07 oktober 10 08:30 Reageer (49) Politiek RSS

'Kabinet geeft online gokken vrij'

Maatregel zou 100 miljoen euro moeten opleveren

Het kabinet zou van plan zijn internetgokken vrij te geven.

Dat hebben bronnen rond het kabinet tegenover de Telegraaf bevestigd. Op dit moment is het nog illegaal om op internet loterijen of gokspelen aan te bieden. Alleen bij de Lotto mag via de website gespeeld worden. Het aanstaande kabinet zou daar verandering in willen brengen en licenties willen gaan verkopen aan bedrijven die gokken op internet willen aanbieden. De inkomsten daarvan zijn op 100 miljoen euro per jaar geraamd.


Foto CC: jonseb

Laatste Reacties (49) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • René de Groot, do 07 oktober 2010 23:58 Reageer op René

    René

    Eindelijk!

    De vrije keuze om het pad te kiezen wat je wilt inslaan... Prima! Waarom moet links toch altijd bepalen wat goed voor mij is en wat niet. Dat is precies DE reden waarom mensen tegenwoordig wekenlang lopen weg te rotten in hun huis en waarom niemand meer oog heeft voor zijn of haar omgeving. "De overheid regelt wel wat goed is en wat niet" het is niet mijn pakkie an. Men is verslaaft geraakt aan overbemoeizuchtigheid van de staat en daar moeten we van af. Leven de betrokkenheid van het individu, leve de gilden en leve Nederland!

  • Zeer Voornaam, vr 08 oktober 2010 01:40 in reactie op René de Groot Reageer op Zeer

    " Dat is precies DE reden waarom mensen tegenwoordig wekenlang lopen weg te rotten in hun huis en waarom niemand meer oog heeft voor zijn of haar omgeving. "

    Maar gelukkig gaat online gokken daar grote verandering in brengen.

    En gelukkig dat die gekke linkse premier van het vorige kabinet nou weg is, hoe heette die ook al weer, o ja! Balkenende van dat linkse ,... euh... hmmm....

  • Lode Vogelaar, vr 08 oktober 2010 01:49 in reactie op René de Groot Reageer op Lode

    Lode

    In lijn met uw gedachten:
    - maken we de baby-slaapkamer in de creche tevens rookruimte voor het creche personeel.
    - mogen auto's voortaan inhalen over de stoep
    - schaffen we alle verkeersregels af.

  • René de Groot, vr 08 oktober 2010 08:32 in reactie op Lode Vogelaar Reageer op René

    René

    Vallen gokkers andere mensen lastig dan? NEE! Sterker nog, ze leveren geld op in de vorm van belasting...

  • Rob Heusdens, vr 08 oktober 2010 17:10 in reactie op René de Groot Reageer op Rob

    Rob

    Ja, en een veelvoud van dat bedrag is dan weer nodig voor de schuldhulpverlening niet waar?

  • Censuur Joop, do 07 oktober 2010 15:12 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik bridge liever.

  • YggY ..., do 07 oktober 2010 15:40 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Yup

  • Jan van Rongen, do 07 oktober 2010 13:30 Reageer op Jan

    Jan

    "De inkomsten daarvan zijn op 100 miljoen euro per jaar geraamd." Welke wereldvreemde ambtenaar of politicus heeft dit bedacht? Gaan we een grote firewall om het Nederlandse deel van Internet zetten of zo?

  • René de Groot, vr 08 oktober 2010 00:07 in reactie op Jan van Rongen Reageer op René

    René

    "De inkomsten daarvan zijn op 100 miljoen euro per jaar geraamd." Welke wereldvreemde ambtenaar of politicus heeft dit bedacht? Gaan we een grote firewall om het Nederlandse deel van Internet zetten of zo?

    Nee, maar er kunnen belastinginkomsten worden gegenereerd met deze maatregel doordat internetbedrijven die zich met gokken bezighouden, zich nu ook in Nederland kunnen vestigen. Kortom, ze betalen straks belasting in Nederland in plaats van in Timbuktu...

  • Zeer Voornaam, vr 08 oktober 2010 01:51 in reactie op René de Groot Reageer op Zeer

    "...straks belasting in Nederland in plaats van in Timbuktu... "

    Alleen betalen ze geen belasting in Timbuktu en is dat een goede reden om in Timbuktu te blijven. Het bedrijf dan, niet de service.

  • René de Groot, vr 08 oktober 2010 08:40 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op René

    René

    Er zullen ongetwijfelt veel bedrijven zijn die zich zullen vestigen in landen met lage belasting. Net als veel bedrijven die dat doen in diverse sectoren. Daarentegen heeft Nederland een betrekkelijk gunstig klimaat voor ondernemers dus dat er ook bedrijven zijn die vanuit Nederland zullen opereren lijkt mij een feit. Zo zijn er pokersites in Canada, VS en Belgie.

  • Jan van Rongen, wo 13 oktober 2010 14:42 in reactie op René de Groot Reageer op Jan

    Jan

    [[Nee, maar er kunnen belastinginkomsten worden gegenereerd met deze maatregel doordat internetbedrijven die zich met gokken bezighouden, zich nu ook in Nederland kunnen vestigen. Kortom, ze betalen straks belasting in Nederland in plaats van in Timbuktu...]]

    Zoiets heet wensdenken. Het is kennelijk in het huidige politieke klimaat al heel gewoon geworden om dagdromen als beleid te herformuleren. Maar enige relatie met de werkelijkheid en kennis van de markt van gokbedrijven zie ik niet. Welk bedrijf zou zich waarom in Nederland vestigen?

  • Henk Jansen, do 07 oktober 2010 13:14 Reageer op Henk

    Henk

    De beste oplossing. Het gebeurt nu namelijk toch al. Met de nieuwe wet kan het online gokken blijven bestaan, maar vloeit het geld wel naar waar het naartoe zou moeten gaan: de schatkist.

  • Frenck Mahon, do 07 oktober 2010 12:52 Reageer op Frenck

    Frenck

    Eindelijk de vrijheid om zelf te beslissen om geen online poker te spelen.

  • Mono Cultureel, do 07 oktober 2010 12:16 Reageer op Mono

    Mono

    Holland Casino wilde een paar jaar geleden al online maar dat is verworpen door de 1e kamer, terwijl we op alerlei buitenlandse sites online kunnen spelen. Ze maken zelfs reclame op de Nederlandse TV ondanks het verbod. Goede zaak.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 oktober 2010 12:33 in reactie op Mono Cultureel Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat is nu precies de goede zaak in uw bijdrage?

  • arjan doorgeest, do 07 oktober 2010 11:08 Reageer op arjan

    arjan

    Een bizar kabinet met hele bizarre trekjes, gespecialiseerd in bizar beleid. "Alles naar de donder" zou een iets beter motto voor dit kabinet geweest zijn.
    Rutte-Verhagen? Het klinkt een beetje als een verhuisbedrijf dat er met je halve inboedel vandoor gaat...

  • Biff Everwood, do 07 oktober 2010 13:14 in reactie op arjan doorgeest Reageer op Biff

    Biff

    ik zie het meer als "geeft de burger brood en spelen". Zo bezie ik ook de 130 km per uur regel.

    Eigenlijk kun je ook "Politieagenten geen hoofddoekjes" of "criminele tweepaspoorters het land uit" zien als "we geven de mensen wat ze willen horen". Ik heb nog nooit een agent met een hoofddoekje gezien en bij het tweede betreft het enkel recidivisten met een veroordeling van minstens 12 jaar. Zet geen zoden aan de dijk maar het klinkt heel daadkrachtig.

  • roher vogel, do 07 oktober 2010 11:08 Reageer op roher

    roher

    gaat de opbrengst straks naar de kunsten, dan kunnen zij ook doorgaan. Of wordt de schouwburg een gokhal?

  • YggY ..., do 07 oktober 2010 11:07 Reageer op YggY

    YggY

    Laten we inderdaad niet te principieel doen als er harde Euro's verdiend kunnen worden.

    Mensen, neuh, niet zo belangrijk.

    Euro's, ja heel belangrijk

  • Grolschje ., do 07 oktober 2010 11:58 in reactie op YggY ... Reageer op Grolschje

    Grolschje

    En waarom zou online-gokken niet mogen in Nederland?? Het is juist een principe van de VVD dat dit gewoon mag.

  • Mw. Oeverloos, do 07 oktober 2010 10:59 Reageer op Mw.

    Mw.

    Dit gaat natuurlijk weer voor een aantal verse gokverslaafden zorgen.

    Wedden?

  • Rudolf Morris, do 07 oktober 2010 11:45 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rudolf

    Rudolf

    Ok, ik neem je weddenschap aan. Op dit moment is het heus niet zo dat gokverslaafden niet online kunnen gokken. Het is meer zo dat het toch al gebeurd, dus probeert de overheid er wat aan te verdienen. Mogelijk wordt het zelfs hierdoor nog duurder om online te gaan gokken als er een vorm van belasting wordt geheven, wat online gokken zal verminderen.
    Dus, laten we eens kijken over een jaar wie er gelijk heeft. Als jij gelijk hebt doneer ik 100 Euro aan de vereniging hulp aan gokverslaafden; heb ik gelijk dan mag je die 100 Euro aan mijn Pokerstars account doneren :)
    Deal?

  • Mw. Oeverloos, do 07 oktober 2010 12:23 in reactie op Rudolf Morris Reageer op Mw.

    Mw.

    "Als jij gelijk hebt doneer ik 100 Euro aan de vereniging hulp aan gokverslaafden; heb ik gelijk dan mag je die 100 Euro aan mijn Pokerstars account doneren :)"

    Jij geeft aan een "goed" doel en ik moet jouw hobby ondersteunen?
    No way!

    Overigens is poker volgens de insiders geen kansspel.

  • Rudolf Morris, do 07 oktober 2010 12:39 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rudolf

    Rudolf

    hee, het was te proberen. ben het er overigens mee eens dat het geen kansspel is, maar dat is vreemd genoeg niet het overheidsbeleid, dus online poker zal hier ook wel onder vallen.
    erg doorzichtig en nutteloos beleid.

  • Zeer Voornaam, vr 08 oktober 2010 01:53 in reactie op Rudolf Morris Reageer op Zeer

    Nee het is geen kansspel, bij online poker liggen de kaarten niet in willekeurige volgorde.

  • Joop Schouten, do 07 oktober 2010 10:23 Reageer op Joop

    Joop

    100 miljoen inkomsten, 100 miljoen zorg- en schuldhulpverlening.
    'Slimme' gasten die rechtse graaiers.

  • Heerlijk Helder Hoppe, do 07 oktober 2010 11:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Net alsof mensen die op internet willen gokken dat nu niet kunnen doen.
    Doe maar eens googelen.

  • René de Groot, vr 08 oktober 2010 08:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op René

    René

    Dhr. schouten zou rechter moeten zijn... Die hebben ook al zo veel verstand van de hedendaagse ICT.

  • Gesus , do 07 oktober 2010 10:22 Reageer op Gesus

    Gesus

    prima idee , gewoon vrijgeven die handel, en de softdrugs en de hard-drugs,en de hoeren oh die waren al vrij,sorry.
    lekker belasting betalen over je internet gokverslaving net zoals de alcoholisten en drugs-verslaafden in Nederland.

  • zorba de griek, do 07 oktober 2010 10:02 Reageer op zorba

    zorba

    De vorige regering is al jaren bezig om de speler te gaan belasten. Dat is in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar en brengt hele hoge handhavingskosten met zich mee.

    Daarnaast heeft Hirsch Ballin altijd valse argumenten gebruikt omdat Holland Casino nooit ene moer heeft gedaan om de gokverslaving terug te dringen, integendeel juist. Dagelijks wordt de Nederlanders via spotjes op TV het casino in gelokt.

    En dan heb ik het nog geeneens over irritatie die dit betuttelen van volwassen mensen met zich mee brengt.

    Wat men nu gaat doen is een streep halen door deze betutteling en daarnaast is het is natuurlijk zowel veel goedkoper als effectiever om belasting te gaan halen bij de bedrijven zelf.

    Verder kan ik me niet voorstellen dat er veel kiezers zullen zijn die uit woede overlopen naar de SP, een van de grootste voorvechters van het verbieden van poker.

    Integendeel, de meeste mensen zijn juist dolblij dat ze niet meer als een klein kind worden behandeld door de overheid. Ik in ieder geval wel. Lekker weer roken in de kroeg, beetje pokeren op internet, wat is daar nu in hemelsnaam op tegen.

    Kortom, briljant plan.

  • Last Shadow Puppet, do 07 oktober 2010 09:51 Reageer op Last

    Last

    Pfff, symboolpolitiek. Half Nederland zit al op PokerStars, en er is geen bal wat ze er aan kunnen doen. Hobbel maar lekker achter de feiten aan met je wetgeving.

  • Inter Bella, do 07 oktober 2010 10:06 in reactie op Last Shadow Puppet Reageer op Inter

    Inter

    Als softdrugs worden gelegaliseerd zegt u exact hetzelfde, aangezien half Nederland al aan de softdrugs zit? Symboolpolitiek?

    Inconsequente berichten hier. Zoals we trouwens van JOOP-reaguurders gewend zijn. Als je softdrugs wilt legaliseren, moet je ook niet piepen als hetzelfde met gokken (zeker op internet) aan het gebeuren is. Als mens ben je nu eenmaal verantwoordelijk voor je eigen doen en laten, en ik begrijp dat dit voor sommigen moeilijk te bevatten is.

  • Last Shadow Puppet, do 07 oktober 2010 11:35 in reactie op Inter Bella Reageer op Last

    Last

    Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor, Peter Selie. Ik vind het verbod op internet-gokken te gek voor woorden. Ik wilde alleen maar aangeven dat het in praktijk geen moer uitmaakt omdat iedereen toch al lang pokert. Overigens ben ik inderdaad ook voorstander van legalisatie van softdrugs. Wat jij zegt, eigen verantwoordelijkheid.

  • Rudolf Morris, do 07 oktober 2010 11:57 in reactie op Inter Bella Reageer op Rudolf

    Rudolf

    Geen juiste vergelijking. De meest populaire online goksites zijn registreerd in landen als bermuda, de bahamas, etc. Iedereen heeft vrij toegang tot de sites omdat het internet al vrij staat, er is weinig wat daar aan gedaan kan worden. Met de vrijgeving van Nederlandse goksites zal daar weinig verandering in komen.

    De softdrugs industrie zit natuurlijk compleet anders in elkaar; je ziet een duidelijk verschil als er wel of geen coffeeshop is, mider dealers, strenger toezicht, kwaliteitscontrole, etc etc. Probeer maar eens een joint te downloaden uit de canarische eilanden.

  • Inter Bella, do 07 oktober 2010 12:16 in reactie op Rudolf Morris Reageer op Inter

    Inter

    Dan sla je toch echt de plank mis: Ik maak enkel de vergelijking tussen twee zaken, te weten softdrugs en internetgokken, die beiden bij wet vooralsnog verboden zijn, en oogluikend worden toegestaan. Ik heb het niet over branchevergelijkingen of iets dergelijks, het gaat hier puur weer om een principiële kwestie, jammer dat je het zo formeel opvat.

  • Rudolf Morris, do 07 oktober 2010 12:35 in reactie op Inter Bella Reageer op Rudolf

    Rudolf

    ok, ik vat het te formeel op, maar mijn punt blijft simpelweg dat softdrugs gedogen wel echt effect heeft, internetgok gedogen is nutteloos. Daarom is de ene pure symboolpolitiek en de andere niet.
    hoe dan ook ben ik het er ook mee eens dat eigen verantwoordelijkheid belangrijk is.. betekent niet dat je de praktijk moet negeren.

  • Amarinde Bovendorp, do 07 oktober 2010 09:01 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Om een aantal miljoen via de belasting te kunnen innen en wat snel geld te maken met de uitgifte van vergunningen laten ze de NL burger verrekken.

    Uitkomst zal zijn dat tegen de opbrengst 500 % uitgaven zal staan als verhoogde GGZ kosten, detentie, opvang, uithuiszettingen, bijstand, schuldhulverlening en verminderde belasting opbrengsten door het wegvallen van omzet door schulden van afnemers.

    Reken je rijk Bruin.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 oktober 2010 09:29 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat nou "laten ze de burger verrekken"? De burger laat zichzelf verrekken. Ik geloof er niets van dat u ooit liberaal geweest bent, zo ontzettend verstrikt zit u in allerlei gedachten die "de burger moeten beschermen". Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

    En die uitkomst moet u eerst maar eens wetenschappelijk onderbouwen. Dit slaat werkelijk nergens op.

  • Inter Bella, do 07 oktober 2010 10:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Inter

    Inter

    -----[Ik geloof er niets van dat u ooit liberaal geweest bent,]-----

    Wordt enkel gezegd om die non-argumenten kracht bij te zetten...

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 oktober 2010 10:21 in reactie op Inter Bella Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Wie is de troll...?"

    ;-)

  • Inter Bella, do 07 oktober 2010 11:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Inter

    Inter

    =)

  • Frederikus H, do 07 oktober 2010 11:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Frederikus

    Frederikus

    Dus U vindt dat iedereen in Nederland zijn / haar eigen verantwoordelijkheid kan nemen?
    Ik denk dat zo'n 20-30% van de Nederlanders niet in staat is het beste voor zichzelf te kiezen. Gewoon omdat ze te simpel zijn.

    En het is net of U dan vindt dat dat soort mensen de "kar maar in de stront moeten rijden", met als gevolg de nadelen voor de persoon in kwestie EN DE MAATSCHAPPIJ die Amarinde Bovendorp in haar reactie noemt.
    Ik ben meer voor een licht-sturende overheid die in haar beleid probeert de maatschappij in een gezonde richting te sturen.

    U komt bij mij over als iemand waar het maatschappelijk goed mee gaat, en weinig inspanning wilt leveren, om minder geestelijk en financieel gefortuneerden een handje toe te steken.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 oktober 2010 12:44 in reactie op Frederikus H Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U doet uw best maar met uw beeldvorming omtrent mijn persoonlijkheid.

    Ik vind dat mensen in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn ja. Een klein clubje randgevallen is dat niet maar dat is voor mij geen reden om iets te verbieden. Dat kleine clubje randgevallen zou je de helpende hand kunnen bieden, dat is een optie.
    Er is een klein clubje randgevallen dat regelmatig dronken achter het stuur kruipt. Is dat een motief om alcohol te verbieden en autorijden te gaan verbieden? Nee toch?

    Ik ben verslaafd aan vrouwen. Zijn die ooit verboden?

    Ik denk uiteindelijk dat in Nederland slechts 1,5 tot 2% van de mensen zijn verantwoordeljkheid niet neemt.

  • Detleph Dietrich, do 07 oktober 2010 13:44 in reactie op Frederikus H Reageer op Detleph

    Detleph

    "U komt bij mij over als iemand waar het maatschappelijk goed mee gaat, en weinig inspanning wilt leveren, om minder geestelijk en financieel gefortuneerden een handje toe te steken."

    We doen in Nederland niet anders dan minder gefortuneerden een handje toesteken.

    Waarom zou de overheid gerechtigd moeten zijn mij te verbieden online pokerspellen te spelen (overigens niet eens een kansspel). Zolang ik mijn verdiensten opgeef bij de belastingdienst zou ik het toch gewoon zelf moeten weten hoe ik mijn verdiende geld spendeer.

  • Inter Bella, do 07 oktober 2010 19:26 in reactie op Detleph Dietrich Reageer op Inter

    Inter

    Heerlijk, daarom word je liberaal!

  • Rob van Koot, do 07 oktober 2010 08:58 Reageer op Rob

    Rob

    Dat lijkt me verslavingstehnisch niet handig maar aan de andere kant: roken en drinken staat ook vrij.

  • Douwe de Vries, do 07 oktober 2010 11:53 in reactie op Rob van Koot Reageer op Douwe

    Douwe

    Alsof het "vrij geven" van online gokken hier invloed op heeft.
    Als mensen willen gokken kan dat nu ook al wel. Dan kan je als overheid hier best een beetje op verdienen in deze tijd van bezuinigen.

  • Rob van Koot, do 07 oktober 2010 15:20 in reactie op Douwe de Vries Reageer op Rob

    Rob

    Lijkt me toch drempelverlagend als het thuis achter de PC kan. Dus wel iets anders en meer risico's. Maar het is waar, het is een mooie bron van inkomsten. Als mensen geld voor gokken hebben kunnen ze ook wel wat missen voor de schatkist.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel