10 februari 10 13:51 Reageer (53) Politiek RSS

'Dit kabinet is uitgeregeerd'

werkgevers en werknemers eensluidend in vernietigend oordeel … VNO-NCW: 'niet stevig genoeg in het zadel om grote maatregelen te nemen' … FNV: 'gemeenschappelijk idee ontbreekt'

Het kabinet zal niet in staat zijn de zware bezuinigingsmaatregelen die worden voorbereid door te voeren. Dat concluderen werknemers- en werkgeversorganisatie los van elkaar in Vrij Nederland.

Het opinieweekblad spak met Van Kesteren (VNO-NCW), Jongerius (FNV) en Van Boggelen (CNV). Hun oordeel is eensluidend. Van Kesteren:

Ik geloof niet dat de heroverwegingen in deze kabinetsperiode tot grote besluiten zullen leiden. Grote maatregelen betekenen dat je veel mensen tegen je in het harnas jaagt. Daar is een kabinet voor nodig dat stevig in het zadel zit. Dat is niet het geval.'

CNV-voorzitter Van Boggelen over de bezuinigingsvoorstellen die voorbereid worden door ambtelijke werkgroepen:

'Straks storten die werkgroepen een bak aan ongetwijfeld tegenstrijdige ideeën over ons uit. Maar wat dan? Het kabinet heeft nog steeds helemaal geen visie geformuleerd.'

Lees meer bij Vrij Nederland: Kabinet uitgeregeerd volgens werkgevers en werknemers

 

Laatste Reacties (53) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • d d, do 11 februari 2010 08:19 Reageer op d

    d

    Toch heb ik het idee dat dit zouteloze kabinet op zijn teentjes loopt.
    Uiterst voorzichtig probeert men de tijd vol te maken. Geen rigoreuze plannen, geen spijkers met koppen. Op de achtergrond is men druk bezig de gemaakte fouten onder het tapijt te moffelen. En ondertussen lijkt het of men vergeet te regeren en dit blijkt niet eens zo verkeerd uit te pakken momenteel. Een angstig en voorzichtig kabinet lijkt ineens te werken. Laat maar rustig even doormodderen zo lijkt mij.

  • Ollie B, do 11 februari 2010 07:37 Reageer op Ollie

    Ollie

    Volgend kabinet: PVV, VVD, CDA? Jammer voor hen, maar niet genog zetels. Ton erbij scheelt ook maar 1 zeteltje, kortom D66 zal wel overgehaald moeten worden, of de SGP. Lekker clubje, dus. Nee, veel eenvoudiger wordt het er niet op in 2011 en zeker niet met een PVV erbij die blindelings elke vunzige oprisping van de 'grote nepblonde leider' opvolgt. Of het wordt CDA, VVD en SGP met gedoogsteun van PVV en TON. Dan ben je helemaal overgeleverd aan de 'men from hell'. Het lijkt me beter wanneer de partijen een paars-groene coalitie aangaan en de de Kamerleden zelf laten stemmen. Dat is dus de enige manier om een zuivere meerderheid te laten besluiten.

  • Paul Dekkers, wo 10 februari 2010 22:03 Reageer op Paul

    Paul

    Er zit wel wat in. Veel overeenstemming lijkt er niet te zijn, al wordt er wel voortdurend geprobeerd dat af te dwingen. Nu is er, ondanks allerlei duidelijke afspraken, toch weer voortdurende druk op de PvdA om toch maar weer verder te gaan in Afghanistan. De onwil tot compromissen is inmiddels wel duidelijk.
    En compromissen zijn nu eenmaal noodzakelijk.
    Dus moet het nu eindelijk maar eens afgelopen zijn.

  • Meneer Dick, wo 10 februari 2010 21:16 Reageer op Meneer

    Meneer

    Als de ambtelijke werkgroepen hun voorstellen klaar hebben, zijn wij in de tweede helft van 2009. Met de verkiezingen uitelijk op 11 mei 2011 in het vooruitzicht zal dit kabinet op aanstaande Prinsjesdag in september 2010 geen rigoreuze maatregelen durven nemen. De jaren 2010 en 2011 zullen verloren jaren zijn als dit kabinet de rit uitzit.

  • Prins Pils, wo 10 februari 2010 22:01 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    In maart hebben we gemeenteraadsverkiezingen, dus TK-verkiezingen kun je op zijn vroegst in het najaar houden (met een demissionair kabinet tot die tijd). Dan gaat het zegge en schrijve over een half jaar. Dat halve jaar heb ik er wel voor over om te zien wat die ambtelijke werkgroepen te melden hebben.

    Verder wijs ik je op de nuancerende berichten alhier over wat dit kabinet allemaal bereikt heeft c.q. voorkomen heeft. Waar volgens mij nog niet eens bij staat dat Wouter Bos nog geen (anderhalf?) jaar geleden van vriend en vijand lof kreeg over hoe hij de financiële crisis in de perken wist te houden. Alle andere landen met zo'n verhoudingsgewijs grote financiële sector doen het allemaal aanmerkelijk slechter dan Nederland. En veel financiële problemen hebben we te danken aan nalatigheid van VVD'er Zalm en CDA'er Wellink.

  • Meneer Dick, wo 10 februari 2010 22:26 in reactie op Prins Pils Reageer op Meneer

    Meneer

    Als de ambtelijke werkgroepen hun adviezen klaar hebben, zijn er ook partijen, die ongeveer een week nodig hebben, om stevige maatregelen vòòr Prinsjesdag 2010 m.b.t. 2011 rond te hebben.

    Als het loopt zoals jij het ziet, wordt 2011 inderdaad een verloren jaar.

  • Prins Pils, wo 10 februari 2010 23:19 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    Een week? Get real. Er zijn megagrote tegenstellingen tussen PVV en VVD/CDA. De eerste is voor uittreding uit de EU en ongemoeid laten van de pensioenleeftijd, waar CDA resp. CDA/VVD fel tegenstander van zijn. Dat geeft al enorme financiële verschillen. De PVV wil meer geld naar de zorg, maar waar ze dat van willen financieren wordt nergens duidelijk. En zo zijn er nog diverse punten die ofwel niet uitvoerbaar zijn of niet financieel onderbouwd.

    En dan heb ik het nog niet over het domplistische niveau überhaupt van de PVV'ers, wat zal doorwerken in het kabinet. Of was je het drama met de LPF'ers al vergeten? Dat wil Balkenende niet meer, en terecht. Of dacht je dat VVD en CDA onder een PVV-premier gaan dienen? Opnieuw: get real.

  • Meneer Dick, do 11 februari 2010 21:06 in reactie op Prins Pils Reageer op Meneer

    Meneer

    Goed lezen Prins, ik heb helemaal nergens PVV genoemd.
    Dat maak jij ervan. Die partij houdt jou blijkbaar erg bezig.

  • Prins Pils, wo 10 februari 2010 20:28 Reageer op Prins

    Prins

    Nog een nuancering: Nederland komt in de Moody's Misery Index top 16 niet voor, veel andere ontwikkelde landen wel. Zie http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/home/%29/components/financien/rtlz/redactie/column/degeus/2010/0205_1545_Misery_Index_Spanje_nog_veel_beroerder_dan_Griekenland.xml

    Opvallend trouwens, dat Ierland en Spanje boven Griekenland staan, en Groot-Brittanië net eronder...

  • martin poos, wo 10 februari 2010 20:23 Reageer op martin

    martin

    Alle vertrouwen kwijt in deze coalitie!! Inpakken en wegwezen!!

  • Gracchus Babeuf, wo 10 februari 2010 22:33 in reactie op martin poos Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Welke coalitie met het CDA er ook zit, ze krijgen allemaal met het opportunisme van het CDA te maken. Als de bevolking gepaaid moet worden, zet het CDA het gristengezicht op en haalt ze de PvdA in huis. Als het bedrijfsleven gepaaid moet worden, zet het CDA het gristengezicht op en haalt het de VVD in huis. De PvdA mag de vuile klusjes opknappen en de geesten rijp maken en de VVD kopt in. Als de VVD de rol gespeeld heeft, wordt het uitgerangeerd door het CDA. Het CDA konkelt, kijkt toe en wast de handen. En dat allemaal voor 30 zilverlingen.
    Zo de wind waait, waait het CDA mee en de rest mag aansluiten, tot de wind weer gaat liggen. Welke PvdA-fractievoorzitter zei ook weer dat regeren met de KVP hetzelfde is als scheten vangen met een netje?

  • Joop den Uil, wo 10 februari 2010 19:22 Reageer op Joop

    Joop

    OJEE... het is nooit goed, maar wat is het alternatief ? Roerige tijden hebben een stabiele leiding nodig... bij een nieuw kabinet horen nieuwe haantjes.
    Dit kabinet begint een aardige cohesie te vormen, en , in de huidige samenstelling, nog door te gaan met waar ze mee gestart zijn. Natuurlijk, rare oprispingen bij AOW, JSF, nu weer die oorlog (let wel, 2000 soldaten , waar praten we over, zo minimaal is de economisch/sociale impact).
    Advies ? elke bewindsman tegen de meetlat en bij slechte presentaties vervangen (ook de middelmatigen eruit !), zonder aanziens des kleurs, maar op kennis/ervaring/overwicht. Vervolgens doorgaan in dezelfde coalitie en met tzelfde trio aan de top (Balkenende heeft t eindelijk in de vingers , Bos draait en lachebekt steeds minder en die derde dient alleen als een buffertje)

  • Ellen Stapraden, wo 10 februari 2010 21:15 in reactie op Joop den Uil Reageer op Ellen

    Ellen

    Ik ben het volmondig met Joop den Uil eens. Wat heeft het voor zin om dit kabinet te laten vallen ? Ja, vooral "genoegdoening" van uiterst links en uiterst rechts. En wat is het alternatief? PVV, SP, VVD, D66 ....en ga zo door, maar er zal sowieso weer een coalitiekabinet moeten komen. Wie o wie?
    Maar helaas, zij krijgen wel precies dezelfde problematiek op hun bord, de bankenaffaire, de wereldcrisis, werkeloosheid, bezuinigingen, Afghanistan, enz.
    We praten onszelf de vernieling in zonder oog voor de realiteit.
    Ik vind dat dit kabinet zijn uiterste best doet om in moeilijke tijden (ondanks verschillen in opvattingen) de zaken bij elkaar te houden. Heb waardering voor hun inzet.
    Laten we eens nuchter worden en het kabinet dat er nu zit eindelijk ook eens de rust gunnen om te REGEREN.
    Nu wordt iedere nieuwe kabinetsmaatregel opgeblazen, ook door werkgevers- en werknemersorganisaties, alsof het verdwijnen van dit kabinet de enige uitweg is. Laten vooral ZIJZELF eens hand in eigen boezem steken en een beetje goede wil tonen bij het overwinnen van de noodzakelijke obstakels, dat zou hen sieren.

  • Fatima Bloodhooft, wo 10 februari 2010 17:47 Reageer op Fatima

    Fatima

    We kunnen ons beter bij de Belgen laten inlijven. Die hebben 90 regeringen gehad in 179 jaar. En evenzoveel MP's. Niet dat het veel uitmaakte, maar toch leuk van die regering dat ze het volk gemiddeld elke twee jaar de kans geven opnieuw te stemmen. ;)

  • Een BeetjeNuanceGraag, wo 10 februari 2010 16:39 Reageer op Een

    Een

    Guttegut, het lijkt wel een nationale sport om tegen dit kabinet te schoppen.

    Als er verkiezingen komen dan wordt het nog veel moeilijker om een nieuw kabinet te formeren, omdat niemand met de PVV wil regeren. Niemand in het pvv-kamp die dat wil horen, maar wel de realiteit. Dan wordt waarschijnlijk een 3 of 4 partijenkabinet noodzakelijk en dat zorgt er alleen maar voor dat het beleid nog meer een hutspot wordt van standpunten. Het is een illusie om te denken dat er een kabinet mogelijk is dat grote bezuinigingen kan doorvoeren zonder grote weerstand.

    De klagende nederlander is zo verwend geraakt dat van geen enkel kabinet zulke bezuinigingen geaccepteerd worden.

    De werkgevers en werknemersorganisaties hebben tegengestelde belangen en hebben hun kans bij de AOW-discussie gehad. Toen hebben ze feilloos aangetoond dat zij ook niet in staat zijn om samen moeilijke beslissingen te nemen. Wiens schuld dat was laat ik maar even in de midden. Dat zij nu roepen dat het kabinet weg moet omdat het geen beslissingen kan nemen is een beetje potsierlijk.

  • Vaclav Klaus, wo 10 februari 2010 17:15 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Een beetje nuance is inderdaad prettig, dank daarvoor:)

  • Zeer Voornaam, wo 10 februari 2010 18:41 in reactie op Een BeetjeNuanceGraag Reageer op Zeer

    Het is een feit dat Balkenende grove fouten heeft gemaakt.
    Als je ze dan gaat verstoppen en onderzoek naar die fouten gaat tegenwerken moet je niet raar opkijken als mensen extra op je gaan letten.

    Het lijkt wel of er vandaag de dag niemand fouten maakt.
    Onderzoek op onderzoek en niemand heeft ook maar één ding fout gedaan.
    Vreemd toch, ik maak dagelijks fouten, het is toch te gek voor woorden dan al die hooggeplaatste geen enkel foutje maken. Extra vreemd ook omdat er wel van alles mis gaat. ING valt om, Fortis koopt zonder geld een ABN die aan het omvallen is, DSB valt om, Icesave valt om zonder dekking uit Ice, en dat mag allemaal betaald door mij 2 jaar langer te laten werken. Treinen rijden niet, inval in irak was illegaal, JSF is te duur, de koningin is wereldvreemd, de prins koopt een beetje domme kastelen, de aarde warmt op, etc. etc. etc.
    Maar blijkbaar moet ik van de HH geloven dat het door de kaboutertjes komt. Of nog idioter; door de hoofddoekjes. Want niemand heeft ook maar iets gedaan. En als er dan wat overleg organen tot dezelfde conclusie komen, namelijk dat de regering niets doet of kan, dan moet dat opeens schoppen worden genoemd. Vreemd.

  • Jan Dirk Dorrepaal, wo 10 februari 2010 16:34 Reageer op Jan Dirk

    Jan Dirk

    Dit kabinet is "uitgeregeerd" als er een alternatief gaat ontstaan voor dit kabinet. Het enig denkbare, verstandige en inspirerende is een regeringscombinatie Progressief(D66/GroenLinks)-Links( PvdA/SP) ondersteund door de CU.
    Oude PAK-tijden keren weer terug; je hoeft er geen eens meer voor in te breken bij het CDA.

  • Jan Stroomer, wo 10 februari 2010 19:56 in reactie op Jan Dirk Dorrepaal Reageer op Jan

    Jan

    D'66 en CU... gaat niet gebeuren zonder CDA.
    D'66 en SP waag ik ook te betwijfelen.

  • Ben jansen, wo 10 februari 2010 16:31 Reageer op Ben

    Ben

    FNV moet de mond dichthouden en in een hoekje gaan nadenken hoe ze weer een vakbond voor hun leden kunnen worden en niet alleen een bureau voor rechtshulp bij ontslag.
    Een jongerius die op de voorste rij zit bij PVDA congressen zegt genoeg.
    Ze zijn al jaren een speeltje van de PVDA geworden.

  • Zeer Voornaam, wo 10 februari 2010 18:25 in reactie op Ben jansen Reageer op Zeer

    "Ze zijn al jaren een speeltje van de PVDA geworden. "
    En dus tegen een kabinet met de PvdA? Waar is uw logica?

  • Ben jansen, wo 10 februari 2010 21:53 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ben

    Ben

    Logica?
    De bond moet een zelfstandig orgaan zijn en geen verlengstuk van politieke partij.

  • jos Poppel, wo 10 februari 2010 16:29 Reageer op jos

    jos

    Succes&Tevredenheid = Resultaat - Verwachting.
    Van dit kabinet verwacht geen hond geen enkel resultaat meer. Nou dat vast staat is het juist enorm goed om de bezuinigingsmaatregelen door dit kabinet nog te laten nemen, langdurig/behoedzaam/ manouvreren kunnen ze nu sinds kort goed dat is bewezen.
    En...wie het ook doet , miljarden besparen roept aleen maar enorm veel commotie&weerstand op.
    Nou, na deze vervelende hakbijl klus&fase waar iedereen de pest aan krijgt kan na nieuwe verkiezingen in 2011 een frisse regering met veel draagvlak de ergste missers wat bijsturen en weer het vertrouwen van de samenleving terug ? krijgen. Mondiaal economisch herstel moet dan wel een handje meehelpen.

    De theorie (Pronk&S)dat we een nieuwe regering moeten kiezen om daarmee draaagvlak te vinden voor de heroverwegingen is onzin, de burger is kort van geheugen als hij wordt geknipt dan schreeuwt hij altijd moord en brand via alle wkg/wkn/media die er bestaan en dat dreunt lang na. Neem bijv. Griekenland waar elk kind snapt dat er wat moet gebeuren, maar waar massaal fel verzet is tegen het gezondmaken van de economie.
    Dus doorgaan zeg ik maar, deze regering is zwak maar 10x beter dan de populisten die aan de macht komen als er nu verkiezingen komen. De maatregelen van onervaren regerende populisten zullen de Nederlandse samenleving veel ernstiger ontwrichten. De democratie wint dan wel, het volk krijgt de regering die ze verdient maar voor mij mag deze beker voorbij gaan.

  • Joop Schouten, wo 10 februari 2010 16:43 in reactie op jos Poppel Reageer op Joop

    Joop

    Ja, het stemvee kiest z'n eigen slager.

  • Rob van Koot, wo 10 februari 2010 17:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rob

    Rob

    ja! Mooie oneliner!!! Erg goed. Toch geloof ik niet dat de SP ons gaat redden. Juist nu niet want het is een partij die zal uitdelen terwijl onvermijdelijke de broekriem heel strak aanmoet. Kijk naar Griekenland wat er gebeurt als je het laat versloffen. De staatskas moet op orde zijn. Bezuinigen is de enige weg. Niet leuk maar ja we leven boven onze stand. Ik denk dat de ambtenaren niet goed met onze centjes omgaan. Er is ook geen drive om zuinig aan te doen. Het is hun gekd niet en hun baas kan niet failliet gaan. Dus ach dan ben jeminder scherp. Ik snap dat wel maar het is niet goed.

  • Joop Schouten, do 11 februari 2010 10:51 in reactie op Rob van Koot Reageer op Joop

    Joop

    DE SP IS JUIST DE LAATSTE DIE ONVERANTWOORD GAAT 'UITDELEN' ROB.
    (Misschien wil je hun site eens bekijken.
    SP.nl Zie standpunten.)
    Misschien wil je hierna voorbeelden geven? Dan weet iedereen waar we het over hebben en houdt het de discussie zuiver.
    De verdeling van belastinggeld zal wel veel eerlijker en socialer zijn dan de wijze waarop er nu met geld is en wordt gesmeten.

  • Geert Chomsky, wo 10 februari 2010 16:29 Reageer op Geert

    Geert

    Nog binnen 1 jr zal de dan niet meer zwijgende meerderheid zijn stem hebben uitgebracht en deze zal voor de traditionele plucheplakkers niet goed uitpakken.De elitaire linkse snobistische upperclass die hun bestaan aan belastinggeld en nepotisme te danken hebben zullen dit meteen ondervinden met het verlagen van de veel te riante wachtgeldregelingen.

  • Dennis Mollis, wo 10 februari 2010 16:23 Reageer op Dennis

    Dennis

    Dit is bij mijn weten nog nooit vertoond in de Nederlandse politiek dat een zo lamlendig, slampamperig en onsamenhangend kabinet dat weet dat het zijn beste tijd gehad heeft nu al zo lang en wat mij betreft allang lang genoeg de schijn ophoudt van een regeringsploeg te zijn. Ik zeg onmiddellijk kappen ermee want totaal maar dan ook totaal ongeloofwaardig en incompetent.

  • Zingende Zaag, wo 10 februari 2010 16:01 Reageer op Zingende

    Zingende

    Met de kennis van nu ... en van een jaar geleden ... idd helemaal mee eens. Behalve het op stang jagen van grote delen van de bevolking is er feitelijk voor grote politiek onderwerpen niets positiefs gebeurd.

    Of het zou die Bank van 30 miljard moeten zijn, ohh nee, die ook niet

  • Gerwin van Eersel, wo 10 februari 2010 15:52 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Klopt, ze zijn al uitgeregeerd sinds 22 februari 2007.

  • Prins Pils, wo 10 februari 2010 15:51 Reageer op Prins

    Prins

    Het kabinet blinkt inderdaad niet uit in daadkracht, maar ik ben toch wel benieuwd naar wat de ambtelijke werkgroepen te melden hebben. Ministers zitten er meestal maar een paar jaar, en de langer zittende ambtenaren hebben wellicht veel beter door waar er bezuinigd kan worden zonder veel kwaliteitsverlies. Zo werkt het althans in het bedrijfsleven wel.

    Ik realiseer me heel goed dat ambtenaren niet snel zullen voorstellen op hun eigen departement zelf te gaan bezuinigen. Maar daar kun je voor corrigeren (bijv. middels een vergelijkend onderzoek met het buitenland), en ik ben toch heel erg benieuwd naar wat zij verder te melden hebben.

    Wat mij betreft even laten zitten, dus, tot die werkgroepen verslag hebben uitgebracht.

  • Mostafa Mouktafi, wo 10 februari 2010 15:44 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Uitgeregeerd?
    Bestaat ook zoiets: naregeren?
    Balkenende is moe en op en weet niet meer wat hij moet doen om niet in de prullenbak van de Nederlandse politieke geschiedenis gedeponeerd te worden. Hij ziet wel dat het deksel van die prullenbak openstaat en er moeten mensen in voordat die deksel dicht gaat.

  • De VVD, wo 10 februari 2010 15:40 Reageer op De

    De

    Is er nog nieuws?

  • Vaclav Klaus, wo 10 februari 2010 15:32 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Na verkiezingen zou je opnieuw een combinatie van partijen hebben die compromissen moeten sluiten.

    Er is voornamelijk veel gezeur van buitenaf op dit kabinet. Als gekeken wordt naar de werkelijke daden is het echt niet anders dan in het verleden. De hypes zijn alleen groter en alles moet meteen gebeuren.

    Dat het kabinet tijd neemt om tot weloverwogen standpunten te komen voor bezuinigingen is slim. Het gaat toch pas vanaf de begroting van 2011 in.

    Haastige spoed is zelden goed - zo is het ook nog eens een keer - Balkenendiaanse wijsheden;-)

  • M Haarlemmer, wo 10 februari 2010 15:57 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op M

    M

    Compromissen sluiten daar is niets mis mee. Een compromis betekent "als ik een beetje toegeef en jij ook dan komen we er samen wel uit".

    Op dit moment worden er echter niet eens meer compromissen gesloten. Het enige wat nog mogelijk is zonder het kabinet te laten ontploffen, is besluiten nemen waar iedereen het voor de volle 100% mee eens is. Met als gevolg: er worden gewoon geen besluiten genomen.

    Kijk naar de situatie over de verlenging in Afghanistan. Kijk naar het 'brede heroverweging' verhaal. Deze zaken illustreren het onvermogen van de regering om te onderhandelen en zo gezamenlijk tot een nieuw standpunt te komen.

    Een gezond compromis daar is niets mis mee. Maar dit is geen compromis, het is een onvermogen om gezamenlijk tot een besluit te komen.

  • Vaclav Klaus, wo 10 februari 2010 16:52 in reactie op M Haarlemmer Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Voor mij is niet duidelijk waar ze NIET zijn uitgekomen.

    Er wordt de tijd genomen voor onderzoek door ambtelijke werkgroepen, zoals ik eerder schreef, geen probleem. De tijd is er tot de komende begroting, dan moeten de knopen worden doorgehakt.

    Dat Afghanistan gevoelig ligt is te begrijpen. Verder hoor je vanuit het kabinet daar nu niets over , totdat het voorstel voor bijv. een trainingsmissie komt... of dat er geen trainingsmissie komt, maar dat is juist waar ik op wijs: het is vooral iedereen die hijgerig roept dat er niets gebeurd...

    We missen een leider die lijnen uitzet en heldere visie heeft, maar dat weet je met Balkenende. Verder is het allemaal niet zo erg als door iedereen wordt beweerd - napraten - napraten...

  • Joop Schouten, wo 10 februari 2010 16:00 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Joop

    Joop

    Het zijn niet alleen plannen van dit Kabinet maar ook van hun adviseurs: ambtenaren, bedrijfsleven, banken en lobbyisten...
    Zij zijn de ware machthebbers. Daar zitten ze op het geld en goederen.

    Aangezien alles in dit land sinds de jaren-80 heringericht is, gebaseerd op het neoliberalisme, durf ik te beweren dat dit gedachtegoed nog steeds de hoofdrol speelt in alles wat achter de (Kamer)schermen bekokstooft wordt. Keuzes die dit Kabinet maakt zijn een afgeleide van wat er werd en wordt ingefluisterd.
    Regeringen lijken wel Wajangpoppen in handen van bovengenoemde.

    Ik hoop dat ik het mis heb.

  • Vaclav Klaus, wo 10 februari 2010 17:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het is moeilijk na te gaan hoe zaken zich ontwikkelen als andere keuzes gemaakt zouden zijn. Op de internationale meetlat doet Nederland het goed tot uitmuntend afhankelijk van het onderdeel.

    Conspiracy theorien lijken mij niet nodig. Natuurlijk wordt er achter de schermen overlegd, maar dat is noodzakelijk.

    De grote uitdaging voor Nederland ligt in de sociale samenhang van de bevolking. Er zijn ontsporingen die aangepakt moeten worden. De aanpak van de "systeem-misbruikende jeugd" is te vrijblijvend.

    Verdere aanpak van vergrijzing, financiele instellingen en milieu problematiek... het zijn toch voornamelijk grensoverschrijdende problemen... gelukkig is er een nieuw en beter verdrag in de EU. Het is namelijk cruciaal internationaal te overleggen - iets wat met een PVV of SP in de regering een stuk complexer gaat worden.

  • Joop Schouten, do 11 februari 2010 10:16 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Joop

    Joop

    Ik geef je (bijna) op alle punten gelijk Vaclav!

    Wat probeer te zeggen is dat ik een zeer sterk vermoeden heb dat er achter de schermen belangen een rol meespelen die niet zuiver kunnen zijn. Het feit dat bedrijven zo enorm veel lobbyisten het Europese Parlement beïnvloedt zegt mij genoeg.

    De sociale afbraak die 30 jaar geleden is ingezet is een doelbewuste keuze geweest.
    Een verkeerde keuze gebaseerd op een neoliberaal systeem waar eigenbelang en pure hebzucht de hoofdrol speelt.

    Het is inderdaad zeer belangrijk internationaal te overleggen.
    De SP wil dat ook.

    Een meerderheid van de Nederlandse wetten is gebaseerd op Europese richtlijnen. Dat pakt soms goed uit, maar andere keren ook helemaal fout. Europese samenwerking is absoluut nodig, maar dat is iets anders dan een Europese Unie die de lidstaten de wet voorschrijft en regels oplegt die tegen de wens van een meerderheid van de burgers ingaan.

  • Hank Williams, wo 10 februari 2010 15:26 Reageer op Hank

    @ Joop Schouten - Lonen en sociale voorzieningen UITKNIJPEN? Waar is je realiteitsbesef?

    Het geld is gewoon opperdepop. De schatkist is leeg. En net als bij jou of mij thuis moet je dan de uitgaven terug dringen. Dat is heel normaal. Leuk dat de overheid mensen probeert te beschermen tegen het afsluiten van te hoge leningen. Maar wie zorgt ervoor dat de overheid zélf niet meer geld leent dan goed is? Want die euro's moeten echt terug betaald worden hoor. Net als bij jou thuis.

    Je kakkelt maar wat over 'neo-liberaal', maar ik hoor graag jouw oplossing. Meer geld uitgeven soms?

  • Zjen Zen, wo 10 februari 2010 15:39 in reactie op Hank Williams Reageer op Zjen

    Zjen

    Je zou de rekening kunnen leggen bij diegenen die de financiële crisis of veroorzaakt hebben of niet hebben kunnen voorkomen.
    Potje breken is potje betalen...en niet ; potje breken en nou kan ik de lijm niet meer vinden dus doe het maar met de scherven.,..jammer dan.

  • Joop Schouten, wo 10 februari 2010 15:57 in reactie op Hank Williams Reageer op Joop

    Joop

    We hebben het over verschillende dingen Hank.
    Jij hebt gelijk gezien de huidige financiële realiteit.

    Ik heb het over het desastreuze beleid van de afgelopen 30 jaar die botweg wordt doorgezet én over de ellende die overal zichtbaar is.

    Een uitweg kan alleen worden gevonden als cowboy-kapitalisme en neoliberalisme (dus géén 'zuiver' liberalisme) volledig verdwijnt.
    Ik zie meer in de oplossingen die de SP heeft.

  • Simon Broerse, wo 10 februari 2010 15:14 Reageer op Simon

    Simon

    'Hun oordeel is eensluidend' (van werkgevers en werknemers over dit kabinet).
    Nu nog wel, maar niet meer als de plannen van het kabinet naar buiten komen !

  • Rob van Koot, wo 10 februari 2010 15:13 Reageer op Rob

    Rob

    Ik denk dat het waar is. Tijd voor vernieuwing hoewel we inderdaad geen jaar kunnen verkwanselen aan verkiezingen etc. Daar geef ik JP wel gelijk in. Het komt slecht uit. Maar ik verwacht van dit kabinet niet veel meer. Het is op eieren lopen en dan kun je geen grote stappen zetten.

  • M Haarlemmer, wo 10 februari 2010 15:12 Reageer op M

    M

    Een juiste observatie denk ik. Als dit kabinet maatregelen gaat nemen (eindelijk!) dan zullen dit slechts maatregelen zijn van de 'grootste gemene deler'. Dat wil zeggen dat er alleen plannen uitgevoerd zullen worden waar alle drie de coalitiepartijen uit zichzelf geheel achter staan. En aangezien ze allemaal hun eigen belangen hebben, betekent dit dat er weinig serieuze maatregelen genomen zullen worden. Geen van de partijen wil immers terrein toegeven, dat hebben we de afgelopen tijd wel gezien. Een paar miljoen hier en daar zal worden wegbezuinigd maar van de grote potten geld zal men afblijven. Misschien krijgen we er wel weer een mooie brief bij waarin staat dat we blij moeten zijn met de genomen maatregelen, maar dat er nog altijd diepgevoelde verschillen bestaan. Of zoiets.

  • Frank Schutte, wo 10 februari 2010 15:02 Reageer op Frank

    Frank

    Het waarom zullen we in de toekomst nog weleens horen.
    Maar dat ze nu gezamenlijk kunnen uitdragen dat er eigenlijk geen draagvlak meer is voor dit kabinet, zegt mij dat ze toch werkelijk balen van dit kabinet.

    En de uitspraak over onze Minister-president: 'Als je al tien jaar minister-president bent, moet je je misschien afvragen: kan ik dat nog vier jaar opbrengen?' getuigt niet dat ze nog veel vertrouwen hebben in volgend kabinet aangevoerd door Balkende, daar zal het CDA als partij een andere mening op na houden.

    Maar het CDA zal de druk niet ervaren van deze uitspraken van de vakbewegingen FNV en CNV, en de werkgeversorganisatie VNO-NCW, de PvdA zal hier veel meer last van hebben om nu de bezuiniggingen op een goede manier te kunnen verdedigen.

    Nu is het gewoon wachten wie van de twee de stekker er gaat uittrekken, en dat op een voor hun zo gunstig mogelijk moment.

  • Sander Visser, wo 10 februari 2010 14:51 Reageer op Sander

    Sander

    Bijzonder moment wel: De werkgevers en Pronk zijn het nog nooit zo eens geweest met elkaar. Pronk en Stemerdink kregen vorige week nog de hoon over zich heen (onder andere hier) dat ze aangaven dat de PvdA nu moet stoppen met dit kabinet en gaan voor nieuwe verkiezingen. Blijkbaar zijn ze niet de enige met dit heldere beeld.

  • Vaclav Klaus, wo 10 februari 2010 14:41 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Ja, ik ben bang dat verkiezingen niet gaan leiden tot een makkelijk te vormen nieuwe regering. Daarnaast duurt het een tijd voordat verkiezingen zijn gehouden, formatie is voltooid en vervolgens plannen worden ingediend.

    Het enige goede idee is afwachten waar de commissies meekomen. De eerste ideeen hadden niet eerder actief kunnen worden dan voor de begroting voor 2011, dus paniekvoetbal is helemaal niet nodig.

  • Sander Visser, wo 10 februari 2010 14:55 in reactie op Vaclav Klaus Reageer op Sander

    Sander

    Gezien de onderhandelingen die de afgelopen maanden zijn gevoerd en worden gevoerd (Crisiswet, Comm Davids, Uruzgan etc) wordt dit een crime, die heeel lang gaat duren en als men er al uit komt wordt het een waardeloos compromis. Het is verder ook niet goed om met angst voor welke pijn komen gaat een 'etterende wond' te laten door etteren.
    Wees verantwoordelijk en stel je zelf kwetsbaar op, daarmee zul je uiteindelijk betere oplossingen mee krijgen. Misschien niet de eerst volgende twee jaar (waari de PVV mt Balkenende kan regeren), maar daarna zal het tij weer keren.

  • Albert Ledder, wo 10 februari 2010 14:39 Reageer op Albert

    Albert

    Wat een geluk dan, dat wij in Nederland leven in een politieke democratie.
    Ook al vergeten sommige representanten m/v van werkgevers- en werknemerszijde dit nog wel eens, zodat ze in louter eigenbelang retoriek blijven steken.

  • Ton Kloppenborg, wo 10 februari 2010 14:36 Reageer op Ton

    Ton

    Waren ze dan al begonnen?

  • GJ Huisman, wo 10 februari 2010 14:35 Reageer op GJ

    GJ

    Dit kabinet uitgeregeerd? Wanneer zijn ze met regeren begonnen dan?

  • Joop Schouten, wo 10 februari 2010 14:24 Reageer op Joop

    Joop

    Beide hebben wel een andere insteek.:
    Werkgevers willen lonen, CAO's en sociale voorzieningen verder uitknijpen.
    Werknemers willen werkgevers laten boeten voor mismanagement en het achternalopen van het desastreuze neoliberale gedachtegoed.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven