19 juli 11 08:16 Reageer (159) Politiek RSS

'Donner geeft vreemdeling onterecht de schuld'

Oud-minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin: Piet Hein Donner's vreemdelingenbeleid zet vreemdeling in een hoek

Oud-minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin hekelt in een interview met dagblad De Pers het vreemdelingenbeleid van partijgenoot Piet Hein Donner. Volgens Hirsch Ballin geeft Donner vreemdelingen te veel de schuld van problemen waarmee Nederland kampt.

Zo zou men door ongenoegen en gebrek aan herkenning een zondebok zoeken in moslims. Volgens Hirsch Ballin wordt er op de wijze van 'uitsluiting en minachting die daarbij horen' nu ook gesproken over integratie. De politiek raakt gewend aan minachting en keurt het gaandeweg goed.

Ongewild vergelijkt Hirsch Ballin de wijze waarop er tegenwoordig met moslims wordt omgegaan met de Tweede Wereldoorlog:

"Ik doe niet aan vergelijkingen met ’33 of ’40-’45. Maar er is een patroon in het gedrag van mensen: in situaties van ongenoegen, gebrek aan herkenning en bevestiging, zoeken zij groepsgewijs een zondebok. De uitsluiting en minachting die daarbij horen, het wij-zijdenken waarvan veel verborgen zit in de manier waarop nu over integratie wordt gesproken: dat ik dat ver weg houd hoort tot mijn grondmotieven."

Ook over de integratienota van Donner is Hirsch Ballin niet te spreken:

"Die bevat passages waar een redelijk mens het mee eens moet zijn maar ook passages waarin het vreemdeling zijn, het uit een ander land komen, te veel in de hoek wordt gezet van: en daar komen de problemen vandaan. Op een van de eerste bladzijden wordt de islam apart gezet als probleemdomein. Die generaliseringen staan in de weg van de wederkerigheid die integratie nodig heeft. Een minister moet altijd een minister van alle Nederlanders zijn. Niet alleen van degenen die aan de ene kant staan.’

De oud-minister betrekt ook de uitspraken van vice-premier Maxime Verhagen, die onlangs zei begrip te hebben voor mensen die bezorgd zijn over de buitenlandse invloeden in de Nederlandse samenleving. Hierover zegt Hirsch Ballin:

"Dat moet dus niet. Je moet niet zeggen: mooi dat Wilders de problemen heeft benoemd, we zijn het alleen niet eens met al zijn oplossingen. Je moet je afvragen of het de goede omschrijving is van de problemen. […]"

Lees het volledige interview bij De Pers: 'Ik was niet de oppercensor'

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (159) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • N N, do 21 juli 2011 15:17 Reageer op N

    N

    We geven toch ook de Nederlander de schuld voor de misdragingen door Nederlanders. Of nee wacht...dat is helemaal niet logisch meneer Wilders.

  • jose van leeuwen, wo 20 juli 2011 08:42 Reageer op jose

    jose

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2810705/2011/07/20/Politie-neemt-vingerafdrukken-voortaan-op-straat.dhtml
    Gaat men nu van iedereen vingerafdrukken nemen omdat je niet op iemand zijn uiterlijk kunt bepalen wie er al dan niet geen papieren hebben om in NL te verblijven?

  • Reinaert de Vos, wo 20 juli 2011 10:27 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Ja Jose, en het erge is dat we het allemaal lijdzaam laten gebeuren. Nederland is inmiddels het land dat voorop loopt als het om inbreuk van privacy gaat en ook het land waar niemand dat echt wat lijkt te kunnen schelen.

  • Peet Van Velzen, wo 20 juli 2011 08:10 Reageer op Peet

    Peet

    Gelukkig haalt Hirsch Ballin er weer direct de Tweede Wereldoorlog bij.
    Gewoon even om zijn zwakke argumenten wat kracht bij te zetten.
    Als Hirsch Ballin een discussie heeft met zijn vrouw (Gaan we een dagje fietsen of wandelen?) dan haalt hij ook altijd de Tweede Wereldoorlog erbij (Fietsen! De Duitsers marcheerden ook altijd).
    Pff... wat wordt ik moe van deze man.

  • Gracchus Babeuf, wo 20 juli 2011 13:03 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Fijne opmerking van je. Hirsch Ballin is wat familieleden 'kwijtgeraakt' in WOII.

  • zorba de griek, wo 20 juli 2011 07:57 Reageer op zorba

    zorba

    Het wordt tijd dat iemand Hirsch Ballin eens een keer uitlegt dat in een democratie je plannen net zo goed zijn als het aantal kiezers dat op je stemt.

    En de realiteit is dat het CDA gehalveerd is, mede dankzij het beleid Hirsch Ballin.

    Enige zelfreflectie zou in zijn geval op zijn plaats zijn, in plaats van zijn 'de kiezer begrijpt het niet"-gedrag.

    Als je vindt dat de kiezer een onbenul is die er helemaal niets van begrijpt dan moet je een baan in Brussel nemen. Daar zit het van boven tot onder vol met dit soort betweters die vinden dat zij boven de democratie staan.

  • Sylvia Stuurman, wo 20 juli 2011 08:43 in reactie op zorba de griek Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [ dat in een democratie je plannen net zo goed zijn als het aantal kiezers dat op je stemt.]

    Je bedelt er gewoon om dat daar een tegenvoorbeeld van komt he, van zo'n 60-70 jaar geleden...

  • YggY ..., wo 20 juli 2011 09:41 in reactie op zorba de griek Reageer op YggY

    YggY

    Als je vindt dat de kiezer een onbenul is die er helemaal niets van begrijpt dan moet je een baan in Brussel nemen. Daar zit het van boven tot onder vol met dit soort betweters die vinden dat zij boven de democratie staan.
    =============

    U bedoelt:

    Barry Madlener
    Daniel van der Stoep
    Laurence Stassen
    Lucas Hartong

    Die PVV die zo keihard tegen Europa is maar er wel gewoon zitting inneemt om een ruim belegde boterham te krijgen.

    Want van verdienen is geen sprake in deze.

  • Joepie de Poepie, di 19 juli 2011 21:49 Reageer op Joepie

    Joepie

    Het is meer de Islam die onderscheid maakt tussen moslims en voor hun anderen (dhimmi's, 2e rangs burgers). Zoiets is zelfs terug te vinden in hun gebeden. Nederland mag dan wel een ideaal hebben van een multiculturele samenleving, maar als dat éénrichtingsverkeer is, dan voelen mensen zich op een gegeven moment in hun waarde aangetast.
    De Islam is niet multicultureel. Zoiets maakt het dan niet meer dan een natte droom.

  • Frenck Mahon, wo 20 juli 2011 00:05 in reactie op Joepie de Poepie Reageer op Frenck

    Frenck

    Wat is volgens jou de omschrijving van Dhimmi?
    Ik denk dat je de Islam verward met het Jodendom. Een Joodse man bid iedere ochtend tot God om hem te bedanken dat hij een Joodse man is en geen Christen, vrouw, slaaf of Moslim. Dit is in de Nederlandse Joods-Christelijke samenleving terug te vinden door de mensen die verheven voelen boven de buitenlanders.

  • Joepie de Poepie, wo 20 juli 2011 13:24 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Joepie

    Joepie

    Dan zal dat van de Joden wel in hun Talmut staan, de Torah maakt deel uit van het Christendom. Bij moslims staat dit in hun Koran "Jullie die geloven! Neemt de joden en de christenen niet als medestanders. Zij zijn onderling medestanders. Wie van jullie zich als medestander bij hen aansluit, die behoort bij hen. (soera 5:51)

    Daarin wordt er al gesuggereerd dat het voor moslims geen maagden in het verschiet zijn, als ze Joden en Christenen als medestander zien. Daar gaat die mooie multiculti droom. Het heeft voor moslims ook iets van dat het allemaal maar listig is wat er tussen de Joden en Christenen gebeurd. Terwijl Joden eigenlijk weinig op hebben met Christenen. Tenminste die Talmut is er niet zo over te spreken.

  • Christina Groen, di 19 juli 2011 20:59 Reageer op Christina

    Christina

    Wat een kanjer is Ernst Hirsch Ballin een man en denker van formaat en erg jammer dat er nog maar weinig CDA-ers zijn van dit kaliber.
    Petje af hoe integer hij altijd blijft in zijn analyses en commentaren.

  • Tealc of Shulak, di 19 juli 2011 21:32 in reactie op Christina Groen Reageer op Tealc

    Tealc

    Een wijze man..

  • Joepie de Poepie, di 19 juli 2011 23:50 in reactie op Christina Groen Reageer op Joepie

    Joepie

    Jouw applaus is puur gebasseerd op raciale afkomst en niet op hoe mensen vinden dat een maatschappij eruit hoort te zien. Ik vind dat daar de discussie hoort los te barsten, ipv dat mensen eindeloos de raciale discussie zoeken. Dat hoort inmiddels een bijzaak en inmiddels een beetje passé te zijn.
    De Islam is een politieke ideologie (sharia), dan hoort iedereen ongeacht kleur daar niet voor te zijn, omdat zoiets niet past binnen een samenleving die gelijkwaardigheid nastreeft. Een negert wil geen dhimmi belasting betalen, een blanke ook niet. Zolang het uitkomt misschien, maar ik zie dat niet voor lange duur.

  • Christina Groen, wo 20 juli 2011 09:14 in reactie op Joepie de Poepie Reageer op Christina

    Christina

    M.i is de Islam geen ideologie maar een religie. De islam heeft zoals alle religies een ideologisch deel. iedere visie op samenleving en maatschappij veronderstelt een min of meer expliciete ideologie. Een ideologie kan een open karakter hebben als aanhangers accepteren dat andere visies op de maatschappij evenveel rechten hebben. gesloten als men de eigen ideologie als de enige mogelijke en acceptabele beschouwt en op te leggen aan anderen.
    Het overgrote deel van de in Nederland levende moslims wil dit laatste zeker niet. Voor deze moslims is de Islam een vorm van zingeving een vorm van spiritualiteit denken en voelen over de zin van het leven. Ik vind dat Hirsch Ballin dit goed ziet en snapt en ook een constructieve visie op de maatschappij uitdraagt, waar iedereen mee kan doen ongeacht ras, afkomst, religie enz.
    Wat is er vlgs. jou fout aan zijn analyses en visie ?

  • Wim van Delft, di 19 juli 2011 19:51 Reageer op Wim

    Wim

    Piet Hein Donner en Ernst Hirsch Ballin zijn van dezelfde politieke generatie, beide politiek volwassen geworden in de multiculti jaren 70, maar wat een verschil..

    Waar Donner voortschrijdend inzicht vertoont blijft Hirsch Ballin steken in de walm van marihuana jaren 70.

    Nieuwe tijd.. nieuwe omstandigheden.. nieuwe behoeften enz., dus ook nieuwe politiek.. onontkoombaar.

  • Arjan Smit, di 19 juli 2011 20:37 in reactie op Wim van Delft Reageer op Arjan

    Arjan

    Een betere conclusie is misschien, dat Donner zijn menselijkheid verloren heeft terwijl Hirsch Ballin die behouden heeft.

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 21:17 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan

    Jan

    "Piet Hein Donner en Ernst Hirsch Ballin zijn van dezelfde politieke generatie, beide politiek volwassen geworden in de multiculti jaren 70, maar wat een verschil.."

    Je gebruikt eigenlijk alleen maar bezweringsformules. Niets van wat je schrijft is waar. De multiculti jaren 70 - wat betekent dat nou? Volgens mij ging dat debat pas serieus begin 1980 van start.

    "Waar Donner voortschrijdend inzicht vertoont blijft Hirsch Ballin steken in de walm van marihuana jaren 70."

    Onzin. HB was uitgesproken katholiek in de jaren 70.

    "Nieuwe tijd.. nieuwe omstandigheden.. nieuwe behoeften enz., dus ook nieuwe politiek.. onontkoombaar."

    Bla bla, maar wat heb je nu eigenlijk te zeggen...

  • YggY ..., di 19 juli 2011 21:49 in reactie op Jan van Rongen Reageer op YggY

    YggY

    Bla bla, maar wat heb je nu eigenlijk te zeggen...
    =========

    De heer van Delft maakt nogal veelvuldig gebruik van dezelfde uitspraken zoals:

    De multikul van de jaren 70
    Appels en peren vergelijken
    en
    De Joods-Christelijke cultuur.

    Nog niet zoveel gebruikt in zijn assortiment is

    Nieuwe tijd
    Nieuwe omstandigheden
    Nieuwe behoeften
    Nieuwe politiek.

    Let op het stopwoordje "nieuw".

  • Wim van Delft, di 19 juli 2011 22:13 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Wim

    Wim

    IN essentie heb ik te vertellen dat de maakbare multi.kul vanaf jaren 70 nu finito is.

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 22:50 in reactie op Wim van Delft Reageer op Jan

    Jan

    :IN essentie heb ik te vertellen dat de maakbare multi.kul vanaf jaren 70 nu finito is.:

    Dus? Wat bedoel je, wat wordt er dan anders?

  • Wim van Delft, wo 20 juli 2011 00:00 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Wim

    Wim

    Nederland wordt weer Nederland. De Nederlandse normen en waarden worden weer bepalend in dit land.

  • Tealc of Shulak, wo 20 juli 2011 01:10 in reactie op Wim van Delft Reageer op Tealc

    Tealc

    Op welke manier??

  • Thom Holterman, di 19 juli 2011 18:54 Reageer op Thom

    Thom

    BINNENLANDSE VIJAND
    Op deze wijze herken ik Hirsch Ballin weer als wetenschapper, die bereid is te analyseren wat hij om zich heen ziet gebeuren: de herkenning dat kennelijk naar een zondebok wordt gezocht. En die ook wordt gevonden zo merkt hij op.
    Daar zit ‘systeem’ achter, zoals ook de Franse socioloog Mathieu Rigouste overtuigend weet te schetsen. Zie mijn bespreking van zijn boek over dit onderwerp:

    http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/07/03/binnenlandse-vijand-turbo-voor-veiligheidscultuur-en-veiligheidsindustrie/

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 19:27 in reactie op Thom Holterman Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Ik herken meer een wereldvreemde oude man, die beslist niet weet wat er leeft in de samenleving en zeker in de oude wijken van de verpauperde steden.
    Een man die zich opsluit in zijn werkkamer van een universiteit.

  • hans groen, di 19 juli 2011 21:29 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op hans

    hans

    Raar dat vanuit rechtse hoek altijd zo geklaagd wordt over de verpauperde steden, maar dat het beleid dat is ingezet door Vogelaar, als mislukt Links beleid is, terwijl juist haar beleid een einde wilde maken aan de verpaupering. En volgens het laatste rapport van het SCP ook succesvol is, zij het met vallen en opstaan. Wat op zich niet vreemd is. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
    Dus de rechtse hoek spreekt zichzelf continue tegen. Veroorzaakt door het feit dat zij zich niet baseert op een goede analyse van feiten, maar alleen op misplaatste rancune.

  • YggY ..., di 19 juli 2011 22:38 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op YggY

    YggY

    Ik herken meer een wereldvreemde oude man, die beslist niet weet wat er leeft in de samenleving
    =================

    Nou nou, zo oud is Wilders nu ook weer niet.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 19 juli 2011 23:49 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Berthold

    Berthold

    Wat zou hij niet weten wat u wel weet?

  • Han van der Horst, di 19 juli 2011 18:22 Reageer op Han

    Han

    Dat iemand de de denkbeelden van prof. mr. Ernst Hirsch Ballin niet deelt is nog tot daaraan toe. Dat is ieders goed recht.

    Maar verbijsterend is de agressieve domheid, domheid dus, waarmee een aantal deelnemers aan deze discussie Hirsch Ballin weg zetten als een of andere halve gare.

    De heer Hirsch Ballin is een vooraanstaande staatsrechtsgeleerde die - overigens in scherpe tegenstelling tot Donner - wel gepromoveerd is en als ik mij niet vergis zijn eerste leerstoel al een jaar of dertig geleden kreeg. Lees hier meer over zijn staat van dienst:
    http://www.parlement.com/9291000/biof/02963

    Die man heeft meer intelligentie in het bovenste kootje van zijn rechter kleine teen dan al die agressieve domrechtse brallers hieronder bij elkaar.

  • Des Duivels, di 19 juli 2011 19:14 in reactie op Han van der Horst Reageer op Des

    Des

    Vertel je er ook even bij dat EHB gepromoveerd is aan de UVA? Dat plaatst de zaken weer in perspectief.

  • Han van der Horst, di 19 juli 2011 20:29 in reactie op Des Duivels Reageer op Han

    Han

    Zie je, dat soort domheid.

  • Joop Schouten, di 19 juli 2011 20:57 in reactie op Han van der Horst Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Denk aan je hart.

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 20:50 in reactie op Des Duivels Reageer op Piet

    Piet

    In welk perspectief?

  • Jan Groothuizen, di 19 juli 2011 19:44 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jan

    Jan

    "De heer Hirsch Ballin is een vooraanstaande staatsrechtsgeleerde die - overigens in scherpe tegenstelling tot Donner - wel gepromoveerd is "

    Er zijn zoveel mensen gepromoveerd (ikzelf ook!), maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal gelijk hebben.

    Beetje domme redenering. Valt me van u tegen!

  • Han van der Horst, di 19 juli 2011 20:30 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op Han

    Han

    Ik geef toe, een promotie hoeft niet altijd iets te zeggen, zoals in dit geval maar niet dat van Hirsch Ballin wellicht blijkt.

    Het is geweldig: je zet een paar schoenen neer en domrechts trekt ze onmiddellijk aan.

  • Jan Groothuizen, di 19 juli 2011 20:58 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jan

    Jan

    "Ik geef toe, een promotie hoeft niet altijd iets te zeggen, zoals in dit geval maar niet dat van Hirsch Ballin wellicht blijkt. >> ????????

    Het is geweldig: je zet een paar schoenen neer en domrechts trekt ze onmiddellijk aan. " >> ??????

    Het zou u sieren wat minder het woordje 'dom' te bezigen..

  • YggY ..., di 19 juli 2011 21:41 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op YggY

    YggY

    Het zou u sieren wat minder het woordje 'dom' te bezigen..
    =============

    Net zoals het u zou sieren om wat minder "dom" te doen.

  • Han van der Horst, di 19 juli 2011 21:43 in reactie op Jan Groothuizen Reageer op Han

    Han

    Nu trek je er twee aan.

  • Christian Sanders, di 19 juli 2011 18:03 Reageer op Christian

    Christian

    Misschien moeten ze de naam van het CDA veranderen in FDA (farizeeërs democratische appel). Om het CDA als christelijk te bestempellen brengt het woord echt tot schande. Als de antichrist onder ons leeft dan is hij vast en zeker iemand als minister Verhagen of Donner. Gelukkig heeft deze partij (nog) mensen die vast willen houden aan hun waarden en het lef hebben om hun imperialistische machtspartij te kritiseren, maar helaas verzoekt met hun de mond te snoeren. Ik verzoek deze CDA stemmers hun lidmaatschap op te zeggen en hun steun te geven aan de CU (een partij die wel vasthoud aan zijn Christelijke normen en waarden)

  • Semolina Pilchard, di 19 juli 2011 17:37 Reageer op Semolina

    Semolina

    Aha. Hirsch, het hoofd van de mag-niet-politie, koene bestrijder van het boze internet, roept weer eens iets.

  • Gerwin van Eersel, di 19 juli 2011 16:06 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    EHB begrijpt er niets van, er werken veel teveel moslims bij het KNMI, daarom is de zomer waardeloos. Subsidiekraan dicht, moslims terug naar hun land, en wij lekker bruinbakken, opgelost.

  • Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 15:00 Reageer op Rob

    Rob

    Kustaw Bessems en Ernst Hirsch Ballin habben een prachtige conversatie gehad. Complimenten aan beiden. Hopelijk heeft Kustaw er een videootje van gemaakt... Historisch materiaal.

    Fantastisch interview... ben het niet altijd met Hirsch Ballin eens en politiek ben ik niet van zijn richtig, maar geeef mij nog een paar van dit soort bestuurders en leden van de Raad van State dan zijn we goed af met zijn allen.

  • Rob van Koot, di 19 juli 2011 13:32 Reageer op Rob

    Rob

    Zelfs Tofik Dibi van GL geeft Donner gelijk in Vrij Nederland. Geen 'historische vergissing' zoals Cohen het noemt. Die Dibi zit er genuanceerd in. Een mooi artikel.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 14:46 in reactie op Rob van Koot Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Als Dibi, nog wat meer inzicht toont en nog wat verder opschuift naar rechts, zou hij wel in de fractie van de PVV kunnen, wat mij betreft, met als pakket, de overzeese gebieden.

  • Isis Maät, di 19 juli 2011 13:16 Reageer op Isis

    Isis

    "De politiek raakt gewend aan minachting en keurt het gaandeweg goed."
    -------------------------------------
    Schaamteloos opportunisme en pluchegeilheid van cDA en VVD.

  • Vincent Gerdsen, di 19 juli 2011 13:15 Reageer op Vincent

    Vincent

    Zullen wij afspreken met ons allen dat er per 1 augustus 2011 gestopt wordt om nog het woord moslim te gebruiken, de discussie daarover te stoppen en deze mensen met rust te laten. Het is wel mooi geweest al dat getoeter over deze groep Nederlanders. Ik zou zeggen gebruik u alleen uw energie voor positeve dingen in het leven. Het lijkt net of een groep blanke Nederlanders een soort obsessie hebben om maar door te meppen op Moslims. Koop een boksbal en ga daar tegen aanslaan dan bent u gezond met uw lijf bezig, zit u niet in het obsessief denken en raakt u uw boosheid kwijt.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 14:00 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Ik doe in ieder geval NIET mee met zo`n domme afspraak.

  • Marjolein Stuijfbergen, di 19 juli 2011 14:59 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Marjolein

    Marjolein

    jammer; u zou wat positiviteit kunnen gebruiken!!

  • peter van den bemt, di 19 juli 2011 19:47 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op peter

    peter

    Goh, wat een verrassing.

  • El Che, di 19 juli 2011 17:20 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op El

    El

    Mee eens!

  • Stuur Dogger, di 19 juli 2011 17:46 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op Stuur

    Stuur

    Ik kan mij helemaal vinden in jouw standpunt. Ik ben een sociaal neoliberaal. Iedereen hebben wij nodig in onze maatschappij. Of je nu Humanist, Jood, Moslim, Molukker, Zeeuw, Staphorster, Limburger, ondernemer of arbeider bent, wij hebben elkaar nodig. Geen consumptie, geen ondernemer. Geen levensovertuiging, geen Humanist, Jood, Katholiek, Protestant of Moslim. Alle rituelen in onze samenleving hebben nu eenmaal een maatschappelijke nuttigheidsfunctie. In basis zijn onze verlangens gelijkwaardig, allemaal willen we: eten, drinken, mannetje vrouwtje, kinderen, onderwijs, een baan, een dak boven ons hoofd, onze rituelen, samen zijn, etc. Laten wij ons niet bang maken door het nutteloos doemdenken van rechts. Maar met zijn allen proactief zijn in de opzet van ons maatschappelijk welzijn. Het wij- en zijdenken bannen we voor goed uit. Zo simpel is het.

  • peter van den bemt, di 19 juli 2011 19:42 in reactie op Vincent Gerdsen Reageer op peter

    peter

    Bravo!

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 12:29 Reageer op Jan

    Jan

    HB heeft natuurlijk gelijk, maar het is niet alleen Donner, maar het hele kabinet dat dit te verwijten valt. Een minderheidskabinet dat zich laat gedogen door de PVV en daarvoor in ruil de multiculturele samenleving mislukt verklaart, en dat ook als uitgangspunt van beleid kiest. Daarmee splitst het kabinet de Nederlandse samenleving in twee ongeveer gelijke helften, want de helft van de bevolking vindt dat helemaal niet.

    1. Beleid gebaseerd op negatieve beeldvorming

    Wie de integratie-nota goed leest, ziet dat niet de mate van integratie het beleid bepaalt, maar de negatieve beeldvorming daarover. In de inleiding van de nota staat:

    "Het kabinet deelt deze onvrede over de multiculturele samenleving. De hardnekkigheid van integratieproblemen onderstrepen het beeld dat het model van de multiculturele samenleving geen oplossing heeft kunnen bieden voor het dilemma van de pluriforme samenleving."

    In plaats van te accepteren dat integratie een proces is dat voor elke nieuwkomer opnieuw begint en enkele generaties duurt, wordt hier integratie als een probleem gezien dat blijft voortduren. Verontrustend is dat in de rest van de nota regelmatig wordt aangegeven dat integratie best goed verloopt, maar dat de beeldvorming verslechterd, en dan wordt die beeldvorming als uitgangspunt gekozen.

    Ook Verhagen's recente uitlatingen gingen over beleving, niet over feiten.

    2. Beleid gebaseerd op vrees voor "de islam"

    Op een aantal plaatsen in de nota wordt naadloos gesprongen van "niet-westerse allochtoon" naar "moslim" of "de islam". Genegeerd wordt dat maar 55% van de niet-westerse allochtonen moslim is, en dat van dat percentage maar 35% regelmatig een moskee bezoekt, dus praktiserend is. Genegeerd wordt ook dat "de islam" helemaal niet bestaat in Nederland: dat geloof is nog meer versnipperd dan de protestante kerken in Nederland.

    Daarmee wordt de zichtbaarheid van de islam in de vorm van moskeeën in Nederland als probleem genoemd voor de veel grotere groep niet-westerse allochtonen. Ten bewijze wordt ook nog eens twee keer kort achter elkaar gezegd:

    "41% van de autochtone Nederlanders heeft het idee dat de westerse levenswijze en een islamitische levenswijze niet samengaan."

    Dus de mening van een flinke minderheid over de islam wordt maatgevend gemaakt voor de omvang van een probleem.

    3. Gekleurd citeren van cijfers

    Bovenstaande opmerking had ook kunnen worden opgeschreven als" 59% van de Nederlanders vindt dat de westerse levenswijze en de islam samengaan". De sfeer die het rapport wil scheppen is niet positief, dus worden de meeste cijfers vanuit de negatieve beleving gepresenteerd. Bijv.:

    "Al bijna twintig jaar vindt ongeveer de helft van de Nederlanders dat er te veel mensen van andere nationaliteiten in Nederland wonen."

    Ja en al 20 jaar de andere helft dus niet.

    "Tussen 2008 en 2010 vond 49% tot 57% van de lager opgeleiden dat Nederland een prettiger land zou zijn als er minder niet-westerse migranten zouden wonen. Onder hoger opleiden was 19% tot 29% deze mening toegedaan. Ook de waardering van verschillende culturen ligt voor hoger opgeleiden een stuk hoger (56% tot 67%) dan onder lager opgeleiden (15% tot 29%)."

    Door de presentatie wordt verbloemd dat het dus een minderheid is die zo denkt. Ofwel, in mijn woorden, de mening van Henk en Ingrid worden door dit kabinet expliciet als uitgangspunt van beleid genomen, ook al weten ze zelf dat dat de mening van een minderheid is.

    Wie de nota zo leest, ziet dat beleid van dit kabinet zo gekleurd is, dat het inderdaad de niet-westerse vreemdelingen en dan vooral nog de moslims als probleemgroep noemt voor het niet-integreren.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 13:20 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Wie de nota zo leest, ziet dat beleid van dit kabinet zo gekleurd is, dat het inderdaad de niet-westerse vreemdelingen en dan vooral nog de moslims als probleemgroep noemt voor het niet-integreren.
    ==============
    Ben blij dat het inzicht komt en dat links de cijfers niet langer kan manipuleren.

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 15:09 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Jan

    Jan

    "...en dat links de cijfers niet langer kan manipuleren. " Tja, ik geef aan, met bewijzen, dat dit kabinet, in deze nota, de cijfers manipuleert. Juist voor het benoemen van moslims als probleemgroep wordt geen enkel bewijs geleverd, het wordt alleen gesuggereerd door de mening van een minderheid te presenteren als een belangrijke onderbouwing van die stelling. Dat is precies hetzelfde als de PVV doet: een zondebok benoemen.

    Dat is de essentie van het betoog van HB en dat is ook wat ik in de integratie-nota lees, zoals hiervoor toegelicht.

  • Marjolein Stuijfbergen, di 19 juli 2011 15:45 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "...en dat links de cijfers niet langer kan manipuleren. " Tja, ik geef aan, met bewijzen, dat dit kabinet, in deze nota, de cijfers manipuleert..""

    Leest u het goed gewoon rechts? Manipulatie van de cijfers door "dit" kabinet: en niet door Links.... hoewel u dat zó graag wenst te geloven!!

    Het inzicht komt wel een keer....

  • Jim Peeters, di 19 juli 2011 13:44 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Jim

    Jim

    ahum. Dus je wilt zeggen dat de niet-westerse vreemdelingen waaronder de moslims GEEN probleemgroep zijn voor het niet-integreren? Kijk es om je heen in de grote steden aub

    Verder betekent het niet dat als 40 % tegen is, dat er 60% voor zijn. Er is ook altijd een grote groep zonder mening.

    Daarnaast staat het % dat naar de moskee gaan los van de rest. Veel criminele marokkanen gaan zelden naar de moskee maar verplichten wel hun zussen om een hoofddoek te dragen etc etc

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 15:29 in reactie op Jim Peeters Reageer op Jan

    Jan

    "ahum. Dus je wilt zeggen dat de niet-westerse vreemdelingen waaronder de moslims GEEN probleemgroep zijn voor het niet-integreren? "

    Precies. Ik zeg "niet alle" maar wel de meeste. En dat staat ook zo in de regeringsnota, maar die verdraaien het later.

    "Verder betekent het niet dat als 40 % tegen is, dat er 60% voor zijn. Er is ook altijd een grote groep zonder mening."

    Nou en? Dat betekent dat een minderheid tegen is, en de rest is wishful thinking als je de cijfers niet kent. Maar het betekent NOOIT dat een meerderheid tegen is.

    "Daarnaast staat het % dat naar de moskee gaan los van de rest. Veel criminele Marokkanen gaan zelden naar de moskee maar verplichten wel hun zussen om een hoofddoek te dragen etc etc ".

    Je bevestigt zelf hiermee dat "echte" moslims kennelijk geen bovengemiddeld crimineel gedrag vertonen. Dan zou je de bouw van meer moskeeën moeten toejuichen, want dan neemt de criminaliteit af.

  • Mac Rebennack, di 19 juli 2011 16:37 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Mac

    Mac

    Je kunt nog zo je best doen met een genuanceerd betoog J, er is helaas een behoorlijk gedeelte van De Nederlanders (..) dat geen boodschap heeft aan feiten of nuances.. Voor een deel is lijken ze het gewoon leuk te vinden te trollen, een ander deel denkt echt dat er simpele oplossingen zijn voor complexe problemen..

    Echt triest is het pas dat volksvertegenwoordigers die wel beter (kunnen) weten de gunst van de kiezer belangrijker vinden dan de feiten.. Het tollerante Nederland waar ik trots op was lijkt snel te verdwijnen..

  • Jan van Rongen, di 19 juli 2011 18:03 in reactie op Mac Rebennack Reageer op Jan

    Jan

    Dank dat je mij genuanceerd vindt, ik ben zo vaak van het tegendeel beschuldigd:-)

    Overigens ben ik van mening dat:

    "de mening van Henk en Ingrid door dit kabinet expliciet als uitgangspunt van beleid wordt genomen, ook al weet het kabinet zelf dat dit de mening van een minderheid is;"

    en dat daarom dit kabinet maar beter kan verdwijnen.

    Vrij naar Cato: "Ceterum censeo Carthaginem delendam esse!"

  • Mac Rebennack, di 19 juli 2011 20:47 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Mac

    Mac

    En zelfs/zeker nu moeten we de democratie verdedigen J, ook als er een regering zit die slecht voor (het beeld van) Nederland is.. Wilders c.s. zal een rimpel in de geschiedenis blijken, net als die kale klinkerkoper en boer Koekoek..

    Nederland is altijd door het midden geregeerd en mede daarom zijn we een van de rijkste landen ter wereld met een ongekend sociaal vangnet.. Volgevreten mopperen achter de PC hoe slecht we het hebben, kankeren op links en stemmen op de partijen die ons o.a. de crediet crisis hebben gebracht..

  • Arjan Smit, di 19 juli 2011 20:45 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Arjan

    Arjan

    Mooie en duidelijke analyse!

  • Truus Beek, di 19 juli 2011 11:59 Reageer op Truus

    Truus

    Ik heb ten eerste niemand horen zeggen dat ALLE problemen aan de buitenlanders te wijten zijn.
    Zou graag een analyse van deze man horen en geen verwijten.

  • Bas Grootel, di 19 juli 2011 10:48 Reageer op Bas

    Bas

    Misschien kan deze hoogleraar zich eens verdiepen in de statistieken.

  • , di 19 juli 2011 11:03 in reactie op Bas Grootel Reageer op

    Ik heb vaag het vermoeden dat hij dat vaker doet dan jij.

  • Andy P, di 19 juli 2011 12:00 in reactie op Reageer op Andy

    Andy

    Jammer dat hij niets doet met die verdieping dan.

  • , di 19 juli 2011 12:25 in reactie op Andy P Reageer op

    Dat weet U zeker?
    Kunt U mij daar het een en ander over vertellen?

  • Sylvia Stuurman, di 19 juli 2011 12:32 in reactie op Bas Grootel Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Misschien kan deze hoogleraar zich eens verdiepen in de statistieken.]

    Als je gelooft dat hij er van zou opkijken wanneer blijkt dat wie sociaal-economisch lager op de ladder staat vaker in de misdaad-statistieken terecht komt,dan vergis je je:

    Dat is al bekend sinds dat soort statistieken worden bijgehouden.
    Die statistieken waren altijd bedoeld om gericht beleid te kunnen uitzetten om iets aan zo'n lagere sociaal-economische status te doen. Want dat is uiteraard de oplossing.

    Maar mensen die niets van dat soort statistieken snappen worden nu door een ophitser opgehitst om te denken dat het helpt om op mensen met een sociaal-economische status te gaan afgeven.

    En vooral op mensen met een achtergrond die in Nederland samenhangt met een lagere sociaal-economische status (en nota bene een van de oorzaken daarvan is discriminatie: de ophitser vergroot het probleem dus alleen maar).

    Blijkbaar is dat voor jou allemaal te moeilijk?

  • Bas Grootel, wo 20 juli 2011 05:08 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Bas

    Bas

    Sylvia: Immigranten hoeven helemaal niet in de lagere sociaal economische klasse terecht te komen. We hebben expats die echt zelfs veel meer verdienen dan gemiddeld.

  • Sylvia Stuurman, wo 20 juli 2011 08:51 in reactie op Bas Grootel Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Och ja, die zijn natuurlijk geheel onopgeleid ook als gastarbeider naar zo'n land gehaald, voor fabrieksarbeid voor een loon waarvan ze in Nederland niet konden dromen.

    Jij hebt blijkbaar werkelijk het idee dat het etiket "immigrant" je positie in de maatschappij zou kunnen bepalen.

    Dat is onzin: het gaat om hoe die immigratie precies is gebeurd, onder wat voor omstandigheden. De ene immigrant doet het sociaal-economisch heel goed; de andere helemaal niet.

    Het heeft geen enkele zin om te kijken naar "immigrant", naar "afkomst", naar "huidskleur", naar "religie".

    Het enige dat telt, en waar je iets aan kunt doen, zijn de sociaal-economische omstandigheden.

    Zo is het altijd al geweest en zo zal het altijd ook blijven.

  • Jurgen Habermas, di 19 juli 2011 10:33 Reageer op Jurgen

    Jurgen

    Hirsch Ballin? Die man de Nekschot liet oppakken? Juist...

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 10:53 in reactie op Jurgen Habermas Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Precies

  • Dehnus Nörder, di 19 juli 2011 15:10 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Maar ook de man die die kunstenaar liet oppakken omdat die plaatjes van de Grote Lijder neerzette met kaarsjes... oh nee wacht dat is alweer vergeten en was terecht. Beiden zijn vrijgelaten toch?

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 15:37 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Ik weet niet waar u het over hebt, enkel nekschot staat mij helder voor de geest en natuurlijk dat HB hem liet oppakken.
    Oja ik weet ook dat de VVD een kamer van de vrijheid hebben, omdat links de vrijheid van meningsuiting aantastte.

  • Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 10:30 Reageer op Sonja

    Sonja

    Rookgordijn dat kritiek en dus een vorm van democratische vrijheid suggereert. Maar ze steunen elkaar tot in het graf - anders zou Donner na zijn waslijst van fouten en flaters allang gewipt zijn.

    De 'tolerantie' van het CDA t.o.v. andere religies wordt alleen maar ingegeven door de angst dat ze zelf ook een keer aan de beurt komen.

  • Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 10:21 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wat is het verschil tussen CDA-ers die in het Christendom geloven en CDA=ers die in ''Joods-Christelijk'''-dom geloven?
    Ik kan de leugens niet tegen, want welke Joods-christelijk CDA-er die op Zaterdag in de Synagoge zit de Thora schuddend met zijn hoofd te citeren en op Zondag in de kerk de Bijbel door te bladeren?

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 10:46 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Als ze maar niet in een moskee komen, vind ik het prima.

  • Dehnus Nörder, di 19 juli 2011 15:11 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Dan ben jij dus een grote vriend van elke Kut Marokkaan, want die komen nooit meer in een Moskee, drinken zich een tierelier en vloeken als dokwerkers.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 19 juli 2011 10:20 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Verhagen sleurt het CDA en al haar kiezers (van wie de meeste toch gewoon keurige mensen zijn) mee naar de hufterige proletenstaat van Wilders.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 10:49 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Welnee, de ogen gaan eindelijk open bij de CDAers en veel van hun kiezers en ze zien dat de Hr Wilders het goed ziet.

  • , di 19 juli 2011 11:14 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Oh.
    I see.
    Dan is DAT de reden dat de CDA-stemmers de partij zo rap ze kunnen verlaten!
    Ik begreep het al niet.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 11:18 in reactie op Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Ik begreep het al niet.
    =============
    Geeft niets :)
    Wellicht is de volgende keer PVV stemmen ook wel iets voor u.
    Veel Nederlanders hebben immers die verstandige stap gemaakt.

  • Michiel Online, di 19 juli 2011 11:39 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Michiel

    Michiel

    "Veel Nederlanders hebben immers die verstandige stap gemaakt."

    Nee dat hebben ze niet. Beloftes zijn gebroken. WIlders heeft andere dingen beloofd maar dat bleken leugens te zijn.

    En kom niet met je reactie dat alle politici liegen. Dat doen ze wel maar niet op de manier dat de onderkant van de samenleving wordt weggeveegd.

    En jij doet mee aan die leugen, probeert ze groter te maken. Waarvoor? Voor extra eigen gewin? Laat me niet lachen. Ga je mond spoelen met zeep!

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 12:14 in reactie op Michiel Online Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Elke Nederlander, die werkt voor zijn eigen geld en zelfredzaam is, heeft het onder dit kabinet prima.
    Enkel de ontvangers van gratis-geld, ja die hebben het nu moeilijker en komen in opstand, maar dat zal niets uithalen, immers de grote meerderheid van de inwoners in dit land, juichen dit kabinet toe.
    Hoop dan ook dat dit kabinet met steun van de PVV, minimaal 2 termijnen mag volmaken.

  • Marc Brama, di 19 juli 2011 13:48 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Marc

    Marc

    "Elke Nederlander, die werkt voor zijn eigen geld en zelfredzaam is, heeft het onder dit kabinet prima."

    Dat betwijfel ik ten zeerste. Maar zelfs al was het zo... zorg er dan vooral voor dat het zo blijft. Word vooral niet ziek, krijg geen ongeluk, krijg geen psychische problemen, krijg geen ziek kind etc. Of je moet ervan uitgaan dat het bij de door mij genoemde voorbeelden om eigen keuzes gaat en dat de getroffene in kwestie er ook nog voor bestraft dient te worden. Helaas blijken er genoeg mensen rond te lopen die zich van een begrip als empathie slechts een vaag theoretisch concept kunnen vormen.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 14:04 in reactie op Marc Brama Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Helaas blijken er genoeg mensen rond te lopen die zich van een begrip als empathie slechts een vaag theoretisch concept kunnen vormen.
    ================
    Helaas blijken er genoeg mensen rond te lopen, die misbruik maken van de voorzieningen en links kijkt weg en gedoogt het.
    En dat maakt dat er geen empathie meer is en terecht zou ik zeggen.

  • Marc Brama, di 19 juli 2011 18:09 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Marc

    Marc

    "Helaas blijken er genoeg mensen rond te lopen, die misbruik maken van de voorzieningen"

    Omdat bepaalde mensen misbruik maken van voorzieningen (hetgeen overigens overal gebeurt), moeten de mensen die géén misbruik ervan maken ook maar keihard aangepakt worden? Tja, zo houd je de wereld wel lekker simpel en overzichtelijk.

  • YggY ..., di 19 juli 2011 11:40 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op YggY

    YggY

    Wellicht is de volgende keer PVV stemmen ook wel iets voor u.
    ===========

    Voor de meeste mensen in dit land is stemmen op de PVV geen optie want om PVV te kunnen stemmen moet je bepaalde mensen in de samenleving wel heel erg haten. Je moet dus een intense hekel hebben aan andersdenkenden en dat doen de meeste mensen dus niet.

  • Mark Mark, di 19 juli 2011 12:41 in reactie op YggY ... Reageer op Mark

    Mark

    u hoort dan ook weer bij de 2e groep...

  • , di 19 juli 2011 14:27 in reactie op Mark Mark Reageer op

    Als U bedoelt de groep MET hersens heeft U gelijk.
    De groep
    ZONDER hersens noemt U de eerste groep.??
    Mooi.

  • , di 19 juli 2011 14:32 in reactie op Mark Mark Reageer op

    Ja??
    Vertel.
    En als U niet vertelt is deze reactie van U niet meer dan papiermandtroep.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 19 juli 2011 15:28 in reactie op Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Dat zal de reden zijn dat het beruchte ledencongres van het CDA zo tumultueus is verlopen! Een storm van protest tegen het rechtse proletendom.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 19 juli 2011 15:31 in reactie op Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Je kunt het ook zien als pragmatisme en lijfsbehoud van Verhagen. Voor de sier gaat er een PVV-sausje overheen. Doen ze dat niet dan loopt het geborneerde deel der kiezers weg naar Wilders. Maar kiezers zijn kiezers en stemmen stinken niet. En las je die met een mooi praatje binnenboord kunt houden...

    Nou ja een mooi praatje... mooier dan het scenario waarin Wilders meer stemmen krijgt. Kiezen uit 2 kwaden.

  • Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 11:49 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Sonja

    Sonja

    "het CDA en al haar kiezers (van wie de meeste toch gewoon keurige mensen zijn) "

    Geef eens een linkje naar dat rapport? Of verzin je maar wat?

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 09:58 Reageer op Evert

    Evert

    Zowel Donner als Ballin zijn volstrekt vreemde snuiters.

  • peter van den bemt, di 19 juli 2011 09:58 Reageer op peter

    peter

    Ze bestaan dus nog wel: fatsoenlijke, beschaafde CDA-ers. Ik hoop dat dit gedachtengoed weer breder gehoor gaat krijgen binnen het CDA en dat zij breken met dat deel van de partij dat meeregeert. Beter dat en een beetje beschaafd Nederland overhouden dan te wachten tot Henk&Ingrid inzien dat dit kabinet ze niet geeft wat ze verwachten. Dat kan lang duren en brengt teveel schade met zich mee.

  • Evert van Vliet, di 19 juli 2011 10:20 in reactie op peter van den bemt Reageer op Evert

    Evert

    Ach kom toch, dat van 'links' naar 'rechts' (en strakjes weer terug) omflikkeren is nou juist een typisch trekje van de goddelijke gijzelnemers van het midden.

    Zodra de kust weer veilig is worden de uitgestelde agendapuntjes uit bovenste lade geplukt...desnoods als 'onderhandelingspuntje' bij het (her)formeren.

    Ondertussen gaat geen Hond in op het simpele feit dat 'men' vanuit van horen zeggen de wet in elkaar zit te knutselen terwijl diezelfde wet 'van horen zeggen' zeer terecht als niet ontvankelijk verklaart.

    Ps,

    Ook de indoctri-natie der lager gelegen landen valt onder 'van horen zeggen' nb!

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 10:26 in reactie op peter van den bemt Reageer op Gewoon

    Gewoon

    We kunnen het land natuurlijk ook gewoon weggeven aan alle import inwoners.
    Maar daar ben ik toch niet voor.

  • Philippe Nourredine, di 19 juli 2011 12:13 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Philippe

    Philippe

    Nou, rechts heeft zowat al het NL tafelservies al weggegeven cq "voor eenn appel en een ei" verkocht aan buitenlandse bedrijven!

  • peter van den bemt, di 19 juli 2011 14:08 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op peter

    peter

    Als we dan consequent zijn, halen we alle emigranten uit Canada, Australiè, VS, Nieuw Zeeland etc. terug. Al die Nederlandse allochtonen daar, profiteren maar.

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 11:09 in reactie op peter van den bemt Reageer op Prive

    Prive

    Misschien dat steeds meer Henk&Ingrid's in zien dat de 'linkse' manier ze niets dan problemen oplevert. Al zullen er zeker ook wel wat uitkeringstrekkende Henk&Ingrid's zijn die straks weer naar links switchen vanwege hun kortetermijnvisie.

  • YggY ..., di 19 juli 2011 09:47 Reageer op YggY

    YggY

    De integratie van de moslims..............we zijn weer thuis.

    In de aflevering van het filosofisch kwintet van afgelopen zondag is dat fabeltje over het niet geïntegreerd zijn van de moslims weer eens even haarfijn weerlegd.

    De moslims bouwen moskeeën zoals de christenen kerken bouwen.
    De moslims richten islamitisch onderwijs op zoals de christenen, christelijk onderwijs oprichten.
    De moslims bouwen islamitische centra op net zoals de christenen, christelijke centra bouwen.

    De moslims zijn dus volledig geïntegreerd, ze doen wat de christenen ook doen.

    Veel beter kun je het niet krijgen.

    Met een PS.

    De Islam bestaat niet, er zijn zoveel stromingen binnen de islam net zoals bij de christenen dat je niet kunt spreken van "de islam".

    Daarmee is dus dit integratie-sprookje ook al weer ontkracht.

    Volgende punt graag.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 10:21 in reactie op YggY ... Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Zullen we het dan hebben over dhimmi`s in dit land.

  • , di 19 juli 2011 10:42 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Ja,dat is goed, joh, en wat wou je daar precies over zeggen??

  • Frenck Mahon, di 19 juli 2011 12:47 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Frenck

    Frenck

    "Dhimmi"
    Ik krijg sterk het vermoeden dat je woorden gebruikt waar je de betekenis niet van kent. Verdiep je eerst eens in waar je een hekel aan hebt voordat je je mening ventileert. 75% van de problemen met vreemdelingen wordt veroorzaakt door mensen die een klok hebben horen luiden maar niet eens weten wat een klepel is laat staan dat ze weten waar hij hangt.
    Je mag je een toetsenbordridder vinden, voor mij ben je niet meer dan een straatschoffie met een slechte opvoeding.

  • , di 19 juli 2011 15:19 in reactie op Frenck Mahon Reageer op

    Goeie, Frenck!!
    Bedankt.
    Ik heb er zo ongeveer genoeg van maar ik neem aan dat je kritisch volgen van me over kunt nemen!!

  • Joop Schouten, di 19 juli 2011 10:36 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    : ))))))

  • Nihilist #1375, di 19 juli 2011 11:03 in reactie op YggY ... Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Als de Islam niet bestaat dan bestaan er ook geen moslims.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 11:21 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Ja zover had die YggY 0-0, nog niet doorgedacht.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 19 juli 2011 16:41 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Fred

    Fred

    Yggy was gewoon even druk met zijn heksenjacht op racisten.

    Je weet wel mensen die liever patat eten dan shoarma.

  • , di 19 juli 2011 16:57 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op

    U bent nogal op de hoogte.
    Kan het misschien ook zijn dat Yggy bij vrienden op bezoek was of een paar dagen weg?
    Ik bedoel maar, U hoeft toch niet alles te beoordelen naar Uw eigen situatie.??

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 09:32 Reageer op Prive

    Prive

    Snap deze man niet dat hij gewoon eens stil moet zijn en niet veel mensen meer geïnteresseerd zijn in zijn domme linkse gezwets.

    Een heel gevaarlijke man voor een vrije samenleving. Als het aan hem had gelegen woonden we ondertussen al in een socialistische politiestaat met hem aan de top.

    Dat hij nu hoogleraar is in Tilburg en Amsterdam geeft wel aan dat het onderwijs erg ziek is. Er zal toch heel wat vriendjespolitiek voor nodig zijn geweest om hem daar te krijgen, want ieder weldenkend mens snapt dat zo'n man daar niet hoort. Is het soms de bedoeling hoogopgeleide links te indoctrineren oom zo op hoge posities ook linkse meningen te hebben. Die tactiek gebruikt links al jaren alleen doen ze dat op de basisschool. Op universiteit is iedereen of al hersenspoeling of heeft hij zijn eigen mening al gevormd, deze kunnen natuurlijk nog wel van mening veranderen maar daarvoor zijn goede argumenten nodig en die heeft EHB niet. Of zou het gewoon een status-dingetje zijn? Een ding is in ieder geval zeker, hij hoort daar niet thuis.

    Zijn verhaal is ook weer eens (zoals gewent) gebaseerd op helemaal niets. De problemen met 'vreemdelingen' zijn er al jaren. In al die jaren zijn die 'vreemdelingen' in eerste instantie behandelt als normale mensen. Later kregen ze onder links beleid een soort van VIP status (zie quota's enz) vanuit deze zelfde ideeën als EHB nu stelde. Dit allemaal hielp niet de problemen te voorkomen.

    Ondertussen zijn veel mensen het zat en zijn ze daarom negatief naar veel 'vreemdelingen' gaan kijken. Overigens niet naar alle 'vreemdelingen' maar naar bepaalde groepen. Misschien kun je niet alles en iedereen even goed mengen. Dat is echter iets dan 'links' absoluut niet wilt erkennen.

    EHB zit nu de de feiten om te draaien. Ook zijn er genoeg groepen 'vreemdelingen' die niet negatief worden aangekeken. Terwijl ook bij die groepen toch gesproken kan worden over een 'gebrek aan herkenning'. Maar deze groepen gedragen zich over het algemeen gewoon prima. Als zijn verhaal zou kloppen zouden de mensen waar hij het over heeft ook tegen die groepen wat moeten hebben. Dat feit opzicht bewijst dus al dat zijn verhaal feitelijk niet klopt.

    Het wij-zij denken is ook zo'n graag gehoorde term bij de self proclaimed sociaal superieure medemens. Maar het ontkennen van verschillen is misschien een groter probleem. Dat de er verschillen zijn hoeft geen probleem te zijn maar dan moet je ook wel naar die verschillen willen handelen. Door dit niet te doen en de verschillen te ontkennen creëer je juist meer problemen. Daarbij is het wij-zij denken vanuit twee kanten, maar ook dit is iets dat men veelal ontkent.

  • Eric Jan Taapken, di 19 juli 2011 09:58 in reactie op Prive Prive Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Ik vind het wel grappig dat u deze man links vind lullen, hij komt uit een gezin die gevlucht is uit een ander land en heeft dus een vluchtelingenachtergrond, hij vergeet zijn roots niet, lijkt me een mooi streven omdat niet te vergeten, ik heb niet veel met deze man maar in dit punt vind hij mij op zijn weg.
    Je kunt als regeringsdeelnemer de kant opgaan van de gedoger zoals Donner,Hillen en Verhagen doen of de underdogpositie kiezen zoals Ballin doet en wat je daarvan vind kun je o.a. kwijt op deze site, ik ben toch blij met mensen die niet meelopen en vooral klakkeloos meelopen de gedoger want ik denk dat dit een doodlopende weg aat worden, de tijd zal het leren, fijne dg verder!!!!!!!!!!

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 12:05 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Prive

    Prive

    Wat wil je nou eigenlijk daarmee zeggen? Hij praat toch ook links, extreem links. Ik zeg ook niet dat hij geen 'underdog' mag zijn. Wat hebben zijn roots er verder mee te maken. Ik geef alleen aan dat zijn verhaal feitelijk niet klopt en ik het met zijn mening niet eens ben. Op deze site ben ik daarmee de underdog.

  • Hans van der Helm, di 19 juli 2011 10:28 in reactie op Prive Prive Reageer op Hans

    Hans

    Je schrijft o.a.
    ==

    Zijn verhaal is ook weer eens (zoals gewent) gebaseerd op helemaal niets. De problemen met 'vreemdelingen' zijn er al jaren. In al die jaren zijn die 'vreemdelingen' in eerste instantie behandelt als normale mensen. Later kregen ze onder links beleid een soort van VIP status (zie quota's enz) vanuit deze zelfde ideeën als EHB nu stelde. Dit allemaal hielp niet de problemen te voorkomen.
    ===
    Vooral je uitlating over " de problemen met vreemdelingen zijn er al jaren"
    Geeft aan hoe verwrongen je gedachtengang is.
    Inderdaad die waren er al heel lang geleden en nogmaals geef ik het maar weer aan omdat lieden zoals jij (want ik kan geen U zeggen) geef flauwe notie hebben wat zich heeft afgespeeld in mijn jonge jaren.
    Walgelijk vind ik het, vreemdelingen waren in de late 30 tiger jaren niet welkom en werden zoveel als mogelijk de toegang tot Nederland ontzegd.
    Door onze geweldige gemeentelijke administratie werden later de mensen die hier in Nederland niet gewenst waren door lieden zoals jij, gedeporteerd, homo's, zigeuners, debielen (zo noemde men ze toen), joden, linkse intellectuelen, communisten, kunstenaars, anti fascisten en nog veel meer.
    Als je deze groepen ziet, ga dan eens bij je zelf te rade of er wellicht groepen bijzitten waar je je nu tegen zou verzetten en bedenkt daarbij de reden waarom??
    De gedachte die je nu ventileert, gaat mank door de historie die ik aan den lijve heb ondervonden.
    Het is daarom dat ik (alhoewel niet te snel) een vergelijking met jou gedachten durf te maken met de geachte van de NSBers in die jaren.
    Het klink natuurlijk cru, maar toch ik durf het toch aan.
    Mensen zo als jij hebben nu eenmaal een "zondebok" nodig om het leven voor henzelf dragelijk te maken.
    Want een ander de schuld geven van de problemen "haalt het licht van jezelf af".
    Dat zei mijn grootmoeder altijd.
    Ze heeft en had gelijk!!!!!!
    Overigens mis ik de 6 kinderen uit mijn klas nog steeds die behoorde tot de categorie die ik hierboven aangaf en die niet gewenst waren.
    Dat draag ik al heel mijn leven met mij mee en dat is een zware last die, als ik jouw epistel lees, heel moeilijk te dragen is.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 11:00 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Tuurlijk slepen we de oorlog er weer bij.
    Als je oud bent kijk je vaker terug, dan vooruit, helaas.

  • , di 19 juli 2011 11:13 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Ja.
    En als je jong bent rotzooi je maar raak en maak je steeds opnieuw dezelfde fouten die al eerder gemaakt zijn.

  • Gewoon Rechts, di 19 juli 2011 11:32 in reactie op Reageer op Gewoon

    Gewoon

    iedere generatie heeft recht op zijn eigen fouten.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 11:54 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Lot

    Lot

    Kijk daar spreekt de graaier van rechten. Sinds wanneer heeft een generatie rechten op dingen vaar een andere generatie geen recht op had? Je suggereert dat je recht hebt op andere fouten dan de vorige generatie, verklaar je nader.

  • , di 19 juli 2011 12:15 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Maar ik wil geen last hebben van de jouwe.

  • Hans van der Helm, di 19 juli 2011 11:28 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Hans

    Hans

    Is dat het antwoord op mijn vragen???
    Dan ben je nog dommer dan ik al dacht.
    Je moet het hebben meegemaakt voor je kunt oordelen wordt vaak gezegd.
    Daar houd ik het dan maar op.

  • Nico ., di 19 juli 2011 13:52 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Nico

    Nico

    "Je moet het hebben meegemaakt voor je kunt oordelen wordt vaak gezegd."

    Ieder mens heeft recht op oorlog, zo niet moet je gewoon je mond houden.

  • Herman , di 19 juli 2011 11:43 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Herman

    Herman

    Overigens mis ik de 6 kinderen uit mijn klas nog steeds die behoorde tot de categorie die ik hierboven aangaf en die niet gewenst waren.
    Respect man( maakt een diepe buiging.)

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 12:33 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Prive

    Prive

    Eigenlijk komt u hele verhaal op het volgende neer.

    "Mensen zo als jij hebben nu eenmaal een "zondebok" nodig om het leven voor henzelf dragelijk te maken.
    Want een ander de schuld geven van de problemen "haalt het licht van jezelf af"."

    Dat mag u zo denken maar is niet zo. Ik probeer mijn ideeën altijd op logica en feiten te baseren. Het is nou eenmaal feitelijk zo dat mensen van buitenlandse afkomst oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Ook blijkt het dat niet alles goed samen gaat. Met zo'n cijfers kom ik dus tot een conclusie. Niet omdat ik andere graag de schuld ergens van geef.

    Wat betreft de hele NSB vergelijking. Dat mag u natuurlijk, ik zie zelf ook heel veel parallellen tussen de huidige 'linkse' partijen en de NSDAP. Om te beginnen waren ze beide socialistisch, wilde ze beide bepalen hoe iedereen moest leven, hadden ze beide een hekel aan de rijke, ook willen ze beide andersdenkende uit de weg ruimen of de mond snoeren, kijken ze neer op andersdenkende vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel (zie uw eigen reactie) en ze wilde beide de geschiedenis verdraaien. Ook tot de dag van vandaag is er over de hele wereld veel geweld doordat er linkse groeperingen zijn die denken zelf het sociale antwoord overal voor te hebben. Dus het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Maar hoe vertelde u dat ook alweer?

    "Want een ander de schuld geven van de problemen "haalt het licht van jezelf af"."

  • Frenck Mahon, di 19 juli 2011 14:35 in reactie op Prive Prive Reageer op Frenck

    Frenck

    "Ik probeer mijn ideeën altijd op logica en feiten te baseren."
    De grootste fout die je maakt is generaliseren, dus dat je ideeën op logica en feiten zijn gebaseerd klopt niet.
    Door te spreken over mensen met een buitenlandse afkomst gooi je 200 nationaliteiten op een hoop, niet logisch.
    Feit is dat de meeste criminelen van buitenlandse afkomst ook een Nederlands paspoort hebben en dus opgevoed zijn in jou maatschappij. Zou het dan niet zo zijn dat de Nederlandse maatschappij schuldig is aan het hoge percentage. Nederland heeft een regering die niet in staat is om de criminaliteit op de juiste manier aan te pakken, dus we gaan de schuld bij de buitenlanders leggen.
    Politiek handig omdat weinig mensen echt op de hoogte zijn maar dit wil nog niet zeggen dat het op feiten berust.
    Het grote probleem met Nederlanders is dat zij zich superieur blijven voelen tov mensen met een buitenlandse nationaliteit.
    Daarmee voeden ze hun eigen probleem.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 19 juli 2011 16:36 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Fred

    Fred

    "Nederland heeft een regering die niet in staat is om de criminaliteit op de juiste manier aan te pakken, dus we gaan de schuld bij de buitenlanders leggen"

    Andere volgorde, eerst is het de verantwoordelijkheid aan de crimineel om wel / niet te handelen, daarna aan de politie om wel / niet te handelen en als laatste pas aan de maatschappij (Nederland) om wel / niet te handelen.

    Gelukkig treed de laatste groep steeds duidelijker op. :)

  • Frenck Mahon, di 19 juli 2011 19:10 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Frenck

    Frenck

    "Gelukkig treed de laatste groep steeds duidelijker op. :)."
    Ik ben blij dat je dit cynisch bedoeld, ik ook maak me zorgen dat steeds meer mensen het recht in eigen handen gaan nemen en straatschoffies de winkel weigeren omdat de politie en politiek niets doet. Criminelen gaan zo ver als de regels het toelaten.
    Wat dat betreft is de regering Rutte een grote Fail.

  • Frenck Mahon, di 19 juli 2011 19:18 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Frenck

    Frenck

    "Gelukkig treed de laatste groep steeds duidelijker op. :)."
    Ik ben blij dat je dit cynisch bedoeld, ik ook maak me zorgen dat steeds meer mensen het recht in eigen handen gaan nemen en straatschoffies de winkel weigeren omdat de politie en politiek niets doet. Criminelen gaan zo ver als de regels het toelaten.
    Wat dat betreft is de regering Rutte een grote Fail.

  • Hans van der Helm, di 19 juli 2011 20:58 in reactie op Prive Prive Reageer op Hans

    Hans

    Het is daarom dat ik (alhoewel niet te snel) een vergelijking met jou gedachten durf te maken met de geachte van de NSBers in die jaren.
    ===
    Daar reageer je op met
    ===

    Wat betreft de hele NSB vergelijking. Dat mag u natuurlijk, ik zie zelf ook heel veel parallellen tussen de huidige 'linkse' partijen en de NSDAP. Om te beginnen waren ze beide socialistisch,
    ==
    Ik zie hier dus duidelijk dat je mijn opmerking niet begrijpt en dat je geen historie kent, maar dat ben ik van rechtse gelijkhebbers wel gewend.
    Las net op teletext dat vele hoog/laag opgeleiden niet begrijpend kunnen lezen.
    Dat merk ik overigens hier maar al te vaak op.
    Bovendien hebben de rechtse evangelisten vermoedelijk geen goede leeraar gehad die hun de historie kon bijbrengen of de kinderen hebben niet goed opgelet.

  • Arjan Smit, di 19 juli 2011 21:12 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Arjan

    Arjan

    Eigenlijk zou geschiedenis een verplicht vak moeten zijn op alle middelbare scholen. Met slechts enige kennis van de geschiedenis maakt men niet steeds weer opnieuw dezelfde beginnersfouten en kan de mens zich sneller ontwikkelen naar een menselijke toekomst. Daarnaast lijken sommigen te denken dat zij zover ontwikkeld zijn dat zij alles wel weten en dat zij daarom geen referentiekaders meer nodig hebben. Zij lezen niets meer over en luisteren niet meer naar andersdenkenden. Een angstwekkende ontwikkeling.

  • Dehnus Nörder, di 19 juli 2011 10:35 in reactie op Prive Prive Reageer op Dehnus

    Dehnus

    En weer al dat Links Links Links.. zeg jullie plaat slaat over Populistisch Nederland.

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 12:36 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Prive

    Prive

    Ik kan het natuurlijk ook niet 'links' noemen, maar aangezien met dat woord voor iedereen duidelijk is wie er bedoelt wordt gebruik ik het toch maar. Dat staat dan even los van de betekenis van de term 'links'. Vandaar dat ik het ook regelmatig tussen '' zet.

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 11:13 in reactie op Prive Prive Reageer op Piet

    Piet

    Snap deze man niet dat hij gewoon eens stil moet zijn en niet veel mensen geïnteresseerd zijn in zijn domme rechts gezwets.

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 12:40 in reactie op Piet Knollema Reageer op Prive

    Prive

    U snapt niet dat ik daarmee aangeef dat hij niet voor niets is vertrokken en het hem dan wel zou staan als hij toch niet regelmatig weer op de voorgrond probeert te komen?

    Verder kunt u mijn verhaal dom noemen maar ik onderbouw het tenminste wel. Daar kan ik uw reactie niet op betrappen.

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 15:54 in reactie op Prive Prive Reageer op Piet

    Piet

    Dus iemand met de pit in zijn lijf om het te vertikken om in het gedoogkabinet van Geert Wilders te willen gaan zitten moet in het vervolg zijn mond houden.
    En ik mag niet naar 40-45 verwijzen?

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 12:39 in reactie op Prive Prive Reageer op Piet

    Piet

    "Een heel gevaarlijke man voor een vrije samenleving. Als het aan hem had gelegen woonden we ondertussen al in een socialistische politiestaat met hem aan de top".
    Asl je zoiets schrijft over een toch vrij rechtse CDA-er dan spoor je toch gewoon niet.

  • Prive Prive, di 19 juli 2011 14:04 in reactie op Piet Knollema Reageer op Prive

    Prive

    Een vrij rechtse CDAer? Het was de meest linkse politici die we in jaren hebben gehad. Daar kon Femke Halsema nog een puntje aan zuigen wat dat betreft.

    Hij wilde alle vormen van vrijheid inperken en iedereen met een andere mening monddood maken. Voorbeelden zat.
    http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=Hirsch+Ballin+wil&meta=#q=Hirsch+Ballin+verbieden&hl=en&prmd=ivns&ei=i3AlTt33AoicOo3XxdAK&start=10&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=e28a0a03c8b215fd&biw=844&bih=287

    Wel verder weer goed onderbouwd. Nou weet ik gelukkig van wie die woorden komen. Van de zelfde persoon die zegt "Vooral de periode den Uijl zie ik nog steeds als het hoogtepunt".

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 15:56 in reactie op Prive Prive Reageer op Piet

    Piet

    En daar sta ik nosg steeds achter! Eigenlijk met de dag meer!

  • Piet Knollema, di 19 juli 2011 09:29 Reageer op Piet

    Piet

    Verhagen, Donner en Hirsch Ballin alle drie CDA, dat ht huidige beleid mogelijk maakt.

  • Joop Schouten, di 19 juli 2011 09:27 Reageer op Joop

    Joop

    Schitterend eenvoudig verwoordt:

    'De politiek raakt gewend aan minachting en keurt het gaandeweg goed.'

    '... generaliseringen staan in de weg van de wederkerigheid die integratie nodig heeft.'

    'Je moet je afvragen of het de goede omschrijving is (die van Verhagen) van de problemen. […]'

    Dat Ernst Hirsch Ballin nog bij het CDA zit is mij een raadsel. Hij zou zo een eigen partij kunnen beginnen (...).
    Met wat minder 'nerd uitstraling' zou het hem kunnen kunnen lukken. (H&I gaan immers in de eerste plaats voor de 'uitstraling'.)

  • Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 09:16 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De problemen benoemen als excuus om de hele gemeenschap aan de kant te zetten en te kleineren is een beestachtig gedrag en hoort alleen in een smerige dictatuur.
    Mogen de Nederlanders van Marokkaanse afkomst en Nederlandse moslims de échte problemen benoemen?
    Ja Mostafa!
    Ok, Nederland is geradicaliseerd en wordt geregeerd door onzichtbare figuren uit het buitenland,via Wilders.
    Wie denkt dat Wilders is voor het algemeen belang mist zijn verstand.

  • Nus Deschaux, di 19 juli 2011 09:44 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nus

    Nus

    Ik wist niet dat Geert al Minister president was. Geert kan moeilijk regeren slechts druk uitoefenen of ja knikken met Rutte en Verhagen.

    Maarre zo te zien kun je beter nog maar een joint opsteken zo op de vroege morgen.

  • Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 10:10 in reactie op Nus Deschaux Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Praatjes vullen geen gaatjes.

  • Nico ., di 19 juli 2011 11:12 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nico

    Nico

    Nee dat blijkt wel.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 19 juli 2011 16:34 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Fred

    Fred

    "De problemen benoemen als excuus om de hele gemeenschap aan de kant te zetten en te kleineren is een beestachtig gedrag en hoort alleen in een smerige dictatuur".

    Net andersom, het niet mogen benoemen hoort in een dictatuur zoals Iran of Zimbabwe.

  • Anja Lodewijks, di 19 juli 2011 09:00 Reageer op Anja

    Anja

    Het is vreemd, dat er vreemde kwibussen in de politiek zitten, die zich zo met vreemde zaken bezig houden.
    Vreemd is een vreemd woord, maar wel met mondiale gevolgen.

  • Sylvia Stuurman, di 19 juli 2011 08:57 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Uitstekend!

    Vooral dat "Dat moet dus niet. Je moet niet zeggen: mooi dat Wilders de problemen heeft benoemd, we zijn het alleen niet eens met al zijn oplossingen. Je moet je afvragen of het de goede omschrijving is van de problemen. […]"

    Een goede omschrijving van de problemen ziet er heel anders uit.

  • Meta Foor, di 19 juli 2011 08:55 Reageer op Meta

    Meta

    HB was een van de initiatoren voor de vervolging van Wilders ... heeft vervolgens de advocaten gevoed met adviezen.
    Toont zich een slechte verliezer door nu Donner aan te vallen met verborgen termen om toch zn gelijk te halen.

    Het een-tweetje met van Agt , die -als de tour afgelopen is - ook hierover zal beginnen is erg doorzichtig.

    Overigens jammer dat hij het CDA verliet; was een goeie geweest ipv die Verhagen

  • Ine Sessink, di 19 juli 2011 09:26 in reactie op Meta Foor Reageer op Ine

    Ine

    Zouden jullie goede verliezers zijn geweest als Wilders wel zou zijn veroordeeld? Jullie zouden moord en brand hebben geschreeuwd.
    Hirsch Ballin is nog ateeds bij het CDA, maar hij is wel iemand met principes. Hij wilde wel minister worden, maar niet in een kabinet dat samenwerkt met de PVV.

  • Leo J Bouwman, di 19 juli 2011 09:39 in reactie op Meta Foor Reageer op Leo J

    Leo J

    Moet er voortaan maar gezegd worden: vervolging dient achterwege te blijven, want het risico dat medestanders de maatschappelijke onrust verhevigen is te groot? Laten we refereren aan de geschiedenis maar tot taboe verklaren?
    Ja, dat is precies het geval.
    Rechters lezen ook kranten en kijken tv, zei rechter Moors. De nieuwe rechters brachten het gemakshalve in de praktijk. Daarmee bewezen ze de publieke moraal een slechte dienst want werd discriminatie van een officieel goedkeuringsstempel voorzien.
    Sluipenderwijs wordt het isoleren van anderen staande praktijk.
    Dat Hirsch Ballin dat blijft bestrijden maakt hem tot een moreel baken waarop het goed koersen is.

  • Bernie Whistler, di 19 juli 2011 08:54 Reageer op Bernie

    Bernie

    Goed punt van Hirsch Ballin en het was mij ook niet ontgaan. Donner haakt schaamteloos aan bij eerdere voorzetten van handlanger Verhagen, die een paar weken geleden het restant van de ethische grondbeginselen van het CDA bij het grof vuil zette.

    Het CDA heeft met kapitein Verhagen aan het roer ontdekt dat het meeglibberen in Wilders' populistische kielzog onbeperkt uitstel betekent van een diepgaand zelfonderzoek bij het CDA, waar zij precies hun kiezers zijn kwijtgeraakt. Tsja, wanneer sloeg het CDA ook alweer scherp rechtsaf?

  • , di 19 juli 2011 09:28 in reactie op Bernie Whistler Reageer op

    Rechtsaf gingen ze al een tijdje.
    De scherpe bocht namen ze toen ze met hulp van wilders mee mochten doen met dit kabinet, ondanks een ongekend groot verlies aan zetels en een bijna totaal verlies aan vertrouwen.

  • zorba de griek, di 19 juli 2011 11:48 in reactie op Bernie Whistler Reageer op zorba

    zorba

    --- Tsja, wanneer sloeg het CDA ook alweer scherp rechtsaf?---

    Nadat ze van de kiezer een historisch pak slaag hadden gekregen na 3 jaar regeren met de PvdA.

    Geef ze eens ongelijk.

  • Rob van Koot, di 19 juli 2011 08:41 Reageer op Rob

    Rob

    Het lijkt me objectief meetbaar waar de problemen liggen. Laat de cijfers spreken, niet de onderbuik.

  • Des Duivels, di 19 juli 2011 09:05 in reactie op Rob van Koot Reageer op Des

    Des

    Mag niet want dan zul je moeten je discrimineren op basis van afkomst. Artikel 1. van de GW zou eerst veranderd moeten worden. Tot die tijd zullen we het met de onderbuik van Hirsch Ballin moeten doen.

  • Nus Deschaux, di 19 juli 2011 09:28 in reactie op Rob van Koot Reageer op Nus

    Nus

    Maar als men de cijfers laat spreken komen bepaalde bevolkingsgroepen er niet echt goed vanaf. En dat moeten we niet met z'n allen willen.

    Zodra je de cijfer laat spreken en je gaat de problemen benoemen ben je een racist en tegelijkertijd ook een facist. En zo 10 jaar na Pim Fortyun is Nederland nog geen enkele meter opgeschoven. *zucht*

  • Mister Statement, di 19 juli 2011 13:25 in reactie op Rob van Koot Reageer op Mister

    Mister

    Wanneer je op de juiste manier kijkt naar cijfers mag je die van mij gebruiken.

    Kijk cijfermatig hoeveel autochtonen er in een achterstandswijk wonen zet daartegenover het getal van allochtonen. Bekijk dan statistisch van deze groep hoeveel procent er in de fout gaat.

    want wanneer je mensen uit een feniks-wijk gaat vergelijken met vreemdelingen uit een achterstandswijk zul je al heel snel zien dat de mensen uit de achterstandswijk meer in de fout gaan. Dit heeft niets te maken met achtergrond of etniciteit maar met leefomgeving en kansen.

    Anders zou je ook kunnen stellen dat katten gevaarlijker zijn dan leeuwen aangezien er meer Nederlanders door katten worden aangevallen in dit land.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 19 juli 2011 16:30 in reactie op Mister Statement Reageer op Fred

    Fred

    1. U doelt op Vinex wijken neem ik aan?

    2. Richt je op veelplegers, laat deze steentjes hakken in de mijnen en criminaliteit zal aanzienlijk dalen.

  • Mister Statement, di 19 juli 2011 17:11 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Mister

    Mister

    1.Ja bedoel ik:D

    2.En dat je je moet richten op veelplegers is een pre, dit zijn ook vaak de criminelen die zich opwerpen als leider en gezien worden als jongens die weten hoe het werkt. ('Been there done that' mentaliteit)

    Door deze personen buiten de maatschappij te plaatsen haal je een voorbeeldfunctie voor startende crimineeltjes weg.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel