24 maart 11 16:56 Reageer (143) Politiek RSS

Hillen verder in het nauw

Update: Rutte houdt Hillen de hand boven het hoofd: 'Alle ministers hebben wel eens robuuste ontmoetingen met parlement'... Hillen: MIVD had toch niets te melden... Reactie Kamer is 'overdreven'

Volgens minister Hans Hillen is de ophef rond de informatiewinning in aanloop naar de (mislukte) reddingsoperatie in Libië overdreven. Eerder melden diverse bronnen dat de minister voorbij is gegaan aan de MIVD en de AIVD bij de informatiewinning over de situatie in Libië. Hierdoor is er een reddingsoperatie op touw gezet die vrijwel geen kans van slagen had. Volgens Hillen is het allemaal niet zo erg als iedereen doet vermoeden. Nog voordat de MIVD antwoord kon geven op zijn vragen, wist de minister namelijk al dat ze 'toch geen nieuwe informatie hadden'.

Update 14.20

Mark Rutte verdedigt in een reactie minister Hillen. Volgens de minister-president is het 'normaal' dat een minister 'robuuste ontmoetingen met het parlement en de media' heeft. Dat overkomt alle minister wel eens. Over de inhoudelijke stand van zaken weigert Rutte zich verder uit te spreken.

De minister van Defensie zegt nu dat hij op voorhand al wist dat de MIVD geen informatie had die niet uit andere bronnen al bekend was, meldt NOS. Ook verklaart Hillen in een reactie dat hij verzoeken aan de MIVD liever geheim houdt; het is volgens de minister niet gebruikelijk om openbaar te maken welke verzoeken er aan de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst worden gedaan.

NOS schrijft:

Hillen stelt dat de MIVD geen informatie had die van belang kon zijn. Uit andere bronnen was wel informatie bekend. Omdat uit andere bronnen wel informatie over de situatie in Sirte bekend was en omdat de operatie op dat moment kansrijk leek, is niet gewacht op het MIVD-advies, schrijft Hillen.

Volgens de minister is het normaal dat de Kamer vraagtekens plaatst bij zijn optreden. Niet omdat hij zelf twijfelt over zijn optreden, maar omdat hij tijdens zijn jarenlange Kamerlidmaatschap ook wel eens verontwaardigd is geweest. Hij zegt in een reactie: "Ik kan dat begrijpen. De kunst is nu om samen te ontmoeten en gezamenlijk tot een oordeel komen."

Update 17.10

De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten schrijft in een brief aan de Kamer dat de MIVD wel om inlichtingen is gevraagd, maar dat de evacuatie nog voor het antwoord al in gang is gezet. De MIVD kwam later met een antwoord, maar kon de besluitvorming met haar antwoord niet meer beïnvloeden. De commissie meldt in de brief dat ook de AIVD geen rol heeft gespeeld bij de afweging om een evacuatie uit te voeren.

NRC meldt dat de Nederlandse defensietop geen informatie heeft ingewonnen bij de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Op basis van bronnen in Den Haag blijkt nu dat er zonder informatie in te winnen groen licht is gegeven voor de mislukte evacuatiepoging in Libië op 27 februari. De MIVD is een gebruikelijke inlichtingenkanaal bij riskante operaties.

De Kamer vermoedt dat er grote fouten zijn gemaakt bij de mislukte reddingsoperatie. Normaal gesproken wordt er bij riskante operaties informatie ingewonnen bij de MIVD. De nalatigheid van minister Hillen bevestigt de vermoedens van de Tweede Kamer.

In een brief aan de Kamer verklaarde de regering dat Defensie simpelweg niet over inlichtingen beschikte over de locatie waar de Nederlander zou worden opgepikt. De enige bronnen die Defensie wel had zijn verkregen van satellietfoto's, kaarten en de informatie van de evacué zelf. Volgens de regering waren meer concrete inlichtingen niet mogelijk vanwege de informatiepositie van onder andere de inlichtingendiensten en partners. Nu blijkt echter dat Defensie niet alle gebruikelijke inlichtingenkanalen heeft gebruikt.

NRC schrijft:

Volgens bronnen van deze krant (NRC, red) heeft de Defensietop echter niet alle inlichtingenkanalen gebruikt. Zo heeft de Directie Operaties geen zogeheten dreigingsanalyse laten opstellen door de MIVD. ,,De MIVD is 24 uur per dag beschikbaar voor dit soort situaties”, zegt een ingewijde. Nederland had geen toestemming om het Libische luchtruim binnen te vliegen. De actie moest van tevoren worden goedgekeurd door het kabinet [...] Uit het feitenrelaas blijkt dat Defensie vertrouwde op informatie van de evacué, een medewerker van ingenieursbureau Royal Haskoning. Op diens aanwijzing landde de Lynx-helikopter vlakbij een appartementencomplex, dat zwaar werd bewaakt.

Eerder verscheen op Joop: Kabinet bevestigt knulligheid reddingsoperatie en 'Reddingsactie Libië was overbodig'

NRC: Hillen liet dreigingsanalyse bij helikopteractie ‘Sirte’ achterwege


Laatste Reacties (143) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • de heer Meijerink, wo 30 maart 2011 18:41 Reageer op de heer

    de heer

    Ook voor Mark geldt deze oude wijsheid van Vadertje Cats: omwille van de smeer likt de kat de kandelaer!
    Het zitten op het pluche went heel snel, daar wil je niet snel meer van af. En aangezien dat ook geldt voor het CDA en de grote gedoger GBL, moeten de bewindslieden het veel bonter dan dit maken voor ze de laan uit worden gestuurd.

  • Piet de Geus, zo 27 maart 2011 00:27 Reageer op Piet

    Piet

    Het wordt nog gekker: de helikopter landde ook nog eens niet op de afgesproken plaats maar in een veel drukker gebied. Murphy is wel bezig geweest bij die reddingsactie.

  • Private Eye, za 26 maart 2011 12:15 Reageer op Private

    Private

    hier de antwoorden op de brief:

    http://content1d.omroep.nl/8efa5ce024d50df30123ccbf66928efd/4d8dbd36/nos/docs/Antwoordenevacuatie.pdf

    interessante antwoorden op:
    - vraag 25 (dat is onjuist en er waren zeker alternatieven)
    - vraag 3 (Confirmatie dat Commandant van de zeestrijdkrachten niet geinformeerd is geweest over de missie)
    - vraaag 9 (ecavue verkeerde niet in levensgevaar)
    - vraag 10 (NAVO en EU zijn niet ingelicht, het was een eenmansactie van NL)
    - vraag 1(cruciaal, NL regering heeft Haskoning evacutie aangedrongen, niet bedrijf of evacue)
    - vraag 51 (meegewogen in de beslissing van missie was omdat bondgenoten militaire missies ook deden!!!!!)
    - vraag 52 (er is geen risico-analyse gemaakt. (Rosenthal's specialiteit genegeerd)
    - vraag 60 (ze willen niet de narative prijsgeven waar de marine officieren om hebben gevraagd)
    - vraag 89 (binnen 39 minuten heeft evacue zijn mening om geevacueerd te worden herzien en daarna wordt direct besloten tot missie!!!!!!)
    - vraag 90 (er wordt geen antwoord gegeven op de vraag waarom de spoed, lijkt duidelijk op dat politiek den haag het wilde ondanks alle risico's wat weer duidt op wens voor positieve newsflow)
    - vraag 97 (pas op 14.39 krijgt Tromp opdracht voor evacuatie en twee uur later is de bemanning gevangen)

    Conclusie uit de antwoorden is duidelijk. Het bedrijf moest de evacuatie accepteren, de evacuee werd in 38 minuten tijd overtuigd dat hij moest evacueren, marinetop, navo, eu en veiligheidsdiensten waren niet op de hoogte, beslissing en verantwoordelijkheid lag volledig in den haag bij ambtenaren en ministers die zonder enig risicoanalyse en alternatieven besloten met spoedtot een militaire missie.

    Conclusie: en het spijt me om tot deze conclusie te komen, maar de regering zocht naar positieve newsflow, want de noodzaak en urgentie was volledig niet aanwezig.

    Waarom de positieve newsflow genereren? Hans Hillen als spindokter heeft verdomde veel uit te leggen, want ik ben hier absoluut niet van onder de indruk.

    En ik denk ook niet de marine-officieren en de Commandant van de Zeestrijdkrachten.

    Qua Patet Orbis

  • Jonas De Ridder, za 26 maart 2011 09:05 Reageer op Jonas

    Jonas

    Het gaat nu hoofdzakelijk nog over een 'knullig' uitgevoerde operatie. Minister Rosenthal heeft al gezegd dat er een les geleerd is voor de volgende keer. Hoezo volgende keer?. Die operatie was hartstikke illegaal. Is nederland vaker van plan de internationale regels te overtreden? Onze regering is weer een beetje dom geweest. Maar houd dat wel consequent vol.

  • Mostafa Mouktafi, za 26 maart 2011 07:47 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Praten met de Evacué zelf betekend meteen het uitzwaaien van Ruttes kabinet.De waarheid over die poging is nog lang niet voltooid.

  • Jonas De Ridder, za 26 maart 2011 07:29 Reageer op Jonas

    Jonas

    Het begint er nu toch steeds meer op te lijken dat het een verkiezingsstunt had moeten zijn. Mag die operatie knullig zijn geweest de uitleg is nog veel erger.

  • , za 26 maart 2011 08:32 in reactie op Jonas De Ridder Reageer op

    Niemand gelooft die uitleg dan ook, behalve wat verblinde fans die in de integriteit van het triumviraat Rutte, Rosenthal en Hillen willen blijven geloven.
    Hou het maar op een stunt.
    Dan zit je de meest waarschijnlijke verklaring te denken.

  • NL4 NL, za 26 maart 2011 00:21 Reageer op NL4

    NL4

    Is er echt iemand te vinden die daadwerkelijk denkt dat Hillen het veld zal moeten ruimen?
    Zijn lot ligt in handen van de PVV, en die gaan hem echt niet naar huis sturen.
    Zo gek zijn ze bij de PVV ook weer niet.

  • Erik Jans, za 26 maart 2011 07:43 in reactie op NL4 NL Reageer op Erik

    Erik

    ---Zijn lot ligt in handen van de PVV, en die gaan hem echt niet naar huis sturen.
    Zo gek zijn ze bij de PVV ook weer niet. ----

    Alles voor het pluche, hmm?

  • , za 26 maart 2011 07:57 in reactie op NL4 NL Reageer op

    Dus je geeft wel toe dat ze aardig knots zijn?

  • YggY ..., za 26 maart 2011 09:47 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Als "aardig knots" hetzelfde betekent als knettergek dan wel ja.

  • , za 26 maart 2011 10:11 in reactie op YggY ... Reageer op

    Was ook een understatement, Yggy.

  • de_gewone man, za 26 maart 2011 09:24 in reactie op NL4 NL Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Hillen gaat wel degelijk vertrekken, hij zat er slechts als tussenpaus.
    Ik heb dit reeds veel eerder voorspelt, Jack de Vries komt terug op defensie maar nu als Minister.
    Hillen, meester politiek strateeg, vervulde deze post tijdelijk om tijd te winnen zodat met het excuus dat men in deze moeilijke tijd een ervaren vervanger ingezet moet worden die een vliegende start kan maken.

  • YggY ..., za 26 maart 2011 09:49 in reactie op de_gewone man Reageer op YggY

    YggY

    Jack de Vries komt terug op defensie maar nu als Minister.
    ==============

    Jack de Wipper past natuurlijk ook een stuk beter bij de vrijgevochten macho cultuur van het leger.

  • , za 26 maart 2011 10:16 in reactie op de_gewone man Reageer op

    Ik denk niet dat ze dat kunnen maken, want het CDA kan het niet maken.

  • de_gewone man, za 26 maart 2011 10:38 in reactie op Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Dat ben ik met je eens, maar ze doen het toch. Het was alleen wachten op een moment dat ze kunnen benutten om mist te creëren, een van de CDA kopstukken zal dan bij Pauw en witteman en DWDD en dergelijke programma's (die zich steeds vaker laten lenen om propaganda uit te dragen) verkondigen dat ze geen keuze hadden maar dat dit een uit nood geboren keuze was. Dit wordt dan gevolgd door een charmeoffensief van Jack de Vies ook weer in dezelfde programma's,enz............. och we hebben het al zo vaak gezien

  • Joop Schouten, vr 25 maart 2011 23:33 Reageer op Joop

    Joop

    Kille Hillen schijnt geen 'esprit de corps' te hebben volgens zijn militairen.
    Onder VVD-corpsballen heet dat 'ons kent ons'...

  • Piet de Geus, za 26 maart 2011 00:58 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Hillen schijnt geen 'esprit de corps' te hebben"

    Ah, je hebt Pauw & Witteman ook gezien. Viel het je ook op dat Pechtold op oorlogspad is? Hij was erg rustig en hij had weer dat lachje. Belooft niet veel goeds voor Hillen.

  • , za 26 maart 2011 08:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ik moet Pechtold nageven dat hij in het debat uitstekend werk doet.En dat lachje van hem is inderdaad levensgevaarlijk.

  • Piet de Geus, za 26 maart 2011 11:11 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "dat lachje van hem is inderdaad levensgevaarlijk"

    Ik moet daar altijd ontzettend om lachen: die trouwe hushpuppyblik en dat wat verlegen overkomende lachje...

    Je moet maar net weten dat dat hetzelfde is als het "Make my day punk" van Dirty Harry, anders trap je er met open ogen in.

  • Private Eye, vr 25 maart 2011 23:20 Reageer op Private

    Private

    Die brief aan de Tweede Kamer zou vanmiddag uitgegeven worden. Nog niets gezien. Waarschijnlijk is er onenigheid tussen minister en ambtenaren over de tekst. Gaat lekker op het ministerie.

  • Bert Veldwijk, vr 25 maart 2011 21:39 Reageer op Bert

    Bert

    Hillen als minister.....ik zeg S5

  • Johannes Zeilstra, vr 25 maart 2011 21:03 Reageer op Johannes

    Johannes

    Ach een excuusje hier, een sorry daar, en met de kennis van nu toegepast op toen waait dit wel weer over.
    Wat verontwaardigde kamervragen van de oppositie, maar geen motie van wantrouwen omdat we momenteel in een zeer belangrijke Navo missie zitten.
    Glas plas en alles bleef zoals het was.

  • Pot Blok, vr 25 maart 2011 20:07 Reageer op Pot

    Pot

    het Ministerie van Defensie heeft altijd al uit brekebenen bestaan...

    Noem mij 1 (een) minister die het wel goed heeft gedaan ????

  • Piet de Geus, vr 25 maart 2011 20:38 in reactie op Pot Blok Reageer op Piet

    Piet

    Ondanks alles wist Henk Vredeling op het juiste moment precies wat hem te doen stond.

  • Piet Knollema, vr 25 maart 2011 21:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    "Wie met ontslag dreigt die heeft het al"!
    "Congressen kopen geen straaljagers"!
    (Citaten van Henk Vredeling als minsiter van defensie)

  • Piet de Geus, za 26 maart 2011 00:20 in reactie op Piet Knollema Reageer op Piet

    Piet

    Je hebt het "ondanks alles" goed begrepen.

  • , za 26 maart 2011 08:08 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    en van Mierlo ook

  • Semolina Pilchard, vr 25 maart 2011 19:35 Reageer op Semolina

    Semolina

    Soldier boy is flipping the bird.

  • El Che, vr 25 maart 2011 18:53 Reageer op El

    El

    Speciaal voor Hillen

    Ons soldatenpak gaat in de mottenzak
    Wij zwaaien (3x)
    Onze veldbaret wordt weer een burgerpet
    Wij zwaaien af (3x)
    Aan de luit, aan de luit.. hebben we maling
    Tot de herhaling (2x)
    Wij lachen om de straf die hij ons gaf
    Wij zwaaien af (2x)

    De kazernepoort die gaat nu dicht
    De weg naar huis licht open
    40 jaren lang deed ik mijn plicht
    Maar nu is het afgelopen

    Ons soldatenpak gaat in de mottenzak
    Wij zwaaien (3x)
    Onze veldbaret wordt weer een burgerpet
    Wij zwaaien af (3x)
    Aan de luit, aan de luit.. hebben we maling
    Tot de herhaling (2x)
    Wij lachen om de straf die hij ons gaf
    Wij zwaaien af (2x)

    Morgen ben thuis en weer bij jou
    'k Zal bloemen voor je kopen
    Ik omhels je dan en zoen je gauw
    De dienst is afgelopen

    Ons soldatenpak gaat in de mottenzak
    Wij zwaaien (3x)
    Onze veldbaret wordt weer een burgerpet
    Wij zwaaien af (3x)
    Aan de luit, aan de luit.. hebben we maling
    Tot de herhaling (2x)
    Wij lachen om de straf die hij ons gaf
    Wij zwaaien af (2x)

    Joop de Knegt

  • Piet de Geus, za 26 maart 2011 00:30 in reactie op El Che Reageer op Piet

    Piet

    Veel fouter dan Ik sta op wacht (zonder jas, zonder hemd, zonder broek) hebben ze ze ook niet gemaakt.

  • Sjaak Leijten, za 26 maart 2011 10:37 in reactie op El Che Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Bale bale dat is het lied van jan soldaat(pvv)???

  • Dr. Strangelove, vr 25 maart 2011 18:22 Reageer op Dr.

    Dr.

    Een minister die de kamer onjuist of onvolledig informeert hoort te vertrekken. Dat hij het al dan niet 'expres' deed doet niet ter zake. Dat een of andere ambtenaar van zijn ministerie 'de schuld' heeft, doet ook niet ter zake. De minister is verantwoordelijk, en moet vertrekken omdat een volgende minister er dan wel voor zorgt dat hij alles te horen krijgt, en de bezem haalt door het niet functionerende ambtenaren apparaat. nu is er het zoveelste precedent - en geen enkele motivatie om dit gedrag te verbeteren. het is een staatsrechtelijke schande dat deze minister nog niet weggestemd is door een brede kamermeerderheid inclusief het CDA.

  • Inter Bella, vr 25 maart 2011 17:59 Reageer op Inter

    Inter

    Het gaat toch ook nergens over...

  • sam tosha, vr 25 maart 2011 18:30 in reactie op Inter Bella Reageer op sam

    sam

    Nee, je hebt gelijk, als het Nederlands voetbal elftal straks maar wint en Onze F16 er een mooie show van maken boven en in Libië.

    Het land is in goeie hand.

    Het gaat over het door het ijs zakken van koorballen die denken dat je een land bestuurd als een studentenvereniging.

    Veeeeeeeeel brallen vooral. Toegegeven daar is Hillen goed in gebleken. Rutte ook by the way.

    Koorballen versje? Waaaaaat een spreker is die man 2x. Tis een man die ouwehoeoeoeoeoren kan..........

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 19:22 in reactie op sam tosha Reageer op -

    -

    Hoe deel jij dan de theedrinkende politici in?

  • Jan de Boer, vr 25 maart 2011 23:50 in reactie op - bromberen - Reageer op Jan

    Jan

    Bij de vredestichters natuurlijk.

  • Eric Jan Taapken, vr 25 maart 2011 21:40 in reactie op sam tosha Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Hillen en vooral Verhagen zijn echt 2 engnekken bij elkaar, het zij zo en ze blunderen er voorlopig lekker op los maar voor de oppositie is er geen enkele eer aan te behalen zo eerlijk moeten we ook zijn vind ik, wat een slappe hap zeg!

  • Corine de Ruiter, vr 25 maart 2011 17:28 Reageer op Corine

    Corine

    Er is maar 1 oordeel over het handelen van Minister Hillen in verband met deze 'reddingsactie' mogelijk: volstrekt onprofessioneel en onverantwoord. Ook zijn uitspraken 'after the fact' getuigen daarvan.

  • Ernst Anepool, vr 25 maart 2011 19:19 in reactie op Corine de Ruiter Reageer op Ernst

    Ernst

    Sterker nog hij heeft zijn verhaal nu al drie keer veranderd, en heeft dus zeker 2 keer de kamer voorgelogen.


    Vroeger betekende zulk een on-democratisch liegen, direct af door de zijdeur, nu door dat we feitelijk in een dictatuur van de minderheid terecht zijn gekomen, word er geen enkele consequentie meer gehangen aan zulk een onverantwoord incompetent mis-manager.


    En de Kamer voldoet dus ook op geen enkele manier meer aan zijn controlerende functie, want het is niet de Kamer die de Minister op zijn pathologisch liegen betrapt, maar een RTL journalist.



    Kortom de Kamer mag wat dat betreft ook naar huis gestuurd worden, *zonder* wachtgeld bonus van de Appa !

  • Rob van der Hilst, vr 25 maart 2011 17:12 Reageer op Rob

    Rob

    Rutte: 'Robuuste ontmoetingen met parlement en media'

    Zeker, dat gebeurt wel eens. Dan loopt een bewindspersoon schrammen of schrammetjes op, maar dat heelt vanzelf wel.
    Politiek is nu eenmaal niet voor zachthartigen.

    Maar het is inmiddels héél wat anders indien een bewindspersoon Hans Hillen heet en is. Want dan ruiken politici, media én publiek bloed, juist omdat het om 'Kille Hillen' gaat.

    Een die inmiddels met afnemend vertrouwen dan wel met opkomend wantrouwen wordt omgeven. Hetgeen slechts onderstreept wordt door de minister-president, die meent het voor deze minister te moeten opnemen. Dodelijk voor hem.
    Exit Hillen dus.

  • Isis Maät, vr 25 maart 2011 16:24 Reageer op Isis

    Isis

    Off topic, maar wel een aardig nieuwtje:

    http://www.nu.nl/politiek/2476227/coalitie-raakt-meerderheid-kwijt-in-politieke-barometer.html

  • zorba de griek, vr 25 maart 2011 18:06 in reactie op Isis Maät Reageer op zorba

    zorba

    --- een aardig nieuwtje:---

    Dat is zeker goed nieuws! Jammer alleen dat de eerste verkiezingen over een jaar of 3 zijn.

  • lieke Meester, vr 25 maart 2011 16:14 Reageer op lieke

    lieke

    Je hebt ons belazert , je hebt ons bedonderd .en wat mij nu nog steeds verwonderd , Dat je daar mee weg komt al wordt je honderd , ja ja belazerd ja ja bedonderd.

  • Leo J Bouwman, vr 25 maart 2011 16:08 Reageer op Leo J

    Leo J

    Voor wie wil lachen om dit voltrekt onverantwoordelijke kabinet kan ik de VN van deze week van harte aanbevelen.

  • Mees ., vr 25 maart 2011 15:50 Reageer op Mees

    Mees

    Minister Hans Hillen van Defensie is 'totaal geen aangeschoten wild'. Premier Mark Rutte heeft dat vrijdag gezegd na een tweedaagse EU-top in Brussel. 'Een minister heeft af en toe robuuste ontmoetingen met het parlement en de media', zo relativeerde Rutte de harde kritiek die Hillen krijgt uit de Tweede Kamer.

    ---------------

    Nou...gossie,kan de MP van Nederland spreken?
    Nou...daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt.
    Bij de aanvallen op onze onafhankelijke rechterlijke macht door zijn gedoogpartner was hij elke keer doodstil.
    Maar ja...dat is natuurlijk ook veel minder belangrijk dan voor iemand als brokkenpiloot Hillen in de bres springen.

    Je moet toch wat nietwaar om het beeld van die gedoogconstructie hoog en werkend te houden,niet Rutte?

  • zorba de griek, vr 25 maart 2011 15:33 Reageer op zorba

    zorba

    Hoe is dat toen eigenlijk gegaan met de moeder aller defensieblunders Srebrenica. Als we Screbrenica op een schaal van 1 op 100 qua impact een cijfer moeten geven dan lijkt mij 99 een redelijke schatting.

    Als we het verlies van een helikopter langs dezelfde meetlat leggen dan kom ik ongeveer op een 3. Minor issue, volgende week is iedereen het weer vergeten. Niet geschoten, geen doden, geen gewonden, dus waar hebben we het over.

    Voorhoeven heeft gewoon zijn termijn afgemaakt. Kok trok pas 7 later zijn conclusie, een week voor de verkiezingen ofzo. Omdat anders Jan Pronk alleen met de eer zou gaan strijken.

    En dan zitten hier mensen serieus te roepen om het vertrek van Hillen.

    Kunnen we alles wel een beetje in perspectief blijven zien, niet van elke babymug een kudde olifanten maken aub.

  • Erik Jans, vr 25 maart 2011 15:47 in reactie op zorba de griek Reageer op Erik

    Erik

    ---Kunnen we alles wel een beetje in perspectief blijven zien, niet van elke babymug een kudde olifanten maken aub. ---


    Iets met verbeter de wereld; begin bij jezelf. Libië en Srebenica zijn niet vergelijkbaar, en al helemaal niet langs die maffe lat die jij wenst te hanteren.

  • Een BeetjeNuanceGraag, vr 25 maart 2011 16:10 in reactie op zorba de griek Reageer op Een

    Een

    Bagataliseren is ook een kunst. Als die helikopter uit de lucht geschoten was door het algehele klunzige optreden van Hillen cs dan zou u niet zo praten. En dus is deze kwestie wel degelijk politiek relevant.

  • El Che, vr 25 maart 2011 16:12 in reactie op zorba de griek Reageer op El

    El

    Uitgaande van jouw vergelijking heb ik de volgende vraag: Met welke generaal van welk land had Hillen dan afspraken gemaakt voor een bombardement van Gadaffi troepen rondom de helicopter, wat niet uitgevoerd werd, zoals in Screbrenica?

  • , za 26 maart 2011 08:36 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Dat was Joris Voorhoeve, ja. VVD.

  • Mijn Mening, vr 25 maart 2011 15:25 Reageer op Mijn

    Mijn

    30 miljoen dit jaar bezuiningen op cultuur geeft ruimte om 30 miljoen uit te geven aan een actie in Libie.

    Ipv onwennige theaterzalen met allemaal andere (potentieel gevaaarlijk mensen ) kijk je in NL 2011 lekker achter de buis naar:

    "Bom zoekt dorp", nieuwe actie beelden van Libisch landschap en cultuur, net voordat ...

    "Wie is de Lul", spannende kamer-soap over de gevolgen van een mislukte helicopteractie.

    in een reactie stelt M.R.: "tot voor kort stelde cultuur vooral vragen, wij houden daar niet van, de hardwerkende nederlander heeft geen behoefte aan lastige vragen, zoeken naar essentie, dat alles komt de productiviteit niet ten goede. De cultuur die wij voorstaan is de cultuur van de antwoorden, dat is wat wij geven, en de nederlandse burger heeft daar behoefte aan, geen moeilijke vragen, geen afwegingen, maar kant en klare antwoorden. Liever een half antwoord dan een hele vraag. Wij brengen de cultuur terug naar de hardwerkende nederlander, veilig en eenvoudig vanuit je TV stoel. Reality-soap, dat is de toekomst van cultuur, en ja, soms moet je die zelf regisseren, zoals in Libie. En dat mag dan best wel wat kosten.... Wat? ... Nee, sorry, geen tijd voor vragen"

  • Private Eye, vr 25 maart 2011 15:20 Reageer op Private

    Private

    Ik heb meer vertrouwen in de het functioneren van de marine-officieren dan in Hans Hillen. En de officieren zijn boos op hun minister en terecht.

    http://www.kvmo.nl/libi-en-bezuinigingen

    En als de minister het vertrouwen verliest van zijn eigen achterban, de manschappen, dan is het einde oefening voor Hans Hillen of de PVV hem nu zal steunen of niet.

  • Ernst Anepool, vr 25 maart 2011 15:02 Reageer op Ernst

    Ernst

    [Ik geloof dat we nog steeds in een democratie leven]

    dat lijkt me gezien de gang van zaken tegenwoordig ontzettend naief !

  • Truus Beek, vr 25 maart 2011 14:36 Reageer op Truus

    Truus

    De belangenvereniging van marineofficieren KVMO en de vakbond voor defensiepersoneel AFMP vinden dat Hillen moet aanblijven. Het zou voor Defensie slecht zijn als de Tweede Kamer Hillen nu naar huis stuurt, terwijl volgende week besluiten over een bezuiniging van 1 miljard euro bij de krijgsmacht worden genomen.

  • Piet Knollema, vr 25 maart 2011 15:04 in reactie op Truus Beek Reageer op Piet

    Piet

    Dat lijkt mij toch een vreemde redenering om iemands politieke leven te verlengen.

  • Pot Blok, vr 25 maart 2011 14:36 Reageer op Pot

    Pot

    de geruchten worden ook steeds sterker dat het geen ''gewone NL'' was die op Lynxe wijze ge-exporteerd werd.

    verhalen lopen uiteen van Navo-medewerker die te lang rondhing bij een vd paleizen van kadaffi, tot een goede kennis vh Koninklijk Huis die ter plekke iets aan t regelen was.

    van Hillen krijgen we niet s te horen , maar ik zou wel eens willen weten in hoeverre de commissie Stiekum op de hoogte is ....

  • Ruud Wiemer, vr 25 maart 2011 15:00 in reactie op Pot Blok Reageer op Ruud

    Ruud

    [maar ik zou wel eens willen weten in hoeverre de commissie Stiekum op de hoogte is ....]

    Rutte heeft toegegeven dat, in tegenstelling tot hetgeen hij beweerde, de commissie stiekum niet op de hoogste is gebracht over het verloop van de missie!!

  • Ernst Anepool, vr 25 maart 2011 14:01 Reageer op Ernst

    Ernst

    Erg bedenkelijk dat Hillen dus kennelijk betere Inlichtingen diensten ter beschikking heeft dan de MIVD, want dat kan er maar een zijn, en dat is de Mossad, wat toch een wel erg pikant odeurtje aan de hele schertsvertoning geeft...

  • NL4 NL, vr 25 maart 2011 15:13 in reactie op Ernst Anepool Reageer op NL4

    NL4

    ***{want dat kan er maar een zijn, en dat is de Mossad}***

    Was het maar zo.
    De Mossad is de beste veiligheidsdienst die je vinden kunt.

  • Henk-Jan Mielke, vr 25 maart 2011 15:42 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Maar Ernst, als Hillen de beschikking had gehad over de Mossad, dan was die missie toch nooit zo mislukt? Dan was het een daverend succes geworden met, als ik het allemaal moet geloven, een klinkende coalitieoverwinning tijdens de PS-verkiezingen. Het feit dat alles in de soep is gelopen is juist indicatie dat de Mossad er m.i. niet bij betrokken is geweest.

  • Reinaert de Vos, vr 25 maart 2011 13:49 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Creatief met Hillen. Het kabinet van moreel plakken, knippen, knutselen, lijmen, scheuren en gummen en dan maar hopen dat er aan het eind er iets uitkomt dat niet van ellende uit elkaar valt. Dit is pas echt het kabinet van 'de boel bij elkaar houden' want meer is er niet. De leegte van rechts.

  • Rob van der Hilst, vr 25 maart 2011 13:24 Reageer op Rob

    Rob

    Toen aan het begin van de schepping van hemel en aarde Onze Lieve Heer alle Goede Gaven onder de mensen begon te verdelen, en Hij bij de 'Gave des Onderscheids' was aanbeland. Wel... juist op dat moment was Hans Hillen net even de zaal uit om te gaan plassen.

    Dat werd later royaal ingehaald toen hij van 'Slimheid' twee porties vroeg en dat prompt kreeg. Je weet maar nooit moet OLH hebben gedacht.

    Maar twee keer Slim wordt al gauw Sluw wat HH dan ook inmiddels is. Tot vermoeiends toe.

  • Gesus , vr 25 maart 2011 13:23 Reageer op Gesus

    Gesus

    ls ik aan hillen denk moet ik altijd aan dit liedje denken .
    http://www.youtube.com/watch?v=h3gqoD12yCo

  • Truus Beek, vr 25 maart 2011 13:16 Reageer op Truus

    Truus

    "MIVD is 24 uur per dag beschikbaar voor dit soort situaties”, zegt een ingewijde."

    MIVD blijkt te hebben '"geslapen" en niet alert op verzoek te hebben gereageerd.

  • Joop Schouten, vr 25 maart 2011 13:08 Reageer op Joop

    Joop

    Zo lang De Gedoger de hand boven het hoofd van Kille Hillen houdt blijft deze manipulator gewoon zitten.

  • Rob van Koot, vr 25 maart 2011 13:04 Reageer op Rob

    Rob

    De man oogt ook niet sterk. Maakt een slaperige indruk.

  • Bernie Whistler, vr 25 maart 2011 13:03 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik denk dat we Hillen verder maar niet moeten plagen. Straks stapt deze ongelukkige brekebeen echt op en dan krijgen we zeker en vast Jack de Vries als oorlogsminister en dat moet je niet willen. Je weet wel, de aartsleugenaar die qua begrippen als trouw en loyaliteit zijn eigen geijkte maateenheden hanteert.

    Dus Bernie zegt: een knuffel & sigaar voor Hillen.

  • Han van der Horst, vr 25 maart 2011 14:18 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Han

    Han

    Ik denk niet dat Jack de Vries ooit op defensie terugkomt. Dat komt vanwege die affaire met zijn militaire adjudante, Melissa Goede. Deze had namelijk ook een relatie en die is nu uit. Het was een relatie met een gevechtspiloot, die in Uruzgan opdrachten gevlogen heeft. Een veteraan dus.

    Volgens mij valt vooral dat laatste slecht in de strijdkrachten. Ik denk in ieder geval dat in de Verenigde Staten of in Engeland iemand niet veel kans meer zou maken in de politiek en zeker in defensiepolitiek als die had zitten rotzooien met de vriendin van iemand die voor vlag en vaderland zijn leven waagt.

    http://glamour.blog.nl/politics/2010/05/27/jack-de-vries-ingetrokken-bij-zijn-vriendin

    http://editspace.tk/achterklap/jack-de-vries-al-ruim-een-jaar-affaire-met-melissa-goede

  • Bernie Whistler, vr 25 maart 2011 16:37 in reactie op Han van der Horst Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik ben hier tamelijk gereserveerd over Han. Als ik de streken van Verhagen nog 's na loop zou mij een kandidaatstelling niets verbazen.

  • Een BeetjeNuanceGraag, vr 25 maart 2011 12:37 Reageer op Een

    Een

    Schitterend bijpassende foto: Opperbevelhebber van Uhm die de tranen in de ogen schieten van zo'n klunzig opererende minister en Hillen die wegkijkt (= symbool voor "downplaying his pile of mistakes")

    Tja het blijkt maar weer dat een kabinet vol grijze en trouwe vriendjes geen garantie is voor kundig opererende ministers. To put it mildly...

  • Rob van Koot, vr 25 maart 2011 13:11 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Rob

    Rob

    Dan ken je journalistiek niet. Hij wrijft gewoon in zijn ogen maar de suggestie met de kop is sterk. Dit truukje wiordt in de media altijd toegepast: bv geeuwende minister na lange ministerraad komt in de krant met: minister verveeld door debat. je moet daar doorheen kijken hoor. Maar de grap is wel goed, een moment pakken als fotograaf en dan een eigen interpretatie geven leidt vaak tot hilarische fotokoppen. Maar met de waarheid hebben ze meestal niets te maken. Waarmee ik niet ontken dat Hillen binnen een maand zijn baan kwijt is.

  • Marq Pas, vr 25 maart 2011 12:27 Reageer op Marq

    Marq

    Alweer een spindoctor met een gammel web.

    Zou dat nu regel of uitzondering zijn?

  • de heer Meijerink, vr 25 maart 2011 12:25 Reageer op de heer

    de heer

    Meneer Hillen kan dus alleen maar gillen. Je zou met zo'minister op staatsbezoek moeten!

  • Hein van Leeuwen, vr 25 maart 2011 12:13 Reageer op Hein

    Hein

    Het is dus eigenlijk de schuld van de MIVD....? Het zal je minister maar wezen, fijn zo'n baas.

  • Truus Beek, vr 25 maart 2011 12:29 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Truus

    Truus

    Volgens mij zegt hij dat ze geen relevante info hadden kunnen geven.
    Dat is de dienst niet afvallen lijkt mij.

    Lijkt mij dat ze over dat strookje strand ook verder geen info hadden kunnen geven. Schint dat de man die zou worden opgehaald zijn momd voorbij heeft gesproken
    tja dat had de MIVD ook niet in de anayse mee kunnen nemen.

  • Ruud Wiemer, vr 25 maart 2011 15:07 in reactie op Truus Beek Reageer op Ruud

    Ruud

    [Volgens mij zegt hij dat ze geen relevante info hadden kunnen geven.]

    Ik vraag me af waarom je Hillen zo zit te verdedigen. Uit alles blijkt dat de man in dit dossier hartstikke fout zit.
    Het is gewoon een brekebeen!

  • Henk Jensson, vr 25 maart 2011 12:07 Reageer op Henk

    Henk

    De 'Elsevier-Aanpak' van Hillen faalt zo blijkt...; da's eerlijk gezegd sneller dan ik in mijn stoutste dromen had durven hopen...

  • Isis Maät, vr 25 maart 2011 11:47 Reageer op Isis

    Isis

    Waarschijnlijk is Hillen nooit verteld dat er een groot verschil is tussen je eigen toko runnen en de functie van minister.

    Tja, oude mensen moet je bij de les houden, ze willen nog wel eens vergeetachtig worden.

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 11:57 in reactie op Isis Maät Reageer op -

    -

    Jij weet het wel ......

  • - bromberen -, vr 25 maart 2011 11:42 Reageer op -

    -

    Hillen de "Vogelaar" van een eerder kabinet.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 25 maart 2011 11:37 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Maar hoe zit dat nu met Mabel van Oranje?

  • Hein van Leeuwen, vr 25 maart 2011 12:11 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Hein

    Hein

    Ongeveer net zo'n drama als Hillen en Rosenthal.

  • Zjen Zen, vr 25 maart 2011 12:18 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat zit niet.

  • Private Eye, vr 25 maart 2011 12:23 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Private

    Private

    Aert,

    Met je vermoedens en geruchten kom je niet ver in het leven.

    Misschien wil je graag een 'smoke screen' creeren om de aandacht af te leiden van Hans Hillen. Echter, focus op de feiten en die hebben consequenties. Hoe meer we te weten komen hoe minder houdbaar de positie van Hans Hillen is. En dat is een politiek feit.

  • Truus Beek, vr 25 maart 2011 12:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Truus

    Truus

    Die schijnt goeie kontacten met de famile Gadaffi te hebben.
    "Zweedse vrouw" blijft anoniem
    Oranje. dus je weet het wel

  • , vr 25 maart 2011 15:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nou, als je daar graag het fijne van wilt weten stap je toch gewoon even naar je maatje Rutten en dan weet je het?
    Of werkt het zo niet in de vvd.?

  • , vr 25 maart 2011 15:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Hoe kom je daar nu weer bij............ga je nu ook al strak op geruchten?

  • Private Eye, vr 25 maart 2011 11:37 Reageer op Private

    Private

    Als Anglofiel moet Hans Hillen wel begrijpen het concept 'checks and balances' in de democratie.

    In zijn reactie is duidelijk te lezen dat hij niet gelooft in 'checks and balances' en dat hij zichzelf het recht geeft om boven de democratie te plaatsen.

    Als je een liefhebber van de democratie bent, dan is Hillen's optreden zeer gevaarlijk. Zeer als je een minister van defensie bent.

  • Zjen Zen, vr 25 maart 2011 11:35 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het downplayen doet je geen goed Hillen. Ga gewoon weg! En neem de rest van dat incompetente bruine zootje met je mee graag.

  • , vr 25 maart 2011 09:42 Reageer op

    Je zou haast medelijden met hem krijgen. Hij staat nu wel erg op de tocht.
    Ik zei * haast* want elk debâcle binnen dit kabinet is om je vingers bij af te likken. Linkse vingers dus.
    Joepie.

  • kees kortekaas, vr 25 maart 2011 13:21 in reactie op Reageer op kees

    kees

    Ik vind het wat vreemd om aan te geven dat je blij bent dat dingen fout gaan. Dan heb je toch wel last van tunnel visie lijkt me.
    Maar het zal wel aan mij liggen.

  • , vr 25 maart 2011 13:48 in reactie op kees kortekaas Reageer op

    Heb ik ook, hoor. Je hebt gelijk.Mijn tunnelvisie is dit kabinet zo rap als kan de laan uit te zien rennen........................een BDE bijna, zo mooi..............

  • Rinum Adrinum, vr 25 maart 2011 00:14 Reageer op Rinum

    Rinum

    Hier lik ik inderdaad mijn vingers bij af... Goed zo Rutte.

  • El Che, do 24 maart 2011 23:40 Reageer op El

    El

    Bewezen incompetent = wegwezen!

  • Rob Geurtsen, vr 25 maart 2011 11:46 in reactie op El Che Reageer op Rob

    Rob

    Nee geen incompetentie, arrogantie die in dit geval tot onverstandig foutenfestijn heeft geleid.
    Hillen is een politicus, strateeg, en geen bestuurder van beroep hij mist de gave van verstandig redelijk denkend mens, dat ook een keer bescheiden kan zijn. Of is dat toch CDA? Balkenende en Verhagen hebben die niet hetzelfde... misschien is dat de cultuurverandering die nodig is bij het CDA.

    Dom van rutte die opmerking over vingers bij af te likken... dit komt op mij inderdaad over als een foutenfestijn om je vingers bij af te likken.

  • El Che, vr 25 maart 2011 16:07 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op El

    El

    Een teveel aan arrogantie is ook een vorm van incompetent zijn, zeker voor een bestuurder.

  • de heer Meijerink, do 24 maart 2011 22:59 Reageer op de heer

    de heer

    Hans Hillen: inpakken en wegwezen.

  • Mees ., do 24 maart 2011 22:47 Reageer op Mees

    Mees

    Werkelijk waar....je moet er toch niet aan denken dat deze regering op moet treden bij een zware terroristische aanslag hier in Nederland,je houd je hart vast.

    Het is net een kleuterklasje volwassenen die met veel grootspraak en veel grote gebaren in de echte wereld in de kinderspeeltuin aan het spelen zijn....met alle gevaren van dien voor de Nederlandse bevolking

  • kees kortekaas, vr 25 maart 2011 13:23 in reactie op Mees . Reageer op kees

    kees

    Het echte gevaar zit bij extremen als PVV en SP.

  • Private Eye, do 24 maart 2011 22:39 Reageer op Private

    Private

    En tevens moet Uri Rosenthal gaan uitleggen waar zijn expertise geweest in deze affaire.

    Voor de duidelijkheid, Uri Rosenthal was verantwoordelijk vroeger voor COT (Instituut voor Veiligheid en Crisismanagement) als directievoorzitter, totdat hij het verkocht had aan AON. Dus zijn specialitieit is risico en veiligheid. Werkelijk stuitend dat deze man deze missie heeft kunnen afvinken zonder enig risicoanalyse van de ambtenaren van defensie. Ofwel een arrogantie ofwel een domheid, maar geen van beide kenmerken kwalificeren zich voor een ministerschap.

  • Hein van Leeuwen, do 24 maart 2011 23:17 in reactie op Private Eye Reageer op Hein

    Hein

    Hij is goed in het schrijven van protocollen, niet in de handling van werkelijke operationele zaken. Dat is namelijk werk.

  • Mo Disarkullanmak, do 24 maart 2011 23:49 in reactie op Private Eye Reageer op Mo

    Mo

    Een directievoorzitter kan ook een algemeen manager zijn, die geen goed inzicht heeft in het product van het bedrijf zelf. Hij heeft gewoon zijn staf die hem op verzoek rapporteert wat hij in voorkomende gevallen kan of moet zeggen.
    Kan de waarde van het directielid dan bijvoorbeeld niet zitten in het netwerk dat hij heeft ? Hij dient dan voor de acquisitie.

    Het is wel verwonderlijk dat de minister niet alerter was. Het is duidelijk dat de mening van de Haskoningdirectie zwaar gewogen heeft in de beoordeling van de urgentie van het geval.

    Dat de helicopter vanaf de kust te zien viel, en er dus al bij toeval een militie kon zijn die erheen kon rijden, is een risico dat door de minister van Defensie is overwogen, niet door de heer Rosenthal. Het rapport van de regering vermeldt dat de helikopter iets langer boven het strand vloog dan gepland. De evacué was niet alleen, dus de gezagvoerder wilde eerst terugkeren, en veranderde van mening toen de evacué afscheid nam en naar de ontmoetingsplaats liep. Als je dat optelt bij de tijd dat de helicopter aanvloog en vanaf de kust zichtbaar was, zit daar voldoende tijd voor een militie in de buurt om naar de landingsplaats te rijden.

    Ik denk eerder, ook gezien de nadruk die het overheidsrapport legt op het logistieke buitenkansje van het moment (window of opportunity in de woorden van de regering, ze zullen wel buitenlandse adviseurs hebben), brokkenpiloot en brekebeen op hun intuïtie zijn afgegaan, aan een snelle slag hebben gedacht, en dat daarbij het gebrek aan ervaring zich gewroken heeft.

  • dr. Bob, do 24 maart 2011 21:58 Reageer op dr.

    dr.

    Ja het blijft een hilarisch geval. Ik moest steeds denken aan "het konijn van Troje" in Monty Pythons "the Holy Grail". Van hoog tot laag, van het ministerieel niveau tot de wentelwiekbestuurders heeft iedereen oogkleppen op, zien ze door de proceduriele bomen het bos niet meer. Komisch ook hoe er even sprake was van "een lek" !
    Hoe zouden die Libiërs anders kunnen weten dat het choppertje in aankomst was ? Nou....een radar misschien ?
    Maar ja, daar denk je niet aan als het "simpele woestijbewoners" betreft nietwaar ?
    Intussen is er nog steeds geen enkele sprake van enige gêne, heb ik nog nergens enig schaamrood kunnen ontdekken.

  • Private Eye, do 24 maart 2011 21:09 Reageer op Private

    Private

    Bye, Bye Hans Hillen, maar het wordt de hoogste tijd om uw spullen te pakken.
    Waarom?
    - u heeft onterecht drie marinemensen in levensgevaar gebracht voor een zeer discutabele missie
    - u heeft uw internationale partners NAVO en EU in verlegenheid gebracht
    - u heeft volledig buiten uw boekje gehandeld door niet commissie Stiekem in te lichten, niet de top van de marine in te lichten en niet gewacht op antwoord van de inlichtingendienst
    - u heeft niet de waarheid verteld aan de TK
    - u heeft de naam en reputatie van de marine in diskrediet gebracht
    - u heeft na afloop de informatie onder de pet gehouden tot na de PS verkiezingen in samenspraak met de journalist van de Telegraaf en daardoor indirect de uitkomst van de verkiezingen beinvloed

    Neem uw verantwoordelijkheid en treed af.

  • Hannes Minkema, vr 25 maart 2011 10:09 in reactie op Private Eye Reageer op Hannes

    Hannes

    Duidelijke taal, daar houd ik wel van.

  • Art van Remundt, do 24 maart 2011 20:23 Reageer op Art

    Art

    Eigenlijk was het een mislukte verkiezingsstunt. No guts no glory zal men wel gedacht hebben in de kringen van de VVD/ CDA.

  • , do 24 maart 2011 20:21 Reageer op

    Mark, wil je Hillen er even uitknikkeren, en doe Rosenthal ook maar, want die schijnt ook weinig anders te doen dan zijn pro-Israel stokpaardje tot vervelens toe te berijden. Ik krijg namelijk zowaar heimwee naar ministers als Vogelaar, van Middelkoop, Cramer en Rouvoet, en dat is niet goed voor mijn nachtrust. Er zijn vast nog wel capabele heren en dames te vinden om dit kabinet nog twee jaartjes of zo door de crisis te loodsen. Anders ben ik bang dat je toch wel wat instabiele coalitie de rit niet uitzit, en dan moeten we weer stemmen. Waarop de VVD flink zal groeien, ja, maar zie dan maar weer een coalitie te metselen in het Nederlandse moeras.

  • Joop Schouten, do 24 maart 2011 19:59 Reageer op Joop

    Joop

    Deze opportunistisch en strategisch denkende manipulator en 'marktonderzoeker' denkt alles alleen te kunnen doen (...).

    Kille Hillen craqueleert.

  • W.J. v/d Straat, do 24 maart 2011 20:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op W.J.

    W.J.

    U schrijft wel vaker: "kille hillen" , dat snap ik wel, maar ik vind dat nog teveel eer. De man heeft namelijk helemaal geen eigenschappen, heeft vele heren gediend en zelfs daar geen enkele visie of mening aan over gehouden.

    Daarmede personifieert hij echter wel er goed het karakter van onze regoring; een stelletje opportunisten met hooguit het eigen belang voor ogen. Toch nog iets, voor de sukkel......

  • Mees ., do 24 maart 2011 19:45 Reageer op Mees

    Mees

    Bij "Met het oog op morgen" zei Clairy Polak over die voimalberichten die afgeluisterd konden worden van Vodafone,dat daardoor wellicht ook weleens de informatie gelekt zou kunnen richting Libië,dat dus Libië daarom zo goed op de hoogte was over het tijdstip waarop de twee Nederlanders daar opgepikt zouden worden.


    Het zou zo maar kunnen....

    Vanmorgen ook iets raars wat dat betreft:

    Bij het ochtendprogramma Ochtendspits,24 maart dus,was internetspeciallist Danny Mekic voor het doornemen van het nieuws van de dag.
    Later kwam het even op het onderwerp Vodafone(hij heeft meegewerkt aan het onderzoek van éénvandaag over het afluisteren van voicemailberichten bij vodafone )
    Hij zie letterlijk:
    "Ik denk als ik,ik heb de opnames gehoord,meer nog dan is uitgezonden,ook volledig,als ik dat nu ga vertellen,dat ik de volgende keer niet meer hier of bij éénvandaag uitgenodigd wordt,dus daar begin ik niet aan.


    Je kunt er dus van op aan dat hij heel veel gevoelige informatie heeft gehoord.
    Stel dat via die voicemailberichten van ministers veel informatie over die militaire actie prijs is gegeven,dus waar en wanneer ze daar mensen op zouden pikken.

  • Mo Disarkullanmak, do 24 maart 2011 20:48 in reactie op Mees . Reageer op Mo

    Mo

    "zei Clairy Polak over die voimalberichten die afgeluisterd konden worden van Vodafone,dat daardoor wellicht ook weleens de informatie gelekt zou kunnen richting Libië"

    Dat klinkt wat gezocht en willekeurig.

    Het kan gewoon de Zweedse evacué geweest zijn die ruim een kwartier voor vertrek bij de haven aankwam en er niet door mocht. Waarom zou ze een geheim maken van de hele toestand ? Ook al wist ze dat de missie vertrouwelijk was, dan kon ze nog niet vermoeden dat Nederland helemaal geen toestemming had voor de landing. Dit zijn mensen die voor het regime van Gaddafi werkten, en zich in het Libië onder Gaddafi op hun gemak voelden. Je ziet dat ook aan de lichaamstaal van de Zweedse op de voorgrond in het filmpje met de gevangen militairen. De Haskoningevacué stond bij vertrek ook rustig met de bewaker van zijn condominium te praten, terwijl de instructies waren dat hij er alleen moest staan.


    De boot de Tromp had een email naar de MIVD gestuurd met een verzoek om inlichtingen, volgens het NRC.
    Als dat maar niet via het internet gebeurd is.

  • Mo Disarkullanmak, do 24 maart 2011 23:45 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Mo

    Mo

    Oeps. Correctie: ze werd aangehouden na de landing, lees ik, dus niet een kwartier voor vertrek.
    Als ze trouwens tegengehouden werd bij de haven toen de helicopter al geland was, dan was de afstand van de landingsplaats tot de haven wel erg klein.

  • W.J. v/d Straat, do 24 maart 2011 19:21 Reageer op W.J.

    W.J.

    Hillen: Kan wel weg ! Dan is meteen de eerste nuttige bezuiniging binnen. Na allerlei fusies van departementen, lijkt mij een apart departement voor defensie sowieso een overbodige rechtse hobby-luxe.

    Het uitsluitend voeren van oorlogen van ma - vrij tussen 09:00 en 17:00 uur is echter een uitstekend idee; scheelt een hoop onregelmatigheids-toeslagen.

  • Horkie Bongers, do 24 maart 2011 18:30 Reageer op Horkie

    Horkie

    In de bijlage bij de brief van de regering, stelt hij in punt 34 ervan: "Meer specifieke inlichtingen over de actuele situatie in Sirte waren gelet op de informatiepositie van onder andere de inlichtingendiensten en partners niet beschikbaar, en zeker niet op korte termijn".

    Afgezien van het onlogische "niet...en zeker niet", blijkt hier dus uit dat de regering toen (de dag van de evacuatie om 14:29 uur) al een verzoek aan de MIVD gedaan had, en te horen gekregen dat er op korte termijn niets relevants geleverd kon worden. Het besluit tot de evacuatiepoging is om 15:40 uur genomen. Om 16:45 u. was er nog een mogelijkheid tot aanpassing van het plan (punt 41 in de bijlage), en om 17:13 u. was er het noodsignaal omdat de helikopter in beslag was genomen. Heeft de MIVD dus tussen 16:45 en 17:13 uur geleverd, toen de actie nog aan de gang was ? Of heeft het na 17:13 u. geleverd, zonder te bellen of het nog nodig was ?


    Alhoewel de evacuatiepoging op de zondag spectaculair mislukte, was die mislukking geen uitzondering. Er zijn op drie opeenvolgende dagen, 25, 26 en 27 februari, evacuatiepogingen op niets uitgelopen.

    De eerste helikopteractie (25 februari) geschiedde zonder toestemming, omdat BuZa die niet op tijd dacht te kunnen krijgen. De Italianen hadden gewoon contact met de Libische havenautoriteiten en hebben de evacués uiteindelijk opgehaald, nadat deze te laat waren gekomen voor de Nederlandse helikopter. De tweede poging (26/2) was tevergeefs omdat de Libiërs eisten dat het evacuatievliegtuig een tussenlanding zou maken. De Engelsen en de Duitsers hoefden niet aan die voorwaarde te voldoen, en hebben toen de Nederlanders geëvacueerd. De derde poging liep op niets uit, terwijl Haskoning nog steeds een Brits bedrijf voor vervoer van de werknemer naar Tripoli in de arm had (punt 29 van de bijlage bij de regeringsbrief), en de evacué pas na aandringen van Haskoning een uitdrukkelijke wens tot evacuatie kreeg (punt 30).

    Als het ministerie al in de twee eerste gevallen meer informatie had ingewonnen bij bondgenoten, hadden die al direct de evacuatie op zich kunnen nemen, en had Nederland in ieder geval vooraf geweten dat er contact met de Libische havenautoriteiten was door de Italianen, en onder welke voorwaarden Engelsen en Duitsers konden evacueren. De verandering van mening van de werknemer van Haskoning (die om 14 uur geen interesse had, en na tussenkomst van Haskoning, om 14:15 uur wel) had reden voor het ministerie van Buitenlandse Zaken moeten zijn om de urgentie van de evacuatie en de door de directie van Haskoning aangedragen argumenten nog eens te heroverwegen. De regering lijkt te veel blindgevaren te hebben op de beoordeling van derden, en te weinig energie gestoken te hebben in een uitputtende inventarisatie van de omstandigheden en feiten alvorens tot actie over te gaan. Het doet denken aan het gedrag van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat vrijwillig een brandstofgarantie weigert aan een Iraanse minister in tijd van stille diplomatie om een Nederlandse veroordeelde van de doodstraf te redden, en nadien blijft vertrouwen op het door de Iraniërs aan Nederland voorgespiegelde "tijdpad" van de procedures: Formeel gedekt blijven, maar feitelijk de zaak verliezen.

  • Horkie Bongers, do 24 maart 2011 19:32 in reactie op Horkie Bongers Reageer op Horkie

    Horkie

    "In de bijlage bij de brief van de regering, stelt hij in punt 34 ervan: "Meer specifieke inlichtingen over de actuele situatie in Sirte waren gelet op de informatiepositie van onder andere de inlichtingendiensten en partners niet beschikbaar, en zeker niet op korte termijn"."

    Volgens de Volkskrant zou pas om 20:00 uur bij de MIVD gemeld zijn dat er een verzoek lag om inlichtingen. Als dat zo is, dan kan de dienst nooit voor 14:29 u. hebben laten weten dat ze waarschijnlijk niets relevants te melden zou hebben. De conclusie in punt 34 van de bijlage bij de regeringsbrief, dat "gezien de informatiepositie van onder andere de inlichtingendiensten", er geen meer specifieke inlichtingen zouden zijn, vergeet daarbij dus te vermelden dat er nog geen informatie van die dag was over wat de MIVD zou kunnen weten. De tekst zet de lezer daarmee minstens op het verkeerde been, en lijkt mij gewoon onjuist.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5444/VK-Dossier-De-opstand-in-Libie/article/detail/1864721/2011/03/24/Inlichtingen-kwamen-te-laat-veiligheidsdienst-niet-bereikbaar-op-zondag.dhtml

  • Arie Roos, do 24 maart 2011 20:09 in reactie op Horkie Bongers Reageer op Arie

    Arie

    [De regering lijkt te veel blindgevaren te hebben op de beoordeling van derden, en te weinig energie gestoken te hebben in een uitputtende inventarisatie van de omstandigheden en feiten alvorens tot actie over te gaan.]

    Tsja ... dat zal niemand verbazen. Deze regering heeft zich bekeerd tot wat sommigen "nieuwe politiek" noemen, en anderen "puur populisme". De kern hiervan is dat standpunten en besluiten niet meer rationeel bepaald worden. Bibliotheken vol wetenschappelijk onderzoek worden terzijde geschoven met een emotionele kreet als "slachtoffers moeten ook rechten hebben !", en mensen die de echte cijfers over immigratie laten zien zijn "landverraders". Beargumenteerde kritiek op bezuinigingen wordt genegeerd, en de aandacht wordt afgeleid door een zorgvuldig geconstrueerd beeld te schetsen van luie studenten die alleen maar in de kroeg hangen.

    En dat werkt allemaal prima om stemmen te trekken. Maar de echte wereld is geen verkiezing. De echte wereld trekt zich helemaal niets aan van emotionele agitprop. De echte wereld is gewoon rationeel, en zelfs Geert Wilders kan daar niets aan veranderen.

  • kees kortekaas, do 24 maart 2011 18:28 Reageer op kees

    kees

    De MIVD is defensie.

  • Kitty In Nederland, do 24 maart 2011 18:17 Reageer op Kitty

    Kitty

    Wij het kabinet Rutte weten wat goed voor u is.
    De info van de MIVD was niet van belang.
    Hillen, Rosenthal en Rutte waren niet
    bereid te wachten op deze broodnodige
    advies van de instantie.
    Alles ingezet voor een goede verkiezingsstunt.
    Niet gehinderd door regels die voor een ieder gelden.
    Dit kabinet heeft ( bij monde van Hillen) willens en wetens de
    levens van marinemensen op het spel gezet.
    Vervolgens doet men alsof de Haagse neus bloed,
    en knijpen achter de schermen velen de handjes dicht,
    omdat deze stunt met een sisser is afgelopen.
    Hoeveel fouten mag dit kabinet Rutte maken, het lijstje
    groeit na het aantreden gestaag.

  • Hugo Gündel, do 24 maart 2011 18:51 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Hugo

    Hugo

    Wie niets doet maakt meestal ook geen fouten.

  • Kitty In Nederland, vr 25 maart 2011 12:06 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Kitty

    Kitty

    En zo praat jij alle gemaakte fouten goed?

  • El Che, do 24 maart 2011 17:59 Reageer op El

    El

    Grote onbeantwoorde vraag is: Wie was die zogenaamde Zweedse?
    Want daarin ligt het antwoord voor veel vragen.

  • arjan doorgeest, do 24 maart 2011 17:58 Reageer op arjan

    arjan

    Job Cohen zei ooit tijdens een hoorzitting over het debacle van de Amsterdamse Noord-Zuid lijn: "We zijn allemaal maar amateurs", doelend op de kaste der beroepspolitici die in dit land de dienst uitmaakt.

    Hans Gillen met Hillen maakt Job's one-liner deze dagen weer helemaal waar.

    Wel vind ik het jammer dat onze gewezen tabakslobbyïst het Ministerie van Volksgezondheid niet heeft gekregen afgelopen nazomer: dan waren de sigaretten nu al veel goedkoper geweest, was de gemiddelde levensverwachting alweer aanzienlijk dalende, hetgeen fijn is voor de pensioengerechtigde leeftijd, en rezen de kosten van de gezondheidszorg niet langer de pan uit.

    Hillen is een gezellige amateur: beetje babbelen, rokertje opsteken, en dan struikelend verder op weg naar een volgende blunder of rel.
    Vandaar zijn voorliefde voor de JSF: zijn nieuwe favoriete klungeldossier.

    Ieder volk krijgt, zo zegt men wel eens, het regerend geteisem dat het verdient.

    Met onze bevolking gaat het dus aantoonbaar slecht...

  • Henk-Jan Mielke, do 24 maart 2011 18:15 in reactie op arjan doorgeest Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Ieder volk krijgt, zo zegt men wel eens, het regerend geteisem dat het verdient.
    ----------------------------------
    Dat is ook lullig voor de Libiërs...

  • Private Eye, do 24 maart 2011 18:26 in reactie op arjan doorgeest Reageer op Private

    Private

    uitstekende observatie.

    De bevolking krijgt wat het verdient...

  • Henk-Jan Mielke, do 24 maart 2011 17:57 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Als je het al van tevoren niet inschat als een riskante operatie, waarom zou je dan de MIVD contacten? Pas toen het mis ging bleek het een riskante operatie te zijn geweest...shit!

  • Jan van Rongen, do 24 maart 2011 17:40 Reageer op Jan

    Jan

    "Faith based Politics". = Wij geloven dat het kan, dus doen we het. Geen procedures, geen experts, gewoon doen. En als het fout gaat wordt het wel recht gel*ld.

    Ik geloof niet in de gedachte dat het een verkiezingsstunt was, nee hoor, het is veel gevaarlijker: ministers die zichzelf overschatten en naar niemand willen luisteren. Zoals ik eerder zei: dit kabinet gaat straks de geschiedenis in als een vrolijk stelletje vingerlikkende brokkenpiloten.

  • Nico ., do 24 maart 2011 17:37 Reageer op Nico

    Nico

    De MIVD draaide een zondagsdienst, dus niemand bereikbaar.

  • Henk-Jan Mielke, do 24 maart 2011 19:24 in reactie op Nico . Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Zitten Rouvoet en Van der Staaij bij de MIVD?

  • W.J. v/d Straat, do 24 maart 2011 20:27 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op W.J.

    W.J.

    .... wat een reactie vol wanhoop !.....

  • Henk-Jan Mielke, do 24 maart 2011 20:59 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Probeert u die twee op zondag maar te bereiken dan...dat kan toch geen toeval zijn? Geeft het woord Kruistocht ook meteen weer een nieuwe lading (Mostafa ook blij).
    Militaire
    Inlichtingen
    Voor
    Doordeweeks

  • , vr 25 maart 2011 08:04 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    De vijand wordt verzocht niet aan te vallen tussen vrijdag 1700 uur en maandag 0800 uur......................

  • Piet de Geus, vr 25 maart 2011 08:26 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Is dat begrepen geworden gewezen?

  • , vr 25 maart 2011 10:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    .....want er kan dan niet op enige weerstand van betekenis worden gerekend..............;-)

  • Piet de Geus, vr 25 maart 2011 10:16 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Vragen? Geen vragen.

  • YggY ..., vr 25 maart 2011 10:18 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Gaat es even op je gemak zitten en luisteruh

  • , vr 25 maart 2011 14:41 in reactie op YggY ... Reageer op

    Waar precies moet ik mijn* gemak* denken?

  • , za 26 maart 2011 08:09 in reactie op Reageer op

    Is dat waar ook mijn hurken zitten?

  • Henk-Jan Mielke, vr 25 maart 2011 16:00 in reactie op Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Wie is toch die man die op zondag het vlees aansnijdt? Dat is onze man in Libië natuurlijk.

  • , za 26 maart 2011 07:58 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    ?
    Is dit een enigszins adequaate reaktie op een bijdrage van mij?

  • Henk-Jan Mielke, za 26 maart 2011 17:02 in reactie op Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Op deze: De vijand wordt verzocht niet aan te vallen tussen vrijdag 1700 uur en maandag 0800 uur......................

    Over werkende vaders die er alleen in het weekend zijn voor hun kinderen, was een SIRE campagne:

    "Het thema van deze 7ste SIRE campagne was 'Vaders zijn thuis net zo onmisbaar als op het werk'. Doel: de Nederlandse bevolking te laten kijken naar de rol van vaders bij de opvoeding en verzorging van hun kinderen. En proberen mannen te stimuleren om meer deel te nemen aan de dagelijkse zorgtaken. De campagne was primair gericht op fulltime werkende mannen met (parttime) werkende vrouwen. De zin Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden is een gevleugelde uitspraak geworden." sire.nl

  • Private Eye, do 24 maart 2011 17:28 Reageer op Private

    Private

    Dus de volgende procedures zijn niet gevolgd:
    1. Commissie Stiekem is niet ingelicht
    2. Hoofd van de Marine is niet ingelicht
    3 MIVD is overgeslagen

    Ik geloof dat we nog steeds in een democratie leven waar bepaalde procedures gevolgd moeten worden. En van acute levensgevaar was geen sprake.

    Dus iemand van het kabinet vond het allemaal heel belangrijk om zo snel mogelijk te beslissen en alle procedures overboord te gooien.

    Graag uitleg en ook in een normale democratie is het gebruikelijk dat de minister de uiteindelijke verantwoordelijke is en eventueel zijn persoonlijke conclusies hieruit trekt.

    Nogmaals de vraag: Where does the buck stop?

  • Zomaar een mening, do 24 maart 2011 18:12 in reactie op Private Eye Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Buiten de punten die u hier opnoemt blijkt tevens een heel belangrijk punt de verklaringen achteraf:

    Als eerste werd verklaard dat het kabinet was ingelicht. Toen naar buitenkwam dat dit niet gebeurd was werd eenvoudig verklaart: "Oeps vergissing !!"

    Uit bovenstaand artikel blijkt dat Hillen "vergeten" was informatie in te winnen bij de MIVD.

    Lijkt me toch een vorm van onvermogen die vergissingen!

    Hieruit blijkt duidelijk dat deze mensen niet capabel zijn om ons te vertegenwoordigen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel