25 januari 12 11:13 Reageer (30) Politiek RSS

Huisarts sleept Schippers en RIVM voor de rechter

Arts voelt zich monddood gemaakt na kritiek op griepprik. Hij beticht directeur RIVM van belangenverstrengeling met farmaceutische industrie

Minister Schippers (Volksgezondheid) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) zijn voor het gerecht gesleept door een huisarts. Hans van der Linde heeft grote twijfel over het nut van de griepprik die door de overheid gratis wordt verstrekt aan grote groepen Nederlanders. Van der Linde voelt zich ‘monddood’ gemaakt door de overheid. Hij werd eerder aangeklaagd omdat hij het gezag van het RIVM ondermijnde.

"De minister en het RIVM belemmeren mij in mijn vrijheid van meningsuiting door een voor mij onbetaalbare bodemprocedure aan te spannen", motiveert Van der Linde zijn dagvaarding aldus de Volkskrant.

Roel Coutinho van het RIVM die over de griepprikken gaat zou volgens Van der Linde in belangenverstrengeling zijn. Als deeltijdhoogleraar werkt de topman samen met farmaceutische bedrijven. Het RIVM en Schippers stapten na de rechter nadat de huisarts Coutinho had beschuldigd van belangenverstrengeling.

De huisarts krijgt veel bijval uit de medische wereld. In het steunfonds voor Van der Linde is inmiddels al ruim 45.000 euro gestort.

Volkskrant: Huisarts sleept minister Schippers en RIVM voor rechter

cc-foto: Roel Wijnants

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Sylvia Stuurman, do 26 januari 2012 11:36 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Een huisarts als Van der Linden heeft baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. Bij elk ziek mens rinkelt zijn kassa.]

    Dat is nou precies wat Schippers wil, met haar marktwerking.

    Dat is nou precies waar de huisartsen, *ook* van der Linden, tegen zijn.

  • Frans Akkermans, do 26 januari 2012 13:47 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Ik neem aan dat u op mij reageert.
    Ik vind de uitspraak van Van der Linde ("Want de farma-industrie heeft volgens hem geen gezonde mens voor ogen, maar heeft juist baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. En wie nog niet ziek is, moet snel een ziekte worden aangepraat.") grote onzin die geen respect verdient.

    Zo kun je een ieder die in de medische sector zijn brood verdient wel voor de voeten gooien dat ie dat doet uit hebzucht.

  • Sylvia Stuurman, do 26 januari 2012 14:30 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ik vind de uitspraak van Van der Linde ("Want de farma-industrie heeft volgens hem geen gezonde mens voor ogen, maar heeft juist baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. En wie nog niet ziek is, moet snel een ziekte worden aangepraat.") grote onzin die geen respect verdient.]

    Maar de farmaceutische industrie draait nou juist *wel* om geld.

    Mijn vader was huisarts, en al toen probeerden farmaceutische fabrikanten artsen te beïnvloeden en manipuleren, door reisjes naar Parijs aan te bieden (dat was uber-luxe in die tijd), door allerlei geschenken, en vooral ook via de kinderen:
    we kregen een spel, in delen, en het laatste deel zou pas komen als m'n vader de juiste pillen zou bestellen.
    Ik spreek dan over begin haren 60.

    Inmiddels is dat alleen maar erger geworden...

  • Frans Akkermans, do 26 januari 2012 16:41 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Alleen maar geldwolven die pillendraaiers?

  • Ton Bakker, wo 25 januari 2012 16:58 Reageer op Ton

    Ton

    Enige waar ik ooit voor ben ingeent , was voor DTP en later Hep A voor vakantie.Daar heb ik 4 vakanties in China mee overleefd, geen dag ziek geweest.En de Sinai, en Nw Zealand.
    Die hele heisa over Vogelgriep en Mexicaanse griep en vorig jaar over BMHK heb ik niet kunnen volgen; als je een minimaal/miniscuul risico loopt, waarom dan inenten. Bovendien, als je ziek wordt ontwikkel je antistoffen , en ben je al beschermd.Er zijn zoveel factoren die meespelen of iemand wel of niet vatbaar is of besmet kan worden.
    Als 20 mensen in Peru ziek worden en sterven wordt vast wel een nieuwe Andesgriep in het leven geroepen, en met een noodgang begonnen een vaccin te ontwikkelen.
    IK stink er niet in.De keus is aan elke individu.

  • jg dommerholt, wo 25 januari 2012 15:00 Reageer op jg

    jg

    dit is ook weer zo'n minister die er niets van snapt,

  • Ernst Anepool, wo 25 januari 2012 14:14 Reageer op Ernst

    Ernst

    Ik heb al eerder uitgebreid aangetoond dat dit niet alleen voor de Griepprik opgaat, maar dat ook de Vogelgriep vaccinatie hype, en niet te vergeten de baarmoederhalskanker vaccinatie eenzelfde malversatie bleken te zijn.

    Het HPV vaccin word nu voor de helft van de prijs die nederland er voor zou betalen in Afrika gedumpt als "ontwikkelingswerk" terwijl de bijwerkingen waardor het hier niet door de keuring kwam gezondheidsschadelijk zijn...

    inmiddles is de prijs nog eens gehalveerd waardoor er nog maar 33% van het bedrag overblijft dat Nederland er bijna voor over de balk had gegooid...

    http://www.uicc.org/programmes/uicc-welcomes-commitment-lower-prices-hpv-vaccines

  • Frans Akkermans, wo 25 januari 2012 19:57 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Frans

    Frans

    Wat ik dan niet begrijp Anepool, is waarom u dan niet die gasten voor de rechter sleept. U heeft het over 'malversaties', verduisteren. Dat is het overtreden van wetten, het begaan van misdrijven. Als u dan zo overtuigd ben van dit boerenbedrog, waarom dan geen actie?

  • Sylvia Stuurman, do 26 januari 2012 14:32 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Wat ik dan niet begrijp Anepool, is waarom u dan niet die gasten voor de rechter sleept. ]

    Heb je enig idee van wat dat zou kosten?

  • Frans Akkermans, do 26 januari 2012 16:46 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Veel geld dat hij niet heeft denk ik . Het lukt hem niet om medestanders te vinden. U weet toch ook dat hij geen zaak heeft, net als Van der Linde.

  • Anja Lodewijks, wo 25 januari 2012 13:10 Reageer op Anja

    Anja

    Ik heb veel respect voor deze sympathieke erudiete huisarts, die al vele jaren pleit voor het tegengaan van belangenstrengelingen en waarschuwt voor de enorme greep van de farmaceutische industrie op de medische sector. Het belang van de patiënt die nu eenmaal niet hetzelfde als het belang van de farmaceutische industrie.

    Waar Van der Linde steeds weer op hamert is, dat de farmaceuten niets moeten hebben van ,,standaarden’’. Die worden geformuleerd op basis van langlopend onderzoek dat wel vijf jaar kan duren. Deze onderzoeken moeten aantonen of een medicijn werkzaam en veilig is. Maar omdat de resultaten pas na vijf jaar bekend zijn, en een patent voor een medicijn tien jaar geldig is, zijn de farmaceuten de helft van de tijd en dus van hun inkomsten kwijt, als ze moeten wachten op de uitslag van zo’n langlopend onderzoek. Ze gooien de pillen maar alvast op de markt, zoals gebeurde met de door de patenten erg dure merken Lipitor en Crestor. ,,Deze statines zijn dus niet bewezen effectief en veilig’’, zegt Van der Linde. ,,Dat betekent dat wanneer je als patiënt een nieuw middel neemt, je per definitie een proefkonijn bent’’.

    ,,De standaarden zijn de vijand van de industrie’’, weet Van der Linde. Inmiddels is bekend dat de nieuwe statines kunnen leiden tot suikerziekte. Als bijwerking. Kortom: Weet wat je slikt! En wil je dat wel! Dat zijn vragen die elke patiënt zichzelf moet stellen.
    En dan het wetenschappelijk onderzoek dat ons nieuwe en betere geneesmiddelen moet opleveren. Dat is al decennia lang niet meer onafhankelijk, weet Van der Linde. ,,Elke universiteit moet bij het bedrijfsleven het handje ophouden voor extra geld. Medische wetenschappers zijn daarmee afhankelijk van de geldstroom vanuit de farmaceuten. En dus lopen ze bij die farmaceuten aan de leiband’’.
    http://www.hartgenoten.nl/hartopinie/hans-van-der-linde-de-patient-is-een-proefkonijn-2

  • Zjen Zen, wo 25 januari 2012 15:09 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Zjen

    Zjen

    " nine of the biggest media corporations on Earth are also controlling partners in the pharmaceutical / healthcare industry."

    http://www.fair.org/index.php?page=3845

    De belangenverstrengeling gaat nog veel verder dan dat we ons nu voorstellen.

  • Semolina Pilchard, wo 25 januari 2012 22:51 in reactie op Zjen Zen Reageer op Semolina

    Semolina

    *aluhoedje op zet*

  • Frans Akkermans, wo 25 januari 2012 16:15 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Frans

    Frans

    Respect voor dit soort onzin?

    "Want de farma-industrie heeft volgens hem geen gezonde mens voor ogen, maar heeft juist baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. En wie nog niet ziek is, moet snel een ziekte worden aangepraat."

    Zo kan ik het ook.
    Een huisarts als Van der Linden heeft baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. Bij elk ziek mens rinkelt zijn kassa. Niet soms?

  • Anja Lodewijks, wo 25 januari 2012 17:47 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Anja

    Anja

    Zo kan ik het ook.
    Een huisarts als Van der Linden heeft baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. Bij elk ziek mens rinkelt zijn kassa. Niet soms?

    Van der Linden is voor zover ik weet inmiddels gepensioneerd en heeft nu juist tijd voor zijn actie. En misschien ken je ze niet, maar er bestaan ook artsen die hart voor hun patienten en hun werk hebben.

  • Frans Akkermans, do 26 januari 2012 10:36 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Frans

    Frans

    En misschien ken je ze niet, maar er bestaan ook artsen die hart voor hun patienten en hun werk hebben.

    Ik ken ze wel en ik denk dat bijna alle artsen ok zijn. Maar dat rechtvaardigt niet dat soort generaliserende uitspraken over de hebzucht van de farmaceuten.

  • John Doe, do 26 januari 2012 11:22 in reactie op Frans Akkermans Reageer op John

    John

    Ik snap het verband niet.

    Het feit dat bijna alle dokters OK zijn rechtvaardigt geen generaliserende uitspraak over farmaceuten?

    Hoe zit het dan met pastoors en farmaceuten?

  • Frans Akkermans, do 26 januari 2012 13:48 in reactie op John Doe Reageer op Frans

    Frans

    Ik begrijp de vraag niet.

  • John Doe, do 26 januari 2012 11:21 in reactie op Frans Akkermans Reageer op John

    John

    "Een huisarts als Van der Linden heeft baat bij zoveel mogelijk zieke mensen. Bij elk ziek mens rinkelt zijn kassa. Niet soms? "

    Het valt tegen. Een dokter is het beste af met zoveel mogelijk patiënten die zo weinig mogelijk ziek worden.

    Daarom verdienen plattelandsdokters beter. Plattelanders gaan minder naar de dokter dan stedelingen. Op het platteland heb je dokters met 3.500 patiënten, die minder te doen hebben dan in de stad eentje met 2.000 patiënten.

    Toch krijgen ze hetzelfde vaste bedrag per patiënt.

  • Jan Peters, wo 25 januari 2012 12:49 Reageer op Jan

    Jan

    Deze arts heeft met zijn domme ongefundeerde uitspraken veel schade aangericht (angst voor vaccinaties) en reputaties te grabbel gegooid. Dat kan niet ongestraft blijven. Hij heeft nog steeds vrijheid van meninguiting maar dan moet je ook daarvan de gevolgen willen dragen. Ik vind ook dat TROS Radar(nog beter Herzenberg persoonlijk) aangepakt moet worden. Het is gewoon onbestaanbaar dat de Publieke omroep mee werkt aan het verspreiden van complot theorieën.

  • Rosa de Lange, wo 25 januari 2012 14:33 in reactie op Jan Peters Reageer op Rosa

    Rosa

    Ik ben zelf niet antivaccinatie. Tot nog toe heb ik alle aanbevolen prikken gehad. Blijkbaar is de medische wereld verdeeld over het nut ervan. Daarover wordt ik dan graag geïnformeerd, waarop de voorstanders de kans krijgen om mij weer van het nut te overtuigen.

    Ook is het goed dat insiders kritiek kunnen uiten op een eventuele verstrengeling tussen medici en de farmaceutische industrie. Als de minister en het RIVM liever de tegenstanders de mond snoeren met een duur proces in plaats van argumenten te gebruiken vind ik dat een kwalijke zaak.

  • Heinz Brauswasser, wo 25 januari 2012 15:14 in reactie op Jan Peters Reageer op Heinz

    Heinz

    het verspreiden van complot theorieën. Dat is aan een Rechter om te bepalen.

  • Popeye Kamper, do 26 januari 2012 17:13 in reactie op Jan Peters Reageer op Popeye

    Popeye

    "Deze arts heeft met zijn domme ongefundeerde uitspraken veel schade aangericht (angst voor vaccinaties) en reputaties te grabbel gegooid. Dat kan niet ongestraft blijven."


    Domme ongefundeerde uitspraken uit jouw mond, dat is nu 1 van de bijwerkingen waarvoor deze integere huisarts ons wil waarschuwen.

  • Mostafa Mouktafi, wo 25 januari 2012 12:18 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Alleen het RIVM en onze ex-minister van de gezondheid die hebben ooit de Samba dans gehoort in Nederland en zij zagen de Nederlanders met een Sombrero op de kop rond lopen en daarom hebben zij voor miljoenen Eurotjes lege tubes gekocht en gegooit . De Mexicaanse=grip was een dure grapje maar de minister en het RIVM hebben ONS uitgelachen.

  • cor mol, wo 25 januari 2012 12:00 Reageer op cor

    cor

    Als Schipper en het RIVM verliezen trekt Opstelten daaruit ongetwijfeld de consequenties. Hij zal dan het procederen tegen de staat nog duurder maken.

  • Ineke Ellens, wo 25 januari 2012 11:58 Reageer op Ineke

    Ineke

    Ja, wegens bangmakerij tsss!

  • Joop Schouten, wo 25 januari 2012 11:23 Reageer op Joop

    Joop

    Sleep de rest ook maar voor het gerecht wegens wanbeleid.

  • Louis Break, wo 25 januari 2012 12:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Louis

    Louis

    Mexicaanse griep viel onder het vorige kabinet ( incl. PvdA ).

  • Anja Lodewijks, wo 25 januari 2012 13:14 in reactie op Louis Break Reageer op Anja

    Anja

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ab_Klink

  • Louis Break, wo 25 januari 2012 13:43 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Louis

    Louis

    Klopt, maar PvdA stemde mee.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel