17 november 09 08:25 Reageer (32) Politiek RSS

Haagse moslims moeten gemengd zwemmen van VVD

'Vrouwen moeten badpak kopen, oppas voor de kinderen regelen. Dat is juíst emancipatie'

De gemeente Den Haag schaft de gescheiden zwemuren voor mannen en vrouwen af. Handelt de VVD uit angst voor de PVV? Elke donderdagavond is zwembad De Houtzagerij in Den Haag een uur lang gereserveerd voor mannen. De vrijdagavond is voor vrouwen. Vanaf 20.45 uur gaan de luiken dicht en de beveiligingscamera’s uit. De gasten kunnen ongestoord zwemmen, zonder de angst dat iemand van de andere sekse hen in badkleding ziet.

Foto: Flickr CC Exyan Y.

Lees extern artikel: www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2916340.ece/H...

Laatste Reacties (32) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Monique Willems, do 19 november 2009 16:16 Reageer op Monique

    Monique

    Dat is waar, wat dat betreft is doelgroep zwemmen ook zeker een (commerciele) optie. Moet ook kunnen.
    Ik heb kennelijk niet zoveel geduld; over 50, 60 jaar ziet het er hier ook vast wel anders uit.

  • Monique Willems, vr 20 november 2009 09:09 in reactie op Monique Willems Reageer op Monique

    Monique

    Nu moet ik weer voor mezelf iets hergroeperen. Nl. dat de badmode van 50-60 jaar geleden hoort bij de golfbewegingen van mode. De antieke griekse lichaamscultuur die naar zediger moest (want daarna oude testament, nieuwe testament en daarna ook top-puriteins koran) is na duistere tijden in de romantiek en verlichting e.d. weer iets dat mocht. Zoals afbeeldingen van goden en mensen daar mochten. Dat is bij heilige wetten in de ban gegaan en durf maar eens tegen die fundamenten in te gaan. Dus de vergelijking gaat mank, dat het bij ons ook zo was. Het was wel zo, maar in de context van een mode-kunst-lichaamsopvatting-vrijere moraal golfbeweging (we kennen de britse victoriaanse preutsheid ook nog wel).
    Dit is van andere orde dat beloning en straf die er door ene god/allah op staat om al dan niet te gehoorzamen.
    Kom ik bij de transactionele analyse in Ned, een mensbeeld waarbij iedereen onvoorwaardelijk OK is. Daar is een fase kenmerkend voorkinderen, nl de adaptieve fase; die van gehoorzaamheid. Duidelijk wordt gemaakt dat de ouders de taak hebben om het kind te coachen naar vaardigheden, waarbij ze kunnen beoordelen waarom ze gehoorzamen. Mn waarden als veiligheid, gezondheid en welzijn voor jezelf als de ander spelen daarin de spil. Maar daarin horen alle religies de maat te worden genomen. En ik ben geen atheist.

  • Ruud Flohil, do 19 november 2009 15:23 Reageer op Ruud

    Ruud

    Laat vrouwen die dat willen toch lekker gescheiden van mannen zwemmen als ze daar behoefte aan hebben. Wat een gezeur weer van de VVD, ze willen zich zeker profileren. 40 jaar geleden was het heel normaal. Had toen niets met de moslims te maken. Voor de goede orde, ik ben Agnost.

  • Monique Willems, do 19 november 2009 14:45 Reageer op Monique

    Monique

    Het komt banaal over als ik dit schrijf, maar het gegeven dat imans vrouwen de hand neit schudden, heeft zijn herkomst in de, wellicht, schaamte die de profeet Mohammed ervoer toen hij een erectie kreeg, terwijl hij de hand van een vrouw schudde. Ik kan er alleen bij denken: vaker doen, dan gaat de spanning er wel af, net als bij naturistenvolkeren of nudistenstranden.
    Zedelijkheid of ongewenste intimiteiten schuilen m.i. niet in kleding of jezelf bevinden in dezelfde ruimte als het andere geslacht. Het heeft te maken hoe je met lichamlijke integriteit en gesstelijke integriteit omgaat. En je daarbij niet schuldig maakt aan pesterig, vunzig geklier. Dat is bij gewoon zwemmen oid niet aan de orde. Maar ja, ik bekijk het met gelovige arbo-ogen.

  • Wim Streep, di 17 november 2009 22:14 Reageer op Wim

    Wim

    Het is wel erg raar dat de luiken dicht gaan en de camera's uit (moeten), volgens mij wijkt dat wel af van de regels. Het zou kunnen betekenen dat voor allerlei zaken voortdurend aangepast zouden moeten worden. Dat maakt het een en ander toch wel erg gecompliceerd. Het heeft wel een precedentwerking.

  • Remko Kortink, di 17 november 2009 21:09 Reageer op Remko

    Remko

    De beslissing op zich is in mijn visie best wat voor te zeggen... alleen wat is het gedachtegoed achterliggend? naar mijn idee ben ik tegen elke zichtbare uiting van godsdienst in de openbare ruimte.

    enige probleemis natuurlijk de culturele achtergrond van een land (lees Nederland). Moeten we dan ook de kerstuitingen en sinterkaas etc. gaan weren. uit de winkelstraat?

    Ik denk dan ook dat als je zo iets wilt doorzetten je een brede aanpak daarvoor nodig hebt evenals uniform geldende regels.

    Misschien is het een eerste stap om bijvoorbeeld algemene leefregels aangaande godsdienstige uitingen af te spreken met als basis dat godsdienst beleefd wordt binnenshuis.

  • Sylvia Stuurman, di 17 november 2009 19:34 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    En dan ook allemaal naar één groot kleedhokje?
    Want dat die kleedhokjes gescheiden zijn, is dat niet ook allemaal omdat mannen hun vrouwen verbieden om zich om te kleden in gemengde kleedhokjes?

    Of is mogen kleedhokjes wel gescheiden omdat mensen dat *zelf* plezieriger vinden?

    Wie bepaalt wanneer een vrouw iets gescheiden wil doen omdat ze dat zelf plezieriger vindt of omdat haar man dat wil? De VVD?

    Over overheidsbemoeienis gesproken...

  • Marcel LeCram, di 17 november 2009 18:57 Reageer op Marcel

    Marcel

    "Citaat Florian: Samengevat worden vrouwen door de islam nog steeds achtergesteld met tal van zaken die ze niet mogen."

    En jij wilt daar als ik het goed begrijp een uurtje zwemmen aan toevoegen. Begrijp ik je dan goed?

  • Farah H., di 17 november 2009 19:09 in reactie op Marcel LeCram Reageer op Farah

    Farah

    hahaha die zit! xD

  • Wie is U?, di 17 november 2009 18:38 Reageer op Wie

    Wie

    De VVD vertrouw ik voor geen meter. Vandaag dit, morgen weer dat. Een PVV-standpunt waar ik natuurlijk wel mee kan leven. Ik vind het altijd zo frappant dat de reactiebrieven altijd de kern van de zaak voorbij tikken. Gaan we straks gemengd voetballen? Hebben we niks beters te doen? Het gaat om de vorm van privacy etc, etc... Maar ondertussen is apart zwemmen gewoon een vorm van onderdrukking, bedacht door de Moslim man. Niet meer en niet minder. Kunnen wij niets aan veranderen. Vrouwelijke arts voor mijn vrouw, Vrouw moet apart in theater naast andere vrouwen, vrouw moet hoofddoek, andere man mag geen aantrekkelijkheden vinden. Vrouw weinig in openbaar! Kijk eens naar de dagelijkse beelden van alle Islamitische landen waar op straat massa mensen te zien zijn. Mocht je een vrouw zien lopen dan ben je een knappe roze rakker die dat ziet! Kom toch op mensen, loop toch niet weg voor de feiten. De integratie is de grootste fout op neerlands bodem ooit! Zij zullen hun strakke geloof in combinatie met hun cultuur nimmer opgeven. Ze hebben nog gelijk ook. Dat wil ik namelijk ook niet. Maar om die twee culturen dan te mengen, tja... Daar krijg je rare situaties van, of u nou wilt of niet. En hoe harder de groei, hoe meer het op gaat vallen en hoe meer u er niet meer omheen kan. Maar alle PVV-stemmers zijn domme mensen! Ik hoop oprecht uit mijn hart dat degene die dat zegt gelijk krijgt.

  • Marcel LeCram, di 17 november 2009 19:01 in reactie op Wie is U? Reageer op Marcel

    Marcel

    Persoonlijk vind ik dat jij de zaak ook behoorlijk voorbij tikt. Van een uurtje zwemmen naar een vrouwelijke dokter of aparte plekken in het theater.

  • Paula Pop, di 17 november 2009 19:25 in reactie op Wie is U? Reageer op Paula

    Paula

    Sombere kijk op de wereld heb jij, Wim. Ik denk dat Moslim vrouwen heel goed in staat zijn om voor zichzelf op te komen. Als zij apart willen zwemmen is dat toch aan hen om te beslissen hierover.
    Bovendien denk ik dat de Moslim vrouwen in Nederland al gestaag emanciperen. Ik kom ze vaak tegen in mijn patienten bestand, maar ik heb niet het idee dat ze als zielige onderdrukte vogeltjes door het leven gaan. Juist niet. Ze zijn steeds beter opgeleid en maken ruimere keuzes dan vroeger.
    Juist door deze vrouwen zal het ooit goed komen met de integratie.

  • Paula Pop, di 17 november 2009 18:09 Reageer op Paula

    Paula

    O ja, en ik ben totaal niet geemancipeerd want ik werk met vrouwen, voor vrouwen.

  • Paula Pop, di 17 november 2009 18:03 Reageer op Paula

    Paula

    Gemengd zwemmen heeft geen moer met integratie te maken. Lekker samen met je eigen doelgroepje sporten is toch prima? En wil je dat niet, dan ga je op een ander uur sporten.
    Zal wel door een man verzonnen zijn! Wanneer gaan we gemengd voetballen?

  • Florian Lichti, di 17 november 2009 17:34 Reageer op Florian

    Florian

    Prima intiatief....dit is zoals anderen schrijven inderdaad het begin van de islamisering en dat moet stoppen.

    Islamistische vrouwen word verboden met mannen te zwemmen....zij zouden de vrijheid moeten hebben om OOK met mannen te mogen zwemmen. En dan zonder boerkini.

    Samengevat worden vrouwen door de islam nog steeds achtergesteld met tal van zaken die ze niet mogen.
    Dat noem ik geen vrijheid.

  • Farah H., di 17 november 2009 16:33 Reageer op Farah

    Farah

    Waar slaat dit nou weer op?! Ze moeten zich om andere problemen druk maken. Ik ben ook weleens met mijn moeder een paar uurtjes gescheiden van mannen gaan zwemmen en je wilt niet weten hoeveel Nederlandse vrouwen er ook waren. Zulke uurtjes zijn gewoon erg nodig, niet alleen voor moslims, maar ook voor vrouwen die misschien wat onzeker zijn over hun lichaam of vrouwen die ongestoord willen zwemmen zonder zich bekeken te voelen. Ik vind het meer dan belachelijk met wat ze nu weer komen, met een paar uurtjes speciaal voor vrouwen wordt niemand er slechter van. Iedereen weet ook wel dondersgoed dat vrouwen die hoofddoeken dragen of vrouwen die zich liever voor mannen bedekken, nooit naar een gemengd zwembad zouden gaan. Hierdoor sluit je die vrouwen gewoon buiten en dat is discriminerend. Ik vind het echt een afschuwelijk en denigrerend voorstel. Het lijkt wel een beetje op die kopvodden-tax , ook zo'n lachertje.
    Pff hier word ik zo kwaad van!
    Bij de meeste stranden hebben naturisten hun eigen stukje strand, maar paar uurtjes voor vrouwen die niet met mannen willen zwemmen is teveel gevraagd!!
    Waar gaat het heen met Nederland???

  • Fatima Bloodhooft, di 17 november 2009 17:38 in reactie op Farah H. Reageer op Fatima

    Fatima

    Juist, dat ben ik nou nog vergeten: Naaktzwemmen! :)

    Terecht maak jij je kwaad. Het VVD voorstel getuigt namelijk van discriminatie (tegen (allochtone) vrouwen) die gewoon een uurtje onder elkaar willen zwemmen zonder zich geremd of beschaamd te voelen. Net zo goed als dat er clubs zijn waar je uitsluitend als mannen onder elkaar een sigaartje mag roken of een balletje mag schieten. Of, of, of... voorbeelden ten over.

    Afschaffen dat gescheiden mannen- en vrouwenvoetbal. Afschaffen dat gescheiden mannen- en vrouwen wielrennen, afschaffen dat gescheiden mannen- en vrouwenschaatsen, afschaffen dat gescheiden mannen- en vrouwenzwemmen. Afschaffen dat... oh, wacht eens even...

  • Farah H., di 17 november 2009 18:25 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Farah

    Farah

    Exactement! Niks meer aan toe te voegen, punt is duidelijk: belachelijk voorstel.

  • Fatima Bloodhooft, di 17 november 2009 15:42 Reageer op Fatima

    Fatima

    babyzwemmen, peuterzwemmen, leszwemmen, gehandicaptenzwemmen, revalidatiezwemmen, obesitaszwemmen, wedstrijdzwemmen, synchroonzwemmen, gayzwemmen, reddingszwemmen, fitnesszwemmen, seniorenzwemmen, banenzwemmen, golfslagzwemmen, rugzwemmen, recreatiezwemmen, gezinszwemmen, zwangerevrouwenzwemmen, moonlightzwemmen, reactiveringszwemmen, vrijzwemmen, allevissenzwemmen, dus waarom geen apart zwemmen voor vrouwen van welk ras of geloof dan ook?

    Ik zou het ook wel leuk vinden. Lekker als vrouwen onder elkaar met al je afwijkingen, grote/kleine buiken/borsten en bobbels en roddels niet zichtbaar voor toeschouwers, camera's en mannen. Lekker persoonlijk en heerlijk privé.

  • Ton evertsen, di 17 november 2009 15:31 Reageer op Ton

    Ton

    de kop dekt de lading niet men heeft niet gezegd dat moslims gemengd moeten zwemmen men heeft gezegd dat ALLE gescheiden zwemmen afgeschaft wordt.

    Renee o stelt dat het geen rascisme is, misschien toch even de grondwet bekijken waar seksisme toch ook in het rijtje staat van zaken waarop gediscrimineerd kan worden, iemand binnenlaten op basis van of zijn geslachtsdelen intern of extern zitten is dus net zo verboden als op huidskleur of geaardheid.

    btw heb nog nooit een mannenzwemuur gezien waar vrouwen niet toegestaan waren, of een seculier zwemuurtje.

  • Just Lurking, di 17 november 2009 16:17 in reactie op Ton evertsen Reageer op Just

    Just

    "Renee o stelt dat het geen rascisme is, misschien toch even de grondwet bekijken waar seksisme toch ook in het rijtje staat van zaken waarop gediscrimineerd kan worden, iemand binnenlaten op basis van of zijn geslachtsdelen intern of extern zitten is dus net zo verboden als op huidskleur of geaardheid."

    Uw redenering volgend zou u dus het liefst zien dat iedere onschuldige behoefte aan wat privacy - zoals een uurtje onbespied zwemmen - op de schop gaat, omdat het zou indruisen tegen de Grondwet?! Sorry, maar hierom moest ik een beetje grinniken. Wat dacht u ervan om, met dezelfde Grondwet in de hand, dan ook maar 'discriminerende' sporten zoals voetbal en hockey te verbieden gescheiden mannen- en vrouwenteams te hebben? O ja, u vindt vast ook dat er een wet tegen gescheiden kleedkamers ingevoerd zou moeten worden... :))

    Als u per se een zo belangrijke wet als de Grondwet erbij wilt halen, doe dat dan wel op een manier die hout snijdt.

  • amar issimo, di 17 november 2009 13:28 Reageer op amar

    amar

    Alsof mannen alleen maar in het zwembad bezig zijn met het kijken naar vrouwen. Met dit uurtje , en bovenstaande argumenten, zet je mij wel zo neer, waarvoor dank.

  • Marcel LeCram, di 17 november 2009 12:47 Reageer op Marcel

    Marcel

    Er bestaat voor wel meer doelgroepen een apart uurtje. Ik zie het probleem niet.

  • Joop Schouten, di 17 november 2009 12:46 Reageer op Joop

    Joop

    Wat een onzinnig idee.

    Hebben die neoliberalen niet iets beters om te bespreken?
    Ik dacht dat ze voor een vrije keuzes waren?

    Wederzijds respect begint niet bij verordeningen.

    Dit is wederom een 'rechts' idee die uiteindelijk stigmatisering in de hand werkt.
    Maar misschien is dit juist de bedoeling.

  • Tomtom Frijling, di 17 november 2009 12:29 Reageer op Tomtom

    Tomtom

    Belachelijk dogmatisch. "Het gaat op het principe"; om mensen in een Nederlandse norm te dwingen.
    Wat betekent vrijheid nog in de politiek? Niet zelf keuzes kunnen maken dus.

  • Martin Utrecht, di 17 november 2009 12:21 Reageer op Martin

    Martin

    En als autochtone vrouwen aangeven liever te gaan zwemmen tijdens een gescheiden zwemuurtje, zijn dan deze Nederlandse vrouwen ook niet genoeg geïntegreerd?

  • Dead Rising, di 17 november 2009 11:51 Reageer op Dead

    Dead

    En terecht. We zijn hier in Nederland, niet in Arabie.

    De poppen zouden aan het dansen zijn als ik als blanke man zou eisen dat ik alleen maar met andere blanke mannen tegelijk wil zwemmen, niet waar? Ook terecht, dat zou namelijk absurd zijn.

    Dus niet zeuren dames en gewoon zwemmen met de rest. Of niet zwemmen.

  • Just Lurking, di 17 november 2009 12:20 in reactie op Dead Rising Reageer op Just

    Just

    Deze vrouwen willen graag kunnen zwemmen zonder door mannen te worden bekeken, het gaat niet om blank of zwart, en heeft met racisme dus totaal niets te maken. Het gaat om een vorm van privacy die voor hen en hun geloof essentieel is. U vergelijkt appels met peren @ dead rising.

    En u reageert als een man met wie ik ooit in de dameskleedkamer van een zwembad oog in oog (en nog meer) stond die zich daar aan het verkleden was. Ik maakte hem erop opmerkzaam dat hij zich een deurtje vergist had. "O, dat geeft niet," was zijn nogal onnozele reactie en ging onverdroten verder met zijn toilet. Het feit dat ik het vervelend vond, maakte hem blijkbaar niet uit of kwam niet in hem op. "Gezeur" zal hij wel gedacht hebben.

  • Klaas Hansen, di 17 november 2009 13:50 in reactie op Just Lurking Reageer op Klaas

    Klaas

    Als dat voor hun geloof essentieel is dan bouwen ze maar zelf een zwembad. Niet van gemeenschapsgeld. Dis is nu precies wat islamisering is. Stap je voor stapje. gaat het steeds verder.
    En dat moet stoppen!

  • Just Lurking, di 17 november 2009 14:17 in reactie op Klaas Hansen Reageer op Just

    Just

    Er zijn zoveel zaken die uit gemeenschapsgelden worden betaald, waarvan ik geen gebruik maak of niet mee eens ben, maar daarom vind ik dat nog geen reden om ze af te schaffen.

    Er is hier geen "Islamisering" aan de hand, het enige wat hier aan de hand is een hetze tegen de Islam door lieden die daar een politiek gewin uit willen halen, en ik weiger daaraan mee te doen, noch me daardoor mee te laten slepen.

  • Mario Frieswijk, di 17 november 2009 20:10 in reactie op Klaas Hansen Reageer op Mario

    Mario

    Zwembaden hadden al ver voordat er een moslim in dit land woonde al speciale lessen voor vrouwen. Deze zijn nooit afgeschaft (ondanks de emancipatie) omdat veel (oudere) vrouwen anders niet naar het zwembad komen.

  • joop van e, di 17 november 2009 11:51 Reageer op joop

    joop

    wordt het 'bejaardenzwemmen' nu ook afgeschaft..?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven