20:20 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jager

    Jager

    onderdrukking heeft geen ruimte voor de vrije geest

    en kapitalisme is onderdrukking

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 21:26 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Dr.

    Dr.

    "en kapitalisme is onderdrukking"

    misschien. ik weet het niet. ik ken eigenlijk geen voorbeelden van echt kapitalistische systemen. we weten wel dat een evenwichtige balans tussen vrij ondernemerschap en overheid (de burgerij) behoorlijk goed werkt, tenzij je het laat uitmonden in kartelvorming met de staat als ondersteunend orgaan, en dat kapitalisme wil noemen, zoals wij doen.

  • Jager Verzamelaar, za 09 april 2011 17:53 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jager

    Jager

    De schaal waarop bedrijven tegenwoordig kunnen opereren kunnen we gewoon stellen dat we alle onderdrukking van de arbeiders -> neigend naar slavernij . Niet hebben uitgebannen maar domweg verplaatst.

    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/04/04/de-sociale-strijd-van-wisconsin-gaat-ons-allen-aan

    [Er zijn geen ‘arbeiders’ meer …

    De grote media, met de VS en de EU op kop, geven het westerse publiek de indruk dat de tijd van de ‘arbeiders’ voorbij is, dat vakbonden een ding van het verleden zijn, dat we in een diensteneconomie, een kenniseconomie leven. De waarheid is anders. Er zijn vandaag méér ‘arbeiders’ dan ooit tevoren sinds de industrialiseringsgolf van de 19de eeuw. Alleen zien wij die niet meer. Ze zijn versast naar Bangladesh en andere landen, waar multinationals, met het geschiedenisboek van de sociale revoluties in Europa en de VS bij de hand, hun best doen om de sociale opstanden daar in de kiem te smoren.

    Ondertussen leven wij hier in een zelfgecreëerde illusie waar onze kledij, onze schoenen, onze computers, het speelgoed van onze kinderen, een groot deel van ons voedsel, van de bloemen die we voor moederdag kopen, onze meubels en onze benzine aan de pomp (!) zomaar miraculeus in onze glinsterende grootwarenhuizen verschijnen terwijl één van de grootste sociale verzetsbewegingen ooit ter wereld, van 2,5 miljoen Bangladeshi vrouwen, door de grote media niet wordt opgemerkt. Geen roep om interventie, geen roep om ‘responsibility to protect’ … dit gebeurt vandaag.]

  • El Che, za 09 april 2011 22:57 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op El

    El

    De grootste farce is, dat men denkt omdat men met een "witte boord" werkt, geen arbeider meer is. Dit is een grote luchtballon die zichzelf wel doorprikt. Wat zal de desillusie bij veel mensen groot zijn als ze ontwaken uit deze nachtmerrie, terwijl ze dachten in een prachtige droom te zitten.

  • Dr. Strangelove, vr 08 april 2011 17:18 in reactie op kees kortekaas Reageer op Dr.

    Dr.

    uit veel reacties, links en rechts, leid ik af dat de noodzaak van de bezuinigingen, op welk gebied ook, voor velen als een paal boven water staat.

    daarom kunt U maar beter even luisteren naar een professor in de economie en recht, met ervaring in het bestrijden van fraude, die uitlegt wat er echt aan de hand is in het westen. en waarom de fraude niet over is. en waarom de volgende nog erger wordt - als we niets doen.

    http://www.pbs.org/moyers/journal/04032009/watch.html

  • Jo Wekker, vr 08 april 2011 21:39 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jo

    Jo

    daarom kunt U maar beter even luisteren naar een professor in de economie en recht
    ===============
    Dan weet deze professor ook wel dat het gaat om snel geld maken. Dat kun je heel snel door 4 miljard minder uit te geven aan ontwikkelingshulp; dit jaar te realiseren en ca 5 miljard minder aan immigratie en integratie uit te geven; ook dit jaar te realiseren. Gewin 9 miljard dit jaar al. Gewin groot, verlies vrijwel niets (ja enige arbeidsplaatsen bij hen die leven van ellende van een ander).

  • Ernst Anepool, za 09 april 2011 02:57 in reactie op Jo Wekker Reageer op Ernst

    Ernst

    je kunt geen 5 miljard besparen op iets waar je het niet aan uitgeeft...

  • Michiel Online, vr 08 april 2011 16:33 in reactie op Ben Joosten Reageer op Michiel

    Michiel

    "Ik zal er niet om treuren.
    Hoe minder er overblijven, hoe beter het is.
    Hoe leger het leger..."

    Daar sluit ik me bij aan.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel