-
"Rutte wil geen vrouwen"
Kom op VARA/JOOP nu ook de hand in eigen boezem en heel snel of Pauw of Witteman vervangen door een vrouw. (ze mag ook van Nieuwkerk on de dag aflossen bij DWDD)
-
Die gemene Rutte toch... Gelukkig weten de redactie van Joop en vrouwelijke ex-ministers precies wat zijn overwegingen zijn geweest, Stel je voor dat ik gewoon had gedacht dat deze mensen er zitten omdat ze geschikt zijn voor de baan, Maar nee, dankzij Joop weet ik dat het eigenlijk alleen komt omdat ze een piemel hebben. En om ons allemaal zand in de ogen te strooien zet deze lelieblanke vrouwenhater toch een aantal excuustruusen in het kabinet. Omdat Joop weet dat Rutte geen vrouwen in het kabinet wil is het duidelijk dat deze nieuwe vrouwelijke ministers er alleen zitten om Nelie Kroes nog enigszins tevreden te houden.
Ik mis trouwens nog de duidingen ''glazen plafond'', 'haantjesgedrag' en 'old boys network' in het artikel.
Wnneer treedt trouwens Fransisco van Jole terug om plaats te maken voor een vrouw?
-
---[Ik mis trouwens nog de duidingen ''glazen plafond'', 'haantjesgedrag' en 'old boys network' in het artikel.]---
Je zou de reacties eens kunnen lezen, daar komen sommige va die woorden wel terug, en ook goede argumenten voor het een of het ander, argumenten die verder gaan dan ridiculiseren.
Want ridiculiseren is eigenlijk een standaard reactie van mensen, vooral mannen, als vrouwen-participatie ter sprake komt.
Is het je ook opgevallen dat er geen mensen met dubbel paspoort zijn gevraagd? Volgens mij is het de lange arm, van Wilders, wat denk jij?
Of denk jij dat de VVD onder 8 miljoen vrouwen er geen 8 kon vinden met de juiste competenties voor ministerposten, en onder 1 miljoen allochtonen hetzelfde probleem had?
Wat zegt dat dan over Rutte?
-
Een afspiegeling vd bevolking of vd werkende bevolking? Ik zou zeggen het tweede.
Er wordt hier een aantal keer gerefereerd aan Europa. Er zouden in Nederland in vergelijking met andere Europese landen weinig vrouwelijke ministers zijn. Voor een goede vergelijking moet je dan ook de arbeidsparticipatie van vrouwen erbij betrekken.
Zo heeft 60% vd Nederlandse vrouwen een deeltijdbaan (dat is 3 op de 5 vrouwen). En dat is 2x zo hoog als het Europees gemiddelde (30%) en 3x die vd VS (18%).
"Uit empirisch onderzoek blijkt immers dat werken in deeltijd gemiddeld genomen nadelige gevolgen heeft voor de loopbaan: de investering in menselijk kapitaal bij deeltijdbanen is naar verhouding geringer, en daarmee is de kans op promotie ook kleiner."
Bron: CPB, Arbeidsmarktparticipatie van vrouwen
-
Niemand vraagt om een gelijk aantal vrouwen en mannen, maar 3 vrouwen en 17 mannen is wel zeer onevenwichtig. De opvatting over teamwork dat een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen betere resultaten oplevert is nog nooit weerlegd.
Dit kabinet is een old boys network, waarvan Rutte vindt dat het uitermate competent zou zijn. Maar een ouderwets, conservatief regeerakkoord wordt niet ineens geschikt om de problemen van vandaag op te lossen door degenen die het moeten hanteren competent te verklaren.
-
De kopregels van de Joop doen niet onder voor die van de Telegraaf. Mijn complimenten aan de redactie.
-
, di 12 oktober 2010 08:28
in reactie op SUBSIDIECENSUURCLUB REAGEREN ONMOGELIJK DOOR JOOP CENSUUR
Reageer op
Lees dan voortaan vooral de Telegraaf, neutraal en onafhankelijk.
-
Drie van de twaalf ministers zijn van het vrouwelijke geslacht..De kop slaat dus helemaal nergens op..
Buiten dat, ik zit niet te wachten op een Vogelaar, Guusje Ter Horst, Elske ter Veld, Tineke Netelenbos ,Verdonk etc..De beste man danwel vrouw op de beste plaats. Er bestaat niet zoiets als positieve discriminatie.
Rutte heeft gekozen voor mensen die hun vak verstaan. Binnen en buiten de 2e kamer. Even wat namen van de oppositie...Cohen (een groentje in de tweede kamer) Tofik Dibi, schijnt een talent te zijn, maar ik heb het nog nooit gezien..Angelien Eijsink, ach gut wat moet ik hier nu over vermelden? Sharon Gesthuizen, wie of wat is dit??
De oppositie heeft een giga probleem....
-
- Puszkin, di 12 oktober 2010 05:25
in reactie op Home Quest
Reageer op -
Home Quest schrijft:
(... ) Rutte heeft gekozen voor mensen die hun vak verstaan. (...)
Ik denk dat Rutte eerder heeft gekozen voor die, die willen meedoen!!
Dus politici op hun retour. Stappen in dusdanig instabiel zootje kan hen niet meer aantasten want na dit avontuur is hun carrière voorbij.
Donner - die zijn vak verstaat, dat is een grappige opmerking.
-
Natuurlijk is het kabinet geen afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Dat zou lekker worden zeg. Een Purmerendse huisvrouw met legging als minister van Onderwijs, een demente opa als haar staatssecretaris.
Natuurlijk moet je gewoon de beste kandidaten nemen. En je niet laten leiden door geslacht, afkomst, etc. Dat zou discriminatie zijn. En daarvoor moet je bij de PVV zijn. Ohnee, de PvdA.
-
Als ridiculiseren een redmiddel moet zijn in een discussie, dan kan ik me wel voorstellen hoe het met de serieuze argumenten staat
-
U heeft volledig gelijk. De volksvertegenwoordiging dient meer een afspiegeling van het volk te zijn dan het kabinet.
-
Piet de Geus, di 12 oktober 2010 00:36
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Piet
"De volksvertegenwoordiging dient meer een afspiegeling van het volk te zijn"
Ik zou dat toch willen beperken tot hooguit de kieslijsten. En dan nog: mensen zijn gelukkig vrij om de (in hun ogen) beste kandidaat te kiezen in plaats van de kandidaat die het meest op henzelf lijkt.
-
Piet de Geus, di 12 oktober 2010 00:40
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Piet
Hoorde net Vogelaar bij P&W met dat nep-arbeidersaccent van Plein 40-45 voor een quotum pleiten en toen wist ik het weer: toch maar niet doen.
-
Verstandig van die vrouwen. Met zoveel zwaargewichtige blanke mannen die hun aantrekkelijke fase wel gehad hebben, in zo'n instabiel bootje moeten. Met alleen een buitenboordmotor van het merk PVV en zelf niet mogen roeien. Ik zou er ook feestelijk voor bedanken.
-
Ik ook, hoor. Je zou er infantiel van worden om met al die ouwe knarren te moeten werken.
Als geëmancipeerde vrouw ben ik geschokt door de arrogantie en grootheidswaan van de heren kabinetsleden die denken het wel even beter te kunnen klaren dan een vrouw, als vrouwelijke kiezer denk ik ze zoeken het maar uit, ze zullen nu zelf hun oudbakken mariakaakje in hun lauwe thee moeten dopen. Ik ben benieuwd hoelang ze dat volhouden.
-
, di 12 oktober 2010 08:36
in reactie op Censuur Joop
Reageer op
Misschien heeft Markmans zelfs wel vrouwen gevraagd, maar wil geen enkele fatsoenlijke vrouw haar handen aan dit stelletje vuil maken??
-
Nadat Rutte en Verhagen al hun vriendjes (die dit kabinet in elkaar hebben gerommeld) een minister post hadden gegeven bleef er niet veel over.
-
Jan Steenvoort, di 12 oktober 2010 00:35
in reactie op Stephen Colbert
Reageer op Jan
Met recht is dit kabinet het resultaat van vriendjespolitiek..
Arm (links) Nederland. De Rotary-club gaat regeren..
-
, di 12 oktober 2010 08:41
in reactie op Stephen Colbert
Reageer op
Precies.
Al diegenen die de totstandkoming van dit rampenplan hebben gepromoot, zijn daarvoor met een baantje beloond.
En blij dat ze er allemaal mee zijn!!En wat een geweldige uitdaging!!
Neem nou zo'n Bleker.......in een normaal kabinet was hij in de verste verte niet aan de bak gekomen.
-
Deze discussie komt elke keer weer terug bij de formatie van een kabinet en telkens kunnen we dezelfde conclusie trekken. Er zijn gewoon minder vrouwen beschikbaar, ze willen niet, of ze hebben onvoldoende competenties/ervaring.
-
Rouvoet trok in Nieuwsuur aan de noodbel.
Er zijn onduidelijkheden in de BRUIN 1-plannen hoe de duizenden aangerande kinderen te plaatsen en goed te begeleiden naar een normaler (...) bestaan.
André had op tafel moeten staan te schreeuwen.
Nou ja, moeten...
hij had mij mogen vragen dit voor hem te doen.
-
Rutte heeft geen enkele ervaring met vrouwen.
Dit kabinet is geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving.
-
Je moet niet kijken naar heel Nederland, maar naar de top van het bedrijfsleven / van de ambtenarij. Daar haal je immers je ministers vandaan. En in die groep mensen, vind je gewoon veel minder vrouwen dan mannen.
Aangezien je iedereen gelijkwaardig wil behandelen, zie je dezelfde m/v verhouding terug in het kabinet.
Wil je dat veranderen, dan moeten er gewoon meer vrouwen(/homo's/allochtonen/etc) in de top komen. En dat is maar op een manier mogelijk: jarenlang keihard werken net als iedereen. Kwestie van prioriteiten stellen.
-
Laat ik om te beginnen eens heel sarcastisch doen en een knuppel in het hoenderhok gooien door te vragen welke vrouwelijke minsiters en staatssecretarissen zich tijdens de Balkenende jaren hebben onderscheiden door topprestaties of het brengen van oplossingen vanuit de vrouwelijke invalshoek, waarover ik altijd hoor dat dat een van de belangrijkste redenen is om ook vrouwen 'in de groep' te halen. Maria Vander Hoeven? Agnes van Ardenne? Rita Verdonk? Sybilla Dekker? Karla Peijs? C. Ross - Van Dorp? Guusje Ter Horst? Gerda Verburg? Jacqueline Cramer? Tineke Huizinga? Ella Vogelaar? Allemaal vrouwen die in het kabinet zaten omdat er meer vrouwen in moesten kabinet moesten komen.
Voor de goede orde. Ik ga ervanuit dat Nederland vol zit met vrouwen met meer diepgang dan de mentale lichtgewichten in de voorgaande opsomming. Probleem is alleen dat die geen actief lid van een politieke partij zijn en dat is toch echt een conditio sine qua non voor een plek op het pluche.
-
Als je dit ziet,de uitzending van vanavond uit een hele reeks die het kijken meer dan waard is,dan weet je dat we met het kabinet wat zich nu aandient helemaal de verkeerde weg op gaan,wat een ramp staat ons te wachten.
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/aanval-op-europa/tony-judts-testament.html
De hele reeks
http://tegenlicht.vpro.nl/
-
Prima groep om de klus te klaren. Ik heb er zin an!
-
Nee, geen problemen met mannen aan de macht.
Vrouwen hebben niet bewezen beter te zijn of minder militairen het slagveld op te sturen als ze het voor zeggen hebben.
-
Het is bewezen dat vrouwen betere managers zijn. Volgens hun mannelijke werknemers.
-
Rob Aker, di 12 oktober 2010 08:44
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op Rob
Tja volgens hun werknemers......Als scholier vind je de leraar die het meest de kantjes er van af loopt ook het best.
De vraag is hier wat vinden bazen van de vrouwelijke managers.
-
Je hebt leugens, grote leugens en ......
Neem het de arbeidsparticipatie onder mannen en vrouwen en het aantal deeltijd werkers mee. Bij de aanname dat mannen en vrouwen gelijk (geschikt) zijn (je kunt natuurlijk vinden dat vrouwen beter zijn), dat je alleen geschikt bent als je je leven voltijd aan je carriere gewerkt hebt. Dan gok ik dat het aantal mannen die kwalificeren een aantal maal hoger ligt dan het aantal vrouwen.
Ik werk me niet over de kop omdat ik ook iets van mijn kinderen wil meemaken. Vervolgens ga ik alleen niet lopen zeuren dat mijn collega die wel 70 uur p/w werkt harder carriere maakt.
-
Tim Tim, ma 11 oktober 2010 22:01
in reactie op kees kortekaas
Reageer op Tim
De vraag is dan natuurlijk of het nodig is om 70 uur per week te moeten werken om carriere te maken. Als iedereen rond de 40 uur werkt dan maakt degene die in die tijd het meest produktief is nog steeds meer kans op promotie.
-
Zo en de gedoogsteun van de SGP is ook afgekocht...
-
Piet de Geus, ma 11 oktober 2010 20:48
in reactie op Ernst Anepool
Reageer op Piet
"de gedoogsteun van de SGP is ook afgekocht"
Die was al afgekocht door de zondagsopenstelling te verkwanselen.
-
Dat was klaarblijkelijk niet genoeg, ze wilden iers de winkels *dicht* op zondag.
-
Het blijft nu eenmaal het doel om de volgende samenstellingen te realiseren:
50% vrouw (waarvan minimaal 25% als man geboren), 50% man
50% homo en/of bisexueel, 50% hetero
50% allochtoon, 50% autochtoon
50% blond, 50% bruin, 50% rood haar
50% kleiner dan het gemiddelde, 50% langer
50% met een baard, 50% zonder een baard
50% met kennis van zaken, 50% zonder
50% met ervaring als uitkeringstrekker, 50% met meer dan een miljoen op de rekening
50% met een tante in Marokko, 50% met een tante in Aruba
Nou Rutte, dat je dat nou niet voor elkaar kunt krijgen, het is werkelijk Crying with the cap on.
-
Niet zozeer wat ik vind over aandeel vrouwen in de regering maar ik zou de aankomende ministers en staatssecretarissen willen verzoeken om een aantal opmerkingen niet meer te maken.
1. Het is een enorme uitdaging.
2. Ik heb er zin aan.
Ik krijg daar dan zo'n Hoogervorst vinger in de keel gevoel bij.
-
Dat gevoel krijg ik nou elke keer als ik een Pechtold of Cohen zie langskomen....
Gelukkig zal dat de komende 4 jaar een stuk minder zijn.
-
Eline W, ma 11 oktober 2010 19:56
in reactie op Henk Jansen
Reageer op Eline
Wat is de relevantie daarvan?
-
YggY ..., ma 11 oktober 2010 20:09
in reactie op Eline W
Reageer op YggY
De relevantie is dat ik mij mag verheugen in enkele bewonderaars.
Die mij blijven volgen.
-
Vier jaar denk je?
Ben je alltijd zo optimistisch?
-
Henk Jansen, ma 11 oktober 2010 22:19
in reactie op Piet Knollema
Reageer op Henk
Zonder hoop en optimisme is het leven slechts een grauw bestaan.
-
Het is in ieder geval een hoog "ons kent ons" gehalte.
-
Ja, mij valt ook op dat de kandidaten uitsluitend uit de top van de VVD en het CDA komen. Dat is op zich merkwaardig.
-
Pieter Pan, ma 11 oktober 2010 18:40
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Pieter
Misschien kan in de grondwet worden vastgelegd dat vijfig procent van alle kabinets en kamerleden man hoort te zijn.
-
Misschien zou dat kunnen alleen ben ik van mening dat de besten toegang tot het kabinet moeten krijgen en dat zijn niet noodzakelijkerwijs mannen.
-
Afshin Kamiar, ma 11 oktober 2010 19:11
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Afshin
En wie zijn die besten van de besten? De besten uit het bedrijfsleven? Of de besten uit het openbaar bestuur? Of de besten met ervaring op het vakgebied waarin ze gaan werken? Of de beste met ervaring op het gebied van reorganisatie? Of zou het doodordinair de beste vertrouwelingen zijn.
-
Persoonlijk ben ik voorstander van zakenkabinetten maar ik kan mij in de gegeven omstandigheid heel goed indenken dat het belangrijk is om in dit kabinet voornamelijk bestuurlijke kanonnen in te zetten. Het zal nog moeilijk worden de komende jaren.
De besten? Dat zijn degenen die de komende jaren als één team kunnen samenwerken, een hecht gezelschap zijn, het debat aandurven (naar zowel links als rechts) en de juiste beslissingen durven nemen. Die vind je niet uitsluitend in het bedrijfsleven of uitsluitend in de politiek. Die vind je ook niet uitsluitend onder mannen of vrouwen.
Of het de besten zijn, dat kunnen we pas achteraf beoordelen.
-
Ernst Anepool, ma 11 oktober 2010 20:12
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Ernst
Het moet inderdaad een enorme teleurstelling voor je zijn dat je geliefde frtsma en Agema niet in het kabinet komen.
Maar ik heb nieuws voor je, alleen de VVD en CDA zitten in het Kabinet !
Dus zo verwonderlijk, als het lijkt, is hethelemaal niet :-)
Als je op had gelet had je nu geweten hoe gedoogsteun werkt, de PVV, die doet helemaal niet mee, die mag alleen de stekker beethouden, om die er op een gepast moment eruit te trekken, om dan het CDA en de VVD *geheel* leeg te zuigen...
-
Uhm, ik ben VVD-er, remember?
-
Censuur Joop, di 12 oktober 2010 01:03
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
Moeten wij het verschil kunnen zien?
-
Wát een flauwe, tendentieuze en seksistische kop boven dit artikeltje. Afgezien daarvan maak ik me over de sámenstelling van dit gedoogkabinet nog de minste zorgen. Over het aangekondigde beleid des te meer, op vele fronten. Ben wel blij dat er met Opstelten en Leers in elk geval twee mensen met een hart bij zitten, die de boel wellicht nog een beetje in menselijke banen kunnen leiden. En qua m/v? Och... met 25% doet Rutte het niet gek veel slechter dan Bos met Balkenende deed, of Kok met Paars 2. Lijkt me in elk geval geen rechtvaardiging voor zó'n flauwe, tendentieuze en seksistische kop.
-
Niet alleen mensen met een hart, maar politici die Wilders beentje willen gaan lichten.
Na gesprekken in de CDA-fractie kwamen de twee moedigste kamerleden Ferrier en Koppejan met het bericht dat ze Wilders willen "ontmaskeren". Dat is ook de bedoeling van Donner al zal die het niet hardop zeggen.
Leers is zo mogelijk nog feller anti-Wilders (zijn uitspraken de afgelopen jaren liegen er niet om). Hij weet dat de Wilders-maatregelen nu eenmaal internationaal niet kunnen. Zodra dat zal blijken zal hij dat breeduit constateren en de PVV-stemmers laten zien hoe onrealistisch de Wildersvoorstellen zijn.
Zo willen zij, ten koste van de Proleet van Venlo, het CDA het terrein laten terugwinnen.
We zullen de komende maanden (en mogelijk jaren) zien hoe Wilders op zijn neus zal kijken.
-
Ollie B, ma 11 oktober 2010 18:13
in reactie op Huub Philippens
Reageer op Ollie
Meningen en uitspraken uit het verleden vormen geen garantie voor de toekomst. Zie de uitspraken van Verhagen en zijn supergeile gedrag richting Wilders in de afgelopen periode. Nu zijn er weliswaar weinig mensen die zo kunnen draaien als Verhagen, maar ..... je weet maar nooit.
-
Ollie B, ma 11 oktober 2010 18:18
in reactie op Max Yzloh
Reageer op Ollie
Tjonge, niet zo'n kort lontje Max. Leuke kop die ook nog eens precies aangeeft waarom het gaat. Vrouwen hebben minder op met de PVV dan mannen en vormen dus een gevaar voor de eenheid in de nieuw te vormen coalitie. Daarnaast lijkt Rutte minimaal a-sexueel te zijn en ook dat kan een argument zijn. Tja, dan is een kwart echt meer dan genoeg.
-
Gelukkig ligt er geen gedoogakkoord met de SGP, anders zaten er nu helemaal geen vrouwen in het rechtse minderheidskabinet, wat volgens de media de voorkeur geniet van 'het volk'.
-
Met deze regering wordt weer eens bevestigt dat Nederland op het gebied van de vrouwenemancipatie hopeloos achterop loopt. Niet vreemd natuurlijk in een land waar 1,5 - 2 miljoen mensen geloven een in extreemrechtse ondemocratische eenmanspartij, die beweert als enige op te komen voor de rechten van vrouwen, homo's en knuffeldieren.
-
Niet vreemd ook omdat het percentage vrouwelijke hoogleraren en het percentage vrouwen in topfuncties in het bedrijfsleven ver onder de getallen liggen van een land als Turkije.
En maar met het vingertje wijzen ;-)
-
Inderdaad. En niet te vergeten bestuursfuncties.
Het gekke is dat veel mensen in Nederland desondanks denken dat nergens vrouwen zo geëmancipeerd zijn als in dit land.
Ik moet toch eens wat vaker naar RTL, Veronica en SBS6 kijken om te snappen waarom dat men zo denkt ;)
-
De PVDA had op haar kieslijst man,vrouw,man,vrouw ect.
Als je dat als uitgangspunt neemt dan heb je bij een meerderheid aan personen minder kans om gekozen te worden aangezien er dan onderaan man,man,man of vrouw,vrouw,vrouw, komt te staan. Dat is er nou mis met qouteringen voor bepaalde uiterlijke eigenschappen.
We hebben in dit land een Curriculum Vitae en daar richten wij ons op.
-
De gedachten van de eenvoudigen van geest!
-
Het gaat niet om de hoeveelheid mannen of vrouwen. Het gaat om de individuen. Als je betere ministers weet dan de heren die nu genoemd worden, dan moet je dat zeggen. En dat kan dan dus een man of een vrouw zijn, maar dat is bijzaak.
-
Door de regels en wetten van Verdomk als minister werd Nederland voor het eerste keer aangeklaagd door Europees Kinderrechten en ook door mensenrechten en ook door Amnesty.Maar de Nederlandse media halen ook hun schouders hier op.
-
Wilders heeft niks met bruggen bouwen, Rutte niks met vrouwen. Gezellige boel wordt dat.
-
Een goede vrouwelijke minister doet meer voor de emancipatie dan vier incompetente.
-
---[Een goede vrouwelijke minister doet meer voor de emancipatie dan vier incompetente. ]---
Wat een onzin, waarom zou Rutte vier incompetente ministers aanstellen?
-
Inter Bella, ma 11 oktober 2010 16:21
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Inter
Misschien als er sprake zou zijn van een quotum wel?
-
Zou mij lijken op incompetentie voor Rutte als hij vanwege een quotum incompetente ministers zou aanstellen.
We wonen hier met 8 miljoen mensen van een geslacht, als je daaruit geen pakweg acht competente personen kunt vinden, ben je zelf incompetent.
-
Inter Bella, ma 11 oktober 2010 19:37
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Inter
Ik kan dit wel proberen te weerleggen, maar volgens mij werd precies dezelfde discussie hier onder gevoerd :)
-
Typisch dat als de drie mannen Balkenende Verhagen en Bos rollebollend het kabinet laten vallen niemand spreekt van masculien gedrag terwijl een falende vrouw op haar vrouwelijkheid wordt aangesproken.
-
Dat Mark niets met vrouwen heeft was al bekend.
Ook Neelie wist dit.
En bruggenbouwers zijn M & M ook niet laat staat Geert W.
:)
-
Deze discussie komt elke keer weer terug bij de formatie van een kabinet en telkens kunnen we dezelfde conclusie trekken. Er zijn gewoon minder vrouwen beschikbaar, ze willen niet, of ze hebben onvoldoende competenties/ervaring.
Ik word er zo moe van onderhand. Ben eerlijk gezegd alleen maar blij dat zo'n Tineke Huizinga of Maria van der Hoeven nu weg zijn. Wat hebben die nou toch voor elkaar gebokst??
-
Heerlijk dat muggenziften, dat gekrakeel in de marge.
-
Inter Bella, ma 11 oktober 2010 16:39
in reactie op jan pietersen
Reageer op Inter
Daar hoort dan ook de *ahum* niet tendentieuze kop bij: "Rutte wil geen vrouwen." Zit vast ook nog een dubbele bodem in, wat een creativiteit hier.
-
Niemand verplicht je om op Joop te komen...
-
Neen, dat doe ik ook in alle vrijheid, dank daarvoor.
-
Er is ook niemand die hem kan verbieden om kritiek te hebben. Dus.
-
++ Rutte wil geen vrouwen ++
>> Joop-redactie: als jullie willen dat de campagne 'De feiten en cijfers achter immigratie en integratie' succesvol is in het aantonen dat Wilders' retoriek gebaseerd is op leugens en enorme overdrijvingen, moet je natuurlijk niet zelf ook enorm gaan overdrijven. Dan haal je onze actie onderuit.
Hou jezelf liever bezig met het ontmaskeren van leugens, verdraaiingen en enorme overdrijvingen gepubliceerd door media als de Telegraaf en Elsevier, in plaats van hun manieren over te nemen.
-
Wat me opvalt in de reacties is hoe de VVD-aanhang een gebrek aan wezenlijk stuk vrouwen-emancipatie weg schoffelt met argumenten: er zijn ook geen roodharigen, er zijn geen Brabanders, jaren-70-mannetjes/vrouwtjes-denken
Ik heb zelden zulke zwakke smoezen gehoord.
Sommigen presteren het zelfs te suggereren dat er onvoldoende kwaliteit genoeg is onder VVD of CDA vrouwen. Wat zegt dat dan over die twee partijen? Dat ze niet in staat zijn onder 8 miljoen vrouwen talent aan te trekken in hun partijen? Kwalijke zaak.
Niet alleen oude politiek in nieuwe zakken, maar ook nog aartsconservatief in het ontdekken van vrouwelijk talent.
------------
Dat het kabinet ook nul allochtonen geldt maakt het helemaal niet vrolijker, kennelijk zit er bij de VVD en CDA ook geen talentvolle allochtoon. Kennelijk zijn VVD en CDA ook niet in staat om onder 1 miljoen allochtonen talent te vinden.
----------------
Of zou het allemaal zou uitkomen om de sponsors van Geert te plezieren en alvast de steun van de SGP (je weet maar nooit) zeker te stellen?
Ik denk het wel.
Kortom, ons land wordt geregeerd de komende tijd door babyboomers, blank en mannelijk. Conservatief en rechts. Visieloos.
------------------
Zelfs prominente VVD-ers als Kroes valt het op.
Terwijl zij toch geen interesse heeft om de VVD te bekritiseren vind zij het toch nodig om hier aandacht op te vestigen.
------------------
Diep en diep triest, een volledig falen van Rutte om een eigentijds kabinet samen te stellen waarin de bevolking zich kan herkennen.
-
Natuurlijk heb je een punt Rouane. Waar ik vooral van gal is dat het volgens Joop komt omdat Rutte het niet wilt. Daar slaat de bullshitmeter op tilt, en dat weet je best. Derhalve: de kop is al zo'n kolderieke onzin, dat we hier ook de meest infantiele dingen kunnen gaan aanhalen.
Ik vind overigens dat er minimaal 1 minister met iets minder matte pakken moet komen. Een klein beetje sharktooth kan geen kwaad.
-
---[Waar ik vooral van gal is dat het volgens Joop komt omdat Rutte het niet wilt.]---
Rutte is toch de formateur? Natuurlijk willen Verhagen en Wilders (en de SGP) dit ook, maar Rutte trekt de kar, hij krijgt de zweepslagen.
-
Raaf 02, ma 11 oktober 2010 14:19
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Raaf
Noem eens vijf vrouwen die de afgelopen decennia goed hebben gefunctioneerd in Nederland ?
Ik noem er 1
Ien Dales
Nu gij !
-
---[Noem eens vijf vrouwen die de afgelopen decennia goed hebben gefunctioneerd in Nederland ?]---
Ik weet er wel 100.
Maar dat is niet van belang. Wat van belang is schreef ik in mijn vorige reactie, ik zal een fragmentje herhalen:
------------
Sommigen presteren het zelfs te suggereren dat er onvoldoende kwaliteit genoeg is onder VVD of CDA vrouwen. Wat zegt dat dan over die twee partijen? Dat ze niet in staat zijn onder 8 miljoen vrouwen talent aan te trekken in hun partijen? Kwalijke zaak.
Kennelijk zit er bij de VVD en CDA geen talentvolle allochtoon. Kennelijk zijn VVD en CDA niet in staat om onder 1 miljoen allochtonen talent te vinden.
Of zou het allemaal zou uitkomen om de sponsors van Geert te plezieren en alvast de steun van de SGP (je weet maar nooit) zeker te stellen?
---------------
Ik las nog een andere mogelijkheid, die de vorige niet uitsluit, maar goed additioneel kan zijn.
Dit kabinet wordt als een ramp-kabinet beschouwd, iedereen die hier aan meedoet loopt grote risico's voor de verdere carrière.
Daarom zijn het allemaal mannen van bijna pensioengerechtigde leeftijd.
Dit kan ook meegewogen hebben, dat maakt de vijver waarin gevist kan worden natuurlijk veel kleiner.
---
Maar het zegt ook heel veel over het zelfvertrouwen van het kabinet, en het gebrek aan ambitie om er iets goeds van te maken.
-
Ik hoef alleen mezelf maar te noemen.
-
Heb je mijn stem voor jou er bij ;-)
-
[Of zou het allemaal zou uitkomen om de sponsors van Geert te plezieren en alvast de steun van de SGP (je weet maar nooit) zeker te stellen?]
In de tekst van dit artikel kun je lezen dat Edith Schippers verwacht dat eenderde van het aantal ministers uit vrouwen zal bestaan. Dat is een hoger percentage dan bij het voorgaande kabinet (CDA/PvdA/CU). Volgens mij zou dat zelfs het hoogste percentage ooit zijn.
Maar je suggereert dus dat Rutte het percentage vrouwelijke ministers verhoogt om de SGP te vriend te houden?
Het staat je natuurlijk vrij om er op los te speculeren, maar de logica daarvan ontgaat me.
-
[Edith Schippers verwacht dat straks een derde van de bewindspersonen vrouw is.]
Overigens is dit een foutje van de Joop redactie. Schippers heeft het niet over een derde maar over 25%.
-
---[In de tekst van dit artikel kun je lezen dat Edith Schippers verwacht dat eenderde van het aantal ministers uit vrouwen zal bestaan. .]---
Het vorige kabinet bevatte vijf vrouwelijke ministers, van 16 totaal, is 31%
Overigens zegt Schippers zelf ook dat er niet veel vrouwen in dit kabinet zitten. Slechts drie, toch? End e laatste is halsoverkop gevraagd vanwege de kritiek, die hadden ze goed voor kunnen zijn.
Naast ministers zijn er ook nog staatssecretarissen, 7 in 11 vorige kabinet. 63%
Aantallen
-
[Aantallen]
Dat lijkt me geen complete zin. Ik kan natuurlijk gaan gissen naar wat je bedoelt. Een sneer misschien?
[Het vorige kabinet bevatte vijf vrouwelijke ministers, van 16 totaal, is 31%]
Dat had ik inderdaad ook berekend. En binnen de aantallenkunde is dat nog altijd minder dan de 33% die in het artikel van Joop stond vermeld. Ik basseerde me dus op de onjuiste informatie van Joop.
Nu lijkt het er op dat het 25% gaat worden, net zoveel dus als in het voorgaande kabinet na het vervangen van Vogelaar door Van Der Laan.
Op z'n best kun je stellen dat er wat betreft het aantal vrouwelijke ministers nauwelijks minder vrouwelijke ministers in dit kabinet zullen plaatsnemen.
Op basis van dit nauwelijks (op z'n best, in paarse kabinetten was er volgens mij sprake van een lager % vrouwelijke ministers) aanwezige verschil met voorgaande kabinetten basseer jij je stellein dat dit gedaan is om de SGP te vriend te houden.
[Overigens zegt Schippers zelf ook dat er niet veel vrouwen in dit kabinet zitten. Slechts drie, toch?]
25% inderdaad. Net zoveel als in het kabinet CDA/PvdA/CU na vervanging van Vogelaar door Van Der Laan
[End e laatste is halsoverkop gevraagd vanwege de kritiek, die hadden ze goed voor kunnen zijn.]
Opnieuw een losse speculatie zonder onderbouwing?
[Naast ministers zijn er ook nog staatssecretarissen, 7 in 11 vorige kabinet. 63%]
En hoeveel vrouwelijke staatssecretarissen gaan er in het nieuwe kabinet plaatsnemen?
[Aantallen]
Onderbuik speculaties.
-
[op z'n best, in paarse kabinetten was er volgens mij sprake van een lager % vrouwelijke ministers]
Niet correct:
Paar1: 29%
Paars2: 26%
Balkenende1: 7%
Bakenende2: 29%
Balkenende3: 24%
Balkenende4: 31%
-
Je hebt moeite gedaan, dat zie ik graag.
je hebt gelijk, Paars deed het nog slechter, ook een grote schande, wel tien jaar geleden, maar desalniettemin.
Blijft toch een open doel, voor dit kabinet
Trouw kopt:
Aantal vrouwen kabinet laagst sinds 2002
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3247403.ece/Aantal_vrouwelijke_ministers_niet_zo_laag_sinds_2002.html
Gewoon niet fraai, ontkennen maakt het alleen maar erger.
Trouw kan ook koppen:
Aantal allochtonen kabinet laagst sinds .....
dat weet ik even niet.
-
Jan L., ma 11 oktober 2010 14:40
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Jan
Wat mij opvalt is dat in de vorige kabinetten Balkenende 30% van alle ministers vrouw was en nu met Rutte I waarschijnlijk 25% gehaald wordt als Bijleveld minister van Onderwijs wordt. En had daar nog één vrouw meer in gezeten, dan was het percentage vrouwen het hoogst geweest in op z'n minst de laatste 5 kabinetten.
De kansloze titel boven dit artikel en al die 'woedende' reacties hieronder zijn zo hypocriet als de pest. Ook jouw bombastische reactie hierboven is enkel te scharen als een nieuwe poging om het ongenoegen te uiten rond Rutte I.
De overheid loopt al jaren achter de feiten aan als het gaat om het plaatsen van vrouwen in hoge posities, de hoeveel allochtonen in dienst of het aantal deels arbeidsongeschikten. Ook ik zou graag een betere afspiegeling van de maatschappij willen zien in de kamer en het kabinet. Dat Kroes hierop reageert is logisch, dit is al jaren een stokpaardje van haar. En niet onterecht. Ik geloof persoonlijk niet in quota, aangezien die het probleem niet oplossen maar maskeren, en daarnaast de suggestie wekken dat er niet gekozen wordt op capaciteiten.
Maar ik pas vooral voor de beschuldiging dat Rutte er expliciet en bewust voor gekozen heeft om minder vrouwen in het kabinet op te nemen. Dat is nogal een beschuldiging die nergens op gebaseerd is behalve sentiment. Rutte heeft immers nergens ooit die suggestie gewekt, en daarnaast is dit (ook onder andere partijen) in de afgelopen tig jaar nooit fundamenteel anders geweest.
-
[Wat mij opvalt is dat in de vorige kabinetten Balkenende 30% van alle ministers vrouw was en nu met Rutte I waarschijnlijk 25% gehaald wordt als Bijleveld minister van Onderwijs wordt.]
Waarbij nog opgemerkt kan worden dat in het voorgaande kabinet het percentage tot 25% daalde na het vervangen van Vogelaar door Van Der Laan.
-
---[Waarbij nog opgemerkt kan worden dat in het voorgaande kabinet het percentage tot 25% daalde na het vervangen van Vogelaar door Van Der Laan]---
Zie je, zelfs bij het vervangen van een vrouwelijke minister waren ze niet slechter dan dit? 63% van de staatssecretarissen vrouw in het vorige kabinet, was daarbij ook nog eens een behoorlijke compensatie.
Ik ben benieuwd hoe dit kabinet dat compenseert. Misschien dat dat nu meevalt vanwege de kritiek, zelfs van VVD prominent Kroes..
(Kritiek, die volgens de meesten hier niet gegeven had mogen worden, want het kabinet Rutte doet niets fout)
-
[Zie je, zelfs bij het vervangen van een vrouwelijke minister waren ze niet slechter dan dit?]
Niet slechter, en ook niet beter.
Net zoals voorgaande kabinetten op z'n best nauwelijk beter waren.
We kunnen het er ongetwijfeld over eens zijn dat dit kabinet wat betreft het percentage vrouwelijke ministers niet significant afwijkt van voorgaande kabinetten.
Ondanks dat durf jij toch de stelling aan dat voor dit lage (ten opzichte van wat, in elk geval niet ten opzichte van voorgaande kabinetten) percentage vrouwelijke ministers is gekozen om de SGP te vriend te houden.
Misschien kun je ons laten weten waarop dat gebaseed is?
[63% van de staatssecretarissen vrouw in het vorige kabinet, was daarbij ook nog eens een behoorlijke compensatie.]
Waarvoor was deze compensatie nodig? Waarom is er in de voorgaande kabinetten niet gewoon voor gekozen evenveel vrouwelijke als mannelijke ministers?
[Ik ben benieuwd hoe dit kabinet dat compenseert. Misschien dat dat nu meevalt vanwege de kritiek, zelfs van VVD prominent Kroes..]
Zo past alles weer keurig binnen je eigen uitlegmodel. Als het er op lijkt dat het aantal vrouwelijke ministers laag is komt dit doordat ze de SGP te vriend willen houden. Als er vervolgens toch meer vrouwelijke ministers komen, of veel staatssecretarissen dan komt dit uiteraard doordat ze zo geschrokken zijn van de kritiek.
Dat is het mooie van speculaties; je kunt er alle kanten mee op.
-
[Kritiek, die volgens de meesten hier niet gegeven had mogen worden, want het kabinet Rutte doet niets fout]
Kritiek die volgens sommingen net zo goed van toepassing is op alle voorgaande kabinetten, want Rutte doet iets fout.
-
Trouw kopt:
Aantal vrouwen kabinet laagst sinds 2002
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3247403.ece/Aantal_vrouwelijke_ministers_niet_zo_laag_sinds_2002.html
-
Dat had ik gelezen. Het stond tenslotte in het bovenstaande artikel. Wat is je punt?
Waar blijft trouwens je onderbouwing dat de schokkende daling van het % vrouwen (van 31%/25% naar 25%) het gevolg is van de wil van Rutte om de SGP te paaien?
In het artikel van Trouw wordt trouwens gesproken over 2 vrouwelijke ministers. Daarnaast wodt in het artikel met geen woord gesproken over het effect dat het aantal ministersposten heeft op het aantan vrouwelijke ministers.
Zoals inmiddels duidelijk mag zijn wijkt het % vrouwelijke ministers nauwelijks af van het % in vorige kabinetten.
Trouw had ook kunnen koppen; Laagste aantal mannelijke ministers sinds tijden..
-
Waarom ik dat denk over de SGP heb ik al uitgelegd.
Ik denk ook dat er geen bewindspersonen met dubbele paspoorten zijn omdat Wilders dat niet wil.
Beide zaken worden natuurlijk hard ontkend.
Verder, het vorige kabinet had initieel 20% meer vrouwen dat het huidige kabinet. Ik vind dat veel. Daarnaast had het vorige kabinet 63% vrouwelijke staatssecretarissen wat het te kort aan vrouwelijke ministers aardig compenseerde.
Van dit kabinet weten we dat nog niet, behalve dat de zes eerste staatssecretarissen ook man zijn, waardoor de compensatie al niet meer gehaald kan worden.
Kortom, het blijft erbij dat dit kabinet veel minder vrouwelijke bewindspersonen zal kennen dan het vorige, ook procentueel.
-
[Waarom ik dat denk over de SGP heb ik al uitgelegd.]
Waar dan? Ik zie nergens een onderbouwing van deze onderbuik speculatie.
[Verder, het vorige kabinet had initieel 20% meer vrouwen dat het huidige kabinet. Ik vind dat veel.]
Que? Ik begin er moeite mee te krijgen om je serieus te nemen.
De rijtjes van het percentage vrouwelijke ministers zijn al veelvuldig geplaatst hier. Daar valt geen andere conclusie uit te trekken dan dat het percentage vrouwelijke ministers totaal niet uit afwijkt van wat gangbaar is in nederland. Ook komt het overeen met het percentage vrouwen in topposities in andere sectoren.
Om op basis van deze niet bestaande trendbreuk met vorige kabinetten je vergaande conclusie te baseren dat dit wel zal zijn om de SGP te paaien komt op mij tamelijk ridicuul over.
-
Jan L., ma 11 oktober 2010 17:01
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Jan
(Kritiek, die volgens de meesten hier niet gegeven had mogen worden, want het kabinet Rutte doet niets fout)
Het Calimero-complex past je niet. Kritiek is prima, maar als je het verschil tussen gefundeerde kritiek en "Rutte wil geen vrouwen" niet begrijpt, zou ik een extra cursus begrijpend lezen aanraden.
-
---[En had daar nog één vrouw meer in gezeten, dan was het percentage vrouwen het hoogst geweest in op z'n minst de laatste 5 kabinetten. ]---
(als dit als dat)
En nu is het het laagst, in elk geval fors lager dan vorig kabinet dat 5 vrouwelijke ministers telde, en 7 vrouwelijke staatssecretarissen.
Overigens is het de A-verpleegkundige Bijsterveld die mogelijk nieuwe minister van onderwijs wordt. Welke speciale competentie zij heeft om de baas te worden over het wetenschappelijk onderwijs is mij onduidelijk.
----
Als kennis-economie een speerpunt is (dat zegt het kabinet) dan had ik liever een professor of anderszins wetenschapper als minister op onderwijs gehad.
----
Overigens, daarover hoor ik niemand. integratie en immigratie zijn ook speerpunten, allochtonen in het kabinet zou ook een goede zaak zijn, maar we hebben er __nul__ : 0,000
----
Niks afspiegeling van de maatschappij, niks kabinet voor alle burgers.
-
[En nu is het het laagst, in elk geval fors lager dan vorig kabinet dat 5 vrouwelijke ministers telde, en 7 vrouwelijke staatssecretarissen.]
Percentagegewijs evenveel als het vorige kabinet na het vervangen van Vogelaar door Van Der Laan. Of telt dat niet mee, en gaat het alleen om hoeveel vrouwen er bij aanvang in het kabinet plaatsnemen?
Bij aanvang 31% t.o.v. 25% nu, zoals het lijkt. Dat noem je fors lager? Dusdanig fors dat het op zich genoeg grond is voor een speculatie dat het wel gedaan zal zijn om de SGP te vriend te houden? De SGP springt een gat in de lucht omdat het percentage vrouwelijke ministers bij aanvaang gedaald is van 31% naar 25%.
-
Jan L., ma 11 oktober 2010 16:53
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Jan
Je hebt een punt dat dit kabinet weer niet een goede afspiegeling van de maatschappij is, maar mijn punt is dat dit kabinet geen trendbreuk is met de vorige kabinetten. Het aantal kabinetsplaatsen krimpt in, waardoor één vrouw meer of minder nogal wat uitmaakt. Als er ipv 3 nu 4 vrouwelijke ministers waren van de 12 was Rutte I gelijk de meest vrouwelijke kabinet geweest. Dus deze discussie wordt opgeblazen.
Ik wil eerst de definiteve lijst staatssecretarissen zien voordat ik een definitief oordeel kan vellen, maar de hele insteek van dit ronkende artikel is dat Rutte expliciet weigert meer vrouwelijke ministers aan te nemen vanwege het geslacht. Dat is pertinente flauwekul en bijzonder tendentieus.
Percentage vrouwelijke ministers:
Kok I: 29%
Kok II: 27%
Balkenende I: 6% (!!)
Balkenende II: 31%
Balkenende III: 29%
Balkenende IV: 31%
Rutte I: 25%
Mijn punt blijft staan, ik pas vooral voor de beschuldiging dat Rutte er expliciet en bewust voor gekozen heeft om minder vrouwen in het kabinet op te nemen. Dat is nogal een beschuldiging die nergens op gebaseerd is behalve sentiment. Rutte heeft immers nergens ooit die suggestie gewekt, en daarnaast is dit (ook onder andere partijen) in de afgelopen tig jaar nooit fundamenteel anders geweest.
Dat de overheid er niet in slaagt een afspiegeling te zijn van de maatschappij is altijd al zo geweest. Dat dat zorgwekkend is ben ik met je eens, het gratuite in de schoenen van Rutte schuiven omdat je dat zo goed uitkomt is me VEEL te makkelijk.
Mbt het aantal allochtonen, dat dat 0% is is schrijnend, vraag me alleen af of dat komt omdat er geen allochtonen zijn die willen (ivm PVV) of vice versa. Dat laatste zou bijzonder kwalijk zijn.
-
---[Ik wil eerst de definiteve lijst staatssecretarissen zien voordat ik een definitief oordeel kan vellen, maar de hele insteek van dit ronkende artikel is dat Rutte expliciet weigert meer vrouwelijke ministers aan te nemen vanwege het geslacht.]----
Dat hoeft niet vanwege het geslacht te zijn. Het kan ook dat zijn old boys network zich beperkt tot mannen.
We zullen zien hoe de groep staatssecretarissen gaat uitzien. De eerste zes zijn mannen.
-
Rouane schreef: "Welke speciale competentie zij heeft om de baas te worden over het wetenschappelijk onderwijs is mij onduidelijk."
Dat is toch wel duidelijk? Ze is CDA-er, ze is vrouw, en ze wil een ministerie dat de andere CDA-haantjes niet willen. Samen zijn dat genoeg bewezen competenties om de baas te worden over het primair, secundair en tertiair onderwijs en doe de hele cultuursector er ook nog maar bij.
-
Wat een uitstekende en heldere reactie weer Jan. Hulde
Ik vind wat je schrijft ook altijd goed bij je avatar passen :-)
-
Jan L., ma 11 oktober 2010 21:50
in reactie op Jan Tervoort
Reageer op Jan
Thanks ;-)
-
-- Dat ze niet in staat zijn onder 8 miljoen vrouwen talent aan te trekken in hun partijen? --
Non argument. Van de 8miljoen vrouwen zijn er niet 8miljoen geïnteresseerd en gekwalificeerd om voor de juiste positie in aanmerking te komen. De Visvijver is vele male kleiner. En procentueel werken de mannen meer, en zijn blijkbaar meer geïnteresseerd in een politieke carrière dan vrouwen.
-
Waarom moet iemand die in Nederland de eerste Staatsdidactiek Ooit invoerde, werkgevers toestaat om stiekem ongekwalificeerde mensen voor de klas te zetten als 'leraar', schaamteloos kwantiteit ('1040 uur') boven kwaliteit stelt, en tegelijk kinderen 72 uur onderwijs afpakt om bij bejaarden de plantjes water te gaan geven, MINISTER VAN ONDERWIJS worden?
Of ze een vrouw is of een man, dondert niet. Van belang is dat er iemand op onderwijs komt die verstand heeft van onderwijs (Van Bijsterveldt is verpleegster) en zich keihard inzet om het onderwijs de goede kant op te duwen. Ieder verdient het voordeel van de twijfel, maar met Van Bijsterveldt hebben we intussen al drie jaar ervaring.
-
Positieve discriminatie is ook discriminatie en is dus af te keuren.
Het streven naar een quotum voor vrouwen in topposities zou pas geloofwaardig zijn als dit streven er ook zou zijn voor bijvoorbeeld het quotum vuilnisvrouwen, vrouwelijke electriciens, bouwvakkers, etc. Maar dan blijft het dus stil.
Tot die tijd wil ik het gezever niet eens horen.
-
Duidelijk is dat hier mannen positief worden gediscrimineerd, want de werkelijke verhouding man/vrouw in de maatschappij wordt niet afgespiegeld hier.
-
---[Tot die tijd wil ik het gezever niet eens horen. ]---
Je bent niet verplicht om hier mee te lezen.
-
Kees Maf, ma 11 oktober 2010 14:05
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Kees
Figuurlijk dan Rouane.
-
Quota voor ministersposten:
- 50% man 50% vrouw.
- 15% zwart, 10% arabisch, 5% aziatisch, 70% blank. (ik vergeet vast iets)
- Uit elke provincie minimaal 1 minister.
- 15% Homo, 85% hetero.
- 5% blind, 5% doof, 5% lilliputter, 85% overige gebreken.
- 30% onder de 40 jaar. 40% tussen de 40 en 60. 30% 65+.
- Minimaal 5% geschikt voor functie.
-
Opvallend voor (extreem) rechts, want daar val jij onder, net als Pooj Joop hieronder...
Dat is dat jullie beiden het opkomen voor vrouwenparticipatie ridiculiseren.
-
Ik ben niet extreemrechts.
Ik ben hartstikke voor meer vrouwen als minister. Ik ben echter tegen quota voor kleurtjes, gebreken, geslacht, herkomst etc.
Daarnaast kan ik mijn partij niks verwijten. Waarschijnlijk worden 2 van de 6 VVD ministers vrouwen. Van mij hadden Jeanine en Kroes er ook nog wel bij gemogen.
-
---[Ik ben echter tegen quota voor kleurtjes, gebreken, geslacht, herkomst etc. ]---
Jij bent tegen een kabinet dat de belangrijkste actuele onderscheidende populaties in min of meer goede afspiegeling vertegenwoordigt?
Jij prefereert dan liever een kabinet van belegen mannen van het blanke ras?
-
Mw. Oeverloos, ma 11 oktober 2010 14:41
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Mw.
"Jij bent tegen een kabinet dat de belangrijkste actuele onderscheidende populaties in min of meer goede afspiegeling vertegenwoordigt?"
Ik wel, ik hoef niet zoveel analfabeten en laagopgeleiden in het kabinet.
-
Mensen kunnen alleen minister worden als ze in de partij hiërarchie voldoende zijn opgeklommen, of als ze acceptabel zijn voor de partij.
Er is maar een partij waar imbecielen een hoge post kunnen verwerven, omdat er geen interne controle is op wat die ene persoon die enig lid is ze uitkiest, vermoedelijk op ontbreken van strafblad en loyaliteit.
En zo kan het komen dat wij een hele hoop grappige filmpjes op Youtube hebben: http://tinyurl.com/3yltgx3
Ze zijn stuk voor stuk de moeite waard, ik kan ze van harte aanbevelen.
Andere partijen, zo kan ik je verzekeren, werken anders, hoewel daar ook een en ander fout gaat, zoals we nu kunnen zien.
-
Ik zie een markt voor en nieuwe politieke partij:
de AJP
de Aletta Jacobs Partij
-
Jij hebt waarschijnlijk geen flauw benul wat Aletta Jacobs voor de vrouwenemancipatie betekend heeft. Ik denk dat jij helemaal niets weet over de strijd die vrouwen hebben moeten leveren om alleen maar te mogen stemmen! Ik denk dat jij nu zomaar denkt grappig en lollig te zijn.
Vrouwen hoeven geen partij alleen voor vrouwen, vrouwen kunnen heel goed delen en verdelen, uiteindelijk zullen de meeste vrouwen zich nooit willen verlagen tot het niveau SGP waar vrouwen onderdanig en stil moeten zijn.
Maar als het aan sommige figuren hier ligt, dan kan de vrouw het best achter de aanrecht zonder stemrecht.
-
YggY ..., ma 11 oktober 2010 16:43
in reactie op Censuur Joop
Reageer op YggY
Maar als het aan sommige figuren hier ligt, dan kan de vrouw het best achter de aanrecht zonder stemrecht.
=========
Het is inderdaad overduidelijk dat sommigen de vrouw maar één recht gunnen. Tevens wordt de vrouw maar één plicht gegund, de zwijgplicht.
En er was er nog eentje, iets met horizontaal.
-
---[Aletta Jacobs]---
Aletta Jacobs is een heldin, ik raad iedereen aan om op z'n minst kort zich te informeren over deze kanjer van enorme waarde voor de Nederlandse geschiedenis en vrouwen-emancipatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aletta_Jacobs
Ze was de eerste vrouwelijke Nederlandse arts werd, en ging na haar promotie (1879) als huisarts werken in Amsterdam, waar ze gratis spreekuren hield, cursussen gaf en het pessarium als voorbehoedmiddel introduceerde
-
Ik heb één van mijn dochters naar haar vernoemd. Was ik ook wel verplicht als feminist. ;)
-
Een goede zaak, ik heb geen dochters, anders had ik het mogelijk ook gedaan, als het me op het goede moment te binnen was geschoten.
-
Volgens mij is het vooral risicomanagement voor de beoogde kabinetsleden, de grijsaards kunnen na falen met pensioen, voor mensen met carriereperspectief is dit kabinet (of beter, deze coalitie) potentieel een dodelijke smet op het CV.
In de generatie die (bijna) met pensoen kan werden meisjes nu niet bepaald gestimuleerd de kwaliteiten voor een minister te ontwikkelen.
-
Ik heb in alle comments nog niet één suggestie voor een vrouwelijke minister gezien.
-
Pieter Pan, ma 11 oktober 2010 13:44
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Pieter
Speciaal voor jouw Aert:
http://managementscope.nl/top/top25-machtigste-vrouwen-2010
Daar zitten er wel een paar tussen denk ik..
-
Te gemakkelijk. Zijn ze ook beschikbaar?
-
Pieter Pan, ma 11 oktober 2010 14:04
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Pieter
Natuurlijk,
Elke goedverdienende vrouw geeft zo haar baan op om in het kabinet van Rutte zitting te nemen..
-
Tja.... de beste dame is zelf al weggepromoveerd naar Europa, en die gaat haar baan daar niet ruilen voor iets minder dan minister algemene zaken hier in NL. Jeanine is al teruggehaald naar de tweede kamer.
-
---[Jeanine is al teruggehaald naar de tweede kamer. ]---
Ze mocht terugkomen, bedoel je. Een plaats in de ALDE-fractie is niet bepaald een boost in je carrière. Meer een op de plaats rust.
-
waar baseer je dat op?
-
Als je in het EP zit, verdien je heel aardig, als dat je enige ambitie is, prima. En je kan ook nog reizen, en andere leuke dingen doen.
Maar als jij ambities hebt in een politieke carrière, het is binnen het EP veel moeilijker om je voor de media te profileren dan in de Tweede Kamer. Ook op de tv kom je als persoon amper aan bod, P&W, Nieuwsuur, DWDD zullen je niet snel vragen.
Het EP is amper op tv, en dan nog, dan zit je met dik 600 anderen.
In de Tweede Kamer, dat is elke dag op tv, je kunt woordvoerder worden van je fractie betreffend een onderwerp, en je kunt doorgroeien naar minister of staatssecretaris. Je kunt als je slim bent veel televisie-tijd krijgen en ook op die manier een bekende Nederlander worden.
Nu heeft Hennis het aardig gedaan in het EP, maar reken maar dat ze ondanks dat toch blij was met haar baantje in de Tweede Kamer, anders had ze het vast geweigerd.
-
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1760127/kabinet-verhoogt-inzet-vrouwelijke-topambtenaren.html
Grappig. 2009 was het 20%, nu wordt het 25%, derhalve hanteert Rutte netjes de gemaakte afspraken.
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1826845/10-meer-vrouwen-in-top-bij-overheid.html
Ook uit dit onderzoek blijkt het percentage vrouwen bij dingen als FNV, gemeenten, Aeogon, etc. in hogere functies op de 17% te liggen. De doelstelling is 25%: Ook hier behaalt hij netjes de doelstelling.
Verder: als het percentage dus overal zo schrikbarend laag is, is het dus klinkklare onzin om ook dit nu weer te verwijten aan SGP, Rechts, etc.: dommigheid.
Dit hele artikel, en alle semi verbaasde overtrokken reacties dat het een schande is zijn niets anders dan een speculaasstok om maar weer eens aan te tonen dat we met bruin 1 te maken hebben. De aanvaal in deze door Joop op rutte zelf is niets anders dan simpele karaktermoord.
-
redactie, deze hoorde onder de bovenste post van Rouane, niet onder deze string.
-
Dat is dan bittere pech voor al die rechtse vogels die niet van quota houden, toch?
Eerst stemmen ze PVV omdat ze denken dat die rechts is, blijkt die links te zijn, en nu verdedigen ze beleid zonder quota en zit de VVD quota te hanteren.
Het leven van een Rechtschmensch is niet eenvoudig. Het leven is zelden simpel.
-
Inderdaad. Zitting nemen in dit kabinet is einde loopbaan. Letterlijk een doodlopende weg. Een eindpunt.
-
Het maakt mij in dit 'speciale geval' helemaal niet uit.
Het blijven mensen die Bruin 1 in het zadel willen houden (...).
Vrouwen hebben wel mijn voorkeur.
"Vrouwen houden beter het algemeen belang voor ogen en gaan minder sterk voor eigen belang. Ze hebben minder last van tunnelvisie als ze een bonus in het vooruitzicht gesteld krijgen. Verder is het empathisch vermogen van vrouwen groter. Ze zijn bijvoorbeeld beter en zorgvuldiger in het voeren van functioneringsgesprekken. Wat je ook vaak ziet in teams met meer vrouwen, is dat ook de multiculturele diversiteit op gang komt. Vrouwen zien eerder de kwaliteiten van een allochtone of gehandicapte kandidaat. Het helpt ook dat je laat zien dat er in je organisatie ruimte is voor iets anders dan blanke mannen van veertig plus."
Bron:
http://www.mt.nl/index.php/90/11089/management/genoeg-goede-vrouwen.html
-
J J, ma 11 oktober 2010 13:32
in reactie op Joop Schouten
Reageer op J
De vraag is, denk ik, of dergelijke vrouwen wel met deze coalitie geassocieerd willen worden.
-
Lees net in de Volkskrant dat Edith Schippers misschien minister van volksgezondheid wordt. Met Bijleveld op onderwijs zijn dat dus al mogelijk 4 vrouwen.
-
Zo Tomaat,
je zit er naast er worden er in ieder geval meer. 25% Volgens de laatste berekeningen.
Maar er wordt gekozen voor de juiste man of vrouw op de juiste plek.
Dat er meer mannen zijn dan vrouwen, heeft met dat begrip te maken. De juiste mensen op de juiste plaats.
Niet verplicht shoppen en verplichte neringdoenerij. We hebben in het vorig kabinet gezien waar dat toe leidde.
Een sterk kabinet met een sterke bemanning die de frisse bries in Nederland kan aansturen en op gang brengen.
Nederland krijgt weer adem krijgt weer lucht.
Dit is voor de PVV ook wel een triomftocht, de PVV die niet uit is op macht, maar op invloed.
Wat een totaal andere benadering. De nieuwe politiek in volle ontplooïng.
Wat kan politiek toch mooi zijn.
-
, ma 11 oktober 2010 13:43
in reactie op - bromberen -
Reageer op
Daar kom je hopelijk snel achter, hoe mooi.
Helaas komen wij er dan ook achter, en dat is minder mooi.
-
Ik zit er naast? Waarnaast? Naast die afvalput van bange boze blanke bromberen?
25% van wat?
Vijfentwintig procent is nog altijd maar een kwart van 100%. We hebben bijna 17 miljoen mensen in Nederland wonen neem daar een een vierde van en de rest is witte en oude man. Ik begrijp het.
Wat fijn dat u me even terecht wees.
-
Tuurlijk, Mark moet niet gaan voor kwaliteit maar voor het jaren-70-mannetjes/vrouwtjes-denken. Ik zou zeggen; neem een paar brekebeentjes a la Huizinga, Cramer en Vogelaar op in het nieuwe kabinet. Vooral doen, dan heb je ook geen oppositie meer nodig.
Dat blaast zichzelf wel op.
Als er in NL twaalf Thatchers rondlopen, mogen ze er van mijn part allemaal in. Zoek echter niet te lang, het land moet bestuurd worden en naar verluidt is er een crisis gaande.
-
Ze hebben een stevig ervaring team er neer gezet.
Er moet flink gesneden worden en de voltallige media zal vijandig staan dus op zich lijkt me dit verstandig
Klasbakken
Ivo Opstelten, Gert Leers, Henk Kamp, Hans Hillen
Zwakste Plekken
Udo Rhosenthal, Schultz, Ben Knapen, Ank Bijleveld.
Kroes moet verder niet zo zeuren dan had ze zelf de handdoek op moeten pakken.
Liever geen Netelenboschen, VogelaarsAnne-marie Joritsma's , Maij-Weggens, Verhoevens, Huizinga's etc meer
-
---[Ze hebben een stevig ervaring team er neer gezet.]---
Ook een manier om oude politiek in nieuwe zakken te doen.
Dit kabinet is gewoon een voortzetting van de talloze centrum-rechtse kabinetten die ons land al sinds 1970 teisteren.
Een stevige dosis conservatisme gecombineerd met rechts financieel economisch beleid.
Niks progressief, niks liberaal.
-
== Dit kabinet is gewoon een voortzetting van de talloze centrum-rechtse kabinetten die ons land al sinds 1970 teisteren. ==
Precies.
Verder heb ik hier niks aan toe te voegen, ik wilde het alleen even benadrukken)
-
;-)
-
centrum rechts? zeg maar gerust extreem rechts.
-
Wat een mooie kop weer. Is er al gekeken naar de hoeveelheid roodharigen in het kabinet? Dat is volgens mij nog lager dan de hoeveelheid vrouwen. Nazi's zijn het, allemaal die bruine kabinetsmannen! De barricades op! Revolutie!
Kinderlijk verhaal Joop.
-
Kinderlijke reactie, Hjalmar.
-
Helemaal gelijk Rouane. Serieuze verhalen hoef ik toch niet meer te houden met dit soort koppen. Dan ga ik met veel plezier in de speeltuinmodus, het hoeft niet altijd 100% die hard discussie te zijn toch?
-
Ik neem aan dat jij van de mannelijke kunne (mogelijk ook falen) bent?
-
Karaktermoord is niet gebonden aan geslacht toch? Ja, ik ben een man, en gezien de manier waarop ik hier post wist je dat natuurlijk allang. Ik vraag me af hoe je dat gaat gebruiken zonder zelf slachtoffer te worden van enige vorm van discriminatie....
-
---[Karaktermoord]---
ka` rak - ter - moord de -woord karaktermoorden fatale en welbewust gepleegde aanslag op iems. goede naam
Sorry, ik ben even de draad kwijt wat je met dat woord bedoelt.
-
Ik wil minstens twee Brabanders in het kabinet.
-
Rouane Rabbit, ma 11 oktober 2010 13:13
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Rouane
Varkensboeren?
-
Hjalmar Hoort, ma 11 oktober 2010 13:24
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Hjalmar
dat vind ik een belediging voor drentenaren (hoe noem je die dingen eigenlijk?), en derhalve eis ik dat er meer mensen van Drentse komaf zijn dan brabo's. Het is toch een schande. En waarom zijn er eigenlijk geen waddeneilanders? Sterker nog, er zijn ook geen ministers uit de voormalige kolonien (wilders is geen minister). Voorts zitten er te weinig Rene Danen in het kabinet. Het quota Cohen is ook lager dan 1, dus slecht.
Revolution!!
-
Nee niets daarvan!
Getalsmatig zijn er meer Brabanders dan Drenthen. En ook in relatieve zin hebben veel meer Brabanders dan Drenthen voor de VVD gestemd. Dat dient nu, in de lijn van Rutte's aanpak (als ik de links progressieve commenters hier moet geloven), beloond te worden met minimaal twee posten waarvan één minister.
-
Piet de Geus, ma 11 oktober 2010 13:44
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Piet
Brabanders, Drenthen en andere plattelanders moeten juist hun hand dichtknijpen: dit kabinet is nog provincialer dan het vorige!
-
Maar wel ervaren provinciaals.
-
Ik wil maximaal 0 Limburgers in het kabinet.
-
schandalig! er wonen een hele hoop nederlanders in limburg die dus niet vertegenwoordigd mogen worden volgens jou. Of is het een appellatie aan Wilders? Die zit niet in het kabinet Gerwin.
-
Houzee, wat zijn we weer vooruitstrevend!
Leve de democratie en de emancipatie! Waar nu voornamelijk bejaarde mannelijke babyboomers, die het grootste gedeelte van hun leven erop hebben zitten en dus weinig toekomstverwachting meer hebben, en derhalve zeer behoudend en weinig vooruitstrevend de touwtjes strak in handen houden, de dienst uitmaken. Van je opa moet je het maar hebben.
Van mijn opa kreeg ik altijd een gulden en soms een rijksdaalder, maar ik had dan ook een gulle opa.
Maar goed - het zal de 'Vergrijzing' wel zijn. Kunnen we dat tenminste de schuld geven als het mis gaat.
-
"voornamelijk bejaarde mannelijke babyboomers, die het grootste gedeelte van hun leven erop hebben zitten en dus weinig toekomstverwachting meer hebben"
Is het eigenlijk niet heel erg lief dat Mark Rutte hiervoor heeft gekozen en geen jonge talentvolle vrouwen die wel toekomstverwachting hebben in korte tijd op wil branden?
-
Dead Rising, ma 11 oktober 2010 12:35
in reactie op Censuur Joop
Reageer op Dead
Maar: was het niet zo dat het typeren van figuren als Lubbers, van Agt, Aantjes en de Jong als mastodonten, dinosauriers of uitgerangeerde opa's 'not done' was?
Nu kan het blijkbaar wel.
Overigens: de oudste (Opstelten, 66 jaar) is nog altijd een kleine 30 jaar jonger als nieuwe linksheld Piet de Jong. Ook die andere CDAers waar geen lelijk woord over mocht worden gezegd zitten rond de 80.
Dan bestaat Rutte's team uit jonge honden. In ieder geval nog actieve mensen.
Maar ja, niet in uw straatje, dus nu wel "opa's".
Het zal wel.
-
---[de oudste (Opstelten, 66 jaar) is nog altijd een kleine 30 jaar jonger als nieuwe linksheld Piet de Jong]---
Er is geen linkse partij die voorstelt om Aantjes, De Jong of Van Agt een regeringsfunctie te geven. Maar er is ook geen linkse partij die deze mannen discrimineert op leeftijd vanwege hun mening.
Rechts kan een hoop leren van links.
-
Ach joh, men moet toch iets zeggen? Dan beginnen ze gewoon weer over linkse oud-premiers/ministers die helemaal niet als mastodont in de regering komen te zitten. Eigenlijk een smoes en een zwaktebod bij gebrek aan beter.
-
Citaat: "Maar: was het niet zo dat het typeren van figuren als Lubbers, van Agt, Aantjes en de Jong als mastodonten, dinosauriers of uitgerangeerde opa's 'not done' was?
Nu kan het blijkbaar wel."
Ik ben daar nooit tegen geweest dat kan jij me dus niet verwijten. Ik heb niemand van de oude garde ooit mastodont genoemd dat waren jij en je rechtse soortgenoten.
Ik schrijf mijn reactie alleen maar om de achterlijkheid te laten zien van het feit dat elke rechtse stemmer het eerst minachtend over mastodonten had, en nu het kabinet bekleed wordt met diezelfde mastodonten is het ineens halleluja ouwe jongens frisse wind. Jij blijkbaar om jezelf te vergoelijken. Tja...
zo lust ik nog wel een spruitje.
-
Leest u mijn reactie op uw vorige bijdrage even voordat u begint te roeptoeteren over babyboomers?
-
Censuur Joop, ma 11 oktober 2010 19:01
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
Leest u mijn reactie op uw reactie dan ook even? En die van Rouane?
-
Dat heb ik gedaan, leest u vervolgens de mijne even?
-
De titel van dit artikel kon net zo goed zijn: "Rutte wil geen allochtonen!"
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 12:42
in reactie op - -
Reageer op Nico
Die mis ik ook al, weinig vrouwen geen allochtonen...die Rutte is me d'r eentje zeg.
-
Uri Rosenthal is een Zwitser.
-
Rouane Rabbit, ma 11 oktober 2010 12:59
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Rouane
Hij is in Zwitserland geboren, maar wie zegt dat dat uit Zwitserse ouders was? In die tijd zaten veel Joodse vluchtelingen in Zwitserland
-
Ook dat is waar. Dat was nog niemand opgevallen, behalve erg mannelijk en extra belegen is het ook nog eens een keer, etnisch gezien eenzijdig.
Of zie ik iets over het hoofd.
-
Rutte wil geen homo's.
-
Seksuele geaardheid is moeilijk in te schatten.
-
Gewoon naar vragen, da's in liberale kringen geen probleem.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 13:16
in reactie op Rouane Rabbit
Reageer op Nico
Henk Krol van het COC zal zich straks ook nog wel melden in de media en er schande van spreken.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 13:07
in reactie op Mat Salleh
Reageer op Nico
Zitten die er ook niet bij dan, het word steeds gekker met die Rutte..
-
Het gaat een keer niet over de Islam, en dus kan iedereen weer ouderwets de jaren-zeventig feminist uithangen.
Stelletje nagemaakten.
-
Blijkbaar zien Kroes en Jorritsma twee vrouwen met jarenlange ervaring in de toplagen van het bestuur in dit land de urgentie zo hoog om hier melding van te maken. Daarbij moet je ook rekening houden dat deze dames partijgenoten van Rutte zijn en dus geen belang hebben bij het in diskrediet brengen van de instabiele constructie wat dit kabinet nu al is.
-
Als je echt serieus bent, beschrijf je het probleem en geef je de oplossingsrichting er gratis bij.
-
De vorige kabinetten Balkenende was zo'n 30% van alle ministers vrouw. Nu met Rutte I wordt het waarschijnlijk 25% (als Bijleveld minister van Onderwijs wordt). Eerst maar eens de definitieve line-up afwachten.
Gezien de heisa hierover had ik verwacht dat het verschil een stuk groter zou zijn. Nog sterker, als er één vrouw meer minister zou worden onder Rutte zou dat betekenen dat Rutte I procentueel de meeste vrouwelijke ministers van de laatste 5 kabinetten hebben.
Wat je verder van de lijst Rutte I mag vinden, het misbaar wat hier wordt geëtaleerd lijkt me, zeker op dit moment, schromelijk overdreven.
-
Jongens, jongens, wat een dieptrieste kop en wat een veelal dieptrieste reacties. Het gaat om kwaliteit, niet geslacht, afkomst, sexuele voorkeur, etc. etc. Kan iemand daadwerkelijk bewijs leveren dat hier gediscrimineerd wordt?
-
Zo is dat. Alle mensen zijn gelijk.
-
Zjen Zen, ma 11 oktober 2010 12:27
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Zjen
Maar mannen met macht zijn gelijker ..hebben gelijker?.
-
Nee.
Wat bedoelt u eigenlijk?
-
Zjen Zen, ma 11 oktober 2010 12:58
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Zjen
Oude mannen, wit, old boys netwerk. Dat bedoel ik Aert.
Testosteron op zijn best...na ja...
-
Huub Geluk, ma 11 oktober 2010 13:07
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Huub
Aert,
Ken je de klassieker Animal Farm. All animals are equal, but some are more equal than others.
Probeer ook 1984 eens.
-
Ken ik.
-
kees van eck, ma 11 oktober 2010 12:33
in reactie op Carlo Alberto Dalla Chiesa
Reageer op kees
Denk je dat Rutte dat niet vindt dan? Hij beloont gewoon z'n vriendjes die hem door deze formatie hebben geloodst. Heerlijke ouwe, gezapige jaren vijftig politiek van elkaar de baantjes toeschuiven.
-
Lola Travelli, ma 11 oktober 2010 12:49
in reactie op Carlo Alberto Dalla Chiesa
Reageer op Lola
Het gaat zeker om kwaliteit. Daarom is het zo jammer dat er bijna alleen mannen in dit kabinet plaatsnemen. Ouwe, witte mannen.
Geen belofte voor kwaliteit. Want de samenleving is meer dan alleen maar oud, wit en man.
Maar "de man" wil nou eenmaal macht. Waarschijnlijk omdat-ie verder van nature weinig heeft om zich mens te voelen.
-
Wanneer is iemand oud?
-
Zjen Zen, ma 11 oktober 2010 13:35
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Zjen
Als de geest oud is,als iemand weigert progressief te zijn en vasthoudt aan de veilige grenzen van zijn vastgeroeste mannelijke frame.
Tunnelvisie...old boys networl blijven bevoordelen. Dan is iemand oud.
-
Mooi verwoord.
-
+1 Zjen!
-
Censuur Joop, ma 11 oktober 2010 14:28
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
"Wanneer is iemand oud?"
Als je geen lef in je donder hebt om jongeren een kans te geven en denkt dat je zelf alles beter kan! Als je niets meer hebt om naar uit te kijken en je toekomst ver achter je ligt.
Zo'n club gaat ons regeren. Het evenwicht is zoek!
-
Ik zie toch zomaar een zestal mensen uit de tweede helft van de jaren 60... Jonge mensen dus. Meer dan dat er babyboomers in het kabinet zitten (voorlopige uitslag).
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 13:05
in reactie op Lola Travelli
Reageer op Nico
"Waarschijnlijk omdat-ie verder van nature weinig heeft om zich mens te voelen"
===============================================================
Dat zal het wel zijn denk ik, op dat idee is nog niemand hier gekomen, een prima reactie derhalve.
-
Zoooo, lekker even die mannenhaat naar boven halen. Wel een beetje ironisch bij dit artikel, nietwaar?
Overigens, natuurlijk is het mogelijk dat vriendjespolitiek meespeelt bij dit soort benoemingen. Maar: 1) dat is totaal niets nieuws en om daar nu over te vallen bij dit 'rechtse' kabinet toont een bepaalde naiviteit/hypocrisie aan, en 2) die vriendjespolitiek had net zo goed vriendinnetjespolitiek kunnen zijn; m.a.w. de aanwezigheid van vrouwen hoeft aan mogelijke onzuivere praktijken niets af te doen. Waar klaag je nu eigenlijk om? Dat er te weinig vrouwen in het kabinet zitten of dat vriendjespolitiek meespeelt bij benoemingen?
-
Lola Travelli, ma 11 oktober 2010 14:04
in reactie op Carlo Alberto Dalla Chiesa
Reageer op Lola
Nee, hoor, hier absoluut geen mannenhaat. Zodoende stond het woord 'man' ook tussen aanhalingstekens (een vrouwelijke trek haha). Beetje denigrerend naar mannelijke waarden ben ik wel (en die waarden zijn aanwezig bij zowel mannen als vrouwen), vooral die waarden die gestoeld zijn op conservatisme en (onbewust) streven naar macht, of de behoefte naar controle uitoefenen. Er zijn ook positieve mannelijke waarden! Oplossingsgerichtheid bijvoorbeeld. Hoewel dit kabinet weinig oplossingen biedt op de lange termijn.
Rutte kijkt in eerste instantie naar ervaring, lees ik overal. Een conclusie kan dus zijn dat hij weinig ervaring vindt bij vrouwelijke CDA- of VVD-collega's. Niet zozeer vriendjespolitiek (dat woord heb ik ook niet gebruikt laat staan gedacht), maar hij is kennelijk op zoek naar wat hem bekend is. Omdat dit kabinet toch al een wankele basis kent, zeggen deskundigen. Wat er op neerkomt dat vrouwen niet bijdragen aan een sterkere basis? Ronduit beledigend, in mijn optiek. Van zowel die deskundigen als Rutte.
Volgens mij zou er meer gezegd zijn in het regeerakkoord over - plus genuanceerder bezuinigd worden op - kunst & cultuur als een vrouw écht had kunnen deelnemen aan de onderhandelingen.
-
De contouren van dit kabinet worden steeds duidelijker. Populistisch, vrouwonvriendelijk, acultureel, xenofoob, religieus.
Ik ben benieuwd of ik nog wat ben vergeten?
-
Citaat: "Ik ben benieuwd of ik nog wat ben vergeten? "
Conservatie Ouwe Politiek!
Weet je wat ik nou zo belachelijk vind?
Dat al die VVD en PPV stemmende jongeren altijd afgeven op en de schuld geven aan de 'Babyboomers'. Maar het hele kabinet is een grote afvalput van babyboomers.
Goed - Balkenende krijgt alsnog zijn zin. Want terug naar de jaren vijftig, dus. Maar dat geeft niet, want daarna kwamen de roerige jaren zestig.
-
Babyboom periode: 1945 - 1955, de generatie die na WOII verwekt is.
Spot the baby boomer?
Ivo Opstelten: 1944
Uri Rosenthal: 1945
Mark Rutte: 1967
Melanie Schultz: 1970
Edit Schippers: 1964
Henk Kamp: 1952, we hebben er een!!!!
Paul de Krom: 1963
Halbe Zijlstra: 1969
Fred Teeven: 1958
Frans Weekers: 1967
Maxime Verhagen: 1956 (jammerdebammer maar grenzen zijn grenzen)
Gerd Leers: 1951 !!!!!!!!! Hebbes!
Marja van Bijsterveld: 1961
Jan Kees de Jager: 1969
Hans Hillen: 1947, WEER EEN!
Piet Hein Donner: 1948, Verdraaid, weer een!!!
Henk Bleker: 1953, tsjonge, alweer een!
Mirjam Sterk: 1973
Vijf tot nu toe, van de 18, da's nog geen 30%. Toch leuk dat sinds het CDA debacle van vorige maand elke minderheid van omstreeks de 30% automatisch tot meerderheid verheven wordt.
Feiten To, feiten tellen.
-
Rouane Rabbit, ma 11 oktober 2010 12:56
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Rouane
---[Maxime Verhagen: 1956 (jammerdebammer maar grenzen zijn grenzen)]----
Hoe zo grenzen?
In 1956 was het aantal geboorten het hoogste sinds 1949.
Demografisch gezien is iedereen van 45 of ouder een babyboomer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_%28term%29
citaat: "Mensen die geboren zijn tussen 1955 en 1965 worden ook wel tot de babyboom-generatie gerekend, omdat rond 1965 een duidelijk omslagpunt werd bereikt in het aantal levendgeborenen (zie figuur)."
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/LevendGeborenenNL.png
-
In de USA zijn babyboomers geboren tussen 1946 en 1964
http://en.wikipedia.org/wiki/File:U.S.BirthRate.1909.2003.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomer
The United States Census Bureau considers a baby boomer to be someone born during the demographic birth boom between 1946 and 1964
-
Een kortstondige geboortegolf van 20 jaar? Natuurlijk jôh... Wetenschappers definiëren de babyboom als gevolg van WOII van de tweede helft van 1946 tot eind 1953. Ik kan hem zo snel niet vinden maar hij staat wel ergens. Een babyboom (een piek) begint in een dal en eindigt in een dal. Daarna is er een nieuwe piek die eventueel versterkt kan worden door een na-ijl-effect van een voorliggende piek. De piek vanaf ongeveer 1960 noemen we de generatie Nix.
Wikipedia is niet altijd heilig maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die Wikipedia als enige houvast hebben.
-
Rouane Rabbit, ma 11 oktober 2010 14:20
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Rouane
---[Wetenschappers definiëren de babyboom als gevolg van WOII van de tweede helft van 1946 tot eind 1953.]---
Jij kan de definitie niet vinden, ik wel, tweemaal vond ik een definitie die de babyboom kenmerkt over ongeveer 20 jaar.
Wetenschappers, wat een pompeuze term, alsof er wetenschap nodig is om een simpel grafiekje te interpreteren.
Maar goed, het is off topic, jij wil de term babyboom in jouw verhaaltje "hinein interpretieren". Doe maar.
Voor mij hoeft deze discussie niet langer te duren. Beetje onbelangrijk.
-
Twee keer Wikipedia is nog geen wijsheid.
-
Rouane Rabbit, ma 11 oktober 2010 16:26
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Rouane
Hebben we het over wijsheid?
Ik dacht over een grafiekje interpreteren, waarvoor je volgens jou een wetenschappelijke opleiding moet hebben gevolgd.
Wetenschap is ook geen wijsheid, trouwens, voor iemand die zich siert met de buste van een bekend filosoof zou je beter moeten weten.
-
Als ik vooral de afgelopen tijd zie hoe allerlei zelfverklaarde deskundigen op het gebied van statistiek bepaalde gegevens weten te interpreteren (tot aan een verkiezingsoverwinning voor links aan toe en 30% tegenstemmers is een meerderheid...) dan hou ik mijn hart vast en ben ik tegelijkertijd blij dat ik wel goed geschoold ben in de statistiek.
-
Censuur Joop, ma 11 oktober 2010 21:28
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
Citaat: ""dan hou ik mijn hart vast en ben ik tegelijkertijd blij dat ik wel goed geschoold ben in de statistiek. "
Ik heb de indruk dat je jezelf iets te hoog inschat.
-
Censuur Joop, ma 11 oktober 2010 18:41
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
Nou, ik heb het geduld niet van Rouane. Van mij krijg jij gewoon je eigen gelijk. Dat is toch wat je zo graag wilt hebben, nietwaar vrindje?
Dat ik een totaal andere kijk op de generatie babyboom heb, is buiten kijf daar kunne we het over eens zijn, dat jij slechts een punt wilt maken omdat kritiek op jouw partijtje je teveel wordt, is echter een heel ander punt. En dat gun ik je van harte.
-
Iets wordt mij niet snel te veel. Dat krijgt mejuffrouw To Maat niet zo maar voor elkaar.
-
Censuur Joop, ma 11 oktober 2010 18:53
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
De babyboomdefinitie zonder Wikipedia geraadpleegd te hebben, meer Holbach, maar gewoon keurig gedefinieerd door het Kenniscentrum voor Bevolkingsdaling en Beleid.
http://www.bevolkingsdaling.nl/Default.aspx?tabid=1354
Dis de generatie geboren tussen 1946 en eind jaren zestig. Dan zat ik er met mijn stelling toch minder ver naast dan jij met jouw natte vingerwerk, geachte vrind.
-
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hanteert de geboortejaren tussen 1945 en 1960. Het CPB hanteert de periode 1946-1955. Er zijn definities die nog nauwer zijn of juist breder maar uiteindelijk richt ik me liever op wat échte instituten te melden hebben.
-
Censuur Joop, di 12 oktober 2010 00:59
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op Censuur
Tuurlijk Aert, je hebt groot gelijk, hoor, beste vrind. Je zou je ongelijk eens moeten toegeven...
-
Blank.
-
De foto laat zien dat er magie is tussen de drie heren.
dat zou in de toekomt wel eens belangrijk kunnen blijken.
Maar toch blijft het altijd weer een akelig gezicht.
Die lijfwachten.
Diep treurig.
-
Realisme hebben we nodig, geen magie.
-
YggY ..., ma 11 oktober 2010 11:54
in reactie op Raaf 02
Reageer op YggY
Die lijfwachten.
============
Die passen perfect bij het marketing-gericht denken van Wilders.
-
Kees Maf, ma 11 oktober 2010 14:13
in reactie op YggY ...
Reageer op Kees
'Die passen perfect bij het marketing-gericht denken van Wilders.'
Natuurlijk, Wilders geeft willens en wetens ál zijn persoonlijke vrijheid op omdat dat maketingtechnisch wel goed uitkomt.
Trusten Yg.
-
Als ik de reacties zo lees hier dan is er nog een boel werk te doen op het emancipatoire vlak.
Bij mannen en bij vrouwen
-
Als u meent te moeten klagen over het aantal vrouwen in de kabinetsploeg, is het minimaal te verwachten dat u de vrouwen die er wél inzitten correct vermeldt. Anderen de maat nemen, betekent dat je zelf extra goed moet opletten.
-
Oeps, rechtse regeerders vinden het verschrikkelijk als er meerdere vrouwen in het kabinet zouden komen zie ik.
Argument: de beste mensen moeten op de juiste plaatst.
Maar dat is een argument van niks natuurlijk in de discussie over de verdeling tussen mannen en vrouwen. De huidige ministers worden allemaal gekozen uit conservatieve kringen.
Wie zegt me dan dat dit de allerbeste mensen zijn hiervoor? Is er een diploma voor nodig die vrouwen niet hebben?
Nee, het zijn gewoon keuzes, er zijn heus genoeg vrouwen geschikt hiervoor, maar die zitten simpelweg niet in het Old-boys network van de conservatieve partijen. Argumenten omtrent positieve discriminatie zijn dus onzin.
-
Kunt u enkele vrouwen noemen die beschikbaar en geschikt zijn?
-
Ach, het is een kwestie van wachten... of het kabinet valt om, of die ouwe knarren vallen om.
-
Steeds maar weer blijkt het dat Rutte gewoon niets met vrouwen heeft. Bang dat ze iets doen waar hij van kan schrikken. En stiekem baalt Rutte dat zijn moeder niet in het kabinet mocht van Verhage.
En Verhage vind het ook wel best zonder die lastige wezens met een eigen wil die niet klakkeloos achter de leider aan loopt. Ach ja... een gemiste kans laten we maar zeggen...
-
Er zijn ook heel weinig vrouwelijke vuilnisophalers, dat is toch ook niet eerlijk? Daar hoor ik de dames dan weer niet over.
-
Goeie kop zeg, Rutte wil geen vrouwen.
Subkop zou kunnen zijn:
En vrouwen willen Rutte ook niet
-
Rutte is omringd door oudere mannen met ervaring.......
Effe denken.....waar doet me dat toch aan denken??????
-
euh, katholieke kerk?
-
Zjen Zen, ma 11 oktober 2010 11:54
in reactie op Kikker Landje
Reageer op Zjen
Thailand? Zonovergoten stranden in Thailand?
-
Nou, daar deed die foto van Rutte met de arm om die jonge moslima heengeslagen, ook al aan denken.
-
Positieve discriminatie is ook discriminatie. Door het voortrekken van de één, benadeel je de ander.
De Telegraaf meldt dat (volgens ingewijde bronnen) Marja van Bijsterveldt minister van Onderwijs wordt.
-
Dus door het voortrekken van mannen benadeel je de vrouwen.
Of door het voortrekken van het CDA benadeel je de PvdA.
Of door het voortrekken van autochtonen benadeel je allochtonen.
-
[Positieve discriminatie is ook discriminatie. ]
Precies. Door alleen te kijken naar de mannen uit het eigen netwerkje van Rutte, past hij positieve discriminatie op mannen toe (zoals nogal de traditie is in Nederland).
Daar kun je, zoals Kroes terecht stelt, alleen iets aan veranderen door Rutte te dwingen géén positieve discriminatie toe te passen. Door middel van een quotum bijvoorbeeld.
-
haha. Er is nu juist geen bewijs voor positieve discriminatie. Wat u voorstelt is zekere positieve discriminatie, contractueel vastgelegd zelfs.
-
Door alleen te kijken naar de mannen uit het eigen netwerkje van Rutte, past hij positieve discriminatie op mannen toe (zoals nogal de traditie is in Nederland).
-
Wat zou dan een goede quota zijn? 20% ongeveer? Een groot deel van de vrouwen werkt immers niet. En van het deel dat wel werkt, werkt weer een meerderheid part-time. De vijver van gekwalificeerde vrouwen die veel willen werken is dus vrij klein.
20% wordt overigens wel gehaald.
-
Zo zie je maar dat een "liberaal" als Kroes groot voorstander van dwang kan zijn. Ze is de titel Liberaal niet waardig dunkt mij.
-
Citaat: "Zo zie je maar dat een "liberaal" als Kroes groot voorstander van dwang kan zijn. Ze is de titel Liberaal niet waardig dunkt mij. "
Wie is volgens jou die titel dan wel waardig? Die afgezakte en zichzelf verrijkende neo-liberalen die nu de dienst in de VVD uitmaken? Die semi-liberaal van een Wilders die het land naar de afgrond leidt? De christen-liberaal van een Verhagen die de vrouwen gedachtig de vrouwonvriendelijke SGP, liever achter het aanrecht ziet verdwijnen dan op de voorgrond in de Kamer?
Roept u maar.
Als er iemand de titel Oorspronkelijke Liberaal - die de doelstellingen van het Liberalisme niet in de uitverkoop gooit - van het Jaar verdient, is Kroes het wel.
-
Kan die koppenmker van Joop niet eens met pensioen? Ik word zo moe van die suggestieve en leugenachtige koppen!!
-
Voor de oppervlakkige waarnemer krijgt het iets van een freakshow.
Rutte heeft iets met vrouwen
Wilders is altijd woedend
Verhagen het ratje.
Maar als je de feiten kent weet je dat er iets anders aan de hand is.
Dit kabinet wordt stevig aangestuurd door twee partijen die er geen deel van uit maken.
De SGP en de PVV, beiden kunnen niet bestaan zonder de fundamenteel Christelijke beweging. Omdat Rutte zo graag premier wordt, wordt dit conservatief, instabiel en visieloos kabinet het Nederlandse volk in de maag gesplitst. Ik denk dat het de laatste keer is dat Rutte premier is. Zo bont heeft zelfs Balkenende het nog niet gemaakt.
De gewone normen en waarden van de VVD van weleer dreigen verloren te gaan.
--------------------
Jorritsma, hou je wel de winkels in Almere in de gaten, dat ze op zondag gewoon openblijven?
-
'Zo bont heeft zelfs Balkenende het nog niet gemaakt.'
Hoe 'bont' dan? Rutte heeft nog niets kunnen laten zien, terwijl Balk tien jaar de tijd heeft gehad. En waarom maakt Rutte het bont? Vanwege, in uw ogen, te weinig vrouwen op regeringsposten?
-
---[terwijl Balk tien jaar de tijd heeft gehad. ]---
Het kabinet Balkenende (CDA?pvdA/CU) heeft ons lang niet slecht door de ergste economische crisis van na de oorlog te lozen. vergelijk de Nederlandse werkloosheidcijfers maar eens met die van andere Westerse landen.
---[En waarom maakt Rutte het bont]---
Het staat in mijn reactie.
-
[Dit kabinet wordt stevig aangestuurd door twee partijen die er geen deel van uit maken.]
Je suggereert dat Rutte weinig vrouwen in zijn kabinet opneemt om de SGP te vriend te houden?
Zal in dat geval weer wat in het wilde weg speculueren zijn, of heb je duidelijke aanwijzingen dat dat de reden is?
-
---[Je suggereert dat Rutte weinig vrouwen in zijn kabinet opneemt om de SGP te vriend te houden?]---
Dat is een mogelijkheid die ik zie. We weten allemaal hoe de SGP denkt over vrouwen in de politiek.
De SGP zal moeilijkheden met haar achterban krijgen als zij een kabinet met uitgesproken feministische kenmerken of agendapunten moet steunen.
-
["Maar als je de feiten kent weet je dat er iets anders aan de hand is.]
Door deze zin had je me even op het verkeerde been gezet. Hierdoor dacht ik dat je feiten had waardoor je wist (anders dan vermoeden) dat het te vriend houden van de SGP de reden was voor Rutte om minder vrouwen in zijn kabinet op te nemen.
Inmiddels beggrijp ik dat het een vermoeden is, je speculeert dus maar weer wat.
-
Moeilijk hè, compromissen?
-
Een quotum afspreken....heel diepe zucht. Het gaat om de beste man cq. vrouw op de juiste plaats. Als 'r toevallig geen juiste mannen cq. vrouwen beschikbaar zijn, dan is dat maar zo.
-
Doorpakken Neelie: noem eens een paar namen.
-
Waarom alleen een quotum voor vrouwen? En niet ook voor homosexuelen, travestieten, lichamelijk gehandicapten, pedofielen (ook een miskende minderheid natuurlijk), jongeren, ouderen, lelijkerds, mooierds etc.
Je moet wel consequent zijn natuurlijk. Maar dat is lastig als je rechten verkoopt als privileges.
Het is allemaal zo oneerlijk!
-
Citaat: "Waarom alleen een quotum voor vrouwen? "
Je hebt gelijk, beter hadden we een quotum tegen oude mannen ingesteld.
-
Lola Travelli, ma 11 oktober 2010 14:19
in reactie op Murray Rothbard
Reageer op Lola
"Waarom alleen een quotum voor vrouwen? En niet ook voor homosexuelen, travestieten, lichamelijk gehandicapten, pedofielen (ook een miskende minderheid natuurlijk), jongeren, ouderen, lelijkerds, mooierds etc. "
--------------
Onder de door u genoemde quota's kunnen zowel mannen als vrouwen worden gerekend. Dus uw ironische vergelijking raakt kant noch wal. Trouwens, ik ben bang dat onder de door u als miskende minderheid gepresenteerde groep een hoger percentage mannen valt. Quotum instellen?
En waarom worden homoseksuelen en pedofielen zeer vaak in eenzelfde rijtje genoemd?
Leer 't toch 'ns, meneer! Homoseksualiteit is géén ziekte (heteroseksualiteit ook niet, heb ik wel 'ns gehoord), pedofilie wel.
-
Hear hear!
-
Het valt dan ook niet mee voor een vrouw, zo tussen het koken en de afwas door, nog even een paar kamervragen te beantwoorden.
-
Dit is geheel in lijn met het uitgangspunt: ophouden met positieve discriminatie.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:04
in reactie op Theo Joubert
Reageer op Nico
Precies de juiste persoon op de juiste plaats en niks geen 50-50 verdeling, daar heb ik het volledig mee gehad.
-
Dan hadden er dus helemaal geen mannen in het kabinet moeten zitten...
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:20
in reactie op Pieter Pan
Reageer op Nico
Ook goed hoor maakt mij echt niet uit als het maar de juiste persoon is voor de functie, daar gaat het mij om.
-
Bill,
Ik kan in dit kabinet geen enkele geschikte persoon vinden, laat staan op de geschikte plek.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:36
in reactie op Huub Geluk
Reageer op Nico
Blijven zoeken dan maar, en anders geduldig wachten op het volgende kabinet.
-
Waarom heb je het helemaal gehad met de juiste persoon op de juiste plaats?
Je wilt dat de regeerloze periode oneindig word zodat de voorgestelde strengere handhaving niet van de grond komt?
-
---[Dit is geheel in lijn met het uitgangspunt: ophouden met positieve discriminatie. ]---
Jij denkt dat mannen betere bestuurders zijn? En dat het daarom in de lijn der verwachting ligt dat er bijna uitsluitend mannen zijn?
Of hebben we hier te maken met positieve discriminatie van mannen?
-
Het uitgangspunt van deze regering is negatieve discriminatie.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:18
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op Nico
Is weer eens wat anders, moet nog wel even aan het idee wennen.
-
Het is een eeuwenoud idee.
-
Dit lijkt me wat voor Wilders om aan te pakken, hij heeft immers vaker laten weten tegen ongelijkheid tussen man en vrouw te zijn. Zie hoofddoekjes en segregatie in zwembaden, om maar wat te noemen...
Of... lult Wilders maar wat?
-
Of... lult Wilders maar wat?
Natuurlijk wel. Het ging toch slechts om het 'electoraat".
-
Citaat: "Of... lult Wilders maar wat? "
Natuurlijk lult Wilders maar wat. Het is immers zijn keus en bevel - als onderkoning van Nederland - om mensen te kiezen die het land wel even denken terug te zullen brengen naar de regentenpolitiek van de jaren vijftig en eerder.
-
Als ik roep dat ik twee vrouwen wil, heb ik een probleem.
Maar heel eerlijk gezegd, als ik momenteel het lijstje met potentiële vrouwen doorneem, zijn de meeste wel heel erg bezet. En bovendien is er weinig aanvoer van onderop. Om nu te zeggen dat Neelie en Anne-Marie het maar weer moeten oppakken...
De spoeling is dun momenteel en dat is verdomde jammer.
-
YggY ..., ma 11 oktober 2010 11:03
in reactie op Aert Willem d'Holbach
Reageer op YggY
Als ik roep dat ik twee vrouwen wil, heb ik een probleem.
=========
Ik heb al een probleem als ik er 1 wil
-
Je moet ook niet roepen. Je moet het netjes vragen Yg..
-
Stille diplomatie al eens uitgeprobeerd? ;-)
-
, di 12 oktober 2010 08:33
in reactie op YggY ...
Reageer op
Dat heb je dan zeker, Yggy!
Dat nemen die dames je vast en zeker niet in dank af!
-
Rutte heeft tenminste nog 2 vrouwen, van de in totaal 6 ministers. Exclusief hemzelf heeft hij 3 mannen & 2 vrouwen gekozen. Nog niet zo heel slecht. Het totale plaatje is inderdaad wel veel man en extra belegen.
-
Joop Pooj, ma 11 oktober 2010 10:59
in reactie op Vaclav Klaus
Reageer op Joop
Vaclav, re belegen, ik denk dat op dit moment met een zo versnipperd electoraat weinig jonge veertigers die in het bedrijfsleven meer dan 2 ton verdienen de overstap naar de politiek enthousiast zullen maken ....
-
Ja, dat denk ik ook. Schultz is een vreemde eend in de bijt, maar verder is het een pot nat.
Ik vind het van Rutte best logisch dat hij in deze situatie voor veilig gaat, maar ja hij had nooit in deze situatie hoeven zitten.
Overigens ben ik enthousiast over Leers, Kamp & Schultz en misschien ook wel Schippers.
-
---[en extra belegen]---
Dat ook nog eens een keer, ik dacht dat het afgelopen zou zijn met de oude politiek, maar die wordt juist met open armen binnen gehaald
-
Als Rutte het beste wil in zijn kabinet en dat blijken vooral mannen te zijn. Wat is dan het probleem? Ik zou ook niet letten op een politiek correcte verhouding man/vrouw maar gewoon de beste persoon voor het ambt kiezen. Ik ben voor vrouwen in het kabinet hoor, maar dan niet op basis van Opzij-retotiek maar op basis van goede prestaties en kwalificaties. Wat een heerlijk land dat we het hierover kunnen hebben toch. Wat gaat het toch eigenlijk goed met ons.
-
In principe heeft ze gelijk, maar een vrouwen quotum instellen is natuurlijk onzin. Ik zou als vrouw ook geen quotum minister of wat dat betreft elke andere quotum maatschappelijke functie, willen zijn .
Bovendien spreekt de lijst buitengewoon zwakke vrouwelijke ministers en staatssecretarissen van de afgelopen jaren ( Netelenbos, Vogelaar, Verburg, Verhoefen, Huizinga, Maij Weggen, Verdonk, Dijksma, etc) dit hele bericht ook een beetje tegen.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:07
in reactie op Jan Tervoort
Reageer op Nico
"Bovendien spreekt de lijst buitengewoon zwakke vrouwelijke ministers en staatssecretarissen van de afgelopen jaren ( Netelenbos, Vogelaar, Verburg, Verhoefen, Huizinga, Maij Weggen, Verdonk, Dijksma, etc) dit hele bericht ook een beetje tegen"
=============================================================
Dat lijstje zegt inderdaad genoeg, laat ze nou maar weer eens gewoon voor bestuurlijke ervaring gaan dat heeft ons land op dit moment harder nodig dan dat eeuwige gezeur over gelijke verdeling omdat ze nu toevallig vrouw zijn.
-
Pardon? We krijgen straks een gedogende partij zonder bestuurlijke ervaring die 24 zetels, die beter besteed hadden kunnen worden, bezet gaat houden. Zodat deze partij "het vak kan gaan leren".
Maar voor vrouwen is dat klaarblijkelijk niet weggelegd.
-
Nico ., ma 11 oktober 2010 11:37
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op Nico
We hebben het hier toch over de invulling van het kabinet en niet over de partij die dit kabinet gedoogd.
-
Waarom wordt vrouwen niet de kans gegund om van hun fouten te leren? De mannen krijgen immers die kans wel.
-
Inter Bella, ma 11 oktober 2010 16:22
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op Inter
Is dat relevant voor de discussie?
-
Natuurlijk. De toekomstige minister van Sociale Zaken zei net op TV al dat hij er eigenlijk weinig verstand van heeft, dat het zijn terrein niet is. Hij gaat zich even een weekje inlezen. Dus de stelling dat er geen competente vrouwen te vinden zijn is dan bullshit. Vrouwen krijgen gewoon de kans niet.
-
, di 12 oktober 2010 08:31
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op
Beste Piet.
Ik ben A. geen mannetje en B. kun jij niet weten of ik al of niet het prototype aller mannen ben.
-
, di 12 oktober 2010 08:31
in reactie op Constant Degoutant
Reageer op
Ze krijgen niet alleen de kans van hun fouten te leren, ze worden de volgende keer gewoon wéér minister....ondanks al hun blunders....
-
Dat een christen-democraat als Verhagen buiten de deur, zijn vrouw is geëmanciperd arts, met volledige waardevol eigen beroepsactivteit, niet het vermogen heeft tot het aantrekken en benoemen van vrouwelijk bewindspersonen, is nog te begijpen. Het christelijk conservatisme is erger dan het vermeende anti-vrouwen gedrag van Antillianen en Islamieten.
Maar dat een jonge intelligente liberaal als Mark Rutte zo gevangen zit in het conservatisme van de Rosenthals en Opsteltens vind ik schokkend. Dit is net zo absurd als het kabinet bemensen met kandidaten uit het Kinderen voor Kinderen Koor - heel raar.
Zoals de stijging in levensverwachting in Nederland achterblijft bij de met ons vergelijkbare landen zo blijft de persvrijheid achter en zo ook de emancipatie.
De zon schijnt buiten en er waait een frisse wind uit het Oosten, maar daarmee is al het goede nieuws van vandaag wel weer gezegd.
-
Joop Pooj, ma 11 oktober 2010 10:51
in reactie op Rob Geurtsen
Reageer op Joop
2 feiten heer Geurtsen:
-VVD-ministersploeg, incl Rutte, voor 1/3 vrouw
-in Turkije is het % teener meisjes dat naar middelbare school gaat aan het dalen, terwijl in Nederlands christelijke gemeentse dat volgens mij niet het geval is
-
Rutte is een vrouwenmagneet aan het worden, kijk nou naar de foto .. :-)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3598/Kabinet-Rutte/article/detail/1031187/2010/10/08/Rutte-kiest-vooral-bewezen-Haagse-kwaliteit.dhtml
-
- -, ma 11 oktober 2010 12:03
in reactie op Wout Berlinck
Reageer op -
Macht erotiseert.
-
, ma 11 oktober 2010 13:44
in reactie op - -
Reageer op
Nou, dat valt nogal mee hoor. Er is er werkelijk geen één bij waarmee ik in één kamer wens te worden aangetroffen.
-
Maar jij bent toch niet het prototype aller mannen?
-
Nou, ik ook niet. Al kreeg ik geld toe en waren zij de laatste van het mannelijk geslacht.
Ik moet telkens aan dat liedje van Brigitte Kaandorp denken: http://www.youtube.com/watch?v=2J2bdsRySec
en dan mag je voor Andries Knevel wel Rutte, Verhagen en arghhhh Wilders invullen.
-
Macht corrumpeert..
-
- -, ma 11 oktober 2010 17:06
in reactie op Pieter Pan
Reageer op -
En absolute macht corrumpeert absoluut!
-
Lijkt me dit keer vooral een CDA-probleem, maar de vrouwen die daar carriere gemaakt hebben door nooit kritisch te zijn over grootschalige veeteelt, bio-industrie of asfalt zijn aan het einde van hun loopbaan of, zoals Verburg, hebben er geen zin meer in.
Maij-Weggen was trouwens wel wat erg enthousiast over het inzetten van vrouwen, want vergeet niet dat zij ooit haar dochter aangenomen had als assistent in het Europees parlement.