15 februari 12 11:49 Reageer (170) Politiek RSS

Leers wil IQ-test voor vluchtelingen

Bruikbaarheid personen belangrijker voor minister dan kwetsbaarheid

065D12069

Minister Leers van Asiel wil aanvullende eisen stellen aan de 500 uitgenodigde vluchtelingen die Nederland ieder jaar opneemt. Hij spreekt van 'integratiepersectief'. Kamerleden reageren geschokt.

De 500 vluchtelingen worden door de Verenigde Naties, de UNHCR, voorgedragen. Het gaat om mensen die bescherming nodig hebben omdat ze in hun eigen land vervolgd worden. Ze wonen vaak al jaren in kampen. Nederland neemt in vergelijking met andere landen heel weinig van dergelijke vluchtelingen op, legt de minister uit. Leers wil nu dat bij de selectie wordt meegewogen of deze vluchtelingen in Nederland succesvol kunnen integreren. Zo niet dan zijn ze niet langer welkom. In de praktijk betekent het dat Nederland alleen nog hoger opgeleide vluchtelingen wil, zo blijkt uit de brief.

In een Kamerbrief schrijft Leers:

Zoals aangegeven hecht dit kabinet nadrukkelijker dan voorheen aan het meewegen van integratieaspecten in het hervestigingsproces. (...) Nederland heeft UNHCR gevraagd om meer zogenaamde high of higher profile vluchtelingen voor te dragen. Dit gebeurt in de praktijk nog te weinig. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om journalisten of mensenrechtenactivisten of mensen met een academische opleiding die maatschappelijk een actieve rol hebben vervuld.

Kamerleden reageren geschokt, meldt Trouw. GL-Kamerlid Tofik Dibi noemt de eisen 'bizar': "Het gaat om de bescherming van mensen." Sharon Gesthuizen van de SP verzet zich er tegen dat tegen mensen gezegd wordt 'u heeft geen hersenen dus we nemen u niet op'. Ook oud-premier Lubbers, voormalig Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN, is tegen de voorwaarde. Het gaat volgens hem om een groep zeer kwetsbare mensen die bescherming nodig hebben en alleen daarom worden uitgenodigd.

cc-foto: Paulo Alegria

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

 

Laatste Reacties (170) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wiebe van Roeden, do 16 februari 2012 22:30 Reageer op Wiebe

    Wiebe

    Zullen we eens beginnen met een IQ-test voor dit stelletje kabinets-zielepoten ? Die kunnen echt niet aantonen dat ze een hoger IQ hebben dan een gemiddelde vluchteling ... sterker nog - gezien het gevoerde -voor wat door moet gaan als - beleid eindigen ze nog onder Kelly in de eerste de beste test.

    Weer zon voorbeeld van het totaal verdwijnen van het meenemen van enig menselijk gevoel en waarde in dit kabinet. We zijn allen een gebruiks- of beter wegwerpartikel in de ogen van VVD

  • kees boer, do 16 februari 2012 21:15 Reageer op kees

    kees

    Het liefst zou ik dan ook helemaal geen vluchtelingen binnen laten in nederland maar omdat ik persoonlijk geen mensen terug wenst te sturen die waarschijnlijk de dood zouden gaan vinden zou ik dat ook nooit doen.Maar om deze status af te laten hangen van een IQ test die eigenlijk naar mijn mening verteld laat de dommen maar doodgaan en laat de slimmen maar leven omdat we die wel kunnen gebruiken gaat echt te ver!Onslaan die man en weg ermee houdbaarhoudsdatum van leers is ver overschreden!

  • xp joffer, do 16 februari 2012 12:05 Reageer op xp

    xp

    de progressieven in denlande wilden ons laten geloven dat asielzoekers die naar nederland komen hoog opgeleid zijn met verhalen dat artsen uit iran hier schoorsteenvegers zijn... dit is totale onzin; economisch gezien presteren deze mensen helaas niet veel, 70% zit in de bijstand en een hoog percentage daarvan is analfabeet.. daar kunnen zei ook niks aan doen maar het zijn de feiten¡

  • Bataafs Republikein, do 16 februari 2012 01:51 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Het zoveelste zuiver fascisto-imperialistische gekrakeel van dit -kuch- 'kabinet'.

  • El Che, wo 15 februari 2012 17:43 Reageer op El

    El

    Dit wordt een soort idols voor vluchtelingen. Mogen we er dan ook op stemmen?

  • Klaas Slager, wo 15 februari 2012 17:32 Reageer op Klaas

    Klaas

    Wanneer krijgen we een IQ test voor volksvertegenwoordigers ?
    Ik stel een ondergrens van 110 voor.

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 17:56 in reactie op Klaas Slager Reageer op YggY

    YggY

    Zullen we die ondergrens maar op 100 houden anders houden we geen volksvertegenwoordigers meer over.

    En die ondergrens van 100 is in ieder geval voldoende om de halfwas criminele fractie van de PVV buiten de Kamer te houden.

  • robert vd heide, wo 15 februari 2012 19:39 in reactie op YggY ... Reageer op robert

    robert

    yeah : )

  • D. Bunker, wo 15 februari 2012 22:41 in reactie op Klaas Slager Reageer op D.

    D.

    Als we dat doen, door wie moet jij dan vertegenwoordigd worden?

  • Ernst Anepool, wo 15 februari 2012 17:13 Reageer op Ernst

    Ernst

    Kan hij niet veel beter eerst eens een IQ test bij Kabinet en Kamerleden afnemen, want helaas zitten daar meer onnadenkende domoren tussen dan tussen de inwijkelingen uit het Rif-Gebergte, waar hij naar nu blijkt zo racistisch als het maar zijn kan over denkt :-(

    Nou ja denken, het is meer zijn onderbuik die de macht heeft, inplaats van zijn intellect...

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 19:58 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Kan hij niet veel beter eerst eens een IQ test bij Kabinet en Kamerleden afnemen=
    Kamerlid wordt je niet vanwege je IQ maar op grond van het aantal stemmen dat je partij krijgt, kabinetslid wordt je ook niet vanwege je IQ maar op grond van je politieke kleur.

  • El Che, wo 15 februari 2012 20:18 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op El

    El

    We zouden dus de stemmers moeten testen op hun I.Q. en dan een ondergrens trekken wie mag stemmen? Creepy. Zijn we wel gelijk van de pvv af.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 21:16 in reactie op El Che Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Ben ik het helemaal mee eens. We moeten voorkomen dat mensen stemmen op degene met het mooiste haar. Wie wil stemmen zou eerst een examen af moeten leggen om te bewijzen dat hij/zij in staat is tot verantwoord stemgedrag.

  • El Che, wo 15 februari 2012 22:20 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op El

    El

    "Wie wil stemmen zou eerst een examen af moeten leggen om te bewijzen dat hij/zij in staat is tot verantwoord stemgedrag. "

    Denk jij dat jij, gezien jouw eerdere reacties, voor zo'n examen zal slagen?

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 22:42 in reactie op El Che Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Denk jij dat jij, gezien jouw eerdere reacties, voor zo'n examen zal slagen?=
    Heb ik dan gezegd dat ik stem? Ik vind dat tijdverspilling. Er zijn 12 miljoen stemgerechtigden. Mijn stem heeft dus geen enkele invloed. Hoe minder mensen stemmen hoe beter het resultaat. Mits de mensen die om de verkeerde redenen willen stemmen thuisblijven. Populisme bestrijd je door het bij het gepeupel weg te houden.

  • Ernst Anepool, vr 17 februari 2012 12:29 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ernst

    Ernst

    Wat een PVV retoriek zeg, want die uitlating dat het resultaat beter word als er minder mensen mogen stemmen is de basis onder het fascisme...

    *iedereen* moet stemmen hoe onopgeleid dan ook, feitelijk was mijn opmerking namelijk mijn gehandicapte vorm van "sarcasme"

    Het gaat helemaal niet om IQ in de politiek, want dan zouden we helemaal niet in deze misere zijn gekomen, maar een bloeiende beschaafde Staat ziin na de voorzet die Drees heeft gegeven.

    Mar doordat mensen zo makkelijk en gullible zich neuro lynguistisch laten programmeren door dat stelletje bovenbazen, dat is het werkelijke probleem, dat hele Kabinet is en stelltje stromannen van de bankverzekeraars lobby, nederland word helemaal niet geregeerd, in tegendeel, het word leeggezogen, onze pensioenen geplunderd, en onze kinderen tot slaaf omgevormd.

    heb je de WWNV al eens goed doorgelezen?
    en de maatschappelijke stage in combinatie gehangen met de Gingrichiaans verplichting om straks schoonmaker zonder loon te worden voor de rijken?

    (nee dat is geen grapje!)
    "This is something that no liberal wants to deal with," Gingrich said. "Core policies of protecting unionization and bureaucratization against children in the poorest neighborhoods, crippling them by putting them in schools that fail has done more to create income inequality in the United States than any other single policy. It is tragic what we do in the poorest neighborhoods, entrapping children in, first of all, child laws, which are truly stupid.


    Je ziet gelijk waar Rutte en Verhagen hun "mosterd" halen, want hetzelfde riep Lubbers ook al, en was een idee van Goering om de tekorten aan handige kleine vingers op te lossen van de bouw van de V2 !

    En nee ook dit is geen grapje...
    Daar is de hitlerjugend en arbeitseinsatz uit voortgekomen.
    Je mag het hele filmpje kijken, maar waarschijnlijk word je dan net zo misselijk als ik...
    Dus begin gewoon met het meest veel zeggende stukje:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zk6Rs2MgGMI#t=72s
    Opvallend hoe hij dan op WIlders lijkt hè

    Kijk nu eens waar ze die gebarentaal vandaan hebben :-(
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EXXpMs3T3jA#t=286s

    En we weten allemaal tot welk gebaar dat uitgroeide uiteindelijk...
    http://www.youtube.com/watch?v=ZrbFBUG_5aw&t=2m20s

  • Ernst Anepool, vr 17 februari 2012 12:29 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ernst

    Ernst

    Wat een PVV retoriek zeg, want die uitlating dat het resultaat beter word als er minder mensen mogen stemmen is de basis onder het fascisme...

    *iedereen* moet stemmen hoe onopgeleid dan ook, feitelijk was mijn opmerking namelijk mijn gehandicapte vorm van "sarcasme"

    Het gaat helemaal niet om IQ in de politiek, want dan zouden we helemaal niet in deze misere zijn gekomen, maar een bloeiende beschaafde Staat ziin na de voorzet die Drees heeft gegeven.

    Mar doordat mensen zo makkelijk en gullible zich neuro lynguistisch laten programmeren door dat stelletje bovenbazen, dat is het werkelijke probleem, dat hele Kabinet is en stelltje stromannen van de bankverzekeraars lobby, nederland word helemaal niet geregeerd, in tegendeel, het word leeggezogen, onze pensioenen geplunderd, en onze kinderen tot slaaf omgevormd.

    heb je de WWNV al eens goed doorgelezen?
    en de maatschappelijke stage in combinatie gehangen met de Gingrichiaans verplichting om straks schoonmaker zonder loon te worden voor de rijken?

    (nee dat is geen grapje!)
    "This is something that no liberal wants to deal with," Gingrich said. "Core policies of protecting unionization and bureaucratization against children in the poorest neighborhoods, crippling them by putting them in schools that fail has done more to create income inequality in the United States than any other single policy. It is tragic what we do in the poorest neighborhoods, entrapping children in, first of all, child laws, which are truly stupid.


    Je ziet gelijk waar Rutte en Verhagen hun "mosterd" halen, want hetzelfde riep Lubbers ook al, en was een idee van Goering om de tekorten aan handige kleine vingers op te lossen van de bouw van de V2 !

    En nee ook dit is geen grapje...
    Daar is de hitlerjugend en arbeitseinsatz uit voortgekomen.
    Je mag het hele filmpje kijken, maar waarschijnlijk word je dan net zo misselijk als ik...
    Dus begin gewoon met het meest veel zeggende stukje:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zk6Rs2MgGMI#t=72s
    Opvallend hoe hij dan op WIlders lijkt hè

    Kijk nu eens waar ze die gebarentaal vandaan hebben :-(
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EXXpMs3T3jA#t=286s

    En we weten allemaal tot welk gebaar dat uitgroeide uiteindelijk...
    http://www.youtube.com/watch?v=ZrbFBUG_5aw&t=2m20s

  • Piet Monster, wo 15 februari 2012 16:16 Reageer op Piet

    Piet

    Wat een walgelijk voorstel, IQ lijkt me niet maatgevend voor de ellende waar een mens zich in bevindt. Maar dit leek zo belachelijk, dat ik de brief maar ben gaan lezen, en dan kom ik tot een hele andere conclusie . Wat een walgelijk suggestieve en onjuiste wijze van Joop om dit bericht zo te brengen. Het woord IQ komt er niet in voor, en ook het woord IQ test niet. Verzinsels dus, om zo iemand zwart te maken en in een kwaad daglicht te stellen. Zaken ontzettend opkloppen en dan met grote verontwaardiging uitpakken, terwijl het niet meer is dan gebakken lucht.
    Er staat in de brief dat Nederland nu in zal zetten op een gebalanceerder beeld, dus meer mensen met een higher profile, wat dus gewoon impliceert dat die balans eerder uitsloeg naar de lower profiles (walgelijke term trouwens) . Dat men dan meer dan voorheen kijkt of er een kans is dat mensen succesvol zullen kunnen integreren lijkt me zeer zinnig.

  • Tijl Uilenspiegel, wo 15 februari 2012 16:56 in reactie op Piet Monster Reageer op Tijl

    Tijl

    Wel eens gehoord van eufemismen?
    Zaken uit vergroten geeft vaak een helder beeld.

  • Piet Monster, wo 15 februari 2012 17:05 in reactie op Tijl Uilenspiegel Reageer op Piet

    Piet

    Uitvergroten is iets anders dan vervormen. Je kunt als nieuwsredactie met goed fatsoen niet melden dat een minister een IQ test in wil voeren , terwijl dat uit de hele brief nergens blijkt en het hele woord IQ er niet in voorkomt.

  • joost klaassen, wo 15 februari 2012 17:02 in reactie op Piet Monster Reageer op joost

    joost

    Ik heb de brief ook gelezen en het zijn inderdaad een hoop mooie woorden die moeten verhullen dat 'we' in het vervolg ten koste van de dombo's, en dus waarschijnlijk ten koste van andere landen die erkende vluchtelingen hervestigen, willen gaan doen aan cherry-picking.

    We laten de dombo's liever achter in hun uitzichtloze bestaan, want hier zal het ook wel nooit wat worden. En daarvoor heeft Leers dan 5 pagina's verhullend en ambtelijk taalgebruik voor nodig.

  • Piet Monster, wo 15 februari 2012 17:23 in reactie op joost klaassen Reageer op Piet

    Piet

    maar dan heb je over het " een meer gebalanceerd beeld" heen gelezen.

  • joost klaassen, wo 15 februari 2012 17:43 in reactie op Piet Monster Reageer op joost

    joost

    Oftewel : de dombo's slaan we voortaan over, hoe zielig ze ook zijn.

    Vroegen namen we er nog wel eens één of twee, maar dat hoeft de UNHCR in de komende 4 jaar echt niet meer van ons te verwachten.

    Al te goed is immers nog altijd buurmans gek.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:45 in reactie op Piet Monster Reageer op Censuur

    Censuur

    Nou, dan meet Leers de IQ niet persoonlijk, maar dat laat hij selecteren op een hoog IQ in het vluchtelingenkamp. Des te erger.

  • Piet Monster, wo 15 februari 2012 18:10 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    Je borduurt verder op een verzinsel van Joop, er wordt niet op IQ geselecteerd, niet door Leers en niet op de plekken waar de vluchtelingen nu verblijven.

    In reactie op Joost Klaassen: het gaat er volgens mij ook niet zozeer om om dombo's te weigeren, dat blijkt nergens uit de tekst, maar om die mensen uit te kiezen van wie er kans is dat ze zich hier kunnen handhaven en gelukkig kunnen worden. Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat mensen die al in een stedelijke omgeving woonden, makkelijker hun weg in deze samenleving zullen vinden. Of mensen die al eens in het westen zijn geweest.

  • Frans Akkermans, wo 15 februari 2012 16:13 Reageer op Frans

    Frans

    Ik heb de brief van Leers gelezen maar ik kom nergens iets tegen dat er geselecteerd gaat worden op IQ, intelligentie, hersens o.i.d.

    Typisch (?) weer een Joop.nl kop om op door te kunnen draaien. Wat dat ook weer gebeurt. Nuchter aan berichtgeving doen en erop reageren is moeilijk.

  • Zomaar een mening, wo 15 februari 2012 17:27 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Frans,

    Wel eens gehoord van selectief lezen???
    Als je al de brief gelezen hebt, wat ik betwijfel gezien je opmerking, heb je aan het bovenstaande criteria voldaan. Selectief lezen !!

    Er staat wel degelijk in de brief, ik citeer " Nederland ziet graag een gebalanceerde caseload. Nederland heeft UNHCR
    gevraagd om meer zogenaamde high of higher profile vluchtelingen voor te dragen. Dit gebeurt in de praktijk nog te weinig. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om journalisten of mensenrechtenactivisten of mensen met een academische opleiding die maatschappelijk een actieve rol hebben vervuld." einde citaat.
    Dit is te lezen onder de kop "Hervestigingscriteria"

    Je reactie is derhalve stemmingmakerij.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:14 in reactie op Zomaar een mening Reageer op Censuur

    Censuur

    "Je reactie is derhalve stemmingmakerij. "

    En hij is de enige niet.

    Ik schrik van de haat voor vluchtelingen die sommigen mensen voelen en uitventen. Ik schaam me diep om Nederlander te zijn en met dat soort uitschot in één land te wonen.

  • Piet Monster, wo 15 februari 2012 18:53 in reactie op Zomaar een mening Reageer op Piet

    Piet

    En dus was die caseload daarvoor niet gebalanceerd. Goed van het kabinet dat ze om een balanceerde caseload vraagt.

    Over selectief lezen gesproken: waar staat het woord IQ in de brief? Waar wordt een test als eis voorgesteld. Nergens.

  • Zomaar een mening, do 16 februari 2012 01:03 in reactie op Piet Monster Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Ook jij geeft jezelf over aan, hoewel verborgen maar toch, discriminatie.
    Een vluchteling is een mens die niet stil staat bij "low of high profile". Hij ontvlucht zijn land omdat hij vreest voor z'n leven. Een land dat zich meestal in een oorlogssituatie bevindt.
    Een vluchteling staat niet stil bij het feit of hij wel of niet hoog geschoold is maar probeert zijn leven te beschermen.

    Jij komt met het argument dat nergens in de brief het woord "IQ" in voorkomt maar ook jij leest graag wat jezelf wilt lezen om zo je eigen ideeen te voeden. Er wordt in de brief de woorden " high of higher profile vluchtelingen" gebruikt. Dit slaat toch zeker op vluchtelingen, dus mensen, die zodanig geschoold zijn dat ze iets aan de samenleving kunnen toevoegen.

    Ik wordt steeds onpasselijker van het gebruik van argumenten die door mensen als jij en iedereen die zo nodig andere mensen de maat willen nemen.

    Laat iedereen in zijn waarde, een mens is een medemens op deze wereld.
    Probeer eens iets socialer, je weet toch zeker wel wat dit beteknd ?, te zijn. Iedereen heeft het recht om in vrede te leven, en iedereen heeft het recht om, als dit niet in zijn eigen land kan, de mogenlijkheid te krijgen om deze vrede in een ander land te vinden.

    Probeer je eens te verplaatsen in de belevingswereld van een vluchteling!
    Huis en haard, familie, vrienden, z'n vertrouwde omgeving in de steek te moeten laten om te leven!

    Maanden geleden heeft er een computerspelletje op deze site gestaan waarin je in de schoenen van een echte vluchteling kon gaan staan om zo te proberen de vrije wereld te bereiken.
    Dit spel zou verplichte kost moeten zijn voor figuren zoals jij. Misschien dat je ogen dan eens opengaan.

    Succes in je eigen, "vrije" maar oh zo bekrompen wereldje !

  • milow rambaldy, wo 15 februari 2012 16:09 Reageer op milow

    milow

    zijn dat niet de hoogopgeleiden die de wereld naar de klote hebbeb geholpen meneer Leers?

  • Jim Peeters, wo 15 februari 2012 16:03 Reageer op Jim

    Jim

    Het gaat hier om vluchtelingen die al veilig zijn. Dus er is geen enkel gevaar meer voor ze.

    NL neemt elk jaar 500 van ze op. Het lijkt me helemaal niet verkeerd om immigranten te kiezen die zullen bijdragen aan de Nederlandse samenleving.

  • joost klaassen, wo 15 februari 2012 17:22 in reactie op Jim Peeters Reageer op joost

    joost

    Volgens de brief van Leers gaat het om personen die zich in een uitzichtloze situatie bevinden en bescherming behoeven, dan wel voor wie acuut gevaar dreigt.

    Dus als u het beter weet dan Leers, de vloer is voor u.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:12 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur

    Censuur

    En wat doen we met de mensen die geen kapitalistische bijdrage kunnen leveren aan rechts Nederland? Afmaken? Alsnog vermoorden? Laten verhongeren? Zelfmoord laten plegen? U ziet het, keus zat.

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 21:31 in reactie op Censuur Joop Reageer op Marcus

    Marcus

    U heeft vast nog wel een logeerkamertje

  • Monique Sparla, wo 15 februari 2012 15:52 Reageer op Monique

    Monique

    Mag dit kabinet naar huis?

    Met alle respect voor alle Henk en Ingrids, maar volgens mij worden ze ook echt niet gelukkiger van zo'n samenleving ...

  • Tijl Uilenspiegel, wo 15 februari 2012 15:52 Reageer op Tijl

    Tijl

    Aanvullend op mijn eerdere voorstel zou ik Leers ook adviseren om de burgers uit de MOE landen van enkelbanden te voorzien.

  • Cees Rotteveel, wo 15 februari 2012 15:51 Reageer op Cees

    Cees

    Wilder door ideeen heen of nu zijn meerdere gevonden?

  • Cees Rotteveel, wo 15 februari 2012 15:33 Reageer op Cees

    Cees

    Als d'OuwesHuisman je kust gebeurt dat niet op een wijze dat dit voor iedereen direct zichtbaar is. Alleen grondige observatie van meerdere periodes in iemands leven kan koers schommelingen zichtbaar maken. Een kaart met naam en adres om de hals is doorgaans al een hele verbetering, maar misschien is middels een collecte in beide kamers GPS mogelijk zodat men hem ten alle tijden terug kan fluiten. Wat je er verder nog mee moet is niet aan mij maar aan de familie C.D. Appel.
    Mijn oprechte deelneming en veel sterkte toegewenst.

  • Isis Maät, wo 15 februari 2012 15:32 Reageer op Isis

    Isis

    Ik krijg hier hele nare gedachten bij. Een test doen bij mensen en diegene die het goed doet, hoeft niet afgevoerd te worden.

    Er was toch afgesproken dat zoiets nooit meer zou gebeuren.

  • Le Chat Botté, wo 15 februari 2012 15:31 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Wow, goed idee zeg!!
    Ten minste: als we slimme immigranten ruilen tegen domme Nederlanders.
    De vraag is natuurlijk wel wie dan weer die laatsten asiel zou willen verlenen. Een barmhartiger land dan Nederland, denk ik...

  • René Grooten, wo 15 februari 2012 15:29 Reageer op René

    René

    De ziektekiem die G.W. uit V. verspreid heeft vergt steeds meer s;achtoffers !

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 15 februari 2012 15:16 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Tja, wie had anders verwacht van dit kabinet:

    Mensen met een fysieke of geestelijke beperking zijn al gedegradeerd tot 2de hands burgers in Nederland; het mag allemaal geen geld meer kosten...

    Door mensen te selecteren op intelligentie om ze eventueel in ons land op te vangen vanwege de bedreigde situatie waar zij in leven, bevestigd nog eens het morele faillliet van dit kabinet.

  • Tijl Uilenspiegel, wo 15 februari 2012 15:13 Reageer op Tijl

    Tijl

    Naast deze toets is het wellicht handig meteen de genen te screnen op erfelijke afwijkingen. Ook zou ik het niet nalaten te testen op verspreidbare ziekten.
    Degenen die achterblijven sturen we onze missionarissen.
    Kortom:
    Wat een walgelijk idee vanuit het ridicule midden.
    Zijn er nog mastodonten of dissidenten in de zaal?

  • Evert van Vliet, wo 15 februari 2012 15:03 Reageer op Evert

    Evert

    De hamvraag is echter nog steeds wat je met je I.Q. uitspookt.

    Meten kunnen we nagenoeg allemaal.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 15 februari 2012 16:49 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wat mijn vader altijd zegt: ik heb niet veel IQ maar ik gebruik het tenminste wel. De ouwe boef kan ik achteraf gezien alleen maar gelijk geven ;-)

  • Klaas Slager, wo 15 februari 2012 17:34 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Klaas

    Klaas

    ik heb niet veel IQ maar ik gebruik het tenminste wel

    IQ is geen hoeveelheid.

  • Anja Lodewijks, wo 15 februari 2012 17:30 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Anja

    Anja

    Dit citaat zou zeker niet misstaan in het groot citatenboek.

  • D. Bunker, wo 15 februari 2012 22:43 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op D.

    D.

    Het is (nog) geen citaat.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 15 februari 2012 14:51 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Sorry hoor -- maar ik vind dit niet meer dan logisch!! Onderzoek door Finland heeft rond 2002 al aangetoond dat de gemiddelde IQ's in de wereld behoorlijk uiteen lopen. http://en.wikipedia.org/wiki/File:National_IQ_Lynn_Vanhanen_2006_IQ_and_Global_Inequality.png

    Een ongemakkelijke conclusie op basis van de figuur lijkt te zijn dat de meest rijke en gelukkige landen bovenaan in het lijstje staan. Wellicht is dat de reden dat minder ruchtbaarheid aan het onderzoek werd gegeven, want niemand zit bepaald te wachten op bestendiging van oude racistische stigma's. Ook al zouden die wetenschappelijk onderbouwd zijn.

    Het is volgens de lijst niet onwaarschijnlijk dat mensen uit de belangrijkste asielregio's significant lager kunnen scoren op intelligentie. Dat is geen waardeoordeel van de persoon maar iets wat wel in overweging mag worden genomen.

    Ik ben eigenlijk heel blij dat Leers deze concrete stap neemt. Samen met het meldpunt voor migrantenoverlast van Wilders zijn dit eigenlijk twee dingen die ik al heel lang op mijn verlanglijstje had staan. Het zijn geen sympathieke ingrepen (ronduit lullig zelfs) maar in een wereld vol verscheidenheid daarom niet minder nodig m.i.

    Ik zie het als een handvat om te voorkomen dat in Nederland te grote segregatie ontstaat tussen Westerse en niet-Westerse groepen. Dat is alleen maar voedingsbodem voor veel ergere racisme -- en dan zijn we pas echt ver van huis.

  • Zeno boy, wo 15 februari 2012 15:46 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Zeno

    Zeno

    De meeste I.Q. testen zijn op Westerse maatstaven geschoeid. Het is daarom ook heel belangrijk om onderscheid te maken tussen mensen en het land van herkomst. Het is bijvoorbeeld bekend dat mensen die heel weinig onderwijs hebben genoten significant lager scoren op zo'n test.
    Dat wil echter niet zeggen dat deze mensen in potentie dommer zijn. Dat ten eerste. Ten tweede is het natuurlijk behoorlijk discriminatoir om bij vluchtelingen het I.Q. als maatstaf te laten gelden. Ik bedoel wat is de volgende stap? Het DNA profiel? Vluchtelingen komen hier niet zonder reden. Laat de reden de maatstaf zijn en niet de vraag of iemand een verrijking kan zijn voor onze economie. Laat duidelijk zijn dat we nog steeds mensen accepteren uit ideële overwegingen en niet uit economische overwegingen. Als je dat niet doet gaan twee verschillende domeinen door elkaar lopen en kunnen we het begrip asielzoekers wel opdoeken. Is dat wat u wilt?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 15 februari 2012 16:48 in reactie op Zeno boy Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Een punt wat betreft Westerse IQ-testen voor niet-Westerse mensen. Ik ben geen klinisch psycholoog o.i.d. en weet niet zeker of onze IQ-testen universeel zijn. Maar of je gelijk hebt weet ik niet. Ik wijs op de hoge scores van vooral Japanners en Koreanen op onze iq-testen. Zij zijn ook geen West-Europese mensen en hebben een behoorlijk andere cultuur. Deze twee landen zijn internationaal zeer succesvol met megabedrijven van elektronica en automobielen. Toeval?

    Wat ik niet wil is de status van Nederland als veilige en welvarende vluchthaven opdoeken. Als we zonder selectie mensen binnenlaten leveren we ons over aan de grillen van asielbewegingen. Dan krijgen we van alles binnen. Onsympatiek maar niet minder waar. En hoe dat op de lange termijn met de integratie gaat lopen wil ik niet afwachten en dan denken "hadden we toen maar dit of dat".

    Of iets discriminatoir zou zijn vind ik gook een reden om het nooit te doen. Discriminatie is onderscheid maken. Dat is ook niets nieuws, want mensen maken de hele dag door onderscheid en keuzes. Wat je inderdaad niet wilt is negatief generaliseren. Dat vind ik ook iets totaal anders dan discriminatie. Dan heb je het over ongenuanceerde gemeenplaatsen als "alle asielzoekers zijn boeven". Dat is aantoonbaar onjuist.

  • Jan B, wo 15 februari 2012 19:39 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Jan

    Jan

    Ik wijs op de hoge scores van vooral Japanners en Koreanen op onze iq-testen.

    IQ-testen zijn tot op zekere hoogte onzinnig. Het begint er al mee dat het hele begrip intelligentie niet goed is gedefinieerd en dat men derhalve ook geen idee heeft hoe intelligentie goed te testen is. IQ-testen kijken in de praktijk vooral naar cognitieve vaardigheden. En met dat woord vaardigheden wringt de schoen meteen al. Vaardigheden kun je leren. Japanners en Koreanen trainen bijvoorbeeld hun vaardigheden om patronen te herkennen al vanaf het moment dat ze als kind naar school gaan. En hoe! Hun schrift is namelijk 1 grote ellende met duizenden verschillende karakters, waarbij de verschillen tussen karakters onderling ook nog eens zeer klein kunnen zijn. Veel IQ-testen bestaan nu juist (althans voor een gedeelte) uit allerlei rare figuurtjes bestaan waar dan vervolgens een systematiek in moet worden ontdekt. Voor mensen die met een latijns schrift zijn opgegroeid is dat misschien niet altijd even makkelijk, voor veel Azaiaten echter is zoiets een eitje (ze doen de hele dag niets anders). Op de vraag hoe je dit soort zaken moet duiden en of je nu wel of niet de conclusie mag trekken of Aziaten intelligenter zijn heeft de psychologie volgens mij tot op heden nog geen sluitend antwoord. Je kunt je dus serieuze vragen stellen bij de waarde van IQ-testen.

  • Zeno boy, wo 15 februari 2012 22:39 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Zeno

    Zeno

    Volledig cultuurvrije of neutrale intelligentie tests bestaan blijkbaar niet.
    Japan en Zuid Korea zijn allebei moderne geïndustrialiseerde landen met een grote dienstensector. Dit betekent dat de mensen goed onderwijs hebben genoten. Dat maakt al een groot verschil.

    De redenen om als vluchteling erkend te worden staan in de Conventie van Genève, vluchtelingen:

    Wie het land van herkomst moest verlaten uit angst voor vervolging wegens ras, religie, nationaliteit, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep.

    Het I.Q. criterium zou wellicht van toepassing kunnen zijn op arbeidsmigranten, maar om bovenstaande reden alleen al, niet op vluchtelingen. Maar Leers probeert wel vaker juridisch onmogelijke wetsvoorstellen er door te drukken.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 15:51 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Joe

    Joe

    'om te voorkomen dat in Nederland te grote segregatie ontstaat tussen Westerse en niet-Westerse groepen. '

    Hallo? het zijn er maar 500 per jaar op een bevolking van 17.000.000 dus die invloed op eventuele segregatie is verwaarloosbaar klein. En als we het dan toch hebben over het voorkomen van segregatie dan kan je beter naar Wilders kijken want als er nou iemand is die de segregatie bevorderd dan is hij het wel.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 18:07 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Eline

    Eline

    Dit kan niet waar, zijn wij zien iemand met een IQ onder de 70 als verstandelijk gehandicapt. Volgens deze grafiek zouden er hele landen moeten zijn waar iedereen gemiddeld verstandelijk gehandicapt is, en als het inderdaad normaal verdeelt is zijn mensen met wat wij een normale intelligentie vinden heel erg zeldzaam.

    Mensen met een IQ van 65 kunnen naar onze maatstaven geen kinderen opvoeden, ik ontkent niet dat er een effect zou kunnen zijn. Maar dit lijkt er op alsof analfabeten een geschreven test voor zich hebben gekregen.

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 13:54 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Normen en waarden of Nonnen en Waanzin?

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:21 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, wormen en zwaarden. ;))

  • W.J. v/d Straat, wo 15 februari 2012 14:22 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op W.J.

    W.J.

    Wormen en Maden !

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 15:05 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Of Vorken en Messen?
    Het CDA heeft honger!

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 15:16 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Marcus

    Marcus

    Knotsgekke humor

    my god

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 16:00 in reactie op Marcus Mark Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Jaloers op gezonde verstand?
    Zo te zien wel hoor.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:03 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Censuur

    Censuur

    Welnee, Mostafa. Hij is gewoon jaloers op mensen die humor hebben. ;))

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 19:00 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Is hij niet die Mark Mark van toen?!
    Zoja, hi hi hi hi hi !

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 13:50 Reageer op Censuur

    Censuur

    Zo moeilijk hoeft dat allemaal niet te zijn. Als Leers gewoon de schedels van de vluchtelingen opmeet weet hij direct wie binnen mag en wie terug naar de gaskamers moet.

    O, was dat nou een Godwin. Jemig...

  • Michel Reiziger, wo 15 februari 2012 14:18 in reactie op Censuur Joop Reageer op Michel

    Michel

    LOL...indeed indeed. Of hij huurt Ratelband (Rateltand) in die kijkt dan naar de gebitjes...of de tandjes wel allemaal rechtstaan, zo niet eruit!

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 14:18 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    O, was dat nou een Godwin. Jemig...
    ============

    Nee dat is geen Godwin want de wet van Godwin wordt door minimaal 99% van de posters hier verkeerd geïnterpreteerd.

    Wat Godwin namelijk zegt is dat naarmate de discussies langer worden de kans toeneemt dat er een verwijzing komt naar Nazi-Duitsland.

    Het criterium is niet zozeer de verwijzing maar wel de lengte van de discussie.

    Maar goed er wordt door velen hier wel vaker onjuist geïnterpreteerd.

  • Michel Reiziger, wo 15 februari 2012 13:49 Reageer op Michel

    Michel

    Ik wil eigenlijk eerst een EQ test voor politici, als ze daar voor slagen moeten ze nog een IQ test doen, dan gaan we eens kijken of ze mogen worden toegelaten tot het pluche.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:21 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Censuur

    Censuur

    Dat voorstel steun ik. :)

  • Eline W, wo 15 februari 2012 19:26 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Eline

    Eline

    Voor zover ik weet bestaan EQ testen niet.

  • Anja Lodewijks, wo 15 februari 2012 20:11 in reactie op Eline W Reageer op Anja

    Anja

    http://www.van-osch.com/lipoweb/noleman.htm

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 20:56 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Laat ik me daar maar niet aan wagen.

  • Anja Lodewijks, wo 15 februari 2012 21:22 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    : ))
    Ik weet ook niet of deze test sowieso zaligmakend is of meer een leuke egostreling wanneer je goed scoort.
    En wanneer iemand slecht scoort, ligt het natuurlijk gewoon aan de slechte test.

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 21:35 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    En wanneer iemand slecht scoort, ligt het natuurlijk gewoon aan de slechte test.
    ==========

    Scoren is voor mij niet echt een kernwaarde meer maar zoals je weet functioneer ik redelijk in 1 op 1 contact maar ben een regelrechte ramp in bepaalde groepen en haar processen.

    Buiten dat, ik zag dat er een aantal vragen bij stonden waarbij mij werd verzocht me ie iemand anders te verplaatsen en dat is voor mij ondoenlijk.

  • Anja Lodewijks, wo 15 februari 2012 22:35 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    "Buiten dat, ik zag dat er een aantal vragen bij stonden waarbij mij werd verzocht me ie iemand anders te verplaatsen en dat is voor mij ondoenlijk."

    En buiten dat is er ook nog het gegeven dat het helemaal niet leuk is om je in bepaalde mensen te verplaatsen. Voor mij is dat bijvoorbeeld een verzekeringsagent of wie dan ook, die zijn producten telefonisch probeert te verkopen. JakkieBaH.

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 22:52 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Elk mens is blij met iets anders. Ik ben gelukkig als mijn innerlijke kompas goed functioneert en zich niet afwendt van de mensen en hun lotgevallen, maar alles welwillend bekijkt en elk ding aanvaardt en gebruikt in overeenstemming met zijn waarde.

    Marcus Aurelius

  • Anja Lodewijks, do 16 februari 2012 07:56 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Mooi!!

  • joost klaassen, wo 15 februari 2012 13:49 Reageer op joost

    joost

    Even een relativering : het gaat hier alleen om de ca. 500 reeds door de UNHCR erkende vluchtelingen die wachten op hervestiging en jaarlijks door Nederland op verzoek van de UNHCR worden uitgenodigd.

    En dus niet over de ca. 10.000 asielzoekers die zelfstandig dit deel van Fort Europa hebben weten te beklauteren en zich jaarlijks spontaan aan onze grens melden.

    Dat gezed hebbende blijft het een bespottelijk voorstel. Want het gaat, daar heeft Lubbers gelijk in, om vluchtelingen die zich in een uiterst kwetsbare positie bevinden en bescherming behoeven. Dat ze wellicht soms het IQ van hun schoenmaat hebben doet aan die behoefte om bescherming natuurlijk in het geheel niet af.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 15:58 in reactie op joost klaassen Reageer op Censuur

    Censuur

    Duidelijk verwoord! :)

  • joost klaassen, wo 15 februari 2012 16:48 in reactie op Censuur Joop Reageer op joost

    joost

    Dank je !

    Lager opgeleiden zijn sowieso altijd de lul, ook onder de asielzoekers die zich hier spontaan melden.

    Je moest eens weten wat voor geloofwaardigheidstests en zwaarwegendheidstests die ondergaan in hun asielprocedure, die tegenwoordig een week duurt.
    Pure topsport, zowel fysiek als mentaal.

    Een simpele boer uit Somalie, die niets met bijvoorbeeld data heeft, maar wel op de vlucht is voor gedwongen inlijving bij Al Shabaab, kan het bij voorbaat volledig schudden.

    Als mijn puberkinderen geen zin in huiswerk maken hebben, en dat is nogal eens, houd ik ze dat ook altijd voor : lager opgeleiden zijn altijd en overal de lul.

  • Frank Lenssen, wo 15 februari 2012 13:32 Reageer op Frank

    Frank

    Ik moet iets persoonlijks kwijt, maar wel iets dat een aantal respondenten op Joop met me zal delen:

    we zitten op een glijdende schaal naar beneden. En helaas zie je ook hier, op deze site, dat mensen dat niet doorzien, en daarom elke nieuwe discriminerende en van haat vervulde maatregel 'wel OK' vinden, of zelfs toejuichen.

    Wie de parallellen met de jaren '30 ontkent, wie niet inziet dat het van heel kwaad tot héél veel erger aan het gaan is, wel, die zal zich te zijner tijd diep gaan schamen, en misschien zelfs de opinies die zij/hij hier ventileert gaan verhullen of ontkennen.

    Als de huidige ontwikkelingen doorgaan (en Goddank is er de nodige tegenstand vanuit het door Nieuw Dom Rechts zo gehate Europa), dan bereiken we op zeker moment een punt waarop een ommekeer niet meer mogelijk is.

    God verhoede dat het zover zal komen.

    F.L.

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 13:58 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Haatzaaien in Nederland is en Nederlandse sport geworden, ondekt door de eerste haat-trainer Fortuyn.
    Sommige Nederlanders vinden het niet erg als zij heten van achternaam: Van der Haat.

  • Andy de Groot, wo 15 februari 2012 14:12 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Andy

    Andy

    Maar jij bent toch ook een Nederlander?

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 16:02 in reactie op Andy de Groot Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nu even niet nee.

  • Andy de Groot, wo 15 februari 2012 13:59 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Andy

    Andy

    Frank, ik geloof dat de intenties nu toch anders zijn dan in de jaren 30. Dit is veel meer een pragmatische/economische dan racistische insteek, nog steeds niet goed te praten uiteraard.

  • Ine Sessink, wo 15 februari 2012 14:53 in reactie op Andy de Groot Reageer op Ine

    Ine

    Dat was het toen ook. De jodenvervolging kon groeien dankzij de recessie van toen.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 15:18 in reactie op Ine Sessink Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    = De jodenvervolging kon groeien dankzij de recessie van toen.=
    Zeker geen flauw benul waar je het over hebt?

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:10 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Censuur

    Censuur

    Jij wel dan? Want Ine Sessink heeft wel gelijk! http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog#Duitse_instabiliteit_1918_-_1929 En daar kwam de crisis direct uit voort. En toen hadden ineens alle joden, socialisten, communisten, geestelijk gehandiapten. Polen etc. et ineens gedaan. En toen vond Hitler dat hij ze wel even uit mocht roeien. En toen dacht Wilders, kom laat ik een klein beginnen en wie weet waar het dan eindigt!

    En toen ging jij dat even ontkennen. Tja...

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 22:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Lees toch a.u.b. eerst eens waar u naar toe linkt, want daar krijgt Sessink juist ongelijk. De oorzaak van de jodenvervolging is de ideologie van de NSDAP. Dat de jodenvervolging kon groeien dankzij de recessie van toen is een abjecte poging tot vergoelijking. De jodenvervolging groeide niet, die werd ingesteld. Hitler besloot daartoe!

  • Frank Lenssen, wo 15 februari 2012 15:07 in reactie op Andy de Groot Reageer op Frank

    Frank

    Beste Andy -

    op de eerste plaats dank voor je zeer redelijk verwoorde tegenwerping. Daarop heb ik het volgende te zeggen: ik vind dat de labels die politici erop plakken niet belangrijk zijn. Dus hun ratio erachter, die lijkt vandaag de dag anders dan dat zij in de jaren dertig was. Maar ik vind dat triviaal, het gaat me om het effect dat gesorteerd wordt.

    Anders gezegd: in de tijd van het opkomende nationaal-socialisme kon er nog openlijk over 'diese oder jene minderwertige Rasse' gesproken worden (vul maar in: Joden, Roma-, Sinti-zigeuners, etc. etc.) - en later sprak men van 'Ungeziefer' (ongedierte), mensen werden tot een uit te roeien onding gereduceerd.

    Tegenwoordig gaat die discriminatie sluwer, verborgener. Maar denk je eens in: Leers c.s. wil werkelijk de éne vluchteling, goed opgeleid, maar vervolgd, wél toelaten, en de andere (voorbeeld: Irakese moslima, geen middelbaar onderwijs genoten want school kapotgebombardeerd door Amerikanen in 2003, meermalen verkracht en nu een of andere vorm van eerwraak tegemoet ziend, steniging of bijtend zuur in gezicht of onthoofding, vult U maar in), die komt er niet in, omdat ze niet aan de criteria van meneer Leers (i.e.: de maatstaven van Wilders) voldoet.

    Kijk - je kijkt hier recht in de ogen van de baarlijke duivel, als je de draagwijdte van het plan tenminste onder ogen kan (of wil, of durft) te zien.

    Ik durf ook het volgende te stellen: geschoolde en matig vervolgde mensen gaan veel meer kans maken dan ongeschoolde en direct met de dood bedreigde mensen. Zo werkt dat, bij strikt utilitaire, harteloze, en immorele bestuurders (en die hebben wij).

  • Anja Lodewijks, wo 15 februari 2012 17:12 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Anja

    Anja

    Hoi Frank,

    Ook ik ging mee in de spiraal van frustraties om wat we momenteel zien gebeuren. Dus tot 10 tellen een paar hele diepe zuchten en diep en rustig verder ademen.

    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

    Die idioterie geldt helaas niet alleen voor opdringerige kortzichtige landgenoten, maar dit geldt evenzo voor kortzichtige- en onvermurwbare regeringslieden die geleid worden door geldmakers, door winst gedreven superkapitalisten en de gezondheid- en veiligheid dwepers.
    Door het ongezonde niveau van de macht is men vanuit een wantrouwen naar de burgers toe en daarbij dan ook nog eens selectief te zijn, doorgeslagen in het onderwerpen van de burgers aan een bureaucratische orde. Vanuit een hiërarchische ordening wordt er geprobeerd macht over de (menselijke) natuur te grijpen en angsten en benepenheid te kweken terwijl het gevaar bestaat dat de vrijheid en creativiteit van het individu verloren gaan door de vereisten van aanpassing aan sociale normen van uiteenlopende aard. Al sinds mensenheugenis lijkt ook het vijanddenken hier niet los van te staan en wordt het zelfs misbruikt om bepaalde doelen te bereiken.

    De commercie weet dat mensen op zoek zijn naar geluk. En in deze materialistische tijd lijkt het alsof er overal om ons heen geluk te vinden is. Je moet er wel voor werken, vaak heel hard of juist erg slim zijn of “bevoorrecht” met een erfenis, het komt niet naar je toe. Ledigheid is des duivels oorkussen. We zien grote voorbeelden in de media. Geluk kan schijnbaar gecreëerd worden, en zelfs handelswaar zijn. Des te meer geld, des te meer geluk. Maar dat dit geluk van korte duur is, wordt op de koop toe genomen, want als je werkt ligt nieuw geld en dus nieuw geluk in het verschiet.

    Handel heeft iets eerloos, iets smerigs en schandelijks, schreef Thomas van Aquino. Geluk, zei hij, is te vinden in bezinning, niet in verstrooiing en in het beschouwen van de waarheid.

    We hebben geen echte vrije wil, dat is wetenschappelijk onderzocht en door velen aangenomen. Een mens zit nu één keer zo in elkaar, we kunnen er schijnbaar toch niets tegen doen, dit moeten we maar geloven.
    Van de wetenschap dat mensen gevoelig zijn voor kuddegedrag en dat het mogelijk is mensen te hersenspoelen, wordt handig gebruik gemaakt en niet alleen in de commercie en bij verkiezingen, maar menigeen dankt ook zijn bekendheid aan zijn trouwe volgelingen.

    Bovendien heeft het doorgeslagen materialisme, het menselijk denken lui gemaakt.
    Door alle hapklare, voorgekauwde brokken is de huidige mensheid veel aangeboren creativiteit en spontaniteit ontnomen.
    Vanaf de eerste schooldag begint het , maar vaak al daarvoor. We worden opgeleid tot eenheidsworsten door het denken dat ons wordt voorgedaan terwijl wij intussen getraind worden in volgzaamheid. Voor de kinderen die onrustig, dwars of ongelukkig zijn en te moeilijke vragen stellen, heeft de apotheek in ieder geval voldoende Ritalin en antidepressiva in voorraad.

    Braaf leren we onze toetsen, het is tenslotte voor onze bestwil en alleen zo komen we stappen verder. Ons werk- en maatschappelijk niveau zijn bepalend voor onze schijnbare levensstandaard.

    Voor wie het desondanks niet mogelijk is te leren, of een werkzaam leven te leiden, of dat nu uit onmacht of onwil is doet niet ter zake, zal niets anders dan levenslang tot de onderlaag van de bevolking blijven behoren.


    Ieder die het wel verder heeft geschopt in de maatschappij maar ondanks alle indoctrinatie en valsheden, de vrijheid van de eenvoud en het zelf denken behoudt en dan ook nog eens het wetenschappelijk niveau dreigt te ontstijgen op eigen wijze, zal worden teruggevloten naar het door de macht bepaalde niveau. Alles moet tenslotte controleerbaar blijven om eventueel uitschot te kunnen filteren.
    Niemand mag hinder ondervinden van maatschappelijke kritiek of dwarsliggerij.

    Er is één probleem, vroeger zag men op tegen regeringsleiders en nu niet meer. Er wordt van ons gevraagd vertrouwen te houden in de huidige politiek, hoe belachelijk zij zich ook ge- of misdragen. Dat dit een onmogelijke opdracht is voor steeds meer mensen, wil er bij de trouwe goedgelovigen maar niet in.
    Welke groep mensen zal groeien en welke slinken zal allesbepalend zijn voor de toekomst.

  • Frank Lenssen, do 16 februari 2012 09:44 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Frank

    Frank

    Lieve Anja -

    helaas zie ik je lange bijdrage pas vanochtend.

    Dank voor je wijze woorden, ik heb ze met instemming tot me genomen.

    Frank.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:13 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik deel jouw gedachten, gevoelens en zorg in deze, Frank.

  • José Sijstermans, wo 15 februari 2012 15:53 in reactie op Frank Lenssen Reageer op José

    José

    Wislawa Szymborska: HAAT

    Zie eens hoe doelmatig nog steeds,
    hoe goed in vorm
    in onze eeuw de haat is.
    Hoe moeiteloos hij hoge hindernissen neemt.
    Hoe makkelijk hij springt, zijn prooi bereikt.

    Hij is niet als andere gevoelens.
    Tegelijk ouder en jonger dan zij.
    Hij brengt zelf de oorzaken voort,
    die hem tot leven wekken.
    Als hij inslaapt, is zijn slaap nooit eeuwig.
    Hem verzwakt de slapeloosheid niet, maar sterkt.

    Zonder religie of met
    als hij maar kan knielen bij de start.
    Zonder vaderland of met
    als hij maar snel weg kan komen.
    Rechtvaardigheid kan om te beginnen ook geen kwaad.
    Daarna rent hij graag alleen.
    Haat. Haat.
    Een grimas van liefdesextase
    vertrekt zijn gezicht.

    Ach, die andere gevoelens
    wat sukkelen ze lusteloos.
    Sinds wanneer kan broederschap
    op de massa rekenen?
    Heeft medelijden ooit
    als eerste de finish bereikt?
    Hoeveel mensen wekt de twijfel op tot daden?
    Dat lukt hem alleen, die zeker van zijn zaak is.

    Bekwaam, snel van begrip, heel ijverig.
    Moet ik zeggen hoeveel liederen hij heeft gecomponeerd?
    Hoeveel bladzijden geschiedenis genummerd?
    Hoeveel menselijke kleden hij heeft uitgespreid
    op hoeveel pleinen en in hoeveel stadions?

    Laten we het eerlijk toegeven:
    hij weet wat schoonheid is.
    Schitterend is zijn vuurgloed in de zwarte nacht.
    Prachtig zijn zijn rokende explosies in de roze dageraad.
    Ruïnes kun je moeilijk hun pathos ontzeggen,
    noch kun je de grove humor loochenen
    van de zuil die er kaarsrecht bovenuit steekt.

    Hij is een meester in het contrast
    tussen gedonder en stilte,
    tussen rood bloed en witte sneeuw.
    En wat hem boven alles nooit verveelt:
    het motief van de propere beul
    die boven zijn besmeurde slachtoffer oprijst.

    Op elk tijdstip open voor nieuwe uitdagingen.
    Als hij even moet wachten, dan wacht hij.
    Ze zeggen dat hij blind is. Blind?
    Zijn blik is even scherp als die van een sluipschutter
    en hij ziet de toekomst gerust tegemoet
    - hij alleen.

  • Frank Lenssen, wo 15 februari 2012 16:23 in reactie op José Sijstermans Reageer op Frank

    Frank

    Lieve José -

    heel veel dank voor je bijdrage.

  • marnix deWitt, wo 15 februari 2012 13:27 Reageer op marnix

    marnix

    Laten we met Leers beginnen. Je zou bijna denken dat de man langzaamaan begint te lijden aan geestelijke bagage.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 13:26 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =In de praktijk betekent het dat Nederland alleen nog hoger opgeleide vluchtelingen wil, zo blijkt uit de brief.=
    Waaruit weer eens blijkt dat deze christen geen idee heeft waar het in Nederland aan schort. Alleen lager opgeleide vluchtelingen hebben hier een kans. Ook omdat hun hoge opleiding meestal niet erkend wordt hier, maar op de eerste plaats natuurlijk omdat Nederland al stikt in de hoogopgeleide autochtonen waar geen werk voor is. Voor lager geschoold werk zijn Nederlanders niet te porren, waarom zou er hier anders plaats zijn voor Poolse gastarbeiders?

  • YggY ..., wo 15 februari 2012 13:22 Reageer op YggY

    YggY

    Wanneer het IQ van Leers zelf als gemiddelde wordt genomen dan is er geen reden voor de vluchtelingen om zich zorgen te maken.

  • snert :, wo 15 februari 2012 14:24 in reactie op YggY ... Reageer op snert

    snert

    Een oerang oetang heeft een gemideld iq van 79. van leers en de rest van de bende 2 punten meer, anders zouden ze de tweede kamer vol schijten.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:58 in reactie op snert : Reageer op Censuur

    Censuur

    "Een oerang oetang heeft een gemideld iq van 79."

    Er zijn mensen, ook hier, misschien wel vooral hier, die dat niveau niet halen. En wij weten wel wie dat zijn.

  • Rik Leppers, wo 15 februari 2012 13:22 Reageer op Rik

    Rik

    Laten we het dan meteen verder doorvoeren. Alle Nederlanders die test en degene die niet voldoen ruimen. Creëert weer ruimte voor eventuele vluchtelingen. Maar laten we vooral beginnen bij de ministers.
    Wat een ongelofelijke onzin dit...

  • Frank En Vrij, wo 15 februari 2012 13:20 Reageer op Frank

    Frank

    Blijkbaar hebben we de PVV helemaal niet nodig om NL in Europa in het verdomhoekje te zetten. Nederland wil steeds vaker alleen de krenten uit de pap. Dat gaat ons nog eens zuur opbreken.

  • Joe Speedboot, wo 15 februari 2012 13:01 Reageer op Joe

    Joe

    Dit idiote plan zegt vooral veel over het gebrek aan intelligentie van Leers zelf. De überpleaser die volkomen kritiekloos met alle winden meewaait.

    Meestal zijn het juist de slimmeriken die het lukt hun land te ontvluchten als de pleuris uitbreekt dus de kans is aanzienlijk dat het gemiddelde IQ van een vluchteling hoger ligt dan dat van de gemiddelde Nederlander.

  • Bas Grootel, wo 15 februari 2012 13:00 Reageer op Bas

    Bas

    Een goed plan. Nederland kan deze vluchtelingen dan ook een volwaardige toekomst bieden. Geen achter de geraniums verpieterende vluchtelingen meer.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 13:37 in reactie op Bas Grootel Reageer op Eline

    Eline

    Die maken we af?

  • Bas Grootel, wo 15 februari 2012 14:47 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Eline toch. Zijn dat jouw gedachten.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 15:42 in reactie op Bas Grootel Reageer op Eline

    Eline

    Wat wil je dan met die mensen gaan doen?

  • Popeye Kamper, wo 15 februari 2012 14:19 in reactie op Bas Grootel Reageer op Popeye

    Popeye

    "Een goed plan. Nederland kan deze vluchtelingen dan ook een volwaardige toekomst bieden. Geen achter de geraniums verpieterende vluchtelingen meer."


    Nee, 'n slecht plan meneer Bas. Economische vluchtelingen zijn NIET toegestaan. Mensen die vervolgd worden zijn wel toegestaan. Jij bent wel 'n geluksvogel dat jij in Nederland woond. Mocht jij een vluchteling zijn? dan zou jij volgens de Leersmethodiek niet toegelaten worden, waarom? te laag IQ !

  • Jan B, wo 15 februari 2012 12:57 Reageer op Jan

    Jan

    What's next? Een "euthanasieprogramma" voor geestelijk gehandicapten?

  • Ine Sessink, wo 15 februari 2012 14:59 in reactie op Jan B Reageer op Ine

    Ine

    Dat was er de vorige eeuw ook. In feite waren ze de eerste slachtoffers van de Nazi's. Ze werden als proefkonijn gebruikt bij het zoeken naar de meest efficiënte methode voor de Endlösung.

  • Jan B, wo 15 februari 2012 20:10 in reactie op Ine Sessink Reageer op Jan

    Jan

    Is mij bekend.

  • Jan B, wo 15 februari 2012 12:55 Reageer op Jan

    Jan

    Neem het kabinet en de PVV-top eerst eens zo'n test af.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 13:57 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ik ben trouwens wel oprecht geïnteresseerd in het IQ van alle 2e Kamerleden.

  • Jan B, wo 15 februari 2012 14:29 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Je realiseert je hopelijk toch wel dat je hier vraagt om het prijsgeven van een angstvallig gekoesterd staatsgeheim.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:00 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ben eigenlijk veel meer geïnteresseerd in hun EQ. Dat zegt mij meer dan een dagelijks wisselend IQ. Een keer slechts geslapen en je bent zo 10 punten kwijt. Dat zegt dus eigenlijk niets.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 19:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    Je heb weinig aan een sociaal persoon zonder verstand hoor.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 19:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Eline

    Eline

    t

  • Rodny Da Silva, wo 15 februari 2012 12:55 Reageer op Rodny

    Rodny

    Zo kunnen wij in Nederland eeuwig spelen met woorden. We verpakken de boodschap in cadeaupapier en hopen dat de rest van de wereld erin trapt. Als Nederland (lees: minister Leers) een IQ test als eis wil opleggen aan vluchtelingen mag hij dat doen. Hij moet dan ook zo fair zijn zich af te vragen wat de VN dan moet doen met de rest van de vluchtelingen die de IQ test niet halen. Met andere woorden als de hele wereld zich gaat bezighouden met IQ testen, kan je beter de vluchtelingenkampen veranderen in concentratiekampen. Mein Kampf het boek dat in Nederland verboden is wordt mijnsinziens in Nederland in een nieuw jasje gegoten.

  • Frans Lenaen, wo 15 februari 2012 12:50 Reageer op Frans

    Frans

    Waar staat dat met de IQ-test?
    Weer een tendentieuze titel!

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:16 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Censuur

    Censuur

    Dus hoger opgeleide vluchtelingen hebben een lager IQ dan lager opgeleiden? Want daar komt jouw reactie op neer.

    Jij mag de titel dan wel tendentieus noemen. Ik noem het plannetje van Leers tendentieus.

  • Berthold Hohenlowe, wo 15 februari 2012 14:22 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Berthold

    Berthold

    Het werkt wel. Je tikt met een stokje tegen het gaas en alle kippen vliegen kakelend op.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:56 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Censuur

    Censuur

    ... en alle haantjes denken te kunnen kwaken als een eend.

  • het geweten, wo 15 februari 2012 12:47 Reageer op het

    het

    Eindelijk is er een minister waar het verstand naar behoren werkt.
    Je hebt niets aan klaplopers, die dan gelijk in de bijstand gaan en er nooit weer uitkomen.
    En het is een feit: dat 1 op de 500 vluchtelingen een echte vluchteling is, de rest zijn economische profiteurs.
    HULDE!!

  • Rik Leppers, wo 15 februari 2012 13:32 in reactie op het geweten Reageer op Rik

    Rik

    "En het is een feit: dat 1 op de 500 vluchtelingen een echte vluchteling is, de rest zijn economische profiteurs."

    Ik heb daar geen recente statistieken van gezien, dus dat wil ik best van u aannemen. Ik ben ook van mening dat dit grondig gechecked moet worden.
    Maar legt u mij alstublieft uit hoe mensen screanen op intelligentie dit doet?

  • Ine Sessink, wo 15 februari 2012 13:34 in reactie op het geweten Reageer op Ine

    Ine

    Mensen die via de VN worden uitgenodigd zijn vluchteling en wonen al jaren in vluchtelingenkampen in de regio.
    Volgens dit kabinet mogen dergelijke mensen dus gewoon verrekken als hun intelligentie niet het gewenste niveau heeft.

  • Marc Schouten, wo 15 februari 2012 13:41 in reactie op het geweten Reageer op Marc

    Marc

    De minister is bang voor je GBL, niet erg verstandig dus.

    wat betreft die 1 van de 500 vluchtelingen ... dat valt nog te bezien of dat een feit is, Waar het hier echter omgaat is het door de UNHCR voorgedragen vluchtelingen, geselecteerd uit uit honderdduizenden die in kampen zitten.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:10 in reactie op het geweten Reageer op Censuur

    Censuur

    Het gaat hier om v l u c h te l i n g e n. Mensen die vervolgd worden om hun ras, geloof, politieke voorkeur. En die al in een opvangkamp zitten. Vaak jarenlang. En dat is echt geen kampeervakantie. Een ordinaire bewuste gelukszoeker houdt dat niet vol. De onzekerheid, de druk, de angst... voor wat? De kans dat hij als dom wordt bestempeld? Zo dom zijn die lui nou ook weer niet. Die hebben we andere wegen dan de ellende van een vluchtelingenkamp.

    En dan kunnen we over de echte gelukszoeker nog een hele discussie hebben. Want als je kinderen (dreigen te) sterven van de honger en jij wilt proberen ergens waar wel geld is te verdienen hun brood bij elkaar te sprokkelen, en je krijgt die kans, is dat dan geluk zoeken, of een kans op overleven?

    Maar goed, jij schaart die twee onder één noemer. Je bent de enige niet die niet snapt waar het nou echt om gaat.

    Stel dat PVV-ers vervolgd worden en in een kamp hun heil en veiligheid moeten zoeken in de hoop dat ze ergens een fijn land vinden op te veilig te kunnen leven. Dan zou je wel anders praten, hè? Niet dat er ook maar één land is dat PVV-ers binnen zou laten. Op Israël na dan.

  • Popeye Kamper, wo 15 februari 2012 16:23 in reactie op Censuur Joop Reageer op Popeye

    Popeye

    " Niet dat er ook maar één land is dat PVV-ers binnen zou laten. Op Israël na dan."


    Fatima, in principe mag iedereen Israél binnen. Ook die PVV ers, maar dat wil niet zeggen dat Wilders en consorten welkom zijn. ÓÓK daar loopt hij rond met bescherming, Wilders is nergens veilig behalve dan in Nederland!

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:55 in reactie op Popeye Kamper Reageer op Censuur

    Censuur

    Dat weet ik. Maar zelf schermen die PVV-ers nogal met "hun" Israël. Ik heb zelf joodse vrienden, die familie hebben in Israël en daar regelmatig op bezoek gaan, en die zijn het allemaal met het beleid van Wilders en zijn fundamentalistische vrienden niet eens. Integendeel zelfs. En dat is een doorsnee van de gewone bevolking. Je hoort die verhalen namelijk overal. Behalve in de geroofde en bezette gebieden.

  • Mostafa Mouktafi, wo 15 februari 2012 12:43 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Leers gedraag zich hier als een slager in een koeinenmarkt die eerst kijkt naar het gewicht van de koe, kijk naar de staart en gaat de koe wegen door een duw te geven aan de koe, blijft de koe staan betekend veel vlees! Dan gaat hij pas praten over de prijs.

    In de jaren einde 60 gingen Nederlanders naar Marokko om Marokkanen te selecteren die naar Nederland mochten komen werken: ze kijken naar allen de schouders, naar de lente en naar de gezondheid geschiedenis van de man en voorla mogen de geselecteerd Marokkanen analfabeten zijn die de rechten en plichten van de menseheid niet kennen. Die mochten mee naar Nederland. Marokkanen die toen goed Frans of Spans spreken waren niet interessant en werden met de rug gekeken.
    Het CDA gedoe van de laatste jaren: De ene is zo trots op het VOC-mentaliteit en de andere is trost op de ''''schouders selectie''''.

  • Frank Lenssen, wo 15 februari 2012 12:42 Reageer op Frank

    Frank

    Woorden schieten tekort als je de oprukkende waanzin wil beschrijven.

    Kom je wat minder snel uit je woorden? Heb je een geestelijke beperking?

    Dan mag je rustig verkracht, anderszins gefolterd, en ten slotte onthoofd worden.

    Ziedaar het louter utilitaire denken van ons horrorkabinet, een utilitair denken dat je rustig als immoreel en diep, diep gestoord mag beschouwen.

    Ondertussen draait de Charles Dickens van "Hard Times" zich in zijn graf om. Want zelfs hij had hier geen roman meer over kunnen schrijven - daar is het te erg voor.

    Elke dag denk je: erger kan niet meer. En elke volgende dag ervaar je dat het helaas nóg erger kan.

    Mengele, Goebbels en Himmler zijn niet dood. Ze zijn onder ons.

  • Ralph van der Geest, wo 15 februari 2012 12:56 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Ralph

    Ralph

    Helemaal met de heer Lensen eens.

  • marnix deWitt, wo 15 februari 2012 13:30 in reactie op Frank Lenssen Reageer op marnix

    marnix

    Chapeau, niets aan toe te voegen.

  • W.J. v/d Straat, wo 15 februari 2012 13:37 in reactie op Frank Lenssen Reageer op W.J.

    W.J.

    Een zeer juiste opsomming: terecht dat Goehring er niet bij staat, diens IQ zou te hoog geweest zijn voor zo een suggestie..... Rauter en Roehm kunnen er wellicht wel aan toegevoegd worden.

    Ik ervaar hetzelfde; elke dag wordt het absurder "op alle fronten" ;-( Afschuwelijk !

  • Frans Lenaen, wo 15 februari 2012 13:42 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Frans

    Frans

    Uhh Frank: normaal eindigt een internet discussie met een godwin. Je begint ermee....

  • W.J. v/d Straat, wo 15 februari 2012 14:15 in reactie op Frans Lenaen Reageer op W.J.

    W.J.

    wij noemen dat nu een geertwin of een godwilders !

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:20 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Censuur

    Censuur

    Dan zie je maar weer dat zelf een Godwin met de tijd mee gaat.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 13:50 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Censuur

    Censuur

    Hear hear!

  • Cor Edelenbosch, wo 15 februari 2012 12:36 Reageer op Cor

    Cor

    Wordt het niet eens tijd: dat we eerst minister Leers en zijn collega ministers aan een IQ-test onderwerpen? Al kunnen we ze ook aan de maatlat van de medemenselijkheid leggen. De uitkomst zal hetzelfde zijn: totaal ongeschikt.

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 12:34 Reageer op Marcus

    Marcus

    Eindelijk n minister van asielzoeken die doet wat de meerderheid van NL wil. Voor zover niet duidelijk: wat NL wil en wat de doorsnee Joop onrendabele wil zijn twee verschillende dingen. Ik hoop van harte dat Leers nog heel lang aanblijft

  • jonh jakar, wo 15 februari 2012 12:52 in reactie op Marcus Mark Reageer op jonh

    jonh

    De 'meerderheid' wil de grenzen op slot. Vooral doen, Nederland is zeker niet afhankelijk van de export en doorvoer.

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 13:50 in reactie op jonh jakar Reageer op Marcus

    Marcus

    Voor zover ik weet exporteren we nog altijd geen asielzoekers (misschien us dat de oplossing?) dus uw reactie zegt weinig. Dat NL iets zou ondervinden van n duidelijke houding tov dat wat er de grens overkomt is een fabeltje wat ook tijdens de verkiezingen al geopperd is door types als u. Kijk ook eens naar Zwitserland, ik geloof dat ze nog geen koekoeksklok minder hebben verkocht sinds dat gedoe over moskeetorentjes of meer recentelijk de handtekeningen actie mbt nieuwe medezwitsers

  • Ine Sessink, wo 15 februari 2012 15:01 in reactie op jonh jakar Reageer op Ine

    Ine

    Die zure rechtse mensen herkennen deze ironie niet.

  • kees van eck, wo 15 februari 2012 13:08 in reactie op Marcus Mark Reageer op kees

    kees

    We hebben het hier wel over mensen die hun land noodgedwongen hebben ontvlucht. Uw onderbuik maakt er waarschijnlijk direct 'buitenlandse gelukzoekers' van?

  • Marc Schouten, wo 15 februari 2012 13:34 in reactie op Marcus Mark Reageer op Marc

    Marc

    "Eindelijk n minister van asielzoeken die doet wat de meerderheid van NL wil. Voor zover niet duidelijk: wat NL wil en wat de doorsnee Joop onrendabele wil zijn twee verschillende dingen..."

    Herhaal het maar vaak genoeg en je gaat het zelf geloven....
    ...niet erg intelligent overigens...

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 14:06 in reactie op Marc Schouten Reageer op Marcus

    Marcus

    U behoort dan ook tot de 2e categorie

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:19 in reactie op Marcus Mark Reageer op Censuur

    Censuur

    "U behoort dan ook tot de 2e categorie "

    Zwaktebod, maat.
    En dat weet je ook wel. Want je gezonde verstand zegt iets heel anders dan je mond.

  • Marc Schouten, wo 15 februari 2012 15:10 in reactie op Marcus Mark Reageer op Marc

    Marc

    Ik vraag me af waarom ik hier nog op inga... *zucht*

    Dat een kleine groep, als je GBL en zijn kornuiten, hard schreeuwt en keer op keer leugens herhalen wil nog niet zeggen dat het een meerderheid van Nederland is. Maar goed, als je dat zelf wil geloven, ga je gang.

    Wat betreft "de doorsnee Joop onrendabele"... ik heb nog nooit aan mijn tijdverdrijf als het lezen van en reageren op Joop, of waar dan ook in internet, een rentabiliteit gekoppeld. Dus...verklaar je

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 13:56 in reactie op Marcus Mark Reageer op Censuur

    Censuur

    Definitie vluchteling volgens het CBS: "Niet-Nederlander die naar Nederland is gekomen en van wie op grond van het Vluchtelingenverdrag van Genève van 1951 is vastgesteld dat hij of zij in het herkomstland gegronde vrees heeft voor vervolging, vanwege een godsdienstige of politieke overtuiging, nationaliteit, ras of het behoren tot een bepaalde sociale groep."

    En let dan met name op de woorden 'vastgesteld' en 'gegronde vrees'.

    Tegenwoordig moeten vluchtelingen banger zijn voor rechts Nederland dan voor hun vervolgers/moordenaars.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 15:24 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Niet-Nederlander die naar Nederland is gekomen=
    Bij het CBS munten ze uit in het bedenken van krankzinnige definities. Een niet-Nederlander die niet naar Nederland maar naar een ander land is gevlucht is dus geen vluchteling? Net zo belachelijk als hun definitie van iemand die niet hier geboren is: Iemand is niet hier geboren als hij hier geboren is maar één van zijn overgrootouders niet!

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 16:02 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Censuur

    Censuur

    Wij hebben het over Nederland en het CBS is Nederlands en de vluchtelingen die naar Nederland komen, daar hebben we het hier over? Dus nou mag jij er wel allerlei "krankzinnigs" in zien, maar wat zegt dat?

    Ik kan nog wel andere definities geven als je daar prijs op stelt. Misschien dat je die beter snapt.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 20:15 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Wij hebben het over Nederland en het CBS is Nederlands en de vluchtelingen die naar Nederland komen, daar hebben we het hier over?=
    Volgens mij over vluchtelingen. Dat zijn mensen die vluchten. Heeft met Nederland als zodanig niets van doen. Het Nederlandse woord voor mensen die vluchten is vluchteling. Een door de Nederlandse overheid betaalde Nederlander die in het Nederlands voor andere Nederlanders het Nederlandse woord voor vluchteling uitlegt als niet-Nederlander die naar Nederland vlucht, dient op staande voet ontslagen te worden wegens opzettelijke verspilling van belastinggeld. Een definitie is een begripsomschrijving. Wat het CBS doet is begripsverwarring.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 15 februari 2012 16:51 in reactie op Censuur Joop Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Vluchtelingenverdrag van Geneve van 1951? Is dat de overeenkomst die ten grondslag ligt aan de asielstromen die we tegenwoordig hebben. Ik vroeg me altijd al af hoe dat is gekomen. Geen waardeoordeel overigens. Want mij is opgevallen dat asielstromen "in oma's tijd" niet bestonden. Het is ergens daarna begonnen, inderdaad in de 2e helft van de 20e eeuw.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:49 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Censuur

    Censuur

    Wil je een eigentijdser definitie? Een vluchteling is een vluchteling is een vluchteling. Dat was hij in de Middeleeuwen, dat was hij 50 jaar geleden, dat is hij nu en dat is hij volgende week ook nog.

    Weet je wat een vluchteling is? Moet niet zo moeilijk zijn. Mensen die gevaar lopen gevangen gezet te worden, of erger nog, vermoord dreigen door meestal hun eigen regering. En daar wil jij aan meedoen? Goed zo!

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 februari 2012 20:32 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    = Mensen die gevaar lopen gevangen gezet te worden, of erger nog, vermoord dreigen door meestal hun eigen regering.=
    Nee hoor. Vluchtelingen zijn mensen die op de vlucht zijn, waarvoor doet er niet toe.

  • Eline W, wo 15 februari 2012 14:01 in reactie op Marcus Mark Reageer op Eline

    Eline

    De meerderheid van Nederland wil lagere belastingen en betere voorzieningen, dus dat zegt helemaal niets. De meerderheid van Nederland is dom, dat blijkt maar weer.

  • Marcus Mark, wo 15 februari 2012 14:15 in reactie op Eline W Reageer op Marcus

    Marcus

    Haha kostelijk. En zo links. Nee Eline, idd de echte knappe koppen zitten hier op Joop; lekker de hele dag afgeven op de gbl en goldman sachs. Je hebt me overtuigd

  • Eline W, wo 15 februari 2012 17:01 in reactie op Marcus Mark Reageer op Eline

    Eline

    Waar zeg ik dat laatste?

  • Eline W, wo 15 februari 2012 12:31 Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat toch om vluchtelingen??? Die mag je toch niet weigeren, ze lopen gevaar in hun eigen land. En daarbij, ook domme mensen kunnen een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving, dat kunnen domme Nederlanders ook.

    Ik stel een IQ test voor ministers voor.

  • Hein van Leeuwen, wo 15 februari 2012 12:29 Reageer op Hein

    Hein

    Je kunt natuurlijk alles negatief interpreteren. Ik zie staan dat de minister graag een groter aandeel hoger opgeleiden wil opnemen. Wat is daar mis mee?

  • Eline W, wo 15 februari 2012 12:45 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Eline

    Eline

    Dat de lager opgeleiden lekker door mogen creperen in een kamp

  • drs Zen, wo 15 februari 2012 13:05 in reactie op Eline W Reageer op drs

    drs

    Hoe is Leers destijds in Nederland terecht gekomen. IQ-test gedaan?

  • Hein van Leeuwen, wo 15 februari 2012 14:50 in reactie op Eline W Reageer op Hein

    Hein

    Niet helemaal hetzelfde hoor, je mag best wat op je wensenlijstje hebben staan.

  • jonh jakar, wo 15 februari 2012 12:54 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op jonh

    jonh

    Als we ook autochtone "dombo's" eruit knikkeren is het wat mij betreft goed... Immers, we willen een "groter aandeel hoger opgeleiden" toch?
    Of zou de Economie niet draaien zonder die "dombo's"? Let's find out...

  • drs Zen, wo 15 februari 2012 13:51 in reactie op jonh jakar Reageer op drs

    drs

    Kunnen mijn partner en ik eindelijk groter gaan wonen, we pakken de 'dombowoning' van hiernaast er gewoon bij. Ze zullen wel geen tijd hebben om hun meubilair mee te nemen. Dat is ook mooi meegenomen.

    Ik hoop wel dat hiernaast het dak, de verwarming en de afvoer in orde zijn, anders moet ik een 'dombo' inhuren.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 14:00 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Censuur

    Censuur

    "Je kunt natuurlijk alles negatief interpreteren. Ik zie staan dat de minister graag een groter aandeel hoger opgeleiden wil opnemen. Wat is daar mis mee? "

    Het gaat hier om VLUCHTELINGEN, geen gelukszoekers! Wat zou daar nou mis mee zijn?

    Hoger opgeleiden binnenhalen is simpel, haal buitenlandse studenten naar binnen in plaats van ze weg te jagen! En zorg dan ook dat zij zich welkom voelen.

  • Hein van Leeuwen, wo 15 februari 2012 14:52 in reactie op Censuur Joop Reageer op Hein

    Hein

    Lezen blijft iets moeilijks, of niet soms? Het 1 sluit het ander toch niet uit? En wat betreft die studenten: kijk eens wat de UAF doet.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 17:46 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Censuur

    Censuur

    "Lezen blijft iets moeilijks, of niet soms? "

    Voor mij niet. Voor jou wel soms?

  • john van hal, wo 15 februari 2012 17:47 in reactie op Censuur Joop Reageer op john

    john

    Laten we er van uitgaan dat hij het positief bedoeld om mensen die hoogopgeleid zijn hier binnen mogen komen en lager opgeleiden niet.
    Je kan moeilijk meer hogeropgeleiden binnen halen omdat je nou eenmaal door de vergrijzing die er komen zal veel meer mensen nodig zijn in de industrie en handel en zorg noem maar op. En de meesten van de beroepsbevolking zijn lager dan hoger opgeleid.

  • Censuur Joop, wo 15 februari 2012 18:16 in reactie op john van hal Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, daar ga ik hier maar niet vanuit, alhoewel ik graag het goede in de mens wil blijven zien.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel