-
is er eigenlijk al meer nieuws? Zo'n onderzoek zal nu toch wel achter de rug zijn?
-
OM richt pijlen ook op PvdA
Van onze verslaggevers
ROTTERDAM - Het openbaar ministerie in Rotterdam betrekt de oproep tot het afgeven van volmachten door de PvdA uit 2006 bij het oriënterend onderzoek naar onrechtmatigheden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vorige week.
De oproep die vier jaar geleden is gedaan, is terug te vinden op internet en werd gisteren gemeld bij het OM. Dit is pijnlijk voor de PvdA. Raadslid voor de partij, Peter Van Heemst, lijsttrekker bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen, was gisteren een van de eersten die opriep tot een onderzoek door het OM toen een mail van Leefbaar Rotterdam opdook waarin tips worden gegeven voor het werven van volmachten.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vindt dat verkiezingen professioneler moeten worden aangepakt.
-
-[Dit is pijnlijk voor de PvdA.]-
Lijkt me juist niet pijnlijk, want je maakt geen melding dat er toen iemand in staat van beschuldiging is gesteld.
-
Ton evertsen, za 13 maart 2010 20:04
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Ton
er is ook geen aangifte gedaan
ook niet van wat die lr knakker had geschreven, was al tijdje bekend ook btw hij was al maand geleden op zijn vingers getikt door zijn partij. Vond de triomfantelijke houding van bonte (gl) alsof hij net de wereld had gered van dr no ook wel een beetje overdreven.
ondertussen blijkt dat ook pvda en gl zich soortgelijk hebben bezig gehouden, de pvda had een volmachtcoordinatior bv
ach ik vind inmiddels dat er zoveel mis is gegaan dat herstemmen een optie begint te worden
-
-[Vond de triomfantelijke houding van bonte (gl) alsof hij net de wereld had gered van dr no ook wel een beetje overdreven.]-
Vind jij dat LR gevrijwaard van vervolging mag worden bij overtreden van de wet?
-
Ton evertsen, wo 17 maart 2010 09:37
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Ton
nee wie de wet overtreed moet vervolgd worden, dat geld voor iedereen daarom ben ik ook zo tegen dat ambtenaren en politici gevrijwaard worden voor algemene zaken
bv het gifschandaal in amsterdam als goed voorbeeld maar ook defensie inzake spijkers, daar is meer dan iemand kapot maken gebeurd er is tenslotte iemand onrechtmatig gedood
-
Bommetje voor de ander explodeert in eigen gezicht PvdA.
-
Deze is ook erg interessant, laat een verboden situatie zien:
http://www.nrcnext.nl/files/2010/03/Stemmen-in-Den-Haag.-Foto-Roel-Rozenburg-480x311.jpg
-
, wo 17 maart 2010 09:44
in reactie op zorba de griek
Reageer op
Is dat niet verjaard en achterhaald inmiddels?
Misschien is het waar hoor, en dat zou ook zeer laakbaar zijn, maar dat heeft toch géén effect gehad op DEZE verkiezingen??
-
Laten we hopen dat er een herstemming komt zodat aan alle onduidelijkheid een einde komt.
-
Hoe Buijt of Melle Bakker het ook omschrijven het kunt overeen met mijn interpretatie van het begrip ronselen. Helaas ronselt niet alleen Leefbaar Rotterdam...
Er zijn meerdere partijen die deze "dienst" hebben aangeboden.
Nu hoorde ik vandaag van een betrokkene uit Feijenoord dat er op grote schaal in die gemeenschap is geronseld. Dit om er voor te zorgen dat een groot aantal Turkse PvdA kandidaten met voorkeursstemmen in de raad zouden worden verkozen. Feitelijk is dit niet maar het maakt je wel nieuwsgierig naar wat er uit het onderzoek gaat komen. Trouwens schijnen de problemen in Feijenoord al voor de verkiezingen zijn te begonnen.
http://www.joostniemoller.com/wp-content/2010/02/turksecoup.pdf
Wat mij trouwens tegenvalt is dat deze discussie uitdraait op een links rechts discussie terwijl de democratie voorop zou moeten worden gesteld.
Verder hoop ik dat LR en PvdA in mijn stad toch gezamenlijk gaan besturen ook al betekent dit voor mij dat de partij waar ik op heb gestemd buiten de boot valt. Het vertrouwen van de burger in de politiek is tot een dieptepunt gedaald en dient voor 9 juni weer iets te zijn verbeterd. Mocht dit niet gebeuren krijgt Wilders nog veel meer stemmen van ontevreden burgers.
-
Dus de PvdA moet nu een coalitie gaan vormen met een partij die de PvdA de afgelopen jaren voor alles en nog wat heeft uitgemaakt en hun beleid continu belachelijk heeft gemaakt? En die principieel tegen een Marokkaans-Nederlandse burgemeester is, hoe goed hij het in Amsterdam (wethouder) en Den Haag (staatssecretaris SZ) ook gedaan heeft? Dacht het toch niet, zonder mea culpa en acceptatie van Aboutaleb. LR leert nu dat als je continu vuil loopt te spuiten je niet thuishoort in het college! En dat zou ook helemaal geen goed idee zijn voor Rotterdam; dat is hetzelfde als een gescheiden stel weer bij elkaar forceren voor de kinderen. Dat gaat niet goed, als er nog veel oud zeer zit.
-
Goed gesproken, Prins!
-
Ruud T, do 11 maart 2010 22:47
in reactie op Prins Pils
Reageer op Ruud
Dus we gaan weer verder met uitsluiten. Rechts sluit allochtonen uit, links sluit rechts uit (en daarmee een groot deel van het electoraat). Beiden groepen voelen zich niet gehoord en zie daar de kloof in de samenleving.
Tevens gaat de vergelijking van een slecht huwelijk niet op. Het gaat hier om samenwerken. Helaas moet ik op mijn werk ook weleens samenwerken met mensen waarover ik op fundamentele punten verschil van mening. Duidelijk afspraken maken, onderhandelen en zorgen voor goed beleid is de taak die wij als burger deze twee partijen meegeven. Er kan ook goed beleid worden gevoerd met andersdenkenden.
De acceptatie van Aboutaleb staat hier buiten aangezien hij als burgermeester onafhankelijk is en dit dus niet van invloed hoeft te zijn tijdens het maken van beleid voor Rotterdam voor de komende 4 jaar.
Vuilspuiterij vindt ik een erg groot woord. Tevens is dit op bijna alle oppositie partijen van toepassing in Rotterdam. Daarbij wel als kanttekening dat LR er wel erg goed in is.
Een breed gedragen coalitie zou overigens een voorbeeld kunnen zijn voor velen hoe samen te werken met andersdenkenden.
-
Iedereen heeft recht op zijn mening. Of het een zinnige mening is, daar heb ik dan weer mijn mening over.
-
Een volgbaar betoog gebaseerd op feiten en realiteit.
-
Aboutaleb heeft het helemaal niet goed gedaan, de man is een lichtgewicht en dat komt naar voren tijdens crisis-situaties.
-
-[Nu hoorde ik vandaag van een betrokkene uit Feijenoord dat er op grote schaal in die gemeenschap is geronseld.]-
Als het op grote schaal heeft plaatsgevonden, dan is het zeker te bewijzen, veel getuigen. Gewoon aangifte doen, hangen die PvdA!!! Ronselen is strafbaar en heeft hoge prioriteit bij de politie.
Zolang er geen aangifte wordt gedaan, geloof ik geen donder van die verhalen.
-
Ruud T, do 11 maart 2010 23:23
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Ruud
Zoals eerder gezegd maakt dit soort verhalen je wel nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek...
Overigens denk ik niet dat dit alleen in Rotterdam voorkomt maar ook in andere gemeenten en zowel in de randstad als in de provincie. Ergens anders op Joop staat bv een stukje over een CDA' er die misbruikt maakt van briefpapier van de kerk en zo zullen er nog tal van andere voorbeelden zijn. Naar mijn mening is een landelijk onderzoek naar de grv nodig.
-
We zullen bij de volgende verkiezing een zeer strikte naleving van de kieswet nastreven.
Tevens moeten er faciliteiten voor analfabeten komen, want mensen uitsluiten van democratische processen omdat ze niet kunnen lezen kan natuurlijk niet in 2010.
(er zijn meer landen met analfabete, speciale stemformulieren met logo's en fotootjes voldoen)
Er is ook een oplossing voor blinden.
-
Als we nu gewoon iedereen vrij spel geven met ronselen in de grote steden, zou dat niet beter zijn? Leuk voor de media en het publiek. Deze actie van Leefbaar wordt overigens al jaren toegepast door de P.V.D.A. Zelf heb ik vorige keer ook mijn stem uit laten brengen door een bevriend P.V.D.A.-er. Hij was er waarschijnlijk niet gerust op!
-
-[Zelf heb ik vorige keer ook mijn stem uit laten brengen door een bevriend P.V.D.A.-er.]-
Fijnzo, maar dat is niet het probleem, even verder lezen, het wordt meerdere malen uitgelegd hieronder.
-
Toch merkwaardig dat het OM een onderzoek start naar LR en niet naar de PvdA terwijl deze partij notabene een volmachtcoordinator heeft !!
http://www.pvdarotterdam.nl/agenda/agenda_item/t/verkiezing_gemeenteraad_en_deelraden
-
Prins Pils, do 11 maart 2010 14:52
in reactie op Anthonie De Wig
Reageer op Prins
Kijk even naar de datum: 2006! Die pagina is via de normale entree van die site niet eens meer oproepbaar!
En wat de PvdA deed mag, namelijk passief hulp aanbieden om te (laten) stemmen. De actie moet dan nog steeds van de kiezer zelf komen. Wat LR nu doet is ronselen. Dat mag niet.
-
Ja, beste mensen, een analfabete Turkse vrouw kreeg een duwetje van haar neef in het stemhok om op de juiste knop te drukken of bij de juiste persoon een kruisje te zetten, maar dat doen Rene, Marcel en Diana ook voor hun analfabete Hollandse vader, die gaven ze ook een duwetje in het stemhok om het potlood vast te houden en het juiste kruis bij de juiste persoon te zetten.
Zag u dat niet?
-
Als er gemuggenzift gaat worden, dan kan LR zeggen dat dit een interne mail is. Pas als bewezen is dat "bewegen" cq overhalen echt is uitgevoerd, dan zou het strafbaar kunnen zijn, toch
-
Oproepen tot strafbare feiten is ook strafbaar, en ook laakbaar, en een politicus zou na een dergelijke oproep nog maar een weg resten.
Het kan zijn dat de OvJ het seponeert, maar dat betekent niet dat hij onschuldig wordt bevonden.
De smet die aan deze oproep kleeft zal ook aan zijn politieke loopbaan kleven, en als die loopbaan binnen LR is, ook daaraan. Ze zullen dan voor altijd die partij die tot een amateuristische wetsovertreding heeft aangezet.
Dumpen die man, is mijn advies. Briljant was hij toch al niet.
-
Je neemt me de woorden uit de mond.
Het kwartje van het verschil tussen ronselen en een dienst aanbieden valt niet automatisch door.
-
Lees jij geen reacties waarin uitgelegd wordt dat wat de PvdA deed geen ronselen was maar een gebruik maken van een wettelijk recht?
Maar waarom verdedig ik de PvdA eigenlijk? Dat deed ik eerder ook al met de PVV.
Ik word een zacht eitje... blaaarghh
-
YggY ..., do 11 maart 2010 15:14
in reactie op Fatima Bloodhooft
Reageer op YggY
Dat is inderdaad een punt van zorg
-
Ja, dat is zeker een punt van zorg. Temeer omdat ik Leefbaar Rotterdam bedoelde.
Gaat het wel goed met me?
-
Ik vraag me toch af of dit soort berichten ook door Joop geplaatst zouden worden wanneer het niet Leefbaar betreft maar bijv. de PvdA.
-
Wij, de PVDA-ers, zijn niet gek, wij gedragen ons als mensen en respecteren de Grondwet en de mensen. Dus, zulke berichten zijn hard nodig om het ware gezicht van extreemrechts gedachtengoed te bestrijden, is ook een plicht van sociale mensen en de aanhangers van socialisme en gelijkwaardigheid.
-
, do 11 maart 2010 14:41
in reactie op Harry Moentezool
Reageer op
Kijk eens even op andere fora.
Daar leeft hetzelfde.
ZELFS op Geen Stijl.
-
Dat is niet wat ik mij afvraag.
-
Prins Pils, do 11 maart 2010 22:12
in reactie op Harry Moentezool
Reageer op Prins
Het antwoord op je eerste vraag is gewoon: ja.
-
Die zure gezichten van dat clubje leefbaren....het is zo typerend.
Afgunstig op alles wat een ander kan of bezit,altijd verongelijkt zijn,zelf de meest smerige praktijken in het geniep uitvoeren....en waarom?Om macht!
Als een kind wat in het geniep een ander kind schopt en dan naar z'n moeder loopt en blert...."Ze pesten en slaan mij"
Altijd stiekem,nooit open en oprecht,altijd verhalen verdraaien.
PVV is van hetzelfde laken een pak,ook de aanhangers.
-
Vraag me af wat de eventuele gevolgen van dit onderzoek zullen zijn; gaat men deze partij voortaan uitsluiten van deelname aan de verkiezingen - een verbod dus, of komen er in geval van bewezen fraude straks 'gewoon' nieuwe verkiezingen in Rotterdam?
-
Fraude is strafbaar in Nederland.
Geef mij één reden dat de politie mag frauderen en de wet negeren en de gewone burgers niet.
Hoe kan Leefbaar Rotterdam beleid en regels maken waar zij schijt aan hebben?
-
Allereerst betreft het een mail van een lid van de partij, niet een bewezen actie van de partij als partij. Het onderzoek - en eventuele straf, zal zich dus in eerste instantie richten op de persoon Buijt, niet de partij.
Vervolgens blijft de opmerking van Melle Bakker, secretaris-directeur van de Kiesraad, interessant: `Nu zal er in de praktijk een grijs gebied zijn. Sommige partijen bieden het stemmen via volmachten voor iemand aan als service. Wij als Kiesraad zeggen dat bepalend is dat de kiezer weet wie er voor hem gaat stemmen.'
Hij geeft hier aan dat rondom volmachten er al tijden en bij verschillende partijen creativiteit is waar te nemen. Men tracht zoveel mogelijk volmachten binnen te halen. wat daarbij geoorloofd isen wat niet meer is niet helemaal helder. Hij geeft aan wat de centrale kiesraad zelf arbitrair voor zichzelf als leidraad heeft genomen. Hij geeft bijvoorbeeld niet aan hoe dat in de praktijk wordt toegepast. Ik weet uit ervaring dat niet elke volmacht getest wordt in de zin van dat men de volmachtgever belt om te controleren of de gevolmachtigde hem ook echt kent. Het gevolg is dat Buijt zich te buiten is gegaan aan een te ruime interpretatie, maar dat de grens veel minder helder is dan gewenst - en dat de controle op grensoverschrijdend gedrag van wie dan ook niet duidelijk is...
Ergo, zowel in dit specifieke geval, als meer in het algemeen zullen we toch een verduidelijking en betere toepassing van de regels moeten krijgen.
-
Ik weet niet wat de sancties zijn, ontneming van het actief en passief kiesrecht gedurende enige jaren?
Het lijkt mij verstandig dat wat de uitkomst van de hertelling ook is, er opnieuw gestemd wordt. Immers als de PvdA de hertelling 'wint', zal LR zeggen dat het allemaal doorgestoken kaart is en dat hertelling niets over de fraude zegt. Als LR 'wint', zal de PvdA zeggen dat de overwinning hen ontstolen is door stemmingmakerij en vals spel.
Maar herstemming zal de sfeer in Rotterdam niet verbeteren, vrees ik. De kreet bananenrepubliek zet zich vast in het geheugen. Ook wordt met het woord bananenrepubliek (landen in Zuid-Amerika, Afrika) gesuggereerd dat de schuld ervan bij allochtonen ligt. De PvdA is de partij van de allochtonen, dus 1 + 1 = 2.
De onderlinge verhoudingen in Rotterdam lijkt me voor jaren verpest. Misschien verloopt die herstemming wel met geweld. Als dat gebeurt, gaat de kop van Aboutaleb er zeker af. Een kolfje naar de hand van sommigen. De sfeer lijkt me, van een afstand gezien, behoorlijk opgefokt in Rotterdam.
Sommige politici voelen zich als een vis in het water in een verziekte sfeer en spinnen er politiek garen bij. Het is een beproefde recept om mensen het stemhokje uit te jagen en een bepaald soort kiezers te trekken. De een blijft weg omdat 'of je nu door de kat of de hond gebeten' wordt. Een deel van hen die wel komen zijn bevattelijk voor suggesties dat de 'heersende politieke elite er een potje van maakt, dat er niet naar de gewone hardwerkende belastingbetaler geluister wordt en dat de bezem er maar eens door moet.' Kortom, politiek balletje, balletje waarbij de kiezers altijd verliezen.
-
De pot verwijt de ketel. Die Pastors en zijn cluppie kunnen het maar niet verkroppen dat ze niet de grootste partij zijn geworden in Rotterdam en komt daarom met welhaast complottheorieen aanzetten om achteraf toch nog een soort coupe te kunnen plegen.
-
Ronselen is toch het woord die bij de jihad hoort?
Ronseld Leefbaar Rottedam Rotterdamers voor hun jihad tegen de moslims en allochtonen?
Heeft leefbaar Rotterdam ook haar eigen Bin Laden? Waar hebben zij hun trainingskamp? mensen trainen om anderen te haten.
-
ron de boer, do 11 maart 2010 15:24
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op ron
Je lijkt me een beetje paranoia. Je moet hetgeen sommige moslims doen niet projecteren op de Nederlandse politiek.
-
Ben ik mee eens.
Dat paranoïde taalgebruik wordt tegenwoordig door velen gebruikt. Mensen zijn ongerust. Terecht, je moet wel van een andere planeet komen, als je niet ongerust bent. Maar sommigen overschreeuwen zich en missen daardoor de nuance.
In een democratie maakt die nuance juist het verschil. Nuanceren, zien dat niet alles zwart of wit is, maar (durven) zien dat er veel grijstinten bestaan, onderscheidt democraten van fundamentalisten. En daar zijn er veel van. Iedere nuance is weer een mensenleven gespaard.
Nederland is de Sovjet-Unie niet, noch nazi-Duitsland, noch Iran. Wouter Bos is geen Josef Stalin en GW is geen Adolf Hitler. Maar... De kans dat Nederland ooit tot het niveau van die landen zal afzakken is minimaal. Maar... Waarschuwen en 'maren' mag en moet zelfs, maar een toontje lager zou verstandiger zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf.
Van de andere kant weten we allemaal dat sommige politici er behoefte aan hebben, en het lollig vinden, om door middel van onder andere tendentieus taalgebruik anderen 'helemaal gek te maken, ha, ha, ha...' Zo halen ze de pers en verschijnen ze op televisie. Met
'nuances' kunnen kranten- en televisiemakers blijkbaar niet voldoende kolommen en zendtijd vullen.
Als die 'polici' dan toch humor in de politiek willen brengen, raad ik ze aan om te kijken naar Van Kooten en De Bie, Monty Python en last but not least 'computer says no-' Little Britain.
http://www.youtube.com/watch?v=dADqLTpa8P0
-
Dat er met volmachten wordt gerommeld is nauwelijks nieuws te noemen dat gebeurt al jarenlang ook bij het stemmen met de computer wat wel nieuw is de plotselinge aandacht voor dit fenomeen en de gespeelde verontwaardiging van de politieke partijen.
Langzaam maar zeker krijg ik de indruk dat alle incidenten omtrent het stemmen met het rode potlood maar één doel dienen namelijk om op deze manier een terugkeer van stemmen per computer te forceren. Alle ophef, alle hertellingen, alle foute stemmen en alle volmachten dienen maar één doel, maak het stemmen met het potlood zo belachelijk dat er nog maar één keuze over is.
De stemcomputer moet terug.
-
Natuurlijk moet de stemcomputer terug. Achterlijk gedoe dat tellen - het is evident dat stemmen met potlood minder betrouwbaar is.
Stemcomputer, printertje ernaast - uitgeprinte stem in de stembus en klaar is Klara.
-
Het enige dat evident is, is dat stemmen met de stemcomputer niets maar dan ook helemaal niets zou veranderen aan de problemen die zich hebben voorgedaan, maar wel een hele lading andere problemen met zich meebrengt.
-
Sasha Berkman, vr 12 maart 2010 02:57
in reactie op Reinout van Schouwen
Reageer op Sasha
punt
-
Dit is natuurlijk niet helemaal netjes wat LR doet, maar hoe zit dat met die volmachtcoördinator de PvdA, doet die niet precies hetzelfde maar dan achter de schermen? Volgens mij is het verschil gewoon dat de PvdA meer middelen heeft om door juristen het volmacht werven beter dicht te laten timmeren dan een lokale partij. Verder is het gewoon de pot verwijt de ketel.
Het beste zou zijn als alle partijen zich verre van "hulp" aan de kiezer zouden houden, zij het met volmachten, bussen of erger direct bij het invullen van stembiljetten in het stembureau zelf. Van mij mag de wet hiervoor aangepast worden, al is het maar om alle mogelijke twijfel te vermijden.
-
Het onderzoek is weliswaar nog niet afgerond maar heb toch mijn twijfels over LR wat weinigen mij kwalijk zullen nemen gezien de reacties. :)
We weten het hier altijd zo goed met het bekende belerende vingertje en hebben de grootste mond over andere landen ondertussen zijn we hier in feite geen haar beter.
Stel je voor dat verkiezingen gaan plaatsvinden zoals in Thailand "gebruikelijk" is waar (arme) mensen geronseld worden met twee 100 bahtbiljetten, een zak rijst, een vleespakket en een fles bakolie om maar op een bepaalde partij te stemmen.
Het begint er hier op te lijken. :)
-
Je kan het ook overdrijven natuurlijk.
-
Sir Charles, do 11 maart 2010 12:32
in reactie op Piet Knollema
Reageer op Sir
Rustig maar Piet, VN-waarnemers zijn nog niet nodig. ;)
-
Waarom vind jij dat Sir Charles overdrijft?
Ik persoonlijk vind zijn metafoor alleen maar op zijn plaats in dit verband.
-
Allereerst, als de kieswet is overtreden moet er tegen opgetreden worden. Juridisch lijkt het iets ingewikkelder te liggen.
Wat mij echter vooral verbaast is de reactie van Melle Bakker, secretaris-directeur van de Kiesraad. Bakker, die de mail heeft bekeken, zegt dat het niet zo kan zijn dat iemand stemkaarten zonder de naam van die gemachtigde inzamelt en vervolgens ?distribueert onder vriendjes en vriendinnetjes.? Maar vervolgens zegt hij nog iets ...
?Nu zal er in de praktijk een grijs gebied zijn. Sommige partijen bieden het stemmen via volmachten voor iemand aan als service. Wij als Kiesraad zeggen dat bepalend is dat de kiezer weet wie er voor hem gaat stemmen.? hij geeft niet aan hoe en of dat wel getoetst wordt. Het lijkt wel een praktijk te zijn die al jaren / verkiezingen lang bestaat. Dat betekent dat allerlei partijen blijkbaar volmachten verzamelen `om maar geen stem te verliezen', waarbij het initiatief van de betrokken kiezer niet erg duidelijk is.
In het onderzoek zou ik daarom graag meegenomen zien hoe met dit zogenaamde grijze gebied wordt omgegaan, hoe daar toezicht op wordt gehouden. Op dit moment lijkt de mail van Buijt eenextreme variant vanuit dit grijze gebied, die wellicht tot het zwarte is genaderd / erin is terecht gekomen. Dat roept de vraag op waar andere partijen in dit grijze gebied dobberen.
Wat vooral de eindconclusie zou moeten zijn is dat nederland in het algemeen bij verkiezingen weer scherper op de protocollen en regels moet gaan letten. Dat betekent ook het toetsen van volmachten, scherper toezicht op stemhokjes, sterker toezicht op stemmen tellen (daar lijkt te veel fout te gaan in het hele land... Stemcomputers worden afgewezen wegens potentieel misbruik, maar de menselijke fouten bij het potlood beginnen dermate vaak voor te komen, dat daar echt beteree controle op moet worden toegepast - wellicht standaard verplicht hertellen door een ander team 2 dagen na de verkiezingen inclusief controle op de doorlopen procedures).
-
Ik ben hier een tijdje niet geweest, maar was de kop net zo groot - en de reacties even verontwaardigd - bij de frauduleuze handelingen uit PvdA-hoek?
Ben, als LR-sympathisant, overigens zeer teleurgesteld.
-
Rouane Rabbit, do 11 maart 2010 10:29
in reactie op Ariejan Schapenscheerder
Reageer op Rouane
Rechts schiet vaak in de Calimero-rol als er iets aan te merken is.
-[maar was de kop net zo groot - en de reacties even verontwaardigd - bij de frauduleuze handelingen uit PvdA-hoek? ]-
Meestal zijn de koppen groter bij fraude bij de PvdA. Pagina breed in De Telegraaf. ik moest nu even zoeken op hun website, ver naar beneden, onder de helft staat een artikeltje erover.
Ik ben ook teleurgesteld, en ik ben ook voor adequaat optreden van justitie tegen alle mensen die de kieswet overtreden. Ons land is politiek instabiel, om in deze tijd de kieswet te overtreden is extra erg.
-
Kijk, zo doe je precies hetzelfde als die overijverige Buijt, maar dan zonder OM "onderzoek":
http://www.ahmedmarcouch.nl/news/5/57/Hoe-kunt-u-een-ander-voor-u-laten-stemmen/
-
Veel gehoord onbegrip over hoe de kieswet hierover gaat.
Ik leg het eens tukje verder naar beneden uit, zie:
Rouane Rabbit, do 11 maart 2010 09:55
-
Thijs Dus, do 11 maart 2010 14:08
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Thijs
Gaap.
Met de overijverige en onnozele email van Buijt wordt geen enkele wet overtreden. Pas als zou blijken dat er actief volmachten zijn geworven is daar sprake van. Het OM onderzoek kan geen kwaad. Alle opgeblazen ophef wel.
Andere koek is het als er 100 van de 105 ongetelde stemmen voor LR blijken te zijn, in stemburo 14 van Rotterdam en een gerespecteerde deskundige duidelijk maakt dat dat geen toeval kan zijn, maar dat hier sprake is van regelrechte fraude. En dit is maar een voorbeeld uit een hele reeks. Ophef hierover is gefundeerd en terecht.
-
cor mol, do 11 maart 2010 18:43
in reactie op Thijs Dus
Reageer op cor
U zult bij het lezen van de email wel in slaap gevallen zijn [gaap]. Er wordt toch echt een oproep gedaan stembiljetten te ronselen, en de surplusstemkaarten te verdelen naar andere gemachtigden en deze vervolgens pas in te vullen, zodat de oorspronkelijke kiezer niet eens weet wie zijn stem uitbrengt.
-
Nou, mijn jongen, dat is toch héél iets anders!
Hier houdt het op bij de voorlichting. Die krullenbol van LR ging toch wel een aantal stapjes verder, me dunkt.
-
zie daar de fout neit wijst alleen op de regels niet meer en niet minder
Maar dit is andere koek
http://www.pvdarotterdam.nl/nieuws/nieuws_item/t/dinsdag_7_maart_vergeet_niet_te_stemmen
-
In de PvdA-link die jij aangeeft gebeurt niet meer dan het aanbieden van een volmachtdienst via Internet. er wordt geen persoonlijk contact geïnitieerd om ze te overtuigen tot afgifte volmacht. Dat is echt verboden, iedere politicus hoort dat te weten.
Het CDA is in het verleden ook vaak de fout ingegaan met het ronselen van complete bejaardentehuizen in Limburg en wellicht ook elders.
Vooral bij dementen was het slagingspercentage hoog. Laatste jaren zijn ze voorzichtiger geworden, maar sommige politici maken de fout nog steeds.
De Leefbaar situatie doet ook aan ronselen.
De instructie is om mensen actief te benaderen (1)(2), vragen of ze nog meer mensen kennen die bezocht kunnen worden (3) en probeer ze dan tot bewegen tot afgifte van volmacht (4).
Zie tekst email (LR):
1. Maak een lijstje van al je vrienden, familie en bekenden die in Rotterdam wonen en die mogelijk nog niet weten op wie ze gaan stemmen of helemaal niet van plan zijn om te gaan stemmen
2. Benader deze mensen uiterlijk 1 week voor de verkiezingen (24 februari) en probeer ze in eerste instantie te overtuigen op Leefbaar te stemmen.
3. Wanneer ze positief reageren vraag hun of ze zelf nog mensen hebben in hun omgeving waarvan ze denken dat deze mogelijk op Leefbaar willen stemmen
4. Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht.
-
Het is niet onlogisch dat degenen die een bananenrepubliek van Nederland maken de eerste zijn om in de schillen uit te glijden. Verder is het natuurlijk een derde-wereldoperette om je verkiezingen zo te zien verworden.
-
Lees de Telegraaf eens, die is een soort EHBO geworden, voor Leefbaren en Wilders, de Telegraaf zorgt voor de eerste hulp, als ienamd van zijn mensen gewond raakt, galoppeert hij met EHBO-koffertje om eerst hulp te geven. Soms doet de Telegraaf ook aan de reanimatie van zijn vrienden, de leefbaren en wilders beweging.
-
zie het punt niet helemaal, alle partijen doen hun best mensen te laten stemmen, door ze op te halen, door ze attent te maken op de mogelijkheid volmachten af te geven.
Het verschil tussen het in een email naar collega;s (niet naar kiezers) erover praten en een "volmachtcoordinator"lijkt me nihil
Vraag me af of in een brief erover praten een reden is voor onderzoek, zover ik heb kunnen lezen is het niet verder dan dat gegaan. Ik bedoel ik kan hier wel adviseren om je zwart geld in lichtenstein te plaatsen maar zolang ik het niet heb en doe...
Het is wel weer een dieptepunt in de politiek. Ipv de zichtbare problemen met het stemmen op te lossen zoekt men naar stokken om elkaar te slaan
-
Je verbaast je niet over de hypocrisie van dat gajes?
-
Waarom bestaat LR, behalve deze onverkwikkelijke zaak, volgens jou uit 'gajes'?
-
Het verschil is dat wanneer je tegen mensen zegt, dat wanneer ze LR stemmen dat je ze wilt helpen met stemmen en wanneer ze wat anders willen stemmen niet, dat is strafbaar. Je benadert mensen met het doel om vanwege een dienst (voor hun te gaan stemmen) hun een bepaalde keuze te laten maken.
Omgekeerd, als iemand aangeeft LR te willen stemmen en hij belt de iemand (bijv LR) op dat hij niet kan stemmen, of die iemand het voor hem wil doen, dat is een legitieme volmacht geven.
--------------
De scheidslijn tussen legaal en illegaal is soms dun. Maar toch aanwezig.
In een enkel geval is het moeilijk te bepalen, maar als je een paar honderd gevallen hebt dan is de trend duidelijker zichtbaar en kan er een strafvervolging van komen.
Het gebeurt vaker dat misdrijven die alleen maar aantoonbaar zijn omdat een persoon/organisatie ze vaker pleegt, en de aanwezige trend het bewijsmateriaal vorm geeft.
-
Ton evertsen, do 11 maart 2010 10:43
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Ton
ook pvda en gl hebben in rotterdam vergelijkbare diensten het enige is dat buijt (die zover ik weet geen jurist is) het woordje bewegen oid gebruikt heeft
zolang het bij het mailtje is gebleven is het geen probleem als het verder is gegaan wel
@sasha
niet echt men is competitief dat mag maar tot op een zekere hoogte, ik heb begrepen dat in een aantal gevallen mensen beloftes of zelfs geld hebben geboden in ruil voor voorkeursstem dat gaat duidelijk te ver.
-
-[zolang het bij het mailtje is gebleven is het geen probleem als het verder is gegaan wel]-
Je kan het mailtje zien als aanzetten tot een illegale praktijk.
Ik weet niet of dat ernstig genoeg is om te vervolgen als dat niet heeft geleid tot ronselen. Justitie zou het kunnen seponeren (dit betekent niet vrijspraak)
Bij geen vervolging zou Buijt in dat geval persoonlijke consequenties moeten trekken. Als hij dat niet zou doen, zou LR consequenties betreffend Buijt moeten trekken.
Het is gewoon onoorbaar. Een smet op het blazoen van LR die niet mag blijven zitten in het belang van de partij.
Anders zie ik ze roemloos ten onder gaan aan amateurisme, net als de LPF. of daarmee hun kiezers gebaat zijn?
-
"Vergelijkbare diensten" van GL? Ik ben erg benieuwd wat je precies bedoelt. Namen en rugnummers graag!
-
, do 11 maart 2010 08:18
Reageer op
Een vrolijk stelletje, op de foto.
Een opgewekt, positiviteit uitstralend gezelschap.
Zo zien wij onze bestuurderen graag.
-
Je hebt in de politiek bouwers en slopers van de samenleving, het is raar maar waar.
Sinds wanneer zijn de extreemrechtse politici bouwers geweest? In de hele geschiedenis!
Extreemrechts misbruiken altijd de nationale symbolen om juist de maatschappij te slopen.
Noem mij één extreemrechtse beweging of politieke partij die ooit een mooie sociale samenleving heeft gemaakt.
Wie denkt dat Wilders een mooi sociaal leven hier gaat bouwen, heeft een grote gat in zijn kop.
-
, do 11 maart 2010 13:50
in reactie op Mostafa Mouktafi
Reageer op
Ik hoop van harte, moustafa, dat je mijn cynisme hebt begrepen.
Niemand meer dan ik, die de schijnheiligheid van niet alleen het CDA , maar ook van de pvv, ofwel LR, aankaart.
-
Natuurlijk, ik begrijp u heel goed en waardeer zeer uw bijdragen. Ik wilde alleen klagen bij u, u kan mij goed begrijpen!
Juist, ik lees uw bijdragen heel graag, lang leve de menselijke Nederlanders zoals u.
-
Nu nog even een seksschandaal en het zijn echte Amerikaanse toestanden...
Wat een sukkels, zowel PvdA als LR.
Bij de volgende verkiezingen maar op de Broederpartij stemmen ?_?
-
-[Bij de volgende verkiezingen maar op de Broederpartij stemmen ?_?]-
Eigenlijk is het goed dat het gebeurd en gesignaleerd is bij deze verkiezingen. Ik denk dat op 9 juni, er goed toezicht op strikte toepassing van de kieswet zal zijn.
Ik denk dat indien er een groot schandaal optreedt op de verkiezingen van 9 juni, er rellen kunnen uitbreken.
De sfeer lijkt er opgefokt genoeg voor.
-
GJ Huisman, do 11 maart 2010 08:38
in reactie op Nihilist #1375
Reageer op GJ
Het trieste voor de Rotterdammer is dat LR en PvdA veruit de grootste partijen zijn terwijl kennelijk op beide partijen heel wat aan te merken is w.b. deze verkiezingen. Een nederlaag voor de democratie en Rotterdam. Voor de zekerheid internationale waarnemers inzetten op 9 juni?
-
Wat deed de PvdA fout bij de verkiezingen?
Even afgezien van de vraag of Leefbaar nou eigelijk wel zo fout zat. Want daar ben ik niet overtuigd.
-
Niets, alleen omdat de PVDA een eerste moslim buurgemeester heeft.
Zij vinden het niet leuk, zij willen alleen ons zien als beesten, de moslims en Marokkanen.
-
Ha ha, normaal is iemand voor de linkse kerk pas schuldig als hij veroordeeld is. Voor de PVV wordt hier kennelijk HEEL graag een uitzondering gemaakt.
-
Zjen Zen, do 11 maart 2010 00:04
in reactie op Peter Kooiman
Reageer op Zjen
Het gaat hier over Leefbaar Rotterdam en niet over de beweging van wilders.
-
Oops foutje, is natuurlijk Leefbaar Rotterdam. Het is natuurlijk wel zo dat het verschil met de PVV, ook voor de linkse "gutmenschen", marginaal is.
We moeten eerst nog maar zien wat er precies aan de hand is.
Wat in ieder geval niet kan is dat eventuele fouten van de leefbaren weggestreept worden tegen die van de PvdA. Verkiezingen moeten gewoon volgens de democratische regels verlopen.
-
Het verschil in programma tussen leefbaar en de pvda was juist klein.
-
Dat moet je tegen de PvdA zeggen, die wil met iedereen behalve de LR samenwerken.
-
-[Het is natuurlijk wel zo dat het verschil met de PVV, ook voor de linkse "gutmenschen", marginaal is.]-
Maar jij maakte toch die vergissing, en ik neem aan dat jij toch een rechtse "Gutmensch" bent?
-
Is ook zo. Voor mij is LR gewoon de PVV van Rotterdam :-p Daarom haal ik die twee ook vaak door elkaar.
-
Nou moet ik als Linksch Mensch het toch even opnemen voor Leefbaar Rotterdam. Die zich duidelijk van de PVV heeft gedistantieerd door te zeggen dat het hooddoekjesverbod voor hen niet opgaat!
En dat is nog meer één puntje van het grote verschil tussen Leefbaar Rotterdam en de PVV.
Leefbaar Rotterdam en de PvdA verschillen helemaal niet zoveel van elkaar als jij meent te moeten denken, in standpunten en wensen en regelgeving.
-
Grappig dat je de PVV noemt. De PVV is van mening dat een falende misdadiger (bijv: ronselen van stemmen, strafbaar vlgs WvS) toch de volledige straf moet krijgen.
Zie: http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1931&Itemid=1
Citaat:
7. Geen korting meer voor falende misdadigers.
Nu is het nog zo, dat de op een misdrijf gestelde maximumstraf met 1/3e deel wordt verminderd, als de dader door een omstandigheid die buiten zijn wil ligt, faalt bij het voltooien van het misdrijf.
De PVV ziet geen reden voor die strafkorting, omdat het toeval de dader heeft tegengewerkt. Zijn wil was er op gericht dat het misdrijf wel voltooid zou worden. Die misdadige bedoeling moet voor het volle pond worden bestraft.
-
Dat is art.45 van strafrecht.Dit noemt men poging,en hiervoor wordt met een derde minder gestraft.In sommige gevallen terecht,maar zoals je aangaf in voorbeeld onterecht.PVV hebben hier een punt.
-
Onze vriend Peter Kooiman betrok de PVV in de discussie.
Volgens de PVV is een poging tot een misdrijf net zo ernstig als het misdrijf zelf. Ik haalde het maar even aan om dat hier sprake is van een misdrijf.
We kunnen aan de hand van dit voorbeeld dan goed zien wat de mogelijke consequentie van dit wetsvoorstel is. Ook het andere strafrecht wetsvoorstel van de PVV dat taakstraffen wil afstraffen is interessant.
Als beide voorstellen tot wet waren geworden, dan liep een deel van Leefbaar het risico om voor geruime tijd achter de tralies te verdwijnen.
Ik geloof niet dat dat een wenselijke afloop van de affaire zou zijn, voor niemand.
-
Ook interessant in deze context is dat de PVV tegen taakstraffen is.
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1931&Itemid=1
Citaat:
Voor vrijwel alle categorieën misdrijven, wordt de mogelijkheid tot het opleggen van taakstraffen vrijwel uitgesloten.
-
-[Voor de PVV wordt hier kennelijk HEEL graag een uitzondering gemaakt. ]-
Misschien begrijp ik het niet goed, maar dit gaat toch over Leefbaar, of is dat volgens jou een filiaal van de PVV?
-
Ik weet niet of je het weet, Peter, maar de PVV heeft in Rotterdam niet meegedaan.
-
Nou de stemming wordt er niet beter op.
Leefbaar Rotterdam zal wel ontstemd zijn. Of was het Laakbaar Rotterdam ?
-
Wie liep er hier ook al weer te blèren dat de PvdA (links) gerommeld had bij de Rotterdamse verkiezingen en LR niet? Mogen we daar even iets van vernemen?
-
Misschien is het nog niet helemaal tot ze doorgedrongen, Prins.
Het moet toch wel een hele klap zijn... ;D
-
Interessant om te zien wat die rechtse stagiaires bij het PVV-bolwek Elsevier, die zich om onduidelijke redenen journalist noemen, er weer van bakken. Daar wordt vermeldt dat de PvdA ook stemmen ronselt, door vervoer of te laten bellen als men een stem op de PvdA wil uitbrengen en een volmacht wil regelen, een procedure die elke actieve partij al sinds mensenheugenis volgt.
Het onderstaande relaas van de PVV is echter andere koek:
" Hoe werkt het afgeven van een volmacht ?
1. Degene die de volmacht afgeeft moet zijn of haar handtekening op de stemkaart zetten
2. Er moet beslist een kopie van het legitimatiebewijs bij de stemkaart zitten (Geef dit vooraf aan ,
anders gaat dit fout!!)
3. Iedereen die gaat stemmen mag maximaal 2 volmachten meenemen naar het stemburo. Wanneer je
meer volmachten hebt , direct contact opnemen met ondergetekende [C.M.: Ronald Buijt]
4. Vul de gegevens van degene die met de volmacht gaat stemmen duidelijk in op de stemkaart (meestal
zijn dit dus je eigen gegevens of die van je partner)
5. Vul dus beslist GEEN gegevens in op stemkaarten waarvan je nog niet weet wie er mee gaat
stemmen (dit is dus als je meer volmachten hebt als dat je zelf mag gebruiken)
6. Ga NOOIT met volmachten richting stemburo waarvan nog niet bekend is wie er mee gaat stemmen. "
Hier valt dus op:
(1) degene die de volmacht geeft, is kennelijk analfabeet en kan niet schrijven (toch nog allochtonen die PVV stemmen? }
(2) er is duidelijk sprake van een handeltje in niet (volledig) ingevulde volmachten, waarbij de surplussen worden herverdeeld alvorens te worden ingevuld, de kiezer heeft geen idee wie zijn stem uitbrengt;
(3) de mailbox van dit heerschap zal dus uitsluitsel geven hoe de surplussen zijn behandeld.
Vragen:
(a) Wie gaat er morgen bij de hertelling letten op de volmachten, het handschrift etc?. Ik mag hopen dat daar een heel goed protocol voor is.
(b) Misschien kan justitie beslag laten leggen op de stembiljetten na hertelling als Corpus delicti?,
(c) Let daarbij met name op de voorkeurstemmen op Ronald Buijt, want die wou toch graag die surplussen regelen?
(d) Gaat justitie nu pas de kieswet lezen? Als elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen, mag men dit toch minstens van justitie worden verwacht?
-
(c) Hij had er 221, niet excessief.
http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/rotterdam_gaat_alle_stemmen_opnieuw_tellen/
-
Het geronsel van LR is inderdaad van een heel andere aard dan het passieve aanbod van de lokale PvdA -- gedaan tijdens de verkiezingen van 2006! -- om vervoer en een gevolmachtigde te regelen voor mensen die dat zelf wilden.
Maar van het leugenachtige rabiaat-rechtse Elsevier had ik niets anders verwacht. Dat blad is net zo fout als Fox News!
-
De PVV in Den Haag is ook begonnen met heimelijke opnamen die nu op Youtube staan. Daarop staan meerder personen in een stemhok en lopen mensen met meerdere stembiljetten. Pfoeh, in mijn poging stemmen aan mijn zevenjarig zoontje te laten zien heb ik hem ook meegenomen in het hokje en - op mijn aanwijzing uiteraard - het vakje in laten kleuren. Omdat ik ook voor mijn vrouw stemde had ik twee formulieren mee in het hokje, ik eis een hertelling in mijn dorp!
-
Zjen Zen, wo 10 maart 2010 21:56
in reactie op Varroa Destructor
Reageer op Zjen
Zo leer je je kinderen te stemmen.. dat deed ik ook.
-
Dan leer je je kinderen wel de verkeerde manier.Meerdere personen in kieshokje is niet toegstaan volgens kieswet.
-
Waar lees jij in de Kieswet dat je niet met meerdere personen in het hokje mag staan? Ik kan dat nergens vinden. Volgens burgemeester van Aartsen is dat ook niet per definitie een overtreding
-
Zie ;Kieswet>Algemene bepalingen art.j24 en j28.
-
Er staat iets over wie toegang heeft tot de stemming (wie dus mag stemmen) niet over wie toegang heeft tot een stemhokje en of ik daar educatieve handelingen mag verrichten. Bovendien vind ik het spijkers op laag water zoeken. Ik ben kleurenblind, ik had mijn zoontje nodig om te verifiëren of het potlood wel rood was. Staat nergens dat dat niet mag. Overigens liet mijn vader mij ook inkleuren toen ik zo oud was, iets met CPN of zo....
-
Zjen Zen, do 11 maart 2010 00:21
in reactie op Jef van Leeuwen
Reageer op Zjen
Alles moet een keer voorgedaan worden..zo leren kinderen.
-
Rob Heusdens, do 11 maart 2010 09:47
in reactie op Jef van Leeuwen
Reageer op Rob
Het is ook niet toegestaan om in het stemlokaal reclame te maken voor een politieke partij, ik heb meerdere foto's gezien waarop PVV'ers in het stemlokaal stonden met een PVV-jasje aan. Ook dat is niet toegestaan volgens de kieswet.
-
Dat klopt, dat is duidelijk een overtreding.
-
http://www.nrcnext.nl/files/2010/03/Stemmen-in-Den-Haag.-Foto-Roel-Rozenburg-480x311.jpg
-
Kinderen onder de achttien zijn voor de kieswet geen personen. Zij hebben geen stem om in te brengen en kunnen daar dus ook niet op aangesproken worden.
-
Leg dat een klein kindje maar eens uit(dat ie geen persoon is)Jong geleerd is in deze "fout"gedaan.
-
Zjen Zen, do 11 maart 2010 14:09
in reactie op Jef van Leeuwen
Reageer op Zjen
Doe effe normaal zeg!
-
Ik begin niet over kinderen.Geef alleen mijn mening.
-
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat je nu wel erg doordraaft om je gelijk te willen halen, Jef.
-
Ach hemeltje lief en nu heb ik ook al de fractievoorzitter van de Rotterdamse PvdA , Peter van Heemst, met die sombere kop van hem op de televisie gezien. Hij liet het aan de officier van justitie over, zei hij. Tja, daar kwam Leefbaar goed te pas met die klachten over teveel Turken in 1 stemhok (want dat bedoelden zij natuurlijk ondanks hun omzichtige woorden). Ze hebben de afgelopen dagen heel goed geleerd te barsten van verontwaardiging, daar in Rotjeknor. Ze moeten de boel hertellen, daar niet van, maar er zit iets van slecht toneel in al die woede en al die begaanheid met de democratie. Het voor is de Bühne, het is om de one liner. Ik heb een oud, maar goed advies voor al die druktemakers: http://www.youtube.com/watch?v=jZ39eD4Xc-M&feature=related
-
Wat een kapsel trouwens!
-
Uiteraard was te verwachtenb dat de tegenpartij ook iets in de weegschaal zou leggen en het uiteraard zou uitvergroten
Nieuwe verkiezingen in Rotterdan met toezicht van buitenstaanders .
-
En de daders straffen!
-
wat een enorme schijnheilen
-
Noblesse Oblige..kent iemand dat nog???
Ik vroeg me al af waarom LR klaarstond om "fraude" vast te leggen in de stembureaus maar niemand op de hoogte bracht van hun verdenkingen.
Hadden ze dat wel gedaan dan was algemener vastgesteld dat er dingen echt fout gingen.
Echter; als je zelf wat te verbergen hebt dan zorg je dat je ammunitie hebt voor het geval je aangevallen wordt op stemmen ronselen.
De beste verdediging is de aanval
-
1 op 1.
Viel mij ook op Zjen.
Ik moest denken aan het sprookje De Rattenvanger van Hamelen.
-
Zjen Zen, wo 10 maart 2010 21:27
in reactie op Joop Schouten
Reageer op Zjen
Ja..ook een mooie vergelijking.
-
Tja, er vielen er heel wat over me heen toen ik mijn mening over LR verkondigde. Geeft niet.
Maar mag ik dan wel even in m'n vuistje gniffelen?
Wordt het nu geen tijd voor Pastors om z'n belofte gestand te doen, en in goed Rotterdams, op te plXXren?
-
Doe die man even honderT leefbare groeten van me... toedeloehoer!!!
-
Oeps valt toch zo maar de aap uit de rechtse mouw....
-
Leefbaar in de oppositie.
Of voor straf de aller schadelijkste portefeuille, sport?
-
Zoooo, het gekift is alweer begonnen. Of heeft het nooit opgehouden? Wat een wereldje!
-
Leefbaar en ook de PVV doen alsof zij God zijn....zij zijn zogenaamd heilig.
Nou....dat is dus helemaal niet zo....ik vind het mensen die voortdurend een slakkenspoor achter zich laten als ze bewegen
-
Schandalig wat er hier door Leefbaar gedaan is, maar PvdA heeft weinig reden om furieus te zijn, want wat deze partij gedaan heeft is nog een paar gradaties erger.
-
Zwarte ketels en potten, balken en splinters.
-
Just Lurking, wo 10 maart 2010 19:31
in reactie op Bernard A. Tikker
Reageer op Just
Wat fijn voor je dat je deze actie kunt relativeren. Maarre... wat heeft de PvdA eigenlijk gedaan? Ik dacht dat het om een aantal kiezers ging dat zich niet aan de regels heeft gehouden en er daarom een hertelling wordt gehouden. We weten helemaal niet op wie die bewuste kiezers hebben gestemd.
-
Wat PvdA heeft gedaan ?Aboutaleb (PVDA) had toen bekend werd dat er grove fouten waren gemaakt in verschillende kiesdistricten deze stemmen ongeldig moeten verklaren,en een onderzoek moeten gelasten.Dit heeft deze PVDA burgemeester achterwegen gelaten.Onder druk is hij hier later op terug moeten komen.Dit heeft deze PVDA man gedaan.
-
Stel nou dat de burgemeester fouten zou hebben gemaakt - een mening die ik niet met je deel - dan kan je dat één van de aan de verkiezingen deelnemende partijen toch niet verwijten. Ook niet die partij waarvan die burgemeester toevalig lid is, lijkt mij.
-
-[Wat PvdA heeft gedaan ?Aboutaleb (PVDA) had toen bekend werd dat er grove fouten waren gemaakt in verschillende kiesdistricten deze stemmen ongeldig moeten verklaren,en een onderzoek moeten gelasten.]-
De politieke partijen kunnen waarnemen op de stemlocaties. Als ze onregelmatigheden constateren is het hun verantwoordelijkheid om gelijk aan de bel te trekken. Niet een week later of alleen bij ongunstige uitslag.
Als er meer mensen in de stemhokjes hebben gestaan zijn alle politieke partijen daar gezamelijk verantwoordelijk voor.
-
Dat is niet een week later gebeurd maar direct.LR heeft dus als enigste partij hier 'verantwoordelijkheid'voor genomen en dit gemeld.Aboutaleb heeft hier in eerste instantie niets mee gedaan .Totdat ex-burgemeesters hier hun afkeuring van gaven.
-
-[Aboutaleb heeft hier in eerste instantie niets mee gedaan .Totdat ex-burgemeesters hier hun afkeuring van gaven.]-
Volgens mij is er direct toezicht gestuurd naar lokalen waarvan meldingen kwamen, en is er een stemlokatie een tijd gesloten geweest, en zelfs een voorzitter van een stembureau vervangen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/467451/2010/03/03/Stadstoezicht-bij-stemlokalen-Feijenoord.dhtml
Nogmaals, er rust een plicht op ons allemaal, maar speciaal op de politieke partijen, om toe te zien dat het stemmen eerlijk verloopt.
Democratie doen we met ons allen.
Er zijn meer onregelmatigheden geconstateerd ook achteraf, waarmee niets is gedaan. Dat is spijtig. Het was beter geweest dat LR op het moment had geklaagd in plaats van achteraf. Want nu is het net zoiets als de winkeldieven van gisteren opsporen aan de hand van camerabeelden, het is bijna onmogelijk.
-
jan horst, wo 10 maart 2010 19:32
in reactie op Bernard A. Tikker
Reageer op jan
Wat heeft dePpvdA dan gedaan?
-
Prins Pils, wo 10 maart 2010 22:08
in reactie op Bernard A. Tikker
Reageer op Prins
Ja, Tikker. Grote mond, dan ook gevolg eraan geven! Wat heeft de PvdA gedaan dan??
-
, do 11 maart 2010 08:21
in reactie op Bernard A. Tikker
Reageer op
Ja, er stonden een aantal echtparen in een stemhokje.
Dat mag niet !!
Schánde!!
FRAUDE!!
Ongeldig laten verklaren!!!
Foei.
Hoe durft zo'n man, en hoe dúrft zo'n vrouw.
Is inderdaad héél wat erger en zwaarwegender dan het ronselen van stemmen.
LR?
Wat kost dat nou, zo'n volmacht??
Of kregen jullie ze gratis??
-
Oops.
-
Reclame voor PVV in de stemlokaal in Den Haag, als dat het volgende onderwerp wordt, zeg je dan weer Oops?
http://www.nrcnext.nl/files/2010/03/Stemmen-in-Den-Haag.-Foto-Roel-Rozenburg-480x311.jpg
Politieke partijen mogen geen campagne voeren in of rond het stemlokaal.
Fritsma vraagt om een onderzoek naar videobeelden, net als Leefbaar weet hij misschien niet welke beerput hij opentrekt.
Zou er ook reclame voor PVV in de stemlokaal in Almere geweest zijn? het zou mij niet verbazen.
-
Ligt dat nu aan mij, dat ik totaal niet verbaasd meer ben?
Of hebt u dat nou ook?
-
Veel erger, @Babs. Ik geneer me dood dat ik LR nog verdedigd heb ook in verband met de hertelling...
*bloost van gêne*
-
, do 11 maart 2010 14:04
in reactie op babs haanstra
Reageer op
Nee.
Het ligt niet aan jou.
Met de vigerende extreme partijen is er écht hélemaal NIETS meer dat ons verbaast.
-
Pijnlijk... deze man leek bij P&W superieur vergeleken bij Pastors. Plasterk had gelijk toen die onbewogen bleef kijken en geen contact of sympathie wenste.
Dit klinkt zoals ik al elders schreef naar populisme en alles mag gedrag. De tranen van Pastors blijken bedrog, de man is niet te vertrouwen. Afvoeren.
Rug recht en democratisch blijven. Rechters het werk laten doen en niemand anders.
-
ron de boer, do 11 maart 2010 11:03
in reactie op Rob Geurtsen
Reageer op ron
"Rug recht en democratisch blijven. Rechters het werk laten doen en niemand anders."
Helemaal mee eens. Dus Aboutaleb moet zijn handen hiervan aftrekken. Anders afvoeren. Hij maakt inschattingsfout op inschattingsfout.
-
Duidelijk, bij de keuze tussen 'werven' en 'ronselen' dient te worden gekozen voor het woord met de negatieve connotatie.
-
De term 'werven' had niets aan de inbreuk op de Kieswet afgedaan. Werven of ronselen... het is niet toegestaan. En juist omdat het niet is toegestaan, maakt een term als 'ronselen' duidelijker wat er is gebeurd.
-
B.A. Ercu, wo 10 maart 2010 19:47
in reactie op Just Lurking
Reageer op B.A.
De term werven vertegenwoordigt een even grote inbreuk op de Kieswet als de term ronselen, zoals je zelf al zegt is het allebei niet toegestaan. Alleen refereert de een aan verleiding en de ander aan slavernij. Het ligt er maar net aan welke grondhouding je uit wilt stralen ten aanzien van LR. Verder kan de lezer uit de context zelf wel bepalen wat er is gebeurd.
Hoe dan ook, met deze misser van LR bij de overige wantoestanden opgeteld is een herstemming ineens een stap dichterbij. Dat zal ze leren.
-
Herstemming? Ik vraag me af waar Justitie mee gaat komen.