22 februari 11 14:59 Reageer (164) Politiek RSS

Leraar weer de dupe: Kabinet wil kortere schoolvakanties

Zomervakantie in het voortgezet onderwijs moet van zeven naar zes weken

Minister Marja van Bijsterveldt (CDA, Onderwijs) wil dat de zomervakantie in het voortgezet onderwijs wordt verkort van zeven naar zes weken. Volgens NRC Handelsblad klagen vooral werkende ouders over de grootte van de 'grote vakantie'. De vakbond voor leraren in het voortgezet onderwijs, Leraren in Actie (LIA) heeft acties aangekondigd.

Volgens de minister moet een week minder vakantie meer tijd vrij maken voor het geven van onderwijs. Scholieren zouden nu nog te vaak in een klaslokaal worden gedumpt, zonder begeleiding, om aan de verplichte studie-uren te komen. LIA vreest echter dat het inleveren van een week vakantie zal leiden tot een verhoging van de werkdruk.

NRC: Zomervakantie beknot, leraren kwaad

Laatste Reacties (164) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • School vakanties, do 01 december 2011 21:33 Reageer op School

    School

    Goed voorstel voor de

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 18:40 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik hoor net dat LAKS er helemaal voor is. Dat is weer winst voor onze minister.

  • Ruud Wiemer, wo 23 februari 2011 10:42 Reageer op Ruud

    Ruud

    Van Bijsterveldt is duidelijk de weg kwijt, ze weet zeker niet meer waarom de variabele vakanties zijn bedoeld. Nu wil ze dat alle vakanties gelijk beginnen en gelijk eindigen, dat is het tegenovergestelde van vakantiespreiding.
    Lekker iedereen gelijk met vakantie, zal me een puinhoop worden!

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 12:12 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Huh? Ook de zomervakantie?

  • anne niem, wo 23 februari 2011 06:29 Reageer op anne

    anne

    Jeetje zeg, de zomervakanties van 7 naar 6 weken.
    Het jaartotaal van 12 weken vakantie wordt hiermee 11 weken?

  • , wo 23 februari 2011 08:46 in reactie op anne niem Reageer op

    Behoor jij nog steeds tot het soort dat denkt dat leraren niets doen wanneer de kinderen vakantie hebben??
    Ken je mensen uit het onderwijs?
    Weet je dan ook dat ze vaak tot laat in avond zitten te corrigeren en lessen zitten voor te bereiden?
    Ook in het week-einde?
    Weet je dan ook dat een groot deel van die * vakanties* wordt besteed aan het voorbereiden van leerplannen, roosters, ed.?(inclusief schoolvakanties, sportdagen, etc)

    Nee??
    Dat dacht ik al.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 09:07 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat is eigenlijk het maximaal aantal lesuren dat een docent per week draait?

  • , wo 23 februari 2011 09:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik weet niet hoeveel het er nu zijn, mijn vader gaf 7 lesuren per dag, en twee keer drie lesuren 's avonds.
    Corrigeerde 's avonds vaak tot een uur of twaalf, nam examens af, en gaf bijlessen.
    Hij kwam echt wel aan zijn uren hoor.
    Mijn moeder was hoofdonderwijzeres op een basisschool en was gewoon van 8.30 tot 16.30 bezig.
    Zat 's avonds naast mijn vader correctiewerk en administratie te doen.
    Ook die maakte haar uren echt wel.

    En vergeleken met andere beroepen verdienden ze verdomd weinig voor die uren.
    Maar zoals gezegd, ik weet niet hoeveel uren men nu draait aan lesuren en hoeveel aan andere werkzaamheden.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 10:51 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat is vast al lang geleden. Hoe zit het anno 2011?

  • , wo 23 februari 2011 11:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik zei al dat ik dat niet weet.
    Dus.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 12:17 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wel, dank voor de non-informatie dan maar.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Hoe zit dat met jouw uren en je 3 maanden per jaar "reces"?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 13:49 in reactie op Censuur Joop Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mijn reces? Wat bedoelt u?

  • - bromberen -, wo 23 februari 2011 11:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op -

    -

    Dat was omstreeks 1914 tot 1918, iets met de eerste wereldoorlog...

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:48 in reactie op - bromberen - Reageer op Censuur

    Censuur

    Jouw geboortejaar? Moet haast wel, je weet het zo goed te vertellen dat het de suggestie geeft alsof je er zelf bij was.

  • Ginger Ted, wo 23 februari 2011 15:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ginger

    Ginger

    Het is 25 lesuren per week van 50 minuten. Inclusief voor- en nawerk (wat per school variëert) is dat 66,5 ninuten per les. Dus 25 x 66,5 : 60 = 27, 7u De rest van de week wordt gevuld met in tijd (±15u) omschreven taken die de toegekende tijd ruimschoots overschrijden en taken die in de loop van het jaar spontaan ontstaan en die nergens omschreven staan omdat anders het plaatje niet meer klopt. Wat helemaal sterk is, is dat de school in haar berekeningen uitgaat van 36 lesweken voor docenten terwijl de leerlingen volgens diezelfde school 38,5 tot 39 lesweken hebben. Men rekent altijd met de per geval gunstigste getallen. Een proefwerkweek telt voor docenten bijvoorbeeld niet mee terwijl onze school al jaren vanwege de urennorm voor leerlingen alle! lessen gewoon door laat gaan in die weken. Er wordt ook rekening gehouden met klassen die op schoolreis zijn terwijl de achterblijvende docenten de lesuren overnemen van de begeleidende docenten, idem vanwege de urennorm voor leerlingen. Netto maak je evenveel uren.

    Voorbeelden van die tijdsoverschrijdende taken:

    -Mentorschap (zonder taakverlichting teruggebracht van 80 naar 40u terwijl het erkend door directe leiding met 80u al te weinig was.)
    -Werkgroep rekenen met 15u toegekend. Was na vier maanden al bereikt door bijeenkomsten, presentaties materiaalontwikkelaars, etc., maar aangezien we geacht worden vanwege gebrek aan geld ook zelf lesmateriaal te ontwikkelen, pilottoetsen te maken, na te kijken, en te evalueren is 40u nog te weinig.
    -ICT-lesmateriaalontwikkeling 40u. Onze school heeft besloten dat alle bestaande werkboeken, antwoordenboeken, en liefst het leerboek zelf ook vervangen dienen te worden door zelfgemaakt(!) digitaal lesmateriaal. Na de zomervakantie bleek dat zonder overleg de in onze sectie de gebruikte antwoordenboeken behorend bij ons leerboek geschrapt waren van de boekenlijst. Ter vervanging moesten we van nu af aan zelf antwoordenboeken maken of nog liever uitwerkingen alsmede podcasts, applets maken(zonder opleiding hiervoor). Als wiskundige heb ik voorgerekend dat indien men voor de benodigde uren hiervoor (studie en ontwikkeling) zou betalen ze veel duurder uit zijn. De reactie is stilte; het aantal toegekende uren blijft gelijk. Bovendien heb ik aangetoond dat scholen die eigen uitwerkings- of antwoordenboeken maken met succes juridisch vervolgd worden door uitgevers daar het gemaakt is op basis van materiaal waar copyright op rust. Reactie: Maak dan ook eigen opgaven.

    Die eigen opgaven dienen bovendien projectmatig, vakkengeïntegreerd te zijn daar onze schoolleiding besmet is geraakt met het competentiegericht onderwijs, het tweelingzusje van het ernstig gehandicapte Nieuwe Leren. Opvallend is dat de beste en meest ervaren docenten, buiten de CKV-vakken die er erkend (ook door mij) goed mee uit de voeten kunnen, deze onderwijsvorm diskwalificeren. Om zeker te zijn dat het werkelijk geen schijn van kans maakt moet het dus allemaal ook nog voor niets ontwikkeld worden. Sterker nog, volgens de schoolleiding zijn we straks (bijna) geen boeken meer nodig. We hebben straks immers allemaal eigen gemaakt lesmateriaal.

    In de loop van het jaar ben ik lid geworden van werkgroepen ICT, beoordelen collega's, nieuwbouw 2013, cursussen Socratisch ondervragen, aansluiting onderbouw/bovenbouw. Ik doe dat uit betrokkenheid maar uren krijg je er niet voor. Het is allemaal liefde.

    Ik houd op. Ik kan nog lang doorgaan maar wil me niet langer ergeren aan stellige meningen van onwetenden.

    Ik ga nu proefwerken nakijken. In mijn vakantie, H6 KGT/Havo Getal & Rumte twee klassen. Lekker ouderwets met rode pen.

  • Sylvia Stuurman, wo 23 februari 2011 18:44 in reactie op Ginger Ted Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Een beter bewijs dan jouw verhaal, dat managers in het onderwijs gewoon leraren moeten zijn die voor de klas staan en daarnaast ook managementtaken hebben, kan ik zo gauw niet bedenken ;-)

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 18:47 in reactie op Ginger Ted Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kijk, aan uw bijdrage heb ik tenminste iets. Dank daarvoor. Al moet ik wel zeggen dat alles wat u vrijwillig uit liefde voor het vak doet wat mij betreft niet meetelt. Ik doe ook heel veel uit liefde voor de politiek en het liberalisme, ook deze week alweer drie avonden op een rij... Zo hebben alle mensen met verantwoordekijkheidsgevoel wel iets dat ze onbezoldigd doen ;-)

    ik moet me haasten...

  • Andy P, wo 23 februari 2011 09:22 in reactie op Reageer op Andy

    Andy

    Geldt alleen voor eigen toetsen, landelijke toetsen gaan via een geautomatiseerd systeem en als leerkrachten een keer zouden stoppen met zeuren over de werkdruk en zouden werken hadden ze meer tijd over en ja, ik ken genoeg leerkrachten. Verder verdienen ze ook niet zo slecht bij het onderwijs vergeleken met het bedrijfsleven en moeten ze niet steeds zeuren om een procentje erbij. Ik ken mensen in de IT die vanaf 2001 geen loonsverhoging hebben gehad.

  • Ginger Ted, wo 23 februari 2011 16:31 in reactie op Andy P Reageer op Ginger

    Ginger

    Toetsen via een geautomatiseerd systeem? Je bedoelt de centrale examens? Die kijk je stuk voor stuk, vraag na vraag, met potlood na. En niet gewoon goed/fout maar met inachtneming van doorgerekende fouten en/of deels goede redeneringen. Daarna kijk je nog eens een keer dezelfde hoeveelheid examens na van een andere school als tweede correctie. Verder ken ik geen enkele vorm van "geautomatiseerde" toetsing in het wiskundeonderwijs. IT-ers ken ik uit mijn directe omgeving als mensen die je in de tachtiger en negentiger jaren smalend uitlachtten als je vertelde wat je verdiende. Het laatste decennium kwam op die wildgroei een marktcorrectie. Opeens zag je ex-ICT-ers als zijinstromers het onderwijs inkomen. Velen van hen hielden het hooguit een maand of drie uit. Tranen met tuiten in de lerarenkamer zoals zoveel beginnende docenten. Zo gauw de ICT weer aantrok vertrokken velen weer met hetzelfde bravoure waarmee ze kwamen. In de tussentijd waren ze het vaak wel even kwijt.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 09:26 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik lees net ergens op de interwebs dat docenten 750 uur per jaar lesgeven en met een factor 1,7 werken om het totaal aantal werkuren per jaar te berekenen (ca. 1250 uur per jaar).
    Dat betekent dus dat een docent 500 uur per jaar heeft om al die andere dingen te doen. Even terugrekenend naar die 41 weken dat een docent werkt, kan deze per week met 30 uur werken in totaal een heel eind komen.

    Enkele quotes:
    "... Wij gaan uit van 45 min per les. Ik geef momenteel 31 lesuren van 45 min. Werktijdfactor is 1,68. Onze school rekent met 36 weken. Normaliter werkt een full-timer 28 lesuren, die 3 uren die extra draai zijn van mijn taakbelasting afgegaan. Ik heb gewoon 1,0 Fte..."

    "...25 lesuren per week is gebruikelijk bij lesuren van 50 minuten. Bij 36 lesweken kom je dan precies op 750 klokuren. Bij lesuren van 45 minuten kom je zo uit op 27,78 lesuren per week, dus bijna 28..."

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 10:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hey...

    Bizar: ze hebben het over 36 weken per jaar. Dat betekent dus dat er 16 weken per jaar iets anders gedaan wordt. Als er 11 weken vakantie zijn, wat doen docenten dan in die overige 5 weken?

    Dat had ik even niet opgemerkt.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Ga of laat jij je nou eens echt informeren in plaats van altijd maar aan hearsay te doen. Jij komt toch zo graag onder de mensen? Leraren zijn voor de VVD geen doelgroep?

    Denk je dat ze er met alleen lesgeven zijn? Dat alles kant en klaar aangeleverd wordt? Ja, misschien op de kleuterschool, maar zeker niet in het voortgezet onderwijs! Kortzichtig en onwetend, die rechtse reacties van afgunst en jaloezie.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 13:57 in reactie op Censuur Joop Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Leest u de feiten even op uw gemakje door. Dan zult u beseffen wat ik opgeschreven heb. Google er wat naast, dat geeft ook nog inzichten en reageer dan pas op mijn bijdrage.

    Een docent geeft 750 lesuren per jaar en heeft daarnaast nog circa 500 uren op jaarbasis om de andere dingen te doen: correctie, lesprogramma etc.
    Die 1250 uur in totaal besteedt een docent in 36 weken op jaarbasis (zeggen ze). Dat wil dus zeggen dat een docent gemiddeld bijna 35 uur per week werkt, ínclusief alle overige taken. Als we 36 weken aftrekken van 52 weken (die in een jaar zitten), blijven er 16 weken over warvan er 11 vakantie zijn. Wat doet een docent dan in die 5 overige weken?

    Of gaan we het herberekenen en stellen we vast dat een docent 11 weken vakantie heeft en dus die 1250 uur in 41 weken besteedt (inclusief het nakijken en zo) en derhalve maar iets meer dan 30 uur in de week werkt?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 februari 2011 12:19 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Maar vertel dan eindelijk eens hoe het wél in elkaar zit. U oreert telkens dat het anders is maar als men vraagt hoe het dan anders is, komt u met een voorbeeld uit de jaren 60. Dat schiet niet op zo.

    Reageer anders eens even op mijn rekensommetjes (was ik altijd best wel goed in)?

  • Ginger Ted, wo 23 februari 2011 15:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik heb hierboven al beschreven dat de 36 weken alleen gehanteerd worden als het gaat om de berekening bij lesweken gegeven door docenten. Voor leerlingen rekent dezelfde schoolleiding met ± 39 weken.

    Ik schreef: "Wat helemaal sterk is, is dat de school in haar berekeningen uitgaat van 36 lesweken voor docenten terwijl de leerlingen volgens diezelfde school 38,5 tot 39 lesweken hebben. Men rekent altijd met de per geval gunstigste getallen. Een proefwerkweek telt voor docenten bijvoorbeeld niet mee terwijl onze school al jaren vanwege de urennorm voor leerlingen alle! lessen gewoon door laat gaan in die weken. Er wordt ook rekening gehouden met klassen die op schoolreis zijn terwijl de achterblijvende docenten de lesuren overnemen van de begeleidende docenten, idem vanwege de urennorm voor leerlingen. Netto maak je evenveel uren."

    Verder wordt er ook rekening gehouden met drie dagen aftrek voor de eerste lesweek. De maandag en dinsdag deel je lesmateriaal uit, vergader je, heb je een kennismakingsdag/sportdag. Omdat deze dagen zo vol werk zitten beginnen verreweg de meeste docenten al in de week daarvoor. De school is omdat dit al gebruikelijk is gewoon geopend.

    Dat geldt overigens ook voor de laatste weken. De een na laatste week is proefwerkweek waarbij alle lessen gewoon doorgaan ivm urennorm leerlingen. De laatste week is er een sportdag, inleveren lesmateriaal, extra jaarafsluitende vergaderingen, proefwerkcijfers dienen voor maandag 10.00 ingeleverd te zijn (dus in weekend nakijken), rapport/overgangsbesprekingen, voorbereidingen nieuwe jaar, ontvangstavond (anders geen ruimte) nieuwe brugklassers en ouders, etc. Omdat die voor leerlingen de 39e tot 41e week is (afhankelijk van kalenderjaar) en de leerlingen geen week zonder de docentenbegeleiding zijn geweest snap je dat 36 weken niet klopt. Het is een door behoefte gefabriceerd getal. Overigens dienen de meeste docenten omdat ze hun werk niet afkrijgen ook nog werkzaamheden te verrichten in de eerste week van de vakantie. Ook die week is de school op basis van ervaring geopend. De week die straks verplicht wordt en voorspelbaar gevuld gaat worden met extra taken.

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 21:16 Reageer op Ginger

    Ginger

    "Met een beetje natuurlijk overwicht is het een makkelijk baantje met heel veel vrije dagen (ik ben ervaringsdeskundig)."

    De werkdruk zit 'm niet in de lessen maar het toenemende werk er omheen. De laatste jaren zijn de toegekende uren voor taken door middel van creatief boekhouden (oftewel boerenbedrog) steeds minder geworden terwijl het werk wat er tegenover staat niet afneemt. Voorbeeldje: De mentortaak was bij ons 80 uur (wat erkend door de direct leidinggevenden al te weinig was) en is verlaagd naar 40 uur zonder kennisgeving of uitleg voor- of achteraf. Als je er naar vroeg was het enige wat je los kreeg dat het plaatje anders niet kloppend te krijgen was.

    In de loop van het jaar komen er bovendien spontaan allerlei werkgroepen, activiteiten, etc. bij die niet in het vaste takenpakket omschreven zijn maar wel gedaan dienen te worden.

    Ik snap je behoefte om zoveel mogelijk van je kinderen af te zijn niet. Was er gewoon niet aan begonnen of bied ze ter adoptie aan. Wil je ze houden en ze toch minder zien betaal je maar voor extra opvang. Ik maak zelf wel uit welk vrijwilligerswerk ik doe en wanneer. Ook hoeveel betaald overwerk ik wil doen bepaal ik liever zelf. Als ik mijn uren volgend jaar ga noteren zal de school het aantal overwerkuren dat ze kunnen afdwingen al ruimschoots overschrijden. Er voor betalen zullen ze ook niet willen en waarschijnlijk niet kunnen. Dus die extra vakantiewerkweek komt er voor mij niet. Want nogmaals wat voor werk ik in mijn vrije tijd doe bepaal ik zelf.

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 21:23 in reactie op Ginger Ted Reageer op Ginger

    Ginger

    Was reactie op: Pieter Verschuren, di 22 februari 2011 19:55

  • Pieter Verschuren, di 22 februari 2011 21:54 in reactie op Ginger Ted Reageer op Pieter

    Pieter

    Ik snap je reactie, maar ik heb het over families die beide moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen. En verder, wat is je reactie op het punt dat het mischien goed is voor de kinderen om wat minder vakantie te hebben?

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 22:20 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Ginger

    Ginger

    Als er voor minder vakantie betaald wordt of dat ik daadwerkelijk in de rest van het jaar niet (veel) meer uren hoef te maken als dat ik op papier doe valt er altijd over te praten. Wel boter bij de vis dus.

    Voor de kinderen is het wellicht beter (dat soort sociologische onderwijskundige onderzoeken spreken elkaar vaak tegen) maar persoonlijk zie ik de jeugd ook graag een vakantie hebben zoals ik die zelf vroeger had. Ik heb er prima herinneringen aan, heb er veel andere ervaringen, dus leermomenten, door gehad, en het is wel in het meest aantrekkelijk deel van het jaar. Je zit minder noodgedwongen binnen.

    Overigens: "four equal breaks of two weeks and a four-week summer holiday" Dat is 12 weken vakantie. Hetzelfde als nu. Dus jij als ouder schiet er niets mee op en voor mij maakt het dus ook niets uit.

  • El Che, di 22 februari 2011 21:14 Reageer op El

    El

    Wanneer ik sommige stupide reacties zie, word ik zo ontzettend kwaad, dat het voor mij beter is om iets anders te gaan doen en dit item maar laat voor wat het is. Velen, die hier reageren weten echt niet waarover ze het hebben. Succes met de afbraak van het onderwijs en het vernederen van een erg mooi vak.

  • YggY ..., di 22 februari 2011 21:37 in reactie op El Che Reageer op YggY

    YggY

    Succes met de afbraak van het onderwijs en het vernederen van een erg mooi vak.
    ================

    Ik denk met je mee en ik constateer voor mezelf dat ik bij geen enkele groep van mensen behoor en ik derhalve hier ook niet te kwetsen en te beledigen ben.

    Helemaal nergens bij horen kan ook wel eens zo zijn voordelen hebben.

  • Opinius Media, di 22 februari 2011 21:08 Reageer op Opinius

    Opinius

    google is een mooie uitvinding
    leg de cao van een loodgieter poetsvrouw verpleegster eens naast die van de leraar in voorgezet onderwijs,.
    ik heb het gedaan.
    zo de uren ,was wel wat uitzoekerij maar toch.
    interessant.
    onderwijspersoneel moet nu even niet zeiken.

    zeik maar liever dat er meer leraren komen ,
    beter en meer kennis daardoor aan die kinderen gegeven kan.

    als het dan toch over continuering van kwaliteit van onderwijs en haar personeel gaat,..begin waar het moet.
    kunnen die leraren i.p.v. 3 weken strand van hun 7 weken vacantie ,er 4 weken hebben aan zon en zee. of weet ik het
    (want van die 7 weken vakantie werken zij er 4 weken thuis van 8 a 9 uren per dag)

    zo doen zij dat doen de hele herfst -kerst voorjaars en paasvakantie.

    echt waar?

  • P. Luckor, di 22 februari 2011 20:38 Reageer op P.

    P.

    Eindelijk iemand die de schaamteloze vakantiedrift in het onderwijs durft aan te pakken. Die ambitieuze gedreven leerkracht is in de werkelijkheid een zeurdoos die alles bij het oude wil houden.

    Al die weken vakantie kunnen prima ingevuld worden met de voorbereiding van projecten, toneelstukken e.d.

    Dat leerkrachten 42,5 uur werken is maar voor een enkeling, de meesten komen niet boven de 32 uur uit.

    Maak er eens een baan van, dat wordt tijd.

    En ja ik ben zowel als ouder als vanuit mijn professie nauw betrokken bij het huidige lager/middelbaar onderwijs

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 21:22 in reactie op P. Luckor Reageer op Han

    Han

    Sta je voor de klas dan?

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 21:55 in reactie op P. Luckor Reageer op Ginger

    Ginger

    U weet wat ik doe in het kader van mijn vak zonder mij te kennen? Ik ken u wel. Zo weet ik van u dat u dat in uw professie nooit doet wat u zou moeten doen. Dat zelf nooit erkent maar anderen tekorten verwijt wat nergens op gebaseerd is. En anders vind of verzin ik wel iemand die dezelfde professie heeft als u en beweer hetzelfde over u. Zo doet u dat ook.

  • P. Luckor, di 22 februari 2011 23:16 in reactie op Ginger Ted Reageer op P.

    P.

    Zoals ik schreef, de goede daar gelaten, is de gemiddelde leerkracht conservatief en erg gericht op het behouden van privileges.

    Nergens in uw stukjes lees ik iets over kansen, het ontwikkelen van brede scholen of didactiek. Het gaat weer over moeilijke jongeren, salaris en werkdruk.

    Een gemiste kans.

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 23:53 in reactie op P. Luckor Reageer op Ginger

    Ginger

    Het betaald worden voor de uren die je maakt is geen privilege. Het gaat volgens de minister hier slechts over een herverdeling van werktijd om verlichting van erkend(!) te hoge werkdruk te bereiken.

    Dat docenten er niet op vertrouwen dat de extra werkweek gecompenseerd wordt met minder werk in de rest van het jaar is een kwestie van ervaringsdeskundigheid. Het is nu al zo dat er door schoolbesturen vreselijk gesjoemeld wordt met het toegekende aantal gewerkte klokuren t.o.v. de werkelijk gemaakte. Door de bezuinigingen is dat de laatste jaren alleen maar toegenomen.

    U hebt werkelijk geen idee hoeveel tijd ik besteed aan nieuwe didactieken, leermiddelen (vooral ICT), en nieuwe vaardigheden voor mijzelf (idem vooral ICT). Ook daar ging het in deze discussie niet over. Maar ik kan u verzekeren dat ik zelfs in mijn vrije tijd, weekenden en vakanties uit liefde voor voor mijn vak hier mee bezig ben. Als wiskunde-docent ben je altijd op zoek naar leuke applets, ze zelf aan te passen als het open source is, wiskundige raadsels verzamelen, en lesmateriaal maken. De toegekende ontwikkeltijd overschrijd ik vrijwillig.

    Over moeilijke jongeren heb ik het hier niet gehad omdat het daar hierover niet gaat. Verder doe ik als ervaren docent sowieso niet moeilijk over moeilijke jongeren. Ik weet er goed raad mee. Bij mij zitten ze goed.

  • Andy P, wo 23 februari 2011 11:30 in reactie op Ginger Ted Reageer op Andy

    Andy

    Maar geldt dat niet voor alle beroepen? Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader als gemeenta ambtenaar ook continue op de hoogte moest blijven van nieuwe wetten e.d. en later ook ICT zaken. Zelf zit ik in de IT en bestaat mijn werkweek inclusief studie regelmatig uit 80 uur per week werken waarvan maar 40 uur betaald wordt.

  • Ginger Ted, wo 23 februari 2011 14:10 in reactie op Andy P Reageer op Ginger

    Ginger

    Klopt. En nou krijgt je te horen dat je een week minder vakantie krijgt c.q. extra moet werken, zonder dat je er meer voor betaald krijgt. Sterker nog, je krijgt te horen dat de komende jaren de nullijn wordt gehouden.

  • xxxxx xxxxxxx, di 22 februari 2011 20:11 Reageer op xxxxx

    xxxxx

    Hou ook even in de gaten dat die vrije tijd ook compensatie is voor het relatief lage loon. Daarnaast steken veel leraren die ik ken ook veel onbetaalde uren in hun werk, om de kwaliteit te kunnen leveren die ze nodig vinden.

  • Eline W, di 22 februari 2011 20:00 Reageer op Eline

    Eline

    De reacties hier zijn weer heel erg doordacht.

    In een ander topic doen studenten alles fout, hier zijn het de VO docenten. Ziet nou niemand in dat als je deze groepen zo behandelt dan dat niemand uit de 1e groep het 2e beroep wil uitoefenen. De kinderen hebben wel les nodig, op deze manier wil echt niemand dat meer doen. Uit een snel hand opsteek peilinkje van een voorlichter van het instituut van de lerarenopleiding bleek dat slechts een stuk of 10 van de +/-60 aanwezige 2e jaars natuurkundestudenten van de UvA bereid waren een carrière in het onderwijs te overwegen, hoeveel daarvan daadwerkelijk leraar worden weet ik niet. Maar als de minister zo doorgaat vrees ik dat ze persoonlijk alle middelbare scholieren les kan gaan geven.

  • Pieter Verschuren, di 22 februari 2011 19:55 Reageer op Pieter

    Pieter

    Lange zomervakanties zijn niet bij voorbaat goed voor de schoolprestaties. Willen we een kennisland blijven is het geen slecht idee om kinderen na vijf weken vakantie weer naar school terug te sturen ipv na zes weken (Greensward College, Essex, a secondary school and sixth form college, has introduced a radical five-term year - with four equal breaks of two weeks and a four-week summer holiday. Under the new system, the number of pupils gaining at least five good GCSEs has leapt from 70 per cent to 88 per cent.)

    Ook is het lastig voor gezinnen die het niet zo breed hebben en waar beide ouders moeten werken. Onder de nieuwe plannen hoeven ze een week minder oppas te betalen (of andere lastige oplossingen te vinden).

    En tenslotte, de meeste ouders met kinderen weten dat kinderen (en hun ouders) aan het eind van de zomervakantie heel erg klaar zijn met de vrije dagen. Een weekje minder zal de tere kinderzieltjes echt geen kwaad doen.

    Dus leraren, een weekje minder vakantie, voor onze kinderen, hun arme uitgeputte ouders en voor de arme tweeverdiendende gezinnen die geen geld hebben voor al die vakantie oppas. Met een beetje natuurlijk overwicht is het een makkelijk baantje met heel veel vrije dagen (ik ben ervaringsdeskundig).

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 21:37 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Han

    Han

    Leg dat dan maar eens uit van die ervaringdeskundigheid.

  • Pieter Verschuren, di 22 februari 2011 21:50 in reactie op Han van der Horst Reageer op Pieter

    Pieter

    Lerarenopleiding, daarna een jaar of 6 voor de klas gestaan (MEAO, etc) in het verleden. Geweldige baan maar meer te verdienen in het bedrijfsleven (hoewel je wel wat harder moet werken).

  • Jager Verzamelaar, di 22 februari 2011 23:20 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Jager

    Jager

    [In Finland, summer vacation starts on Saturday in late May, or in the beginning of June. The vacation lasts for 2 1/2 months. Usually, school starts again on August 14–20.

    In the United States, summer vacation lasts for almost 3 months. The dates vary depending on the location of the school district. Most schools take summer vacation from early to mid June to Labor Day or from late May to late August. School may start as early as late July or early August, often in the southern part of the country.

    In France, summer vacation usually consist of July and August (2 months]

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 18:27 Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik heb ruim 15 jaar in het bedrijfsleven gewerkt in verschillende bedrijfstakken en nu al ruim 11 jaar in het voortgezet onderwijs. De werkdruk is in het VO eenvoudigweg hoger.

    Je werkt 42,5 uur per week op papier maar in werkelijkheid veel meer. Je krijgt bijvoorbeeld bij ons voor de taak mentorschap 40 uur per jaar terwijl je die na twee maanden (november) al vervuld hebt moet je tot juli er mee door gaan. Er over klagen helpt niet. Je krijgt hoogstens de dooddoener dat het nou eenmaal zo is in het onderwijs en daalt met dit soort klachten op de kansenlijst om carriere te maken.

    Aangezien je officieel 38 uur werkt spaar je dus 4,5 uur per week. Vandaar de vakanties na ±9 weken en de lange zomervakantie. Ondanks dat je buiten die vakanties al te veel moet doen blijft er ook altijd werk over dat pas in de vakantie gedaan dient te worden.

    Een vakantieweek minder zogenaamd om de werkdruk te verlagen is een lachertje. Op mijn school hebben we iedere dinsdagmiddag een gezamenlijk werkmiddag waar je verplicht aanwezig ± 2,5 uur aan taken werkt die voor een groot deel niet in de omschreven taken aan het begin van het jaar zijn omschreven. Ik heb in de lerarenkamer na bekendwording van de extra werkweek daarop voorgerekend dat er dan ± 17 van die middagen geschrapt zouden kunnen worden. De aanwezige leidinggevenden lachten meewarig. Iedereen weet dat dat niet gaat gebeuren.

    Ik heb aangekondigd vanaf volgend jaar al mijn uren te gaan opschrijven. Dat houdt in dat ik straks met recht kan aangeven waarom ik de extra week niet aanwezig zal zijn en ook dat ik begin november zal vragen wie het mentorschap voor de rest van het jaar overneemt.

    Men rekent nu nog te veel op de liefde voor het vak. Maar er zijn grenzen.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:02 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    Wat dacht u ervan om harder te werken?
    Oftewel wat een leraar nu in 5 uur presteert het in 4 uur te doen?
    En als het niet bevalt terug naar het bedrijfsleven?
    U moet namelijk niet hoor.

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 20:15 in reactie op Frans Houten Reageer op Ginger

    Ginger

    Ja van harder werken worden de lesuren vast korter. Sneller proefwerken en lessen voorbereiden, dat waar je onder hoge werkdruk toch al op bezuinigd (automatische piloot), zal de kwaliteit vast verhogen en de klant, leerling en ouders, tevredener maken.
    Terug naar het bedrijfsleven is inderdaad een oplossing. Dat doen dus ook steeds meer. Daardoor komen er dor het tekort nog meer onbevoegden voor de klas, of moeten overblijvende docenten nog meer overnemen, of zitten nog meer leerlingen met uitval waardoor ze achter raken.

    Gelukkig kun je als docent ook ZZP-er worden waardoor de kosten nog hoger worden voor de belastingbetaler. Laten we daar maar voor kiezen collega's.

  • Piet de Geus, di 22 februari 2011 22:29 in reactie op Ginger Ted Reageer op Piet

    Piet

    "Ja van harder werken worden de lesuren vast korter."

    Nog korter? In mijn tijd waren ze al gekrompen tot 50 minuten. Dat zijn op een 40-urige werkweek toch 400 minuten.

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:23 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    Ja van harder werken worden de lesuren vast korter.

    Kijk uw antwoord laat al de onwil zien.
    U wilt niet,dat is het manco.
    Uren hoeven niet korter,u moet meer doen in een uur.
    Dan hoeft u bijv geen huiswerk mee naar huis te nemen,u zou plaats kunnen nemen in de ruimtes waar de tussenuren worden gegeven.
    Zo werkt het i het bedrijfsleven ook,of bent u dat vergeten?
    Dat is toch 1 van de redenen dat u het bedrijfsleven vaarwel heeft gezegd?
    Namelijk het luiere leven en het betere verdienen.
    Zoals gezegd,red u het niet?
    Dan nemen we wel een Pool,wedden dat die het wel redden?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 14:43 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    Gelukkig kun je als docent ook ZZP-er worden waardoor de kosten nog hoger worden voor de belastingbetaler.

    Wel voldoen aan de belastingregels dan he.

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 21:39 in reactie op Frans Houten Reageer op Han

    Han

    Ik denk dat met nog meer van dit soort stompzinnige reacties Ginger Ted dat wel eens zou kunnen doen. Hij heeft op uitstekende wijze aangegeven hoe zijn werk in elkaar zit. Als je dan ook nog een schop krijgt van boven - want zo komt het plan van de grote bewindsvrouwe over - dan heb je het snel bekeken.

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:27 in reactie op Han van der Horst Reageer op Frans

    Frans

    . Hij heeft op uitstekende wijze aangegeven hoe zijn werk in elkaar zit.

    Nee hoor gewoon hoe het bedrijfsleven werkt met zijn marktwerking.
    Zeg mij maar waarom we laag geschoold werkvolk mogen vervangen voor de goedkope hardwerkende Polen(want ja de NL arbeider wil niet) en de leraren niet?
    Weg met die klassenmaatschappij.

  • Hugo Gündel, wo 23 februari 2011 01:17 in reactie op Frans Houten Reageer op Hugo

    Hugo

    Het lijkt mij ook vrij problematisch voor een leraar om van zijn leerlingen te verlangen dat zij de leerstof, voor hen te bevatten in minimaal 5 uren, maar gecomprimeerd in hun hersenen dienen te stampen met 1 uur tijdwinst als doel.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:04 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    ps
    We kunnen u ook vervangen voor een Pool die niet zeurt wen wel lekker hard werkt voor weinig geld.
    Net als in het bedrijfsleven zullen we maar zeggen.

  • Joop Liefaard, di 22 februari 2011 22:11 in reactie op Frans Houten Reageer op Joop

    Joop

    U doelt hier op al die Polen die het werk doen dat gewone Nederlanders niet willen omdat ze dan te hard moeten werken voor te weinig geld.

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:28 in reactie op Joop Liefaard Reageer op Frans

    Frans

    Juist.

  • Amarinde Bovendorp, di 22 februari 2011 18:21 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Het lijkt erop dat dit kabinet een melkkoe heeft gevonden en die volledig uit wil melken ten koste van de toekomstige generaties.

    Het achterlijke aanhalen dat ouder zoveel moeite hebben met 7 weken vakantie is te idioot om serieus op in te gaan maar voor de goede orde dan toch maar even de kern van die opmerking bloot leggen:

    Ouders die de zomer vakantie te lang vinden en moeite hebben hun kroost onder te brengen zien de school dus niet als instituut die hun kinderen wat bijbrengt maar als goedkope kinderopvang.

  • Joop Pooj, di 22 februari 2011 18:01 Reageer op Joop

    Joop

    Frappant, als het gaat om de overheid kiest Joop meteen de kant van de producent en niet die van de klant. Tsja, komt natuurlijk door al die ex-leraren in de PvdA, zoals Verbeet, Netelenbos en die fractievoorzitster voor Cohen (effies haar naam kwijt).

  • Huub Philippens, di 22 februari 2011 19:17 in reactie op Joop Pooj Reageer op Huub

    Huub

    Het verschil met het bedrijfsleven is dat er in het onderwijs geen producenten en klanten zijn. De bobo's van de mega-onderwijsinstellingen gebruiken die terminologie graag om zichzelf flinke salarissen toe te eigenen en het onderwijs zo goedkoop mogelijk te maken.
    Het is zowel in het belang van leerlingen en leraren dat ze de nodige uitrustperiodes krijgen. Leraren zijn avonden en weekenden en vakanties met hun vak bezig. Dat is niet aan de schooluren en -dagen gebonden.
    Leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben ook baat bij vakanties waarin ze andere activiteiten kunnen doen die vormend zijn en waar het onderwijs minder geschikt voor is.

  • zorba de griek, di 22 februari 2011 17:39 Reageer op zorba

    zorba

    Erg zeg, voor die leraren. Dat was onder de PvdA nooit gebeurd.

  • YggY ..., di 22 februari 2011 17:33 Reageer op YggY

    YggY

    Zoals weer te doen gebruikelijk zijn de kort-door-de-bocht-reacties weer niet van de lucht.

    Het gaat hier dus over de zomervakantie van de school en niet over de zomervakantie van de leerkrachten.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 17:40 in reactie op YggY ... Reageer op -

    -

    iggi,

    dan moet je het bericht nog maar eens een keer lezen, vooral de eerste alinea.

  • Rob van Koot, di 22 februari 2011 21:15 in reactie op YggY ... Reageer op Rob

    Rob

    Daar zou jij je nooit schuldig aan maken.......:)

  • El Che, di 22 februari 2011 17:25 Reageer op El

    El

    Een docent met een volledige FTE, aanstelling 36 uur werkt 42 uur per week. Werkt dus 6 uur per week over voor de vakanties. Er is niets gratis. Minder vakantie, dan minder uur per week, dan wordt het probleem op school alleen maar groter.
    En dan heb ik het nog niet eens over de niet betaalde uren "s avonds en/of in het weekend.
    Wat krijg je het toch allemaal voor niks in het onderwijs, haha. Velen buiten het onderwijs geloven nog steeds in die "gratis" onzin!

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:06 in reactie op El Che Reageer op Frans

    Frans

    En dan heb ik het nog niet eens over de niet betaalde uren "s avonds en/of in het weekend.


    Tja dan moet je zorgen dat je je werk op school af hebt,dan hoef je geen thuiswerk te verrichten.

  • El Che, di 22 februari 2011 20:23 in reactie op Frans Houten Reageer op El

    El

    Ik zie wel dat jij niet weet wat deze baan inhoudt.

  • Martijn van Schaik, di 22 februari 2011 17:03 Reageer op Martijn

    Martijn

    Pedagogische overwegingen kwamen wel aan bod in het stuk van Edith Hooge in 2009(!).
    http://www.trouw.nl/opinie/podium/article2850846.ece/_Docenten_blijven_slecht_met_hun_tijd_omgaan__.html

  • Zjen Zen, di 22 februari 2011 17:01 Reageer op Zjen

    Zjen

    Kinderen en pubers hebben tijd nodig om te rijpen.

    Dat gebeurtdoor ze de kans te geven alles te laten bezinken. Daar zijn vakanties voor.
    Leerkrachten werken voor en belangrijk deel gewoon door en hebben die vakanties niet. Die zijn voor de kinderen!

    20 lesuren is 50 uur werken. Is dat zo onbekend?
    3 weken voor het begin van het schooljaar wordt er aan het rooster gewerkt, bijvoorbeeld. Gewoon 1 klein voorbeeldje maar.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 17:42 in reactie op Zjen Zen Reageer op -

    -

    Rijpen?????

    Nog nooit zoveel onzin zien verkondigen voor "waar"!!!

  • xp joffer, di 22 februari 2011 16:42 Reageer op xp

    xp

    zowel hier als in het nrc wordt niet duidelijk gemaakt wat de reden is voor die lange vakanties.. verder staat alles onder druk dus ook die lange schoolvakanties, jammer dan...

  • Jager Verzamelaar, di 22 februari 2011 16:37 Reageer op Jager

    Jager

    van een week meer onderwijs stimuleer je de kenniseconomie natuurlijk ontzettend ;P

    Volgens mij is het al een soort burn-out economie geworden dat onderwijs

    enige reden dat de leerlingen het volhouden is dat men ze wijs heeft gemaakt dat het zo hoort.

    Enige dat ik niet begrijp is dat leraren zichzelf in de spiegel kunnen bekijken.

    Ze doen mee aan een detentiesysteem waar kinderen op grote schaal ontdaan worden van hun natuurlijk nieuwsgierigheid en leergierigheid en in ruil daarvoor leren te gehoorzamen en vooral het denken over te laten aan anderen

    Elke kind is een filosoof
    Wat is daar van over als ze klaar zijn?

  • jan pietersen, di 22 februari 2011 16:29 Reageer op jan

    jan

    Als de hoeveelheid lesuren gelijk blijft dan is dit een prima maatregel. De werkdruk neemt per saldo af.

  • Rob van Koot, di 22 februari 2011 16:24 Reageer op Rob

    Rob

    Goede maatregel. Vier weken is zat. En waarom is de leraar de dupe? En werknemer heeft doorgaans maar 5 weken per jaar. Een leraar iets meer dacht ik. Wat een gezeur over verworven rechten weer. Plichten, moeten we het daar niet weer eens over hebben'?

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 16:59 in reactie op Rob van Koot Reageer op Han

    Han

    Een leraar moet in zijn eigen tijd zijn lessen voorbereiden en vaak ook nog in zijn eigen woning omdat de school er te weinig ruimte en faciliteiten voor biedt. Dus: is allemaal te regelen. Wordt een duur grapje.

  • Rob van Koot, di 22 februari 2011 17:20 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob

    Rob

    Maar geeft ook zelden 8 uur les per dag. Dat geeft ruimte.

  • Amarinde Bovendorp, di 22 februari 2011 18:26 in reactie op Rob van Koot Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Maar werken veelal 10 uur per dag.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:10 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Frans

    Frans

    Je hebt zelfs mensen die werken 12 uur per dag,en druk dat ze zijn.
    Alleen aan het eind van de dag is er niks uit hun handen gekomen.

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 21:44 in reactie op Frans Houten Reageer op Han

    Han

    Jij hebt geen benul van wat er in het onderwijs gebeurt. Daarom zijn je reacties ook zo schamper en kwaadaardig. Ik denk dat menig leraar voor een 38-urige werkweek en een vakantie van 20 21 dagen per jaar tekent, als het ook bij die 38 uur blijft, als hij binnen die 38 uur zijn lessen kan voorbereiden in zijn eigen werkruimte op school waar hij voorzien is van behoorlijk achtergrondmateriaal.

    Maar die ruimte is er niet, dat achtergrondmateriaal is er niet. Die faciliteiten zijn er niete.
    Voor een miljardje of tien is dat natuurlijk wel te regelen.

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:45 in reactie op Han van der Horst Reageer op Frans

    Frans

    Als dat de reden is dan kunnen we wel zeggen dat de leraar niet voldoet.
    Altijd de schuld bij anderen neer leggen.
    Een pc en internet en je hebt de grootste bibliotheek met ervaring tot je beschikking.

  • Ginger Ted, di 22 februari 2011 21:59 in reactie op Frans Houten Reageer op Ginger

    Ginger

    Ervaringsdeskundige?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:39 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    Jep.
    Ervaring met luie klagende leraren als ouder van kinderen die op het VO hebben vertoefd.

    1 kleine ervaring van mij :
    Dochterlief was 1 week ziek geweest en had dus wat gemist.
    Nu in de eerstvolgende les na haar ziekte wilde zij aan haar leraar een vraag stellen.
    Aangezien het in de periode veel zelf doen(u bekend deze periode in het onderwijs?) was kreeg zij van de leraar het antwoord:daar begin ik niet aan ik beantwoord geen vragen in de lessen.
    Deze leraar zijn lessen bestonden eruit om te zeggen Boek.....hoofdstuk.... volgende week repetitie en de rest van de les kwam er geen woord uit.
    Alleen koffie zuipen of de krant lezen.(klinkt zeker ongeloofwaardig?maar wel een feit)
    O en de vraag die mijn dochter wilde stellen wilde hij wel beantwoorden ,na schooltijd want dan had meneer de leraar een klaslokaal waar leerlingen konden komen om hun vragen beantwoord te krijgen.
    Koste wel 5 euro per uur per leerling.
    Dat is 1 van mijn ervaringen met scholen.
    O en ik kan u er nog veel meer vertellen en uit die ervaringen is mijn mening dat een leraar uit een luie uit vretende klagende persoon bestaat.
    Het grootste gedeelte dan.

  • de heer Meijerink, do 24 februari 2011 19:13 in reactie op Han van der Horst Reageer op de heer

    de heer

    Han, dat was de reden dat ik na anderhalf jaar weinig trek meer had om voor de klas te blijven staan. Werkelijk alle extra's moeten in 'eigen tijd' gebeuren, van lesvoorbereidng tot en met de correcties en het lezen van vakliteratuur. Dan kom je algauw aan een verdubbeling van de wekelijkse roosteruren. Dan blijkt je salaris al sinds de HOS-nota van Deetman zo ongeveer bevroren en zijn promotieperspectieven (vgl. die in het 'normale bedrijfsleven') amper aanwezig. Maar het meest moe word ik nu, 25 jaar later, nog steeds van dit nitwits die je voorrekenen 'hoeveel weken vakantie je hebt'!

    Een baan in het onderwijs is voor idioten en idealisten!

  • Piet de Geus, di 22 februari 2011 16:23 Reageer op Piet

    Piet

    Maar zes weken zomervakantie? Het is maar goed dat daarna al snel de herfstvakantie volgt, de kerstvakantie, de voorjaarsvakantie, de hemelvaartsvakantie, de paasvakantie en de pinkstervakantie, anders was het echt niet vol te houden!

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frans

    Frans

    krokus?
    De Islamitiese feestdagen zoals offerfeest.
    ook nog een x aantal studiedagen dat ze de school dichtgooien.

  • Reinaert de Vos, di 22 februari 2011 16:04 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ik vind het nog niet zo'n schokkende maatregel. Docenten hebben het zwaar maar dat hebben er wel meer. Het lijkt me overigens wel fair om in dit geval het salaris eens wat op te schroeven.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 16:22 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op -

    -

    Wat raar met meer 'geld" is de werkdruk lager?

    Onzin, deze maatregel geeft de leraren en docenten meer tijd om les te geven en zal de werkdruk, tegen kosten neutraal, oplossen .In ieder geval verminderen. Dat willen we toch?

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 februari 2011 16:44 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Opschroeven? Een docent werkt bijna drie maanden per jaar niet en wordt dan wel doorbetaald...

  • Reinaert de Vos, di 22 februari 2011 17:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Hoho. Er wordt wel degelijk gewerkt in de vakantie. Daar zijn gewoon voorbereidingsuren en vergadertijden ingepland. Dat ziet niemand maar dat is wel zo. Iedereen denkt dat docenten twee maanden op hun gat aan het strand liggen maar dat is niet zo. De werkdruk is redelijk hoog in het onderwijs. Een beetje financiele compensatie kan dus geen kwaad. Zeker niet als je nog docenten wil houden.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:12 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Frans

    Frans

    Zeker niet als je nog docenten wil houden.

    Gewoon goedkope oostblokkers in de plaats nemen.
    En zwaaien naar de docenten.

  • Reinaert de Vos, di 22 februari 2011 20:54 in reactie op Frans Houten Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Nee want die moeten eerst inburgeren.

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 22:25 in reactie op Frans Houten Reageer op Han

    Han

    En in welke taal gaan die oostblokkers dan les geven?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:42 in reactie op Han van der Horst Reageer op Frans

    Frans

    Ik heb een Pool naast me wonen die perfect NL spreekt en schrijft.
    En er zullen er best nog wel meer zijn.
    De taal zal niet het punt zijn want een kleine investering en dat is opgelost.
    Dat u alleen de taal kunt aandragen als bezwaar laat eigenlijk wel zien dat het niet eens zo een gek ide is.

  • Rob van Koot, di 22 februari 2011 21:18 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Rob

    Rob

    De leraren die mijn dochter voor de klas krijgt (HAVO) kan ik niet betrappen op voorbereiding.

  • , wo 23 februari 2011 10:04 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Zit jij er dan bij 's avonds?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 13:52 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    Heb jij dezelfde lesuren of pc als Fatima?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:52 in reactie op Rob van Koot Reageer op Frans

    Frans

    De engelse lerares die mijn dochter(2002-2003)voor de klas zou hebben was 1,5 jaar met zwangerschapsverlof.
    De school kon geen andere leraar krijgen dus had men besloten de leerlingen die 1,5 jaar engelse les gemist hadden maar een voldoende te geven.
    Op mijn opmerkingen en klachten dat de opgelopen schade en achterstand nooit meer in te halen zou zijn kreeg ik te antwoord:we houden de hele school periode rekening in de cijfers met dit gegeven.
    ps
    Natuurkunde kon men 8 maanden niemand voor vinden.
    mocht uw antwoord zijn dat er geld bij moet om het lerarengebrek op te lossen zijn.
    Dan zou wil ik u vragen wat er mis is om goedkope oostblokkers in te huren zoals het bijv in de bouw of kassen ook gebeurt bij personeels gebrek.
    Of hoogopgeleiden die met vliegtuigen vol hier asiel aanvragen.

  • , wo 23 februari 2011 12:14 in reactie op Frans Houten Reageer op

    Spreken ook allemaal vlekkeloos Nederlands.

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 13:36 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    Inhoudelijk echt sterke reactie van u.

  • Ginger Ted, wo 23 februari 2011 17:40 in reactie op Frans Houten Reageer op Ginger

    Ginger

    "De school kon geen andere leraar krijgen"

    "Natuurkunde kon men 8 maanden niemand voor vinden."

    Hoe kan dat nou met zo'n luizenbaan?

    U vergroot gezien uw voorbeelden persoonlijke incidenten met slecht functionerende docenten of scholen uit en projecteert die op het hele onderwijs.

    Zich ontlasten is altijd prettig maar blijf er niet te lang mee bezig en spoel het tijdig weg. U heeft er anders zelf het meeste last van.

    Ik weet zeker dat u over mijn lessen niets te klagen had kunnen hebben net als overwegend die van mijn collega's. Al heb ik het gevoel gezien uw wel erg algemeen rabiate afkeer van het docentenschap dat u zoals wel meer ouders tekortkomingen niet snel bij zichzelf of eigen spruit zoekt. Maar nogmaals wellicht bent u werkelijk getraumatiseerd door een echt slecht functionerende school. Heeft u nooit overwogen de moeite te nemen naar een andere school om te zien voordat u verviel in uw post-traumatische stress?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 23:51 in reactie op Ginger Ted Reageer op Frans

    Frans

    De school kon geen andere leraar krijgen"

    "Natuurkunde kon men 8 maanden niemand voor vinden."

    Hoe kan dat nou met zo'n luizenbaan?

    Tja dat moet je aan de school vragen misschien vind men thuis zitten met wachtgeld wel fijner.
    ---
    U vergroot gezien uw voorbeelden persoonlijke incidenten met slecht functionerende docenten of scholen uit en projecteert die op het hele onderwijs.

    Ik heb het over mijn ervaringen en mijn mening gevormd door deze ervaringen.
    Ik kan u verhalen vertellen van basisschool tot de HAN die soortgelijke gevallen kende.
    En mijn mening is dat uit ervaring het een grote bende was op die scholen.
    -----

    Zich ontlasten is altijd prettig maar blijf er niet te lang mee bezig en spoel het tijdig weg. U heeft er anders zelf het meeste last van.

    Ik heb er geen last meer van,mijn kinderen zijn klaar met hun studie.
    Oke mijn kleinkinderen zitten nu op de basisscholen en we houden het in de gaten.
    Al staan we er nu iets verder vanaf.
    -----
    Al heb ik het gevoel gezien uw wel erg algemeen rabiate afkeer van het docentenschap dat u zoals wel meer ouders tekortkomingen niet snel bij zichzelf of eigen spruit zoekt.


    Tuurlijk kerel zoals al eerder gezegd altijd de schuld van anderen.
    Mijn kinderen hebben hun diploma's behaald en zijn aan het werk.
    En dat een lerares 1,5 jaar met zwangerschapsverlof gaat ligt aan mijn eigen spruit.
    daarom lopen er ook veel kinderen rond met een stempel op hun voorhoofd.
    Veelal aangebracht door incompetente leraren.
    En de scholen die ik tegen gekomen ben zijn geen uitzonderingen In de media komen vaak nog misstanden in het onderwijs aan de orde.

    Hier in de wijk is een basischool daar staat een dame uit Suriname voor de klas die 27 jaar bijstand heeft getrokken,3 jaar geleden als conciërge is aangesteld omdat ze moest gaan werken van de bijstand.
    1 jaar later stond ze voor de klas.
    Nu ik ben benieuwd wat er van die kinderen terecht komt die de lessen van haar moeten volgen.
    ps
    Gemiddeld gaan er 7 kinderen per jaar naar speciaal onderwijs op die school.
    Ook mijn jongste kreeg dat advies(allochtonenterreur waar haar vader wel raad mee wist was de werkelijke reden)
    Wij hebben haar de laatste 2 jaar naar een andere basisschool gedaan.
    Advies HAVO.
    In een keer als 1 van de besten haar klassen doorlopen door zelf overal achteraan te gaan.
    Cum laude afgestudeerd op de HAN.


    Maar zoals gezegd mijn mening berust op datgene wat ik meegemaakt heb.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 15:58 Reageer op -

    -

    Weer een prima maatregel van deze regering met gedoogsteun van de PVV. Men klaagt steen en been over werkdruk, wat veroorzaakt wordt door te lange vakanties en te veel vakanties.

    Nu komt deze Bijsterveld met de oplossing, gewoon de vakanties in korten en er komt meer tijd voor onderwijs en de werkdruk zal een stuk dalen.

    Nu denken deze leraren nu er veel meer tijd vrijkomt voor het geven van goed onderwijs, dat de werkdruk zal toenemen. Meer tijd en de werkdruk toenemen? De indruk bestaat dat de leraren problemen hebben met "rekenen".

    Alles vakanties terugbrengen naar het niveau in het bedrijfleven en alle vrije dagen, tussentijdse vakanties etc, af schaffen. Door vakanties syngroon te laten met het bedrijfsleven, zou de werkdruk helemaal afnemen en krijgen de kinderen nog meer onderwijs. Ophokken is dan helemaal niet mee nodig.

    Brengt veel rust voor werkende ouders met kinderen. De perfecte oplossing.

  • dr. Bob, di 22 februari 2011 15:52 Reageer op dr.

    dr.

    Eigenlijk nooit goed begrepen waar die bizar lange vacanties voor nodig zijn. "Ja, da's om proefwerken na te kijken en ook om voor te bereiden en om bij te komen" vertelden leraren mij desgevraagd.
    Ik heb n.l. voor straf wel eens een jaar als conciërge moeten werken op zo'n grote breinvullingsfabriek. Mij hoorde je overigens niet klagen hoor, hoewel wij onderknuppels pas een week later mochten gaan bijkomen en ook een week eerder weer moesten beginnen.
    Maar het zij ze gegund hoor, zelfs met die zes of zeven weken vacantie begrijp ik niet dat onderwijzers het volhouden. Mij zouden ze na een maand met de blauwe wagen weg kunnen halen.
    (met "de blauwe wagen" werden gekken vroeger naar het St. Joris in Delft gebracht)

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 februari 2011 15:49 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Aaahhh... de zieltjes. Houden ze nog maar 11 weken vakantie over... Laten we zeggen, ongeveer 2 keer zoveel als andere mensen.

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 16:09 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Het enige wat je ziet zijn vakantiedagen. Van de rest heb je geen flauw benul.

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 februari 2011 16:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoe weet u dat nu? U denkt ook echt alles te weten nietwaar?

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 16:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    In dit geval wel.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 17:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op -

    -

    Leg eens uit...

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:13 in reactie op - bromberen - Reageer op Frans

    Frans

    Zijn ex die hij niet vergeten kan.

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 21:53 in reactie op Frans Houten Reageer op Joop

    Joop

    We blijven inderdaad altijd 'verbonden'. En dat bevalt ons beide prima. Dank je.
    : )

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 10:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frans

    Frans

    Alimentatie?
    Toch niet de uitkering he?

  • Han van der Horst, wo 23 februari 2011 11:56 in reactie op Frans Houten Reageer op Han

    Han

    Het is toch mooi dat er mensen zijn als Frans Houten op wiens kosten wij allemaal als koningen kunnen leven terwijl zijn gescheld verklinkt in de wind.....

    Dat is een hele mooie gedachte....

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 18:28 in reactie op Han van der Horst Reageer op Censuur

    Censuur

    Dat ben ik helemaal met je eens, Han. En ik ben van plan heel erg op zijn zak te teren terwijl zijn gemopper en gezeur mijn ene oor nog niet bereikt heeft of het andere al weer uit is. :)

    Hij is trouwens wel erg grappig, ik vind dit cabaretesk, haast nog leuker dan dat gedoe met de LPF en PVV-se brievenbuspissers.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:45 in reactie op Frans Houten Reageer op Censuur

    Censuur

    Houten sneert minderwaardig en onder de gordel: Alimentatie?
    Toch niet de uitkering he?

    Dat jij een uitkering "geniet", wil nog niet zeggen dat een ander niet hard werkt voor z'n geld. Die opmerking van jou slaat dus als een pincet op een vet varken en laat alleen maar zien hoe een hekel jij aan mensen hebt die wel hun zegje kunnen en durven doen.

    Hou nou eens op met al dat engerlingengedoe. Doe dat op GeenStijl of voeg hier nou eens eindelijk iets toe aan de discussie, zodat we ook je menselijke en persoonlijke kant een keer kunnen zien in plaats van die PVV-like onelinertjes. Dit gezemel van jou kennen we nu wel. Je spelletje is al tijden geleden doorzien. Hup, volgende item, kerel! Dit was een fail!

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 13:43 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    wil nog niet zeggen dat een ander niet hard werkt voor z'n geld.

    U ziet mij dat ook niet schrijven dan wel roepen.
    Er staan ook vraagtekens achter de zinnen fatima.
    Het is een reactie op de goede band die de 2 exen nog hebben.
    Met een beetje Hollandse humoristiese ondertoon.
    NL humor heeft namelijk zijn eigen cultureel aspect.
    Dat is alweer een gratis tip die tot succes bij de inburgering kan leiden.

  • YggY ..., wo 23 februari 2011 15:06 in reactie op Frans Houten Reageer op YggY

    YggY

    NL humor heeft namelijk zijn eigen cultureel aspect.
    ===============

    Ik denk dat onze Fatima zich met deze opmerking de spreekwoordelijke ballen uit de broek lacht.

    Of het vrouwelijke equivalent daarvan.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 18:25 in reactie op Frans Houten Reageer op Censuur

    Censuur

    Uit welk jaar ben jij?

  • Jager Verzamelaar, di 22 februari 2011 16:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Verschil is ook dat Dolbach niet weet wat huiswerk is wat gewoon bij het werk hoort voor leraar en leerling

  • jan pietersen, di 22 februari 2011 16:30 in reactie op Joop Schouten Reageer op jan

    jan

    Jij probeert ook niet uit te leggen waarom een gewone werknemer het met 5 weken vakantie moet doen.

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 22:18 in reactie op jan pietersen Reageer op Joop

    Joop

    Goed punt. Succes.

  • Censuur Joop, di 22 februari 2011 16:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    En jij denkt dat leraren net als jij de hele vakantie op hun gat zitten? Ga je schamen om zo kortzichtig te reageren! Juist om dat je wel beter zou moeten weten als folderaar voor de VVD.

    Het zijn geen rechtse politici, Aert.

  • YggY ..., di 22 februari 2011 16:31 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Recessen Tweede Kamer t/m zomer 2012

    * Krokusreces 2011
    vrijdag 18 februari 2011 t/m maandag 28 februari 2011 (week 8)
    Notabene: geen avondvergadering op woensdag 2 maart in verband met verkiezingen voor de Provinciale Staten
    *

    Meireces 2011
    vrijdag 29 april t/m maandag 16 mei 2011 (week 18 en 19)
    *

    Zomerreces 2011
    vrijdag 1 juli t/m maandag 5 september 2011 ( week 27 t/m 35)
    *

    Herfstreces 2011
    vrijdag 14 oktober t/m maandag 24 oktober 2011 (week 42)
    (schoolvakantie: regio midden/noord)
    *

    Kerstreces 2011
    vrijdag 23 december 2011 t/m maandag 16 januari 2012 (week 52, week 1 en 2)
    (schoolvakantie: 24 december 2011 t/m 8 januari)
    *

    Krokusreces 2012
    vrijdag 17 februari t/m maandag 27 februari 2012 (week 8)
    (schoolvakantie: regio midden/zuid)
    *

    Meireces 2012
    vrijdag 27 april t/m maandag 14 mei 2012 (week 18 en 19)
    (schoolvakantie: 28 april t/m 6 mei 2012)
    *

    Zomerreces 2012
    vrijdag 6 juli t/m maandag 3 september (week 28 t/m 35)
    (schoolvakanties:
    regio zuid: 7 juli t/m 19 augustus 2012
    regio midden: 14 juli t/m 26 augustus 2012
    regio noord: 21 juli t/m 2 september 2012)

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 16:59 in reactie op YggY ... Reageer op -

    -

    iggi,



    Ja, en...?

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:27 in reactie op - bromberen - Reageer op Censuur

    Censuur

    Ja en wat?

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 februari 2011 17:10 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een reces is geen vakantie.

  • YggY ..., di 22 februari 2011 17:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Zoals de lengte van de schoolvakanties dus ook niets zegt over de lengte van de vakantie van de leraren.

    Het gaat hier over schoolvakanties en niet over lerarenvakanties.

    Of had u dat nog niet begrepen.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Frans

    Frans

    Nou verschillende Marokkaanse politica zitten al wel met hun gat in Marokko.
    1 (Arib)stond er zelfs in de straten te protesteren met de menigte.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:23 in reactie op Frans Houten Reageer op Censuur

    Censuur

    "Nou verschillende Marokkaanse politica zitten al wel met hun gat in Marokko.
    1 (Arib)stond er zelfs in de straten te protesteren met de menigte. "

    Wat wil jij zeggen met deze minderwaardige opmerking, PVVer? Discrimineren is jouw hobby, of heb je gewoon een slechte dag, week, maand, jaar, leven?

  • Frans Houten, wo 23 februari 2011 13:45 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    Discrimineren?
    whoehahaha altijd hetzelfde met die doelgroep.
    Hebben ze inhoudelijk niets te melden is het discriminatie en racist roepen.
    Ga aangifte doen mallert.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 18:19 in reactie op Frans Houten Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik herhaal even jou grapje, het is te leuk om voorbij te laten gaan: Discrimineren?
    whoehahaha altijd hetzelfde met die doelgroep.
    Hebben ze inhoudelijk niets te melden is het discriminatie en racist roepen.
    Ga aangifte doen mallert.

    ...

    En jij bent leraar geweest, volgens eigen zeggen?

    Ga les nemen, mallerd. En zorg dat je niet telkens zo door de mand valt.

    http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/mallerd

    Op je andere discriminerende achterlijkheden ga ik niet in, daar voel ik me te hoog boven verheven.

    En dat omdat je de naam 'Fatima' leest....

  • Frans Houten, do 24 februari 2011 11:39 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    En jij bent leraar geweest, volgens eigen zeggen?

    Nee hoor dat heb je mij nooit horen zeggen.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 01:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee een reces is geen vakantie. Wat toevallig dat ze altijd samenvallen met de schoolrecessen.

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Reces betekent: vakantie, verdaging, verlof.

    Maar geen vakantie. Nee hoor, gewoon doorbetaald verlof. Gewoon een langdurige verdaging. Maar geen vakantie. Daar hebben Kamerleden geen tijd voor. Geen vakantie, gewoon reces.

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 februari 2011 16:48 in reactie op Censuur Joop Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik hou van doe-vakanties. Die uiteraard spaarzaam zijn voor een zelfstandige.

  • Martijn van Schaik, di 22 februari 2011 15:44 Reageer op Martijn

    Martijn

    Jammer toch dat veel regels (van overheid, maar ook van scholen) en wetten vaak vooral een organisatorische reden hebben. Of hooguit zeer triviale onderwijspedagogische argumenten. Ten eerste is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat lesuren uitsmeren over meer lesweken beter onderwijs oplevert.(Dat is toch wat het probleem van de ophokuren is?) Ten tweede heb ik nog nooit een pedagogische reden voor kortere of langere vakanties gehoord. (Waarom is dat beter voor de ontwikkeling van kinderen?) Ten derde waarom zijn de problemen die ouders hebben met het opvangen van hun kinderen leidend in de organisatie van het onderwijs. (Hoort de werkdruk van ouders nu ook tot de kerntaken van een school?)
    Dan de leraren (al 12 jaar mijn collega's): voor hen is het uitsmeren van de uren over meer wekene nou net wél een manier om de werkdruk te verminderen. Maar, beste collega's, je kunt ook niet op alle taken 'ja' zeggen. Weiger gewoon taken die je niet bij je functie vindt passen (surveilleren, kopieren, nakijken). Dat is te regelen met je directie/bestuur via de MR. Je kunt bijvoorbeeld jouw 10% scholingstijd opeisen en cursussen timemanagement volgen, totdat het beter geregeld is op school. Of neem het op van een paar jaar achter elkaar en regel zo je eigen sabattical (voor reflectie alleen al lijkt me dat zinvol genoeg om onder 'deskundigheidsbevordering' te vallen).

  • Jager Verzamelaar, di 22 februari 2011 15:38 Reageer op Jager

    Jager

    leerlingen zijn vooral de dupe
    de leraar kiest er voor de leerling wordt gedwongen

    wist je dat ze in de meeste landen (inlcusief de VS, Italië en Spanje) drie maanden zomervakantie hebben?

    Kijk dan ben je verstandig bezig . geef mensen een stukje vrijheid tot zelfontplooiing .

    In Nederland worden ouders opgewacht door de politie op schiphol als ze 1 dagje eerder op vakantie willen.

    Kindermishandeling dat men school placht te noemen moet ophouden!

  • Op Stand, di 22 februari 2011 16:23 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Op

    Op

    "De leraar kiest er voor..."

    Waarvoor precies? Meer werkdruk? Geen leraar die dat verstandig vindt.

  • Jager Verzamelaar, di 22 februari 2011 16:44 in reactie op Op Stand Reageer op Jager

    Jager

    De leraar kiest er voor dat werk
    Aan de leerling wordt niks gevraagd .
    Iets wat zich alleen maar doorzet .
    Verontwaardiging over het lot van de leraar en niemand die zich bekommerd om het lot van de leerling die in het land met de kortste zomervakantie ter wereld er nog een extra week moet inleveren.
    7 week is al amper genoeg je geestelijk te herstellen van school zes al helemaal niet.

    3 vakantie maanden kan in de VS en die leveren meer nobelprijswinnaars dan wij dunkt me .

    Maar nogmaals.
    Enige waar ik boos om ben is dat de werkdruk verhogen op leraren nog meer de leerlingen gaat treffen.
    De leraar zelf laat me ijskoud.

  • Ibrahim (Mazdak) Qizilbash, wo 23 februari 2011 01:59 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Ibrahim (Mazdak)

    Ibrahim (Mazdak)

    "De leraar zelf laat me ijskoud"

    Ik heb ook wel sympathie voor de leraar hoor, maar ik ben het met je eens dat we hier het belang van de kinderen en jongeren over het hoofd zien. Bijna overal in de wereld hebben kinderen zo rond de 10 weken of meer zomervakantie. Volgens mij hebben we alleen in Nederland en Japan zo’n korte zomervakantie. Die 10 weken zomervakantie hebben scholieren hard nodig om bij te komen omdat het niet normaal is dat ze zolang in het keurslijf van school moeten rondlopen. We onderschatten de druk die we hier in het rijke westen op kinderen zetten terwijl we klagen over kinderarbeid en slechte omstandigheden in andere landen.

    School, vooral hoe het tegenwoordig is georganiseerd, is vaak regelrechte vrijheidsberoving. Ze leren er niet wat ze nodig hebben omdat de kwaliteit van het onderwijs zo slecht is. Wat voor nut heeft het dan om naar school te gaan? Er is veel te weinig controle op de kwaliteit van het onderwijs, terwijl er wel wordt geëist dat met minder geld meer uren les wordt gegeven. Kwantiteit voor kwaliteit. Vooral de ROC’ s zijn fabrieken geworden waar het product dat geleverd wordt niet kennis is, maar vrijheidsberoving en waardeloze diploma’s. Het zijn half besloten penitentiaire inrichtingen waar de jongeren vastgehouden worden tijdens kantooruren. Logisch dat leerlingen dan een hekel aan school en de maatschappij krijgen als ze merken dat de scholen zich aan hun verplichting om onderwijs te geven, onttrekken door ophok-uren te gebruiken met een conciërge voor de klas. Er wordt hun geen eerlijke kans gegeven om iets van hun leven te maken. Leerlingen moeten vaak zelf aan de bel trekken als ze een heel jaar lang geen Nederlandse of Engelse les krijgen maar in plaats daarvan zelf maar moeten studeren met de conciërge voor de klas.

    http://www.stafdepla.nl/kranten/PaulAnderssonToussaintart5.pdf

    http://www.at5.nl/artikelen/31494/vier-roc-opleidingen-amsterdam-zwak

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/5926726/__Lijst_zwakke_mbo_s_op_internet__.html

    http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/279260/2010/02/13/Falend-ROC-moet-priveles-betalen.dhtml

    Als dan vervolgens blijkt dat ze nergens een stageplaats kunnen krijgen (dus de opleiding niet kunnen afmaken), en zelfs als ze een afgeronde (vmbo/mbo) diploma hebben gehaald niet aan de bak komen, dan kun je bepaalde onderwijsvormen beter gewoon afschaffen en die jongeren gewoon ouderwets “in de leer doen” bij een ambacht waar ze interesse in hebben. Leren ze precies wat ze nodig hebben om dat vak te kunnen beoefenen en niet van alles waar ze later niets meer aan hebben.

  • Jager Verzamelaar, wo 23 februari 2011 14:16 in reactie op Ibrahim (Mazdak) Qizilbash Reageer op Jager

    Jager

    :) U begrijpt het :)

  • Ouwe Rukkers, di 22 februari 2011 15:37 Reageer op Ouwe

    Ouwe

    6 weken vrij i.p.v. 7 weken? Ik begrijp dat het niet leuk voor ze is, maar ik hoop dat de dames en heren leraren kunnen begrijpen dat de meeste werkenden onder ons hooguit 3 weken achtereen vrij kunnen zijn.
    Ik begrijp dat zij zwaar werk doen, maar stratemakers en bouwvakkers doen ook zwaar werk.

  • Op Stand, di 22 februari 2011 16:23 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op Op

    Op

    Ouders kiezen voor kinderen (waar niets mis mee is). Ouders die school zien als opvang voor kinderen terwijl zij aan het werk zijn, zien èn hun taak als ouders verkeerd èn de taak van de leraren verkeerd.

  • Jager Verzamelaar, wo 23 februari 2011 03:46 in reactie op Op Stand Reageer op Jager

    Jager

    precies

  • , wo 23 februari 2011 10:05 in reactie op Op Stand Reageer op

    Precies, als die ouders opvang voor hun kinderen willen hebben sturen ze ze maar naar de BSO.
    Dat kan best uit als ze allebei werken.

  • Mark Verver, di 22 februari 2011 15:37 Reageer op Mark

    Mark

    Waarom vinden vooral werkende ouders dit een probleem? Op de basisschool kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, dan moet er ook een oppas geregeld worden. Maar ik neem toch wel aan dat middelbare scholieren een week overdag op zichzelf kunnen passen?

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 15:33 Reageer op Joop

    Joop

    Ik ben 16 jaar met een onderwijzeres (bovenbouw groep 7-8) getrouwd geweest en weet dus dat het een verdomd zware baan is waar (naast lesgeven) opgeteld meer dan 50 uur per week in gaat zitten.

    Dit is wederom asociaal afknijpen door een pennenlikster.
    Gewoon het land plat leggen. Genoeg is genoeg.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 16:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op -

    -

    Het is een luizenbaan, met breeduitgemeten vakanties en korte werkdagen. Met aangepaste uren en vrije dagen.

    In het bedrijfsleven vindt je dergelijke mazzelbaantjes niet. Dat kan ook niet anders, in het bedrijfsleven moet geld worden verdiend, om het onderwijs te kunnen betalen.

    Gelijke monnikken gelijke kappen, het onderwijs gelijkstellen aan het bedrijfsleven. Het zou Henk en Ingrid hun leven zeer veraangenamen, en niet met plotselinge lesuitval en vakanties te worden geconfronteerd. Dan zou een stuk rust brengen en de leerlingen hebben er baat bij.

    Van Bijsterveld grijpt in, prima zaak ook voor Henk en Ingrid.

  • Censuur Joop, di 22 februari 2011 16:23 in reactie op - bromberen - Reageer op Censuur

    Censuur

    Trouwens heel veel Ingridjes zijn onderbouwklasjuffen en een flinke hoeveelheid Henken zijn daar weer van afhankelijk. Die worden nu ook de dupe, zal jij als PVVer vast niet willen. Nietwaar?

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 16:45 in reactie op Censuur Joop Reageer op -

    -

    Heb jij het hele verhaal wel begrepen?

  • Censuur Joop, wo 23 februari 2011 12:16 in reactie op - bromberen - Reageer op Censuur

    Censuur

    En exacte herhaling van mijn vraag, en daar wil jij een antwoord op? Heb je geen eigen vocabulaire meer?

    Maar je antwoord krijg je, ik beantwoord zonodig mijn eigen vragen met uitermate veel graagte:

    Ik begrijp heel goed dat jij voor de-investeren in de toekomst bent. Ik daarentegen ben voor investeren in de toekomst. En dat begint bij goed en deugdelijk onderwijs, door goede en enthousiaste leraren die op waarde geschat worden. En niet minderwaardig en met minachting bejegend worden door afgunstige nitwits!

    Dit voorstel is weer een stukje afbraak van het onderwijs. Ga zo door en er wil straks niemand meer voor de klas staan en creëren we een hele generatie domme analfabeten. Maar dat zul je wel normaal vinden. Soort zoekt soort.

  • Joop Liefaard, di 22 februari 2011 17:04 in reactie op - bromberen - Reageer op Joop

    Joop

    -#- Het is een luizenbaan, met breeduitgemeten vakanties en korte werkdagen. Met aangepaste uren en vrije dagen. -#-

    Bormberen, ik kan je verzekeren dat je er weer naast zit. Ik ben getrouwd met een docente Engels tevens pedagogisch coordinatrice van een grote scholengemeenschap in de stad waar ik woon. Weliswaar in Brazilië maar daar heb je ook scholen en onderwijs. Vanochtend om kwart voor zeven vertrokken en vanavond om zeven uur weer thuis. Kortere vakanties dan in Nederland. Drie vrije middagen per week om de werkzaamheden te doen die je normaal gesproken niet in de school doet, zoals voorbereiden van lessen, voortgangsprogramma´s op het internet t.b.v leerlingen en hun ouders bijwerken, gesprekken voeren met ouders als er problemen zijn met kinderen etc. etc. Dan heb je ook nog vergaderingen met vakgroepen en met ouders (meestal in de avonduren of op zaterdagochtend). En in de weekends gaat er ook nog wel eens wat tijd zitten in andere werkzaamheden. Vroeger had ik dezelfde omgenuancerde gedachte als die jij nu ventileert. Nu ik er direct bij betrokken ben weet ik wel beter.

  • Op Stand, di 22 februari 2011 17:11 in reactie op - bromberen - Reageer op Op

    Op

    "Het is een luizenbaan, met breeduitgemeten vakanties en korte werkdagen."

    Wat een regelrechte onzin. Hoeveel ervaring heb jij als leraar? Hoeveel leraren spreek jij dagelijks? Leraren hebben lange werkdagen. Te denken dat de leraar alleen werkt als hij voor de klas staat is hetzelfde als denken dat een acteur alleen het moment dat hij optreedt werkt, een voetballer niet hoeft te trainen, een wetenschapper niet zijn literatuur bij hoeft te houden, etc. etc.

    Verdiep je eens in de werkelijke werdruk van mensen, voordat je uit je nek begint te zwetsen.

    Onderwijs gelijkstellen aan het bedrijfsleven is waar het onderwijs in Nederland van naar de knoppen gaat.

  • Op Stand, di 22 februari 2011 16:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op Op

    Op

    Inderdaad. De meeste mensen realiseren zich niet dat leraren de vakantie gebruiken voor het voorbereiden van lessen, nakijken van toetsen, maken van toetsen, schrijven van verslagen etc.

    Een week er af, betekend dus dat je daar èn minder tijd voor hebt, èn meer lessen hebt voor te bereiden. Minder tijd voor voorbereiden en nakijken, meer om voor te bereiden en na te kijken.

    Ergo: de werkdruk neemt toe. Wie kan hier nu niet rekenen?

  • Joop Schouten, di 22 februari 2011 17:31 in reactie op Op Stand Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Precies. Bedankt voor je aanvulling 'O.S.'.

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:21 in reactie op Op Stand Reageer op Frans

    Frans

    dat leraren de vakantie gebruiken voor het voorbereiden van lessen, nakijken van toetsen,


    Zulke leraren moet je op straat schoppen.
    Wie gaat er nou de toetsen nakijken als het schooljaar afgelopen is?
    Sturen ze de rapporten en cijferlijsten na of zo?

  • Pieter Verschuren, di 22 februari 2011 20:27 in reactie op Op Stand Reageer op Pieter

    Pieter

    "De meeste mensen realiseren zich niet dat leraren de vakantie gebruiken voor het voorbereiden van lessen, nakijken van toetsen, maken van toetsen, schrijven van verslagen etc."

    In mijn ervaring als leraar doen we dit soort zaken NIET in de zomervakantie. We denken mischien een beetje na of we de lesstof wat aan gaan passen voor het komende jaar, maar verder is het jaar afgelopen. Geen lesvoorbereidingen, geen toetsen na te kijken, geen verslagen. Vakantie. Twee vingers in de neus en zes weken in de zon (als die er is tenminste).

  • Frans Houten, di 22 februari 2011 20:22 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frans

    Frans

    Ik ben 16 jaar met een onderwijzeres (bovenbouw groep 7-8) getrouwd geweest en weet dus dat het een verdomd zware baan is waar (naast lesgeven) opgeteld meer dan 50 uur per week in gaat zitten.


    Er zijn vrouwen die vluchten in hun werk Joop.

  • Truus Beek, di 22 februari 2011 15:30 Reageer op Truus

    Truus

    Saat mij bij dat ik dit voorstel al een tijd geleden ook gelezen heb dus ik vermoed dat het uit de koker van het vorig kabinet komt.

  • Huub Philippens, di 22 februari 2011 15:55 in reactie op Truus Beek Reageer op Huub

    Huub

    Nee, dit komt uit de tijd dat deze minister staatssecretaris was.
    Het begon met een commissie onder de VVD-er Cornielje die adviezen over de werkdruk moest geven. Ondertussen waren ouders erover gaan klagen dat hun kinderen vrij waren terwijl ze nog geen vakantie hadden.
    Dus toen bedacht Cornielje dat het wel handig was dat de leraren hun lessen over veel meer weken zouden spreiden.
    Nu hebben leraren hier al veel minder zomervakantie dan in andere landen. Bovendien kiezen leraren juist mede voor dit vak omdat ze tijd krijgen om bij te komen. Een week meer les verhoogt alleen de werkdruk.
    Daarnaast is het een raar voorstel: de vakanties van leraren worden niet door het kabinet geregeld, dat wordt bij onderhandelingen in de CAO vastgelegd. Dat de VO-Raad die zich als "werkgever" beschouwt nu al de hakken in het zand zet om de onderhandelingspartners duidelijk te maken dat men opnieuw moet onderhandelen, is op zich niet verwonderlijk. Die VO-Raad heeft niets met leraren, integendeel.
    Het komt dus niet van het vorige kabinet. Het is helemaal dit kabinet, en vooral het VVD (Cornielje) en CDA-smaldeel (van Bijsterveldt). Hetzelfde kabinet dat de leraren op de nullijn zet.
    Ik denk dat het onderwijs wel een idee heeft hoe het op 2 maart moet stemmen.

  • - bromberen -, di 22 februari 2011 16:19 in reactie op Truus Beek Reageer op -

    -

    Daarom is het nog wel een goed voorstel.

  • Han van der Horst, di 22 februari 2011 15:28 Reageer op Han

    Han

    Dit zal er ongetwijfeld toe leiden dat veel meer leraren bedanken voor tijdrovende activiteiten zoals het meehelpen met schooltoneelstukken, het vorm geven aan excursies et cetera. Om te beginnen.

    Het zal er bovendien toe leiden dat juist talentvolle docenten het onderwijs ontvluchten. Wie zich niet hoeft te laten schofferen, laat zich tenslotte ook niet schofferen. Wie geen alternatief heeft wel.

    Knap gedaan weer. Echt knap gedaan.

  • , di 22 februari 2011 15:52 in reactie op Han van der Horst Reageer op

    Volgens mij heeft de dame in kwestie geen flauw benul wat het betekent een *onderwijskracht*(hoe dan ook), te zijn.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel