24 maart 11 13:12 Reageer (87) Politiek RSS

Leers: Nee hoor, niks mis met zorg asielzoekers

Dood asielzoekster vorig jaar en oproep 80 gemeenten voor betere zorg geen aanleiding voor minister van Immigratie en Asiel om iets aan systeem te veranderen ... Zieke asielzoekers moeten nu eerst met zorgverzeraar Menzis bellen, die beoordeelt of ze wel echt ziek zijn

Minister Leers voor Immigratie en Asiel heeft verbaasd gereageerd op kritiek van gemeenten op de medische zorg voor asielzoekers. Dat meldt de NOS. De tachtig gemeenten met asielzoekerscentra vinden dat er betere afspraken moeten komen over de toegankelijkheid van de huisarts. De minister ziet ook na deze dringende oproep en de onnodige dood van een asielzoekster vorig jaar geen reden om iets te veranderen aan het systeem waarbij zieke asielzoekers eerst naar zorgverzekeraar Menzis moeten bellen, die bepaalt of ze naar een arts mogen.

De NOS schrijft:

Asielzoekers die buiten het spreekuur een dokter willen raadplegen, moeten bellen met een centraal nummer van zorgverzekeraar Menzis. Een telefonist verwijst de asielzoeker verder door. In een aantal gevallen kregen mensen daardoor geen hulp of kwam die te laat. Vorig jaar overleed een asielzoekster. De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht haar dood en is kritisch over de manier waarop de zorg nu gaat.
Maar Leers vindt dat het systeem naar behoren functioneert. Volgens hem is de toegankelijkheid goed verzorgd en zijn ook de asielzoekers tevreden. Hij wacht een rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg af.

Asielzoekers hebben geen goede toegang tot noodzakelijke medische zorg. Dat stelde de Inspectie voor de Gezondheidszorg afgelopen zaterdag in het radioprogramma Argos. Artsen komen de AZC's niet binnen omdat ze geen 'pasje' hebben en de geprivatiseerde 24-uurshulplijn die asielzoekers snelle toegang tot zorg moet geven, werkt niet altijd goed.

Het kabinet heeft twee jaar geleden de zorg voor asielzoekers ingrijpend veranderd. Asielzoekers mogen zelf geen arts inschakelen, maar kunnen bellen naar een zorgcentrale als de poli's op de AZC’s gesloten. De overheid heeft die zorg ondergebracht bij een zorgverzekeraar, maar de constructie met de 24-uurslijn bleek al snel niet goed te werken en is nog altijd niet verbeterd. Vorig jaar overleed een zwangere Somalische asielzoekster in het asielzoekerscentrum in Leersum.

Lees meer op Joop: GroenLinks: 'Onnodig veel slachtoffers in AZC's'

Laatste Reacties (87) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Social Darwinist, vr 25 maart 2011 10:03 Reageer op Social

    Social

    Misschien wel iets voor Israël om ook zijn bijdrage te leverenl? Daar hebben ze nog wel plaats in de Gaza.

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 11:05 in reactie op Social Darwinist Reageer op -

    -

    M.a.w. een goed ontmoedigingsbeleid voeren voorkomt een hoop problemen.

  • Ernst Anepool, vr 25 maart 2011 09:57 Reageer op Ernst

    Ernst

    Uiteraard vind Leers dat het prima gaat, zelfs de profinciale staten in Limburg blijken net als het minderheidskabinet, geheel in achterkamertjes te Echt-Susteren bekonkeld te worden...


    Je gaat je echt afvragen hoe het kan dat onze Democratie zo zomnder dat er maar iemand tegen in opstand komt uitgehold kan worden...

    Ger Driesen is deze Dictatuur van de LimburegseMediagroep (de Telegraaf dus) zo zat dat ie uit het CDA stapt, omdat er weer niet naar de echte CDA stemmers geluisterd word :-(


    [quote]
    Desondanks voeren Akkermans en fractievoorzitter Martijn van Helvert onderhandelingen met PVV en VVD over een nieuwe coalitie. Dat vindt Driessen te ver gaan, liet hij donderdagavond tijdens fractieberaad weten.

    Driessen is bijna twaalf jaar gedeputeerde maar kreeg een lage plaats op de Limburgse kandidatenlijst.

    Naast de vertrouwenskwestie stoort het Driessen ook dat cruciale onderhandelaars voor de coalitiebesprekingen allen uit Echt-Susteren komen, waarmee wat hem betreft de balans binnen het CDA uit evenwicht is. Akkermans is burgemeester van die gemeente en de onderhandelaars Van Helvert (CDA) en Laurence Stassen (PVV) wonen er.
    [/quote]


    Kortom, ze gaan zonder enige tegenwerking verder met bouwen aan hun narcistisch socialistische "endlösung"

  • P.l Cohen, vr 25 maart 2011 08:41 Reageer op P.l

    P.l

    Als ik buiten het spreekuur mijn huisarts nodig heb moet ik ook de centrale dokters dienst bellen en wordt er op afstand beslist of ik medische hulp krijg of niet.Dus laten we wel alles in zijn juiste proportie
    zien.

  • Hein van Leeuwen, vr 25 maart 2011 09:04 in reactie op P.l Cohen Reageer op Hein

    Hein

    Buiten kantoortijden bedoel je, dat is wat ruimer...

  • Joop Schouten, do 24 maart 2011 23:24 Reageer op Joop

    Joop

    In gevallen van acute 'fysieke nood' bel je éérst een artsenpraktijk.
    ..
    Verzekeren is een tweede verhaal. Een ziek commercieel verhaal (...) naar nu alweer blijkt.
    ..
    Eerste Hulp oftewel Hulp Eerst geldt dus niet voor allemaal...
    ..
    Alweer een essentie die wordt omgedraaid.

  • zorba de griek, vr 25 maart 2011 10:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op zorba

    zorba

    Joop,

    De denkfout die jij maakt is dat je uitgaat van de aanname dat elke asielzoeker die een dokter belt ook daadwerkelijk wat mankeert. Die aanname is onjuist zal iedereen die wel eens twee dagen op een AZC heeft rondgelopen bevestigen.

    Dus een beetje meer begrip voor Albayrak zou op zijn plaats zijn.

  • Isis Maät, do 24 maart 2011 22:32 Reageer op Isis

    Isis

    Die foto, misschien een dialoog met de Here?

  • YggY ..., do 24 maart 2011 22:44 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Nee als Leers een dialoog heeft met Wilders dan doet hij zijn ogen open.

    Om na vijf minuten uit pure verveling alsnog in slaap te vallen.

  • Isis Maät, do 24 maart 2011 23:22 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    LOL
    ;-)

  • zorba de griek, do 24 maart 2011 20:32 Reageer op zorba

    zorba

    --- Het kabinet heeft twee jaar geleden de zorg voor asielzoekers ingrijpend veranderd. ---

    We hebben het dus over beleid dat tot stand is gekomen onder Albayrak.

  • Ernst-Jan Dorssenbroek, do 24 maart 2011 18:55 Reageer op Ernst-Jan

    Ernst-Jan

    En dat is dan dus dan wel ook wel weer grappig want van die asielzoekers heb ik wel is gezien en toen gingen die pingpongen in hun centrum en dat was me toen best wel wat want er was wat gedoe en sommigen hadden gestolen maar niet allemaal want ze zijn niet allemaal dieven en dat heb je soms

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 17:56 Reageer op -

    -

    Deze mensen ( asielzoekers etc.) moeten geholpen worden in hun eigen omgeving, eigen land, het probleem verplaatsen is onzinnig en voor de mensen die het aangaat het beste.

  • Jan-Peter Scheffer, do 24 maart 2011 18:17 in reactie op - bromberen - Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    "[] het probleem verplaatsen is onzinnig en voor de mensen die het aangaat het beste."

    Pardon? Mag ik er een tolk bij?

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 18:42 in reactie op Jan-Peter Scheffer Reageer op -

    -

    Op speciaal verzoek, de mensen die het aangaat, zijn die mensen die hier asiel zoeken om welke reden dan ook, maar beter af zouden zijn als ze in eigen omgeving werden geholpen. Met noodhulp en arts enz. enz.

    Zo duidelijk?

  • Rinum Adrinum, vr 25 maart 2011 00:09 in reactie op - bromberen - Reageer op Rinum

    Rinum

    Brombeer: Het zou ook leuk zijn als de westerlingen eens ophouden om andere landen uit te buiten. Je zuigt ze wel leeg maar als zij proberen hier in de onderste regionen te starten nadat ze in hun eigen land verjaagd/uitgemoord worden dan is het plotsklaps niet welkom? Wees dan een vent en niet hypocriet.

    Fantastisch trouwens dat telegraaf embleem me trots op je troepen. Het zijn de politici die besluiten nemen. Troepen voeren ze uit. Maar ik weet nu even niet of je echt trots moet zijn op missies naar Afghanistan en nu Libie. Blijkbaar zijn er vele grondstoffen in Afghanistan en we weten dat er veel olie in Libie zit. En de troepen nou echt goed werk verzetten )opbouw/training) is echt een mooie vraag die nooit wordt beantwoord.

  • , vr 25 maart 2011 07:35 in reactie op - bromberen - Reageer op

    Waarom denk je dat ze hier asiel zoeken?

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 11:04 in reactie op Reageer op -

    -

    Nou wat dacht je? Waarom wil iemand specifiek naar ons land?
    Vul maar in.

    De beste oplossingf blijft om de "echte" vluchteling in zijn eigen gebied op te vangen en daar de hulp te verlenen die noodzakelijk is. Medisch, ecomomisch, huisvesting, opleidingen etc. etc.

  • Eline W, do 24 maart 2011 19:18 in reactie op - bromberen - Reageer op Eline

    Eline

    Oh, bent u ziekt. Zieke mensen hoeven we niet in Nederland. Gaat u maar in uw eigen land naar de dokter. Ow, u gaat dood. Zorgt u er dan wel voor dat u man de zooi opruimt.

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 19:46 in reactie op Eline W Reageer op Theo

    Theo

    Oh, bent u niet ziek. Gaat u toch maar terug naar eigen land. Wij discrimineren hier niet.

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 11:10 in reactie op Eline W Reageer op -

    -

    We kunnen niet als een atlas de ellende van de hele wereld op onze nek nemen.
    En met een door de asielindustrie aangejaagde en voorrazende tijdruiter te worden geconfronteerd.

    Het sociaal stelsel kan dit niet meer aan, en dat betekend dat er dan weer ergens op bezuinigd moet worden.

  • , vr 25 maart 2011 12:22 in reactie op - bromberen - Reageer op

    Brompie, even opletten en vooral proberen na te denken:
    Denk jij dat alleen Nederland asielzoekers kent?
    En dat alleen Nederland vluchtelingen opneemt?
    Wij staan onderaan de lijst, zo'n beetje.

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 12:42 in reactie op Reageer op -

    -

    Gelukkig niet. Laten we wel zijn dat was ons socialestelsel al veel eerder in elkaar geklapt...

    Maar ook de andere landen kennen dezelfde problemen....

  • Rinum Adrinum, vr 25 maart 2011 07:21 in reactie op - bromberen - Reageer op Rinum

    Rinum

    Brombeer: Stel het is tweede wereld oorlog. Geliefde joodse bewoners worden verjaagd. Ze worden in concentratiekampen gestopt en geïntimideerd. Hun land wordt afgepakt en ze mogen alleen maar in dorre gebieden blijven. Zouden zij dan in het land moeten worden opgevangen? Als ze zich verzetten worden ze met chemische wapens uitgeschakeld. Wordt er bruut geweld gebruikt om ze te straffen. En we baseren ons recht op onze geliefde bijbel. Zouden zij in de buurlanden moeten worden opgevangen? Kom nou. Je weet wel beter want waarom heet het dan ook het Joods dispora.

    Nu vervangen we het door moslims (want laten we eerlijk zijn, dat is wat het echte probleem voor sommigen is, maar het wordt dan in de vorm van asielzoekers gebracht). Nu moeten ze inderdaad daar blijven wan wij zouden er anders hier economisch voor moeten bloeden. Hypocriet. Het is prachtig hoe in Nederland onder de mom van vrijheid van mening nies anders wordt gedaan dan langzamerhand het nazisme (maar dan tegen de islam ipv jodendom) ruimte te geven om haat te zaaien. Wat levert het op? Ik denk erg weinig. Het gedachtengoed van Wilders waar vooral onzin schreeuwen en anderen beledigen goed is maar zelf geen verantwoordelijkheid moet worden gegeven.

  • Theo Joubert, vr 25 maart 2011 19:23 in reactie op Rinum Adrinum Reageer op Theo

    Theo

    Beste Rinum Adrinum. Ik heb goed nieuws voor je. De asielzoekers komen niet uit concentratiekampen en het is geen tweede wereldoorlog. Je praat over een niet bestaande situatie.
    In werkelijkheid zijn het mensen uit een ander land waar ze de zaakjes niet zo goed op orde hebben. Waar de rijkdom bij de machthebbers blijft hangen en een groot deel in armoede leeft.

    In plaats van in opstand te komen en hun corrupte leiders te vervangen door eerlijker bestuurders, geven ze het op en komen naar het Westen, met allerlei verhalen dat ze bedreigd worden, dat ze hun leven niet zeker zijn en dat ze graag hier willen blijven. Want hier zijn goede voorzieningen en veel mensen vinden dat je dan ook gelijk dezelfde rechten moet hebben als de mensen die hier al zijn. Wie zou dat niet willen?

    En denk je dat het opvangen en ruim bedelen van deze mensen de ongelijkheid op de wereld oplost?
    Zeg daar maar eens wat over.

  • arjan doorgeest, do 24 maart 2011 17:44 Reageer op arjan

    arjan

    Het bord voor de kop.
    Je eigen papieren werkelijkheid erop na willen blijven houden, hoewel professionals je wijzen op leemten in je beleid en de uitvoering ervan..
    In dit land is er nooit iets aan de hand, en vooral niet als het geld dreigt te gaan kosten.

    De regent en zijn gemankeerde geweten. Gebrek aan eerlijkheid, aan openheid. Misschien aan elementair fatsoen.

    "Laat die asielzoekers maar kreperen, dan hoeven we ze niet meer uit te zetten, en een dode asielzoeker is een stuk voordeliger dan een levende."

    De overwegingen van een Christen-bestuurder...

  • G. aberdeen, do 24 maart 2011 17:30 Reageer op G.

    G.

    Het zou wel apart zijn als een azielzoeker zonder acute noodzaak gelijk een dokter krijgt te zien. Dat zou een luxe zijn die ook niet voor ons is weggelegd, eerst wachten op 300 bejaarden, haha.
    kortom: goede zorg moet beschikbaar zijn, maar een voorkeursbehandelijk, nee niet mee eens.

  • Eline W, do 24 maart 2011 19:21 in reactie op G. aberdeen Reageer op Eline

    Eline

    U kunt op ieder moment een afspraak met de huisarts maken. Sterker nog, u kunt zelfs met een schaafwond een ziekenhuis binnenlopen en ze zullen u nog behandelen. Op acuut gebied heeft een normale Nederlander niets te klagen.

    Nou ja, behalve die keer dat ik 5 uur op de 1e hulp heb gezeten (met enkelbandletsel) omdat er steeds spoedgevallen tussen kwamen, maar die spoedgevallen worden dan tenminste gelopen.

  • Jan-Peter Scheffer, do 24 maart 2011 17:24 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Sluit je je ogen en je hart, sluit dan ook je mond, want dan ben je al geestelijk dood. En claim a.j.b. de opstanding niet. Die is aan Christus, voor het geval je dat vergeten was.

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 17:07 Reageer op -

    -

    Regels horen er te zijn, en er lopen voldoende mensen in een AZG die in noodgevallen altijd verder kunnen helpen.

    Medidicnale vluchtelingen, asielzoekers worden er op deze wijze terecht uitgefilterd. Het is toch ook te zot, dat de Nederlandse staat overal voor op moet draaien. De Nederlandse belastingbetaler is geen Atlas die de hele wereldlast op zijn nek draagt en voortgejaagd wordt door de tijdruiter met de naam "asielindustrie".

  • jose van leeuwen, do 24 maart 2011 21:55 in reactie op - bromberen - Reageer op jose

    jose

    Bromberen,uw idee is werkelijk te zot voor woorden. Er sterven regelmatig asielzoekenden in asielcentra omdat men morgens pas een arts mag bellen. Mensen met hersenbloedingen,hartinfarcten,kanker en ga maar zo door.
    U wilt niet betalen voor hun gezondheid?
    U heeft wel olie uit SA,uranium uit Afrika,groenten en fruit uit oa Afrika,kolen uit Indonesie,Colombia en Zuid Afrika. Hierdoor gaan mensen dood door vervuiling en te kort aan voedsel en water.
    Stop aub met eten en u verplaatsen,scheelt mij weer premie uit solidariteit met u.

  • Hugo Gündel, do 24 maart 2011 23:22 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Hugo

    Hugo

    Gaan mensen van handel drijven nu ook al ineens dood?

  • Reinaert de Vos, do 24 maart 2011 16:24 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    See no evil, hear no evil....

  • jan pietersen, do 24 maart 2011 15:12 Reageer op jan

    jan

    Als ik buiten het spreekuur een arts wil spreken moet ik ook een centraal nummer bellen. Slechts bij hoge uitzondering wordt mij toegestaan om de huisartsenpost te bezoeken.
    Waarom moet het voor asielzoekers beter geregeld worden?

  • , vr 25 maart 2011 07:46 in reactie op jan pietersen Reageer op

    Omdat die dus ALTIJD een centraal nummer moeten bellen, en omdat hun Nederland, voorzichtig gezegd, niet perfect is.
    Maar sommige mensen hebben last van een totaal gebrek aan nuancering.

  • x x, vr 25 maart 2011 11:20 in reactie op Reageer op x

    x

    En wat is daar mis mee. Als je voor niet spoedeisende hulp even een centraal nummer belt en doorgeschakeld wordt???

  • Wim van Delft, do 24 maart 2011 15:06 Reageer op Wim

    Wim

    Hele asielsysteem is oud en ziek.
    'T is inmiddels 2011, schande dat Nederland nog steeds opgezadeld wordt met dit probleem.

    Structurele oplossing ligt in opvang vluchtelingen in de eigen regio, zoals nu zou moeten gebeuren in Noord-Afrika. Ook daar kan Nederland prima bijdrage leveren aan opvang zonder de eigen samenleving hiermee steeds lastig te vallen.

  • Jan-Peter Scheffer, do 24 maart 2011 17:42 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Ja, zo'n dode, al bij het leven ongewenst, valt ons maar lastig; dat is het kenmerk van een onnodige dood: het spookt rond in de samenleving tot er een antwoord komt, een eerlijk antwoord op het hoe en waarom. Als dat bij detectives al zo gaat, waarom dan in dit geval niet. Nederland is tegenwoordig immers vol detectives die de oplossing denken te weten, al ontkennen ze er net zo vaak de echte oorzaken mee.

  • El Che, do 24 maart 2011 17:42 in reactie op Wim van Delft Reageer op El

    El

    Het is wat, dat jij elke keer weer lastig gevallen wordt door het zien van mensen die het minder getroffen hebben dan jij. Hier rust een zware last op jouw schouders, pffffffffffff.

  • , vr 25 maart 2011 08:28 in reactie op Wim van Delft Reageer op

    Tja, zolang er nog overal op de wereld, al of niet met medewerking van Nederland, oorlogen worden uitgevochten en mensen worden vervolgd, zal dat met die asielzoekers ook wel zo blijven.
    Wen er maar an.

  • , do 24 maart 2011 14:43 Reageer op

    Jokkebrok.
    Leugenbrok.
    Maar hij kan, vanzelfsprekend , precies weten hoe de gezondheidszorg in elkaar dient te steken.
    Halleluja.
    Dat 's Heeren zegen op hem daal'
    Als een heiblok op een paal.
    Of, om met Nescio te spreken:
    Ik hoop dat de Heere hem zegent. Maar dan wel graag een beetje hardhandig.

  • Anja Lodewijks, do 24 maart 2011 15:33 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Ik hoop dat de Heere hem zegent. Maar dan wel graag een beetje hardhandig.

    Wat een zalige humor.

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 19:21 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op -

    -

    De lachende kat heeft zo haar ervaring!!

  • YggY ..., do 24 maart 2011 14:41 Reageer op YggY

    YggY

    http://www.hartaanval.nl/content/6-minuten/6-minuten.asp

    Heeft u nog een ogenblikje, de dienstdoende arts neemt nog even niet op, er zijn nog vijf wachtenden voor u

  • x x, do 24 maart 2011 16:22 in reactie op YggY ... Reageer op x

    x

    Bel je 112 en niet je dokter...

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 17:28 in reactie op YggY ... Reageer op -

    -

    Op een AZG zijn alle soorten reddingsmiddelen aanwezig, om de belangrijke eerste minuten aan te kunnen pakken. Ook mensen met EHBO ed..

    Maar daar gaat hier ook niet over, het gaat om die mensen die om elk wissewasje een arst willen.
    Je zou hier niet kunnen praten over een economische vluchteling maar eerder van een medicinale vluchteling.

  • , vr 25 maart 2011 07:37 in reactie op - bromberen - Reageer op

    Je kent er nogal veel?

  • x x, vr 25 maart 2011 09:27 in reactie op Reageer op x

    x

    Wat een schitterende, onderbouwde en goed geformuleerde bijdrage weer LOL

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 14:38 Reageer op Theo

    Theo

    [Asielzoekers mogen zelf geen arts inschakelen, maar kunnen bellen naar een zorgcentrale]

    Die maatregel zal wel genomen zijn nadat gebleken is dat asielzoekers zonder behoorlijke reden een arts inschakelden.

  • José Sijstermans, do 24 maart 2011 18:58 in reactie op Theo Joubert Reageer op José

    José

    Als tachtig gemeenten kritiek hebben, zal er toch wel iets aan de hand zijn, neem ik aan.

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 19:51 in reactie op José Sijstermans Reageer op Theo

    Theo

    Ja, dan waait er een rare wind door de VNG.

    Die club heeft er al langer een handje van het landelijk beleid aan zijn laars te lappen.

  • José Sijstermans, do 24 maart 2011 20:32 in reactie op Theo Joubert Reageer op José

    José

    Gemeenten hebben te maken met de concrete praktijk en concrete gevolgen van beleid. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat hun kritiek ongegrond zou zijn. Het feit dat jij dat niet eens in overweging wil nemen, zegt veel over jou en niks over het onderwerp.

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 21:41 in reactie op José Sijstermans Reageer op Theo

    Theo

    Heb jij dan gelezen dat die 80 gemeenten unaniem achter dit VNG-standpunt staan?

  • José Sijstermans, do 24 maart 2011 22:19 in reactie op Theo Joubert Reageer op José

    José

    Wat ik lees, is dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg en 80 gemeenten kritiek hebben op de manier waarop de zorg nu geregeld is. Wat is er dan op tegen om te kijken of deze kritiek terecht is en zonodig verbeterd moet worden?

  • José Sijstermans, do 24 maart 2011 22:41 in reactie op José Sijstermans Reageer op José

    José

    Moet zijn: en de zorg zonodig verbeterd moet worden.

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 22:41 in reactie op José Sijstermans Reageer op Theo

    Theo

    Leers wacht de rapportage van de inspectie af, heeft hij gezegd.
    Je mag alles onderzoeken, José, maar bij onze gewone gezondheidszorg komen ook missers voor. Bejaarden worden soms ook niet snel genoeg geholpen.
    Maar alleen de asielindustrie heeft in de VNG een lobbyclub om ophef te maken als er iets aan hun zorg schort.

    Heb jij die gemeenten ooit horen klagen over de gezondheidszorg voor gewone Nederlanders? En is dat dan vlekkeloos?

    En geloof jij echt dat in tachtig asielzoekercentra misstanden voorkomen met de gezondheidszorg?

    Ik houd het erop dat ze meelopen met de lobby door de VNG, terwijl de meesten zelf geen fouten tegenkomen.

  • José Sijstermans, do 24 maart 2011 23:57 in reactie op Theo Joubert Reageer op José

    José

    Ik vind dat iedereen die zich in Nederland bevindt gelijkelijk recht heeft op goede gezondheidszorg, en dus moet je ook geen groepen tegen elkaar uitspelen. En daar zit mijn probleem met jouw reacties: je weet het niet, je gelooft het niet, maar je legt wel meteen de schuld bij de asielzoekers zelf. En dat vind ik gewoon onrechtvaardig.

  • Theo Joubert, vr 25 maart 2011 00:30 in reactie op José Sijstermans Reageer op Theo

    Theo

    Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik dat niet vind.

    Het is hopelijk niet verwijtbaar om het niet met jou eens te zijn.

  • José Sijstermans, vr 25 maart 2011 10:37 in reactie op Theo Joubert Reageer op José

    José

    Waarom zou ik je iets kwalijk nemen? We verschillen gewoon van mening en we geven een verschillend gewicht aan bepaalde waarden. That's all.

  • Mostafa Mouktafi, do 24 maart 2011 14:34 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Op de foto slaapt de heer Leers echt, anders had hij niet zijn hand onder zijn kin geplaatst, als steun voor zijn zware hoofd!
    Hi hi hi..
    Hou je kop Mostafa met dat gehi hi hi hi....
    Ok.

  • , vr 25 maart 2011 08:29 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op

    Mostafa, Leers is een lichtgewicht. Hoe kan hij dan een zwaar hoofd hebben?

  • Han van der Horst, do 24 maart 2011 14:32 Reageer op Han

    Han

    Het is natuurlijk krankzinnig om een zorgverzekeraar te laten bepalen of de dokter gebeld mag worden. Een verzekeraar probeert zo weinig mogelijk uit te betalen. Dat is zijn goed recht en zo hoort het ook, maar je moet dan natuurlijk niet op deze wijze de kat op het spek binden.

    Is dit straks het voorland voor alle patiënten? Dat het belang van een commercieel bedrijf straks bepaalt, of JIJ naar de dokter mag of niet?

  • Theo Joubert, do 24 maart 2011 15:39 in reactie op Han van der Horst Reageer op Theo

    Theo

    Zolang je geen asiel aanvraagt is er niks aan de hand.

  • Marq Pas, do 24 maart 2011 17:03 in reactie op Theo Joubert Reageer op Marq

    Marq

    "Zolang je geen asiel aanvraagt is er niks aan de hand. "

    Misschien op dit ogenblik nog niet, maar er staat weer een nieuwe vermarktingsronde in de zorg op het program.

    Wie ditmaal nog de verwachting heeft dat er veranderingen komen, die de gezondheid van de afnemers (of wat de klantbenaming deze maand ook is) ten goede komen, zou ik willen kenschetsen als luchtfietser.

  • Jan-Peter Scheffer, do 24 maart 2011 18:00 in reactie op Theo Joubert Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Klompenbrekend, tenenkrommend, je interruptie, of eruptie. Stel dat deze eens op jou wordt toegepast? Maar daar heb je een levendig voorstellingsvermogen bij nodig. Een brug te ver, kennelijk. Exemplarisch en symptomatisch voor de empathische verdorring en sociale kaalslag in dit land. Is daarmee dan de gewenste leegte bereikt? Nederland is vol... onbenul.

  • x x, do 24 maart 2011 16:47 in reactie op Han van der Horst Reageer op x

    x

    Welnee zo is het niet.
    Een asielzoeker heeft geen 'eigen arts' zoals jij en ik. Als jij een natura polis hebt mag jij ook alleen naar een huisarts die aangesloten is bij JOUW verzekeraar. Een asielzoeker heeft dus eigenlijk ook een soort basispolis natura.
    Ze moeten alleen dat nummer bellen om er achter tekomen welke huisarts een contract heeft met Menzis inzake asielzoekers.

    Voor nood bel je altijd 112.

    Zie ook:
    http://www.rzasielzoekers.nl/web/RegelingZorgAsielzoekers/OverDeRZA/RZAInHetKort.htm

  • peter van den bemt, do 24 maart 2011 14:24 Reageer op peter

    peter

    Ik stel een instantie voor om geesteszieke landsbestuurders naartoe te laten bellen, alvorens ze een besluit nemen.

  • , do 24 maart 2011 14:59 in reactie op peter van den bemt Reageer op

    Strak plan.
    Want zo gaat alles totaal mis.

  • Jan-Peter Scheffer, do 24 maart 2011 18:12 in reactie op peter van den bemt Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Vroeger was er de pastoor. Het opbiechten van de zonde. Boetedoening. Vergeving. Die tijden van normen en waarden worden node gemist, nu de "geliberaliseerde" GGZ die rol heeft overgenomen en volgens door verzekeraars gedicteerde normen en waarden moet werken. Ik zou Leers & co. naar een heks sturen, want die zijn (nog) onafhankelijk.

  • Michiel Online, vr 25 maart 2011 09:53 in reactie op Jan-Peter Scheffer Reageer op Michiel

    Michiel

    Beste Jan-Peter, veel dingen uit de religie zijn nog heel goed toepasbaar. Maar ik denk dat de religie zichzelf moet aanpassen en eerlijk en open moet worden. Zonder rituelen, zonder geloof dat in de geschiedenis al bewezen is niet waar te zijn, zonder hersenspoelen (ook in het Christendom, mij maak je niks wijs).

    De 10 geboden worden al lang niet meer toegepast in de besluitvorming van het CDA, terwijl die nu juist zo mooi waren en precies datgene aankaartten waar het om gaat.

    ...

  • de heer Meijerink, do 24 maart 2011 14:23 Reageer op de heer

    de heer

    Die vent is niet bij het eerste leugentje al gebarsten. Inmiddels trek ik alles in twijfel wat door dit heerschap wordt georakeld.
    Volgens mij is hij, net als Hans Hillen, alleen maar uit op pure macht. Het welzijn van de BV Nederland zal hem een grote zorg wezen.

  • Michiel Online, do 24 maart 2011 13:44 Reageer op Michiel

    Michiel

    Natuurlijk belachelijk dat je voor noodgevallen extra moet bellen. Dan telt elke seconde en is de toegankelijkheid dus niet goed verzorgd.

  • raymond van leeuwen, do 24 maart 2011 14:00 in reactie op Michiel Online Reageer op raymond

    raymond

    Voor noodgevallen bel je de ambulance,ook asielzoekers kunnen dit.

  • , do 24 maart 2011 14:31 in reactie op raymond van leeuwen Reageer op

    Als ze de Nederlandse taal beheersen wel, tenminste.

    En verder hebben we met noodambulances niet de beste ervaringen, maar dat terzijde.
    Denkt U dat een willekeurige asielzoeker, vers gearriveerd, ENIG idee heeft hoe en wat hij/zij moet melden aan een noodambulance en wanneer?

  • jan pietersen, do 24 maart 2011 16:51 in reactie op Reageer op jan

    jan

    [- Denkt U dat een willekeurige asielzoeker, vers gearriveerd, ENIG idee heeft hoe en wat hij/zij moet melden aan een noodambulance en wanneer? -]

    Nee, natuurlijk niet. Zo vraag ik me ook af hoe ze in godsnaam in dit van god verlaten land terecht zijn kunnen komen.

  • El Che, do 24 maart 2011 17:55 in reactie op jan pietersen Reageer op El

    El

    "Nee, natuurlijk niet. Zo vraag ik me ook af hoe ze in godsnaam in dit van god verlaten land terecht zijn kunnen komen. "

    De meeste zijn hier omdat ze van een god verlaten land komen, anders waren ze hoogstwaarschijnlijk niet naar dit god verlaten land gekomen.

  • x x, do 24 maart 2011 16:26 in reactie op Michiel Online Reageer op x

    x

    Natuurlijk belachelijk dat je voor noodgevallen extra moet bellen.
    ----------------------------
    Waar staat dat je voor noodgevallen naar Menzis moet bellen?
    Voor noodgevallen bel je 112... En daar vragen ze niet of je een asielzoeker bent.

  • , do 24 maart 2011 16:38 in reactie op x x Reageer op

    Behalve wanneer ze je niet verstaan.....

  • raymond van leeuwen, do 24 maart 2011 17:06 in reactie op Reageer op raymond

    raymond

    Misschien eerst even Leers bellen.Hihihi...Maar zonder gekheid,is er dan geen vrijwilliger of tolk in zo'n centrum?

  • - bromberen -, do 24 maart 2011 18:01 in reactie op Reageer op -

    -

    Wat weer een zelfreflectie! (lol)

  • , vr 25 maart 2011 07:42 in reactie op - bromberen - Reageer op

    Wat een schitterende, onderbouwde en goed geformuleerde bijdrage weer LOL

  • x x, do 24 maart 2011 21:13 in reactie op Reageer op x

    x

    Tsja dat is nu een slimme opmerking....
    Daar gaat het probleem nu over of niet....
    Ik dacht het ging over slechte medische zorg. Maar nee, het is een taal probleem. En dat is natuurlijk de schuld van Wilders. Die heeft in zijn eentje voorkomen dat bij 112 geen mensen werken die 300 verschillende talen spreken.

    Je kunt echt elk onzinnig argument er wel bij gaan halen.

  • de heer Meijerink, do 24 maart 2011 22:50 in reactie op x x Reageer op de heer

    de heer

    Dus ook dit is de verienste van de GBL.Dde man verdient inmiddels een lintje (om zijn ........)

  • , vr 25 maart 2011 07:45 in reactie op x x Reageer op

    Je moet wel leren lezen, hoor.
    Ik stelde alleen dat het taalprobleem een complicerende factor bij het telefonisch communiceren met een arts, of een GGen GD, of met een Menzis.

  • x x, vr 25 maart 2011 09:26 in reactie op Reageer op x

    x

    Die taal issue kun je overal met de haren bij slepen.
    Als een fries in Amsterdam fries spreekt tegen een dokter wordt hij ook niet goed begrepen. Zie de kop al in de Joop morgen. Friezen krijgen slechtere zorg. Leers onder vuur! Wilders zijn schuld!

    Zo kun je er nog 10.000 problemen bij halen die er niet toedoen.
    Zorg voor asielzoekers is gewoon goed geregeld.
    Oke oke ze mogen bepaalde behandelingen niet zoals bijv IVF.... Dat is erg....

  • , vr 25 maart 2011 10:35 in reactie op x x Reageer op

    Friezen spreken ook Nederlands, wist je dat niet?
    Zijn tweetalig.
    Voor de rest slaat je verhaal als k.. op dirk.
    Zitten jullie nou echt uitsluiten en alleen maar de zeiken om de lol van het zeiken, of denk je ook nog eens gewoon over de zaak na?

  • Michiel Online, do 24 maart 2011 20:53 in reactie op Michiel Online Reageer op Michiel

    Michiel

    Oh pardon, de huisarts...bedankt voor de correctie.

    Nee als er mensenrechten op het spel staan dan word er geen geld bespaard. Gewoon dezelfde gedachte als bij iedereen.

    Als je ziek bent en het is misschien ernstig, dan heeft dat wat mij betreft betrekking op mensenrechten, en moet je gewoon kunnen bellen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel