15 december 11 07:54 Reageer (54) Politiek RSS

Kamer: Kamp schiet door met verhuisplicht bijstandsgerechtigden

Minister van Sociale Zaken doet de tegenwerpingen van de Tweede Kamer af als smoesjes

De Tweede Kamer zet grote vraagtekens bij het voorstel van minister Kamp (Sociale Zaken) om mensen in de bijstand te verplichten te verhuizen voor een baan. Trouw meldt dat niet alleen de oppositiepartijen PvdA, SP, D66 en ChristenUnie hun twijfels hebben. Ook regeringspartij CDA zei dat de VVD-bewindsman 'doorschiet'.

Trouw citeert een aantal Kamerleden. CDA'er Eddy van Hijum:

"Wij hebben er geen moeite mee dat iemand meer reistijd moet accepteren, maar verplicht verhuizen? Geldt dat ook voor iemand met opgroeiende kinderen? En welk perspectief bied je deze mensen dan?"

D66'er Fatma Koser Kaya:

"Hoe het in zijn werk als een gemeente uit een regio met weinig werk, bijvoorbeeld in Limburg, iemand verplicht een baan te accepteren in Amsterdam waar het lastig is om geschikte woonruimte te vinden."

SP-Kamerlid Sadet Karabulut:

"Gaat de minister daar soms werklozenhotels beginnen? Worden de verhuiskosten betaald? En mogen mensen hun vrouw en kinderen meenemen?"

Volgens Kamp zijn het allemaal smoesjes, en "precies de reden" waarom sommigen in een uitkering blijven zitten. Volgens hem is het logisch regels die al gelden voor werklozen in de WW "om passende arbeid te aanvaarden" ook toe te passen in de bijstand.

Mariëtte Hamer van de PvdA wees hem erop dat in de WW geen verhuisplicht staat. Wel dat men bereid moet zijn tot anderhalf uur te reizen voor werk.

Trouw: Kamer twijfelt over verhuisplicht bijstand

Foto voorpagina: Henk Kamp en Mariette Hamer

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (54) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • rIkus Peters, ma 19 december 2011 12:02 Reageer op rIkus

    rIkus

    Kamp heeft op bijna alle punten gelijk

  • h meijers, za 17 december 2011 16:16 Reageer op h

    h

    goed plan kamp werken voor jou geld

  • Jacqueline Wouters, vr 16 december 2011 00:39 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Ik dacht gewoon dat Kamp een CDA er was vanavond het zal wel komen door dat katholieken gelul zo zie je weer duidelijk dat CDA en VVD hetzelfde zijn! Waar je mee omgaat word je mee besmet he!
    Toon mij uw vrienden en ik zal vertellen wie gij zeit! Kamp moet eens wakker worden het jaar kruik is voorbij! Of is Kamp een mummie?

  • Marcel van Dasselaar, vr 16 december 2011 00:03 Reageer op Marcel

    Marcel

    Nu ben ik in principe behoorlijk rechts. Maar dit gaat echt te ver.

    Hoe kun je verhuizen als je in de bijstand zit?
    Dan heb je geen geld om een verhuizing te betalen.

    Grootste probleem: probeer maar eens een betaalbare woning te krijgen in die regio. Kopen kun je vergeten want je inkomen is te laag.

    Alleen met een hoog inkomen kun je een woning kopen.
    Een hypotheek krijg je pas als je een onbepaalde tijd contract hebt of verklaring van werkgever dat hij je in dienst houdt. Je kunt daar pas beginnen met werken als je verhuist bent.
    Heb je zelf een koopwoning dan moet je die eerst verkopen en dat kost een hoop tijd. Ga je eerst kopen en dan verkopen dan heb je grote kans met dubbele woonlasten te eindigen want verkoop is lastig.

    De enige mogelijkheid qua wonen voor het overgrote merendeel van de mensen in de bijstand is een sociale huurwoning maar daarvoor moet je vaak jaren op een wachtlijst. Die worden ook vaak kaal opgeleverd dus je moet er ook nog een vloer e.d. in zetten (kost geld) en je spullen moeten er in passen.

    Kun je gedeeltelijk opvangen door de verhuiskosten te vergoeden en het allerbelangrijkste: deze mensen urgentie te geven op een vergelijkbare betaalbare woning naar keuze in de buurt van het werk.
    Maar dan worden mensen uit die regio weer boos dat ze langer op een woning moeten wachten ten koste van mensen uit andere delen van het land.

    Maar zelfs als je mensen urgentie geeft op een huurwoning naar keuze zodat ze direct kunnen verhuizen, dan nog vertrek je uit je sociale omgeving ergens heen waar je niemand kent of je je niet thuis voelt. Zonder vrienden en familie dus in sociaal isolement. En niet iedereen maakt even snel nieuwe vrienden. Dan nog (tijdelijk) een te hoge reistijd en verhuisstress en de persoon valt uit door depressie/overspannenheid/burn-out. Dat kost ook een hoop geld.

    Als je kinderen hebt moet je ook nog op zoek naar een andere school en dergelijke en zijn die al hun vrienden kwijt.

    Ik zou nooit verhuizen naar een regio waar ik niemand ken. Maximum reistijd is voor mij een uur per dag (heen en terug).

    In plaats van verplichten zou het wel makkelijker gemaakt kunnen worden om te verhuizen. Er zijn vast mensen die het best willen maar de mogelijkheid niet hebben omdat ze in de regio waar ze willen werken geen betaalbare woning kunnen krijgen. Vaak kun je alleen reageren op woningen in je eigen regio. Voor een andere regio moet je eerst binding hebben en jaren ingeschreven staan.
    Je kunt er pas gaan werken als je er woont maar dat kun je niet omdat je eerst binding moet hebben en jaren ingeschreven moet staan.
    Als je mensen die verhuizen om werk urgentie geeft op de woningmarkt dan zal het aantal reizigers (en dus files en drukte OV) ook afnemen.

  • Kitty In Nederland, vr 16 december 2011 20:43 in reactie op Marcel van Dasselaar Reageer op Kitty

    Kitty

    Je hebt de reactie van Kamp gehoord, dat is allemaal niet het probleem van Kamp. Dat is het probleem van de werkeloze zelf. Geen geprofiteer in Nederland. De werkloze medemens moet niet profiteren, en zijn verantwoordelijkheid nemen.
    Misschien kunnen ze aankloppen bij Jeroen van de Veer ex Shell, en even vragen om zijn gold card, zodat ze allemaal in een hotel kunnen gaan zitten.
    Echt deze mensen zijn echt ver vewijderd van de realiteit het is eng!

  • Lx Goodies, ma 19 december 2011 02:47 in reactie op Marcel van Dasselaar Reageer op Lx

    Lx

    Helemaal eens met je praktische verhaal Marcel en ik ben eigenlijk een linkspoot (dacht ik) citaat

    "In plaats van verplichten zou het wel makkelijker gemaakt kunnen worden om te verhuizen. Er zijn vast mensen die het best willen maar de mogelijkheid niet hebben omdat ze in de regio waar ze willen werken geen betaalbare woning kunnen krijgen."

    Yep, maar dat kan dus niet nu. Als het kabinet zou zeggen "er moet een voorziening komen om bijstandsgerechtigden makkelijker in de gelegenheid te stellen om te verhuizen" dan stemt alleen links voor ! Dat kost namelijk op korte termijn geld en de gedoogdobermann haalt natuurlijk onmiddelijk zijn knuffel-frame van stal. De belastingbetaler is immers het slachtoffer van de bijstandstrekker. Net als een fiets geven aan WW'ers als ze weer aan het werk komen. Mag ook niet.. ref Eerdmans en het gesundes volksempfinden.

    Misschien is het sowieso eens tijd, dat we anders gaan denken over dat hele begrip "volkshuisvesting". Ik begrijp bijvoorbeeld nooit, hoe het mogelijk is, dat voor deze groepen het inkomen voor 60-80% opgaat aan woonlasten, c.q. huur ! Daar zit iets helemaal scheef !

    Lx

  • Marcellos Rios, di 10 januari 2012 14:23 in reactie op Marcel van Dasselaar Reageer op Marcellos

    Marcellos

    Waarom kunnen studenten wel verhuizen naar een stad waar ze willen studeren en mensen die ergens kunnen werken niet kunnen verhuizen. Als je namelijk een baan hebt dan heb je ook meer te besteden dan met een bijstanduitkering. Ik ben het met je eens om het zo zwart-wit neer te zetten, maar heel makkelijk roepen dat het niet kan vind ik ook echt te makkelijk. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom iets niet kan. Kijk naar de mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden, waar een wil is, is een weg. Maar het punt is hier negen van de tien keer dat de wil er niet is.

  • Joop Schouten, vr 16 december 2011 00:01 Reageer op Joop

    Joop

    Ik ontdek net een neoliberaal opzetje tussen Kamp en Jeroen van der Veer bij P&W...

    Ze willen één sterke leider, dezelfde vrijhandel en meatiging van lonen.

    Ik denk dat deze crisis, net als in 1980 een economisch adviescommissie gaat opleveren die 'Comissie Van der Veer 1' gaat heten.

    Neoliberalisme sluipt er steeds verder in.

    Bij Goldman Sachs wordt een extra kaasje opgestoken bij de buste van Ayn Rand.

  • Joop Schouten, do 15 december 2011 23:31 Reageer op Joop

    Joop

    Kamp stelt: We laten andere mensen wel in Nederland werken die uit bijvoorbeeld Polen komen en mogen dit ook van Nederlanders verwachten (...).

    Daarnast noemt hij een paar lucratieve spannende 'baantje' op.

    Ook zegt hij letterlijk 'DIE mensen met een uitkering'.

    Zijn eretitel wordt bij deze gewijzigd in: 'Europees Halul Slager van Sociale Zekerheid'

    Ondertussen blijft hij werkelozen en uitkeringstrekkers stigmatiseren.

    De oorzaak: het neoliberale beleid is (nú) nog niet aan de orde gekomen.

  • Jan Peters, vr 16 december 2011 00:07 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    Mensen, waar hebben we het over. Wie in Amsterdam voor bijstand komt aan kloppen krijgt van Andre van Es (GL vh PSP) direct een stapeltje vacatures mee naar huis waar na 50% niet meer terug komt. Hoezo geen werk? Volgend jaar moeten gemeentes zelf de bijstand betalen. Lakse gemeentes mogen dit uitleggen op straat aan de burgers. Zij zullen bovendien uitkeringstoeristen trekken van strenge gemeentes en daardoor nog verder in de problemen komen.
    Ik denk dat de creativiteit om werk te vinden van beide kanten snel zal toe nemen.

  • Joop Schouten, do 15 december 2011 22:58 Reageer op Joop

    Joop

    Kamp krijgt de eretitel 'Halul Slager van Sociale Zekerheid'.

  • Daniel Hoogland, do 15 december 2011 21:05 Reageer op Daniel

    Daniel

    Het is niet verwonderlijk dat de indignatie, hier als overigens in de opinie de boventoon viert. Maar ik ben ook een echte linkschmensch, en stel me de vraag : een net afgestudeerde arts, woonachtig in Maastricht is werkeloos. In Groninger is er een nijpend tekort aan artsen, inde grote ziekenhuizen als op het platteland. Waarom niet verplichten werk aan te nemen in Groningen, wel de verhuiskosten vergoeden natuurlijk.
    Bij werkelozen en ww'ers met een eigen huis is het probleem groter, maar is dat de grote massa? Mobiliteit is een zaak die je van een "ontvanger" mag verwachten. Voor wat hoort wat.En het maakt nog al verschil of je 2.500 euro verdient en daarvan (wat) belasting betaald of over langere tijd 2.500 "kost". Het verschil is volgens mij 5.000 per snuit...

  • Sjouke Boonstra, do 15 december 2011 21:30 in reactie op Daniel Hoogland Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == een net afgestudeerde arts, woonachtig in Maastricht is werkeloos ==

    Hoeveel artsen zitten er in de bijstand, denk je?

  • Pieter Verschuren, do 15 december 2011 18:51 Reageer op Pieter

    Pieter

    Mariëtte Hamer van de PvdA wees hem erop dat ... men bereid moet zijn tot anderhalf uur te reizen voor werk...

    Als we anderhalf uur reizen definieren als reistijd zonder file EN enkele reis EN maximale snelheid (130 km per uur waar mogelijk), dan is het probleem grotendeels opgelost.

    Met een gemiddelde snelheid van, zeg, 80 km per uur, moet je dus al een baan accepteren binnen een straal van 120 kilometer van je woning. Moet al gek zijn, als je daarbinnen niets kunt vinden.

  • Henk Veldman, do 15 december 2011 18:23 Reageer op Henk

    Henk

    Dit soort zielige betogen die je al letterlijk tientallen jaren kunt horen hebben alles te maken met het zielige argument van "wie niet werkt zal niet eten". Er wordt echter aan iets voorbij gegaan.
    Het maakt geen fluit uit of iemand wel of niet werkt.
    Immers als Jantje aan het werk is dan pikt hij a.h.w. het werk in van Jeannetje die daardoor noodgedwongen in een uitkeringstrekkers-situatie zit.
    "Zet ze maar aan het werk, dan doen ze tenminste wat voor de kost." Dat is zondermeer waar.
    Maar ook zondermeer waar is als de één het werk doet, kan met geen mogelijkheid die ander dat werk doen.
    M.a.w. het maakt geen fluit uit als je iemand (gedwongen) aan het werk zet..
    Of Jan of Pieteronella doen het, maar iets als "werkloosheidsbestrijding" heeft er niks mee te maken.
    Nog iets wat ook vaak vergeten wordt.
    Stel je de situatie voor dat bijvoorbeeld een school schoonmakers nodig heeft.
    Niet te krijgen natuurlijk want als bekend is iedereen veel te lui om te werken, behalve natuurlijk de hardwerkende de Nederlander die zelfs bijna gratis elke dag fluitend aan de arbeid gaat, maar niet de uitkeringstrekker die gigantisch wil uitkeringtrekken.
    Op het moment dat die school, puur toevalig uiteraard, eindelijk een schoonmaker heeft gevonden, moet die school, hoewel vooral vanuit rechtse kringen daar twijfels over bestaan, zo iemand loon betalen.
    Dat geld komt dus uit het budget van die schoool. Die centjes van die school komen van de hardwerkende belastingbetaler. Als die school, ondanks portesten van de rechtse elite het personeel betaald, kan ze weer minder doen aan andere zaken.
    Wat verandert er m.b.t. de staatskas als eden lapswans het schoonmaak-klusje doet, iets wat dus geen enkel invloed heeft op het werkloosheidsbestand of iemand die gewoon in loondienst wordt aangenomen?

  • Zjen Zen, do 15 december 2011 18:57 in reactie op Henk Veldman Reageer op Zjen

    Zjen

    Volgens mij kun je dit in 10% van de woorden helderder zeggen.

    Please?, leer om je in 2 alinea's uit te drukken.
    Wellicht accepteert de moderatie dat ook nog.
    Wie weet.

  • Kees Apollo, do 15 december 2011 16:21 Reageer op Kees

    Kees

    De PvdAers Hamer en Spekman deden het wel goed in het 2ekamerdebat met Kamp.

    Jammer dat de PvdA een dubbele agenda heeft, ook dit laten ze met hun gedogen weer passeren. Zogenaamd bang dat Europa instort als de PvdA het kabinet de duimschroeven eens aandraait.

    Die 9000 mensen die ontslagen gaan worden in de GGZ (en de patienten) kunnen ook allemaal de klere krijgen.
    Volgens PvdA salonsocialist Marleen Bart zijn de mensen die nu ontslagen worden pas over een paar jaar weer nodig. Zit Bart nu te liegen om het kabinet te steunen of zit er echt teveel personeel bij de GGZ dat zo de bijstand in kan om daar nog verder gekort te worden door minister Kamp?
    http://www.nu.nl/economie/2694381/9000-mensen-verliezen-baan-in-ggz.html

  • Michiel Online, do 15 december 2011 15:15 Reageer op Michiel

    Michiel

    "maar mis wel de visie op wat we willen bereiken"

    ja precies, je slaat de spijker op zijn kop. (en om eerlijk te zijn kan je geen visie hebben als de EU teveel macht krijgt, dus is het wel erg ingewikkeld...)

    dat de aanhang van wilders hun stem niet mogen laten horen resulteert tot een gebrek aan kennis over wat mensen niet alleen willen, maar ook nodig hebben. en als je dat niet weet dan kan je geen visie vormen over de toekomst voor die mensen.

    dat de vvd geen totaalplaatje opmaakt over de verschillende lagen van de bevolking en daar evenredig mee omgaat (niet alleen bezuinigingen, maar ook aandacht) resulteert tot een scheef beeld waar mensen niet willen en er daardoor onrust ontstaat. dat is ook de reden dat men niet in zee gaat met de pvda/sp, ookal werkt het niet met wilders.

    dat de cda, een christelijke partij, die dus op stevige normen en waarden gebouwd zouden moeten zijn, alleen maar concessies blijft doen zorgt ervoor dat die partij wordt verdeeld en er daardoor 2 groepen ontstaan waarmee je geen visie kan vormen.

    dit kabinet is ver heen en zwaar mislukt. er komt niks uit, nederland staat stil. de druk op de ministers was blijkbaar te groot en daardoor zie je verkeerde beslissingen. sommige ministers hadden er helemaal niet moeten zijn want die zijn gewoon zo corrupt als de pest.

    wat moet er dus gebeuren? ten eerste moeten de rotte appels eruit. 1 van deze rotte appels is het feit dat wilders als 1 man voor 10 % van nederland mag spreken. dat moet niet mogen binnen de wet die democratie bewaakt. democratie is ervoor om mensen een stem te geven en een stem bouwt zich op, en richt zich niet direct naar wilders. ten tweede zijn we onze religies aan het verliezen. dat betekent dat we geen identiteit meer hebben en ons nergens aan kunnen vasthouden als we dat nodig hebben. wat zijn nederlanders? we zijn de trendsetters geweest van een moderne globale samenleving met onze eerste multinational op de wereld, met onze open gedachten die minder religieus zijn en met onze algemene tolerantie.

    wij zijn gewoon -nog- 1 van de meest tolerante landen in de wereld. maar een tolerant land heeft wel duidelijke grenzen nodig. en die grenzen moeten gebaseerd zijn op vergelijkingen aan de hand van feiten. dat die feiten niet uit de koran of de bijbel moeten komen is duidelijk.

    voor mij is duidelijk dat als we als land trendsetter willen blijven we een onafhankelijke nieuwe geloofsvorm moeten hebben: geloof in respect, vriendschap, realiteit, in al die dingen die opbouwend werken in menselijke relaties.

    als ik als "linksmens" zou zeggen dat we een sociale bouwsteen nodig hebben, dat jij als rechtsmens daar respect voor hebt, daar eventueel iets in kan zien maar dat ook jij als rechtsmens kan zeggen dat we de feiten onder ogen moeten durven zien. En waar het midden ligt dat moeten we zelf uitzoeken. Dat is de vrijheid die er over blijft, en dat is de vrijheid die ons wordt ontnomen als we dit kabinet door laten gaan zoals het nu gaat.

    dát is een visie die tijd kost, en tijd is geld. en dat is nu juist datgene wat de vvd niet kan zien, omdat het bij de vvd momenteel alleen maar gaat om geld. of dat aan hun ligt, zou ik niet zo 1 2 3 zeggen. maar ze staan wel aan kop.

  • Marjolein Stuijfbergen, do 15 december 2011 15:07 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Minister Kamp, er komen straks 9000 mensen, waaronder flexwerkers en ZZP 'ers uit de GGZ en nog eens 5000 leerkrachten uit het speciaal onderwijsbij die afhankelijk worden van de sociale zekerrheid en dus de overheid geld gaat kosten.

    Hoogst waarschijnlijk minder omdat een uitkering nou eenmaal niet het hele loon inhoudt, maar het verschuiven van poppetjes is hier niet ongewoon.

    Dit is allemaal ingecalculeerd bij het opstellen van de 18 miljard aan bezuinigingen. Het gaat u waarschijnlijk om de getallen achter het euro verslindende kapitaal in de zorg. De mens erachter doet er niet toe. De gevolgen laat u ook even voor wat het is. Of dit nu de verzorger of de cliënt betreft.

    Gezien de economische krimp voor het komende jaar, zullen deze mensen niet snel aan een andere baan kunnen komen. Dus drie jaar mogen ze in de w.w. en daarna in de bijstand. Fijn vooruitzicht!!

    Maar alles om expansie van het begrotingstekort te voorkomen. Maar uiteraard is dit nog maar een topje van de ijsberg. Er zullen veel meer ontslagen vallen, en meer ZZP'ers en bedrijven zullen op de kop gaan.

    Het is het beruchte sneeuwbal effect waarin we als een van de nog weinige sterke economiën in dreigen terecht te komen.

    En u durft met droge ogen uw voorstel, met dit kabinetsbeleid waarin bewust het risico wordt genomen dat op grote schaal banen verloren dreigen te gaan, i.p.v. deze te creëren, op tafel te leggen?

    Waar wilt u met Nederland naar toe? Het kan niet anders of ook in Nederland zullen rellen uitbreken.... tenzij een volgend (links) kabinet het tij nog kan keren!!

  • Le Chat Botté, do 15 december 2011 14:55 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Het blijft toch een ware tovertruc, zo'n recessie. Eerst wordt er door banken zo veel geld uitgeleend en schuld gefaciliteerd dat op enig moment het schuldenschip topzwaar geworden is en zinkt. Alle reële economische waarde (kapitaalgoederen) wordt fijntjes teruggevorderd door de banken.
    In de tussentijd wordt het gepeupel gemasseerd met dreigende berichten over recessie en met vijandbeelden over werklozen en ander nietsvermoedend medegepeupel die de oorzaak van alle ellende zouden zijn.
    Vervolgens worden werknemers - 'gelegitimeerd' - door bovengenoemd toneelspel massaal op straat gesmeten, m.a.w.: een gelegaliseerde massale contractbreuk op kosten van de belastingbetaler.

    En wie zijn de enabelers: democratisch gekozen politici. Wat doen zij? Bezuinigen. Wat is dat? Het verhalen de maatschappelijke gevolgen van Operatie Recessie op diegenen die geen verweer, maar wel (een beetje) geld hebben.

    Wat doen tot slot de gepijnigde kiezers: hard meeroepen dat er bezuinigd moet worden en de hardst meppende politici bij de eerstvolgende verkiezingen vragen om meer slaag.
    Go figure..

  • Frank Schutte, do 15 december 2011 14:27 Reageer op Frank

    Frank

    Het is mijn strijd denkt onze minister Kamp.

  • Isis Maät, do 15 december 2011 14:20 Reageer op Isis

    Isis

    Dit knetterrechtse treiterkabinet heeft een supertreiteraar en zijn naam is Kamp.

  • Hein van Leeuwen, do 15 december 2011 13:11 Reageer op Hein

    Hein

    Als het uitgangspunt is dat werk gaat voor uitkering dan kan ik mij daar wel in vinden. De werkelijkheid is weerbarstiger, zeker als het gaat om mensen met WW: werkt de partner ook, en zo ja, wat moet die dan? Of is het werk slechts tijdelijk en geldt dan de verhuisregel dan ook? Het klinkt wel goed en daadkrachtig, maar ik vrees dat het praatjes voor de vaak blijken te zijn van de minister.

    Dit kabinet denkt in oplossingen voor problemen die er niet of nauwelijks zijn. We kunnen inderdaad wat pragmatiek gebruiken, maar mis wel de visie op wat we willen bereiken.

  • Dennis Mollis, do 15 december 2011 14:24 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Dennis

    Dennis

    "Het klinkt wel goed en daadkrachtig, maar ik vrees dat het praatjes voor de vaak blijken te zijn van de minister."

    Met wat je hier schrijft geef je de rode draad van het kabinet Rutte weer want deze lieden komen met maatregelen en voorstellen die daadkracht suggereren maar al snel voor wat betreft de uitvoering uit gebakken lucht blijken te bestaan.

    Heel hard en daadkrachtig dingen roepen die niet uitvoerbaar zijn en toch positief staan in de peilingen kan volgens mij alleen in een Nederland waarbij de burger door de crisis als een murw geslagen bokser in de touwen hangt en al deze onzin maatregelen apathisch over zich heen laat komen.

  • ad bos, do 15 december 2011 12:57 Reageer op ad

    ad

    Henk Kamp is niet meer van deze wereld. Maar wie zet hem weer met beide benen op de grond? De Kamer??????

  • Bas Grootel, do 15 december 2011 12:42 Reageer op Bas

    Bas

    Dit zijn gewoon praatjes voor de buhne. Strak inzetten. Dan de touwtjes laten vieren. Dan lijk je straks nog sociaal ook. Dit voorstel is al ongeveer vier keer eerder bij mijn weten door een minister gepresenteerd. Er is nooit iets van terecht gekomen. Bij grotere werkeloosheid is er vrijwel altijd ook een geschikte kandidaat in de regio te vinden. Daarnaast zijn werkgevers niet happig op het betalen van verhuiskosten. Het komt natuurlijk wel voor. Maar meestal alleen in de beter betaalde banen.

  • Gerard de Bruin, do 15 december 2011 11:59 Reageer op Gerard

    Gerard

    Ik heb het elders op deze pagina's ook betoogd: Kamp weet van de wereld niet. Hij is al zijn ganse leven ambtenaar en politicus. Dat geldt trouwens voor het merendeel van de VVD (fractie en kabinet). Zij zijn ideologen bij uitstek en daarom gevaarlijker dan de ouderwetse kapitalist zoals die in bijvoorbeeld het VNO woont.
    Er is weinig verschil tussen een rabiate Marxist en een rabiate Neo-con. Beide laten zich inspuireren door een ideaalbeeld, verwoord in een (vroeg) 19e eeuwse theorie. Daar is niet veel tegen, totdat zij hun malligheid in de praktijk mogen brengen. Dat is helaas nu het geval. er zal dus een hoop gesloopt worden voor

  • Eline W, do 15 december 2011 11:43 Reageer op Eline

    Eline

    Wat ik me dan afvraag is. Stel er is een baan in Groningen voor iemand uit Maastricht, zonder dat de werkgever in Groningen naar iemand in Groningen gaat zoeken wordt de persoon uit Maastricht aangenomen, het huis van de persoon moet in de executieverkoop en hij moet in een zeer klein flatje gaan wonen met zijn hele gezin, de hele inboedel ook weg. Twee dagen later overkomt iemand uit Groningen hetzelfde, maar dan met een soortgelijke baan in Maastricht.

    Lang leve de efficiëntie.

    Behalve voor mensen die echt midden in een weiland wonen moet dit toch geen probleem zijn, voor iedere werkloze is er ook wel een soortgelijke werkloze die wel dichtbij de baan woont. Behalve als het om een hersenchirurg gaat, maar die verhuist waarschijnlijk wel vrijwillig.

  • Bas Grootel, do 15 december 2011 14:06 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Eline: Voor een doorsnee baan zal een werkgever altijd eerst in de buurt zoeken. Al was het maar vanwege reiskosten en mogelijke verhuiskosten.

  • Eline W, do 15 december 2011 16:34 in reactie op Bas Grootel Reageer op Eline

    Eline

    Wat is dan het hele punt van dit voorstel?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 15 december 2011 11:32 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Deze maatregel bevordert de migratie nogal. Heel ergens anders heengaan omdat daar wel een baan te halen valt! Ik dacht dat we een hekel hadden aan migratie. Zo bezien zijn onze immigranten de troetelkindjes van Kamp. Die komen helemaal uit het buitenland hierheen verhuizen om hier passend werk te accepteren!

  • kees van eck, do 15 december 2011 12:47 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op kees

    kees

    Bij mijn weten ontvangen 'buitenlanders' geen bijstandsuitkering...

  • Schrijvende Rechter, do 15 december 2011 11:23 Reageer op Schrijvende

    Schrijvende

    Je krijgt dan in ieder geval wel een behoorlijke roulatie van woningen.
    Elk nadeel hep se voordeel.

  • Hugo Freutel, do 15 december 2011 10:03 Reageer op Hugo

    Hugo

    Schandalig asociale vertoning van Kamp. Kamp weet heel goed dat veel banen tijdelijk zijn, staat de VVd ook nite popelen om het ontslagrecht te versoepelen als volgende hardcore vrijmarkt maatregel?
    VVD partij van overheidsdictatuur, niks geen vrijheid.

  • Marjolein Stuijfbergen, do 15 december 2011 09:43 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    En zo creëert de VVD de werkzigeuner:

    Het wachten is op versoepeling van het ontslagrecht en vermindering van de WW periode tot één jaar, daarna volgt de bijstand.

    Dit nadat er vrijwel uitsluitend nog zal worden gewerkt met flexwerkers, en vast dienstverband in het bedrijfsleven tot het verleden zal gaan behoren.

    Oftewel; het vogelvrij verklaren van de arbeider!!!

    Voortaan zullen werklozen zich moeten voorbereiden op een zigeunerbestaan; met een beetje geluk van de ene baan naar de andere ongeacht in welk deel van Nederland. Welke consequenties dit zal hebben voor het gezin, maar ook voor burgerzaken, bij eventuele ziekte, etc.... wordt voor het gemak maar even afgedaan als excuus om niet te hoeven werken.

    Meneer Kamp, u moet zich schamen!!!!!!!! Uw vooroordeel over werkelozen in crisistijd is of ongelofelijk naïef of dermate schofferend dat u nooit meer als volksvertegenwoordiger in de regering zou mogen komen te zitten!!!!!!!

  • Vals Plat, do 15 december 2011 10:11 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Vals

    Vals

    Cynisme aan.

    Nederland? Je kunt in heel Europa een baantje zoeken! Geen enkele reden om op je luie reet te blijven zitten asociale profiteur. En wel keurig je belastingen in Nederland blijven betalen zodat we de HRA voor de allerrijksten kunnen blijven faciliteren.

    Cynisme uit.

  • Gouden Ui, do 15 december 2011 10:28 in reactie op Vals Plat Reageer op Gouden

    Gouden

    Cynisme uit.

    De HRA geldt niet alleen voor de allerrijksten, maar voor iedereen met een koopwoning. Juist de middenklasse zal in de problemen geraken met de afschaffing van de HRA, niet de rijksten. Ik neem aan dat u huurt?

    Cynisme aan.

  • Frank Lenssen, do 15 december 2011 11:00 in reactie op Gouden Ui Reageer op Frank

    Frank

    Als ik goed geinformeerd ben, en dat ben ik doorgaans, dan heeft werkelijk niemand die de HRA wil modificeren, dat voorgesteld door draconische ingrepen per direct te doen.

    De voorstanders van een versobering van de HRA doen zulks met inachtneming van een zéér lange termijn (tientallen jaren), en met het niet inbreken op bestaande contracten. M.a.w.: niemand hoeft bang te zijn voor zijn hachje, of te voet naar de voedselbank te gaan.

    Mensen die 'HRA' horen, reageren doorgaans als door een wesp gestoken. Dat is niet nodig (zie bijvoorbeeld uitspraken van Job Cohen, recent).

  • Jan B, do 15 december 2011 12:12 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Jan

    Jan

    De voorstanders van een versobering van de HRA doen zulks met inachtneming van een zéér lange termijn.

    Dat is volgens mij nergens expliciet zo uitgesproken. Althans niet in politiek den Haag. Aanpak van de HRA wordt daar steevast in een adem genoemd met de huidige crisis. Dan heb je het dus impliciet over directe forse maatregelen. Lange termijn maatregelen hebben immers geen invloed op de huidige situatie.

  • Gouden Ui, do 15 december 2011 12:30 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Gouden

    Gouden

    Even over de HRA:

    Kent u de term "glijdende schaal" en weet u wat hiermee wordt bedoeld?

    En dan nog iets: meermalen heb ik SP-achtige lieden horen spreken over de "villabelasting", terwijl 95% van de koopwoningen gewone eensgezinswoningen zijn van burgers met een modaal inkomen. Niet louter VVD-ers dus.

    En ook nog: soms worden er bedragen als grens genomen. Bijvoorbeeld: hypotheken boven € 350.000: dan geen HRA meer. Maar wat doen we dan met de enorme regionale verschillen? In de Randstad is een normale woning al gauw € 300.000 of meer, terwijl je daar in de provincie een vrijstaande villa van kan kopen.

    Ik wil trouwens wel meegaan in het feit dat de HRA op termijn in deze vorm niet te handhaven is, maar dat geldt dan ook bijvoorbeeld voor de verhoging van de pensioenleeftijd, modernisering van de arbeidsmarkt etc. Op deze site zie ik bijvoorbeeld veel reageerders fel tegen de verhoging van de pensioenleeftijd ageren, maar dan wel graag z.s.m. de HRA afgeschaft zien worden. Ofwel: meten met twee maten. Dan bekruipt mij vaak het gevoel dat dit luie mensen met een huurwoning zijn, maar dit zal wel weer stigmatiserend overkomen.

  • Dehnus Nörder, do 15 december 2011 15:16 in reactie op Gouden Ui Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Oh dus nu gaan we ineens wel naar Regio's kijken meneer UI? Leuk is dat.

  • Gouden Ui, do 15 december 2011 16:34 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Gouden

    Gouden

    Heb ik ooit gezegd dat er NIET naar regio's moet worden gekeken dan?

  • Vals Plat, do 15 december 2011 11:06 in reactie op Gouden Ui Reageer op Vals

    Vals

    Nee, ik heb een koopwoning met hypotheek. Over twee jaar ben ik klaar met aflossen.

    De partijen die voor herziening van de HRA zijn praten niet over het in een klap afschaffen. Er is ofwel sprake van een limitering van de maximaal af te trekken betaalde rente ofwel een geleidelijke vermindering van de af te trekken betaalde rente.

  • Gouden Ui, do 15 december 2011 12:14 in reactie op Vals Plat Reageer op Gouden

    Gouden

    [Over twee jaar ben ik klaar met aflossen.]

    Aha, dat verklaart één en ander...

  • Dehnus Nörder, do 15 december 2011 11:13 in reactie op Gouden Ui Reageer op Dehnus

    Dehnus

    De Middenklasse, zou er niet door in de problemen komen als mensen hun huizen niet zo hadden overgewaardeerd.

    Maar nee iedereen moest FOKKING VASTGOEDMAGNAATJE SPELEN!

    Verder kan je het ook een inkomens toets geven of een "Tot 350 000 euro mag je je hypotheek aftrekken, daarboven mag je over dat bedrag geen rente meer aftrekken". Iedereen moest toch bloeden volgens de VVD'er?

    Wat belachelijk is is dat we het probleem hebben verplaats van de "Middenstand" zoals jij die noemt die met een aflossingsvrije hypotheek de huizenprijzen ver boven hun eigen budget hebben opgedreven.... naar het probleem voor starters die geen normaal huis meer kunnen aanschaffen zover zijn de prijzen opgeklopt.

  • Marjolein Stuijfbergen, do 15 december 2011 11:48 in reactie op Gouden Ui Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Dat is nog zo iets:

    Er zijn ook veel burgers met koopwoning die bij verlies van werk mogelijk in de bijstand komen, en dus hun woning 'moeten' verkopen, uiteraard met flink verlies, om elders een baan te moeten accepteren.

    Hoe meer je er over nadenkt hoe onzinniger het plan, want het is totaal uitvoerbaar....

    Opnieuw bewijs van een beleid dat never nooit niet is gebaseerd op visie!!

  • Marjolein Stuijfbergen, do 15 december 2011 10:32 in reactie op Vals Plat Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Nee, dan als trol op een site gaan staan, daar wint Nederland wat mee!!!

  • Marjolein Stuijfbergen, do 15 december 2011 10:38 in reactie op Vals Plat Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Oeps, ik heb uw cynistische uit en aan knop over het hoofd gezien :-((

    Mijn excuses!!!!

  • Dehnus Nörder, do 15 december 2011 11:08 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Nee de VVD geilt weer op arbeidseinsatz of hoe ze dat ook in Nederland noemden. Met die twee grote bedrijven Grontmij en Heimij (spel ik ze zo goed). Want dat vinden ze lekker, mensen die voor bijna niks werken terwijl je ze ook nog het geld in rekening brengt voor de woning. De bedrijven super geil geworden omdat ze bijna gratis werknemers hebben en de VVD geil want een verdubbeling van de lobbycentjes van het groot kapitaal.

    Maar het Fighterbrand relt nog steeds lekker en stemt mee op de punten waar het moet, dus stemmen krijgen ze wel :). Nog nooit zo'n leuke constructie bedacht door VVD'ers :).

    Wen er maar aan ze regeren weer, de HereBoeren die mensen voor bijna niks aan het werk zetten maar duur lieten betalen voor eten (Wat je alleen bij hun kon bestellen) en voor de inwoning van mensen. Want ja de woningen zijn ook van de de "Vastgoed magnaat" die je in dienst heeft. VVD'ers geilen gewoon als ze lezen van dit soort constructies en het breken van vakbonden met hylp van Kerk, Politie en Leger. Vonden ze tijdens de Indus. Revoltie ook heel leuk.

    Ze zijn weer terug en mensen denken allemaal dat ze bij de elite gaan horen hehehe. Wat zal dat een koude douche worden voor velen.

  • Vals Plat, do 15 december 2011 09:37 Reageer op Vals

    Vals

    Kamp beseft niet, dat hij er niet over gaat wie er welke baan aangeboden krijgt. De werkgever bepaalt of iemand aangenomen wordt. De werkzoekende moet voldoende inspanning verrichten om een baan te vinden.

    Werkzoekende X wil graag werken, maar niet verhuizen van Limburg naar Groningen. Een leuke baan in Groningen waarvoor hij gekwalificeerd is, komt beschikbaar. Hij schrijft een sollicitatiebrief naar de betreffende werkgever en geeft aan de baan heel graag te willen en dat hij van plan is dagelijks op en neer te reizen. Indien er andere mensen solliciteren die wel in de omgeving wonen, dan zal geen werkgever X de baan aanbieden. Het voorstel van Kamp is symboolpolitiek voor de rechtse bühne. In de praktijk zullen werkzoekende alleen banen vinden waarvoor ze moeten verhuizen, als ze dat zelf willen.

    Wat Kamp wel zou kunnen doen, de harteloze asociale eikel is er zelfs toe in staat, is mensen dwingen te verhuizen naar regio’s waar een groot tekort is aan arbeidskrachten. Ik denk/hoop dat er voldoende internationale wetten zijn die dat verbieden.

  • Dehnus Nörder, do 15 december 2011 11:19 in reactie op Vals Plat Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Sowieso een Limburger is een Limburger en een Groninger een Groninger.

    Respecteer onze culteren verdomme eens. Groningers willen geen Limbo's die hier niet vrijwillig komen wonen en zei geen Grönno's.

    Maar het lijkt tegenwoordig wel of de enige cultuur is die gerespecteerd is .. de Hollandse en Brabantse is. De rest moet afnokken want alleen daar is aandacht voor binnen Nederland. Ziek word je er van. Gisteren nog werd elke Groninger door de PVV van de PS Groningen beledigt over het natuurbeleid van Bleker. Je bent gewoon stemvee hier voor VVD en PVV.

    Moeten we terug naar een tijd waar alleen die Bonefatius word herinderd die vermoord werd? Of mogen de Groningers ook nog herinderen dat zij bijna hetzelfde hadden maar het met een beschaafde truuk oplosten. (Ze gooiden een soort van dobbelstenen en vertelde de preker dat de goden hadden besloten dat hij mocht leven. Mits hij het maar op een lopen zette. Wat hij ook graag deed aangezien ze hem al wat hadden voorbehandelt ;)).

  • Eva Mulder, do 15 december 2011 09:23 Reageer op Eva

    Eva

    Prima, meneer Kamp, als u regelt dat er idd. woonruimte komt, en verhuisvergoeding, (mensen in de bijstand hebben doorgaans geen buffer in de vorm van spaargeld) en dat de mantelzorg voor de achterblijvers opgevuld wordt door ter zake kundigen, oh ja en dat de kinderen naadloos overgaan op een school die aansluit bij wat ze hadden.
    Als u dit nou eens aan de gemeenten laat en waar Bleker met natuur naar de provincie wil, dat dat weer naar het land gaat en waar ik 130 zei zeg ik vieze ramen stop de tijd ik zet 3 jokers in.

  • mohammed dareisalaam, do 15 december 2011 09:02 Reageer op mohammed

    mohammed

    Kinderen in nieuwe sociale omgeving, dag buurt, dag sociale omgang, dag schoolkameraadjes, dag voetbalclub, de Limburgers gaan naar Capelle a/d Ijssel of Staphorst, Kamp zegt dat het moet.

    Kamp maakt aan Henk en Ingrid duidelijk dat de VVD en de zusterpartij PVV geen sociale partijen zijn die met de belangen van Henk en Ingrid rekening wensen te houden.

    Dankbaar is de oppositie, dankbaar is het CDA.
    Dankbaar zullen ze Kamp citeren en zullen ze in het Limburgse gaan rondbazuinen dat Geert Wilders het kabinet steunt dat vindt dat werkloze Limburgers desnoods naar een zwarte kousen regio moeten verhuizen, als daar werk is. Dan maar geen carnaval of een gezellig kroegje of voetbalclub, of kletsen met de buur in dialect. Gezellig is sowieso onzin.

    Joaaa, it is mich get

    Dit gaat stemmen kosten, en terecht.

    Daarnaast heeft het desastreuze gevolgen voor de regio's Groningen en Limburg waar krimp is. Deze maatregel zal de krimp aanjagen, en de regio's zullen in een negatieve spiraal terechtkomen. De kosten hiervan zullen hoog zijn.
    Maar goed, lange termijn visie hebben we dit kabinet niet op kunnen betrappen.

    Misschien moet Kamp toch eens over een plan B gaan nadenken, of zou zijn competentie niet verder reiken dan dit gedrocht, waarin hij zich vastbijt ondanks waarschuwingen vanuit coalitie en oppositie, immers, die arme man heeft ook maar een lage opleiding, net als zijn politieke vrind Wilders.

    Dit is het kabinet van deels laagopgeleide en verkeerd opgeleide bestuurders die vinden dat iedereen minister kan worden als ie maar wil. Zal wel druk worden, in ons land, met al die ministers, en lastig ook, als die allemaal Henk of Ingrid heten.

    Het CDA is al bezig met dankbaar een redelijk alternatief voor te bereiden, een sociaal gezicht en toch 's lands problemen oplossen. Ze moeten nog een paar vuiltjes opruimen, die heten Bleeker en Verhagen, en dan is het CDA er klaar voor.
    Let op mijn woorden. Ze komen terug. Ze snappen eindelijk dat voor een CDA als PVV/VVD-light voor hun geen toekomst is.

  • Art van Remundt, do 15 december 2011 09:00 Reageer op Art

    Art

    Kamp weet wel beter en als minister doet hij net alsof er een oplossing ligt in zijn voorstel. In ZW Brabant zijn duizenden O-Europeanen aan het werk voor zo weinig geld dat ze geen degelijke huisvesting kunnen ophoesten. De nieuwe villa's schieten hier uit de grond overigens.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel