10 maart 10 17:24 Reageer (101) Politiek Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

Jan Marijnissen vertrekt uit Kamer

Partijleider SP keert niet terug na verkiezingen

SP-boegbeeld Jan Marijnissen keert na de parlementsverkiezingen van 9 juni niet terug in de Tweede Kamer.

Na zestien jaar Kamerlidmaatschap houdt hij het voor gezien, meldt RTL Nieuws. Marijnissen is sinds 1988 partijvoorzitter van de SP en van 1994 tot 2008 tevens fractievoorzitter en politiek leider.

Het vertrek van Marijnissen komt niet geheel onverwachts. Na zijn aftreden als fractievoorzitter in 2008 (vanwege gezondheidsklachten) liet hij al weten te denken dat hij na de eerstvolgende verkiezingen niet terug zou keren in de Tweede Kamer.

Vorige week deed Felix Rottenberg in tv-programma De Wereld Draait Door nog een indringende oproep aan Marijnissen om terug te keren als fractieleider.

Laatste Reacties (101) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jeroen Mirck, za 20 maart 2010 19:07 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Vandaag, tien dagen na dit bericht, maakt de SP officieel bekend dat Jan Marijnissen niet terugkeert na de verkiezingen.
    Zelf zegt hij hierover op SP.nl:

    "Na vijfendertig jaar in de frontlinie te hebben gestaan, eerst als raads- en Statenlid en de afgelopen zestien jaar als Tweede Kamerlid, heb ik in 2008 al besloten een stapje terug te doen als fractievoorzitter. De beëindiging van het Kamerlidmaatschap is daar een logisch vervolg op. Ik heb dit werk altijd met liefde en plezier gedaan. Er bestaat niets mooiers dan iets voor de samenleving te kunnen doen, en iets te kunnen betekenen voor mensen. Ik ben erg dankbaar voor het vertrouwen dat mensen mij gaven."

    http://www.sp.nl/nieuwsberichten/7472/100320-jan_marijnissen_keert_niet_terug_als_tweede_kamerlid.html

  • Ernst Anepool, wo 17 maart 2010 12:59 Reageer op Ernst

    Ernst

    Jan het ga je Goed !

    En kun je ook zo smakelijk lachen om al die nitwits die op het graf van de SP denken te gaan dansen, niet beseffend dat de SP alleen al 50.000 betalende leden heeft?


    Prachtig om te zien hoe de afgunstigen de meest idiote leugens bij elkaar verzinnen om maar te proberen de aanstaande verkiezingswinst te temperen...

    Jan ik hoop nog eens een biertje met je te mogen drinken op het Succes van Emile :)

  • Winston V., do 11 maart 2010 15:05 Reageer op Winston

    Winston

    De SP heeft diep in haar gedachtegoed geworteld de stellige overtuiging dat somige dingen van ons allemaal zijn. En Jan is de personificatie van dat gedachtegoed; hij was en is een man die bij zowel vriend als vijand bewondering en respect afdwingt, en tegelijkertijd was en is hij van ons allemaal, en heeft hij een groot deel van zijn leven gegeven aan ons allemaal. Dit blijkt ook wel uit het merendeel van de reacties hier :-)

    We gaan je missen, Jan. Het ga je goed!

  • Opinius Media, do 11 maart 2010 12:45 Reageer op Opinius

    Opinius

    Heren en Dames polici hebben voor deze chaos zelf gezorgd.
    En als ze nog even allemaal vooral door blijven gaan in hun paranoïa v dat in stijgende trap uiting vindt in:

    a) Intussen stemlokalen die al paranoïde gefilmd worden,tellingen die alom opnieuw gedaan moeten .
    b) Blijf vooral kletsen naar de oren van ieders electronale "markt".
    ofschoon ze geen idee van die markt tot overmaat nog hebben.Dat blijkt,en is allang bewezen..
    c)Afzeiken in tv programma's waar de media intussen als supporters langs boxringen zo langzaam zijn gaan fungeren ,teneinde kijkcijfers nog meer te trakteren op bloed aan de paal,en het elkaar kunnen uitdelen van wat k.o.'s.
    d) Partijen die zich allang onderling in hun gemeenschappelijk erfgoed niet en nergens meer steunen ,maar afvallen.Door het ziekelijke ge-solotrip als partij.
    e) kortom verwarring zaaien in je politiek ambiënt zoals een pranoïde ,en gelijkertijd machtswellustige sfeer alleen maar kan.

    mijn conclusie is:

    Dat het niveau politiek tot een zenuwziek ongeciviliseerd gezelschap in den haag is gezonken.
    De eerste die ik daaronder al heb zien bezwijken is Kant,die alras zag dat je daar de "remedial teacher" niet voor/in kan gaan spelen.
    Integerheid gaat in dergelijk klimaat namelijk als eerste daarin voorop .Dus die heeft diep teleurgesteld als eerste de deur van het "gekkenhuis" achter zich dichtgetrokken,omdat ze zich in haar eentje als enigste tot haar "kleur bennen bleef.Wellicht denkend ik kom wel misschien nog eens ooit terug als jullie allemaal weer eens weten hoe jullie heten.De tempel der dwazen verlatend

    Ga vooral allemaal zo door,dan zitten we straks in een compleet onbestuurlijk "gekkenhuis",jullie werken elkaar er van zelf wel verder in,en hebben de burgers daartoe al helemaal niet meer nodig óm dat succelvol te doen.
    Als stemmer dank ik op dit moment de politiek in den haag voor die chaos,die hun wel terdege zelf veroorzaakt hebben,omdat de aandacht verkeerd gericht is geweest ,...én lang,die niets meer met de stemmer ,je samenleving maar met de hang naar macht van doen had.
    Waar coöpereren en saamhorigheid colegialiteit en geciviliceerdheid eigenschappen zijn die zelfs in aanleg niet meer aanwezig bleken te zijn.
    U allen heb naar Uw stemmers getrapt omdat deze het zo druk hadden met het naar boven likken.
    Zie akte boven.
    De algehele "chaos "alom en daaruit ,wie gaat dat nu opruimen en ordenen en dat met die schuld ook nog?
    Daar moet je ballen voor hebben hoor.
    Wie kan men daar nog voor vinden en vooral vertrouwen?

    precies,kijk en in dát dilemma ,hebben heren dames polici op uitstekende wijze velen kiezers gebracht..en zichzelf.
    er zal er geeneen hier van lezen,in die zin heeft mijn bericht weinig zin.
    Maar in kan evengoed de aandrang niet onderukken het eens te ventileren.

  • red cat, do 11 maart 2010 14:16 in reactie op Opinius Media Reageer op red

    red

    Kun je me even vertellen wat jouw epistel te maken heeft met Jan Marijnissen??

  • Opinius Media, do 11 maart 2010 14:40 in reactie op red cat Reageer op Opinius

    Opinius

    zie naar onder,daar staat mijn "gedachtegoed-epistel"- mee in relatie .
    hoop dat ik mij hiermee genoeg naar U verantwoord heb in het epistel te doen plaatsen.

  • Opinius Media, do 11 maart 2010 14:50 in reactie op red cat Reageer op Opinius

    Opinius

    ps sprongen in gedachtes die ergens anders uit/op volgen ,lees ik hier ruimschoots.
    waar het oorspronkelijke "onderwerp" welliswaar evengoed aan relateert.
    die ruimte neem ik mij (net zo.)
    dank.

  • Ali Yavuz, do 11 maart 2010 12:13 Reageer op Ali

    Ali

    Beste Jan,

    Het is mooi weest.
    Je hebt genoeg gedaan ookal had je veel meer willen doen.
    De politiek en het volk zal je durf en moed erg missen nu we je eigenlijk het hardst nodig hebben. Maar het is nu tijd dat anderen hun rug recht houden en laten zien dat ze niet bang zijn voor de angst die menigeen in zijn greep houdt. Wij mensen zijn tenslotte zelf verantwoordelijk voor de maatschappij waarin we leven en daarom is het goed dat leiderschap tijdig wordt overgedragen. Het is zoals gezegd mooi weest en ik hoop dat je kunt genieten van de tijd die je nog hebt na alle emoties van de laatste tijd.

  • Opinius Media, do 11 maart 2010 13:30 in reactie op Ali Yavuz Reageer op Opinius

    Opinius

    Al was ik nog zo vol zelfvertrouwen,ook ik ging onder de actuele omstandigheden en de chronische aanvallen van achterdocht van alle "partijen collega's " mijn ambitie tussen dat stel niet verkwanselen.
    Gelijk heb je.
    Zijn besluit getuigt van uiterste helderheid en intellect.
    Emile Roemer wens ik het koele hoofd,en een paar stevige voeten waar niet mee te sullen valt, het lijkt dat hij die heeft.
    Die zal hij verdomd hard nodig hebben tussen de heet- koortsige wankelende aldaar in den haag.en de aasgierende in medialand.

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 11:10 Reageer op Zjen

    Zjen

    Nog niet zo lang geleden werd er naar boven gelikt en naar beneden getrapt.
    Tegenwoordig lijkt het getuigen van voeling hebben met het volk als je naar boven trapt en naar beneden likt.

    Intussen weet menigeen niet waar autoriteit en leiderschap vandaan komt en welke functie autoriteit en leiderschap vervult in een samenleving.

    De ratrace is nog verder verworden tot chaos.

  • Opinius Media, do 11 maart 2010 10:35 Reageer op Opinius

    Opinius

    Aerdt Willem @ "Ik heb het nooit zo op mensen die alle kansen hebben gehad en al die kansen verkloten. Hij heeft het gymnasium verkloot, de HBS niet afgemaakt om zich later als verheven lasser op te stellen."

    Maar meneer Aerdt toch uw visie wekt mijn vebazing ,er zijn mensen die hebben geen een opleiding verkloot , slaagde cum laude voor alle opleidingen ,zaten al als 25 jarige afgestudeerd "gewassen en gestreken" schoon afgeleverd in het haags politieke bedrijfsleven.
    Die hebben dan ook kansen die ze niet onbenut lieten.
    Want
    Die hielpen succesvol 4 kabinetten onder hun leiding en al die kansen net zo vrolijk cum laude naar de klote.
    Tis allemaal zo betrekkelijk meneer Aert.
    Ik gooi U natuurlijk niet van mijn lijstje ,u amuseert mij vaak.

  • B.A. Ercu, do 11 maart 2010 10:09 Reageer op B.A.

    Spijtig om deze mooie baas zo triest te zien, getuige ook zijn reactie na het terugtreden van Agnes Kant.

  • William P, do 11 maart 2010 10:04 Reageer op William

    William

    Jan heeft gewoon ook door dat het een gelopen race is en de SP teveel averij heeft opgelopen. Aan een dood paard trekken heeft niet zoveel zin. Jan ziet ook wel dat de SP veel te dogmatisch is om iets te beginnen in de politiek. Jan was gewoon een boerenslimme politicus die dezelfde trusjes uithaalde asl een Fortuyn of Wilders. Daar is niets mis mee, maar stop met verheerlijken, want bestuurlijk gezien heeft hij niets bereikt. De SP regeert nog steeds niet.

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 10:23 in reactie op William P Reageer op Zjen

    Zjen

    En als straks blijkt dat de SP het goed doet, kom je dan hier je excuses aanbieden Willie?

  • William P, do 11 maart 2010 12:16 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op William

    William

    It's Willam, not Willie ;-)

    En vwb excuses, hoezo excuses? Iedereen weet nu al dat er maar 1 partij het echt goed zal doen en dat is de PVV (helaas overigens, maar dat geheel terzijde). Als we de peilingen mogen geloven dan zal de SP het helemaal niet zo goed doen. Willen we weer de prachtige jaren 90 terug, dan voel ikzelf wel wat voor Paars 3, want: PvdA voor de sociale kant, VVD voor de economie en D'66 voor de balans tussen beide. Ik zeg: doen!, of yes we can, of (verzin zelf nog maar wat inhoudsloze kreten) ;-)

    Maar even serieus, eigenlijk zou geen enkele dogmatische partij mee moeten doen, dogmatisch denken belemmert je alleen maar, openstaan voor veranderingen gekoppeld aan actie brengt ons verder.

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 12:26 in reactie op William P Reageer op Zjen

    Zjen

    Je getuigt hier alweer van je eigen dogmatisme Willie Wortel.
    Haal nou die balk eens uit je oog?
    Hm, oke, ik snap dat dat te pijnlijk is. sorry.

  • William P, do 11 maart 2010 12:47 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op William

    William

    ??

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 13:52 in reactie op William P Reageer op Zjen

    Zjen

    Bedoel ik..dus.

  • Aert Willem d'Holbach, do 11 maart 2010 00:30 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb het nooit zo op mensen die alle kansen hebben gehad en al die kansen verkloten. Hij heeft het gymnasium verkloot, de HBS niet afgemaakt om zich later als verheven lasser op te stellen. Marijnissen is geen voorbeeld van de arbeider die het ver geschopt heeft. Marijnissen is een voorbeeld van een kansrijke jongere die te beroerd was om zich in te spannen. Wat mij betreft was het de wolf in schaapskleren.

  • Anne-Marie Mineur, do 11 maart 2010 08:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anne-Marie

    Een heel klein pietsie kortzichtig moet ik je stukje wel vinden, d'Holbach ? op het amusante af. Is iemand die geen diploma's heeft meteen een loser? Heb je het niet ver geschopt als je je HBS niet afmaakt? Is "je inspannen" alleen maar van toepassing als je braaf in de schoolbanken blijft zitten en je sommetjes maakt?

    Ik weet niet waar jij geweest bent, de afgelopen 16 jaar, maar Marijnissen was meer dan wie ook op de hoogte van wat er speelt in dit land. Echt op de hoogte. Hij ging naar mensen toe en liet zich informeren, hij zocht dingen uit of liet ze onderzoeken, en hij had ook nog eens de hersens en de visie om ze in breder perspectief te zien. Onvermoeibaar. Menig doctorandus ? ik ben er zelf een ? mocht willen dat hij zo intelligent en bevlogen geschoold zou zijn door de werkelijkheid van heel veel gewone Nederlanders.

  • Aert Willem d'Holbach, do 11 maart 2010 09:10 in reactie op Anne-Marie Mineur Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Neen, ik beweer slechts dat Marijnissen zich een imago heeft aangemeten van "de lasser die het tot kamerlid schopte", terwijl hij in de basis veel betere kansen had. Ik zeg nergens dat iemand zonder diploma's een loser is. Dat wilt u graag in mijn woorden lezen.

    De laatste 16 jaar heb ik voornamelijk in Den Haag rondgelopen en ik kan u vertellen dat er meer mensen zijn die "het land ingaan". Dat is echt niet alleen een verdienste van Marijnissen. Feitelijk doet u nu exact hetzelfde als de SP: de grote leider op een voetstuk plaatsen omdat hij altijd "zo gewoon" is gebleven.

  • Henry H, do 11 maart 2010 10:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Henry

    Henry

    Nou nou, u maakt niet echt vrienden met deze terechte opmerking van u.
    Maar ja, kwaad spreken voer de Grote Leider van socialistisch Nederland wordt u natuurlijk niet in dank afgenomen door zijn volgelingen.

  • Joop Schouten, do 11 maart 2010 08:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Je blijft een botterik en gebruikt wederom valse argumenten.

    Je bent het prototype van een alles waar ik een diepe afkeer van heb.

    Ik schrap je uit mijn privé 'Jopers lijst'.

    Ik hoop dat de anderen daar begrip voor tonen.

    Ajuus.

  • red cat, do 11 maart 2010 09:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op red

    red

    Goed idee.
    Aert - Willem heeft zich met deze uitlating gediskwalificeerd.
    En heeft duidelijk het CV van Jan nooit gelezen, anders had hij dit nooit gezegd.
    Maar oordelen, of VERoordelen zo je wilt, kan hij als de beste.

  • Sander Visser, do 11 maart 2010 10:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Sander

    Sander

    Vreemd, Aert somt een aantal feiten op, duid ze niet eens zo vreemd en wordt hier direct voor alles wat slecht is uitgemaakt. Komt dit doordat er een punt geraakt wordt dat eigenlijk wel klopt, of is Marijnissen zo heilig hier dat niemand ook maar iets kwaads over hem mag zeggen.

    Vreemd, deze bijna opgelegde censuur door deelnemers van een site waar vrijheid van denken toch wel hoog in het vaandel staat, voor zover ik het mee maak.

    Mijn mening over Marijnissen?
    Een hele goede debater, zeer charismatisch, spreekt (vaak) de taal van het volk en is het gelukt om een protest partijtje om te vormen tot een grote speler in de kamer. Helaas niet de durf gehad te gaan regeren, en dat is toch wel waar het om draait in de politiek. Dus wat dat betreft kun je zeggen dat de missie mislukt (of iets milder niet gelukt) is. Dus enige kritiek is wel op z'n plek.

  • William P, do 11 maart 2010 12:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op William

    William

    Dus als iemand een afwijkend emening heeft wordt hij gediskwalificeerd? Uitsluiten van iemand, eens kijken, waar heb ik dat eerder gehoord... oh ja, de PVV die wil ook mensen uitsluiten net als de SP. Goh, u en vele met u zijn dus toch hetzelfde als Wilders en zijn kornuiten.

  • Joop Schouten, do 11 maart 2010 13:02 in reactie op William P Reageer op Joop

    Joop

    Ja.

  • William P, do 11 maart 2010 14:57 in reactie op Joop Schouten Reageer op William

    William

    Dank voor de bevestiging van het discrimineren. Heel sociaal.

  • red cat, do 11 maart 2010 13:45 in reactie op William P Reageer op red

    red

    Wanneer iemand, zonder redenen, om eigen politieke ideeën, iemand anders afserveert, is er reden genoeg om zo iemand af te serveren.

  • red cat, do 11 maart 2010 13:59 in reactie op William P Reageer op red

    red

    Niet gediskwalificeerd.
    Als denkend mens afgeserveerd.

  • GJ Huisman, do 11 maart 2010 14:12 in reactie op red cat Reageer op GJ

    GJ

    Opvallend om te zien hoe zelfverklaarde socialisten blijkbaar uitermate veroordelend zijn in de zin dat iemand wordt 'afgeserveerd' bij het huldigen van een niet welgevallige mening. In een boek las ik daar laatst iets heel treffends over: hoe meer liefde je voor 'de mensheid' pretendeert te hebben, des te minder genegenheid kun je in praktijk opbrengen voor de individuele medemens.

  • William P, do 11 maart 2010 14:58 in reactie op red cat Reageer op William

    William

    Wat u doet noem ik discrimineren.

  • William P, do 11 maart 2010 17:33 in reactie op red cat Reageer op William

    William

    U blijft discrimineren, maakt niet uit hoe je het noemt.

  • Paradox !, do 11 maart 2010 09:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Paradox

    Paradox

    En dat diskwalificeert hem hoe?

  • Sasha Berkman, do 11 maart 2010 09:51 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Sasha

    Sasha

    Heeft iemand u wel eens gezegd dat u een triest mens bent. Typisch rechts narcistisch vooral, zo onaangenaam.

  • GJ Huisman, do 11 maart 2010 14:04 in reactie op Sasha Berkman Reageer op GJ

    GJ

    Jammer dat Marijnissen vertrekt, hoe oneens ik het ook met de SP ben. 't Was toch één van de weinige markante persoonlijkheden die nog in de politiek rondlopen en die voor- en tegenstanders bij de politiek betrok.

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 14:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Het lukt je weer he Aert?
    De boel op scherp zetten met een overduidelijke leugen en zeer negatieve opmerking en dan ertussen uit naaien.,lachend langs de kant staan kijken..
    Het is laf en pesterig.
    Verder niks.
    Echt VVD..of niet dan?

    Jezus wat een gezeik.

  • William P, do 11 maart 2010 14:59 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op William

    William

    Leuk dat generaliseren over andere partijen. Zegt zoveel over de SP. Vooral zo doorgaan.

  • red cat, do 11 maart 2010 15:10 in reactie op William P Reageer op red

    red

    Wanneer je even met een fatsoenlijk argument komt, zullen we misschien aandacht aan je posts geven.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 19:25 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op To

    To

    Baron Aert schreef: "Ik heb het nooit zo op mensen die alle kansen hebben gehad en al die kansen verkloten. Hij heeft het gymnasium verkloot, de HBS niet afgemaakt om zich later als verheven lasser op te stellen. Marijnissen is geen voorbeeld van de arbeider die het ver geschopt heeft. Marijnissen is een voorbeeld van een kansrijke jongere die te beroerd was om zich in te spannen. Wat mij betreft was het de wolf in schaapskleren."

    De waardering die ik voor je had en het respect dat ik voor je voelde - en soms ook het begrip voor je nurkse en lompe houding - ondanks je soms extreme rechtse denkbeelden betreffende de minder bedeelde en de Links georiënteerde mens, is door die zure reactie momenteel NUL.

    Misschien kan jij dat weer terugwinnen door een meer genuanceerd en tot de juiste proporties teruggebracht geluid ten opzichte van de in jouw ogen mindere mens.

    Je laat met jouw opmerking je ware Aert zien en zakt daardoor vreselijk door het ijs.

    Maar dat komt misschien doordat jij niet net als Jan Marijnissen een "wolf in schaapskleren" bent geworden, maar altijd een kantoorklerk bent gebleven. Ik had eerst pennenlikker/pennenlikken maar dat vond JOOP een scheldwoord, terwijl het exact dezelfde betekenis heeft.

  • Just Lurking, wo 10 maart 2010 22:43 Reageer op Just

    Just

    We zullen een markante politicus moeten missen, en die zijn al zo dun gezaaid. Het ga je goed, Jan Marijnissen. :)

  • Prins Pils, wo 10 maart 2010 22:05 Reageer op Prins

    Prins

    Ik vind het heel erg jammer dat hij vertrekt. Alhoewel ik het niet altijd met hem eens was, vond ik hem een geweldige debater. Altijd redelijk, altijd onderbouwd, en toch gepassioneerd. Top!

    Het ga je goed, Jan!

  • Joop Schouten, wo 10 maart 2010 20:59 Reageer op Joop

    Joop

    Jan blijft onder ons.

    Ik heb grote bewondering en repect voor hem en ben buitengewoon dankbaar voor z'n lessen.
    Daarom is hij nooit echt weg (...).

    Hij zal wel actief blijven.
    Hij heeft decennia lang gewerkt voor 10.
    Ik hoop dat hij nog vele jaren relaxed achterover kan leunen.

    Een socialere samenleving zal zijn echte nalatenschap worden.
    'Als iedereen zich actief blijft inzetten.' (Een van z'n belangrijkste lessen.)

  • Sasha Berkman, wo 10 maart 2010 21:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Sasha

    Sasha

    hier sluit ik me maar gewoon bij aan.

  • Piet de Geus, wo 10 maart 2010 20:44 Reageer op Piet

    Piet

    Dat zat er wel aan te komen. Niet alleen vanwege zijn gezondheid en omdat hij zijn tijd wel gehad heeft. Ook de manier waarop Kant het veld moest ruimen was een nederlaag voor de oude generatie, waarvan ze beschermelinge was.

    Ben benieuwd wanneer Remi Poppe en de rest van de KEN(ml)-kliek het veld moeten ruimen.

  • Peter van Eck, wo 10 maart 2010 20:54 in reactie op Piet de Geus Reageer op Peter

    Peter

    Oude generatie? Agnes is nog piepjong!

  • Piet de Geus, wo 10 maart 2010 21:00 in reactie op Peter van Eck Reageer op Piet

    Piet

    Wat begrijp je niet aan "beschermelinge van"?

  • Peter van Eck, do 11 maart 2010 11:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op Peter

    Peter

    Je hebt gelijk, ik had te snel gelezen!
    Besefte dat ná het verzenden ook, maar je kunt hier niet je tekst editen, achteraf, helaas.
    Peace :-)

  • Truus Beek, wo 10 maart 2010 20:31 Reageer op Truus

    Truus

    zo kan ik er nog 149 noemen.

  • Opinius Media, wo 10 maart 2010 20:19 Reageer op Opinius

    Opinius

    het "licht" pvv begrijpt maar niet dat als je een grondwet omver wil gooien ,dat je dan zelf ook geen grond meer hebt om met een poot op te staan.
    Ongeacht hoeveel "poten" je ook verzameld hebt .

  • Basoalto Neruda, wo 10 maart 2010 19:52 Reageer op Basoalto

    Basoalto

    Met pijn in mijn hart lees ik dit bericht. Een van de meest bekwame politici die Nederland ooit heeft gehad stopt ermee.

    Je was geweldig Jan, en je kan met trots op een geslaagde periode van 16 jaar terugkijken.

    Het ga je goed!

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 10 maart 2010 20:52 in reactie op Basoalto Neruda Reageer op To

    To

    Even tussendoor en off topic, maar is jouw nickname afgeleid van Ricardo Eliecer Neftalí Reyes Basoalto, de grootste Chileense dichter aller tijden (in mijn bevooroordeelde ogen)?

    Leuk, één van mijn favoriete dichters. Wat bijzonder. :)

  • Rachid el Hajoui, wo 10 maart 2010 19:36 Reageer op Rachid

    Rachid

    Jammer Jan, de reden om bij en talkshow te blijven hangen als Jan aan tafel zit... erg jammer.... ik had gehoopt dat hij nog eenmaal terug zou komen jammer. we gaan je missen Jan de MAN
    gr
    Rachid

  • Peter van Eck, wo 10 maart 2010 19:31 Reageer op Peter

    Peter

    Als Jan nou - tussentijds en dito neus en lippen - eens laat vallen dat hij - heel misschien - wel te porren zou zijn voor een minister- of staatssecretarisschap.
    En als - hoe heet ze... o ja! - Agnes nou hetzelfde doet, denkend aan sociale zaken.
    Zou de SP dán stemmen winnen!
    En Femke for MP :-)

  • Frans van der Tak, wo 10 maart 2010 19:29 Reageer op Frans

    Frans

    Verstandig besluit vind ik, nu kan de SP op eigen benen groter groeien.
    Is het gezeur over de SP=J.M. hopelijk eindelijk afgelopen.

    Met een aantal dingen was ik het niet eens maar toch wil ik u vriendelijk bedanken voor het opvullen van de gaten die mede dankzij andere zgn. sociale partijen zijn ontstaan.

    Ik wens u vanaf deze plaats een goede gezondheid en toekomst toe met hopelijk op de achtergrond (waar nodig) een blijvende adviserende rol.

  • Rob van Koot, wo 10 maart 2010 18:36 Reageer op Rob

    Rob

    Niet mijn partij maar wel een goeie kerel. Jammer dat ie dat communisme echt wat vindt. Die Rode ster in het logo met zo'n vage herinnering aan de USSR. Om te rillen. Maar wel een gedreven man en daar houd ik wel van. Jan take it easy!

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 10 maart 2010 19:20 in reactie op Rob van Koot Reageer op To

    To

    Ik zal het nog één keer zeggen: Als je al over het communistisch verleden (ruim dertig DERTIG 30 jaar geleden) van de SP wilt hebben, gebruik dan het juiste communisme. Het verre verleden van de SP komt voort uit het Maoïsme en niet uit het Stalinisme!

    De SP heeft al sinds tijden afstand genomen van het communisme, maar dat wordt nogal eens vergeten of genegeerd.

    En als we het over het verleden van een partij moeten hebben dan zijn er maar bijzonder weinig partijen die niet uit één of ander ideaal of denkbeeld zijn voortgekomen. Daar wordt nooit meer over gesproken, dus waarom altijd die dooie en inmiddels tot op het bot verteerde koe uit de allang gedempte sloot halen?

  • Joop Schouten, wo 10 maart 2010 20:22 in reactie op Rob van Koot Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Rob, ouwe communistenvreter.
    Ik heb nog wat genuanceerdere SP info voor je.

    Dit is de waarheid.

    Dus graag permanent tussen je anti-communisten-hersencellen plaatsen om het echte erschil te leren:

    De SP heet in haar eerste jaren een "maoïstische" partij.
    Dat wil zeggen dat naast de traditionele marxistische kritiek op het kapitalisme ook de politieke opvattingen van de Chinese staatsman als leidraad gelden. Hij had er toch maar mooi voor gezorgd dat een op de vier wereldburgers géén honger meer had en geen bazen meer boven zich hoefde te dulden - terwijl elders in de wereld onderdrukking en uitbuiting aan de orde van de dag zijn. Mooie zinnen over fraaie idealen maar de SP'ers hadden ze slechts van horen zeggen. Naarmate er meer bekend wordt over China blijkt dat ook daar de werkelijkheid sterk afwijkt van het beeld. Dan is de "Chinese liefde" snel voorbij. De jonge SP neemt afstand van buitenlandse leermeesters en probeert haar eigen socialisme vorm te geven. Overal wordt een helpende hand geboden: aan buurtbewoners, huurders, consumenten, werknemers. Met enkele eigen medische centra met dokters in loondienst laten we zien hoe wij met gezondheidszorg willen omgaan. Zo wordt de SP een bijzondere partij: sterk en succesvol aan de basis, maar dan nog zonder een landelijke uitstraling en betekenis. Alles gebeurt lokaal. De partij is weliswaar geregistreerd als landelijke politieke partij maar functioneert in de praktijk als een "federatie van plaatselijke afdelingen".

    Als je nog meer wilt weten:
    http://www.sp.nl/partij/historie/

    Met vriendelijk sociale groet.

  • Rouane Rabbit, do 11 maart 2010 10:44 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Dat wil zeggen dat naast de traditionele marxistische kritiek op het kapitalisme ook de politieke opvattingen van de Chinese staatsman als leidraad gelden. Hij had er toch maar mooi voor gezorgd dat een op de vier wereldburgers géén honger meer had en geen bazen meer boven zich hoefde te dulden]-

    Was je even de enorme hongersnood in China gedurende "De Grote Sprong Voorwaarts" vanwege mismanagement van Mao vergeten?
    40 miljoen mensen stierven van de honger.

    De tweede grote hongersnood kwam nog geen tien jaar later, gedurende "De Culturele Revolutie", alweer mismanagement en minachting voor het volk.

    De derde grote ramp die Mao veroorzaakte moet nog plaatsvinden. De vergrijzing in China. In 2020 moeten iedere 3 Chinezen een bejaarde verplegen en financieel onderhouden. Met een beetje pech komt er dan weer een hongersnood.

    Over het graf heen regeren heet dat.

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 14:47 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Je vergeet het 1 kind beleid..overschot aan kleine prinsjes die stront verwend zijn.

  • Rouane Rabbit, do 11 maart 2010 17:29 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op Rouane

    Rouane

    Die prinsjes zijn diegenen die de bejaarden moeten verzorgen....

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 10 maart 2010 18:34 Reageer op To

    To

    Dag Jan, je hebt gelijk.

    Ik zal je missen, maar ik was al aardig gewend aan een SP zonder jou. Wat ik jammer vind is dat ik je gezicht niet meer op de tv zal zien. Misschien kan je Rottenbergs plekje innemen? Ik ben die ---betweter--- (streep door Nelma!) man aardig zat.

    Ik blijf gewoon SP stemmen, hoor. Samen met de leden komen we gewoon door deze moeilijke periode heen.

    Zorg goed voor jezelf en geniet van je leven en je gezin!

  • Zingende Zaag, wo 10 maart 2010 18:05 Reageer op Zingende

    Zingende

    Wanneer je - zoals de heer Marijnissen - zolang een politieke partij gediend hebt - of het nou je voorkeur is of niet - dan heb je wel een bijdrage aan de democratie geleverd. En daar past m.i. dan maar een reactie: bedankt, en ik hoop dat het u verder goed gaat.

  • Sir Charles, wo 10 maart 2010 17:56 Reageer op Sir

    Sir

    Uit eerbetoon aan Jan Marijnissen stem ik 9 juni op de SP.

  • Joop Schouten, wo 10 maart 2010 21:26 in reactie op Sir Charles Reageer op Joop

    Joop

    Thanks.
    Genoteerd.

    : )

  • Sir Charles, do 11 maart 2010 17:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Sir

    Sir

    Beloofd is beloofd, overigens ben ook lid van de SP geworden. :)

  • Prins Pils, wo 10 maart 2010 21:53 in reactie op Sir Charles Reageer op Prins

    Prins

    Ik ook. Tenzij de PvdA een reële kans maakt de grootste partij te worden, want dan vind ik het belangrijker dat we van Balkenende afkomen.

  • Sasha Berkman, wo 10 maart 2010 22:30 in reactie op Prins Pils Reageer op Sasha

    Sasha

    Ook hier sluit ik me bij aan

  • Joop Schouten, wo 10 maart 2010 22:50 in reactie op Prins Pils Reageer op Joop

    Joop

    Tactische stemmer dus, begrijp ik.

  • Irma Noord, do 11 maart 2010 08:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Irma

    Irma

    Dat tactisch stemmen (op de PvdA) is nou juist wat ons de vorige keer Balkenende heeft bezorgd. De PvdA stond toen op 60 zetels maar weigerde linkse samenwerking en ging vrolijk met Balkenende en zonder de grote winnaar (SP) in een kabinet zitten. We hebben de gevolgen gezien.
    De enige manier om van Balkenende af te komen is massaal SP stemmen.

    Wint de PVV dan zal het CDA aanschuiven. Wint PvdA dan zal CDA aansschuiven. Wint de VVD dan zal het CDA aanschuiven. Wint D66 zullen ze met het CDA verder gaan. Alleen als de SP een meerderheid krijgt is er een kans op een CDA-loos kabinet.

  • Sander Visser, do 11 maart 2010 10:30 in reactie op Irma Noord Reageer op Sander

    Sander

    Beste Irma

    Even een reactie op je stukje, want volgens mij klopt er iets niet.
    Bij de vorige verkiezingen heeft de SP flink gewonnen en is heel groot geworden. De kans om te gaan regeren hebben ze toen laten lopen. Eeuwig zonde, want dan had er zo maar een centrum - links kabinet kunnen komen.
    Dus de conclusie om nu op de SP te stemmen en ze 'de grootste (?) te maken zodat je een kabinet zonder CDA krijgt is erg krom, want ik moet nog maar zien of de SP dan ruggengraat heeft om wel de durf te hebben om te regeren. De vorige keer toen de deur wagenwijd open stond zijn ze voorbij gelopen, en kregen we de benepen gristenunie daar voor terug.

    Tactisch stemmen is leuk, maar wat mij betreft is het beter gewoon te stemmen waar je hart en hoofd voor kiest. Wat dat betreft twijfel ik nog tussen Femke en Wouter.

  • Wilbert Boeijen, do 11 maart 2010 11:21 in reactie op Sander Visser Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Zó wagenwijd stond de deur niet open voor de SP, hoor.

    CDA mocht - als grootste partij - het initiatief nemen en gaf te kennen, dat het niet met PvdA én SP in de regering wilde. Dat snap ik.
    PvdA was - als tweede grootste partij - toen aan zet om voor CDA of SP te kiezen. Zoals u weet heeft de PvdA toen voor het CDA gekozen. Dat was geen grote verrassing, omdat zij vóór de verkiezingen ook al niet in gingen op pogingen om samen met SP en GroenLinks een linkse alliantie te smeden.

    Hoewel de SP flinke winst had geboekt, was het nog steeds 'slechts' de derde grootste partij en om die reden hád de SP op deze manier helemaal niks te willen.

    Overigens ben ik het wel geheel en al met u eens, dat er niet strategisch gestemd zou moeten worden, maar op de partij, waar je je met het hart en hoofd het meest bij thuis voelt. En laat de kabinetsformatie dan maar over aan degenen, die verstand van zaken hebben.

  • Wilbert Boeijen, vr 12 maart 2010 03:26 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Hoewel het niks afdoet aan de uitkomst van dat de SP niks te willen hád bij de vorige kabinetsformatie, wil ik mezelf toch enigszins corrigeren/verduidelijken.

    Dat de PvdA op een gegeven moment aan zet was om tussen CDA en SP te kiezen, klopt wel, maar dat was alleen niet vanwege dat het de tweede grootste partij is/was, maar om de vraag te beantwoorden, of ze ook zónder de SP met het CDA zouden willen regeren. Aan de SP had het CDA verder geen boodschap.

    De rest van het verhaal klopt dan wel weer. De SP had alleen nog een kans gemaakt, als CDA en PvdA er verder niet uit zouden komen. Maar die mogelijkheid deed zich niet voor, omdat de ChristenUnie aanschoof.

  • red cat, do 11 maart 2010 09:03 in reactie op Prins Pils Reageer op red

    red

    Ik stem alleen op de PvdA als ze een lijstverbinding met SP en GL aangaan.
    Anders stemmen we onze eigen SP.
    Ik vertrouw niet helemaal op het nieuwe linkse geluid van Bos.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 12:44 in reactie op red cat Reageer op To

    To

    Ik zal nooit op de PvdA stemmen, ook niet om ze de sterkste en grootste te maken tegen de PVV. Dan komen we van de regen in de drup en worden we nog steeds nat. Want ik kan en durf niet uit te sluiten dat hij een dealtje sluit met alweer het CDA én met de PVV.

    Ik ben trouwens twintig jaar geleden niet voor niets als de PvdA-lid overgegaan naar de SP. Er is sindsdien niks veranderd, integendeel. De PvdA heeft links alleen nog maar meer gepolariseerd en er zich van afgekeerd. Bos kan de pot op. En zijn poging een meer links geluid te laten horen ook!

  • red cat, do 11 maart 2010 14:32 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op red

    red

    Nelma.
    Ik ben al 25 jaar lid van de SP, en sinds een aantal jaren kaderlid.
    Het kost me bloed zweet en tranen om te zeggen dat ik, ooit, indien nodig, op een andere club stem.
    Voorlopig, omdat Bos halsstarrig weigert "over links "te gaan, is er geen probleem.
    Mocht Bos wél een lijstverbinding aangaan, en mócht het nodig zijn op de PvdA te stemmen, gaan wij( man, dochters en aanhang) daar over denken.
    Begrijp me niet verkeerd, mijn hart zit bij de SP, maar als het nodig is, gewoon bij links.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 14:51 in reactie op red cat Reageer op To

    To

    Dat is je recht Willemarin. Ik denk dat je het respecteert dat ik er anders over denk.

  • red cat, do 11 maart 2010 15:14 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op red

    red

    Ja, Nelma.
    Dat respecteer ik zeer.
    Niemand is mij liever dan een oprecht, geëngageerd SP-lid.
    En ik denk dat wij, uiteindelijk, toch wel allemaal op dezelfde club stemmen als jij::--))

  • Prins Pils, do 11 maart 2010 14:56 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op Prins

    Prins

    Nelma,

    "Want ik kan en durf niet uit te sluiten dat hij een dealtje sluit met alweer het CDA én met de PVV."

    Bos een dealtje sluiten met de PVV?? Sorry, maar dat vind ik een paranoia gedachte.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 15:09 in reactie op Prins Pils Reageer op To

    To

    Dat zal pas blijken als ik ongelijk hoop te krijgen.

  • Piet Knollema, wo 10 maart 2010 17:50 Reageer op Piet

    Piet

    Dat beroep van Rottenberg was bijna genant.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 12:38 in reactie op Piet Knollema Reageer op To

    To

    Rottenberg is de gêne allang voorbij, Piet.

  • Paula Pop, wo 10 maart 2010 17:49 Reageer op Paula

    Paula

    Ik vond Jan erg oud geworden toen hij laatst op TV was. En dat huilen had ik ook nog nooit bij hem gezien. Misschien is hij zwaarder ziek dan hij doet voorkomen?

  • Anne-Marie Mineur, do 11 maart 2010 08:35 in reactie op Paula Pop Reageer op Anne-Marie

    Jan heeft genoeg makke aan zijn gezondheid om het een tandje rustiger aan te willen doen, maar de tranen waren volgens mij vooral vanwege het tragische verhaal van Agnes. Iemand met haar kwaliteiten en bevlogenheid die 20 jaar alles gegeven heeft voor de SP, en zo afgemaakt is in de media, dat is treurig genoeg.

    Max van Weezel zei vrijdag bij "Het Journaile" dat hij zich schaamde voor zijn vak. "Eerst blijven ze Kant bij elke gelegenheid aan haar kop zeuren of ze niet weg moet, of ze de partij geen schade toebrengt door te blijven, wanneer ze eigenlijk vertrekt. En dan besluit ze de eer aan zichzelf te houden en te vertrekken, en dan gaan onverminderd door met vragen of ze de partij geen schade toebrengt door nu te vertrekken." De hyena's.

  • To Maat is Links en er trots op!, do 11 maart 2010 12:35 in reactie op Anne-Marie Mineur Reageer op To

    To

    De hyena's

    O, die term past zo goed bij al die lijkenpikkers die de vakmanschap en kennis en gedrevenheid en degelijkheid en integriteit enzovoort, van Agnes kapot hebben geschreven.

    En dan hielen likken alsof ze de laatste restjes van het bot willen schrapen.

  • Frank Straathoff, wo 10 maart 2010 17:42 Reageer op Frank

    Frank

    Agnes Can't en Jan nu ook weg.

    Als de laatste sp'er dan zo vriendelijk wil zijn om het licht uit te doen. Tnx

  • Zjen LinksMensch, wo 10 maart 2010 17:48 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Zjen

    Zjen

    In de SP zitten een aantal verdomd goed opgeleide mensen die met Emile Roemer een prima club zijn.
    De SP hangt niet af van Agnes of Jan. Dat gaat gewoon door en met een hele grote inzet.

  • Rouane Rabbit, wo 10 maart 2010 18:04 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op Rouane

    Rouane

    Agnes gaat ook niet weg. Ze moet gewoon uitrusten. Daarna kan ze als Tweede Kamer lid het zorgdossier blijven doen.

    Misschien stem ik wel op haar (maar ik beloof niets)

  • Opinius Media, wo 10 maart 2010 18:47 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Opinius

    Opinius

    ik heb een ongelooflijke aandrang om dat licht daarin naar jou in het verlengde van je inhoud -algemeneoproep gelijk maar snel net zo uit te doen.
    hoe zal toch komen?

  • Frank Straathoff, do 11 maart 2010 20:02 in reactie op Opinius Media Reageer op Frank

    Frank

    ik doe echt m'n best maar snap totaal niet waar je het over hebt... echt

  • Opinius Media, wo 10 maart 2010 18:53 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Opinius

    Opinius

    oke jan ,ik weet dat je niet van theatraal houdt.
    het "heintje davids -afscheidsfenomeen laten je ïnerdaad liever aan jpb over.
    jammer want hij kan geeneens zingen ook nog

  • Joop Schouten, wo 10 maart 2010 21:11 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Joop

    Joop

    Kan je alles nog zien?

  • Zjen LinksMensch, wo 10 maart 2010 17:40 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja Jan, dat had je al aangekondigd.

    Ik ben benieuwd waar en hoe we van je gaan horen na 9 juni.

  • Rouane Rabbit, wo 10 maart 2010 18:06 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op Rouane

    Rouane

    Misschien dat Jan de actieve wereld verlaat, en ergens iets rustigs gaat doen. Die beste man is op. Misschien een oud huisje verbouwen in Zuid-Frankrijk en dan daar schapen hoeden.

  • Zjen LinksMensch, wo 10 maart 2010 18:23 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik kan me dat niet voorstellen..Jan schapen hoeden op het Franse platteland..nee..echt niet!

  • Rouane Rabbit, wo 10 maart 2010 19:32 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik zou het hem gunnen (mezelf ook)

  • Zjen LinksMensch, wo 10 maart 2010 21:25 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Leer dan meteen schapen scheren en lammeren ter wereld helpen en hooien en de stal schoon en droog houden en ontwormen en ..en..en...
    Maak dan ook meteen een moestuin en een zonnecollector en een waterput.

    Je weet niet wat je je wenst, Rouane. ::))

  • Rouane Rabbit, wo 10 maart 2010 22:24 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op Rouane

    Rouane

    Toevallig heb ik enige ervaring

  • red cat, do 11 maart 2010 09:21 in reactie op Zjen LinksMensch Reageer op red

    red

    Je doet net alsof dat allemaal verschrikkelijke dingen zijn!!

  • Zjen LinksMensch, do 11 maart 2010 20:50 in reactie op red cat Reageer op Zjen

    Zjen

    Nee joh, dat zijn heerlijke dingen ..werkelijk.
    Met dieren werken is mijn lust en leven.

  • Hans van Milner, wo 10 maart 2010 17:33 Reageer op Hans

    Hans

    Nu kunnen we de linkse coalitie helemaal vergeten. Dit wordt 0 zetels voor de SP...

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven