02 december 11 19:24 Reageer (35) Politiek RSS

Kabinet blijft wapens leveren aan dictaturen

Bleker en Rosenthal willen wapenexport naar Saudi-Arabië ook niet stilleggen

Minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en staatssecretaris Bleker (Economische Zaken) negeren een motie van de Tweede Kamer om de export van wapens naar dictaturen te stoppen. Een verbod zou in feite neerkomen op een wapenembargo en die stelt Nederland alleen in internationaal verband in. Anders is die niet effectief menen Rosenthal en Bleker.

Eind juni kreeg SP-Kamerlid Jasper van Dijk de meerderheid van de Tweede Kamer achter zijn motie om geen vergunningen meer te geven voor de export van wapens naar landen waar de mensenrechten worden geschonden en waar geen vrije verkiezingen zijn. Aanleiding voor zijn motie waren de opstanden in het Midden-Oosten.

Sinds maart geldt er een stop op de export van wapens naar het Arabische koninkrijk, maar Rosenthal en Bleker willen nu nog niets doen om de wapentoevoer aan Saudi-Arabië stil te leggen. Pas wanneer Nederland bij de beoordeling van de vergunning er achter komt dat de wapens voor binnenlandse onderdrukking en/of ernstige schendingen van de mensenrechten worden ingezet, wordt er geen vergunning afgeven.

In een opinie op Joop.nl schreef Van Dijk in maart dat Nederland een grote speler is op de wapenmarkt. Per hoofd van de bevolking staat Nederland op de derde plaats. De meeste wapens gaan naar diverse landen in het Midden-Oosten.

Het gros passeert ongecontroleerd onze bodem omdat de uitvoer al getoetst zou zijn door de leverende NAVO-bondgenoten en EU-lidstaten. Maar waarop baseert de regering het vertrouwen dat deze landen die afspraken goed naleven? [...] In één geval werden 20.000 machinegeweren uit Tsjechië via Nederland doorgevoerd naar Sri Lanka, terwijl dat land verwikkeld was in een bloedige burgeroorlog.

NU.nl: Kabinet wil dictators wapens blijven leveren

cc-foto: Sebastiaan ten Burg

Lees de nieuwste opinies: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (35) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • El Che, za 03 december 2011 21:33 Reageer op El

    El

    There's no business, like military business.
    De ware VOC mentaliteit.

  • Klungel de Eerste, za 03 december 2011 16:44 Reageer op Klungel

    Klungel

    Quote:
    "Pas wanneer Nederland bij de beoordeling van de vergunning er achter komt dat de wapens voor binnenlandse onderdrukking en/of ernstige schendingen van de mensenrechten worden ingezet, wordt er geen vergunning afgeven."

    Dus, met andere woorden:
    "Als het kalf verdronken is, dempt men de put."

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 december 2011 19:05 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Bent u ooit uit voorzorg bekeurd voor het overtreden van de maximum snelheid?

  • Evert van Vliet, zo 04 december 2011 12:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    'Autos' 'uitdelen' en er dan stijl van achterover slaan dat er keihard gescheurd wordt?
    Ik vraag me overigens af waar het 'verschil' zit tussen het schenden van mensenrechten (die je allang had) en de ernstige variant daarvan (die je wordt aangeluld).

  • Klungel de Eerste, zo 04 december 2011 19:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Klungel

    Klungel

    Nee, want ik rijd nooit te snel.

    Ik heb wel eens een boete gekregen voor het niet dragen van de auto-gordel. Dat is in ieder geval een goed voorbeeld van een "preventieve" boete. Mij lijkt trouwens dat het systeem van verkeersboetes in zijn totaliteit een preventieve werking heeft: als deze boetes er niet waren, zouden er veel meer ongelukken gebeuren, aangezien iedereen dan maar kan doen wat hij wil. ("hoezo stoppen voor rood licht? Dat maak ik zelf wel uit!")

  • Dik Brix, za 03 december 2011 15:55 Reageer op Dik

    Dik

    Een bekende kromme redenatie om eigen moreel falen goed te praten:
    Ik weet dat het fout is, ik weet echter ook dat anderen het ook doen, dus als ik stop maakt dat geen verschil, dan doen anderen het wel, dus blijf ik het ook maar doen. Logisch toch?

    Natuurlijk is de politieke situatie in het MO ook lastig, dat snap ik. Het gaat niet alleen om olie, ook evenwicht. Als de NAVO-landen aan Israël leveren, moeten ze ook aan de Arabische staten leveren, anders is het MO binnen de kortste keren bezet door Israël uit 'veiligheidsoverwegingen'.
    En leveren aan Israël is geen probleem, want dat is een democratische staat, die geen wapens inzet tegen eigen volk. Per slot van rekening zijn de Palestijnse inwoners geen 'eigen volk', toch?

    De kreet 'eigen volk eerst' hebben we niet van een vreemde.
    Maar hoe dichter de grenzen, hoe groter de vlaggen en hoe harder de volksliederen gezongen worden, hoe minder het 'eigen volk' telt. Of welk volk dan ook.

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 december 2011 09:25 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De vraag die natuurlijk opborrelt is: "Is Saudi Arabië een dictatuur of niet?"

    Dat het een achterlijk en absolutistisch regime met belachelijke mohammedaanse wetgeving, zelfverrijking en vrouwendiscriminatie, dat is uiteraard een feit maar is het daardoor een dictatuur? Het is volgens mij gewoon een wahabistische theocratie.

    Bespottelijk systeem? Zeker!
    Dictatuur? Welnee meneertje.

  • Christiaan Huygens, za 03 december 2011 10:51 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Een mening hebben is nog geen gelijk hebben.

  • Evert van Vliet, za 03 december 2011 13:14 in reactie op Christiaan Huygens Reageer op Evert

    Evert

    Een mening is een theo-rietje...als je d'r hard genoeg aan zuigt komt er vanzelf een conclusie uit rollen.

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 december 2011 18:57 in reactie op Christiaan Huygens Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Daar heeft u volkomen gelijk in.

  • Social Darwinist, za 03 december 2011 11:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Social

    Social

    Dat verschilt nog wel eens welke politicoloog je aan het woord laat. Maar aan Saudi-Arabië valt natuurlijk geld te verdienen, moeten olie leveren, dus nemen we het niet zo nauw.


    *.. Absolute monarchie: Een monarch regeert zonder dat zijn macht op een of andere manier beperkt wordt, door bijvoorbeeld een grondwet of een parlement. Hoewel absolute monarchieën ondemocratisch zijn, worden ze niet door alle politicologen en historici als dictaturen gezien, daar zij in een verschillende traditie staan. Saoedi-Arabië is een eigentijds voorbeeld van een absolute monarchie...*

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 december 2011 19:04 in reactie op Social Darwinist Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Inderdaad. De vraag blijft natuurlijk of Saudi-Arabië daarom een dictatuur is. Saudi-Arabië is een absolute monarchie en niet elke absolute is een dictatuur.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Majlis_van_Saoedi-Arabi%C3%AB

    De koning beslist zelf maar regeert niet alleen.

    Maar ze blijven wel achterlijk natuurlijk.

  • Evert van Vliet, za 03 december 2011 13:11 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    Nederland in ieder geval wel.

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 december 2011 19:04 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat heeft u weer mooi met argumenten omkleed.

  • Herman Bakker, za 03 december 2011 09:01 Reageer op Herman

    Herman

    Hoe zou dat nu kunnen ?
    Nadat Roosevelt in 1943 was gerapporteerd dat de VS olie binnen dertig jaar op zou zijn besloor hij dat Saudie Arabië hofleverancier moest zijn.
    Harold L Ickes, z'n secretary die over olie ging, sloot de deal in Londen eind 1944.
    Roosevelt ontving Saud begin 1945 op de kruiser Quincy op de Bittermeren bij het Suez kanaal.
    Als Obama roept 'spring' is het antwoord van Rutte 'hoe hoog ?'.
    Soevereiniteit, zo heet zoiets.

  • Ginger Ted, za 03 december 2011 02:40 Reageer op Ginger

    Ginger

    Ja dat valt mij ook tegen. Zelfs een rechts kabinet doet dit.

  • , za 03 december 2011 09:12 in reactie op Ginger Ted Reageer op

    Daar heb je helemaal gelijk in. Sinds Den Uyl geen links kabinet meer gehad (En zelfs dat was nog voor de helft rechts)......Dus dat klopt als 'n bus.

  • Han van der Horst, vr 02 december 2011 22:22 Reageer op Han

    Han

    Het door Geert Wilders gedoogde kabinet levert wapens aan de salafisten. Aan de salafisten. Aan de salafisten. Zij wel.

  • Henk Johan Faber, za 03 december 2011 00:21 in reactie op Han van der Horst Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Goed voor de portemonnee van Henk en Ingrid?

  • Mostafa Mouktafi, vr 02 december 2011 22:16 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De dictator en het Dictee.

    Het Dictee word voorgelezen de dictator word voorgedragen. Maar de ene dictator is de andere niet.

  • Co Stuifbergen, vr 02 december 2011 21:46 Reageer op Co

    Co

    Ik neem aan dat met "wapentoevoer" bedoeld wordt: wapentransporten via Nederlandse bodem (bijv. Schiphol).

    Deze vluchten leveren geld op. Blijkbaar is de nederlandse overheid erg gehecht aan de winstgevenheid van Schiphol.

    Intussen geeft deze regering een fortuin uit om vrede te stichten in Afghanistan.

    Volgens mij is op deze manier iedereen slechter af:
    - Nederland raakt veel meer geld kwijt.
    - De rest van de wereld krijgt meer wapens

  • Christiaan Huygens, za 03 december 2011 09:21 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ik denk dat naast de doorvoer ook veel wapens verkocht worden en zeer vreemde vogels. Geld is geld, daar kan je niet genoeg van krijgen. Mensen? Och!!

  • Michel Reiziger, vr 02 december 2011 21:30 Reageer op Michel

    Michel

    Frapant he....geen wapens aan China (dictatuur) geen wapens aan Cuba (dictatuur) maar wel wapens aan SA.

    Ik kijk uit naar het moment dat Frankrijk/Duitsland WEL wapens gaat leveren aan China, of andere Europese landen...hoe wij daar dan in staan als voorbeeldland voor democratie en mensenrechten (proest!)
    Kijken of we of we dan nog tussen de billen van de VS blijven zitten en ze te volgen in hun buitenlands beleid.

  • Tim Tim, vr 02 december 2011 22:15 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Tim

    Tim

    Waarom zou China van ons wapens willen kopen? Heb zo'n vermoeden dat die wel een eigen programma'tje hebben lopen.

  • Gerard Postma, vr 02 december 2011 21:24 Reageer op Gerard

    Gerard

    Nederland heeft een zeer bedenkelijke reputatie op dat gebied,ze hebben het gifgas,wat Irak tegen Iran en de Koerden heeft gebruikt ook geleverd,die fijne zakenman van Anraat was kind aan huis in Irak en heeft duizenden tonnen chemicaliën deze bevriende natie verkocht,maar ja,we moeten natuurlijk wel ergens bang voor blijven dus is Iran,wat we eerst hebben proberen te vergassen nogmaals de lul.

  • Christiaan Huygens, vr 02 december 2011 21:15 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Een verbod zou in feite neerkomen op een wapenembargo en die stelt Nederland alleen in internationaal verband in. Anders is die niet effectief menen Rosenthal en Bleker.

    Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet? Alleen meelopen met de massa?

  • Joop Schouten, vr 02 december 2011 20:47 Reageer op Joop

    Joop

    'Zij' moordtuig, 'wij' olie.

  • Evert van Vliet, za 03 december 2011 13:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    't loopt gesmeerd :(

  • Anti Zionist, vr 02 december 2011 19:56 Reageer op Anti

    Anti

    Jaaa! Laten we het Midden Oosten volstoppen met wapens. Goed zo Rosenthal! Bravo! En vooral hard vergeten dat "Pas wanneer Nederland bij de beoordeling van de vergunning er achter komt dat de wapens voor binnenlandse onderdrukking en/of ernstige schendingen van de mensenrechten worden ingezet, wordt er geen vergunning afgeven".
    Men gaat natuurlijk kritische mensen aaien met die geweerkolven. Geen vuiltje aan de lucht.

    Wat is dit een triest tweetal, die Bleker en die zetbaas van Jeruzalem. Geen wonder dat half Nederland geen fiducie in dit kabinet heeft.

  • Tim Tim, vr 02 december 2011 22:15 in reactie op Anti Zionist Reageer op Tim

    Tim

    Het is een beproefde formule
    1) Lever wapens aan de dictator
    2) Maak foto's van de wapens in bezit van de dictator
    3) Laat foto's zien aan de VN in een PP presentatie
    4) Val het land in vanwege de aanwezigheid van de wapens
    5) Olie olie olie

  • de heer Meijerink, vr 02 december 2011 19:50 Reageer op de heer

    de heer

    'tuk', 'mentaliteit' dus! Wat een erreur van ongekende omvang door mij.

  • de heer Meijerink, vr 02 december 2011 19:49 Reageer op de heer

    de heer

    Dat is nu de ware VOC-mentalitet, die Rutte cs. zo graag weer terug wil zien in ons land.

  • Benno van Emmerik, vr 02 december 2011 19:49 Reageer op Benno

    Benno

    Een nieuw op grondstoffen gebaseerd economisch stelsel, dat zou mooi zijn. Totale wereldvrede zonder overkoepelend orgaan; kleine autonome gemeenschappen. Wat een pracht allemaal. Een eeuwige strijdt tussen wat moet en wat kan.

  • Evert van Vliet, za 03 december 2011 13:12 in reactie op Benno van Emmerik Reageer op Evert

    Evert

    Zolang er intimiderend in indoctri-naties wordt onderwezen blijft de meute van boven dom.

  • Mazdak Qizilbash, vr 02 december 2011 19:43 Reageer op Mazdak

    Mazdak

    Saudi-Arabië mag geen strobreed in de weg gelegd worden, Iran moet omver geworpen worden. Lekker hypocriet.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel