25 mei 10 07:58 Reageer (74) Politiek RSS

Halsema: 'Cohen geen leider van links'

GroenLinks-lijsttrekker noemt PvdA 'een twijfelende partij'

GroenLinks-leider Femke Halsema uit dinsdag stevige kritiek op de PvdA en haar lijsttrekker Job Cohen. In een interview met Dagblad De Pers uit noemt ze de PvdA ‘een aarzelende, twijfelende partij’ en hekelt het feit dat de PvdA met Cohen ‘midden in een economische crisis heeft gekozen voor iemand die vooral een profiel heeft in het culturele conflict met Geert Wilders’.

De kritische Halsema vindt de tweestrijd die de PvdA met de VVD voert over de economie riskant. ‘In sommige peilingen staat de VVD zes zetels voor. Ik kan me niet voorstellen dat de bedoeling van de PvdA was om de VVD groot maken.’

De GroenLinks-leider noemt Cohen ‘een bondgenoot’ en zegt niet het conflict met hem te willen zoeken. Maar ze beschouwt hem ‘niet per se’ als leider van links, en eist die rol juist zelf op. "Getalsmatig is de PvdA de logische leider, maar inhoudelijk en in koersvastheid is dat GroenLinks."

Enkele fragmenten uit het interview:

"[...] mij gaat het om harde sociale en economische emancipatie. Zij doen er veel te weinig aan. Wij zijn bereid om de arbeidsmarkt te hervormen, een plek te geven aan outsiders als jonge werklozen en zelfstandigen zonder personeel. Wíj bekorten de WW. Wíj verlagen de lasten op arbeid."

"Wouter Bos had wel de bereidheid heel kritisch na te denken over de verzorgingsstaat. Daarin voelde ik met hem altijd een grote verwantschap. Ik vind dat een opdracht voor links. Zodat op het hoogtepunt van de vergrijzing, in 2025, er zekerheden zijn voor onze kinderen. Maar de PvdA van nu deinst daarvoor terug. Niets te na over de kwaliteiten van Cohen, hij heeft gezag, maar de PvdA heeft met hem – midden in een economische crisis – gekozen voor iemand met een profiel in het culturele conflict, het conflict met Geert Wilders. Er is juist alle reden voor om sociale en economische kwesties centraal te stellen."

"[De PvdA] lijkt nu een verbond te hebben gesloten met de VVD. Je ziet dat ze elkaar opzoeken in alle debatten. Maar als je een conflict zoekt, moet je ook zorgen dat je het wint, wéten dat je het wint. In sommige peilingen staat de VVD zes zetels voor. Ik kan me niet voorstellen dat de bedoeling van de PvdA was om de VVD groot maken. De PvdA opereert als een tovenaarsleerling, ze maakt iets los wat ze niet meer kan beheersen. Ik zou het liefst met PvdA en D66 samenwerken. Als we dat alledrie uitspreken, vormen we een sterk machtsblok. Maar het lijkt of de PvdA het belangrijker vindt om de grootste partij te worden, dan wat van het eigen programma uit te voeren. Cohen past zelfs dikwijls zijn programma aan, om te vermijden dat hij iemand tegen zich in het harnas jaagt."

Laatste Reacties (74) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Mary de France, wo 26 mei 2010 02:05 Reageer op Mary

    Mary

    De PvdA maakt dezelfde stomme fout als bij de vorige verkiezingen. Hadden zij toen van tevoren de keuze gemaakt voor links, dat waren ze de grootste partij geworden. Datzelfde zie ik nu gebeuren. En ja hoor, op deze manier slepen zij de andere linkse partijen mee naar de diepte, want er komt TOCH geen links kabinet. Dus dan gaan mensen stemmen op de partij waarvan zij willen dat die dan tenminste de grootste wordt binnen de regerende partijen.
    zucht...

  • vanessa s., di 25 mei 2010 21:58 Reageer op vanessa

    vanessa

    Ik kan me heel goed voorstellen dat mevrouw Halsema zich niet meer met Cohen kan verstaan. Helaas is de oorzaak dat zij zelf stuurloos naar rechts drijft. Je hebt dat zelf ook weleens dat je denkt dat een auto naast je naar voren glijdt, als je zelf niet op de handrem staat en langzaam naar achteren rijdt. Dan moet je niet toeteren, maar remmen.

  • Home Quest, di 25 mei 2010 20:47 Reageer op Home

    Home

    Ach wat een krokodillentranen hier zeg...Hallo wij zitten midden in verkiezingstijd, voor wie het nog niet wist!.

    Waar gaat het nu om juist ja, zoveel mogelijk zetels binnenharken. Dit is de doelstelling van iedere politieke partij! De spelregels zijn gelijk, voor een ieder.

    Met een bakje chips op haar schoot, wijntje erbij (tenminste dat stel ik mij zo voor) heeft mevrouw Halseme het eerste TV- debat mogen aanschouwen. Cohen zakte door het ijs. Tenenkrommend, dat kan de heer Cohen niet helpen. De heer Cohen is een bestuurder, geen politicus! En als politicus MOET je dit kunstje beheersen! Anders win je geen zieltjes...Wat is hier niet duidelijk aan?

    Wil GL regeringsverantwoordelijkheid, JA. Zijn er onoverkomelijke verschillen tussen het CDA/ VVD, NEE. Heeft "links" een meerderheid in de peilingen , NEE. Wie is de zwakste schakel, juist ja Cohen!

    Halaas voor de PvDA fans hier, ook een Pechtold wil zetels winnen van de PvDA....Pechtold over Cohen "Zijn tv-optredens maken duidelijk dat iets magisch kort kan zijn"

    Gehaktdag voor GL en d66, ik noem dit niet onethisch, immers de spelregels zijn voor een ieder gelijk! Of verwacht de PvDA aanhang nu dat zowel d66 als een GL nu gilt "We, go Cohen" ??? Dan bent u wel heel erg bezig met u eigen "gelijk". En dat noem ik dan verwerpelijk!

  • LEO CUYPERS, di 25 mei 2010 16:24 Reageer op LEO

    LEO

    Ik ben "geschokt" en" verbijsterd" !!

  • Isis Maät, di 25 mei 2010 16:11 Reageer op Isis

    Isis

    Is GL dan zo links?

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 16:20 in reactie op Isis Maät Reageer op Renée

    Renée

    Tja, als je de naam mag geloven wel, en groen... ;)

  • Isis Maät, di 25 mei 2010 16:35 in reactie op Isis Maät Reageer op Isis

    Isis

    Hun nieuwe liberale ideeen doen anders vermoeden.

  • Kingfisher XL, di 25 mei 2010 15:31 Reageer op Kingfisher

    Ja...het rechtse blok lacht zich een kriek. Wat een dom gekloot.
    Niet dat Cohen mijn vriend is hoor, ik vind 'm ook nogal wazig.
    Marianne Thieme 4 PM !

  • Piet Knollema, di 25 mei 2010 14:38 Reageer op Piet

    Piet

    En zo plaveien Groen Links en de SP de weg naar een rechts kabinet!
    En maar zeuren dat links zich moet vereningen!

  • , di 25 mei 2010 14:12 Reageer op

    En dat heeft een lijstverbinding met Cohen!
    Met zulke vriendinnen heb je geen vijanden nodig.
    Stom, Femke.
    Ongelofelijk stom.

  • Aert Willem d'Holbach, di 25 mei 2010 14:08 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ondertussen staat Roemer in de coulissen met het vingertje te schudden. "En ik dan? En ik dan?"

  • karuna waaijer, di 25 mei 2010 14:02 Reageer op karuna

    karuna

    Misschien wil Halsema eens ophouden met zeuren.
    Ze wil maar dat de PvdA kiest voor een zogenaamd links blok.
    Alsof dat ook maar enigszins in het voordeel zou zijn van links.
    Dat is het helemaal niet.
    Het schrikt potentiële CDA die willen overlopen alleen maar af.

    Laat ze ook eens uitleggen wat er het grote voordeel van zou zijn!!
    Ik zie het niet.
    Behalve dan dat GL minder wordt leeggegeten door de PvdA.
    Puur eigenbelang dus. Prima, maar dan niet doen alsof er een objectief voordeel zou zijn.

    Nu drijft ze alleen maar de linkse kant uit elkaar.
    Ik weet niet of dat haar bedoeling is, maar dat zet de PvdA alleen maar dichter bij het CDA!

    En als Halsema dat een links blok wil, waarom DOET ze het dan niet?
    Waarom zet ze zich af in plaats van dat ze aanschuift?
    Waarom moet de PvdA bij haar aanschuiven, terwijl ze zelf vooral tweedracht zaait?

  • Censuur Joop, di 25 mei 2010 13:38 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ga vandaag alleen maar voor de koppen. Na 'VVD laat Kroes vallen' is deze kop: "Halsema: 'Cohen geen leider van links'" de tweede goeie op mijn lijstje.

    Ik vraag me af of ze denkt dat zij zichzelf dé leider van links vindt.

  • karuna waaijer, di 25 mei 2010 13:36 Reageer op karuna

    karuna

    Wat is dit?
    Neemt Halsema wraak omdat Cohen niet mee wil in haar strategie?
    Of gaat ze volop meedoen in de bokswedstrijd?

  • Ton evertsen, di 25 mei 2010 13:35 Reageer op Ton

    Ton

    bos zijn grootste plus (uit gl oogpunt dan) was dat hij kiezers verloor aan gl en d66 en ze niet terugkreeg

    dat gezegd hebbende heeft ze wel gelijk, cohen is gebracht als De Leider, de Staatsman en heeft daarmee de toon gezet door te pogen de verkiezing over poppetjes en niet over programmas te doen gaan. Cohen is niet links en tja leider dat begint toch ook wat slijtage te tonen.

  • Gesus , di 25 mei 2010 13:28 Reageer op Gesus

    Gesus

    links heeft helemaal geen leider nodig gewoon eerlijke mensen die hun werk goed doen,laat ze op rechts maar uitmaken wie het verste kan plassen of wie de grootste borsten heeft ,wat een onzin.

  • cor mol, di 25 mei 2010 13:12 Reageer op cor

    cor

    zetels 7 maart 19 mei
    PvdA 24 31
    VVD 19 37
    CDA 24 24

    en
    Groen links 13 11

    Hoe zat het ook weer met die balk in eigen oog? Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

  • F.G. de Orang Hutan, di 25 mei 2010 13:09 Reageer op F.G.

    F.G.

    Deze en andere postings over de verkiezingen lezende vallen mij 3 dingen het sterkst op.
    Ik neem aan dat dt komt door perspectivistische vertekening agv mijn verblijf in Indonesie.

    a) GL en D'66 vormen een nieuw politiek "libertijns-progressief" blok met een sterke nadruk op individuele emancipatie EN eigen verantwoordelijkheid.
    Zij hebben zeker een rol te vervullen in het politieke palet, omdat binnen de VVD, heel wat conservatieven zitten (Bolkestein cs om het maar zo te zeggen), die ik nauwelijks liberaal zou willen noemen.
    Ik kan mij dan ook goed vinden in de typering van Wim de Bie van de huidige VVD-koers.

    b) Een echt "links" blok zit er niet in. De afstand tussen SP en PvdA , beide linlks van GL/D'66 is daarvoor veel te groot.
    De PvdA is so wie so economisch gezien praktischer, men mag ook zeggen neo-liberaler dan het ideologisch economisch-dogmatische SP.
    Over de sociale integriteit van de SP overigens geen onvertogen woord.

    c) Een derde element betreft niet de boodschap, maar de boodschapper(s).
    Ik heb daar niets mee. De vorm van de mediadebatten en vooral het gemeier over wie de debatten heeft gewonnen, ook hier op Joop, vind ik geen vooruitgang. Intregendeel.
    Ik vind JC in dit geheel een uitstekende koers varen, minder persoonlijk scoren, maar wel pogen de politieke scheidslijnen scherp(er) af te bakenen zonder meteen mogelijke coaltieopties de deur uit te doen. Dat is verantwoordelijk politiek gedrag.

    Ik vind echter het interview van FH wel degelijk over de boodschap gaan (als zij het over JC en de PvdA heeft). Die is voor haar te gedateerd traditioneel "links".
    Als zij het over zichzelf heeft is zij echter weer helemaal een dame van dit mediatijdperk en het individualistisch "imagen".

    Na decennia keer ik GL de rug toe. Niet om de persoon van FH (heb ik wel lof voor), maar om de "libertijnse" koers. Ik vind die te elitair, gezien de zeer grote groep Nederlanders die door hun sympathie voor GW laat blijken niet met deze nieuwe individualistische knoktijd mee te kunnen gaan.

    Daar ligt juist voor de PvdA een taak.
    En de rustige, intelligente en niet alleen uitelijk beschaafde Job is de leider die de PvdA nu behoeft.
    FH onderschat m.i. de omvang van de economische onrust die in het zog. cultuerle conflict met GW een rol speelt.
    Bos, hoe goed hij ook is geweest als Min. Financien kon m.i. de job van PvdA-lijsttrekker niet echt goed aan. Hij toonde teveel "tegenzin" als het op het "cultureel stellingnemen" aankwam, maar was daarentegen weer te uitgesproken marktwerkingsgericht als het op de oplossingen voor de economische crisis aankomt.
    Ik denk dat Bos uitstekend in het "libertijns progressieve blok" zou passen.

    Job ik kom eraan. Femke (voorlopig ?) vaarwel !

  • Hannie Bal, di 25 mei 2010 12:46 Reageer op Hannie

    Hannie

    Bizar om te zien dat iemand als Halsema, die haar sporen inderdaad heeft verdiend, hier gelijk fors wordt aangevallen als St. Job het onderwerp is van haar zeer terechte kritiek.

    Iemand er wel eens over gedacht hoeveel moeilijker Rutte en Balkenende het met Femke Halsema zouden hebben dan met Cohen?

    Je kunt een klucht wel een tragedie noemen, maar dat heeft alles te maken met de acteurs die het toneel opgestuurd worden.
    En met hun rol.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 13:02 in reactie op Hannie Bal Reageer op Renée

    Renée

    Welke sporen heeft ze dan verdiend? Bij mijn weten is ze nooit iets anders geweest dan parlementariër, niet echt het moeilijkste vak dat er bestaat als je alleen maar oppositie voert. Bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft ze nog nooit gedragen.

  • richard van leeuwen, di 25 mei 2010 12:27 Reageer op richard

    richard

    Halsema maakt hier een haarscherpe observatie. En ze is de sterkste debater in Den Haag. Maar die economisch sociale hervormingen die ze voorstaat liggen erg slecht bij de linkse kiezer. De linkse kiezer is vooral behoudend. (de rechts kiezer ook trouwens)

  • Eline W, di 25 mei 2010 13:57 in reactie op richard van leeuwen Reageer op Eline

    Eline

    GroenLinks richt zich de laatste jaren (bewust of onbewust) vooral op de intellectuele kiezer. Als je naar de CBS cijfers over kiesgedrag in 2006 gaat kijken zie je duidelijk dat de overgrote meerderheid van kun kiezers hoogopgeleid zijn.

    Bij deze mensen valt hervormen juist heel goed, omdat ze inzien dat er iets moet veranderen, en dat je meer bereikt door dingen grondig te hervormen dan door het bestaande systeem steeds een beetje aan te passen. Er zit dan ook een wereld van verschil tussen GroenLinks en de SP. De SP heeft vooral laag opgeleide kiezers en is gewoon puur socialistisch, en dus ook redelijk conservatief. De SP wil vooral bestaande systemen uitbreiden, in plaats van over nieuwe dingen na te denken. Dat valt blijkbaar vooral goed bij laagopgeleide mensen.

    Ik denk dat het hier dan ook niet zo zeer om de linkse kiezer gaan, maar om de progressief linkse hoogopgeleide kiezers. Helaas zijn er daar niet zo veel van, daarom zal GroenLinks nooit echt groot worden. Terwijl dat voor de samenleving heel erg goed zou kunnen zijn.

    Er lijkt nog altijd een soort "ik wil niet stemmen op mensen die beter over dingen kunnen nadenken dan ik" cultuur te hangen. Daar moeten we vanaf.

  • gitaar freak, di 25 mei 2010 16:34 in reactie op Eline W Reageer op gitaar

    gitaar

    Dat zijn ook wel redelijk wat eisen aan een kiezer wil deze volgens jou voor GL in aanmerking komen @Eline. Progressief, hoogopgeleid én links. Daarvan zal er inderdaad niet erg snel een meerderheid opstaan. Wat ik in ieder geval 100% met je eens ben is dat een progressief geluid goed zou zijn voor de maatschappij.

    Femke is inderdaad een uitstekende debater @richard, maar de koning van het debat is m.i. Alexander Pechtold. Hij schiet minder snel uit zijn slof dan FH en blijft sterk zijn punt maken.

  • YggY ..., di 25 mei 2010 12:12 Reageer op YggY

    YggY

    Mw.Halsema zou er goed aan doen om de gepeilde populariteit niet naar haar hoofd te laten stijgen. Kom op Femke, nu weer even met de beide bevallige beentjes gewoon weer op de grond gaan staan.

    Wel even reëel blijven.

  • Stan B., di 25 mei 2010 11:45 Reageer op Stan

    Stan

    Dus Halsema eist voor zichzelf de rol op van 'leider van links', aangezien zij wèl 'kritisch wil denken' over de verzorgingsstaat en de 'arbeidsmarkt wil hervormen'. Het lijkt mij dat deze zelfbenoemde leider van links zo kan aanschuiven in een kabinet met Rutte, die immers ook wel houdt van rechtse spierballentaal als "wij bekorten de ww!". Stem je op Groenlinks, dan krijg je de VVD erbij.

    Verder gaat het er niet om dat Cohen vooral een profiel heeft in het culturele conflict. Een goed debater kan zich op alle terreinen staande houden. Alleen Cohen is dat niet. Heeft de PvdA het bonnetje nog, dan kunnen ze hem misschien ruilen.

  • Opinius Media, di 25 mei 2010 11:32 Reageer op Opinius

    Opinius

    Halsema: "en hekelt het feit dat de PvdA met Cohen 'midden in een economische crisis heeft gekozen voor iemand die vooral een profiel heeft in het culturele conflict met Geert Wilders'."


    ach kijk eens aan ,heeft Cohen daarvoor gekozen?
    echt waar?
    ook Halsema is in haar ventilaties niet vies van verdraaingen van de feiten.
    Cohen koos nergens ,maar wordt daar aldoor in de machtcampagne mee neergesabeld
    Eerst potentaatje Rutte in pocketformaat, die daarmee slim populistisch achterop dat Wildersverckel sprong .
    Daarna in een ander debat weer Wilders die gelijk uit diezelfde mitrailleur verder vuurde op Cohen.
    En nou Halsema weer ,die daar een "culturele keuze van Cohen zelf in crisis "uit weet te destileren ,waarmee Halsema nu achterop het Wildersverhickel net zo springt.
    Halsema je bent smakeloos in je verloochening,waar je voorheen toch zo voor die buitenlandse vrouwen opkomt et etc.mischien moeten ze jou in eventule debatten maar op aan gaan vallen tjeeee.

    Halsema laat weten "De GroenLinks-leider noemt Cohen 'een bondgenoot' en zegt niet het conflict met hem te willen zoeken. Maar ze beschouwt hem 'niet per se' als leider van links, en eist die rol juist zelf op.

    Halsema als MP dus ,
    ja hoor zo zie je ook uit.!

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 11:52 in reactie op Opinius Media Reageer op Renée

    Renée

    [...] Maar ze beschouwt hem 'niet per se' als leider van links, en eist die rol juist zelf op. [...]

    Het lijkt wel of onze twitterkoningin een beetje naast haar elegante pumps is gaan lopen. ;-)

  • babs haanstra, di 25 mei 2010 11:20 Reageer op babs

    babs

    Piet stelt: 'Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop Halsema het vervelende en polariserende links/rechts denken in perspectief zet door linkse standpunten te verenigen met liberalisme.'
    Links/rechts tegenstellingen, hoe je de marges ook aangeeft, is onontbeerlijk voor een democratie. Het gaat altijd om de macht, regeren. Dan is de vraag wat je met die macht doet. En of daar linkse, dan wel rechtse krachten de dienst uitmaken, bepaalt hoe de maatschappij er uit komt te zien.
    Wat jij onder 'linkse standpunten' verstaat, weet ik niet, maar een liberaal denkt fundamenteel anders over de staat dan een socialist. Natuurlijk, er zijn raakvlakken en er zijn flanken in die stromingen, maar juist een keuze tussen beide maakt verkiezingen zo belangrijk.
    Maar wat Halsema veel doet, is haar oorspronkelijke maatschappijvisie (uit electorale overwegingen?) prijs geven aan een vreemde eend in de oorspronkelijke GL bijt.

  • babs haanstra, di 25 mei 2010 14:03 in reactie op babs haanstra Reageer op babs

    babs

    Vreemde plek voor deze reactie. Is bedoeld voor Piet Pelle, 9.25 uur.
    Sorry.

  • Erik van Erne, di 25 mei 2010 11:18 Reageer op Erik

    Erik

    Die Femke toch. Altijd leuk bezig. Is er eigenlijk iemand die begrijpt waarom zij zo nodig dispensatie moest krijgen om door te gaan als lijsttrekker?

  • Joop Schouten, di 25 mei 2010 11:13 Reageer op Joop

    Joop

    Ik zou graag naar Nieuw-Zeeland verhuizen Just.
    Niet vanwege het politiek klimaat maar vanwege de overweldigend mooie en veelzijdige natuur.

    Ik zie goede en slechte ideeën uit de VS komen.
    Wetenschap, techniek en filosofie vind ik indrukwekkend.

    Economische modellen van neoliberale snit zijn uiteraard een regelrechte ramp, de maatschappelijke invulling hiervan mensonterend. Hoef ik eigenlijk niet eens meer op te noemen. : )

    De wereldeconomie is 'neo-verkankerd' door internationale bedrijven die regeringen aansturen en dus de feitelijke macht hebben.
    Vluchten kan dus niet meer.

    Ik hoop ook dat Cohen het haalt. Maar de uitspraken van Halsema doen daar geen goed aan.

    GroenLinks lijkt wel GroenRechts.
    Grrrrr.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 11:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée

    Renée

    [...] Ik zie goede en slechte ideeën uit de VS komen.
    Wetenschap, techniek en filosofie vind ik indrukwekkend. [...]

    O, zeker, ik ook, laat ik daar geen misverstand over bestaan! Bovendien heb ik er lieve familie en vrienden en kom er graag. Maar er zijn zat elementen in die maatschappij die mij totaal niet aanstaan maar waarvan er nogal wat de weg naar Europa hebben gevonden. :(

  • Vaclav Klaus, di 25 mei 2010 11:07 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Cohen is de leider van de PvdA. Hopelijk de nieuwe MP, maar dan moet er nog wel iets gebeuren!

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 10:58 Reageer op Renée

    Renée

    Oeps... omarmd natuurlijk, met een d. :(

    [...] En heel erg is dat eigenlijk ook niet want de coalitievormings dempt de retoriek toch wel. [...]

    Daar heb je een goed punt, maar het blijft jammer dat er blijkbaar niet meer normaal gedebatteerd kan worden. :(

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 11:18 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Renée

    Renée

    Hoe komt dit bericht nu weer hier terecht? Het was bedoeld als reactie op Rob van Koot.

  • Huub Geluk, di 25 mei 2010 10:57 Reageer op Huub

    Huub

    Het is naast het eigenlijke onderwerp.

    Ik kan me niet voorstellen dat Kees van Kooten of Wim de Bie zich achter de opmerkingen kunnen scharen, die de personen die hun foto gebruiken, bezigen. Ikzelf vind de foto's misleidend.

  • Stan B., di 25 mei 2010 11:40 in reactie op Huub Geluk Reageer op Stan

    Stan

    De Tegenpartij heet zich kennelijk ook ontwikkeld!

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 12:05 in reactie op Huub Geluk Reageer op Renée

    Renée

    Ik denk eerder dat Van Kooten en De Bie het wel amusant vinden.

    Dat deze rechtse rakkers hun Tegenpartij karikaturen als icoontje gebruiken, doet mij denken aan All in the Family. Destijds was Archie Bunker voor massa's mensen in de VS het grote voorbeeld in plaats van een karikatuur. Ongelooflijk maar waar. LOL

  • Opinius Media, di 25 mei 2010 10:48 Reageer op Opinius

    Opinius

    Tenenkrommend om dit soort "schijngevechten"te voeren.
    Niieuw is dergl vertoon niet,het zit mij nog op het netvlies die debatten aan die tafel voor de val.
    in
    Ieder voor zich zijn en god voor ons allen,.!!
    triest.
    want zoiets moet zich samen door een "crisis "werken.
    Wederom ,
    Triest!
    Dat iedereen deze mentaliteit intussen al normaal vindt,zegt iets van de "levende mentaliteit" in de samenleving.
    Al dat afzeiken onderling.
    Ik verwerp deze strategie die enkel toenneemt,zij dient tot niets en leidt tot dwaze politieke verarming
    Nog niet te spreken van saamhorigheids vervreemding
    Dom.

  • Stefan de Neef, di 25 mei 2010 11:38 in reactie op Opinius Media Reageer op Stefan

    Helemaal mee eens, ieder politiek debat moet ik met kromme tenen en een hoog irritatiegehalte verlaten vanwege de constante verwijten en gevechten die met elkaar gevoerd worden.
    Helaas is er voor zover ik heb gemerkt maar 1 partij die daar niet echt aan mee doet en dat is de Christen Unie met meneertje Rouvoet, een zeer sympathieke, christelijk, net opgevoede man waarop ik vanwege principiele redenen niet kan stemmen.

  • Rob Geurtsen, di 25 mei 2010 10:03 Reageer op Rob

    Rob

    Er is groter nieuws dan de samenvatting van de redactie:
    Halsema bestrijdt het leiderschap voor Links van Cohen en de PvdA. tegelijkertijd verwijt zij dat de PvdA de vorige verkieizingen vor Links verpest heeft en dat de PvdA nu wel de keuze voor Links moet maken omdat het anders weer fout gaat.
    Dus toch de PvdA de leider van Links?

    Zij zelf vindt zich helemaal klaar voor het premierschap en kan niet verhullen een kleine potentaat te zijn, niks geen modern leiderschap:

    Op de vraag "Zou u een betere premier zijn dan Cohen?" antwoordde zij:
    'Slechter dan de afgelopen vier jaar kan het niet, dus allicht doe ik het beter dan Balkenende. Al is het maar omdat ik een veel strakkere regie zou hanteren. Maar of ik het beter zou doen dan de anderen die het nooit eerder hebben gedaan, zoals Cohen; dat vind ik aanmatigend om te zeggen. Wel ben ik ervan overtuigd dat ik het kan. En dat ik het goed zal doen.'

    Halsema als premier is dus geen emancipatie winst. Het is eerder verlies zeker geen vooruitgang voor de ontwikkeling van leiderschap in de nederlandse maatschappij. Daar mag van Cohen moderner leiderschap verwacht worden.

  • zorba de griek, di 25 mei 2010 10:09 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op zorba

    zorba

    Rob,

    Je zoekt het te ver. Halsema en Pechtold zijn vandaag begonnen de grond bouwrijp te maken voor een coalitie VVD-CDA-D66-GL nu bekend is dat de VVD niet mee doet aan Paars. Wat moet men anders?

  • Rineke Fokker, di 25 mei 2010 09:52 Reageer op Rineke

    Rineke

    Femke Halsema overschat politiek en individueel intellectueel nogal eens haar denkcapaciteit, dus haar mogelijkheden.
    Dit gezegd hebbend, is het aan mij dit wat te onderbouwen.

    Dat was voor mij duidelijk met haar sociaal-liberale flirt.
    Om het in politieke trefwoorden te stellen: het Nieuwe Economische Denken baseerde zich op neo-liberale noties: juist zij omarmde dit direct vaak en behoorlijk kritiekloos.

    Juridisch balanceerde zij - voor mij dan - ook al vaak op een dunne juridische draad; dit dan vanuit het klassieke linkse politieke perspectief bekeken.
    Trefwoord hier: Duyvendak - de acties tegen het milieu van diverse protestanten m/v/k.
    Gemakshalve werd zelfs meegegaan in het stigmatiseren van rechts politiek van dergelijke actievoerders.

    Het allerbelangrijikste voor mij is echter nu: Nederland zoekt geen debatwinnaar; iemand die de handigheid heeft om zo lang mogelijk, in de tijd van de ander, aan het woord te blijven.
    Nederland zoekt bestuurlijke ervaring vanuit het zichzelf ook 'wegcijferen kunnen'; iemand die heeft bewezen als 'eerste onder zijn/haar gelijke' zowel boven zijn/haar partijpolitiek te kunnen staan als wel scherp de tweedeling op elk gebied aan de orde te stellen.
    Een regeringsleider of regeringsleidster die voor veel mensen herkenbaar is in zijn/haar 'zachte, menslievende' zedenleer - humanisme.

    Tot slot: zo'n rol zie ik Femke Halsema niet spelen.
    Daarvoor is ze veel te veel iemand die meteen met haar mening klaar staat en dus te uitgesproken individueel is.

  • Christina de Vries, di 25 mei 2010 09:51 Reageer op Christina

    Christina

    Dat je rechts bent en je houd van bloemen maakt niet uit.
    Maar noem het dan ook zo.

    PvdA en GL zoeken aansluiting bij rechts om te kunnen regeren, beken nou kleur een vorm samen met de SP een links front.
    En wie er de leider wordt zien we dan wel weer.

  • Joop Schouten, di 25 mei 2010 09:19 Reageer op Joop

    Joop

    Het blijft hetzelfde liedje hier in 'klein germanenland'.
    Onderlinge twist en dobbelen maar.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 09:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée

    Renée

    Hear hear...

  • Gracchus Babeuf, do 27 mei 2010 18:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Heel grappig, de germaantjes maken dan wel gebruik van kleurspoeling en gekleurde lensjes.

  • Joop Pooj, di 25 mei 2010 09:02 Reageer op Joop

    Joop

    Cohen of Halsema, of Roemer?

    Geef mij maar iemand met bestuurlijke ervaring i.p.v. iemand die in haar leven alleen nog maar salaris heeft gekregen (niet verdiend) voor praten of het organiseren van praten (Halsema heeft toch debatten georganiseerd in De Balie?). Halsema, zouden de Engelsen zeggen, has never had a real life job.

    Ik begrijp wel dat Halsema en Roemer balen dat Cohen het zondag voor de gewone man en mijzelf redelijk deed, geholpen door de omstandigheid dat hij de enige representant van links in het debat was en niet een andere linkse politicus vliegen hoefde af te vangen. Maar de kleine 2 zouden Cohen's stijl juist moeten omarmen om samen op links sterker te staan.

    (afz. een VVD stemmer zonder eigen huis)

  • Rob van Koot, di 25 mei 2010 08:59 Reageer op Rob

    Rob

    Misschien moet Femke een goede PR-adviseur inschakelen die haar voor dit soort fouten behoedt. Verdeeldheid zaaien tussen links zal averechts uitwerken. Echt heel dom. Gelijk heeft ze trouwens wel. Maar soms moet je zoals dat heet strategisch zwijgen. Cohen valt erg tegen.

  • Piet Pelle, di 25 mei 2010 09:22 in reactie op Rob van Koot Reageer op Piet

    Piet

    Strategisch zwijgen is nog dommer. Dat is minachting voor de kiezer. En hoe strategisch is dat nou eigenlijk voor GL, Halsema is GL aan het promoten, niet het hele linkse politieke deel van de kamer. Men is beter af met een sterke volwaardige oppositieleider (GL).

  • Rob van Koot, di 25 mei 2010 10:40 in reactie op Piet Pelle Reageer op Rob

    Rob

    Geloof me, zo werken die dingen in Den Haag. En Femke doet daar terecht gewoon aan mee. De kiezer wordt sowieso geminacht door links en rechts, maar helemaal in deze verkiezingstijd.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 10:59 in reactie op Rob van Koot Reageer op Renée

    Renée

    En iedere keer laten we ons weer gewillig zand in de ogen strooien... :(

  • Rob van Koot, di 25 mei 2010 12:10 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Rob

    Rob

    Ja dat is ook weer waar. Maar toch is het ook een leuk spel om te volgen. Ik noem het volksvermaak.

  • Rouane Rabbit, di 25 mei 2010 08:55 Reageer op Rouane

    Rouane

    De belangrijkste concurrent van Groenlinks is de PvdA, op dit moment.

    Halsema praat met deze wetenschap in achterhoofd. Ze wil een deel van de PvdA stemmen, waarvan zij vindt dat die bij Groenlinks horen.

    Dit zijn de gewone campagne-schijngevechten.

  • , di 25 mei 2010 08:43 Reageer op

    Een sluipmoordpoging van Halsema, waarmee ze zichzelf nmm zwaar in eigen voet schiet.
    Ofwel, ze zaagt aan de tak waarop ze zit.

  • babs haanstra, di 25 mei 2010 08:34 Reageer op babs

    babs

    Gaat lekker, zo, in het centrum/aan de linkerkant van politiek Nederland.
    Ik krijg het gevoel dat Femke zich de laatste tijd aan het overschreeuwen is.
    Waarom, als ze samenwerking met de PvdA zo wezenlijk vindt, legt ze niet de nadruk op de overeenkomsten tussen beide partijen?
    Waarom kruipt ze bij voortduring dicht tegen D66 aan, een partij die liberaal is en nauwelijks kroonjuwelen meer draagt?
    Waarom verwijdert ze zich van de SP, die nog het meest de waarden van socialisme uitdraagt?
    Waarom is onder leiding van Femke GL steeds verder de liberale kant opgegaan?
    Waarom spreekt ze vol lof over Wouter Bos, die een van de pleitbezorgers van marktwerking, al onder Kok, was?
    Waarom vindt zij aanpassing (lees: verdere afbraak) van onze verzorgingsstaat zo voortreffelijk?
    Kortom: zij staat voor een liberaal (ze zegt: vrijzinnig) Nederland, waar zij qua oorsprong (PSP, CPN o.a.) een sociaal land zou horen voor te staan.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 08:47 in reactie op babs haanstra Reageer op Renée

    Renée

    Allemaal relevante vragen, @Babs. Ik noem het regeergeilheid, kan er echt niets anders van maken. :(

  • Piet Pelle, di 25 mei 2010 09:25 in reactie op babs haanstra Reageer op Piet

    Piet

    Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop Halsema het vervelende en polariserende links/rechts denken in perspectief zet door linkse standpunten te verenigen met liberalisme.
    Ga zo door, Femke!

  • Joop Schouten, di 25 mei 2010 14:05 in reactie op Piet Pelle Reageer op Joop

    Joop

    Liberalisme. Neoliberalisme.
    Halsema ziet voordelen in beide.
    Ik slechts in één daarvan. (Je weet wel.)

  • zorba de griek, di 25 mei 2010 09:30 in reactie op babs haanstra Reageer op zorba

    zorba

    ----Gaat lekker, zo, in het centrum/aan de linkerkant van politiek Nederland. ----

    Voor de rechtse kiezer is dit inderdaad genieten in het kwadraat.

    ----Ik krijg het gevoel dat Femke zich de laatste tijd aan het overschreeuwen is. ----

    Dat gevoel heb ik al 2 jaar.

    -----Waarom, als ze samenwerking met de PvdA zo wezenlijk vindt, legt ze niet de nadruk op de overeenkomsten tussen beide partijen?----

    Omdat Paars alleen een optie is als de VVD er aan meedoet. En dat is dus niet zo dus valt Paars af.

    ----Waarom kruipt ze bij voortduring dicht tegen D66 aan, een partij die liberaal is en nauwelijks kroonjuwelen meer draagt?----

    Beide partijen zijn te klein voor tafellaken. Omdat vele kleintjes een grote maken vormt men sinds 1 jaar een power-couple. Ze gaan zelfs samen lunchen tussen de middag (gok ik).

    ----Waarom verwijdert ze zich van de SP, die nog het meest de waarden van socialisme uitdraagt?----

    Omdat helemaal niemand de SP nog serieus neemt.

    -----Waarom is onder leiding van Femke GL steeds verder de liberale kant opgegaan?----

    Meeregeren, meeregeren en meeregeren. Halsema is al bijna 10 jaar fractievoorzitter. Die wil afscheid nemen door de voordeur, kortom ze heeft er alles maar dan ook alles voor over om Minister te kunnen worden. Als dat moet via een rechtse coalitie dan moet dat maar. Eigenbelang gaat voor principes bij La Halsema.

    ----Waarom spreekt ze vol lof over Wouter Bos, die een van de pleitbezorgers van marktwerking, al onder Kok, was?----

    Dat is geen compliment naar Bos, het is een mes in de rug bij Cohen. Bos heeft ze samen met Pechtold 8 uur lang lopen afmaken in het Uruzgan-debat. Kortom, de complimenten aan het adres van Bos zijn absoluut niet gemeend, het is puur electoraal opportunisme.

    ----Waarom vindt zij aanpassing (lees: verdere afbraak) van onze verzorgingsstaat zo voortreffelijk?----

    Omdat ze er alles voor over heeft om te mogen regeren met de VVD.

    ---Kortom: zij staat voor een liberaal (ze zegt: vrijzinnig) Nederland, waar zij qua oorsprong (PSP, CPN o.a.) een sociaal land zou horen voor te staan.----

    Er zit inderdaad nauwelijks nog een verband tussen de roots van Groen Links en de huidige koers van Halsema. Alles moet wijken voor haar persoonlijke ambitie Minister te worden in een volgend Kabinet.

    Alles.

    Er is nog maar 1 klein hobbeltje op weg naar een coalitie VVD-CDA-D66-GL. Halsema en Pechtold zullen zich straks bij de formatie van een Groen Rechtse coalitie moeten conformeren aan het spijkerharde migratiebeleid van de VVD. Ik ben erg benieuwd hoe Halsema maar ook Pechtold dat straks gaan uitleggen aan de achterban.

  • babs haanstra, di 25 mei 2010 11:24 in reactie op zorba de griek Reageer op babs

    babs

    Jouw standpunten, Paul, zijn wel duidelijk gemaakt op Joop.nl: rabiaat rechts. En dat mag natuurlijk.
    Ik ga niet in op al je schrijfsels. Wat me opvalt, is dat je meer bezig bent met een legpuzzel (wie kan met wie regeren), dan met idealistische zaken. En daarop steunt een democratie!

  • Inter Bella, di 25 mei 2010 14:41 in reactie op babs haanstra Reageer op Inter

    Inter

    Kun je ook inhoudelijk reageren? Het feit dat iemand een rechts standpunt aanhangt wil absoluut niet zeggen dat politiek analyses niet mogelijk zijn. Ik heb het dan ook gedeeltelijk eens met Paul en daarvoor hoef ik echt niet rechts te zijn. Dogmatisch, zo u denkt. Jammer.

  • N van Gogh, di 25 mei 2010 08:33 Reageer op N

    N

    De PvdA is er door Cohen niet beter op geworden. Maar is het de schuld van Cohen? Wouter Bos is hier de architect van. Ik denk dat hij (Bos) een dubbele agenda had. De val van het kabinet en daarna zag hij de bui al hangen; hij was uitgespeeld. Dat er geen open sollicitatie heeft plaatsgevonden is een truc.
    Jammer voor Cohen die ik als een zeer gedreven en goede bestuurder waardeer. Hij is in een circus terecht gekomen waar hij niet in thuis hoort.
    Jammer.

  • Alex Alexander, di 25 mei 2010 08:27 Reageer op Alex

    Alex

    Hieruit blijkt maar weer hoe knap het zou zijn als Rutte zijn zetels uit de peilingen echt binnen haalt.

    Op links zien ze elkaar als bondgenoten en zullen ze elkaar nooit echt hard aanvallen. Op rechts doen ze dit wel, daar strijden ze gewoon met iedereen.
    Ik vind dat een kwalijke zaak, als je dan over een leider van links spreekt en bondgenoten... zet dan een nieuwe algehele 'linkse partij' op.

    Praten over coalities doe je na 9 juni, daarvoor strijd je voor je eigen programma, je eigen agenda.

  • Rouane Rabbit, di 25 mei 2010 08:49 in reactie op Alex Alexander Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Op links zien ze elkaar als bondgenoten en zullen ze elkaar nooit echt hard aanvallen. ]----

    Heb je het artikel gelezen waarop je reageert?

  • Alex Alexander, di 25 mei 2010 14:18 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Alex

    Alex

    Ja er staat duidelijk vermeld dat Halsema Cohen niet zal aanvallen en als bondgenoot ziet.

    Correct me if I'm wrong.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 08:23 Reageer op Renée

    Renée

    [...] 'In sommige peilingen staat de VVD zes zetels voor. Ik kan me niet voorstellen dat de bedoeling van de PvdA was om de VVD groot maken.' [...]

    Hé dat is nieuw voor mij, het is de schuld van de PvdA dat de VVD groot is geworden. Ik dacht steeds dat de VVD stemmen wegkaapte bij de PVV en het CDA omdat men resp. Wilders een beetje zat wordt en genoeg heeft van Balkenende en... omdat Rutte zich opwerpt als de Wilders-voor-nette-mensen, zoals Wim de Bie het zo treffend uitdrukte.

    [...] Wíj bekorten de WW. Wíj verlagen de lasten op arbeid." [...]

    Ze wil het liefst met de PvdA, maar ze past ook uitstekend bij de VVD, als ik dit zo lees. Kortom, regeergeil als ze is, kun je met Femke Halsema alle kanten op. ;)

  • zorba de griek, di 25 mei 2010 09:02 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op zorba

    zorba

    ---- Hé dat is nieuw voor mij, het is de schuld van de PvdA dat de VVD groot is geworden.----

    Cohen verdient in deze alle credits. Sinds het vertrek van Bos heeft de VVD er 18 zetels bij gekregen.

  • Roelof van Laar, di 25 mei 2010 08:23 Reageer op Roelof

    Roelof

    Wat een goedkope aanval. Halsema ruikt blijkbaar bloed. Ik vraag me deze campagne echt af wie er nu nog bezig is met de toekomst van Nederland. Het lijkt erop alsof campagnes tegenwoordig draaien om het zo zwart mogelijk maken van je tegenstander en hopen dat jou dat stemmen oplevert. Bah.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 08:51 in reactie op Roelof van Laar Reageer op Renée

    Renée

    De Amerikaanse methoden vinden steeds meer gehoor hier. Helaas, maar we zullen ermee moeten leren leven.

  • Joop Schouten, di 25 mei 2010 09:51 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Joop

    Joop

    Ik niet.

  • Renée Olsthoorn, di 25 mei 2010 10:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée

    Renée

    Ga je dan emigreren, @Joop. ;) Of zie je een mogelijkheid deze praktijken ten goede te keren? Alles wat uit Amerika komt, wordt omarmt: van Valentijnsdag tot verkiezingsstijl. Jammer, maar het gebeurt. Ik mag alleen hopen dat uiteindelijk het fatsoen toch wint - want dat is een ander verhaal - en een man als Cohen daarvoor wordt beloond.

  • Rob van Koot, di 25 mei 2010 10:44 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Rob

    Rob

    Het is waar wat je stelt. Maar is de gemiddelde Nederlander ook niet te dom om de inhoud van programma's waardevrij te beoordelen? Ja ik weet het, dat mag je niet zeggen maar het is natuurlijk wel zo. Iedereen stemt vanuit eigenbelang, landsbelang bestaat helaas niet meer. Wie kan het echt wat schelen dat we een staatsschuld hebben? Of een begrotingstekort? Of welk ander probleem dan ook. Dus hoe triest ook, de vorm en de mannetjesmakaerij zullen winnen. En heel erg is dat eigenlijk ook niet want de coalitievormings dempt de retoriek toch wel.

  • Eline W, di 25 mei 2010 13:48 in reactie op Rob van Koot Reageer op Eline

    Eline

    Als mensen alleen uit eigenbelang zouden stemmen zou de VVD nooit zo groot zijn in de peilingen. Mensen stemmen op de partij waarvan de lijsttrekker ze betrouwbaar lijkt. Wat er in het partijprogramma staat weten ze niet of het kan ze niets schelen.

    Ik merk zelf dat ik moeite heb met de retoriek van Rutte weerstaan, die man kan zo goed anderen (terecht) bekritiseren dat hij niet meer hoeft te vertellen wat hij zelf wil. Maar dan ga ik nadenken, kijk ik naar zijn verkiezingsprogramma en CPB, en dan weet ik dat wat hij zegt misschien wel goed gevonden kan zijn. Maar dat hij zelf nog veel slechter is voor het land. Heel veel mensen doen dat niet en vallen voor zijn retoriek, terwijl ze het helemaal niet met hem eens zullen zijn. Daar zullen ze achter komen als het al te laat is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel