19 maart 10 13:23 Reageer (62) Politiek RSS

D66 stapt uit collegebesprekingen vanwege Asscher

Update 16:50 Pechtold: Moedig besluit … Fractievoorzitter Telleman: machtspolitiek van PvdA

D66 in Amsterdam stapt uit de besprekingen met de PvdA over de vorming van een nieuw stadsbestuur. De partij is het niet eens met de benoeming van PvdA-leider Lodewijk Asscher tot waarnemend burgemeester.

D66-fractievoorzitter Ageeth Telleman heeft dit vrijdagmiddag bekendgemaakt. Eerder deze week maakten D66 en PvdA nog bekend dat ze samen de kern van een nieuw college van burgemeester en wethouders in de hoofdstad wilden vormen. 

Telleman vindt de benoeming van Asscher een voorbeeld van een ontransparante bestuurscultuur en machtspolitiek van de PvdA, die al decennia lang de grootste partij in Amsterdam is. In een verklaring zegt zij:

"Het is schokkend om te merken dat de 'republiek Amsterdam' kennelijk eigendom is van de PvdA. en dat de vorige burgemeester zijn opvolging op koninklijke wijze heeft doorgegeven. Dat Nederland, als enig land in Europa, nog steeds geen gekozen burgemeester heeft is te danken aan een vorige PvdA burgemeester, de heer Ed van Thijn, die als senator dit wetsvoorstel eigenhandig om zeep heeft geholpen."

D66-partijleider Alexander Pechtold zegt trots te zijn op de beslissing van de Amsterdamse afdeling en noemt het een moedig besluit:

"De PvdA wil geen gekozen burgemeester, maar laat nu wel haar eigen lokale partijleider benoemen. Tegen die bestuurscultuur heeft D66 juist campagne gevoerd."

Update 22-03: Informateur Eberhard van der Laan probeerde de breuk tussen PvdA en D66 te lijmen. Hij sprak maandagmorgen met D66 in een poging alsnog de besprekingen te hervatten, zo meldt Het Parool. Later op de dag liet een D66-woordvoerder weten dat het gesprek geen nieuwe inzichten heeft opgeleverd. De partij blijft weigeren de onderhandelingen over een nieuw college te hervatten zolang Lodewijk Asscher waarnemend burgemeester is.

Laatste Reacties (62) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jonathan Leguat, za 20 maart 2010 18:27 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ik denk dat de grootste strijd die gaat worden tussen Cohen aan de ene kant en Pechtold, Femke en Roemer aan de andere kant.

    Pechtold is zich aan het positioneren.
    Ook hij ziet dat zijn partij levend opgevreten wordt door de Cohen-mania.

    Opvallend trouwens dat Pechtold niet meer aan bod komt op tv.
    Eigen keuze? Of spelen er andere belangen?

  • Hein Westerouen van Meeteren, za 20 maart 2010 19:56 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Hein

    Hein

    Hij wilde even afstand uit respect voor Hans van Mierlo. Fatsoenlijke besluit.

  • YggY ..., za 20 maart 2010 15:51 Reageer op YggY

    YggY

    Meestal meen ik bepaalde politieke beslissingen te begrijpen zo niet in dit geval. Laat ik het voor mezelf eens proberen duidelijk te krijgen. Asscher was tot voor kort loco-burgemeester, loco betekent plaatsvervangend. In de oude situatie betekende dat indien Cohen verhinderd was dat Asscher dan de honneurs waar nam. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat bij vertrek van Cohen de heer Asscher dus "tijdelijk" Cohen vervangt. Hij wordt dus vervangend burgemeester. De functie van burgemeester is nu vacant en tot er een nieuwe burgemeester is benoemd vervult de heer Asscher dit ambt. Ik kan hier niets vreemds aan ontdekken.

    Het zou zo maar kunnen dat over een paar weken Amsterdam een nieuwe burgemeester krijgt waardoor Asscher dan weer terugtreedt ten gunste van de nieuw benoemde burgemeester. Ook hier kan ik niets vreemds aan ontdekken.

    D66 wel, die gooit met termen als machtspolitiek en machtsmisbruik van de PvdA en stapt vervolgens uit de college onderhandelingen en dat is nogal een stap om te nemen. Ik begrijp dit dus niet.

    Ik ben wel benieuwd hoe D66 zich dan had voorgesteld wie dan de waarnemend burgemeester had moeten worden.

  • Ruud Wiemer, za 20 maart 2010 15:41 Reageer op Ruud

    Ruud

    Thom de Graaf van D'66 was de grote voorvechter van de gekozen burgemeester in het kabinet Balkenende? behalve toen hij zelf aan de beurt was liet hij zich gewoon benoemen. Telleman is nu al helemaal de weg kwijt. Ascher is loco dus plv burgemeester en wordt nu aangesteld als waarnemend, het is toch allemaal niet zo moeilijk. Voor de stad is het een goede zaak, hij kan direct starten en heeft bewezen zeer capabel te zijn. In de berichtgeving van Telleman/Pechthold wordt net gedaan of de burgemeester al benoemd is, het lijkt de PVV wel.

  • Hein Westerouen van Meeteren, za 20 maart 2010 15:30 Reageer op Hein

    Hein

    Het is voorjaar 2005. Thom de Graaf (D66) stapt op, als Minister Bestuurlijke Vernieuwing. De gekozen burgemeester is hem door de neus geboord door de PvdA. Woede in D66: wat een arrogante regentenkliek, die PvdA.

    Een week later. Alexander Pechtold is benoemd tot opvolger van Thom de Graaf. Niemand anders dan de partijtop van D66 heeft zich met deze benoeming bemoeid. Op het voorjaarscongres van D66 wordt het fait accompli aan de ontstelde meute gepresenteerd. Men kan niet meer terug. De meute slikt het.

    Huidige tijd: binnen D66 moet een kamer-kieslijst worden vastgesteld. Dezelfde benoemde Alexander Pechtold is inmiddels partijleider geworden. Samen met partijvoorzitter Van Engelshoven kookt hij een "klasje" klaar voor de komende Tweede Kamer-verkiezingen. Wie in dat klasje wil komen moet eerst door een selectiecommissie heen bestaande uit Pechtold en van Engelshoven. De leden zullen het moeten slikken, zo gaat dat, ze worden voor een fait accompli gesteld. Een inmiddels beproefde methode in D66.

    Amsterdam maart 2010. Fractievoorzitter Telleman van D66 gaat accoord met de benoeming van de locoburgemeester Asscher als waarnemer totdat een nieuwe burgemeester wordt benoemd. In een consultatieronde maakt ze geen bezwaar. De benoeming wordt aangekondigd totdat Den Haag aan de telefoon is: "Hallo Ageeth, hier Alexander". "Ha, Alexander alles kits?". "Ja, alles kits, ik wil alleen dat de PvdA als regentenpartij in beeld komt. Kan je niet een beetje spinnen? Die benoeming is een ideale gelegenheid Cohen en zijn PvdA onderuit te halen, neer te zetten als een bestuurderskliek. Want we zakken alweer in de peilingen en die zetels gaan naar Cohen. Doe daar wat aan Ageeth". "Jawel, Alexander, natuurklijk doe ik dat. Tenslotte ben ik je wat verschuldigd. Komt dik voor mekaar. Als jij nou morgen even je persvoorlichter naar Amsterdam stuurt, dan beleg ik een persconferentie, en dan stemmen we dat mooi af". "Dank je Ageeth, ik wist dat ik op je kan rekenen".

    De vraag aan de lezer: wie is de regentenpartij?

  • Rob van Koot, za 20 maart 2010 15:04 Reageer op Rob

    Rob

    Hulde voor D66 (op dit punt). De PvdA blijft in de kern een regentenpartij. Geen partij voor het volk maar een partij die voor het volk wil denken. Verschrikkelijk!

  • Kees Cornelder, za 20 maart 2010 14:26 Reageer op Kees

    Kees

    Alsof de PvdA in Amsterdam het CDA-se machtbeginsel 'we rule this country' zomaar straffeloos kan overnemen!
    Het geeft wel te denken dat alleen D66 hieruit consequenties heeft getrokken en de overige raadspartijen in Amsterdam niet.
    Ik denk dat zij de stap van D66 om, als verkiezingswinnaar, uit coalitiegesprekken te stappen van hun levensdagen niet snappen. Zo business-as-usual beschouwen ze de eeuwige machtspositie van de PvdA (verliezer op 3-3) in Amsterdam dus.
    Wat heeft Hans van Mierlo gelijk gehad met zijn stellingname tegen de arrogantie van de macht. En wat heeft hij dat nog steeds.

  • Meneer Dick, za 20 maart 2010 14:55 in reactie op Kees Cornelder Reageer op Meneer

    Meneer

    De diepere achtergrond is voor velen te moeilijk om te begrijpen, en nog niemand heeft het bij Joop uit de doeken gedaan.

  • x x, za 20 maart 2010 06:50 Reageer op x

    x

    D66 had een punt gehad als Asscher de opvolger van Cohen zou zijn geweest, maar hij is slechts waarnemend burgemeester !
    Het is pure volksverlakkerij van D66, om de Amsterdamse gemeentepolitiek te misbruiken om een statement te maken voor de landelijke politiek.
    Maar ja, D66 heeft ook gezien hoe de peilingen zijn veranderd nadat Cohen de nieuwe lijsttrekker van de PvdA is geworden, en een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen.

  • Sto Lat, za 20 maart 2010 12:41 in reactie op x x Reageer op Sto

    Sto

    Ruud, geheel met je eens!
    D66 stelt zich aan! Asscher was al vervanger van Cohen en wordt geen nieuwe burgemeester. Want de nieuwe wordt keurig volgens de regels gekozen.
    Een locoburgemeester is een plaatsvervangend burgemeester. Kijk maar in Van Dale! Of is D66 dat voor het gemak even vergeten?
    D66 mag van mij tekeer gaan zoveel ze willen, maar wel graag op terechte gronden. Stelletje zeikerds. Ze lijken de PVV wel!

  • Piet Knollema, vr 19 maart 2010 23:07 Reageer op Piet

    Piet

    Vanavond bleek dat Pechtold geheel achter het besluit staat. Het werd uitgelegd als een move in verband met de komende 2e kamer verkiezingen.
    Wel de omgekeerde wereld ineens, de gemeenteraden gebruiken voor landelijke poltiek. Maar gelet op het feit dat Pechtold op de hoogte was en het besluit toejuichte mogen we voorzichtig afleiden dat dit een gevolg is van achterkamertjes politiek binnen D66.

  • Meneer Dick, vr 19 maart 2010 23:01 Reageer op Meneer

    Meneer

    Het is een signaal.

    Sommige Jopers tellen maar wat virtuele zetels lukraak bij elkaar.
    En D66 wordt dan ook opgepakt en bij PvdA aangeplakt.
    Ja, want we moet toch die 76 zetels bereiken, toch.
    D66 is geen legoblokje.

    D66 kan drie kanten op kijken en zal in alle combinaties een aantrkkelijke bruid zijn. PvdA kan slechts naar twee kanten kijken.
    Klassiek met CDA of paars; op links is niks.

    Het signaal van D66 is: neem ons serieus, kijk welke consessies aan ons gedaan moeten worden. Oh ja, een PvdA-burgemeester in Amsterdam is passé.

  • Prins Pils, vr 19 maart 2010 22:31 Reageer op Prins

    Prins

    De PvdA wil wel een gekozen burgemeester, maar gekozen door de gemeenteraad. Ervaringen in Nijmegen leren dat een burgemeester laten kiezen door de bevolking op een lage opkomst kan rekenen.

    Bovendien heeft een burgemeester feitelijk weinig macht. Hij mag geen beleid maken of wijzigen, maar eigenlijk alleen de raadsvergaderingen voorzitten en de openbare orde handhaven in de driehoek politie-justitie-burgemeester. Binnen de mogelijkheden die de wet hem/haar bieden.

    Het heeft dus ook betrekkelijk weinig zin om de burgemeester te laten kiezen door de bevolking, want de kandidaten kunnen nauwelijks een verkiezingsprogramma schrijven en zich onderscheiden van elkaar.

  • - -, za 20 maart 2010 01:16 in reactie op Prins Pils Reageer op -

    -

    Sluit ik me geheel bij aan.

    Dat hele 'burgermeester' kiezen omwille van de vermeende transparantie en de 'open' democratie betreft een farce. De praktijk leert dat de inhoud veelal plaats maakt voor uiterlijk vertoon en ordinaire verkiezingscampagnes vol demagogische nietszeggende oneliners.

    Bovendien, zoals u terecht aangeeft, heeft de Burgermeester helemaal niet eens de bevoegdheid om eenzijdig eigen beleid te bepalen.

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 19 maart 2010 21:32 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Zeer verstandig. Asscher heeft met name in het laatste jaar getoond dat hij uitsluitend dingen voorstaat waarvan hij denkt dat hijzelf meer aanzien krijgt, alles moet in dat licht staan. Het lijkt me geen prettig heerschap om mee te moeten besturen.

  • , za 20 maart 2010 08:37 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op

    Gelukkig is hij slechts waarnemend.
    Over een paar maanden wordt gewoon een nieuwe burgemeester aangesteld, op de gebruikelijke manier voorgedragen en goedgekeurd.
    Ik begrijp die ophef van D66 niet.
    Nogal klein, vind ik.

  • Johan Herrenberg, vr 19 maart 2010 20:29 Reageer op Johan

    Onverstandige beslissing van D66. Benevelen de verkiezingszege en de unanieme zaligspreking van wijlen hun voorman hun brein? Asscher tot juli nog burgemeester van A'dam is een erg magere reden om vier jaar in de oppositiebanken te gaan zitten, terwijl je in een college iets van je program (indien aanwezig) had kunnen uitvoeren.

  • Christina de Vries, vr 19 maart 2010 18:59 Reageer op Christina

    Christina

    Dan geen D66. Wordt het PvdA, Groen Links en SP.
    Mijn voorkeur, gelukkig geen partij die niet weet of ze nou links of rechts zijn.

  • Niek G, vr 19 maart 2010 17:04 Reageer op Niek

    Niek

    Beetje vreemd. Asscher is/was de loco-burgemeester en nu Waarnemend burgemeester, hij is (nog) geen burgemeester.

  • Meneer Dick, vr 19 maart 2010 16:47 Reageer op Meneer

    Meneer

    Asscher is leider van de PvdA in Amsterdam.
    Hij moet namens die partij onderhandelen met andere partijen over een nieuw college. En nu wil hij daarenboven ook als neutrale burgemeester boven alle partijen staan?
    Dat is typisch iets dat enkel bij de PvdA kan.

  • babs haanstra, vr 19 maart 2010 17:00 in reactie op Meneer Dick Reageer op babs

    babs

    Je kunt pleiten voor een andere wijze van invullen van vacante burgemeesterposten, maar om te beweren dat dit nu des PvdA's is, daarmee sla je met je vuist de plank finaal mis: dit is een gebruikelijke gang van zaken, en ook een heel logische.
    Bovendien, de raad zit erbij en controleert!

  • Frank Stootman, vr 19 maart 2010 18:22 in reactie op babs haanstra Reageer op Frank

    Frank

    Gebruikelijk is om, zoals Maastricht, een externe te benoemen als waarnemer.

  • babs haanstra, vr 19 maart 2010 18:41 in reactie op Frank Stootman Reageer op babs

    babs

    Dat is niet zo. Is het voor langere tijd, b.v. i.v.m. een langdurige ziekte, dan vaak wel. Voor de korte termijn is het wel degelijk zo dat meestal een loco de tijd overbrugt.

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 19:19 in reactie op babs haanstra Reageer op Rouane

    Rouane

    Dat is ook het meest handig toch, voordat een ander ingewerkt is. Dat duurt weken.

  • Vaclav Klaus, vr 19 maart 2010 17:24 in reactie op Meneer Dick Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Hij is goed op de hoogte van alles, zijnde loco-burgemeester en wethouder.

    Aangezien het maar voor beperkte tijd is, is het handig dat hij het doet. Daarnaast geniet hij vertrouwen van de Amsterdamse bevolking.

  • Prins Pils, vr 19 maart 2010 18:26 in reactie op Meneer Dick Reageer op Prins

    Prins

    Stel je niet aan. Het is voor een paar maanden. Anders krijg je eerst weer een selectieprocedure voor de waarnemend burgemeester en vervolgens weer een voor de nieuwe burrie.

    En bovendien, als Cohen was gebleven was Asscher gewoon locoburrie gebleven tijdens de collegeonderhandelingen. Dat kon dan wel?

  • , za 20 maart 2010 14:24 in reactie op Meneer Dick Reageer op

    En, meneer Dick, had U al iemand in gedachten die ad interim Cohen zou kunnen vervangen??
    Ik bedoel, iemand anders dan de daartoe gedoodverfde en bedoelde loco-burgemeester??

    Vertel..............................

  • Meneer Dick, za 20 maart 2010 14:51 in reactie op Reageer op Meneer

    Meneer

    Dat had ik een paar dagen geleden al gemeld.
    Dat bericht is al uit beeld gezakt.
    Waarom heb ik bij Joop geen archief?
    Mischien kan de software van Joop verbeterd worden, ook met een pop up signaal voor mijn fans.

    Later vandaag verschijnt mijn uitleg over de achtergrond van de Asscher / D66 kwestie.

  • Jeroen Mirck, za 20 maart 2010 15:10 in reactie op Meneer Dick Reageer op Jeroen

    Jeroen

    @Dick: Probeer de zoekfunctie eens, rechts bovenaan de pagina.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 16:42 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoogmoed komt voor de val.

  • wijnie marchal, vr 19 maart 2010 16:34 Reageer op wijnie

    wijnie

    Goed zo Ageeth! Zaag maar lekker door aan de stoelpoten van die linkse machtswellustelingen.

  • Rineke Fokker, vr 19 maart 2010 16:24 Reageer op Rineke

    Rineke

    Ageeth Telleman vertelt D66 sprookjes.

    De kiezer zou moeten bepalen; alleen: toen het aan de orde was in Leiden, deed de huidige voorman Alexander Pechtold in zijn toenmalige hoedanigheid als wethouder dit gewoonweg niet.
    Is dit niet typisch D66?
    Men kan naar links, men kan naar rechts buigen... doch - geheel in alle redelijkheid ... ook naar voren/naar achteren.
    Altijd op zoek naar Van Mierlo's paradox in de paradox.
    Want die werd al ook in Paars I liever minister van Buitenlandse Zaken, dan van Binnenlandse Zaken.

    Benoemde burgemeesters zijn er in Nederland genoeg; ook - of juist ook - tijdelijke van kleuren die niet overeenstemmen met de politieke meerderheid in die gemeente.
    Een politieke partij is er toch om de politieke macht te veroveren in het parlementarisme... .

    D66 is een beetje dronken van de machtspositie welke zomaar hen ten deel viel, die ze nu als partij denkt potentieel in bezit te hebben, mijns inziens.

    Waarop was dat eigenlijk gebaseerd?
    Zeker was dat niet gebaseerd op de Amsterdamse politieke D66-prestaties. Zie daarvoor nu ook hun gemeentelijke partijprogramma.

    D66 is gewoon een seculiere CDA, vind ik.

  • Thomas Wagenaar, vr 19 maart 2010 15:59 Reageer op Thomas

    Thomas

    Wat een onzin. Hoe krijgen ze het voor elkaar? Dit kan alleen maar betekenen dat D66 in Amsterdam sowieso niet van plan was in het college plaats te nemen, inderdaad net als de PVV in Almere.

    Ik had net weer enig respect voor D66 opgebouwd, en dan dit. Hoop dat Pechtold afrekent met Telleman.

  • klaas mannes, vr 19 maart 2010 15:47 Reageer op klaas

    klaas

    Zielig!!!!!!!!!!!!!1

  • Leo J Bouwman, vr 19 maart 2010 15:38 Reageer op Leo J

    Leo J

    Sinds Alexander Pechtold als voorzitter het rechtse en ongelukkige kabinet Balkenende II (CDA VVD D66) mogelijk maakte door het tegenspartelende congres te dwingen hem te volgen zijn er veel kiezers vertrokken, met name naar de PvdA. Je krijgt die niet terug door je af te zetten tegen de PvdA, maar je vergroot wel de vraagtekens bij de vrijzinnige achterban. Is D66 nu links van het midden of toch rechts?
    Het lijkt er nu op dat D66 zijn hand aan het overspelen is. Zoveel echte sociaal liberalen zijn er nu ook weer niet in dit land, beste Ageeth.

    Wie nog steeds een liberaal is met een links hart is Sophie in "t Veld. Zij had de euvele moed om in het kader van hulp aan de door de vorige regeringen gedupeerde Grieken aan de Marshallhulp te refereren. Fout, Sophie, de voor gever en ontvanger uiterst voordelige Marshallhulp is gerelateerd aan de oorlog en de oolog erbij halen is heel ongepast. Binnenkort verdwijnt de aanloop, het vervolg en de oorlog zelf uit de geschiedenisboeken en komt Pim als grootse Nederlander aller tijden er voor in de plaats.

  • 1 1, vr 19 maart 2010 15:28 Reageer op 1

    1

    Nou 1 ding kan ik vast stellen: Telleman kan goed beargumenteren waarom haar partij ervoor kiest om zomaar met de collegebesprekingen te stoppen. Dus niet. Wat een onzin? Dit is democratie, de PVDA is gekozen door de inwoners van Amsterdam en het feit dat ze er al jaren zit, ligt aan de inwoners die er duidelijk voor kiezen. Dus het feit dat de Pvda er jaren zit heeft eerder te maken met het feit dat ze democratisch gekozen zijn, iets waar de D66 er zo voor is zogenaamd. Bovendien was Asscher al loco-burgemeester, dus is deze benoeming meer dan logisch. En het is voor een paar maanden. D66 zou zich moeten schamen om met zo'n rotsmoes uit de collegebesprekingen te stappen. En zeker met Telleman aan het stuur, wat een argumentatie.

  • Mostafa Mouktafi, vr 19 maart 2010 15:47 in reactie op 1 1 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Loco-buugemeester is wat anders dan loco-vliegtuigpiloot.

  • Vaclav Klaus, vr 19 maart 2010 15:22 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Telleman moet haar mond houden. Zij hebben zelf een financiele paragraaf uit het programma van de PvdA gekopieerd en in hun eigen programma geplaatst.

    Dit van middelbare school mentaliteit getuigende D66 in A'dam verwijt PvdA?

  • babs haanstra, vr 19 maart 2010 15:05 Reageer op babs

    babs

    Tja, wat een merkwaardige argumentatie van Telleman.
    Het gaat om een waarnemend burgemeester, tijdelijk dus, en dan gebeurt het natuurlijk meestal dat de eerste loco-burgemeester die tijdelijke functie gaat vervullen.
    Telleman maakt wel meer vreemde capriolen, zoals de wijze waarop zij destijds de deelname van haar partij in Balkenende III , en Verdonks beleid, verdedigde.

  • Rob Geurtsen, vr 19 maart 2010 15:01 Reageer op Rob

    Rob

    Het wordt nog lachen met die Telleman. Ik heb haar vaak gezien tijdens de campagne. Was leuk - de verkiezingsuitslag stond in geen verhouding tot intellect en creativiteit en bestuurslijke kracht die ze uitstraalde.

    Met haar wordt de stad niet gezelliger.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 16:16 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Weer een laag bij de grondse manier om uit te halen naar een andere partij Geurtsen. U maakt zichzelf er niet geloofwaardiger op.

  • Rob Geurtsen, vr 19 maart 2010 18:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Hoezo laag bij de grond?

    De voorstellen die zij deed als eerste om bijvoorbeeld geld te vragen voor en ritje met de veerponten over het IJ - was zo los van wat de Amsterdammers willen en wat zinig beleid is.

    Ze heeft op financieel gebied niets kunnen bieden en alles wat ze over onderwijs was al beleid en acties van vorige B&W.

    Aangeven dat haar gedrag als lijsttrekker en nu als fractievoorzitter belachelijk overkomt - is dat laag bij de gronds?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 19:34 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Neen, het is laag bij de gronds om te twijfelen aan de intelligentie van mensen omdat je het niet met ze eens bent Geurtsen. Ik dacht dat jij je toch op een wat volwassener manier zou gedragen. Maar goed, misschien moest je jouw eigen superioriteitsgevoel een boost geven.

  • Rob Geurtsen, za 20 maart 2010 01:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    :-))))

    Als dit laag is, dan prima. Telleman heeft geen enkele inhoudelijke betekenis en relevantie getoond. Go tell in on the mountain!

  • Svetan Kosaric, vr 19 maart 2010 14:59 Reageer op Svetan

    Svetan

    sterk punt van d66. hoog tijd dat het pvda regime in amsterdam wordt aangepakt.

  • babs haanstra, vr 19 maart 2010 15:23 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op babs

    babs

    Dat moet de kiezer doen. En fracties moeten koppen tellen!

  • Zeer Voornaam, vr 19 maart 2010 14:41 Reageer op Zeer

    Ontransparant voor wie?

  • Mostafa Mouktafi, vr 19 maart 2010 15:04 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Voor collega's politici, misschien?

  • Mees ., vr 19 maart 2010 14:37 Reageer op Mees

    Mees

    Ach....D66 ziet zijn zetels als sneeuw voor de zon weer verdwijnen...dan moet je wat.
    Een plaatsvervangend burgermeester tot dat de echte is benoemd....wat een afgunst weer D66.
    Pas maar op dat jullie niet op de PVV gaan lijken,doet je geen goed

  • Rolf Witting, vr 19 maart 2010 14:33 Reageer op Rolf

    Rolf

    Wat kinderachtig!! Hij was toch ook loco-burgemeester? Wat een populistische move van D66. Ik hoop heel erg dat ze hier nog op terug komen.

  • Martijn Pillich, vr 19 maart 2010 14:30 Reageer op Martijn

    Martijn

    Kinderachtige beweging van een partij die ik gewoonlijk tot mijn favorieten reken. Het lijkt soms of D66 zich onvoldoende realiseert dat een deel van haar achterban bestuurlijke vernieuwing ondergeschikt vindt aan zaken die er écht toe doen.

  • Paradox !, vr 19 maart 2010 14:27 Reageer op Paradox

    Paradox

    Burgemeesters benoemen buiten mandaat van de lokale bevolking is niet meer van deze tijd.

  • Piet Knollema, vr 19 maart 2010 17:41 in reactie op Paradox ! Reageer op Piet

    Piet

    Voor zover ik het een beetje gevolgd heb worden de burgemeesters de laatste jaren al benoemd op voordracht van de gemeenteraden, zodat de vertegenwwoordigers van de lokale bevolking een wel erg stevige vinger in de pap hebben gekregen.

  • Rouane Rabbit, vr 19 maart 2010 14:06 Reageer op Rouane

    Rouane

    -[nog steeds geen gekozen burgemeester heeft is te danken aan een vorige PvdA burgemeester, de heer Ed van Thijn, die als senator dit wetsvoorstel eigenhandig om zeep heeft geholpen.]-

    Ouwe koeien, ik weet er nog een:

    Er was toch ook nog iets met Wiegel in de eerste kamer?
    Ah, nee, dat was het referendum, ook een D66 kroonjuweel. In 1999, dat is alweer lang geleden.

    Wel weer jammer dat Wiegel niet erkentelijk was voor dat referendum dat het VVD plannetje NoordZuidlijn mogelijk maakte. Je zou zeggen dat hij de smaak van referenda wel te pakken zou hebben. Maar paars laten vallen was nog belangrijker dan een referendum voor Wiegel.

    Hoe ging dat ook alweer met dat D66 referendum over de Noord/Zuidlijn in 1997

    Voor het referendum kwamen 123.198 stemmers opdagen, waarvan 79.861 (64,8%) tegen de komst van de lijn stemden; 42.961 kiezers stemden vóór aanleg. De uitslag werd niet als bindend erkend, omdat het aantal nee-stemmers groter had moeten zijn dan de helft + 1 van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing.

  • Teun H., vr 19 maart 2010 14:04 Reageer op Teun

    Teun

    @willemarin: de vergelijking met de PVV in Almere gaat niet helemaal op gaan; ze zijn immers niet de grootste partij en hebben daarmee niet de formateurs-rol.

    Maar vreemd is het wel. Misschien wil men voorkomen dat de nieuwe burgermeester automatisch van PvdA-huize wordt, omdat er ook veel D'66-ers in de race zijn. Maar dan is het wel fair dat ze iig een gekozen burgermeester willen.
    Een cynischere verklaring is dat ze hierin een voorbode van wat ze in Den Haag onder Balkenende II overkomen is: ze mogen meeregeren als ze zich stil houden en ja-en-amen zeggen.

    My guess: D'66 keert nog wel terug aan de onderhandelingstafel, maar pas nadat er meer duidelijk is over de burgermeestersbenoeming.

  • , vr 19 maart 2010 14:11 in reactie op Teun H. Reageer op

    Asscher is een INVALLER.
    Waar zeikt D66 over??

  • Teun H., vr 19 maart 2010 14:21 in reactie op Reageer op Teun

    Teun

    Het gaat *niet* om Ascher.

    Vergeet niet dat toen de onderhandelingen begonnen Cohen nog gewoon burgemeester was. Ik denk dat men bij D'66 geen zin heeft om aan deze coalitie vast te zitten als niet bekend is wie de nieuwe (waarschijnlijk) PvdA burgemeester wordt. Dat ze er dan een democratiserings-sausje overheen gieten, is begrijpelijk, maar in dit geval ook verwarrend. Laat ik het zo zeggen: ik denk dat noch Ascher nog het feit dat de nieuwe burgemeester niet gekozen wordt, de bottlenecks zijn, maar het feit dat er een nieuwe moet komen.

    En misschien hopen ze wel op een D'66 burgemeester.

  • Xavio dBdv, vr 19 maart 2010 14:02 Reageer op Xavio

    Xavio

    Asscher is voor een paar maanden waarnemend burgemeester. Waar maken we ons druk over?

  • Piet Knollema, vr 19 maart 2010 13:49 Reageer op Piet

    Piet

    Dat is wel een heel vreemd argument om je zelf buiten spel te zetten.

  • , vr 19 maart 2010 13:40 Reageer op

    Overigens maakt D66 zich hiermee, minstens even belachelijk als de pvv in Almere.

  • Ruud T, vr 19 maart 2010 18:21 in reactie op Reageer op Ruud

    Ruud

    Wat een onzin...

    Vooral zo door gaan zijn de stemmen weer snel weg die Cohen nu heeft vergaard.

  • , za 20 maart 2010 14:25 in reactie op Ruud T Reageer op

    Nou, moppie, gezien de peilingen toch niet écht, hé?
    D66 schaatst hier een héél scheve schaats.
    Niet bemoedigend.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven

Tweet van de dag

zo 27 mei 2012

In Baywatch was het iedere dag dit weer.

Kakhiel