23 april 11 11:27 Reageer (38) Politiek RSS

GroenLinks: stop uitzetten verwestersde Afghaanse meisjes

Tofik Dibi in de bres voor twee Afghaanse zussen

GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi roept minister Gerd Leers op om twee Afghaanse zussen niet uit te zetten zolang de criteria van 'verwestersing' nog niet duidelijk zijn.

Dat schrijft de Volkskrant. Dibi wijst op de overeenkomsten tussen de zussen Karima (18) en Krishma (15) en Sahar die onlangs te horen kreeg dat ze hier mocht blijven, omdat ze te verwestersd is om naar Afghanistan te worden teruggestuurd. Dibi:

Het mag niet zo zijn dat wie op de voorpagina van de krant komt te staan, een andere behandeling krijgt dan al die andere, voor ons onbekende gezichten.

Woensdag is er in de Tweede Kamer een debat over de asielprocedures. Daarin zal  Dibi duidelijkheid vragen over de criteria voor een verblijfsvergunning voor 'verwestersde' Afghaanse meisjes.

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jager Verzamelaar, za 23 april 2011 16:55 Reageer op Jager

    Jager

    Ik ben veroosterd


    Waarom mag ik hier blijven?

  • Sylvia Stuurman, za 23 april 2011 17:09 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Sylvia

    Sylvia

    ;-)

  • Mostafa Mouktafi, za 23 april 2011 17:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Nou, dan gaat Wilders meteen even nadenken of dat zomaar kan en mag!
    Ik walg zo en zo wat dat woord'' Verwestersde''. Het lijk of alles koek en ei ''voelt'' als je vervesterd wordt.
    Ik hoor dat veel Nederlanders in Zuid Amerika een bestaan hebben daar opgebouw en zonder iemamd hen te vragen om te zich te laten VerAfrikanen.
    Superieur denken als apart mensen is van alle tijden.
    Vriendelijke groet.

  • Mostafa Mouktafi, za 23 april 2011 17:25 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zuid Afrika bedoelde ik. Correctie.

  • Michiel Online, za 23 april 2011 18:48 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Michiel

    Michiel

    "Ik ben veroosterd


    Waarom mag ik hier blijven?"

    LOL!

  • Sonja van Geloven, za 23 april 2011 16:07 Reageer op Sonja

    Sonja

    Dus weer een een enorme 'stimulans' om snel te 'verwesteren' - wat dat ook mag betekenen. Wanneer het verboden om mensen te dwingen een andere religie aan te nemen, waarom mag je dan wel iemand bekeren tot een cultuur cq ideologie?

  • Ben Joosten, za 23 april 2011 16:51 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Ben

    Ben

    Ik denk dat "verwesteren" in het geval van schoolmeisjes iets is wat min of meer vanzelf gaat. Dwang of stimulans zullen nauwelijks een rol spelen, tenzij het de stimulans is waar ieder kind mee te maken heeft: doe goed je best, voor later.

  • Sonja van Geloven, za 23 april 2011 22:13 in reactie op Ben Joosten Reageer op Sonja

    Sonja

    Ik had het over de hijgerige integratiedwang. Doe je best, voor later - voor wat? The West is the Best? De consumptiemaatschappij? En hoeveel later? De problemen in deze wereld gaan immens worden, en snel ook.

  • Macho Softy, za 23 april 2011 14:58 Reageer op Macho

    Macho

    Hmm, ik las net op teletekst dat Leers Wilders een betrouwbare en plezierige vent vindt. Wat een onwaarschijnlijke ommezwaai. Zou Wilders iets van Leers weten?

  • Mostafa Mouktafi, za 23 april 2011 14:11 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Verbaast mij niets, wij leven hier de laatste jaren in een luxe Deerde Wereld. Genoeg geld maar weinig begrip voor je Naasten. Politici praten manens Jezus en handelen namens de duivel. Een zichbare feit.
    Hou je kop een keer, Mostafa!
    Is goed.

  • Turks NL, za 23 april 2011 13:22 Reageer op Turks

    Turks

    Verwesterd of niet, niemand is zijn leven zeker in Afghanistan.

  • Vals Plat, za 23 april 2011 12:46 Reageer op Vals

    Vals

    Tofik, je discrimineert op geslacht! Dat is volgens de grondwet verboden. Je moet dan ook verwesterde Afghaanse jongens hier houden. En natuurljk hun ouders, en jongere broertjes en zusjes. Opa en oma ook niet vergeten.

  • Paradox !, za 23 april 2011 13:12 in reactie op Vals Plat Reageer op Paradox

    Paradox

    ...als het even kan...

  • NL4 NL, za 23 april 2011 15:11 in reactie op Vals Plat Reageer op NL4

    NL4

    En daarna is er uiteraard de gezinshereniging, want daar heeft iedereen recht op. Dat het om hele grote gezinnen gaat, mag de pret niet drukken.

  • Eline W, za 23 april 2011 20:41 in reactie op Vals Plat Reageer op Eline

    Eline

    Klopt, iedereen die door toedoen van rare veel te lang durende procedures hier is opgegroeid en de gebruiken van zijn "vaderland" niet kent en de taal niet spreekt moet gewoon kunnen blijven.

    Ik zie ook wel in dat we niet iedereen binnen kunnen houden op deze manier, en in de toekomst moet het dan ook voorkomen worden door snellere procedures. Maar kinderen de prijs laten betalen van onze fouten is gewoon absurd.

  • Vals Plat, ma 25 april 2011 11:20 in reactie op Eline W Reageer op Vals

    Vals

    Sarcasmemode aan.
    Inderdaad, het is een schande dat onze overheid afgewezen asielzoekers keer op keer dwingt om in hoger beroep te gaan en ze verbiedt om terug te keren vóórdat alle juridische mogelijkheden uitgeput zijn.
    Sarcasememode uit.

    Een asielprocedure die binnen 3 maanden volledig en uitputtend en definitief afgerond wordt is natuurlijk wel wenselijk.

  • Ginger Ted, za 23 april 2011 12:43 Reageer op Ginger

    Ginger

    Binnen de meeste islamitische cultuurgemeenschappen, maar zeker als die gedragen wordt door een islamitische staat, is de veiligheid en vrijheid van een meisje, of sommige jongens, en zeker niet van niemand die verwesterd is, gewaarborgd, waarbij met 'verwesterd' vooral verlicht denken wordt bedoeld. Dibi begint het door te krijgen. Nou de rest van links Nederland nog.

  • dr. Bob, za 23 april 2011 12:37 Reageer op dr.

    dr.

    Maar "verwesterde" Afghaanse meisjes hebben meestal ook nog volwassen vaders en moeders die helemaal niet verwesterd zijn. En hoe zit dat dan met verwesterde Afghaanse jongens ? Of zijn die niet "cute" genoeg ?

  • Elin Gustavsson, za 23 april 2011 14:11 in reactie op dr. Bob Reageer op Elin

    Elin

    Zucht... U bent zeker ook zo iemand die jongensbesnijdenis net zo erg vindt als meisjesbesnijdenis.
    Het lijkt me tamelijk evident dat men als (verwesterde) vrouw in die contreien een veel groter gevaar loopt. Feitelijk is een vrouw daar bezit (dat bijv. bij ruzies tussen families kan worden opgeëist), itt tot een al dan niet verwesterde man, en heeft sowieso veel minder rechten vgl. met een man.

  • N N, za 23 april 2011 15:31 in reactie op Elin Gustavsson Reageer op N

    N

    Kunt u een oorlogssituatie onderscheiden van vrede?

  • dr. Bob, za 23 april 2011 16:55 in reactie op Elin Gustavsson Reageer op dr.

    dr.

    Komisch, of eigenlijk ironisch, dat u juist bij mij komt met "meisjesbesnijdenis". Waarom blijven mensen die klaarblijkelijk een tegenstander zijn van deze folkloristische activiteit dat woord gebruiken ? Het is gewoon Genitale Verminking ! Niet te vergelijken met de besnijdenis bij manspersonen. Waarom dan toch steeds maar dat typisch Nederlandse nuancerende woordgebruik.
    We hebben het over de meest vernederende, mensonterende, mensontkennende martelpraktijk die nota bene over het algemeen door ouwe sexegenoten wordt uitgevoerd ! En dan liefst met een glasscherf of een roestig vies mes !
    Meisjesbesnijdenis, ga toch alsjeblieft de mond spoelen.

  • Vals Plat, za 23 april 2011 19:47 in reactie op dr. Bob Reageer op Vals

    Vals

    100% mee eens. Bovendien "genitiale verminking" is sexeneutraal, het slaat op zowel jongens- als meisjes besnijdenis.

  • Sylvia Stuurman, za 23 april 2011 17:19 in reactie op Elin Gustavsson Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Vrouwenbesnijdenis in Afghanistan? Waarom denk je dat dat daar zou gebeuren?

    Vrouwenbesnijdenis is iets uit midden-Afrika...

  • Paradox !, za 23 april 2011 12:35 Reageer op Paradox

    Paradox

    Intergratie hier en daar, lukt het, gaan ze alsnog terug. Ik krijg een nare bijsmaak van deportaties, zeker als het Kafka betreft.

  • Jan B, za 23 april 2011 12:30 Reageer op Jan

    Jan

    Deze jongedames zijn waarschijnlijk meer aangepast aan de westerse omgangsvormen dan menig brievenbuspissende liefhebber van gedwongen sex binnen de PVV fractie.

  • Aert Willem d'Holbach, za 23 april 2011 12:50 in reactie op Jan B Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gedwongen sex in de PVV-fractie? Heeft u een smeuïge roddel? Deel hem dan met ons!

  • Theo Joubert, za 23 april 2011 12:28 Reageer op Theo

    Theo

    Met valse vergelijkingen kom je niet verder.

    En Tofik, het klinkt heel menslievend maar je criterium zal onmiddellijk worden uitgelegd als een straf op onvoldoende geïntegreerd zijn.

  • Henk Sneevliet, za 23 april 2011 12:10 Reageer op Henk

    Henk

    'verwestersing' als criterium!
    Het is een teken hoever ook 'links' is meegegaan met de populistische stroom die de wereld in het Westen en Oosten indeelt.
    1. Is het dus OK om naar oorlogsgebied Afghanistan gestuurd te worden als je volgens de normen (welke?????) niet 'verwestersd' bent?

    2. Wat zouden die normen zijn? Het afsnijden van vingers als troffee, het martelen van Afghanen, spelen met hun lijken en deze filmen? Dat is wat Amerikaanse soldaten hebben gedaan zoals paar maanden terug bleek. En dat is nog maar het topje van de ijsberg dat op film is vastgelegd.

    Zoals Gandi ooit zei toen ze hem vroegen wat hij van de 'Westerse beschaving' vond: het zou een goed idee zijn!

  • Reinaert de Vos, za 23 april 2011 14:01 in reactie op Henk Sneevliet Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Het afsnijden van vingers als troffee, het martelen van Afghanen, spelen met hun lijken en deze filmen? ]

    Wat heeft dit dan met verwestersing te maken? Dat gebeurt toch overal? Vermenselijking misschien?

  • N N, za 23 april 2011 15:35 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op N

    N

    Oja, doden Afghaanse soldaten hier iemand van 15 jaar voor de kick, om daarna foto's te nemen en zijn vingers af te snijden als trofee?

    Anyway, het is niet iets exclusiefs 'Westers' het heeft inderdaad te maken met omgeving etc, oorlog doet gekke dingen met mensen.

    Het Kill Team is angstaanjagend normaal: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/27/het-kill-team-is-angstaanjagend-normaal/

  • N N, za 23 april 2011 16:04 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Zie ook de getuigenissen van VS veteranen uit Irak en Afghanistan. Hieruit blijkt dat het doden van burgers op grotere schaal gebeurt dan gedacht en ook wordt gestimuleerd door onbegrensde 'rules of engagement': http://www.youtube.com/user/IVAWtube#g/c/CDECD7CCA576E299

  • Jager Verzamelaar, za 23 april 2011 11:48 Reageer op Jager

    Jager

    "je moet snel even verwesteren anders sturen we je naar een hel op aarde"

  • N N, za 23 april 2011 16:04 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op N

    N

    Een hel o.a. door Westerse bezetting, bombardementen etc.

  • Jager Verzamelaar, za 23 april 2011 16:29 in reactie op N N Reageer op Jager

    Jager

    ja dat bedoel ik

  • N N, za 23 april 2011 17:20 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op N

    N

    Voor de nuancering, Westerse bezetting met Oosterse en Afghaanse hulp.

  • Jager Verzamelaar, za 23 april 2011 11:47 Reageer op Jager

    Jager

    http://www.speld.nl/2011/04/18/twentse-elsemieke-mag-blijven/

  • YggY ..., za 23 april 2011 12:03 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op YggY

    YggY

    Oh, deze is echt leuk.

    Briljant gevonden maar het brengt het wel tot de essentie terug.

  • Joop Schouten, za 23 april 2011 13:07 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    Ha, ha, ha, ha, ha, ha...
    Sterk !

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel