30 januari 12 15:11 Reageer (44) Politiek RSS

Leraar vertrouwt Van Bijsterveldt niet meer

Nog maar zes procent van de directeuren en docenten in middelbaar onderwijs positief over minister... Bij haar aantreden was dat nog 72 procent... D66 en SP hebben beste onderwijsplannen volgens docenten...

van-bijsterveldt

Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) hoeft nauwelijks op vertrouwen te rekenen van docenten en directeuren op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Bij haar aantreden in 2010 was bijna de helft van docenten en directeuren in het voortgezet onderwijs positief over haar, momenteel is dat nog maar 6 procent. Bij het primair onderwijs is het vertrouwen van 72 procent anderhalf jaar geleden naar 20 procent momenteel gedaald.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 1300 docenten en schooldirecteuren. De meerderheid van de ondervraagde docenten en directeuren heeft een voorkeur voor D66 of SP als het gaat om onderwijsplannen. VVD en PVV, gevolgd door CDA, hebben volgens de ondervraagden de slechtste plannen met het onderwijs.

Afgelopen week was er een grote staking van docenten in het voortgezet onderwijs tegen de onderwijsplannen. Op de demonstratie kwamen ongeveer 20.000 mensen af.

 

Trouw: Onderwijs verliest vertrouwen in minister

 

Alle meningen op een rij: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, di 31 januari 2012 09:57 Reageer op Joop

    Joop

    'VVD en PVV woedend: Leraren tijdens staking doorbetaald'

    'Als dat zo is, dan is dat geschift', zegt Ton Elias van de VVD tegen De Telegraaf. Hij wil de kwestie vandaag aankaarten in het vragenuurtje. Zijn collega Harm Beertema van de PVV noemt de steun halfhartig. 'De AOb heeft stakingskassen. Daar kunnen ze een beroep op doen.'

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3146000/2012/01/31/VVD-en-PVV-woedend-Leraren-tijdens-staking-doorbetaald.dhtml

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 10:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heinz

    Heinz

    Betaald bij de loodgieter zijn baas gewoon de uren door als hij gaat staken ? NEEN.
    Waarom dan wel bij leerkrachten ? Is dat een edel ras een soort Úbermensch ?
    Gelijke monniken, dan ook gelijke kappen. Niet alleeen de lusten. Ook de lasten.

  • Joop Schouten, di 31 januari 2012 10:52 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Joop

    Joop

    'Betaald bij de loodgieter zijn baas gewoon de uren door als hij gaat staken ? NEEN.'
    Appels en peren. Maar o.k.. Stel dat... Zijn werkgever zou een asociale klootzak zijn als hij een verkeerd beleid hanteert (...). De loonslaaf-loodgieter mag gaan staken als er onredelijke eisen worden gesteld als andere mogelijkheden niets meer uithalen.

    Onderwijzend personeel hebben een asociale werkgever die ze dwingt de straat op te gaan. De salarissen is 'een kwestie is tussen werkgever en werknemer' en dat het doorbetalen van loon is toegestaan. De VO-Raad, werkgeversorganisatie voor scholen in het voortgezet onderwijs, noemt het betaald staken ongebruikelijk, maar heeft begrip voor de situatie. (Zie link.)

    ....

    'Waarom dan wel bij leerkrachten ? Is dat een edel ras een soort Úbermensch ?'
    'Gelijke monniken, dan ook gelijke kappen. Niet alleeen de lusten. Ook de lasten.'

    Rare gedachtesprong. Kromme vergelijkingen.

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 12:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heinz

    Heinz

    "noemt het betaald staken ongebruikelijk" Lijkt wel advocatentaal.
    Het is mogelijk maar niet aannemelijk. Ofwel het is alleen mogelijk als het uitkomt.

  • Heinz Brauswasser, ma 30 januari 2012 22:38 Reageer op Heinz

    Heinz

    We lezen en horen dat de afgestudeerden en schoolverlaters maar voor een klein deel bruikbaar zijn voor Nederland. Waar zit dan de fout ?
    Niet met het vingertje naar een ander wijzen. Dat is de weg van de minste weerstand.
    Marja van Bijsterveldt zit er net één jaar. Dus daar kan de fout niet zitten.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 23:20 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Eline

    Eline

    Waar leest en hoort u dat?

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 08:31 in reactie op Eline W Reageer op Heinz

    Heinz

    Vakbladen en bij bedrijven

  • El Che, di 31 januari 2012 00:21 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op El

    El

    "Marja van Bijsterveldt zit er net één jaar"

    Kun je nagaan wat de schade na 4 jaar is. Onherstelbaar!

  • Klaas Slager, di 31 januari 2012 08:54 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Klaas

    Klaas

    Inderdaad, de fout begon in de zestiger jaren met de gedachte iedereen doctorandus.
    Toen begon de zes min cultuur, die doorsijpelde in ons hele onderwijssysteem.
    Zes min is voor 'heeft z'n best gedaan, maar snapt er niet veel van'.
    Maar uit niets blijkt dat deze minister de fout inziet, na een jaar mag je haar daarop dus kritiseren.

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 09:51 in reactie op Klaas Slager Reageer op Heinz

    Heinz

    Het gaat onderwijsland niet om betere leerlingen en studenten af te leveren.
    Ging/gaat onderwijs daar maar iets aan doen.
    Te beginnen met zelfreflectie. Maar de vakbond staakt liever tegen 40 uur meer les.
    Pechold (D66) roept heel populair, om meer geld. Gebleken is dat ondanks de extra gelden van de laatste jaren de kwaliteit in het onderwijs hetzelfde is gebleven. MATIG en niet goed.
    Wat gaat ondewijsland daar zelf aan doen ? Of blijven ze gewoon in de kudde doorgrazen ?
    Dat los je niet op met negatieve reacties.

  • het geweten, ma 30 januari 2012 20:00 Reageer op het

    het

    Hier uit blijkt wel weer wat de kleur van het onderwijs is, namelijk rood.
    Heel de linkse kerk is tegen maatregelen van Rutte1, ze kunnen het nog steeds niet verkroppen dat er NU geen Cohen1 is!!
    Huilie`s!!
    Next.

  • Jan Gert, ma 30 januari 2012 21:18 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    Kan je het ze kwalijk nemen? Dit kabinet doet niet heel erg z'n best om de leraren (en leerlingen) achter zich te scharen met dit soort absurde acties.

  • El Che, ma 30 januari 2012 21:35 in reactie op het geweten Reageer op El

    El

    Don't forget to dance.
    Oh no no no.
    Don't forget to smile.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 22:20 in reactie op het geweten Reageer op Eline

    Eline

    In tegenstelling tot wat u denkt bestaat er wel degelijk goed en slecht beleid. Behalve als het doel is om het onderwijs kapot te maken is dit objectief gezien slecht beleid. Feiten bestaan, sorry.

  • Heinz Brauswasser, di 31 januari 2012 10:15 in reactie op Eline W Reageer op Heinz

    Heinz

    Eline ? Waar zijn de vakbonden mee bezig ?
    Om jou, mijn en onze wereld beter te maken ?
    Zoals kwaliteitsverbetering in het onderwijs.
    of ?
    Hun eigen belang ? de contributie van de leden veilig te stellen ?
    Dus de kas te spekken.
    Vakbonden zijn geen sociale bewegingen meer, maar kapitalistische instellingen geworden.

    Kijk naar België. Één brugwachter doet de brug omhoog en vele hard werkende mensen komen uren later thuis. En trots dat de vakbond is.
    De vakbond heeft niet eens in de gaten dat ze België aan het slopen zijn.
    En maar afgeven op de regering. Wat doen ze zelf ? Mensen pesten.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 23:12 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    Heel het onderwijs is rood.

    Ja, komt voort uit de verheffingsgedachte die links hoog in het vaandel heeft. Die heeft op jou kennelijk weinig invloed gehad.

  • Doctor Andus, ma 30 januari 2012 19:52 Reageer op Doctor

    Doctor

    Wat wil je ook van een minister met MBO-opleiding verpleegkundige. Die hebben alleen maar doekjes voor het bloeden!

  • Nieuw!: Veldman, ma 30 januari 2012 18:47 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    kabinet bestaat uit kwakzalvers, oplichters en amateurs
    denk dat verbijsterveld bij de laatste hoort .

  • El Che, ma 30 januari 2012 17:59 Reageer op El

    El

    Daar is ook alle reden toe!

  • jaja jolo, ma 30 januari 2012 17:29 Reageer op jaja

    jaja

    Leraren zeuren altijd. hebben het altijd zwaar.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 20:08 in reactie op jaja jolo Reageer op Jan

    Jan

    En buiten het onderwijs zeurt men nog harder.

  • YggY ..., ma 30 januari 2012 17:05 Reageer op YggY

    YggY

    Leraar vertrouwt Van Bijsterveldt niet meer
    =============

    Nou niet alleen de leraren zo kan ik mededelen.

  • dr. Bob, ma 30 januari 2012 16:51 Reageer op dr.

    dr.

    Wat school directeuren er van vinden lijkt me niet zo relevant, maar dat er nog onderwijzers bestaan die positief zijn over Marja Verbijsterveld is toch wel zorgwekkend. (wat doet ze me trouwens altijd denken aan bepaald typje uit de Muppet show)
    Dat zullen wel Nijenrode-achtige onderwijzers zijn.

  • Gaius S. Tranquilles, ma 30 januari 2012 16:24 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Briljant foto, haha.

  • Henk De Bree, ma 30 januari 2012 16:10 Reageer op Henk

    Henk

    Bedoelen de leraren dat D66 en de SP de beste plannen hebben voor de leraren of voor de leerlingen. Meestal wordt dat verward. Zeker gezien er 72% positief was over de minister en u nog maar 6%. Daaruit kun je concluderen zonder Roos Vonk of haar vriend uit Tilburg te zijn dat dit niet aan het beleid licht of dat de leraren slechter zijn gaan presteren en daarom minder vertrouwen hebben, maar gewoon, en terecht, boos zijn op meer werken zonder daarvoor iets terug te krijgen. Wat een ander verhaal is of leraren niet relatief veel vrij hebben vs salaris. Want ze hebben het over vrij maar als er iets over gevraagd wordt dan komen ze allemaal met dat ze dan van alles moeten controleren en voorbereiden. Maar dan doe je dus werk en is het geen vrij. Ik vraag me dus af of het vrij is of vrij van lesgeven.

    maar goed, het feit dat er iets over je beroepsgroep als negatief gezien wordt vind ik los staan of iemand zijn werk goed doet of dat het beleid goed is of niet. En om een knuppel..... al zou het beleid veranderen op papier, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat dit direct terug te zien is in mindere resultaten en vice versa,

  • Semolina Pilchard, ma 30 januari 2012 15:59 Reageer op Semolina

    Semolina

    Er valt veel op Van Bijsterveldt aan te merken, maar als ik het woord 'directeuren' lees, krijg ik jeuk. Liever een prestigeproject -een pand- dan goed onderwijs, hè, directeuren!

  • Jan B, ma 30 januari 2012 20:08 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jan

    Jan

    Er staat docenten EN directeuren.

  • Mostafa Mouktafi, ma 30 januari 2012 15:44 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Mijn 6 jarige dochter ook niet.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 15:40 Reageer op Joop

    Joop

    Spoorbijsterveld.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 16:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Eline

    Eline

    Samen met Halve Zoolstra het perfecte koppel.

  • Joop Schouten, ma 30 januari 2012 16:23 in reactie op Eline W Reageer op Joop

    Joop

    : )))

    Soort zoekt soort.

  • Tijl Uilenspiegel, ma 30 januari 2012 15:37 Reageer op Tijl

    Tijl

    Een minister die in het journaal durft te beweren dat het ontverantwoord is om te staken vanwege de toetsweek, een toetsweek die niet bestaat, landelijk, doet aan framing. Ze zet de docenten doelbewust weg als enkel denkend aan het eigen hagje.
    Dit terwijl dit kabinet het convenant leerkracht ongedaan maakt, prestatiebeloning oplegt, docenten 1 week langer wil laten werken zonder betaling, bezuinigt op passend onderwijs, studeren duurder maakt, .....
    Deze minister is domweg onbetrouwbaar en een leugenaar.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 16:08 in reactie op Tijl Uilenspiegel Reageer op Jan

    Jan

    Een minister die in het journaal durft te beweren dat het ontverantwoord is om te staken vanwege de toetsweek, een toetsweek die niet bestaat, landelijk, doet aan framing.

    Nee. Die minister kent haar dossiers gewoon niet.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 16:22 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Wat is erger?

  • Jan B, ma 30 januari 2012 20:06 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Een minister die haar dossiers niet kent.

  • Eline W, ma 30 januari 2012 21:08 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ik zit al heel lang met het verhaal van ban Bijsterveldt en de telescoop. Het is eigenlijk belachelijk om het hier op te schijven, zeker omdat het geen enkele boodschap heeft of ook maar iets betekent, maar iedere keer als er een onderwerp voorbij komt over dat mens heb ik het idee dat ik het op moet schijven. Dus bij deze doe ik dat dan maar.

    Op de mount van de UvA telescoop zit een hele lelijke sticker.
    http://www.girlsday.nl/uploads/media/Amsterdam_in_de_ban_van_meisjes_en_betatechniek.pdf
    Dat eerste logo, het is echt heel erg lelijk. Het komt er dus op neer dat van Bijsterveldt bij onze telescoop was om met kinderen de maan en wat planeten te bekijken. Volgens de docent was ze zeer geïnteresseerd en bleef ze door vragen. De sticker heeft hij erop laten zitten, ik denk omdat hij het zaakje zelf ook niet vertrouwt en daardoor deze sticker als het enige wat ons met beschermen tegen bezuinigingen ziet (ze hebben op gegeven moment een spiegeldeksel laten maken onbetaalde stagiaires, want het commerciële model kopen mocht niet van de UvA en de toen gebruikte hoes was wel een heel groot risico, natuurlijk niet direct de schuld van deze minister maar geeft wel het een en ander aan).

    Eigenlijk had ik dit niet willen weten, nu kan ik als ik daar voor de zoveelste keer midden in de nacht met een nog nooit eerder gezien probleem zit (Windows computers die zeldzame hardware via seriele en usb poorten tegelijk aansturen moeten verboden worden), me niet van de gedachte afhouden dat ze de boel persoonlijk vervloekt heeft.

  • Jan B, ma 30 januari 2012 23:21 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    ze hebben op gegeven moment een spiegeldeksel laten maken onbetaalde stagiaires, want het commerciële model kopen mocht niet van de UvA en de toen gebruikte hoes was wel een heel groot risico, natuurlijk niet direct de schuld van deze minister maar geeft wel het een en ander aan

    Voorbeeld van "penny-wise and "pound-foolish". Die spiegel is het meest kwetsbare en het duurste onderdeel van de hele telescoop. Dan moet je niet kijken op een paar centjes voor een fatsoenlijke deksel of een goede kap. Ik heb trouwens iets niet helemaal begrepen: is die hardware waar je het over had voor de aansturing van de telescoop?

  • Eline W, di 31 januari 2012 09:19 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Het punt was dat er daarvoor een hoes omheen zat, en iedere keer dat iemand de telescoop wilde gebruiken moesten er mens op een trapje gaan staan om met het risico op de telescoop te vallen die hoes eruit te trekken. Dat was veel te gevaarlijk. Toen kwam se opeens een budgetstop en mocht er helemaal niets meer gekocht worden, gelukkig was op dat moment het meeste er al maar dus geen fatsoenlijke spiegeldeksel. Wat ze nu gefabriceerd hebben zo overigens zeer goed in elkaar en werkt geweldig, ik zou niet weten war het commerciële model beter zou kunnen doen. Probleem is dat als ze van boven het budget bevriezen, er echt niet wordt gekeken naar de gevolgen, maar er mocht bij wijze van spreken geen USB kabel meer gekocht worden.

    Dit soort telescopen (52 cm RCOS, zoek maar op) lijken vooral gebruikt te worden door particulieren met te veel geld, of andere doeleinden waar mensen met Windows werken. Wat er dus aan de hand is is dat er een computer staat, waar alles op is aangesloten (dome, mount, cameras) maar doordat deze computer met zoveel zaken moet communiceren gaat er altijd van alles mis. Zo maakt het uit in welke volgorde je dingen aan zet, zijn er tijden dat de dome de telescoop niet wil volgen en als er iets mis is is het heel erg lastig er achter te komen wat dat dan is. Gedeeltelijk zal dat komen omdat al die software niet heel goed geschreven eb gerest is, maar ik heb ook het idee dat (zeker ook omdat het uit maakt in welke volgorde je zaken aan zet) een gedeelte van het probleem in Windows zit.

  • Eline W, di 31 januari 2012 09:29 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Sorry, 51 cm

    http://rcopticalsystems.com/telescopes/20truss.html

    Alleen achter die van ons hangt nu veel meer instrumentatie...

    Eigenlijk is het best wel zielig dat dit het meest geavanceerde is wat er in Nederland is. Niet meer de grootste, want ergens in Drenthe schijnt iemand iets van 60 cm op een karretje te hebben.

  • Jan B, di 31 januari 2012 11:16 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Eigenlijk is het best wel zielig dat dit het meest geavanceerde is wat er in Nederland is.

    Punt is natuurlijk wel dat je heel zwaar uit moet pakken wil je nog echt een telescoop hebben waarmee je nog grensverleggend onderzoek kunt doen. Je hebt dan spiegeldiameters van minstens 5 meter nodig en dan nog is het de vraag of het wetenschappelijk gezien allemaal echt lonend is.

  • Eline W, di 31 januari 2012 12:11 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    In Nederland is dat het zeker niet. Maar het verbaast mensen wel wat wij kunnen met een telescoop naast de A10.

    Hier verbaast de docent overal iedereen mee:
    http://www.flickr.com/photos/44306922@N07/5388201268/in/photostream

    Alleen dit is een beetje flauw, want meer van dat soort "concurrerende" afbeeldingen zijn er nooit meer reproduceert, heeft het het formaat van die nevel en verschrikkelijk goede omstandigheden te maken.

    Waar ik vooral op doel is dat dit soort telescopen vaak in bezig zijn van rijke mensen in de VS. Als je niet meer weet wat je met je geld moet kan je altijd nog een paar ton aan telescoop en randapparatuur kopen. In Nederland zijn blijkbaar niet dat soort mensen, als ik zie hoe wij met lichtvervuiling om aan (het is een probleem, maar niet onoverkomelijk) dan kan dat voor een particulier best lonend zijn. Het kost immers niet meer dan een huis, of zal je geen vergunning van de gemeente krijgen?

  • Jan B, di 31 januari 2012 21:58 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Het kost immers niet meer dan een huis, of zal je geen vergunning van de gemeente krijgen?

    Hangt van de lokale bouwvoorschriften af. Maar er kan veel tegenwoordig.

  • Jan B, di 31 januari 2012 22:02 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Schitterende foto's trouwens.

  • Sylvia Stuurman, ma 30 januari 2012 16:11 in reactie op Tijl Uilenspiegel Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Een minister die in het journaal durft te beweren dat het ontverantwoord is om te staken vanwege de toetsweek, een toetsweek die niet bestaat, landelijk, doet aan framing.]

    Je kunt haar ook minder kwaadwillend bekijken:

    misschien wist ze het gewoon niet, dat dat niet landelijk is. Het is allemaal ook zo ingewikkeld voor haar...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel