26 mei 11 10:39 Reageer (49) Politiek RSS

Bezuinigen op preventie komt ons duur te staan

Met haar strijd tegen 'betuttelende' campagnes bouwt Schippers een erfenis aan ellende op

Minister Schippers (Volksgezondheid) zet het mes in massamediale zorgcampagnes. Die zijn volgens haar 'te betuttelend'. Met de stop op Postbus 51-campagnes wil Schippers zo'n anderhalf miljoen besparen, maar dat bedrag vliegt er volgens experts dubbel en dwars uit op het moment dat Schippers niet meer aan zet is.

De bezuinigingstactiek van Schippers is er eentje om op korte termijn schoon schip te maken, meent Gerjo Kok, hoogleraar toegepaste psychologie in Maastricht:

"De klappen vallen altijd als eerste bij preventie. Bezuinigingen in de zorg roepen altijd veel weerstand op. Besparen op voorlichting ligt dan het minst gevoelig. Niemand wordt boos en als de ellende volgt, is de minister alweer weg", zegt hij in Trouw. "Bezuinig je op preventie, dan ben je later duurder uit. De zorgvraag neemt toe als je preventie vermindert. Het is een vicieuze cirkel."

Schippers denkt dat de burger inmiddels zelf wel weet wat goed voor hem is, en dat betuttelende campagnes niet meer nodig zijn, maar die gedachtegang is volgens Kok onrealistisch. "Als het zo zou werken, hadden we nu niet zoveel rokers en mensen met obesitas gehad. Ik zou heel blij zijn als mensen uit zichzelf stoppen met roken, maar niet iedereen kan dat. Deze campagnes zijn juist gericht op mensen die niet weten hoe ze dat aan moeten pakken."

De minister heeft besloten campagnes die gebruik van alcohol, drugs, tabak en ongezond eten ontmoedigen niet meer te subsidiëren. Volgens Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde in Maastricht is een betere aanpak om samenhangende maatregelen te nemen.

"Eén maatregel werkt niet. Wil je, stelt hij, iemand van het roken afhelpen, dan moet je niet alleen de accijns verhogen, maar ook voorlichting geven." Dat Schippers de huidige spotjes betuttelend noemt, steekt Van Schayck. "Dan geef je een verkeerd signaal af. Je bent er als minister voor de volksgezondheid, niet voor de antibetutteling."

De oppositie in de Tweede Kamer wijst de plannen van Schippers af. Linda Voortman (GroenLinks) vindt dat de minister de burger misleid door haar slechte nieuws te verpakken met het nieuws dat er een bevolkingsonderzoek naar darmkanker komt.

"Heel goed dat we eindelijk aan screenen op darmkanker beginnen, maar het slechte nieuws liegt er niet om. Dat de minister iets bezuinigt op subsidies snap ik, maar dit is fors en inconsequent. Als je patiënten zelfstandig wilt maken, is een goede ondersteuning essentieel. Dat kan niet als het bedrag voor patiëntenorganisaties bijna gehalveerd wordt."

Lees meer bij Trouw: 'Bezuinig je op preventie, dan ben je later duurder uit'
cc-foto: Postbus 51

Laatste Reacties (49) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Monique Willems, vr 27 mei 2011 08:54 Reageer op Monique

    Monique

    Het is zo'n frustratie, waardoor ik stress-hormonen aanmaak en manisch wordt, en gzd dit medium heb om hier e.e.a. te luchten.

    Als P&O beleidsadviseur, en arbo-ccordinator heb ik verschillende voorlichtingsinstrumenten en hanteer-instrumenten ontwikkeld. Het aanbod hiervan staat vaak nu op web-sites van bedrijven en er wordt regelmatig naar verwezen in nieuwsbrieven oid.
    Dit kan gaan om veiligheid, gezondheid en welzijn, waarin bijv. ontwikkeling van competenties wordt aangeboden.
    DIT IS niet betuttelend, maar geeft ieder volwassen kind de gelegenheid zichzelf van de kennis op de hoogte te stellen en naar eigen geweten en intuitie een verantwoordelijk besluit erover te nemen. Autonomie.
    Daarmee investeer je aan de voordeur, geef je vertrouwen, en hoef je geen (CDA/PVV e.a. onzinnige verboden als wetsvoorstel in te dienen, die -neurolinguistiek- de zaak alleen aantrekkelijker maakt.
    Daar zit overigens wel een andere kant aan, want aanbod schept vraag, het kan mensen ook op ideeen brengen, als ze niet volgens de transactionele analyse-methode zijn opgevoed).
    De vraag is wie verantwoordelijk is of wil worden voor deze activiteiten van voorlichting en ontwikkeling voor hen die niet in bedrijven werken en de arbo-wet hebben en p&o-ers hebben om zich enigszins te beschermen en te maslov-ontwikkelen.

    Dit kabinet niet, de ziektekostenverzekering niet, wie wel:

    on behalf of the management-LIVE Thin Lizzy, God damms its so exciting, it hits you like heaven. ER zit een beetje een management team boven dit hemeldakje hoor.....

  • simon lagroht, do 26 mei 2011 22:38 Reageer op simon

    simon

    Met een dochter zoals op die foto krijg je tenminste kleinkinderen :-)

  • , vr 27 mei 2011 07:52 in reactie op simon lagroht Reageer op

    Al zijn die dan al voor hun geboorte drugs- en/of drankverslaafd......

  • , vr 27 mei 2011 08:57 in reactie op simon lagroht Reageer op

    Afgezien van de enigszins smakeloze opmerking(of val je op laveloze vrouwen?) is de kans dat ze kapot is voor ze aan het kinderen krijgen toe is vrij groot.

  • Ernst Anepool, do 26 mei 2011 18:53 Reageer op Ernst

    Ernst

    [Uit onderzoek blijkt keer op keer dat dit soort campagnes totaal geen zin hebben. Bovendien zijn ze inderdaad ontzettend betuttelend, ben blij dat we er vanaf zijn binnenkort.]


    Jaja, vandaar dat we nu allemaal nog steeds zonder helm brommer rijden en zonder gordel in de auto zitten en er 3000 doden per jaar vallen zoals in de jaren 70...



    Ik snap dat je als betaalde beeldvormer je werk moet doen, maar het roepen van aantoonbaar klinkklare nonsens, is wel ""een beetje dom""

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 19:48 in reactie op Ernst Anepool Reageer op daniella

    daniella

    Ik denk dat dat meer kwam door de bekeuringen Ernst.

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 20:11 in reactie op daniella van den boomen Reageer op daniella

    daniella

    Even ter verduidelijking Ernst, als er in de jaren '70 3000 dodelijke ongevallen waren en nu 40 jaar later, met zeker het 10-voudige aan verkeersdeelnemers, nog steeds maar 3000 dan blijf ik toch beweren dat het door het bekeurings-quotum komt en door nieuwsbeelden van gruwelijke ongelukken. Zeker niet door spotjes die iets zeggen wat we toch allemaal al weten en beseffen,

  • Ernst Anepool, za 28 mei 2011 10:16 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Ernst

    Ernst

    Je kunt denken wat je wilt, maar de handhavingsquote is bedroevend laag, die heeft maar een heel klein bereik, dat blijkt nu ook wel uit het toenemende helmloos rijden, doordat daar geen publieke campagnes meer tegenaan gegooid worden.

    Ik zit in het vak, en zie dus de ellende en de fouten in de Campagnes, want er is zeker ook enorm geblunderd, denk aan die Hein de Korte Campagne, miljoenen heeft die gekost, maar niemand die langsreed had de tijd om te kijken waar het over ging...



    Ga dus eerst even kijken naar hoe en wat er gecommuniceerd word, want bedenk je even hoeveel bonnen er uitgeschreven zijn voor het niet aanwezeg hebben van rookmelders in huis...

    Toch heeft bijna iedereen die tegenwoordig, zonder dat daar een straf op staat, en waarom?

    Precies omdat het *NUT* ervan gecommuniceerd is via P51.


    Deze Regering heeft kennelijk zelf een enkeltje terug naar school nodig, dat ze denken dat je een slimmer volk krijgt als je scholen afschaft en mensen niet voorlicht...


    Het zou me overigens niets verbazen als het stoppen van die voorlichting een van de concessies aan de nieuwe gedoog-partner SGP is, opdat iedere vrouw weer op 16 jarige leeftijd zwanger word en achter het aanrecht verdwijnt, de eerste stap op weg naar de ShariaGeregeerdePolitiek (SGP)

  • Reinaert de Vos, do 26 mei 2011 15:56 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    SIRE reclame van jaren gelden. De maatschappij ben jij.

    Tim moet een plas
    De plas moet in het potje
    Tim ziet geen potje
    Tim is dronken
    Tim plast tegen de fiets van Jet
    Dat lucht op.

    Nou, dat heeft er ingehakt hoor. Ik plas nu gewoon in het potje, zoals het hoort.

  • Leon Abels, do 26 mei 2011 15:32 Reageer op Leon

    Leon

    Dit kabinet kijkt niet verder dan zijn eigen regeringsperiode. Dit kabinet heeft 2 doelen: bezuinigen en bezuinigen. Ik dacht altijd dat bezuinigen een middel was naar een groter doel. Dit kabinet is zo enorm vsie- en fantasieloos, dat sec bezuinigen het enige doel is. Eigenlijk kan je daar net zo goed een boekhouder neerzetten.
    Het interesseert ze geen jota hoeveel schade ze aanrichten. Wie dan leeft wie dan zorgt.

  • Philippe Nourredine, do 26 mei 2011 16:59 in reactie op Leon Abels Reageer op Philippe

    Philippe

    Idd bezuinigen is niet gelijk aan het land slopen.

  • hr. arryo, do 26 mei 2011 22:14 in reactie op Leon Abels Reageer op hr.

    hr.

    Bezuinigingen?
    Het middel is het doel!
    Het doel heiligt het middel...
    Amen.

  • Twan Brinkman, do 26 mei 2011 15:30 Reageer op Twan

    Twan

    Uit onderzoek blijkt keer op keer dat dit soort campagnes totaal geen zin hebben. Bovendien zijn ze inderdaad ontzettend betuttelend, ben blij dat we er vanaf zijn binnenkort.

    Bovendien krijgen leerlingen op het praktijkonderwijs, vmbo en mbo, de sociaaleconomische groep die het meest ongezond leeft al op school op de middelbare school, bij verzorging en later in het beroepsonderwijs voorlichting over gezondheid bij eerst verzorging en later llB.

    Ieder volwassen persoon weet dat alcohol slecht voor je is, iedereen kent de risico's van vuurwerk, iedereen weet dat je van roken kanker krijgt, etc... Nu mogen we zelf onze keuze maken gelukkig of we hier toch lekker mee doorgaan of niet.

  • Leon Abels, do 26 mei 2011 15:59 in reactie op Twan Brinkman Reageer op Leon

    Leon

    "Uit onderzoek blijkt keer op keer dat dit soort campagnes totaal geen zin hebben"

    Noem eens een paar onderzoeken. Dan kunnen we die misschien aan hoogleraar toegepaste psychologie Gerjo Kok in Maastricht voorleggen. Blijkbaar bent u beter voorgelicht.

    Mij heeft het namelijk al meerdere keren verbaasd dat die campagnes, hoe lullig zo ook lijken, wel degelijk blijken te werken.

  • Twan Brinkman, do 26 mei 2011 16:38 in reactie op Leon Abels Reageer op Twan

    Twan

    Ik ben eens even op zoek gegaan, omdat ik toch echt overtuigd was van onderzoeken hierover. Ik heb het nog eens bekeken en kwam er achter dat de resultaten waar ik destijds over gelezen had kwamen van een econoom, en waren vooral gericht op het feit dat de boodschap niet goed overgebracht werd. Dat uit onderzoek blijkt dat het niet werkt kan ik dus niet hard maken.

    Maar goed dan nog blijf ik erbij, Dergelijke campagnes zouden mensen dan misschien wel kunnen helpen, ik vind dat bij volwassenen de verantwoordelijkheid bij henzelf gelegd moet worden, niet bij de overheid.

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 16:47 in reactie op Leon Abels Reageer op daniella

    daniella

    Beste Leon, heb jij nooit tegen beter weten, en tegen de wil en ondanks de waarschuwingen van je ouders iets ongelooflijks stoms gedaan??? Wat zou zo'n spotje uberhaupt voor nut hebben? Eentje weet ik wel. De overheid kan op een gegeven moment zeggen dat schadelijke gevolgen voor eigen rekening zijn want zij hadden er voor gewaarschuwd. Als het zorgkosten zouden betreffen waar je je hele leven premie voor betaald hebt kan dat nog nare gevolgen hebben. Obesitas maar ook sporten kunnen zorgkosten creeren maar voor de laatste wordt niet gewaarschuwd. Dat is sellectief waarschuwen.

  • Jager Verzamelaar, do 26 mei 2011 14:45 Reageer op Jager

    Jager

    Sorry ik ben het er helemaal mee eens

    Die betuttelcampagnes zijn beledigend en werken totaal averechts
    Mensen gaan hun gedrag niet veranderen door de christelijke schooljuf uit te hangen . In tegendeel zelfs.

  • Eline W, do 26 mei 2011 14:35 Reageer op Eline

    Eline

    Als de zorgkosten stijgen verhogen de zorgverzekeringen de premie gewoon. Wij gaan dit dus met z'n allen betalen via de zorgverzekering.

    Maar is de minister van de VVD of niet, waarom geen hogere premie voor rokers?

  • Jager Verzamelaar, do 26 mei 2011 14:47 in reactie op Eline W Reageer op Jager

    Jager

    Omdat rokers al een hogere premie betalen .

    De accijnsverhoging indertijd onder borst ingevoerd werd beargumenteerd met het gelul dat onze zorgkosten hoger zouden zijn en we daarom meer moesten betalen voor ons heilige kruid .

    Rokers dragen meer bij aan de schatkist dan niet rokers en als dank worden we behandeld als paria's

  • Eline W, do 26 mei 2011 16:09 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Eline

    Eline

    Oke, roken is (gezien de accijns) misschien niet zo een heel goed voorbeeld. Maar wat te doen met mensen die ongezond eten. Ongezond voedsel is meestal goedkoper (dus minder BTW inkomsten) maar toch hogere ziektekosten. Als het blijkbaar niet de taak van de overheid is om daar wat aan te doen (volgens de minister) wie gaat dat dan betalen. Iedereen? Van mijn geld mogen er best preventiecampagnes gevoerd worden hoor, maar de schade door het gebrek aan preventie betaal ik liever niet.

    Zo komt deze eenvoudige bezuiniging bij iedereen terecht. Totaal hebben er meer mensen een ellendig en ongezond leven, en de kosten zijn totaal hoger, het enige verschil is dat deze kosten nu door de mensen zelf wordt betaalt. Dat is gewoonweg oneerlijk.

    Maar aan de andere kant, met een beetje geluk zien de verzekeringsmaatschappijen dit in en gaan zij aan preventie doen.

  • Jager Verzamelaar, do 26 mei 2011 16:30 in reactie op Eline W Reageer op Jager

    Jager

    De taak van de overheid is niet om zich te bemoeien met alle aspecten van ons leven

    De overheid schiet te ver door .

    Als ze zo nodig willen dat we gezond zijn verbied dan rotzooi in het eten verbied gentech verbied hormonen en chemicaliën
    verbied vooral light producten en andere oplichterij

    Een biologische scharrelhamburger is nog altijd gezonder dan de rotzooi die met een 'gezonde keus' label in de schappen bij de appie ligt

    Het is een grote oplichterij die keurmerken
    En de overheid zit zo verwoven in al die griezelige lobby's dat zij absoluut geen idee hebben wat gezond is en wat niet

    Een ding staat vast
    Van deze regering raakt ieder fatsoenlijk mensen aan de drank, de pillen of de zelfmoord .

    Laten ze dit kabinet maar verbieden als ze zo graag iets willen doen voor de volksgezondheid

    En met terugwerkende kracht alle kabinetten van de laatste 20 jaar

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 15:04 in reactie op Eline W Reageer op daniella

    daniella

    Beste Eline, Ik rook en betaal me mijn hele al blauw aan accijnsen. Ik heb inmiddels zoveel betaald dat ik alleen al in mijn eentje mijn halve stad had kunnen voorzien van goede afzuigsystemen in openbare ruimtes. De zorgkosten van rokers zijn beperkt omdat we meestal sterven voor de echte dure ouderdomskwalen manifesteren. Als we dan longkanker oplopen, wat we echt niet alleen aan het roken hoeven te wijten (vergeet de milieu/luchtvervuiling niet),dan is het vaak 'n kortdurende, relatief goedkope aflopende zaak. Ik zie dus geen enkele cent terug van mijn via tabaks-accijns betaalde verkapte ziektenkostenverzekering.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, do 26 mei 2011 18:43 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Fred

    Fred

    "Ik zie dus geen enkele cent terug van mijn via tabaks-accijns betaalde verkapte ziektenkostenverzekering."

    No taxation without respresentation!

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 19:03 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op daniella

    daniella

    De vervuiler betaald de herstelkosten van de vervuiling vooraf. Ook rokers!

  • , vr 27 mei 2011 07:53 in reactie op daniella van den boomen Reageer op

    Van tabaksaccijns worden o.a. de wegen gefinancierd..

  • Fritz Friebl, do 26 mei 2011 14:06 Reageer op Fritz

    Fritz

    De kosten voor de zorg zijn nu al veruit de grootste post voor de overheid en stijgen jaarlijks met miljarden. Dan is elke preventie geoorloofd want het wordt niet meer te betalen.
    Uiteindelijk moet er dan weer bespaard worden op de zwakste in de zorgsector en dat worden de ouderen.
    De tabaks en alcolhollobby is ook erg gelukkig met dit rechtse kabinet en zullen ook wel enkele toezeggingen gedaan hebben.

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 13:36 Reageer op daniella

    daniella

    De ellende is al begonnen toen Psycho-therapie werd vervangen door de veel goedkopere, alleen symptoombestrijdende Pillen-'therapie'.
    Balkenende heeft onlangs in de USA nog een Ere-Doctoraat in ontvangst mogen nemen vanwege het afbreken van onze Sociale Zekerheids en Gezondheidsstelsels. (zij noemden dat hervormingen). Overigens neem ik sowieso geen 'Advies' van onze regeringen meer aan, ik vraag het mijn huisarts wel of google even, da's veel gezonder.

  • Willem-Jan Kortleven, do 26 mei 2011 13:13 Reageer op Willem-Jan

    Willem-Jan

    Volgens mij wordt hier het afschaffen van de subsidie voor voorlichtingsspotjes te gemakkelijk gelijk gesteld aan het bezuinigen op preventie. Voorlichtingscampagnes blijken volgens diverse onderzoeken tot op heden nauwelijks effectief te zijn. Ze kunnen wel de kennis over ongezond gedrag doen toenemen, maar leiden nauwelijks tot gedragsverandering. De Gezondheidsraad concludeert in een rapport uit 2006 dat voorlichtingscampagnes alleen effect op gedrag hebben als ze gecombineerd worden met andere activiteiten "zoals veranderingen in de omgeving van de doelgroepen." En dan nog is het effect "hooguit bescheiden". Voorlichtingscampagnes die op zichzelf staan, helpen helemaal niet.
    (Zie http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/plandecampagne.pdf)

    Of je die voorlichtingscampagnes dan helemaal af moet schaffen is een andere vraag (diezelfde Gezondheidsraad vindt van niet). Dat ze in de huidige vorm nauwelijks helpen (en wel veel geld kosten, dat wellicht beter op een meer effectieve manier ingezet kan worden), is echter een bevinding die volgens mij zwaar moet wegen in een oordeel over deze bezuiniging.

  • Albert van Esveld, do 26 mei 2011 12:54 Reageer op Albert

    Albert

    Hoeveel maal zou een anti-alcoholspotje getoond moeten worden om de invloed van één aflevering van bijv. Oh Oh Cherso teniet te doen?

  • Peet Van Velzen, do 26 mei 2011 12:44 Reageer op Peet

    Peet

    Jammer dat deze spotjes worden afgeschaft.
    Ik heb er veel van geleerd. Zo heb ik geleerd dat je je huis moet luchten (wist ik niet), dat roken slecht is (wist ik niet, ik leef onder een steen), en dat je geen stijkers in je hand moet afsteken (wist ik ook niet).

    En het is vooral jammer dat we nu zelf moeten gaan nadenken. Ik vond het fijner dat ambtenaren nadachten voor ons.

  • Zjen Zen, do 26 mei 2011 14:19 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja, dat geloof ik wel peet, gehoorzaamheid is HET kenmerk van fundamentalistische christenen.

  • Mijn Mening, do 26 mei 2011 14:49 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mijn

    Mijn

    Potverdorie, .... had er nu maar iemand destijds een 51 spotje gemaakt, stem niet op schimmige eenmanspartijen :-p

  • Alex Mulder, do 26 mei 2011 11:59 Reageer op Alex

    Alex

    Ja... als die spotjes echt niet werken, waarom geven de grote concerns dan zoveel geld uit aan reclame ?

  • Michiel Online, do 26 mei 2011 13:23 in reactie op Alex Mulder Reageer op Michiel

    Michiel

    Omdat ze geen tijd meer hebben om hun kinderen op te voeden over hoe ze bewust kunnen kiezen.

    =)

  • Reinaert de Vos, do 26 mei 2011 11:38 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ik heb me ook altijd wezenloos geergerd aan die postbus51 spotjes eerlijk gezegd. Hoe grappig ze ook waren, ik heb nooit de indruk gekregen dat het iets heeft geholpen. Volgens mij alleen de vuurwerkspotjes, maar dat denk ik ook alleen maar omdat mijn en andere kinderen daar wel eens over heb gehoord.

  • Semolina Pilchard, do 26 mei 2011 11:36 Reageer op Semolina

    Semolina

    Prima. De overheid bemoeit zich al voldoende met de burger, dus wegwezen mat dat opgeheven vingertje. Op een gegeven moment ging het zover dat ze ouderen per Postbus 51 waarschuwden voor losliggende kabeltjes. Bezopen.

  • Dennis Mollis, do 26 mei 2011 13:19 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Dennis

    Dennis

    Reclame werkt echt wel ook irritante vormen ervan werken vraag maar aan die grote bedrijven die er heel veel geld voor uittrekken.

  • Gracchus Babeuf, do 26 mei 2011 13:31 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Beter een opgeheven vingertje, dan door vuurwerk afgerukte ledematen. Maar ach, waarom zou je je als overheid verantwoordelijk voelen voor het welzijn en welbevinden van je burgers.

    Misschien moeten we veiligheidsriemen in auto's, brommerhelmen, de verkeerswetgeving en nog zo wat, ook maar afschaffen. De burgers regelen het onderling zelf wel. Toch?

  • Semolina Pilchard, do 26 mei 2011 13:59 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Semolina

    Semolina

    Er is een verschil tussen een belerend toontje en preventieve veiligheidsmaatregelen, maar dat weet u best. De overheid hoeft mij nergens op te wijzen. Sterker, meer dan ene nachtwakersstaat hoeft ze niet te zijn.

  • Twan Brinkman, do 26 mei 2011 15:31 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Twan

    Twan

    Er is nogal een verschil overigens tussen deze mediacampagnes die nog nooit bewezen profijt hebben opgeleverd en daadwerkelijk preventieve maatregelen die helpen.

  • daniella van den boomen, do 26 mei 2011 16:16 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op daniella

    daniella

    Beste Gracchus, aan de ene kant via postbus 51 waarschuwen voor vuurwerk maar aan de andere kant toestaan dat vuurwerk met meer en zwaarder kruid mag worden verkocht is niet echt effectief. En ach, degenen die nog gewaarschuwd moeten worden i.v.m. autogordels en helmen ed. heten waarschijnlijk Henk en Ingrid.

  • Monique Willems, do 26 mei 2011 11:35 Reageer op Monique

    Monique

    Dit gaat hetzelfde worden als scheringa. Zalm vond restricties aan bankproducten betuttelend. Weg restricties en bescherming. Laagopgeleide mensen met op de pof koop-marketing verleidingen de pieneut. (en mri-scans worden tegenwoordig gebruikt om mensen heel erg op limbisch-stelsel en reptielenbrein-dus zonder cortx correctiebrein- te laten kopen). Een debakel als gevolg voor de laagopgeleide.
    Een debakel straks als gevolg voor de pubers? (ik heb ook geblowd hoor, en amfe, maar na je wilde haren en met verstand en psychoses gestopt, studie af, weerken, kinderen etc). Cortex is nog niet klaar bij pubers....

    En gaan we bij de Arbowet dan ook de hoogste staanders weghalen, de voorlichtingskant? Ook zo betuttelend voor de arbeiders.
    Het volk krijgt echt het kabinet dat het verdiend? Intelligentie quotient below zero. Over de ruggen van de onwetenen.
    Nou niet zo zalig zijn die simpelen.

  • Bernie Whistler, do 26 mei 2011 11:06 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik zag 'm gisteravond op het nieuws voorbij komen en dacht onmiddellijk: natuurlijk, die Postbus 51 spotjes zijn natuurlijk een overbodige en peperdure linkse hobby. De rechtsgedraaide PVC-kidsz groeien op volgens het boekje dus: roken niet, drinken geen alcohol en gebruiken evenmin andere drugs. Zij neuken niet, gaan wekelijks naar de kerk, worden niet geconfronteerd met ouders die elkaar de hersenen inslaan. Ook spijbelen zij nooit, eten zoals het hoort en aanbidden hun ouders.

    Maar natuurlijk, waar heb je die waarschuwingen eigenlijk voor nodig?

  • de heer Meijerink, do 26 mei 2011 11:40 in reactie op Bernie Whistler Reageer op de heer

    de heer

    Goh, en toen bekroop ook mij het zeer ongemakkelijke gevoel dat we over en paar jaar héél dure scherven moeten gaan lijmen om alles weer recht te breien.
    Want ook ik geloof geen ene ruk van de zelfredzaamheid van de gemiddelde burger.

  • Gracchus Babeuf, do 26 mei 2011 13:35 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Gracchus

    Gracchus

    We gaan gewoon vanaf komende jaarwisseling en de volgende bijhouden hoeveel extra afgerukte ledematen, derde graadsverbrandingen, kapotte ogen e.d. erbij gekomen zijn.

  • Twan Brinkman, do 26 mei 2011 15:34 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op Twan

    Twan

    Is dat de schuld van de overheid, die ons moet vertellen dat we toch echt veilig met vuurwerk om moeten gaan, of de schuld van die sukkels zelf die ondanks beter te weten nog steeds stunten met vuurwerk.

    Mensen die achter dit soort campagnes staan degraderen de gemiddelde burger tot een hersenloos, kritiekloos wezen dat door de staat maar eens goed opgevoed moet worden, bah bah..

  • Ernst Anepool, do 26 mei 2011 18:55 in reactie op Twan Brinkman Reageer op Ernst

    Ernst

    Ja dat is de taak van de overheid, *scholing* !

    Een overheid zoals deze die daar op bezuinigd creeert een volk van neanderthalers a la Lucassen en Brinkman...

  • Twan Brinkman, vr 27 mei 2011 12:46 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Twan

    Twan

    Scholing is nogal wat anders dan een postbus 51 campagne, zoals ik al eerder stelde, op school wordt er aan dit soort dingen voldoende aandacht besteed. Maar dan wel op een actieve manier en in dialoog.

  • daniel teeboom, vr 27 mei 2011 01:09 in reactie op Bernie Whistler Reageer op daniel

    daniel

    En jij denkt dat die spotjes daar positieve invloed op hebben?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel