05 mei 10 21:15 Reageer (29) Politiek RSS

Kamer wil 5 mei elk jaar als vrije dag

Voorstel van Job Cohen (PvdA) krijgt steun van Kamermeerderheid

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil van 5 mei een jaarlijkse nationale feestdag maken, met een vrije dag voor iedereen.

Het voorstel werd woensdag gedaan door PvdA-leider Job Cohen, maar was in 2007 al eens door de SP bepleit. Toen haalde het plan geen meerderheid, nu is die er wel, want behalve de PvdA en de SP zijn ook de PVV, de ChristenUnie en GroenLinks voorstander. Het CDA spreekt van een sympathiek idee. D66 en de Partij voor de Dieren zijn tegen.

Lees ook: Blijven strijden voor de vrijheid van iedereen (opiniestuk van Job Cohen)

Laatste Reacties (29) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Zjen Zen, do 06 mei 2010 17:23 Reageer op Zjen

    Zjen

    Arbeidsproductiviteit en officiële vrije dagen hebben geen tot weinig relatie met elkaar.
    Oostenrijk heeft de meeste vrije dagen,gevolgd door Duitsland.
    Hun arbeidsproductiviteit is hoger dan die in de VS waar men nauwelijks vakantiedagen krijgt.

    Dat komt voornamelijk omdat men beter uitgerust is en meer prive/sociaal bezig is. Men blijft daar gezonder en happier bij.

    5 mei, vrije dag, elk jaar. Voor alle mensen in Nederland. Ja, goed idee.

  • Rol coa, do 06 mei 2010 16:53 Reageer op Rol

    Rol

    Schandalig idee. Wie gaat dit betalen? Zoete lieve Gerritje?

  • Censuur Joop, do 06 mei 2010 17:49 in reactie op Rol coa Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat een onzin wordt er toch verkondigd over een extra vrije dag die er nog niet eens is en waarvan we niet eens weten of die er ooit ook wel komt.

    Ik denk dat een uitgerust mens en een tevreden werknemer harder werkt met die ene extra vrije dag dan zonder die dag. Hij of zij haalt de schade van die ene dag wel weer in. Doen de meeste werknemers altijd na een vrije dag. Voor veel mensen blijft werk gewoon lekker op ze wachten sinds de kaboutertjes uitgestorven zijn.

    Maar goed, wie zeuren en krijsen weer het hardst tegen een extra vrije dag per jaar? De werkgevers, het VNO-NCW, de VVD-types, de workaholics en persoontjes die ook een duitje in het zakje willen doen.

  • Joop Pooj, do 06 mei 2010 15:58 Reageer op Joop

    Joop

    Leuk van Cohen, weer een vrije dag er bij. Ik was op zijn zachtst gezegd boos toen ik het 5 mei plan hoorde.

    Als er een manier is om dit land mee te laten concurreren met top economieën in de wereld en te voorkomen dat werkenden zoals ik zich nog meer ergeren aan het betalen van veel belasting is dat het verbeteren van het arbeidsethos. Wanneer een mogelijke nieuwe minister president begint over meer vakantie, een stemmenwinner, wordt er nog minder gewerkt dan nu het geval is. En dat is bar weinig: op basis van een 8-urige werkdag werken Nederlanders die een baan hebben minder dan de helft van het jaar, namelijk 172 dagen.

    De arbeidsparticipatie van autochtonen en allochtonen moet omhoog. Werkenden zoals ik zijn ziek van al die autochtonen die overdag altijd weer tijd hebben voor het uitlaten van de hond en geen (goed) voorbeeld stellen voor allochtonen. Cohen moet praten over meer werken en niet over meer vrije dagen. Aanpak van hoge marginale wiggen en al die inkomensafhankelijke regelingen helpt ook hierbij. Een regering die nog eens 4 jaar verkwanselt om de arbeidmoraal te verbeteren verpest het voor de komende 50 jaar in dit land.

    Ik ben mij al aan het orienteren op emigreren naar Australie, Canada of Zwisterland. Ik ben het spuugzat, al die autochtone kerels van middelbare leeftijd die niets doen en daarmee immigranten niet echt aansporen een bijdrage te leveren. Ik snap ook wel dat dit voor een groot deel PvdA stemmers zijn.

    Niet dat het u iets kan schelen. Maar ik ken vele ondernemende mensen die er net zo over denken, hun bedrijfswinsten laten neerslaan in het buitenland of zich al officieel gevestigd hebben in het buitenland maar hier het grootste deel van het jaar wonen en werken.

    Het is 5 voor 12. Een vrije 5 mei zonder een andere vrije dag ervoor in te leveren zet de klok zeker op 4 voor 12.

  • J Copier, do 06 mei 2010 15:49 Reageer op J

    J

    Weet je, jaarlijks een extra dag vrij lijkt me lekker. Jaarlijks feest op bevrijdingsdag; top!
    Toch ben ik tegen. Het is jammer dat het een standpunt is wat oorspronkelijk niet van de PvdA is. Ik vind het ronduit kwalijk dat deze suggestie uit pure zieltjeswinnerij is gedaan.
    Dikke crisis, torenhoge bezuinigingen (oh nee, 'ombuigingen') staan op het programma. Het bedrijfsleven mag een extra dag betalen.
    Compenseren slaat ook nergens op. Ik hoop namelijk dat Job Cohen zich gaat richten op zinvolle inhoud en niet op het 'ruilen' van vrije dagen...

  • Danny Zuidweg, do 06 mei 2010 11:18 Reageer op Danny

    Danny

    Klinkt sympathiek, maar ik vind het toch geen goed idee.

    Gezien de economische situatie lijkt het me niet slim om heel Nederland nog een extra vrije dag te geven.

    Het moet alleen bespreekbaar zijn als we er een andere vrije dag voor inleveren (tweede pinksterdag?).

  • Erik van Erne, do 06 mei 2010 10:47 Reageer op Erik

    Erik

    Goed plan om er een echte jaarlijkse vrije dag van te maken. Mooie timing ook van Job. Dat moet zetels opleveren in de peilingen.

  • Jona Leguat, do 06 mei 2010 10:04 Reageer op Jona

    Jona

    Ik zo zeggen beloof het volk drie extra vrije dagen.
    Dat is weer evenzoveel zeteltjes winst.

    Overigens mag Cohen de SP wel eens bedanken

  • ron de boer, do 06 mei 2010 09:43 Reageer op ron

    ron

    Populistische maatregel.

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 06 mei 2010 09:43 Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Wat een onzin. De hoeveelheid vrije dagen die ik heb, is een zaak tussen mij en mijn werkgever.
    Daar heeft vadertje staat verder niets mee te maken.

  • Jan Wijn, do 06 mei 2010 09:34 Reageer op Jan

    Jan

    Ruilen voor tweede paasdag of tweede pinksterdag is goedkoop voor de bazen en in het nadeel van de werknemer: deze valt namelijk altijd op een maandag terwijl 5 mei ook op een zaterdag en zondag kan vallen. Als er dan toch geruild moet worden doe dat dan met 26 december.
    Pinksteren en Pasen hebben van oorsprong niets met religie van doen maar is een heidense feestdag die door de Christenen later ingepikt werd en heden ten dagen door de spaanplaatpleinen en tuincentrums.

  • Mende III, do 06 mei 2010 10:33 in reactie op Jan Wijn Reageer op Mende

    Mende

    als er dan toch geruild moet worden, doe dat dan met koninginnedag, zit je ook niet met 2 dagen vlak bij elkaar

  • Frank En Vrij, do 06 mei 2010 02:26 Reageer op Frank

    Frank

    Een goede gelegenheid om die vrije dagen eens te reorganiseren.

    In ieder geval moet er een nationale feestdag komen voor de stichting van de staat Nederland. Vrijwel ieder land heeft zo'n dag, behalve wij. Van mij mag 5 mei er ook wel bij. Als ik Indonesiër was zou ik ook het einde van de Hollandse bezetting/stichting van de staat willen vieren.

    Verder alle religieuze dagen (paasmaandag, goede vrijdag, hemelvaart etc. etc.) afschaffen (scheiding van kerk en staat). In ruil daarvoor krijgt men extra vakantiedagen én krijgt eenieder het onomstotelijke recht om op zijn/haar religieuze dagen vrij te nemen.

    En als dan nog een nationale vrije dag in het weekend valt, moet deze worden gecompenseerd (zoals bv. in België). Want in het ongunstigste geval vallen veel feestdagen in het weekend (en ook nog een extra dag werken in een schrikkeljaar met 29 februari). En zeg nou zelf, als de werkgever voorstelt, werk dit jaar maar eens 3 dagen langer zonder extra loon, zou u dat accepteren? Wij doen het wèl, maar omgekeerd ook. Bij einde dienstverband wordt je tot op de dag afgerekend, maar over een paar meer of minder vrije feestdagen in een bepaald jaar maken we ons niet druk? Vreemd!

    Tot slot: afschaffen van al die koopzondagen ter bevordering van de sociale cohesie met gezin en vrienden. En elke zondag een flinke aswolk boven Europa voor een vliegtuigloze zondag. Maar deze laatste alinea is wel erg off-topic vrees ik.

  • Piet Pelle, do 06 mei 2010 01:26 Reageer op Piet

    Piet

    Helemaal mee eens. Cohen hangt nu al sinterklaas uit van andermans centen. Cohen opperde ook nog even om dit geldverlies weg te schrappen tegen de koopzondag, onze koopman vergelijkt appels en peren, en verkoopt straks knollen voor citroenen. Het bedrijfsleven betaalt de extra vrije dag, en de middenstand krijgt er een spoelingsverdunnend verkoopdagje bij.

    Een ding staat nu wel vast, Cohen gaat het afleggen tegen Balkenende en Rutte op kennis.

  • e. van der horst, do 06 mei 2010 00:39 Reageer op e.

    e.

    Typisch Cohen: binden van jan en alleman met eerder verworpen ideetjes van nare partijtjes van links en rechts op kosten van de ondernemer....en verder de mooie toverspreuken herhalen waarmee hij de autochtone wijkbewoners naar het dure Almere etc. verdreef om vervolgens trots te zijn op de prachtwijken die met het geld van de belastingbetaler voor de uitkeringen oogstende immigranten werden opgebouwd.
    En dan op intellectueel superieure wijze alle hinderlijke vragen van P&W (5-5-10) naar de prullenmand van de onnozelen te verwijzen.
    'WIJ gaan het beter doen na de verkiezingsoverwinning, maar we vertellen niet hoe'.
    Aardige man , zegen voor een land van blijvende stilstand, maar een ramp voor een land dat een beetje beweging wil.

  • uitgeschreven uitgeschreven, do 06 mei 2010 00:36 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Dat is toch een prima idee van de mensen die vinden dat onze economie zo bedreigd is dat we vooral nog twee jaren langer moeten werken! Kunt U er nog kaas van maken? Ik niet!

  • John Van Gogh, do 06 mei 2010 00:09 Reageer op John

    John

    goedkope actie

  • john van hal, wo 05 mei 2010 23:27 Reageer op john

    john

    Ja ja weer typisch pvda politiek. 3 jaar geleden stelde SP dit ook al voor. En toen stemde PVDA tegen. En nu dan zeker met de eer strijken. Dat zou enorm aso zijn

  • Irma Noord, wo 05 mei 2010 23:20 Reageer op Irma

    Irma

    Hoe meer ideetjes de PvdA van de SP overneemt, hoe beter ;-)

  • Roland Bruynesteyn, wo 05 mei 2010 23:01 Reageer op Roland

    Roland

    Zal Cohen geen vrienden mee maken: roept hij weer het verwijt over zich af dat hij een goed idee heeft dat anderen vervolgens mogen betalen.

    Zo kan ik het ook. Ik had eigenlijk verwacht dat hij voor dat hij met vijf mei zou komen, zou voorstellen een Islamitische feestdag naar keuze tot nationale feestdg te verklaren (in ruil voor 2e pinksterdag bijvoorbeeld).

    Misschien moet hij eerst even thee gaan drinken met de werkgevers?

  • Piet Puck, wo 05 mei 2010 22:09 Reageer op Piet

    Piet

    Het eerste Haagse succes voor Job Cohen blijkt binnen te zijn.
    Er zullen er zeer zeker nog meerdere volgen.

  • Zeer Voornaam, wo 05 mei 2010 21:31 Reageer op Zeer

    Mochten voor het CDA de kosten een belemmering zijn dan wil ik daar best 2 paasdag voor inleveren.

  • Censuur Joop, wo 05 mei 2010 22:10 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik wil Goede Vrijdag wel inleveren. ;)

  • Stan B., wo 05 mei 2010 23:14 in reactie op Censuur Joop Reageer op Stan

    Stan

    Ik wil helemaal niks inleveren. 5 mei vrij, goed idee. Vergeet niet dat in vergelijking met omringende landen Nederland beroerd weinig officiële vrije dagen heeft: pure discriminatie! En dan dit: ambtenaren hebben nu wel vrij, bouwvakkers niet. Dat klopt toch niet.

  • Piet de Geus, do 06 mei 2010 00:02 in reactie op Stan B. Reageer op Piet

    Piet

    Maar ambtenaren kennen weer geen vorstverlet.

  • Censuur Joop, do 06 mei 2010 00:08 in reactie op Stan B. Reageer op Censuur

    Censuur

    Ben jij ooit op Goede Vrijdag vrij geweest? Ik niet. Ik ben geen ambtenaar. ;)

  • Jo simon, wo 05 mei 2010 21:22 Reageer op Jo

    Jo

    Perfect.

    Doorgaan SP. ;-)

  • Censuur Joop, wo 05 mei 2010 23:09 in reactie op Jo simon Reageer op Censuur

    Censuur

    Doorgaan SP?

    De PvdA gaat er weer mee op de loop en Cohen krijgt de eer. En dan toch maar blijven kankeren en diep neerkijken op de SP.

    Voor de moralisten en de verhevenen: http://nl.thefreedictionary.com/kankeren

  • Hjalmar Hoort, do 06 mei 2010 12:12 in reactie op Censuur Joop Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Tja... het is niet alsof de SP wat klaarspeelt in de politiek. Erg veilig in u huisje daar links in de straat, maar u heeft de PvdA toch echt nodig om dit soort dingen ECHT op de agenda te krijgen.

    Wees dus dankbaar. Ik denk niet dat de PvdA neerkijkt op de SP.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel